abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104433676
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:49 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

En een nog veel groter verschil: schuld.

Maar ga jij maar weer bakstenen tellen.
Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104433814
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:50 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Het gaat om het behoudt van koopkracht die je nu niet gebruikt. Ik geef goud daar betere kansen voor dan papier dat wordt bijgedrukt as we speak.
Het bijprinten doen ze op de balansen op orde te halen, de schulden leggen we bij de belastingbetaler, 'ze' gaan echt geen gratis geld weggeven aan het publiek. Dat afschuiven van schuld gaat natuurlijk een keertje goed fout. Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek. When the shit hits the fan.... dan word je gewoon gedwongen je goud in te leveren tegen het nieuwe fiatgeld... lees de geschiedenis er maar op na... het is eerder gebeurt.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 16 november 2011 @ 13:39:55 #203
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104433898
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:10 schreef malleable het volgende:
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig over er iets zinnigs te zeggen is over de relatie tussen de goud/zilver prijs en de prijs van sieraden,bestek, etc...

Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
In zoverre dat daarvoor de sloopgoud- cq sloopzilverprijs geldt en die staat in een nogal losse verhouding tot de officiële marktprijs. Hangt namelijk af van de uitmelkzucht van de opkoper. Er zijn er die ¤25 per gram bieden, maar ook ¤35/gram zie je wel voorbij komen.
Als artisticiteit, zeldzaamheid etc. in geding worden gebracht, dan is het spul net zoveel waard als wat "de gek" er voor geeft.
In Gold we trust
pi_104434041
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:55 schreef GoudIsEcht het volgende:

De kern van het huidige systeem is aangroei van onproductieve schuld. Goud is de enige monetaire component waarvan de beschikbaarheid niet aan de grillen van de geldwisselaars (of politiek) onderhevig is maar door de natuur wordt gereguleerd.
De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichten :D

De waarde van goud is net zo goed onderhevig aan politiek geneuzel. De macht van de geldwisselaars zit hem nl. niet in het soort fiat geld dat men gebruikt. Het zit hem in het feit dat ze rente rekenen over een product wat ze zelf uit het niets creëren. Om dat systeem in stand te houden hebben we een exponentiële groei van de welvaart nodig.
Zolang het huidige fiat systeem het exclusieve geldsysteem is ga je ook gewoon inleveren op je voorraad goud... het beland allemaal in de handen van de banksters.

quote:
Daarom moet goud als schuldenvrij kernpunt terugkomen naast het monetaire systeem, precies zoals het dat nu aan het doen is.

Precies... en dat gaat men NOOIT toestaan :7

quote:
Ach, we moeten de verliezers afschaffen? Communisme is centralisatie van de macht bij een selecte groep. Dat uitgerekend jij daar nou voor moet pleiten...

Doe mij dan maar goud, zodat iedere burger zijn eigen centrale bank kan zijn.
Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.
  woensdag 16 november 2011 @ 14:02:50 #205
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104434661
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.
Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets. Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?). :?
In Gold we trust
pi_104435393
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.
Als jij geen verschil kunt zien tussen het schuld-aandeel in de huizenprijzen en in de prijs van goud hoef je ons daar niet mee te komen vervelen.
pi_104435466
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek.
Dat ligt er maar net aan hoe dom je wil zijn.

Weet jij eigenlijk waarom de btw op goud met de introductie van de euro werd afgeschaft, de ECB sindsdien goud tegen marktwaarde op zijn balans waardeert of waarom de Europese centrale banken destijds in Washington kwamen roepen nog slechts een zeer beperkte hoeveelheid goud te verkopen?

Het zal wel niet hè?
pi_104435518
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichten
Haha. Je kan ook al niet lezen.

De natuur reguleert het aanbod van goud (zoals ik ook schreef). Prijs blijft een menselijk concept. Ben je nou echt zo'n oppertrol dat het met ongeïnformeerde praat en ongeïnteresseerde houding verpesten van het huizenmarkt topic niet genoeg voor je was?
pi_104435598
/edit/ kap 'ns daarmee, reageer een beetje normaal en niet op de man/vrouw.

[ Bericht 89% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 16-11-2011 14:50:17 ]
pi_104436464
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Iedereen --> weer over het onderwerp, en niet over elkaar, graag?

Tweede verzoek.

Discussie over goud: graag.
Scherpe discussie daarover: prima.

Enkel elkaar pesoonlijk afpissen: doe maar ergens anders.
pi_104436687
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:02 schreef RobbieD het volgende:

Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets.
Daar zijn we nog niet helemaal over uit ;)

quote:
Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?). :?
De verliezen op de balans worden weggepoetst door geld bij te drukken. Dit geld staat dan op de balans maar er word voorlopig even niets mee gedaan (of men koop er goud :') ). Feitelijk heeft men de geldstroom vergroot zonder dat dit direct merkbaar is in de koopkracht want die effecten gaan we pas merken zodra er een 'boom' ontstaat. Dan schieten de prijzen omhoog en blijkt dus dat de banken zich reële welvaart hebben toegeëigend ten kosten van de besparingen van anderen. (of het blijkt dat je loon minder koopkracht heeft gekregen m.a.w. je werkt nog net zo veel maar kan er minder voor terug krijgen). Banksters zijn parasieten die een legale manier hebben gevonden om te stelen, waarom het legaal is? Omdat het heel subtiel gaat en ze de politiek gecorrumpeerd hebben om akkoord te gaan met dit spelletje.
pi_104436777
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Tweede verzoek.

Discussie over goud: graag.
Scherpe discussie daarover: prima.

Enkel elkaar pesoonlijk afpissen: doe maar ergens anders.
Ik probeer ook oprecht te achterhalen waarom goud 'goud waard' is, misschien koop ik dan zelf ook wel een paar kilo :)
pi_104437027
Een perfect voorbeeld van de reden waarom je als goudbelegger zelf fysiek goud wilt bezitten en geen claim op goud:

Gerald Celente is al jaren bekend als een deskundige die de crisis zag aankomen (en dat nog onverminderd doet). Hij raadde het publiek vaak aan om met behulp van goud hun vermogen zeker te stellen, en deed dat zelf ook. Helaas deed hij dat deels door via MF Global futures te kopen, die hij deels of geheel tot uitlevering liet komen.

Toen MF Global (nota bene een primary dealer) onlangs failliet ging, bleek al het geld in zijn account in het bezit gekomen te zijn van een trustee, en Gerald en 150.000 anderen bleven met lege handen achter.

Als het financële stelsel instort, of delen daarvan (en die mogelijkheid is voor velen toch de reden om in goud te zitten..), kan ditzelfde in principe iedereen gebeuren die niet zelf het onverdeelde eigendom van zijn goud heeft; wie met behulp van futures, een ETF, trackers of een goudrekening belegt loopt het risico dadelijk niets meer te hebben, of hooguit ooit nog een deel van de geldwaarde van zijn belegging (maar niet het goud zelf, of de prijsstijging daarvan) terug te zien.
pi_104437806
@dvr:

Ik begrijp heel goed dat mensen proberen hun kapitaal veilig te stellen en ik begrijp ook heel goed dat mensen dat willen doen door 'waardevaste' goederen aan te schaffen. Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Als dan de waarde van goud snel af waardeert dan zit je daar met een paar klopjes duur glimmend metaal. Mocht de hemel wel naar beneden komen dat zit je met een paar waardevolle klompjes glimmend metaal die mogelijk niemand wil hebben, want in tijden van nood is overleven belangrijker dan klompjes glimmend metaal verzamelen.

Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is. Wat we wel kunnen doen is overstappen op een rentevrij fiat systeem, desnoods met kralen en schelpen als betaalmiddel.
pi_104438000
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
@dvr:

want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.

Probeer ons liever eens een scenario te schetsen waarbij het Westerse schuldenprobleem opgelost raakt zonder een beroep te doen op de drukpers en significante weerslag op de waarde van papier?
pi_104438069
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

Banksters zijn parasieten die een legale manier hebben gevonden om te stelen, waarom het legaal is? Omdat het heel subtiel gaat en ze de politiek gecorrumpeerd hebben om akkoord te gaan met dit spelletje.
Vanuit dat standpunt begrijp ik al helemaal niet dat je zo weinig in goud ziet. Het is ongeveer het enige reservemiddel dat bankiers niet kunnen bijdrukken (al proberen ze het wel met al die papiergoudrommel van de afgelopen twintig jaar).

Of denk je nou echt dat mensen (die dat kunnen) die microprocessoren en bakstenen van je gaan sparen?
  woensdag 16 november 2011 @ 15:35:24 #217
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104438096
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:32 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.

Probeer ons liever eens een scenario te schetsen waarbij het Westerse schuldenprobleem opgelost raakt zonder een beroep te doen op de drukpers en significante weerslag op de waarde van papier?
Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.

Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
  woensdag 16 november 2011 @ 15:52:30 #219
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104438748
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:35 schreef malleable het volgende:

[..]

Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.

Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.
In Gold we trust
pi_104438977
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:52 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.
Je moet eerst je goud verkopen (ruilen tegen fiat en zien hoeveel fiat je voor je goud krijgt) en dan gaan onderhandelen met de eigenaar van de woning voor hoeveel fiat je de woning kan kopen. Feit is dus dat je met goud geen huis kan kopen maar met fiat wel.
pi_104439139
quote:
Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.

Bijna alle soorten gebruik van goud blijken decoratief te zijn... het aantal praktische toepassingen is echt maar heel beperkt.

Een materiaal als Gallium is heel wat nuttiger maar is vele malen schaarser... de jaarlijkse productie bedraagt nog geen 220 ton.... toch zie ik de prijs van Gallium alleen maar dalen, net als de prijs van Indium... ook een heel nuttig maar schaars materiaal. Voor mij is dat een teken dat goud een bubble is.
pi_104439180
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.

Bijna alle soorten gebruik van goud blijken decoratief te zijn... het aantal praktische toepassingen is echt maar heel beperkt.
wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.
  woensdag 16 november 2011 @ 16:04:40 #223
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104439196
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Als dan de waarde van goud snel af waardeert dan zit je daar met een paar klopjes duur glimmend metaal. Mocht de hemel wel naar beneden komen dat zit je met een paar waardevolle klompjes glimmend metaal die mogelijk niemand wil hebben, want in tijden van nood is overleven belangrijker dan klompjes glimmend metaal verzamelen.

Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is. Wat we wel kunnen doen is overstappen op een rentevrij fiat systeem, desnoods met kralen en schelpen als betaalmiddel.
Ja, als je zo redeneert dan is de situatie waarin een brood van 800 gram meer waarde kan hebben dan een goudbaar van 1 kg ook fantaseerbaar. Maar nu de realiteit van alledag. De hemel dreigt naar beneden te komen en het enige wat men in zo'n situatie nog vertrouwd is goud. Total-loss zal het systeem niet gaan maar crashen doet het, daar ben ik van overtuigd en daarom ook mijn pay-off: In Gold we trust.
In Gold we trust
pi_104439260
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.
Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.

Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden :|W
pi_104439294
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.

Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden :|W
prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')