abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 mei 2011 @ 08:47:01 #101
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_96927384
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 02:14 schreef maartena het volgende:

De belastingen zijn lager, dat wel. Maar ze pakken je wel op andere manieren terug: Je betaald wellicht minder belasting, maar je krijgt dan ook weer GEEN kinderbijslag, GEEN studiefinanciering, GEEN huursubsidie, en er wordt relatief weinig geld gestoken in het OV,
Dat is mooi want ik heb geen kinderen, ik studeer niet, ik krijg hier ook geen huursubsidie en ik reis nooit met het OV. Dus waarom zou ik daar allemaal voor moeten betalen?

quote:
in publieke kunst/vertoningen, telecommunicatie etc. Er is veel minder regulatie, wat over het algemeen betekend dat je mobiele telefoon een STUK duurder is dan in Nederland, je minder internet snelheid krijg voor meer geld, je ongeveer 2 tot 3 keer zoveel betaald voor kabeltelevisie of satelliet (okay, je krijgt er meer voor terug, maar na de aanbiedingsprijs van $29.95 of zo voor de laagste abbonementsvorm, ben je $50+ kwijt voor 1 televisie, en betaal je $5-$7 per decoder, per televisie er bij. Wil je ook nog wat zien, reken dan op $80 per maand.
Als ik door bovengenoemde zaken geen 42procent van mijn salaris kwijt ben maar maximaal 32% (geloof dat ik ooit eens opgezocht had dat dat de maximale inkomstenbelasting is in veel staten) dan hou ik een stuk meer over dan hier. tel daar nog de lagere woonkosten bij op (ook een heel fors deel van je inkomen) en je bent ondanks dat veel zaken duurder zijn écht een stuk beter af qua besteedbaar inkomen.

quote:
In het kort: Emigreer niet om politiek, regeltjes, wetten, belasting..... want in je nieuwe land zul je binnen enkele jaren merken dat ook daar van alles mis is.

Nee. Emigreer voor de natuur, de cultuur, de mensen, en economische vooruitgang. Je kunt dan overal iets voor je zelf opbouwen, welke kneuter er ook verkozen is, en welke wetten ze nu weer mee aan komen zetten.
Daar kan ik het wel mee eens zijn ja. Al kan het zeker meespelen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_96928633
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 23:31 schreef GSbrder het volgende:
Paar mogelijkheden incl. pro's en cons.

USA, NY
+ goede carrieremogelijkheden
+ hoog voorzieningsniveau
- duur en druk

Zweden
+ goed volk - germaanse mentaliteit, toegankelijk maar met respect voor privacy
+ natuur en woonmogelijkheden
- duur, lastendruk en toch betuttelend

Zwitserland
+ hoog welvaartsniveau
+ lagere lastendruk en goed fiscaal klimaat
- conservatief en traditioneel ingesteld volk
Ik heb hier eigenlijk weinig aan toe te voegen. Zwitserland heeft dan toch wel nog mijn meeste voorkeur.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_96928761
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:42 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Ik heb hier eigenlijk weinig aan toe te voegen. Zwitserland heeft dan toch wel nog mijn meeste voorkeur.
Nieuw Zeeland:
+ Prachtige natuur
+ Hoog welvaartsniveau
+ Goede carrieremogelijkheden (mits de juiste opleiding)
+ Fantastisch volk
+ Relaxte mentaliteit

Ik zoek nog naar echte minpunten...
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_96929115
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:47 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Nieuw Zeeland:
+ Prachtige natuur
+ Hoog welvaartsniveau
+ Fantastisch volk
+ Relaxte mentaliteit

Oh ja, NZ mag ook wel aan het lijstje toegevoegd worden.
Porcupine Tee - Normal
pi_96929980
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:58 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Oh ja, NZ mag ook wel aan het lijstje toegevoegd worden.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk punt bijvoorbeeld Zwitserland boven NZ heeft. Ik vind de mentaliteit van de bevolking dan ook erg belangrijk en hoeweel NZ ook niet het toonbeeld van progressiviteit is, is Zwitserland wel erg bekrompen.
pi_96931659
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:21 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk punt bijvoorbeeld Zwitserland boven NZ heeft. Ik vind de mentaliteit van de bevolking dan ook erg belangrijk en hoeweel NZ ook niet het toonbeeld van progressiviteit is, is Zwitserland wel erg bekrompen.
Ik heb Zwitsers bloed en kom er elk jaar. Vind het echt een geweldig land O+.
Porcupine Tee - Normal
pi_96931789
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 11:08 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Ik vind het een geweldig mooi land. En dan houdt het op. Sorry.
pi_96932399
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 11:11 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Ik vind het een geweldig mooi land. En dan houdt het op. Sorry.
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor :P
Porcupine Tee - Normal
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:39:17 #109
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96932820
In Zwitserland kan je goede lucht inademen, voor veel ademhalingspatiënten maakt dat enorm veel verschil maar ook gewone mensen merken dat de luchtkwaliteit beter is.
Alleen daarom al is Zwitserland voor mij een optie, dichterbij kan misschien het Eifelgebergte interessant zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96944838
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 11:08 schreef StarGazer het volgende:

[..]

dinsdag 17 mei 2011 @ 17:51:45 #111
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96948894
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:21 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Met de meest liberale euthanasiewetgeving van Europa ;)
Nee, zonder gekheid, Zwitserland heeft het voordeel van haar ligging, centrum van Europa, dichtbij Milaan, Munchen, Frankfurt, Strassburg en Parijs, zie ik daar wel meer voordelen dan in NZ.

NZ is prima als je een internetbedrijfje hebt en alles vanuit je luie stoel kan, zolang we nog in een netwerksamenleving zitten, zie ik meer voordelen in een centrale, neutrale en prachtige vestigingsplaats in Genève.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:22:32 #112
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_96950441
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
- relatief lage netto-inkomens
Dat valt echt heel erg hard mee hoor. In landen als Spanje, Italie, Portugal en Griekenland bijvoorbeeld verdien je ongeveer de helft.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:54:04 #113
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_96952007
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 02:23 schreef 08gnoT. het volgende:
Aan zee lijkt het klimaat me ook aardig gematigd in de noordelijke staten? New York heeft altijd zo'n beetje dezelfde weersverwachting als Nederland, ongeacht de lagere lengtegraad.
New York is in de winter veel kouder, en in de zomer veel warmer dan Nederland.

De beste vergelijking met het Nederlandse klimaat, is de staat Washington. Seattle dus.

Een relatief natte winter, met perioden van vorst en sneeuw, maar niet zoals New York wat in de winter een maand vast kan zitten omdat er een meter sneeuw op de stad is gevallen of zo. :P
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:12:48 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96953048
quote:
@Bram: Veel te warme lentes en zomers in Nederland? In 95% van de landen zijn de zomers toch warmer dan hier... IJsland of, nog beter, Groenland zijn dan landen waar het klimaat ideaal is als je de voorkeur geeft aan 10 of 12 maanden kou per jaar. In pak hem beet Rovaniemi in Finland is het in juni en juli bijna net zo warm als hier.
In het noorden van Europa zal het iets minder warm zijn maar veel scheelt het inderdaad niet dankzij de Golfstroom. De temperatuur is niet zo zeer het probleem hier, de combinatie van relatief hoge temperaturen die we vaak in de zomer hebben en de hoge luchtvochtigheid maakt het weer relatief zwaar. Je kan dan beter wat hogere temperaturen en een veel drogere lucht hebben. Ik heb het al eerder gezegd hier, het ideale weer is wat mij betref het weer wat ze in het westen van Californië hebben: heel het jaar gematigde temperaturen en een veel minder vochtige lucht wanneer het warm is. Een groot nadeel in die regio is wel dat het risico op aardbevingen groot is en natuurlijk kan je met zo'n migratie nog maar zelden je familie en vrienden zien.
Daarom overweeg ik toch eerder het westen van Duitsland of inderdaad Zwitserland. Vanuit mijn woonplaats is het westen van Duitsland heel wat dichterbij dan bijv. Amsterdam of Groningen, dat is dus een nobrainer wanneer ik daar voor hetzelfde geld aangenamer zou kunnen wonen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:20:34 #115
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_96953507
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:47 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik door bovengenoemde zaken geen 42procent van mijn salaris kwijt ben maar maximaal 32% (geloof dat ik ooit eens opgezocht had dat dat de maximale inkomstenbelasting is in veel staten) dan hou ik een stuk meer over dan hier. tel daar nog de lagere woonkosten bij op (ook een heel fors deel van je inkomen) en je bent ondanks dat veel zaken duurder zijn écht een stuk beter af qua besteedbaar inkomen.
Ik ben alleen bank dat je je een beetje verkijkt op de kosten. Je geeft inderdaad minder aan de staat aan belastingen, maar er gaat meer naar bijv. verzekeringen en huur.

Als nieuwe immigrant zul je geen huis kunnen kopen, want niemand geeft je een lening. Je zult dus moeten huren. En zoals ik al zei, waar ik in Nederland 400 Euro betaalde voor een appartement met 3 slaapkamers, betaalde ik in de VS voor dezelfde ruimte 1600 dollar. Huur is flink duurder hier.

Dan verzekeringen: Ik ben per maand ong. $200 kwijt aan ziektekosten verzekering, $150 aan auroverzekering (ook erg duur), en dan heb ik nog niet eens een aansprakelijkheidsverzekering. (wel een verzekering voor mijn huis tegen brand etc, maar bij huur hoeft dat niet natuurlijk, dus die reken ik nog even niet mee).

Een iPhone met 2 Gb dataplan kost je zo tegen de $90-$100.
Mijn satelliet TV kost me $83.
Mijn Internet kost me $65.
Telefoonaansluiting: $35.

Als je alles over het gehele kostenplaatje gaat bekijken, is Nederland op al die punten goedkoper.

Wat WEL veel goedkoper is in de VS is de aanschaf van (luxe) artikelen. Auto is goedkoper in de aanschaf. (Maar ik betaal wel $300 per jaar aan California om er in te mogen rijden). Electronica en computers zijn ZEKER goedkoper. (Maar zoals hierboven al vermeldt, ik moet wel meer betalen om er internet en/of televisiekanalen op te krijgen).

Oh, en dan heb ik het nog niet over pensioen gehad. In Nederland hoef je daar niet zo over na te denken, maar in de VS wel. Als je niet ZELF elke maand geld opzij zet (bij veel bedrijven kan het worden ingehouden als 401k) voor een pensioensfonds, dan kun je op je 65e slechts een heel mager social-security pensioentje krijgen.

Nederlanders zien de VS nog wel eens als: "lagere belasting DUS meer geld voor mij". En het enige wat daar van waar is, is dat er minder geld naar de staat gaat, maar je bent nog steeds enorm veel geld kwijt aan allerlei andere zaken die in Nederland veel goedkoper zijn.

De meeste Amerikanen beginnen ook al bij de geboorte van een kind maandelijks $200 of zo in een potje te stoppen, want als het kind 18 is, en het wil studeren..... dan mag je als ouders opeens op de proppen komen met $15k per jaar aan studeerkosten, en dan heb ik het over een gemiddelde universiteit, niet over een top universiteit. (Waar je gerust $30k tot $50k per jaar mag meenemen).

Je bent dus voor veel zaken zelf verantwoordelijk, en daar moet je dus soms al decennia van te voren rekening mee houden.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:44:19 #116
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_96955059
Je bent jong en je wilt emigreren.
Dan laat je je toch niet leiden door zaken als klimaat, sociale voorzieningen of huizenprijzen ?!
Op die manier zit je op je 70ste nog steeds te berekenen welk land het beste zou zijn - achter de geraniums in Almere wel te verstaan.
zonnig Brasil
pi_96958665
Ik wilde ooit emigreren naar de DDR.
pi_96976479
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:38 schreef Bankfurt het volgende:
Had je zelfdestructie neigingen?
pi_96977019
quote:
Dat kan nog steeds.
pi_96977167
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:20 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik ben alleen bank dat je je een beetje verkijkt op de kosten. Je geeft inderdaad minder aan de staat aan belastingen, maar er gaat meer naar bijv. verzekeringen en huur.

Als nieuwe immigrant zul je geen huis kunnen kopen, want niemand geeft je een lening. Je zult dus moeten huren. En zoals ik al zei, waar ik in Nederland 400 Euro betaalde voor een appartement met 3 slaapkamers, betaalde ik in de VS voor dezelfde ruimte 1600 dollar. Huur is flink duurder hier.

Dan verzekeringen: Ik ben per maand ong. $200 kwijt aan ziektekosten verzekering, $150 aan auroverzekering (ook erg duur), en dan heb ik nog niet eens een aansprakelijkheidsverzekering. (wel een verzekering voor mijn huis tegen brand etc, maar bij huur hoeft dat niet natuurlijk, dus die reken ik nog even niet mee).

Als je alles over het gehele kostenplaatje gaat bekijken, is Nederland op al die punten goedkoper.

Wat WEL veel goedkoper is in de VS is de aanschaf van (luxe) artikelen. Auto is goedkoper in de aanschaf. (Maar ik betaal wel $300 per jaar aan California om er in te mogen rijden). Electronica en computers zijn ZEKER goedkoper. (Maar zoals hierboven al vermeldt, ik moet wel meer betalen om er internet en/of televisiekanalen op te krijgen).

Oh, en dan heb ik het nog niet over pensioen gehad. In Nederland hoef je daar niet zo over na te denken, maar in de VS wel. Als je niet ZELF elke maand geld opzij zet (bij veel bedrijven kan het worden ingehouden als 401k) voor een pensioensfonds, dan kun je op je 65e slechts een heel mager social-security pensioentje krijgen.

Nederlanders zien de VS nog wel eens als: "lagere belasting DUS meer geld voor mij". En het enige wat daar van waar is, is dat er minder geld naar de staat gaat, maar je bent nog steeds enorm veel geld kwijt aan allerlei andere zaken die in Nederland veel goedkoper zijn.

De meeste Amerikanen beginnen ook al bij de geboorte van een kind maandelijks $200 of zo in een potje te stoppen, want als het kind 18 is, en het wil studeren..... dan mag je als ouders opeens op de proppen komen met $15k per jaar aan studeerkosten, en dan heb ik het over een gemiddelde universiteit, niet over een top universiteit. (Waar je gerust $30k tot $50k per jaar mag meenemen).

Je bent dus voor veel zaken zelf verantwoordelijk, en daar moet je dus soms al decennia van te voren rekening mee houden.
Altijd fijn, zo'n nuchtere relativerende post.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 18 mei 2011 @ 09:42:10 #121
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_96978600
quote:

[..]

Nuttige informatie, dank je wel.

Ben overigens wel van een stuk meer eigen verantwoording op financieel gebied. Hier wordt er veel te veel van je ontnomen dmv belastingen waardoor je erg afhankelijk bent van de staat als het op sociale zekerheid aankomt. Ook zou ik bv liever mijn pensioen onderbrengen bij een maatschappij die ik zelf uitzoek, waar ik bij kan bljiven als ik van baan wissel zodat ik niet later van 3 of 4 verschillende maatschappijen geld moet gaan vragen e.d.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 18 mei 2011 @ 23:16:49 #122
3647 B.R.Oekhoest
pi_97013417
quote:
Kameradski! Was toen wel gezellig achter dat Ijzeren Gordijn, of niet?
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_97015305
Ik zou gaan voor een land waar de manier van leven me bevalt. Het enige dat me tegenstaat aan NL is dat het vrij claustrofobisch is. Niet alleen qua ruimte maar ook in de omgang, en dat is alleen maar erger geworden in mijn beleving.

Spanje bijvoorbeeld spreekt me aan door de cultuur, de manier van leven en het gevoel van ruimte. Plus het ligt binnen de EU dus je kan er zo gaan leven (een baan zoeken is helaas iets anders daar).
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:12:08 #124
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_97015683
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:01 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Het enige dat me tegenstaat aan NL is dat het vrij claustrofobisch is.

Ze moeten in Nederland eens ophouden om overal dezelfde blokkendozen neer te zetten.....
-
pi_97015947
Denk het niet. Maar als ik moet kiezen, West-Duitsland tegen de Nederlandse grens. Kan je goedkoop en mooi wonen. Veel Nederlanders.
pi_97017516
quote:
En zoals ik al zei, waar ik in Nederland 400 Euro betaalde voor een appartement met 3 slaapkamers, betaalde ik in de VS voor dezelfde ruimte 1600 dollar. Huur is flink duurder hier.
Hangt natuurlijk sterk af van waar je woont. In CA/MA/CT/NY betaal je je blauw, maar in het mid-westen is de huur vaak de helft of meer lager. In Amsterdam betaal je ook meer dan in Groningen. Ik verhuisde van Boston naar Indiana, en mijn huur daalde met 60%.

quote:
Mijn ziektekostenverzekering kostte (pre-Obama) $1/maand (mijn werkgever betaalde het grootste deel van de premie). Voor mijn autoverzekering (Audi A6) was ik $35/maand kwijt (WA).

In de VS is er veel keus, en kun je gemakkelijk navigeren om minder te hoeven betalen voor dienstverlening.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_97017665
Ik ben nu overigens weer in de VS (IN), voor een maand, en economisch gezien gaat het hier hard achteruit. Op zich wel handig, want mijn yennen zijn meer waard, terwijl de prijzen als een baksteen gezakt zijn. Voor het hotel, voor maaltijden en de huurauto betalen we in dollars zo'n 25% tot 50% (huurauto) minder dan een jaar geleden.

Het blijft een geweldig land, de VS. Veel mogelijkheden, vriendelijke mensen en gemakkelijk leven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_97017831
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:47 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Nieuw Zeeland:
+ Prachtige natuur
+ Hoog welvaartsniveau
+ Fantastisch volk
+ Relaxte mentaliteit

Dan heb ik een goede tip voor je :P

Lees het boek (net verschenen) 'Emigreren voor beginners' van een voormalige 'Volkskrant'-journalist van wie ik de naam nu even kwijt ben. Hij is samen met vrouw en twee kinderen naar Nieuw-Zeeland geëmigreerd en hij zet alle voor- en nadelen op een rijtje. Voor hun vertrek is de lijst voordelen het langst, na hun vertrek komt daar snel verandering in. (Slechte internetverbinding, noem ik nu even uit mijn hoofd. De twee aardbevingen die het vers geëmigreerde gezin meteen even meepakt. De ontiegelijke traagheid en de lethargie van de bevolking - mensen hebben er een werkethos dat begint en eindigt bij het verschijnen op de werkvloer, punt. Aanwezig zijn = genoeg.)

Dit zijn een paar minpunten, maar verder is het een heel positief boek, hoor. De schrijver is zelf heel tevreden met zijn keuze. Ik werd ontzettend vrolijk en opgewekt van zijn boek, omdat ik doorlopend dacht: "GODZIJDANK zal deze hel mij bespaard blijven." Maar nogmaals, hij was er zelf erg gelukkig mee.

Overigens ben ik wel benieuwd of de schrijver het uiteindelijk gaat volhouden, daar helemaal in Nieuw-Zeeland. Hij ging er vooral heen voor 'de natuur'. En omdat hij het leuk vond om een avontuur aan te gaan, samen met vrouw en kinderen. Hij was niet zozeer teleurgesteld in Nederland, als wel in zichzelf. Hij had niet uit het leven gehaald wat erin zat, en dit was zijn kans om die Enorme Uitdaging toch nog een keer aan te gaan. Maar goed, wat mij zo verbaasde, was de eindsituatie waarin hij ten slotte belandde. Ik bedoel: na het emigreren, het zoeken van huis/school/baan enzovoort. Hij zit dan uiteindelijk in een groot huis (leuk) met een tuin (leuk) en een prachtig uitzicht (allemaal leuk), en hij slijt zijn dagen binnen achter de computer omdat hij nog steeds voor Nederlandse opdrachtgevers werkt en hij dus nooit tijd heeft om naar buiten te gaan.
Tegen zijn vrouw verdedigt hij zich als volgt: "Toen we nog in Utrecht woonden, vond ik het geweldig om vlakbij de schouwburg te wonen, niet omdat ik er elke dag naartoe ging, maar omdat ik die mogelijkheid had. Hier in Nieuw-Zeeland heb ik hetzelfde met de natuur. Ik ga nooit de bergen in, maar het is al heerlijk dat het in principe kan."

:? Begrijpt iemand dit?

Kun je dan niet beter een mooie poster van een berglandschap aan de muur hangen en je daaraan vergapen, terwijl je gewoon lekker naast de schouwburg blijft wonen? In de buurt van je vrienden en familie? In een land waar je niet om de haverklap je bed wordt uitgedrild door een aardbeving?

Enfin, als je serieuze belangstelling hebt voor N-Z, zou ik het boek lezen :) Het is een nuttige emigratiegids vol tips en adviezen, en bovendien is het een aardig geschreven, eerlijk en persoonlijk relaas van iemand die zijn droom heeft nagejaagd.
pi_97021625
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 01:28 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Dan heb ik een goede tip voor je :P

Lees het boek (net verschenen) 'Emigreren voor beginners' van een voormalige 'Volkskrant'-journalist van wie ik de naam nu even kwijt ben. Hij is samen met vrouw en twee kinderen naar Nieuw-Zeeland geëmigreerd en hij zet alle voor- en nadelen op een rijtje. Voor hun vertrek is de lijst voordelen het langst, na hun vertrek komt daar snel verandering in. (Slechte internetverbinding, noem ik nu even uit mijn hoofd. De twee aardbevingen die het vers geëmigreerde gezin meteen even meepakt. De ontiegelijke traagheid en de lethargie van de bevolking - mensen hebben er een werkethos dat begint en eindigt bij het verschijnen op de werkvloer, punt. Aanwezig zijn = genoeg.)

Fantastische werkhouding. Ik zie daar geen problemen mee, is stukken beter als dat gejaagde gedoe hier, waar alles gericht is op carriere en presteren.

quote:
Dit zijn een paar minpunten, maar verder is het een heel positief boek, hoor. De schrijver is zelf heel tevreden met zijn keuze. Ik werd ontzettend vrolijk en opgewekt van zijn boek, omdat ik doorlopend dacht: "GODZIJDANK zal deze hel mij bespaard blijven." Maar nogmaals, hij was er zelf erg gelukkig mee.

Overigens ben ik wel benieuwd of de schrijver het uiteindelijk gaat volhouden, daar helemaal in Nieuw-Zeeland. Hij ging er vooral heen voor 'de natuur'. En omdat hij het leuk vond om een avontuur aan te gaan, samen met vrouw en kinderen. Hij was niet zozeer teleurgesteld in Nederland, als wel in zichzelf. Hij had niet uit het leven gehaald wat erin zat, en dit was zijn kans om die Enorme Uitdaging toch nog een keer aan te gaan. Maar goed, wat mij zo verbaasde, was de eindsituatie waarin hij ten slotte belandde. Ik bedoel: na het emigreren, het zoeken van huis/school/baan enzovoort. Hij zit dan uiteindelijk in een groot huis (leuk) met een tuin (leuk) en een prachtig uitzicht (allemaal leuk), en hij slijt zijn dagen binnen achter de computer omdat hij nog steeds voor Nederlandse opdrachtgevers werkt en hij dus nooit tijd heeft om naar buiten te gaan.
Tegen zijn vrouw verdedigt hij zich als volgt: "Toen we nog in Utrecht woonden, vond ik het geweldig om vlakbij de schouwburg te wonen, niet omdat ik er elke dag naartoe ging, maar omdat ik die mogelijkheid had. Hier in Nieuw-Zeeland heb ik hetzelfde met de natuur. Ik ga nooit de bergen in, maar het is al heerlijk dat het in principe kan."

:? Begrijpt iemand dit?
Ja. ik snap het volledig.

quote:
Kun je dan niet beter een mooie poster van een berglandschap aan de muur hangen en je daaraan vergapen, terwijl je gewoon lekker naast de schouwburg blijft wonen? In de buurt van je vrienden en familie? In een land waar je niet om de haverklap je bed wordt uitgedrild door een aardbeving?

Enfin, als je serieuze belangstelling hebt voor N-Z, zou ik het boek lezen :) Het is een nuttige emigratiegids vol tips en adviezen, en bovendien is het een aardig geschreven, eerlijk en persoonlijk relaas van iemand die zijn droom heeft nagejaagd.
Bedankt voor de tip. Ik ga dat boek zeker lezen, al ben ik de komende 10 jaar waarschijnlijk nog niet in staat om te emigreren.
  donderdag 19 mei 2011 @ 09:56:20 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97021828
Er was hier op Fok een paar jaar geleden iemand naar NZ geëmigreerd en een jaar later teleurgesteld teruggekomen. Met de search vind je dat nog wel terug.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:04:02 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97022033
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 01:20 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben nu overigens weer in de VS (IN), voor een maand, en economisch gezien gaat het hier hard achteruit. Op zich wel handig, want mijn yennen zijn meer waard, terwijl de prijzen als een baksteen gezakt zijn. Voor het hotel, voor maaltijden en de huurauto betalen we in dollars zo'n 25% tot 50% (huurauto) minder dan een jaar geleden.

Het blijft een geweldig land, de VS. Veel mogelijkheden, vriendelijke mensen en gemakkelijk leven.
Kloppen die prijzen van maartena een beetje? Ik vind het erg duur hoor. Hier in Engeland (wat als "duur" bekend staat) betaal ik een fractie daarvan. Bijvoorbeeld:

Ziektekosten: gratis
Autoverzekering: £300/ jaar allrisk
Telefoon: £11/ maand ofzo
Internet: £20/ maand ofzo (duurste pakket)
etc
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 mei 2011 @ 12:08:05 #132
3647 B.R.Oekhoest
pi_97026262
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:12 schreef maartena het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ze moeten in Nederland eens ophouden om overal dezelfde blokkendozen neer te zetten.....
Aah, eindelijk iemand die ook die mening toebedeeld is. Het is inderdaad dertien in een dozijn en monotonie troef, al die saaie rechthoekige blokkendozen, je wordt er niet vrolijk van. En dan ook nog van die jaren-30-crisis woningen helemaal nabouwen, in die oersaaie donkere kleur. Hebben de architecten in Nederland de laatste jaren massaal een writersblock danwel creatieve radiostilte ingelast ofzo.
Dan heb je al zo'n grauw grijs klimaat in Nederland en dan ga je de huizen en gebouwen ook nog massaal in een lelijke droefgeestige kleur neerplempen. Ik durf te wedden dat we Zweden binnen afzienbare tijd inhalen kwa zelfmoordcijfers.
pi_97026341
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:08 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Aah, eindelijk iemand die ook die mening toebedeeld is. Het is inderdaad dertien in een dozijn en monotonie troef, al die saaie rechthoekige blokkendozen, je wordt er niet vrolijk van. En dan ook nog van die jaren-30-crisis woningen helemaal nabouwen, in die oersaaie donkere kleur. Hebben de architecten in Nederland de laatste jaren massaal een writersblock danwel creatieve radiostilte ingelast ofzo.
Dan heb je al zo'n grauw grijs klimaat in Nederland en dan ga je de huizen en gebouwen ook nog massaal in een lelijke droefgeestige kleur neerplempen. Ik durf te wedden dat we Zweden binnen afzienbare tijd inhalen kwa zelfmoordcijfers.
Inderdaad. Van die Oostblokbouw overal. Rond Eindhoven word je er al volledig gestoord van, laat staan in nieuwbouwregio's....

En dan ook nog denken dat het status heeft zo'n wijk. Neem dat achterlijk Brandevoort in Helmond, om te janken. Kleine kuthuisjes, geen tuin en twee keer zo duur als de rest van het dorp waar prachtige jaren 80 woningen staan met zeeën van ruimte.
pi_97026967
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 09:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
Fantastische werkhouding. Ik zie daar geen problemen mee, is stukken beter als dat gejaagde gedoe hier, waar alles gericht is op carriere en presteren.
Dat ligt er natuurlijk maar aan. Als je in Nederland bij een Multinational aan de slag gaat, of bij een groot advocatenkantoor, dan kies je voor die ratrace. Maar je kunt ook in een bloemenwinkel gaan staan, of - ik ken genoeg mensen die dat doen - op je dooie akkertje gaan klussen voor een aardig bedrag. Keuzes, keuzes. Maar hier heb je die keuze tenminste.

quote:
Ja. ik snap het volledig.
Ik niet :) Probeer eens uit te leggen dan? Ik vind het fijn om in de stad te wonen, maar ik maak dan ook gebruik van de faciliteiten. Als dat niet zo was, zou ik wel overwegen om naar het platteland te verhuizen, Zuid-Limbrug of zo, daar heb je ook heuvels, prachtige natuur, rust en een relaxter levenstempo. Wat is dan precies de aantrekkingskracht van een land als Nieuw-Zeeland? Of is het vooral het avontuur - het onbekende, het moeten overleven in een totaal andere omgeving en cultuur - dat trekt?

quote:
Bedankt voor de tip. Ik ga dat boek zeker lezen, al ben ik de komende 10 jaar waarschijnlijk nog niet in staat om te emigreren.
Het is ook echt een leuk boek. Oók voor mensen zoals ik, die er niet aan moeten denken om te emigreren naar God weet waar.
  donderdag 19 mei 2011 @ 12:36:27 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97027307
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:10 schreef Hoppahoppa het volgende:

En dan ook nog denken dat het status heeft zo'n wijk. Neem dat achterlijk Brandevoort in Helmond,
Wat is na Helmond de meest foute stad van NL? (deel 2)
Mijn reisverslagen
pi_97027601
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:27 schreef Nadine26 het volgende:

Dat ligt er natuurlijk maar aan. Als je in Nederland bij een Multinational aan de slag gaat, of bij een groot advocatenkantoor, dan kies je voor die ratrace. Maar je kunt ook in een bloemenwinkel gaan staan, of - ik ken genoeg mensen die dat doen - op je dooie akkertje gaan klussen voor een aardig bedrag. Keuzes, keuzes. Maar hier heb je die keuze tenminste.

Klopt, maar het gaat niet alleen om de werkmentaliteit. Die ratrace is overal om je heen. Zelfs in een bloemenwinkel is 75% van de klanten gehaast. Als je daar gevoelig voor bent, dan helpt werken in een bloemenzaak ook niet.

quote:
Ik niet :) Probeer eens uit te leggen dan? Ik vind het fijn om in de stad te wonen, maar ik maak dan ook gebruik van de faciliteiten. Als dat niet zo was, zou ik wel overwegen om naar het platteland te verhuizen, Zuid-Limbrug of zo, daar heb je ook heuvels, prachtige natuur, rust en een relaxter levenstempo. Wat is dan precies de aantrekkingskracht van een land als Nieuw-Zeeland? Of is het vooral het avontuur - het onbekende, het moeten overleven in een totaal andere omgeving en cultuur - dat trekt?

De vergelijking met Limburg is enigzins treffend, al is het leeftempo daar ook in rap tempo aan het versnellen en is de maatschappij aan het verharden. En inderdaad, je kunt ook ergens anders de rust opzoeken, in Drente bijvoorbeeld.

Het verschil is dat in andere landen de verhoudingen anders liggen. In NZ heb je bijvoorbeeld in de kleinere steden alle faciliteiten, maar wel een veel relaxtere levenshouding dan in Nederland. De haast is minder, het elkaar vanalles af willen vangen is minder. Dat trekt je of niet, moeilijk uit te leggen. Tegelijkertijd weet ik ook wel dat er overal wel iets is wat niet bevalt, dus ook daar.

quote:
Het is ook echt een leuk boek. Oók voor mensen zoals ik, die er niet aan moeten denken om te emigreren naar God weet waar.
Ik ga het op de stapel gooien van 'nog te lezen'. Misschien stiekem wel niet helemaal onderop maar ergens aan de bovenkant.
  donderdag 19 mei 2011 @ 13:28:48 #137
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_97028956
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:46 schreef Hoppahoppa het volgende:

Klopt, maar het gaat niet alleen om de werkmentaliteit. Die ratrace is overal om je heen. Zelfs in een bloemenwinkel is 75% van de klanten gehaast. Als je daar gevoelig voor bent, dan helpt werken in een bloemenzaak ook niet.

Ik denk dat je gelijk hebt. In Nederland - en zeker in de Randstad - ontkom je eigenlijk niet aan die gehaastheid. Het valt ook mij elke keer op als ik weer terug ben na, zelfs maar een paar weken, buitenland.

Toch moet je je er denk ik niet op verkijken hoezeer je zelf ook geconditioneerd bent door die ratrace, of hoe je het ook wilt noemen. Kan me een aflevering van 'Ik vertrek' herinneren waarin iemand met z'n gezin naar (ik dacht ergens in noord) Scandinavië emigreerde, met als doel ook 'onthaasten'. Vervolgens had hij werklui nodig om een aantal dingen op te knappen aan zijn nieuwe huis. En tja, die kwamen dan vervolgens gewoon niet opdagen op de afgesproken dag, laat staan op de afgesproken tijd. Dat was daar heel normaal. Gewoon een andere perceptie van wat een acceptabele marge is bij dat soort afspraken. Maar daar kon die Nederlander dan ook weer helemaal niet tegen. Je zag z'n bloeddruk stijgen.

Ik moet zeggen dat me dat zelf ook wel aan het denken heeft gezet. Zelf loop ik met het idee dat ik ooit nog wel eens in Spanje wil wonen, maar als dat er ooit van komt dan zal ik zelf ook een knop moeten omzetten en dat soort dingen gewoon moeten accepteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jane op 19-05-2011 14:34:14 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_97031285
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:04 schreef ukga het volgende:
In theorie zou ik wel goed in Los Angeles willen wonen. Hoe het met een eventuele baan voor mij straks zit, weet ik niet (hbo werktuigbouwkunde)
Maar de sfeer vind ik relaxter dan waar ik woon (Amsterdam), en redelijk goedkope en grotere huizen dan in Nederland. (uiteraard ligt het gemiddelde slaris daar ook lager)
Tevens is het weer er stukken beter en op een 4 uurtjes rijden van Las vegas ( _O_ )
Leuk, werken in de VS. 5 vakantiedagen per jaar, laag salaris, weinig zekerheid, onzettend hoge zorgverzekeringskosten.

Ik vind het een tof land om naartoe op vakantie te gaan, maar ik zou er niet hoeven wonen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2011 14:34:06 ]
pi_97031425
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:12 schreef maartena het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ja, of Nederlanders moeten eens ophouden met en masse in de Randstad te willen wonen. Genoeg ruimte daarbuiten, en nog eens een stuk goedkoper ook.
pi_97031660
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 02:14 schreef maartena het volgende:

In het kort: Emigreer niet om politiek, regeltjes, wetten, belasting..... want in je nieuwe land zul je binnen enkele jaren merken dat ook daar van alles mis is.

Nee. Emigreer voor de natuur, de cultuur, de mensen, en economische vooruitgang. Je kunt dan overal iets voor je zelf opbouwen, welke kneuter er ook verkozen is, en welke wetten ze nu weer mee aan komen zetten.
Dit! _O_
pi_97031955
Ik heb even snel doorgelezen maar ik zie geen japan.
...
pi_97032027
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:04 schreef ukga het volgende:
In theorie zou ik wel goed in Los Angeles willen wonen. Hoe het met een eventuele baan voor mij straks zit, weet ik niet (hbo werktuigbouwkunde)
Maar de sfeer vind ik relaxter dan waar ik woon (Amsterdam), en redelijk goedkope en grotere huizen dan in Nederland. (uiteraard ligt het gemiddelde slaris daar ook lager)
Tevens is het weer er stukken beter en op een 4 uurtjes rijden van Las vegas ( _O_ )
los angeles goedkoper dan amsterdam :')
pi_97032046
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 14:50 schreef afro het volgende:
Ik heb even snel doorgelezen maar ik zie geen japan.
Japan, over een ratrace gesproken :{w

Een vriendin van mij heeft daar gewerkt. Daar werd op de werkvloer letterlijk gestuurd via 'scold managing' :')

Plus, ik vind de vrouwen niet aantrekkelijk ;)

Ze houden er wel weer van rugby, meer dan hier, dat is een pluspunt.
pi_97037838
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 14:53 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Japan, over een ratrace gesproken :{w

Een vriendin van mij heeft daar gewerkt. Daar werd op de werkvloer letterlijk gestuurd via 'scold managing' :')

Plus, ik vind de vrouwen niet aantrekkelijk ;)

Ze houden er wel weer van rugby, meer dan hier, dat is een pluspunt.
Japan staat gelijk aan veel op het werk zijn (ik woon en werk er (maar nu niet)), maar ook aan hele beleefde en vriendelijke mensen. Meer daarover hier Japan, maar dan niet in Tokyo, deel III

Japanse vrouwen kunnen overigens heeeel erg aantrekkelijk zijn.
  donderdag 19 mei 2011 @ 17:24:16 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97038110
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Japan staat gelijk aan veel op het werk zijn (ik woon en werk er (maar nu niet)), maar ook aan hele beleefde en vriendelijke mensen. Meer daarover hier Japan, maar dan niet in Tokyo, deel III

Japanse vrouwen kunnen overigens heeeel erg aantrekkelijk zijn.
2nd that.

Japanners werken traaaaaag, maar compenseren dat met belachelijk lange werkdagen. Als je daar in je Nederlandse tempo gaat werken dan ben je na 2 weken opgebrand :+

En kwa vrouwen zijn de verschillen erg groot. Gemiddeld vind ik de meesten ze niet knap maar er lopen daar BABES rond :9~. En vaak loopt er een enorme nerd naast :+

En de meeste jappen zijn inderdaad super vriendelijk en beleefd.
Mijn reisverslagen
pi_97038466
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 09:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
Je ziet echt de correlatie niet tussen die werkhouding en mate van welvaart??
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_97049698
Ja. US of Australie
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:31:11 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97049943
quote:
10s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:34 schreef waht het volgende:

[..]

Je ziet echt de correlatie niet tussen die werkhouding en mate van welvaart??
Je kunt natuurlijk ook genoegen nemen met een wat lager niveau van materiele welvaart in ruil voor wat meer vrije tijd/ontspanning. Alles wat je boven de, zeg, 2500 euro p/m verdient is eigenlijk toch overbodig.
The End Times are wild
pi_97049966
quote:
14s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:24 schreef SeLang het volgende:
En kwa vrouwen zijn de verschillen erg groot. Gemiddeld vind ik de meesten ze niet knap maar er lopen daar BABES rond :9~. En vaak loopt er een enorme nerd naast :+
Een beschrijving van mijn echtgenote en mezelf? ^)
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:32:21 #150
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_97050024
Ik vraag me eigenlijk meer af wie ook echt plannen aan het maken is. 99 van de 100 die het overwegen blijven gewoon in Nederland.... want: te duur, geen visum, te ingewikkeld, te moeilijk, weet ik wat allemaal....

Zijn er hier mensen die al serieus plannen in werking hebben gezet?
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')