Tip van mijn leraar:quote:Op maandag 16 mei 2011 09:11 schreef Roarzcorp. het volgende:
Wat ik vooral geleerd heb van samenvatten:
Haal alles zoveel mogelijk uit de tekst. Ga er niet je eigen draai aan geven.
Kijk naar de argumenten en de feiten + de uitwerking. Neem geen voorbeelden over of anekdotes daarnaast wordt de inleiding natuurlijk per definitie bijna altijd overgeslagen, neem wel de probleemstelling of hoofdvraag van de tekst over als die daar al staat. Probeer te denken zoals het correctie voorschrift, behaal zoveel mogelijk informatie elementen.
Zelf heb ik vaak bij tekstverklaren problemen bij het aanwijzen van de juiste alinea. Ik zit er meestal eentje naast. Iemand advies?
Handige tip, thanks!quote:Op maandag 16 mei 2011 09:18 schreef Etsu het volgende:
[..]
Tip van mijn leraar:
Bijvoorbeeld:
Deel 1: Blabla
Deel 2: Hihi
Deel 3: Haha
Deel 4: Hehe
-> Bepaal bij welke alinea deel 2 hoort.
Dan ga je zoeken waar ze over 'hihi' praten, denk je dat je hem hebt: kijk dan in de alinea van te voren (meestal 1ste zin) of daar ook over 'hihi' gaat, of over 'blabla'. Als het over hihi gaat, dan moet je even terug kijken. Als het over blabla gaat, dan zit je goed.
Ik ben zenuwachtig trouwens.
Ik wil zo nog even een samenvatting maken, even kijken of dat lukt.quote:Op maandag 16 mei 2011 09:30 schreef Roarzcorp. het volgende:
Oefen net voor het examen.. Doen of gewoon maar laten?
Dacht ik ook, maar toen bedachte ik me net dat we vanmiddag ook weer 2 teksten moeten doen... Of je dan nog zin hebt. Dus ik laat het hierbij.quote:Op maandag 16 mei 2011 09:40 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik wil zo nog even een samenvatting maken, even kijken of dat lukt.
Hmm dat is waar ja.quote:Op maandag 16 mei 2011 09:46 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dacht ik ook, maar toen bedachte ik me net dat we vanmiddag ook weer 2 teksten moeten doen... Of je dan nog zin hebt. Dus ik laat het hierbij.
quote:Op maandag 16 mei 2011 09:56 schreef Prulez het volgende:
Wel grappig; ik heb net met het LAKS gebeld ivm hun rekenmodule op de site waar ze 68 ptn hebben in plaats van 48.. Ze zoeken het nu uit; duurde wel eventjes voordat ze doorhadden dat het aftrekpunten waren voor woordoverschrijding en spelling/interpunctie, ze dachten dat dat de punten waren voor de samenvatting zelf. Om half 2 zullen we weten wie gelijk heeft
quote:Op maandag 16 mei 2011 09:56 schreef Prulez het volgende:
Wel grappig; ik heb net met het LAKS gebeld ivm hun rekenmodule op de site waar ze 68 ptn hebben in plaats van 48.. Ze zoeken het nu uit; duurde wel eventjes voordat ze doorhadden dat het aftrekpunten waren voor woordoverschrijding en spelling/interpunctie, ze dachten dat dat de punten waren voor de samenvatting zelf. Om half 2 zullen we weten wie gelijk heeft
Ze snapten er geen biet vanquote:Op maandag 16 mei 2011 09:59 schreef Pino112 het volgende:
[..]Natuurlijk kan je geen 68pnt halen voor je Nederlands examen, denk es na.
2009 meen ik.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:35 schreef Nezhi het volgende:
Welk examen is een van de moeilijkste? Kan ik nu even snel nog wat dingen oefenen daarmee
Alle gesloten vragen 1 punt, kakquote:Op maandag 16 mei 2011 11:08 schreef R4m0n_46 het volgende:
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1001-a-11-1-s.pdf
ik word bang van alle open vragen
Klopt. Als je die goed maakt moet het wel lukken vandaag. Dat was een van de lastigste van de examenperiode toen.quote:
Model is aangepast op http://normering.eindexamens.nu/quote:Op maandag 16 mei 2011 09:56 schreef Prulez het volgende:
Ik had die goed gemaakt.quote:Op maandag 16 mei 2011 11:14 schreef TWP het volgende:
[..]
Klopt. Als je die goed maakt moet het wel lukken vandaag. Dat was een van de lastigste van de examenperiode toen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |