Dat je veranwtoorderlijk bent, betekent niet dat je alles voor je kinderen hoeft te betalen. Een puber betaalt ook niet alles zelf, maar bekostigt zijn mobieltje bijvoorbeeld door vakken te vullen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 14:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Houd je er wel rekening mee dat je financieel verantwoordelijk blijft voor je kinderen t/m 23 jaar. . Dus kunnen je kinderen de lening niet terugbetalen als ze die nodig hebben kun je alsnog opdraaien voor de kosten als ouder.
http://financieel.infoyo.(...)n-en-geldzorgen.html
Snap je nu waarom ik tegen lenen ben zienswijze. Nee dat breng ik hun wel bij.
Zal wel Trichotillomanie zijn. Is geen echte ziekte.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een ziekte die niet erkend wordt, maar die wel leidt tot een heel zichtbaar gevolg?
Dat ligt vooral aan de leeftijd van de ouders. Als ze allebei rond de 35 zijn, zit je samen vrij snel aan die 4000 euro bruto. 3000 euro is op die leeftijd heel gemiddeld voor een voltijdsbaan. Zijn de ouders veel jonger, dan ligt het wat anders.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik vind iemand die 4000 euro bruto verdient, vrij rijk. Ook als gezamenlijk inkomen, is dat zeker niet slecht of weinig. Uitgaande van het feit dat de meeste vrouwen parttime werken.
Of ik doe iets fouts.
Diegenen die niet rond kunnen komen van 2600 hebben totaal geen besef van hoe je met geld omgaat.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:37 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb buiten de OP nog niets gelezen, maar natuurlijk kan je rondkomen met 2 kinderen van ¤ 2600 nettoJe kunt zelfs nog op vakantie en -als je een beetje kan inkopen- 2 auto's rijden.
Je kunt zelfs vrijstaand wonen in een groot huis en de hypotheek gewoon betalen.
Hoe ik dit weet? Wij hebben zelf jarenlang zo geleefd en we hadden het zeker niet arm ofzo
Onzin natuurlijk. 3000 euro bruto voor een 35-jarige is echt niet "heel gemiddeld."quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:45 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat ligt vooral aan de leeftijd van de ouders. Als ze allebei rond de 35 zijn, zit je samen vrij snel aan die 4000 euro bruto. 3000 euro is op die leeftijd heel gemiddeld voor een voltijdsbaan. Zijn de ouders veel jonger, dan ligt het wat anders.
33 000 per jaar is het jan modaal inkomen tegenwoordig toch ?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. 3000 euro bruto voor een 35-jarige is echt niet "heel gemiddeld."
Incl vakantiegeld. En dat is genomen over de gehele beroepsbevolking. Het zegt dus niets over de leeftijd van Jan Modaal.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:25 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
33 000 per jaar is het jan modaal inkomen tegenwoordig toch ?
Ik ben nog geen 35 maar zit op 3900 brutoquote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. 3000 euro bruto voor een 35-jarige is echt niet "heel gemiddeld."
Gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 22:08 schreef EvilEyes het volgende:
[..]
Ik ben nog geen 35 maar zit op 3900 bruto
Het modaal inkomen is een door het Centraal Planbureau geprikt inkomensniveau, iets beneden het maximum bijdrage-inkomen voor de inkomensafhankelijke Zvw-premie (33.427 euro).quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Incl vakantiegeld. En dat is genomen over de gehele beroepsbevolking. Het zegt dus niets over de leeftijd van Jan Modaal.
Maar stel dat Jan ook 35 zou zijn, dan zou het dus minder dan 2700 euro bruto per maand zijn.
Doh? nee hoor, zou niet weten wat Trichotillomanie is.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 19:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zal wel Trichotillomanie zijn. Is geen echte ziekte.
Ik denk dat het gros er onder zit. In het bedrijfsleven liggen veel salarissen lager. Zeker startsalarissen. En denk eens aan al die mensen die in winkels ed. werken. Die komen ook na 10 jaar nauwelijks boven het minimumloon uit.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 23:30 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het modaal inkomen is een door het Centraal Planbureau geprikt inkomensniveau, iets beneden het maximum bijdrage-inkomen voor de inkomensafhankelijke Zvw-premie (33.427 euro).
33.000 euro, daar zit zelfs de eindejaarsuitkering in. Het is jaarsalaris van een leraar basisonderwijs met drie jaar ervaring. Of het salaris van iemand bij de overheid die net is gestart in schaal 9. Een mboer heeft na 10 jaar goed functioneren in schaal 6 al een modaal inkomen. Ik denk dat er op 35-jarige leeftijd veel meer mensen boven modaal zitten dan er onder.
Je leeft dus te ruim. Hoe kan je nu zoveel geld uitgeven, als je inkomen minder dan je uitgaven is ?quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:56 schreef Cherna het volgende:
Ik heb dit ooit gemaakt hier op het forum en okies dan nog maar een keer. ik schaam me er niet voor.
Hypotheek 679 euro
Zorgkosten voor mijn compleet gezin 743 euro(incluis 2 haarpruiken per jaar a 1200 euro)
essent energie 179 euro
fnv 16 euro
uni 15 euro
wegenbelasting 47 euro per maand
ziggo 75,50(internet, tv, telefonie)
auto verzekering 23,79 per maand
dela voor het gezin 10 euro per maand
zwemmen(hobby kinderen) 64 euro
ketel volta onderhoud 10 euro
verzekeringen(opstal,inboedel, wa) 36 euro per maand
eten 800 euro per maand incluis kleding
benzine auto 150 euro per maand alleen voor het werk9ikm krijg geen reiskosten die dit geheel dekken)
Dit is al 2848 euro. Tja stappen en de helft van de studie betalen de kinderen van hun baantje
Heb ik dus geen mobiel telefonie, geen vakanties, geen sparen opgenomen en alle andere luxe.
Dan vergat ik nog de gemeente belastingen(dat is 650/12)
Zolang je kind nog studeert, betaal je dat toch voor je kind ? Kan ie nog wat sparen ook, of eens een avondje naar de kroeg.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 14:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb één kind boven de 18. Zijn ziektekosten bedragen, minus zorgtoeslag, slechts iets van 35 euro. Die betaalt hij van zijn stufi en/of stagevergoeding.
Je zegt het al zelf 33.000 euro daar zitten de extra's (vakantiegeld/dertiende maand al in. Dus dan is 3000 euro bruto niet het schone maandsalaris, wat jij eerder wel leek te beweren. Hoeveel mensen starten in schaal 9 bij de overheid? Exact ja... Tot slot een leraar met 3 jaar ervaring in het basisonderwijs zit op 2367 bruto. Je verkijkt je echt op het een en ander.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 23:30 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het modaal inkomen is een door het Centraal Planbureau geprikt inkomensniveau, iets beneden het maximum bijdrage-inkomen voor de inkomensafhankelijke Zvw-premie (33.427 euro).
33.000 euro, daar zit zelfs de eindejaarsuitkering in. Het is jaarsalaris van een leraar basisonderwijs met drie jaar ervaring. Of het salaris van iemand bij de overheid die net is gestart in schaal 9. Een mboer heeft na 10 jaar goed functioneren in schaal 6 al een modaal inkomen. Ik denk dat er op 35-jarige leeftijd veel meer mensen boven modaal zitten dan er onder.
Als ik het allemaal een beetje goed begrijp gaat het meer om de vraag of je ermee kunt rondkomen als je dus een kind hebt met een niet erkende aandoening of ziekte. Normaal gesproken zal iedereen idd net zo reageren als jij doet.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 08:55 schreef Mwanatabu het volgende:
Van de TT alleen al schoot ik in de lach. "Valt rond te komen". Als je van 2600 in de maand niet rondkomt ben je slecht opgevoed op het financiële vlak of te dom geweest om het te onthouden.
Ik heb niet beweerd dat het normaal is om met een bovenmodaal salaris te starten.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 08:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je zegt het al zelf 33.000 euro daar zitten de extra's (vakantiegeld/dertiende maand al in. Dus dan is 3000 euro bruto niet het schone maandsalaris, wat jij eerder wel leek te beweren. Hoeveel mensen starten in schaal 9 bij de overheid? Exact ja... Tot slot een leraar met 3 jaar ervaring in het basisonderwijs zit op 2367 bruto. Je verkijkt je echt op het een en ander.
Neuh, we hadden het hier over schone bruto maandsalarissen - ex vakantiegeld/dertiende maand. Als jij allerlei toeslagen erbij gaat berekenen, zal het inderdaad een ander verhaal worden. Neemt niet weg dat het nog steeds een salaris is wat heel veel mensen niet ontvangen. En daar hoef je niet middelbaar voor te zijn opgeleid hoor.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 09:18 schreef schaal_9 het volgende:
Ik heb niet beweerd dat het normaal is om met een bovenmodaal salaris te starten.
Wellicht verkijk ik me nog op het feit dat er ook veel mensen zijn die ongeschoold zijn, of net middelbaar opgeleid (bijvoorbeeld mbo-2). En veel mensen met een uitkering, die ik niet zo vaak tegenkom maar er wel zijn.
De startsalarissen zijn nagenoeg identiek, bij de overheid zelfs wat hoger dan in het bedrijfsleven (doorgaans). De verschillen in salaris zijn pas merkbaar op latere leeftijd (dan verdien je in het bedrijfsleven fors beter). Daarnaast blijft ruim 70% van Nederland in de middenmoot qua opleiding zitten. Maar nogmaals, we praten al meteen langs elkaar heen als je bij de 3000 euro bruto het vakantiegeld en allerlei toeslagen gaat meetellen.quote:Maar het aantal hogeropgeleiden neemt steeds verder toe. Tel daarbij op dat in het bedrijfsleven grosso modo de salarissen uiteindelijk wat hoger liggen dan bij de overheid. Er ook goed verdienende mboers zijn. Daarom zat ik aan 3000 euro bruto te denken op 35-jarige leeftijd. Veel mensen hebben er dan 10 tot 15 jaar werkervaring opzitten.
Zie hierboven.quote:Na drie jaar basisonderwijs zit een leraar in LA4. 2438 bruto, maar wel 34.060 euro per jaar vanwege diverse toelagen. Dat is een modaal inkomen.
Mijn vriend is doof, dat wordt nauwelijks meer vergoed. Mijn zoon is zwaar autistisch en epileptisch en dan heb ik nog een zoon rondlopen waar binnenkort ook de nodige zorg gaat worden aangesproken. Dat zijn allemaal erkende afwijkingen, maar daarom niet minder duur en ook maal drie dus. Wij komen uit met meer dan 1000 euro minder per maand.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 09:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als ik het allemaal een beetje goed begrijp gaat het meer om de vraag of je ermee kunt rondkomen als je dus een kind hebt met een niet erkende aandoening of ziekte. Normaal gesproken zal iedereen idd net zo reageren als jij doet.
Erkend en dus vergoed, toch? Bij Cherna niet, neem ik aan.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 11:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Mijn vriend is doof, dat wordt nauwelijks meer vergoed. Mijn zoon is zwaar autistisch en epileptisch en dan heb ik nog een zoon rondlopen waar binnenkort ook de nodige zorg gaat worden aangesproken. Dat zijn allemaal erkende afwijkingen, maar daarom niet minder duur en ook maal drie dus. Wij komen uit met meer dan 1000 euro minder per maand.
Dit.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 09:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als ik het allemaal een beetje goed begrijp gaat het meer om de vraag of je ermee kunt rondkomen als je dus een kind hebt met een niet erkende aandoening of ziekte. Normaal gesproken zal iedereen idd net zo reageren als jij doet.
Leuk verhaal en erg genoeg als je zoveel ellende hebt. Maar je wilt dus zeggen dat je met 1600 euro per maand rond komt(zonder enige vorm van subsidie). Lijkt me sterk.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 11:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Mijn vriend is doof, dat wordt nauwelijks meer vergoed. Mijn zoon is zwaar autistisch en epileptisch en dan heb ik nog een zoon rondlopen waar binnenkort ook de nodige zorg gaat worden aangesproken. Dat zijn allemaal erkende afwijkingen, maar daarom niet minder duur en ook maal drie dus. Wij komen uit met meer dan 1000 euro minder per maand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |