De herkenning; dat is ook exact wat ik had. Stomme fouten gemaakt bij die tekst, maargoed.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:20 schreef GemaskerdeMuchacho het volgende:
Net even tekst 1 van 2010 - TV2 gedaan. 16 van de 27 punten.
Tips: woorden als verklaring, oplossing, probleem in je samenvatting zetten. Daar krijg je al punten voor.
Nee, die woorden worden niet geteld.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:57 schreef Fem1992 het volgende:
Ik heb nog een vraag over de tekst (niet samenvatting)..
Als er iets gevraagd wordt waarbij je een maximaal aantal woorden hebt, en je neemt een deel van de vraag mee in je antwoord, moet je die woorden ook al mee tellen?
Bijvoorbeeld..
Vraag: Waarom is gras groen,
Antwoord: Gras is groen, omdat...
Moet je die eerste woorden al mee tellen voor je maximaal aantal woorden?
1.3 Voor alle open vragen met een maximum aantal woorden geldt: indien eenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:57 schreef Fem1992 het volgende:
Ik heb nog een vraag over de tekst (niet samenvatting)..
Als er iets gevraagd wordt waarbij je een maximaal aantal woorden hebt, en je neemt een deel van de vraag mee in je antwoord, moet je die woorden ook al mee tellen?
Bijvoorbeeld..
Vraag: Waarom is gras groen,
Antwoord: Gras is groen, omdat...
Moet je die eerste woorden al mee tellen voor je maximaal aantal woorden?
Iemand in dit topic zei dat we opsomming kregen (waarschijnlijk), dus hoop het.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:41 schreef Koffiebeaun. het volgende:
De ene keer kun je echt bijna alle punten letterlijke overnemen uit de tekst voor de samenvatting. De andere keer moet je zelf van die conclusies maken. Wat voor 1 zullen we dit jaar kregen denken jullie? Ik hoop die eerste. En hoe halen sommige 17/ 22 ? _o_
Wij kregen van onze leraar meestal niet meer dan 11 a 12 punten.
Netjes, dat scheelt wel even heel wat met die ervoor.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:52 schreef Etsu het volgende:
[..]
Iemand in dit topic zei dat we opsomming kregen (waarschijnlijk), dus hoop het.
Ik had voor mijn SE 9 punten van de 21 ofzo, dus dikke onvoldoende. Toen herkanst, had ik opeens 14 van de 19.
Net die van 2007-I gemaakt, voor tekstverklaren 17 punten en voor samenvatting 15 punten. Maar daarbij heb ik alleen dingen aangestreept, had geen zin om op papier te zetten. Dus ziet er wel goed uit denk ik.
Ja, dat klopt. Onze leraar zei dat je nooit 'ik vind' of 'de schrijver vindt' mag gebruiken. Gewoon presenteren als een feit dus.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:36 schreef Dastan het volgende:
Ik zou die mening presenteren als een feit.
'Ik vind dat mensen minder met de auto moeten gaan.'
In samenvatting:
'Mensen moeten minder met de auto gaan.'
Aangezien het duidelijk is dat de schrijver van de tekst dat vindt.
Ik word hier niet echt wijzer van. Vanaf waar is het samenvatten?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:58 schreef Koffiebeaun. het volgende:
[..]
Netjes, dat scheelt wel even heel wat met die ervoor.
Hier staat de puntenverdeling voor nederlands dit jaar:
http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1001-a-11-1-s.pdf
maar of ik daar blij van moet worden.
Kloptquote:Op zondag 15 mei 2011 00:09 schreef Dutchsporter het volgende:
[..]
Ik word hier niet echt wijzer van. Vanaf waar is het samenvatten?
Als ik het zo bekijk zie ik dat 2/3 van het tekstverklaren open vragen zijn? Maar waarschijnlijk zie ik het fout :p
Dus 20 van de 29 vragen zijn open? Dat is echt niet normaal veel als je het vergelijkt met voorgaande jaren.quote:
Vraag 21 is gewoon onder verdeling, da's altijd open.quote:Op zondag 15 mei 2011 00:19 schreef Dutchsporter het volgende:
[..]
Dus 20 van de 29 vragen zijn open? Dat is echt niet normaal veel als je het vergelijkt met voorgaande jaren.
Van te voren indien je 180 woorden mag 18 regels uitmeten. Zorgen dat je daar sowieso niet overheen gaat.quote:Op zondag 15 mei 2011 18:58 schreef ThymeS het volgende:
In de examenbundel staat altijd eerste de schrijver en daaronder de titel, gevolgd door een witregel. Zo ga ik het gewoon doen.
Iemand trouwens nog tips bij samenvatten om binnen het maximaal aantal woorden te blijven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |