Ik denk eigenlijk dat het gewoon een kwestie van veel oefenen is?quote:Op donderdag 14 april 2011 16:13 schreef Aardappelkoekje het volgende:
Heeft iemand misschien tips voor mij?
Ik begrijp de teksten wel, maar ik kan de tekst niet goed analyseren waardoor ik niet hoger haal dan een 5.
Oh da's wel jammer idd jaquote:Op vrijdag 22 april 2011 17:20 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik haal ALTIJD een 5,4. ALTIJD. Maar dan ook echt altijd.
The fuck?!quote:Dit jaar trouwens 28 punten op de leestekst, en 18 of 19 op de samenvatting.
quote:
Docenten hebben het puntenmodel gekregenquote:Op zondag 24 april 2011 14:50 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
The fuck?!
Of hij is helderziend of hij is van het cevo en gaat nu zwaar zijn boekje te buiten.
Of hij zit hier gewoon te lullen, dat kan natuurlijk ook..
Hij wordt vast moeilijk. Het gaat altijd van te makkelijk naar te moeilijk enzo...quote:Op vrijdag 22 april 2011 18:07 schreef Etsu het volgende:
Ik sta nu een 5,7. Heb van de week een SE herkanst, ging echt geweldig... Dus hopelijk kan ik nog paar tienden omhoog halen. Maar het moet lukken. Tenzij ze iets hebben van: vorig jaar was super makkelijk, nu gaan we hem super moeilijk doen.
quote:Op zondag 24 april 2011 14:54 schreef Pino112 het volgende:
[..]
[..]
Docenten hebben het puntenmodel gekregen![]()
Bij de samenvatting veel dingen van 1p, dus volgens mijn docente veel opsommingen.
Oke, dan liegt mijn Nederlandsdocente.quote:Op zondag 24 april 2011 16:32 schreef Etsu het volgende:
[..]
![]()
Lijkt me sterk dat ze weet waar je x punten voor kan krijgen. Antwoorden ed mogen helemaal niet verstrekt worden tot nadat het examen is afgelegd. Dus lijkt me totale puntenverdeling ook niet...
Punten staan vast, alleen niet hoe zwaar het weegt in je cijfer als je x aantal fouten hebt.quote:Op zondag 24 april 2011 18:04 schreef GemaskerdeMuchacho het volgende:
Tevens stellen ze die dingen toch ook pas op als ze wat cijfers hebben landelijk? Normering enzo?
30 woorden is haast niks...quote:Op maandag 25 april 2011 19:47 schreef feyenoordfan92 het volgende:
je hebt twee uur om die samenvatting te maken. Dat tekstverklaren duurt echt hooguit een uurtje. En er worden echt af en toe gratis punten weggegeven - bv voor het woordje 'want' bij ondersteunende argumenten krijg je al een punt. En als je geconcentreerd werkt moet je toch niet meer dan 1 a 2 spellingsfouten kunnen maken - sommige dingen kun je immers letterlijk tekst halen.
Alleen het aantal woorden lijkt me lastig. Mja als je bijvoorbeeld 30 woorden te weinig hebt, weet je dat je toch echt iets vergeten bent.
Is het vanaf dit jaar niet zo dat je bij wiskunde, engels en nederlands voor 2 van de 3 vakken voor het CE een voldoende moet halen?quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:14 schreef Etsu het volgende:
Ik had voor herkansing een 6,6. Had eerst een 4,2.
Nu ga ik met een 6,0 het examen in. Een 5 halen moet lukken toch?
Nee is pas volgend jaar volgens mijquote:Op dinsdag 26 april 2011 19:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Is het vanaf dit jaar niet zo dat je bij wiskunde, engels en nederlands voor 2 van de 3 vakken voor het CE een voldoende moet halen?
Ik heb vrijdag het examenboekje gekregen en daar staat er nog niets over in dus zal nog niet zo zijnquote:Op dinsdag 26 april 2011 20:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Oke...dan heb ik me verkeerd ingelicht.
Wel.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:45 schreef Tijz het volgende:
Volgens mij is het niet toegestaan om een complete zin letterlijk over te nemen uit de tekst in je samenvatting.
O in de examenbundel staat dat citeren niet toegestaan is, maar in de correctievoorschriften staat er inderdaad niets over. Maar het lijkt mij niet zo handig. Meestal kun je zo'n zin toch het beste een beetje anders schrijven om er voor te zorgen dat het een goedlopend verhaal blijft.quote:
Uiteraard, je zinnen moeten niet in gebroken Nederlands komen te staan.quote:Op dinsdag 26 april 2011 22:11 schreef Tijz het volgende:
[..]
O in de examenbundel staat dat citeren niet toegestaan is, maar in de correctievoorschriften staat er inderdaad niets over. Maar het lijkt mij niet zo handig. Meestal kun je zo'n zin toch het beste een beetje anders schrijven om er voor te zorgen dat het een goedlopend verhaal blijft.
Dat houdt dan toch in dat de samenvatting weer een tekst op zich wordt en niet een verzameling van geciteerde zinnen die niet goed in elkaar overlopen of die de lezer niet kan begrijpen zonder de originele tekst te hebben gelezen.quote:Formulering: de weergave van de informatie-elementen moet begrijpelijk zijn voor een
lezer die de uitgangstekst niet kent.
Dit. Formuleringen precies uit de tekst overnemen is meestal juist goed, check het antwoordmodel maar. Moet je natuurlijk wel ook daadwerkelijk het goede stuk eruit halen om punten te krijgen, maar da's logisch.quote:Op woensdag 27 april 2011 12:43 schreef Sokz het volgende:
Met 'citeren is niet toegestaan' bedoelt men waarschijnlijk dat je bijvoorbeeld niet: "- Naam auteur - vindt dit een slecht idee omdat," neer mag zetten.
Zo is het mij ook verteld in de les.quote:Op donderdag 28 april 2011 23:14 schreef -.- het volgende:
Met citeren wordt bedoeld dat je zinnen letterlijk overneemt. Wat je wel mag doen (en wat ook erg werd aangeraden door mijn docenten) is dat je de belangrijke zinnen bijna letterlijk overneemt, maar er kleine wijzigingen in aanbrengt.
1 woord veranderen was vorig jaar genoeg. Heel simpel.quote:Op donderdag 28 april 2011 23:14 schreef -.- het volgende:
Met citeren wordt bedoeld dat je zinnen letterlijk overneemt. Wat je wel mag doen (en wat ook erg werd aangeraden door mijn docenten) is dat je de belangrijke zinnen bijna letterlijk overneemt, maar er kleine wijzigingen in aanbrengt.
Ik zou het niet helemaal letterlijk overnemen. Altijd één woord veranderen werd ons verteld.quote:Op zaterdag 30 april 2011 16:31 schreef GemaskerdeMuchacho het volgende:
Je mag gewoon tekst letterlijk overnemen, en daarbij hoef je niet te citeren. Dus geen aanhaalingstekens of schrijver zegt/vind: "bla". Dat is allemaal niet nodig, omdat het een samenvatting is. Als je antwoordmodellen doorneemt zie je dat dit ook het geval is. Maar je moet natuurlijk wel goed kijken als de schrijver iemand citeert.
Tevens, wanneer er gevraagd wordt voor verklaring/oplossing/oorzaak/gevolg/overeenkomst, noem maar op, dan krijg je vaak voor het woord "verklaring" of wat dan ook, ook al punten.
Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:17 schreef Respecttothemanwiththeice het volgende:
Als ze bij een vraag niet vragen om het in je eigen woorden te doen mag je toch gewoon een of meerdere zinnen uit de tekst overschrijven, zolang je maar binnen het maximaal aantal woorden blijft?
De examenbundel word ik ook niet wijzer van. Daar staat "de kern van een goed antwoord is etc." met dan de regelnummers waarin het te vinden is. Ik heb dan meestal die hele zin of zinnen uit die regels dus de kern van het antwoord zal erin zitten. Als je de volgorde verandert of een woord weglaat is het in feite inhoudelijk nog steeds het zelfde antwoord. Je zou dus zeggen dat het niets uitmaakt, maar voor de zekerheid kan je het natuurlijk altijd doen.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:20 schreef Dastan het volgende:
[..]
Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.
Ik blijf erbij dat letterlijk overnemen incorrect is. Laat een woord weg of verander de volgorde. Dan zit je in ieder geval goed.
Ik had daar een 4,2 opquote:Op donderdag 21 april 2011 20:43 schreef ViaRegnum2 het volgende:
Pff, ik heb dat examen uit het tweede tijdvak van vorig jaar gemaakt als oefenexamen... best moeilijk manen dat terwijl het een norm van 0.0 had!
Ik had een 6.6. Moet een 7.1 halen, dus nog even oefenen...
Lijkt me veel werk.quote:Op zondag 1 mei 2011 01:47 schreef dralion13 het volgende:
Bij de samenvatting heb ik van mn docent geleerd dat het handig is om een soort schema te maken, 1 kolom met de vraag (omgebouwd zodat het in de samenvatting verwerkt kan worden|), 1 met de antwoorden op de vragen (citaten uit de tekst, soms de volgorde aangepast zodat het een lopende zin wordt) en een kolom met missing words.
Oja. Da's waar ook.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:22 schreef Sokz het volgende:
68?Die laatste 16 & 4 zijn aftrekpunten hè (schrijffouten e.d.)
Is het 19 punten samenvatting & 29 punten analyse?
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:22 schreef Sokz het volgende:
68?Die laatste 16 & 4 zijn aftrekpunten hè (schrijffouten e.d.)
Is het 19 punten samenvatting & 29 punten analyse?
Bijna goedquote:Op zondag 24 april 2011 01:01 schreef Pino112 het volgende:
Dit jaar trouwens 28 punten op de leestekst, en 18 of 19 op de samenvatting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |