Dat geloof je toch zeker zelf niet he? Overigens geven luchtvaartmaatschappijen wel degelijk om klanten, mits dit klanten zijn die er toe doen. Die toerist die maar een minimale winst oplevert omdat ie eens in de zoveel jaar eens met hun vliegt en dan ook nog 600 euro terug wil, daar zullen ze nooit wat om geven.quote:Elkaar een beetje op weg helpen, zodat hopelijk meer mensen gaan krijgen waar ze recht op hebben en meer luchtvaartmaatschappijen a flying rat's ass gaan geven om hun klanten.
Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:10 schreef Hik het volgende:
Overigens gaat dit topic daar verder niet over.
Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:42 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.
En verder; zelf al vaak vertraging gehad maar dat werd altijd op overmacht gegooid.
In mijn gevallen was het echt overmacht (stakingen, slecht weer e.d.). In één geval echter niet zo duidelijk. Toen hadden we eerst al vertraging wegens technische problemen, en later bleek ook het weer nog eens een probleem. Maar goed, ga dan maar eens uitvogelen welk deel van de vertraging welke oorzaak heeft. Geen zin om er zoveel tijd in te steken voor die paar honderd dollar (mocht het al om 2+ uur gaan wegens technische problemen).quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:47 schreef Individual het volgende:
[..]
Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.
De volgende keer zal ik ze ook nog aanklagen voor 'misrepresentation' en 'breach of EU regulation'. Sorry, ik ken de NL termen niet.. De EU moet deze regulatie bewaken, dus als er iets misgaat kan je hen op de zaak zetten.
De volgende EU bobo die ik tegenkom zal ik eens lastigvallen over deze regulatie. Als je bijna een jaar later nog bezig bent moeten er amendments komen. Ik vond drie maanden en teveel gezeur al belachelijk en ineffectief. Teveel mensen geven het op omdat het teveel tijd kost en teveel moeite.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:24 schreef Hik het volgende:
Mwa... Ik wil er best een beetje tijd in steken voor 1200 euro.
Ja, want de maatschappij kan er in principe niks aan doen. Wel een beetje jammer dat ze geen vouchers voor eten en drinken hebben gegeven trouwensquote:Op maandag 7 maart 2011 16:36 schreef Blik het volgende:
Hoe zit het met vertraging wegens dreiging van een terroristische aanslag? Is dat overmacht?
Afgelopen mei ruim 5 uur vertraging gehad wegens een bommelding, kregen niet eens iets te eten en drinken ter compensatie
Zoek uit wie je lokale EU-vertegenwoordiger is en bel hem/haar op. Een email erachteraan met de details en vragen over de legitimiteit van 261/2004 heeft mij geholpen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:47 schreef Feyenoordlife het volgende:
Afgelopen jaar zijn wij met Transavia vanaf Rotterdam naar Dalaman gevlogen, en natuurlijk ook weer terug. De terugreis stond gepland voor 10:55. Doordat het vliegtuig defect was is dit uiteindelijk 22:00 geworden. Na belachelijk lang te hebben moeten wachten zijn we voor ongeveer 1,5 uur naar een hotel gebracht om wat te eten. Toen we uiteindelijk aan het vliegen waren werd er medegedeeld dat er niet meer op Rotterdam Airport geland kon worden en dat we uit zouden wijken naar Schiphol. Vanaf daar zijn we met bussen naar Rotterdam gebracht.
Wij zouden dus recht hebben op een vergoeding van ¤ 400,- per persoon. Transavia wil echter van niks weten.Ondertussen hebben we ARAG ingeschakeld, maar ook daar lijkt er maar weinig van te komen. Onze claim is in ieder geval wel in behandeling genomen. Heeft iemand ervaring met ARAG of tips wat ik verder nog kan doen?
Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:51 schreef SeLang het volgende:
Bizar dat je dat soort bedragen kunt claimen. Dat is ongeveer evenveel als de kosten van de ticket
Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:53 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.
Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:46 schreef Cat22 het volgende:
Zo te lezen ben ik een hoop geld misgelopen toen mijn vlucht zodanig vertraagd was dat we op 10 minuten onze aansluitende vlucht misten en toen 24 uur moesten wachten.
Door veel zeuren kregen we een hotelovernachting aangeboden maar ontbijt moesten we zelf betalen. Waren we op dat moment al blij mee, maar achteraf hadden ze ons wel meer kunnen compenseren. Diner en een voucher erbij was netjes geweest (eer we het hotel kregen was het al 23.00 uur -vlucht zou om 18.00 uur vertrekken- en hadden we nog niet gegeten). Voor de grote bedragen ga ik niet, maar het is wel fijn er een beetje comfortabel bij te kunnen zitten als zoiets gebeurt.
Nee, dit is zeker 4 jaar geleden. Maar bedankt voor de tip.quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:42 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.
Wat een klootzakken zijn het ook. ¤2 per passagier keren ze nimmer nooit uit. Ze proberen het zo moeilijk mogelijk te maken (terwijl het wet is) en de volgende EU-bobo die ik tegenkom zal ik dat voorleggen. Zie dit topic om te zien hoe moeilijk het is.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:11 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.
EU261 heffing: 2,00 EUR
Krijg je nu te zien in de kostenbreakdown in de boekingsmodule.
Ik ben ook voor compensatie naar rato btw
De/een EU vertegenwoordiger van je land/regio. Hoeft niets met vliegen te maken. Ik heb de mijne via Google gevonden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Ik zal eens een mail sturen naar de EU-man/vrouw. Hoe kom ik erachter wie ik moet hebben?
Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...
Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.
[ afbeelding ]
Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:17 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.
Natuurlijk, je moet dan een commissie betalen, maar veel claimorganisaties werken via no cure no pay, waardoor je zelf weinig risico hebt.
Natuurlijk proberen luchtvaartmaatschappijen je in principe in eerste instantie af te wimpelen, je moet natuurlijk niet bij één keer klagen direct betalen, je moet als maatschappij natuurlijk wel een drempel opwerpen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.
Op de website van o.a. IVW zijn trouwens de vluchten te vinden waar het officiëel gaat om 'extraordinary circumstances'. Dat zijn er maar een handvol per jaar. De rest (zoals bovenstaande brief) is gewoon gebullshit van de maatschappijen die op die manier van je af hopen te zijn.
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...
Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.
[ afbeelding ]
Zo'n organisatie als bijvoorbeeld EUclaim rekent 27% van het uitgekeerde bedrag, en daarnaast 25 euro administratiekosten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:
[..]
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.
Hoeveel kost zo'n no cure no pay organisatie als je wint?
Even uit nieuwsgierigheid: Wat versta je onder groot geschut? Een boze brief of gelijk een jurist?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:
[..]
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.
Zelfde ervaring met Air Berlin. DUS - BKK had drie uur vertraging doordat het vliegtuig niet kon opstijgen door teveel sneeuw op de baan. Daardoor miste we onze aansluitende Air Asia vlucht vanaf Bangkok. Grondpersoneel van Air Berlin was uitermate behulpzaam om een nieuwe vlucht te boeken (gekozen voor volgende dag). Na thuiskomst briefje gestuurd naar Air Berlin, en zowel kosten van nieuwe vlucht als hotelovernachting werden vergoed, gewoon in geld, zonder enige problemen, terwijl het 1) overmacht was 2) het onvoldoende vertraging was om aan de officiele normen te voldoen.....quote:Op vrijdag 1 juli 2011 19:54 schreef ozzietukker het volgende:
De maatschappijen gaan uit dat de meeste passagiers hun rechten niet kennen. Goede ervaring heb ik met Air Berlin, door noodweer kon het toestel niet uit Dusseldorf vertrekken, op Bangkok Airport zag ik vertrek van 10:00 uur verplaatst naar 08:00 uur de volgende dag, Air Berlin bood direct een hotel aan, inclusief lunch, dinner en ontbijt, en daarnaast een voucher voor wat versnaperingen op het vliegveld.
Prima oplossing, Air Berlin kon er niets aan doen, maar voldeden wel aan de zorgplicht. Gelukkig kan je je in Bangkok stad een extra dag prima vermaken.
Hoe kwam je zo snel aan die flyers ?quote:Op donderdag 21 juli 2011 19:12 schreef Individual het volgende:
Nu heb ik ruim 100 flyers uitgedeeld aan de hele rij met informatie erbij hoe te claimen en wat te doen als ze genegeerd worden. Mensen waren erg blij met mijn actie en de extra informatie over de moeilijkheden die ze zouden kunnen ervaren.
@Individual , kun je misschien op deze vraag ingaan. Ik heb ook gegoogled en kwam op de volgende link: http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/contact/index_nl.htmquote:Op vrijdag 22 juli 2011 07:27 schreef Daxter het volgende:
@Individual, hoe kom je erachter wie je EU vertegenwoordiger is? Heb er al naar gegoogled maar kan er niet veel over vinden. En in het engels zoeken vind je met name Amerikanen... Ik ben een Nederlander die in Duitsland woont, ik vermoed dat mijn vertegenwoordiger evengoed een Nederlander is (dat is iig waar ik op moet stemmen bij europese verkiezingen).
Omdat FLYBE hierin was gekopieerd werden ze bang en hebben ze mijn compensatie gestuurd. Maargoed dit is dus de EU vertegenwoordiger (bevoegde EU bobo) in het VK. Verder was er dus geen actie nodig.quote:Dear Individual
Thank you for your e-mail to Jonathan Scheele who has asked me to reply on his behalf. Regulation (EC) 261/2004 on air passenger rights provides that Member States set up enforcement bodies whose main tasks are to deal with complaints from passengers and to ensure that air passenger rights are properly respected. If your air carrier has not provided assistance required under the regulation and you have not received a satisfactory reply after contacted them, then the National Enforcement Body (NEB) in the country in which you have experienced problems is the correct place to lodge a complaint (or the NEB in the country of flight destination for problems encountered in non-European Economic Area countries). In other words, the handling and settling of individual passenger complaints relating to Regulation 261/2004 must be done first by the airline company, and then by the competent NEB or by the competent national jurisdiction.
We can see from your e-mail that you have correctly addressed your complaint to the Air Transport Users Council. However the e-mail address varies slightly from the one indicated on their web-site (http://www.auc.org.uk/def(...)etype=90&pageid=2416) and I am therefore re-sending a copy of your e-mail together with this reply to that specific e-mail address.
Similarly, only if the National Enforcement Body concerned fails to correctly apply the provisions of Regulation 261/2004, would it be appropriate to lodge a complaint with the European Commission regarding the alleged failure of a Member State to comply with EU law. This means that though you have put "SG Plaintes" in copy, it would not be appropriate -at this stage - for the European Commission to intervene.
Best wishes
Marguerite-Marie Brenchley
Political Intelligence and Analysis
Representation of the European Commission in the UK
Je hebt er soms een rechtencursus/studie voor nodig!quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:04 schreef jaco het volgende:
Dat is nuttige informatie ! Het Europese parlement heeft zich op de problemen rond vliegmaatschappijen gericht, maar het is vaak moeilijk om de juiste ingang te vinden om van hun mogelijkheden gebruik te maken.
Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter.quote:Op zondag 24 juli 2011 18:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als je echt over de top wil-tip: kopieer investor relations en de marketing/PR afdeling van de betrokken luchtvaartmaatschappijen in. Die hebben hebben meer belang bij het vermijden van 'bad press'.
Het is wel geen luchtvaartmij, maar het bewoog Reliance Communications wel om uiteindelijk aan mijn Indiase telecom verzoek tegemoet te komen- na bijna vier maanden
Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.quote:Op maandag 25 juli 2011 22:42 schreef Individual het volgende:
[..]
Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter.
Eerst op de normale manier proberen idd. Vanaf stap 2 mogen de investeerders meekijken.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 10:42 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.
Een klachtenmedewerker heeft een script voor afhandeling van de klacht en een bepaald mandaat om tot vergoeding over te gaan. Ik zou eerst via de reguliere procedure te proberen hoe ver je met die medewerker kunt komen. Kijk nou eens naar die brief aan LOT. Gewoon de feiten en de context op een professionele manier verwoord aan de juiste persoon.
Escaleren kan altijd nog.
quote:DEN HAAG - De Consumentenbond slaat de handen ineen met EU-claim, het bedrijf dat consumenten tegen vergoeding helpt om geld terug te krijgen wanneer hun vlucht langdurig is vertraagd of geannuleerd. Dat maakte de Consumentenbond dinsdag bekend.
De bond krijgt veel klachten van mensen over de procedures die het mogelijk maken geld terug te krijgen. ''Mensen vinden het moeilijk.'' Bij het schrappen van een vlucht of bij vertraging langer dan 3 uur hebben passagiers recht op compensatie, tenzij sprake is van overmacht.
Via een site kunnen mensen checken of ze in aanmerking komen voor geld. Als dat zo is, moeten ze alsnog aankloppen bij de Geschillencommissie Luchtvaart, de rechtsbijstandverzekering of EU-claim. Volgens de bond is de regeling nu vooral een papieren recht.
Vergoedingen kunnen afhankelijk van de afstand van de vlucht oplopen tot 600 euro per reis. EU-claim krijgt bij succes ruim een kwart van die vergoeding en 25 euro administratiekosten.
Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:
Die EU claim vind ik wel interessant.
Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton. Nou heeft mijn vliegtuigmaatschappij (China Southern) het stukje Canton-Saigon omgeboekt waardoor ik zo'n negen uur vertraging oploopt.Ze hebben geen reden opgegeven, maar ik ben nu wel van te voren ingelicht.
Heeft het veel zin om bij de incheckbalie hierover te zeuren en schadevergoeding te eisen? Of kan ik beter via boze brief/ de www.refunddesk.nl/ EU-Claim proberen?
Volgens mij kan het alleen als de vlucht begint of eindigt in de EU.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:
Die EU claim vind ik wel interessant.
Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton.
Ik vroeg me ook af of de schadevergoeding telt voor de hele reis of vanaf Canton?
Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 19:37 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:
1) deze accepteren
2) de airline bellen of er een andere vlucht mogelijk was, zo nee, alsnog optie 1
Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 20:14 schreef Zihuatanejo het volgende:
[..]
Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....
Bedankt nog.
Ik heb nog eens gekeken; ik heb pas zeer recent de wijzinging gekregen - net geen 14 dagen. Dus de regeling is bij mij niet van toepassing?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 20:19 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)
Denied Boarding or Flight Cancellation
When denied boarding for example as a result of an overbooked flight) or a flight cancellation, air passengers may be entitled to compensation and/or assistance from the operating airline. Compensation can be claimed, unless a cancellation was informed 14 days before the flight or rerouting (arrival close to original travel times), or in case of extraordinary circumstances other than ruled under the Court of Justice in the case of Wallentin-Hermann (Dec 2008).
1 2 3 | Vlucht Van Naar Vertrek Aankomst UA942 LAX ORD 25-07 11:09 25-07 17:10 UA908 ORD AMS 25-07 18:24 26-07 09:25 |
1 2 3 | Vlucht Van Naar Vertrek Aankomst LH457 LAX FRA 25-07 14:55 26-07 10:35 LH992 FRA AMS 25-07 13:10 26-07 14:15 |
Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik ben twee weken naar de VS geweest. Op de terugweg ben ik "wat" later dan verwacht op Schiphol aangekomen. Ik zou eigenlijk met United AIrlines vliegen, maar door een vertraging op de eerste vlucht moest ik met Lufthansa vliegen. United Airlines is geen EU-luchtvaartmaatschappij, maar de eindbestemming van mijn reis was wel een land binnen de EU.
Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:41 schreef jaco het volgende:
[..]
Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.
Of is er nog sprake van een allereerste vlucht naar LAX toe? In dat geval wordt claimen binnen de EU lastig, aangezien die vertraging buiten de EU plaatsvondt.
Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:46 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.
Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 20:09 schreef jaco het volgende:
[..]
Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )
Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 20:39 schreef Individual het volgende:
[..]
Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn voor het grootste deel erg bagger idd.![]()
Ik ben trouwens nog niet eens begonnen met de FLYBE claim..
Ik heb even in mijn glazen bol gekeken en het blijkt dat jij een brief terug krijgt waarin staat dat het om uitzonderlijke omstandigheden gaat waardoor je niet voor compensatie in aanmerking komt. Wedden?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:22 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Wij zijn op het moment ook bezig met een claim tegen Amsterdam Airlines. Veel mensen waren daar ook niet op de hoogte van deze EU-regeling en wij hebben deze mensen daar ook op geattendeerd.
We hebben het officiële EU-klachtenformulier (http://ec.europa.eu/trans(...)mplaints_form_nl.pdf) ingevuld en aangetekend verstuurd naar het hoofdkantoor van Amsterdam Airlines. (Voor dat formuliertje vragen ze bij sommige websites meer dan tien euro)
We hebben deze week een bevestiging van ontvangst gekregen en Amsterdam Airlines gaat het probleem bekijken en binnen het in hun algemene voorwaarden gestelde termijn beantwoorden. Binnen 6 weken staat in dat formuliertje zelf en dat is natuurlijk meer dan redelijk. Als ze binnen die tijd niet antwoorden dan gaan we maar naar de EU instantie(s).
Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.
Hmm, nu ik de regels goed lees, staat er:quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 07:52 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....
http://www.reisverzekerin(...)oeking-en-vertraging
http://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/
Als ik het letterlijk lees staat er volgens mij: Passagiers vliegend met een willekeurige maatschappij vertrekkend vanuit de EU, en Passagiers vliegend met een in de EU gezetelde maatschappij vertrekkend uit een ander land naar de EU.quote:1. Deze verordening is van toepassing
a) op passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven die gelegen is op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is;
b) op passagiers die vertrekken vanaf een in een derde land gelegen luchthaven naar een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is, tenzij zij bepaalde voordelen of compensatie hebben ontvangen en bijstand hebben gekregen in dat derde land, indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht in kwestie uitvoert, een communautaire luchtvaartmaatschappij is.
quote:If things go wrong in flights:
departing from an EU country
or
arriving in an EU country with a carrier registered in the EU -or in Iceland, Norway or Switzerland
you have EU rights and may be entitled to reimbursement or compensation.
Dit was ook mijn interpretatie, maar ik wilde de posting niet nodeloos ingewikkeld maken. De vraagsteller kwam naar de EU toe met een maatschappij van buiten de EU. Dit EU reglement is daarom niet van toepassing. De reden van jurisdictie was een snelle inschatting mijnerzijds; als dit niet de werkelijke reden is, dan zal er een andere reden zijn om inkomend verkeer niet in de regeling te betrekken.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
edit: op de site van de EU staat inderdaad mijn interpretatie:
Je kunt niet stellen dat je die 27% + 25 euro alleen maar voor de administratieve handeling betaalt. EUClaim heeft waarschijnlijk een aantal juridische specialisten in dienst die continu met rechtszaken en onderhandelingen bezig zijn. Met die opgebouwde kennis en kontakten kunnen ze voor jou een kansrijke claim indienen.quote:Op woensdag 9 november 2011 01:12 schreef WhatTheFuck het volgende:
Heeft iemand ervaring met het claimen via Green Claim?
EUclaim heeft mijn klacht al bekeken en wil deze nu in behandeling nemen. Ze hebben alleen nog mijn handtekening nodig maar ik vind hun marge eigenlijk wel erg groot. Op 600 euro blijft er voor mij 413 euro over (27% + 25 euro). Dat lijkt me een erg grote marge voor een waarschijnlijk zelfde administratieve handeling die zij voor duizenden passagiers doen. Waarom vragen ze zo'n grote marge eigenlijk terwijl je bij Green Claim zelf de marge mag bepalen?
Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik ben bezig met een claim voor 250 euro tegen SAS. Mijn vlucht was de dag van te voren gecancelled, en ik kwam 3 uur later dan gepland aan in Amsterdam. Ik heb een brief en een email gestuurd, en tijden niets gehoord. Net met de customer relations gebeld, en die vertelden me dat ze een brief gestuurd hebben, met daarin de uitleg dat het een technische reden betrof waardoor de vlucht gecancelled was, en dat ze daarom niet aan m'n claim hoeven te voldoen.
Technische reden klopt natuurlijk voor geen kant, dat is geen reden om een vlucht een dag van te voren te cancellen. De manager belt me als het goed is later vandaag terug, en dan ga ik hier verder mee bezig, en anders ga ik een brief opstellen aan de national enforcement body. Ben benieuwd!
maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:04 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.
Een technisch mankement lijkt mij in dit geval absoluut geen valide redenen, het betreffende vliegtuig kan in principe wel defect geweest zijn, ook een dag van te voren al, maar daar had de maatschappij een vervangend toestel kunnen regelen. (SAS heeft in principe voldoende vliegtuigen tot zijn beschikking om hiervoor zorg te kunnen dragen).
De 'oplossing' van de maatschappij voor dit defect is door vluchten samen te voegen, iets wat natuurlijk het eigenlijke doel was van de maatschappij.
Ik wens je veel succes, gezien de bewijslast voor een consument voor het eigenlijke doel wat lastig is. Persoonlijk vind ik wel dat luchtvaartmaatschappijen voor deze praktijken vergoedingen moeten betalen, maar dan vind ik het weer makkelijk dat je de claim uit handen zou kunnen geven.
ja, in zweden moet ik bij de ARN zijn, maar ik dacht dat misschien beiden aanschrijven ook nuttig kon zijn..Let's see.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:26 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.
Ik vind ook dat SAS een vergoeding moet betalen. Natuurlijk, voor mij is die 250 euro lekker megenomen, maar vooral omdat ze de consument belachelijk behandelen. Ze hebben mij niet gecontacteerd over de gecancellde vlucht, ik moest het op de website zien, etc. etc. En dit soort praktijken zijn gewoon onzin. Als je een vlucht in je schema opneemt moet je hem ook gewoon uitvoeren. En zeker op je thuisluchthaven zouden ze een ander vliegtuig moeten hebben...
Ik wacht het belletje van de customer service manager af, en anders stap ik naar de Zweedse enforcement agencie, eventueel met een kopie naar rijkswaterstaat. Ik sta volledig in m'n recht, geloof ik.
Ik als originele vragensteller ben het hier compleet mee eens, je hebt helemaal gelijk.quote:Op woensdag 9 november 2011 06:54 schreef Fogel het volgende:
Als je de service te duur vind kan je ook gewoon zelf proberen te claimen. Nu kun je het indienen en achterover leunen zonder er zelf meer aandacht aan te besteden.
Daarnaast is het geld waar je (misschien) recht op heb (ik ken de situatie niet) en geen kostenderving of iets dergelijks. Extra en "onverwacht" geld dus, is het dan echt zo erg dat er een x bedrag vanaf gaat? En zo ja, zie mijn eerste opmerking: doe het zelf.
Mocht je voor meer dan 600¤ extra kosten hebben gehad wegens de airline dan kan je dat ook proberen te claimen...
Dit via mail en post opgestuurd, en nu maar afwachten.quote:With this letter and the attached EU complaint form, I would like to claim a compensation of 250 Euro for the cancelled flight SK1555 on 29 September 2011. The flight was scheduled to depart from Stockholm Arlanda Airport to Schiphol Amsterdam at 15.00, but was cancelled on the previous day, 28 September 2011. This flight was scheduled to land at 17.00. I opted to take the re-routing option, and was placed on SAS flight SK557 that departed from Arlanda to Schiphol at 17.30 and landed at 19.40, which meant that I arrived more than two and a half hours later at my destination airport.
This is the second time I make my claim to SAS. In my first time, I communicated both with ADat Customer Relations and I received a letter from GN. They both claimed that the flight was cancelled for technical problems, and this caused an extra ordinary circumstance. I would like to point out to you that the European Court of Justice in the case C-549/07 (Wallentin-Hermann vs. Alitalia) has ruled that technical problems do not constitute extraordinary circumstances, but are merely a normal exercise of an air carriers activity. Especially the fact that SK1555 was already cancelled a day before scheduled departure (thus on 28 September 2011) points to the fact that cancellation could have been avoided.
I am thus of the opinion that my claim to a financial compensation of 250 Euros under EU261/2004 still holds, and I urge you to revise this matter. If I have not heard from you within the next four weeks I will take this matter to Allmänna Reklamationsnämden, and if necessary further.
Please find attached the EU Complaint Form for Air Passengers Right, copies from my previous communications with Customer Relations as well as a copy of my original ticket and the re-routing information.
Trusting that you will respond to this claim soon I remain,
Yours sincerely,
Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?quote:Op zondag 27 november 2011 13:45 schreef Jagärtrut het volgende:
Wow, wat goed Stavromulabeta!
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met m'n 'case'..
zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.quote:Op zondag 27 november 2011 15:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?
In theorie moeten ze het binnen 14 dagen afhandelen... Maar bij mij heeft het ook een half jaar geduurd.quote:Op zondag 27 november 2011 18:24 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.
Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:42 schreef Ahoy- het volgende:
Ja, kan iemand mij hiermee helpen?
Begin 2007 was mijn vlucht van Bratislava naar Amsterdam 3.5 uur vertraagd. En ik las dus laatst dat ik daar evt nog een vergoeding voor kon krijgen. Hoeveel zal dit ongeveer zijn? En oja, het was bij SkyEurope en die bestaan inmiddels niet meer. Telt het dan nog?
Dit had ik ook moeten doen, ipv EUClaim inschakelen. Fuck me.quote:Op vrijdag 2 december 2011 00:24 schreef Kevin1Bravo het volgende:
[..]
Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.
Evenals Amsterdam Airlines inmiddels. Echter hebben wij 1250 euro van de 1600 euro vergoed gekregen via onze rechtsbijstandverzekering. Achteraf een goede beslissing aangezien de airline inmiddels dus failliet is.
Uiteraard heb ik het eerst via de airline zelf geprobeerd met als resultaat een welbekende standaardbrief waarin de claim werd afgewezen.
Mijn advies is dan ook om via je rechtsbijstandverzekering te vragen om hulp bij een claim. Misschien bieden ze je een afkoopsom aan en dan ben je verder van het gezeik af.
Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.quote:Bijzondere Voorwaarden Dekking Vlucht- en bagagevertraging
Artikel 29
Dekking
De dekking Vlucht- en bagagevertraging geldt alleen tijdens een reis per vliegtuig.
Artikel 30
Omvang van de dekking
1. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de extra verblijf- en/of telefoonkosten die de verzekerde moet maken bij vertraging van het vliegtuig waar de verzekerde voor de reis gebruik van maakt door weersinvloeden of stakings-, stiptheids-, protest- en solidariteitsacties. De vertraging moet:
- bij een lijnvlucht minimaal 4 uur bedragen;
- bij een chartervlucht minimaal 8 uur bedragen.
Deze kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 150,- per verzekerde per gebeurtenis.
2. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de kosten die de verzekerde moet maken voor de noodzakelijke aanschaf van vervangende zaken, als de verzekerde niet binnen 8 uur na het tijdstip van aankomst van het vliegtuig over zijn bagage kan beschikken. ASR Schadeverzekering biedt deze dekking alleen voor vluchten naar het buitenland. De kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 125,- per verzekerde per dag en tot maximaal ¤ 1.000,- per gebeurtenis.
Wel vreemd, aangezien de luchtvaartmaatschappij dat soort geintjes ook al hoort te vergoeden. Het lijkt me niet dat je je kosten twee keer kunt terugkrijgen, dus wat dat betreft is die verzekering volstrekt nutteloos.quote:Op maandag 5 december 2011 08:58 schreef jaco het volgende:
Ik kreeg onlangs een nieuwe ABN AMRO creditcard en in het foldertje las ik dat er een gratis bagagevertragingsverzekering en vluchtvertragingsverzekering in het pakket diensten zit.
Dit klonk interessant en ik heb het even opgezocht in de algemene voorwaarden:
[..]
Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.
Ik heb eigenlijk liever dat ABN AMRO de jaarlijkse kosten verminderd dan dit soort onzin te verzekeren, maar aangezien deze verzekering er dan toch is, vond ik het wel nuttig om hier te melden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |