abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102308026

Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.

Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Goud

[ Bericht 11% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 17-11-2011 13:47:17 (aangepast zodat autom. reeks wordt weergegeven) ]
pi_102308461
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Deze maand is goud per saldo zelfs nog iets gestegen en daarvoor helemaal. Incident. o|O
Huh? Waar haal jij dat vandaan.

Op 1 september, bij het ingaan van de nieuwe maand, noteerde goud 1826 dollar. Deze maand was het hoogtepunt 1920 dollar. Nu is de koers rond de 1635 dollar. Simpel rekensommetje toch?
i-am-a-daytrader.nl
i-am-a-daytrader@live.nl
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:42:58 #3
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102308506
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:41 schreef tradetheday het volgende:

[..]

Op 1 september, bij het ingaan van de nieuwe maand, noteerde goud 1826 dollar. Deze maand was het hoogtepunt 1920 dollar. Nu is de koers rond de 1635 dollar. Simpel rekensommetje toch?
Iets met valutakoers schommelingen? ;)
pi_102308644
Hieronder een grafiek van belangrijke steun- en weerstandlijnen.

1700 dollar zou een grote steun moeten zijn, maar hier ging de koers makkelijk doorheen.

quote:
99s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:42 schreef Sokz het volgende:

[..]

Iets met valutakoers schommelingen? ;)
Neemt niet weg dat de goudprijs gewoon gedaald is. Valutaschommelingen vonden de afgelopen jaren ook plaats en in mijn eerdere grafieken was te zien dat de afgelopen jaren goud ook door bleef stijgen. Dit lijkt meer op het begin van een knappende goudbubble.
i-am-a-daytrader.nl
i-am-a-daytrader@live.nl
pi_102308759
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:41 schreef tradetheday het volgende:

[..]

Euro's
Edit: en afgelopen 30 dagen
pi_102309076
Welke goudbug heeft al stiekem zijn goud gedumpt?
pi_102309168
Of krijg je het niet zo 1-2-3 kwijt omdat het fysiek is. :')
pi_102309499
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:56 schreef piepeloi55 het volgende:
Welke goudbug heeft al stiekem zijn goud gedumpt?
Sorry. :@

Nee maar denk dat er opeens veel zijn die idd alles zitten te dumpen opeens.

Nooit zo snel iets zien zakken op 1 dag.
pi_102309591
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 20:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sorry. :@

Nee maar denk dat er opeens veel zijn die idd alles zitten te dumpen opeens.

Nooit zo snel iets zien zakken op 1 dag.
Het grootste neerwaartse risico van goud heb ik altijd gezien in het massaal toetreden van beleggers. Als om wat voor reden dan ook de perceptie om goud omslaat heeft dat een massale uitvlucht tot gevolg. Probeer dan maar eens als goldbug zijnde je fysieke bezit te verkopen voor een redelijke prijs. Dat gaat je niet lukken.
pi_102309639
Je zult maar tussen de $40-50 fysiek zilver hebben gekocht met 19% BTW. Dan ben je al een dikke 40-60% kwijt in een paar weken tijd! _O-
  vrijdag 23 september 2011 @ 20:17:37 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102309935
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 20:11 schreef piepeloi55 het volgende:
Je zult maar tussen de $40-50 fysiek zilver hebben gekocht met 19% BTW. Dan ben je al een dikke 40-60% kwijt in een paar weken tijd! _O-
Ik snap sowieso niet dat mensen kopen met 19% BTW. Dat is altijd een negatieve edge.

(oh ja, de wereld gaat ten onder. Het laatste blik bonen zal alleen te verkrijgen zijn in ruil voor goud of zilver. Wie maalt er dan om die 19%?
Als ik het laatste blik bonen had, kon je dat echt niet krijgen voor geel en of wit metaal. Dan eet ik dat zelf wel op)
The End Times are wild
pi_102310520
De vlucht uit goud is niet omdat goudbeleggers ineens angstig zijn geworden maar omdat Operation Twist de voorbode is van Euribor/Libor-verhogingen. Dit is vaak genoeg ter sprake gekomen in deze reeks. Op het moment dat de rentes stijgen krijgt een shorter die renteverhoging in zijn handje gedrukt en heeft dit een drukkend effect op de prijs. Als je echt long zit op goud dan zou je deze prijsdaling moeten toejuichen omdat je nu extra kan bijkopen. Uiteindelijk komt de goudmarkt weer in een equilibrium terecht waarbij de beursemoties weer garant staan voor de koersrichting. Deze daling is puur fundamenteel van aard en heeft niets te maken met het sentiment.
One man's trash, another man's treasure.
pi_102310537
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 20:17 schreef LXIV het volgende:
Ik snap sowieso niet dat mensen kopen met 19% BTW. Dat is altijd een negatieve edge.

(oh ja, de wereld gaat ten onder. Het laatste blik bonen zal alleen te verkrijgen zijn in ruil voor goud of zilver. Wie maalt er dan om die 19%?
Als ik het laatste blik bonen had, kon je dat echt niet krijgen voor geel en of wit metaal. Dan eet ik dat zelf wel op)
In zon situatie moet je natuurlijk een wapen hebben, dan heb je zowel het goud als het voedsel.
  vrijdag 23 september 2011 @ 20:31:03 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102310580
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:46 schreef tradetheday het volgende:
1700 dollar zou een grote steun moeten zijn, maar hier ging de koers makkelijk doorheen.

TA in een notendop.
pi_102310836
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:46 schreef tradetheday het volgende:
Dit lijkt meer op het begin van een knappende goudbubble.
Integendeel, voor goudbeleggers is dit de ingecalculeerde korte deflatoire fase die aan de grote stijging voorafgaat - het begint nu eindelijk leuk te worden! Net als in 2008, toen aandelen 50% en goud 25% verloren, zijn banken (en hun beleggende klanten) wanhopig op zoek naar liquiditeit. Ze dumpen hun goudbezit, en dat uit zich tijdelijk in een stevige daling. Maar ik verwacht dit keer wat minder dan 25%, want goud is de afgelopen jaren in relatief sterkere handen terechtgekomen (rijkelui, centrale banken, grote fondsen) en het erg kredietgevoelige speculatieve topje van de goudprijs is dunner dan voorheen. Bovendien zijn andere, vele malen grotere safe havens nu minder geloofwaardig dan toen; juist mensen die niet meer in de aandelen- en bondmarkets geloofden zijn in goud gestapt en die zitten er in voor een heel specifiek scenario, dat zich nu lijkt te gaan ontvouwen.

De kans dat er in de komende weken of hooguit maanden een nieuwe 'Lehman' gebeurt, maar dan met Banque Paribas, Bank of America of een andere megabank is groot. Alleen grootschalig overheidsingrijpen met geld dat er niet is -en dus gedrukt zal moeten worden- kan dan een instorting van het wereldfinanciele stelsel en daarmee de wereldeconomie voorkomen. En dat net in een tijd dat ook de kredietwaardigheid van de overheden zelf al tot een minimum gedaald is.

Wat dit voor de komende tijd impliceert is diepe crashes in de aandelen- en bondmarkets en sterke geldontwaarding. Zodra het de markten duidelijk wordt dat het die kant opgaat, verliest zelfs de USD zijn safe haven-status en blijft er nog maar heel weinig over om met je resterende geld in te vluchten, namelijk grondstoffen, vastgoed en goud (en pas in latere instantie: aandelen). Die eerste twee hebben een duidelijke begrenzing aan hun opwaartse potentieel, zeker bij dreigende langdurige wereldwijde crisis, de laatste echter nauwelijks want goud is nauwelijks aan de reële economie gebonden. Als dan zelfs maar een paar procentjes van die gigantische markten (cash, bonds, stocks) in goud vluchten, zal de goudprijs meermalen over de kop gaan.
pi_102313037
Als je goud of zilver wilt kopen. Wanneer is het beste moment en welke van de 2 zal meer stijgen?
  vrijdag 23 september 2011 @ 21:34:14 #17
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102313653
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 21:22 schreef KurdKasim het volgende:
Als je goud of zilver wilt kopen. Wanneer is het beste moment en welke van de 2 zal meer stijgen?
Overmorgen .. zilver zal 100% stijgen, goud 200%
pi_102317937
DVR, we gaan het binnen (hopelijk) niet al te lange tijd aanschouwen. Alhoewel ik vrij pessimistisch gestemd ben dat het ook nog enkele jaren kan duren.

Ik blijf erbij dat een goldbug een volgende crash moet vrezen en blij mag zijn als de bubble (wederom) lucht word ingeblazen.
pi_102318340
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 22:57 schreef piepeloi55 het volgende:
DVR, we gaan het binnen (hopelijk) niet al te lange tijd aanschouwen. Alhoewel ik vrij pessimistisch gestemd ben dat het ook nog enkele jaren kan duren.

Ik blijf erbij dat een goldbug een volgende crash moet vrezen en blij mag zijn als de bubble (wederom) lucht word ingeblazen.
Hij is nog lang niet leeggelopen. :')
pi_102326398
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2011 23:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Hij is nog lang niet leeggelopen. :')
Ik heb het niet over de bubble in commoditys, maar over de totale bubble wereldwijd. Beide zijn nog niet eens begonnen met leeglopen.
  zaterdag 24 september 2011 @ 10:28:35 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102326464
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 21:22 schreef KurdKasim het volgende:
http://www.riotinto.com/
http://www.barrick.com/Investors/StockPerformance/default.aspx
quote:
Dat merkt David Lohman van www.beursvisie.eu op. De goudprijs is fors gestegen, maar de goudmijnaandelen zijn nauwelijks van de plaats gekomen. Zijn er nog andere manieren om in te spelen op een verdere stijging van de goudprijs?

Wie in goud wil beleggen en is afgeschrikt door de recente forse prijsbewegingen, heeft een aantal alternatieven tot zijn of haar beschikking. Op de eerste plaats zijn er de goudmijnaandelen. John Hathaway, manager van het Tocqueville Gold mutual fund, stelt vast dat die duidelijk zijn achtergebleven ten opzichte van het goud. Gevolg is dat ze relatief goedkoop zijn.
Large Cap Gold Mining Stocks (over 10 billion dollars):

This list is organized with info on the Company, Market Cap, Symbol and the Exchange, respectively.

Rio Tinto PLC (ADR) 89.4 RTP NYSE
Barrick Gold Corp (USA) 39.8 ABX NYSE
Freeport McMoRan Copper and Gold Inc. 34.7 FCX NYSE
Goldcorp Inc. (USA) 29.8 GG NYSE

Newmont Mining Corp. 26.1 NEM NYSE
http://www.newmont.com/our-investors/stock-data/stock-info

AngloGold Ashanti Ltd. (ADR) 14.6 AU NYSE
Kinross Gold Corp. (USA) 12.6 KGC NYSE

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 24-09-2011 10:39:15 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102326656
goudmijnaandelen.. dat lijkt me echt niet zo slim.
Immers er komt zowat niks meer uit. (of dat zal binnenkort zo zijn)
pi_102326718
quote:
High-flying gold crashes in record $100 freefall.
(Reuters) - Gold crashed more than $100 on Friday, as a slide turned into a free fall, with weeks of volatility, renewed strength in the dollar and talk of hedge fund liquidation wrecking its safe-haven status.
......

PANIC SELLING

By 5:00 p.m. EDT, bullion's spot price was down 5 percent at around $1,643 an ounce, after trading between a session peak of $1,754.71 and low of $1,628.69. At $126 an ounce, the intraday move was the biggest on record in dollar terms. It was also more than 5 standard deviations beyond the normal one-day change. On a weekly basis, spot gold fell 9 percent, its biggest weekly drop since the 1980s.
Goud een veilige haven :') , dat valt tegen bij deze en tot nog toe grootste eruptie van de crisis sinds 2008. Tot nog toe word het beeld bevestigd van een onderdeel van de bubble. Hopelijk knapt die totale bubble eens echt en krijgen we meer duidelijkheid.

Ben benieuwd wat het volgende week gaat geven, gaan dan de particulieren uit angst door media aandacht ook maar dumpen of een forse rebound?
pi_102326757
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 10:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
goudmijnaandelen.. dat lijkt me echt niet zo slim.
Immers er komt zowat niks meer uit. (of dat zal binnenkort zo zijn)
Als de goudprijs stijgt dan nemen hun winsten wel heel sterk toe. Productiekosten blijven grotendeels hetzelfde, maar de prijs die ze er voor krijgen stijgt de laatste jaren bijna continu.

Ivm het opraken van de voorraden; door de hoge prijs kunnen ze nu ook duurder te ontginnen erts ophalen.
pi_102326915
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 10:50 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Goud een veilige haven :') , dat valt tegen bij deze en tot nog toe grootste eruptie van de crisis sinds 2008. Tot nog toe word het beeld bevestigd van een onderdeel van de bubble. Hopelijk knapt die totale bubble eens echt en krijgen we meer duidelijkheid.

Ben benieuwd wat het volgende week gaat geven, gaan dan de particulieren uit angst door media aandacht ook maar dumpen of een forse rebound?
waar had jij ook alweer je geld inzitten O+
pi_102327376
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
waar had jij ook alweer je geld inzitten O+
Cash only.
  zaterdag 24 september 2011 @ 11:30:18 #27
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102327478
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102329431
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Cash only.
als je nou een jaartje terug goud had gekocht had je nu op +25% gezeten. Nu zit je op +2 a 3 %. 'nough said.
pi_102329504
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

als je nou een jaartje terug goud had gekocht had je nu op +25% gezeten. Nu zit je op +2 a 3 %. 'nough said.
Ja en als je in 1998 high tech aandelen had stond je in 99 op +200% 'nough said?
  zaterdag 24 september 2011 @ 13:09:01 #30
344884 monkyyy
pi_102329509
Als je nou in 1919 een 40$ aandeel Coca cola had gekocht, had je nu 5 miljoen $. 'nough said.
pi_102329526
quote:
9s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:09 schreef monkyyy het volgende:
Als je nou in 1919 een 40$ aandeel Coca cola had gekocht, had je nu 5 miljoen $. 'nough said.
een jaar is realistisch. een slordige 90 jaar iets minder.
pi_102329898
quote:

PANIC SELLING

By 5:00 p.m. EDT, bullion's spot price was down 5 percent at around $1,643 an ounce, after trading between a session peak of $1,754.71 and low of $1,628.69. At $126 an ounce, the intraday move was the biggest on record in dollar terms. It was also more than 5 standard deviations beyond the normal one-day change. [...]

Nuttig zeg die standaarddeviaties.... We hebben hier dus met een verschijnsel te maken dat maar eens in de 6709 jaar voorkomt. })

Ik ben sarcastisch, mocht dat nog niet opgevallen zijn
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_102332037
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
En als ik een halfjaar geleden fysiek zilver had gekocht had ik een verlies van 40-60%.

Cash is gewoon de beste belegging bij een deflatoire bust en het risico is immens groot dat de moeder alle deflatoire busts voor ons ligt ergens in de komende jaren. Niemand weet exact wanneer en hoe, maar dat die komt is vrij zeker gezien de onevenwichtigheden. Dat ik een tijdje minder rendeer als andere assets neem ik voor lief en beschouw ik als opportunity cost. Immers, als ik nu (of een jaar geleden) instap en de deflatoire bust vind plaatst heb ik mijn kruit verschoten en (fors) kapitaal verloren dat ik niet meer kan gebruiken om in te stappen op zeer goedkope niveaus met een zo goed als zekere positieve opbrengst op termijn. Daarnaast is er niet echt een andere keuze op dit moment, aangezien vrijwel alles is overgewaardeerd behalve cash.

Als ik maar een paar K te beleggen had was dat een ander verhaal, maar bij mij draait het meer om kapitaalbehoud/gestage groei dan gigantische rendementen (of verliezen). Daarbij heb ik imo een vrij goed gevoel/inzicht qua risk/reward verhouding.
pi_102332053
quote:
Ik vraag me echt af wat je nu in godsnaam gezegd denkt te hebben.

Moeten we allemaal terugreizen in de tijd om coca cola te kopen?

Nuff sad...
pi_102332074
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:10 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

En als ik een halfjaar geleden fysiek zilver had gekocht had ik een verlies van 40-60%.

Cash is gewoon de beste belegging bij een deflatoire bust en het risico is immens groot dat de moeder alle deflatoire busts voor ons ligt ergens in de komende jaren. Niemand weet exact wanneer en hoe, maar dat die komt is vrij zeker gezien de onevenwichtigheden. Dat ik een tijdje minder rendeer als andere assets neem ik voor lief en beschouw ik als opportunity cost. Immers, als ik nu (of een jaar geleden) instap en de deflatoire bust vind plaatst heb ik mijn kruit verschoten. Daarnaast is er niet echt een andere keuze op dit moment, aangezien vrijwel alles is overgewaardeerd behalve cash.

Als ik maar een paar K te beleggen had was dat een ander verhaal, maar bij mij draait het meer om kapitaalbehoud/gestage groei dan gigantische rendementen (of verliezen). Daarbij heb ik imo een vrij goed gevoel/inzicht qua risk/reward verhouding.
je hebt 'een flink bedrag' en spreidt de risico's niet? dat is sowieso oerdom.
pi_102332135
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je hebt 'een flink bedrag' en spreidt de risico's niet? dat is sowieso oerdom.
Wat heeft spreiden voor zin als zowat alles behalve cash overgewaardeerd is en gekoppeld aan elkaar is. Als de bubble eens echt knapt gaat alles down en het maakt dan niet uit of je in edelmetalen, vastgoed, aandelen, risicovolle obligaties e.d. zit.

Je begrijpt volgens mij niet hoe een deflatoire bust er uitziet.
pi_102332154
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wat heeft spreiden voor zin als zowat alles behalve cash overgewaardeerd is en gekoppeld aan elkaar is. Als de bubble eens echt knapt gaat alles down en het maakt dan niet uit of je in edelmetalen, vastgoed, aandelen, risicovolle obligaties e.d. zit.

ik hoop voor jou dat je goed bent in gokken jong. ^O^
pi_102332167
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik hoop voor jou dat je goed bent in gokken jong. ^O^
Ik gok/speculeer niet, ik beleg.
pi_102332201
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:16 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik gok/speculeer niet, ik beleg.
geld is nog minder een belegging dan goud, zeker als je het niet op een bankrekening hebt staan maar thuis hebt. trouwens, als er geen geld meer is bij de banken, denk je dan dat er nog vertrouwen is in de euro en jouw geld nog lang wat waard is? en waar woon je en hoeveel heb je waar liggen O+
pi_102333780
quote:
Dat ...of die verrekte marginhikes weer...

http://www.zerohedge.com/(...)ilver-copper-margins

And there you have it: CME just hiked gold margins by 21%, silver by 16% and copper by 18%. Mystery solved.

Waarom niet de margins gewoon naar 100% dan zijn we daar ook meteen van af. Overigens heb ik medelijden met de postbode die mij over korte tijd een pakketje moet afleveren haha.
What falls down must go up
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:17:18 #41
344884 monkyyy
pi_102335176
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:11 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik vraag me echt af wat je nu in godsnaam gezegd denkt te hebben.

Moeten we allemaal terugreizen in de tijd om coca cola te kopen?

Nuff sad...
Ik deed gewoon mee in dat idiote, "resultaat-georiënteerde-visie" geschreeuw hier.
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:29:11 #42
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102335465
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

een jaar is realistisch. een slordige 90 jaar iets minder.
Shuddup je redeneert als een idioot.
pi_102336336
quote:
99s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:29 schreef Sokz het volgende:

[..]

Shuddup je redeneert als een idioot.
Right.
pi_102390196
quote:
Tot nog toe lijkt het het eerste. Vanaf 1520 is goud in bearmarket. Nog zon 4% en eerder op de dag zaten ze er nog maar 1% vanaf!
  maandag 26 september 2011 @ 10:08:45 #45
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102390451
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Maar is er met cash niet een gigantisch risico op inflatie? Zeker als er grof bijgedrukt wordt?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_102390769
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 10:08 schreef _Flash_ het volgende:
Maar is er met cash niet een gigantisch risico op inflatie? Zeker als er grof bijgedrukt wordt?
Inflatie is politiek gezien onverkoopbaar door een lage gemiddelde maturity. Centrale banken kunnen bij verwachte inflatieangsten of inflatie zelf de lange rente niet drukken namelijk (ook al beweren veel goldbugs van wel). In een schuldbeladen economie met een korte maturity heb je dan zowel de negatieve effecten van een default als hoge inflatie door een stijgende rente. Met het creeren van inflatie creer je gelijktijdig een perfect storm en politici en centrale banken die zich daarmee inlaten weten dat ze direct op worden afgestraft, waarbij de focus bij het alternatief ligt op bonussen en bankiers e.d. Je kunt alleen in inflatie geloven als je ervanuitgaat dat men doelbewust aanstuurd op het vernietigen van de economie/het financiele stelsel.

Hoge en langdurige inflatie is ook arithmetisch zeer moeilijk te creeren door de onderliggende zwakke fundamenten in de werkelijke economie en het ontbreken van kredietgroei. Japan is het voorbeeld met stimulansen en QE en het massaal aanvechten van deflatie, waarbij inflatie nog steeds ver te zoeken is. Zelfs als men het wil zijn de middelen om het te bereiken beperkt, je kunt wel aan het touw trekken maar het niet duwen.

Ik vrees dus niet voor hoge en langdurige inflatie.
pi_102396201
quote:
Gold could fall to $1,100, says Marc Faber
The price of gold, which has fallen in recent weeks as part of a broader market sell-off, has even further to fall, Marc Faber, author of the Gloom Boom, and Doom Report, told CNBC Monday.

"We overshot on the upside when we went over $1,900," said the fund manager, who has 25% of his portfolio in gold.

"We're now close to bottoming at USD 1,500, and if that doesn't hold it could bottom to between USD 1,100-1,200."
Om vervolgens door te stijgen naar $10.000 aldus marc faber, voor diegene die erin geloven mooi moment om in te stappen. Ik in ieder geval niet.
  maandag 26 september 2011 @ 14:04:49 #49
344884 monkyyy
pi_102397485
Wat gebeurt er in godsnaam met zilver. 8)7
pi_102407157
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:04 schreef monkyyy het volgende:
En de deflatoire bust is niet eens begonnen en nu al zijn dalingen bereikt die vele gold/zilver-bugs hier niet meer zagen gebeuren tot de fundamentele problemen waren opgelost! De huidige dalingen in edelmetalen hebben al heel wat percepties aan diggelen geslagen, surprise, surprise...

maandag 26 september 2011 @ 19:01:01 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102407715
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:04 schreef monkyyy het volgende:
quote:
Scheepswrak met 200 ton zilver ontdekt

AMSTERDAM - Op de bodem van de Atlantische Oceaan is een scheepswrak met 200 ton zilver gevonden. De buit vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 170 miljoen euro.

Scheepswrak met zilver

Het betreft de grootste vondst met edele metalen ooit ontdekt op zee. De SS Gairsoppa, een Brits vrachtschip dat in 1941 tot zinken werd gebracht door een Duitse onderzeeër, werd gevonden door de Amerikaanse firma Odyssey Marine.
Het bedrijf behoudt tachtig procent van de waarde van de vondst, onder voorwaarden van een contract met het ministerie van Transport. Dat meldt de BBC.
http://www.telegraaf.nl/b(...)00_ton_zilver__.html
The End Times are wild
pi_102412475
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:44 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

En de deflatoire bust is niet eens begonnen en nu al zijn dalingen bereikt die vele gold/zilver-bugs hier niet meer zagen gebeuren tot de fundamentele problemen waren opgelost! De huidige dalingen in edelmetalen hebben al heel wat percepties aan diggelen geslagen, surprise, surprise...

[ afbeelding ]
we praten over 2 weken even bij als de koersen weer rustig aan omhoog gaan. en over een maand of 3. ^O^
  maandag 26 september 2011 @ 20:42:58 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102412826
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

we praten over 2 weken even bij als de koersen weer rustig aan omhoog gaan. en over een maand of 3. ^O^
Ook de zilverprijs (vooral de zilverprijs) is gewoon een random-walk.
The End Times are wild
pi_102412900
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook de zilverprijs (vooral de zilverprijs) is gewoon een random-walk.
ja ik had het over goud. zilver vink wat minder boeiend.
  maandag 26 september 2011 @ 20:44:54 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102412961
Voor goud geld dat natuurlijk net zo goed.
The End Times are wild
  dinsdag 27 september 2011 @ 08:01:02 #56
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102426746
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:44 schreef LXIV het volgende:
Voor goud geld dat natuurlijk net zo goed.
Voor aandelen uiteraard ook.
pi_102427884
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Cash only.
In een schoenendoos onder je bed? Je verwacht toch een deflationaire bust inclusief instortende banken?
pi_102428496
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:18 schreef GoudIsEcht het volgende:
In een schoenendoos onder je bed? Je verwacht toch een deflationaire bust inclusief instortende banken?
Of die banken instorten of deels geherkapitaliseerd/genationaliseerd worden en tot hoeverre daar nog ruimte voor is laat ik in het midden. Dat boeit ook niet meer voor spaargeld tot een x bedrag omdat er een serieus plan is om het DGS werkelijk te garanderen door het preferent stellen daarvan en de autoriteiten de bevoegdheid te geven insolvabele banken te splitsen in nuts/systeemvereiste-activiteiten en zakelijke activiteiten en die nutsbank te dekken met de beste assets.

Als dergelijke plannen worden omgezet in wetgeving (en dat gaat gebeuren, want is aanbevolen in comissie de wit die grote/unanieme steun vind in kamer) dan hoef je niet meer te vrezen voor spaargeld tot een x bedrag. Zodoende word ook het counterpartrisk op spaargeld weggenomen, je blijft hangen in de langspeelplaat van couterpartrisk a la 2008.
pi_102429172
Tot een x bedrag is niet voor iedereen genoeg hè.

Bovendien is het nog de vraag hoe snel zo'n garantie geregeld gaat worden.

Counterparty-risk blijft dus wel degelijk bestaan. Maar goed dat ze er een langspeelplaat van hebben gemaakt zodat mensen die het niet direct zien het misschien ook ooit gaan begrijpen.
pi_102429378
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:08 schreef GoudIsEcht het volgende:
Tot een x bedrag is niet voor iedereen genoeg hè.
Dat klopt zeker, maar voor de mensen die minder dan een paar miljoen of meer hebben is spaargeld met die plannen gegarandeerd. Mits goed gespreid.

quote:
Bovendien is het nog de vraag hoe snel zo'n garantie geregeld gaat worden.
Bij een plotselinge/extreme crisis zou dat ook overnacht kunnen gebeuren. Ook kunnen die plannen plaatsvinden (zij het onterecht) onder andere wetgevivng. Dat is eerder al gebeurd in Ijsland bijvoorbeeld. Ik heb altijd het gevoel gehad dat als de shit de fan echt raakt dat autoriteiten dan overnacht met dergelijke zaken instemmen, maar het is in ieder geval een geruststelling dat men erop aanstuurd voordat de shit de fan raakt.

De plannen om autoriteiten de bevoegdheid te geven over het opknippen van insolvabele banken word na verwachting eind dit jaar omgezet in wetgeving. Het DGS preferent stellen is wat ingewikkelder en zal dus wat meer tijd vergen.

quote:
Counterparty-risk blijft dus wel degelijk bestaan. Maar goed dat ze er een langspeelplaat van hebben gemaakt zodat mensen die het niet direct zien het misschien ook ooit gaan begrijpen.
De meeste media/mensen boeit zoiets nieuws/ingewikkelds ook niet, die lopen mee in de waan van de dag en zien wel hoe het eindigt als het eens gebeurd. De informatie is natuurlijk vrij toegankelijk.
pi_102430761
In hoeverre zijn dergelijke garanties inflatoir? Het is toch een garantie dat de drukpers gaat lopen indien 'nodig', nietwaar?
pi_102431564
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
In hoeverre zijn dergelijke garanties inflatoir? Het is toch een garantie dat de drukpers gaat lopen indien 'nodig', nietwaar?
Neutraal, al kan een preferent DGS/bevoegdheden tot splitsen leiden tot hogere financieringskosten voor banken en zodoende deflatoir werken. In de praktijk denk ik dat andere zaken vele malen zwaarder wegen en vandaar dat ik denk neutraal.

Nergens word trouwens gesproken over een drukpers of interventie van centrale banken, sterker nog de rekening word gelegd bij bondholders/aandeelhouders. Dat is zwaar deflatoir en het geeft imo aan dat men aanstuurd/rekening houd op een deflatoire bust en beseft dat de speelruimte in de toekomst op kan zijn. Het 'vangnet' om zoveel mogelijk ongewenste 'side-effects' te voorkomen/beperken word gespannen met deze plannen.
pi_102438507
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:17 schreef piepeloi55 het volgende:

Dat klopt zeker, maar voor de mensen die minder dan een paar miljoen of meer hebben is spaargeld met die plannen gegarandeerd. Mits goed gespreid.
Kan die onzin nou eens afgelopen zijn?? Het opbouwen van dat Depositogarantiestelsel 2.0, als het uberhaupt doorgaat, gaat 10 jaar duren en het zal niet meer dan enkele procenten van het spaargeld omvatten, zodat zelfs als het in 2022 eindelijk is opgetuigd, het volstrekt onvoldoende zal zijn om het spaargeld daadwerkelijk te garanderen tegen systeemcrises. En zelfs de beste assets van een bank -Nederlandse staatsobligaties- zijn niet goed genoeg om de koopkracht van spaargeld te allen tijden te garanderen. Die zijn bij een echte crisis -met insolventiegevaar van staten, en risico van hyperinflatie- immers ook geen fluit meer waard, zoals geen enkele papieren waarde dat dan meer is.
pi_102438820
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:03 schreef dvr het volgende:
Kan die onzin nou eens afgelopen zijn?? Het opbouwen van dat Depositogarantiestelsel 2.0, als het uberhaupt doorgaat, gaat 10 jaar duren en het zal niet meer dan enkele procenten van het spaargeld omvatten, zodat zelfs als het in 2022 eindelijk is opgetuigd, het volstrekt onvoldoende zal zijn om het spaargeld daadwerkelijk te garanderen tegen systeemcrises. En zelfs de beste assets van een bank -Nederlandse staatsobligaties- zijn niet goed genoeg om de koopkracht van spaargeld te allen tijden te garanderen. Die zijn bij een echte crisis -met insolventiegevaar van staten, en risico van hyperinflatie- immers ook geen fluit meer waard, zoals geen enkele papieren waarde dat dan meer is.
DVR, deze discussie hebben we eerder gehad en je hebt werkelijk geen koek van de materie gegeten.

Jij doelt met je enkele procenten op de ex-ante bijdrage in het nieuwe DGS dat in 10 jaar tijd aangevuld moet zijn tot 1-2% van de spaargelden onder het DGS. Daarnaast is er nog steeds sprake van een ex-post bijdrage als men door die buffer heengaat. Daarna is er nog eens de DNB en nederlandse overheid die als backstop dient.

Met de bevoegdheid om insolvabele banken op te knippen is de kans aanzienlijk kleiner dat een nutsbank failliet gaat. Mocht dat toch gebeuren omdat er te weinig waarde in assets is word pas aanspraak gemaakt op dat DGS en waarschijnlijk dan nog niet eens omdat deze preferent is. Er moet al heel wat risicodragend kapitaal worden weggeslagen om het DGS in werking te laten treden.

In de praktijk betekent dat dat het DGS gedekt is én zelfs in een zeer ernstige crisis (zoals ik voorzie bij een deflatoire bust) nooit zal worden aangesproken en het systeem gewoon zal blijven doordraaien tijdens zon crisis (zij het met wat haperingen). Wat ik wel eventueel zie gebeuren is dat DNB/nederlandse overheid bepaalde bedragen moet 'voorschieten', omdat de liquidatitiefase wat langer kan duren. Als kun je spaargelden ook onderbrengen onder een nieuwe bank of een solvabele bank, dat is eerder gebeurd.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 27-09-2011 15:17:37 ]
  dinsdag 27 september 2011 @ 21:54:17 #65
344884 monkyyy
pi_102457623
Oh God, mijn vader staat op het punt een flink bedrag aan zilver te kopen, ik hou mijn (en zijn bypass) hart vast. -O-
pi_102460956
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 september 2011 21:54 schreef monkyyy het volgende:
Oh God, mijn vader staat op het punt een flink bedrag aan zilver te kopen, ik hou mijn (en zijn bypass) hart vast. -O-
Beter dan een hypotheek om een duurder huis te financieren atm :7
  dinsdag 27 september 2011 @ 23:25:10 #67
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102462920
Beter dan in de sloot gooien.

Goede reden om te investeren. ^O^
Bedankt Hans.
pi_102463197
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 23:25 schreef bascross het volgende:
Beter dan in de sloot gooien.

Goede reden om te investeren. ^O^
Ik probeer het in een sociaal geaccepteerd risico te marginaliseren *)
pi_102466951
quote:
Als het werkelijk om een flink bedrag gaat kun je beter uitkijken dat ie niet door zijn rug gaat.
  woensdag 28 september 2011 @ 09:27:34 #70
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102468463
Zag gisteravond dat koopgoud.nl zijn prijzen voor zilveren munten verhoogt heeft naar meer dan 500 euro per 10 terwijl thesilvermountain bijvoorbeeld nog onder de 30 euro per stuk zit.

Apart? Waarom zouden ze dat doen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 28 september 2011 @ 12:26:50 #71
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_102473377
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 09:27 schreef _Flash_ het volgende:
Zag gisteravond dat koopgoud.nl zijn prijzen voor zilveren munten verhoogt heeft naar meer dan 500 euro per 10 terwijl thesilvermountain bijvoorbeeld nog onder de 30 euro per stuk zit.

Apart? Waarom zouden ze dat doen.
In NL zit er 20% tax op zilver, misschien heeft dat er mee te maken?
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
pi_102473720
zilveren munten hebben slechts 6% belasting
  woensdag 28 september 2011 @ 12:40:18 #73
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102473812
Zijn beide Nederlandse webwinkels; daarom erg apart dat de een opeens naar 50 euro per ounce schiet. Weet de een iets wat de ander niet weet ofzo.

Of waren koopgoud en thesilvermountain tegenwoordig niet van dezelfde eigenaar? Dan is het misschien een marketingstrategie.
pi_102475730
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:40 schreef _Flash_ het volgende:
Zijn beide Nederlandse webwinkels; daarom erg apart dat de een opeens naar 50 euro per ounce schiet. Weet de een iets wat de ander niet weet ofzo.

Of waren koopgoud en thesilvermountain tegenwoordig niet van dezelfde eigenaar? Dan is het misschien een marketingstrategie.
Veel van die online winkels zijn idd allemaal van hetzelfde bedrijf veelal.

Denk je goedkoper uit te zijn maar dan berekenen ze zulke hoge verzendkosten dat je uiteindelijk op een euro na alsnog op hetzelfde bedrag zit.

Beetje nep dus in dat opzicht.
pi_102479957
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:11 schreef piepeloi55 het volgende:

DVR, deze discussie hebben we eerder gehad en je hebt werkelijk geen koek van de materie gegeten.
Dat valt erg mee, want die materie is nogal simpel. Maar wat tot jou in je blinde adoratie voor DGS 2.0 maar niet wil doordringen is dat er een systeemcrisis dreigt en dat jouw opgepoetste depositogarantiestelsel daarin voor de spaarder geen voordelen biedt ten opzichte van het huidige stelsel. Je idolate bewieroking van DGS 2.0 met uitlatingen zoals "als dergelijke plannen worden omgezet in wetgeving [..] dan hoef je niet meer te vrezen voor spaargeld tot een x bedrag" is bespottelijk, en gevaarlijk voor lezers die dat soort zever zouden geloven.

quote:
Jij doelt met je enkele procenten op de ex-ante bijdrage in het nieuwe DGS dat in 10 jaar tijd aangevuld moet zijn tot 1-2% van de spaargelden onder het DGS. Daarnaast is er nog steeds sprake van een ex-post bijdrage als men door die buffer heengaat.
Natuurlijk, maar nou en? Punt is dat er bij het omvallen van een grootbank binnen 20 werkdagen meer dan 100 miljard op tafel moet komen! Daar verandert DGS 2.0 niets aan.

quote:
Daarna is er nog eens de DNB en nederlandse overheid die als backstop dient.
Formeel niet; de wet is heel specifiek: De kosten van het DGS worden door de banken gedragen. Niet door DNB of de Staat. DNB schiet alleen geld vóór en is zelf niet aanspreekbaar voor vorderingen op banken. En dat de Staat tot nu toe -Icesave/DSB/Fortis- wel is ingesprongen (omdat DNB zelf op korte termijn ook slechts enkele tientallen miljarden kan ophoesten), was alleen maar om het vertrouwen in de overblijvende grootbanken te bewaren. Bij een systeemcrisis waarin ING, Rabo en/of ABN omvallen en waar honderden miljarden mee gemoeid zijn, zal de Staat dat niet nogmaals doen. Sterker, dat kán de Staat niet eens, want een land met een topzware financiele sector die zojuist van de kaart is geblazen ligt niet zo goed in de kapitaalmarkt (anderzijds, die kapitaalmarkt ligt op dat moment zelf ook niet zo lekker).

Het punt is dus dat DGS 2.0 voor spaarders bij de huidige dreigingen geen enkele concrete verbetering biedt ten opzichte van de bestaande garantie, en dat ik er doodmoe van word dat je die mantra maar met je vingers in je oren blijft opdreunen alsof volgend jaar alle risico's uit de wereld zijn (als dat plan uberhaupt doorgaat). Dat zijn ze niet. Als de eurozone uiteenvalt doordat buitenlandse too-big-to-bail banken of eurolanden ongecontroleerd failleren (en dat doen voordat wij op de gulden terugstappen), gaan alledrie onze grootbanken gezamenlijk ten onder in de deflatoire kettingreactie. Zoals boven beschreven, staan dan het DGS, DNB en de Staat machteloos, waardoor er nog maar twee mogelijkheden resteren: 1) Uit de euro stappen en spaarders hun geld in guldens teruggeven (instantane hyperinflatie) waarbij de guldenkoers meteen onderuit gaat, of 2) simpelweg het DGS failliet verklaren en iedere spaarder hooguit een paar duizend euro of gulden teruggeven, plus een vage claim op een stukje van de boedel. Dat laatste is verreweg het meest waarschijnlijke scenario bij een systeemcrisis, en geen lieve Gerritje of Jan-Keesje of Meneer De Wit kan daar iets aan veranderen.

quote:
In de praktijk betekent dat dat het DGS gedekt is én zelfs in een zeer ernstige crisis (zoals ik voorzie bij een deflatoire bust) nooit zal worden aangesproken en het systeem gewoon zal blijven doordraaien tijdens zon crisis (zij het met wat haperingen).
Dat zal het zeker niet, want het overgrote deel van de assets van zo'n DGS 2.0-compatible bank zal bestaan uit europese staatsobligaties, die bij een systeemcrisis in de euro weinig meer waard zijn. Als je daadwerkelijk in zo'n deflatoir scenario gelooft kan je dus maar beter die flappen in je kussensloop houden.
pi_102480111
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:37 schreef wbeco het volgende:
zilveren munten hebben slechts 6% belasting
Nope. Dat is in januari in 19% veranderd. In Duitsland hanteren ze nog wel het lage tarief van 7% dus daar kun je goedkoop terecht voor munten. Of koop oude zilveren guldens en rijksdaalders, daar zit geen BTW op omdat het gewone circulatiemunten waren.
pi_102480487
Als je stelt dat vrijwel niets meer waarde heeft is natuurlijk niets gedekt. Dat is echter een droombeeld(ofja, nachtmerrie) dat nooit zal plaatsvinden. 30-50% aan 'waarde' die verdampt is very very worsecase bij een 'financiele meltdown', werp eens een blik op een willekeurige balans van een bank en je zult zien dat na het wegslaan van obligatie en aandeelhouders het DGS gedekt is bij preferentie bij zon meltdown.

Je argumenten snijden alleen hout als er een dusdanig meltdown plaatsvind dat zelfs de waarde van een duitse en Nederlandse staatobligatie tot vrijwel 0 gereduceerd word. Dat gaat niet gebeuren.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:53:36 #78
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_102481707
Interessant topic. Heb zelf een kleine hoeveelheid goud 6 jaar geleden gekocht. Maar ik hou nog even vast. :)
pi_102482334
Europese banken functioneren op zo'n minimale kapitaalsbasis en hebben zulke krappe reserves dat er maar weinig hoeft te gebeuren om het hele stelsel plat te leggen - d.w.z. ze kunnen dan niet meer op de geldmarkt terecht, net als in 2008, en kunnen niet meer aan hun dagelijkse verplichtingen voldoen. Er hoeft maar één grote jongen om te vallen om te bewerkstelligen dat in heel Europa andere grote banken omvallen en dat de geldmarkt op slot gaat .

Ik weet vrijwel zeker dat de overheden dat met doorlopende beperkte kapitaalsinjecties zullen blijven voorkomen. Maar in jouw verwachting doen ze dat niet, jij gelooft in een deflationair scenario. Wat er dan dus gebeurt is dat de diverse europese garantiestelsels in werking treden, en dat de overheden binnen 20 werkdagen duizenden miljarden op tafel moeten leggen die er niet zijn.

"Geen probleem", zeg jij, "dan liquideren ze gewoon de bonds van die banken". Maar wat zijn die bonds nog waard als er voor biljoenen tegelijk op de markt komen, als notabene de uitgevende instanties zelf op dat moment voor biljoenen tegelijk aan onverwachte verplichtingen op zich genomen hebben - verplichtingen die nooit terugbetaald kunnen worden, en als de olievlek van faillissementen zich dwars door Europa en de wereld maar blijft uitbreiden? Het kaartenhuis is dan simpelweg ingestort en papieren waarden hebben geen fractie van hun waarde meer.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:18 schreef piepeloi55 het volgende:
Dat gaat niet gebeuren.
Volgens jou anders wel. Of begin je in te zien dat je deflationaire scenario geen optie is?

Zeg het maar. We beginnen hier: Morgen word je wakker en je leest op Teletekst dat Credit Agricole en Bancque Paribas op het punt van omvallen staan (iets dat nu ieder moment zou kunnen gebeuren tenzij de Franse overheid ze dan een bail-out geeft). Ze hebben acuut ieder 50 miljard nodig. Dus zeg het maar, wat is de volgende stap?
  woensdag 28 september 2011 @ 17:22:16 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102482521
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 september 2011 21:54 schreef monkyyy het volgende:
Er zijn ook mensen nodig die op de top instappen.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')