Gezien de enorme waardestijging van goud is nu instappen wel degelijk een gok nemen. Er is namelijk geen rationele reden waarom goud ineens veel meer geld waard is. De drijvende kracht is angst en speculatie.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
gokken dat je spaargeld in waarde stijgt is ook puur een gok.
We zijn nog niet aan het einde van de crisis. 2012 wordt een topjaar.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gezien de enorme waardestijging van goud is nu instappen wel degelijk een gok nemen. Er is namelijk geen rationele reden waarom goud ineens veel meer geld waard is. De drijvende kracht is angst en speculatie.
je kunt ook eens kritisch kijken naar geldsparen. geld levert immers ook risico op.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
ComplexConjugate, ''never argue with a fool or religious''.
Wat goud is voor een goudbug is de bijbel voor een christen of de koran voor een moslim. Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
Het zijn uberhaupt geen discussies die je kunt winnen want als je wijstop het feit dat goud de afgelopen 10 jaar een top belegging was, dan wordt dat zelfs ter discussie gesteld of afgedaan als geluk en/of "winst om de verkeerde redenen" (proest).quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
Dus voor je goud krijg je tegenwoordig meer van het 'onbetrouwbare' en mogelijk binnenkort zelfs 'waardeloze' fiat geld? Kennelijk zijn er krachten in deze wereld die maar wat graag fiat geld willen hebben.... alleen dan wel zo veel mogelijk natuurlijkquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:18 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Het zijn uberhaupt geen discussies die je kunt winnen want als je wijstop het feit dat goud de afgelopen 10 jaar een top belegging was, dan wordt dat zelfs ter discussie gesteld of afgedaan als geluk en/of "winst om de verkeerde redenen" (proest).
En ik weet zeker dat als we tussen nu en 2015 de 3000 dollar aantikken, met precies dezelfde argumenten wordt gestrooid.
My badquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de prijs alleen maar kan stijgen, m.a.w. ik wil graag begrijpen wat de unieke eigenschappen zijn van goud waardoor dit 'goud waard' is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:02 schreef Blandigan het volgende:
Ik ben tegenwoordig snel klaar met dit soort "discussies".
Over een jaar, 2 jaar, 5 jaar, mag je nog eens naar dit forum terugkomen en dan laten we de prijs gewoon spreken.
Elk woord dat ik er meer aan vuil maak is verloren tijd en moeite.
Vraag en aanbod... heb ik mij net laten vertellen. Mochten beleggers het vertrouwen in het fiat geld en aandelen weer herwinnen dan kan het maar zo zijn dat de prijs weer richting de grondstof prijs gaat. Aangezien goud maar zeer beperkte praktische mogelijkheden heeft lijkt het mij verstandiger om de prijs van zilver in de gaten te houden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:10 schreef malleable het volgende:
Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
google het. staat genoeg info over het hoe, waarom, de risico's, de kansen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de prijs alleen maar kan stijgen, m.a.w. ik wil graag begrijpen wat de unieke eigenschappen zijn van goud waardoor dit 'goud waard' is.
Zodra beleggen trekjes gaat vertonen van 'gokken' of piramidespelen dan ben ik pleite
Och jongens, die gelooft er nog dat er daadwerkelijk groei verwacht zou worden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een mythe... goud heeft helemaal geen constante koopkracht en al het geld dat bijgeprint wordt komt niet terecht in de reele economie. In de VS print men aardig bij maar het heeft geen economische groei tot gevolg m.a.w. het is met name om de balansen op te poetsen.
Je denkt dat goud begin deze eeuw na decennia van schuldinflatie aan een correcte prijs noteerde?quote:Wat Malleable zegt is gewoon waar... het zijn speculanten die de vraag naar goud opdrijven en daarmee hun eigen bubble creeren, wel op tijd uitstappen hè want anders zijn een hoop beleggers hun geld kwijt.
Jij denkt dat je er met zo'n slappe stelling zonder onderbouwing bent?quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is echter niet zo dat goud ooit weer terug komt als monetaire eenheid, daar kan de wereld simpelweg niet meer naar terug.
Want?quote:Fiat geldsystemen zijn de enige optie in een monetair systeem.
Zolang het jouw oog maar niet is, want daar zit een behoorlijke balk in.quote:De waardering van goud is gewoon sterk conjunctuur gevoelig en 'in the eye of the beholder'.
Het is niet de belangrijkste component van de prijs, maar om het nou helemaal af te schrijven is ook weer zo kort door de bocht. Daar hou je wel van hè, weinig nadenken en veel schreeuwen?quote:Van een metaal als Gallium is vele malen minder voorraad en toch ligt de prijs daarvan onder die van zilver. Met de zeldzaamheid heeft het dus helemaal niets te maken.
Zo simpel ligt het helemaal niet. Geld is geld waard omdat sommige goudbezitters hun goud er voor willen verkopen.quote:Goud is goud waard omdat er mensen zijn die er dik voor willen betalen, zo simpel is het.
Jij mist de politieke dimensie er omheen. Dat doen er wel meer hier.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sinds goud geen geld meer is heeft het anders aardig aan waarde moeten inboeten, veel mensen zouden het niet als betaalmiddel accepteren. Dat speculanten daar anders over denken doet daar niet zoveel aan af. Natuurlijk zijn er mensen die uit paniek of angst voor een systeemcrash gaan beleggen in goud, dat is volgens mij de voornaamste reden dat goud in waarde stijgt.
Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
En dan krijgen jullie als religieuze goudbashers (of zelfs paper huggers) ook nog eens geen gelijk van de prijs.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Wat goud is voor een goudbug is de bijbel voor een christen of de koran voor een moslim. Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
Als die systeemcrash wil uitblijven moet het schuldenprobleem worden opgelost (zonder drukpers).quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
Ik ben niet bepaald een paper hugger, dat weet je zelf ook.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:52 schreef GoudIsEcht het volgende:
En dan krijgen jullie als religieuze goudbashers (of zelfs paper huggers) ook nog eens geen gelijk van de prijs.
Wie is hier nou religieus.
Jij hebt altijd geroepen dat cash king zou worden (eigenlijk al is) zodra alle bubbels (die er nu volop zijn) klappen...quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:44 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik ben niet bepaald een paper hugger, dat weet je zelf ook.![]()
Een prijs zegt natuurlijk niets meer dan de samenkomst van vraag en aanbod van de laatste transactie, dus ook niet de beweegreden achter die laatste transactie. Ik denk dat ComplexConjugate aardig verwoord waar die stijging in prijs vandaan komt, gevalletje wright for the wrong reason voor de meeste goldbugs.
Ik versta iets anders onder een paper hugger, maar ik ben absoluut wel een cash hugger als je het zo bedoelt. En ja die mening ben ik nog steeds toebedeeld en het is wachten tot die wereldwijde bubble eens goed barst.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:47 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jij hebt altijd geroepen dat cash king zou worden (eigenlijk al is) zodra alle bubbels (die er nu volop zijn) klappen.
Noem het wat je wil, voor mij ben je een paper hugger, en ben wrong for the right reason. Al de hele tijd.
Wat de goudprijs doet maakt me ook niet zoveel uit, zolang een kilo maar een kilo blijft.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:47 schreef piepeloi55 het volgende:
Zolang het feestje duurt gun ik trouwens alle goldbugs hun geluk bij het 'wright for the wrong reason' hebben. Zowel persoonlijk als financieel het raakt het me niet wat de goudprijs doet, of die tot in de hemel stijgt of fors crasht.
Het lijkt mij inderdaad gezond als het schuldprobleem eens met een harde, onbuigzame (gouden) hand wordt aangepakt, zodat we onze middelen weer efficient kunnen verdelen in plaats van ze aan al die politieke en gesubsidieerde waanzin te verspillen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:48 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik versta iets anders onder een paper hugger, maar ik ben absoluut wel een cash hugger als je het zo bedoelt. En ja die mening ben ik nog steeds toebedeeld en het is wachten tot die wereldwijde bubble eens goed barst.
Daar hoop jij toch ook op?
We hebben de afgelopen paar honderd jaar aardig wat historische misstanden kunnen ophelderen. Nu het misverstand rond goud nogquote:Op dinsdag 15 november 2011 19:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Je schreeuwt trouwens tegen 6.000 jaar historie,
Verkopers van printers en papier.quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
Werden ze wel betaald in goudquote:Op dinsdag 15 november 2011 23:45 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Verkopers van printers en papier.
in Zimbabwe zijn de geldwisselaars en aandelenhandelaren steenrijk gewordenquote:Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |