Dat geloof je toch zeker zelf niet he? Overigens geven luchtvaartmaatschappijen wel degelijk om klanten, mits dit klanten zijn die er toe doen. Die toerist die maar een minimale winst oplevert omdat ie eens in de zoveel jaar eens met hun vliegt en dan ook nog 600 euro terug wil, daar zullen ze nooit wat om geven.quote:Elkaar een beetje op weg helpen, zodat hopelijk meer mensen gaan krijgen waar ze recht op hebben en meer luchtvaartmaatschappijen a flying rat's ass gaan geven om hun klanten.
Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:10 schreef Hik het volgende:
Overigens gaat dit topic daar verder niet over.
Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:42 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.
En verder; zelf al vaak vertraging gehad maar dat werd altijd op overmacht gegooid.
In mijn gevallen was het echt overmacht (stakingen, slecht weer e.d.). In één geval echter niet zo duidelijk. Toen hadden we eerst al vertraging wegens technische problemen, en later bleek ook het weer nog eens een probleem. Maar goed, ga dan maar eens uitvogelen welk deel van de vertraging welke oorzaak heeft. Geen zin om er zoveel tijd in te steken voor die paar honderd dollar (mocht het al om 2+ uur gaan wegens technische problemen).quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:47 schreef Individual het volgende:
[..]
Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.
De volgende keer zal ik ze ook nog aanklagen voor 'misrepresentation' en 'breach of EU regulation'. Sorry, ik ken de NL termen niet.. De EU moet deze regulatie bewaken, dus als er iets misgaat kan je hen op de zaak zetten.
De volgende EU bobo die ik tegenkom zal ik eens lastigvallen over deze regulatie. Als je bijna een jaar later nog bezig bent moeten er amendments komen. Ik vond drie maanden en teveel gezeur al belachelijk en ineffectief. Teveel mensen geven het op omdat het teveel tijd kost en teveel moeite.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:24 schreef Hik het volgende:
Mwa... Ik wil er best een beetje tijd in steken voor 1200 euro.
Ja, want de maatschappij kan er in principe niks aan doen. Wel een beetje jammer dat ze geen vouchers voor eten en drinken hebben gegeven trouwensquote:Op maandag 7 maart 2011 16:36 schreef Blik het volgende:
Hoe zit het met vertraging wegens dreiging van een terroristische aanslag? Is dat overmacht?
Afgelopen mei ruim 5 uur vertraging gehad wegens een bommelding, kregen niet eens iets te eten en drinken ter compensatie
Zoek uit wie je lokale EU-vertegenwoordiger is en bel hem/haar op. Een email erachteraan met de details en vragen over de legitimiteit van 261/2004 heeft mij geholpen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:47 schreef Feyenoordlife het volgende:
Afgelopen jaar zijn wij met Transavia vanaf Rotterdam naar Dalaman gevlogen, en natuurlijk ook weer terug. De terugreis stond gepland voor 10:55. Doordat het vliegtuig defect was is dit uiteindelijk 22:00 geworden. Na belachelijk lang te hebben moeten wachten zijn we voor ongeveer 1,5 uur naar een hotel gebracht om wat te eten. Toen we uiteindelijk aan het vliegen waren werd er medegedeeld dat er niet meer op Rotterdam Airport geland kon worden en dat we uit zouden wijken naar Schiphol. Vanaf daar zijn we met bussen naar Rotterdam gebracht.
Wij zouden dus recht hebben op een vergoeding van ¤ 400,- per persoon. Transavia wil echter van niks weten.Ondertussen hebben we ARAG ingeschakeld, maar ook daar lijkt er maar weinig van te komen. Onze claim is in ieder geval wel in behandeling genomen. Heeft iemand ervaring met ARAG of tips wat ik verder nog kan doen?
Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:51 schreef SeLang het volgende:
Bizar dat je dat soort bedragen kunt claimen. Dat is ongeveer evenveel als de kosten van de ticket
Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:53 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.
Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:46 schreef Cat22 het volgende:
Zo te lezen ben ik een hoop geld misgelopen toen mijn vlucht zodanig vertraagd was dat we op 10 minuten onze aansluitende vlucht misten en toen 24 uur moesten wachten.
Door veel zeuren kregen we een hotelovernachting aangeboden maar ontbijt moesten we zelf betalen. Waren we op dat moment al blij mee, maar achteraf hadden ze ons wel meer kunnen compenseren. Diner en een voucher erbij was netjes geweest (eer we het hotel kregen was het al 23.00 uur -vlucht zou om 18.00 uur vertrekken- en hadden we nog niet gegeten). Voor de grote bedragen ga ik niet, maar het is wel fijn er een beetje comfortabel bij te kunnen zitten als zoiets gebeurt.
Nee, dit is zeker 4 jaar geleden. Maar bedankt voor de tip.quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:42 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.
Wat een klootzakken zijn het ook. ¤2 per passagier keren ze nimmer nooit uit. Ze proberen het zo moeilijk mogelijk te maken (terwijl het wet is) en de volgende EU-bobo die ik tegenkom zal ik dat voorleggen. Zie dit topic om te zien hoe moeilijk het is.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:11 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.
EU261 heffing: 2,00 EUR
Krijg je nu te zien in de kostenbreakdown in de boekingsmodule.
Ik ben ook voor compensatie naar rato btw
De/een EU vertegenwoordiger van je land/regio. Hoeft niets met vliegen te maken. Ik heb de mijne via Google gevonden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Ik zal eens een mail sturen naar de EU-man/vrouw. Hoe kom ik erachter wie ik moet hebben?
Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...
Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.
[ afbeelding ]
Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:17 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.
Natuurlijk, je moet dan een commissie betalen, maar veel claimorganisaties werken via no cure no pay, waardoor je zelf weinig risico hebt.
Natuurlijk proberen luchtvaartmaatschappijen je in principe in eerste instantie af te wimpelen, je moet natuurlijk niet bij één keer klagen direct betalen, je moet als maatschappij natuurlijk wel een drempel opwerpen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.
Op de website van o.a. IVW zijn trouwens de vluchten te vinden waar het officiëel gaat om 'extraordinary circumstances'. Dat zijn er maar een handvol per jaar. De rest (zoals bovenstaande brief) is gewoon gebullshit van de maatschappijen die op die manier van je af hopen te zijn.
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...
Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.
[ afbeelding ]
Zo'n organisatie als bijvoorbeeld EUclaim rekent 27% van het uitgekeerde bedrag, en daarnaast 25 euro administratiekosten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:
[..]
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.
Hoeveel kost zo'n no cure no pay organisatie als je wint?
Even uit nieuwsgierigheid: Wat versta je onder groot geschut? Een boze brief of gelijk een jurist?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:
[..]
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.
Zelfde ervaring met Air Berlin. DUS - BKK had drie uur vertraging doordat het vliegtuig niet kon opstijgen door teveel sneeuw op de baan. Daardoor miste we onze aansluitende Air Asia vlucht vanaf Bangkok. Grondpersoneel van Air Berlin was uitermate behulpzaam om een nieuwe vlucht te boeken (gekozen voor volgende dag). Na thuiskomst briefje gestuurd naar Air Berlin, en zowel kosten van nieuwe vlucht als hotelovernachting werden vergoed, gewoon in geld, zonder enige problemen, terwijl het 1) overmacht was 2) het onvoldoende vertraging was om aan de officiele normen te voldoen.....quote:Op vrijdag 1 juli 2011 19:54 schreef ozzietukker het volgende:
De maatschappijen gaan uit dat de meeste passagiers hun rechten niet kennen. Goede ervaring heb ik met Air Berlin, door noodweer kon het toestel niet uit Dusseldorf vertrekken, op Bangkok Airport zag ik vertrek van 10:00 uur verplaatst naar 08:00 uur de volgende dag, Air Berlin bood direct een hotel aan, inclusief lunch, dinner en ontbijt, en daarnaast een voucher voor wat versnaperingen op het vliegveld.
Prima oplossing, Air Berlin kon er niets aan doen, maar voldeden wel aan de zorgplicht. Gelukkig kan je je in Bangkok stad een extra dag prima vermaken.
Hoe kwam je zo snel aan die flyers ?quote:Op donderdag 21 juli 2011 19:12 schreef Individual het volgende:
Nu heb ik ruim 100 flyers uitgedeeld aan de hele rij met informatie erbij hoe te claimen en wat te doen als ze genegeerd worden. Mensen waren erg blij met mijn actie en de extra informatie over de moeilijkheden die ze zouden kunnen ervaren.
@Individual , kun je misschien op deze vraag ingaan. Ik heb ook gegoogled en kwam op de volgende link: http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/contact/index_nl.htmquote:Op vrijdag 22 juli 2011 07:27 schreef Daxter het volgende:
@Individual, hoe kom je erachter wie je EU vertegenwoordiger is? Heb er al naar gegoogled maar kan er niet veel over vinden. En in het engels zoeken vind je met name Amerikanen... Ik ben een Nederlander die in Duitsland woont, ik vermoed dat mijn vertegenwoordiger evengoed een Nederlander is (dat is iig waar ik op moet stemmen bij europese verkiezingen).
Omdat FLYBE hierin was gekopieerd werden ze bang en hebben ze mijn compensatie gestuurd. Maargoed dit is dus de EU vertegenwoordiger (bevoegde EU bobo) in het VK. Verder was er dus geen actie nodig.quote:Dear Individual
Thank you for your e-mail to Jonathan Scheele who has asked me to reply on his behalf. Regulation (EC) 261/2004 on air passenger rights provides that Member States set up enforcement bodies whose main tasks are to deal with complaints from passengers and to ensure that air passenger rights are properly respected. If your air carrier has not provided assistance required under the regulation and you have not received a satisfactory reply after contacted them, then the National Enforcement Body (NEB) in the country in which you have experienced problems is the correct place to lodge a complaint (or the NEB in the country of flight destination for problems encountered in non-European Economic Area countries). In other words, the handling and settling of individual passenger complaints relating to Regulation 261/2004 must be done first by the airline company, and then by the competent NEB or by the competent national jurisdiction.
We can see from your e-mail that you have correctly addressed your complaint to the Air Transport Users Council. However the e-mail address varies slightly from the one indicated on their web-site (http://www.auc.org.uk/def(...)etype=90&pageid=2416) and I am therefore re-sending a copy of your e-mail together with this reply to that specific e-mail address.
Similarly, only if the National Enforcement Body concerned fails to correctly apply the provisions of Regulation 261/2004, would it be appropriate to lodge a complaint with the European Commission regarding the alleged failure of a Member State to comply with EU law. This means that though you have put "SG Plaintes" in copy, it would not be appropriate -at this stage - for the European Commission to intervene.
Best wishes
Marguerite-Marie Brenchley
Political Intelligence and Analysis
Representation of the European Commission in the UK
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |