Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:49 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En een nog veel groter verschil: schuld.
Maar ga jij maar weer bakstenen tellen.
Het bijprinten doen ze op de balansen op orde te halen, de schulden leggen we bij de belastingbetaler, 'ze' gaan echt geen gratis geld weggeven aan het publiek. Dat afschuiven van schuld gaat natuurlijk een keertje goed fout. Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek. When the shit hits the fan.... dan word je gewoon gedwongen je goud in te leveren tegen het nieuwe fiatgeld... lees de geschiedenis er maar op na... het is eerder gebeurt.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het gaat om het behoudt van koopkracht die je nu niet gebruikt. Ik geef goud daar betere kansen voor dan papier dat wordt bijgedrukt as we speak.
In zoverre dat daarvoor de sloopgoud- cq sloopzilverprijs geldt en die staat in een nogal losse verhouding tot de officiële marktprijs. Hangt namelijk af van de uitmelkzucht van de opkoper. Er zijn er die ¤25 per gram bieden, maar ook ¤35/gram zie je wel voorbij komen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:10 schreef malleable het volgende:
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig over er iets zinnigs te zeggen is over de relatie tussen de goud/zilver prijs en de prijs van sieraden,bestek, etc...
Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichtenquote:Op woensdag 16 november 2011 12:55 schreef GoudIsEcht het volgende:
De kern van het huidige systeem is aangroei van onproductieve schuld. Goud is de enige monetaire component waarvan de beschikbaarheid niet aan de grillen van de geldwisselaars (of politiek) onderhevig is maar door de natuur wordt gereguleerd.
Precies... en dat gaat men NOOIT toestaanquote:Daarom moet goud als schuldenvrij kernpunt terugkomen naast het monetaire systeem, precies zoals het dat nu aan het doen is.
Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.quote:Ach, we moeten de verliezers afschaffen? Communisme is centralisatie van de macht bij een selecte groep. Dat uitgerekend jij daar nou voor moet pleiten...
Doe mij dan maar goud, zodat iedere burger zijn eigen centrale bank kan zijn.
Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets. Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?).quote:Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.
Als jij geen verschil kunt zien tussen het schuld-aandeel in de huizenprijzen en in de prijs van goud hoef je ons daar niet mee te komen vervelen.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.
Dat ligt er maar net aan hoe dom je wil zijn.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek.
Haha. Je kan ook al niet lezen.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichten
Tweede verzoek.quote:Op maandag 14 november 2011 13:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Iedereen --> weer over het onderwerp, en niet over elkaar, graag?
Daar zijn we nog niet helemaal over uitquote:Op woensdag 16 november 2011 14:02 schreef RobbieD het volgende:
Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets.
De verliezen op de balans worden weggepoetst door geld bij te drukken. Dit geld staat dan op de balans maar er word voorlopig even niets mee gedaan (of men koop er goudquote:Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?).
Ik probeer ook oprecht te achterhalen waarom goud 'goud waard' is, misschien koop ik dan zelf ook wel een paar kiloquote:Op woensdag 16 november 2011 14:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Tweede verzoek.
Discussie over goud: graag.
Scherpe discussie daarover: prima.
Enkel elkaar pesoonlijk afpissen: doe maar ergens anders.
De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
@dvr:
want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Vanuit dat standpunt begrijp ik al helemaal niet dat je zo weinig in goud ziet. Het is ongeveer het enige reservemiddel dat bankiers niet kunnen bijdrukken (al proberen ze het wel met al die papiergoudrommel van de afgelopen twintig jaar).quote:Op woensdag 16 november 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Banksters zijn parasieten die een legale manier hebben gevonden om te stelen, waarom het legaal is? Omdat het heel subtiel gaat en ze de politiek gecorrumpeerd hebben om akkoord te gaan met dit spelletje.
Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:32 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.
Probeer ons liever eens een scenario te schetsen waarbij het Westerse schuldenprobleem opgelost raakt zonder een beroep te doen op de drukpers en significante weerslag op de waarde van papier?
Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:35 schreef malleable het volgende:
[..]
Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.
Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
Je moet eerst je goud verkopen (ruilen tegen fiat en zien hoeveel fiat je voor je goud krijgt) en dan gaan onderhandelen met de eigenaar van de woning voor hoeveel fiat je de woning kan kopen. Feit is dus dat je met goud geen huis kan kopen maar met fiat wel.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:52 schreef RobbieD het volgende:
[..]
Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.
Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
http://geology.com/minerals/gold/uses-of-gold.shtml
wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.
Bijna alle soorten gebruik van goud blijken decoratief te zijn... het aantal praktische toepassingen is echt maar heel beperkt.
Ja, als je zo redeneert dan is de situatie waarin een brood van 800 gram meer waarde kan hebben dan een goudbaar van 1 kg ook fantaseerbaar. Maar nu de realiteit van alledag. De hemel dreigt naar beneden te komen en het enige wat men in zo'n situatie nog vertrouwd is goud. Total-loss zal het systeem niet gaan maar crashen doet het, daar ben ik van overtuigd en daarom ook mijn pay-off: In Gold we trust.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Als dan de waarde van goud snel af waardeert dan zit je daar met een paar klopjes duur glimmend metaal. Mocht de hemel wel naar beneden komen dat zit je met een paar waardevolle klompjes glimmend metaal die mogelijk niemand wil hebben, want in tijden van nood is overleven belangrijker dan klompjes glimmend metaal verzamelen.
Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is. Wat we wel kunnen doen is overstappen op een rentevrij fiat systeem, desnoods met kralen en schelpen als betaalmiddel.
Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.
prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. klaar.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.
Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |