quote:
Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:Nederland wordt m.i. hoe langer hoe minder voor de hoogopgeleiden een aantrekkelijk land om in te wonen:
- slechte woningmarkt: hoge prijzen voor eenvoudige rijtjeshuisjes die kleine tuintjes hebben
- hoge medische kosten, ook wanneer je weinig gebruik maakt van de zorg
- hoge gemeentelijke belastingen
- relatief lage netto-inkomens
- steeds slechter onderwijs
- hoge prijs voor vervoer, ofdat je je nu met de auto of met het OV verplaatst
- slecht politiek beleid
- mensen die modaal of iets bovenmodaal verdienen krijgen geen subsidies (huur, zorg, ...) maar kunnen ook niet bovenmatig profiteren van een aantal zaken waar de echt rijke mensen wel van kunnen profiteren
- naar mijn indruk behoren steeds meer mensen tot de onderklasse,
Van alle bovenstaande zaken, is in de VS eigenlijk alleen de woningmarkt beter geregeld. Huren is duurder, kopen is duurder in California, maar goedkoper in veel andere staten, en je krijgt er veel meer huis voor terug.
Maar de rest van je punten, kloppen ook voor de VS. Het gras is hier dus wat die punten betreft echt niet groener hoor.

Sterker nog: Medische kosten zijn waarschijnlijk hoger. Ik betaal $190 per maand aan verzekeringen, en alsnog $15 per doktersbezoek, en $10-$40 (afhankelijk van welke) voor medicijnen.
De belastingen zijn lager, dat wel. Maar ze pakken je wel op andere manieren terug: Je betaald wellicht minder belasting, maar je krijgt dan ook weer GEEN kinderbijslag, GEEN studiefinanciering, GEEN huursubsidie, en er wordt relatief weinig geld gestoken in het OV, in publieke kunst/vertoningen, telecommunicatie etc. Er is veel minder regulatie, wat over het algemeen betekend dat je mobiele telefoon een STUK duurder is dan in Nederland, je minder internet snelheid krijg voor meer geld, je ongeveer 2 tot 3 keer zoveel betaald voor kabeltelevisie of satelliet (okay, je krijgt er meer voor terug, maar na de aanbiedingsprijs van $29.95 of zo voor de laagste abbonementsvorm, ben je $50+ kwijt voor 1 televisie, en betaal je $5-$7 per decoder, per televisie er bij. Wil je ook nog wat zien, reken dan op $80 per maand.
Ik ben er nu op koopkracht wel op vooruit gegaan.... maar toen ik nu bijna 10 jaar geleden naar de VS verhuisde, ging ik in absolute nummbers, en geconverteerd naar Euro's bijna twee keer zoveel verdienen, maar was ik maandelijks aan vaste lasten VEEL meer kwijt.
Huren zijn ook veel, en veel duurder, er is geen huurprijs regeling, maar 100% vrije markt. Voor minder ruimte dan in Nederland betaalde ik $1600, waar mijn huur voor een 3-slaapkamer flat in Nederland onder de EUR400 lag.
En zowel in Canada als de VS (social security) liggen de pensioenfondsen op hun gat, en zal alles de komende 10 jaar alleen maar duurder worden, en krijgen we meer belastingen. En dat ligt niet eens aan de huidige president, maar aan in het verleden gemaakte beslissingen, terug gaand naar de Nixon, Ford, Carter periode.
In het kort: Emigreer niet om politiek, regeltjes, wetten, belasting..... want in je nieuwe land zul je binnen enkele jaren merken dat ook daar van alles mis is.
Nee. Emigreer voor de natuur, de cultuur, de mensen, en economische vooruitgang. Je kunt dan overal iets voor je zelf opbouwen, welke kneuter er ook verkozen is, en welke wetten ze nu weer mee aan komen zetten.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin