Suriname of de Antillenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:05 schreef DeRakker. het volgende:
Denk niet dat ik in een land kan wonen dat een andere taal spreekt...
Das gewoon kut...
Dat het daar peperduur is is geen nadeel?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:03 schreef 08gnoT. het volgende:
Overwegen is een groot woord, maar Noorwegen trekt me wel heel erg. Ook al ben ik er nog nooit geweest. Enige nadeel is dat ik nogal een koukleum kan zijn.
Oceanië ook, al heb ik me niet erg verdiept in hun sociale stelsel.
Dat ook, maar voor zover ik weet liggen de huizenprijzen wel lager. Verder zullen ze daar ook wel een aldi hebben, maar zoals ik al zei is het niet serieus overwegen dus ik heb me er ook niet zo in verdiept.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:07 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat het daar peperduur is is geen nadeel?
Ze hebben daar een prachtige natuur maar verder zou het voor mij een nachtmerrie zijn om daar te wonen: veel te heet weer (ik vind 22° al iets te warm) en in bepaalde opzichten veel te ´primitief`.quote:Als ik emigreer dan is het vanwege het klimaat naar Suriname.
Ik zou graag in de Bay Area willen wonen, het liefst buiten San Fransisco:quote:In theorie zou ik wel goed in Los Angeles willen wonen. Hoe het met een eventuele baan voor mij straks zit, weet ik niet (hbo werktuigbouwkunde)
Maar de sfeer vind ik relaxter dan waar ik woon (Amsterdam), en redelijk goedkope en grotere huizen dan in Nederland. (uiteraard ligt het gemiddelde slaris daar ook lager)
Tevens is het weer er stukken beter en op een 4 uurtjes rijden van Las vegas ()
Ja ik heb daar mijn roots liggen dus dat is ook een grote reden om als ik emigreer daarna naar toe te emigreren. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik ooit weg wil uit Nederland.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 01:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Met het risico een discussie uit te lokken
[..]
Ze hebben daar een prachtige natuur maar verder zou het voor mij een nachtmerrie zijn om daar te wonen: veel te heet weer (ik vind 22° al iets te warm) en in bepaalde opzichten veel te ´primitief`.
Bolivia vind ik dan bijv. al interessanter: ook een prachtige natuur maar voor mij in ieder geval een veel aangenamer klimaat in grote delen van het land.
[..]
Ik zou graag in de Bay Area willen wonen, het liefst buiten San Fransisco:
- heerlijk klimaat: heel het jaar door overdag zo'n 15°C-20°C (dus nooit koude en veel aangenamere zomers dan hier of in Los Angeles, voor mij in ieder geval) als gemiddelde temperatuur en veel microklimaten zodat je zelfs nog dat weer kan uitkiezen waar jij van houdt
- veel hightechbedrijven (ik ga elektrotechniek studeren)
Noorwegen lijkt mij ook een fijn land.
+ mooie natuur
- jachtcultuur
Ierland en Schotland lijken mij ook fijn.
+ mooie natuur
+ fijn klimaat (nooit echt koud, nooit echt heet)
+ goed onderwijs voor zo ver ik het begrepen heb, wanneer je de juiste keuzes maakt (Schotland)
Engeland lijkt mij minder interessant: te grote tweedeling in de samenleving. Ik vind London natuurlijk wel fenomenaal mooi, om het te bezoeken.
ja of misschien zuid afrika.. beetje mongolisch nederlandsquote:
Ook een mooi land idd.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:09 schreef schaal_9 het volgende:
Ik zie zelf geen mogelijkheden om te emigreren. Maar al ik zou kunnen kiezen zou ik voor Frankrijk gaan.
- minder betutteling, dus meer vrijheid
- sterke positie werknemers
- het tempo is er meer ontspannen
- veel lagere woonkosten
- minder sociale ongelijkheid, want een goed minimumloon voor iedereen vanaf 18 jaar
- betaalbaar hoger onderwijs (collegegeld 200 euro)
- prachtige, zuivere taal
Toch een reactie van iemand die al weg isquote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:07 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat het daar peperduur is is geen nadeel?
Geen aanrader, want je gaat je vroeg of later ergeren aan de sloomheid in Suriname. Alles gaat daar rustig op zijn gemak en afspraken worden vaak niet nagekomen. Je moet een heleboel geduld hebben om het daar uit te houden.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:03 schreef heloef het volgende:
Als ik emigreer dan is het vanwege het klimaat naar Suriname.
Los Angeles is heel duur om te wonen. Nee niet in die barakken in de kutbuurten, maar het valt niet mee.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:04 schreef ukga het volgende:
In theorie zou ik wel goed in Los Angeles willen wonen. Hoe het met een eventuele baan voor mij straks zit, weet ik niet (hbo werktuigbouwkunde)
Maar de sfeer vind ik relaxter dan waar ik woon (Amsterdam), en redelijk goedkope en grotere huizen dan in Nederland. (uiteraard ligt het gemiddelde slaris daar ook lager)
Prachtig land. Zou graag in Zuid-Duitsland willen wonen. Enige wat je mist als je een beetje modern bent is een fantastische stad als Berlijn. Wat Muenchen is met alle respect toch wat conservatief en proviniaals, maar de levenskwaliteit is zo ontzettend hoog en de omgeving zo mooi.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:
Duitsland. Pracht land. Duitse degelijkheid. Lagere prijzen woningen en auto's. Cultuur. Fatsoen.
En natuurlijk de Autobahn.
Waar heb je dan gewoond?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:51 schreef Document1 het volgende:
Ik ben vertrokken naar het buitenland en weer terug na 5 jaar. Raar maar waar in wezen maakt het in de westerse wereld niet uit waar je woont, overal een McDonald's en overal net zo kut. Geloof mij als ik zeg dat Nederland nog lang niet zo slecht is.
De beste autofabrikanten idd; . ik vergat deze nog...quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:52 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Prachtig land. Zou graag in Zuid-Duitsland willen wonen. Enige wat je mist als je een beetje modern bent is een fantastische stad als Berlijn. Wat Muenchen is met alle respect toch wat conservatief en proviniaals, maar de levenskwaliteit is zo ontzettend hoog en de omgeving zo mooi.
Centraal in Europa, meer levensgenieters dan de rest van Duitsland, conservatief in de goede zin, mensen zijn er goed gekleed, chique en fatsoenlijk, goed bier, de beste autofabrieken van Europa, de Autobahn, de Alpen en mooie meren in de buurt om te skiën, mountainbiken, zeilen.
Het is niet voor niets dat steden als München, Zurich en Wenen bovenaan staan in lijsten als beste plekken om te leven op de wereld.
Mercedes-Benz is de nationale trots van Duitsland. Audi wordt wel steeds populairder en is in sommige punten al beter, maar iedereen weet wat betekent om Mercedes te rijden. Als je MB rijdt hoef je niks meer uit te leggen. In Dld is een auto ook wel een statussymbool maar ook veel belangrijker dan in Nederland.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De beste autofabrikanten idd; . ik vergat deze nog...
Mercedes-Benz. Dat is mijn merk. Ik associeer Duitsland met dit merk: "Het beste of niets".
Met een redelijke baan kan je daar een S-klasse rijden, dat zou ik ook zeker doen als ik dat zou kunnen. Heerlijk zoeven over de Duitse Autobahn.![]()
.
Zeker weten.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:08 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Mercedes-Benz is de nationale trots van Duitsland. Audi wordt wel steeds populairder en is in sommige punten al beter, maar iedereen weet wat betekent om Mercedes te rijden. Als je MB rijdt hoef je niks meer uit te leggen. In Dld is een auto ook wel een statussymbool maar ook veel belangrijker dan in Nederland.
Snel en comfortabel van Hamburg naar Keulen rijden is voor een Duitser een must en door de Autobahn en hun auto's appeltje eitje. Als een Nederlander van Groningen naar Zeeland moet dan beginnen de voorbereidingen al maanden van tevoren. Het is een andere manier van reizen en ook van leven.
Zeker weten.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:20 schreef Lagrinta het volgende:
S-Klasse is gewoon het summum. Dat zal iedere autokenner je vertellen. Ook al ben je geen MB liefhebber of hater zelfs, iedereen weet dat de S-Klasse de auto is waar alle innovaties van toepassing op zijn.
Iedereen me een redelijke baan kan Mercedes rijden. Het is wat duurder in onderhoud en vaste lasten, maar alles wordt na verloop van tijd bereikbaar. Je moet alleen zorgen dat een gebruikte in goede conditie is.
Verdiep je eens in Canada. Die doen het op veel punten beter. Op een aantal andere punten 100% minder. Maar je kunt niet alles overal hebben.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
Het gras bij de buren is altijd groener denken velen.
Ik heb een hoop mensen vol goede moed zien vertrekken en ook een hoop mensen die met hangende pootjes terug zijn gegaan. En ik ken ook wat aardig mensen die haast op de blote knietjes terug naar NL zouden willen kruipen want NL is toch één van de beste landen ter wereld waar je van de wieg tot het graf verzorgd kan leven.
Allemaal goed op te offeren als je bedenkt dat je eindelijk de bekrompenheid van de Nederlander achter je hebt gelaten. Tenzij er een WK of EK is zijn we een heel calvinistisch saai volkje.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik heb een hoop mensen vol goede moed zien vertrekken en ook een hoop mensen die met hangende pootjes terug zijn gegaan. En ik ken ook wat aardig mensen die haast op de blote knietjes terug naar NL zouden willen kruipen want NL is toch één van de beste landen ter wereld waar je van de wieg tot het graf verzorgd kan leven.
Eens. Als je emigreert moet je sowieso niet gefrustreerd zijn over N, want dan dan kom je van een koude kermis thuis. Als je emigreert moet je het niet zoeken in de voorzieningen maar meer in de natuur, het klimaat en in minder mate de maatschappij.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
Daarin pakken ze altijd de risicogevallen, die alle schepen achter zich hebben verbrand om ergens een krankzinnig plan ten uitvoer te brengen. Leuk voor de tv maar ik denk dat de meeste emigranten net als ik met een arbeidscontract op zak zijn vertrokken uit NL.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Verder hoef je alleen maar naar Tros "ik vertrek" te kijken.....
Wat is dit voor kk tostiquote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:28 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker weten.
De eerste minuten met Distronic Plus.(zie snelheidsmeter). Het mooie is dat de snelheidsmeter niet fysiek is maar een display. Het heeft overeenkomsten met een PFD in vliegtuifcockpit....
De S-klasse is de B747 onder de auto's.
Das Haus
Die auto rijdt nog helemaal het begin van de invoegstrook.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:01 schreef ukga het volgende:
[..]
Wat is dit voor kk tosti
250 ofzo rijden op de rechter baan terwijl er een auto gaat invoegen_!
Het zal inderdaad niet erg representatief zijn, neen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:38 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Daarin pakken ze altijd de risicogevallen, die alle schepen achter zich hebben verbrand om ergens een krankzinnig plan ten uitvoer te brengen. Leuk voor de tv maar ik denk dat de meeste emigranten net als ik met een arbeidscontract op zak zijn vertrokken uit NL.
Je weet dat je als je in Duitsland woont en in Nederland werkt je de HRA in Nederland gewoon kan aftrekken? (tenzij het recentelijk veranderd is)quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb toevallig wat Duitse familie, daar betaal je momenteel hoog in de twee ton voor een ruime vrijstaande woning met een ruime tuin. Dat lijkt me heel wat aantrekkelijker dan het betalen van twee ton voor een piepklein rijtjeshuisje (wel krijg je daar geen HRA).
Luxemburg, Duitsland en de VS trekken mij wel, al weet ik niet of de laatste nog zo aantrekkelijk is.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:08 schreef von_Preussen het volgende:
Na mijn studie zou ik graag een baan ergens in de grensregio hebben, dan kan ik goedkoop wonen en autorijden terwijl ik toch nog het contact met mijn Nederlandse sociale kring heb. Een bijkomend voordeel is dat ik dan ook beter het contact met mijn Duitse sociale kring kan onderhouden, vanuit de Randstad is dat toch een stuk lastiger.
Ik spreek de taal al vloeiend en ken de cultuur door en door, dus daarvoor hoef ik het ook niet te laten.
Wat mij eventueel ook trekt is Luxemburg, dat is lekker klein en overzichtelijk maar heeft toch cosmopolitisch cachet en een heerlijke allure.
[..]
Je weet dat je als je in Duitsland woont en in Nederland werkt je de HRA in Nederland gewoon kan aftrekken? (tenzij het recentelijk veranderd is)
Mercedes Benz heeft een buitengewoon goede reputatie, alleen de S-klasse is technologisch zeker niet de voorloper van alle innovatie's, dat stokje hebben BMW en Audi in de laatste 10 jaar toch overgenomen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:20 schreef Lagrinta het volgende:
S-Klasse is gewoon het summum. Dat zal iedere autokenner je vertellen. Ook al ben je geen MB liefhebber of hater zelfs, iedereen weet dat de S-Klasse de auto is waar alle innovaties van toepassing op zijn.
Dat het meeste gewoon goed tot prima geregeld is, heeft grote voordelen. Soms is het wat duurder. De werkloosheid behoort tot de laagste van Europa (mits je geen zogeheten modediagnose hebt), we hebben een activerende sociale zekerheid en ook een goed pensioenstelsel.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik hoor liever its you know you you know. Dan dat brabantse kut accentquote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:20 schreef LXIV het volgende:
Ik kan het me permitteren om gewoon in Nederland te blijven wonen.
De reden dat ik niet snel zal emigreren is dat ik wil dat mijn kinderen gewoon Nederlanders (eigenlijk Brabanders) worden, met de Brabantse manier van denken en de Brabantse manier van doen.
Naar de VS of UK lijkt me al helemaal niks. Dan spreken ze Engels "it's, you know like, you know.", worden het super-oppervlakkige consumenten van rotzooi. Dat is niks. Buiten de Westerse wereld lijkt het me al helemaal niks, zeker niet om een partner voor ze te vinden.
De enige landen die me nog (qua cultuur) trekken zijn Scandinavië en Duitsland. Scandinavié is te nat en te donker. Duitsland zou ik nog wel willen overwegen.
Daar denken complete legers economische gelukzoekers anders over.quote:Op zondag 15 mei 2011 02:29 schreef alexmeijer het volgende:
nou ik zou iig niet naar nederland emigeren
heb je wel een puntquote:Op zondag 15 mei 2011 06:55 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Daar denken complete legers economische gelukzoekers anders over.
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:17 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat het meeste gewoon goed tot prima geregeld is, heeft grote voordelen. Soms is het wat duurder. De werkloosheid behoort tot de laagste van Europa (mits je geen zogeheten modediagnose hebt), we hebben een activerende sociale zekerheid en ook een goed pensioenstelsel.
De OV-chipkaart en dat je niet overal meer met contant geld kan betalen, is op zijn minst wennen, maar is in de praktijk geen vrijheidsbeperking. Hoewel de jeugdlonen erg laag zijn, vind je als scholier of student vrij gemakkelijk werk.
Grosso modo hebben we het hier prima voor elkaar.
De OV-chipkaart bepaalt je levenskwaliteit. In geen duizend jaar.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:13 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Mercedes Benz heeft een buitengewoon goede reputatie, alleen de S-klasse is technologisch zeker niet de voorloper van alle innovatie's, dat stokje hebben BMW en Audi in de laatste 10 jaar toch overgenomen.
Edit: @EG, dit zal je wel interesseren: http://guitigefilmpjes.bl(...)cedes-benz-s350.html
Mee eens dat het niet zoveel uitmaakt. Niet mee eens dat het kut is (in NL of in andere westerse landen). Toegegeven, ik woon al 11 jaar niet meer in NL dus misschien is het intussen verslechterd maar dat zal wel meevallen. Als ik Nederlanders hoor klagen dat weet ik gelijk weer wat een goed land NL nog steeds is, gezien de dingen waarover ze klagen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:51 schreef Document1 het volgende:
Ik ben vertrokken naar het buitenland en weer terug na 5 jaar. Raar maar waar in wezen maakt het in de westerse wereld niet uit waar je woont, overal een McDonald's en overal net zo kut. Geloof mij als ik zeg dat Nederland nog lang niet zo slecht is.
bah wat een kut land is datquote:Op zondag 15 mei 2011 19:01 schreef xBlossomx het volgende:
Ik ga over een paar jaar weer terug naar Engeland...ik mis het.
Vind t over het algemeen lelijke mensen, ze praten irritant en ze hebben er lelijke huizen/ smaak.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:56 schreef xBlossomx het volgende:
[..]
Meh. Ben er geboren en ik mis het, dus ja...
Zo simpel is het niet, probeer in Nederland maar eens als alleenstaande een vrijstaand huis op een fatsoenlijke locatie te kopen. Succes!quote:Als je emigreert vanwege hoge kosten en lage lonen dan moet je dat vooral bij jezelf zoeken en heb je je leven gewoon niet op de rit gekregen.
Mooi land, mooie taal, goed onderwijs en goede wetenschap(wiskunde en techniek) maar veel te veel corruptie en een veel te grote tweedeling. Niet dat wij in Nederland geen corruptie en tweedeling hebben maar toch van een geheel andere schaal.quote:Rusland
Deze afweging maak jij dus louter op basis van sentimenten?quote:Ik kan het me permitteren om gewoon in Nederland te blijven wonen.
De reden dat ik niet snel zal emigreren is dat ik wil dat mijn kinderen gewoon Nederlanders (eigenlijk Brabanders) worden, met de Brabantse manier van denken en de Brabantse manier van doen.
Naar de VS of UK lijkt me al helemaal niks. Dan spreken ze Engels "it's, you know like, you know.", worden het super-oppervlakkige consumenten van rotzooi. Dat is niks. Buiten de Westerse wereld lijkt het me al helemaal niks, zeker niet om een partner voor ze te vinden.
Wat een onzin.De vrouwen in Engeland zijn echt gemiddeld niet lelijker dan in Nederland. Over het algemeen zijn de woningen in de buitenwijken een stuk ruimer opgezet dan in Nederland. Het enige waar ik je in volg is de walgelijke ideeën die men in Engeland heeft over woninginrichting. Een chronisch gebrek aan smaak hebben ze wel ja.quote:Op zondag 15 mei 2011 23:01 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Vind t over het algemeen lelijke mensen, ze praten irritant en ze hebben er lelijke huizen/ smaak.
Oohja en t weer is verrot.
Vet:quote:Op zondag 15 mei 2011 23:31 schreef GSbrder het volgende:
Paar mogelijkheden incl. pro's en cons.
USA, NY
+ goede carrieremogelijkheden
+ hoog voorzieningsniveau
- duur en druk
Wat missen ze daar?quote:
gelijk hebben zequote:Op maandag 16 mei 2011 13:18 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
Ik ga over een jaar ofzo 2 jaar studeren in Denemarken. Aan de ene kant heel veel zin, aan de andere kant zal ik nederland ook wel gaan missen. gelukkig ligt mijn geboortestad maar op 7 uurtjes rijden.![]()
Heb wel gehoord dat ze in Denemarken de laatste tijd nogal de nationalistische kant op neigen, eigen volk eerst dus, vooral in de werkgelegenheid. Het werd me aangeraden om de taal te leren zodat ik er nog een beetje bij hoor
Verder zal ik denk ik in de toekomst in NL blijven wonen, maar hoop voor mn werk toch veel verschillende landen te bezoeken. moest ik dan toch echt emigreren dan naar waar er werk te vinden is....
quote:Op maandag 16 mei 2011 12:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Wat een onzin.De vrouwen in Engeland zijn echt gemiddeld niet lelijker dan in Nederland. Over het algemeen zijn de woningen in de buitenwijken een stuk ruimer opgezet dan in Nederland. Het enige waar ik je in volg is de walgelijke ideeën die men in Engeland heeft over woninginrichting. Een chronisch gebrek aan smaak hebben ze wel ja.
Maar goed, ook in Engeland kun je gewoon je eigen huis bouwen en zelf bepalen hoe je het inricht.....
In mijn geval gaat het daar niet om. Ik zit nu in een land waar ik niet geboren ben. Woon hier nu ongeveer 3 jaar. En ik mis Engeland gewoon.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:09 schreef Illiberal het volgende:
Hoezo is het gras aan de overkant groener?
Dat is een andere situatiequote:Op maandag 16 mei 2011 16:18 schreef xBlossomx het volgende:
[..]
In mijn geval gaat het daar niet om. Ik zit nu in een land waar ik niet geboren ben. Woon hier nu ongeveer 3 jaar. En ik mis Engeland gewoon.
Nee hoor, als je een goede opleiding hebt dan kan je gewoon een normale verzekering krijgen. Evenals een uitkering. Gooi je er met de pet naar dan kan je het schudden. Misdadig hé?quote:Op maandag 16 mei 2011 16:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Sociale zekerheid en fatsoenlijke zorgverzekering voor iedereen?
Nederland deed het redelijk goed maar is in een rap tempo aan het afglijden. Mocht het een troost zijn, ik denk dat Nederland niet het enige land is waar dit voor geldt.quote:Blijkbaar vinden de meesten hier Nederland toch niet zo slecht: of er wordt gedacht aan landen dichtbij NL of aan landen die heel erg lijken op NL.
Canada lijkt mij ook een mooi land. De landschappenquote:Op maandag 16 mei 2011 19:13 schreef Baghdaddy het volgende:
Ik ga samen met mijn vriendin later emigreren. Canada lijkt ons heel leuk.
En ik dacht persoonlijk ooit om naar Irak terug te keren (geen grap).
Van alle bovenstaande zaken, is in de VS eigenlijk alleen de woningmarkt beter geregeld. Huren is duurder, kopen is duurder in California, maar goedkoper in veel andere staten, en je krijgt er veel meer huis voor terug.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nederland wordt m.i. hoe langer hoe minder voor de hoogopgeleiden een aantrekkelijk land om in te wonen:
- slechte woningmarkt: hoge prijzen voor eenvoudige rijtjeshuisjes die kleine tuintjes hebben
- hoge medische kosten, ook wanneer je weinig gebruik maakt van de zorg
- hoge gemeentelijke belastingen
- relatief lage netto-inkomens
- steeds slechter onderwijs
- hoge prijs voor vervoer, ofdat je je nu met de auto of met het OV verplaatst
- slecht politiek beleid
- mensen die modaal of iets bovenmodaal verdienen krijgen geen subsidies (huur, zorg, ...) maar kunnen ook niet bovenmatig profiteren van een aantal zaken waar de echt rijke mensen wel van kunnen profiteren
- naar mijn indruk behoren steeds meer mensen tot de onderklasse,
Mocht men TOCH gelijk hebben met die hele opwarming van de aarde etc..... dan zou ik toch een huisje kopen in het Zuide of Oosten van het land.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:53 schreef 08gnoT. het volgende:
Het klimaat is juist wel een reden voor mij om te blijven. Ja, het is regenachtig, maar we kennen hier nooit echte extremen of natuurrampen.
Maar dat weet je in bepaalde delen van Italie, Spanje en Frankrijk ook. Italie kent aardbevingen (Griekenland ook), Spanje en Frankrijk hebben ook hun overstromingsproblemen in de lente, en hebben ook ellendige bosbranden in de zomer, honderdtallen malen erger dan de duinbrandjes die wij in Nederland al "groot" noemen.quote:In de Zuidelijke delen van de VS weet je dat je huis na een jaar over de straat ligt.
Ja, ik nam de VS als voorbeeld omdat je daar veel hoort over de tornado's elk jaar, maar in principe is het in het grootste deel van de wereld zo. In Azie ook de ene aardbeving na de andere overstroming of tornado. In grote delen van de VS zou ik ook best willen en qua natuur durven wonen, waar je zelfs het gevaar van doorbrekende dijken niet hebt zoals hier.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 02:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Mocht men TOCH gelijk hebben met die hele opwarming van de aarde etc..... dan zou ik toch een huisje kopen in het Zuide of Oosten van het land.
[..]
Maar dat weet je in bepaalde delen van Italie, Spanje en Frankrijk ook. Italie kent aardbevingen (Griekenland ook), Spanje en Frankrijk hebben ook hun overstromingsproblemen in de lente, en hebben ook ellendige bosbranden in de zomer, honderdtallen malen erger dan de duinbrandjes die wij in Nederland al "groot" noemen.
In een staat als Oregon of Idaho heb je niet zoveel rampen. In New Mexico, Nevada of Arizona eigenlijk ook niet. En in Illinois en Wisconsin wordt het in de winter vooral stervens koud, maar ook geen andere rampen.
De VS is nogal groot. Het zal altijd wel ergens mis gaan inderdaad.
Dat is mooi want ik heb geen kinderen, ik studeer niet, ik krijg hier ook geen huursubsidie en ik reis nooit met het OV. Dus waarom zou ik daar allemaal voor moeten betalen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 02:14 schreef maartena het volgende:
De belastingen zijn lager, dat wel. Maar ze pakken je wel op andere manieren terug: Je betaald wellicht minder belasting, maar je krijgt dan ook weer GEEN kinderbijslag, GEEN studiefinanciering, GEEN huursubsidie, en er wordt relatief weinig geld gestoken in het OV,
Als ik door bovengenoemde zaken geen 42procent van mijn salaris kwijt ben maar maximaal 32% (geloof dat ik ooit eens opgezocht had dat dat de maximale inkomstenbelasting is in veel staten) dan hou ik een stuk meer over dan hier. tel daar nog de lagere woonkosten bij op (ook een heel fors deel van je inkomen) en je bent ondanks dat veel zaken duurder zijn écht een stuk beter af qua besteedbaar inkomen.quote:in publieke kunst/vertoningen, telecommunicatie etc. Er is veel minder regulatie, wat over het algemeen betekend dat je mobiele telefoon een STUK duurder is dan in Nederland, je minder internet snelheid krijg voor meer geld, je ongeveer 2 tot 3 keer zoveel betaald voor kabeltelevisie of satelliet (okay, je krijgt er meer voor terug, maar na de aanbiedingsprijs van $29.95 of zo voor de laagste abbonementsvorm, ben je $50+ kwijt voor 1 televisie, en betaal je $5-$7 per decoder, per televisie er bij. Wil je ook nog wat zien, reken dan op $80 per maand.
Daar kan ik het wel mee eens zijn ja. Al kan het zeker meespelen.quote:In het kort: Emigreer niet om politiek, regeltjes, wetten, belasting..... want in je nieuwe land zul je binnen enkele jaren merken dat ook daar van alles mis is.
Nee. Emigreer voor de natuur, de cultuur, de mensen, en economische vooruitgang. Je kunt dan overal iets voor je zelf opbouwen, welke kneuter er ook verkozen is, en welke wetten ze nu weer mee aan komen zetten.
Ik heb hier eigenlijk weinig aan toe te voegen. Zwitserland heeft dan toch wel nog mijn meeste voorkeur.quote:Op zondag 15 mei 2011 23:31 schreef GSbrder het volgende:
Paar mogelijkheden incl. pro's en cons.
USA, NY
+ goede carrieremogelijkheden
+ hoog voorzieningsniveau
- duur en druk
Zweden
+ goed volk - germaanse mentaliteit, toegankelijk maar met respect voor privacy
+ natuur en woonmogelijkheden
- duur, lastendruk en toch betuttelend
Zwitserland
+ hoog welvaartsniveau
+ lagere lastendruk en goed fiscaal klimaat
- conservatief en traditioneel ingesteld volk
Nieuw Zeeland:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:42 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ik heb hier eigenlijk weinig aan toe te voegen. Zwitserland heeft dan toch wel nog mijn meeste voorkeur.
Oh ja, NZ mag ook wel aan het lijstje toegevoegd worden.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:47 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nieuw Zeeland:
+ Prachtige natuur
+ Hoog welvaartsniveau
+ Goede carrieremogelijkheden (mits de juiste opleiding)
+ Fantastisch volk
+ Relaxte mentaliteit
Ik zoek nog naar echte minpunten...
Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk punt bijvoorbeeld Zwitserland boven NZ heeft. Ik vind de mentaliteit van de bevolking dan ook erg belangrijk en hoeweel NZ ook niet het toonbeeld van progressiviteit is, is Zwitserland wel erg bekrompen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:58 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Oh ja, NZ mag ook wel aan het lijstje toegevoegd worden.
Ik heb Zwitsers bloed en kom er elk jaar. Vind het echt een geweldig landquote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:21 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk punt bijvoorbeeld Zwitserland boven NZ heeft. Ik vind de mentaliteit van de bevolking dan ook erg belangrijk en hoeweel NZ ook niet het toonbeeld van progressiviteit is, is Zwitserland wel erg bekrompen.
Ik vind het een geweldig mooi land. En dan houdt het op. Sorry.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:08 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ik heb Zwitsers bloed en kom er elk jaar. Vind het echt een geweldig land.
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoorquote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:11 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik vind het een geweldig mooi land. En dan houdt het op. Sorry.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:08 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ik heb Zwitsers bloed en kom er elk jaar. Vind het echt een geweldig land.
Met de meest liberale euthanasiewetgeving van Europaquote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:21 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk punt bijvoorbeeld Zwitserland boven NZ heeft. Ik vind de mentaliteit van de bevolking dan ook erg belangrijk en hoeweel NZ ook niet het toonbeeld van progressiviteit is, is Zwitserland wel erg bekrompen.
Dat valt echt heel erg hard mee hoor. In landen als Spanje, Italie, Portugal en Griekenland bijvoorbeeld verdien je ongeveer de helft.quote:
New York is in de winter veel kouder, en in de zomer veel warmer dan Nederland.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 02:23 schreef 08gnoT. het volgende:
Aan zee lijkt het klimaat me ook aardig gematigd in de noordelijke staten? New York heeft altijd zo'n beetje dezelfde weersverwachting als Nederland, ongeacht de lagere lengtegraad.
In het noorden van Europa zal het iets minder warm zijn maar veel scheelt het inderdaad niet dankzij de Golfstroom. De temperatuur is niet zo zeer het probleem hier, de combinatie van relatief hoge temperaturen die we vaak in de zomer hebben en de hoge luchtvochtigheid maakt het weer relatief zwaar. Je kan dan beter wat hogere temperaturen en een veel drogere lucht hebben. Ik heb het al eerder gezegd hier, het ideale weer is wat mij betref het weer wat ze in het westen van Californië hebben: heel het jaar gematigde temperaturen en een veel minder vochtige lucht wanneer het warm is. Een groot nadeel in die regio is wel dat het risico op aardbevingen groot is en natuurlijk kan je met zo'n migratie nog maar zelden je familie en vrienden zien.quote:@Bram: Veel te warme lentes en zomers in Nederland? In 95% van de landen zijn de zomers toch warmer dan hier... IJsland of, nog beter, Groenland zijn dan landen waar het klimaat ideaal is als je de voorkeur geeft aan 10 of 12 maanden kou per jaar. In pak hem beet Rovaniemi in Finland is het in juni en juli bijna net zo warm als hier.
Ik ben alleen bank dat je je een beetje verkijkt op de kosten. Je geeft inderdaad minder aan de staat aan belastingen, maar er gaat meer naar bijv. verzekeringen en huur.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:47 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik door bovengenoemde zaken geen 42procent van mijn salaris kwijt ben maar maximaal 32% (geloof dat ik ooit eens opgezocht had dat dat de maximale inkomstenbelasting is in veel staten) dan hou ik een stuk meer over dan hier. tel daar nog de lagere woonkosten bij op (ook een heel fors deel van je inkomen) en je bent ondanks dat veel zaken duurder zijn écht een stuk beter af qua besteedbaar inkomen.
Dat kan nog steeds.quote:
Altijd fijn, zo'n nuchtere relativerende post.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:20 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik ben alleen bank dat je je een beetje verkijkt op de kosten. Je geeft inderdaad minder aan de staat aan belastingen, maar er gaat meer naar bijv. verzekeringen en huur.
Als nieuwe immigrant zul je geen huis kunnen kopen, want niemand geeft je een lening. Je zult dus moeten huren. En zoals ik al zei, waar ik in Nederland 400 Euro betaalde voor een appartement met 3 slaapkamers, betaalde ik in de VS voor dezelfde ruimte 1600 dollar. Huur is flink duurder hier.
Dan verzekeringen: Ik ben per maand ong. $200 kwijt aan ziektekosten verzekering, $150 aan auroverzekering (ook erg duur), en dan heb ik nog niet eens een aansprakelijkheidsverzekering. (wel een verzekering voor mijn huis tegen brand etc, maar bij huur hoeft dat niet natuurlijk, dus die reken ik nog even niet mee).
Een iPhone met 2 Gb dataplan kost je zo tegen de $90-$100.
Mijn satelliet TV kost me $83.
Mijn Internet kost me $65.
Telefoonaansluiting: $35.
Als je alles over het gehele kostenplaatje gaat bekijken, is Nederland op al die punten goedkoper.
Wat WEL veel goedkoper is in de VS is de aanschaf van (luxe) artikelen. Auto is goedkoper in de aanschaf. (Maar ik betaal wel $300 per jaar aan California om er in te mogen rijden). Electronica en computers zijn ZEKER goedkoper. (Maar zoals hierboven al vermeldt, ik moet wel meer betalen om er internet en/of televisiekanalen op te krijgen).
Oh, en dan heb ik het nog niet over pensioen gehad. In Nederland hoef je daar niet zo over na te denken, maar in de VS wel. Als je niet ZELF elke maand geld opzij zet (bij veel bedrijven kan het worden ingehouden als 401k) voor een pensioensfonds, dan kun je op je 65e slechts een heel mager social-security pensioentje krijgen.
Nederlanders zien de VS nog wel eens als: "lagere belasting DUS meer geld voor mij". En het enige wat daar van waar is, is dat er minder geld naar de staat gaat, maar je bent nog steeds enorm veel geld kwijt aan allerlei andere zaken die in Nederland veel goedkoper zijn.
De meeste Amerikanen beginnen ook al bij de geboorte van een kind maandelijks $200 of zo in een potje te stoppen, want als het kind 18 is, en het wil studeren..... dan mag je als ouders opeens op de proppen komen met $15k per jaar aan studeerkosten, en dan heb ik het over een gemiddelde universiteit, niet over een top universiteit. (Waar je gerust $30k tot $50k per jaar mag meenemen).
Je bent dus voor veel zaken zelf verantwoordelijk, en daar moet je dus soms al decennia van te voren rekening mee houden.
Nuttige informatie, dank je wel.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:20 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik ben alleen bank dat je je een beetje verkijkt op de kosten. Je geeft inderdaad minder aan de staat aan belastingen, maar er gaat meer naar bijv. verzekeringen en huur.
Als nieuwe immigrant zul je geen huis kunnen kopen, want niemand geeft je een lening. Je zult dus moeten huren. En zoals ik al zei, waar ik in Nederland 400 Euro betaalde voor een appartement met 3 slaapkamers, betaalde ik in de VS voor dezelfde ruimte 1600 dollar. Huur is flink duurder hier.
Dan verzekeringen: Ik ben per maand ong. $200 kwijt aan ziektekosten verzekering, $150 aan auroverzekering (ook erg duur), en dan heb ik nog niet eens een aansprakelijkheidsverzekering. (wel een verzekering voor mijn huis tegen brand etc, maar bij huur hoeft dat niet natuurlijk, dus die reken ik nog even niet mee).
Een iPhone met 2 Gb dataplan kost je zo tegen de $90-$100.
Mijn satelliet TV kost me $83.
Mijn Internet kost me $65.
Telefoonaansluiting: $35.
Als je alles over het gehele kostenplaatje gaat bekijken, is Nederland op al die punten goedkoper.
Wat WEL veel goedkoper is in de VS is de aanschaf van (luxe) artikelen. Auto is goedkoper in de aanschaf. (Maar ik betaal wel $300 per jaar aan California om er in te mogen rijden). Electronica en computers zijn ZEKER goedkoper. (Maar zoals hierboven al vermeldt, ik moet wel meer betalen om er internet en/of televisiekanalen op te krijgen).
Oh, en dan heb ik het nog niet over pensioen gehad. In Nederland hoef je daar niet zo over na te denken, maar in de VS wel. Als je niet ZELF elke maand geld opzij zet (bij veel bedrijven kan het worden ingehouden als 401k) voor een pensioensfonds, dan kun je op je 65e slechts een heel mager social-security pensioentje krijgen.
Nederlanders zien de VS nog wel eens als: "lagere belasting DUS meer geld voor mij". En het enige wat daar van waar is, is dat er minder geld naar de staat gaat, maar je bent nog steeds enorm veel geld kwijt aan allerlei andere zaken die in Nederland veel goedkoper zijn.
De meeste Amerikanen beginnen ook al bij de geboorte van een kind maandelijks $200 of zo in een potje te stoppen, want als het kind 18 is, en het wil studeren..... dan mag je als ouders opeens op de proppen komen met $15k per jaar aan studeerkosten, en dan heb ik het over een gemiddelde universiteit, niet over een top universiteit. (Waar je gerust $30k tot $50k per jaar mag meenemen).
Je bent dus voor veel zaken zelf verantwoordelijk, en daar moet je dus soms al decennia van te voren rekening mee houden.
Kameradski! Was toen wel gezellig achter dat Ijzeren Gordijn, of niet?quote:
quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:01 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Het enige dat me tegenstaat aan NL is dat het vrij claustrofobisch is.
Hangt natuurlijk sterk af van waar je woont. In CA/MA/CT/NY betaal je je blauw, maar in het mid-westen is de huur vaak de helft of meer lager. In Amsterdam betaal je ook meer dan in Groningen. Ik verhuisde van Boston naar Indiana, en mijn huur daalde met 60%.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:20 schreef maartena het volgende:
En zoals ik al zei, waar ik in Nederland 400 Euro betaalde voor een appartement met 3 slaapkamers, betaalde ik in de VS voor dezelfde ruimte 1600 dollar. Huur is flink duurder hier.
Mijn ziektekostenverzekering kostte (pre-Obama) $1/maand (mijn werkgever betaalde het grootste deel van de premie). Voor mijn autoverzekering (Audi A6) was ik $35/maand kwijt (WA).quote:Dan verzekeringen: Ik ben per maand ong. $200 kwijt aan ziektekosten verzekering, $150 aan auroverzekering (ook erg duur), en dan heb ik nog niet eens een aansprakelijkheidsverzekering. (wel een verzekering voor mijn huis tegen brand etc, maar bij huur hoeft dat niet natuurlijk, dus die reken ik nog even niet mee).
Dan heb ik een goede tip voor jequote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:47 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nieuw Zeeland:
+ Prachtige natuur
+ Hoog welvaartsniveau
+ Goede carrieremogelijkheden (mits de juiste opleiding)
+ Fantastisch volk
+ Relaxte mentaliteit
Ik zoek nog naar echte minpunten...
Fantastische werkhouding. Ik zie daar geen problemen mee, is stukken beter als dat gejaagde gedoe hier, waar alles gericht is op carriere en presteren.quote:Op donderdag 19 mei 2011 01:28 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dan heb ik een goede tip voor je![]()
Lees het boek (net verschenen) 'Emigreren voor beginners' van een voormalige 'Volkskrant'-journalist van wie ik de naam nu even kwijt ben. Hij is samen met vrouw en twee kinderen naar Nieuw-Zeeland geëmigreerd en hij zet alle voor- en nadelen op een rijtje. Voor hun vertrek is de lijst voordelen het langst, na hun vertrek komt daar snel verandering in. (Slechte internetverbinding, noem ik nu even uit mijn hoofd. De twee aardbevingen die het vers geëmigreerde gezin meteen even meepakt. De ontiegelijke traagheid en de lethargie van de bevolking - mensen hebben er een werkethos dat begint en eindigt bij het verschijnen op de werkvloer, punt. Aanwezig zijn = genoeg.)
Ja. ik snap het volledig.quote:Dit zijn een paar minpunten, maar verder is het een heel positief boek, hoor. De schrijver is zelf heel tevreden met zijn keuze. Ik werd ontzettend vrolijk en opgewekt van zijn boek, omdat ik doorlopend dacht: "GODZIJDANK zal deze hel mij bespaard blijven." Maar nogmaals, hij was er zelf erg gelukkig mee.
Overigens ben ik wel benieuwd of de schrijver het uiteindelijk gaat volhouden, daar helemaal in Nieuw-Zeeland. Hij ging er vooral heen voor 'de natuur'. En omdat hij het leuk vond om een avontuur aan te gaan, samen met vrouw en kinderen. Hij was niet zozeer teleurgesteld in Nederland, als wel in zichzelf. Hij had niet uit het leven gehaald wat erin zat, en dit was zijn kans om die Enorme Uitdaging toch nog een keer aan te gaan. Maar goed, wat mij zo verbaasde, was de eindsituatie waarin hij ten slotte belandde. Ik bedoel: na het emigreren, het zoeken van huis/school/baan enzovoort. Hij zit dan uiteindelijk in een groot huis (leuk) met een tuin (leuk) en een prachtig uitzicht (allemaal leuk), en hij slijt zijn dagen binnen achter de computer omdat hij nog steeds voor Nederlandse opdrachtgevers werkt en hij dus nooit tijd heeft om naar buiten te gaan.
Tegen zijn vrouw verdedigt hij zich als volgt: "Toen we nog in Utrecht woonden, vond ik het geweldig om vlakbij de schouwburg te wonen, niet omdat ik er elke dag naartoe ging, maar omdat ik die mogelijkheid had. Hier in Nieuw-Zeeland heb ik hetzelfde met de natuur. Ik ga nooit de bergen in, maar het is al heerlijk dat het in principe kan."
Begrijpt iemand dit?
Bedankt voor de tip. Ik ga dat boek zeker lezen, al ben ik de komende 10 jaar waarschijnlijk nog niet in staat om te emigreren.quote:Kun je dan niet beter een mooie poster van een berglandschap aan de muur hangen en je daaraan vergapen, terwijl je gewoon lekker naast de schouwburg blijft wonen? In de buurt van je vrienden en familie? In een land waar je niet om de haverklap je bed wordt uitgedrild door een aardbeving?
Enfin, als je serieuze belangstelling hebt voor N-Z, zou ik het boek lezenHet is een nuttige emigratiegids vol tips en adviezen, en bovendien is het een aardig geschreven, eerlijk en persoonlijk relaas van iemand die zijn droom heeft nagejaagd.
Kloppen die prijzen van maartena een beetje? Ik vind het erg duur hoor. Hier in Engeland (wat als "duur" bekend staat) betaal ik een fractie daarvan. Bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 19 mei 2011 01:20 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben nu overigens weer in de VS (IN), voor een maand, en economisch gezien gaat het hier hard achteruit. Op zich wel handig, want mijn yennen zijn meer waard, terwijl de prijzen als een baksteen gezakt zijn. Voor het hotel, voor maaltijden en de huurauto betalen we in dollars zo'n 25% tot 50% (huurauto) minder dan een jaar geleden.
Het blijft een geweldig land, de VS. Veel mogelijkheden, vriendelijke mensen en gemakkelijk leven.
Aah, eindelijk iemand die ook die mening toebedeeld is. Het is inderdaad dertien in een dozijn en monotonie troef, al die saaie rechthoekige blokkendozen, je wordt er niet vrolijk van. En dan ook nog van die jaren-30-crisis woningen helemaal nabouwen, in die oersaaie donkere kleur. Hebben de architecten in Nederland de laatste jaren massaal een writersblock danwel creatieve radiostilte ingelast ofzo.quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:12 schreef maartena het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ze moeten in Nederland eens ophouden om overal dezelfde blokkendozen neer te zetten.....
Inderdaad. Van die Oostblokbouw overal. Rond Eindhoven word je er al volledig gestoord van, laat staan in nieuwbouwregio's....quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:08 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Aah, eindelijk iemand die ook die mening toebedeeld is. Het is inderdaad dertien in een dozijn en monotonie troef, al die saaie rechthoekige blokkendozen, je wordt er niet vrolijk van. En dan ook nog van die jaren-30-crisis woningen helemaal nabouwen, in die oersaaie donkere kleur. Hebben de architecten in Nederland de laatste jaren massaal een writersblock danwel creatieve radiostilte ingelast ofzo.
Dan heb je al zo'n grauw grijs klimaat in Nederland en dan ga je de huizen en gebouwen ook nog massaal in een lelijke droefgeestige kleur neerplempen. Ik durf te wedden dat we Zweden binnen afzienbare tijd inhalen kwa zelfmoordcijfers.
Dat ligt er natuurlijk maar aan. Als je in Nederland bij een Multinational aan de slag gaat, of bij een groot advocatenkantoor, dan kies je voor die ratrace. Maar je kunt ook in een bloemenwinkel gaan staan, of - ik ken genoeg mensen die dat doen - op je dooie akkertje gaan klussen voor een aardig bedrag. Keuzes, keuzes. Maar hier heb je die keuze tenminste.quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
Fantastische werkhouding. Ik zie daar geen problemen mee, is stukken beter als dat gejaagde gedoe hier, waar alles gericht is op carriere en presteren.
Ik nietquote:Ja. ik snap het volledig.
Het is ook echt een leuk boek. Oók voor mensen zoals ik, die er niet aan moeten denken om te emigreren naar God weet waar.quote:Bedankt voor de tip. Ik ga dat boek zeker lezen, al ben ik de komende 10 jaar waarschijnlijk nog niet in staat om te emigreren.
Wat is na Helmond de meest foute stad van NL? (deel 2)quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:10 schreef Hoppahoppa het volgende:
En dan ook nog denken dat het status heeft zo'n wijk. Neem dat achterlijk Brandevoort in Helmond,
Klopt, maar het gaat niet alleen om de werkmentaliteit. Die ratrace is overal om je heen. Zelfs in een bloemenwinkel is 75% van de klanten gehaast. Als je daar gevoelig voor bent, dan helpt werken in een bloemenzaak ook niet.quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:27 schreef Nadine26 het volgende:
Dat ligt er natuurlijk maar aan. Als je in Nederland bij een Multinational aan de slag gaat, of bij een groot advocatenkantoor, dan kies je voor die ratrace. Maar je kunt ook in een bloemenwinkel gaan staan, of - ik ken genoeg mensen die dat doen - op je dooie akkertje gaan klussen voor een aardig bedrag. Keuzes, keuzes. Maar hier heb je die keuze tenminste.
De vergelijking met Limburg is enigzins treffend, al is het leeftempo daar ook in rap tempo aan het versnellen en is de maatschappij aan het verharden. En inderdaad, je kunt ook ergens anders de rust opzoeken, in Drente bijvoorbeeld.quote:Ik nietProbeer eens uit te leggen dan? Ik vind het fijn om in de stad te wonen, maar ik maak dan ook gebruik van de faciliteiten. Als dat niet zo was, zou ik wel overwegen om naar het platteland te verhuizen, Zuid-Limbrug of zo, daar heb je ook heuvels, prachtige natuur, rust en een relaxter levenstempo. Wat is dan precies de aantrekkingskracht van een land als Nieuw-Zeeland? Of is het vooral het avontuur - het onbekende, het moeten overleven in een totaal andere omgeving en cultuur - dat trekt?
Ik ga het op de stapel gooien van 'nog te lezen'. Misschien stiekem wel niet helemaal onderop maar ergens aan de bovenkant.quote:Het is ook echt een leuk boek. Oók voor mensen zoals ik, die er niet aan moeten denken om te emigreren naar God weet waar.
Ik denk dat je gelijk hebt. In Nederland - en zeker in de Randstad - ontkom je eigenlijk niet aan die gehaastheid. Het valt ook mij elke keer op als ik weer terug ben na, zelfs maar een paar weken, buitenland.quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:46 schreef Hoppahoppa het volgende:
Klopt, maar het gaat niet alleen om de werkmentaliteit. Die ratrace is overal om je heen. Zelfs in een bloemenwinkel is 75% van de klanten gehaast. Als je daar gevoelig voor bent, dan helpt werken in een bloemenzaak ook niet.
Leuk, werken in de VS. 5 vakantiedagen per jaar, laag salaris, weinig zekerheid, onzettend hoge zorgverzekeringskosten.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:04 schreef ukga het volgende:
In theorie zou ik wel goed in Los Angeles willen wonen. Hoe het met een eventuele baan voor mij straks zit, weet ik niet (hbo werktuigbouwkunde)
Ja, of Nederlanders moeten eens ophouden met en masse in de Randstad te willen wonen. Genoeg ruimte daarbuiten, en nog eens een stuk goedkoper ook.quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:12 schreef maartena het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ze moeten in Nederland eens ophouden om overal dezelfde blokkendozen neer te zetten.....
Dit!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 02:14 schreef maartena het volgende:
In het kort: Emigreer niet om politiek, regeltjes, wetten, belasting..... want in je nieuwe land zul je binnen enkele jaren merken dat ook daar van alles mis is.
Nee. Emigreer voor de natuur, de cultuur, de mensen, en economische vooruitgang. Je kunt dan overal iets voor je zelf opbouwen, welke kneuter er ook verkozen is, en welke wetten ze nu weer mee aan komen zetten.
los angeles goedkoper dan amsterdamquote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:04 schreef ukga het volgende:
Japan, over een ratrace gesprokenquote:Op donderdag 19 mei 2011 14:50 schreef afro het volgende:
Ik heb even snel doorgelezen maar ik zie geen japan.
Japan staat gelijk aan veel op het werk zijn (ik woon en werk er (maar nu niet)), maar ook aan hele beleefde en vriendelijke mensen. Meer daarover hier Japan, maar dan niet in Tokyo, deel IIIquote:Op donderdag 19 mei 2011 14:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Japan, over een ratrace gesproken![]()
Een vriendin van mij heeft daar gewerkt. Daar werd op de werkvloer letterlijk gestuurd via 'scold managing'![]()
Plus, ik vind de vrouwen niet aantrekkelijk![]()
Ze houden er wel weer van rugby, meer dan hier, dat is een pluspunt.
2nd that.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Japan staat gelijk aan veel op het werk zijn (ik woon en werk er (maar nu niet)), maar ook aan hele beleefde en vriendelijke mensen. Meer daarover hier Japan, maar dan niet in Tokyo, deel III
Japanse vrouwen kunnen overigens heeeel erg aantrekkelijk zijn.
Je ziet echt de correlatie niet tussen die werkhouding en mate van welvaart??quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
Fantastische werkhouding. Ik zie daar geen problemen mee, is stukken beter als dat gejaagde gedoe hier, waar alles gericht is op carriere en presteren.
Je kunt natuurlijk ook genoegen nemen met een wat lager niveau van materiele welvaart in ruil voor wat meer vrije tijd/ontspanning. Alles wat je boven de, zeg, 2500 euro p/m verdient is eigenlijk toch overbodig.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:34 schreef waht het volgende:
[..]
Je ziet echt de correlatie niet tussen die werkhouding en mate van welvaart??
Een beschrijving van mijn echtgenote en mezelf?quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:24 schreef SeLang het volgende:
En kwa vrouwen zijn de verschillen erg groot. Gemiddeld vind ik de meesten ze niet knap maar er lopen daar BABES rond. En vaak loopt er een enorme nerd naast
Ik niet. Het is overal wel wat, hier ken ik de mensen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:32 schreef maartena het volgende:
Ik vraag me eigenlijk meer af wie ook echt plannen aan het maken is. 99 van de 100 die het overwegen blijven gewoon in Nederland.... want: te duur, geen visum, te ingewikkeld, te moeilijk, weet ik wat allemaal....
Zijn er hier mensen die al serieus plannen in werking hebben gezet?
Is het niet een kwestie van doen? Mensen die zoiets echt willen, doen het ook, terwijl het anders bij plannen blijft? Het was dat ik indertijd een half jaar op mijn H1B visum moest wachten, anders was ik binnen een week naar de VS verhuisd.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:32 schreef maartena het volgende:
Ik vraag me eigenlijk meer af wie ook echt plannen aan het maken is. 99 van de 100 die het overwegen blijven gewoon in Nederland.... want: te duur, geen visum, te ingewikkeld, te moeilijk, weet ik wat allemaal....
Ja, dat moet je zeker. Ik heb vijf jaar op Aruba gewoond en het bleef me verbazen hoe veel Nederlanders daarheen kwamen omdat het zo lekker relaxed was maar vervolgens zich overal over opwonden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:28 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. In Nederland - en zeker in de Randstad - ontkom je eigenlijk niet aan die gehaastheid. Het valt ook mij elke keer op als ik weer terug ben na, zelfs maar een paar weken, buitenland.
Toch moet je je er denk ik niet op verkijken hoezeer je zelf ook geconditioneerd bent door die ratrace, of hoe je het ook wilt noemen. Kan me een aflevering van 'Ik vertrek' herinneren waarin iemand met z'n gezin naar (ik dacht ergens in noord) Scandinavië emigreerde, met als doel ook 'onthaasten'. Vervolgens had hij werklui nodig om een aantal dingen op te knappen aan zijn nieuwe huis. En tja, die kwamen dan vervolgens gewoon niet opdagen op de afgesproken dag, laat staan op de afgesproken tijd. Dat was daar heel normaal. Gewoon een andere perceptie van wat een acceptabele marge is bij dat soort afspraken. Maar daar kon die Nederlander dan ook weer helemaal niet tegen. Je zag z'n bloeddruk stijgen.
Ik moet zeggen dat me dat zelf ook wel aan het denken heeft gezet. Zelf loop ik met het idee dat ik ooit nog wel eens in Spanje wil wonen, maar als dat er ooit van komt dan zal ik zelf ook een knop moeten omzetten en dat soort dingen gewoon moeten accepteren.
Klopt. Maar het gras is er echt groener.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik niet. Het is overal wel wat, hier ken ik de mensen.
Dat geldt niet voor iedereen.quote:
Of mensen willen steeds groener gras dan de buren ten kostte van alles, uiteindelijk gaat het gewoon kapot.quote:
Voor mij, in mijn omstandigheden, is Nederland nu een geschikt land. Ook ben ik toch wel gehecht aan vrienden/familie vlakbij.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Maar het gras is er echt groener.
Ik denk het niet. 1 op de 300 mensen emigreert naar het buitenland. In mijn persoonlijke situatie ken ik maar 2 iemand die zei te gaan emigreren, en uiteindelijk ook gedaan. Ik ga er vanuit dat ik wel meer dan 600 mensen gesproken heb in mijn leven. In mijn situatie zou het dus goed kunnen dat iedereen die het zegt, het ook doet.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:32 schreef maartena het volgende:
Euh, wat?quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:39 schreef betyar het volgende:
[..]
Of mensen willen steeds groener gras dan de buren ten kostte van alles, uiteindelijk gaat het gewoon kapot.
Heb jij statistieken dat de economie gedurende 20 jaar slecht gaat, terwijl die hebzucht is toegenomen?quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:39 schreef betyar het volgende:
[..]
Of mensen willen steeds groener gras dan de buren ten kostte van alles, uiteindelijk gaat het gewoon kapot.
Het grappige is: ik heb nu in 4 "buitenlanden" gewoond (China, Belgie, UK en Taiwan) terwijl ik daar nooit echt plannen voor had gemaakt. Ik ben gewoon daar verzeild geraakt. Ik wist maar 1-3 maanden van tevoren dat ik daar naartoe zou gaan en in 2 van de 4 was ik zelfs nog nooit geweest toen ik daar naartoe ging! En uitgezonderd België had ik ook niet van tevoren woonruimte. Gewoon eerst in een hotel en dan even shoppen voor een appartementje.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:32 schreef maartena het volgende:
Ik vraag me eigenlijk meer af wie ook echt plannen aan het maken is.
Kijk zie hier alleen maar die kapitalistische gedachte, als je leeft op basis van het spreekwoord het gras is altijd groener bij de buren gaat er altijd iets kapot ik denk dan onder meer aan relaties, familiebanden, vriendenkring, gewoon je eigen sociale leven in welke vorm dan ook.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:47 schreef mlg het volgende:
[..]
Heb jij statistieken dat de economie gedurende 20 jaar slecht gaat, terwijl die hebzucht is toegenomen?
Op jouw manier lijkt het me ook leuk. Eigenlijk is het met reizen net zo: het is veel interessanter om in een ver land te zijn voor zaken/met een doel, dan om er met een fotocamera om je nek rond te stommelen. Omdat je er, als je met een doel komt, ook echt deel uitmaakt van het dagelijks leven. Je hebt er iets te zoeken, je spreekt mensen in een normale, dagelijkse context en er is niet de 'druk' om dat ene, pittoreske strandje te vinden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het grappige is: ik heb nu in 4 "buitenlanden" gewoond (China, Belgie, UK en Taiwan) terwijl ik daar nooit echt plannen voor had gemaakt. Ik ben gewoon daar verzeild geraakt. Ik wist maar 1-3 maanden van tevoren dat ik daar naartoe zou gaan en in 2 van de 4 was ik zelfs nog nooit geweest toen ik daar naartoe ging! En uitgezonderd België had ik ook niet van tevoren woonruimte. Gewoon eerst in een hotel en dan even shoppen voor een appartementje.
Ik zou het zo weer doen want verandering en een beetje avontuur maakt het leven interessant, al hoef ik voorlopig niet persé weg waar ik nu woon (UK). Ik heb overigens alweer appartementen bekeken in Filipijnen maar ik prefereer het klimaat in Noord Europa. (sowieso ben ik toch bijna de helft van de tijd op vakantie, meestal naar warme landen)
Als iedereen nou over dezelfde mate van zelfreflectie zou beschikken. Petje af.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 00:02 schreef Nadine26 het volgende:
Twee seconden later besef ik dan weer dat het grootste probleem, namelijk ikzelf, helaas meegaat op reis
Wat een onzin.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Kijk zie hier alleen maar die kapitalistische gedachte, als je leeft op basis van het spreekwoord het gras is altijd groener bij de buren gaat er altijd iets kapot ik denk dan onder meer aan relaties, familiebanden, vriendenkring, gewoon je eigen sociale leven in welke vorm dan ook.
China is een heel mooi land voor ontevreden mensen als jij.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In welke landen kan je als hoger opgeleide beter wonen en leven dan hier? Naar welk land zou jij in theorie graag emigreren?
Yep, ik heb een permanent visum voor NZ en mijn vrouw is Amerikaans. We gaan binnenkort voor de CR-1 via DCF. Moeten nog even bepalen of het eerst NZ wordt en dan VS, of een van de twee. Maar dat de toekomst buiten Nederland ligt, staat vast.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:32 schreef maartena het volgende:
Ik ben niet zo ontevreden hoor. Ik ben alleen niet van plan om straks 2 ton te betalen voor een vinex-rijtjeshuisje. Sue me.quote:China is een heel mooi land voor ontevreden mensen als jij.
Dan moet je ook niet in de Randstad gaan wonen, maar ergens in een klein dorp.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 00:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben niet zo ontevreden hoor. Ik ben alleen niet van plan om straks 2 ton te betalen voor een vinex-rijtjeshuisje. Sue me.
Of je eigen onderneming starten. De VS kent een start-up visa regeling.quote:Op maandag 23 mei 2011 12:42 schreef donders5 het volgende:
Ik zou graag naar Amerika willen. Dat eeuwige sociaal-democratische geleuter hier in Nederland begint me nu te veel de keel uit te hangen. H1B gaat echter niet lukken, dus dan moet het maar de DV loterij worden.
Nee, bedankt.quote:Op zondag 22 mei 2011 01:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet in de Randstad gaan wonen, maar ergens in een klein dorp.
Mensen die willen emigreren vanwege de politieke leider van dat moment zijn echtquote:Op maandag 23 mei 2011 14:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Of je eigen onderneming starten. De VS kent een start-up visa regeling.
De VVD kan ik nog wel pruimen. Als de PvdA in 2015 aan de macht komt, dan ben ik weg.
quote:In het kort: Emigreer niet om politiek, regeltjes, wetten, belasting..... want in je nieuwe land zul je binnen enkele jaren merken dat ook daar van alles mis is.
En waarom? Voor 1989 emigreerden mensen vanuit Oost-Europa ook naar W-Europa, Canada, Australie of de VS vanwege het linkse klimaat in Oost-Europa.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Mensen die willen emigreren vanwege de politieke leider van dat moment zijn echt
Dat je weg wil uit een socialistisch systeem of wil ontsnappen aan een dictatuur snap ik, maar verder slaat het nergens op om vanwege de PvdA of de PVV te gaan emigreren. Zie mijn post hierboven.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:26 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En waarom? Voor 1989 emigreerden mensen vanuit Oost-Europa ook naar W-Europa, Canada, Australie of de VS vanwege het linkse klimaat in Oost-Europa.
Mensen zullen altijd emigreren omdat ze het totaal niet eens zijn met het op dat moment gevestigde politieke klimaat.
Natuurlijk emigreer je niet alleen vanwege het politieke klimaat. Andere cultuur, klimaat, voorzieningen, mensen, natuur spelen allemaal een rol. Ik zit er al langer over te denken om na mijn studie mijn koffers te pakken. Als de PvdA in 2015 aan de macht komt, is dat de druppel die de emmer laat overlopen.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Mensen die willen emigreren vanwege de politieke leider van dat moment zijn echt
Zoals maartena al zei:
[..]
quote:Op maandag 23 mei 2011 14:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Natuurlijk emigreer je niet alleen vanwege het politieke klimaat. Andere cultuur, klimaat, voorzieningen, mensen, natuur spelen allemaal een rol. Ik zit er al langer over te denken om na mijn studie mijn koffers te pakken. Als de PvdA in 2015 aan de macht komt, is dat de druppel die de emmer laat overlopen.
Alsof er dan zoveel gaat veranderen ten opzichte van nu. We komen net uit een PvdA kabinet. De VVD heeft nog niets gedaan. En wie weet komt de VVD dan weer in 2023 aan de macht. Het is allemaal zo korte termijn.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:26 schreef Zienswijze het volgende:
Mensen zullen altijd emigreren omdat ze het totaal niet eens zijn met het op dat moment gevestigde politieke klimaat.
Waarom ben je niet in het buitenland gaan studeren? Oh wacht, die linkse studievoorzieningen in Nederland zijn zeker veel te aantrekkelijk.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:28 schreef Zienswijze het volgende:
Ik zit er al langer over te denken om na mijn studie mijn koffers te pakken. Als de PvdA in 2015 aan de macht komt, is dat de druppel die de emmer laat overlopen.
Dat was een CDA-PvdA kabinet, het CDA neutraliseert het nog enigzins. Ik doelde meer op een PvdA met D66/GL/SP of iets in die richting.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
[..]
Alsof er dan zoveel gaat veranderen ten opzichte van nu. We komen net uit een PvdA kabinet.
Klopt, zeker. Maar ik wens niet dat vanaf 2015 mijn belastinggeld aan dergelijke linkse hobby's wordt besteed. Dat is puur principeel. De PvdA heeft alle recht op haar eigen standpunten, maar ik wil niet dat dat met mijn belastinggeld gefinancieerd wordt.quote:De VVD heeft nog niets gedaan. En wie weet komt de VVD dan weer in 2023 aan de macht. Het is allemaal zo korte termijn.
Ik ben gewoon hier geboren, dus dan is het logisch dat je je studie in je geboorteland start, nietwaar? Maar ik sluit een deel van mijn studie in het buitenland zeker niet uit. Sterker nog, een volledige master in het buitenland is een aantrekkelijke optie.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waarom ben je niet in het buitenland gaan studeren? Oh wacht, die linkse studievoorzieningen in Nederland zijn zeker veel te aantrekkelijk.
Die linkse grappen zijn leuk, maar bijzonder ineffectief.quote:Studeren is te duur in Nederland
Het rendement op een studie in Nederland ligt onder het Oeso-gemiddelde. Een mannelijke student levert weliswaar 360 duizend dollar op waaronder 157 duizend dollar aan belastinginkomsten. Een vrouwelijke student is slechts goed voor 250 duizend of 91 duizend dollar aan belastingafdracht. De publieke uitgaven aan onderwijs blijken wel een goede investering met een aardig rendement van meer dan 100 procent.
Het probleem is dat je in je jonge jaren niet altijd de beschikking hebt over een flinke zak geld. Je bent in veel gevallen afhankelijk van je ouders. Nu worden de mogelijkheden natuurlijk vergroot wanneer je de belasting verlaagt, maar dan bestaat er nog steeds een grote groep voor wie studeren simpelweg te duur is. Een optie is dan natuurlijk om je in de schulden te steken. Op zich is daar niets mis mee, maar indien je het onderwijs privatiseert dan stijgt de prijs en wordt die studieschuld wel heel extreem.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik ben gewoon hier geboren, dus dan is het logisch dat je je studie in je geboorteland start, nietwaar? Maar ik sluit een deel van mijn studie in het buitenland zeker niet uit. Sterker nog, een volledige master in het buitenland is een aantrekkelijke optie.
Ik heb niets aan de linkse studievoorzieningen. Je onderwijs wordt grotendeels gesubsidieerd, maar je betaalt na je studie wel veel belastingen. Dan heb ik liever geen onderwijssubsidie, en een belastingtarief van 30% na je studie. Ben je veel goedkoper uit!
Ik merk het al; zelf wel lekker profiteren van ons "socialistische" systeem, maar er straks zelf aan meebetalen ho maar. Zulke mensen ben ik inderdaad ook liever kwijt dan rijk. Jammer dat ik nu nog wel betaal voor jouw studie, je stufi, ov, zorgtoeslag en wellicht ook huurtoeslag. Maar ja, dat is mijn 'fout' door hier te blijven wonen. Het kabinet zou zulke mensen als jij eigenlijk moeten verplichten om de publieke investeringen in een studie tot op de laatste cent terug te betalen indien studenten/scholieren na het afronden van hun studie direct naar het buitenland vertrekken.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:39 schreef Zienswijze het volgende:
Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat het rendement van een studie in Nederland onder het gemiddelde ligt:
[..]
Die linkse grappen zijn leuk, maar bijzonder ineffectief.
godverdomme, nog ondankbaar doen ook dat sommige mensen krom liggen om jouw studie te betalen. triest hoor...quote:Op maandag 23 mei 2011 14:39 schreef Zienswijze het volgende:
Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat het rendement van een studie in Nederland onder het gemiddelde ligt:
[..]
Die linkse grappen zijn leuk, maar bijzonder ineffectief.
Hoezo? Ik betaal een veelvoud aan belastingen terug. Bovendien heb ik zelf toch al aangegeven dat ik het niet eens ben met het huidige linkse gesubsidieerde studiesysteem?quote:Op maandag 23 mei 2011 14:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
godverdomme, nog ondankbaar doen ook dat sommige mensen krom liggen om jouw studie te betalen. triest hoor...
Dat lok je zelf uit. Gratis weggeven moet je nooit doen. Voor wat, hoort wat, toch?quote:Op maandag 23 mei 2011 14:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik merk het al; zelf wel lekker profiteren van ons "socialistische" systeem, maar er straks zelf aan meebetalen ho maar.
Het lijkt mij niet verstandig om potentieel succesvolle mensen bij voorbaat kwijt te willen, niet waar?quote:Zulke mensen ben ik inderdaad ook liever kwijt dan rijk.
Dat heb je min of meer aan jezelf te danken. Ik ben voor privaat onderwijs, waar de consument, de student zijn kosten voor een jaar onderwijs zélf betaalt.quote:Jammer dat ik nu nog wel betaal voor jouw studie, je stufi, ov, zorgtoeslag en wellicht ook huurtoeslag.
Exact, ben ik met je eens.quote:Maar ja, dat is mijn 'fout' door hier te blijven wonen. Het kabinet zou zulke mensen als jij eigenlijk moeten verplichten om de publieke investeringen in een studie tot op de laatste cent terug te betalen indien studenten/scholieren na het afronden van hun studie direct naar het buitenland vertrekken.
Zie de post hierboven.quote:Oh en lees de laatste zin van je quote eens...
- Inderdaad, een studielening nemen.quote:Op maandag 23 mei 2011 14:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem is dat je in je jonge jaren niet altijd de beschikking hebt over een flinke zak geld. Je bent in veel gevallen afhankelijk van je ouders. Nu worden de mogelijkheden natuurlijk vergroot wanneer je de belasting verlaagt, maar dan bestaat er nog steeds een grote groep voor wie studeren simpelweg te duur is. Een optie is dan natuurlijk om je in de schulden te steken. Op zich is daar niets mis mee,'
Als je onderwijs volledig privatiseert, krijg je bedrijven die er belang bij hebben om onderwijs goedkoop aan te bieden door te innoveren om zodende een groter marktaandeel te verkrijgen.quote:maar indien je het onderwijs privatiseert dan stijgt de prijs en wordt die studieschuld wel heel extreem.
Dat valt me tegen van je. Ik had verwacht dat jij voor het gebruik van kleinere zalen zou pleiten, dat zou een kostenbesparing kunnen zijn die niet ten koste gaat van de kwaliteit, deze gaat dat wel.quote:Combineer de vakken, schuif met studenten, zodat de zaal weer bijna 100% gevuld wordt, waar je dus - per vak - 2 a 3 docenten weg kunt bezuinigen.
Vergeet het maar jongen. In de USA zie je duidelijk dat privaat onderwijs alleen maar steeds duurder wordt. Al die private universiteiten willen de grote namen aantrekken, topfaciliteiten aanbieden enz.quote:Bedrijf A biedt onderwijs voor 10.000 euro aan. Bedrijf B kan door te innoveren onderwijs voor 6000 euro aan bieden, en roomt het marktaandeel van bedrijf A af. Bedrijf C betreedt de markt, etc. etc.
Ik was nog niet op de hoogte van deze nieuwe wetgeving. Bedankt voor de tip!quote:Op maandag 23 mei 2011 14:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Of je eigen onderneming starten. De VS kent een start-up visa regeling.
De VVD kan ik nog wel pruimen. Als de PvdA in 2015 aan de macht komt, dan ben ik weg.
Die gozer leeft compleet buiten iedere realiteitquote:Op maandag 23 mei 2011 14:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Zoals maartena al zei:
[..]
Daar hebben we het over gehad en tot nu toe ben je gewoon een ruime netto-ontvanger met een mager toekomstperspectief... Je liegt dus gewoon weer eens de boel bij elkaar...quote:Op maandag 23 mei 2011 15:00 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hoezo? Ik betaal een veelvoud aan belastingen terug.
Maar je trekt het wel leeg tot de laatste stuiverquote:Bovendien heb ik zelf toch al aangegeven dat ik het niet eens ben met het huidige linkse gesubsidieerde studiesysteem?
De geschiedenis sinds WO2 leert ons gewoon dat politiek een pendule is..... "het volk" is snel ontevreden, en zwaait vervolgens over naar de andere partij. Politieke standpunten geheel niet meegenomen, is de kans gewoon GROOT dat na X jaar een rechtse regering, dat er weer een wat linksere regering komt, dan weer gevolgd door een wat rechtsere, etc....quote:Op maandag 23 mei 2011 14:21 schreef Zienswijze het volgende:
? Die laatste is in Brabant te vinden.quote:Op maandag 23 mei 2011 19:55 schreef Nielsch het volgende:
Iedereen klaagt wel over het klimaat hier in Nederland, maar ik ben er eigenlijk best tevreden mee. True, het regent vaak en in de winter is het koud, maar er zitten hier tenminste ook geen exotische kutbeesten in je huis of in het park.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het alles behalve cool. Ik vind niet graag een schorpioen in mijn slaapkamer bijvoorbeeld. Maar goed, anderen zullen daarvan minder last hebben.quote:Op maandag 23 mei 2011 21:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
? Die laatste is in Brabant te vinden.
Het is toch altijd best cool als je zo'n 'exotisch kutbeest" in het wild tegenkomt? 99 van de 100 keer zijn ze zo snel weg dat je ze niet eens kunt zien.
Mensen die emigreren gaan dan ook niet in een jungle wonen oid.quote:Op maandag 23 mei 2011 21:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik vind het alles behalve cool. Ik vind niet graag een schorpioen in mijn slaapkamer bijvoorbeeld. Maar goed, anderen zullen daarvan minder last hebben.
Je hebt ze overal op het zuidelijk halfrond, dus ook in Australië of Nieuw-Zeeland.quote:Op maandag 23 mei 2011 21:09 schreef rakotto het volgende:
[..]
Mensen die emigreren gaan dan ook niet in een jungle wonen oid.
Ik ben geen meisje wat bij elk spinnetje of beestje op een stoel klimt.quote:Op maandag 23 mei 2011 21:05 schreef Nielsch het volgende:
Ik vind het alles behalve cool. Ik vind niet graag een schorpioen in mijn slaapkamer bijvoorbeeld. Maar goed, anderen zullen daarvan minder last hebben.
Mwah, je hebt ook wel landen met lekker weer zonder al te erge enge, gevaarlijke, kutbeesten.quote:Op maandag 23 mei 2011 19:55 schreef Nielsch het volgende:
Iedereen klaagt wel over het klimaat hier in Nederland, maar ik ben er eigenlijk best tevreden mee. True, het regent vaak en in de winter is het koud, maar er zitten hier tenminste ook geen exotische kutbeesten in je huis of in het park.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Olifanten in het wild? In de VS?quote:
Ik heb veel last van hooikoorts en vooral die echte Nederlandse kut-planten raken mij hard. Daarom lijkt mij Lanzarote heerlijk: aan zee; warm en zonder al te veel planten.quote:Op maandag 23 mei 2011 22:51 schreef Jane het volgende:
[..]
Mwah, je hebt ook wel landen met lekker weer zonder al te erge enge, gevaarlijke, kutbeesten.
Als het qua werk zou kunnen, zou ik wel een klimaatvluchteling worden. Canarische eilanden, ofzo.Misschien af en toe een kakkerlak, maar veel erger wordt het niet. En geen muggen. En altijd lente! Heerlijk.
Of omgekomen dierentuin-medewerkers. 0.25 per jaar is dus 1 persoon per 4 jaar. Ach, het zou zomaar kunnen.quote:Op maandag 23 mei 2011 22:54 schreef Jane het volgende:
Olifanten in het wild? In de VS?Of gaat het hier om omgekomen circusartiesten?
Je kan prima kijken waar je kan bezuinigen bij gelijkblijvende kwaliteit. Het huidige systeem is te inefficient (1 docent voor een driekwart lege zaal bijvoorbeeld). Je kan het best combineren door een deel gezamenlijke colleges van verschillende studies en het andere deel aparte colleges per studie waar de stof ten aanzien van de bijbehorende studie wordt uitgediept. Dit is slechts een voorbeeld. Het is aan de markt om innovatieve oplossingen te verzinnen, bij gelijkblijvende kwaliteit.quote:Op maandag 23 mei 2011 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat valt me tegen van je. Ik had verwacht dat jij voor het gebruik van kleinere zalen zou pleiten, dat zou een kostenbesparing kunnen zijn die niet ten koste gaat van de kwaliteit, deze gaat dat wel.
Het is niet voor niets dat voor verschillende studierichtingen hetzelfde vak anders wordt aangeboden, de een heeft het ene deel van het vak niet zo nodig maar het andere deel des te meer en vice versa.
Ook verschilt het tempo wat verschillende studentenpopulaties aankunnen (gevolg van zelfselectie en profieleisen).
Je kan bijv. echt niet technische bedrijfskundige studenten en werktuigkundige studenten dezelfde wiskunde geven.
Bovendien kunnen studenten zich beter concentreren in een minder volle zaal aangezien dat aangenamer is.
De VS heeft geen volledige vrije markt in de educatieve sector. Omdat de armere klasse naar de staatsscholen kan, loont het voor de vrije markt weinig om scholen voor die armere klasse op te richten.quote:Vergeet het maar jongen. In de USA zie je duidelijk dat privaat onderwijs alleen maar steeds duurder wordt. Al die private universiteiten willen de grote namen aantrekken, topfaciliteiten aanbieden enz.
Je hoeft immers van die miljoenen studenten slechts 5 000 - 20 000 aan te trekken. Als enkel het rijkste deel zich dat kan veroorloven dan maakt dat voor de universiteit niet uit, zolang ze maar voldoende gepercipieerde kwaliteit bieden om het de prijs waard te laten zijn.
Goed publiek onderwijs werkt uitstekend, dat heeft Nederland in de negentiende en twintigste eeuw met verve bewezen. Helaas daalde vanaf de jaren 60 a 70 het niveau binnen het gehele onderwijs t.g.v. politieke beslissingen.
Goede wetenschappers vluchten niet uit Nederland omdat ze in de USA een veel hoger salaris krijgen, ze vluchten uit Nederland omdat de overheid te gierig is om hen de middelen te geven om goed onderzoek te doen, met een miljard meer per jaar (dat is ongeveer ¤5 per burger per maand) en dan specifiek voor bèta-onderzoek heb je al veel verschil gemaakt.
Er zijn inderdaad meer manieren. Je moet voor jezelf kijken bij welke regeling je het beste profijt hebt want dat verschilt natuurlijk per persoonquote:Op maandag 23 mei 2011 17:29 schreef donders5 het volgende:
[..]
Ik was nog niet op de hoogte van deze nieuwe wetgeving. Bedankt voor de tip!
Toch ben ik er nog niet van overtuigd dat het heel aantrekkelijk is... je bent dan namelijk veel te veel afhankelijk van de investeerder. Als ik een startup gelanceerd zou hebben die dusdanig veelbelovend is dat hij een flinke investering rechtvaardigt, dan zou ik ook kunnen wachten tot ik genoeg winst heb gemaakt om een EB-5 visum te kunnen bemachtigen, wat volgens mij een veiligere methode is om richting de Green Card te gaan. Het lijkt me verschrikkelijk om het land uitgezet te worden omdat je startup niet zo succesvol is als je had gehoopt.
Ik heb vrij rechts sociaal-economische standpunten, waarbij ik zelfs de VVD nog te links vind. Laat staan wat ik van de PvdA vind. De VVD kan ik nog wel pruimen, zo goed als kwaad dat gaatm naar de PvdA gaat mij echt een stapje te ver. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat de VVD geen echte liberale, rechtse partij is. Ik zie de VVD dan ook meer als een PvdA light.quote:Het verschil tussen de VVD en de PvdA is trouwens geneuzel in de marge. Ook de VVD tapt uit hetzelfde nare collectivistische vaatje. Ze maken misschien een klein beetje ruzie over de hoeveelheid die getapt moet worden, maar dat is vooral voor de show. Maak niet de vergissing te denken dat de VVD een liberale partij is. Mij interesseert het geen fluit of de VVD of de SP aan de macht is, ik wil gewoon weg omdat kapitalisme in dit land een vies woord is geworden.
Je vergeet alleen wel even te vermelden dat de "public colleges" en/of "public universities" niet gratis zijn, zoals je een klein beetje met het woordje "staatsschool" lijkt te zeggen. Studeren aan een college of universiteit die voor een groot deel door de staat wordt betaald, kost een student toch nog gemiddeld $7k per jaar (alleen kosten school, exclusief alle andere kosten zoals wonen, levensonderhoud, etc) om een college van 4 jaar te volgen:quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:30 schreef Zienswijze het volgende:
De VS heeft geen volledige vrije markt in de educatieve sector. Omdat de armere klasse naar de staatsscholen kan, loont het voor de vrije markt weinig om scholen voor die armere klasse op te richten.
Ik had nog een interessante vraag: waarom nemen ze geen studielening ipv zoveel te werken? Na je studie kan je dat toch gewoon terugbetalen als je een studie met het oog op de mogelijkheden op de arbeidsmarkt kiest?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:04 schreef maartena het volgende:
[..]
Public four-year colleges charge, on average, $7,605 per year in tuition and fees for in-state students. The average surcharge for full-time out-of-state students at these institutions is $11,990.
Private nonprofit four-year colleges charge, on average, $27,293 per year in tuition and fees.
Public two-year colleges charge, on average, $2,713 per year in tuition and fees.
Bron: http://www.collegeboard.com/student/pay/add-it-up/4494.html
Reken daarbij de kosten voor levensonderhoud even bij, en het feit dat de studiebeurs niet bestaat...... dan is iemand die naar een spotgoedkope staatsuniversiteit wil en 4 jaar wil studeren, toch al gauw een goede $15k per jaar kwijt.
En dat betekend dus: Werken elk weekend, en vaak door de week om het te bekostigen. Waar ik voorheen woonde toen ik nog huurde was naast een meisje dat ook naar een public college ging hier, en die reed elke ochtend om 03:45 weg van huis om om 04:00 te beginnen in een ochtend-ploeg ergens (ben even vergeten waar ze ook alweer werkte) tot 08:00, en dan door naar college. In het weekend werkte ze op zaterdag ook nog ergens. Elke dag dus 4 uur werken plus de hele dag college, daarna huiswerk doen, en om 21:00 gingen bij haar de lichten echt uit. Dit deed ze 3 jaar lang, en toen verhuisde ze ergens anders heen, dus ik neem aan dat ze haar studie wel heeft uitgezeten.
Dat is dus het verschil met Nederland: Als je ouders geen geld hebben, en geen geld kunnen lenen: Dan mag je je de pleuris werken en zelf de schulden in gaan om een studie af te maken. Vergeleken daarmee hebben studenten in veel Europese landen..... eigenlijk een luizenleventje.
Nou ja.... in ieder geval veel minder kosten.
Ja, en zolang de overheid subsidie aan universiteiten geeft, heb je geen volledige vrije markt, en is het voor de private sector moeilijk in alle segmenten te concurreren.quote:Je vergeet alleen wel even te vermelden dat de "public colleges" en/of "public universities" niet gratis zijn, zoals je een klein beetje met het woordje "staatsschool" lijkt te zeggen. Studeren aan een college of universiteit die voor een groot deel door de staat wordt betaald, kost een student toch nog gemiddeld $7k per jaar (alleen kosten school, exclusief alle andere kosten zoals wonen, levensonderhoud, etc) om een college van 4 jaar te volgen:
Onzin blaat. Sommige van de grootste en meest gerespecteerde uni's in de VS zijn volledig privaat. Harvard is er een van,Stanford ook en het MIT idem en de lijst loopt door en door.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:51 schreef Zienswijze het volgende:
Ja, en zolang de overheid subsidie aan universiteiten geeft, heb je geen volledige vrije markt, en is het voor de private sector moeilijk in alle segmenten te concurreren.
Nee, de volledige sector is niet privaat. Subsidies van de overheid verstoren het marktevenwicht.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Onzin blaat. Sommige van de grootste en meest gerespecteerde uni's in de VS zijn volledig privaat. Harvard is er een van,Stanford ook en het MIT idem en de lijst loopt door en door.
Blijkbaar dus niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:05 schreef Zienswijze het volgende:
Nee, de volledige sector is niet privaat. Subsidies van de overheid verstoren het marktevenwicht.
Hoe zie jij het voor je dat studenten elektrotechniek die gemiddeld intelligenter zijn dan studenten technische bedrijfskunde dezelfde wiskundelessen volgen? Het tempo en de moeilijkheidsgraad zijn dan gegarandeerd niet goed voor minstens een van de twee groepen. Get my point?quote:Je kan prima kijken waar je kan bezuinigen bij gelijkblijvende kwaliteit. Het huidige systeem is te inefficient (1 docent voor een driekwart lege zaal bijvoorbeeld). Je kan het best combineren door een deel gezamenlijke colleges van verschillende studies en het andere deel aparte colleges per studie waar de stof ten aanzien van de bijbehorende studie wordt uitgediept.
Dat heb jij goed geanalyseerd maar het is slechts een theorie, pas jaren nadat zoiets in de praktijk is geïmplementeerd zullen we weten hoe het echt uitwerkt. De geschiedenis heeft ons immers geleerd dat gammawetenschappen wel achteraf iets goed kunnen verklaren maar niet vooraf iets goed kunnen voorspellen en zo'n theorie is een typische gammatheorie.quote:De VS heeft geen volledige vrije markt in de educatieve sector. Omdat de armere klasse naar de staatsscholen kan, loont het voor de vrije markt weinig om scholen voor die armere klasse op te richten.
Geef je de volledige sector vrij, dan is er vraag van armere studenten naar onderwijs. De vrije markt kan hierop inspringen door onderwijs tegen een bepaalde prijs aan te bieden. Degene met de beste prijs/kwaliteit verhouding zal naar verwachting de meeste klanten krijgen.
Je beseft toch dat wij voor het eerst in vele decennia een rechtse (misschien wel extreemrechtse?) regering hebben die aangevoerd wordt door een zeer rechtse partij die openlijk verkondigt de partij voor de rijken te zijn?quote:En je hebt idd gelijk dat het kapitalisme een vies woord is geworden. Ook de afgunst jegens succes (wat een "cultuurelement" is geworden) is voor mij een grote factor om weg te gaan.
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je beseft toch dat wij voor het eerst in vele decennia een rechtse (misschien wel extreemrechtse?) regering hebben die aangevoerd wordt door een zeer rechtse partij die openlijk verkondigd de partij voor de rijken te zijn?
Dat kan inderdaad. Alleen zijn de leningen vrijwel NOOIT 100% kostendekkend, en waar de lening in Nederland zo goed als gegarandeerd is, kun je in de VS een lening geweigerd worden als je een te lage credit-score hebt bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:51 schreef Zienswijze het volgende:
Ik had nog een interessante vraag: waarom nemen ze geen studielening ipv zoveel te werken? Na je studie kan je dat toch gewoon terugbetalen als je een studie met het oog op de mogelijkheden op de arbeidsmarkt kiest?
Als je het volledig privatiseerd, garandeer je dat de universiteiten..... voortaan alleen toegangkelijk zijn voor de rijken. Door die subdidies kunnen in ieder geval een DEEL van de jan-modaal verdieners hun kinderen naar universiteiten sturen. Neem de subsidies weg, en dat kun je dan wel wegstrepen.quote:Ja, en zolang de overheid subsidie aan universiteiten geeft, heb je geen volledige vrije markt, en is het voor de private sector moeilijk in alle segmenten te concurreren.
Je claim wat betreft KPN gaat niet op, omdat de OPTA bepaalt wat KPN aan haar klanten mag vragen. Zonder een OPTA, en met een vrije markt, was KPN al lang opgekocht, en betaalde de Nederlander veel meer voor kabel. Voor de consument is de Nederlandse situatie natuurlijk prima, maar zoiets komt natuurlijk niet voor niets.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 18:30 schreef maartena het volgende:
Goed voorbeeld: In Nederland is telecommunicatie heftig gesubsidieerd door de overheid. Het netwerk van kabelmaatschappijen en KPN werd DEELS met overheid geld aangelegd, en dus heeft de KPN minder kosten terug te verdienen. Hetzelfde geldt voor bijv. Frankrijk waar de overheid er nog dieper in zit.
Gevolg: Een 20 Mbit/s verbinding kost in Frankrijk nog geen 15 Euro, in Nederland misschien 20 Euro..... en in de VS moet je hiervoor $65 neertellen, en krijg je ook nog een datalimiet van 250 Gb aan je broek gesmeerd.
Het gaat allemaal om balans. Er is niets mis met een beetje subsidie hier en daar. Het moet alleen niet te gek worden. En je moet je goed realiseren dat het voordelen en nadelen heeft. In de VS betaal je minder belasting, maar verder is er ook weinig gesubsidieerd, waardoor veel diensten een stuk duurder zijn.
Ik ben bang dat je helaas wel eens gelijk zult krijgen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:35 schreef Lyrebird het volgende:
Wat betreft Amerikaanse universiteiten: die lopen op hun laatste benen. Ik voorspel dat binnen nu en tien jaar BA en BS degrees online behaald kunnen worden, voor een fractie van de kosten die nu in rekening worden gebracht.
Door allerlei EU verdragen is het tegenwoordig veel makkelijker om een hypotheek in Duitsland te krijgen en in Duitsland net over de grens een woning te kopen..... maar in Nederland te wonen, en in Nederland belasting te betalen. (En dus ook HRA te gebruiken). Er zijn best veel Nederlanders die hetzelfde denken...... die werken in bijv het gebied Arnhem/Nijmegen, de drie twentse economische steden Enschedel/Almelo/Hengelo, wellicht in Maastricht, Venlo, etc... en wonen dus stukken goedkoper in Duitsland.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 23:19 schreef TerugnaarNL het volgende:
Huizen zijn inderdaad te duur voor wat je krijgt maar dat is met name omdat de gemeentes ons allemaal een oor aannaaien door grond goedkoop over te nemen van een boer en dan 5x zo duuur te verkopen. En de HRA maakt de pijn dan zachter. Vanwege de lage rente ben je uiteindelijk procentueel niet zo heel duur uit maar het zou goedkoper moeten zijn (zie Duitsland).
Yep. Alleen binnen California echter. (Amtrak Surfliner die langs de kust gaat). Prima treinen, mooi voor de langere afstanden, net zoals vroeger in de NL treinen komt er nog zo'n karretje langs die verse koffie verkoopt etc....quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:28 schreef Holograph het volgende:
Gewoon even benieuwd; heb jij wel eens met een Amtrak-trein gereisd?
Het is eigenlijk helemaal niet zo raar, ondanks dat je hier geboren bent. Ieder land heeft zijn eigen eigenschappen en het zou wel heel toevallig zijn wanneer de meeste mensen precies geboren werden in het land dat het beste bij hun paste! Waarschijnlijker is dat 95% van de mensen juist niet in het land woont dat bij ze past.quote:Op zondag 29 mei 2011 12:02 schreef QBay het volgende:
Ik overweeg te emigreren, maar ik weet nog niet waarheen. De reden voor het eventueel (niks is zeker uiteraard) emigreren is ook niet geheel duidelijk, ik heb niet echt een band/gevoel/klik bij Nederland (ondanks dat ik hier ben geboren en opgegroeid, ouders ook gewoon 100% Nederlands, etc.). Ik weet ook niet waarom ik dat gevoel niet heb, maar Nederland 'doet' mij gewoon niks, ondanks dat ik ook niet persé slechte ervaringen heb hier.
Landen die wel op mijn lijstje staan om in ieder geval eens nader te bekijken: Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Maleisië. Grappig dat Europa mij eigenlijk helemaal niet interesseert (alhoewel Scandinavië wel érg mooi is).
Inderdaad.quote:Op zondag 29 mei 2011 16:19 schreef TerugnaarNL het volgende:
Ik raad ondernemende types aan: ga de wereld in, maak gebruik van je goede opleiding, verdien lekker wat geld, creer je eigen pensioen reserve en als je dan eenmaal kinderen hebt die naar (middelbare) school moeten, kom je weer terug.
Dank voor je uitgebreide post!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 18:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Alleen zijn de leningen vrijwel NOOIT 100% kostendekkend, en waar de lening in Nederland zo goed als gegarandeerd is, kun je in de VS een lening geweigerd worden als je een te lage credit-score hebt bijvoorbeeld.
[..]
Jaren in het buitenland tellen niet mee in de opbouw van je AOW.quote:Op zondag 29 mei 2011 21:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hier heb je AOW, dus vanaf je 67e (of 70e), keer je weer terug naar Nederland op je AOW te strijken.
Inderdaad. Maar rationele mensen weten dat nietquote:Op zondag 29 mei 2011 21:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jaren in het buitenland tellen niet mee in de opbouw van je AOW.
quote:Op zondag 29 mei 2011 21:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jaren in het buitenland tellen niet mee in de opbouw van je AOW.
Is dit de enige reactie van Links Nederland? Vanaf je 15e bouw je je AOW op. Als je tussen je 25e-30e naar het buitenland gaat, ontvang je toch zo'n 20-30% van je AOW, wanneer je terug komt.quote:Op zondag 29 mei 2011 21:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar rationele mensen weten dat niet
Dus ja, redelijk slechte wetgeving voor degene die een X jaar in het buitenland heeft gewoond, maar wel na zijn 65e doorwerkt.quote:Voor ieder jaar dat u tussen uw 15e en 65e niet in Nederland heeft gewoond, krijgt u 2% minder AOW.
Dat is het ook. Het is profiteren van de vrije markt. Landen concurreren onderling om de (beste) hoogopgeleide werknemers. Die kan je aantrekken door een voordelig belastingklimaat en door goede voorzieningen. Wanneer je een bepaalde dienst goedkoop kan verkrijgen (bijv. werk - lage belastingen), vestig je je in land A. Een andere dienst (bijv. onderwijs) kan je goedkoop in land B verkrijgen, dus vestig je je dan daar. Het is hetzelfde met bedrijven: die laten een deel van het totale product ook maken waar het het goedkoopst is.quote:Op zondag 29 mei 2011 23:45 schreef devzero het volgende:
Dus naar het buitenland vertrekken om minder belasting te betalen en dan later wel "het cadeautje" AOW in nederland verwachten? Ik zou het bijna profiteren noemen
Scheer toch niet zo simplistisch al die mensen over één kam, voor een deel zijn de plannen heel serieus. Emigratie hoeft echter niet ver over de grens te zijn. Ik schat in dat ik straks in West-Duitsland ga werken en in Nederland ga werken (met behoud van AOW en HRA), gewoon omdat ik geen slachtoffer wil zijn van het decennialange falende Nederlandse huisvestingsbeleid.quote:Grappig hoe al die wannabe emigranten verzuipen in de totaal niet terzake doende details.
Precies de instelling die maakt dat die gasten nooit of te nimmer daadwerkelijk vertrekken.
Op het moment dat HRA, AOW, kosten van een huis, een linkse danwel rechtse regering en het niveau van universiteiten je beslissing over emigreren bepalen, heb je werkelijk geen flauw idee wat emigreren werkelijk inhoudt en belangrijker: wat daadwerkelijke motieven zijn voor een succesvolle emigratie.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Scheer toch niet zo simplistisch al die mensen over één kam, voor een deel zijn de plannen heel serieus. Emigratie hoeft echter niet ver over de grens te zijn. Ik schat in dat ik straks in West-Duitsland ga werken en in Nederland ga werken (met behoud van AOW en HRA), gewoon omdat ik geen slachtoffer wil zijn van het decennialange falende Nederlandse huisvestingsbeleid.
Een officieel tekort van 1 miljoen woningen, een extra tekort van meer dan 1 miljoen woningen wegens het niet bewoonbaar zijn (overgeïsoleerde woningen die geen ramen bevatten en die een slecht en slecht onderhouden ventilatiesysteem hebben). En dan zijn er nog natuurlijk al die verschrikkelijke flats en rijtjeshuizen.
Nee dank je. Mijn emigratieplannen zijn heel concreet, alleen ga ik niet naar de andere kant van de wereld emigreren.
De Denen zijn erg aardig als je er als toerist bent. Kom je er definitief wonen, leer je ze meteen heel anders kennen. Dan ben je een allochtoon en daar zijn ze helemaal niet blij mee..quote:Op zondag 15 mei 2011 19:30 schreef totebel het volgende:
Wel overwogen, maar er nog steeds niet uit om het ook serieus echt te gaan doen. Zie naast voordelen toch ook echt wel nadelen namelijk.
Als ik het zou doen, Scandinavische landen of Duitsland.
En qua klimaat; een land als Denemarken heeft meer zonuren dan Nederland en denen zijn ook nog eens onwijs aardige mensen
Als je toch al in Oost-Nederland woont, wat maakt het dan uit als je 50 kilometer landinwaarts Duitsland gaat wonen? Andere taal, andere cultuur,.andere gewoonten? Jazeker, maar het verschilt niet veel vergeleken met NL.quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:08 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Op het moment dat HRA, AOW, kosten van een huis, een linkse danwel rechtse regering en het niveau van universiteiten je beslissing over emigreren bepalen, heb je werkelijk geen flauw idee wat emigreren werkelijk inhoudt en belangrijker: wat daadwerkelijke motieven zijn voor een succesvolle emigratie.
Behalve dan de taal, cultuur en gewoontes? Je realiseert je niet dat dit de grootste invloed op het dagelijkse leven van mensen vormt? Sterker nog, het zijn de enige echt relevante verschillen tussen landen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als je toch al in Oost-Nederland woont, wat maakt het dan uit als je 50 kilometer landinwaarts Duitsland gaat wonen? Andere taal, andere cultuur,.andere gewoonten? Jazeker, maar het verschilt niet veel vergeleken met NL.
En wanneer verschilt West-Duitsland met Oost-Nederland?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Behalve dan de taal, cultuur en gewoontes? Je realiseert je niet dat dit de grootste invloed op het dagelijkse leven van mensen vormt? Sterker nog, het zijn de enige echt relevante verschillen tussen landen.
Jij bent nooit in Duitsland geweest?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En wanneer verschilt West-Duitsland met Oost-Nederland?
Zeker.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij bent nooit in Duitsland geweest?
Jouw gesprekspartner beweert niet dat er nog meer verschillen zijn, hij stelt echter dat jij de invloed van deze factoren onderschat.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:22 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zeker.
Leg mij maar de verschillen behalve andere taal, cultuur, gewoontes uit.
Oh op die manier. Dat zal van persoon tot persoon verschillen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jouw gesprekspartner beweert niet dat er nog meer verschillen zijn, hij stelt echter dat jij de invloed van deze factoren onderschat.
Huh? Door de taal, cultuur en gewoontes....zomaar een gedachte hoor.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:19 schreef Zienswijze het volgende:
Ja dat heb ik zelf reeds opgemerkt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Huh? Door de taal, cultuur en gewoontes....zomaar een gedachte hoor.
Goedkopere woningen. Meer ruimte. Veel meer natuur. Meer wettelijke vrijheden met betrekking tot het openen van een eigen zaak en/of boerderij.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:19 schreef Zienswijze het volgende:
Say what? Deze onderwerpen spelen zeer zeker een rol in mijn keuze om te emigreren. Heb binnenkort twee visa op zak dus het gaat nog gebeuren ook. Natuurlijk is het van belang om ook "positieve" argumenten te hebben om te emigreren (liefde, avontuur, ervaring etc.).quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:08 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Op het moment dat HRA, AOW, kosten van een huis, een linkse danwel rechtse regering en het niveau van universiteiten je beslissing over emigreren bepalen, heb je werkelijk geen flauw idee wat emigreren werkelijk inhoudt en belangrijker: wat daadwerkelijke motieven zijn voor een succesvolle emigratie.
Daarom: ik kan het begrijpen als mensen in Oost-Nederland het leven in West-Duitsland willen leren proeven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:25 schreef maartena het volgende:
[..]
Goedkopere woningen. Meer ruimte. Veel meer natuur. Meer wettelijke vrijheden met betrekking tot het openen van een eigen zaak en/of boerderij.
Met name het eerste kan een hoop geld schelen. En het laatste is waarom o.a. boeren en aannemers nog wel eens in Duitsland gaan zitten. Naast de veel meer ruimte voor een boerderij, is het blijkbaar voor aannemers en dergelijke bedrijven veel makkelijker om een bedrijf te runnen. Mijn ouders wonen in het oosten van het land, en lieten vorig jaar hun ramen/kozijnen allemaal vervangen..... door een Nederlandse aannemer die in Duitsland woont en daar zijn bedrijf heeft bijvoorbeeld. Vraag me de fijne vraagjes van de wet niet trouwens, maar ik begreep via mijn ouders dat er qua bedrijfsvoering iets minder met het geheven vingertje gezwaaid wordt in Duitsland.
En als je je dan prima thuis voelt in de Duitse cultuur verder..... tja, waarom niet?
Jij bent hier toch niet het emigreren naar de andere kant van de wereld (Curacao bijv.) aan het vergelijken met het net over de grens wonen?quote:Op het moment dat HRA, AOW, kosten van een huis, een linkse danwel rechtse regering en het niveau van universiteiten je beslissing over emigreren bepalen, heb je werkelijk geen flauw idee wat emigreren werkelijk inhoudt en belangrijker: wat daadwerkelijke motieven zijn voor een succesvolle emigratie.
Sowieso is 'de Duitse cultuur' net over de grens net zo goed vernederlandst als de Nederlandse verduitst. Het gebied tussen Maas en Rijn is meer een eenheid dan Limburg met de rest van Nederland, en ik vermoed dat dat voor de Achterhoek en Groningen niet veel anders zal zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent hier toch niet het emigreren naar de andere kant van de wereld (Curacao bijv.) vergelijken met het net over de grens wonen?
Hell, ik ben op wandelafstand van de Duitse grens geboren en ik heb Duitse familie en Duitse schoonfamilie, qua cultuur heb ik meer gemeen met de West-Duitsers die tegen de grens wonen dan met de Hollanders.
Klopt idd. Als je een probleem hebt met een Deen (bijv. burenruzie) trek je als buitenlander altijd aan het kortste eind.quote:Op woensdag 1 juni 2011 06:38 schreef Snoopyfrl het volgende:
[..]
De Denen zijn erg aardig als je er als toerist bent. Kom je er definitief wonen, leer je ze meteen heel anders kennen. Dan ben je een allochtoon en daar zijn ze helemaal niet blij mee..
(Ja, ik spreek uit ervaring)
Behalve dat heeft Denemarken nog een hele waslijst aan punten waarom ik er niet meer wil wonen.
Kortom: als Nederlander ben je altijd zuur, want je woont in het enige land waar je als 'binnenlander' aan het kortste eind trekt. En overal anders ben je buitenlander!quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:15 schreef eight het volgende:
[..]
Klopt idd. Als je een probleem hebt met een Deen (bijv. burenruzie) trek je als buitenlander altijd aan het kortste eind.
Ontopic: Voor emigratie begin ik steeds meer voor te voelen. Echter zou ik niet weten waarheen, i.i.g. een land met een beter klimaat.
slachtoffertrauma weer ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kortom: als Nederlander ben je altijd zuur, want je woont in het enige land waar je als 'binnenlander' aan het kortste eind trekt. En overal anders ben je buitenlander!
Zo kun je het ook bekijken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kortom: als Nederlander ben je altijd zuur, want je woont in het enige land waar je als 'binnenlander' aan het kortste eind trekt. En overal anders ben je buitenlander!
Nee, dat is idd onzin. Wel is Nederland erg gevoelig als het om discriminatie gaat. Men wil alle schijn voorkomen dat Nederland discrimineert waardoor het kwartje wel eens de verkeerde kant op wil vallen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:38 schreef Bluesdude het volgende:
wil je beweren dat bij een burenruzie in Nederland de justitie Nederlandse buren eerder in het ongelijk stelt tov de niet-Nederlands buren ?
Wellicht dat je het al vermeld hebt hier, maar in welk land woon(de) je?quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:07 schreef Tijger_m het volgende:
Anyway, emigreren is fantastisch, ik raad het iedereen aan om tenminste 5 jaar in een ander land door te brengen, je leert er veel van en als arbeidservaring sla je er meestal ook geen slecht figuur mee.
Of je daarna terug naar Nederland komt of niet, ach, who cares als je je ergens thuis voelt.
Dat is ook wat ik bedoel. Als jij in het buitenland een bedrijf opricht ben je vaak zuur met allerlei steekpenningen, vreemde belastingen, gebrek aan medewerking etc. Terwijl hier de buitenlanders juist geholpen worden, er vaker een oogje dichtgeknepen wordt door de inspectie, subsidies etc.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:12 schreef eight het volgende:
[..]
Zo kun je het ook bekijken.
In Nederland is het al gauw niet politiek correct.
[..]
Nee, dat is idd onzin. Wel is Nederland erg gevoelig als het om discriminatie gaat. Men wil alle schijn voorkomen dat Nederland discrimineert waardoor het kwartje wel eens de verkeerde kant op wil vallen.
Een klacht over discriminatie gedaan door een buitenlander ligt immers gevoeliger als een Nederlander die klaagt over onrechtvaardigheid.
Dat valt wel mee. Ook in andere landen zijn er allerlei gunstige regels voor buitenlanders. Wat je steeds meer ziet, is dat landen concurreren om goedverdienende buitenlanders, en dat is alleen maar gunstig.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is ook wat ik bedoel. Als jij in het buitenland een bedrijf opricht ben je vaak zuur met allerlei steekpenningen, vreemde belastingen, gebrek aan medewerking etc. Terwijl hier de buitenlanders juist geholpen worden, er vaker een oogje dichtgeknepen wordt door de inspectie, subsidies etc.
Kortom: wij betalen meer in het buitenland en wij betalen meer in Nederland.
Wales, Groot-Brittanie. Ik heb overigens 5 jaar in de VS gewoond en gewerkt in het verleden en dat is mij iig fantastisch bevallen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:13 schreef eight het volgende:
[..]
Wellicht dat je het al vermeld hebt hier, maar in welk land woon(de) je?
En men wil voorkomen dat men politiekcorrect overkomt en doet de eigenvolkeerstdans.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:12 schreef eight het volgende:
[..]
Zo kun je het ook bekijken.
In Nederland is het al gauw niet politiek correct.
[..]
Nee, dat is idd onzin. Wel is Nederland erg gevoelig als het om discriminatie gaat. Men wil alle schijn voorkomen dat Nederland discrimineert waardoor het kwartje wel eens de verkeerde kant op wil vallen.
en het ligt ook ongevoeliger....quote:Een klacht over discriminatie gedaan door een buitenlander ligt immers gevoeliger als een Nederlander die klaagt over onrechtvaardigheid.
Is de werkvergunning in de VS dan via een werkgever gegaan en zo ja krijg je dan gelijk een green card voor onbepaalde tijd?quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wales, Groot-Brittanie. Ik heb overigens 5 jaar in de VS gewoond en gewerkt in het verleden en dat is mij iig fantastisch bevallen.
Daar heb je wel een punt. Er begint idd een taboe te komen op het "politiek correcte"quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:18 schreef Bluesdude het volgende:
En men wil voorkomen dat men politiekcorrect overkomt en doet de eigenvolkeerstdans.
Dat is ook een tendens die je ziet.. ook bij justitie
en het ligt ook ongevoeliger....
Die "erg gevoeligheid" lijkt me overdreven ... nu een discriminerende beweging verkapt in de regering zit...Als je dat even doortrekt naar buiten het justitiegebeuren
Met een HBO diploma geef ik je weinig kans op een Greencard, of je moet programmeur of verpleger zijn. In ieder geval een vak waar ze een schreeuwend tekort aan hebben.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:41 schreef eight het volgende:
[..]
Is de werkvergunning in de VS dan via een werkgever gegaan en zo ja krijg je dan gelijk een green card voor onbepaalde tijd?
Als ik me niet vergis moet je in de VS namelijk minimaal in het bezit zijn van HBO diploma anders kom je in de loterij terecht voor een green card.
Niet altijd. Als het bedrijf in kwestie een functie wil vervullen die als "schaars" wordt geacht, kunnen ook lager opgeleiden de VS binnenkomen. Momenteel vallen daar geen enkele banen onder trouwens, maar het was bijv. pre-dot.com bubble nog redelijk eenvoudig om met een MBO informatie-achtige opleiding toch ingehuurd te worden, omdat er echt programmeurs bij de containerlading geimporteerd werden. (o.a uit India)quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:41 schreef eight het volgende:
Is de werkvergunning in de VS dan via een werkgever gegaan en zo ja krijg je dan gelijk een green card voor onbepaalde tijd?
Als ik me niet vergis moet je in de VS namelijk minimaal in het bezit zijn van HBO diploma anders kom je in de loterij terecht voor een green card.
Dat zul je bijna overal ter wereld aantreffen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:12 schreef eight het volgende:
Een klacht over discriminatie gedaan door een buitenlander ligt immers gevoeliger als een Nederlander die klaagt over onrechtvaardigheid.
Op ras misschien ja. Op nationaliteit zullen veel landen zich weinig bekommeren om een Nederlander.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:07 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat zul je bijna overal ter wereld aantreffen.
Zo klopt het. Als je eenmaal een Green Card hebt, is deze in principe gewoon altijd geldig, of je nu werkt of niet. Om de 10 jaar moet je em vervangen voor een nieuwe, ge-update versie van de kaart, maar dat is meer om veiligheidsredenen (om er voor te zorgen dat je de nieuwste, moeilijker na te maken versie hebt) en om de foto van een update te voorzien.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:08 schreef eight het volgende:
De Greencard is levenslang geldig als je kunt aantonen dat je ook in Amerika werkt.
Nee dus. Meestal krijg je eerst een "voorwaardelijk" visum. Dat kan van alles zijn, een H1B, een K1 "Fiancee" visum, een studentenvisum, er zijn meerdere paden die leiden tot een Green Card. Daar zitten allerlei voorwaarden aan..... heb je echter eenmaal een Green Card, dan is de enige eis dat je geen strafbare feiten onder de categorie "fellony" begaat. En dat zijn meestal de wat serieuzere misdaden, alhoewel in sommige staten daar ook al het rijden onder invloed onder valt.quote:Zijn er soms aanvullende eisen bijgekomen om je Green Card te kunnen behouden?
In Suriname ben je als Nederlander toch iets minder gewenst..... in sommige streken van Indonesië ben je als Nederlander ook nog steeds niet helemaal welkom, met name onder de wat oudere bevolking.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:08 schreef eight het volgende:
Op ras misschien ja. Op nationaliteit zullen veel landen zich weinig bekommeren om een Nederlander.
Dat is ook ongeveer mijn beeld bij Duitsland.quote:Nederland is moderner dan Duitsland en meer op de Angelsaksische landen gericht. Dat heeft tot resultaat gehad dat het hier meer een ratrace is. Je 'moet' veel werken, veel autorijden, veel betalen voor je kleine huis, veel inkomsten maar ook heel veel uitgaven, kinderen op de crêche, kinderopvang betalen en de toeslag ontvangen, weinig thuis zijn, kant-en-klaar maaltijden kopen omdat je weinig tijd hebt. In ieder geval, zo zie ik het. In de Randstad nog meer dan in de rest van Nederland.
Duitsland is wat ouderwetser en gemütlicher. Daar hoef je minder ieder uur met geld bezig te zijn. Je kunt er gewoon een groot huis kopen met een grote tuin en op die manier een beetje in je levensonderhoud voorzien. Als je in Nederland dat grote huis koopt moet je sowieso heel veel werken om dit te betalen, dus heb je er weer minder aan. In Nederland is alles ook veel meer geoptimaliseerd en efficiënt gemaakt. Dit heeft als voordeel dat we met hoge lonen concurrerend kunnen zijn, maar als nadeel dat je nauw in een kader zit en dat bij iedere beslissing moet worden afgewogen wat het kost en wat het oplevert.
Van die kleine winkeltjes waar niet zo vaak mensen komen, die iets aparts doen, zoals je bijv. in Griekenland ziet, die zie je hier weinig. Niet efficiënt genoeg, geen bestaansrecht in Nederland. Iets laten repareren is in Nederland ook vaak onbegonnen werk, het is efficiënter om iets weg te gooien of een hele component te vervangen. Veel opleidingen zijn managment-gericht. Een vak leren is er niet bij, je leert jouw plekje in het complexe productieproces te vervullen.
In Duitsland zie je nog meer vakmanschap. Hier is een opticiën een Hans Anders-keten of Pearl. Daar zie je nog een Meister Optiker. Hier in de Gamma lopen 16-jarigen rond die niets van klussen weten, gewoon vakkenvullers. Daar heb je nog meer Eisenwarengeschäfte met mannen van 50 die je iets kunnen leren.
Dat is in ieder geval mijn gevoel bij Nederland en Duitsland. Persoonlijk was ik liever in Duitsland geboren, dat past beter bij me. Ik kan er wel naar toe gaan, spreek de taal ook vloeiend, maar ben ook gehecht aan de vrienden en familie in de omgeving.
Wat voor werk had jij in Engeland en in de USA?quote:Wales, Groot-Brittanie. Ik heb overigens 5 jaar in de VS gewoond en gewerkt in het verleden en dat is mij iig fantastisch bevallen.
Ik vind dat een heel serieus misdrijf aangezien je bewust kiest voor een sterk verhoogd risico om andere mensen ernstig te invalideren of te doden, ik hoop dat ook in Nederland dit nog eens als misdrijf wordt beschouwd. Momenteel wordt het nog als een overtreding gezien en is zelfs de ernstigste bestraffing van die wet nog tig keer zo licht als de Zijlstrabelasting.quote:En dat zijn meestal de wat serieuzere misdaden, alhoewel in sommige staten daar ook al het rijden onder invloed onder valt.
Je moet wel in de VS aanwezig zijn om 'm niet kwijt te raken. Zoals de USCIS officer het mij laatst op Guam uitlegde: "The Greencard is a permanent resident card, not a permanent visitor card."quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Zo klopt het. Als je eenmaal een Green Card hebt, is deze in principe gewoon altijd geldig, of je nu werkt of niet.
Dat vergat ik inderdaad even.....quote:Op donderdag 2 juni 2011 01:57 schreef Lyrebird het volgende:
Je moet wel in de VS aanwezig zijn om 'm niet kwijt te raken. Zoals de USCIS officer het mij laatst op Guam uitlegde: "The Greencard is a permanent resident card, not a permanent visitor card."
Sorry, maar dat noem ik geen emigratie. Dat is gewoon een vorm van forens zijn.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Scheer toch niet zo simplistisch al die mensen over één kam, voor een deel zijn de plannen heel serieus. Emigratie hoeft echter niet ver over de grens te zijn. Ik schat in dat ik straks in West-Duitsland ga werken en in Nederland ga werken (met behoud van AOW en HRA), gewoon omdat ik geen slachtoffer wil zijn van het decennialange falende Nederlandse huisvestingsbeleid. van de wereld emigreren.
Ja, dat zijn me de avonturiers wel, dat soort types.quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:08 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Eens. Maar voor de statistieken telt dat dus wel als emigratie. Volgens het CBS vertrekken er jaarlijks zo'n 20 tot 30 duizend Nederlanders (het ene jaar wat drukker dan het andere), maar daaronder vallen naast de Duitsland-forenzen ook bijv. terugkerende allochtonen die ooit tot Nederlander zijn genaturaliseerd.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Sorry, maar dat noem ik geen emigratie. Dat is gewoon een vorm van forens zijn.
Een emigratie is als je alles achter je laat om je in een nieuw land onder te dompelen, from scratch.
Is iemand die voor een paar jaar voor een nederlands bedrijf in het buitenland gaat werken, voornamelijk met nederlands omgaat en vrijwel zeker weer terug gaat dan ook geen emigrant?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Sorry, maar dat noem ik geen emigratie. Dat is gewoon een vorm van forens zijn.
Een emigratie is als je alles achter je laat om je in een nieuw land onder te dompelen, from scratch.
Je vergeet de behoorlijk asociale houding van veel Nederlanders. Ik wordt er nu al een paar decennia mee geconfronteerd en ben het echt zat (en ben zelf nog Nederlander ook). Wat dat betreft zijn de Angelsaksische landen een verademing wat beleefdheid betreft. En kom nu niet aan met dat die mensen oppervlakkig zijn en dat soort argumenten. Ik hoef namelijk helemaal niets met al die mensen, de enige wens is enige vorm van beleefdheid en een dosis small-talk in de dagelijkse omgang.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 23:19 schreef TerugnaarNL het volgende:
Leuk onderwerp. Bij mij is het net andersom. Na 20+ jaar in Centraal Amerika gaan we terug naar NL. Met name voor de opleiding en vorming van de kinderen (meer aandacht voor oplossingsgericht handelen/denken, zelfstandigheid (naar school fietsen), gelijkwaardigheid).
Huizen zijn inderdaad te duur voor wat je krijgt maar dat is met name omdat de gemeentes ons allemaal een oor aannaaien door grond goedkoop over te nemen van een boer en dan 5x zo duuur te verkopen. En de HRA maakt de pijn dan zachter. Vanwege de lage rente ben je uiteindelijk procentueel niet zo heel duur uit maar het zou goedkoper moeten zijn (zie Duitsland).
Medische kosten zijn niet veel hoger dan in ontwikkelingslanden als je een beetje fatsoenlijke verzekering wil. En als je dan een klapper hebt, gaat de premie geheid omhoog. Geen bescherming van de verzekerden zoals in NL; aan de andere kant. Wachtlijsten. Absurd in een land als het onze.
Hoge gemeentelijke belastingen: ja, maar je krijgt er ook wel erg veel voor terug hoor. Goede wegen (zonder gaten en gevaarlijke situaties), parken, sport accommodatie, affijn, ik zou het er voor over hebben.
Relatief lage netto-inkomens: ja, je betaalt wel veel voor al die collectieve zekerheid en als je dan straks nog meer moet dokken om een stel luie oplichters in het zuiden van Europa weer overeind te helpen, da's erg zuur.
Slechter onderwijs: 't wordt minder maar is nog steeds relatief erg goed en spot goedkoop. Wij betalen hier zo'n $ 1900 per maand schoolgeld voor onze 3 kinderen op een prive basisschool. . Goedkoper kan wel maar $ 1000 zouden we zeker kwijt zijn. Publieke scholen zijn totale bagger.
Hoge prijs voor vervoer: da's waar ja. Maar je hebt wel hele zuinige polotjes....
Slecht politiek beleid?? Da's overal zo. Het kan echt veeeel erger.
Mensen die modaal of iets bovenmodaal verdienen krijgen geen subsidies (huur, zorg, ...).... :
't Is nergens perfect maar niemand leeft op straat in NL, niemand gaat dood vanwege honger of gebrek aan medicijn, en iedereen die echt wil aanpakken kan volgens mij wel boven 150% modaal uitkomen. Starters subsidie, zelfstandingen aftrek, kinderbijslag.... ik sta er van te kijken! Maar ja, de meeste - ook in de rest van de wereld zijn liever loonslaaf.
Ik denk dus dat NL nog niet zo slecht is. Ja, het weer is vrij hopeloos naar mijn maatstaven en als ik elke morgen en avond in de file moest staan zou ik gillend gek worden. Maar toch, voor het mooie weer alleen zou ik niet emigreren.
Het enige waar ik me waarschijnlijk aan ga ergeren is de overdregen regelzucht. Maar ja, als je met z'n 16 miljoen op een kluitje woont zal dat gedeeldelijk nodig zijn. Maar ik denk wel dat de ambtenaren een beetje op hol zijn geslagen hier en daar. Aan de andere kant is er blijkbaar een draagvlak voor.
En ja, dat zo'n type als Wilders in NL zo populair is geworden geeft aan dat de traditionele politiek totaal gefaald heeft en er een hoop angstige mensen rondlopen die liever ergens tegenaan schoppen dan zich in de materie te verdiepen en constructief aan een oplossing te denken. Maar ook dat is een wereldwijd fenomeen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |