Precies.quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Die bankbelasting is in feite een algemene belasting voor bedrijven en burgers (dus zowel kopers als huurders). Vervolgens stroomt dat weer naar de koopwoningenmarkt, met als gevolg dat de koopwoningenmarkt hier nog extra gesubsidieerd wordt, wat het al uitermate was natuurlijk.
Newsflash: het WORDT met iets anders verrekend. Namelijk die bankenheffing, die ervoor zorgt dat de spaarrente omlaag gaat, de hypotheekrente omhoog gaat, hypotheken minder snel worden verstrekt en de kosten voor bankieren (en ondernemen) omhoog gaan.quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:43 schreef DeCoDeR het volgende:
Ik vind het altijd zo een onzin dat alles altijd gelijk met iets anders verrekend moet worden, dus met HRA, waarom zou je het dan aanpassen, dat schiet toch niet op, je past iets aan om een markt aan te slingeren, niet om iets met iets anders te compenseren en dus eigenlijk geen verschil te maken, typerend voor de niet VVDérs.
Hmm oh nee hoor het gaat niet om mij. Ik heb jaren geleden al iets gekocht. Het was een reactie op een vraag van iemand anders. En op een aantal reacties vanuit andere forums waar onduidelijkheid ontstond of het ingaat bij het tekenen van de koopakte bij de makelaar of het passeren van de akte bij de notaris.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:02 schreef Bayswater het volgende:
Cherna, de maatregel is waarschijnlijk met terugwerkende kracht van een week. Dan val jij er toch gewoon binnen?
Inderdaad, scherp gezien van pberends.quote:
Mmm...quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:10 schreef joers1 het volgende:
....een bod van 210.000 morgen, is ongeveer gelijk aan een bod van 202k vandaag,althans...zo vertelt hij net.
De bedoeling van deze maatregel is dat de huizenmarkt op gang komt, niet dat verkopers wat extra in hun zak kunnen steken. Dit doordat bij minder dan de 6 procent het beter binnen het bereik van de koper komt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:10 schreef joers1 het volgende:
Onze financieel adviseur belde net al....hij snapt wel dat de makelaar vandaag nog niet heeft teruggebeld met een tegenbod van de verkoper...die zijn aan het kijken hoeveel (of hoe weinig) ze willen zakken in hun laatste tegenbod, nu ze weten dat wij wss. iets meer te besteden hebben.
....een bod van 210.000 morgen, is ongeveer gelijk aan een bod van 202k vandaag,althans...zo vertelt hij net.
Ho...begrijp me goed....DAT doen we dan ook hoor.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
.
Ik zou denk ik gewoon het bod vasthouden.
Het zou toch raar zijn dat wanneer jij een korting krijgt op je belastingen, dat die verkoper daar recht op zou hebben?quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:24 schreef joers1 het volgende:
[..]
Ho...begrijp me goed....DAT doen we dan ook hoor.
Het is nu afwachten wat de verkoper voor tegenbod doet....
Hoe krom ook, toch gaat het zo werken. De omstandigheden van de kopers bepalen al sinds jaar en dag het bedrag van wat de verkoper vangt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
De bedoeling van deze maatregel is dat de huizenmarkt op gang komt, niet dat verkopers wat extra in hun zak kunnen steken. Dit doordat bij minder dan de 6 procent het beter binnen het bereik van de koper komt.
Bovendien wordt die overdrachtsbelasting betaalt door jou, niet door de verkoper. Het zou wel raar zijn als die verkoper het bedrag dan in zijn zak steekt.
Ja op kunst bijvoorbeeld. Dat is veel te creatief, gaan mensen zelfstandig van nadenken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:35 schreef skrn het volgende:
En dan het principe: we moeten toch godverdomme bezuinigingen?
Toch is het voor jou als huiseigenaar niet ongunstig hoor. Want zou je willen verkopen dan kun je uiteindelijk toch meer vragen en/of gemakkelijker verkopen. Dus niks slechts aan, het is zeker niet in je nadeel.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:35 schreef skrn het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht. Ik vind het echt verschrikkelijk, dit soort wandaden van de overheid. Zorg nou voor rust en een visie voor de toekomende jaren, in plaats van achterlijke belastingverlagingen plotseling toe te laten. Het probleem is dat de huizenmarkt niet echt een markt is maar sterk afhankelijk is geworden van de geld schietende partijen, zowel de banken als de overheid.
Ik kan je volledig begrijpen. Daarom ook dat ik altijd al tegen tijdelijke maatregelingen ben. Het benadeelt grote groepen, brengt geen rust en geen visie voor de lange termijn. Want wat gebeurt er achter een jaar.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:35 schreef skrn het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht. Ik vind het echt verschrikkelijk, dit soort wandaden van de overheid. Zorg nou voor rust en een visie voor de toekomende jaren, in plaats van achterlijke belastingverlagingen plotseling toe te laten. Het probleem is dat de huizenmarkt niet echt een markt is maar sterk afhankelijk is geworden van de geld schietende partijen, zowel de banken als de overheid.
QFTquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:45 schreef skrn het volgende:
18 miljard was de opgave te bezuinigen. Ruim twee miljard kost deze maatregel. Ruim 10% zo door de plee gespoeld. En ja, na een jaar blijkt het te hebben gewerkt, en dan wil men door met deze maatregel. En dan is er 4 x 2 miljard weggegooid.
Voor wat? Omdat de huizenprijzen per jaar met 2% dalen?
.....recht niet....maar die verkoper waarmee ik nu in onderhandeling ben, wéét dat ik 3 of 4% meer te besteden heb. Die zal nu vast minder snel (of fel) zakken in prijs, dan ie zou doen, zonder die wetenschap. Althans, dat lijkt mij welquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zou toch raar zijn dat wanneer jij een korting krijgt op je belastingen, dat die verkoper daar recht op zou hebben?
Ik ga bijna denken dat de overheid werkelijk zo denkt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:48 schreef Bayswater het volgende:
Als er drie keer zoveel verkopen oplevert maakt het geen verschil.
Misschien wel. Maar misschien is hij toch blij dat hij het kwijtraakt. Ik zou in ieder geval niet te veel afgeven!quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:48 schreef joers1 het volgende:
[..]
.....recht niet....maar die verkoper waarmee ik nu in onderhandeling ben, wéét dat ik 3 of 4% meer te besteden heb. Die zal nu vast minder snel (of fel) zakken in prijs, dan ie zou doen, zonder die wetenschap. Althans, dat lijkt mij wel
Belangen van oa de achterban. Op het 8uur journaal werd de bekostiging ook gemeld, oa via een bankenbelasting. Nu zijn banken in basis commercieel dus of er nog regels komen dat de banken het niet mogen doorbelasten is ook wel interessant, anders ben je die 4 procent korting straks kwijt aan de bank, verspreid over 30 jaar.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:45 schreef skrn het volgende:
18 miljard was de opgave te bezuinigen. Ruim twee miljard kost deze maatregel. Ruim 10% zo door de plee gespoeld. En ja, na een jaar blijkt het te hebben gewerkt, en dan wil men door met deze maatregel. En dan is er 4 x 2 miljard weggegooid.
Voor wat? Omdat de huizenprijzen per jaar met 2% dalen?
Als de maatregel werkt dan is dat ook wel zo. Een factor 3 weet ik niet, maar het levert zeker ook iets op. Net als een supermarkt die iets in de aanbieding gooit. Minder winst per item, meer items verkocht.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:50 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik ga bijna denken dat de overheid werkelijk zo denkt.
Maar waarom een bankenbelasting? Enkel omdat dit populair is. Waarom zou een bank moeten betalen voor belastingverlagingen?quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Belangen van oa de achterban. Op het 8uur journaal werd de bekostiging ook gemeld, oa via een bankenbelasting. Nu zijn banken in basis commercieel dus of er nog regels komen dat de banken het niet mogen doorbelasten is ook wel interessant, anders ben je die 4 procent korting straks kwijt aan de bank, verspreid over 30 jaar.
Ben ik ook niet van planquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar misschien is hij toch blij dat hij het kwijtraakt. Ik zou in ieder geval niet te veel afgeven!
Het zal misschien al besproken zijn met de sector?quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waarom een bankenbelasting? Enkel omdat dit populair is. Waarom zou een bank moeten betalen voor belastingverlagingen?
Als ze niet uitkijken nemen dadelijk een aantal banken de benen.
"Wie dan leeft wie dan zorgt" - zo denkt de gemiddelde huizenkoper al een tijd (al is dat misschien wat bijgedraaid) dus het zal weinig mensen opvallen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
anders ben je die 4 procent korting straks kwijt aan de bank, verspreid over 30 jaar.
De vraagprijzen zijn al veel meer gedaald dan 4 procent, ik denk dat deze korting enkel een extra korte temijn puls geeft voor mensen die al misschien wilden gaan kopen. Verwacht binnen een maand een bericht van de nvm dat de vraag duidelijk aansterkt en dat de huizenmarkt aan het herstellen is. Binnen 6 maanden verwacht ik dat we terug bij af zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de maatregel werkt dan is dat ook wel zo. Een factor 3 weet ik niet, maar het levert zeker ook iets op. Net als een supermarkt die iets in de aanbieding gooit. Minder winst per item, meer items verkocht.
Ik denk dat het verstandiger is juist de woningmarkt te laten uitzieken. Het is waar: hij zit aardig op slot maar met licht dalende prijzen (terwijl er wel inflatie is) zou toch over een jaar of drie de betaalbaarheid stuk toegenomen moeten zijn. Tenzij de rente hard oploopt natuurlijk.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:50 schreef Bayswater het volgende:
Vraag mij af of het er morgen zo makkelijk doorheen komt.
Wie zegt dat je extra te besteden hebt? Je hebt zojuist besloten dat er toch een gouden kraan in de nieuwe badkamer kan komenquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:48 schreef joers1 het volgende:
.....recht niet....maar die verkoper waarmee ik nu in onderhandeling ben, wéét dat ik 3 of 4% meer te besteden heb. Die zal nu vast minder snel (of fel) zakken in prijs, dan ie zou doen, zonder die wetenschap. Althans, dat lijkt mij wel
dan nog ben IK de koper en bepaal IK in hoeverre ik toegeef...maar toch
Relaxed. Mooie onverwachte meevaller als het doorgaat.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:59 schreef oinkoink12 het volgende:
Voor de duidelijkheid: de maatregel geldt ook voor kopers die wel een voorlopig koopcontract hebben getekend, maar nog niet voor de overdracht van de woning bij de notaris zijn geweest. En gaat waarschijnlijk met terugwerkende kracht in op maandag 27 juni, dat scheelt me weer ¤11000. whoei!
Jup, komt mooi ten gunste van de zonnepanelenquote:Op donderdag 30 juni 2011 23:05 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Relaxed. Mooie onverwachte meevaller als het doorgaat.
Ja, en die 100 euro 'belastingkorting' betaal je vervolgens op een andere manier. Want netto kan er echt geen geld af. Het blijft een cadeautje aan de huiseigenaren.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:55 schreef BeffJeck het volgende:
Moet in één keer denken toen ik nog in een supermarkt werkte. Sommige produkten gingen van 19% btw naar 6% btw. Maar mooi niet dat het produkt goedkoper werd.
Oftewel, of ik 500 euro betaal inc 200 euro belasting of ik betaal 500 euro inc 100 euro belasting, ik blijf 500 euro betalen.
Juist!;)quote:Op donderdag 30 juni 2011 23:03 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Wie zegt dat je extra te besteden hebt? Je hebt zojuist besloten dat er toch een gouden kraan in de nieuwe badkamer kan komen
Daar heeft de doorverkoper geen voordeel van. Of het nou 6% of 2% is, effectief is de eerste overdracht belastingvrij..... dus als ie een huis van 100k + 6k overdrachtsbelasting gekocht heeft, zal hij nu 104k + 2,08k verrekening overdrachtsbelasting beuren. Ofwel verkoper wordt er 0.08k beter vanquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:22 schreef Bayswater het volgende:
Hoe zal het zitten met die vrijstelling van een doorverkoop van een woning binnen een jaar? Dat is nu plots maar 2% geworden in plaats van 6%. Voordeel dat bijna altijd naar de verkoper gaat maar waar hij nu plots 4 % kwijt is.
Daar hebben ze dan ook wel gelijk in: 3 keer 2% is ook 6%. En misschien is de overheid wel slimmer dan jij denkt. Want drie keer zoveel verkopen betekent ook: verbouwingen, keukens, woninginrichtingen, etc, etc. Dus ook aanzienlijk veel meer andere belastingen, zoals inkomstenbelasting, loonbelasting en vooral omzetbelasting.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:50 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik ga bijna denken dat de overheid werkelijk zo denkt.
quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:06 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat ze verstandig genoeg zijn het afschaffen van de overdrachtsbelasting straks als compensatie voor een aanpassing in het HRA model voor te stellen en het niet zomaar als cadeautje weggeven
Dus lekker meer lenen met NHG, nice.quote:Vaker hypotheekgarantie bij verbouwingen
Laatste update: 1 juli 2011 08:09
info
RIJSWIJK - In de eerste helft van dit jaar is meer gebruikgemaakt van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dan in dezelfde periode vorig jaar.
Foto: ANP
De toename is niet het gevolg van meer verhuizingen, maar wel werd vaker een beroep gedaan op de garantieregeling om verbouwingen te financieren.
Uit cijfers van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen blijkt dat 70.000 huishoudens in de eerste helft van dit jaar gebruikmaakten van de NHG en dat zijn er 10.000 meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
In de eerste zes maanden van dit jaar financierden 19.000 huishoudens hun verbouwing met NHG, bijna twee keer zo veel als een jaar eerder.
Lagere rente
Huiseigenaren hebben de mogelijkheid om bij verbetering van de woning de volledige hypothecaire lening te herfinancieren met NHG en kunnen dan profiteren van een lagere rente.
De grens van de NHG is in 2009 tijdelijk verhoogd van 265.000 euro naar 350.000 euro. Volgens directeur Karel Schiffer van het waarborgfonds blijkt die verhoging een effectief middel te zijn om verdere stagnatie van de markt van koopwoningen tegen te gaan.
Het gebruik van de NHG in het ''verhoogde segment'' is gestegen van 7300 keer in de eerste helft van vorig jaar naar 8300 dit jaar.
Verlies
Het waarborgfonds nam in de eerste helft van dit jaar van ruim 900 huishoudens de restschuld over. Deze mensen konden vooral door werkloosheid of echtscheiding de hypotheek niet meer betalen en moesten de woning met verlies verkopen. Schiffer verwacht dat dit aantal in heel 2011 zal uitkomen op 2000.
Misschien moet je je feiten is controleren, het ding zit overvol, en de rente die ze jaarlijks op die pot trekken is al een veelvoud van de schades die ze moeten betalenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:07 schreef pberends het volgende:
Leuk die NHG, zijn ze zichzelf niet aan het opblazen? Je kunt wel veel meer garanties verstrekken, maar als puntje bij paaltje komt is de pot al vierdubbel leeg.
Vol van vertrouwen, dat waren de bankiers ook vlak voor de uitbraak van de crisis.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Misschien moet je je feiten is controleren, het ding zit overvol, en de rente die ze jaarlijks op die pot trekken is al een veelvoud van de schades die ze moeten betalen
Doet niks af aan het feit dat ten onrechte wordt gesuggereerd dat het NHG potje al vier keer is leeggetrokken.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:19 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Vol van vertrouwen, dat waren de bankiers ook vlak voor de uitbraak van de crisis.
Waarom zijn er uberhaupt garantstellingen noodzakelijk als er helemaal niets aan de hand is?
Waarom moest de NHG grens verhoogd worden? Waarom neemt de overheid de maatregel m.b.t. verlaging van de overdrachtsbelasting? Dat laatste zie ik toch wel zo'n beetje als het ultieme bewijs dat de overheid de greep compleet verloren heeft. Kun je nagaan, een overvloed aan fiscale maatregelen en subsidies om de markt te controleren en de regie volledig kwijtraken. Dat noem ik nog eens de weg kwijt zijn
Ja, de te betalen schades zijn nu klein, maar wie zegt dat het over een aantal jaar nog zo is?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Misschien moet je je feiten is controleren, het ding zit overvol, en de rente die ze jaarlijks op die pot trekken is al een veelvoud van de schades die ze moeten betalen
Ondermeer ikquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, de te betalen schades zijn nu klein, maar wie zegt dat het over een aantal jaar nog zo is?
Ach.. Als de klei de ventilator raakt en het potje niet toereikend blijkt dan weet je als overheid in ieder geval precies waar je je geld heen kan storten.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, de te betalen schades zijn nu klein, maar wie zegt dat het over een aantal jaar nog zo is?
Er zijn natuurlijk voldoende scenario's denkbaar waarbij het aantal claims wel forst toe neemt.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ondermeer ik. Onverminderd lage werkloosheid, stelsel van sociale zekerheid, en geen reeele mogelijkheid om restschuld aan de bank cadeau te doen. En het verhaal van Nederland is er één van "minder meer".
Zelfs de ernstigste financiele crisis sinds de jaren '30 heeft het aantal veilingen/schades niet noemenswaardig laten exploderen. Mensen kunnen en blijven hun hypotheken simpelweg betalen.
Wat denk jij dan dat het aantal schades doet exploderen?
Volgens mij is die suggestie niet gedaan, wat volgens mij gesuggereerd word is dat als het goed mis gaat de pot niet toereikend zal zijn om de schade te dekken. In dat geval moet de staat bijspringen. De zorg die leeft is dat de risico's en de daarbij horende premies te laag zijn ingeschat. Nogmaals mijn vraag: waarom hebben we uberhaupt een gararntievehikel als de NHG nodig? Waarom laten we de garantstelling niet gewoon aan de banken over, die zijn daar tenslotte voor. Al dit soort ongedekte 'verzekeringen' zijn imo mede verantwoordelijk voor de omvang van de crisis. Risico's worden compleet verkeerd ingeschat en dus ook verkeerd geprijsd (net als koopwoningenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Doet niks af aan het feit dat ten onrechte wordt gesuggereerd dat het NHG potje al vier keer is leeggetrokken.
Het is misschien pragmatisch om de risico's en de gevolgschade af te schuiven op de belastingbetaler maar het is tevens onethisch en crimineel. De trukendoos raakt een keertje leeg en de gevolgen van ondoordacht handelen kunnen wel eens hele nare consequenties gaan hebben. Je moet het toch met mij eens zijn dat een uitgewerkte strategie een grotere kans van slagen heeft t.o.v. een ad hoc oplossing voor iedere probleempje wat voor je neus komt. Overigens ben ik geen xenobinol, mijn naam is VirtualMemoryquote:Het zal allemaal best dat de overheid de greep verloren heeft, de weg kwijt is, of wat dan ook. Ik, en overigens het meerendeel van de mensen, zijn simpelweg pragmatici. Die truucendoos is nog lang niet leeg Xeno.
Mijn mening: einde aan de lage rentestanden en de fors oplopende staatsschuld.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Historisch gezien heeft men name werkgelegenheid en daaraan gekoppeld inkomen juist de sterkste invloed hierop. Laat ik het daar nou met een krimpende beroepsbevolking erg rooskleurig voor inzien. Wat betreft rentestanden, de meeste afgesloten hypotheken hebben een lange vaste renteperiode. Ik denk dat je t.a.v. NHG drie zaken moet onscheiden:quote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:41 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Mijn mening: einde aan de lage rentestanden en de fors oplopende staatsschuld.
Ik ben het met je eens dat zolang hier geen kentering inkomt de huidige situatie nog heel lang kan doormodderen. In zo'n situatie word herstel vrijwel onmogelijk gemaakt doordat er geen vooruitgang geboekt wordt. Je zult het toch met mij eens zijn dat dit geen positieve ontwikkeling is?
Je zal je echt genaaid voelen als je je huis begin juni hebt gekochtquote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:44 schreef Bayswater het volgende:
Het plan is er definitief door, alle overdrachten vanaf 15 juni hebben een overdrachtsbelasting van 2%.
Je zal je overdracht verplaatst hebben van 15 naar 14 juni.![]()
Ja dan baal je. Moet er wel bij zeggen dat degenen die een spaarloonregeling hebben dit gedeeltelijk kunnen ophoesten. Hoe dat is me nog onduidelijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:44 schreef Bayswater het volgende:
Het plan is er definitief door, alle overdrachten vanaf 15 juni hebben een overdrachtsbelasting van 2%.
Je zal je overdracht verplaatst hebben van 15 naar 14 juni.![]()
Overdrachtsdatum is altijd een onderhandelingspunt, zullen er heel achter de oren krabben als ze terugkijken naar die onderhandeling en vlak voor 15 juni zijn uitgekomen in plaats van erna.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:10 schreef antfukker het volgende:
[..]
Je zal je echt genaaid voelen als je je huis begin juni hebt gekocht
Korting is korting, maar ik geloof ook niet dat dit gebaar de markt op gang zal helpen. In ieder geval heeft Ger weer een reden om van de daken te toeteren dat het weer magquote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als het kopen van een huis staat of valt bij 10000 euro ben je best een droeftoeter.
Hoewel dat niet zegt dat 10k euro korting niet mooi is meegenomen
Yup, ondanks een kredietcrisis is sparen nog steeds voor idioten.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:19 schreef VirtualMemory het volgende:
Klopt het overigens dat dit nu ten kosten zal gaan van het spaarloon?
Ik durf vrij zeker te beweren dat ze ook met 195k akkoord waren gegaan, maar goed... gefeliciteerd. Vanaf nu zal jij je nieuwe bezit de komende 10 jaar met 30% in waarde zien dalen (inflatie gecorrigeerd)quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:00 schreef joers1 het volgende:
Voor d emensen die mijn case gevolgd hebben in vorige nummer...
DE DEAL IS ROND, ONS BOD VAN 202K IS ALSNOG GEACCEPTEERD, 3K ONDER ONZE WENSPRIJS
Dat het nu goed gaat zegt weinig over de toekomst.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ondermeer ik. Onverminderd lage werkloosheid, stelsel van sociale zekerheid, en geen reeele mogelijkheid om restschuld aan de bank cadeau te doen. En het verhaal van Nederland is er één van "minder meer".
Zelfs de ernstigste financiele crisis sinds de jaren '30 heeft het aantal veilingen/schades niet noemenswaardig laten exploderen. Mensen kunnen en blijven hun hypotheken simpelweg betalen.
Netjes hoor, toch even 20 k van de vraagprijs af en ook nog 8 k minder overdrachtsbelasting dan je had verwacht.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:00 schreef joers1 het volgende:
DE DEAL IS ROND, ONS BOD VAN 202K IS ALSNOG GEACCEPTEERD, 3K ONDER ONZE WENSPRIJS
0fftopic:quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:00 schreef joers1 het volgende:
Geweldig man! Trek de fles champagne maar open zou ik zeggen. Dubbel feest voor je.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:00 schreef joers1 het volgende:
Nederlandse hypotheekschulden zijn drugs.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:39 schreef VirtualMemory het volgende:
De nieuwe slogan van de NVM: "Goed gevoel" Zo lijkt het wel of ze drugs verhandelen
quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:36 schreef VirtualMemory het volgende:
[ afbeelding ]
Kan Ger Hukker mij eens uitleggen waarom een woning plotseling wel mogelijk is? Door die 9k lagere hypotheek op een bedrag van 233k? Dit gelooft hij toch zeker zelf niet? Wat een grap, wat een armoede
Voor die gemiddeld 10k kan je in Nederland een veel betere woning kopen.quote:Een NVM-aankoopmakelaar weet precies welke huizen door deze maatregel voor u interessant geworden zijn.
Wat ik gisteren al zei dusquote:NVB: bankenheffing is slecht plan
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vindt het plan een bankenheffing in te voeren onverstandig. Zo'n belasting kan de ruimte voor kredietverlening en hypotheekverstrekking beperken en daarmee de economie schaden. Dat zegt voorzitter van de NVB Boele Staal donderdag in een reactie op het nieuws dat de overdrachtsbelasting wordt verlaagd en een bankenheffing wordt ingevoerd.
De bankenbelasting moet het bedrag dat de overheid mis gaat lopen door de verlaging van de overdrachtsbelasting van zes naar twee procent compenseren, meldde RTL Nieuws donderdag. De maatregel is bedoeld om de huizenmarkt uit het slop te trekken.
De lagere overdrachtsbelasting zou vrijdag als het kabinet ermee instemt per direct met terugwerkende kracht tot maandag moeten ingaan. Een woordvoerder van verantwoordelijk minister Piet Hein Donner (CDA) wilde donderdag niets zeggen over het onderwerp.
Boele Staal stelt dat de plannen zeer overhaast gemaakt te lijken zijn en niet zijn doorberekend op hun effecten. Over een bankenheffing werd al eerder gesproken. Toen zei minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) nog voorwaarden deze alleen in te voeren als dit ook in de rest van Europa zou gebeuren.
Ook mochten er geen gevolgen voor de kredietverlening ontstaan. "Kennelijk laat het kabinet deze voorwaarden los. Er is geen enkel overleg met de bankensector geweest."
De NVB stelt overigens positief te staan tegenover maatregelen om de huizenmarkt uit het slop te trekken. De banken hebben al eerder over aangegeven daarover met verschillende partijen overleg over te willen voeren.
Minstens een klasse hogerquote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:21 schreef pberends het volgende:
Voor die gemiddeld 10k kan je in Nederland een veel betere woning kopen.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:00 schreef joers1 het volgende:
Geniale reactie van kees, zoals we gewend zijn van hemquote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:53 schreef VirtualMemory het volgende:
Kees is het met mij eens dit gaat helemaal niets uithalen. Eigenlijk wist ik dat al maar het is goed om te horen dat hij het met mij eens is
Another bubble factory?quote:Land release in the Netherlands is influenced both by a rigorous planning regime and because the land development process is organised such that local authorities provide the costly site infrastructure provision in a country where much of the land is below sea level or otherwise expensive to convert. Most housing is required in the Randstad core of the country but there is a long tradition of protecting the ‘green heart’ of that area from building. Added to this, general concerns about the environment have been increasingly interpreted in an anti-development way, familiar in other countries. The outcome of these pressures has been that development is severely curtailed in many parts of the country where housing is needed.
Recent planning strategies … have tried to direct most development to a limited number of brownfield sites and to a handful of large-scale, suburban localities – with the latter aimed at creating environmentally sustainable, mini-new towns… 80% of new housing is planned to be built on brownfield sites with an emphasis on self-contained communities…
The outcome is now widely recognised to have limited housing output. Problems arise in getting development underway, so it either does not happen or takes years to come on stream. Also, the mix of housing created is often inappropriate to satisfy market demand…
A feature of housebuilding is that the average completion time of dwellings from the point when a building permit is issued to the actual finished construction of the dwelling is long and rising…
In the mid-1990s almost half of all dwellings were completed in less than a year, and that number has now dropped to a fifth while those taking more than 2 years have risen from a negligible amount to 30% of all dwellings…
An extended length of building time, of course, tends to raise construction costs and in the Netherlands they typically rise faster than the general rate of price inflation. This means that the cost of housing construction is gradually rising over time, putting further strain on the country’s ability to increase its housing supply.
Helemaal mee eens! Zelf ook al verschillende vrij overtuigende teksten over geplaatst, maar allemaal aan dovemansoren gericht. Iedereen negeert het hier.quote:
Kees de Kortquote:Op vrijdag 1 juli 2011 19:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Geniale reactie van kees, zoals we gewend zijn van hem
Fritsiequote:'Lagere overdrachtsbelasting permanent'
Frits Wester denkt dat het kabinet de verlaging van de overdrachtsbelasting op woningen van 6 naar 2 procent een meer permanent karakter zullen geven dan nu is afgesproken. Dit zei de politiek analist vrijdag in de EO-talkshow Knevel & Van den Brink. De belastingmaatregel die de regering vrijdag nam zou tijdelijk voor een jaar moeten gelden.
"Ik snap heel goed dat niemand uit het kabinet speculeert over het verlengen van die maatregel, dat kan niet, want dan ben je het korte termijn-effect kwijt. Maar ik weet zeker dat als deze maatregel een succes is dat er grote druk vanuit de markt en de politiek komt op het kabinet om de lagere overdrachtsbelasting toch maar te verlengen", legt Wester uit.
Volgens de RTL-journalist is de maatregel te vergelijken met een omgekeerde Kwartje van Kok. Tijdelijk bedoelt, maar uiteindelijk toch permanent. CDA-minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner benadrukte in de uitzending echter dat het wel een tijdelijke maatregel betrof.
Mooi man, gefeliciteerd! En dan ook nog mazzel met de overdrachtsbelasting, netjes!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:00 schreef joers1 het volgende:
Dat bedoel ik...die oevrdrachtsbelasting was er definitief door en binnen het uur belde de mkelaar dat ons bod was geaccepteerdquote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:57 schreef Mercer het volgende:
[..]
Mooi man, gefeliciteerd! En dan ook nog mazzel met de overdrachtsbelasting, netjes!
Verbaast me geen reet, ik zeg al jaren dat de Nederlandse overheid er alles aan alles gaat doen om lucht in de huizenmarkt te blijven pompen.quote:Op zondag 3 juli 2011 08:55 schreef LXIV het volgende:
Uiteindelijk is het zo dat dit kabinet alles op alles zet om de huizenbubble in stand te houden. Waren er al uiterst stimulerende maatregelen zoals de HRA, NHG, koperssubsidies, en een restrictief RO-beleid, sinds de crisis is daar bijgekomen:
- Uitbreiding NHG naar 350K
- Verlagen overdrachtsbelasting met 66%
- Verlaging maximaal inkomen voor een sociale huurwoning
- Verhoging van de huurprijs voor huurwoningen
De laatste twee maatregelen zijn vooral bedoeld om de wat meer vermogende huurders uit hun huidige huis te 'jagen' en vooral de kopersmarkt op te dwingen. Sowieso niet erg liberaal!
Veel effect op de markt heeft het tot nu toe niet gehad.
Het nadeel van dit soort maatregelen voor de langere termijn is dat de markt zich niet 'hoeft' aan te passen aan de realiteit (dus lagere verkoopprijzen) en dat hierdoor de stagnatie enkel blijft voortbestaan. Totdat het niet meer houdbaar is en de markt echt ineen zakt. Dan is er ondertussen wel jarenlang stilstand geweest en allerlei andere economische schade.
Klopt, wel grappig dat niemand dit lijkt te zien. Het zijn zogenaamd maatregelen "om de huurmarkt weer gezond te maken"quote:- Verlaging maximaal inkomen voor een sociale huurwoning
- Verhoging van de huurprijs voor huurwoningen
De laatste twee maatregelen zijn vooral bedoeld om de wat meer vermogende huurders uit hun huidige huis te 'jagen' en vooral de kopersmarkt op te dwingen. Sowieso niet erg liberaal!
Veel effect op de markt heeft het tot nu toe niet gehad.
In wat een apenland leven we toch ook.quote:'Verdere subsidiëring woningmarkt'
De verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2 procent zorgt per saldo voor een nog verdere subsidiëring van de woningmarkt. Hiervoor waarschuwt de Tilburgse hoogleraar economie Lans Bovenberg zondag in een woningmarktanalyse in de Volkskrant.
Door het sterk verlagen van de overdrachtsbelasting wordt ook het aanpassen van bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek nog moeilijker. Bovenberg: "Hét probleem van de woningmarkt is de enorme overheidssubsidiëring. Daar komt nu nog eens 1,2 miljard euro bij. De overdrachtsbelasting was altijd het wisselgeld waarmee de regering bij een integrale hervorming van de woningmarkt politiek gevoelige maatregelen als het geleidelijk afschaffen van de hypotheekrenteaftrek kon terugbetalen. Nu is dat wisselgeld op."
Bezitsbelasting
De Amsterdamse hoogleraar woningmarkt Johan Conijn beweert echter wat anders. Hij heeft goede hoop dat de verlaging volgend jaar binnen het budget van de woningmarkt gefinancierd kan worden: "Zo zou er een bezitsbelasting kunnen komen. Dat is iets dat je niet onder grote tijdsdruk invoert, maar het kabinet heeft er nu een jaar de tijd voor."
Conijn bevestigde ook het vermoeden van politiek verslaggever Frits Wester dat de lagere overdrachtsbelasting permanent is, en niet voor slechts één jaar. Hij kan zich niet voorstellen dat het kabinet de overdrachtsbelasting volgend jaar weer verhoogd: "Politici kunnen nu natuurlijk niet zeggen dat dit permanent is, maar het zou dramatisch zijn als ze de belasting volgens jaar weer verhogen. Politiek is dat amper te verkopen."
Alternatief benadeelde rijken
De Volkskrant-woningmarktanalyse legt ook uit waarom het kabinet niet alleen de overdrachtsbelasting voor starters heeft aangepakt. "Te ingewikkeld. Wat doe je bijvoorbeeld met mensen die gescheiden zijn en met een nieuwe partner een huis kopen?", zei VVD-premier Mark Rutte.
Een andere, goedkopere, optie om de eerste 100.000 euro vrij te stellen, werd afgeschoten omdat het kabinet vindt dat dat rijken relatief benadeelt.
Gelukkig maar dat dit kabinet bezit en sparen straft, en consumeren beloont.quote:Bezitsbelasting
De Amsterdamse hoogleraar woningmarkt Johan Conijn beweert echter wat anders. Hij heeft goede hoop dat de verlaging volgend jaar binnen het budget van de woningmarkt gefinancierd kan worden: "Zo zou er een bezitsbelasting kunnen komen. Dat is iets dat je niet onder grote tijdsdruk invoert, maar het kabinet heeft er nu een jaar de tijd voor."
Hihihi. Linksom of rechtsom, bukken zul jequote:Op zondag 3 juli 2011 11:44 schreef pberends het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat dit kabinet bezit en sparen straft, en consumeren beloont.
Ik dacht dat we van Leen af waren, maar we blijken het kabinet-Rutte nog te hebben.quote:Op zondag 3 juli 2011 11:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Hihihi. Linksom of rechtsom, bukken zul je![]()
Die rijken hebben toch in absolute zin net zoveel voordeel van die eerste 100K. En relatief hebben ze meer voordeel omdat ze over een groter bedrag aftrekken en tegen een hoger percentage.quote:Op zondag 3 juli 2011 11:22 schreef pberends het volgende:
[..]
In wat een apenland leven we toch ook.
Ja, als de mensen niet meer willen (omdat ze niet meer in het pyramidespel geloven), dan worden ze maar gelokt. Als ze hier ook niet meer intrappen, dan dwingen we ze wel.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:56 schreef pberends het volgende:
[..]
Verbaast me geen reet, ik zeg al jaren dat de Nederlandse overheid er alles aan alles gaat doen om lucht in de huizenmarkt te blijven pompen.
Wel grappig dat het dit keer vooral banken zijn die tegenstribbelen.
[..]
Klopt, wel grappig dat niemand dit lijkt te zien. Het zijn zogenaamd maatregelen "om de huurmarkt weer gezond te maken". Nee, het is een poging om kunstmatig meer starters naar de koopmarkt te duwen.
uitgaande van 3 miljard is dat toch 2 miljard door het putjequote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:40 schreef Bayswater het volgende:
In 2010 was de OVbelasting nog maar 2,7 miljard en in 2011 stevende het op een nog lager bedrag af. Onzin dus om OVbelasting bedragen uit de gloriedagen te gaan noemen.
toch is er altijd aan getornd, vroeger kon je ook het onderhoud aftrekken en een nieuwe auto kopen van de hypotheekaanpassing en twee of meer hypotheken hebben en de hypotheek continu verhogenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:28 schreef Homey het volgende:
Tornen aan de huizenmarkt is politieke zelfmoord. Geen wonder dat de huidige politiek er feitelijk niets aan wil doen, je wordt dan meteen weggestemd. Dat is altijd zo geweest. Sterker nog, het omgekeerde is het geval, subsidiering van de markt.
Zal mij benieuwen of we dat ook daadwerkelijk in de funda cijfers gaan terug zien...quote:Het aantal huizenbezichtigingen ligt deze week een kwart hoger dan vorige week. Sinds het kabinet vrijdag aankondigde dat de overdrachtsbelasting een jaar lang wordt verlaagd van zes naar twee procent, is de interesse flink gestegen.
Dat zegt brancheorganisatie VBO Makelaar woensdagochtend op BNR Nieuwsradio.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars stelt in het AD ook al effect te zien. Het aantal verkopen in de eerste dagen van deze maand zou een paar procent hoger liggen dan vorig jaar.
Door de maatregel zien kopers volgens directeur van VBO Makelaar Hans van der Ploeg 'het licht aan het eind van de tunnel' en durven ze de stap te wagen. Hij vindt het echter nog te vroeg om een definitieve conclusie te trekken.
De verlaging van de overdrachtsbelasting is vooral bedoeld om starters op weg te helpen. Maar ook bij de zogenoemde 'doorstarters' zou de interesse stijgen. Het gaat bij hen om woningnen tussen de 250 duizend en 400 duizend euro.
Vertrouwen
Maandag bleek uit een peiling van EenVandaag al dat het vertrouwen in de huizenmarkt in de lift zit. Vorige week, voordat bekend was dat de overdrachtsbelasting werd verlaagd, dacht vijftien procent dat de woningmarkt binnen een halfjaar weer op gang komt.
Deze week is dat 33 procent. Van de mensen die vorige week nog zeiden te wachten met het kopen van een woning, zei een op de zeven door de maatregel over de streep te worden getrokken.
voorlopig is het nu zomerstop / makelaarsvakantie, dus enig effect is voorlopig niet te zien en daarna zal t nieuwtje er wel af zijnquote:Op woensdag 6 juli 2011 08:27 schreef Whuzz het volgende:
Meer bezichtigingen door lagere verhuistaks
[..]
Zal mij benieuwen of we dat ook daadwerkelijk in de funda cijfers gaan terug zien...
Duurt sowieso natuurlijk een maand of twee-drie voor je iets zou kunnen zien, ivm doorlooptijden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 08:37 schreef meth77 het volgende:
[..]
voorlopig is het nu zomerstop / makelaarsvakantie, dus enig effect is voorlopig niet te zien
daar zat het addertje onder het gras dus.quote:Afschaffing spaarloon
zaterdag 02 juli 2011 09:09
Om de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting te financieren heeft het kabinet besloten om de spaarloonregeling af te schaffen.
Vanaf 1 januari 2012 zal het daardoor niet meer mogelijk zijn om gelden in te leggen in de spaarloonregeling. Wel blijven de reeds ingelegde gelden geblokkeerd en zullen volgens de huidige systematiek na 4 jaar vrijvallen. Na deze 4 jaar zal de regeling worden opgeheven.
In de oorsprongkelijke plannen van het kabinet zou het spaarloon ook al verdwijnen, alleen zou deze regeling tezamen met de levensloopregeling overgaan in een nieuwe vitaliteitsregeling. Het kabinet heeft echter besloten om de vitaliteitsregeling gefaseerd in te voeren. Hierdoor zou deze regeling op zijn vroegst per 1 januari 2013 ingaan.
Met deze maatregel bespaart het kabinet zo'n 500 miljoen euro.
nee hoor dat was al ingepland, alleen komt het een jaar eerder nu, om deze tijd. maatregel te financierenquote:Op woensdag 6 juli 2011 08:41 schreef tntkiller het volgende:
[..]
daar zat het addertje onder het gras dus.
De experts laten ook niet veel heel van deze maatregel:quote:Op woensdag 6 juli 2011 08:45 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee hoor dat was al ingepland, alleen komt het een jaar eerder nu, om deze tijd. maatregel te financieren
Goede maatregel, de hele spaarloonregeling heeft ook geen enkel nuttig doel.quote:Op woensdag 6 juli 2011 08:41 schreef tntkiller het volgende:
[..]
daar zat het addertje onder het gras dus.
Ik vind dit ook wel een verfrissende stelling, even van een ander forum geplukt. Wordt waarschijnlijk ook genegeerd door de "kopen is een investering en huren weggegooid geld" extremisten:quote:Op zaterdag 2 juli 2011 10:38 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Helemaal mee eens! Zelf ook al verschillende vrij overtuigende teksten over geplaatst, maar allemaal aan dovemansoren gericht. Iedereen negeert het hier.
quote:Het eeuwige argument van de huizenmaffia dat kopen een betere investering is dan huren (want weggegooid geld) kun je eenvoudig weerleggen met het verlies van arbeidsdynamiek door je als jonger hoogopgeleide vast te ketenen aan een stapel bakstenen en een meter grond in Nederland.
Het is voor geen enkele starter goed om dertig jaar bij dezelfde baas te werken. Dat is carrieretechnisch nog een grotere gok dan een huis kopen momenteel.
Heel verfrissend alleen in de regel niet juist.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:56 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Ik vind dit ook wel een verfrissende stelling, even van een ander forum geplukt. Wordt waarschijnlijk ook genegeerd door de "kopen is een investering en huren weggegooid geld" extremisten:
[..]
Als je een huis koopt mag je het er gelijk af halen hequote:Op woensdag 6 juli 2011 08:44 schreef Whuzz het volgende:
Tsk, op 1 januari 2012 zit er zo'n 600 hele euro's in mijn spaarloon. Gaan ze dat gigantische bedrag nog eens 4 jaar vasthouden!![]()
Waarom niet, ik vond het een leuke regelijk. Met zoveel rente sparen lukt je bij geen enkele bankquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goede maatregel, de hele spaarloonregeling heeft ook geen enkel nuttig doel.
Volgens mij kun je heel wat betere rentes krijgen als je geld 4 jaar vast zet. Ofwel: spaarloon was gewoon goedkoop geld voor de bank, als je er reeel naar kijkt. Voor consumenten alleen voordelig door het belastingvoordeel. Ow, en alleen toegankelijk voor mensen in loondienstquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:11 schreef antfukker het volgende:Waarom niet, ik vond het een leuke regelijk. Met zoveel rente sparen lukt je bij geen enkele bank
Ik denk dat je je een beetje vergist in de waarde van internationale werkervaring en de 'global village' waarin jongeren tegenwoordig leven. Stilstand is achteruitgang, en die dorpsstelletjes waar jij het over hebt, herken ik erg goed. Maar dat is nu net de middenklasse die steeds minder kapitaalkrachtig wordt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Heel verfrissend alleen in de regel niet juist.
Legio mensen die van baan wisselen zonder te verhuizen hoor.
Sterker nog, als iets Nederland kenmerkt is het de kneuterigheid dat mensen (ook jonge mensen) zich enorm gebonden voelen aan 'hun' streek of stad. Ze zoeken eerder een baan bij die stad of streek dan dat ze verhuizen ervoor. Ook in het buitenland zijn Nederlanders ondervertegenwoordigt. Het gros der Nederlanders zijn niet mobiel, simpelweg omdat ze dat niet willen. Ook geholpen door de relatief minimale afmetingen van ons landje.
Als je wil gaan zwerven zou ik inderdaad me niet binden aan een koophuis, al was het maar vanwege de overdrachtsbelasting. Maar ik had nou niet de indruk dat veel mensen willen zwerven en al helemaal niet dat ze dat ook echt uitvoeren. Alleen extremisten zouden die keuzevrijheid idd niet respecteren. Laten we eerlijk zijn: het meerendeel is honkvast en schuwt nieuwe ervaringen. En da's best, ieder zijn meug.
En da's geen negeren, maar het niet met je eens zijn
Ik zit er middenin, en vind het juist onthutsend hoe weinig Nederlanders ik tegen kom, en wat de instelling is van de NL'ers die ik tegenkomquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:26 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Ik denk dat je je een beetje vergist in de waarde van internationale werkervaring en de 'global village' waarin jongeren tegenwoordig leven. Stilstand is achteruitgang, en die dorpsstelletjes waar jij het over hebt, herken ik erg goed. Maar dat is nu net de middenklasse die steeds minder kapitaalkrachtig wordt.
Geen informatie? Ben je niet verplicht om in ieder geval een getaxeerde waarde op te geven dan?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:47 schreef Scorpie het volgende:
Hoi peeps !
Even een praktische vraag, ik probeer te achterhalen hoeveel een nieuwbouwwoning gekost heeft, de huidige (eerste) eigenaar wil er vanaf. Waar kan je dat precies vinden? Kadaster.nl heeft er geen gegevens over.
Geen idee, had via kadaster.nl de koopsom opgevraagd maar geen informatie beschikbaar. nogal apart. Lees wel dit:quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:53 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Geen informatie? Ben je niet verplicht om in ieder geval een getaxeerde waarde op te geven dan?
Bij uitzonderingen. Maar dan is er dus geen manier om te achterhalen wat men ervoor gedokt heeft?quote:als het de aankoop is van een bouwkavel in een nieuwbouwproject of ander stuk grond (in dat geval staat in de akte alleen de prijs van de grond vermeld);
Waarom is dat relevant dan?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:47 schreef Scorpie het volgende:
Hoi peeps !
Even een praktische vraag, ik probeer te achterhalen hoeveel een nieuwbouwwoning gekost heeft, de huidige (eerste) eigenaar wil er vanaf. Waar kan je dat precies vinden? Kadaster.nl heeft er geen gegevens over.
Nou ja ik ben benieuwd naar hoeveel lucht er in dit specifieke object zit. Gezonde interesse.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant dan?
Het gaat er toch om wat ie nu waard is?
Het is natuurlijk wel aardige om over die informatie te beschikken, geeft je gewoon een grote voorsprong in de onderhandeling.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Naar kadaster gaan en kopie overdrachtsakte opvragen. Maar als het nieuwbouw is zie je daar wellicht niet de bouwkosten. Als het gedeeltelijk percelen zijn of andere exotische transacties kun je online koopsom ook niet zien, maar wel als je de daadwerkelijke akte opvraagtquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geen idee, had via kadaster.nl de koopsom opgevraagd maar geen informatie beschikbaar. nogal apart. Lees wel dit:
[..]
Bij uitzonderingen. Maar dan is er dus geen manier om te achterhalen wat men ervoor gedokt heeft?
Een goede inkoper weet wat de verkoper heeft betaald om hem de duimschroeven maximaal (maar reëel) te kunnen aandraaien, dat is toch niet zo gek?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Het waren wel percelen die werden verkocht, dus dan maar eens verder grasduinen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Naar kadaster gaan en kopie overdrachtsakte opvragen. Maar als het nieuwbouw is zie je daar wellicht niet de bouwkosten. Als het gedeeltelijk percelen zijn of andere exotische transacties kun je online koopsom ook niet zien, maar wel als je de daadwerkelijke akte opvraagt
Die ken ik nietquote:Ow, en als het pand via NVM makelaar verkocht is, kan een bevriende NVM makelaar de koopsom ws. in het NVM bestand zien
Idd men moet maar een consumeerloon regeling instellen, 600 euro per jaar belastingvrij aan luxe goederen besteden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goede maatregel, de hele spaarloonregeling heeft ook geen enkel nuttig doel.
Onder de voorwaarde dat het geleend geld moet zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd men moet maar een consumeerloon regeling instellen, 600 euro per jaar belastingvrij aan luxe goederen besteden.
Uiteraard, waar moeten die arme bankiers anders van leven? Het kan niet zo zijn dat je als bankier ooit nog eens productief moet worden, misschien moeten de bankiers eens gaan praten met de SP. Daar vinden ze ook dat je je professioneel gezien niet buiten je ervaringssfeer hoeft te begevenquote:Op woensdag 6 juli 2011 13:03 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Onder de voorwaarde dat het geleend geld moet zijn.
De spaarrente is natuurlijk lager, maar voor mij is het 50% "rente" in 4 jaarquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij kun je heel wat betere rentes krijgen als je geld 4 jaar vast zet. Ofwel: spaarloon was gewoon goedkoop geld voor de bank, als je er reeel naar kijkt. Voor consumenten alleen voordelig door het belastingvoordeel. Ow, en alleen toegankelijk voor mensen in loondienst
In Duitsland? Heel veel procent! Daar koop je een bak van een huis waar je hier net één of ander pauper-appartement kan kopen!quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe veel % is een appartement of huis goedkoper net over de grens in Belgie of Duitsland, zeg maar regio Nijmegen/Venlo of Eindhoven/Tilburg
Inschatting van hoeveel %?quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:51 schreef Mercer het volgende:
[..]
In Duitsland? Heel veel procent! Daar koop je een bak van een huis waar je hier net één of ander pauper-appartement kan kopen!
Ik ken een voorbeeld van 20/30 min over de grens waar je hier in NL ten minste 4 à 6x zoveel voor zou moeten betalen. En ik denk dat dat geen uitzonderingen zijn. Maar kijk zelf:quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Inschatting van hoeveel %?
Zijn er leuke kleinere plaatsen 25.000/75.000 inwoners binnen 20/30 minuten van de grens?
quote:Overheid blaast extra lucht in de huizenmarkt
woensdag 6 juli 2011
Er staat een graafmachine in onze voorkamer die zwarte aarde weggraaft waar onze vloer was. Terwijl ik deze column typ, trekt de dieselrook al verder het huis in. Nou ja, huis, de familie Bouman woont tijdelijk in een bouwput.
Mathijs Bouman
Leuk is anders. Maar de verbouwing kon niet wachten. Om in aanmerking te komen voor het tijdelijk lage btw-tarief moesten we voor 1 juli met het werk beginnen. Het scheelt me een bedrag met drie nullen. Dat cadeautje konden we niet laten liggen.
We danken de meevaller aan de vaderlandse bouwlobby. Die wees Den Haag op de rampen die de Nederlandse bouwsector zouden treffen zonder steun van de overheid. Het vorige kabinet was daar gevoelig voor en kwam in augustus 2010 met een flink pakket aan maatregelen 'om de woningmarkt een impuls te geven'. De Tweede Kamer had eerder om zo'n pakket gevraagd. Een motie van VVD-Kamerlid Frans Weekers stelde dat de omzet in de bouw was ingestort, de huizenprijzen bleven dalen en de werkgelegenheid in gevaar was. De overheid moest deze ontwikkelingen keren.
Frustrerend
Naast de lage btw voor verbouwingen werd de verhoging van de Nationale Hypotheekgarantie met een jaar verlengd en de hypotheekrenteaftrek voor mensen met twee huizen opgerekt. Alles bij elkaar pompte de overheid voor ¤ 195 mln in de woningmarkt, plus de impliciete kosten van de hypotheekgaranties. Eerder had het kabinet al voor ¤ 395 mln extra in de woningbouw gestoken.
Dat is mooi voor de bouwers en huiseigenaren maar behoorlijk frustrerend voor andere slachtoffers van de crisis. Winkeliers die al jaren de klanten zien kijken zonder kopen en zakelijke dienstverleners die hun omzet zagen kelderen, zien het schaarse belastinggeld zomaar naar de bouwsector en woningmarkt stromen. Ook kunstenaars zonder subsidie en patiënten zonder persoonsgebonden budget vragen zich af: waarom zij wel en wij niet?
'Too big to fail'
De reden is evident. Er zijn zo veel mensen en bedrijven afhankelijk van optimisme op de woningmarkt, dat de overheid er alles aan zal doen om een echte huizencrisis te voorkomen. Zonder dag en nacht draaiende betonmolens, zonder stijgende huizenprijzen die tophypotheken laten wegsmelten, zonder huiseigenaren die hun overwaarde verbrassen aan nieuwe keukens en whirlpools, komt de economie tot stilstand.
De Nederlandse huizenmarkt is simpelweg 'too big to fail'. We kunnen een bouw- en huizencrisis niet dragen. Of beter: de overheid durft niet uit te vinden hoe het zou zijn als de prijzen fors zouden dalen. Maar één subsidieronde is niet genoeg om de huizenprijzen langdurig hoog te houden en de orderportefeuilles van de bouwbedrijven gevuld. Er moet steeds nieuw geld bij.
Stop met reanimeren
Vorige week blies de overheid weer een flinke zucht lucht in de huizenmarkt. Frans Weekers, inmiddels staatssecretaris van Financiën, verlaagde de overdrachtsbelasting van 6 naar 2%. Dat is op zich een prima maatregel, want zo'n boete op verhuizen is onzinnig. Maar lagere overdrachtsbelasting had eigenlijk het suikerklontje moeten zijn dat het onvermijdelijke zuur van een lagere hypotheekrenteaftrek behapbaar moest maken. De suiker is nu op, maar de aftrek bestaat nog.
Hier mijn voorstel: stop met reanimeren van de huizenmarkt. Laat de prijzen gewoon flink dalen, zodat huizen weer betaalbaar worden, starters geen ondraaglijke leningen hoeven te sluiten en vraag en aanbod weer bij elkaar komen.
Maar wat zeg ik nu, huizenprijzen die flink dalen? In Nederland? De dieselrook is me blijkbaar te veel geworden.
Mathijs Bouman is macro-econoom.
Ik ken een voorbeeld ergens in verweggistan waar je nog maar 0.1 * het duitse bedrag betaald.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:06 schreef Mercer het volgende:
[..]
Ik ken een voorbeeld van 20/30 min over de grens waar je hier in NL ten minste 4 à 6x zoveel voor zou moeten betalen. En ik denk dat dat geen uitzonderingen zijn. Maar kijk zelf:
http://www.huisinduitsland.de/
Ik vind de uitleg van dhr Bouman veel duidelijker dan altijd maar over de loaktie beginnen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ken een voorbeeld ergens in verweggistan waar je nog maar 0.1 * het duitse bedrag betaald.
Wat hebben we nu aan deze loze kreten bij woningen draait alles om locatie, locatie en locatie.
Bouman is een macro econoom en daarvoor draait alles altijd alleen maar om lenen lenen lenen. Die macro ecnonomen hadden al veel eerder op de rem moeten trappen maar dat hebben ze ook niet gedaan om daar nu mee te komen is ook een teken van een totaal falende economische sector.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:20 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Ik vind de uitleg van dhr Bouman veel duidelijker dan altijd maar over de loaktie beginnen.
Alles draait om lenen, lenen en nog meer lenen
Dat gaat sowieso niet gebeuren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus op nieuwbouw is aleen nog iets te besparen als de grond wat goedkoper wordt, maar op dit moment kunnen we in NL geen huizen meer bouwen voor prijzen die sommigen hier eigenlijk graag zouden zien.
hahahah, een "huizenbezit" belasting is natuurlijk nog veel mooier als een overdrachtsbelasting.quote:Op zondag 3 juli 2011 11:22 schreef pberends het volgende:
[..]
In wat een apenland leven we toch ook.
Ik geef een belasting over de winst op een huis een grote kans.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
hahahah, een "huizenbezit" belasting is natuurlijk nog veel mooier als een overdrachtsbelasting.Het zou echt hilarisch zijn als ze die aankondigen op de derde dinsdag van september
Als je het er niet mee eens bent kan je ook normaal doen. Ik heb het gemeld bij een mod.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Mening en matige poging tot trollaanzet.
Wat nou met je loze kreten?quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ken een voorbeeld ergens in verweggistan waar je nog maar 0.1 * het duitse bedrag betaald.
Wat hebben we nu aan deze loze kreten bij woningen draait alles om locatie, locatie en locatie.
Gewoon uit interesse, heb je een linkje van dit huis met informatie?quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:45 schreef Mercer het volgende:
[..]
Wat nou met je loze kreten?![]()
Dit was in een Duitse stad zeer dicht bij de nederlandse grens op een zeer exclusieve locatie! Dus hou alsjeblieft je nutteloze opmerkingen voor je, ik weet wel waar ik over praat.
In combinatie met een regeling dat je het geld zonder belasting mag gebruiken om je hypotheek te verlagen voor je volgende huis.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:41 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Ik geef een belasting over de winst op een huis een grote kans.
Nee sorry, maar ik kan je wel zeggen dat het zeer speciaal was en zoiets in Nederland in de verste verte niet te vinden is. Het is al een jaar geleden, huis is verkocht.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gewoon uit interesse, heb je een linkje van dit huis met informatie?
Wie wil er nu in de buurt van enschede wonen. Jij wilt dingen vergelijken dan gaan we geen huizen in de randstad met huizen op het platteland in duitsland vergelijken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:45 schreef Mercer het volgende:
[..]
Wat nou met je loze kreten?![]()
Dit was in een Duitse stad zeer dicht bij de nederlandse grens op een zeer exclusieve locatie! Dus hou alsjeblieft je nutteloze opmerkingen voor je, ik weet wel waar ik over praat.
waarom zou je dat doen, gewoon een bezit belasting, dan maakt winst of verlies geen drol uit. gewoon elk jaar een extra belasting erbij, daar krijgen ze in den haag vast natte dromen vanquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:41 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Ik geef een belasting over de winst op een huis een grote kans.
Het was niet in de buurt van Enschede. Het was in de buurt van Nijmegen, en dan gaat het dus niet op wat je zegt. Natuurlijk staat dat huis in Duitsland en niet in Nederland, daarin heb je wel gelijk. Maar dat was ook de vergelijking hè? Hoeveel kost een Duits huis 20 min. over de grens in vergelijking met een Nederlands huis net over de grens. Dat zijn dus enorme verschillen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wie wil er nu in de buurt van enschede wonen. Jij wilt dingen vergelijken dan gaan we geen huizen in de randstad met huizen op het platteland in duitsland vergelijken.
Kijk in enschede vinden we ook genoeg huizen waar men in de randstad het 4 voudige voor moet neer tellen.
Boumanquote:'Kabinet blaast lucht in huizenzeepbel'
Met de verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2 procent probeert het kabinet extra lucht in de huizenzeepbel te blazen. Dit zegt econoom en RTL Z-beurscommentator Mathijs Bouman woensdag in een column in Het Financieele Dagblad.
Bouwlobby
Volgens hem heeft de bouw een flinke vinger in de Haagse pap: "We danken de meevaller aan de vaderlandse bouwlobby. Die wees Den Haag op de rampen die de Nederlandse bouwsector zouden treffen zonder steun van de overheid. Naast de lage btw voor verbouwingen werd de verhoging van de Nationale Hypotheekgarantie met een jaar verlengd en de hypotheekrenteaftrek voor mensen met twee huizen opgerekt. Alles bij elkaar pompte de overheid voor 195 miljoen euro in de woningmarkt, plus de impliciete kosten van de hypotheekgaranties. Eerder had het kabinet al voor 395 miljoen euro extra in de woningbouw gestoken."
Bouman vraagt zich af of het wel eerlijk is dat de bouw zo wordt ondersteund: "Dat is mooi voor de bouwers en huiseigenaren maar behoorlijk frustrerend voor andere slachtoffers van de crisis. Winkeliers die al jaren de klanten zien kijken zonder kopen en zakelijke dienstverleners die hun omzet zagen kelderen, zien het schaarse belastinggeld zomaar naar de bouwsector en woningmarkt stromen. Ook kunstenaars zonder subsidie en patiënten zonder persoonsgebonden budget vragen zich af: waarom zij wel en wij niet?"
Overheid wil huizencrisis voorkomen
"De reden is evident. Er zijn zo veel mensen en bedrijven afhankelijk van optimisme op de woningmarkt, dat de overheid er alles aan zal doen om een echte huizencrisis te voorkomen. Zonder dag en nacht draaiende betonmolens, zonder stijgende huizenprijzen die tophypotheken laten wegsmelten, zonder huiseigenaren die hun overwaarde verbrassen aan nieuwe keukens en whirlpools, komt de economie tot stilstand", vervolgt de beurscommentator.
Bouman verwijt het kabinet-Rutte angst: "De Nederlandse huizenmarkt is simpelweg 'too big to fail'. We kunnen een bouw- en huizencrisis niet dragen. Of beter: de overheid durft niet uit te vinden hoe het zou zijn als de prijzen fors zouden dalen. Maar één subsidieronde is niet genoeg om de huizenprijzen langdurig hoog te houden en de orderportefeuilles van de bouwbedrijven gevuld. Er moet steeds nieuw geld bij." De econoom vreest ook dat het beperken van de hypotheekrenteaftrek moeilijker wordt nu de overdrachtsbelasting voor tweederde is afgeschaft.
Laat de prijzen dalen
Volgens Bouman is de oplossing voor de woningmarkt eigenlijk heel simpel: "Hier mijn voorstel: stop met reanimeren van de huizenmarkt. Laat de prijzen gewoon flink dalen, zodat huizen weer betaalbaar worden, starters geen ondraaglijke leningen hoeven te sluiten en vraag en aanbod weer bij elkaar komen."
Dat roep je mij iets te makkelijk Scorpie, als je grond hebt gekocht met geleend geld en dat is volgens mij voor de meeste gemeenten de realiteit dan kan afboeken wel eens voordeliger zijn. In ieder geval stijgen de prijzen in de meeste gemeenten al een paar jaar niet meer, ik speculeer op een dalingquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je het er niet mee eens bent kan je ook normaal doen. Ik heb het gemeld bij een mod.
Het gaat niet gebeuren omdat gemeentes never nooit niet gaan afserveren op hun bouwgrond, en speculanten gaan al helemaal niet afserveren op hun winsten. Grond zal altijd kunstmatig duur worden gehouden.
Een daling zal wel gaan komen ja, maar nooit een dermate groot percentage dat je een daling van bouwkosten van 50% of meer zal gaan zien, wat soms nog wel eens geclaimed wordt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:55 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Dat roep je mij iets te makkelijk Scorpie, als je grond hebt gekocht met geleend geld en dat is volgens mij voor de meeste gemeenten de realiteit dan kan afboeken wel eens voordeliger zijn. In ieder geval stijgen de prijzen in de meeste gemeenten al een paar jaar niet meer, ik speculeer op een daling
Je kunt het ook anders stellen: Heeft de hoge Nederlandse hypotheekschuld (meer dan 100% van het bbp) een positief effect op lange termijn op de Nederlandse economie?quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:55 schreef Scorpie het volgende:
Bouman gaat alleen even niet in op de consequenties van die dalende huizenprijzen en hoe hij dat voor zich ziet. Of denkt hij dat geld dat verdampt bij Jan Modaal een positief effect heeft op de economie?
Overheid heeft voldoende mogelijkheden om grond te onterven, je moet alleen de procedure sneller maken en de prijs die je kan ontvangen afkappen. Dan komen minnelijke schikkingen ook veel minder voorquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je het er niet mee eens bent kan je ook normaal doen. Ik heb het gemeld bij een mod.
Het gaat niet gebeuren omdat gemeentes never nooit niet gaan afserveren op hun bouwgrond, en speculanten gaan al helemaal niet afserveren op hun winsten. Grond zal altijd kunstmatig duur worden gehouden.
Precies... het antwoord daarop word steeds duidelijk imoquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:57 schreef pberends het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders stellen: Heeft de hoge Nederlandse hypotheekschuld (meer dan 100% van het bbp) een positief effect op lange termijn op de Nederlandse economie?
Probleem is dat de meeste mensen al huiseigenaar zijn, dus zal hun kapitaal omlaag gaan.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:58 schreef VirtualMemory het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat dalende prijzen slecht zouden zijn voor de economie, het bied juist een enorme kans om de economie tot bloei en diversiteit te brengen. Geld wat je niet uitgeeft aan je woning geef je immers aan andere zaken uit. Helaas zitten er in de huidige regering alleen maar trekpoppen van de vastgoed en bankmaffia![]()
Lekker boeiend, beter dan je schuld bij buitenlandse overheden, banken en hedgefundsquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:57 schreef pberends het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders stellen: Heeft de hoge Nederlandse hypotheekschuld (meer dan 100% van het bbp) een positief effect op lange termijn op de Nederlandse economie?
Kijk naar Griekenland hoe die in de problemen zitten met een staatsschuld van 150% van het bbp. Het is natuurlijk leuk dat de VVD zich zo zorgen maakt om de staatsschuld, maar dat zij de hypotheekschuld het liefst dubbel zo hard zien oplopen. Wtf is daar de logica van?quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:59 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Precies... het antwoord daarop word steeds duidelijk imo
Nou volgens mij is het juist zo dat vroeger de huizenprijzen stegen, mensen de overwaarde opnamen en dit in de economie pompten. Dat geld is er straks niet meer, dus die kans op bloei en diversiteit zii ik vooralsnog niet.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:58 schreef VirtualMemory het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat dalende prijzen slecht zouden zijn voor de economie, het bied juist een enorme kans om de economie tot bloei en diversiteit te brengen. Geld wat je niet uitgeeft aan je woning geef je immers aan andere zaken uit. Helaas zitten er in de huidige regering alleen maar trekpoppen van de vastgoed en bankmaffia![]()
Dat het een ongezonde situatie betreft zijn we al over uit. De vraag hoe je dit gaat reguleren is een veel belangrijkere. Jan Modaal failliet laten gaan omwille van het land lijkt me geen goed plan.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:57 schreef pberends het volgende:
[..]
Who cares? Ze hebben toch een huis om in te wonen? Dat het onderpand in waarde daalt is het risico voor de bank. Als je gespeculeerd hebt op waardestijging en daardoor een aflossingsvrije hypotheek hebt genomen dan is dat een gok geweest. Het klinkt misschien ouderwets maar aflossen is gewoon heel normaal als je geld leent.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:59 schreef Mercer het volgende:
[..]
Probleem is dat de meeste mensen al huiseigenaar zijn, dus zal hun kapitaal omlaag gaan.
Dat is altijd zo.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Lekker boeiend, beter dan je schuld bij buitenlandse overheden, banken en hedgefunds
De staatsschuld kan je niet vergelijken met de hypotheekschuld natuurlijk, en dat weet je zelf ook wel gekke pberends.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:00 schreef pberends het volgende:
[..]
Kijk naar Griekenland hoe die in de problemen zitten met een staatsschuld van 150% van het bbp. Het is natuurlijk leuk dat de VVD zich zo zorgen maakt om de staatsschuld, maar dat zij de hypotheekschuld het liefst dubbel zo hard zien oplopen. Wtf is daar de logica van?
De bank is ook niet gek en zal het geld gewoon gaan halen bij Jan Modaal, de zogenoemde bijstortingen zoals sommigen al eerder aanhaalden worden dan opeens wel van kracht. En dat zal dan een hoop mensen met een normale hypotheek ook gewoon pijn gaan doen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:01 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Who cares? Ze hebben toch een huis om in te wonen? Dat het onderpand in waarde daalt is het risico voor de bank. Als je gespeculeerd hebt op waardestijging en daardoor een aflossingsvrije hypotheek hebt genomen dan is dat een gok geweest. Het klinkt misschien ouderwets maar aflossen is gewoon heel normaal als je geld leent.
Waarom niet? In de VS vielen allerlei banken om door hypotheken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De staatsschuld kan je niet vergelijken met de hypotheekschuld natuurlijk, en dat weet je zelf ook wel gekke pberends.
En in Griekenland valt de overheid om in plaats van private ondernemingen . Derhalve een matige vergelijking.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom niet? In de VS vielen allerlei banken om door hypotheken.
quote:
Dat is volgens mij ook precies de reden waarom men dit toestond, echter zo'n speculatieve zeepbel blazen is alleen leuk in het begin. Vroeg of laat is de taart op, het feestje voorbij en zit je total loss met een kater op de bankquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:00 schreef Scorpie het volgende:
Nou volgens mij is het juist zo dat vroeger de huizenprijzen stegen, mensen de overwaarde opnamen en dit in de economie pompten. Dat geld is er straks niet meer, dus die kans op bloei en diversiteit zii ik vooralsnog niet.
Waarom zou JoMo failliet gaan? We hebben toch de NHG zodat ook de belastingbetaler die nooit geprofiteerd heeft mee mag gaan betalenquote:Dat het een ongezonde situatie betreft zijn we al over uit. De vraag hoe je dit gaat reguleren is een veel belangrijkere. Jan Modaal failliet laten gaan omwille van het land lijkt me geen goed plan.
Als de Griekse overheid omvalt, vallen Europese banken om, is toch de redenering? Dus ik zie niet in waarom hypotheekschulden niet belangrijk zouden zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En in Griekenland valt de overheid om in plaats van private ondernemingen . Derhalve een matige vergelijking.
Gelukkig gaat de spaarrente weer iets omhoog, als J.M. nu alvast gaat inleggen heeft hij dubbel profijt van de samengestelde interestquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De bank is ook niet gek en zal het geld gewoon gaan halen bij Jan Modaal, de zogenoemde bijstortingen zoals sommigen al eerder aanhaalden worden dan opeens wel van kracht. En dat zal dan een hoop mensen met een normale hypotheek ook gewoon pijn gaan doen.
Ja, en het laatste wat je dan moet doen is met paardenmiddelen komen waardoor de helft van het land failliet zou gaan.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:05 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Dat is volgens mij ook precies de reden waarom men dit toestond, echter zo'n speculatieve zeepbel blazen is alleen leuk in het begin. Vroeg of laat is de taart op, het feestje voorbij en zit je total loss met een kater op de bank![]()
Laten we het erop houden dat zoiets geen duurzaam gedrag is en dat is wat pberends op doelt imo.
Nee Xeno, de NHG wordt niet door de belastingbetaler betaald.quote:Waarom zou JoMo failliet gaan? We hebben toch de NHG zodat ook de belastingbetaler die nooit geprofiteerd heeft mee mag gaan betalen
Dat kan best zijn, maar hoeveel kans om te overleven geef jij die private ondernemingen? Als de overheid op zijn gat ligt zal ze haar taken niet meer kunnen uitvoeren. Mogelijk weerhoudt dit private investeerders ervan om te investeren in private ondernemingen in een anarchistische olijvenrepubliek?quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En in Griekenland valt de overheid om in plaats van private ondernemingen . Derhalve een matige vergelijking.
Ik snap de relevantie hiervan niet helemaal. Het ging om de validiteit van de vergelijking tussen staatsschuld en hypotheekschuld, waarbij de staatsschuld op conto van de overheid staat en de hypotheekschulden op conto van private ondernemingen. De overlevingskansen van 1 van deze 2 is volgens mij niet echt relevant, correct me if i`m wrong.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:08 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Dat kan best zijn, maar hoeveel kans om te overleven geef jij die private ondernemingen?
Als daardoor voor iedereen de situatie na een paar jaar weer beter wordt, waarom dan niet?quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:07 schreef Scorpie het volgende:
Ja, en het laatste wat je dan moet doen is met paardenmiddelen komen waardoor de helft van het land failliet zou gaan.
Wel als half Nederland failliet gaat Scorpiequote:Nee VirtualMemory, de NHG wordt niet door de belastingbetaler betaald.
Die garantie heb je niet. Kijk naar Spanje, Portugal, Griekenland, Ierland. Allemaal landen met hoge werkloosheid, ingestorte huizenmarkten en omvallende overheden die de stabiliteit in gevaar brengen. De kans dat je daar over pak hem beet 3 jaar een vooruitgang zult zien in de vorm van economische groei is zeer klein.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:10 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Als daardoor voor iedereen de situatie na een paar jaar weer beter wordt, waarom dan niet?
Dan nog niet.quote:Wel als half Nederland failliet gaat Scorpie
Mmm... de staatsschuld is toch vaak gefinancierd door private ondernemingen? Too big to fail komt toch vooral voort uit het gegeven dat als de schulden niet meer doorgerold kunnen worden het hele kaartenhuis instort. Private schuld, staatsschuld het is allemaal met elkaar verweven.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:10 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap de relevantie hiervan niet helemaal. Het ging om de validiteit van de vergelijking tussen staatsschuld en hypotheekschuld, waarbij de staatsschuld op conto van de overheid staat en de hypotheekschulden op conto van private ondernemingen. De overlevingskansen van 1 van deze 2 is volgens mij niet echt relevant, correct me if i`m wrong.
Ja, precies. In de VS hebben we gezien wat een hypotheekcrisis kan doen, en in Griekenland een staatsschuldcrisis. Per saldo kan het evenerg uitpakken. Dus geen idee waarom de hypotheekschuld niet te vergelijken zou zijn met een staatsschuld.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:13 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Mmm... de staatsschuld is toch vaak gefinancierd door private ondernemingen? Too big to fail komt toch vooral voort uit het gegeven dat als de schulden niet meer doorgerold kunnen worden het hele kaartenhuis instort. Private schuld, staatsschuld het is allemaal met elkaar verweven.
Dus omdat A in de VS is gebeurt en B in Griekenland is A==B ?quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:16 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, precies. In de VS hebben we gezien wat een hypotheekcrisis kan doen, en in Griekenland een staatsschuldcrisis. Per saldo kan het evenerg uitpakken. Dus geen idee waarom de hypotheekschuld niet te vergelijken zou zijn met een staatsschuld.
Je kunt de hypotheekcrisis in de VS natuurlijk niet met de NL situatie vergelijken. Daar lever je de sleutels van je huis in bij de bank en je bent van je hypotheek af.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:16 schreef pberends het volgende:
Ja, precies. In de VS hebben we gezien wat een hypotheekcrisis kan doen
When the shit hits the fan, the NHG is an empty shellquote:'Nationale Hypotheekgarantie gewaarschuwd'
Kredietbeoordelaar Fitch heeft woensdag gewaarschuwd dat het bureau Nederlandse hypotheekpaketten met een Nationale Hypotheekgarantie (NHG) fors af zal waarderen als er geen grotere buffers komen om mogelijke verliezen op te vangen.
Als er geen extra kredietbescherming komt op de NHG-hypotheekpakketten wordt de beoordeling mogelijk verlaagd van de huidige hoge rating AAA naar zogeheten 'low investment grade'-niveaus.
Fitch maakt zich vooral zorgen over de magere buffers in de hypotheekpakketten die worden verhandeld door allerlei financiële instellingen. Deze verliezen kunnen oplopen van 3,3 tot 7,7 procent van de balans in een stress-scenario. De huidige buffer bedraagt echter slechts 1 procent.
Het ratingbureau is ook voorzichtiger geworden over NHG-garanties, omdat ze niet altijd het hele hypotheekbedrag dekken, omdat de garantie daalt na verloop van tijd terwijl de hypotheek dat niet altijd doet. Ook is er een kans van circa 15 procent dat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), die de garantie beheert, NHG-claims weigert.
Kennelijk heeft men dat jaren gedacht of was het dat die premie in heel andere tijden werd opgesteld? Misschien is het een ideetje om ieder jaar opnieuw de hoogte van de premie vast te stellen? Lekker confronterend ookquote:Op woensdag 6 juli 2011 18:24 schreef pberends het volgende:
Toch wel mooi, de NHG kost 0,55 procent van het hypotheekbedrag. Denken ze daadwerkelijk dat ze met 0,55% van de hypotheek allerlei garanties kunnen afgeven die ze helemaal niet kunnen waarmaken als het echt slechter gaat op de woningmarkt?
Tja, dan moet je de premie verhogen naarmate het slechter gaat. Dat is helemaal niet lekker natuurlijk. Ik ben benieuwd wanneer het kabinet de NHG moet gaan sponsorenquote:Op woensdag 6 juli 2011 18:44 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Kennelijk heeft men dat jaren gedacht of was het dat die premie in heel andere tijden werd opgesteld? Misschien is het een ideetje om ieder jaar opnieuw de hoogte van de premie vast te stellen? Lekker confronterend ook
Kan iemand mij uitleggen waarom dat nodig is? De overheid staat toch garant als de NHG pot leeg zou raken?quote:Kredietbeoordelaar Fitch heeft woensdag gewaarschuwd dat het bureau Nederlandse hypotheekpaketten met een Nationale Hypotheekgarantie (NHG) fors af zal waarderen als er geen grotere buffers komen om mogelijke verliezen op te vangen.
De overheid moet reeds bezuinigen, als ze ook nog eens garant moet staan of erger.... geld moet stoppen in de pot... dan gaan bepaalde effecten elkaar versterken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 18:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kan iemand mij uitleggen waarom dat nodig is? De overheid staat toch garant als de NHG pot leeg zou raken?
Shit, had IJsland dat maar gewetenquote:Op woensdag 6 juli 2011 18:59 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
De overheid moet reeds bezuinigen, als ze ook nog eens garant moet staan of erger.... geld moet stoppen in de pot... dan gaan bepaalde effecten elkaar versterken.
Wat dat betreft is verzekeren alleen effectief als de premies minimaal de schade dekken.
Volgens mij heb je bouwkosten en kavelprijs. Typisch van de bouwkosten is dat ze de afgelopen 10 jaar juist gedaald zijn door innovatie. Alleen tot 2008 werd dat steeds "opgesnoept" door de geldhonger van Nederlandse gemeenten, die de kavelprijs onnodig hoog hielden. Dat laatste is niet meer vol te houden, want gemeenten zitten met veel onverkoopbare grond.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een daling zal wel gaan komen ja, maar nooit een dermate groot percentage dat je een daling van bouwkosten van 50% of meer zal gaan zien, wat soms nog wel eens geclaimed wordt.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er staat een garantie achter de NHG waar je U tegen zegt. (De Nederlandse staat dus)quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:16 schreef droom_econoom8 het volgende:
Shit, had IJsland dat maar geweten![]()
Zonder gekheid: Goeie uitleg.
Als de Nederlandse staat al te veel garanties af geeft, dan wordt het een soort IJslandse of Griekse staat. Als het zover komt, zijn die garanties niet veel meer waard.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er staat een garantie achter de NHG waar je U tegen zegt. (De Nederlandse staat dus)
Waarom dan de hypotheken met NHG afwaarderen?
En in dat geval maakt het niet meer uit of je koopt of huurt, dan gaan we sowieso met zijn allen naar de klote.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
Als de Nederlandse staat al te veel garanties af geeft, dan wordt het een soort IJslandse of Griekse staat. Als het zover komt, zijn die garanties niet veel meer waard.
Vergeet Ierland niet:quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Als de Nederlandse staat al te veel garanties af geeft, dan wordt het een soort IJslandse of Griekse staat. Als het zover komt, zijn die garanties niet veel meer waard.
quote:Situatie woningmarkt dramatisch
DEN HAAG - De woningmarkt heeft een ronduit dramatische lente beleefd. Hoewel het tweede kwartaal traditioneel de beste periode van het jaar is voor de huizenmarkt, ligt de gemiddelde huizenprijs met 234.000 euro nu 2,2 procent lager dan vorig jaar en het aantal woningverkopen zelfs 8 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2010.
Dat blijkt uit cijfers die makelaarsvereniging NVM vandaag heeft gepresenteerd. In totaal werden in het lentekwartaal 30.300 huizen verkocht. Ten opzichte van de eerste drie maanden van dit jaar is dat een stijging van 7 procent. Desalniettemin spreekt de NVM van een teleurstelling, omdat in de maanden april tot en met juni normaal 12,5 procent meer woningen worden verkocht dan de eerste drie maanden van het jaar.
Voor de zomermaanden verwacht de NVM dat het aantal transacties met 10 procent stijgt ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. De makelaars verwachten dat de verlaging van de overdrachtsbelasting vorige week van 6 naar 2 procent een stijging in het aantal verkopen teweeg brengt.
Woningeigenaren zullen moeten wennen aan een blijvend lagere huizenprijs, aldus de NVM. De prijsdaling is bij alle woningtypen zichtbaar. De prijs van een tussenwoning daalde met 3 procent het sterkst. De prijsdruk zal ondanks de lagere overdrachtsbelasting blijven bestaan. Het verschil tussen vraag- en marktprijs is inmiddels 15 procent. ‘Mensen die denken dat de belastingverlaging een prijsopdrijvend effect zal hebben, wil ik uit de droom helpen”, zegt NVM-voorzitter Ger Hukker. ‘Daarvoor staan er teveel woningen te koop.” Ruim 200.000 woningen wachten op een koper, terwijl op jaarbasis amper de helft verkocht wordt.
Volgens Hukker is het verlagen van de overdrachtsbelasting niet genoeg om de woningmarkt weer aan het draaien te krijgen. De makelaarsbaas pleit voor aanpassing van de hypotheekregels aan de flexibele arbeidsmarkt. Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP‘ers) en uitzendkrachten komen nu nagenoeg niet in aanmerking voor een hypotheek. Hukker: ‘Een op de drie werknemers heeft een vorm van flexibele arbeid. Stem de hypotheekverstrekking verantwoord af op de moderne samenleving.”
1 op de 20 huizen staat te koop
Toegevoegd: donderdag 7 jul 2011, 10:00
In Nederland stonden in het tweede kwartaal 207.000 huizen te koop. Daarmee is voor het eerst de grens van 200.000 overschreden. Eén op de 20 huizen is nu in de verkoop, zegt makelaarsvereniging NVM. Huizen staan veel langer te koop dan voor de crisis, die eind 2008 begon.
Ook het afgelopen kwartaal bleef de woningmarkt kwakkelen. Er werden 30.300 huizen verkocht;ruim 8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld lag de verkoopprijs 2,2% lager.
De NVM is optimistisch over het komende kwartaal. De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting leidt volgens de NVM tot een verkoopstijging van 10%.
Die keltische tijger is gecreerd door de EU, middels een extreem laag vpb percentage en gratis bouwgrond zijn ICT hoofdkantoren als Apple en IBM uit heel Europa gelokt en die gaan nu allemaal weer weg en Ierland wordt weer een arm schapenlandquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:21 schreef VirtualMemory het volgende:
Bij de Keltische tijger zijn de tanden uitgevallen, die eet voorlopig alleen maar appelmoes en brintapap (voor een jaartje of 10).
Ja de banken zijn gek, het risico dat ze morgen op straat staan is veel te grootquote:Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP‘ers) en uitzendkrachten komen nu nagenoeg niet in aanmerking voor een hypotheek. Hukker: ‘Een op de drie werknemers heeft een vorm van flexibele arbeid. Stem de hypotheekverstrekking verantwoord af op de moderne samenleving.”
Het ligt er maar net aan wat voor een beroep je hebt. Er is voor ZZP-ers met de juiste vaardigheden nog genoeg werk te doen. Ik zit zelf ook wel eens met de gedachte te spelen om voor mijzelf te gaan beginnen. Ik heb nl. steeds meer moeite met als maar werken voor dezelfde baas. Op een gegeven moment zijn er geen leermomenten meer en heb je gewoon nieuwe input en uitdagingen nodig om gemotiveerd en scherp te blijvenquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:31 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ja de banken zijn gek, het risico dat ze morgen op straat staan is veel te groot
Toch apart. Ik kreeg zonder problemen mijn hypotheek als ZZP-er.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:31 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ja de banken zijn gek, het risico dat ze morgen op straat staan is veel te groot
Wat een grap van Hukker. Volgens die mafkees is het probleem dat "louche figuren" niet snel genoeg aan hypotheken komen. Dit is de omgekeerde wereldquote:Volgens Hukker is het verlagen van de overdrachtsbelasting niet genoeg om de woningmarkt weer aan het draaien te krijgen. De makelaarsbaas pleit voor aanpassing van de hypotheekregels aan de flexibele arbeidsmarkt. Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP‘ers) en uitzendkrachten komen nu nagenoeg niet in aanmerking voor een hypotheek. Hukker: ‘Een op de drie werknemers heeft een vorm van flexibele arbeid. Stem de hypotheekverstrekking verantwoord af op de moderne samenleving.”
Ik vermoed dat Ger Hukker samen met alle VVD-politici zou zeggen: Kunnen ze zich alvast voorbereiden op een levenlange tophypotheek later!quote:'Scholier diep in schulden door smartphone'
Scholieren met schulden staan voor gemiddeld 8700 euro in het krijt bij schuldeisers. De smartphone is daar voor een groot deel debet aan. Dat blijkt uit een inventarisatie van de gemeente Amsterdam op de budgetspreekuren van 34 mbo's, schrijft Trouw donderdag. De problemen zouden zich ook elders in Nederland voordoen.
Leerlingen zijn volgens de gemeente in een soort 'telefoonwedloop' verwikkeld. Ze hebben steeds luxere en betere telefoons nodig om erbij te horen. Veel jongeren kiezen een voor hen ongunstig abonnement, omdat providers 'ondoorzichtige tarieven en complexe abonnementen' aanbieden.
De leerlingen hebben vaak geen idee van de schuldenlast en het aantal schuldeisers. Daardoor stijgen de schulden ongemerkt. Bij sommigen is de schuld opgelopen tot 25.000 euro.
De Amsterdamse wethouder van armoede Freek Ossel (PvdA) noemt de cijfers schokkend en vreest dat dit het topje van de ijsberg is. Hij pleit voor meer voorlichting op scholen.
quote:NVM: slechtste kwartaal van de eeuw
15:09 7-7-2011
AMSTERDAM (AFN) - Het effect van de verlaging van de overdrachtsbelasting op de woningmarkt wordt in het vierde kwartaal van dit jaar waarschijnlijk zichtbaar. Dat zei topman Ger Hukker van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag tijdens de presentatie van de woningmarktcijfers over het tweede kwartaal.
NVM: slechtste kwartaal van de eeuw De NVM verwacht dat het aantal woningverkopen in het derde kwartaal 10 procent hoger zal liggen als gevolg van de maatregel. ,,Zelfs dan hebben we het maar over 3000 woningen'', zei Hukker.
Volgens Hukker wordt volgend jaar maart bekend of de maatregel wordt verlengd. ,,Het kabinet ontkomt er dan niet aan om uitsluitsel te geven. De kopers willen dan namelijk weten waar ze aan toe zijn en of ze dus nog gebruik kunnen maken van een lagere overdrachtsbelasting.''
Recordhoogte
Het aanbod van te koop staande huizen heeft inmiddels een recordhoogte bereikt van 207.000. De gemiddelde prijs van een verkochte woning lag in het tweede kwartaal op 234.000 euro, een daling van 2,2 procent ten opzichte van 2010. Er werden 30.300 huizen gesleten, 8,6 procent minder dan in 2010. ,,We kunnen wel spreken van het slechtste kwartaal van de eeuw'', aldus Hukker. De NVM verwacht niet dat de woningprijzen het komende kwartaal zullen stijgen.
Volgens de vereniging is de woningmarkt tussen 1995 en 2010 volledig vastgelopen. Hukker pleit daarom onder meer voor een aantal kortetermijnoplossingen. ,,De sleutel voor het herstel van de woningmarkt ligt vooral bij de banken. Begin met het normaliseren van de hypotheekverstrekking en stem die verantwoord af op de moderne samenleving, waar een op de drie mensen een flexibele baan heeft.''
Financieringsproblemen
De NVM wil verder dat er een eind komt aan de financieringsproblemen bij particulier erfpacht. ,,Banken moeten ook hun financiële producten innoveren, zowel bij hypotheken als het sparen. En laat ouders hun kinderen helpen in te stappen op de woningmarkt'', aldus Hukker.
Volgens de NVM-voorzitter heeft de woningmarkt op dit moment vooral baat bij rust. Hij noemde de manier waarop het plan van Rabobank voor het verplicht stellen van de zogeheten annuïteitenhypotheek, een financiering waarbij niet alleen rente wordt betaald maar ook wordt afgelost, in de publiciteit kwam, onbegrijpelijk. ,,Kom naar buiten met zo'n plan als er een breed draagvlak voor is. Dit voedt de onzekerheid op de woningmarkt alleen maar'', aldus Hukker.
Dat is een goede ik ben het even kwijt waar het stond. Maar niet in alle gevallen zal de NHG dekkend zijn of worden uitgekeerd. Waar stond dat nou ..... sorry ben het ff kwijt. Als ik het weer vind zal ik het wel posten.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er staat een garantie achter de NHG waar je U tegen zegt. (De Nederlandse staat dus)
gevondenquote:Op woensdag 6 juli 2011 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook. En er zijn wel gevallen dat de klant alsnog met een restschuld achterblijft, maar de bank krijgt sowieso het geld. In dat geval moet de 'klant' aan het NHG gaan terugbetalen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 17:35 schreef Basp1 het volgende:
Klopt het wel wat fitch verondersteld? Als ik het goed heb dekt Nhg sowieso toch niet het gehele hypoteekbedrag maar alleen het verlies als de verkopende partij een schuld overhoudt die ze zelf niet meer kunnen opbrengen.
Sterker nog, dat is de default situatie. De NHG neemt de hypotheekschuld over van de bank. Dan is de bank er van af en moet de klant terugbetalen aan de NHG. Vervolgens heeft NHG de mogelijkheid (niet de verplichting!) om die schuld geheel of gedeeltelijk kwijt te schelden. Dat doen ze vaak, maar lang niet altijd (geheel).quote:Op donderdag 7 juli 2011 17:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook. En er zijn wel gevallen dat de klant alsnog met een restschuld achterblijft, maar de bank krijgt sowieso het geld. In dat geval moet de 'klant' aan het NHG gaan terugbetalen.
Toch?
Nou, dan had ik het toch goed?quote:Op donderdag 7 juli 2011 17:55 schreef Whuzz het volgende:
Sterker nog, dat is de default situatie. De NHG neemt de hypotheekschuld over van de bank. Dan is de bank er van af en moet de klant terugbetalen aan de NHG. Vervolgens heeft NHG de mogelijkheid (niet de verplichting!) om die schuld geheel of gedeeltelijk kwijt te schelden. Dat doen ze vaak, maar lang niet altijd (geheel).
NHG is er voor de banken, niet voor de consumenten, alleen doen hypotheekverstrekkers graag alsof je als je NHG hebt niets meer kan gebeuren. Dat verkoopt makkelijker
'Hypotheekschuld' moet 'restschuld' zijn in het betoog van Whuzz.quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:02 schreef Basp1 het volgende:
Whuzz als nhg de hypotheek over zou nemen worden ze toch ook eigenaar van dat vastgoed en zouden ze er dus alles aan doen om dat vastgoed voor de hoogste prijs te verkopen. Via welk kanaal verkoopt de nhg dan die huizen?
Als de NL huizenmarkt crashed is die 600 miljoen in de kas van de NHG gewoon maar een druppeltje op een gloeiend hete plaat. Overigens vraag ik mij af of die inleg van de NHG wel liquide is? Hebben ze het niet stiekem belegt in vastgoed ofzoquote:Op donderdag 7 juli 2011 18:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar waarom dan afwaarderen ivm het 'risico'?
Dit. Uiteraardd wist Bas precies wat ik bedoelde, maar 't is altijd leuker om ff moeilijk te doen hequote:Op donderdag 7 juli 2011 18:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
'Hypotheekschuld' moet 'restschuld' zijn in het betoog van Whuzz.
Nou en? De 'Nederlandse staat' staat garant voor eventuele tekorten! Al hebben ze maar 1 euro in kas, wat doet dat ertoe?quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:21 schreef VirtualMemory het volgende:
Als de NL huizenmarkt crashed is die 600 miljoen in de kas van de NHG gewoon maar een druppeltje op een gloeiend hete plaat.
Gewoon een toplening op de kapitaalmarkt nemen..., anders bij het IMF of Duitsland smeken om hulp....quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou en? De 'Nederlandse staat' staat garant voor eventuele tekorten! Al hebben ze maar 1 euro in kas, wat doet dat ertoe?
Lul er maar omheen...quote:Op donderdag 7 juli 2011 19:34 schreef Censuur-152 het volgende:
Gewoon een toplening op de kapitaalmarkt nemen..., anders het IMF of Duitsland....
Probleem opgelost dan, gewoon iedereen tot 350.000¤ een hypotheek verstrekken. En we kunnen weer verder feesten.quote:Op donderdag 7 juli 2011 19:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lul er maar omheen...![]()
Wat doet het er toe hoeveel de NHG in kas heeft als heel NL garant staat? Dat geld komt dus toch wel.
Nee, geef nou eens antwoord op de vraag.quote:Op donderdag 7 juli 2011 19:57 schreef Terrorizer het volgende:
Probleem opgelost dan, gewoon iedereen tot 350.000¤ een hypotheek verstrekken. En we kunnen weer verder feesten.
Dat doet de bank ook, mits je aan de strenge NHG voorwaarden voldoet...quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:23 schreef Terrorizer het volgende:
Precies, dat dus. ik vind dat de bank gewoon iedereen hypotheek moeten kunnen geven tot de NHG grens.
Kun je dat ook onderbouwen, of ga je gewoon weer verder met trollen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:24 schreef Censuur-152 het volgende:
Gewoon iedereen een lening van 1000000euro geven. Dat geld komt er toch wel.
Tja, ik weet het ook niet hoor, maar zoals ik het lees in dat stukje, dekt de NHG gewoon niet altijd de volledige restschuld (quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De NHG staat garant voor eventuele restschulden, en de overheid staat op zijn beurt garant voor de NHG. Waarom dan afwaarderen op hypotheken met NHG omdat er niet genoeg in kas zou zitten?
Is dat het dan?quote:Fitch is voorzichtiger geworden over NHG-garanties, omdat ze niet altijd het hele hypotheekbedrag dekken, omdat de garantie daalt na verloop van tijd terwijl de hypotheek dat niet altijd doet. Ook is er een kans van circa 15% dat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), die de garantie beheert, NHG-claims weigert.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat doet de bank ook, mits je aan de strenge NHG voorwaarden voldoet...
En nu heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag: Waarom afwaarderen?
Wel t.o.v. de bank, maar niet altijd t.o.v. de klant. De klant blijft dan dus met een restschuld zitten t.o.v de N.H.G. De bank krijgt sowieso zijn geld.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:26 schreef Jane het volgende:
Tja, ik weet het ook niet hoor, maar zoals ik het lees in dat stukje, dekt de NHG gewoon niet altijd de volledige restschuld ().
Ja, dus heeft de bank sowieso geen enkel risico, als de NHG niet betaald, betaald de staat wel.quote:En de overheid staat denk ik alleen garant op het moment dat de NHG wel zou moeten uitbetalen vanwege de dekking, maar niet kan.
Omdat de staat slechts garant staat onder strenge voorwaarden? Dus zijn de voorwaarden van de NHG streng. (Sim-pel)quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:28 schreef Terrorizer het volgende:
En waarom strenge NHG voorwaarden? Staat staat toch garant...
Tja, ik lees het dus anders. Dat de banken toch wel risico lopen (raar genoeg, dat ben ik met je eens). Maar weten doe ik het ook niet.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wel t.o.v. de bank, maar niet altijd t.o.v. de klant. De klant blijft dan dus met een restschuld zitten t.o.v de N.H.G. De bank krijgt sowieso zijn geld.
[..]
Ja, dus heeft de bank sowieso geen enkel risico, als de NHG niet betaald, betaald de staat wel.
Ok dan, ik vind dat Nederland maar een eigen credit rating bureau moet beginnen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Omdat de staat slechts garant staat onder strenge voorwaarden? Dus zijn de voorwaarden van de NHG streng. (Sim-pel)
Lijkt me beter, want die buitenlanders begrijpen het volgens mij niet helemaal. (Of het komt ze niet uit....)quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:36 schreef Terrorizer het volgende:
Ok dan, ik vind dat Nederland maar een eigen credit rating bureau moet beginnen.
Nou, zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft slaat de 'garantie' in de 'Nationale Hypotheek Garantie' op de garantie die banken hebben dat het volledige hypotheekbedrag wordt terugbetaald. Als in dat stukje dan bijvoorbeeld staat dat 'de garantie na verloop van tijd afneemt', dan neem ik aan dat het dan ook om de garantie voor de banken gaat. Dus dat als een huis bijvoorbeeld na 20 jaar alsnog gedwongen verkocht moet worden en er is dan nog sprake van restschuld, dat de NGH niet die volledige restschuld meer vergoedt aan de bank.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En waar lees je dat? Me dunkt dat
Ja, maar volgens mij klopt dus juist de conclusie van dat buitenlandse bureau niet. Vandaar mijn vraag hier.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:46 schreef Jane het volgende:
[..]
Nou, zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft slaat de 'garantie' in de 'Nationale Hypotheek Garantie' op de garantie die banken hebben dat het volledige hypotheekbedrag wordt terugbetaald. Als in dat stukje dan bijvoorbeeld staat dat 'de garantie na verloop van tijd afneemt', dan neem ik aan dat het dan ook om de garantie voor de banken gaat. Dus dat als een huis bijvoorbeeld na 20 jaar alsnog gedwongen verkocht moet worden en er is dan nog sprake van restschuld, dat de NGH niet die volledige restschuld meer vergoedt aan de bank.
Als het allemaal zo goed en prachtig is, waarom moet de staat dan garant staan? Het komt er gewoon op neer dat de NHG premies te laag zijn, als de premies het risico zouden dekken dan hoefde de staat niet garant te staan. Al dit soort constructies zijn gewoon een grote grap... of een grote vergissing... het ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijktquote:Op donderdag 7 juli 2011 20:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja, dus heeft de bank sowieso geen enkel risico, als de NHG niet betaald, betaald de staat wel.
Je begrijpt er geen filkker van is het wel?quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:07 schreef VirtualMemory het volgende:
Als het allemaal zo goed en prachtig is, waarom moet de staat dan garant staan?
Onzin natuurlijk, juist omdat de staat garant staat, maakt de premie feitelijk niet meer uit voor de bank. De staat zou wel kunnen gaan klagen natuurlijk, maar de bank? Die zal het een rotzorg zijn zolang de staat garant staat.quote:Het komt er gewoon op neer dat de NHG premies te laag zijn, als de premies het risico zouden dekken dan hoefde de staat niet garant te staan.
Mja, begin eens met jezelf realiseren waar je het over hebt zou ik zeggen.quote:Al dit soort constructies zijn gewoon een grote grap... of een grote vergissing... het ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt
De voorwaarden en normen van de NGH voor geldgevers zijn hier te downloaden als pdf:quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, maar volgens mij klopt dus juist de conclusie van dat buitenlandse bureau niet. Vandaar mijn vraag hier.
En tot nu toe is er niemand die met argumenten komt dat dat bureau het wel degelijk bij het juiste eind heeft.
Zoals ik het lees staat hier simpel gezegd dat de NHG er vanuit gaat dat er maandelijks aflossingen plaatsvinden (zoals bij een annuïteitenhypotheek) en ze verlagen de garantiestelling die ze doen naar gelang.quote:ARTIKEL A1
Reikwijdte borgtocht
1. De borgtocht strekt tot zekerheid voor de betaling van de vordering die de geldgever uit hoofde
van één (of meer) lening(en) op de geldnemer heeft op de datum van verkoop van de woning.
2. a. Het bedrag van de borgtocht ter zake van de hoofdsom van één (of meer) lening(en)
vermindert maandelijks. Deze vermindering is – ongeacht de leningsvorm – gelijk aan het
bedrag aan aflossing, begrepen in de betaling van rente en aflossing van de lening(en) op
basis van annuïteiten met betaling maandelijks achteraf, waarbij de lening(en) na dertig jaar
geheel is (zijn) afgelost.
2. b. Als rente voor de berekening van de annuïteit wordt gehanteerd de nominale rente(s), die
de geldgever en de geldnemer gedurende de looptijd daarvan voor de lening(en) zijn
overeengekomen.
2. c. De vermindering van het bedrag vindt voor het eerst plaats met ingang van de dag die een
jaar ligt na de datum van verstrekking van de lening(en). Ontvangen betalingen worden
toegewezen aan de oudste openstaande termijn.
Geen vermindering vindt meer plaats vanaf het moment dat de eerste volledige
maandtermijn niet meer is voldaan, rekening houdende met het vorengestelde in dit lid.
3. Indien een borgtocht strekt tot zekerheid voor één (of meer) lening(en), verstrekt aan eenzelfde
geldnemer en ten behoeve van dezelfde woning, bestemd ter algehele aflossing van (een)
lening(en) waarvoor door de stichting reeds eerder een borgtocht was verleend, dan vermindert
het bedrag waarvoor de stichting uit hoofde van deze nieuwe borgtocht borg is met dezelfde
bedragen als waarmee de borgtocht voor de afgeloste lening(en) zou verminderen.
4. Indien een lening in verband met kwaliteitsverbetering van de woning is verstrekt, die mede was
bestemd ter algehele aflossing van de bestaande lening(en), is het gestelde in lid 2 a. tot en met
c. van toepassing.
Precies. Die hele NHG is gewoon onzin net als startersleningen. Gewoon de markt zijn werk laten doen. Mensen die teveel geleend hebben moeten maar op de blaren zitten.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:07 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Als het allemaal zo goed en prachtig is, waarom moet de staat dan garant staan? Het komt er gewoon op neer dat de NHG premies te laag zijn, als de premies het risico zouden dekken dan hoefde de staat niet garant te staan. Al dit soort constructies zijn gewoon een grote grap... of een grote vergissing... het ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt
Je krijgt in ieder geval geen NHG bij een 100% aflossingsvrije hypotheek, dat mag (al sinds het begin der tijden) slechts 50% aflossingvrij zijn.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:18 schreef Jane het volgende:
Het doorspitten van het volledige ding mag je zelf doen, maar dit heb ik iig wel al gevonden.
Zoals ik het lees staat hier simpel gezegd dat de NHG er vanuit gaat dat er maandelijks aflossingen plaatsvinden (zoals bij een annuïteitenhypotheek) en ze verlagen de garantiestelling die ze doen naar gelang.
Oftewel, banken lopen wel degelijk meer risico bij aflossingvrije hypotheken, ook al zijn die verstrekt met NHG.
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En als ze met 'borgtocht' het volledige hypotheek bedrag bedoelen, moet het wel heel raar lopen als je na 30 jaar nog steeds een restschuld hebt die groter is dan 50% van de waarde van 30 jaar geleden.
Maar goed, er is vast een kenner in de buurt die het uit kan leggen. Hoop ik.
En mag ik daarbij optellen dat de NHG slechts de restschuld dekt, dus dat hoe verder je in het tijd-traject bent, hoe onwaarschijnlijker het wordt dat er een restschuld overblijft? (immers er wordt afgelost)quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vwb betreft de NHG voorwaarden.
Stel NHG lening 120,000 euro
Daarvgan is cf de voorwaarden 50% aflossing vrij, 50% wordt annuitair of lineair in 30 jaar afgelost.
Het restant wordt na 30 jaar afgelost (leningen lopen namelijk max. 30 jaar)
NHG garandeert de bank volgens haar voorwaarden dan:
jaar 0: 120,000
jaar 1: 120,000 -/- 60,000/30 aflossing is 118,000
jaar 2: 118,000 -/- 60,000/30 aflossing is 116,000
etc
jaar 29: 64,000 -/- 60,000/30 aflossing is 62,000
jaar 30: 62,000 -/- 60,000/30 reguliere aflossing -/- 60,000 aflossing restschuld is nihil.
Zo matcht garantiestelling exact restschuld hypotheekgever bij de bank..... op elk moment.
Goed lezen, dan zie je dat dit ook zo exact in de voorwaarden staat.
Toch wel. Want ik begrijp nog steeds het reële risico voor de bank niet aangezien de NHG alleen de restschuld dekt. En daar ging het om.quote:
lees mijn voorbeeld nog eens door, en vergelijk eens met de NHG tekst. Elke lening is na dertig jaar afgelost, zelfs een geheel aflossingsvrije. Geen lening loopt namelijk langer dan 30 jaar.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:51 schreef Jane het volgende:
[..]
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
De NHG gaat er sowieso vanuit dat er na 30 jaar geen restschuld meer kan zijn. Zij gaan immers uit van een (volledige) annuïteitenhypotheek en daarmee zou het volledige bedrag sowieso afgelost zijn aan het einde van de looptijd.
Hoe kan een failliet land ergens garant voor staan? Om over de negatieve gevolgen van een oplopende staatsschuld nog maar te zwijgenquote:Op donderdag 7 juli 2011 21:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je begrijpt er geen filkker van is het wel?
NHG = nationale hypotheek garantie
Oftewel, de staat staat garant.
My point.... waarom moet de staat garant staan als er toch geen risico's zijn? De premie zal de bank ook worst wezen, die wil gewoon een solide garantstelling. Mijn punt is dat als de overheid garant moet staan er iets mis is met het systeem, waarom kan de markt niet een solide garantstelling geven? Ooh wacht.... dan gaan de premies omhoog. Ik vind dat de risico's die de banken lopen gewoon gedekt moeten worden door de rentekoers, zeepbellen blazen word dan een stuk lastiger.quote:Onzin natuurlijk, juist omdat de staat garant staat, maakt de premie feitelijk niet meer uit voor de bank. De staat zou wel kunnen gaan klagen natuurlijk, maar de bank? Die zal het een rotzorg zijn zolang de staat garant staat.
ja, tenzij je denkt dat de prijs van het onderpand sneller zakt dan de reguliere aflossing..... (dus in mijn voorbeeld 2,000 per jaar)quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En mag ik daarbij optellen dat de NHG slechts de restschuld dekt, dus dat hoe verder je in het tijd-traject bent, hoe onwaarschijnlijker het wordt dat er een restschuld overblijft? (immers er wordt afgelost)
Of zit ik er dan naast?
Weinig reeel risico met nhg. Voor de bank iig.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toch wel. Want ik begrijp nog steeds het reële risico voor de bank niet aangezien de NHG alleen de restschuld dekt. En daar ging het om.
En dan kom ik weer terug op mijn eerste vraag: Waarom afwaarderen? Die leningen zijn dus juist voor een bank met weinig risico. Tochquote:Op donderdag 7 juli 2011 22:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Weinig reeel risico met nhg. Voor de bank iig.
Jij begrijpt mijn vraagstelling niet. Het heeft weinig zin om langs elkaar heen te gaan zitten lullen. (Wat niet wil zeggen dat je ongelijk hebt, maar dat vraag ik helemaal niet)quote:
Mja, ik lees het anders.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:10 schreef Jane het volgende:
Ik lees het zo:
Stel, een hypotheek van 250.000.
Na een x aantal jaar moet het huis gedwongen verkocht worden. Het huis brengt door de welbekende huizenmarktomstandigheden maar 2 ton op.
De NHG gaat er vanuit dat er gedurende de jaren op het volledige bedrag is afgelost: stel 50.000. (NHG gaat daar immers van uit 'ongeacht de leningsvorm')
In werkelijkheid is er slechts 25.000 afgelost, omdat de hypotheek voor de helft aflossingsvrij was.
Volgens de NHG is er geen sprake van restschuld, aangezien 200.000 (opbrengst huis) + 50.000 afgelost (op papier) precies de hypotheek dekt.
Echter, de bank komt wel degelijk 25.000 tekort, wat ze alsnog bij de ex-bewoner zullen moeten gaan claimen. En dat is een risico.
Ja, dat klopt. De bank loopt ook veel minder risico. Maar 'veel minder' is iets anders dan 'geen'. En dat is waarom die dingen afgewaardeerd worden (of hoe het allemaal ook heetquote:Op donderdag 7 juli 2011 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De NHG is er voor de banken he.., Niet voor de woningeigenaar, al heeft die het voordeel van een flinke rentekorting, juist omdat de bank veel minder risico loopt.
Dat laatste is inderdaad nogal wiedus. Al is het nog steeds zo dat de meeste schadegevallen fraudegevallen zijn waarbij met de taxatie gerommeld is, en gevallen waarbij banken regelrecht opgelicht zijn door hypotheekbendes.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:20 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. De bank loopt ook veel minder risico. Maar 'veel minder' is iets anders dan 'geen'. En dat is waarom die dingen afgewaardeerd worden (of hoe het allemaal ook heet)
Iig lopen de banken in deze dalende markt wel degelijk 'veel meer' risico dan toen de prijzen nog alleen maar konden stijgen.
Je zult misschien best gelijk hebben in de situatie van vandaag (ik heb daar zelf weinig zicht op), maar blijkbaar heeft Fitch een 'stress-scenario' uitgetest waarin het risico op verlies (een stuk) hoger is dan gedekt door de huidige buffer van 1%.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat laatste is inderdaad nogal wiedus. Al is het nog steeds zo dat de meeste schadegevallen fraudegevallen zijn waarbij met de taxatie gerommeld is, en gevallen waarbij banken regelrecht opgelicht zijn door hypotheekbendes.
Over is het grootste risico wat banken met NHG lopen dat als ze hun dossier niet op orde hebben ze niks uitgekeerd krijgen. En dat gebeurt. Als ze niet aan alle formaliteiten hebben voldaan vangen ze bot. Ook een reden waarom ze het laatste jaar formeler geworden zijn.
Wat mij weer terug brengt op mijn originele vraag: Wat maakt de grootte van die buffer in godsnaam uit voor de risicofactor van de banken als de Nederlandse staat sowieso toch garant staat voor eventuele tekorten?quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:44 schreef Jane het volgende:
Je zult misschien best gelijk hebben in de situatie van vandaag (ik heb daar zelf weinig zicht op), maar blijkbaar heeft Fitch een 'stress-scenario' uitgetest waarin het risico op verlies (een stuk) hoger is dan gedekt door de huidige buffer van 1%.
Als er écht een crash op de huizenmarkt komt en mensen gaan gebruik maken van de volle NHG, dan heeft de staat ook niet genoeg geld. Wie zou ze dat lenen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat mij weer terug brengt op mijn originele vraag: Wat maakt de grootte van die buffer in godsnaam uit voor de risicofactor van de banken als de Nederlandse staat sowieso toch garant staat voor eventuele tekorten?
Ze (Fitch) hebben het over een noodzakelijk vergroting van enkele procenten op de buffer. Denk jij dat de staat die enkele procenten niet kan dekken?quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:
Als er écht een crash op de huizenmarkt komt en mensen gaan gebruik maken van de volle NHG, dan heeft de staat ook niet genoeg geld. Wie zou ze dat lenen?
Ik denk dat we dan een bail-out krijgen die betaald wordt door de Griekenquote:Op donderdag 7 juli 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er écht een crash op de huizenmarkt komt en mensen gaan gebruik maken van de volle NHG, dan heeft de staat ook niet genoeg geld. Wie zou ze dat lenen?
De staatsschuld van Griekenland word ook door de Griekse staat gegarandeerd, zegt genoeg lijkt mij. En wat te denken van de rente die de BV NL over zijn leenzieke hobbies mag gaan betalen zodra de markt crashed? Je snapt dan ook meteen waarom vriendje Rutte en zijn maatjes er alles maar dan ook alles aan zullen doen om de prijzen hoog te houdenquote:Op donderdag 7 juli 2011 22:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ze (Fitch) hebben het over een noodzakelijk vergroting van enkele procenten op de buffer. Denk jij dat de staat die enkele procenten niet kan dekken?
Nogmaals: Volgens mij begrijpt Fitch niet dat sowieso de staat garant staat.
Ten eerste zijn ratings agencies zijn zich al een tijdje aan het indekken om zelf geen claims aan de broek te krijgen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:44 schreef Jane het volgende:
[..]
Je zult misschien best gelijk hebben in de situatie van vandaag (ik heb daar zelf weinig zicht op), maar blijkbaar heeft Fitch een 'stress-scenario' uitgetest waarin het risico op verlies (een stuk) hoger is dan gedekt door de huidige buffer van 1%.
Overigens: Hukker kan 'de banken' wel de schuld geven van het vastlopen van de huizenmarkt, maar zouden de verkopers niet eens een paar procent meer moeten zakken met hun prijs, zoals in alle landen die getroffen zijn door de kredietcrisis het geval is? Nederland is in dat geval uniek.quote:
Mij ook. Maar dat kan dan ook niet anders he...quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:58 schreef VirtualMemory het volgende:
De staatsschuld van Griekenland word ook door de Griekse staat gegarandeerd, zegt genoeg lijkt mij.
Een natuurramp hebben we al gehad... we hebben immers MR als premierquote:Op donderdag 7 juli 2011 22:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
is imho de enige factor die zo'n doom scenario zou kunnen benaderen massawerkloosheid, of een natuurramp al la Japan.
Van jou LXIV, want als de rente goed is leen je dat geld graag.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat zo'n agency wel weet waar ze het over hebben.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ze (Fitch) hebben het over een noodzakelijk vergroting van enkele procenten op de buffer. Denk jij dat de staat die enkele procenten niet kan dekken?
Nogmaals: Volgens mij begrijpt Fitch niet dat sowieso de staat garant staat.
Nog even en de Griekse overheid word gekocht door de Duitsers.... bereiken ze na 70 jaar alsnog een deel van hun plannenquote:Op donderdag 7 juli 2011 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mij ook. Maar dat kan dan ook niet anders he...![]()
Je vergist je, mijn naam is VirtualMemoryquote:Hoi Xeno!![]()
Sommige zaken moet je vaak herhalen om het tussen de oren te krijgenquote:Op donderdag 7 juli 2011 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dit soort 'bijdrages' kunnen in het andere topic....
Dit zijn dezelfde rating agencies die RMBS'en AAA ratings gaven? Je weet wel, die stukken die de kredietcrisis veroorzaakten?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat zo'n agency wel weet waar ze het over hebben.
Ik vind het gebash van Europolitici op die Rating-agencys een beetje zielig. (Dan gaat het vooral om de ratings van schulden van landen).
Het lijkt alsof Merkel c.s. niet verkroppen kunnen dat landen afgewaardeerd worden door een onafhankelijk bureau. Liever hebben ze een rating-bureau onder EU-controle, die de ratings afgeeft die de politiek hen influistert! Dat is toch idioot.
Net zoals zo'n rating-agency gewoon gelijk heeft wanneer ze zeggen dat griekenland (mild) gedefault is. Niemand verlengt die leningen tegen lage rente écht vrijwillig.
Wat is de ordegrootte van het bedrag als de huizen pakweg 50% dalen en 50% van de mensen NGH heeft en dit gebruikt?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Van jou LXIV, want als de rente goed is leen je dat geld graag.
En die rente wordt weer betaald uit de verhoging van jouw belastingen.
Niet zo dramatisch doen hoor, je mag de bedragen best in verhouding zien.
Ow, en mensen kunnen geen gebruik maken van de NHG. We hebben geen jingle mail in NL.
Natuurlijk maken die ook fouten. Maar het gaat mij erom dat EU-politici niet kunnen uitstaan dat ze zelfstandig zijn. Al dat geroep om een Europees agency is enkel om daar politieke controle op te kunnen uitoefenen. Dan stonden Griekse obligaties nu op A- ofzo.quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dit zijn dezelfde rating agencies die RMBS'en AAA ratings gaven? Je weet wel, die stukken die de kredietcrisis veroorzaakten?
Nu het zo uitkomst, kunnen ze er opeens wel wat van?
Wat jij wilt, je geheime naam 'Xeno' is veilig bij mij. Ik zwijg als het graf.quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:04 schreef VirtualMemory het volgende:
Je vergist je, mijn naam is VirtualMemory
Dat klopt niet.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je krijgt in ieder geval geen NHG bij een 100% aflossingsvrije hypotheek, dat mag (al sinds het begin der tijden) slechts 50% aflossingvrij zijn.
da's prima, doe dat dan maar in de speeltuin die slowchat heet, anders moet je wéér een andere username zoeken, en loop je de kans dat bij een ban een moderator wel een keer een clone check doet. Ofwel, gewoon inhoudelijk meediscussieren svp, zieken doe je maar ergens anders.quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:05 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Sommige zaken moet je vaak herhalen om het tussen de oren te krijgen
Hoeveel van die mensen blijven gewoon hun hypotheek betalen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat is de ordegrootte van het bedrag als de huizen pakweg 50% dalen en 50% van de mensen NGH heeft en dit gebruikt?
Totale waarde woningmarkt: 1000 miljard. Stel, 25% aflossing/overwaarde. Blijft 750 miljard over. Bij een crash van 50% en een NHG-gebruik van 50% is dat dan 125 miljard.
(Zeer grove schatting!!)
125 miljard, dat is tov de staatsschuld nog wel te doen (al krijgen we natuurlijk wel EU-problemen, etc, etc,)
Desalniettemin is zelfs dan nog steeds 50% van de waarde buiten de hypotheek en loopt de bank met NHG feitelijk geen enkel extra risico, of praat ik peop?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat klopt niet.
Een NHG-hypotheek kan wel degelijk aflossingsvrij zijn. Dat maximum van 50% geldt voor de hoogte van het aflossingsvrije deel t.o.v. de vrije verkoopwaarde.
FH, kan je een overlijdensrisicoverz. uit je hypotheek hakken. Dat is toch alleen leuk voor je nabestaanden, maar ik ben alleenstaand dus niet nodig en mn zus heeft die uitkering helemaal nodig.quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat klopt niet.
Een NHG-hypotheek kan wel degelijk aflossingsvrij zijn. Dat maximum van 50% geldt voor de hoogte van het aflossingsvrije deel t.o.v. de vrije verkoopwaarde.
Hoe oud en gezond ben je? Anders wil ik je in ruil voor een begunstigde-wijziging wel wat toeschuiven...quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:13 schreef PierreBetfair het volgende:
FH, kan je een overlijdensrisicoverz. uit je hypotheek hakken. Dat is toch alleen leuk voor je nabestaanden, maar ik ben alleenstaand dus niet nodig en mn zus heeft die uitkering helemaal nodig.
Ik ga uit van de worst case, en dat 50% met verlies verkoopt. En dan is de schade nog wel te overzien, niet?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoeveel van die mensen blijven gewoon hun hypotheek betalen?
Een scahde ontstaat pas als ze niet meer betalen(kans op scahde)
De hoogte is het verschil tussen executiewaarde en restantschuld.
Jij gaat uit van 100% kans. Iedereen gaat dus deadDat lijkt me niet.
Nog even afgezien van de overige bedragen.
Je gaat uit dat iedereen gedwongen moet verkopen. Totaal iedereen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ga uit van de worst case, en dat 50% met verlies verkoopt. En dan is de schade nog wel te overzien, niet?
Als iedereen dood gaat dan houd het sowieso op.
Volgens mij staat de Nederlandse Staat alleen garant in gevallen waarin de NHG zou moeten uitkeren op basis van hun voorwaarden, maar ze niet kunnen omdat er niet genoeg geld is o.i.d.. Niet als er, zoals in mijn voorbeeld hierboven ergens, een bedrag blijft openstaan dat toch al niet door de NHG gedekt zou worden. (die 25.000 aan het eind van het voorbeeld dus)quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat mij weer terug brengt op mijn originele vraag: Wat maakt de grootte van die buffer in godsnaam uit voor de risicofactor van de banken als de Nederlandse staat sowieso toch garant staat voor eventuele tekorten?
Dus heeft het geen enkele zin om te eisen dat de buffers van de NHG vergroot moeten worden aangezien ze dat deel sowieso toch al niet dekken? Al zijn de buffers +5000% Toch?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:30 schreef Jane het volgende:
Volgens mij staat de Nederlandse Staat alleen garant in gevallen waarin de NHG zou moeten uitkeren op basis van hun voorwaarden, maar ze niet kunnen omdat er niet genoeg geld is o.i.d.. Niet als er, zoals in mijn voorbeeld hierboven, een bedrag blijft openstaan dat toch al niet door de NHG gedekt zou worden.
600 miljard veel geld heeft de Nederlandse staat niet ......quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou en? De 'Nederlandse staat' staat garant voor eventuele tekorten! Al hebben ze maar 1 euro in kas, wat doet dat ertoe?
Als iedereen moet verkopen, dan is er ook geen markt meer. Dan zakt de prijs naar 0quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je gaat uit dat iedereen gedwongen moet verkopen. Totaal iedereen.
Hoe realistisch acht je dat dan?
Ben je dan niet gewoon ontzettend aan het overdrijven?
Worst-case situatie:quote:Wat is de ordegrootte van het bedrag als de huizen pakweg 50% dalen en 50% van de mensen NGH heeft en dit gebruikt?
Totale waarde woningmarkt: 1000 miljard. Stel, 25% aflossing/overwaarde. Blijft 750 miljard over. Bij een crash van 50% en een NHG-gebruik van 50% is dat dan 125 miljard.
(Zeer grove schatting!!)
125 miljard, dat is tov de staatsschuld nog wel te doen (al krijgen we natuurlijk wel EU-problemen, etc, etc,)
En tevens moet niet iedereen gedwongen zijn huis uit. Je punt?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:36 schreef Bumbu het volgende:
600 miljard veel geld heeft de Nederlandse staat niet ......
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |