Volgens mij kun je heel wat betere rentes krijgen als je geld 4 jaar vast zet. Ofwel: spaarloon was gewoon goedkoop geld voor de bank, als je er reeel naar kijkt. Voor consumenten alleen voordelig door het belastingvoordeel. Ow, en alleen toegankelijk voor mensen in loondienstquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:11 schreef antfukker het volgende:Waarom niet, ik vond het een leuke regelijk. Met zoveel rente sparen lukt je bij geen enkele bank
Ik denk dat je je een beetje vergist in de waarde van internationale werkervaring en de 'global village' waarin jongeren tegenwoordig leven. Stilstand is achteruitgang, en die dorpsstelletjes waar jij het over hebt, herken ik erg goed. Maar dat is nu net de middenklasse die steeds minder kapitaalkrachtig wordt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Heel verfrissend alleen in de regel niet juist.
Legio mensen die van baan wisselen zonder te verhuizen hoor.
Sterker nog, als iets Nederland kenmerkt is het de kneuterigheid dat mensen (ook jonge mensen) zich enorm gebonden voelen aan 'hun' streek of stad. Ze zoeken eerder een baan bij die stad of streek dan dat ze verhuizen ervoor. Ook in het buitenland zijn Nederlanders ondervertegenwoordigt. Het gros der Nederlanders zijn niet mobiel, simpelweg omdat ze dat niet willen. Ook geholpen door de relatief minimale afmetingen van ons landje.
Als je wil gaan zwerven zou ik inderdaad me niet binden aan een koophuis, al was het maar vanwege de overdrachtsbelasting. Maar ik had nou niet de indruk dat veel mensen willen zwerven en al helemaal niet dat ze dat ook echt uitvoeren. Alleen extremisten zouden die keuzevrijheid idd niet respecteren. Laten we eerlijk zijn: het meerendeel is honkvast en schuwt nieuwe ervaringen. En da's best, ieder zijn meug.
En da's geen negeren, maar het niet met je eens zijn
Ik zit er middenin, en vind het juist onthutsend hoe weinig Nederlanders ik tegen kom, en wat de instelling is van de NL'ers die ik tegenkomquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:26 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Ik denk dat je je een beetje vergist in de waarde van internationale werkervaring en de 'global village' waarin jongeren tegenwoordig leven. Stilstand is achteruitgang, en die dorpsstelletjes waar jij het over hebt, herken ik erg goed. Maar dat is nu net de middenklasse die steeds minder kapitaalkrachtig wordt.
Geen informatie? Ben je niet verplicht om in ieder geval een getaxeerde waarde op te geven dan?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:47 schreef Scorpie het volgende:
Hoi peeps !
Even een praktische vraag, ik probeer te achterhalen hoeveel een nieuwbouwwoning gekost heeft, de huidige (eerste) eigenaar wil er vanaf. Waar kan je dat precies vinden? Kadaster.nl heeft er geen gegevens over.
Geen idee, had via kadaster.nl de koopsom opgevraagd maar geen informatie beschikbaar. nogal apart. Lees wel dit:quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:53 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Geen informatie? Ben je niet verplicht om in ieder geval een getaxeerde waarde op te geven dan?
Bij uitzonderingen. Maar dan is er dus geen manier om te achterhalen wat men ervoor gedokt heeft?quote:als het de aankoop is van een bouwkavel in een nieuwbouwproject of ander stuk grond (in dat geval staat in de akte alleen de prijs van de grond vermeld);
Waarom is dat relevant dan?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:47 schreef Scorpie het volgende:
Hoi peeps !
Even een praktische vraag, ik probeer te achterhalen hoeveel een nieuwbouwwoning gekost heeft, de huidige (eerste) eigenaar wil er vanaf. Waar kan je dat precies vinden? Kadaster.nl heeft er geen gegevens over.
Nou ja ik ben benieuwd naar hoeveel lucht er in dit specifieke object zit. Gezonde interesse.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant dan?
Het gaat er toch om wat ie nu waard is?
Het is natuurlijk wel aardige om over die informatie te beschikken, geeft je gewoon een grote voorsprong in de onderhandeling.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Naar kadaster gaan en kopie overdrachtsakte opvragen. Maar als het nieuwbouw is zie je daar wellicht niet de bouwkosten. Als het gedeeltelijk percelen zijn of andere exotische transacties kun je online koopsom ook niet zien, maar wel als je de daadwerkelijke akte opvraagtquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geen idee, had via kadaster.nl de koopsom opgevraagd maar geen informatie beschikbaar. nogal apart. Lees wel dit:
[..]
Bij uitzonderingen. Maar dan is er dus geen manier om te achterhalen wat men ervoor gedokt heeft?
Een goede inkoper weet wat de verkoper heeft betaald om hem de duimschroeven maximaal (maar reëel) te kunnen aandraaien, dat is toch niet zo gek?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:54 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Het waren wel percelen die werden verkocht, dus dan maar eens verder grasduinen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Naar kadaster gaan en kopie overdrachtsakte opvragen. Maar als het nieuwbouw is zie je daar wellicht niet de bouwkosten. Als het gedeeltelijk percelen zijn of andere exotische transacties kun je online koopsom ook niet zien, maar wel als je de daadwerkelijke akte opvraagt
Die ken ik nietquote:Ow, en als het pand via NVM makelaar verkocht is, kan een bevriende NVM makelaar de koopsom ws. in het NVM bestand zien
Idd men moet maar een consumeerloon regeling instellen, 600 euro per jaar belastingvrij aan luxe goederen besteden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goede maatregel, de hele spaarloonregeling heeft ook geen enkel nuttig doel.
Onder de voorwaarde dat het geleend geld moet zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd men moet maar een consumeerloon regeling instellen, 600 euro per jaar belastingvrij aan luxe goederen besteden.
Uiteraard, waar moeten die arme bankiers anders van leven? Het kan niet zo zijn dat je als bankier ooit nog eens productief moet worden, misschien moeten de bankiers eens gaan praten met de SP. Daar vinden ze ook dat je je professioneel gezien niet buiten je ervaringssfeer hoeft te begevenquote:Op woensdag 6 juli 2011 13:03 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Onder de voorwaarde dat het geleend geld moet zijn.
De spaarrente is natuurlijk lager, maar voor mij is het 50% "rente" in 4 jaarquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij kun je heel wat betere rentes krijgen als je geld 4 jaar vast zet. Ofwel: spaarloon was gewoon goedkoop geld voor de bank, als je er reeel naar kijkt. Voor consumenten alleen voordelig door het belastingvoordeel. Ow, en alleen toegankelijk voor mensen in loondienst
In Duitsland? Heel veel procent! Daar koop je een bak van een huis waar je hier net één of ander pauper-appartement kan kopen!quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe veel % is een appartement of huis goedkoper net over de grens in Belgie of Duitsland, zeg maar regio Nijmegen/Venlo of Eindhoven/Tilburg
Inschatting van hoeveel %?quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:51 schreef Mercer het volgende:
[..]
In Duitsland? Heel veel procent! Daar koop je een bak van een huis waar je hier net één of ander pauper-appartement kan kopen!
Ik ken een voorbeeld van 20/30 min over de grens waar je hier in NL ten minste 4 à 6x zoveel voor zou moeten betalen. En ik denk dat dat geen uitzonderingen zijn. Maar kijk zelf:quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Inschatting van hoeveel %?
Zijn er leuke kleinere plaatsen 25.000/75.000 inwoners binnen 20/30 minuten van de grens?
quote:Overheid blaast extra lucht in de huizenmarkt
woensdag 6 juli 2011
Er staat een graafmachine in onze voorkamer die zwarte aarde weggraaft waar onze vloer was. Terwijl ik deze column typ, trekt de dieselrook al verder het huis in. Nou ja, huis, de familie Bouman woont tijdelijk in een bouwput.
Mathijs Bouman
Leuk is anders. Maar de verbouwing kon niet wachten. Om in aanmerking te komen voor het tijdelijk lage btw-tarief moesten we voor 1 juli met het werk beginnen. Het scheelt me een bedrag met drie nullen. Dat cadeautje konden we niet laten liggen.
We danken de meevaller aan de vaderlandse bouwlobby. Die wees Den Haag op de rampen die de Nederlandse bouwsector zouden treffen zonder steun van de overheid. Het vorige kabinet was daar gevoelig voor en kwam in augustus 2010 met een flink pakket aan maatregelen 'om de woningmarkt een impuls te geven'. De Tweede Kamer had eerder om zo'n pakket gevraagd. Een motie van VVD-Kamerlid Frans Weekers stelde dat de omzet in de bouw was ingestort, de huizenprijzen bleven dalen en de werkgelegenheid in gevaar was. De overheid moest deze ontwikkelingen keren.
Frustrerend
Naast de lage btw voor verbouwingen werd de verhoging van de Nationale Hypotheekgarantie met een jaar verlengd en de hypotheekrenteaftrek voor mensen met twee huizen opgerekt. Alles bij elkaar pompte de overheid voor ¤ 195 mln in de woningmarkt, plus de impliciete kosten van de hypotheekgaranties. Eerder had het kabinet al voor ¤ 395 mln extra in de woningbouw gestoken.
Dat is mooi voor de bouwers en huiseigenaren maar behoorlijk frustrerend voor andere slachtoffers van de crisis. Winkeliers die al jaren de klanten zien kijken zonder kopen en zakelijke dienstverleners die hun omzet zagen kelderen, zien het schaarse belastinggeld zomaar naar de bouwsector en woningmarkt stromen. Ook kunstenaars zonder subsidie en patiënten zonder persoonsgebonden budget vragen zich af: waarom zij wel en wij niet?
'Too big to fail'
De reden is evident. Er zijn zo veel mensen en bedrijven afhankelijk van optimisme op de woningmarkt, dat de overheid er alles aan zal doen om een echte huizencrisis te voorkomen. Zonder dag en nacht draaiende betonmolens, zonder stijgende huizenprijzen die tophypotheken laten wegsmelten, zonder huiseigenaren die hun overwaarde verbrassen aan nieuwe keukens en whirlpools, komt de economie tot stilstand.
De Nederlandse huizenmarkt is simpelweg 'too big to fail'. We kunnen een bouw- en huizencrisis niet dragen. Of beter: de overheid durft niet uit te vinden hoe het zou zijn als de prijzen fors zouden dalen. Maar één subsidieronde is niet genoeg om de huizenprijzen langdurig hoog te houden en de orderportefeuilles van de bouwbedrijven gevuld. Er moet steeds nieuw geld bij.
Stop met reanimeren
Vorige week blies de overheid weer een flinke zucht lucht in de huizenmarkt. Frans Weekers, inmiddels staatssecretaris van Financiën, verlaagde de overdrachtsbelasting van 6 naar 2%. Dat is op zich een prima maatregel, want zo'n boete op verhuizen is onzinnig. Maar lagere overdrachtsbelasting had eigenlijk het suikerklontje moeten zijn dat het onvermijdelijke zuur van een lagere hypotheekrenteaftrek behapbaar moest maken. De suiker is nu op, maar de aftrek bestaat nog.
Hier mijn voorstel: stop met reanimeren van de huizenmarkt. Laat de prijzen gewoon flink dalen, zodat huizen weer betaalbaar worden, starters geen ondraaglijke leningen hoeven te sluiten en vraag en aanbod weer bij elkaar komen.
Maar wat zeg ik nu, huizenprijzen die flink dalen? In Nederland? De dieselrook is me blijkbaar te veel geworden.
Mathijs Bouman is macro-econoom.
Ik ken een voorbeeld ergens in verweggistan waar je nog maar 0.1 * het duitse bedrag betaald.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:06 schreef Mercer het volgende:
[..]
Ik ken een voorbeeld van 20/30 min over de grens waar je hier in NL ten minste 4 à 6x zoveel voor zou moeten betalen. En ik denk dat dat geen uitzonderingen zijn. Maar kijk zelf:
http://www.huisinduitsland.de/
Ik vind de uitleg van dhr Bouman veel duidelijker dan altijd maar over de loaktie beginnen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ken een voorbeeld ergens in verweggistan waar je nog maar 0.1 * het duitse bedrag betaald.
Wat hebben we nu aan deze loze kreten bij woningen draait alles om locatie, locatie en locatie.
Bouman is een macro econoom en daarvoor draait alles altijd alleen maar om lenen lenen lenen. Die macro ecnonomen hadden al veel eerder op de rem moeten trappen maar dat hebben ze ook niet gedaan om daar nu mee te komen is ook een teken van een totaal falende economische sector.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:20 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Ik vind de uitleg van dhr Bouman veel duidelijker dan altijd maar over de loaktie beginnen.
Alles draait om lenen, lenen en nog meer lenen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |