abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99176229
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:58 schreef VirtualMemory het volgende:
De staatsschuld van Griekenland word ook door de Griekse staat gegarandeerd, zegt genoeg lijkt mij.
Mij ook. Maar dat kan dan ook niet anders he... :W

Hoi Xeno! ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99176234
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

is imho de enige factor die zo'n doom scenario zou kunnen benaderen massawerkloosheid, of een natuurramp al la Japan.
Een natuurramp hebben we al gehad... we hebben immers MR als premier :P

De massawerkeloosheid zal er niet komen, wel zie ik een afname van de koopkracht als gevolg van de verslechtende concurrentiepositie van Nederland en de alsmaar stijgende lasten voor de werkende burgers.
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
pi_99176295
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als er écht een crash op de huizenmarkt komt en mensen gaan gebruik maken van de volle NHG, dan heeft de staat ook niet genoeg geld. Wie zou ze dat lenen?
Van jou LXIV, want als de rente goed is leen je dat geld graag.
En die rente wordt weer betaald uit de verhoging van jouw belastingen.

Niet zo dramatisch doen hoor, je mag de bedragen best in verhouding zien.

Ow, en mensen kunnen geen gebruik maken van de NHG. We hebben geen jingle mail in NL.
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:03:05 #279
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99176307
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ze (Fitch) hebben het over een noodzakelijk vergroting van enkele procenten op de buffer. Denk jij dat de staat die enkele procenten niet kan dekken?

Nogmaals: Volgens mij begrijpt Fitch niet dat sowieso de staat garant staat.
Nou, ik denk dat zo'n agency wel weet waar ze het over hebben.

Ik vind het gebash van Europolitici op die Rating-agencys een beetje zielig. (Dan gaat het vooral om de ratings van schulden van landen).
Het lijkt alsof Merkel c.s. niet verkroppen kunnen dat landen afgewaardeerd worden door een onafhankelijk bureau. Liever hebben ze een rating-bureau onder EU-controle, die de ratings afgeeft die de politiek hen influistert! Dat is toch idioot.
Net zoals zo'n rating-agency gewoon gelijk heeft wanneer ze zeggen dat griekenland (mild) gedefault is. Niemand verlengt die leningen tegen lage rente écht vrijwillig.
The End Times are wild
pi_99176370
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:59 schreef VirtualMemory het volgende:
Nederland is anders... echt waar :Y
dit soort 'bijdrages' kunnen in het andere topic....
pi_99176384
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Mij ook. Maar dat kan dan ook niet anders he... :W
Nog even en de Griekse overheid word gekocht door de Duitsers.... bereiken ze na 70 jaar alsnog een deel van hun plannen :D

quote:
Hoi Xeno! ^O^
Je vergist je, mijn naam is VirtualMemory :)
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
pi_99176422
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dit soort 'bijdrages' kunnen in het andere topic....
Sommige zaken moet je vaak herhalen om het tussen de oren te krijgen ^O^
pi_99176468
Net zoals de NVM die roept dat de woningmarkt weer opveert... misschien helpt het :?
pi_99176486
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat zo'n agency wel weet waar ze het over hebben.

Ik vind het gebash van Europolitici op die Rating-agencys een beetje zielig. (Dan gaat het vooral om de ratings van schulden van landen).
Het lijkt alsof Merkel c.s. niet verkroppen kunnen dat landen afgewaardeerd worden door een onafhankelijk bureau. Liever hebben ze een rating-bureau onder EU-controle, die de ratings afgeeft die de politiek hen influistert! Dat is toch idioot.
Net zoals zo'n rating-agency gewoon gelijk heeft wanneer ze zeggen dat griekenland (mild) gedefault is. Niemand verlengt die leningen tegen lage rente écht vrijwillig.
Dit zijn dezelfde rating agencies die RMBS'en AAA ratings gaven? Je weet wel, die stukken die de kredietcrisis veroorzaakten?
Nu het zo uitkomst, kunnen ze er opeens wel wat van? :D
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:06:30 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99176514
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Van jou LXIV, want als de rente goed is leen je dat geld graag.
En die rente wordt weer betaald uit de verhoging van jouw belastingen.

Niet zo dramatisch doen hoor, je mag de bedragen best in verhouding zien.

Ow, en mensen kunnen geen gebruik maken van de NHG. We hebben geen jingle mail in NL.
Wat is de ordegrootte van het bedrag als de huizen pakweg 50% dalen en 50% van de mensen NGH heeft en dit gebruikt?
Totale waarde woningmarkt: 1000 miljard. Stel, 25% aflossing/overwaarde. Blijft 750 miljard over. Bij een crash van 50% en een NHG-gebruik van 50% is dat dan 125 miljard.
(Zeer grove schatting!!)
125 miljard, dat is tov de staatsschuld nog wel te doen (al krijgen we natuurlijk wel EU-problemen, etc, etc,)
The End Times are wild
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:07:47 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99176583
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dit zijn dezelfde rating agencies die RMBS'en AAA ratings gaven? Je weet wel, die stukken die de kredietcrisis veroorzaakten?
Nu het zo uitkomst, kunnen ze er opeens wel wat van? :D
Natuurlijk maken die ook fouten. Maar het gaat mij erom dat EU-politici niet kunnen uitstaan dat ze zelfstandig zijn. Al dat geroep om een Europees agency is enkel om daar politieke controle op te kunnen uitoefenen. Dan stonden Griekse obligaties nu op A- ofzo.
The End Times are wild
pi_99176678
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:04 schreef VirtualMemory het volgende:
Je vergist je, mijn naam is VirtualMemory :)
Wat jij wilt, je geheime naam 'Xeno' is veilig bij mij. Ik zwijg als het graf. :Y
pi_99176693
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je krijgt in ieder geval geen NHG bij een 100% aflossingsvrije hypotheek, dat mag (al sinds het begin der tijden) slechts 50% aflossingvrij zijn.

Dat klopt niet. :)

Een NHG-hypotheek kan wel degelijk aflossingsvrij zijn. Dat maximum van 50% geldt voor de hoogte van het aflossingsvrije deel t.o.v. de vrije verkoopwaarde.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_99176695
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:05 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Sommige zaken moet je vaak herhalen om het tussen de oren te krijgen ^O^
da's prima, doe dat dan maar in de speeltuin die slowchat heet, anders moet je wéér een andere username zoeken, en loop je de kans dat bij een ban een moderator wel een keer een clone check doet. Ofwel, gewoon inhoudelijk meediscussieren svp, zieken doe je maar ergens anders.

Vertel maar waarom ik ongelijk heb ipv zo'n nietzeggende oneliner met dito smilie
pi_99176926
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat is de ordegrootte van het bedrag als de huizen pakweg 50% dalen en 50% van de mensen NGH heeft en dit gebruikt?
Totale waarde woningmarkt: 1000 miljard. Stel, 25% aflossing/overwaarde. Blijft 750 miljard over. Bij een crash van 50% en een NHG-gebruik van 50% is dat dan 125 miljard.
(Zeer grove schatting!!)
125 miljard, dat is tov de staatsschuld nog wel te doen (al krijgen we natuurlijk wel EU-problemen, etc, etc,)
Hoeveel van die mensen blijven gewoon hun hypotheek betalen?
Een scahde ontstaat pas als ze niet meer betalen(kans op scahde)
De hoogte is het verschil tussen executiewaarde en restantschuld.
Jij gaat uit van 100% kans. Iedereen gaat dus dead :) Dat lijkt me niet.
Nog even afgezien van de overige bedragen.
pi_99176932
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:09 schreef Five_Horizons het volgende:

Een NHG-hypotheek kan wel degelijk aflossingsvrij zijn. Dat maximum van 50% geldt voor de hoogte van het aflossingsvrije deel t.o.v. de vrije verkoopwaarde.
Desalniettemin is zelfs dan nog steeds 50% van de waarde buiten de hypotheek en loopt de bank met NHG feitelijk geen enkel extra risico, of praat ik peop?

Serieuze vraag hoor,
pi_99176933
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

FH, kan je een overlijdensrisicoverz. uit je hypotheek hakken. Dat is toch alleen leuk voor je nabestaanden, maar ik ben alleenstaand dus niet nodig en mn zus heeft die uitkering helemaal nodig.
pi_99177055
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:13 schreef PierreBetfair het volgende:
FH, kan je een overlijdensrisicoverz. uit je hypotheek hakken. Dat is toch alleen leuk voor je nabestaanden, maar ik ben alleenstaand dus niet nodig en mn zus heeft die uitkering helemaal nodig.
Hoe oud en gezond ben je? Anders wil ik je in ruil voor een begunstigde-wijziging wel wat toeschuiven... :D
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:21:41 #294
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99177386
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoeveel van die mensen blijven gewoon hun hypotheek betalen?
Een scahde ontstaat pas als ze niet meer betalen(kans op scahde)
De hoogte is het verschil tussen executiewaarde en restantschuld.
Jij gaat uit van 100% kans. Iedereen gaat dus dead :) Dat lijkt me niet.
Nog even afgezien van de overige bedragen.
Ik ga uit van de worst case, en dat 50% met verlies verkoopt. En dan is de schade nog wel te overzien, niet?
Als iedereen dood gaat dan houd het sowieso op.
The End Times are wild
pi_99177612
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik ga uit van de worst case, en dat 50% met verlies verkoopt. En dan is de schade nog wel te overzien, niet?
Als iedereen dood gaat dan houd het sowieso op.
Je gaat uit dat iedereen gedwongen moet verkopen. Totaal iedereen.
Hoe realistisch acht je dat dan?
Ben je dan niet gewoon ontzettend aan het overdrijven?
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:30:53 #296
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_99177912
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat mij weer terug brengt op mijn originele vraag: Wat maakt de grootte van die buffer in godsnaam uit voor de risicofactor van de banken als de Nederlandse staat sowieso toch garant staat voor eventuele tekorten?
Volgens mij staat de Nederlandse Staat alleen garant in gevallen waarin de NHG zou moeten uitkeren op basis van hun voorwaarden, maar ze niet kunnen omdat er niet genoeg geld is o.i.d.. Niet als er, zoals in mijn voorbeeld hierboven ergens, een bedrag blijft openstaan dat toch al niet door de NHG gedekt zou worden. (die 25.000 aan het eind van het voorbeeld dus)
Dat is wel degelijk een risico voor de banken.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_99178033
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:30 schreef Jane het volgende:
Volgens mij staat de Nederlandse Staat alleen garant in gevallen waarin de NHG zou moeten uitkeren op basis van hun voorwaarden, maar ze niet kunnen omdat er niet genoeg geld is o.i.d.. Niet als er, zoals in mijn voorbeeld hierboven, een bedrag blijft openstaan dat toch al niet door de NHG gedekt zou worden.
Dus heeft het geen enkele zin om te eisen dat de buffers van de NHG vergroot moeten worden aangezien ze dat deel sowieso toch al niet dekken? Al zijn de buffers +5000% Toch?
pi_99178220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 18:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou en? De 'Nederlandse staat' staat garant voor eventuele tekorten! Al hebben ze maar 1 euro in kas, wat doet dat ertoe?
600 miljard veel geld heeft de Nederlandse staat niet ......
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:37:00 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99178241
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je gaat uit dat iedereen gedwongen moet verkopen. Totaal iedereen.
Hoe realistisch acht je dat dan?
Ben je dan niet gewoon ontzettend aan het overdrijven?
Als iedereen moet verkopen, dan is er ook geen markt meer. Dan zakt de prijs naar 0

Dit schreef ik
quote:
(Zeer grove schatting!!)
Worst-case situatie:
prijzen dalen met 50%
50% van de woningen wordt gedwongen verkocht
Deze woningen hebben een overwaarde tov die 1000 miljard van 75% (dus 250 mld al afgelost/overwaarde)
Totaal verlies voor NHG is 12,5% van de waarde van de woningmarkt.

Dat is toch iets anders dan totaal iedereen gedwongen verkopen?
The End Times are wild
pi_99178332
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:36 schreef Bumbu het volgende:
600 miljard veel geld heeft de Nederlandse staat niet ......
En tevens moet niet iedereen gedwongen zijn huis uit. Je punt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')