abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94943536

Welkom in hét Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Het topic heeft een flink aantal vaste posters, elk met hun eigen standpunten en veelal verdeeld in twee "kampen" te weten de huurders en de kopers met her en der een realist die het geheel met lede ogen aanziet. Gelukkig gaat dit alles gepaard met wederzijds respect en zinvolle discussies en argumentatie! ;)

Deze topicreeks loopt al meer dan 100 delen. Ruim 30000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 100 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Huizenmarkt # 108: Krimpregio's leidend in woningmarkt
Huizenmarkt # 109: Waar de banksters -2% voorspellen voor 2011
Huizenmarkt # 110: huizenkopers, van hero to zero en weer terug?
Huizenmarkt # 111: Waar de coalitie de macht kwijtraakt
Huizenmarkt # 112: Raakt de zeep op?
Huizenmarkt # 113: Waar huurders het zeepje oprapen
Huizenmarkt # 114: Waar de Fundateller een nieuw hoogtepunt bereikt?
Huizenmarkt # 115: de meltdown van de erfpachtwoning is in gang gezet
Huizenmarkt # 116: de meltdown is niet meer te stoppen
Huizenmarkt # 117: Het is weer lente... dus ik heb zin in appeltaart!
Huizenmarkt # 118: Ik kan geen appeltaart meer zien!
Huizenmarkt # 119: IMF: "weg met de HRA"
Huizenmarkt # 120: de Jager: "maar ik moet mijn huis nog afbetalen"
Huizenmarkt # 121: Waar zelfs de NHG de schuld krijgt...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2011 16:05:24 ]
pi_94943597
Ok ik ben nieuw maar wel ouwe rot op de woningmarkt.
Na stijging van 200% sinds eind jaren 90 is er een keer een daling
Hoever die gaat? Heb geen idee.
pi_94943662
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ok ik ben nieuw maar wel ouwe rot op de woningmarkt.
Goeie vraag, als we het zeker wisten konden we speculantje spelen ;)
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:12:55 #4
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94943736
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 15:52 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Grond is over het algemeen een betrouwbare investering, altijd handig om te hebben, kost verder weinig, beetje verpachten. ;)
niet zoals de overheid het doet , die koopt van projectontwikkelaars / speculanten de grond voor 150.000 euro per HA, die ze vorige week voor een schijtprijs van 50.000 van een boer hebben gekocht, dan schrapen ze de vruchtbare laag eraf zodat het arme grond is en maken er natuur van met een waarde van 10.000 euro per HA, terwijl ze gelijk een conferentie houden over het wereldvoedselprobleem 8)7 :?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_94943755
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Samenvatting: Volgens sommige Fokkers zou de prijs 2 jaar geleden al met 50% gedaald moeten zijn. Om niet te hoeven toegeven dat ze ernaast zaten, wordt die datum nu elke keer stilzwijgend met minimaal een jaar verlengd. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:20:55 #6
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94943994
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Samenvatting: Volgens sommige Fokkers zou de prijs 2 jaar geleden al met 50% gedaald moeten zijn. Om niet te hoeven toegeven dat ze ernaast zaten, wordt die datum nu elke keer stilzwijgend met minimaal een jaar verlengd. :Y
Volgens mij hebben de mensen die pessimistisch zijn over de woningmarkt, tot nu toe overwegend gelijk gehad.

Sprekend voor mezelf:
• Ik ging zelf uit van een daling 15% en ik heb dus in ieder geval voor meer dan 50% gelijk gekregen *O* De rest van die daling laat door allerlei staatsteun nog iets op zich wachten, maar komt nog wel.
• Bij hogere schattingen van de prijsdaling heb ik steeds onder voorbehoud gemaakt. Bijvoorbeeld "als de HRA wordt afgeschaft" gemaakt. Dat de HRA wordt afgeschaft, lijkt me geen vraag van OF maar van WANNEER. Dus dat komt ook nog wel.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:21:51 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94944013
quote:

[..]

Volgens sommige Fokkers. Maar de consensus was ook 2 jaar geleden toch wel dat we in een bearmarkt kwamen die geleidelijk afbrokkelde, waarbij de prijzen tussen de 20% en de 30% nominaal lager zouden zijn dan de top in 2007/2008. Dat scenario is nog steeds valide.
The End Times are wild
pi_94944044
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:20 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben de mensen die pessimistisch zijn over de woningmarkt, tot nu toe overwegend gelijk gehad.

Sprekend voor mezelf:
• Ik ging zelf uit van een daling 15% en ik heb dus in ieder geval voor meer dan 50% gelijk gekregen *O* De rest van die daling laat door allerlei staatsteun nog iets op zich wachten, maar komt nog wel.
• Bij hogere schattingen van de prijsdaling heb ik steeds onder voorbehoud gemaakt. Bijvoorbeeld "als de HRA wordt afgeschaft" gemaakt. Dat de HRA wordt afgeschaft, lijkt me geen vraag van OF maar van WANNEER. Dus dat komt ook nog wel.
Je geeft met deze post zojuist Bijvlagenzinvol gelijk.
pi_94944105
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:21 schreef LXIV het volgende:
Dat scenario is nog steeds valide.
Welnee, de overheid grijpt wel weer in. Die schaffen gewoon de overdrachtsbelasting af als dat daarvoor nodig is.
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:34:44 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94944338
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Welnee, de overheid grijpt wel weer in. Die schaffen gewoon de overdrachtsbelasting af als dat daarvoor nodig is.
Dat zal wellicht gebeuren, om de markt weer op gang te krijgen. Maar het huishoudboekje van de overheid moet ook rond. Dus als dat gebeurt, dan is dat altijd in combinatie met het wegvallen of reduceren van de een of andere woningmarkt-gerelateerde subsidie (lees HRA).

Overigens zie ik dit kabinet er nog wel voor aan om de overdrachtsbelasting af te schaffen en de rekening bij de ontvangers van huursubsidie neer te leggen. Zijn ze aso genoeg voor, zeker het CDA. Zat de PVV niet in de gedoogcoalitie was het waarschijnlijk al gebeurd.
The End Times are wild
pi_94944479
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat zal wellicht gebeuren, om de markt weer op gang te krijgen. Maar het huishoudboekje van de overheid moet ook rond. Dus als dat gebeurt, dan is dat altijd in combinatie met het wegvallen of reduceren van de een of andere woningmarkt-gerelateerde subsidie (lees HRA).

Overigens zie ik dit kabinet er nog wel voor aan om de overdrachtsbelasting af te schaffen en de rekening bij de ontvangers van huursubsidie neer te leggen. Zijn ze aso genoeg voor, zeker het CDA. Zat de PVV niet in de gedoogcoalitie was het waarschijnlijk al gebeurd.
Er zal natuurlijk ook gesleuteld moeten worden aan de huurmarkt en indirect de huursubsidie om het afschaffen van de HRA nog ergens op te laten slaan. Immers, je kan niet eenzijdig de koopmarkt aanpakken en verwachten dat de balans tussen kopen/huren intact blijft. Beste oplossing is zowel de huursubsidie als de HRA af te schaffen, maar dat zal voorlopig nog niet gebeuren.
pi_94944488
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:34 schreef LXIV het volgende:
Maar het huishoudboekje van de overheid moet ook rond. Dus als dat gebeurt, dan is dat altijd in combinatie met het wegvallen of reduceren van de een of andere woningmarkt-gerelateerde subsidie (lees HRA).
Het is sowieso een belasting die weinig oplevert. 95%* van de mensen financiert die belasting mee in de hypotheek, waardoor de overheid weer 30 jaar lang HRA kwijt is aan de rente daarvan.

* die 95% is een wilde gok, ik heb daar geen echte cijfers van.
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:41:43 #13
323876 michaelmoore
pi_94944517
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er zal natuurlijk ook gesleuteld moeten worden aan de huurmarkt en indirect de huursubsidie om het afschaffen van de HRA nog ergens op te laten slaan. Immers, je kan niet eenzijdig de koopmarkt aanpakken en verwachten dat de balans tussen kopen/huren intact blijft. Beste oplossing is zowel de huursubsidie als de HRA af te schaffen, maar dat zal voorlopig nog niet gebeuren.
maar de huren vrijgeven en gelijk de HRA volledig afschaffen dat kan best wel

Het verkopen van alle huurwoningen zal enorm veel meer HRA gaan kosten en slechts weinig of geen huursubsidie schelen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_94944533
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

maar de huren vrijgeven en gelijk de HRA volledig afschaffen dat kan best wel
Dan krijg je een massa immigratie van koop naar huur van heb ik jou daar. De vraag is of dat wenselijk is.
pi_94944534
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
en gelijk de HRA volledig afschaffen dat kan best wel
Voor een half miljoen mensen niet hoor....

wederom een schatting
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:43:51 #16
323876 michaelmoore
pi_94944560
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan krijg je een massa immigratie van koop naar huur van heb ik jou daar. De vraag is of dat wenselijk is.
nee meer dan 50% krijgt geen hypotheek wegens BKR en derg. behalve als de corporatie daar mee helpt zoals nu vaak
pi_94944637
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee meer dan 50% krijgt geen hypotheek wegens BKR en derg. behalve als de corporatie daar mee helpt zoals nu vaak
Nou ja, mensen die hun huis niet meer kunnen betalen zetten hem dan te koop en komen de huurmarkt op, die al aardig druk is. De vraag naar huurhuizen gaat omhoog->prijs gaat omhoog, en dan zitten we met de situatie dat huurhuizen onbetaalbaar zijn geworden voor mensen, en je ook nog eens geen hypotheek meer kan krijgen door strengere maatregelen....
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:49:45 #18
323876 michaelmoore
pi_94944712
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou ja, mensen die hun huis niet meer kunnen betalen zetten hem dan te koop en komen de huurmarkt op, die al aardig druk is. De vraag naar huurhuizen gaat omhoog->prijs gaat omhoog, en dan zitten we met de situatie dat huurhuizen onbetaalbaar zijn geworden voor mensen, en je ook nog eens geen hypotheek meer kan krijgen door strengere maatregelen....
komen er meer huurwoningen dat zul je nu toch al veel meer zien, corporaties die de onderhoudsarme nieuwbouw toch gaan verhuren
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:10:08 #19
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94945244
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_94945292
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:10 schreef Censuur-152 het volgende:
En de ontbrekende:
Starters kunnen voorlopig beter wachten met een koophuis.
Een topic uit 2008? Dacht het niet he.
pi_94945297
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:10 schreef Censuur-152 het volgende:
En de ontbrekende:
Starters kunnen voorlopig beter wachten met een koophuis.
Nostalgie, altijd leuk. ^O^
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:12:11 #22
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94945313
quote:

[..]

pi_94945363
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:12 schreef Censuur-152 het volgende:

Ik jouw geval trek ik mijn woorden van '2 jaar' terug...

Jij bent al vanaf 2003 bezig is het niet? _O-
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:14:16 #24
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94945377
Nederland is anders volgens de mensen met >180000EUR schuld _O- _O- _O-
pi_94945424
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:14 schreef Censuur-152 het volgende:
Nederland is anders volgens de mensen met >180000EUR schuld _O- _O- _O-
Ook volgens de mensen met <180.000 schuld. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')