Ik denk eigenlijk dat het gewoon een kwestie van veel oefenen is?quote:Op donderdag 14 april 2011 16:13 schreef Aardappelkoekje het volgende:
Heeft iemand misschien tips voor mij?
Ik begrijp de teksten wel, maar ik kan de tekst niet goed analyseren waardoor ik niet hoger haal dan een 5.
Oh da's wel jammer idd jaquote:Op vrijdag 22 april 2011 17:20 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik haal ALTIJD een 5,4. ALTIJD. Maar dan ook echt altijd.
The fuck?!quote:Dit jaar trouwens 28 punten op de leestekst, en 18 of 19 op de samenvatting.
quote:
Docenten hebben het puntenmodel gekregenquote:Op zondag 24 april 2011 14:50 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
The fuck?!
Of hij is helderziend of hij is van het cevo en gaat nu zwaar zijn boekje te buiten.
Of hij zit hier gewoon te lullen, dat kan natuurlijk ook..
Hij wordt vast moeilijk. Het gaat altijd van te makkelijk naar te moeilijk enzo...quote:Op vrijdag 22 april 2011 18:07 schreef Etsu het volgende:
Ik sta nu een 5,7. Heb van de week een SE herkanst, ging echt geweldig... Dus hopelijk kan ik nog paar tienden omhoog halen. Maar het moet lukken. Tenzij ze iets hebben van: vorig jaar was super makkelijk, nu gaan we hem super moeilijk doen.
quote:Op zondag 24 april 2011 14:54 schreef Pino112 het volgende:
[..]
[..]
Docenten hebben het puntenmodel gekregen![]()
Bij de samenvatting veel dingen van 1p, dus volgens mijn docente veel opsommingen.
Oke, dan liegt mijn Nederlandsdocente.quote:Op zondag 24 april 2011 16:32 schreef Etsu het volgende:
[..]
![]()
Lijkt me sterk dat ze weet waar je x punten voor kan krijgen. Antwoorden ed mogen helemaal niet verstrekt worden tot nadat het examen is afgelegd. Dus lijkt me totale puntenverdeling ook niet...
Punten staan vast, alleen niet hoe zwaar het weegt in je cijfer als je x aantal fouten hebt.quote:Op zondag 24 april 2011 18:04 schreef GemaskerdeMuchacho het volgende:
Tevens stellen ze die dingen toch ook pas op als ze wat cijfers hebben landelijk? Normering enzo?
30 woorden is haast niks...quote:Op maandag 25 april 2011 19:47 schreef feyenoordfan92 het volgende:
je hebt twee uur om die samenvatting te maken. Dat tekstverklaren duurt echt hooguit een uurtje. En er worden echt af en toe gratis punten weggegeven - bv voor het woordje 'want' bij ondersteunende argumenten krijg je al een punt. En als je geconcentreerd werkt moet je toch niet meer dan 1 a 2 spellingsfouten kunnen maken - sommige dingen kun je immers letterlijk tekst halen.
Alleen het aantal woorden lijkt me lastig. Mja als je bijvoorbeeld 30 woorden te weinig hebt, weet je dat je toch echt iets vergeten bent.
Is het vanaf dit jaar niet zo dat je bij wiskunde, engels en nederlands voor 2 van de 3 vakken voor het CE een voldoende moet halen?quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:14 schreef Etsu het volgende:
Ik had voor herkansing een 6,6. Had eerst een 4,2.
Nu ga ik met een 6,0 het examen in. Een 5 halen moet lukken toch?
Nee is pas volgend jaar volgens mijquote:Op dinsdag 26 april 2011 19:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Is het vanaf dit jaar niet zo dat je bij wiskunde, engels en nederlands voor 2 van de 3 vakken voor het CE een voldoende moet halen?
Ik heb vrijdag het examenboekje gekregen en daar staat er nog niets over in dus zal nog niet zo zijnquote:Op dinsdag 26 april 2011 20:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Oke...dan heb ik me verkeerd ingelicht.
Wel.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:45 schreef Tijz het volgende:
Volgens mij is het niet toegestaan om een complete zin letterlijk over te nemen uit de tekst in je samenvatting.
O in de examenbundel staat dat citeren niet toegestaan is, maar in de correctievoorschriften staat er inderdaad niets over. Maar het lijkt mij niet zo handig. Meestal kun je zo'n zin toch het beste een beetje anders schrijven om er voor te zorgen dat het een goedlopend verhaal blijft.quote:
Uiteraard, je zinnen moeten niet in gebroken Nederlands komen te staan.quote:Op dinsdag 26 april 2011 22:11 schreef Tijz het volgende:
[..]
O in de examenbundel staat dat citeren niet toegestaan is, maar in de correctievoorschriften staat er inderdaad niets over. Maar het lijkt mij niet zo handig. Meestal kun je zo'n zin toch het beste een beetje anders schrijven om er voor te zorgen dat het een goedlopend verhaal blijft.
Dat houdt dan toch in dat de samenvatting weer een tekst op zich wordt en niet een verzameling van geciteerde zinnen die niet goed in elkaar overlopen of die de lezer niet kan begrijpen zonder de originele tekst te hebben gelezen.quote:Formulering: de weergave van de informatie-elementen moet begrijpelijk zijn voor een
lezer die de uitgangstekst niet kent.
Dit. Formuleringen precies uit de tekst overnemen is meestal juist goed, check het antwoordmodel maar. Moet je natuurlijk wel ook daadwerkelijk het goede stuk eruit halen om punten te krijgen, maar da's logisch.quote:Op woensdag 27 april 2011 12:43 schreef Sokz het volgende:
Met 'citeren is niet toegestaan' bedoelt men waarschijnlijk dat je bijvoorbeeld niet: "- Naam auteur - vindt dit een slecht idee omdat," neer mag zetten.
Zo is het mij ook verteld in de les.quote:Op donderdag 28 april 2011 23:14 schreef -.- het volgende:
Met citeren wordt bedoeld dat je zinnen letterlijk overneemt. Wat je wel mag doen (en wat ook erg werd aangeraden door mijn docenten) is dat je de belangrijke zinnen bijna letterlijk overneemt, maar er kleine wijzigingen in aanbrengt.
1 woord veranderen was vorig jaar genoeg. Heel simpel.quote:Op donderdag 28 april 2011 23:14 schreef -.- het volgende:
Met citeren wordt bedoeld dat je zinnen letterlijk overneemt. Wat je wel mag doen (en wat ook erg werd aangeraden door mijn docenten) is dat je de belangrijke zinnen bijna letterlijk overneemt, maar er kleine wijzigingen in aanbrengt.
Ik zou het niet helemaal letterlijk overnemen. Altijd één woord veranderen werd ons verteld.quote:Op zaterdag 30 april 2011 16:31 schreef GemaskerdeMuchacho het volgende:
Je mag gewoon tekst letterlijk overnemen, en daarbij hoef je niet te citeren. Dus geen aanhaalingstekens of schrijver zegt/vind: "bla". Dat is allemaal niet nodig, omdat het een samenvatting is. Als je antwoordmodellen doorneemt zie je dat dit ook het geval is. Maar je moet natuurlijk wel goed kijken als de schrijver iemand citeert.
Tevens, wanneer er gevraagd wordt voor verklaring/oplossing/oorzaak/gevolg/overeenkomst, noem maar op, dan krijg je vaak voor het woord "verklaring" of wat dan ook, ook al punten.
Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:17 schreef Respecttothemanwiththeice het volgende:
Als ze bij een vraag niet vragen om het in je eigen woorden te doen mag je toch gewoon een of meerdere zinnen uit de tekst overschrijven, zolang je maar binnen het maximaal aantal woorden blijft?
De examenbundel word ik ook niet wijzer van. Daar staat "de kern van een goed antwoord is etc." met dan de regelnummers waarin het te vinden is. Ik heb dan meestal die hele zin of zinnen uit die regels dus de kern van het antwoord zal erin zitten. Als je de volgorde verandert of een woord weglaat is het in feite inhoudelijk nog steeds het zelfde antwoord. Je zou dus zeggen dat het niets uitmaakt, maar voor de zekerheid kan je het natuurlijk altijd doen.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:20 schreef Dastan het volgende:
[..]
Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.
Ik blijf erbij dat letterlijk overnemen incorrect is. Laat een woord weg of verander de volgorde. Dan zit je in ieder geval goed.
Ik had daar een 4,2 opquote:Op donderdag 21 april 2011 20:43 schreef ViaRegnum2 het volgende:
Pff, ik heb dat examen uit het tweede tijdvak van vorig jaar gemaakt als oefenexamen... best moeilijk manen dat terwijl het een norm van 0.0 had!
Ik had een 6.6. Moet een 7.1 halen, dus nog even oefenen...
Lijkt me veel werk.quote:Op zondag 1 mei 2011 01:47 schreef dralion13 het volgende:
Bij de samenvatting heb ik van mn docent geleerd dat het handig is om een soort schema te maken, 1 kolom met de vraag (omgebouwd zodat het in de samenvatting verwerkt kan worden|), 1 met de antwoorden op de vragen (citaten uit de tekst, soms de volgorde aangepast zodat het een lopende zin wordt) en een kolom met missing words.
Oja. Da's waar ook.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:22 schreef Sokz het volgende:
68?Die laatste 16 & 4 zijn aftrekpunten hè (schrijffouten e.d.)
Is het 19 punten samenvatting & 29 punten analyse?
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:22 schreef Sokz het volgende:
Bijna goedquote:Op zondag 24 april 2011 01:01 schreef Pino112 het volgende:
Dit jaar trouwens 28 punten op de leestekst, en 18 of 19 op de samenvatting.
Yup.quote:Op zondag 8 mei 2011 17:11 schreef DukeJan het volgende:
Hoezo dat nou weer? Vaak zijn het bewerkingen van lezingen e.d waarin het middengedeelte meestal een redelijk vaag stuk is waar argumenten en redenaties in elkaar over te lopen en het lastig is te onderscheiden wat de schrijver precies belangrijk vindt.
Nee, dat is namelijk basisschoolstof.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:20 schreef Femke3112 het volgende:
Klopt.. ik vind bij Nederlands dat het eigenlijk vooral om grammatica en woordkennis enzo gaat.
En dat wordt nou net niet in het examen getoetst..
Toch vreemd dat een heleboel mensen dan nog zo falen met spelling en grammatica. Ik vind het zelf ook belangrijker dan samenvatten en tekstverklaring.quote:
Dat ligt dan aan de basisscholen, niet aan de eindexamenstof.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:25 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Toch vreemd dat een heleboel mensen dan nog zo falen met spelling en grammatica. Ik vind het zelf ook belangrijker dan samenvatten en tekstverklaring.
Dan kun je simpelweg niet goed genoeg begrijpend lezen. Daar schort het dan aan.quote:Op zondag 8 mei 2011 17:11 schreef DukeJan het volgende:
Hoezo dat nou weer? Vaak zijn het bewerkingen van lezingen e.d waarin het middengedeelte meestal een redelijk vaag stuk is waar argumenten en redenaties in elkaar over lopen en het lastig is te onderscheiden wat de schrijver precies belangrijk vindt.
Ook. Maar ook of het überhaupt een boeiende tekst is.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:38 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Dan kun je simpelweg niet goed genoeg begrijpend lezen. Daar schort het dan aan.
Dat zie je verkeerd. Taal is meer dan grammatica en spelling. Het gaat om het vormen en overdragen van soms zeer complexe zaken.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:25 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Toch vreemd dat een heleboel mensen dan nog zo falen met spelling en grammatica. Ik vind het zelf ook belangrijker dan samenvatten en tekstverklaring.
Het is nu eenmaal niet jouw interesse in onderwerp X die getoetst wordt.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:40 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ook. Maar ook of het überhaupt een boeiende tekst is.
Ligt eraan waar je interesses liggen hé.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:42 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Het is nu eenmaal niet jouw interesse in onderwerp X die getoetst wordt.
Nee hoor. Begrijpend lezen is begrijpend lezen. Al gaat het over de ontwikkeling van theezakjes.quote:
Dan denken we daar anders over. Moet kunnen. Even goeie vrienden.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:46 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Nee hoor. Begrijpend lezen is begrijpend lezen. Al gaat het over de ontwikkeling van theezakjes.
Nee, dit is niet iets waarover meningen uiteen kunnen lopen lijkt mij, even goede vrienden verder.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dan denken we daar anders over. Moet kunnen. Even goeie vrienden.
Achjah, het kan altijd erger; als bijv. je op je mondeling examen (die voor 40% van het SE meetelt) gevraagd wordt in welk merk auto de hoofdpersoon reed, of welke dieren de hoofdpersoon van Turks fruit in zijn atelier had...quote:Yup.
En sowieso; het is niet alleen samenvatten. Het is ook spreken, luisteren, schrijven, ...
En dat wordt allemaal niet aandachtig getoetst (wel SE's enzo, maar niet via CE), en dat is ook slecht.
Lijkt me vooral bedoeld om te controleren of je ook daadwerkelijk het boek gelezen hebtquote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:59 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Achjah, het kan altijd erger; als bijv. je op je mondeling examen (die voor 40% van het SE meetelt) gevraagd wordt in welk merk auto de hoofdpersoon reed, of welke dieren de hoofdpersoon van Turks fruit in zijn atelier had...
haha grapjas.quote:Lijkt me vooral bedoeld om te controleren of je ook daadwerkelijk het boek gelezen hebt
Maar ja, als je meer van kiwi's houdt dan van Turks Fruit, dan snap ik wel dat dat een hoop gedoe is.
http://havovwo.nl/vwo/vne/bestanden/vne11itab.pdfquote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:22 schreef Sokz het volgende:
Hmm geen idee maar:quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:41 schreef Duderd het volgende:
[..]
http://havovwo.nl/vwo/vne/bestanden/vne11itab.pdf
Klopt van deze nou echt geen drol dan?
Al die 1 punt openvragen zijn toch van die vragen als; Bij welke alinea begint deel 2? of Wat is de functie van alinea 2?quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:24 schreef Etsu het volgende:
Voor elke volgende overschrijding dienen per 5 woorden steeds 2 scorepunten te worden afgetrokken tot een maximum van 16 scorepunten.
Voor fouten met betrekking tot incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik kunnen in totaal maximaal 4 hele scorepunten worden afgetrokken.
Dus in totaal kan je 20 punten verliezen bij de samenvatting.
En havovwo.nl heeft daar geen rekening mee gehouden, en gewoon opgeteld.
Dus je kan in totaal 48 punten halen.
Mijn leraar zei trouwens dat we dit jaar genaaid worden, gezien aantal open vragen.
Yup.quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:55 schreef Duderd het volgende:
[..]
Al die 1 punt openvragen zijn toch van die vragen als; Bij welke alinea begint deel 2? of Wat is de functie van alinea 2?
Heb ik wel moeite mee, die alinea's aanwijzen. Zit er meestal al snel naast, vooral bij het aanwijzen waar het eerste tussenkopje na de inleiding start. Iemand tips?quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:55 schreef Duderd het volgende:
[..]
Al die 1 punt openvragen zijn toch van die vragen als; Bij welke alinea begint deel 2? of Wat is de functie van alinea 2?
Ik heb er ook altijd gezeik mee. Kies vaak te vroeg, dus een van de eerste alinea's terwijl ze dan ergens bij alinea 7 beginnen...quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:48 schreef Vultures het volgende:
[..]
Heb ik wel moeite mee, die alinea's aanwijzen. Zit er meestal al snel naast, vooral bij het aanwijzen waar het eerste tussenkopje na de inleiding start. Iemand tips?
1-punters zijn volgens mij gewoon verkapte multiplegok vragen. Op welk soort argumentatie is deze redenering gebaseerd; en dan krijg je bijv 7 mogelijkheden.quote:Al die 1 punt openvragen zijn toch van die vragen als; Bij welke alinea begint deel 2? of Wat is de functie van alinea 2?
Nieuwe delen worden eigenlijk vaak duidelijk aangegeven. Als je alle eerste zinnen van de alinea's vergelijkt kan je vaak de omschakeling naar een ander deel heel duidelijk herkennen. Markeer in ieder geval álle signaalwoorden! Dit helpt al heel veel.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:48 schreef Vultures het volgende:
[..]
Heb ik wel moeite mee, die alinea's aanwijzen. Zit er meestal al snel naast, vooral bij het aanwijzen waar het eerste tussenkopje na de inleiding start. Iemand tips?
Dat vind ik dus ook. Net als vragen als; 'citeer een zinsdeel uit alinea 3 dat blablablaat'.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 13:54 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
1-punters zijn volgens mij gewoon verkapte multiplegok vragen. Op welk soort argumentatie is deze redenering gebaseerd; en dan krijg je bijv 7 mogelijkheden.
Die was inderdaad erg moeilijk omdat het voorbeelden lijken, maar toch deels in de samenvatting moet...quote:Op vrijdag 13 mei 2011 11:40 schreef Daev het volgende:
Voor wie het samenvatten nog wil oefenen: "Wie spreek je aan, als niemand de macht heeft?" uit 2007-I schijnt de moeilijkste van de afgelopen jaren te zijn geweest. Ik ga 'm nu maken.
Bedankt, dan ga ik dat ook even doen. Had op de samenvatting van 2009-I 18 van de 21 punten, en tekstverklaren (Beetje afgeraffeld) 18 van de 29.. Dikke 7; waar ik een 6.2 nodig heb. Nog eventjes een samenvatting doen en dan vind ik het wel prima.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 11:40 schreef Daev het volgende:
Voor wie het samenvatten nog wil oefenen: "Wie spreek je aan, als niemand de macht heeft?" uit 2007-I schijnt de moeilijkste van de afgelopen jaren te zijn geweest. Ik ga 'm nu maken.
Jawel hoor.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:06 schreef Sokz het volgende:
Norm van Nederlands is volgens mij nog nooit boven de 0,8 geweest (en vaak tussen de 0 - 0,5)
Geen voorbeelden opschrijven.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 14:53 schreef Respecttothemanwiththeice het volgende:
Iemand nog tips, voor waar je op moet letten met samenvatten? Ben daar niet heel goed in.
Alleen het antwoord op de 'vraag' geven. Het kan best zo zijn dat een vraag maar 1 zin als antwoord heeft en een andere vraag een heel verhaal. Goed lezen dus.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 14:53 schreef Respecttothemanwiththeice het volgende:
Iemand nog tips, voor waar je op moet letten met samenvatten? Ben daar niet heel goed in.
Huh?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:20 schreef GemaskerdeMuchacho het volgende:
Net even tekst 1 van 2010 - TV2 gedaan. 16 van de 27 punten.
Tips: woorden als verklaring, oplossing, probleem in je samenvatting zetten. Daar krijg je al punten voor.
De herkenning; dat is ook exact wat ik had. Stomme fouten gemaakt bij die tekst, maargoed.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:20 schreef GemaskerdeMuchacho het volgende:
Net even tekst 1 van 2010 - TV2 gedaan. 16 van de 27 punten.
Tips: woorden als verklaring, oplossing, probleem in je samenvatting zetten. Daar krijg je al punten voor.
Nee, die woorden worden niet geteld.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:57 schreef Fem1992 het volgende:
Ik heb nog een vraag over de tekst (niet samenvatting)..
Als er iets gevraagd wordt waarbij je een maximaal aantal woorden hebt, en je neemt een deel van de vraag mee in je antwoord, moet je die woorden ook al mee tellen?
Bijvoorbeeld..
Vraag: Waarom is gras groen,
Antwoord: Gras is groen, omdat...
Moet je die eerste woorden al mee tellen voor je maximaal aantal woorden?
1.3 Voor alle open vragen met een maximum aantal woorden geldt: indien eenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:57 schreef Fem1992 het volgende:
Ik heb nog een vraag over de tekst (niet samenvatting)..
Als er iets gevraagd wordt waarbij je een maximaal aantal woorden hebt, en je neemt een deel van de vraag mee in je antwoord, moet je die woorden ook al mee tellen?
Bijvoorbeeld..
Vraag: Waarom is gras groen,
Antwoord: Gras is groen, omdat...
Moet je die eerste woorden al mee tellen voor je maximaal aantal woorden?
Iemand in dit topic zei dat we opsomming kregen (waarschijnlijk), dus hoop het.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:41 schreef Koffiebeaun. het volgende:
De ene keer kun je echt bijna alle punten letterlijke overnemen uit de tekst voor de samenvatting. De andere keer moet je zelf van die conclusies maken. Wat voor 1 zullen we dit jaar kregen denken jullie? Ik hoop die eerste. En hoe halen sommige 17/ 22 ? _o_
Wij kregen van onze leraar meestal niet meer dan 11 a 12 punten.
Netjes, dat scheelt wel even heel wat met die ervoor.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:52 schreef Etsu het volgende:
[..]
Iemand in dit topic zei dat we opsomming kregen (waarschijnlijk), dus hoop het.
Ik had voor mijn SE 9 punten van de 21 ofzo, dus dikke onvoldoende. Toen herkanst, had ik opeens 14 van de 19.
Net die van 2007-I gemaakt, voor tekstverklaren 17 punten en voor samenvatting 15 punten. Maar daarbij heb ik alleen dingen aangestreept, had geen zin om op papier te zetten. Dus ziet er wel goed uit denk ik.
Ja, dat klopt. Onze leraar zei dat je nooit 'ik vind' of 'de schrijver vindt' mag gebruiken. Gewoon presenteren als een feit dus.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:36 schreef Dastan het volgende:
Ik zou die mening presenteren als een feit.
'Ik vind dat mensen minder met de auto moeten gaan.'
In samenvatting:
'Mensen moeten minder met de auto gaan.'
Aangezien het duidelijk is dat de schrijver van de tekst dat vindt.
Ik word hier niet echt wijzer van. Vanaf waar is het samenvatten?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:58 schreef Koffiebeaun. het volgende:
[..]
Netjes, dat scheelt wel even heel wat met die ervoor.
Hier staat de puntenverdeling voor nederlands dit jaar:
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1001-a-11-1-s.pdf
maar of ik daar blij van moet worden.
Kloptquote:Op zondag 15 mei 2011 00:09 schreef Dutchsporter het volgende:
[..]
Ik word hier niet echt wijzer van. Vanaf waar is het samenvatten?
Als ik het zo bekijk zie ik dat 2/3 van het tekstverklaren open vragen zijn? Maar waarschijnlijk zie ik het fout :p
Dus 20 van de 29 vragen zijn open? Dat is echt niet normaal veel als je het vergelijkt met voorgaande jaren.quote:
Vraag 21 is gewoon onder verdeling, da's altijd open.quote:Op zondag 15 mei 2011 00:19 schreef Dutchsporter het volgende:
[..]
Dus 20 van de 29 vragen zijn open? Dat is echt niet normaal veel als je het vergelijkt met voorgaande jaren.
Van te voren indien je 180 woorden mag 18 regels uitmeten. Zorgen dat je daar sowieso niet overheen gaat.quote:Op zondag 15 mei 2011 18:58 schreef ThymeS het volgende:
In de examenbundel staat altijd eerste de schrijver en daaronder de titel, gevolgd door een witregel. Zo ga ik het gewoon doen.
Iemand trouwens nog tips bij samenvatten om binnen het maximaal aantal woorden te blijven?
Ja. En ook dat je moet kiezen uit 7 soorten argumenten ofzo.quote:Op zondag 15 mei 2011 19:36 schreef bijnaklaar het volgende:
Vragen zoals bij welke alinea etc. zijn toch ook open vragen ofniet?! Want het lijkt me echt diehard om 20 open vragen te hebben met bijv max 15 woorden...
Flex, tjaah morge wordt het erop of eronder en ik haat het feit dat ik naar mijn gevoel niet goed genoeg heb voorbereid...quote:Op zondag 15 mei 2011 19:36 schreef Drawer het volgende:
[..]
Ja. En ook dat je moet kiezen uit 7 soorten argumenten ofzo.
Welke heb je allemaal al gemaakt?!quote:Op zondag 15 mei 2011 20:20 schreef Natrium het volgende:
Ik moet een 5,6 halen voor een 5,5.
Net 2010-I gemaakt, en raad 'ns wat ik haaldePrecies die 5,6. Maarja, had bij m'n samenvatting nog 40 woordenover, en had wat dingen weggestreept die punten hadden geweest, dus laat ik er het beste van hopen
..
Ik wil straks nog een examen maken, iemand suggesties voor welke ik zal doen?
Morgenochtend vroeg eruit, beetje relaxen en dan rustig om half 2 dat examen maken.
De samenvatting van 2007-I is één van de moeilijksten.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:20 schreef Natrium het volgende:
Ik wil straks nog een examen maken, iemand suggesties voor welke ik zal doen?
Er word ook wel eens gevraagd of je de mening van de schrijver weergeeft, maar dan moet dan dus wel neem ik aan?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:38 schreef Fem1992 het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Onze leraar zei dat je nooit 'ik vind' of 'de schrijver vindt' mag gebruiken. Gewoon presenteren als een feit dus.
Als de vraag bij het tekstverklaring gedeelte staat wel, bij de samenvatting moet je dus net zo formuleren alsof alles wat de schrijver zegt een feit is.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:28 schreef Keauning het volgende:
[..]
Er word ook wel eens gevraagd of je de mening van de schrijver weergeeft, maar dan moet dan dus wel neem ik aan?
'Volgens de schrijver moet de oplossing worden gezocht in...'
quote:Op zondag 15 mei 2011 20:41 schreef Vultures het volgende:
Mag je je toets na de uitslag eigenlijk nog inzien? Ik heb soms het gevoel, vooral bij Nederlands, maar ook bij andere vakken, dat mijn docenten strenger zijn dan het antwoord formulier. En dat zijn dan docenten die niet voor je knokken zodat je zo hoog mogelijk haalt, maar er juist een sport van maken om zo weinig mogelijk punten toe te kennen.
Ik denk dat je docent dit niet doet. Deze wil namelijk dat er zo hoog mogelijke cijfers gehaald worden omdat die ook aan hem gelinkt worden. Heb je namelijk 3 verschillende Nederlands docenten, en is bij de ene docent het gemiddelde 0,7 lager dan zal de schoolleiding wel gaan oplettenquote:Op zondag 15 mei 2011 20:41 schreef Vultures het volgende:
Mag je je toets na de uitslag eigenlijk nog inzien? Ik heb soms het gevoel, vooral bij Nederlands, maar ook bij andere vakken, dat mijn docenten strenger zijn dan het antwoord formulier. En dat zijn dan docenten die niet voor je knokken zodat je zo hoog mogelijk haalt, maar er juist een sport van maken om zo weinig mogelijk punten toe te kennen.
Bij de SE's heb ik soms ook wel 't gevoel (gek genoeg alleen bij Nederlands) dat m'n docent inderdaad zo weinig mogelijk punten geeft (had laatst nog een 5,6 in plaats van de door haar gegeven 4,5), maar bij de CSE's zal dat echt niet gebeuren, onder andere door wat WC_Schaap zegt.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:41 schreef Vultures het volgende:
2009-I had wel erg veel open vragen, ik geloof maar 2 meerkeuze ofzo! Ik had em nog redelijk gemaakt, had een 7,2 geloof ik. Maar normaal heb ik toch wel meer richting de 8. Gelukkig dit jaar iets meer meerkeuze dus.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:08 schreef Etsu het volgende:
2009-II was erg goed te doen, had een 7,4 en norm was 1,1. Dus zal wel moeilijk zijn geweest voor sommigen.
2 meerkeuze!? Het ligt toch altijd veel meer rond de 60% meerkeuze (in punten aantallen))quote:Op zondag 15 mei 2011 21:10 schreef Vultures het volgende:
[..]
2009-I had wel erg veel open vragen, ik geloof maar 2 meerkeuze ofzo! Ik had em nog redelijk gemaakt, had een 7,2 geloof ik. Maar normaal heb ik toch wel meer richting de 8. Gelukkig dit jaar iets meer meerkeuze dus.
Ik heb nog ff voor je gekeken. Er waren toch echt 3 meerkeuze vragen op 23 vragen in totaal.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:12 schreef Natrium het volgende:
[..]
2 meerkeuze!? Het ligt toch altijd veel meer rond de 60% meerkeuze (in punten aantallen))
Maar dan slaat deze tabel dus helemaal nergens op?quote:Op zondag 15 mei 2011 22:02 schreef Etsu het volgende:
Nee. Sommige mensen zijn niet zo ruimdenkend en hebben de aftrekpunten meegeteld.
Uhu.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:03 schreef Snuf. het volgende:
[..]
Maar dan slaat deze tabel dus helemaal nergens op?
Oke en als er dan een N term van 2 is mag je 1 punt er bovenop tellen? en als ie 0 is er 1 vanaf?quote:Op zondag 15 mei 2011 22:04 schreef Etsu het volgende:
[..]
Uhu.
Gewoon zelf uitrekenen:
(wat je moet halen) / 9 x 48 = aantal punten
En dat is dan zonder normering.
Deze formule is dus met een N term van 0?quote:Op zondag 15 mei 2011 22:04 schreef Etsu het volgende:
[..]
Uhu.
Gewoon zelf uitrekenen:
(wat je moet halen) / 9 x 48 = aantal punten
En dat is dan zonder normering.
Ah thanks! Pas nu begrijp ik die N term shitquote:Op zondag 15 mei 2011 22:19 schreef Etsu het volgende:
Ja.
Als de nterm 1 is:
wat je moet halen - 1 / 9 x 48 = aantal punten wat je moet hebben.
Dus als je een 5.3 nodig hebt om een 5.5 te staan heb je met N term 1 een 4.3 nodig?!quote:Op zondag 15 mei 2011 22:19 schreef Etsu het volgende:
Ja.
Als de nterm 1 is:
wat je moet halen - 1 / 9 x 48 = aantal punten wat je moet hebben.
Die n term punten zijn gratis he.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:44 schreef bijnaklaar het volgende:
[..]
Dus als je een 5.3 nodig hebt om een 5.5 te staan heb je met N term 1 een 4.3 nodig?!
Ja dat weet ik het wordt bepaalt aan de hand van hoe het examen is gemaakt op elke school van de 1e 5 leerlingen op alfabetische volgorde maar het zijn gewoon bonuspunten op je cijfer die je haalt in de tabel?!quote:
Zeer makkelijk. Het was - zoals je eerder in dit topic kunt lezen - een verkapt havo-examen.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:48 schreef waj1 het volgende:
Ik had voor het examen van 2010 II een 6,1. Was dat examen relatief moeilijk of makkelijk?
Makkelijk, want n-term was 0,0.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:48 schreef waj1 het volgende:
Ik had voor het examen van 2010 II een 6,1. Was dat examen relatief moeilijk of makkelijk?
Ik denk het?quote:Op zondag 15 mei 2011 22:48 schreef bijnaklaar het volgende:
[..]
Ja dat weet ik het wordt bepaalt aan de hand van hoe het examen is gemaakt op elke school van de 1e 5 leerlingen op alfabetische volgorde maar het zijn gewoon bonuspunten op je cijfer die je haalt in de tabel?!
Ik begrijp overigens nog steeds niet dat er zoveel open vragen gaan komen ook al zijn het vragen welke alinea etc.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:50 schreef Etsu het volgende:
[..]
Makkelijk, want n-term was 0,0.
[..]
Ik denk het?
Nja, kwenie. Ik heb aantal gehaald / te behalen x 9 = cijfer X zonder n term omgebouwd tot cijfer X dat je nodig hebt / 9 x te halen = aantal punten dat je nodig hebt voor cijfer X.Gewoon voor de zekerheid vanuit gaan dat de nterm 0 is, valt het altijd mee.
haha, wat een geruststelling voor morgen, ik vond hem al lastigquote:Op zondag 15 mei 2011 22:50 schreef Etsu het volgende:
[..]
Makkelijk, want n-term was 0,0.
[..]
Ik denk het?
Nja, kwenie. Ik heb aantal gehaald / te behalen x 9 = cijfer X zonder n term omgebouwd tot cijfer X dat je nodig hebt / 9 x te halen = aantal punten dat je nodig hebt voor cijfer X.Gewoon voor de zekerheid vanuit gaan dat de nterm 0 is, valt het altijd mee.
Graag gedaanquote:Op zondag 15 mei 2011 23:01 schreef Dastan het volgende:
Bedankt, ik dacht dat de norm nog bovenop die +1 kwam.Duidelijk uitgelegd.
vind ik ook, zie wel morgen wat ik ervan bak.quote:Op zondag 15 mei 2011 23:08 schreef bijnaklaar het volgende:
Pff mensen bedankt voor alle antwoorden, het wordt tijd om te gaan slapen en het beste ervan te maken morge!!!!
Was het niet zo dat 2010-1 heel makkelijk was? Weet niet hoe het zat met 2010-II, maar lijkt me dat dan die wel iets moeilijker was geweest.. ?quote:Op zondag 15 mei 2011 22:48 schreef waj1 het volgende:
Kijk es in de OP.quote:Op zondag 15 mei 2011 23:14 schreef Sokz het volgende:
Hoelang is dat eigenlijk morgen? 2,5 of 3 uur?
Tip van mijn leraar:quote:Op maandag 16 mei 2011 09:11 schreef Roarzcorp. het volgende:
Wat ik vooral geleerd heb van samenvatten:
Haal alles zoveel mogelijk uit de tekst. Ga er niet je eigen draai aan geven.
Kijk naar de argumenten en de feiten + de uitwerking. Neem geen voorbeelden over of anekdotes daarnaast wordt de inleiding natuurlijk per definitie bijna altijd overgeslagen, neem wel de probleemstelling of hoofdvraag van de tekst over als die daar al staat. Probeer te denken zoals het correctie voorschrift, behaal zoveel mogelijk informatie elementen.
Zelf heb ik vaak bij tekstverklaren problemen bij het aanwijzen van de juiste alinea. Ik zit er meestal eentje naast. Iemand advies?
Handige tip, thanks!quote:Op maandag 16 mei 2011 09:18 schreef Etsu het volgende:
[..]
Tip van mijn leraar:
Bijvoorbeeld:
Deel 1: Blabla
Deel 2: Hihi
Deel 3: Haha
Deel 4: Hehe
-> Bepaal bij welke alinea deel 2 hoort.
Dan ga je zoeken waar ze over 'hihi' praten, denk je dat je hem hebt: kijk dan in de alinea van te voren (meestal 1ste zin) of daar ook over 'hihi' gaat, of over 'blabla'. Als het over hihi gaat, dan moet je even terug kijken. Als het over blabla gaat, dan zit je goed.
Ik ben zenuwachtig trouwens.
Ik wil zo nog even een samenvatting maken, even kijken of dat lukt.quote:Op maandag 16 mei 2011 09:30 schreef Roarzcorp. het volgende:
Oefen net voor het examen.. Doen of gewoon maar laten?
Dacht ik ook, maar toen bedachte ik me net dat we vanmiddag ook weer 2 teksten moeten doen... Of je dan nog zin hebt. Dus ik laat het hierbij.quote:Op maandag 16 mei 2011 09:40 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik wil zo nog even een samenvatting maken, even kijken of dat lukt.
Hmm dat is waar ja.quote:Op maandag 16 mei 2011 09:46 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dacht ik ook, maar toen bedachte ik me net dat we vanmiddag ook weer 2 teksten moeten doen... Of je dan nog zin hebt. Dus ik laat het hierbij.
quote:Op maandag 16 mei 2011 09:56 schreef Prulez het volgende:
Wel grappig; ik heb net met het LAKS gebeld ivm hun rekenmodule op de site waar ze 68 ptn hebben in plaats van 48.. Ze zoeken het nu uit; duurde wel eventjes voordat ze doorhadden dat het aftrekpunten waren voor woordoverschrijding en spelling/interpunctie, ze dachten dat dat de punten waren voor de samenvatting zelf. Om half 2 zullen we weten wie gelijk heeft
quote:Op maandag 16 mei 2011 09:56 schreef Prulez het volgende:
Wel grappig; ik heb net met het LAKS gebeld ivm hun rekenmodule op de site waar ze 68 ptn hebben in plaats van 48.. Ze zoeken het nu uit; duurde wel eventjes voordat ze doorhadden dat het aftrekpunten waren voor woordoverschrijding en spelling/interpunctie, ze dachten dat dat de punten waren voor de samenvatting zelf. Om half 2 zullen we weten wie gelijk heeft
Ze snapten er geen biet vanquote:Op maandag 16 mei 2011 09:59 schreef Pino112 het volgende:
[..]Natuurlijk kan je geen 68pnt halen voor je Nederlands examen, denk es na.
2009 meen ik.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:35 schreef Nezhi het volgende:
Welk examen is een van de moeilijkste? Kan ik nu even snel nog wat dingen oefenen daarmee
Alle gesloten vragen 1 punt, kakquote:Op maandag 16 mei 2011 11:08 schreef R4m0n_46 het volgende:
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1001-a-11-1-s.pdf
ik word bang van alle open vragen
Klopt. Als je die goed maakt moet het wel lukken vandaag. Dat was een van de lastigste van de examenperiode toen.quote:
Model is aangepast op http://normering.eindexamens.nu/quote:Op maandag 16 mei 2011 09:56 schreef Prulez het volgende:
Ik had die goed gemaakt.quote:Op maandag 16 mei 2011 11:14 schreef TWP het volgende:
[..]
Klopt. Als je die goed maakt moet het wel lukken vandaag. Dat was een van de lastigste van de examenperiode toen.
Laatste alinea lezen. Daar staat het (bijna) altijd in.quote:Op maandag 16 mei 2011 11:21 schreef Nezhi het volgende:
Ah, die heb ik nu al 2x gedaan.. op school en thuis, 7.5 voormoet wel lukken. Vind alleen de hoofdgedachte nog lastig.
9 open vragen achter elkaar, veel succesquote:Op maandag 16 mei 2011 11:23 schreef R4m0n_46 het volgende:
Wedden dat het een ongelofelijk kutexamen wordt
Mijn leraar zei meestal laatste, maar eerste zou best kunnen.quote:Op maandag 16 mei 2011 11:32 schreef ThaTim het volgende:
hoofdgedachte staat meestal in eerste of laatste alinea he?
en hoofdgedachte is een zin he, onderwerp meestal een paar woorden, toch?quote:Op maandag 16 mei 2011 11:32 schreef Etsu het volgende:
[..]
Mijn leraar zei meestal laatste, maar eerste zou best kunnen.
Uhu. Je moet kijken wat meeste overeen komt. Als bv A een zin staat wat maar in 1 alinea is besproken, dan is het sowieso fout.quote:Op maandag 16 mei 2011 11:35 schreef ThaTim het volgende:
[..]
en hoofdgedachte is een zin he, onderwerp meestal een paar woorden, toch?
Site is nu al downquote:Op maandag 16 mei 2011 11:21 schreef Duderd het volgende:
[..]
Model is aangepast op http://normering.eindexamens.nu/
Oooooooh! Werd al een beetje zenuwachtig voor het eerstquote:Op maandag 16 mei 2011 11:09 schreef Drawer het volgende:
Wuss. Open vragen kunnen ook half open zijn he. Kies uit deze 4 argumenten.
opetenquote:Op maandag 16 mei 2011 11:56 schreef Sokz het volgende:
Jap examen is van jouw .. gewoon arceren strepen scheuren en weet ik wat je er mee wilt doen.
Super handig maar beetje laat voor Nederlandsquote:Op maandag 16 mei 2011 11:35 schreef Nezhi het volgende:
http://tomcat.schoolsite.utwente.nl/olo/
Wel handig, kan je gelijk het antwoord onder de vragen invullen, tekst staat er naast en je kan ook gelijk nakijken ^^
Jah, was al ergens anders eerder gepostquote:Op maandag 16 mei 2011 12:05 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
Super handig maar beetje laat voor Nederlands
quote:Op maandag 16 mei 2011 12:22 schreef Tijz het volgende:
ik moet een 3,3 halen voor een 6 als eindcijfer
17:00 uur.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:08 schreef Roarzcorp. het volgende:
Ik moet zeggen dat ik hem wel okay vond. Die open vragen waren niet vreselijk. De multiple choice vragen waren erg goed te doen. Ik vond alleen het tekstfragment niet veel zeggend en de vragen daarover vaag. Wanneer staat het correctiemodel online?
Ik had er in eerste instantie 270 ofzoquote:Op maandag 16 mei 2011 16:14 schreef Roarzcorp. het volgende:
Ik had ook weinig woorden initieel dus heb er nog wat informatie elementen ingeplakt tot ik aan de 220 zat.
Is dat jullie niet eens verteld? Matig...quote:Op maandag 16 mei 2011 16:54 schreef Viros het volgende:
Mocht je nou wel of niet 10% boven het maximale woordenaantal zitten? Heb het zelf niet gedaan vanwege de twijfel, maar hoorde iemand zeggen dat dit ook op het CE toegestaan is.
Zó zonde van je tijd.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:58 schreef JochemP het volgende:
Heb alles incl. samenvatting overgekalkt, dus nu even kijken hoe ik het gedaan heb
Ja dat mag, het stond er volgens mij zelfs bij.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:54 schreef Viros het volgende:
Mocht je nou wel of niet 10% boven het maximale woordenaantal zitten? Heb het zelf niet gedaan vanwege de twijfel, maar hoorde iemand zeggen dat dit ook op het CE toegestaan is.
Zal ongeveer 14 punten zijn.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:05 schreef Sokz het volgende:
21 punten uit Analyse .. samenvatting geen idee
Volgens mij was dat die onduidelijke vraag of niet.. Had moeite om die te lezenquote:Op maandag 16 mei 2011 17:08 schreef Fruitsalade het volgende:
Vraag 6 werd verkeerd gevraagd. Ze vroegen wat er tijdens de tijd van cultuurrelativisme ofzo anders werd. Het antwoord houdt echter in waar die tijd in veranderde. Klachtje indienen.
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1001-a-11-1-o.pdfquote:Op maandag 16 mei 2011 17:10 schreef IkBenSjoerd het volgende:
Is er ook ergens een blad met de vragen?
Bedankt!quote:Op maandag 16 mei 2011 17:11 schreef 9611Niels het volgende:
[..]
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1001-a-11-1-o.pdf
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |