Sabine Uitslag (1973) is sinds 2008 lid van de Tweede Kamerfractie voor het CDA. Zij houdt zich bezig met zorgbeleid (verpleeghuizen, Wmo, Awbz), alcohol- en drugsbeleid en jeugdbeleid. Zij werkte onder meer als verpleegkundige, docent en kwaliteitscoördinator in de zorg.quote:Iets doen voor een ander: is dat waardevol of kost het vooral tijd? Laatst was ik in het weekend een ontbijtje aan het klaar maken voor mezelf en m’n lief en ik vroeg me af: ben ik nu aan het mantelzorgen? Wat is eigenlijk de definitie van mantelzorg? Want wat is ‘normale zorg’ voor een ander en wat is extra? Is dat dan niet voor iedereen anders? Dat zijn zo van die vragen die me de hele week kunnen bezighouden.
Wat ik overal lees en hoor is dat de groep mantelzorgers heel groot is en dat ze het enorm zwaar hebben. Maar hoe ging dat ‘vroeger’ dan? Was het, toen er nog geen computer, skype, robot-stofzuiger en wasmachine was, dan niet nog veel zwaarder?
En wie is dan die mantelzorger? Als jij je oude vader helpt met de steunkousen en je kookt zijn potje (gewoon wat extra’s van wat jezelf kookt voor je gezin of jezelf), is dat dan mantelzorg? Valt daar dan ook het bezoekje op zaterdag of zondag onder? Of valt dat gewoon onder de noemer ‘gezelligheid’? Is een moeder die een baby voor de derde keer in een nacht uit bed haalt om te verzorgen een mantelzorger? De baby is immers zeer kwetsbaar en afhankelijk. Als moeder kan je moeilijk na drie keer uit bed te zijn gegaan zeggen: nee, nu is de maat vol, ik raak totaal overbelast, ik bel de thuiszorg! Als ik die vraag wel eens stel, vragen moeders me of het wel goed met me gaat.
Inmiddels ben ik in mijn speurtocht wel wat wijzer geworden. Mijn conclusie is dat we mantelzorg tegenwoordig kwantificeren en daarmee wordt datgene wat altijd vanzelfsprekend was opeens iets waar eisen en verwachtingen aan worden gesteld. Maar mijn boodschap is dat het juist hartstikke waardevol is als je de yogales moet afzeggen omdat je gaat koken voor een doodzieke vriendin. Veel mensen hebben het zo nog niet bekeken. Je bent waardevol als mens als je voor niets iets doet voor een ander. Dan is je zoon, je buurman of moeder van onschatbare waarde, die absoluut niet te kwantificeren is!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabine_Uitslagquote:Activiteiten als Tweede Kamerlid
Na haar beëdiging op 8 april 2008 nam ze direct deel aan een debat over zwerfjongeren[5]. Uitslag wilde in deze vier maanden een stem zijn in Den Haag voor de verpleegkundigen. Haar maidenspeech hield ze een week later, op 16 april[6].
Op 13 juni 2009 ging Uitslag bij de 35e EO-Jongerendag in debat met onder meer Prem Radhakishun, Joël Voordewind en Roelof Bisschop.
Op 24 september 2009 vroeg Uitslag aan minister André Rouvoet of zijn ministerie kan onderzoeken of jongeren door middel van een keurmerk gewaarschuwd kunnen worden voor gephotoshopte modellen[7]. In april 2010 kwam zij met een tienpuntenplan dat zij aanbood aan minister Ab Klink. In oktober 2010 gaf Uitslag in een debat met minister Edith Schippers aan dat er ingezet moet worden op gezondheidspreventie om goed te moeten kijken naar de kosten in de gezondheidszorg. Daarbij adviseerde zij preventie te koppelen aan de belevingswereld van de diverse doelgroepen.
Ook het rookverbod, dat sinds het Kabinet-Rutte wordt versoepeld, vind Uitslag het onduidelijk waar wel en niet mag worden gerookt: "Dat is funest. Overal staan weer asbakken op tafel" en daarom pleit zij voor een speciaal telefoonnummer, een kliklijn, dat tegen het illegaal roken wordt ingezet waarmee bezoekers de Voedsel- en Warenautoriteit direct kunnen waarschuwen[8]. In mei kwam ze in het nieuws door het ondersteunen van het pleidooi van het Regionaal College van de politieregio Twente om de drug GHB op lijst 1 van de Opiumwet te plaatsen. Dit betekent dat GHB dan niet langer wordt aangemerkt als softdrug en de politie er tegen kan optreden.
Met een splinterig stuk hout met een roestige spijker erin?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:47 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou haar wel een keer vreselijk hard geven. Dat dan weer wel.
Vervolgens ruimt zij het kwakje op en noemt het mantelzorg. Weer een goede daad verrichtquote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:47 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou haar wel een keer vreselijk hard geven. Dat dan weer wel.
Ik ben nu ook met stomheid geslagen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:47 schreef Id_do_her het volgende:
Ze heeft een keer gesproken bij mij op school. Ik was met stomheid geslagen.
Blijkbaar toch niet... Het bestaat toch nog. Zulke kortzichtigen en domme mensen die totaal los van het echte leven en de wereld staan...quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:53 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben nu ook met stomheid geslagen.
Zó dom is toch niemand. Het is een trol-column, toch?
Duidelijk waar voor mevrouw de prioriteiten liggen.quote:Laatst was ik in het weekend een ontbijtje aan het klaar maken voor mezelf en m’n lief
dát dus. Godsklere zegquote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:53 schreef Misstique het volgende:
Ongelooflijk artikel, ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zó dom is.
Het CDA is allang de weg kwijtquote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:57 schreef remlof het volgende:
Ze is een nog dommere muts dan ik al dacht
Het CDA zou zich voor haar moeten schamen. Maar zoals we weten schaamt het CDA zich tegenwoordig nergens meer voor.
Lezen, luie donder!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:04 schreef Sant. het volgende:
Geef godverdomme gewoon een samenvatting
TL;DR
Knap staaltje preken voor eigen parochie en gelijk al Wilders erbij in je 1e replyquote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:53 schreef Jarno het volgende:
Maar goed, door dit soort dramatische bezuinigingen kunnen we wel 5000 animal cops inzetten he.
Want dat willen we kennelijk. Toch?
Voorbeeldje van Geert's definitie van tegen bezuinigingen in de zorg zijn:quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Knap staaltje preken voor eigen parochie en gelijk al Wilders erbij in je 1e replyTerwijl hij nb tegen de bezuinigingen in de zorg is
Overal wordt opbezuinigd vrind, het is nodig. Iets met een oerdegelijke eigenschap genaamd de tering naar de nering zetten. http://www.depers.nl/binn(...)feitenoverzicht.html
quote:- De vergoeding voor hulpmiddelen als rollator, krukken en looprekjes verdwijnt (scheelt 21 miljoen euro).
Oa Wilders ja. Niet gelijk zo happen, 'vrind'.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Knap staaltje preken voor eigen parochie en gelijk al Wilders erbij in je 1e reply
Ahja en we weten allemaal wat de principes van dhr. Wilders waard zijn immers.quote:Terwijl hij nb tegen de bezuinigingen in de zorg is
Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat sociaal gedrag, zorgen voor minderbedeelden continue weggezet wordt als zwak, fout en pure kostenpost. PGB? Opeens kent iedereen 30 fraudeurs en 'ach dat weet toch iedereen dat dat 1 grote fraudebende is?!' . Mantelzorg? 'Pft kom op dat doe je gewoon toch, heel normaal?'. Psychiatrische zorg? 'Kom nou toch, dat los je thuis toch wel op'. Etc, etc.quote:Overal wordt opbezuinigd vrind, het is nodig. Iets met een oerdegelijke eigenschap genaamd de tering naar de nering zetten. http://www.depers.nl/binn(...)feitenoverzicht.html
Nee daar hoort het niet, doei.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:10 schreef Supersoep het volgende:
Dit hoort in KLB. Overigens vind ik haar helemaal niet sexy. Mei-Li Vos was pas sexy. En nu heb je van die mooie PVV-vrouwen erbij die ik ook wel zou geven.
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:15 schreef Symphonic het volgende:
Dat stukje op retecool is inderdaad ook erg goed.
Triest dat zulke mensen betrokken zijn bij het maken van beleid
quote:Maar daar gaat Uitslag, niet gehinderd door enige kennis, volledig aan voorbij.
Ik vind het prachtig om te lezen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:14 schreef Friek_ het volgende:
Mensen kinderen, die reacties onder dat artikel liegen er niet om.Zelden zo furieus gezien.
Ach kom op zeg, dat mens heeft verdomme een universitaire studie afgerond, is al tijden lang politica en durft nog zulke onzin op een site te knallen. Die was bij mij per direct de partij uit geslingerd.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:20 schreef Scorpie het volgende:
Verder denk ik dat een hoop mensen nogal overtrokken reageren op de brainfart van een politicus.
Pas op, je bent een heilig huisje aan het omver schoppen bij Yvonne.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:22 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
Sabine Uitslag heeft gelijk. Alle zorg die je voor naasten, waaronder familieleden, verricht mag nooit gesubsidieerd worden. Dat is haar punt: "Mijn conclusie is dat we mantelzorg tegenwoordig kwantificeren en daarmee wordt datgene wat altijd vanzelfsprekend was opeens iets waar eisen en verwachtingen aan worden gesteld."
Als je je daar druk over maakt krijg je daar dus weer opmerkingen over. Echt, ik maak me heel druk over al die mensen die liever allochtoontjes pesten dan fatsoenlijke zorg of onderwijs willen bieden. Want al die regeltjes en verboden op dát vlak kosten ook geld... Of die paar 1000 animal cops dus, die er ook nooit gaan komen uiteraard, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:22 schreef Deetch het volgende:
Al deze "onwenselijke" politici representeren een deel van onze bevolking. Daar zou ik me pas druk over maken. Blijkbaar vertegenwoordigen deze mensen een groot deel van onze bevolking.
Ze vraagt zich af of we in Nederland mantelzorg niet aan het kwantificeren zijn. Nou zeg, poeh poeh, wat een onzin. Dat ze daarbij denkt persoonlijke mededelingen over haar ontbijtje op bed te moeten plaatsen is overdreven, dat klopt.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach kom op zeg, dat mens heeft verdomme een universitaire studie afgerond, is al tijden lang politica en durft nog zulke onzin op een site te knallen. Die was bij mij per direct de partij uit geslingerd.
Jammer dat niet iedereen het stuk van Uitslag op waarde weet te schatten inderdaad. Het is juist een geniale parodie op het huidige subsidiestelsel waarin de overheid subsidie toekent aan het onderhouden van normale familierelaties.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Pas op, je bent een heilig huisje aan het omver schoppen bij Yvonne.
Komkommertijd.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:25 schreef Misstique het volgende:
Trending topics op twitter inmiddels..
Aan de andere kant kwantificeren we echter álles. Álles moet aan meetbare maatstaven opgehangen worden, meetbaar zijn, er moet op gestuurd kunnen worden, dat vinden we heel normaal, maar voor een fenomeen als mantelzorg zou dat opeens ráár zijn?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze vraagt zich af of we in Nederland mantelzorg niet aan het kwantificeren zijn.
Ja, dat zou ze zich dus af kunnen vragen. Ik kan niet goed inschatten hoe zij het stuk bedoeld heeft, maar dat zou de insteek kunnen zijn.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:27 schreef Jarno het volgende:
Aan de andere kant kwantificeren we echter álles. Álles moet aan meetbare maatstaven opgehangen worden, meetbaar zijn, er moet op gestuurd kunnen worden, dat vinden we heel normaal, maar voor een fenomeen als mantelzorg zou dat opeens ráár zijn?
Het punt is dat zorg, en alles eromheen, ten allen tijde een emotievol begrip is. Het treft mensen, met levens, met lief en leed. Elke uitspraak op dat punt ligt dus gevoelig, en dan kunnen mensen dat al snel heel erg persoonlijk gaan opvatten, gezien de OP waarin Yvonne nog net niet oproept haar te lynchen. Dat maakt het objectief beoordelen van zo`n stuk en het op waarde te schatten nagenoeg onmogelijk.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Aan de andere kant kwantificeren we echter álles. Álles moet aan meetbare maatstaven opgehangen worden, meetbaar zijn, er moet op gestuurd kunnen worden, dat vinden we heel normaal, maar voor een fenomeen als mantelzorg zou dat opeens ráár zijn?
Je hebt een punt hoor, maar hou het wel netjes verderquote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het punt is dat zorg, en alles eromheen, ten allen tijde een emotievol begrip is. Het treft mensen, met levens, met lief en leed. Elke uitspraak op dat punt ligt dus gevoelig, en dan kunnen mensen dat al snel heel erg persoonlijk gaan opvatten, gezien de OP waarin Yvonne nog net niet oproept haar te lynchen. Dat maakt het objectief beoordelen van zo`n stuk en het op waarde te schatten nagenoeg onmogelijk.
Het ís ook raar, als het gaat om familierelaties.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik hou het altijd netjes. Je kent me toch?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je hebt een punt hoor, maar hou het wel netjes verder.
Je snapt wel dat als je het zo ongenuanceerd, zo dom en zonder enige kennis brengt dat je dat niet bepaald in dank wordt afgenomen? Da's geen discussie beginnen, dat is gewoon een staaltje politieke zelfmoord.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze vraagt zich af of we in Nederland mantelzorg niet aan het kwantificeren zijn.
Jawel, daarom zeg ik het ook, je hoeft het niet op de vrouw te spelen elke keerquote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik hou het altijd netjes. Je kent me toch?
Ze moet nou eenmaal een impopulaire boodschap communiceren, dan doe je het uiteindelijk nooit goed.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:20 schreef Scorpie het volgende:
Verder denk ik dat een hoop mensen nogal overtrokken reageren op de brainfart van een politicus.
Gast, ik volg je niet, waar heb je het over?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:34 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Jawel, daarom zeg ik het ook, je hoeft het niet op de vrouw te spelen elke keer.
Klopt, maar erg handig doet ze dat toch niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:35 schreef Reya het volgende:
[..]
Ze moet nou eenmaal een impopulaire boodschap communiceren, dan doe je het uiteindelijk nooit goed.
Daarom is het ook des te slimmer dat Bruin 1 dit soort boodschappen door onbetekenende Kamerleden uit de marge naar buiten laat brengen. Dan kan Wilders er weer schande van spreken en Rutte en Verhagen een beetje paternalistisch "Foei" tegen Sabine zeggen, evt. vergezeld van een pets op heur billen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:36 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Klopt, maar erg handig doet ze dat toch niet.
Nee, ze maakt een stel essentiele fouten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:35 schreef Reya het volgende:
[..]
Ze moet nou eenmaal een impopulaire boodschap communiceren, dan doe je het uiteindelijk nooit goed.
Een trolumn. Van het slechtste soort.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:53 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben nu ook met stomheid geslagen.
Zó dom is toch niemand. Het is een trol-column, toch?
Waar eindigt behulpzaamheid en begint mantelzorg?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:38 schreef yvonne het volgende:
Nee, ze maakt een stel essentiele fouten.
Mantelzorg is inderdaad een natuurlijk iets, maar je doet het er nooit, nevernooit 'maar even bij'
Het mooie is, als je daar echt iets zinvols over wilt roepen moet je het... tadaa... omschrijven en kwantificeren dus.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:42 schreef Northside het volgende:
[..]
Waar eindigt behulpzaamheid en begint mantelzorg?
Flikker eens op met die ratquote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:44 schreef phpmystyle het volgende:
[ afbeelding ]
Zo slecht is het CDA ook weer niet
En gaan er mensen buiten de boot vallen en emotioneel worden en.......hoppa.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:44 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het mooie is, als je daar echt iets zinvols over wilt roepen moet je het... tadaa... omschrijven en kwantificeren dus.
gluiperd 1e klasquote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:44 schreef phpmystyle het volgende:
[ afbeelding ]
Zo slecht is het CDA ook weer niet
quote:
Dat is ie niet, het is een echte pro-Israel hardliner en die mensen moeten we juist koesteren en waarderen. En ach, Bos was erger qua betrouwbaarheid.quote:
Serieus? Kun je dat écht zelf niet bedenken?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:42 schreef Northside het volgende:
[..]
Waar eindigt behulpzaamheid en begint mantelzorg?
Ach ik geef toe dat er een grijs gebied zal zijn, maar dat gebied loopt echt niet van afzeggen van yogales tot aan 7 dagen per week voor je terminale man zorgen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En gaan er mensen buiten de boot vallen en emotioneel worden en.......hoppa.
Correct.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:47 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach ik geef toe dat er een grijs gebied zal zijn, maar dat gebied loopt echt niet van afzeggen van yogales tot aan 7 dagen per week voor je terminale man zorgen.
Bezoeken? Wat dacht je van 6 x per week een halve dag zorg plegen waardoor je geeneens je eigen werk kunt doen? Hoe de neuk kom jij er op dat het om een bezoekje van 5 minuten zou gaan en 1 x per week een bloemetje op tafel zetten?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:46 schreef LXIV het volgende:
Ze heeft gewoon gelijk. Als we alles wat we voor elkaar gaan doen via de overheid gaan subsidieëren dan gaan we meteen failliet. Het is idioot dat mensen geld krijgen om hun eigen zieke moeder te bezoeken.
Hoeveel mensen ken jij precies die geld krijgen om hun zieke moeder te bezoeken?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:46 schreef LXIV het volgende:
Ze heeft gewoon gelijk. Als we alles wat we voor elkaar gaan doen via de overheid gaan subsidieëren dan gaan we meteen failliet. Het is idioot dat mensen geld krijgen om hun eigen zieke moeder te bezoeken.
Ook minder intensieve zorg wordt gesubsidieerd. En hoe ging dat vroeger dan, voordat er subsidies waren?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Bezoeken? Wat dacht je van 6 x per week een halve dag zorg plegen waardoor je geeneens je eigen werk kunt doen? Hoe de neuk kom jij er op dat het om een bezoekje van 5 minuten zou gaan en 1 x per week een bloemetje op tafel zetten?
toen werd je direct het verpleeghuis ingeketst.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook minder intensieve zorg wordt gesubsidieerd. En hoe ging dat vroeger dan, voordat er subsidies waren?
Wat is precies het verschil tussen hoogwaardige zorg en zorgen voor je zieke moeder? Het aantal uren dat er in gestoken wordt?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:49 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoeveel mensen ken jij precies die geld krijgen om hun zieke moeder te bezoeken?
En wát houd dat bezoek precies in?
Hoogwaardige zorg verlenen dagelijks?
Toen woonde demente oma bij haar kinderen in een aanleunwoninkje.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:49 schreef LXIV het volgende:
Ook minder intensieve zorg wordt gesubsidieerd. En hoe ging dat vroeger dan, voordat er subsidies waren?
O hai.quote:
het verschil tussen een bloemetje op tafel zetten, en je moeders kont wassen als ze naar de wc is geweest.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil tussen hoogwaardige zorg en zorgen voor je zieke moeder? Het aantal uren dat er in gestoken wordt?
flikker maar op.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Bezoeken? Wat dacht je van 6 x per week een halve dag zorg plegen waardoor je geeneens je eigen werk kunt doen? Hoe de neuk kom jij er op dat het om een bezoekje van 5 minuten zou gaan en 1 x per week een bloemetje op tafel zetten?
Datzelfde verpleeghuis waar nú geen plek meer is, of waar je je ouders toch absoluut niet heen wilt hebben en die allemaal kapot bezuinigd worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
toen werd je direct het verpleeghuis ingeketst.
Ik geloof niet dat je beseft wat je zegt hier...quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:51 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dus omdat wij zo nodig alle zwakkere mensen in leven willen houden, waar we niks aan hebben, moet de overheid het allemaal maar gaan betalen?
Zo is onze samenleving gedoemd. Het leven is niet eerlijk.
Obvious troll is too bloody obvious.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je beseft wat je zegt hier...
ja, die ja.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Datzelfde verpleeghuis waar nú geen plek meer is, of waar je je ouders toch absoluut niet heen wilt hebben en die allemaal kapot bezuinigd worden.
Die verpleeghuizen?
Dus: geen verpleeghuizen meer
Geen mantelzorg
Geen PGB
Kom er maar in Soylent Green![]()
http://www.imdb.com/title/tt0070723/
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:51 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dus omdat wij zo nodig alle zwakkere mensen in leven willen houden, waar we niks aan hebben, moet de overheid het allemaal maar gaan betalen?
Zo is onze samenleving gedoemd. Het leven is niet eerlijk.
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Hm oke.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:51 schreef Mirjam het volgende:
[..]
het verschil tussen een bloemetje op tafel zetten, en je moeders kont wassen als ze naar de wc is geweest.
in die richting moet je denken.
Ik hoop dat hij een referentie maakte naar het feit dat mensen steeds langer leven en steeds meer drukken op de begroting.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Waar haal je dat toch allemaal vandaan zegquote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zelfs grootouders die op hun eigen kleinkinderen passen krijgen (hopelijk kregen) subsidie.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Waar haal je dat toch allemaal vandaan zeg
Ze zal wel niet in de kamer zitten vanwege haar intelligentie zijn hoop ikquote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:58 schreef Hexagon het volgende:
Sabine zit er inderdaad meer vanwege haar aantrekkelijke uiterlijk
Waar háál je het vandaan?!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:56 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
[..]
Zelfs grootouders die op hun eigen kleinkinderen passen krijgen (hopelijk kregen) subsidie.
Mogelijk niet uit het zorgpotje, maar toch.
Welk PGB ook weer?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:07 schreef Scorpie het volgende:
Yvonne, ik denk dat men doelt op het feit dat je een mantelzorger uit je PGB kan betalen als zorgbehoevende zijnde.
Dat is algemeen bekend. Zie bv.: http://financieel.infonu.(...)oor-grootouders.htmlquote:
quote:De in 2007 ingevoerde regels maken het voor ouders financieel aantrekkelijk de grootouders als oppas voor hun kleinkinderen in te huren. Als die zich inschrijven bij een gastouderbureau, kunnen opa of oma er zelf ook een leuk bedrag aan overhouden. Opa’s en oma’s staan vaak in de rij om op hun kleinkind te mogen passen. Sinds de invoering van de Wet Kinderopvang kunnen ze hier ook nog een aardig zakcentje mee verdienen, dankzij een overheidssubsidie, oplopend tot ¤ 5000,- netto per jaar.
De PGB is onbetaalbaar geworden door een stijging van het aantal gebruikers, niet doordat de kosten per gebruiker stegen. Daar zit ook veel oneigenlijk gebruik bij, zoals het subsidiëren van familierelaties.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:03 schreef yvonne het volgende:
De dochter die snachts voor haar moeder zorgt ( van straat plukken, troosten, verschonen van poep en pies, laten drinken, als ze gevallen is weer op zien te rapen etc etc etc etc)
krijgt géén subsidie
Een ZZP-er die voor z'n vrouw zorgt die door een ongeluk in een rolstoel zit krijgt géén subsidie, de tijd die hij in z'n vrouw steekt is ie gewoon kwijt.
Moet ik nu écht uit gaan laggen wat mantelzorg allemaal inhoudt
Daar is geen geld voor!
Het gaat niet alleen om 80-jarigen.
Morgen word je verrot gereden ( God forbid) en je zit thuis, en alles wat je vrouw voor je doet wordt niet vergoed. Je kont, je pies, je kwijl, je in bed uit bed hijsen, eens met je naar buiten.
Waar gaat het dan om? Dat een CDA-Kamerlid een column met een hoog Tante Betje-niveau schrijft?quote:
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat PGB niet bestaat, of dat niemand het krijgt?
Er is méér mantelzorg dan er door dat PGB ( wat op de schop gaat) vergoed wordt.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat PGB niet bestaat, of dat niemand het krijgt?
Ze heeft het nergens over het afschaffen van vergoedingen. Dus voordat je blaat, graag even inlezen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:11 schreef BrandX het volgende:
Maar een paar users hier geven - begrijp ik zo - graag hun tè dikke baan op om mantelzorg geheel vrijblijvend en vrijwillig (?) uit te voeren op hun geliefde, waarmee zowel zij als hun geliefde met een klein beetje pech in een sociaal isolement komen, geen geld meer hebben voor een dagje uit... wat zeg ik? Dat dagje uit kan uberhaupt niet, want hun geliefde kan fysiek/mentaal gezien eigenlijk geen dagje uit meer.
Grow up.
Ja, er mag best gekeken worden naar de mate waarin mantelzorg vergoed wordt (welke zeer situationeel afhankelijk zal zijn), maar het gewoon maar af willen schaffen wat mevrouw Uitslag 'tijdens de overpeinzingen bij het maken van een ontbijtje' verzint, is klinkklare onzin natuurlijk.
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze heeft het nergens over het afschaffen van vergoedingen. Dus voordat je blaat, graag even inlezen.
quote:Of, beste Sabine , ben je toch slimmer dan we denken en is dit een leuk onderdeel van de strategie ivm de pgb-discussie.
Tussen de regels door vraagt ze zich toch echt duidelijk af wat onder mantelzorg verstaan wordt --> moet alles wel mantelzorg zijn wat nu als mantelzorg bestempeld wordt --> moeten we uberhaupt zoiets als mantelzorg wel vergoeden -->quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze heeft het nergens over het afschaffen van vergoedingen. Dus voordat je blaat, graag even inlezen.
Hoe maakt een kamerlid beleid?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:46 schreef Jarno het volgende:
Dit soort achterlijke, domme koeien maken dus gewoon het beleid he. Oa door deze achterlijke trien zit mijn vrouw straks zonder werk omdat mantelzorgers helemaal geen begeleiding nodig hebben bij het uitvoeren van hun taak.
Echt we kunnen allemaal lachen om drollen als Wilders, Teeven en dit trieste excuus voor een politica maar ondertussen staan zij wel aan het roer... Echt heel beangstigend dit.
Dan lees je toch echt heel wat anders dan ik. Daarnaast is het niet echt netjes om mensen woorden in hun mond te leggen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:15 schreef BrandX het volgende:
[..]
Tussen de regels door vraagt ze zich toch echt duidelijk af wat onder mantelzorg verstaan wordt --> moet alles wel mantelzorg zijn wat nu als mantelzorg bestempeld wordt --> moeten we uberhaupt zoiets als mantelzorg wel vergoeden -->
Ik denk wat verder dan letterlijk, sorry
Precies, dat gevoel had ik er ook sterk bij.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:06 schreef Macka66 het volgende:
Mevr. Uitslag stelt in haar column normale blijken van medemenselijkheid gelijk aan veel intensievere en belastender mantelzorg. Smerige truc om straks alle regelingen voor mantelzorg af te kunnen schaffen zonder al te veel gemor van het volk. Want wie doet er nou niet eens iets voor een ander...
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:06 schreef Macka66 het volgende:
Mevr. Uitslag stelt in haar column normale blijken van medemenselijkheid gelijk aan veel intensievere en belastender mantelzorg. Smerige truc om straks alle regelingen voor mantelzorg af te kunnen schaffen zonder al te veel gemor van het volk. Want wie doet er nou niet eens iets voor een ander...
Goh, als ik het topic zo doorlees... blijkbaar lezen meerdere mensen dat er toch tussen de regels door uit.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Precies, dat gevoel had ik er ook sterk bij.
Kom, even diep ademhalen. Het is een redelijke vraag, mag je best een redelijk antwoord op geven. Ik begrijp dat je heel veel schrijnende voorbeelden van mantelzorg kan geven, maar waar ligt de 'ondergrens'? Waar begint mantelzorg? Ik begrijp dat ontbijt maken voor je vriendje er buiten valt, maar is bijvoorbeeld je partner 2 maanden verzorgen als die beide benen gebroken heeft ook mantelzorg? Hoe is dat nu geregeld?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:47 schreef yvonne het volgende:
Serieus? Kun je dat écht zelf niet bedenken?
Het is iig niet dit:
Mantelzorg is ontbijt maken voor je vriendje.
En evengoed veel mensen niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:18 schreef BrandX het volgende:
[..]
Goh, als ik het topic zo doorlees... blijkbaar lezen meerdere mensen dat er toch tussen de regels door uit.
Ik dus welquote:
Dat is dan raar, want Yvonne stelt zelf dat mantelzorg onbetaald is. Dus het kan nooit geldverspillend zijn, en dus ook nooit op de nominatie staan voor afschaffing uit bezuinigingsoverwegingen. Of mis ik hier iets en bedoelde je stiekem de PGB?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:22 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ik dus wel.
En daarom reageer ik wat kriegel op de mensen die (blijkbaar hetzelfde lezende) mantelzorg een - zachtjes uitgedrukt - geldverspillend iets vinden. Of onzinnig. Take your pick.
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
Anyway, er moet gewoon bezuinigd worden, klaar, basta. We kunnen beter discussieren aan de invulling daarvan dan of de vraag als de bezuiniging ansich wel of niet gewenst is. Niemand wil graag bezuinigen op zijn of haar departement/branch, of je moet Henk Kamp heten
Ga toch weg, het gaat allang niet meer om bezuinigen op zich, maar hoe dat gedaan wordt.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
Anyway, er moet gewoon bezuinigd worden, klaar, basta. We kunnen beter discussieren aan de invulling daarvan dan of de vraag als de bezuiniging ansich wel of niet gewenst is. Niemand wil graag bezuinigen op zijn of haar departement/branch, of je moet Henk Kamp heten
Zucht.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dan raar, want Yvonne stelt zelf dat mantelzorg onbetaald is. Dus het kan nooit geldverspillend zijn, en dus ook nooit op de nominatie staan voor afschaffing uit bezuinigingsoverwegingen. Of mis ik hier iets en bedoelde je stiekem de PGB?
Wel blijven oplettenquote:Er is méér mantelzorg dan er door dat PGB ( wat op de schop gaat) vergoed wordt.
Er is een leger onbetaalde mantelzorgers in ons land, gelukkig maar!
Dat.quote:
Prioriteiten stellen!quote:
Mooi speelgoed. Toy toy toy.quote:
En hoe zou dat dan anders moeten? Wat ik zou doen als minister zijnde is bestuurders nog harder korten op hun begroting als zij te hard in het verweer gaan en pertinent weigeren de bezuiniging uit te voeren.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:33 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Ga toch weg, het gaat allang niet meer om bezuinigen op zich, maar hoe dat gedaan wordt.
Nou ja, het wordt dan vooral een definitiekwestie, met name de vraag wanneer je iemand als 'hulpbehoevend' kan omschrijven. BrandX gaf al een aantal portretten als voorbeeld die aan deze normering kunnen voldoen. Laten we voorop stellen dat het een relatief duurzaam karakter heeft en niet twee maanden.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:19 schreef Northside het volgende:
[..]
Kom, even diep ademhalen. Het is een redelijke vraag, mag je best een redelijk antwoord op geven. Ik begrijp dat je heel veel schrijnende voorbeelden van mantelzorg kan geven, maar waar ligt de 'ondergrens'? Waar begint mantelzorg? Ik begrijp dat ontbijt maken voor je vriendje er buiten valt, maar is bijvoorbeeld je partner 2 maanden verzorgen als die beide benen gebroken heeft ook mantelzorg? Hoe is dat nu geregeld?
Pas je wel op? Als je je arm ertussen krijgt moet je moeder stoppen met werkenquote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:39 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ga ook maar weer eens achter de palletsorteermachine staan
Het kabinet vergoedt nog wel protheses toch?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Pas je wel op? Als je je arm ertussen krijgt moet je moeder stoppen met werken
FF Pissen.quote:
Met een dikke eigen bijdrage uiteraard.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:43 schreef phpmystyle het volgende:
Het kabinet vergoedt nog wel protheses toch?
Er schijnen nogal wat schapen in dit land mishandeld te wordenquote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Met een dikke eigen bijdrage uiteraard.
De ennimul kops moeten ergens van betaald worden, immers!
Waarom niet?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:22 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
Sabine Uitslag heeft gelijk. Alle zorg die je voor naasten, waaronder familieleden, verricht mag nooit gesubsidieerd worden. Dat is haar punt: "Mijn conclusie is dat we mantelzorg tegenwoordig kwantificeren en daarmee wordt datgene wat altijd vanzelfsprekend was opeens iets waar eisen en verwachtingen aan worden gesteld."
Hear hear!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:00 schreef DriekOplopers het volgende:
Het CDA is een verzameling hypocriete hufters. Quasi-christendemocratisch gespuis, dat een eind wil maken aan alle Bijbelse principes over zorg voor elkaar en hulp aan de zwakken.
Fatsoenlijke mensen kunnen nog beter SGP of PVV stemmen, dan dit zooitje hufters.
CDA in een notendop: "Pak kansarme mensen hun uitkering af, want dan kunnen ze leuk meedoen in de samenleving."
Schorem. Met Sabine Uitslag voorop.
Het heet pas mantelzorg als het langer dan 1 jaar aansluitend is en als de zorg meer omvat dan eten maken, boodschappen doen en huishouden overnemen. Laatstgenoemden zijn `gebruikelijke zorg´ en mevrouw Uitslag weet dat waarschijnlijk heel prima, maar probeert mensen op het verkeerde been te zetten door te doen alsof dát mantelzorg is.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:19 schreef Northside het volgende:
[..]
Kom, even diep ademhalen. Het is een redelijke vraag, mag je best een redelijk antwoord op geven. Ik begrijp dat je heel veel schrijnende voorbeelden van mantelzorg kan geven, maar waar ligt de 'ondergrens'? Waar begint mantelzorg? Ik begrijp dat ontbijt maken voor je vriendje er buiten valt, maar is bijvoorbeeld je partner 2 maanden verzorgen als die beide benen gebroken heeft ook mantelzorg? Hoe is dat nu geregeld?
???quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:03 schreef yvonne het volgende:
[..]
Een ZZP-er die voor z'n vrouw zorgt die door een ongeluk in een rolstoel zit krijgt géén subsidie, de tijd die hij in z'n vrouw steekt is ie gewoon kwijt.
hé hé, rustig aan eej, ik ben niet aan het haten op de mantelzorg, ik vind dat het moet kunnen als je wel stoppen met je baan om voor je naaste te zorgen. Net als dat het moet kunnen dat je thuis verzorging krijgt voor je naaste.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:12 schreef MarMar het volgende:
@timmmmm werken voor de kost kan je wat mij betreft ook zien als zorg voor je gezin, je kan jezelf niet klonen dus hoe zie jij het voor je om tegelijk te werken en voor je vrouw te zorgen? Of moet de vrouw maar gewoon op bed blijven liggen tijdens werktijd?
Ok, duidelijk antwoord, dank je.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 17:59 schreef MarMar het volgende:
Het heet pas mantelzorg als het langer dan 1 jaar aansluitend is en als de zorg meer omvat dan eten maken, boodschappen doen en huishouden overnemen. Laatstgenoemden zijn `gebruikelijke zorg´ en mevrouw Uitslag weet dat waarschijnlijk heel prima, maar probeert mensen op het verkeerde been te zetten door te doen alsof dát mantelzorg is.
Helpen met douchen, de kont afvegen, aankleden, van bed tillen, op de wc en van de wc tillen, de rolstoel duwen, katheters verschonen, wondcompressen schoonhouden, kortom alles wat je verplegen zou noemen is wat mantelzorg is.
Ik reageerde net voordat je dit gepost hebt, maar de reactie blijft wel toepasselijk denk ik.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:17 schreef timmmmm het volgende:
[..]
hé hé, rustig aan eej, ik ben niet aan het haten op de mantelzorg, ik vind dat het moet kunnen als je wel stoppen met je baan om voor je naaste te zorgen. Net als dat het moet kunnen dat je thuis verzorging krijgt voor je naaste.
Ik zeg enkel dat ik nergens zie staan dat Uitslag daar anders over denkt. Ze drukt zich alleen (veel te) ongelukkig uit. Ik geloof niet dat het hart werkelijk op de verkeerde plaats ligt.
Ware het niet dat mede dankzij haar straks het pgb wegvalt waardoor heel veel mensen, waaronder ik en mijn gezin, zwaar in de problemen komen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:26 schreef timmmmm het volgende:
Volgens mij wil ze gewoon op een verknipte manier de oerchristelijke waarde uitdragen van naastenliefde. Dat we meer voor een ander over moeten hebben.
Alleen ze heeft de plank helemaal mis geslagen. Kan gebeuren, soms denk je dat de boodschap duidelijk overkomt op de manier die je gebruikt, en soms is dat helemaal niet zo. Is dat een heksenjacht waard? In mijn ogen niet.
Domheid heeft een naam gekregen-Sabine Uitslagquote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het CDA wilde ook een Sarah Palin.
lekkere snorquote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:15 schreef Sapstengel het volgende:
Meest sexy politicus? Zitten daar een stel blinden in de jury ofzo?
De meest sexy politicus is natuurlijk gewoon Albayrak.
[ afbeelding ]
![]()
![]()
.
Niet dankzij haar, dankzij de fraudeurs. Onthou dat.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:27 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ware het niet dat mede dankzij haar straks het pgb wegvalt waardoor heel veel mensen, waaronder ik en mijn gezin, zwaar in de problemen komen.
Ik denk dat ze het meer meent dan we willen weten.
Mjah, met belasting wordt ook gefraudeerd, als ze dan netjes 1 lijn trekken schaffen ze dat ook afquote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet dankzij haar, dankzij de fraudeurs. Onthou dat.
Mantelzorgers worden straks gewoon bijna nooit meer betaald en dat probeert ze te verkopen / goed te praten in een behoorlijk ongelukkig gekozen verhaaltje, waaruit blijkt dat ze niet super emotioneel bekwaam is.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:39 schreef yvonne het volgende:
Domheid heeft een naam gekregen ( domheid is helaas een vrouw ja) en ze heet:Sabine Uitslag
Of, beste Sabine , ben je toch slimmer dan we denken en is dit een leuk onderdeel van de strategie ivm de pgb-discussie.
Je weet het niet,
ik twijfel..
De PGB in zijn huidige opzet smeekt gewoon om keihard misbruikt te worden. Het is dus een goede zaak dat ze het op de schop gooien. Dat wil niet zeggen dat het afgeschaft moet worden, het moet in een andere vorm terugkomen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:32 schreef MarMar het volgende:
[..]
Mjah, met belasting wordt ook gefraudeerd, als ze dan netjes 1 lijn trekken schaffen ze dat ook afZou ik prima mee kunnen leven!
Jip-en-Janneke-niveauquote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:28 schreef Disana het volgende:
[..]
Domheid heeft een naam gekregen-Sabine Uitslag
Misschien denken ze jongere kiezers of Libellevrouwen te trekken.
Dat komt omdat er mensen zijn die misbruik maakten van het systeem. Niet juist, maar begrijpelijk. Als je zoveel geld uit wil geven aan mensen die het nodig hebben, en je wordt gewoon bestolen, zou jij ook geen geld bij blijven leggen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:27 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ware het niet dat mede dankzij haar straks het pgb wegvalt waardoor heel veel mensen, waaronder ik en mijn gezin, zwaar in de problemen komen.
Ik denk dat ze het meer meent dan we willen weten.
Dat doen ze toch altijd zo? Je bedenkt iets goeds. Als je tegen bent stem je voor onder voorwaarde dat .... [insert fraudegevoeligheid] ... zodat je het later alsnog af kan schieten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De PGB in zijn huidige opzet smeekt gewoon om keihard misbruikt te worden.
Volgens mij is het gewoon een relaief nieuwe kostenpost die zeer rap uitgegroeid is. Fraude is volgens mij niet significant hoger dan bv zorg via de zorgverzekering geleverd.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet dankzij haar, dankzij de fraudeurs. Onthou dat.
haha grapjas, als je die 7,6 miljard over 20 jaar uitspreid, wat qua afschrijvingstermijn zelfs aan de lage kant zit voor dat soort vliegtuigjes, kom je uit op 380 miljoen per jaar ... dus tyf lekker op met je populistische plaatje.quote:
Nee dat doet ze niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:26 schreef timmmmm het volgende:
Volgens mij wil ze gewoon op een verknipte manier de oerchristelijke waarde uitdragen van naastenliefde. Dat we meer voor een ander over moeten hebben.
Alleen ze heeft de plank helemaal mis geslagen. Kan gebeuren, soms denk je dat de boodschap duidelijk overkomt op de manier die je gebruikt, en soms is dat helemaal niet zo. Is dat een heksenjacht waard? In mijn ogen niet.
Mijn vorige buurvrouw heeft wel eens zitten vertellen dat ze een PGB van 20.000 hadden aangevraagd voor hun zoon met adhd en pdd-nos en god weet wat nog meer.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De PGB in zijn huidige opzet smeekt gewoon om keihard misbruikt te worden. Het is dus een goede zaak dat ze het op de schop gooien. Dat wil niet zeggen dat het afgeschaft moet worden, het moet in een andere vorm terugkomen.
Het slachtofferschap dat gepaard gaat met het nu afbranden van Sabine is misschien wel tekenend. Ze heeft een punt als ze zegt dat dit vroeger ook allemaal gedaan werd, maar toen noemden we het niet mantelzorg en had niemand daarmee recht op hulp. Mijn ouders hebben, naast het runnen van een tuinbouwbedrijf, vanzelfsprekend gezorgd voor hun (dementerende) ouders en andere familieleden en alles wat daarbij kwam kijken en dan hadden ze nog een gezin met vijf kinderen. Nu doen mijn zussen dat op hun beurt voor hun schoonouders. Ik heb ze de term mantelzorg nooit horen gebruiken en zij zijn het zeker helemaal eens met Uitslag. Het zijn namelijk CDA-ers/SGP-ers. Die geloven zeker wel in naastenliefde, maar dan als burgerinitiatief en slechts mondjesmaat door de overheid. Niemand zegt dat zoiets makkelijk is, en zo bedoelt Uitslag het volgens mij ook niet, de vraag is alleen: wat kan de overheid precies betekenen op dit gebied, en wat hoort de overheid daarmee precies te doen?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:04 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
En om advocaat van de duivel te spelen:
Wanneer ze bedoelt dat wat haar betreft zorg voor je naasten niet allemaal gekwalificeerd hoeft te worden als mantelzorg, omdat het dan aan allemaal regeltjes moet voldoen wat weer afschrikkend kan werken, dan heeft ze een punt. We willen in NL tegenwoordig teveel reguleren, onder protocollen onderbrengen en kapotrubriceren. De spontaniteit gaat er zo wel af.
Weet je, als één of andere nietszeggende beleidsmedewerker in Hospital Lutjebroek-West dit zou ventileren op haar weblog zou ik er ook geen 'heksenjacht' voor over hebben. Maar dat is ze niet, ze is een volksvertegenwoordiger, wetgever en controleur van de regering. Da's wel andere koek.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:26 schreef timmmmm het volgende:
Is dat een heksenjacht waard? In mijn ogen niet.
quote:UIT WAT VOOR ZWAKBEGAAFDEN-INSTELLING HEBBEN ZE JOU GETROKKEN?!?!?!
EN DAT WERKT AAN HET ZORGBELEID?!
Dan kunnen we net zo goed meteen van de brug springen!
quote:Gelukkig voor u ben ik niet de politieke leider van uw partij. U kunt heerlijk mensen fêteren op onze kosten.
Is dat ook mantelzorg?
Ik ga stuk hierquote:Sabine,
Je moet je de ogen uit je kop schamen.
Helaas ben je dan blind en dan heb je zelf mantelzorg nodig.
Dat dus! Ik ga aan de slag voor een column op de FP. Tekstsuggesties per PM zeer welkom!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Weet je, als één of andere nietszeggende beleidsmedewerker in Hospital Lutjebroek-West dit zou ventileren op haar weblog zou ik er ook geen 'heksenjacht' voor over hebben. Maar dat is ze niet, ze is een volksvertegenwoordiger, wetgever en controleur van de regering. Da's wel andere koek.
Mooi gezegd.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Weet je, als één of andere nietszeggende beleidsmedewerker in Hospital Lutjebroek-West dit zou ventileren op haar weblog zou ik er ook geen 'heksenjacht' voor over hebben. Maar dat is ze niet, ze is een volksvertegenwoordiger, wetgever en controleur van de regering. Da's wel andere koek.
Pro-tip: begin niet over haar huis en fakkels.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:05 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Dat dus! Ik ga aan de slag voor een column op de FP. Tekstsuggesties per PM zeer welkom!
Denk dat yvonne hier vooral bedoeld dat deze ZZP'er nu niet meer genoeg kan werken om zijn gezin fatsoenlijk te onderhouden, maar in plaats daarvan zijn vrouw moet verzorgen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:08 schreef timmmmm het volgende:
[..]
???
De tijd die die man voor zijn vrouw zorgt, steekt hij in zijn vrouw, omdat hij van haar houdt. Lijkt me een investering. Beetje een gekke uitspraak dat je je "tijd dan kwijt bent"..
Verder probeert ze volgens mij met die column JUIST te zeggen dat je goed bezig bent als je mensen (naasten) helpt in je leven, dat dat nou juist waardevol is. Of je dat nou als mantelzorg ziet of niet.
Ze zegt het alleen ongelukkig, ik denk niet dat ze het kwaad bedoeld, of het werk van de échte mantelzorger wil bagatelliseren.
quote:erna van vondel | 19-07-2011 | 02:06
Beste Sabine,
Gaat het wel goed met je?
Je bent wijzer geworden, schrijf je. Helaas, laat me je uit je "naastenliefdedroom" helpen: je hebt een blinde vlek voor de harde werkelijkheid.
Wat drijft je, Sabine? Voldoening? Denk je echt dat het zo simpel is?
Schiet het schaamrood je inmiddels niet naar je kaken als je jezelf terugleest en tot de ontdekking komt dat je met je zalvende stukje mensen wegzet? Je kleineert ouders met gehandicapte kinderen die het water soms aan de lippen staat als hun kind midden in de nacht gillend van de pijn of vol van verdriet hen uit hun slaap haalt. Je zet ze neer alsof thuiszorg bij AH in de bonus is. Alsof thuiszorg iets is waarvoor je kiest.
En je hebt geen idéé wat mantelzorg inhoudt. Dat is echt zwaarder werk dan een tweede kamerlid zijn met een gitaartje.
Mantelzorg overkomt je en is vaak geen keuze, zoals jij schetst. Het is niet even een yogalesje afzeggen, even “gezellig” een bezoekje brengen en een potje koken, het is je leven soms compleet overhoop gehaald zien worden en niet meer weten hoe je ooit nog tijd voor jezelf kunt vinden. Je verwart mantelzorg met vrijwilligerswerk.
Het lijkt er op alsof je met je stukje - persoonlijk – winst wilt halen in de hoop dat jij voldoening voelt en krijgt door je kosteloos in te zetten voor een ander. Maar als je voldoening zoekt, kun je beter gaan fröbelen met kleuters!
Leer je eerst eens ÉCHT inleven in de belevingswereld van mensen die 24 uur per dag afhankelijk zijn van zorg. Denk je dat die zitten te wachten om mensen zoals jij over de vloer te krijgen, in de hoop dat dankbaarheid hen ten deel zal vallen? Laat me je uit je Christelijke (?) droom helpen: http://www.dankbaarmoetjezijn.nl/dankbaarheid/
En leer mensen met een beperking eens niet te zien als een kostenpost! Dwing mensen óók niet zichzelf als kostenpost te zien en zich te schikken naar de omstandigheden en dankbaarheid te tonen voor wat hen ten deel valt!
Denk je nu echt dat de duizenden mensen wiens PGB wordt afgenomen zitten te wachten op dit soort simplistisch geneuzel? Mensen die straks van ellende niet meer weten hoe ze hun zorg georganiseerd moeten krijgen zonder PGB, die hun eigen regie gaan verliezen.
Maar er is hoop: we hebben onze Sabien die altijd bereid is haar yogalesje af te zeggen en gezellig langs komt om een potje te koken.
Sterkte met wakker worden uit je droom, Sabine.
Slecht. 1 grote klaagzang. Beter bouw je het op door te beginnen met feiten en niet met meningen. Geef voorbeelden die je kent. Aan het eind mag je dan zo hard je mening geven als je maar wilt.quote:
Of het geniaal is, staat te bezien.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:26 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
[..]
Jammer dat niet iedereen het stuk van Uitslag op waarde weet te schatten inderdaad. Het is juist een geniale parodie op het huidige subsidiestelsel waarin de overheid subsidie toekent aan het onderhouden van normale familierelaties.
Alsof ze de enige isquote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:00 schreef waj1 het volgende:
[..]
Ze zal wel niet in de kamer zitten vanwege haar intelligentie zijn hoop ik
Ze doet het alleen om het debat op gang te krijgen en dat werkt.,quote:Op dinsdag 19 juli 2011 22:23 schreef elkravo het volgende:
Vraagje:
Waar begint/stopt mantelzorg? Wanneer is het wekelijks, dagelijks of hoe vaak dan ook helpen van je (groot-)ouders mantelzorg, en wanneer niet?
Natuurlijk, zeer zieken/hulpbehoevenden hebben behoefte aan mantelzorg, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die iets mantelzorg noemen (en daarmee geld claimen) wat een ander gewoon normaal vindt.
Ik proef een beetje dat dit een insteek van Sabine is geweest. Echter slecht verwoord.
En dat vind ik terecht.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 22:24 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Ze doet het alleen om het debat op gang te krijgen en dat werkt.,
Preciesquote:Op dinsdag 19 juli 2011 22:27 schreef elkravo het volgende:
[..]
En dat vind ik terecht.
Ik geloof ook best dat er in Nederland genoeg mensen zijn die onterecht van alles aanwenden om niet te hoeven werken, of geld te krijgen. Er zullen er dus ook genoeg zijn die mantelzorg als dekmantel gebruiken om geld te verdienen.
Geld verdienen aan iets normaals, het verzorgen van een geliefde of familielid. En ten overvloede, hier heb ik het niet over erge ziekte gevallen en zo... de vraag is dus, waar ligt de grens?
Die vraag mag gesteld worden.
Ik heet geen Erna.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Slecht. 1 grote klaagzang. Beter bouw je het op door te beginnen met feiten en niet met meningen. Geef voorbeelden die je kent. Aan het eind mag je dan zo hard je mening geven als je maar wilt.
My 2 cents.
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:22 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:29 schreef Scorpie het volgende:
Het punt is dat zorg, en alles eromheen, ten allen tijde een emotievol begrip is. Het treft mensen, met levens, met lief en leed. Elke uitspraak op dat punt ligt dus gevoelig, en dan kunnen mensen dat al snel heel erg persoonlijk gaan opvatten, gezien de OP waarin Yvonne nog net niet oproept haar te lynchen. Dat maakt het objectief beoordelen van zo`n stuk en het op waarde te schatten nagenoeg onmogelijk.
Verder rept ze met geen woord over afschaffen, zeikt ze volgens mij mantelzorgers niet echt af (oke, ze maakt wat vergelijkingen die niet handig zijn) en geeft ze tot slot de boodschap mee dat je door mantelzorg te geven waardevol kan zijn voor je omgeving. Holy shit, wat een onzin indeed![]()
Al het bovenstaande dus.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:46 schreef LXIV het volgende:
Dat is ze dan ookquote:Op dinsdag 19 juli 2011 23:39 schreef Eenskijken het volgende:
Dit is de slechtste column die ik ooit gelezen heb...
Omdat beelden meer zeggen dan duizend woorden... dit beeld krijg ik bij het lezen:
[ afbeelding ]
Lijkt wel alsof ze expres aan het trollen was oid..
Hoe kan zo iemand een vertegenwoordiger zijn van het volk..
Ze stond bij de verkiezingen ook op een onverkiesbare plek. Ze is met voorkeursstemmen herkozen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:32 schreef KreKkeR het volgende:
Best een lekker ding, dus luister ik per definitie niet naar wat ze probeert te vertellen. Maar goed ook als ik de posts in dit topic zo bekijk... heeft me een hoop ellende bespaard
Volgens mij is het echt zo'n vrouw die mooi van buiten is maar extreem verrot en slecht van binnen:quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze stond bij de verkiezingen ook op een onverkiesbare plek. Ze is met voorkeursstemmen herkozen.
En ik kan me geen enkele andere reden bedenken dan vanwegehaar mooie verschijning.
quote:Ook het rookverbod, dat sinds het Kabinet-Rutte wordt versoepeld, vind Uitslag het onduidelijk waar wel en niet mag worden gerookt: "Dat is funest. Overal staan weer asbakken op tafel" en daarom pleit zij voor een speciaal telefoonnummer, een kliklijn, dat tegen het illegaal roken wordt ingezet waarmee bezoekers de Voedsel- en Warenautoriteit direct kunnen waarschuwen[8]. In mei kwam ze in het nieuws door het ondersteunen van het pleidooi van het Regionaal College van de politieregio Twente om de drug GHB op lijst 1 van de Opiumwet te plaatsen. Dit betekent dat GHB dan niet langer wordt aangemerkt als softdrug en de politie er tegen kan optreden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabine_Uitslag
Ik denk volkomen principeloos en opportunistisch. Waait met iedere wind mee.quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Volgens mij is het echt zo'n vrouw die mooi van buiten is maar extreem verrot en slecht van binnen:
Tuurlijk, dit is Fok.quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:43 schreef DrDentz het volgende:
Toen ze op FOK kwam om vragen van users te beantwoorden kreeg ze alleen lieve vraagjes hoor.
Echt te slecht en toch moest ik gewoon hardop lachen!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 23:39 schreef MaGNeT het volgende:
Als we een poll openen over Sabine, dan weet ik de uitslag al...
rot eens op man. Jij bent de enige die trollt met je ['username trollt'] reacties.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 23:41 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Dat is ze dan ook
en trollen ben jij ook niet vies van
Maanvis.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:13 schreef Maanvis het volgende:
Aha Sabine, je mag me bij wijze van mantelzorg wel eens een pijpbeurt komen geven
Kunst in één adem noemen met zorg en onderwijs.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:19 schreef JeMoeder het volgende:
Hoe is dit trouwens schrikwekkend? Het gedoogkabinet zal alle vormen van zorg afschaffen. Dat was toch allang duidelijk? Zorg, onderwijs en kunst moeten het ontzien tegenover het bedrijfsleven en vermogende burgers.
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 15:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Dat is ie niet, het is een echte pro-Israel hardliner en die mensen moeten we juist koesteren en waarderen. En ach, Bos was erger qua betrouwbaarheid.
Jammer dat hij niet bij d VVD zit .
Ik weet het niet. Sabine Uitslag heeft met deze column bewezen dat ze erg dicht bij het volk staat - lekker ongenuanceerd schreeuwen op het internet, dat doen we allemaal toch graag? Ze is in elk geval in mijn achting gestegen. Eindelijk iemand anders dan Wilders waar we ons lekker met z'n allen druk over kunnen maken op een bewolkte dinsdag. Dit topic was dan ook zeer vermakelijk om te lezen, hoewel ik de hypocrisie van bepaalde mensen hier op een gegeven moment een tikkeltje walgelijk begon te vinden. Hoeveel gebrek aan zelfkennis en realiteitszin - om over relativeringsvermogen nog maar te zwijgen - kun je hebben?quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:19 schreef Hexagon het volgende:
Ik vermoed dat deze actie het CDA flink schade gaat opleveren
Ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van heel goed kunnen acteren bij het CIZ, om vervolgens zo`n mooie papieren constructie met een bekende op te zetten zoals hierboven genoemd, en laat de kassa dan maar rinkelen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:08 schreef MarMar het volgende:
@Scorpie je gaat voorbij aan het feit dat er een indicatie voor de zorguren is, die heb ik zelf niet opgesteld, was het maar zo'n luxe!
Ik ben het met je eens dat sommige maximum uurbedragen belachelijk zijn, zeker in het geval van familie. Die uurbedragen zijn echter afhankelijk van de zorgzwaarte en het is niet zo dat iedereen dat maximumbedrag ook krijgt aan pgb!
Om precies te zijn krijg ik per uur iets minder dan 20 euro netto. Ik mag best 50 euro per uur geven als ik dat zou willen, maar dan komt 30 daarvan dus gewoon uit eigen zak.
De indicatie komt niet van je eigen arts, maar van het CIZ. Bij sommige mensen gaat dat blijkbaar zomaar, maar dat is niet mijn ervaring.. Misschien had het CIZ in die gevallen die jij noemt beter haar werk moeten doen, maar dat is een speculatie van mijn kant.
Ik moest anders mijn volledige medische dossier overleggen, daar valt weinig aan te acteren.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van heel goed kunnen acteren bij het CIZ, om vervolgens zo`n mooie papieren constructie met een bekende op te zetten zoals hierboven genoemd, en laat de kassa dan maar rinkelen.
Die reacties niet gelezen bij mijn link? Staat het vrij specifiek uitgelegd wat men allemaal heeft gedaan.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:10 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik moest anders mijn volledige medische dossier overleggen, daar valt weinig aan te acteren.
Dat is dan ook juist wat er aan het hele PGB opzet schort; een zak geld geven en vervolgens weinig tot geen controle op uit voeren waar dat geld heen gaat, hoe dat besteed wordt en of dat legitiem gebeurt en bij de juiste mensen terecht komt. In de meeste gevallen is controle achteraf ook nagenoeg onmogelijkquote:Op woensdag 20 juli 2011 10:16 schreef MarMar het volgende:
Ik zal zo kijken, maar vooralsnog vind ik het dan eerder een geval van laksheid in de controle (wat bij mij absoluut niet aan de hand is/was) dan dat het nu zo is dat iedereen maar een pgb aanvraagt om er lekker mee te kunnen frauderen.
Ik weet best dat jij het niet zo bedoelt, maar men heeft er inmiddels wel zo'n idee van.
Ik zal eens lezen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:20 schreef MarMar het volgende:
Gelezen, blijf het raar vinden dat er in veel gevallen blijkbaar zo weinig controle is. Dat moet anders, dat ben ik het onmiddelijk met je eens.
Enfin, lees mijn blogs maar eens als het je interesseert, mijn perikelen met de gemeente zijn wel representatief voor mijn hele ervaring met het krijgen van hulp in natura of in pgb-vorm en dat gaat nooit zomaar. Het is dus prima mogelijk om meer controle uit te voeren mijns inziens en in sommige (mijn) gevallen slaat men daar juist enorm in door.
Ik zeg: pas het beleid aan, trek het gelijk en controleer iedereen even goed, verlaag het maximumbedrag.. dan zijn we een heel eind.
Geen idee of dat zo is, maar je ziet het idd veel bij vage psychische klachten. Verder aangrjipende verhalen op je blog. En je bent een hottie, maar dat wist je al.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:29 schreef MarMar het volgende:
Overigens valt mij op dat bij de fraudegevallen eigenlijk altijd sprake is van een diagnose op psychische grond?
Ik denk sowieso dat aandoeningen op fysiek vlak beter bewijsbaar zijn en daardoor waarschijnlijk ook minder fraudegevoelig..
http://www.rijksoverheid.(...)t-is-mantelzorg.htmlquote:Mantelzorg en gebruikelijke zorg
Bij mantelzorg duurt de verzorging meer dan 8 uur per week of langer dan 3 maanden achtereen. Heeft iemand minder zorg nodig, dan heet dat gebruikelijke zorg.
quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:04 schreef MarMar het volgende:
Vroeger kon een man met een gemiddeld inkomen (voorbeeld: leraar basisschool) nog prima een gezin en een huis onderhouden...
Google onderwijssalarissen, huisprijzen, hypotheeklasten en prijzen voor vaste lasten en reken maar uit hoe dat nu zit...
Propaganda much?quote:
Zo heb ik een zus van een vriendin van een tante ...quote:Uitslag spreekt tegen dat ze niet weet wat een mantelzorger doet. Een oom van haar is mantelzorger, zegt het Kamerlid.
en daar weer de buurvrouw van!quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Zo heb ik een zus van een vriendin van een tante ...
Juist, als oma zich eenzaam voelt dan zet ze de televisie maar wat harder.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:56 schreef yvonne het volgende:
Jij maakt dezelfde fout als Sabine,
; kijk eens hoe het vroeger was, toen ging het toch ook'
Met alle respect, dat leven is al ruim 50 jaar voorbij.
Ik weet niet of daar een of andere behoudheidswet van toepassing is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:18 schreef Maanvis het volgende:
Om de één of andere reden geef ik er geen flikker om dat ze dom is, want ze is gewoon een super lekker ding.
Best:quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:05 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
[..]Wat een bullshit. Reken het inderdaad maar eens uit, voordat je zomaar wat roept.
quote:
Jep, mijn eigen leven.. als je het dan toch over vroeger hebt (ja zo oud ben ik inmiddels wel dat ik "vroeger" mag zeggen!)quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:34 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
[..]Met een bruto jaarinkomen van ongeveer ¤28.000 is er niet één bank die je een hypotheek van ¤200.000 gaat toekennen, hoor.
Los daarvan, jij zei dat 't tegenwoordig voor een middeninkomen moeilijker rondkomen is dan vroeger. Heb je dáár een bron voor?
Onzin, bij mijn geboortejaar hadden we 1 jaar gezinshulp van sochtends vroeg tot savonds laat omdat mijn moeder niet gezond was. De zorg was toen juist veel beter geregeld dan nu. Het heeft een tijd een opleving gehad, 1 generatie heeft het even beter voor elkaar gekregen dan hun ouders en nu wordt het net zo hard weer afgebroken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:35 schreef mane het volgende:
Vroeger hadden mensen grotere gezinnen dan nu, was het werk vaak fysiek zwaarder, waren er minder faciliteiten en hulpmiddelen dan nu. Toen was het ook zwaar als je voor zieke familieleden moest zorgen. Dat is nooit makkelijk geweest.... nu niet en toen niet.
Ja, maar dit is, met alle respect uiteraard, retoriek.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:45 schreef MarMar het volgende:
Dat die dingen veranderd zijn is toch evident?
Tegenwoordig betalen we ons ook blauw aan premies en ziektekostenverzekering. Daar mag dan ook wel wat tegenover staan vanuit de overheid. Kiezen voor minder inkomen doet in deze tijd niemand vrijwillig, want de lasten liggen zo hoog dat je met minder geld al snel in de problemen komt. En dan heb ik het niet over villabewoners, maar de gewone Jan Modaal in zijn rijtjeswoning.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:35 schreef mane het volgende:
Vroeger hadden mensen grotere gezinnen dan nu, was het werk vaak fysiek zwaarder, waren er minder faciliteiten en hulpmiddelen dan nu. Toen was het ook zwaar als je voor zieke familieleden moest zorgen. Dat is nooit makkelijk geweest.... nu niet en toen niet.
Dat je misschien minder moet gaan werken en dus minder geld overhoudt omdat je voor een familielid gaat zorgen, is een keuze. Soms een noodzakelijke keuze. Maar daar hoeven we niet 'zielig' over te doen of verontwaardigd en verongelijkt over te zijn.
Misschien besluit je wel te verhuizen om dichterbij je ouders te gaan wonen, bijvoorbeeld. Ik vind het zelf ook een prettig idee dat ik binnen een half uur bij mijn ouders kan zijn nu ze bejaard zijn en krakkemikkig beginnen te worden. Ik stel me er ook op in dat ik, aangezien ik geen kinderen heb en mijn zussen/broer wel, in de toekomst wellicht flexibeler ben om voor mijn ouders te zorgen. Dat zijn overwegingen/omstandigheden die zich in een mensenleven kunnen voordoen en die er volgens mij 'gewoon' bij horen, hoe leuk of zwaar of moeilijk dan ook, en waar je je ook een beetje op moet instellen of rekening mee moet houden, denk ik.
Een groter probleem dan het gebrek aan steun vanuit de overheid is misschien wel het gebrek aan steun vanuit een omgeving. Als er maar 1 familielid is die zich bekommerd om de zieke/dementerende oma dan is dat voor dat ene familielid onevenredig zwaar. Als je die zorg wat meer zou kunnen verdelen onder elkaar, en als mensen die verantwoordelijkheid voor hun naasten meer zouden nemen (en niet zouden zeggen: 'ach, mijn nichtje doet het wel en ik heb nu eenmaal geen tijd'... Zulke dingen heb ik bijvoorbeeld in mijn eigen familie ook wel meegemaakt) dan zou dat ook al schelen. Maar onze cultuur is daar niet meer zo op ingesteld, want individualistisch en materialistisch, en dat is volgens mij het 'probleem', zeker nu de overheid deze verzorgende taak niet langer op zich wil/kan nemen.
Jouw idee van vroeger is wat anders, denk ik. Het klopt inderdaad dat de naoorlogse generatie veel welvaart heeft gekend en dat daardoor ook de uitgebreide verzorgingsstaat is ontstaan. Maar dat was een uitzonderlijke periode en het lijkt me niet van realiteitszin getuigen als je die tijd als norm neemt. Bovendien heeft het ook andere mindere goede zaken in de hand gewerkt, zoals nu door sommige sociologen en politicologen ook wel benoemd wordt: een doorgeschoten individualisme bijvoorbeeld, een gebrek aan solidariteit tussen mensen (en dus niet zozeer vanuit de overheid) en een relatie tussen burger en overheid die op wantrouwen i.p.v. vertrouwen gebaseerd lijkt te zijn.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:48 schreef MarMar het volgende:
[..]
Onzin, bij mijn geboortejaar hadden we 1 jaar gezinshulp van sochtends vroeg tot savonds laat omdat mijn moeder niet gezond was. De zorg was toen juist veel beter geregeld dan nu. Het heeft een tijd een opleving gehad, 1 generatie heeft het even beter voor elkaar gekregen dan hun ouders en nu wordt het net zo hard weer afgebroken.
In beide gevallen is het doorgeslagen en dat is ontzettend jammer. En dan gaan mensen doen wat ze altijd doen: kindjes met het badwater weggooien, doorborduren op iets wat niet werkt, doorslaan naar de andere kant en fijn dezelfde fouten nog een keer maken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:57 schreef mane het volgende:
[..]
Jouw idee van vroeger is wat anders, denk ik. Het klopt inderdaad dat de naoorlogse generatie veel welvaart heeft gekend en dat daardoor ook de uitgebreide verzorgingsstaat is ontstaan. Maar dat was een uitzonderlijke periode en het lijkt me niet van realiteitszin getuigen als je die tijd als norm neemt. Bovendien heeft het ook andere mindere goede zaken in de hand gewerkt, zoals nu door sommige sociologen en politicologen ook wel benoemd wordt: een doorgeschoten individualisme bijvoorbeeld, een gebrek aan solidariteit tussen mensen (en dus niet zozeer vanuit de overheid) en een relatie tussen burger en overheid die op wantrouwen i.p.v. vertrouwen gebaseerd lijkt te zijn.
Niemand kiest voor z'n lol voor een minder inkomen. Maar er wordt ook nergens beweerd dat dat makkelijk is. Je komt echt niet meteen in de problemen als je als Jan Modaal met wat minder geld moet rondkomen. Zeker niet in deze tijd, want onze verzorgingsstaat bestaat nog steeds. Het welvaartsniveau waar we tegenwoordig op zitten, is nog altijd zeer hoog. Het ligt puur aan wat je als 'normaal' ziet en waar je recht op meent te hebben. Ik zou er ook niet automatisch vanuit gaan dat het betalen van premies je verzekert van een tegenprestatie. Dat geld is waarschijnlijk vooral voor anderen bedoelt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:53 schreef MaLo het volgende:
Tegenwoordig betalen we ons ook blauw aan premies en ziektekostenverzekering. Daar mag dan ook wel wat tegenover staan vanuit de overheid. Kiezen voor minder inkomen doet in deze tijd niemand vrijwillig, want de lasten liggen zo hoog dat je met minder geld al snel in de problemen komt. En dan heb ik het niet over villabewoners, maar de gewone Jan Modaal in zijn rijtjeswoning.
Dat klopt, maar er was ook vanuit niet-familieleden volgens mij meer hulp. De sociale cohesie was groter. Maar dat probleem is volgens mij juist het meest prangende. Overigens een echt CDA-standpunt, alhoewel ik zeker geen CDA-er ben.quote:En wat steun uit de omgeving betreft: zoals je zelf ook al aangaf, vroeger waren de gezinnen groter. Als er dan iemand ziek werd, waren er dus vanzelf al meer handen beschikbaar om de zorg te verdelen.
Ja, waarom niet. Best mooi daar.quote:Verhuizen om voor je naaste te zorgen, ha. mm maar een voorbeeld te geven, Mijn ouders wonen nu twee uur bij mijn oma vandaan. Moeten ze maar terug naar Friesland, waar weinig werk is, om de zorg voor oma deels op zich te nemen? En dan als ze zelf hulpbehoevend zijn, moeten wij dan ook maar verkassen naar Friesland?
Ja, daar ben ik het zeker wel met je eens. De nuance is ver te zoeken. Maar dat is ook een beetje inherent geworden aan welke politieke discussie dan ook. Een reden dat ik me er eigenlijk maar liever niet teveel mee bezighoud.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:03 schreef MarMar het volgende:
[..]
In beide gevallen is het doorgeslagen en dat is ontzettend jammer. En dan gaan mensen doen wat ze altijd doen: kindjes met het badwater weggooien, doorborduren op iets wat niet werkt, doorslaan naar de andere kant en fijn dezelfde fouten nog een keer maken.
It's a history repeating eigenlijk..
Jawel dat kom je wel.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:04 schreef mane het volgende:
[..]
Niemand kiest voor z'n lol voor een minder inkomen. Maar er wordt ook nergens beweerd dat dat makkelijk is. Je komt echt niet meteen in de problemen als je als Jan Modaal met wat minder geld moet rondkomen. .
Ik liever ook niet, maar het is te belangrijk om me niet mee te bemoeien...quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:07 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het zeker wel met je eens. De nuance is ver te zoeken. Maar dat is ook een beetje inherent geworden aan welke politieke discussie dan ook. Een reden dat ik me er eigenlijk maar liever niet teveel mee bezighoud.
Ik denk niet dat je met een type als Sabine Uitslag Libelle-vrouwen trekt, aangezien die zelf vaak mantelzorg verlenen. Juist deze groep staat nu op haar achterste benen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:28 schreef Disana het volgende:
[..]
Domheid heeft een naam gekregen-Sabine Uitslag
Misschien denken ze jongere kiezers of Libellevrouwen te trekken.
Dat is toch die meneer die in zijn videocolumns doet alsof hij de hele wereldliteratuur heeft gelezen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:24 schreef mane het volgende:
De enige die wel snapt hoe het moet, is volgens mij Boris van der Ham.
OF?quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:04 schreef Knarf het volgende:
Mantelzorg en gebruikelijke zorg
Bij mantelzorg duurt de verzorging meer dan 8 uur per week of langer dan 3 maanden achtereen. Heeft iemand minder zorg nodig, dan heet dat gebruikelijke zorg.
http://www.rijksoverheid.(...)t-is-mantelzorg.html
Je vergeet ook nog een paar subsidies en toeslagen als kindergeld etc. Verder ook vakantiegeld en 13e maand. Ook niet vergeten dat het startsalaris van 1700¤ netto dat je noemt voor een +/- 20 jarige pabo-verlater is, die over het algemeen nog lang niet bezig is met kinderen en koophuis.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:26 schreef MarMar het volgende:
>> Berekeningen <<
23 euro over..
Ik ben ongetwijfeld nog wat rekeningen vergeten, uitgaven voor kleding, boodschappen anders dan voeding en drinken, kosten voor school, luiers, linnen, wasmiddel, witgoed, onderhoud aan het huis etc. etc..
Eens.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
[..]
Je vergeet ook nog een paar subsidies en toeslagen als kindergeld etc. Verder ook vakantiegeld en 13e maand. Ook niet vergeten dat het startsalaris van 1700¤ netto dat je noemt voor een +/- 20 jarige pabo-verlater is, die over het algemeen nog lang niet bezig is met kinderen en koophuis.
Nee, het is geen vetpot, maar het is ook niet zo dramatisch als geschetst.
Niet iedereen heeft een dertiende maand en een salaris van ¤ 1700 netto is heel doorsnee.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
[..]
Je vergeet ook nog een paar subsidies en toeslagen als kindergeld etc. Verder ook vakantiegeld en 13e maand. Ook niet vergeten dat het startsalaris van 1700¤ netto dat je noemt voor een +/- 20 jarige pabo-verlater is, die over het algemeen nog lang niet bezig is met kinderen en koophuis.
Ik snap de definitie niet zo goed. 3 maanden zorg OF 8 uur per week?quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:13 schreef MarMar het volgende:
Correctie van mij: even gecheckt en je bent inderdaad al mantelzorger met 3 maanden zorg of 8 uren per dag week. Het mantelzorgcomplimentje echter krijg je pas nadat je al 53 weken mantelzorger geweestbent en als er een indicatie is van het CIZ voor extramurale zorg.
Mijn vriend kreeg het compliment na een half jaar. Het grootste, eerste deel van dat jaar lag ik in het ziekenhuis.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:13 schreef MarMar het volgende:
Correctie van mij: even gecheckt en je bent inderdaad al mantelzorger met 3 maanden zorg of 8 uren per dag. Het mantelzorgcomplimentje echter krijg je pas nadat je al 53 weken mantelzorger geweestbent en als er een indicatie is van het CIZ voor extramurale zorg.
http://www.mezzo.nl/index(...)utm_campaign=rss2twt
nog een linkje.
Apart, mijn man pas na 2 jaar.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:24 schreef Disana het volgende:
[..]
Mijn vriend kreeg het compliment na een half jaar. Het grootste, eerste deel van dat jaar lag ik in het ziekenhuis.
Apart inderdaad, maar als we uitgaan van wat onder de term gebruikelijke zorg valt, kunnen we dat in elk geval alvast wegstrepen van de term mantelzorg.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:23 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik snap de definitie niet zo goed. 3 maanden zorg OF 8 uur per week?
Telt 3 maanden lang 1 uur per dag als mantelzorg?
Telt 2 weken lang 9 uur per week als mantelzorg?
Volgens deze definitie wel?
Mantelzorgcompliment wordt verstrekt door de SVB en dat is meer landelijk. Het ligt er denk ik aan hoe snel het CIZ met de indicatie is en misschien was je toevallig net op tijd? De aanvragen gaan standaard 1 keer per jaar de deur uit volgens mij. (en ze worden 1 keer per jaar uitbetaald) Zoiets gok ik op.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:27 schreef Disana het volgende:
[..]
Zou het per gemeente verschillen? Dit is in Groningen.
Heb het hele topic doorgespit (prestatie op zich), maar zal er hier niet op ingaan vanwege te zeer off-topic.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:09 schreef Tinkepink het volgende:
Niet iedereen heeft een dertiende maand en een salaris van ¤ 1700 netto is heel doorsnee.
Ik ga eens googelen op een eerdere post van mij rond dit thema.
Gevonden: Stelling: Met een gezinsinkomen van 2600 netto valt rond te komen
Daar tegenover `vergeet` ik ook reiskosten, kosten voor een auto, kosten voor medische behandelingen/medicijnen die niet vergoed worden, apparatuur, witgoed, onderhoud van huis, huisraad, wegenbelasting, zwemles voor de kinderen.. dat lijstje kan nog wel een tijdje doorgaan... Dat streept elkaar wel weg, bovendien krijg je niet zoveel toeslagen als je boven het minimuminkomen zit.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 20 juli 2011 15:45 schreef MarMar het volgende:
Daar tegenover `vergeet` ik ook reiskosten, kosten voor een auto, kosten voor medische behandelingen/medicijnen die niet vergoed worden, apparatuur, witgoed, onderhoud van huis, huisraad, wegenbelasting, zwemles voor de kinderen.. dat lijstje kan nog wel een tijdje doorgaan... Dat streept elkaar wel weg, bovendien krijg je niet zoveel toeslagen als je boven het minimuminkomen zit.
Dan heb ik het nog niet eens over uitjes, verjaardagen, eens een wijntje (of biertje), eens naar de kapper, hobbies, misschien een vakantie.. Je zou kunnen stellen dat je niet moet zeiken als je eten en een dak hebt, maar leven zou toch meer moeten zijn dan werken en eten en slapen imho.
quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
deze ook nog even in de herhaling.. mevrouw Uitslag op de radio over de ophef rond haar column.. Ik zou bijna zeggen: luister en huiver.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:04 schreef MarMar het volgende:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=127802
Ik kan dat oppervlakkige gekakel niet tot het einde toe beluisteren. Het is net een klein kind dat vindt dat ze bij de grote mensen mag aanschuiven met haar 'discussie aanwakkeren'.quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:08 schreef MarMar het volgende:
[..]
deze ook nog even in de herhaling.. mevrouw Uitslag op de radio over de ophef rond haar column.. Ik zou bijna zeggen: luister en huiver.
Topic kan wel dicht, deze column zegt eigenlijk allesquote:Op woensdag 20 juli 2011 16:40 schreef MarMar het volgende:
http://maschazegt.wordpre(...)der-gedaan%e2%80%99/
Vanuit haar (politieke) gezichtspunt wel. Eigenlijk vindt ze dat we niet moeten zeuren als we voor een ander zorgen en daar geen geld voor moeten vragen, immers een eitje op bed breng je je geliefde toch ook gewoon.quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:53 schreef jcdragon het volgende:
Ok, ze wilde een discussie aanwakkeren, maar volgens mij was dat niet eens nodig geweest.
Echt hè.. ik krijg bijna de rillingen van haar uiterst simplistische en naïeve wereldbeeld. Als je ouder dan 18 bent groei je daar toch overheen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik kan dat oppervlakkige gekakel niet tot het einde toe beluisteren. Het is net een klein kind dat vindt dat ze bij de grote mensen mag aanschuiven met haar 'discussie aanwakkeren'.
quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:40 schreef MarMar het volgende:
http://maschazegt.wordpre(...)der-gedaan%e2%80%99/
Mja, ze heeft voor zichzelf een niche in het CDA gevonden. Ik denk dat veel van de oudere mannen het wel schattig vinden dat er zo'n leuk meisje voor spek en bonen meedoet. Alhoewel ik wel denk dat ze haar nu voorzichtig een beetje terug fluiten, want zo'n column doet die zichzelf verloochenende partij geen goed.quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Echt hè.. ik krijg bijna de rillingen van haar uiterst simplistische en naïeve wereldbeeld. Als je ouder dan 18 bent groei je daar toch overheen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |