en daar weer de buurvrouw van!quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Zo heb ik een zus van een vriendin van een tante ...
Juist, als oma zich eenzaam voelt dan zet ze de televisie maar wat harder.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:56 schreef yvonne het volgende:
Jij maakt dezelfde fout als Sabine,
; kijk eens hoe het vroeger was, toen ging het toch ook'
Met alle respect, dat leven is al ruim 50 jaar voorbij.
Ik weet niet of daar een of andere behoudheidswet van toepassing is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:18 schreef Maanvis het volgende:
Om de één of andere reden geef ik er geen flikker om dat ze dom is, want ze is gewoon een super lekker ding.
Best:quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:05 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
[..]Wat een bullshit. Reken het inderdaad maar eens uit, voordat je zomaar wat roept.
quote:
Jep, mijn eigen leven.. als je het dan toch over vroeger hebt (ja zo oud ben ik inmiddels wel dat ik "vroeger" mag zeggen!)quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:34 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
[..]Met een bruto jaarinkomen van ongeveer ¤28.000 is er niet één bank die je een hypotheek van ¤200.000 gaat toekennen, hoor.
Los daarvan, jij zei dat 't tegenwoordig voor een middeninkomen moeilijker rondkomen is dan vroeger. Heb je dáár een bron voor?
Onzin, bij mijn geboortejaar hadden we 1 jaar gezinshulp van sochtends vroeg tot savonds laat omdat mijn moeder niet gezond was. De zorg was toen juist veel beter geregeld dan nu. Het heeft een tijd een opleving gehad, 1 generatie heeft het even beter voor elkaar gekregen dan hun ouders en nu wordt het net zo hard weer afgebroken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:35 schreef mane het volgende:
Vroeger hadden mensen grotere gezinnen dan nu, was het werk vaak fysiek zwaarder, waren er minder faciliteiten en hulpmiddelen dan nu. Toen was het ook zwaar als je voor zieke familieleden moest zorgen. Dat is nooit makkelijk geweest.... nu niet en toen niet.
Ja, maar dit is, met alle respect uiteraard, retoriek.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:45 schreef MarMar het volgende:
Dat die dingen veranderd zijn is toch evident?
Tegenwoordig betalen we ons ook blauw aan premies en ziektekostenverzekering. Daar mag dan ook wel wat tegenover staan vanuit de overheid. Kiezen voor minder inkomen doet in deze tijd niemand vrijwillig, want de lasten liggen zo hoog dat je met minder geld al snel in de problemen komt. En dan heb ik het niet over villabewoners, maar de gewone Jan Modaal in zijn rijtjeswoning.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:35 schreef mane het volgende:
Vroeger hadden mensen grotere gezinnen dan nu, was het werk vaak fysiek zwaarder, waren er minder faciliteiten en hulpmiddelen dan nu. Toen was het ook zwaar als je voor zieke familieleden moest zorgen. Dat is nooit makkelijk geweest.... nu niet en toen niet.
Dat je misschien minder moet gaan werken en dus minder geld overhoudt omdat je voor een familielid gaat zorgen, is een keuze. Soms een noodzakelijke keuze. Maar daar hoeven we niet 'zielig' over te doen of verontwaardigd en verongelijkt over te zijn.
Misschien besluit je wel te verhuizen om dichterbij je ouders te gaan wonen, bijvoorbeeld. Ik vind het zelf ook een prettig idee dat ik binnen een half uur bij mijn ouders kan zijn nu ze bejaard zijn en krakkemikkig beginnen te worden. Ik stel me er ook op in dat ik, aangezien ik geen kinderen heb en mijn zussen/broer wel, in de toekomst wellicht flexibeler ben om voor mijn ouders te zorgen. Dat zijn overwegingen/omstandigheden die zich in een mensenleven kunnen voordoen en die er volgens mij 'gewoon' bij horen, hoe leuk of zwaar of moeilijk dan ook, en waar je je ook een beetje op moet instellen of rekening mee moet houden, denk ik.
Een groter probleem dan het gebrek aan steun vanuit de overheid is misschien wel het gebrek aan steun vanuit een omgeving. Als er maar 1 familielid is die zich bekommerd om de zieke/dementerende oma dan is dat voor dat ene familielid onevenredig zwaar. Als je die zorg wat meer zou kunnen verdelen onder elkaar, en als mensen die verantwoordelijkheid voor hun naasten meer zouden nemen (en niet zouden zeggen: 'ach, mijn nichtje doet het wel en ik heb nu eenmaal geen tijd'... Zulke dingen heb ik bijvoorbeeld in mijn eigen familie ook wel meegemaakt) dan zou dat ook al schelen. Maar onze cultuur is daar niet meer zo op ingesteld, want individualistisch en materialistisch, en dat is volgens mij het 'probleem', zeker nu de overheid deze verzorgende taak niet langer op zich wil/kan nemen.
Jouw idee van vroeger is wat anders, denk ik. Het klopt inderdaad dat de naoorlogse generatie veel welvaart heeft gekend en dat daardoor ook de uitgebreide verzorgingsstaat is ontstaan. Maar dat was een uitzonderlijke periode en het lijkt me niet van realiteitszin getuigen als je die tijd als norm neemt. Bovendien heeft het ook andere mindere goede zaken in de hand gewerkt, zoals nu door sommige sociologen en politicologen ook wel benoemd wordt: een doorgeschoten individualisme bijvoorbeeld, een gebrek aan solidariteit tussen mensen (en dus niet zozeer vanuit de overheid) en een relatie tussen burger en overheid die op wantrouwen i.p.v. vertrouwen gebaseerd lijkt te zijn.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:48 schreef MarMar het volgende:
[..]
Onzin, bij mijn geboortejaar hadden we 1 jaar gezinshulp van sochtends vroeg tot savonds laat omdat mijn moeder niet gezond was. De zorg was toen juist veel beter geregeld dan nu. Het heeft een tijd een opleving gehad, 1 generatie heeft het even beter voor elkaar gekregen dan hun ouders en nu wordt het net zo hard weer afgebroken.
In beide gevallen is het doorgeslagen en dat is ontzettend jammer. En dan gaan mensen doen wat ze altijd doen: kindjes met het badwater weggooien, doorborduren op iets wat niet werkt, doorslaan naar de andere kant en fijn dezelfde fouten nog een keer maken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:57 schreef mane het volgende:
[..]
Jouw idee van vroeger is wat anders, denk ik. Het klopt inderdaad dat de naoorlogse generatie veel welvaart heeft gekend en dat daardoor ook de uitgebreide verzorgingsstaat is ontstaan. Maar dat was een uitzonderlijke periode en het lijkt me niet van realiteitszin getuigen als je die tijd als norm neemt. Bovendien heeft het ook andere mindere goede zaken in de hand gewerkt, zoals nu door sommige sociologen en politicologen ook wel benoemd wordt: een doorgeschoten individualisme bijvoorbeeld, een gebrek aan solidariteit tussen mensen (en dus niet zozeer vanuit de overheid) en een relatie tussen burger en overheid die op wantrouwen i.p.v. vertrouwen gebaseerd lijkt te zijn.
Niemand kiest voor z'n lol voor een minder inkomen. Maar er wordt ook nergens beweerd dat dat makkelijk is. Je komt echt niet meteen in de problemen als je als Jan Modaal met wat minder geld moet rondkomen. Zeker niet in deze tijd, want onze verzorgingsstaat bestaat nog steeds. Het welvaartsniveau waar we tegenwoordig op zitten, is nog altijd zeer hoog. Het ligt puur aan wat je als 'normaal' ziet en waar je recht op meent te hebben. Ik zou er ook niet automatisch vanuit gaan dat het betalen van premies je verzekert van een tegenprestatie. Dat geld is waarschijnlijk vooral voor anderen bedoelt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:53 schreef MaLo het volgende:
Tegenwoordig betalen we ons ook blauw aan premies en ziektekostenverzekering. Daar mag dan ook wel wat tegenover staan vanuit de overheid. Kiezen voor minder inkomen doet in deze tijd niemand vrijwillig, want de lasten liggen zo hoog dat je met minder geld al snel in de problemen komt. En dan heb ik het niet over villabewoners, maar de gewone Jan Modaal in zijn rijtjeswoning.
Dat klopt, maar er was ook vanuit niet-familieleden volgens mij meer hulp. De sociale cohesie was groter. Maar dat probleem is volgens mij juist het meest prangende. Overigens een echt CDA-standpunt, alhoewel ik zeker geen CDA-er ben.quote:En wat steun uit de omgeving betreft: zoals je zelf ook al aangaf, vroeger waren de gezinnen groter. Als er dan iemand ziek werd, waren er dus vanzelf al meer handen beschikbaar om de zorg te verdelen.
Ja, waarom niet. Best mooi daar.quote:Verhuizen om voor je naaste te zorgen, ha. mm maar een voorbeeld te geven, Mijn ouders wonen nu twee uur bij mijn oma vandaan. Moeten ze maar terug naar Friesland, waar weinig werk is, om de zorg voor oma deels op zich te nemen? En dan als ze zelf hulpbehoevend zijn, moeten wij dan ook maar verkassen naar Friesland?
Ja, daar ben ik het zeker wel met je eens. De nuance is ver te zoeken. Maar dat is ook een beetje inherent geworden aan welke politieke discussie dan ook. Een reden dat ik me er eigenlijk maar liever niet teveel mee bezighoud.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:03 schreef MarMar het volgende:
[..]
In beide gevallen is het doorgeslagen en dat is ontzettend jammer. En dan gaan mensen doen wat ze altijd doen: kindjes met het badwater weggooien, doorborduren op iets wat niet werkt, doorslaan naar de andere kant en fijn dezelfde fouten nog een keer maken.
It's a history repeating eigenlijk..
Jawel dat kom je wel.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:04 schreef mane het volgende:
[..]
Niemand kiest voor z'n lol voor een minder inkomen. Maar er wordt ook nergens beweerd dat dat makkelijk is. Je komt echt niet meteen in de problemen als je als Jan Modaal met wat minder geld moet rondkomen. .
Ik liever ook niet, maar het is te belangrijk om me niet mee te bemoeien...quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:07 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het zeker wel met je eens. De nuance is ver te zoeken. Maar dat is ook een beetje inherent geworden aan welke politieke discussie dan ook. Een reden dat ik me er eigenlijk maar liever niet teveel mee bezighoud.
Ik denk niet dat je met een type als Sabine Uitslag Libelle-vrouwen trekt, aangezien die zelf vaak mantelzorg verlenen. Juist deze groep staat nu op haar achterste benen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:28 schreef Disana het volgende:
[..]
Domheid heeft een naam gekregen-Sabine Uitslag
Misschien denken ze jongere kiezers of Libellevrouwen te trekken.
Dat is toch die meneer die in zijn videocolumns doet alsof hij de hele wereldliteratuur heeft gelezen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:24 schreef mane het volgende:
De enige die wel snapt hoe het moet, is volgens mij Boris van der Ham.
OF?quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:04 schreef Knarf het volgende:
Mantelzorg en gebruikelijke zorg
Bij mantelzorg duurt de verzorging meer dan 8 uur per week of langer dan 3 maanden achtereen. Heeft iemand minder zorg nodig, dan heet dat gebruikelijke zorg.
http://www.rijksoverheid.(...)t-is-mantelzorg.html
Je vergeet ook nog een paar subsidies en toeslagen als kindergeld etc. Verder ook vakantiegeld en 13e maand. Ook niet vergeten dat het startsalaris van 1700¤ netto dat je noemt voor een +/- 20 jarige pabo-verlater is, die over het algemeen nog lang niet bezig is met kinderen en koophuis.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:26 schreef MarMar het volgende:
>> Berekeningen <<
23 euro over..
Ik ben ongetwijfeld nog wat rekeningen vergeten, uitgaven voor kleding, boodschappen anders dan voeding en drinken, kosten voor school, luiers, linnen, wasmiddel, witgoed, onderhoud aan het huis etc. etc..
Eens.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
[..]
Je vergeet ook nog een paar subsidies en toeslagen als kindergeld etc. Verder ook vakantiegeld en 13e maand. Ook niet vergeten dat het startsalaris van 1700¤ netto dat je noemt voor een +/- 20 jarige pabo-verlater is, die over het algemeen nog lang niet bezig is met kinderen en koophuis.
Nee, het is geen vetpot, maar het is ook niet zo dramatisch als geschetst.
Niet iedereen heeft een dertiende maand en een salaris van ¤ 1700 netto is heel doorsnee.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
[..]
Je vergeet ook nog een paar subsidies en toeslagen als kindergeld etc. Verder ook vakantiegeld en 13e maand. Ook niet vergeten dat het startsalaris van 1700¤ netto dat je noemt voor een +/- 20 jarige pabo-verlater is, die over het algemeen nog lang niet bezig is met kinderen en koophuis.
Ik snap de definitie niet zo goed. 3 maanden zorg OF 8 uur per week?quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:13 schreef MarMar het volgende:
Correctie van mij: even gecheckt en je bent inderdaad al mantelzorger met 3 maanden zorg of 8 uren per dag week. Het mantelzorgcomplimentje echter krijg je pas nadat je al 53 weken mantelzorger geweestbent en als er een indicatie is van het CIZ voor extramurale zorg.
Mijn vriend kreeg het compliment na een half jaar. Het grootste, eerste deel van dat jaar lag ik in het ziekenhuis.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:13 schreef MarMar het volgende:
Correctie van mij: even gecheckt en je bent inderdaad al mantelzorger met 3 maanden zorg of 8 uren per dag. Het mantelzorgcomplimentje echter krijg je pas nadat je al 53 weken mantelzorger geweestbent en als er een indicatie is van het CIZ voor extramurale zorg.
http://www.mezzo.nl/index(...)utm_campaign=rss2twt
nog een linkje.
Apart, mijn man pas na 2 jaar.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:24 schreef Disana het volgende:
[..]
Mijn vriend kreeg het compliment na een half jaar. Het grootste, eerste deel van dat jaar lag ik in het ziekenhuis.
Apart inderdaad, maar als we uitgaan van wat onder de term gebruikelijke zorg valt, kunnen we dat in elk geval alvast wegstrepen van de term mantelzorg.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:23 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik snap de definitie niet zo goed. 3 maanden zorg OF 8 uur per week?
Telt 3 maanden lang 1 uur per dag als mantelzorg?
Telt 2 weken lang 9 uur per week als mantelzorg?
Volgens deze definitie wel?
Mantelzorgcompliment wordt verstrekt door de SVB en dat is meer landelijk. Het ligt er denk ik aan hoe snel het CIZ met de indicatie is en misschien was je toevallig net op tijd? De aanvragen gaan standaard 1 keer per jaar de deur uit volgens mij. (en ze worden 1 keer per jaar uitbetaald) Zoiets gok ik op.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:27 schreef Disana het volgende:
[..]
Zou het per gemeente verschillen? Dit is in Groningen.
Heb het hele topic doorgespit (prestatie op zich), maar zal er hier niet op ingaan vanwege te zeer off-topic.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:09 schreef Tinkepink het volgende:
Niet iedereen heeft een dertiende maand en een salaris van ¤ 1700 netto is heel doorsnee.
Ik ga eens googelen op een eerdere post van mij rond dit thema.
Gevonden: Stelling: Met een gezinsinkomen van 2600 netto valt rond te komen
Daar tegenover `vergeet` ik ook reiskosten, kosten voor een auto, kosten voor medische behandelingen/medicijnen die niet vergoed worden, apparatuur, witgoed, onderhoud van huis, huisraad, wegenbelasting, zwemles voor de kinderen.. dat lijstje kan nog wel een tijdje doorgaan... Dat streept elkaar wel weg, bovendien krijg je niet zoveel toeslagen als je boven het minimuminkomen zit.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 20 juli 2011 15:45 schreef MarMar het volgende:
Daar tegenover `vergeet` ik ook reiskosten, kosten voor een auto, kosten voor medische behandelingen/medicijnen die niet vergoed worden, apparatuur, witgoed, onderhoud van huis, huisraad, wegenbelasting, zwemles voor de kinderen.. dat lijstje kan nog wel een tijdje doorgaan... Dat streept elkaar wel weg, bovendien krijg je niet zoveel toeslagen als je boven het minimuminkomen zit.
Dan heb ik het nog niet eens over uitjes, verjaardagen, eens een wijntje (of biertje), eens naar de kapper, hobbies, misschien een vakantie.. Je zou kunnen stellen dat je niet moet zeiken als je eten en een dak hebt, maar leven zou toch meer moeten zijn dan werken en eten en slapen imho.
quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:05 schreef Northside het volgende:
deze ook nog even in de herhaling.. mevrouw Uitslag op de radio over de ophef rond haar column.. Ik zou bijna zeggen: luister en huiver.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:04 schreef MarMar het volgende:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=127802
Ik kan dat oppervlakkige gekakel niet tot het einde toe beluisteren. Het is net een klein kind dat vindt dat ze bij de grote mensen mag aanschuiven met haar 'discussie aanwakkeren'.quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:08 schreef MarMar het volgende:
[..]
deze ook nog even in de herhaling.. mevrouw Uitslag op de radio over de ophef rond haar column.. Ik zou bijna zeggen: luister en huiver.
Topic kan wel dicht, deze column zegt eigenlijk allesquote:Op woensdag 20 juli 2011 16:40 schreef MarMar het volgende:
http://maschazegt.wordpre(...)der-gedaan%e2%80%99/
Vanuit haar (politieke) gezichtspunt wel. Eigenlijk vindt ze dat we niet moeten zeuren als we voor een ander zorgen en daar geen geld voor moeten vragen, immers een eitje op bed breng je je geliefde toch ook gewoon.quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:53 schreef jcdragon het volgende:
Ok, ze wilde een discussie aanwakkeren, maar volgens mij was dat niet eens nodig geweest.
Echt hè.. ik krijg bijna de rillingen van haar uiterst simplistische en naïeve wereldbeeld. Als je ouder dan 18 bent groei je daar toch overheen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik kan dat oppervlakkige gekakel niet tot het einde toe beluisteren. Het is net een klein kind dat vindt dat ze bij de grote mensen mag aanschuiven met haar 'discussie aanwakkeren'.
quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:40 schreef MarMar het volgende:
http://maschazegt.wordpre(...)der-gedaan%e2%80%99/
Mja, ze heeft voor zichzelf een niche in het CDA gevonden. Ik denk dat veel van de oudere mannen het wel schattig vinden dat er zo'n leuk meisje voor spek en bonen meedoet. Alhoewel ik wel denk dat ze haar nu voorzichtig een beetje terug fluiten, want zo'n column doet die zichzelf verloochenende partij geen goed.quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Echt hè.. ik krijg bijna de rillingen van haar uiterst simplistische en naïeve wereldbeeld. Als je ouder dan 18 bent groei je daar toch overheen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |