abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:44:32 #176
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_104422448
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:45:27 #177
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_104422483
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Verkopers van printers en papier.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:48:49 #178
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_104422621
Waren het niet de grote bedrijven die de kleintjes opkochten ofzo? Ik meende zoiets gelezen te hebben ooit. Ik kan geen normale artikels vinden over "Wat na hyperinflatie" en de mogelijke manieren om het op te lossen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:50:39 #179
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104422676
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:45 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Verkopers van printers en papier.
Werden ze wel betaald in goud :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 16 november 2011 @ 00:22:07 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_104423653
quote:
in Zimbabwe zijn de geldwisselaars en aandelenhandelaren steenrijk geworden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_104424063
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
Jij mist de politieke dimensie er omheen. Dat doen er wel meer hier.
Als die dimensie zo vaak gemist wordt, zou je die dan toe kunnen lichten? Dan kunnen we van jouw inzichten leren. :)
pi_104428790
Ik vergelijk waarde altijd met 'waardering'. Vanuit mijn technische achtergrond weten wij wat de waardering voor een product doet met de prijs. Neem nu eens als voorbeeld een microprocessor, zodra ze de snelste op de markt zijn wil iedereen ze hebben en kan de fabrikant er een goede prijs voor krijgen, echter zodra er een nieuwe generatie op de markt komt dalen de prijzen ineens fors.

Zo levert een pentium 166MHz processor uit 1996 nu maar een paar dubbeltjes (goudwaarde) op terwijl deze in het jaar van uitgifte ruim Fl.1000,- moest kosten. (¤450,-)

Heden ten dage is deze processor nog steeds even functioneel, echter de waardering voor de functionaliteit is dusdanig gedevalueerd dat niemand er nog wat voor wil geven... anders dan de schrootprijs.

We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent, immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.

Voor de prijs van 5kg goud koop je een woning.... dus voor de prijs van een halve baksteen goud koop je een woning? Tja.. een heel bijzonder overgewaardeerd goedje dat goud.... vooral als je bedenkt dat er maar heel weinig praktische toepassingen voor dit materiaal zijn.

De goudprijs word bepaald door emotie, emotionele beleggers zijn eerder geneigd tot het blazen van zeepbellen imo :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104429351
quote:
Wat dacht je van insiders die op tijd hun bezittingen het land uit kregen?
pi_104429394
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik vergelijk waarde altijd met 'waardering'. Vanuit mijn technische achtergrond weten wij wat de waardering voor een product doet met de prijs. Neem nu eens als voorbeeld een microprocessor, zodra ze de snelste op de markt zijn wil iedereen ze hebben en kan de fabrikant er een goede prijs voor krijgen, echter zodra er een nieuwe generatie op de markt komt dalen de prijzen ineens fors.

Zo levert een pentium 166MHz processor uit 1996 nu maar een paar dubbeltjes (goudwaarde) op terwijl deze in het jaar van uitgifte ruim Fl.1000,- moest kosten. (¤450,-)

Heden ten dage is deze processor nog steeds even functioneel, echter de waardering voor de functionaliteit is dusdanig gedevalueerd dat niemand er nog wat voor wil geven... anders dan de schrootprijs.

We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent, immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.

Voor de prijs van 5kg goud koop je een woning.... dus voor de prijs van een halve baksteen goud koop je een woning? Tja.. een heel bijzonder overgewaardeerd goedje dat goud.... vooral als je bedenkt dat er maar heel weinig praktische toepassingen voor dit materiaal zijn.

De goudprijs word bepaald door emotie, emotionele beleggers zijn eerder geneigd tot het blazen van zeepbellen imo :)
Ik dacht dat ik het dieptepunt in deze topicreeks wel had gezien maar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.
Ik heb echter een goede tip: blijf heeeeel ver weg van goud, en van dit forum gedeelte, beter voor iedereen.
pi_104429419
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

We hebben de afgelopen paar honderd jaar aardig wat historische misstanden kunnen ophelderen. Nu het misverstand rond goud nog :P
Slappe praat. Monetaire systemen komen en gaan al duizenden jaren onder invloed van schuldopbouw vanuit de geldwisselaars. En deze crisis en jouw houding onderstrepen maar weer dat de onwetende burger nog geen stap verder is.
pi_104429541
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent
De grap is dat lage goud- en olieprijzen leidend zijn voor de perceptie van de waarde van geld, en daarmee de irrationele (over-) waardering van schuldpapier in de hand werkten. Kijk daar (schuldkanker) nou eerst maar eens naar voordat je met je slappe verhaaltjes komt.

quote:
immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.
Tekenend dat je in het huizentopic alleen maar op die consument loopt te schelden en hem nu als argument aanhaalt. Logica en consistentie zijn je blijkbaar vreemd.

quote:
Goud is voor mensen die wat over hebben om te sparen. Niet voor daklozen.
pi_104429600
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:11 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik het dieptepunt in deze topicreeks wel had gezien maar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.
Ik heb echter een goede tip: blijf heeeeel ver weg van goud, en van dit forum gedeelte, beter voor iedereen.
Je hebt een punt. Mensen als Xeno verdienen het ook niet wat bij te leren, dus ik trek me ook maar terug uit dit trollentopic.
pi_104429844
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:17 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Mensen als Xeno verdienen het ook niet wat bij te leren, dus ik trek me ook maar terug uit dit trollentopic.
Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble. Er worden hele grote IOU's afgegeven aan goederen die rationeel gezien een veel lagere waardering zouden horen te hebben... De kanker van de markten is niet het schuldenpapier... het is het speculeren met schuldenpapier om op deze wijze welvaart te verkrijgen zonder daadwerkelijk waarde te creëren.
pi_104429915
In goud beleggen is symptoombestrijding... de werkelijke oorzaak van de crisis pak je daarmee niet aan. Het is gewoon een specifieke vorm van 'ikke-ikke-ikke' hebzucht... dezelfde hebzucht die ten grondslag ligt aan het slecht functioneren van het systeem. Want waar speculanten winnen zijn er ook altijd verliezers.
pi_104430016
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble. Er worden hele grote IOU's afgegeven aan goederen die rationeel gezien een veel lagere waardering zouden horen te hebben... De kanker van de markten is niet het schuldenpapier... het is het speculeren met schuldenpapier om op deze wijze welvaart te verkrijgen zonder daadwerkelijk waarde te creëren.
in het huizentopic vond ik je grappig....in dit topic ben je zwak en niet op de hoogte;)
pi_104430461
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:30 schreef farscapevr8 het volgende:

[..]

in het huizentopic vond ik je grappig....in dit topic ben je zwak en niet op de hoogte;)
Goed... ik ben misschien niet geindoctrineerd genoeg om de waarde van goud op waarde te schatten. Doe er je voordeel mee en zie hoe ik goud zie.. nl.... zeldzaam goudkleurig lood... alleen dan wat minder giftig voor het zenuwstelsel ;)
  woensdag 16 november 2011 @ 11:50:24 #192
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104430625
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:49 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wat de goudprijs doet maakt me ook niet zoveel uit, zolang een kilo maar een kilo blijft.

Dat papier is toch waanzin, waarom zou je dat sparen?
Omdat ik er mijn belasting mee kan betalen.
Omdat ik er een brood mee kan kopen.
Omdat ik er een auto mee kan kopen.
Omdat ik iemand de belofte heb gedaan het terug te geven.
Omdat ik het giraal kan maken en in enkele seconden naar iemand aan de andere kant van de wereld kan sturen.

Nee, ik ga er niet van uit dat geld op langere termijn zijn waarde behoud maar op korte termijn is het verdomd handig.
pi_104430836
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:50 schreef malleable het volgende:

[..]

Omdat ik er mijn belasting mee kan betalen.
Omdat ik er een brood mee kan kopen.
Omdat ik er een auto mee kan kopen.
Omdat ik iemand de belofte heb gedaan het terug te geven.
Omdat ik het giraal kan maken en in enkele seconden naar iemand aan de andere kant van de wereld kan sturen.

Nee, ik ga er niet van uit dat geld op langere termijn zijn waarde behoud maar op korte termijn is het verdomd handig.
Voor al die dingen is geld handig, en het zal ook niet verdwijnen.

Maar dat is dan nog geen reden het te sparen, daarvoor pak je beter goud.

Simpel toch?
  woensdag 16 november 2011 @ 12:00:44 #194
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104430968
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:56 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Voor al die dingen is geld handig, en het zal ook niet verdwijnen.

Maar dat is dan nog geen reden het te sparen, daarvoor pak je beter goud.

Simpel toch?
Geld sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een stapel papier?
Goud sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een baar goud?
pi_104431970
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:00 schreef malleable het volgende:

[..]

Sparen is geen doel op zich, ik spaar mijn surplus op zodat ik er dan later iets leuks mee kan kopen zonder dat ik daarvoor hoef te lenen.

Momenteel is sparen overigens niet eens zo'n gek idee, er is sprake van een heel behoorlijke inflatie op duurzame goederen... wie nu wat centen gespaard heeft kan leuke deals maken.... cash is king.
pi_104432333
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:35 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Sparen is geen doel op zich, ik spaar mijn surplus op zodat ik er dan later iets leuks mee kan kopen zonder dat ik daarvoor hoef te lenen.

Momenteel is sparen overigens niet eens zo'n gek idee, er is sprake van een heel behoorlijke inflatie op duurzame goederen... wie nu wat centen gespaard heeft kan leuke deals maken.... cash is king.
Kleinburgerlijk perspectief ten top...

Vraag anders centrale banken eens waarom ze geen bakstenen of microprocessoren in hun kluis leggen.
pi_104432375
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble.
En een nog veel groter verschil: schuld.

Maar ga jij maar weer bakstenen tellen.
pi_104432410
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:00 schreef malleable het volgende:

[..]

Het gaat om het behoudt van koopkracht die je nu niet gebruikt. Ik geef goud daar betere kansen voor dan papier dat wordt bijgedrukt as we speak.
pi_104432530
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
In goud beleggen is symptoombestrijding... de werkelijke oorzaak van de crisis pak je daarmee niet aan. Het is gewoon een specifieke vorm van 'ikke-ikke-ikke' hebzucht... dezelfde hebzucht die ten grondslag ligt aan het slecht functioneren van het systeem.
De kern van het huidige systeem is aangroei van onproductieve schuld. Goud is de enige monetaire component waarvan de beschikbaarheid niet aan de grillen van de geldwisselaars (of politiek) onderhevig is maar door de natuur wordt gereguleerd.

Daarom moet goud als schuldenvrij kernpunt terugkomen naast het monetaire systeem, precies zoals het dat nu aan het doen is.

quote:
Want waar speculanten winnen zijn er ook altijd verliezers.
Ach, we moeten de verliezers afschaffen? Communisme is centralisatie van de macht bij een selecte groep. Dat uitgerekend jij daar nou voor moet pleiten...

Doe mij dan maar goud, zodat iedere burger zijn eigen centrale bank kan zijn.
pi_104433634
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:48 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Kleinburgerlijk perspectief ten top...

Vraag anders centrale banken eens waarom ze geen bakstenen of microprocessoren in hun kluis leggen.
Banken zijn niet vies van een beetjes speculatie, toen fiat in de lift zat verkochten ze massaal de goudvoorraden, de banksters wilden niet voor niets van de goudstandaard af. Tijdens de ICT boom wilde iedereen aandelen kopen van intel, momenteel zijn high performance processoren hun gewicht nog steeds in goud waard. Kennelijk lukt het Intel wel om goud te produceren :D

Banken produceren niets... dus goud zien ze enkel als een buffer, hun spelletje is het creëren van fiat om daarmee reële welvaart te kopen. Banksters geven helemaal niets om goud, goud is voor hen interessant omdat er marktpartijen zijn die er flink voor willen betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')