'Hypotheekschuld' moet 'restschuld' zijn in het betoog van Whuzz.quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:02 schreef Basp1 het volgende:
Whuzz als nhg de hypotheek over zou nemen worden ze toch ook eigenaar van dat vastgoed en zouden ze er dus alles aan doen om dat vastgoed voor de hoogste prijs te verkopen. Via welk kanaal verkoopt de nhg dan die huizen?
Als de NL huizenmarkt crashed is die 600 miljoen in de kas van de NHG gewoon maar een druppeltje op een gloeiend hete plaat. Overigens vraag ik mij af of die inleg van de NHG wel liquide is? Hebben ze het niet stiekem belegt in vastgoed ofzoquote:Op donderdag 7 juli 2011 18:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar waarom dan afwaarderen ivm het 'risico'?
Dit. Uiteraardd wist Bas precies wat ik bedoelde, maar 't is altijd leuker om ff moeilijk te doen hequote:Op donderdag 7 juli 2011 18:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
'Hypotheekschuld' moet 'restschuld' zijn in het betoog van Whuzz.
Nou en? De 'Nederlandse staat' staat garant voor eventuele tekorten! Al hebben ze maar 1 euro in kas, wat doet dat ertoe?quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:21 schreef VirtualMemory het volgende:
Als de NL huizenmarkt crashed is die 600 miljoen in de kas van de NHG gewoon maar een druppeltje op een gloeiend hete plaat.
Gewoon een toplening op de kapitaalmarkt nemen..., anders bij het IMF of Duitsland smeken om hulp....quote:Op donderdag 7 juli 2011 18:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou en? De 'Nederlandse staat' staat garant voor eventuele tekorten! Al hebben ze maar 1 euro in kas, wat doet dat ertoe?
Lul er maar omheen...quote:Op donderdag 7 juli 2011 19:34 schreef Censuur-152 het volgende:
Gewoon een toplening op de kapitaalmarkt nemen..., anders het IMF of Duitsland....
Probleem opgelost dan, gewoon iedereen tot 350.000¤ een hypotheek verstrekken. En we kunnen weer verder feesten.quote:Op donderdag 7 juli 2011 19:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lul er maar omheen...![]()
Wat doet het er toe hoeveel de NHG in kas heeft als heel NL garant staat? Dat geld komt dus toch wel.
Nee, geef nou eens antwoord op de vraag.quote:Op donderdag 7 juli 2011 19:57 schreef Terrorizer het volgende:
Probleem opgelost dan, gewoon iedereen tot 350.000¤ een hypotheek verstrekken. En we kunnen weer verder feesten.
Dat doet de bank ook, mits je aan de strenge NHG voorwaarden voldoet...quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:23 schreef Terrorizer het volgende:
Precies, dat dus. ik vind dat de bank gewoon iedereen hypotheek moeten kunnen geven tot de NHG grens.
Kun je dat ook onderbouwen, of ga je gewoon weer verder met trollen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:24 schreef Censuur-152 het volgende:
Gewoon iedereen een lening van 1000000euro geven. Dat geld komt er toch wel.
Tja, ik weet het ook niet hoor, maar zoals ik het lees in dat stukje, dekt de NHG gewoon niet altijd de volledige restschuld (quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De NHG staat garant voor eventuele restschulden, en de overheid staat op zijn beurt garant voor de NHG. Waarom dan afwaarderen op hypotheken met NHG omdat er niet genoeg in kas zou zitten?
Is dat het dan?quote:Fitch is voorzichtiger geworden over NHG-garanties, omdat ze niet altijd het hele hypotheekbedrag dekken, omdat de garantie daalt na verloop van tijd terwijl de hypotheek dat niet altijd doet. Ook is er een kans van circa 15% dat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), die de garantie beheert, NHG-claims weigert.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat doet de bank ook, mits je aan de strenge NHG voorwaarden voldoet...
En nu heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag: Waarom afwaarderen?
Wel t.o.v. de bank, maar niet altijd t.o.v. de klant. De klant blijft dan dus met een restschuld zitten t.o.v de N.H.G. De bank krijgt sowieso zijn geld.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:26 schreef Jane het volgende:
Tja, ik weet het ook niet hoor, maar zoals ik het lees in dat stukje, dekt de NHG gewoon niet altijd de volledige restschuld ().
Ja, dus heeft de bank sowieso geen enkel risico, als de NHG niet betaald, betaald de staat wel.quote:En de overheid staat denk ik alleen garant op het moment dat de NHG wel zou moeten uitbetalen vanwege de dekking, maar niet kan.
Omdat de staat slechts garant staat onder strenge voorwaarden? Dus zijn de voorwaarden van de NHG streng. (Sim-pel)quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:28 schreef Terrorizer het volgende:
En waarom strenge NHG voorwaarden? Staat staat toch garant...
Tja, ik lees het dus anders. Dat de banken toch wel risico lopen (raar genoeg, dat ben ik met je eens). Maar weten doe ik het ook niet.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wel t.o.v. de bank, maar niet altijd t.o.v. de klant. De klant blijft dan dus met een restschuld zitten t.o.v de N.H.G. De bank krijgt sowieso zijn geld.
[..]
Ja, dus heeft de bank sowieso geen enkel risico, als de NHG niet betaald, betaald de staat wel.
Ok dan, ik vind dat Nederland maar een eigen credit rating bureau moet beginnen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Omdat de staat slechts garant staat onder strenge voorwaarden? Dus zijn de voorwaarden van de NHG streng. (Sim-pel)
Lijkt me beter, want die buitenlanders begrijpen het volgens mij niet helemaal. (Of het komt ze niet uit....)quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:36 schreef Terrorizer het volgende:
Ok dan, ik vind dat Nederland maar een eigen credit rating bureau moet beginnen.
Nou, zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft slaat de 'garantie' in de 'Nationale Hypotheek Garantie' op de garantie die banken hebben dat het volledige hypotheekbedrag wordt terugbetaald. Als in dat stukje dan bijvoorbeeld staat dat 'de garantie na verloop van tijd afneemt', dan neem ik aan dat het dan ook om de garantie voor de banken gaat. Dus dat als een huis bijvoorbeeld na 20 jaar alsnog gedwongen verkocht moet worden en er is dan nog sprake van restschuld, dat de NGH niet die volledige restschuld meer vergoedt aan de bank.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En waar lees je dat? Me dunkt dat
Ja, maar volgens mij klopt dus juist de conclusie van dat buitenlandse bureau niet. Vandaar mijn vraag hier.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:46 schreef Jane het volgende:
[..]
Nou, zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft slaat de 'garantie' in de 'Nationale Hypotheek Garantie' op de garantie die banken hebben dat het volledige hypotheekbedrag wordt terugbetaald. Als in dat stukje dan bijvoorbeeld staat dat 'de garantie na verloop van tijd afneemt', dan neem ik aan dat het dan ook om de garantie voor de banken gaat. Dus dat als een huis bijvoorbeeld na 20 jaar alsnog gedwongen verkocht moet worden en er is dan nog sprake van restschuld, dat de NGH niet die volledige restschuld meer vergoedt aan de bank.
Als het allemaal zo goed en prachtig is, waarom moet de staat dan garant staan? Het komt er gewoon op neer dat de NHG premies te laag zijn, als de premies het risico zouden dekken dan hoefde de staat niet garant te staan. Al dit soort constructies zijn gewoon een grote grap... of een grote vergissing... het ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijktquote:Op donderdag 7 juli 2011 20:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja, dus heeft de bank sowieso geen enkel risico, als de NHG niet betaald, betaald de staat wel.
Je begrijpt er geen filkker van is het wel?quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:07 schreef VirtualMemory het volgende:
Als het allemaal zo goed en prachtig is, waarom moet de staat dan garant staan?
Onzin natuurlijk, juist omdat de staat garant staat, maakt de premie feitelijk niet meer uit voor de bank. De staat zou wel kunnen gaan klagen natuurlijk, maar de bank? Die zal het een rotzorg zijn zolang de staat garant staat.quote:Het komt er gewoon op neer dat de NHG premies te laag zijn, als de premies het risico zouden dekken dan hoefde de staat niet garant te staan.
Mja, begin eens met jezelf realiseren waar je het over hebt zou ik zeggen.quote:Al dit soort constructies zijn gewoon een grote grap... of een grote vergissing... het ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt
De voorwaarden en normen van de NGH voor geldgevers zijn hier te downloaden als pdf:quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, maar volgens mij klopt dus juist de conclusie van dat buitenlandse bureau niet. Vandaar mijn vraag hier.
En tot nu toe is er niemand die met argumenten komt dat dat bureau het wel degelijk bij het juiste eind heeft.
Zoals ik het lees staat hier simpel gezegd dat de NHG er vanuit gaat dat er maandelijks aflossingen plaatsvinden (zoals bij een annuïteitenhypotheek) en ze verlagen de garantiestelling die ze doen naar gelang.quote:ARTIKEL A1
Reikwijdte borgtocht
1. De borgtocht strekt tot zekerheid voor de betaling van de vordering die de geldgever uit hoofde
van één (of meer) lening(en) op de geldnemer heeft op de datum van verkoop van de woning.
2. a. Het bedrag van de borgtocht ter zake van de hoofdsom van één (of meer) lening(en)
vermindert maandelijks. Deze vermindering is – ongeacht de leningsvorm – gelijk aan het
bedrag aan aflossing, begrepen in de betaling van rente en aflossing van de lening(en) op
basis van annuïteiten met betaling maandelijks achteraf, waarbij de lening(en) na dertig jaar
geheel is (zijn) afgelost.
2. b. Als rente voor de berekening van de annuïteit wordt gehanteerd de nominale rente(s), die
de geldgever en de geldnemer gedurende de looptijd daarvan voor de lening(en) zijn
overeengekomen.
2. c. De vermindering van het bedrag vindt voor het eerst plaats met ingang van de dag die een
jaar ligt na de datum van verstrekking van de lening(en). Ontvangen betalingen worden
toegewezen aan de oudste openstaande termijn.
Geen vermindering vindt meer plaats vanaf het moment dat de eerste volledige
maandtermijn niet meer is voldaan, rekening houdende met het vorengestelde in dit lid.
3. Indien een borgtocht strekt tot zekerheid voor één (of meer) lening(en), verstrekt aan eenzelfde
geldnemer en ten behoeve van dezelfde woning, bestemd ter algehele aflossing van (een)
lening(en) waarvoor door de stichting reeds eerder een borgtocht was verleend, dan vermindert
het bedrag waarvoor de stichting uit hoofde van deze nieuwe borgtocht borg is met dezelfde
bedragen als waarmee de borgtocht voor de afgeloste lening(en) zou verminderen.
4. Indien een lening in verband met kwaliteitsverbetering van de woning is verstrekt, die mede was
bestemd ter algehele aflossing van de bestaande lening(en), is het gestelde in lid 2 a. tot en met
c. van toepassing.
Precies. Die hele NHG is gewoon onzin net als startersleningen. Gewoon de markt zijn werk laten doen. Mensen die teveel geleend hebben moeten maar op de blaren zitten.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:07 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Als het allemaal zo goed en prachtig is, waarom moet de staat dan garant staan? Het komt er gewoon op neer dat de NHG premies te laag zijn, als de premies het risico zouden dekken dan hoefde de staat niet garant te staan. Al dit soort constructies zijn gewoon een grote grap... of een grote vergissing... het ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |