Dat geloof je toch zeker zelf niet he? Overigens geven luchtvaartmaatschappijen wel degelijk om klanten, mits dit klanten zijn die er toe doen. Die toerist die maar een minimale winst oplevert omdat ie eens in de zoveel jaar eens met hun vliegt en dan ook nog 600 euro terug wil, daar zullen ze nooit wat om geven.quote:Elkaar een beetje op weg helpen, zodat hopelijk meer mensen gaan krijgen waar ze recht op hebben en meer luchtvaartmaatschappijen a flying rat's ass gaan geven om hun klanten.
Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:10 schreef Hik het volgende:
Overigens gaat dit topic daar verder niet over.
Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:42 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.
En verder; zelf al vaak vertraging gehad maar dat werd altijd op overmacht gegooid.
In mijn gevallen was het echt overmacht (stakingen, slecht weer e.d.). In één geval echter niet zo duidelijk. Toen hadden we eerst al vertraging wegens technische problemen, en later bleek ook het weer nog eens een probleem. Maar goed, ga dan maar eens uitvogelen welk deel van de vertraging welke oorzaak heeft. Geen zin om er zoveel tijd in te steken voor die paar honderd dollar (mocht het al om 2+ uur gaan wegens technische problemen).quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:47 schreef Individual het volgende:
[..]
Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.
De volgende keer zal ik ze ook nog aanklagen voor 'misrepresentation' en 'breach of EU regulation'. Sorry, ik ken de NL termen niet.. De EU moet deze regulatie bewaken, dus als er iets misgaat kan je hen op de zaak zetten.
De volgende EU bobo die ik tegenkom zal ik eens lastigvallen over deze regulatie. Als je bijna een jaar later nog bezig bent moeten er amendments komen. Ik vond drie maanden en teveel gezeur al belachelijk en ineffectief. Teveel mensen geven het op omdat het teveel tijd kost en teveel moeite.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:24 schreef Hik het volgende:
Mwa... Ik wil er best een beetje tijd in steken voor 1200 euro.
Ja, want de maatschappij kan er in principe niks aan doen. Wel een beetje jammer dat ze geen vouchers voor eten en drinken hebben gegeven trouwensquote:Op maandag 7 maart 2011 16:36 schreef Blik het volgende:
Hoe zit het met vertraging wegens dreiging van een terroristische aanslag? Is dat overmacht?
Afgelopen mei ruim 5 uur vertraging gehad wegens een bommelding, kregen niet eens iets te eten en drinken ter compensatie
Zoek uit wie je lokale EU-vertegenwoordiger is en bel hem/haar op. Een email erachteraan met de details en vragen over de legitimiteit van 261/2004 heeft mij geholpen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:47 schreef Feyenoordlife het volgende:
Afgelopen jaar zijn wij met Transavia vanaf Rotterdam naar Dalaman gevlogen, en natuurlijk ook weer terug. De terugreis stond gepland voor 10:55. Doordat het vliegtuig defect was is dit uiteindelijk 22:00 geworden. Na belachelijk lang te hebben moeten wachten zijn we voor ongeveer 1,5 uur naar een hotel gebracht om wat te eten. Toen we uiteindelijk aan het vliegen waren werd er medegedeeld dat er niet meer op Rotterdam Airport geland kon worden en dat we uit zouden wijken naar Schiphol. Vanaf daar zijn we met bussen naar Rotterdam gebracht.
Wij zouden dus recht hebben op een vergoeding van ¤ 400,- per persoon. Transavia wil echter van niks weten.Ondertussen hebben we ARAG ingeschakeld, maar ook daar lijkt er maar weinig van te komen. Onze claim is in ieder geval wel in behandeling genomen. Heeft iemand ervaring met ARAG of tips wat ik verder nog kan doen?
Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:51 schreef SeLang het volgende:
Bizar dat je dat soort bedragen kunt claimen. Dat is ongeveer evenveel als de kosten van de ticket
Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:53 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.
Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:46 schreef Cat22 het volgende:
Zo te lezen ben ik een hoop geld misgelopen toen mijn vlucht zodanig vertraagd was dat we op 10 minuten onze aansluitende vlucht misten en toen 24 uur moesten wachten.
Door veel zeuren kregen we een hotelovernachting aangeboden maar ontbijt moesten we zelf betalen. Waren we op dat moment al blij mee, maar achteraf hadden ze ons wel meer kunnen compenseren. Diner en een voucher erbij was netjes geweest (eer we het hotel kregen was het al 23.00 uur -vlucht zou om 18.00 uur vertrekken- en hadden we nog niet gegeten). Voor de grote bedragen ga ik niet, maar het is wel fijn er een beetje comfortabel bij te kunnen zitten als zoiets gebeurt.
Nee, dit is zeker 4 jaar geleden. Maar bedankt voor de tip.quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:42 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.
Wat een klootzakken zijn het ook. ¤2 per passagier keren ze nimmer nooit uit. Ze proberen het zo moeilijk mogelijk te maken (terwijl het wet is) en de volgende EU-bobo die ik tegenkom zal ik dat voorleggen. Zie dit topic om te zien hoe moeilijk het is.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:11 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.
EU261 heffing: 2,00 EUR
Krijg je nu te zien in de kostenbreakdown in de boekingsmodule.
Ik ben ook voor compensatie naar rato btw
De/een EU vertegenwoordiger van je land/regio. Hoeft niets met vliegen te maken. Ik heb de mijne via Google gevonden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Ik zal eens een mail sturen naar de EU-man/vrouw. Hoe kom ik erachter wie ik moet hebben?
Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...
Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.
[ afbeelding ]
Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:17 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.
Natuurlijk, je moet dan een commissie betalen, maar veel claimorganisaties werken via no cure no pay, waardoor je zelf weinig risico hebt.
Natuurlijk proberen luchtvaartmaatschappijen je in principe in eerste instantie af te wimpelen, je moet natuurlijk niet bij één keer klagen direct betalen, je moet als maatschappij natuurlijk wel een drempel opwerpen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.
Op de website van o.a. IVW zijn trouwens de vluchten te vinden waar het officiëel gaat om 'extraordinary circumstances'. Dat zijn er maar een handvol per jaar. De rest (zoals bovenstaande brief) is gewoon gebullshit van de maatschappijen die op die manier van je af hopen te zijn.
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...
Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.
[ afbeelding ]
Zo'n organisatie als bijvoorbeeld EUclaim rekent 27% van het uitgekeerde bedrag, en daarnaast 25 euro administratiekosten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:
[..]
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.
Hoeveel kost zo'n no cure no pay organisatie als je wint?
Even uit nieuwsgierigheid: Wat versta je onder groot geschut? Een boze brief of gelijk een jurist?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:
[..]
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.
Zelfde ervaring met Air Berlin. DUS - BKK had drie uur vertraging doordat het vliegtuig niet kon opstijgen door teveel sneeuw op de baan. Daardoor miste we onze aansluitende Air Asia vlucht vanaf Bangkok. Grondpersoneel van Air Berlin was uitermate behulpzaam om een nieuwe vlucht te boeken (gekozen voor volgende dag). Na thuiskomst briefje gestuurd naar Air Berlin, en zowel kosten van nieuwe vlucht als hotelovernachting werden vergoed, gewoon in geld, zonder enige problemen, terwijl het 1) overmacht was 2) het onvoldoende vertraging was om aan de officiele normen te voldoen.....quote:Op vrijdag 1 juli 2011 19:54 schreef ozzietukker het volgende:
De maatschappijen gaan uit dat de meeste passagiers hun rechten niet kennen. Goede ervaring heb ik met Air Berlin, door noodweer kon het toestel niet uit Dusseldorf vertrekken, op Bangkok Airport zag ik vertrek van 10:00 uur verplaatst naar 08:00 uur de volgende dag, Air Berlin bood direct een hotel aan, inclusief lunch, dinner en ontbijt, en daarnaast een voucher voor wat versnaperingen op het vliegveld.
Prima oplossing, Air Berlin kon er niets aan doen, maar voldeden wel aan de zorgplicht. Gelukkig kan je je in Bangkok stad een extra dag prima vermaken.
Hoe kwam je zo snel aan die flyers ?quote:Op donderdag 21 juli 2011 19:12 schreef Individual het volgende:
Nu heb ik ruim 100 flyers uitgedeeld aan de hele rij met informatie erbij hoe te claimen en wat te doen als ze genegeerd worden. Mensen waren erg blij met mijn actie en de extra informatie over de moeilijkheden die ze zouden kunnen ervaren.
@Individual , kun je misschien op deze vraag ingaan. Ik heb ook gegoogled en kwam op de volgende link: http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/contact/index_nl.htmquote:Op vrijdag 22 juli 2011 07:27 schreef Daxter het volgende:
@Individual, hoe kom je erachter wie je EU vertegenwoordiger is? Heb er al naar gegoogled maar kan er niet veel over vinden. En in het engels zoeken vind je met name Amerikanen... Ik ben een Nederlander die in Duitsland woont, ik vermoed dat mijn vertegenwoordiger evengoed een Nederlander is (dat is iig waar ik op moet stemmen bij europese verkiezingen).
Omdat FLYBE hierin was gekopieerd werden ze bang en hebben ze mijn compensatie gestuurd. Maargoed dit is dus de EU vertegenwoordiger (bevoegde EU bobo) in het VK. Verder was er dus geen actie nodig.quote:Dear Individual
Thank you for your e-mail to Jonathan Scheele who has asked me to reply on his behalf. Regulation (EC) 261/2004 on air passenger rights provides that Member States set up enforcement bodies whose main tasks are to deal with complaints from passengers and to ensure that air passenger rights are properly respected. If your air carrier has not provided assistance required under the regulation and you have not received a satisfactory reply after contacted them, then the National Enforcement Body (NEB) in the country in which you have experienced problems is the correct place to lodge a complaint (or the NEB in the country of flight destination for problems encountered in non-European Economic Area countries). In other words, the handling and settling of individual passenger complaints relating to Regulation 261/2004 must be done first by the airline company, and then by the competent NEB or by the competent national jurisdiction.
We can see from your e-mail that you have correctly addressed your complaint to the Air Transport Users Council. However the e-mail address varies slightly from the one indicated on their web-site (http://www.auc.org.uk/def(...)etype=90&pageid=2416) and I am therefore re-sending a copy of your e-mail together with this reply to that specific e-mail address.
Similarly, only if the National Enforcement Body concerned fails to correctly apply the provisions of Regulation 261/2004, would it be appropriate to lodge a complaint with the European Commission regarding the alleged failure of a Member State to comply with EU law. This means that though you have put "SG Plaintes" in copy, it would not be appropriate -at this stage - for the European Commission to intervene.
Best wishes
Marguerite-Marie Brenchley
Political Intelligence and Analysis
Representation of the European Commission in the UK
Je hebt er soms een rechtencursus/studie voor nodig!quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:04 schreef jaco het volgende:
Dat is nuttige informatie ! Het Europese parlement heeft zich op de problemen rond vliegmaatschappijen gericht, maar het is vaak moeilijk om de juiste ingang te vinden om van hun mogelijkheden gebruik te maken.
Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter.quote:Op zondag 24 juli 2011 18:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als je echt over de top wil-tip: kopieer investor relations en de marketing/PR afdeling van de betrokken luchtvaartmaatschappijen in. Die hebben hebben meer belang bij het vermijden van 'bad press'.
Het is wel geen luchtvaartmij, maar het bewoog Reliance Communications wel om uiteindelijk aan mijn Indiase telecom verzoek tegemoet te komen- na bijna vier maanden
Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.quote:Op maandag 25 juli 2011 22:42 schreef Individual het volgende:
[..]
Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter.
Eerst op de normale manier proberen idd. Vanaf stap 2 mogen de investeerders meekijken.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:42 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.
Een klachtenmedewerker heeft een script voor afhandeling van de klacht en een bepaald mandaat om tot vergoeding over te gaan. Ik zou eerst via de reguliere procedure te proberen hoe ver je met die medewerker kunt komen. Kijk nou eens naar die brief aan LOT. Gewoon de feiten en de context op een professionele manier verwoord aan de juiste persoon.
Escaleren kan altijd nog.
quote:DEN HAAG - De Consumentenbond slaat de handen ineen met EU-claim, het bedrijf dat consumenten tegen vergoeding helpt om geld terug te krijgen wanneer hun vlucht langdurig is vertraagd of geannuleerd. Dat maakte de Consumentenbond dinsdag bekend.
De bond krijgt veel klachten van mensen over de procedures die het mogelijk maken geld terug te krijgen. ''Mensen vinden het moeilijk.'' Bij het schrappen van een vlucht of bij vertraging langer dan 3 uur hebben passagiers recht op compensatie, tenzij sprake is van overmacht.
Via een site kunnen mensen checken of ze in aanmerking komen voor geld. Als dat zo is, moeten ze alsnog aankloppen bij de Geschillencommissie Luchtvaart, de rechtsbijstandverzekering of EU-claim. Volgens de bond is de regeling nu vooral een papieren recht.
Vergoedingen kunnen afhankelijk van de afstand van de vlucht oplopen tot 600 euro per reis. EU-claim krijgt bij succes ruim een kwart van die vergoeding en 25 euro administratiekosten.
Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:
Die EU claim vind ik wel interessant.
Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton. Nou heeft mijn vliegtuigmaatschappij (China Southern) het stukje Canton-Saigon omgeboekt waardoor ik zo'n negen uur vertraging oploopt.Ze hebben geen reden opgegeven, maar ik ben nu wel van te voren ingelicht.
Heeft het veel zin om bij de incheckbalie hierover te zeuren en schadevergoeding te eisen? Of kan ik beter via boze brief/ de www.refunddesk.nl/ EU-Claim proberen?
Volgens mij kan het alleen als de vlucht begint of eindigt in de EU.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:
Die EU claim vind ik wel interessant.
Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton.
Ik vroeg me ook af of de schadevergoeding telt voor de hele reis of vanaf Canton?
Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:37 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:
1) deze accepteren
2) de airline bellen of er een andere vlucht mogelijk was, zo nee, alsnog optie 1
Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 20:14 schreef Zihuatanejo het volgende:
[..]
Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....
Bedankt nog.
Ik heb nog eens gekeken; ik heb pas zeer recent de wijzinging gekregen - net geen 14 dagen. Dus de regeling is bij mij niet van toepassing?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 20:19 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)
Denied Boarding or Flight Cancellation
When denied boarding for example as a result of an overbooked flight) or a flight cancellation, air passengers may be entitled to compensation and/or assistance from the operating airline. Compensation can be claimed, unless a cancellation was informed 14 days before the flight or rerouting (arrival close to original travel times), or in case of extraordinary circumstances other than ruled under the Court of Justice in the case of Wallentin-Hermann (Dec 2008).
1 2 3 | Vlucht Van Naar Vertrek Aankomst UA942 LAX ORD 25-07 11:09 25-07 17:10 UA908 ORD AMS 25-07 18:24 26-07 09:25 |
1 2 3 | Vlucht Van Naar Vertrek Aankomst LH457 LAX FRA 25-07 14:55 26-07 10:35 LH992 FRA AMS 25-07 13:10 26-07 14:15 |
Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik ben twee weken naar de VS geweest. Op de terugweg ben ik "wat" later dan verwacht op Schiphol aangekomen. Ik zou eigenlijk met United AIrlines vliegen, maar door een vertraging op de eerste vlucht moest ik met Lufthansa vliegen. United Airlines is geen EU-luchtvaartmaatschappij, maar de eindbestemming van mijn reis was wel een land binnen de EU.
Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:41 schreef jaco het volgende:
[..]
Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.
Of is er nog sprake van een allereerste vlucht naar LAX toe? In dat geval wordt claimen binnen de EU lastig, aangezien die vertraging buiten de EU plaatsvondt.
Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:46 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.
Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 20:09 schreef jaco het volgende:
[..]
Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )
Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 20:39 schreef Individual het volgende:
[..]
Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn voor het grootste deel erg bagger idd.![]()
Ik ben trouwens nog niet eens begonnen met de FLYBE claim..
Ik heb even in mijn glazen bol gekeken en het blijkt dat jij een brief terug krijgt waarin staat dat het om uitzonderlijke omstandigheden gaat waardoor je niet voor compensatie in aanmerking komt. Wedden?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:22 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Wij zijn op het moment ook bezig met een claim tegen Amsterdam Airlines. Veel mensen waren daar ook niet op de hoogte van deze EU-regeling en wij hebben deze mensen daar ook op geattendeerd.
We hebben het officiële EU-klachtenformulier (http://ec.europa.eu/trans(...)mplaints_form_nl.pdf) ingevuld en aangetekend verstuurd naar het hoofdkantoor van Amsterdam Airlines. (Voor dat formuliertje vragen ze bij sommige websites meer dan tien euro)
We hebben deze week een bevestiging van ontvangst gekregen en Amsterdam Airlines gaat het probleem bekijken en binnen het in hun algemene voorwaarden gestelde termijn beantwoorden. Binnen 6 weken staat in dat formuliertje zelf en dat is natuurlijk meer dan redelijk. Als ze binnen die tijd niet antwoorden dan gaan we maar naar de EU instantie(s).
Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.
Hmm, nu ik de regels goed lees, staat er:quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 07:52 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....
http://www.reisverzekerin(...)oeking-en-vertraging
http://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/
Als ik het letterlijk lees staat er volgens mij: Passagiers vliegend met een willekeurige maatschappij vertrekkend vanuit de EU, en Passagiers vliegend met een in de EU gezetelde maatschappij vertrekkend uit een ander land naar de EU.quote:1. Deze verordening is van toepassing
a) op passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven die gelegen is op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is;
b) op passagiers die vertrekken vanaf een in een derde land gelegen luchthaven naar een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is, tenzij zij bepaalde voordelen of compensatie hebben ontvangen en bijstand hebben gekregen in dat derde land, indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht in kwestie uitvoert, een communautaire luchtvaartmaatschappij is.
quote:If things go wrong in flights:
departing from an EU country
or
arriving in an EU country with a carrier registered in the EU -or in Iceland, Norway or Switzerland
you have EU rights and may be entitled to reimbursement or compensation.
Dit was ook mijn interpretatie, maar ik wilde de posting niet nodeloos ingewikkeld maken. De vraagsteller kwam naar de EU toe met een maatschappij van buiten de EU. Dit EU reglement is daarom niet van toepassing. De reden van jurisdictie was een snelle inschatting mijnerzijds; als dit niet de werkelijke reden is, dan zal er een andere reden zijn om inkomend verkeer niet in de regeling te betrekken.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
edit: op de site van de EU staat inderdaad mijn interpretatie:
Je kunt niet stellen dat je die 27% + 25 euro alleen maar voor de administratieve handeling betaalt. EUClaim heeft waarschijnlijk een aantal juridische specialisten in dienst die continu met rechtszaken en onderhandelingen bezig zijn. Met die opgebouwde kennis en kontakten kunnen ze voor jou een kansrijke claim indienen.quote:Op woensdag 9 november 2011 01:12 schreef WhatTheFuck het volgende:
Heeft iemand ervaring met het claimen via Green Claim?
EUclaim heeft mijn klacht al bekeken en wil deze nu in behandeling nemen. Ze hebben alleen nog mijn handtekening nodig maar ik vind hun marge eigenlijk wel erg groot. Op 600 euro blijft er voor mij 413 euro over (27% + 25 euro). Dat lijkt me een erg grote marge voor een waarschijnlijk zelfde administratieve handeling die zij voor duizenden passagiers doen. Waarom vragen ze zo'n grote marge eigenlijk terwijl je bij Green Claim zelf de marge mag bepalen?
Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik ben bezig met een claim voor 250 euro tegen SAS. Mijn vlucht was de dag van te voren gecancelled, en ik kwam 3 uur later dan gepland aan in Amsterdam. Ik heb een brief en een email gestuurd, en tijden niets gehoord. Net met de customer relations gebeld, en die vertelden me dat ze een brief gestuurd hebben, met daarin de uitleg dat het een technische reden betrof waardoor de vlucht gecancelled was, en dat ze daarom niet aan m'n claim hoeven te voldoen.
Technische reden klopt natuurlijk voor geen kant, dat is geen reden om een vlucht een dag van te voren te cancellen. De manager belt me als het goed is later vandaag terug, en dan ga ik hier verder mee bezig, en anders ga ik een brief opstellen aan de national enforcement body. Ben benieuwd!
maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:04 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.
Een technisch mankement lijkt mij in dit geval absoluut geen valide redenen, het betreffende vliegtuig kan in principe wel defect geweest zijn, ook een dag van te voren al, maar daar had de maatschappij een vervangend toestel kunnen regelen. (SAS heeft in principe voldoende vliegtuigen tot zijn beschikking om hiervoor zorg te kunnen dragen).
De 'oplossing' van de maatschappij voor dit defect is door vluchten samen te voegen, iets wat natuurlijk het eigenlijke doel was van de maatschappij.
Ik wens je veel succes, gezien de bewijslast voor een consument voor het eigenlijke doel wat lastig is. Persoonlijk vind ik wel dat luchtvaartmaatschappijen voor deze praktijken vergoedingen moeten betalen, maar dan vind ik het weer makkelijk dat je de claim uit handen zou kunnen geven.
ja, in zweden moet ik bij de ARN zijn, maar ik dacht dat misschien beiden aanschrijven ook nuttig kon zijn..Let's see.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:26 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.
Ik vind ook dat SAS een vergoeding moet betalen. Natuurlijk, voor mij is die 250 euro lekker megenomen, maar vooral omdat ze de consument belachelijk behandelen. Ze hebben mij niet gecontacteerd over de gecancellde vlucht, ik moest het op de website zien, etc. etc. En dit soort praktijken zijn gewoon onzin. Als je een vlucht in je schema opneemt moet je hem ook gewoon uitvoeren. En zeker op je thuisluchthaven zouden ze een ander vliegtuig moeten hebben...
Ik wacht het belletje van de customer service manager af, en anders stap ik naar de Zweedse enforcement agencie, eventueel met een kopie naar rijkswaterstaat. Ik sta volledig in m'n recht, geloof ik.
Ik als originele vragensteller ben het hier compleet mee eens, je hebt helemaal gelijk.quote:Op woensdag 9 november 2011 06:54 schreef Fogel het volgende:
Als je de service te duur vind kan je ook gewoon zelf proberen te claimen. Nu kun je het indienen en achterover leunen zonder er zelf meer aandacht aan te besteden.
Daarnaast is het geld waar je (misschien) recht op heb (ik ken de situatie niet) en geen kostenderving of iets dergelijks. Extra en "onverwacht" geld dus, is het dan echt zo erg dat er een x bedrag vanaf gaat? En zo ja, zie mijn eerste opmerking: doe het zelf.
Mocht je voor meer dan 600¤ extra kosten hebben gehad wegens de airline dan kan je dat ook proberen te claimen...
Dit via mail en post opgestuurd, en nu maar afwachten.quote:With this letter and the attached EU complaint form, I would like to claim a compensation of 250 Euro for the cancelled flight SK1555 on 29 September 2011. The flight was scheduled to depart from Stockholm Arlanda Airport to Schiphol Amsterdam at 15.00, but was cancelled on the previous day, 28 September 2011. This flight was scheduled to land at 17.00. I opted to take the re-routing option, and was placed on SAS flight SK557 that departed from Arlanda to Schiphol at 17.30 and landed at 19.40, which meant that I arrived more than two and a half hours later at my destination airport.
This is the second time I make my claim to SAS. In my first time, I communicated both with ADat Customer Relations and I received a letter from GN. They both claimed that the flight was cancelled for technical problems, and this caused an extra ordinary circumstance. I would like to point out to you that the European Court of Justice in the case C-549/07 (Wallentin-Hermann vs. Alitalia) has ruled that technical problems do not constitute extraordinary circumstances, but are merely a normal exercise of an air carriers activity. Especially the fact that SK1555 was already cancelled a day before scheduled departure (thus on 28 September 2011) points to the fact that cancellation could have been avoided.
I am thus of the opinion that my claim to a financial compensation of 250 Euros under EU261/2004 still holds, and I urge you to revise this matter. If I have not heard from you within the next four weeks I will take this matter to Allmänna Reklamationsnämden, and if necessary further.
Please find attached the EU Complaint Form for Air Passengers Right, copies from my previous communications with Customer Relations as well as a copy of my original ticket and the re-routing information.
Trusting that you will respond to this claim soon I remain,
Yours sincerely,
Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?quote:Op zondag 27 november 2011 13:45 schreef Jagärtrut het volgende:
Wow, wat goed Stavromulabeta!
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met m'n 'case'..
zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.quote:Op zondag 27 november 2011 15:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?
In theorie moeten ze het binnen 14 dagen afhandelen... Maar bij mij heeft het ook een half jaar geduurd.quote:Op zondag 27 november 2011 18:24 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.
Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:42 schreef Ahoy- het volgende:
Ja, kan iemand mij hiermee helpen?
Begin 2007 was mijn vlucht van Bratislava naar Amsterdam 3.5 uur vertraagd. En ik las dus laatst dat ik daar evt nog een vergoeding voor kon krijgen. Hoeveel zal dit ongeveer zijn? En oja, het was bij SkyEurope en die bestaan inmiddels niet meer. Telt het dan nog?
Dit had ik ook moeten doen, ipv EUClaim inschakelen. Fuck me.quote:Op vrijdag 2 december 2011 00:24 schreef Kevin1Bravo het volgende:
[..]
Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.
Evenals Amsterdam Airlines inmiddels. Echter hebben wij 1250 euro van de 1600 euro vergoed gekregen via onze rechtsbijstandverzekering. Achteraf een goede beslissing aangezien de airline inmiddels dus failliet is.
Uiteraard heb ik het eerst via de airline zelf geprobeerd met als resultaat een welbekende standaardbrief waarin de claim werd afgewezen.
Mijn advies is dan ook om via je rechtsbijstandverzekering te vragen om hulp bij een claim. Misschien bieden ze je een afkoopsom aan en dan ben je verder van het gezeik af.
Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.quote:Bijzondere Voorwaarden Dekking Vlucht- en bagagevertraging
Artikel 29
Dekking
De dekking Vlucht- en bagagevertraging geldt alleen tijdens een reis per vliegtuig.
Artikel 30
Omvang van de dekking
1. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de extra verblijf- en/of telefoonkosten die de verzekerde moet maken bij vertraging van het vliegtuig waar de verzekerde voor de reis gebruik van maakt door weersinvloeden of stakings-, stiptheids-, protest- en solidariteitsacties. De vertraging moet:
- bij een lijnvlucht minimaal 4 uur bedragen;
- bij een chartervlucht minimaal 8 uur bedragen.
Deze kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 150,- per verzekerde per gebeurtenis.
2. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de kosten die de verzekerde moet maken voor de noodzakelijke aanschaf van vervangende zaken, als de verzekerde niet binnen 8 uur na het tijdstip van aankomst van het vliegtuig over zijn bagage kan beschikken. ASR Schadeverzekering biedt deze dekking alleen voor vluchten naar het buitenland. De kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 125,- per verzekerde per dag en tot maximaal ¤ 1.000,- per gebeurtenis.
Wel vreemd, aangezien de luchtvaartmaatschappij dat soort geintjes ook al hoort te vergoeden. Het lijkt me niet dat je je kosten twee keer kunt terugkrijgen, dus wat dat betreft is die verzekering volstrekt nutteloos.quote:Op maandag 5 december 2011 08:58 schreef jaco het volgende:
Ik kreeg onlangs een nieuwe ABN AMRO creditcard en in het foldertje las ik dat er een gratis bagagevertragingsverzekering en vluchtvertragingsverzekering in het pakket diensten zit.
Dit klonk interessant en ik heb het even opgezocht in de algemene voorwaarden:
[..]
Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.
Ik heb eigenlijk liever dat ABN AMRO de jaarlijkse kosten verminderd dan dit soort onzin te verzekeren, maar aangezien deze verzekering er dan toch is, vond ik het wel nuttig om hier te melden.
De maatschappij hoort inderdaad 'verzorging' aan te bieden. Als dat echter niet gebeurt, kun je de kosten van de door jou zelf geregelde verzorging niet terugclaimen bij de maatschappij. De financiele vergoeding voor vertraging bestaat immers uit vaste bedragen.quote:Op maandag 5 december 2011 19:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wel vreemd, aangezien de luchtvaartmaatschappij dat soort geintjes ook al hoort te vergoeden. Het lijkt me niet dat je je kosten twee keer kunt terugkrijgen, dus wat dat betreft is die verzekering volstrekt nutteloos.
De vaste bedragen zijn vergoedingen naast drinken, eten, telefoon- en hotelkosten. Je hebt recht op beide.quote:Op dinsdag 6 december 2011 04:34 schreef jaco het volgende:
[..]
De maatschappij hoort inderdaad 'verzorging' aan te bieden. Als dat echter niet gebeurt, kun je de kosten van de door jou zelf geregelde verzorging niet terugclaimen bij de maatschappij. De financiele vergoeding voor vertraging bestaat immers uit vaste bedragen.
Ja, ik ben beiden met je eens. Mijn punt was echter: als je de verzorging niet aangeboden krijgt, is er vziw geen mogelijkheid om de zelf gemaakte kosten voor verzorging toe te voegen aan je claim achteraf. De maatschappijen hebben dus geen prikkel om die verzorging op een snelle en goede wijze aan te bieden (behalve dan hun merknaam hoog te houden).quote:Op dinsdag 6 december 2011 06:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De vaste bedragen zijn vergoedingen naast drinken, eten, telefoon- en hotelkosten. Je hebt recht op beide.
Overigens zijn die laatste (drinken, eten, telefoon- en hotelkosten) voor zover ik weet internationaal vastgelegd, die krijg je dus ook bij niet-Europese maatschappijen die buiten Europa vliegen.
Als ik die site bekijk, krijg je voor 24,95 een standaardbrief en een formulier dat ook gratis op de site van IVW te downloaden is. Verder mag je het kennelijk zelf uitzoeken (behalve dat je refunddesk om haar mening kunt vragen).quote:
In de regeling is sprake van een 'vlucht'. Er wordt dus niet gekeken naar je totale reis. Bovendien was de vlucht KUL-SYD buiten de EU en was deze niet vertraagd.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:14 schreef star_gazer het volgende:
Kan ik nu geld claimen? Zo ja, wat is de beste manier om dat te doen? Het stuk KUL->SYD is in zijn geheel buiten de EU uitgevoerd, maar is wel onderdeel van een reis die ik in zijn geheel bij Malaysian heb geboekt.
Als ik het goed begrijp kan ik totaal (600 heen 400 terugreis) 1000 euro claimen. Lijkt me de moeite!!! Ik ga nu een mail terug sturen in de trand van de brief van stavromulabeta (dank voor je voorbeeld!). Ik hou jullie op de hoogte!quote:Heenreis
De vertraging van vlucht TP667 06oct11 AMSLIS was het gevolg van technische problemen. Vlucht TP667 vertrok uit Amsterdam met een vertraging van 6 uur en 30 minuten en landde te Lissabon met een vertraging van 6 uur en 38 minuten. De vlucht was vertraagd doordat er zich een technisch probleem voordeed aan de wielen van het toestel. Dit probleem moest eerst opgelost worden alvorens weer vertrokken mocht worden.
TAP Portugal heeft u omgeboekt op vlucht TP147 06oct11 LISNAT en vlucht JJ3523 07oct11 NATGIG. Vlucht TP147 moest als gevolg van technische problemen helaas geannuleerd worden. Vervolgens bent u omgeboekt op vlucht TP177 07oct11 LISGIG. Onze welgemeende excuses voor al het ongemak dat u dientengevolge hebt ondervonden.
Bij een vertraging/annulering als gevolg van onvoorziene technische problemen bestaat geen recht op compensatie. Zie hiervoor EU-Verordening 261/2004 paragraaf 14:
Evenals in het kader van het Verdrag van Montreal dienen de verplichtingen die worden opgelegd aan de luchtvaartmaatschappijen die de vluchten uitvoeren, te worden beperkt of uitgesloten in gevallen waarin een gebeurtenis het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.
En artikel 5.3:
Een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert, is niet verplicht compensatie te betalen als bedoeld in artikel 7 indien zij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.
Terugreis
Tevens onze excuses voor de vertraging van vlucht TP074 30oct11 GIGLIS en de hierdoor gemiste aansluiting te Lissabon op vlucht TP664 31oct11 LISAMS. Vlucht TP074 vertrok uit Rio de Janeiro met een vertraging van 24 minuten en landde te Lissabon met een vertraging van 43 minuten. Als gevolg hiervan was het helaas niet meer mogelijk om uw oorspronkelijke aansluiting naar Amsterdam te halen.
Vertragingen kunnen verscheidene oorzaken hebben, zoals weersomstandigheden, problemen met Air Traffic Control of airport facility (geen staanplaats op tijd beschikbaar), problemen bij de douane, paspoort- en veiligheidscontrole, een technisch probleem of elektronische incheckproblemen. Helaas zijn deze problemen niet altijd te voorkomen. In het ticketcontract staat dan ook vermeld dat een luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk is voor het wel of niet halen van een aansluitende vlucht.
In overeenstemming met EU-Verordening 261/2004 bestaat er bij vertraging geen vergoeding, tenzij de passagier van de reis afziet. Volgens artikel 6.1, 8.1, 9.1 en 9.2 dient de luchtvaartmaatschappij in geval van vertraging (en afhankelijk van de duur daarvan) de passagiers alleen te verzorgen met de nodige maaltijden/verfrissingen, een hotelovernachting incl. vervoer (indien van toepassing) en twee gratis telefoongesprekken, gedurende de wachttijd van de vertraging. Verder moeten de passagiers uiteraard omgeboekt worden op de eerst mogelijke vlucht naar dezelfde bestemming.
TAP Portugal heeft u omgeboekt op de eerstvolgende beschikbare vlucht naar Amsterdam TP662 31oct11 LISAMS. Hiermee hebben wij aan onze verplichtingen voldaan. Wij zullen u dan ook geen verdere schadevergoeding uitkeren.
Wel kunnen wij eventuele extra kosten vergoeden die u tijdens de heen- en/of terugreis hebt gemaakt, zoals kosten voor een hotelovernachting, maaltijden/refreshments en/of telefoonkosten (om de vertraagde aankomst mee te delen), indien u dat nog niet van TAP aangeboden had gekregen. Om deze kosten te kunnen vergoeden, hebben wij de originele kassabonnen nodig van deze uitgaven.
Erop vertrouwend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en nogmaals onze excuses voor deze minder prettige ervaring met TAP Portugal,
De heenreis lijkt me een te winnen zaak. Over de terugreis heb ik mijn twijfels.quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:10 schreef harrylamb het volgende:
Als ik het goed begrijp kan ik totaal (600 heen 400 terugreis) 1000 euro claimen.
Heb vanmorgen ook al een reactie gekregen op mijn mail:quote:Bedankt voor uw mail met kenmerk blablabla
De reden die u opgeeft voor het niet uitkeren van vergoedingen voor de vertragingen van vluchten TP667/TP147 op 06-10-2011 en de vertraging van vlucht TP074/TP664 op 30-11-2011 en 31-11-2011 zijn volstrekt onterecht. Technische redenen zijn een risico voor een luchtvaartmaatschappij, en het is dan ook de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij hier adequaat op te reageren.
Graag wil ik u wijzen op de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie in de zaak Wallentin-Hermann vs. Alitalia - Linee Aeree Italiane SpA (zaak nr. C-549/07 van 22-12-2008, http://eur-lex.europa.eu/(...):62007CJ0549:EN:HTML) waarin technische oorzaken expliciet worden uitgesloten als redenen voor het niet toekennen van financiele compensatie: "...in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91, must be interpreted as meaning that a technical problem in an aircraft which leads to the cancellation of a flight is not covered by the concept of ‘extraordinary circumstances’ within the meaning of that provision, unless that problem stems from events which, by their nature or origin, are not inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier concerned... "
Daarom wil ik u graag nogmaals vriendelijk verzoeken om de claims voor de twee vertragingen, zijnde 600 euro voor de heenvlucht, en 400 euro voor de terugvlucht, totaal 1000 euro, te storten op rekening nummer blablabla
Graag wil ik u er op attent maken dat ik een officiele klacht zal indienen bij Verkeer- en Waterstaat mocht mijn claim niet gehonoreerd worden, en dat ik de nodige stappen zal moeten ondernemen om mijn claim op een juridische manier te verhalen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ga nog even nadenken over de volgende stap. Ik wil eigenlijk niet meteen een bedrijf als EUclaim inschakelen. Het lijkt me inderdaad duidelijk dat de heenvlucht gewoon gecompenseerd moet worden, over de terugvlucht zou je nog kunnen discussieren zoals jaco al aangeeft.quote:Nogmaals onze excuses voor het door u ondervonden ongemak. Wij blijven echter bij ons standpunt zoals weergegeven in onze vorige correspondentie.
En de terugvlucht was idd maar 43minuten vertraagd.quote:Ik miste mijn aansluiting door een vertraging van de eerste vlucht, valt dit onder de EU-verordening?
Nee. Wanneer u uw aansluiting heeft gemist door vertraging van de eerste vlucht valt dit niet onder de verordening, want de gemiste vlucht vertrok op tijd. De verordening is alleen op de eerste vlucht van toepassing.
Volgens mij klopt je redenering nu. Zou je het nu echt niet aan euclaim of refunddesk geven? Het ligt allemaal erg subtiel omdat je op juridisch terrein komt. Aan de eerste redeneringsfout en het taalgebruik herkennen ze dat je geen jurist bent en denken ze je aan te kunnen. Ze laten je mogelijk tot het einde aan toe vechten voor je recht. Je noemt trouwens ook een datum van 31 november wat niet bestaat.quote:Op donderdag 12 januari 2012 15:41 schreef harrylamb het volgende:
Dat betekend dus dat ik voor de eerste vlucht van de heenreis (AMS-Lis) een vergoeding krijg van 400 euro, en voor de tweede vlucht van de heenreis (Lis-Rio) 600 euro. Want wordt gezien als losse vluchten...
Zie ik ze vliegen of klopt mijn redenering?
ik heb ook een gevalletje lopen met AirFrance KLM,quote:Suggesties zijn altijd welkom!
EU 261/2004 heeft het wat compensatie betreft inderdaad alleen over cancellations en denied boarding. c‐402 07 en c‐432 07 breiden het toepassingsgebied echter uit tot vertragingen:quote:Op donderdag 12 januari 2012 22:18 schreef bunnahabhain het volgende:
[..]
ik heb ook een gevalletje lopen met AirFrance KLM,
Ik vind de verhalen allemaal erg wazigç je leest inderdaad overal dat je recht op geld hebt, maar ik heb na wat speurwerk het letterlijke wetsartikel gelezen, en daar wordt met geen woord gerept over een vergoeding als er wordt gesproken over vertraging. alleen over gecancelde vluchten.
Er zijn wel rechterlijke uitspraken er over in Europa, waar bij extreme vertraging als gecanceled moet worden gezien. Echter deze zijn in enkele Nederlandse rechtszaken niet erkend als Jurisprudentie.
En zijn de klagers dan ook met lege handen naar huis moeten keren.
Ik heb het uit pure ellende door gegeven aan euclaim.nl , kijken of zij er wat van kunnen maken, maar ik hoor nog niet veel van ze.
Ik heb het overwogen aan mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen, echter ik ben bang dat die zowat snel zullen af wimpelen.
Wat een Nederlandse rechter daarvan vindt is niet meer relevant, aangezien het Europese hof van Justitie beslist heeft (na nationale rechtszaken in Duitsland en Oostenrijk) dat het artikel wel van toepassing is op vertragingen. Ik neem aan dat de Nederlandse uitspraken van voor de Europese uitspraak waren.quote:2. Articles 5, 6 and 7 of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that passengers whose flights are delayed may be treated, for the purposes of the application of the right to compensation, as passengers whose flights are cancelled and they may thus rely on the right to compensation laid down in Article 7 of the regulation where they suffer, on account of a flight delay, a loss of time equal to or in excess of three hours, that is, where they reach their final destination three hours or more after the arrival time originally scheduled by the air carrier. Such a delay does not, however, entitle passengers to compensation if the air carrier can prove that the long delay was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken, namely circumstances beyond the actual control of the air carrier.
Ag dat is nog niets. Ik heb al 2,5 jaar een claim bij de KLM lopen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:08 schreef Den_Haag het volgende:
heeft iemand hier een toewijzing gekregen van een aswolkclaim? Die van mij uit 2010 zijn allen afgewezen.
Heb nog een claim lopen bij Easyjet alleen zijn die aan het zeuren. Loopt al meer dan een jaar.
quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:22 schreef star_gazer het volgende:
Bericht terug van Malaysian. Ze geven me geen 600 euro terug op basis van een of ander arrest, maar gaan me wel 50% korting op m'n volgende trip geven. Dat kan in geval van een retourtje aardig oplopen, dus denk dat ik er maar voor ga
Ilent (was IVW) houdt een lijst bij met vluchten waar sprake is van buitengewone omstandigheden. Dus als die daar niet bij staat, dan heb je gewoon recht op een vergoeding.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:06 schreef 314 het volgende:
Hoi allen
3 februari vloog ik met AirEuropa van Amsterdam naar Madrid, vlucht zou om 11:20 vertrekken.. helaas komt zo'n vliegtuig vanuit MAD vaak pas aan op de vertrektijd (denk dat het aan de Spanjaarden ligt, maar ja) en dus waren we om 11:30 nog aan het boarden
Dat boarden is tuurlijk ook niet zomaar klaar, al met al was het rond 12:00 dat we van de gate vertrokken, juist toen het wat begon te sneeuwen.. jawel, dat ene dagje een maand geleden dat er wat sneeuw viel en heel NL lag overhoop
11:20 wordt 12:00 met sneeuw op de vleugels, dat moet er eerst weer afgespoten worden, vervolgens naar wellicht de Polderbaan want was een pokke-eind taxiën, vliegtuig voor ons stijgt op en juist als wij aan de beurt zijn wordt er gezegd dat het wegens weersomstandigheden niet meer kan![]()
dus dat vliegtuig terug naar de gate, nog gewacht tot 13:30 ongeveer voordat duidelijk werd dat het echt niet meteen stopte met sneeuwen, deur open en iedereen eruit, reschedule naar 18:00
om 18:00 weer gezeur, iedereen erin, meer dan een uur (!) wachten tot zo'n karretje ons achteruit van de gate zou kunnen gaan duwen, toen het al bijna 19:30 was werd er ineens besloten dat het dan een te lange dag voor de piloten zou zijn, vlucht werd geannuleerd, dus iedereen weer eruit en 4 februari 11:20 weer een poging, bagage kun je wel vergeten, een rij van 500+ mensen die of bagage willen of een hotel, na een uur in de rij pas 10 meter opgeschoten dus ben gewoon weggegaan en heb me de volgende ochtend weer gemeld, 11:20 werd 13:00 (wachtend in het vliegtuig al vanaf 10:45) en eindelijk op weg
Klacht ingediend bij de luchtvaartmaatschappij, zij zeggen dat het 'force majeure' is, ze hebben geen controle over het weer, dus jammer van de claim... terecht?! bijna 28 uur vertraagd en alles wat ik kreeg was een bon van ¤15 om wat te eten en te drinken tussen 13:00 en 18:00, dat kan toch niet normaal zijn? dat zij geen andere crew hebben is ook niet mijn probleem, makkelijk om het op de sneeuw af te schuiven op deze manier, andere vluchten vertrokken weer wel vanaf ongeveer 17:00
en hoe komen die aan de data dan? als het sneeuwt is het ok? het sneeuwde rond 12:00 ineens, toen hadden we al weg moeten zijn, om 17:00 werd er alweer gevlogen maar de vlucht waar ik mee mee moest werd geannuleerd, lekker duidelijk allemaalquote:Op dinsdag 28 februari 2012 18:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ilent (was IVW) houdt een lijst bij met vluchten waar sprake is van buitengewone omstandigheden. Dus als die daar niet bij staat, dan heb je gewoon recht op een vergoeding.
Volgens euclaim.nl waren er op 3 februari geen te claimen vertragingen vanaf Schiphol. Ik denk inderdaad dat dit als een overmachtssituatie geldt. Klinkt ook wel logisch met die plotselinge sneeuw.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:06 schreef 314 het volgende:
Klacht ingediend bij de luchtvaartmaatschappij, zij zeggen dat het 'force majeure' is, ze hebben geen controle over het weer, dus jammer van de claim... terecht?!
Die komen aan de data omdat zij de toezichthouder op de luchtvaart zijn. Maar ook op hun website staat dat er op 3-2 sprake was van buitengewone weersomstandigheden. Dus je kunt waarschijnlijk niets claimen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 00:21 schreef 314 het volgende:
[..]
en hoe komen die aan de data dan? als het sneeuwt is het ok? het sneeuwde rond 12:00 ineens, toen hadden we al weg moeten zijn, om 17:00 werd er alweer gevlogen maar de vlucht waar ik mee mee moest werd geannuleerd, lekker duidelijk allemaal
mwahh.. ze halen ook aan dat ik (omdat de vertraging meer dan 5 uur was) had kunnen kiezen voor 'geld terug', maar feit blijft dat ze alle passagiers op hun rechten hadden moeten wijzen, maar in plaats daarvan word je naar bagage-afhandeling gestuurd waar je in een rij van honderden mensen komt te staan.. fijn is andersquote:Op woensdag 29 februari 2012 03:08 schreef jaco het volgende:
[..]
Volgens euclaim.nl waren er op 3 februari geen te claimen vertragingen vanaf Schiphol. Ik denk inderdaad dat dit als een overmachtssituatie geldt. Klinkt ook wel logisch met die plotselinge sneeuw.
Bij overmacht heb je geen recht op een vergoeding maar wel op 'verzorging'. Ik denk dat een bon voor 15 euro als voldoende geldt. Genereus is het echter niet. Je had ook recht op een hotelovernachting, maar die had je mogelijk ook aangeboden gekregen als je in de rij was blijven staan. (Ik zou ook naar huis zijn gegaan, daar niet van).
Je lijkt in je tekst een wanprestatie van Air Europa te willen schetsen. De feiten wijzen echter op een vrij normale gang van zaken rondom een vertraging. Air Europa heeft haar basis in Spanje. Het is niet redelijk om van hen te verwachten dat ze op alle bestemmingen een crew paraat hebben om in te vallen bij een vertraging.
jawel, je kunt die kosten later ook declareren, geloof ik.quote:Op dinsdag 6 december 2011 07:07 schreef jaco het volgende:
[..]
Ja, ik ben beiden met je eens. Mijn punt was echter: als je de verzorging niet aangeboden krijgt, is er vziw geen mogelijkheid om de zelf gemaakte kosten voor verzorging toe te voegen aan je claim achteraf. De maatschappijen hebben dus geen prikkel om die verzorging op een snelle en goede wijze aan te bieden (behalve dan hun merknaam hoog te houden).
Bij problemen zoals de aswolk en sneeuwstormen hebben de maatschappijen domweg niet de capaciteit om redelijke verzorging aan te bieden. Je kunt dan achteraan sluiten bij een lange rij boze passagiers, maar ik regel dan liever zelf iets.
Zullen we er om wedden dat je dan wel moet gaan betalen om je vlucht in te kunnen zien?quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:43 schreef Individual het volgende:
Goed nieuws
Register van vertraagde vluchten mag van rechter
http://www.euclaim.nl/in-(...)hten-mag-van-rechter
Sowieso een goede website.
Het is EU wetgeving dwz van en naar EU. Werkt dat dan ook in Noorwegen of hebben ze een vergelijkbare regeling?quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:59 schreef Fogel het volgende:
Opa van mijn vrouw had een week of twee geleden de volgende situatie:
Vlucht van Oslo naar Kristiansund met SAS. Wegens slecht weer kon de vlucht niet landen en is teruggegaan naar Oslo. Kan gebeuren. Iedereen kreeg de melding dat ze later die dag meekonden en hebben een bon van 100NOK gekregen om wat eten te kopen en verder geen informatie behalve dat er op de latere vlucht die dag een groter vliegtuig ingezet zou worden zodat iedereen mee kan.
Bij de gate 's avonds kreeg hij te horen dat de vlucht overbooked was, en dat -omdat hij een goedkoop ticket had- hij niet mee mocht en kreeg een ticket voor de volgende ochtend in zijn handen geduwd. Op de reactie (denk eraan, deze man is 80+ en vliegt niet veel) wat hij dan 's nachts zou moeten doen was de reactie "daar hebben wij niets mee te maken".
Toevallig hoorde de persoon die achter hem in de rij stond dat laatste, en kwam een paar stappen naar voren om te vertellen dat ze daar wel degelijk wat mee te maken hebben en dat ze heel snel een voucher voor een hotel moesten regelen.
Die voucher, plus een voucher voor diner, kreeg hij uiteindelijk zonder al te veel gemor, maar hij is dus absoluut niets over zijn rechten verteld. Het argument dat hij een goedkoop ticket had, is natuurlijk irrelevant, rechten gelden ongeacht welke klasse je reist (tenzij je IPB'er bent natuurlijk, maar hij was een normaal betalende klant).
Naar mijn mening geeft deze situatie ook recht op ¤250 in compensatie, naast de overnachting, eten en omboeken. Zienspunten?
ik vergeet altijd dat Noorwegen geen onderdeel van de EU is.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:09 schreef Individual het volgende:
[..]
Het is EU wetgeving dwz van en naar EU. Werkt dat dan ook in Noorwegen of hebben ze een vergelijkbare regeling?
Deze wet telt ook in Noorwegen, als associated member state of iets in die geest. Het valt als ik het goed herinner onder de EEA.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:09 schreef Individual het volgende:
[..]
Het is EU wetgeving dwz van en naar EU. Werkt dat dan ook in Noorwegen of hebben ze een vergelijkbare regeling?
Het is dan wel geen onderdeel van de EU, maar alle "EU-standaarden" worden over het algemeen heel snel geimplementeerd hier (vaak sneller dan in de EU landen). Rijbewijzen naar EU-standaard hebben we al sinds 2002 of 2003 bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:11 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ik vergeet altijd dat Noorwegen geen onderdeel van de EU is.
Mijn claim ligt bij het Zweedse klachtenbureau. Ik zie niet dat zij iets naar SAS gestuurd hebben, en ze verwachten een antwoord van SAS voor 1 mei.
Ik ben benieuwd!
http://www.lovdata.no/for/grafikk//pdf/32004r0261.pdfquote:Op vrijdag 13 april 2012 12:35 schreef Individual het volgende:
Informatie geven zijn ze niet toe verplicht als je het niet vraagt. Als je het wel vraagt, maar je krijgt het niet komt dat ze op een boete van ¤5000 te staan per passagier die het aanvraagt. Dat is een boete voor de airline en geen compensatie voor de passagier.
Ik heb nu 2x geclaimed en 2x gekregen en vond een paar weken al lang duren, maar als ik hier de verhalen soms lees.. Ik heb daarover geklaagd tegen mijn (constituent) EU bobo, maar niets meer over gehoord..
Je zou geen rechten moeten hebben gestudeerd om het snel te laten verlopen, maar dat is op het moment wel handig. Ik heb (UK) verkooprecht gedaan als onderdeel van een post grad en heb genoeg dingen onthouden om ze in beweging te krijgen. Know your rights!
Is het wel handig om precies 250 euro te eisen? Hiermee suggereer je dat de EU 261/2004 regeling van toepassing is op de vertraging. Dit is echter niet zo, omdat het slechte weer de vertragings reden was. Het is vziw niet zo dat als EU 261/2004 niet goed wordt uitgevoerd door de maatschappij, dat het recht op de ¤250 dan weer terugkeert.quote:Op vrijdag 13 april 2012 12:17 schreef Fogel het volgende:
Kijk, dat die eerste vlucht niet kon landen, OK, het vliegveld daar ligt zowat in zee, dus daar heb ik begrip voor. Maar dat ze hem bij de volgende vlucht weigeren en vervolgens niet willen helpen (met overnachting enzo) en geen informatie geven over zijn rechten daar kan ik niet goed tegen.
Bij de eerste poging was het slechte weer de oorzaak, daar heb ik geen moeite mee, ik ken dat vliegveld goed en het is ook bij goed weer al een berg en dal baanquote:Op vrijdag 13 april 2012 12:45 schreef jaco het volgende:
[..]
Is het wel handig om precies 250 euro te eisen? Hiermee suggereer je dat de EU 261/2004 regeling van toepassing is op de vertraging. Dit is echter niet zo, omdat het slechte weer de vertragings reden was. Het is vziw niet zo dat als EU 261/2004 niet goed wordt uitgevoerd door de maatschappij, dat het recht op de ¤250 dan weer terugkeert.
Er zijn weer andere regelingen voor verzorging bij vertraging. Als je kunt aantonen dat die niet goed zijn uitgevoerd, dan zou ik op basis daarvan een schadevergoeding anders dan ¤250 eisen.
Ik had aanvankelijk begrepen dat je een claim op basis van de gang van zaken en de houding van het personeel wilde neerleggen, aangezien je daar de nadruk op legde in je beschrijving. Zulke gebeurtenissen zijn achteraf moeilijk te bewijzen en de geleden schade is ook lastig in een bedrag te kwantificeren.quote:Op vrijdag 13 april 2012 12:54 schreef Fogel het volgende:
Dat ze hem een ticket geven voor de volgende vlucht, waar hij vervolgens denied boarding op het rekest krijgt heeft naar mijn mening niks meer met het eerste voorval te maken. Hij had een plek gekregen en die is later weer "afgepakt".
De maatschappij ziet in dat het merendeel van de mensen niet meer zal claimen als ze het afwijzen en aan onredelijke afwijzingen zit te weinig consequentie. Dus elke claim ongeacht validiteit afwijzen maar. Mijn compleet valide 2 zaken zijn ook eerst afgewezen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:57 schreef jaco het volgende:
Hopelijk ziet de maatschappij dat ook direkt in.
Vandaar dat ik de claim voor hem indien met mijn werk (e-mail)adres als correspondentieadres. Als ze niet helemaal dom zijn herkennen ze de bedrijfsnaam omdat we de nodige miljoenen naar ze toe brengen op jaarbasis en passen hun reactiepatroon daarop aan.quote:Op vrijdag 13 april 2012 15:06 schreef Individual het volgende:
[..]
De maatschappij ziet in dat het merendeel van de mensen niet meer zal claimen als ze het afwijzen en aan onredelijke afwijzingen zit te weinig consequentie. Dus elke claim ongeacht validiteit afwijzen maar. Mijn compleet valide 2 zaken zijn ook eerst afgewezen.
Het zal ook vast aan je 'status' liggen hoe je het ook bekijkt.
Naar aanleiding van deze vertraging eindelijk een antwoord, maar geen vergoeding gekregen:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:47 schreef Feyenoordlife het volgende:
Afgelopen jaar zijn wij met Transavia vanaf Rotterdam naar Dalaman gevlogen, en natuurlijk ook weer terug. De terugreis stond gepland voor 10:55. Doordat het vliegtuig defect was is dit uiteindelijk 22:00 geworden. Na belachelijk lang te hebben moeten wachten zijn we voor ongeveer 1,5 uur naar een hotel gebracht om wat te eten. Toen we uiteindelijk aan het vliegen waren werd er medegedeeld dat er niet meer op Rotterdam Airport geland kon worden en dat we uit zouden wijken naar Schiphol. Vanaf daar zijn we met bussen naar Rotterdam gebracht.
Wij zouden dus recht hebben op een vergoeding van ¤ 400,- per persoon. Transavia wil echter van niks weten.Ondertussen hebben we ARAG ingeschakeld, maar ook daar lijkt er maar weinig van te komen. Onze claim is in ieder geval wel in behandeling genomen. Heeft iemand ervaring met ARAG of tips wat ik verder nog kan doen?
Lijkt mij een gelopen zaak?quote:Geachte heer/mevrouw,
Inzake uw flight claim F10NL2460013 bericht ik u als volgt.
U heeft een geschil aangemeld met Transavia over de annulering/vertraging van vlucht HV184 op 01-09-10 van Dalaman Airport naar Amsterdam-Schiphol Airport.
U wilt aanspraak maken op de compensatie conform de EU verordening EU 261/2004. Daarin is geregeld dat bij annulering van een vlucht de passagiers recht hebben op een compensatie, die afhankelijk is van de duur van de vertraging, en de afstand van de vlucht. Inmiddels is in diverse rechterlijke uitspraken vastgesteld dat langdurige vertraging van een vlucht voor het recht op compensatie gelijkgesteld moet worden met annulering van een vlucht.
Op grond van het bovenstaande hebben wij reeds vastgesteld dat u in beginsel recht heeft op compensatie. Wij hebben uw verzoek om compensatie dan ook ingediend bij de luchtvaartmaatschappij. Inmiddels hebben wij een afwijzende reactie ontvangen.
De luchtvaartmaatschappij stelt zich op het standpunt dat zij niet verplicht is tot het betalen van compensatie op grond van EU Verordening 261/2004 nu er sprake was van een buitengewone omstandigheid. Op grond van voornoemde verordening kunnen luchtvaartmaatschappijen niet aansprakelijk worden gesteld wanneer de vertraging van een vlucht het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen, stakingen en technische mankementen na off blocks. Kort gezegd gaat het om overmachtsituaties.
Inzake uw claim doet de luchtvaartmaatschappij terecht een beroep op overmacht. In uw zaak zouden we een procedure voeren bij de rechtbank te Haarlem. Deze rechtbank beschouwt een technisch mankement na off blocks echter als een buitengewone omstandigheid. Gelet op het voorgaande kunnen wij u dan ook helaas niet anders berichten dan dat een vordering niet haalbaar is. Om die reden zullen wij overgaan tot sluiting van uw dossier.
Tot slot wijzen wij u graag op de mogelijkheid om zelf uw onkosten te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Op grond van de reeds genoemde verordening heeft u recht op: de kosten van maaltijden en verfrissingen die u tijdens de wachttijd heeft moeten maken, de kosten van hotelaccommodatie en de kosten van het vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie. U kunt deze kosten claimen door hier een schriftelijke opsomming van te maken en deze samen met de nota’s en uw bankrekeningnummer toe te sturen aan de luchtvaartmaatschappij.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
ARAG Flight Claim Service
mw. mr. M.G. Bult
Van wie kwam dit mailtje?quote:Op zondag 29 april 2012 02:57 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Naar aanleiding van deze vertraging eindelijk een antwoord, maar geen vergoeding gekregen:
[..]
Lijkt mij een gelopen zaak?
Zolang je aankomt/vertrek vanuit de EU (en Noorwegen) geldt deze regeling ongeacht waar de airline gevestigd is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:50 schreef Den_Haag het volgende:
Arag zijn luie rukkers. Na meer dan een jaar komen ze er achter dat de vlucht naar zurich wordt uitgevoerd/contracteert door easyjet swiss.
Dus kunnen zij de compensatie niet claimen.
Nu maar zelf doen
Nu maar zelf schrijven
Krijg je 50% korting op de kale vluchtprijs of de prijs van de vlucht inclusief de kerosinetoeslag en luchthavenbelastingen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:26 schreef star_gazer het volgende:
Mooi; ik krijg dus 50% korting voor mijn volgende vlucht met Malaysia airlines
ARAG is een rechtsbijstandorganisatie die voor een x% van je vergoeding de zaak voor je overnemen.quote:Op zondag 29 april 2012 11:27 schreef Individual het volgende:
[..]
Van wie kwam dit mailtje?
Wie zijn ARAG? Kwam dit via de luchtvaartmaatschappij of via een extern bureau dat je zelf heb ingeschakeld?
Het is niet ongewoon dat je in eerste instantie wordt afgewezen; dat doen ze bij zowat iedereen. Ik begrijp niet dat mensen maanden moeten wachten op die eerste 'nee'.
Technische mankementen zijn geen reden voor een afwijzing en op dit punt kunnen ze een barrage van legale termen naar zich toe gesmeten worden verwachten.
Het moeilijk maken doen ze altijd en in de meeste gevallen werkt het en geven mensen op. Het is aan jou om te bepalen of je wilt doorvechten want ik zou zeggen dat je een legitieme claim hebt.
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/index_nl.htm val deze mensen lastig over dat de wet niet voor je (en het volk) werkt. Je zal vast geen antwoord van hun direct krijgen, maar mogelijk een verwijzing of van iemand in hun kantoor.
Als je in Griekenland woont wel, anders je lokale EU vertegenwoordiger. Die gaat je ws niet zelf helpen, maar kanje de goede kant opwijzen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:41 schreef EddyAlbena het volgende:
Waarom zou ik bij de EU vertegenwoordiger en/of NEB's van het land van het incident moeten contacten?
De claim gaat om een vlucht van Transavia, dan is het toch raar om dat via een Griek te laten verlopen?
Je kan iig niets verwachten van EU261/2004 omdat het buiten de EU is. Als je een goede klant van ze bent maakje meer kans, anders heb je pech.quote:Op donderdag 10 mei 2012 08:03 schreef Boterbartje het volgende:
Heyhoi!!
Wat zou ik kunnen doen?
Dit is er gebeurd:
Van shanghai naar bkk 13 uur vertraging. eerst 3 uur waardoor ik m'n aansluiting miste.
volgende ochtend op andere vlucht gezet die ook 2 uur vertraging had
wat deden zij:
hotel geregeld met vervoer heen
wat heb ik betaald:
taxi naar vliegveld
wat heb ik gedaan:
mailtje gestuurd naar dragonair/cathay en ze zeggen dat ik binnen 20 dagen antwoord krijg en ze de zaak in behandeling hebben genomen
Waar moet ik aan denken, wat kan ik verwachten?
nouja, ik vlieg wel vaker met cathay maar ik ben benieuwd. Iig sowieso vaak met oneworldquote:Op donderdag 10 mei 2012 08:08 schreef Individual het volgende:
[..]
Je kan iig niets verwachten van EU261/2004 omdat het buiten de EU is. Als je een goede klant van ze bent maakje meer kans, anders heb je pech.
Ik ben benieuwd of er na 3 jaar eindelijk actie komt. Ik wacht al sinds de zomer van 2009 op 3000 euro.quote:Geld voor passagiers bij vertraging vlucht
LUXEMBURG - Passagiers hebben bij een vertraging van hun vlucht van 3 uur of meer recht op een schadevergoeding.
Dat heeft een adviseur van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg dinsdag benadrukt.
Volgens een woordvoerder van het hof is ook in Nederland met spanning uitgekeken naar het advies wegens lopende rechtszaken. Adviezen worden vaak door het hof overgenomen.
De rechters in Luxemburg hadden al eind 2009 bepaald dat passagiers niet alleen bij uitval, maar ook bij vertraging van hun vlucht gecompenseerd moeten worden.
De afgelopen jaren vroegen zowel passagiers, reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen om uiteenlopende redenen een bevestiging van die uitspraak.
Afwachten
Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat nog niet in op het advies en wacht de uitspraak van het hof af.
Wel uitte Nederland eerder zorgen over de onduidelijkheid rond de regels. Ook maakt Den Haag zich zorgen over de balans tussen het borgen van de individuele belangen van passagiers en de economische positie van luchtvaartmaatschappijen.
Van EUclaim bedoel je? Van de EC krijg je zelf geen reactie. Die doen gewoon een algemene uitspraak.quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:25 schreef Feyenoordlife het volgende:
Hoe lang duurde het bij mensen hier totdat ze een reactie hadden van iemand van de Europese Comissie?
EUclaim is bij meer maatschappijen de doorn in het oog.quote:Op woensdag 13 juni 2012 09:33 schreef Guidetti het volgende:
http://www.bnr.nl/topic/b(...)-voor-rechter-slepen
De zaak van KLM draait meer om het feit dat EU-claim alle bankrekeningen van KLM wil laten blokkeren vanwege een claim van 3000 euro. Dat vind ik zelf ook wel erg ver gaan, een willekeurige bankrekening met meer dan 3000 euro er op, zou ook al voldoende zijn.quote:Op woensdag 13 juni 2012 20:03 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
EUclaim is bij meer maatschappijen de doorn in het oog.
EUclaim wordt dan natuurlijk ook tegengewerkt, ook bij toegewezen vonnisen wil de luchtvaartmaatschappij niet altijd direct betalen en komt daar veelal voor een lange tijd mee weg. Wat EU Claim doet gaat wellicht wat ver om beslag te leggen op al de betaalrekeningen, gezien het bedrag was dat niet nodig geweest, je geeft hiermee echter wel een dusdanig sterk signaal af dat KLM direct actie moet ondernemen om dit te voorkomen.
Ik wens KLM veel succes, EU claim heeft in veel gevallen de huidige EU richtlijn, waar je het als luchtvaartmaatschappij ongetwijfeld mee oneens bent, wel aan haar kant staan.
Dat gaf ik dan ook al aan. EU claim wil echter een punt maken, KLM staat dan ook in het recht hier niet mee eens te zijn dat het een te zwaar middel is wat EU claim ingezet heeft.quote:Op woensdag 13 juni 2012 20:21 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De zaak van KLM draait meer om het feit dat EU-claim alle bankrekeningen van KLM wil laten blokkeren vanwege een claim van 3000 euro. Dat vind ik zelf ook wel erg ver gaan, een willekeurige bankrekening met meer dan 3000 euro er op, zou ook al voldoende zijn.
Een klapband lijkt me toch echt een vorm van overmacht, denk je niet? Geen compensatie mogelijk dus.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 19:21 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik vloog, althans dat was het plan, afgelopen 17 juli met EgyptAir naar Caïro. Vlucht zou rond 16:00 hebben moeten vertrekken. Tijdens de landing op Schiphol hadden ze een klapband gehad, en deze moest vervangen worden. Blijkbaar is het dan verplicht om twee (?) banden uit voorzorg te vervangen. Het probleem: ze konden de tweede reserveband niet vinden (dit is ons meermaals meegedeeld, ze waren hard op zoek! Hij moest toch echt ergens liggen!).
Om een lang verhaal kort te maken, twee waardebonnen t.w.v. euro 11,95 () rijker, mochten we rond tienen eindelijk instappen (terwijl ze nog de overduidelijk met de banden in de weer waren) en na nog eens twee uur wachten werd ons meegedeeld dat het euvel nog niet verholpen was en we weer moesten uitstappen. Bij de gate werd geroepen dat we maar naar het Sheraton-hotel moesten lopen, en daar zou de ochtend erop duidelijk gemaakt worden hoe of wat. Uiteindelijk een korte nacht in het sheraton-hotel doorgebracht en de volgende dag rond half drie opgestegen naar Cairo.
Mijn ervaring met Egypte en alles wat met Egyptische organisaties te maken heeft, geeft mij het idee dat ik er nog een flinke kluif aan zal hebben om financiële compensatie te krijgen.
Als ze gewoon een reserveband hadden gehad, hadden we met een of twee uur vertraging kunnen vertrekken. Lijkt me dat er standaard regels voor zijn.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:25 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Een klapband lijkt me toch echt een vorm van overmacht, denk je niet? Geen compensatie mogelijk dus.
Ze moesten uit voorzorg toch meer banden wisselen? Wat heb je dan aan één reserveband? Daarnaast ging het om een vlucht van buiten Europa naar Europa toe.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:28 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Als ze gewoon een reserveband hadden gehad, hadden we met een of twee uur vertraging kunnen vertrekken. Lijkt me dat er standaard regels voor zijn.
Ze horen meerdere reservebanden te hebben, die "konden ze niet vinden"; het lijkt mij echt heel sterk dat, mocht je zelf niet de benodigde reservebanden hebben, je op Schiphol niet ergens een reserveband vandaan kunt toveren. Dat hoeft in elk geval geen 24 uur te duren. En het was een vlucht van Amsterdam naar Caïro.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 06:42 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Ze moesten uit voorzorg toch meer banden wisselen? Wat heb je dan aan één reserveband? Daarnaast ging het om een vlucht van buiten Europa naar Europa toe.
dan vraag ik me af wat geen over macht is, maar goed, ik heb ook zo ooit achter het net gevist, omdat de bemanning niet de verplichte rust tijd had, op een vlucht van Johannesburg, dus die rust tijd was 48 uur, lijkt mij sterk dat je binnen 48 uur geen oplossing kan vinden. Maar mijn klacht was afgewezen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:25 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Een klapband lijkt me toch echt een vorm van overmacht, denk je niet? Geen compensatie mogelijk dus.
Doorgraven, en je klacht verder sturen. Technische mankementen vallen onder de normale werkzaamheden van een maatschappij, en zijn dus geen overmacht. DaT is door Het europeese hof vastgesteld in de zaak Wallentin-Hermann v Alitalia—Linee Aeree Italiane SpA (Case C-549/07).quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:27 schreef bunnahabhain het volgende:
[..]
dan vraag ik me af wat geen over macht is, maar goed, ik heb ook zo ooit achter het net gevist, omdat de bemanning niet de verplichte rust tijd had, op een vlucht van Johannesburg, dus die rust tijd was 48 uur, lijkt mij sterk dat je binnen 48 uur geen oplossing kan vinden. Maar mijn klacht was afgewezen.
Dat doen ze als standaard en de meeste mensen houden het dan idd voor gezien. Bij mij ook 2x en 2x doorgegaan en 2x compensatie gekregen. De 2e keer ging het heel wat sneller/makkelijker omdat ik nu m'n rechten ken.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:27 schreef bunnahabhain het volgende:
Maar mijn klacht was afgewezen.
Ze moeten niets.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:08 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ze horen meerdere reservebanden te hebben, die "konden ze niet vinden";
EU261/2004 zegt niets over het feit of een airline een reservewiel bij zich moet hebben. Dat hoeven ze namelijk niet.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:52 schreef Individual het volgende:
[..]
Werk jij voor een airline oid? Ze moeten wel. EU261/2004 zegt het.
Lijkt mij gewoon een technisch mankement, maar als jij het er niet mee eens bent dan is dat niet het einde van de wereld. Klapbanden gebeuren zo vaak, en het duurt echt geen 24 uur om dat op te lossen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:15 schreef Guidetti het volgende:
[..]
EU261/2004 zegt niets over het feit of een airline een reservewiel bij zich moet hebben. Dat hoeven ze namelijk niet.
Volgens mij lees je mijn reactie niet. Ik meld alleen dat een airline niet verplicht is om een reserve wiel mee te nemen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:20 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Lijkt mij gewoon een technisch mankement, maar als jij het er niet mee eens bent dan is dat niet het einde van de wereld.
Prima, ze hoeven geen reservebanden bij zich te hebben.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:24 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Volgens mij lees je mijn reactie niet. Ik meld alleen dat een airline niet verplicht is om een reserve wiel mee te nemen.
Of ze wel of niet een reservewiel meenemen of op hun bestemming hebben staat iid niet in de regulatie. Als ze door een technisch mankement een vertraging oplopen moeten ze compensatie betalen. Als ze een reservewiel klaar hebben liggen dan hoeven ze geen compensatie te betalen, omdat ze dan op tijd kunnen vliegen. Daar is de regulatie voor.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:24 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Volgens mij lees je mijn reactie niet. Ik meld alleen dat een airline niet verplicht is om een reserve wiel mee te nemen.
quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:32 schreef Individual het volgende:
[..]
Of ze wel of niet een reservewiel meenemen of op hun bestemming hebben staat iid niet in de regulatie. Als ze door een technisch mankement een vertraging oplopen moeten ze compensatie betalen. Als ze een reservewiel klaar hebben liggen dan hoeven ze geen compensatie te betalen, omdat ze dan op tijd kunnen vliegen. Daar is de regulatie voor.
Heb jij mijn verhaal wel gelezen? De band is geklapt tijdens de landing op Schiphol, de vlucht waar ik dus niet in zat. Ik zou datzelfde vliegtuig terug naar Caïro nemen. Tussen de landing van het vliegtuig en het vertrek zit sowieso een marge van een paar uur. Niemand zegt hier dat ze binnen 7 seconden een band kunnen wisselen, of dat het allemaal zonder vertraging had gekund. Feit is dat het een technisch mankement is, geen 'act of god', wat heeft geresulteerd in een vertraging van 24 uur.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:39 schreef Guidetti het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Met een vliegtuig kun je geen pitstop maken en in 7 seconden een bandje verwisselen hoor. Een vliegtuig moet eerst naar de gate, iedereen moet eruit en dan pas wordt de band verwisseld. Daarna moet iedereen weer terug het vliegtuig in. Knappe maatschappij als je dat zonder vertraging lukt.
Vertragingen werken altijd de hele dag door. Marges van een paar uur komen zelden voor omdat het gewoon geld kost als het vliegtuig aan de grond staat. Ik heb zelf, zoals je kunt lezen in dit topic, ook te maken gehad met een vertraging van meer dan 25 uur gehad op Curaçao. Daar was wel wat meer aan de hand dan een simpele klapband.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:40 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Heb jij mijn verhaal wel gelezen? De band is geklapt tijdens de landing op Schiphol, de vlucht waar ik dus niet in zat. Ik zou datzelfde vliegtuig terug naar Caïro nemen. Tussen de landing van het vliegtuig en het vertrek zit sowieso een marge van een paar uur. Niemand zegt hier dat ze binnen 7 seconden een band kunnen wisselen, of dat het allemaal zonder vertraging had gekund. Feit is dat het een technisch mankement is, geen 'act of god', wat heeft geresulteerd in een vertraging van 24 uur.
Ik snap best dat je denkt dat je veel weet van vliegtuigen en luchthavens, maar het is nergens voor nodig om zo te zitten discussiëren.
En er is een 'app' (eigenlijk gewoon een mobiele webpagina) van de EU => http://ec.europa.eu/trans(...)air-long-delays.htmlquote:1. Recht op verzorging
Je hebt recht op verzorging in de volgende gevallen:
•Een vertraging van twee uur of meer als je vlucht korter is dan 1500 kilometer
•Een vertraging van drie uur of meer als je vlucht tussen de 1500 en 3500 kilometer
•Een vertraging van vier uur of langer als je vlucht langer is dan 3500 kilometer en je van of naar een land buiten de Europese Unie vliegt
Sommige maatschappijen schepen hun passagiers bij vertraging af met een consumptiebon voor een kop koffie of een snack, maar volgens de Europese regels houdt 'verzorging' nog wel wat meer in. Je hebt namelijk ook recht op "gebruik van telefoon, versnaperingen, maaltijden, accommodatie en vervoer naar de plaats van die accommodatie."
Heb je zelf kosten gemaakt voor een maaltijd of drankjes? Bewaar dan de bonnetjes en declareer die na je reis bij de airline. "Altijd doen", adviseert Noorderhaven. "Luchtvaartmaatschappijen doen daar meestal niet moeilijk over."
2. Financiële vergoeding
Als je door het oponthoud drie uur of later op je eindbestemming arriveert, heb je naast recht op verzorging ook recht op een schadevergoeding. Ook de schadevergoeding is gerelateerd aan de afstand die je reist en of je binnen of buiten de EU vliegt. De vergoeding kan oplopen tot 600 euro per passagier als je 3500 kilometer of verder vliegt.
Als de vlucht vijf uur of meer vertraagd is, dan kun je er voor kiezen om niet meer te vertrekken en dan moet de airline je ticket terugbetalen.
nope uit eindelijk heb ik het door gespeeld aan EU claim, omdat mijn WA verzekering er ook niet aan wilde, en EU Claim kreeg het ook niet door.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:48 schreef Individual het volgende:
[..]
Dat doen ze als standaard en de meeste mensen houden het dan idd voor gezien. Bij mij ook 2x en 2x doorgegaan en 2x compensatie gekregen. De 2e keer ging het heel wat sneller/makkelijker omdat ik nu m'n rechten ken.
Zucht. Heb alle correspondentie uitgeprint en ga het maar uit handen geven aan rechtsbijstand denk ik. Had ik natuurlijk meteen moeten doen. Hoe zouden jullie dit nu aanpakken?quote:Geachte heer/mevrouw,
Hierbij willen wij u op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken aangaande uw claim.
Wij hebben uw claim ingediend bij de nationaal toezichthouder van Spanje. Deze toezichthouder is verantwoordelijk voor de handhaving van de Verordening in haar land.
De toezichthouder heeft uw claim beoordeeld en is tot de conclusie gekomen dat de luchtvaartmaatschappij in strijd heeft gehandeld met de EG Verordening 261/2004.
Na bestudering van deze mededeling en in overleg met onze juridische afdeling, hebben wij moeten besluiten om uw claim in te trekken. Wij begrijpen dat dit niet het antwoord is waarop u hebt gehoopt, echter zien wij geen ruimte meer om verder te procederen. Ondanks het positieve besluit zijn wij niet in staat de luchtvaartmaatschappij tot betaling te 'dwingen'. Dit zou normaliter mogelijk zijn door een gerechtelijke procedure, echter is dit voor ons niet mogelijk te doen in Spanje.
Ondanks het resultaat willen wij u graag bedanken voor uw geduld en het vertrouwen dat u gesteld heeft in onze organisatie.
Met vriendelijke groet,
ik vraag me nu dus af, of EU claim niet zelf geld in de zak steekt, ik had naar mijn idee zelf ook een heel terechte en haalbare claim.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:54 schreef Omnifacer het volgende:
EUClaim
[..]
Zucht. Heb alle correspondentie uitgeprint en ga het maar uit handen geven aan rechtsbijstand denk ik. Had ik natuurlijk meteen moeten doen. Hoe zouden jullie dit nu aanpakken?
Het blijft onduidelijk waarom een gerechtelijke procedure niet mogelijk is voor EUclaim. Iedereen kan immers z'n recht halen in een land met een modern juridisch systeem, ook als je een buitenlander bent.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:54 schreef Omnifacer het volgende:
EUClaim
[..]
Zucht. Heb alle correspondentie uitgeprint en ga het maar uit handen geven aan rechtsbijstand denk ik. Had ik natuurlijk meteen moeten doen. Hoe zouden jullie dit nu aanpakken?
quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 18:46 schreef Guidetti het volgende:
28 september aanstaande is trouwens een hele belangrijke uitspraak.
En is het al bekend?quote:
Thanks! Begrijp jij de opmerking van de AEA woordvoerder op het eind ? "Je kunt je afvragen of een luchtvaartmaatschappij bij een aswolk een persoon die voor 80 euro een ticket heeft gekocht, moet compenseren voor hotelovernachtingen."quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:56 schreef WhatTheFuck het volgende:
Vergoeding bij vertraging vliegtuig nu definitief
http://www.nu.nl/geldzake(...)tuig-definitief.html
Die aswolk 2 jaar geleden was inderdaad aangewezen als buitengewone omstandigheid. Dus die woordvoerder zit gewoon weer een zielig nonsens-verhaal op te hangen.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 03:42 schreef jaco het volgende:
[..]
Thanks! Begrijp jij de opmerking van de AEA woordvoerder op het eind ? "Je kunt je afvragen of een luchtvaartmaatschappij bij een aswolk een persoon die voor 80 euro een ticket heeft gekocht, moet compenseren voor hotelovernachtingen."
Een aswolk lijkt mij toch een buitengewone omstandigheid ?
Hij kan in ieder geval de belasting van de niet gemaakte vlucht terugvragen, vaak toch nog een aardig bedrag. Voor het ticket zelf is hij het geld hoogstwaarschijnlijk kwijt (aannemende dat het een normaal economy ticket inclusief restricties is geweest).quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:23 schreef Iwanius het volgende:
Ik weet niet of het hier past maar ik heb een vraag.
Een vriend van ons,zou met ons meereizen maar diens paspoort had niet de vereiste aantal maanden dat minimaal nodig is om het land van bestemming te betreden. Gevolg bij de gate controle werd hij de toegang geweigerd en zijn hele reis (heen en terug) werd gecancelled.
Zijn hotelboeking bleef staan en hij heeft de volgende dag een nieuwe vlucht genomen nadat hij dus opnieuw een hele vliegreis (heen en terug) naar zijn plaats van bestemming had betaalt (hij betaalde dus zijn vliegreis eigenlijk 2x)
Vraag: Kan hij nog dat geld wat hij gebruikt heeft om opnieuw zijn vliegreis te boeken claimen daar ik begrepen heb dat de vliegtuigmaatchappij hem niet gezegd heeft dat hij kon aangeven dat hij de volgende dag(en) nog kon reizen (mits geldig paspoort natuurlijk) en daardoor zijn terugreis gewoon kon blijven staan en hij dus alleen maar zijn heenreis moest betalen als hij opnieuw vloog.
Nu gooide men zonder iets te zeggen gewoonweg zijn hele vlucht eruit met alle gevolgen van dien.
Iemand?
Wat was precies de reden van de vertraging?quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:11 schreef Konev het volgende:
Mijn Ryanair vlucht van afgelopen dinsdag 20 augustus van Valencia naar Brussel had vertraging, en die was meer dan 3 uur. Nu heb ik dus volgens de europese wet recht op een vergoeding van 250euro voor deze vertraging. Heeft er iemand ooit een zelfde soort ervaring gehad bij Ryanair en zoja (hoe) heb je het geld uiteindelijk ook echt gekregen? Ik heb zomaar het idee dat dat heel erg lastig gaat worden.. Heb wel het formulier op de site ingevuld en weet dat er instanties zijn als vlucht-vertraagd.nl en EUclaims maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier. Iemand tips?
Ik heb het uiteindelijk via EUclaim gedaan en goede ervaring, snel afgehandeld en 600 euro gekregen (fee van EUclaim was rond de 25 euro dus goede deal)quote:Op woensdag 22 mei 2013 14:31 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik overweeg compensatie te claimen bij Lufthansa voor een vertraagde vlucht / gemiste aansluiting (vertraging bij aankomst was 12 uur). Ik weet alleen niet wat het beste werkt... Zo een standaard formulier? Een aangetekende brief? Ik heb trouwens ook een rechtsbijstandverzekering, is het slim om die vanaf het begin in te lichten mocht Lufthansa moeilijk doen?
Die heb ik niet gekregen.. Is in ieder geval niet naar ons toe gecommuniceerd. Natuurlijk hoor je op het vliegveld wel geluiden als: geen piloot, pech enzo maar daar weet ik niks offieel van.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:34 schreef larsico het volgende:
[..]
Wat was precies de reden van de vertraging?
Zonder reden is het natuurlijk wel moeilijker aan te tonen of het wel al dan niet overmacht was.quote:Op maandag 26 augustus 2013 20:16 schreef Konev het volgende:
[..]
Die heb ik niet gekregen.. Is in ieder geval niet naar ons toe gecommuniceerd. Natuurlijk hoor je op het vliegveld wel geluiden als: geen piloot, pech enzo maar daar weet ik niks offieel van.
Is het overmacht argument niet altijd iets wat voor de passagier vanzelf wel duidelijk is? Bijvoorbeeld sneeuwval, aswolk of een vliegveld dat wordt gesloten.quote:Op maandag 26 augustus 2013 20:26 schreef larsico het volgende:
Zonder reden is het natuurlijk wel moeilijker aan te tonen of het wel al dan niet overmacht was.
Normaalgesproken zou je daar wel iets van moeten opvangen inderdaad.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 05:02 schreef jaco het volgende:
[..]
Is het overmacht argument niet altijd iets wat voor de passagier vanzelf wel duidelijk is? Bijvoorbeeld sneeuwval, aswolk of een vliegveld dat wordt gesloten.
Het zou me niks verbazen inderdaad. Ik denk dat ik met de site vlucht-vertraagd.nl ga proberen het geld te krijgen. Het is no cure no pay dus niet geschoten is altijd mis, en denk dat ik alleen niet zo sterk sta..quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 05:13 schreef larsico het volgende:
[..]
Normaalgesproken zou je daar wel iets van moeten opvangen inderdaad.
Het zou best kunnen dat ryanair express geen reden heeft gegeven omdat ze dan denken dat ze het geld niet terug hoeven te betalen?
Je hebt gelijk, maar Ryanair gaat echt niks uitkeren, dat weet ik zeker. Heb nog nooit van iemand gehoord dat ze om dezelfde redenen geld terug kregen, laat staan in mijn (extreme) geval.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:39 schreef Konev het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen inderdaad. Ik denk dat ik met de site vlucht-vertraagd.nl ga proberen het geld te krijgen. Het is no cure no pay dus niet geschoten is altijd mis, en denk dat ik alleen niet zo sterk sta..
Ryanair gaat uit van het principe dat er niets betaald wordt totdat men lokaal in Ierland gaat procederen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 11:00 schreef BoxeurDesRues het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar Ryanair gaat echt niks uitkeren, dat weet ik zeker. Heb nog nooit van iemand gehoord dat ze om dezelfde redenen geld terug kregen, laat staan in mijn (extreme) geval.
Dat kunnen ze en dat zullen ze ongetwijfeld doen, en het is zeker de moeite achter een vergoeding aan te gaan.quote:Op donderdag 13 februari 2014 20:24 schreef Chemiu het volgende:
*schop* Met dank aan 'tegenwind' is zojuist de vlucht van vanavond geannuleerd (want die was zo strak gepland dat ze het nu niet meer redden voordat het vliegveld sluit) en is er een nieuwe vlucht aangeboden, morgenmiddag. Dat is een vertraging van zo'n 15.5 uur op een vlucht van ~700km. Kan de maatschappij (EasyJet) dit op overmacht gooien of is het de moeite waard om hier achter een vergoeding aan te gaan?
Slecht excuus. Betalen!quote:Op donderdag 13 februari 2014 20:24 schreef Chemiu het volgende:
*schop* Met dank aan 'tegenwind' is zojuist de vlucht van vanavond geannuleerd (want die was zo strak gepland dat ze het nu niet meer redden voordat het vliegveld sluit) en is er een nieuwe vlucht aangeboden, morgenmiddag. Dat is een vertraging van zo'n 15.5 uur op een vlucht van ~700km. Kan de maatschappij (EasyJet) dit op overmacht gooien of is het de moeite waard om hier achter een vergoeding aan te gaan?
Ja dat is dus echt grote onzin. Ik wóón namelijk in Basel, en dit is de vlucht van iemand die mij zou komen bezoeken voor een weekendjequote:Op donderdag 13 februari 2014 21:52 schreef ozzietukker het volgende:
Als je vlucht geannuleerd is doordat ze nu niet meer kunnen vertrekken heb je in ieder geval ook recht op accomodatie + het vervoer daar naar toe en ontbijt in de morgen.
Bewaar daarnaast ook je bonnetjes goed voor eventuele uitgiftes die je doet want die kan je zeer eenvoudig claimen bij Easyjet (binnen redelijkheid) als je maar de bonnetjes hebt.
Ik heb vorig jaar ook te maken gehad met vertragingen door sneeuwval op Geneve maar dat is indertijd goed opgelost door een goed hotel + vervoer daar naar toe aan te bieden inclusief ontbijt en wifi.
Mijn kosten voor nog wat extra versnaperingen in de stad heb ik niet vergoed kunnen krijgen (In Geneve mag na 21:00 uur bij een supermarkt of nachtwinkel geen bier meer verkocht worden, en hoewel je het natuurlijk gewoon kunt kopen bij een nachtwinkel kan die man daarvoor geen bonnetje geven met tijdstip van verkoop). De gemaakte kosten op de luchthaven, zowel voor als tijdens de vertraging keurig vergoed gekregen.
Daarnaast kan je ook recht hebben op 250 euro voor de vertraging, maar dan moet de reden geen overmacht zijn, tegenwind op zich kan geen reden zijn dat hoort gewoon in het vluchtplan te zitten, maar als ik zo kijk zal het de vlucht naar Basel zijn, en ja, in Basel is het momenteel nogal winters waardoor ik eigenlijk direct aanneem dat dit overmacht is voor Easyjet.
Ik vrees van niet; Artikel 3(1)(b) legt uit dat de verordening alleen geldt als de uitvoerende maatschappij in de EU is geregistreerd als het gaat om vluchten die buiten de EU beginnen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:41 schreef ThePlaneteer het volgende:
Schop:
Heb een geannuleerde vlucht gehad die ik wil terugclaimen. Geboekt via Lufthansa (EU), uitgevoerd door United Airlines. Vanuit USA naar NL... Kan ik nu geld terugclaimen? Voldoet aan 2 van de 3 eisen, moeten ze allemaal aan alledrie de eisen voldoen is 1 van de 3 ook voldoende?
quote:This Regulation shall apply:
(a) to passengers departing from an airport located in the territory
of a Member State to which the Treaty applies;
(b) to passengers departing from an airport located in a third
country to an airport situated in the territory of a Member
State to which the Treaty applies, unless they received
benefits or compensation and were given assistance in that
third country, if the operating air carrier of the flight
concerned is a Community carrier.
quote:‘Community carrier’ means an air carrier with a valid operating
licence granted by a Member State in accordance with
the provisions of Council Regulation (EEC) No 2407/92 of
23 July 1992 on licensing of air carriers (1);
je hebt er recht op vlucht van VS naar Europa, valt onder de regels. Behalve als door overmacht is, zoals noodweer op het vliegveld, of een staking van de verkeersleiders gaat. Defect aan het vliegtuig valt niet onder overmacht.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:41 schreef ThePlaneteer het volgende:
Schop:
Heb een geannuleerde vlucht gehad die ik wil terugclaimen. Geboekt via Lufthansa (EU), uitgevoerd door United Airlines. Vanuit USA naar NL... Kan ik nu geld terugclaimen? Voldoet aan 2 van de 3 eisen, moeten ze allemaal aan alledrie de eisen voldoen is 1 van de 3 ook voldoende?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |