abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 maart 2011 @ 14:17:06 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_93489246
In een aantal topics is hier eerder over gediscussieerd, maar ik dacht dat het aardig was hier een centraal topic te hebben. Veel mensen hebben vertraging, veel komen in aanmerking, maar weinig proberen geld terug te krijgen en nog veel minder krijgen daadwerkelijk geld terug. En dat is eigenlijk heel erg jammer. Vooral omdat je merkt dat (sommige) airlines ernaar gaan handelen, gaan vertragen en gaan zeuren, net zolang tot mensen opgeven. En dat was natuurlijk precies de bedoeling.

Hoe zat het ook alweer?
Bij een aankomstvertraging van meer dan drie uur is er sprake van een lange vertraging. U heeft dan mogelijk recht op een financiële vergoeding.

Indien uw vlucht is vertraagd met de hieronder genoemde tijden heeft u mogelijk recht op een vergoeding:
• 2 uur voor vluchten tot 1500 km;
• 3 uur voor vluchten over 1500 km binnen Europa en voor alle andere vluchten tussen 1500 km en 3500 km;
• 4 uur voor alle vluchten welke niet binnen de twee bovenstaande categorieën vallen.

Daarnaast kun je vergoedingen krijgen voor annulering, omboeking, overboeking of plaatsing in een lagere klasse.

Hoe zat het bij mij?
In mei 2010 ben ik met Air Europa teruggevlogen van Havana naar Madrid. De vlucht had meer dan 7 uur vertraging. Daarvoor kun je normaal gesproken een vergoeding van 600 euro per persoon. Wij kregen waardeloze voedselbonnen en een niet-langer geldig Air Europa voucher. Jawel. :')
Bij terugkomst heb ik www.refunddesk.nl ingeschakeld (kosten: 15 euro). Best behulpzame mensen, maar mij konden ze niet heel veel verder helpen. Ik kreeg wel een standaard PDF om op te sturen. Deze aangetekend verstuurd naar Air Europa. Nooit wat op gehoord.
Daarna heb ik kopiën van alle documentatie opgestuurd naar de Nederlandse Inspectiedienst Verkeer en Waterstaat. Daarvan kreeg ik na enige weken bevestiging dat ze mijn spullen hadden doorgestuurd naar de Spaanse Inspectiedienst, aangezien mijn vlucht/airline daar vandaan kwamen. Deze instantie stuurde me een poosje daarna een bevestiging dat ze mijn zaak in behandeling zouden nemen.
Gisteren heb ik een brief ontvangen van Air Europa. Ze hebben contact gehad met de Spaanse inspectie en bieden mij een voucher voor twee personen "voor de heule wereld" (net of ik ooit nog met hen vlieg :') ) ķf: "economic compensation". Doet u dat laatste maar!
Ik ben er dus nog niet 100% uit (eerst zien dan geloven), maar er zit welzeker schot in de zaak.

Wat is het idee van dit topic?
Elkaar een beetje op weg helpen, zodat hopelijk meer mensen gaan krijgen waar ze recht op hebben en meer luchtvaartmaatschappijen a flying rat's ass gaan geven om hun klanten.
Dus: deel je eigen ervaringen met hoe jij (geen) compensatie terugkreeg, houd ons op de hoogte van je vorderingen en/of stel je vragen!

:)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 14:30:56 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93489818
quote:
Elkaar een beetje op weg helpen, zodat hopelijk meer mensen gaan krijgen waar ze recht op hebben en meer luchtvaartmaatschappijen a flying rat's ass gaan geven om hun klanten.
Dat geloof je toch zeker zelf niet he? Overigens geven luchtvaartmaatschappijen wel degelijk om klanten, mits dit klanten zijn die er toe doen. Die toerist die maar een minimale winst oplevert omdat ie eens in de zoveel jaar eens met hun vliegt en dan ook nog 600 euro terug wil, daar zullen ze nooit wat om geven.
En financieel gezien terecht natuurlijk. Beetje dwarszitten en wachten tot iemand opgeeft kost hun minder dan 600 euro betalen. Zelfs als je de gederfde winst zou meetellen omdat die persoon nooit meer gebruik maakt van de betreffende maatschappij.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 16:10:26 #3
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_93493864
Jammer alleen dat ik naast een toerist ķķk een veelvliegende business reiziger ben. Maar dat terzijde.

Natuurlijk zijn er luchtvaartmaatschappijen die om hun klanten geven. Ik heb ook wel eens wat gehad met KLM en dat wordt zonder meer keurig opgelost. Waar het om gaat zijn dat er ook, helaas, veel maatschappijen zijn die maar wat doen. Ikzelf denk trouwens dat het op die manier met je klanten omgaan overigens niet alleen onaardig is, maar ook getuigd van een enorme korte termijn visie.

Overigens gaat dit topic daar verder niet over. Mijn bedoeling is om wat ervaringen uit te wisselen. Niet om een discussie te hebben over of het al dan niet winstgevend zijn van klantontduiking ;)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 16:39:19 #4
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_93495242
Afgelopen zomer werd mijn vlucht van London Gatwick naar Duesseldorf gecancelled. De volgende vlucht ging 4 uur later. Met 4 uur extra om te vervelen en een smartphone heb ik de details van de regulatie opgezocht en mijn mede-passagiers ingelicht. Bij vertraging moeten ze voedselbonnen en gratis telefoongesprek geven en belangrijker een flyer met alle informatie en contactnummers. Doen ze dat niet dan kunnen ze een boete van enkele duizenden krijgen per passagier.

Het afhandelingsprocess zal niet makkelijk zijn, maar als je doorzet kom je ergens. In het eerste mailtje verwierp FLYBE mijn claim. Dat mailtje heb ik doorgestuurd aan de betreffende organisaties (ATC ed) en belangrijker aan mijn EU-representative (en CC FLYBE) die snel antwoordde dat ze het zouden regelen. In het antwoord naar FLYBE heb ik een aantal rechtszaken gequote met wat rechtstermen. (ik heb rechten gestudeerd als onderdeel van mjin diploma)

Met flink mokken (en de claim anders te noemen) heb ik uiteindelijk een cheque voor 150 euro gekregen. Ze sprongen onverantwoord met mijn gegevens om en daar had ik ook voor kunnen claimen (data protection act), maar dat heb ik laten zitten.

Ik denk dat mijn klacht direct naar de EU toe het meeste heeft geholpen.
reset
  dinsdag 1 maart 2011 @ 16:42:22 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93495398
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:10 schreef Hik het volgende:

Overigens gaat dit topic daar verder niet over.
Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.

En verder; zelf al vaak vertraging gehad maar dat werd altijd op overmacht gegooid.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 16:47:31 #6
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_93495643
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:42 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Oke, ik dacht dat dit topic er wel (deels) over ging omdat je dat zelf aangaf.

En verder; zelf al vaak vertraging gehad maar dat werd altijd op overmacht gegooid.
Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.

De volgende keer zal ik ze ook nog aanklagen voor 'misrepresentation' en 'breach of EU regulation'. Sorry, ik ken de NL termen niet.. De EU moet deze regulatie bewaken, dus als er iets misgaat kan je hen op de zaak zetten.
reset
  dinsdag 1 maart 2011 @ 16:51:31 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93495851
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:47 schreef Individual het volgende:

[..]

Technische problemen zijn geen overmacht en dat weten ze maar al te goed. Overmacht is een 'Act of God', dus een sneeuwstorm of een uitbarstende vulkaan.

De volgende keer zal ik ze ook nog aanklagen voor 'misrepresentation' en 'breach of EU regulation'. Sorry, ik ken de NL termen niet.. De EU moet deze regulatie bewaken, dus als er iets misgaat kan je hen op de zaak zetten.
In mijn gevallen was het echt overmacht (stakingen, slecht weer e.d.). In één geval echter niet zo duidelijk. Toen hadden we eerst al vertraging wegens technische problemen, en later bleek ook het weer nog eens een probleem. Maar goed, ga dan maar eens uitvogelen welk deel van de vertraging welke oorzaak heeft. Geen zin om er zoveel tijd in te steken voor die paar honderd dollar (mocht het al om 2+ uur gaan wegens technische problemen).
  donderdag 3 maart 2011 @ 08:24:53 #8
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_93580301
Mwa... Ik wil er best een beetje tijd in steken voor 1200 euro. :)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 3 maart 2011 @ 12:00:38 #9
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_93585945
Volgens mij valt dit buiten de EU regelgeving:

Wij hadden in 2010 twee keer vertraging met Air Asia.
Op de heenweg van Kuala Lumpur naar Vientiane 2 uur en op de terugweg nogmaals 4 uur vertraging.

Als compensatie kregen we voor deze vertraging Coupons.
Helaas waren die maar 1 jaar geldig en moesten binnen 3 maanden worden aangewend voor een boeking.

Nu weet je een jaar van tevoren nog niet of en wanneer je weer gebruik van de maatschappij maakt.
Ik heb ze destijds aangegeven de coupons een leuke gesture te vinden, maar dat ze beter een compensatie in de vorm van ¤ of $ kunnen geven aan passagiers die uit een ander continent komen.

Dit jaar weer met AirAsia gevlogen.
VTE-KUL, KUL-LGK, LGK-PEN, PEN-BKK
Bijna alle vluchten stipt op tijd, slechts 1 met 30 minuten vertraging wat ik acceptabel vindt.
Al met al een prima 2e indruk!

Tegenwoordig kun je een insurance pakket bijboeken, daarin zit de compensatie opgenomen bij vertraging. Helaas nog steeds in de vorm van coupons.
We hebben deze insurance dus niet bijgeboekt.
Explore the World
  donderdag 3 maart 2011 @ 12:19:14 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_93586631
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 08:24 schreef Hik het volgende:
Mwa... Ik wil er best een beetje tijd in steken voor 1200 euro. :)
De volgende EU bobo die ik tegenkom zal ik eens lastigvallen over deze regulatie. Als je bijna een jaar later nog bezig bent moeten er amendments komen. Ik vond drie maanden en teveel gezeur al belachelijk en ineffectief. Teveel mensen geven het op omdat het teveel tijd kost en teveel moeite.

Jij hebt aardig wat ervaring met reizen, maar wat als Henk en Ingrid 8 uur worden vertraagd in Spanje?

Ik heb na een maand ook mijn beklag gedaan over de regulatie, niet zozeer de vertraging zelf. Ik had ook geluk dat mijn EU-representative me serieus nam en meteen hielp.
reset
  maandag 7 maart 2011 @ 16:36:55 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_93774781
Hoe zit het met vertraging wegens dreiging van een terroristische aanslag? Is dat overmacht?

Afgelopen mei ruim 5 uur vertraging gehad wegens een bommelding, kregen niet eens iets te eten en drinken ter compensatie
  maandag 7 maart 2011 @ 16:41:20 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93774979
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 16:36 schreef Blik het volgende:
Hoe zit het met vertraging wegens dreiging van een terroristische aanslag? Is dat overmacht?

Afgelopen mei ruim 5 uur vertraging gehad wegens een bommelding, kregen niet eens iets te eten en drinken ter compensatie
Ja, want de maatschappij kan er in principe niks aan doen. Wel een beetje jammer dat ze geen vouchers voor eten en drinken hebben gegeven trouwens :{
  dinsdag 28 juni 2011 @ 22:19:21 #13
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_98794252
Even een link met tips: http://www.moneysavingexpert.com/travel/flight-delays

Iets recents over vulkanen hoewel ik dach dat dat een 'act of God' was en niet gedekt: http://www.thisismoney.co(...)ght-delay-costs.html

Hoe gaat het met de andere mensen die hier geclaimed hebben?
reset
pi_98796304
Afgelopen jaar zijn wij met Transavia vanaf Rotterdam naar Dalaman gevlogen, en natuurlijk ook weer terug. De terugreis stond gepland voor 10:55. Doordat het vliegtuig defect was is dit uiteindelijk 22:00 geworden. Na belachelijk lang te hebben moeten wachten zijn we voor ongeveer 1,5 uur naar een hotel gebracht om wat te eten. Toen we uiteindelijk aan het vliegen waren werd er medegedeeld dat er niet meer op Rotterdam Airport geland kon worden en dat we uit zouden wijken naar Schiphol. Vanaf daar zijn we met bussen naar Rotterdam gebracht.

Wij zouden dus recht hebben op een vergoeding van ¤ 400,- per persoon. Transavia wil echter van niks weten.Ondertussen hebben we ARAG ingeschakeld, maar ook daar lijkt er maar weinig van te komen. Onze claim is in ieder geval wel in behandeling genomen. Heeft iemand ervaring met ARAG of tips wat ik verder nog kan doen?
  dinsdag 28 juni 2011 @ 22:53:01 #15
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_98796671
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 22:47 schreef Feyenoordlife het volgende:
Afgelopen jaar zijn wij met Transavia vanaf Rotterdam naar Dalaman gevlogen, en natuurlijk ook weer terug. De terugreis stond gepland voor 10:55. Doordat het vliegtuig defect was is dit uiteindelijk 22:00 geworden. Na belachelijk lang te hebben moeten wachten zijn we voor ongeveer 1,5 uur naar een hotel gebracht om wat te eten. Toen we uiteindelijk aan het vliegen waren werd er medegedeeld dat er niet meer op Rotterdam Airport geland kon worden en dat we uit zouden wijken naar Schiphol. Vanaf daar zijn we met bussen naar Rotterdam gebracht.

Wij zouden dus recht hebben op een vergoeding van ¤ 400,- per persoon. Transavia wil echter van niks weten.Ondertussen hebben we ARAG ingeschakeld, maar ook daar lijkt er maar weinig van te komen. Onze claim is in ieder geval wel in behandeling genomen. Heeft iemand ervaring met ARAG of tips wat ik verder nog kan doen?
Zoek uit wie je lokale EU-vertegenwoordiger is en bel hem/haar op. Een email erachteraan met de details en vragen over de legitimiteit van 261/2004 heeft mij geholpen. :)

Kopieer al je ARAG, Transavia en andere contacten erin ook. Als dan nog moeilijk ook kranten en reisblogs. Niet dreigen, maar vragen waarom de wet niet wordt nageleeft. Vriendelijke druk. :)
reset
pi_98800070
Ik ben al een tijd 'bezig':

Grote vertraging vlucht - claim bij easyJet

EUclaim heeft nu een klacht ingediend bij de toezichthouder, maar daar verwacht ik eigenlijk helemaal niets van. Ik zal eens een mail sturen naar de EU-man/vrouw. Hoe kom ik erachter wie ik moet hebben?
pi_98807057
Wij wachten al bijna 2 jaar op 650 euro voor een vertraging van meer dan 25 uur met KLM. Volgens mij is op 29 augustus de gerechtelijke uitspraak.
  woensdag 29 juni 2011 @ 09:51:13 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98808496
Bizar dat je dat soort bedragen kunt claimen. Dat is ongeveer evenveel als de kosten van de ticket :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 09:53:23 #19
45833 crew  Fogel
pi_98808550
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 09:51 schreef SeLang het volgende:
Bizar dat je dat soort bedragen kunt claimen. Dat is ongeveer evenveel als de kosten van de ticket :')
Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_98809938
Zo te lezen ben ik een hoop geld misgelopen toen mijn vlucht zodanig vertraagd was dat we op 10 minuten onze aansluitende vlucht misten en toen 24 uur moesten wachten.
Door veel zeuren kregen we een hotelovernachting aangeboden maar ontbijt moesten we zelf betalen. Waren we op dat moment al blij mee, maar achteraf hadden ze ons wel meer kunnen compenseren. Diner en een voucher erbij was netjes geweest (eer we het hotel kregen was het al 23.00 uur -vlucht zou om 18.00 uur vertrekken- en hadden we nog niet gegeten). Voor de grote bedragen ga ik niet, maar het is wel fijn er een beetje comfortabel bij te kunnen zitten als zoiets gebeurt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_98810722
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 09:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ryanair probeert als sinds de invoering om een soort van compensatie naar betalingsrato er doorheen te krijgen (ticket kost 1¤, dan ook max 1 ¤ compensatie bijvoorbeeld), maar krijgen daar geen gehoor voor.
Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.

EU261 heffing: 2,00 EUR

Krijg je nu te zien in de kostenbreakdown in de boekingsmodule.

Ik ben ook voor compensatie naar rato btw ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_98821810
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 10:46 schreef Cat22 het volgende:
Zo te lezen ben ik een hoop geld misgelopen toen mijn vlucht zodanig vertraagd was dat we op 10 minuten onze aansluitende vlucht misten en toen 24 uur moesten wachten.
Door veel zeuren kregen we een hotelovernachting aangeboden maar ontbijt moesten we zelf betalen. Waren we op dat moment al blij mee, maar achteraf hadden ze ons wel meer kunnen compenseren. Diner en een voucher erbij was netjes geweest (eer we het hotel kregen was het al 23.00 uur -vlucht zou om 18.00 uur vertrekken- en hadden we nog niet gegeten). Voor de grote bedragen ga ik niet, maar het is wel fijn er een beetje comfortabel bij te kunnen zitten als zoiets gebeurt.
Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.
pi_98821896
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:42 schreef Feyenoordlife het volgende:

[..]

Je kan de procedure volgens mij nog tot twee jaar na de vlucht starten. Dus ik weet niet wanneer je die vertraging had, maar je kunt het dus misschien nog proberen.
Nee, dit is zeker 4 jaar geleden. Maar bedankt voor de tip. ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:19:29 #24
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_98834751
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 11:11 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Ze laten nu wel iedereen standaard ¤2 per oneway betalen als 'compensatiekosten' voor vergoedingen.

EU261 heffing: 2,00 EUR

Krijg je nu te zien in de kostenbreakdown in de boekingsmodule.

Ik ben ook voor compensatie naar rato btw ;)
Wat een klootzakken zijn het ook. ¤2 per passagier keren ze nimmer nooit uit. Ze proberen het zo moeilijk mogelijk te maken (terwijl het wet is) en de volgende EU-bobo die ik tegenkom zal ik dat voorleggen. Zie dit topic om te zien hoe moeilijk het is.

Die ¤2 per keer betaal ik graag als dat betekent dat ze die ook inderdaad uitkeren en voor een stijging in efficientie! Ik heb zo'n enorm lage opinie van airlines.

Mijn vergoeding was ongeveer 5x mijn ticketprijs (enkeltje), maar het is een boete voor het moeilijk doen, liegen en voor hun inefficientie. Ik betaal graag meer voor wat grotere competentie waar zo veel airlines het zo enorm moeilijk mee hebben.

Ik heb nu gelukkig een nieuwe favoriete airline waar de groten een voorbeeld aan kunnen nemen. VLM was super totdat ze werden overgenomen door een grote en dat is nu kapot.
reset
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:21:09 #25
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_98834833
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Ik zal eens een mail sturen naar de EU-man/vrouw. Hoe kom ik erachter wie ik moet hebben?
De/een EU vertegenwoordiger van je land/regio. Hoeft niets met vliegen te maken. Ik heb de mijne via Google gevonden.
reset
  Moderator donderdag 30 juni 2011 @ 11:47:46 #26
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_98860138
Drie keer uitzonderlijke vertraging gehad.

De eerste keer was met British Midlands (jaren terug dus), maar toen gaf ik zelf aan dat ik wel een volgende vlucht kon nemen. De vluchten terug naar Amsterdam waren overgeboekt en ze boden geld / vouchers voor degenen die vrijwillig een latere vlucht namen. Als student en op een zondag is 50 pond cash voor twee uur wachten snel verdiend. Bij de volgende vlucht speelde weer het zelfde verhaal en verdiende ik weer 50 pond voor twee uur wachten. De laatste vlucht op die zondag kende hetzelfde probleem, maar omdat het de laatste vlucht was, boden ze 100 pond, een overnachting, diner en ontbijt. Aangezien ik de volgende morgen toch op Schiphol aan de slag moest, heb ik de eerste vlucht van de maandag genomen.

De tweede keer was met Continental Airlines naar Quito. Vanwege de gebruikelijke avondmist kon niet geland worden en na een uurtje circuleren boven de luchthaven werd uitgeweken naar Guayaquil. Daar kregen we een goed hotel met diner en ontbijt aangeboden en een telefoontje naar waar dan ook om mensen in te lichten. We kregen geen geld aangeboden.

De laatste keer was met TAP naar Porto. We hadden directe vluchten geboekt, maar een paar dagen voor vertrek kregen we al te horen dat de vlucht terug uit Porto was komen te vervallen. In plaats daarvan kregen we een indirecte vlucht terug via Lissabon aangeboden. Dat was op zich geen probleem. Echter, 's ochtends vroeg aangekomen op Schiphol kregen we te horen dat de directe vlucht naar Porto ook was komen te vervallen. We konden wel 4 uur later met een indirecte vlucht via Lissabon mee. Uiteindelijk kwamen we bijna 12 uur later dan gepland op Porto aan. De indirecte vlucht terug kende ook de nodige problemen. Van Porto naar Lissabon ging nog goed, al kregen we in Porto wel een flyer met informatie over op hande zijnde stakingen. In Lissabon werden we na enige vertraging in bussen gestopt die ons naar het vliegtuig zouden brengen. Na een paar rondjes op het vliegveld eindigden we weer in de vertrekhal. Weer wat later zaten we in wat bussen die ons naar een ander vliegtuig brachten. Eenmaal in het vliegtuig bleek er een 'technisch mankement', waardoor we nog een paar uur konden blijven zitten. Uiteindelijk vlogen we met een ander vliegtuig terug en arriveerden we met ruim 12 uur vertraging. Nooit iets aangeboden gekregen, want overmacht volgens TAP. :'). Wel iets via de reis- en annuleringsverzekering terug gekregen.

Nooit meer TAP dus in mijn leven.

Het is al te lang geleden om er nog werk van te maken, maar goed om te weten hoe ik in het vervolg m'n acties moet uitzetten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_98872614
Ik heb vorig jaar vanuit Budapest een keer 7 uur vertraging gehad. Kreeg wel gewoon netjes eetbonnen en informatie was duidelijk. Maar in principe zou ik daar dus geld voor kunnen vragen?!
pi_98919662
Ik zag dat Ryanair tegenwoordig over alle vluchten een "EU261 heffing" van ¤ 2 heft.
Ik vroeg me al af wat dat nu weer betekende, maar na het lezen van dit topic wist ik dus gelijk waar die term vandaan komt ;(
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:54:53 #29
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_98922571
Helaas blijft het bij eventuele vertragingen wel zo dat je mondig moet zijn.

KLM heeft laatst bij een vlucht naar Bangkok na een steeds uitgestelde vlucht besloten om 23:00 uur dat alle Nederlandse mensen naar huis moesten, en voor de andere economy passagiers waren volgens KLM geen hotels beschikbaar en moesten maar op Schiphol overnachten en kregen geen vouchers, pas na aandringen de volgende ochtend hebben enkele van die passagiers een voucher gekregen van 15 euro per persoon.

Mijn familie uit Nederland heeft overigens gewoon een hotel gekregen, deze waren zo slim om van de menigte weg te lopen en naar een andere balie te gaan, daar hebben ze heel lang moeten pushen voor een manager, welke begreep dat je om 23:00 uur 's avonds echt niet meer terugkomt in de woonplaats en is er gewoon een hotel geregeld voor deze economy passagiers inclusief ontbijt, vouchers voor de volgende dag voor lunch en diner, maar ze mochten dit vooral niet aan de andere passagiers kenbaar maken...

Zelf ook met Easyjet, de vertraging was al 2 uur maar men wilde geen vouchers uitgeven op Gatwick, dan moet je even blijven aandringen, niet weggaan bij de balie en de rij achter je op een dusdanige wijze laten groeien dat er echt wel een manager komt welke een oplossing voor de situatie gaat zorgen, een beetje een scene maken is het enige wat vaak helpt....

De maatschappijen gaan uit dat de meeste passagiers hun rechten niet kennen. Goede ervaring heb ik met Air Berlin, door noodweer kon het toestel niet uit Dusseldorf vertrekken, op Bangkok Airport zag ik vertrek van 10:00 uur verplaatst naar 08:00 uur de volgende dag, Air Berlin bood direct een hotel aan, inclusief lunch, dinner en ontbijt, en daarnaast een voucher voor wat versnaperingen op het vliegveld.
Prima oplossing, Air Berlin kon er niets aan doen, maar voldeden wel aan de zorgplicht. Gelukkig kan je je in Bangkok stad een extra dag prima vermaken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_99413618
Ik kwam het volgende artikel tegen over het online ticketclaim bedrijf Green Claim....

http://www.emerce.nl/nieu(...)model-wederkerigheid

Als je claim (met hun hulp) slaagt, dan mag je zelf bepalen welke vergoeding je betaalt. Ik vraag me af of dit een houdbaar model is voor de ondernemer. We zullen het zien. In ieder geval goed dat er weer een bedrijf bij komt dat je kan helpen met de claim.
  maandag 18 juli 2011 @ 04:14:01 #31
249182 Holy_Goat
mhččhčhč
pi_99607669
Tvp. Zeker interessant topic. Later meer.
pi_99673833
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...

Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:17:41 #33
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_99674024
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...

Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.

[ afbeelding ]
Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.
Natuurlijk, je moet dan een commissie betalen, maar veel claimorganisaties werken via no cure no pay, waardoor je zelf weinig risico hebt.

Mocht je het toch zelf willen doen kan je beter niet met LOT zelf communiceren maar dit al aan de geschillencommissie voorleggen, LOT heeft haar standpunt bepaald, en zal daar niet zo gemakkelijk meer van afwijken....

Air Berlin kon indertijd niet opstijgen vanaf Dusseldorf, en daardoor moest de vlucht vanaf Bangkok naar Dusseldorf terug worden uitgesteld.
Hoewel de sluiting van de luchthaven niet de hele dag heeft geduurd zou de betreffende crew door hun uren heenraken op de vlucht en kon deze niet opstijgen. (Ze hadden een andere crew kunnen en moeten regelen, maar dit is niet gebeurd).
Air Berlin heeft wel netjes direct een hotel en eten aangeboden, dat was goed geregeld, maar was verder tot niets verplicht.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_99674241
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:17 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Je kan er zelf veel tijd in gaan steken, of via een claimorganisatie LOT op andere gedachten proberen te brengen. Dit laatste zal wat meer gewicht in de strijd leveren waardoor LOT wat sneller overstag gaat.
Natuurlijk, je moet dan een commissie betalen, maar veel claimorganisaties werken via no cure no pay, waardoor je zelf weinig risico hebt.

Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.

Op de website van o.a. IVW zijn trouwens de vluchten te vinden waar het officiëel gaat om 'extraordinary circumstances'. Dat zijn er maar een handvol per jaar. De rest (zoals bovenstaande brief) is gewoon gebullshit van de maatschappijen die op die manier van je af hopen te zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:35:13 #35
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_99674670
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ach, ik vind het wel een vermakelijke weekendactiviteit om met zo'n bedrijf te gaan stoeien. Als het om efficientie of snelheid gaat, dan kun je het inderdaad beter aan zo'n claimorganisatie overlaten.

Op de website van o.a. IVW zijn trouwens de vluchten te vinden waar het officiëel gaat om 'extraordinary circumstances'. Dat zijn er maar een handvol per jaar. De rest (zoals bovenstaande brief) is gewoon gebullshit van de maatschappijen die op die manier van je af hopen te zijn.
Natuurlijk proberen luchtvaartmaatschappijen je in principe in eerste instantie af te wimpelen, je moet natuurlijk niet bij één keer klagen direct betalen, je moet als maatschappij natuurlijk wel een drempel opwerpen.
Probleem is dat de gemiddelde consument niet wat de rechten en plichten zijn, als jij dit wel weet en het geen probleem vindt om wat tijd eraan te besteden kan je het gewoon proberen zelf te doen.

Helaas maken luchtvaartmaatschappijen het al gauw lastig, zelfs op de luchthaven met als mijn voorbeeld de vlucht naar Bangkok. Het is belachelijk dat ze mensen op de luchthaven laten overnachten omdat alle hotels in de omgeving vol zouden zijn en de Nederlandse passagiers maar naar huis sturen, om 23:00 uur 's avonds kan dat in niet zoveel gevallen.
Gelukkig was mijn familie zo slim om niet direct alles te geloven en vroeg bij een andere balie aan een manager tekst en uitleg, en dan blijkt die hotelkamer wel mogelijk.
(En dat hotels vol zijn is onzin, er zijn genoeg kamers beschikbaar zolang er geen perikelen als vulkanische uitbarstingen zijn waardoor alle vluchten komen te vervallen).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:40:00 #36
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99674851
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, vandaag een brief van LOT terug. Een kapot vliegtuig is kennelijk een extraordinary circumstance...

Van het weekend moet ik maar eens een mooie brief schrijven dat me dat gewoon een inherent risico van het hebben van een luchtmaatschappij lijkt.Zeker aangezien zelfs vulkaanuitbarstingen op IJsland kennelijk niet extraordinary genoeg zijn.

[ afbeelding ]
Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.

Hoeveel kost zo'n no cure no pay organisatie als je wint?
reset
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:15:15 #37
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_99676109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:

[..]

Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.

Hoeveel kost zo'n no cure no pay organisatie als je wint?
Zo'n organisatie als bijvoorbeeld EUclaim rekent 27% van het uitgekeerde bedrag, en daarnaast 25 euro administratiekosten.
Mocht een luchtvaartmaatschappij dus 600 euro uitbetalen krijg je op je rekening 413 euro, een relatief fors bedrag dus, maar als je verliest betaal je geen kosten.
Het is natuurlijk maar net hoeveel tijd en energie je erin wil steken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_99684120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:40 schreef Individual het volgende:

[..]

Zeker geen unforeseen circumstance een kapot vliegtuig. Na de 2e onzinemail had ik er genoeg van en heb groot geschut ingezet. De volgende keer zal het bij 1 afwijzing blijven en dan zet ik meteen schroot geschut in inclusief een verwijzing en herinnering aan de voorgaande zaak.


Even uit nieuwsgierigheid: Wat versta je onder groot geschut? Een boze brief of gelijk een jurist?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 19 juli 2011 @ 23:23:37 #39
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99685587
Grof geschut: ATC, andere relevante reisorganisaties en de airline gekopieerd in een email naar mijn Europese vertegenwoordiger waarin ik de situatie uitleg en vraag wat voor zin de regulatie heeft als de airline zo moeilijk doet. Daarnaast vroeg ik of ze de wet overtraden door zo moeilijk te doen en of ze er een boete voor konden krijgen. Niet veel later kreeg ik toezegging van de airline dat ik de compensatie zou krijgen en 2 weken later had ik cheque voor 150 euro. :)

Volgende stap was geweest dat ik een aantal mediakanalen er in had gekopieerd, maar dat was al niet meer nodig. Ik kan niet tegen onrecht tegen mijn persoon. :P

Het koste alles bij elkaar een paar uur en wat ergernis, maar zo'n claimorganisatie is ook wel aantrekkelijk. (wel duur trouwens)
reset
  donderdag 21 juli 2011 @ 19:12:42 #40
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99762105
Net terug van het vliegveld omdat mijn vlucht net gecancelled is en ik morgen pas kan vliegen. FLYBE weer.

Ik was als eerste bij de balie omdat ik al niet geloofde dat ze gingen vliegen toen ze zeiden dat er technische mankementen waren. Ze hebben zelfs nog de optie gehad om een andere manier te vinden om me naar mijn bestemming te krijgen, maar daar wilden ze niet van weten. Om druk te zetten heb ik ze aangeboden om te helpen passagiers te informeren over EU261/2004. Boeide ze niet.

Nu heb ik ruim 100 flyers uitgedeeld aan de hele rij met informatie erbij hoe te claimen en wat te doen als ze genegeerd worden. Mensen waren erg blij met mijn actie en de extra informatie over de moeilijkheden die ze zouden kunnen ervaren. Ook heb ik gezegd dat het mij niet gaat om die 150 euro, maar meer om de 'boete' die FLYBE gaat krijgen.

Ik ga mijn EU vertegenwoordiger weer inschakelen en nu voor class-action compensatie. Ik ben al ruim een jaar niet thuis geweest en dat maakt FLYBE nu moeilijker. Ze zullen ervoor moeten betalen! 150 euro x ruim 100 passagiers (+hotels+transport+herboeking) is een boel geld. Zorg dat je je vliegtuigen in orde hebt!

Misschien sta ik nu wel op de zwarte lijst, maar ik laat me niet kisten.
reset
  donderdag 21 juli 2011 @ 19:19:18 #41
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_99762382
Flybe staat dan ook over het algemeen bekend onder FlyMAYBE.....

Dit is een zelfbenoemd low cost maatschappij met hoge kosten, maar omdat ze low cost maatschappij zijn verder geen service willen verlenen.
Ik wens je veel succes met de knakkers van Flybe, de verhalen over deze maatschappij zijn niet bijster positief als het gaat om de communicatie omtrent dergelijke gecancelde vluchten.

Overigens kan ik mij het baliepersoneel ter plaatse wel voorstellen dat ze niets voor je konden betekenen, die zijn door het hoger management aan handen en voeten gebonden en kunnen en mogen niets toezeggen.
Alle claims moeten via de 'klantenservice'. Een dergelijke drempel bespaard natuurlijk geld.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  donderdag 21 juli 2011 @ 19:22:53 #42
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99762548
De tweede keer vliegen met ze, de tweede keer gecancelled en de tweede keer dat ik compensatie ga krijgen. Deze keer niet alleen ik, maar ook die ruim 100 andere passagiers.

Deze keer weet ik ook wat te verwachten en wat te doen om het sneller te laten gaan.
reset
  vrijdag 22 juli 2011 @ 07:27:48 #43
71521 Daxter
Nieuwsbericht inspectie team
pi_99783461
@Individual, hoe kom je erachter wie je EU vertegenwoordiger is? Heb er al naar gegoogled maar kan er niet veel over vinden. En in het engels zoeken vind je met name Amerikanen... Ik ben een Nederlander die in Duitsland woont, ik vermoed dat mijn vertegenwoordiger evengoed een Nederlander is (dat is iig waar ik op moet stemmen bij europese verkiezingen).
pi_99785383
Ik vroeg me af of er een maximale tijd na de vlucht is dat je moet claimen en wat de voorwaarden zijn? Hebben in december 3 dagen vertraging gehad door de sneeuw, maar konden ook niet ongeboekt worden naar een andere plaats dan Amsterdam omdat daar geen skyteam partners heenvlogen ...
pi_99786237
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 19:54 schreef ozzietukker het volgende:

De maatschappijen gaan uit dat de meeste passagiers hun rechten niet kennen. Goede ervaring heb ik met Air Berlin, door noodweer kon het toestel niet uit Dusseldorf vertrekken, op Bangkok Airport zag ik vertrek van 10:00 uur verplaatst naar 08:00 uur de volgende dag, Air Berlin bood direct een hotel aan, inclusief lunch, dinner en ontbijt, en daarnaast een voucher voor wat versnaperingen op het vliegveld.
Prima oplossing, Air Berlin kon er niets aan doen, maar voldeden wel aan de zorgplicht. Gelukkig kan je je in Bangkok stad een extra dag prima vermaken.
Zelfde ervaring met Air Berlin. DUS - BKK had drie uur vertraging doordat het vliegtuig niet kon opstijgen door teveel sneeuw op de baan. Daardoor miste we onze aansluitende Air Asia vlucht vanaf Bangkok. Grondpersoneel van Air Berlin was uitermate behulpzaam om een nieuwe vlucht te boeken (gekozen voor volgende dag). Na thuiskomst briefje gestuurd naar Air Berlin, en zowel kosten van nieuwe vlucht als hotelovernachting werden vergoed, gewoon in geld, zonder enige problemen, terwijl het 1) overmacht was 2) het onvoldoende vertraging was om aan de officiele normen te voldoen.....

De andere keer was met KLM vanaf New York/JFK. Het vliegtuig was vanwege tech. problemen niet aangekomen. Bij inchecken werd ik direct aangeboden om overgeboekt te worden op een BA vlucht via London. Vond ik erg netjes, nog eens niet over nagedacht om iets te claimen (doordat BA vlucht eerder vertrok denk ik ook dat de uiteindelijke vertraging binnen de normen zou zijn gevallen). Was wel op een business class ticket, met vrij veel vlieghistorie in de maanden ervoor, misschien dat ze ook daarom wat meer oplossingsgericht waren.
pi_99787030
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 19:12 schreef Individual het volgende:
Nu heb ik ruim 100 flyers uitgedeeld aan de hele rij met informatie erbij hoe te claimen en wat te doen als ze genegeerd worden. Mensen waren erg blij met mijn actie en de extra informatie over de moeilijkheden die ze zouden kunnen ervaren.
Hoe kwam je zo snel aan die flyers ?
  vrijdag 22 juli 2011 @ 13:05:19 #47
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99790871
Die flyers stonden gewoon op de balie. Als ze die flyers niet hadden krijgen ze 5000 euro per passagier boete. ;)

Als ik moet wachten word ik creatief.
reset
pi_99827110
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 07:27 schreef Daxter het volgende:
@Individual, hoe kom je erachter wie je EU vertegenwoordiger is? Heb er al naar gegoogled maar kan er niet veel over vinden. En in het engels zoeken vind je met name Amerikanen... Ik ben een Nederlander die in Duitsland woont, ik vermoed dat mijn vertegenwoordiger evengoed een Nederlander is (dat is iig waar ik op moet stemmen bij europese verkiezingen).
@Individual , kun je misschien op deze vraag ingaan. Ik heb ook gegoogled en kwam op de volgende link: http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/contact/index_nl.htm

Hier kun je de Europese Commissie inlichten, maar er wordt ook duidelijk aangegeven dat de klacht moet worden "voorgelegd aan de luchtvaartmaatschappij en de bevoegde autoriteit in het land waar het incident plaatsvond.".

De term 'mijn vertegenwoordiger' komt uit de Amerikaanse politiek, waar iedere regio een vertegenwoordiger heeft in het House of Representatives. Het Europese parlement werkt op dit moment niet met een vergelijkbaar systeem.

De term 'class action' komt ook uit de VS. Uit de wikipedia pagina hierover, wordt duidelijk dat dit in de UK niet mogelijk is en in andere landen van Europa relatief nieuw is en weinig wordt toegepast. Je geeft aan je EU vertegenwoordiger hierover te benaderen, maar zou een rechtsprocedure niet beter door een advokaat gestart kunnen worden?

Is het misschien mogelijk de eerdere communicatie (met doorhalen van personalia) hier te kopieren om al deze punten enigszins te verhelderen ? Zoals hierboven met LOT. Wie is je EU vertegenwoordiger ? Je informatie is dusdanig incompleet dat je suggesties nu niet bruikbaar zijn.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 10:51:38 #49
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99831235
Hier is de email:

quote:
Dear Individual

Thank you for your e-mail to Jonathan Scheele who has asked me to reply on his behalf. Regulation (EC) 261/2004 on air passenger rights provides that Member States set up enforcement bodies whose main tasks are to deal with complaints from passengers and to ensure that air passenger rights are properly respected. If your air carrier has not provided assistance required under the regulation and you have not received a satisfactory reply after contacted them, then the National Enforcement Body (NEB) in the country in which you have experienced problems is the correct place to lodge a complaint (or the NEB in the country of flight destination for problems encountered in non-European Economic Area countries). In other words, the handling and settling of individual passenger complaints relating to Regulation 261/2004 must be done first by the airline company, and then by the competent NEB or by the competent national jurisdiction.

We can see from your e-mail that you have correctly addressed your complaint to the Air Transport Users Council. However the e-mail address varies slightly from the one indicated on their web-site (http://www.auc.org.uk/def(...)etype=90&pageid=2416) and I am therefore re-sending a copy of your e-mail together with this reply to that specific e-mail address.

Similarly, only if the National Enforcement Body concerned fails to correctly apply the provisions of Regulation 261/2004, would it be appropriate to lodge a complaint with the European Commission regarding the alleged failure of a Member State to comply with EU law. This means that though you have put "SG Plaintes" in copy, it would not be appropriate -at this stage - for the European Commission to intervene.

Best wishes

Marguerite-Marie Brenchley
Political Intelligence and Analysis

Representation of the European Commission in the UK
Omdat FLYBE hierin was gekopieerd werden ze bang en hebben ze mijn compensatie gestuurd. Maargoed dit is dus de EU vertegenwoordiger (bevoegde EU bobo) in het VK. Verder was er dus geen actie nodig.

Ik weet niet anders hoe ik 'class action' zou moeten omschrijven, maar het idee is er wel.

Een advocaat had me geld gekost en ik denk niet dat dit groot genoeg is voor een pro-bono zaak. Ik ben Europeesch burger en ik wil mijn Europeesche rechten!

Ik hoop dat het helpt! :)
reset
pi_99832954
Dat is nuttige informatie ! Het Europese parlement heeft zich op de problemen rond vliegmaatschappijen gericht, maar het is vaak moeilijk om de juiste ingang te vinden om van hun mogelijkheden gebruik te maken.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 17:05:37 #51
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99843068
Ok omdat ik het nu weer moet doen:

Stap 1: email claim naar FLYBE

als niet

Stap 2: email naar National Enforcement Body (NEB)

als niet

Stap 3: email naar EU vertegenwoordiger

als niet

Stap 4: email naar EU Commissie

als niet

Stap 5: emotionele email naar de media

als niet

Stap 6: email naar zo'n claim bureautje

als niet

Stap 7: sociale media campagne

als niet

Stap 8: opgeven

..en bij elke stap ATUC en FLYBE kopieeren en misschien 1 of 2 telefoontjes naar instanties.

Hoeft allemaal niet zo lang te duren. Het stappenplan is iig klaar. :)
reset
  zaterdag 23 juli 2011 @ 17:15:09 #52
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99843533
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 12:04 schreef jaco het volgende:
Dat is nuttige informatie ! Het Europese parlement heeft zich op de problemen rond vliegmaatschappijen gericht, maar het is vaak moeilijk om de juiste ingang te vinden om van hun mogelijkheden gebruik te maken.
Je hebt er soms een rechtencursus/studie voor nodig!
reset
pi_99886187
Zo, the saga continues... Eens kijken wat ik hier weer voor een onzinbrief op terugkrijg.

Het blijft prachtig weekendvermaak, dus ik hoop dat ze nog even niet betalen.

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_99886970
als je echt over de top wil-tip: kopieer investor relations en de marketing/PR afdeling van de betrokken luchtvaartmaatschappijen in. Die hebben hebben meer belang bij het vermijden van 'bad press'.

Het is wel geen luchtvaartmij, maar het bewoog Reliance Communications wel om uiteindelijk aan mijn Indiase telecom verzoek tegemoet te komen :) - na bijna vier maanden :'(
  maandag 25 juli 2011 @ 22:42:13 #55
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99940331
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 18:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als je echt over de top wil-tip: kopieer investor relations en de marketing/PR afdeling van de betrokken luchtvaartmaatschappijen in. Die hebben hebben meer belang bij het vermijden van 'bad press'.

Het is wel geen luchtvaartmij, maar het bewoog Reliance Communications wel om uiteindelijk aan mijn Indiase telecom verzoek tegemoet te komen :) - na bijna vier maanden :'(
Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter. :)
reset
pi_99952919
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 22:42 schreef Individual het volgende:

[..]

Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter. :)
Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.

Een klachtenmedewerker heeft een script voor afhandeling van de klacht en een bepaald mandaat om tot vergoeding over te gaan. Ik zou eerst via de reguliere procedure te proberen hoe ver je met die medewerker kunt komen. Kijk nou eens naar die brief aan LOT. Gewoon de feiten en de context op een professionele manier verwoord aan de juiste persoon.

Escaleren kan altijd nog.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:45:45 #57
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99956755
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:42 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.

Een klachtenmedewerker heeft een script voor afhandeling van de klacht en een bepaald mandaat om tot vergoeding over te gaan. Ik zou eerst via de reguliere procedure te proberen hoe ver je met die medewerker kunt komen. Kijk nou eens naar die brief aan LOT. Gewoon de feiten en de context op een professionele manier verwoord aan de juiste persoon.

Escaleren kan altijd nog.
Eerst op de normale manier proberen idd. Vanaf stap 2 mogen de investeerders meekijken.

(Strenge) afdelingschef heb ik het liefst vanaf het begin bij het process. Het is mijn recht dus hoe sneller de hulp hoe beter. Tegen mij keren is tegen Europese wetten keren. 'Difficult case' zijn is alleen maar goed.

Als ze veel tijd en geld aan me willen verspillen: prima.

Wees maar niet bang dat ik ga schelden of met een vinger ga wijzen oid. Ik blijf vriendelijk, maar Ik gooi het wel vol met dure rechtenwoorden. :P
reset
pi_100232208
voor wat waard is: http://www.nu.nl/geldzake(...)imen-vertraging.html

quote:
DEN HAAG - De Consumentenbond slaat de handen ineen met EU-claim, het bedrijf dat consumenten tegen vergoeding helpt om geld terug te krijgen wanneer hun vlucht langdurig is vertraagd of geannuleerd. Dat maakte de Consumentenbond dinsdag bekend.

De bond krijgt veel klachten van mensen over de procedures die het mogelijk maken geld terug te krijgen. ''Mensen vinden het moeilijk.'' Bij het schrappen van een vlucht of bij vertraging langer dan 3 uur hebben passagiers recht op compensatie, tenzij sprake is van overmacht.

Via een site kunnen mensen checken of ze in aanmerking komen voor geld. Als dat zo is, moeten ze alsnog aankloppen bij de Geschillencommissie Luchtvaart, de rechtsbijstandverzekering of EU-claim. Volgens de bond is de regeling nu vooral een papieren recht.

Vergoedingen kunnen afhankelijk van de afstand van de vlucht oplopen tot 600 euro per reis. EU-claim krijgt bij succes ruim een kwart van die vergoeding en 25 euro administratiekosten.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 19:25:13 #59
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_100242432
Die EU claim vind ik wel interessant.

Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton. Nou heeft mijn vliegtuigmaatschappij (China Southern) het stukje Canton-Saigon omgeboekt waardoor ik zo'n negen uur vertraging oploopt. :( Ze hebben geen reden opgegeven, maar ik ben nu wel van te voren ingelicht.

Heeft het veel zin om bij de incheckbalie hierover te zeuren en schadevergoeding te eisen? Of kan ik beter via boze brief/ de www.refunddesk.nl/ EU-Claim proberen?

Ik vroeg me ook af of de schadevergoeding telt voor de hele reis of vanaf Canton?

[ Bericht 2% gewijzigd door Zihuatanejo op 02-08-2011 19:36:44 ]
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_100242788
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:
Die EU claim vind ik wel interessant.

Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton. Nou heeft mijn vliegtuigmaatschappij (China Southern) het stukje Canton-Saigon omgeboekt waardoor ik zo'n negen uur vertraging oploopt. :( Ze hebben geen reden opgegeven, maar ik ben nu wel van te voren ingelicht.

Heeft het veel zin om bij de incheckbalie hierover te zeuren en schadevergoeding te eisen? Of kan ik beter via boze brief/ de www.refunddesk.nl/ EU-Claim proberen?
Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:
1) deze accepteren
2) de airline bellen of er een andere vlucht mogelijk was, zo nee, alsnog optie 1
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 19:52:33 #61
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_100243262
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:
Die EU claim vind ik wel interessant.

Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton.

Ik vroeg me ook af of de schadevergoeding telt voor de hele reis of vanaf Canton?
Volgens mij kan het alleen als de vlucht begint of eindigt in de EU.
reset
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 20:14:43 #62
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_100244140
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:37 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:
1) deze accepteren
2) de airline bellen of er een andere vlucht mogelijk was, zo nee, alsnog optie 1
Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....

Bedankt nog.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_100244375
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 20:14 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....

Bedankt nog.
Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)

Denied Boarding or Flight Cancellation
When denied boarding for example as a result of an overbooked flight) or a flight cancellation, air passengers may be entitled to compensation and/or assistance from the operating airline. Compensation can be claimed, unless a cancellation was informed 14 days before the flight or rerouting (arrival close to original travel times), or in case of extraordinary circumstances other than ruled under the Court of Justice in the case of Wallentin-Hermann (Dec 2008).
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 20:30:32 #64
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_100244856
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 20:19 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)

Denied Boarding or Flight Cancellation
When denied boarding for example as a result of an overbooked flight) or a flight cancellation, air passengers may be entitled to compensation and/or assistance from the operating airline. Compensation can be claimed, unless a cancellation was informed 14 days before the flight or rerouting (arrival close to original travel times), or in case of extraordinary circumstances other than ruled under the Court of Justice in the case of Wallentin-Hermann (Dec 2008).
Ik heb nog eens gekeken; ik heb pas zeer recent de wijzinging gekregen - net geen 14 dagen. Dus de regeling is bij mij niet van toepassing?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_100323348
Ik ben twee weken naar de VS geweest. Op de terugweg ben ik "wat" later dan verwacht op Schiphol aangekomen. Ik zou eigenlijk met United AIrlines vliegen, maar door een vertraging op de eerste vlucht moest ik met Lufthansa vliegen. United Airlines is geen EU-luchtvaartmaatschappij, maar de eindbestemming van mijn reis was wel een land binnen de EU.

Heb ik wel of geen recht op een vergoeding? De calculator van euclaim zegt van niet: "Uit analyse van de officiële aankomst- en vertrektijden van uw vluchtschema blijkt dat u waarschijnlijk geen recht heeft op compensatie." Zal ik het anders gewoon voorleggen aan mijn Rechtsbijstandverzekering?

Oorspronkelijke reis:
1
2
3
Vlucht    Van    Naar    Vertrek        Aankomst
UA942    LAX    ORD    25-07 11:09    25-07 17:10
UA908    ORD    AMS    25-07 18:24    26-07 09:25

Daadwerkelijke reis:
1
2
3
Vlucht    Van    Naar    Vertrek        Aankomst
LH457    LAX    FRA    25-07 14:55    26-07 10:35
LH992    FRA    AMS    25-07 13:10    26-07 14:15

By the way, ik kreeg geen voucher oid aangeboden voor eten&drinken ondanks dat ik ruim 3 uur langer op LAX moest blijven. :r

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
pi_100324224
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik ben twee weken naar de VS geweest. Op de terugweg ben ik "wat" later dan verwacht op Schiphol aangekomen. Ik zou eigenlijk met United AIrlines vliegen, maar door een vertraging op de eerste vlucht moest ik met Lufthansa vliegen. United Airlines is geen EU-luchtvaartmaatschappij, maar de eindbestemming van mijn reis was wel een land binnen de EU.
Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.

Of is er nog sprake van een allereerste vlucht naar LAX toe? In dat geval wordt claimen binnen de EU lastig, aangezien die vertraging buiten de EU plaatsvondt.
pi_100324437
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:41 schreef jaco het volgende:

[..]

Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.

Of is er nog sprake van een allereerste vlucht naar LAX toe? In dat geval wordt claimen binnen de EU lastig, aangezien die vertraging buiten de EU plaatsvondt.
Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.

Ik hoop dat dit duidelijker is.

/edit: voor wat het waard is, het ticket (LAX-ORD-AMS) heb ik bij een Nederlandse reisorganisatie gekocht (onderdeel van een fly&drive-vakantie).
pi_100325435
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:46 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.
Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )

Als ik nog een persoonlijke opmerking kan maken: Je bent uiteindelijk 5 uur later aangekomen op een long haul flight. Er zijn veel vertragingen en cancellations in het vliegverkeer. Dit voorbeeld valt nogal mee. Ik vermoed dat je geen direkte financiele schade hebt opgelopen of moest je bijbetalen voor parkeren oid? Het is goed om je rechten te verdedigen, maar er zijn ook grensgevallen en in dit geval zou ik het zelf verder laten zitten.
pi_100325915
Ok, ik kan me dus niet beroepen op deze regeling. Jammer, want ik vond het personeel van United niet vriendelijk (zie ook Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #9).

Dat ik 5 uur later dan gepland ben aangekomen vind ik niet eens erg, maar het feit dat het personeel mij helemaal niets heeft aangeboden om die extra 3 uurtjes door te komen (kopje koffie, internettoegang etc) vind ik gewoon zķ slecht. Ik heb waarschijnlijk omgerekend ¤ 15 extra uitgegeven aan internettoegang, eten en drinken; valt allemaal reuze mee dus.

Wat ik écht jammer vond, is dat ik geen gebruik kon maken van mijn Economy Plus seat (waarvan ik de kosten nog moet terugvorderen!), want Lufthansa biedt duidelijk minder beenruimte.

Maar goed, het wordt dus gewoon een klacht richting United AIrlines. Het gaat mij niet zozeer om het geld (zou wel mooi meegenomen zijn), ik had al genoegen genomen met "sorry" van het personeel. :{ Dat laatste is voer voor het andere topic.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 20:39:34 #70
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_100326528
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:09 schreef jaco het volgende:

[..]

Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )

Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn voor het grootste deel erg bagger idd. :{

Ik ben trouwens nog niet eens begonnen met de FLYBE claim.. :@
reset
pi_100331232
Nog een reden om compensatie te eisen: het refund-formulier op united.com werkt niet in Chrome Browser. }:|
pi_100331645
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:39 schreef Individual het volgende:

[..]

Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn voor het grootste deel erg bagger idd. :{

Ik ben trouwens nog niet eens begonnen met de FLYBE claim.. :@
Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100334218
Ik denk dat ik gewoon ga informeren bij de rechtsbijstandverzekering.
pi_100338083
Wij zijn op het moment ook bezig met een claim tegen Amsterdam Airlines. Veel mensen waren daar ook niet op de hoogte van deze EU-regeling en wij hebben deze mensen daar ook op geattendeerd.

We hebben het officiële EU-klachtenformulier (http://ec.europa.eu/trans(...)mplaints_form_nl.pdf) ingevuld en aangetekend verstuurd naar het hoofdkantoor van Amsterdam Airlines. (Voor dat formuliertje vragen ze bij sommige websites meer dan tien euro :'))

We hebben deze week een bevestiging van ontvangst gekregen en Amsterdam Airlines gaat het probleem bekijken en binnen het in hun algemene voorwaarden gestelde termijn beantwoorden. Binnen 6 weken staat in dat formuliertje zelf en dat is natuurlijk meer dan redelijk. Als ze binnen die tijd niet antwoorden dan gaan we maar naar de EU instantie(s) :).
pi_100342877
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 00:22 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Wij zijn op het moment ook bezig met een claim tegen Amsterdam Airlines. Veel mensen waren daar ook niet op de hoogte van deze EU-regeling en wij hebben deze mensen daar ook op geattendeerd.

We hebben het officiële EU-klachtenformulier (http://ec.europa.eu/trans(...)mplaints_form_nl.pdf) ingevuld en aangetekend verstuurd naar het hoofdkantoor van Amsterdam Airlines. (Voor dat formuliertje vragen ze bij sommige websites meer dan tien euro :'))

We hebben deze week een bevestiging van ontvangst gekregen en Amsterdam Airlines gaat het probleem bekijken en binnen het in hun algemene voorwaarden gestelde termijn beantwoorden. Binnen 6 weken staat in dat formuliertje zelf en dat is natuurlijk meer dan redelijk. Als ze binnen die tijd niet antwoorden dan gaan we maar naar de EU instantie(s) :).
Ik heb even in mijn glazen bol gekeken en het blijkt dat jij een brief terug krijgt waarin staat dat het om uitzonderlijke omstandigheden gaat waardoor je niet voor compensatie in aanmerking komt. Wedden?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100343119
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:20 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.
Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....

http://www.reisverzekerin(...)oeking-en-vertraging

http://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/
pi_100363353
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 07:52 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....

http://www.reisverzekerin(...)oeking-en-vertraging

http://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/
Hmm, nu ik de regels goed lees, staat er:
quote:
1. Deze verordening is van toepassing

a) op passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven die gelegen is op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is;

b) op passagiers die vertrekken vanaf een in een derde land gelegen luchthaven naar een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is, tenzij zij bepaalde voordelen of compensatie hebben ontvangen en bijstand hebben gekregen in dat derde land, indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht in kwestie uitvoert, een communautaire luchtvaartmaatschappij is.
Als ik het letterlijk lees staat er volgens mij: Passagiers vliegend met een willekeurige maatschappij vertrekkend vanuit de EU, en Passagiers vliegend met een in de EU gezetelde maatschappij vertrekkend uit een ander land naar de EU.
Beetje vreemd dat de regels kennelijk vanuit de EU anders zijn dan naar de EU.

Overigens kan de EU ook maatschappijen met brakke vliegtuigen weren, dus ze kunnen maatschappijen ook andere eisen opleggen, mits ze de EU aandoen.

edit: op de site van de EU staat inderdaad mijn interpretatie:
quote:
If things go wrong in flights:

departing from an EU country

or
arriving in an EU country with a carrier registered in the EU -or in Iceland, Norway or Switzerland

you have EU rights and may be entitled to reimbursement or compensation.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100384271
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:

edit: op de site van de EU staat inderdaad mijn interpretatie:
Dit was ook mijn interpretatie, maar ik wilde de posting niet nodeloos ingewikkeld maken. De vraagsteller kwam naar de EU toe met een maatschappij van buiten de EU. Dit EU reglement is daarom niet van toepassing. De reden van jurisdictie was een snelle inschatting mijnerzijds; als dit niet de werkelijke reden is, dan zal er een andere reden zijn om inkomend verkeer niet in de regeling te betrekken.

Ik denk dat de automatische website check van EUClaim daarom ook zijn claim als kansloos bestempelde. Dit bedrijf heeft er financieel belang bij zoveel mogelijk claims binnen te halen, dus er moet echt een goede reden zijn om het af te wijzen.
  woensdag 9 november 2011 @ 01:12:36 #79
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_104149227
Heeft iemand ervaring met het claimen via Green Claim?

EUclaim heeft mijn klacht al bekeken en wil deze nu in behandeling nemen. Ze hebben alleen nog mijn handtekening nodig maar ik vind hun marge eigenlijk wel erg groot. Op 600 euro blijft er voor mij 413 euro over (27% + 25 euro). Dat lijkt me een erg grote marge voor een waarschijnlijk zelfde administratieve handeling die zij voor duizenden passagiers doen. Waarom vragen ze zo'n grote marge eigenlijk terwijl je bij Green Claim zelf de marge mag bepalen?

Ik denk dat ik een goede kans maak met mijn claim dus ik hoop hier zoveel mogelijk aan over te houden.
pi_104150620
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 01:12 schreef WhatTheFuck het volgende:
Heeft iemand ervaring met het claimen via Green Claim?

EUclaim heeft mijn klacht al bekeken en wil deze nu in behandeling nemen. Ze hebben alleen nog mijn handtekening nodig maar ik vind hun marge eigenlijk wel erg groot. Op 600 euro blijft er voor mij 413 euro over (27% + 25 euro). Dat lijkt me een erg grote marge voor een waarschijnlijk zelfde administratieve handeling die zij voor duizenden passagiers doen. Waarom vragen ze zo'n grote marge eigenlijk terwijl je bij Green Claim zelf de marge mag bepalen?
Je kunt niet stellen dat je die 27% + 25 euro alleen maar voor de administratieve handeling betaalt. EUClaim heeft waarschijnlijk een aantal juridische specialisten in dienst die continu met rechtszaken en onderhandelingen bezig zijn. Met die opgebouwde kennis en kontakten kunnen ze voor jou een kansrijke claim indienen.

Ik heb zelf geen ervaring met Green Claim, maar ik krijg uit het interview (zie mijn eerdere post 13 juli hierboven) de indruk dat het een eenmanszaak is met nog weinig ervaring. Misschien maakt het weinig uit, maar het kan zijn dat EUClaim net wat details beter op orde heeft zodat je claim toegekend wordt.

Ik weet dit niet zeker, maar ik wil er alleen op wijzen dat het niet alleen om de prijs van de dienstverlening gaat, maar ook om de kwaliteit.
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 06:54:55 #81
45833 crew  Fogel
pi_104150797
Als je de service te duur vind kan je ook gewoon zelf proberen te claimen. Nu kun je het indienen en achterover leunen zonder er zelf meer aandacht aan te besteden.
Daarnaast is het geld waar je (misschien) recht op heb (ik ken de situatie niet) en geen kostenderving of iets dergelijks. Extra en "onverwacht" geld dus, is het dan echt zo erg dat er een x bedrag vanaf gaat? En zo ja, zie mijn eerste opmerking: doe het zelf.
Mocht je voor meer dan 600¤ extra kosten hebben gehad wegens de airline dan kan je dat ook proberen te claimen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 09-11-2011 09:44:35 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 9 november 2011 @ 09:09:52 #82
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_104151909
:) Een organisatie als EU Claim is voor een airline wat gevaarlijker dan een consument die zelf claimt.

Een consument kan je nog wel proberen met een kluitje in het riet te sturen, EU Claim wat minder snel, en kan je alleen met wat juridische argumenten EU Claim proberen af te wimpelen, met de grote kans dat EU Claim dan een juridische procedure gaat opstarten.

Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden, EU Claim moet ook leven, en opzich is de no cure no pay basis wel een goed principe, als EU Claim geen geld terug kan krijgen van de airline dan hoef je zelf niets te betalen, daarnaast heb je verder geen stress over het verloop van de zaak, iets wat veel mensen in mijn ogen wel prettig vinden.

Het staat verder vrij om het zelf te proberen, sterker nog, dat kan je in eerste instantie het beste doen, als je dan wordt afgewezen kan je altijd nog besluiten om zelf verder te gaan of met een no cure no pay organisatie in zee te gaan, de vraag is of je de geboden service het waard vindt. (En als je verder geen ervaring hebt in de luchtvaart misschien wel zo verstandig).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_104154322
Ik ben bezig met een claim voor 250 euro tegen SAS. Mijn vlucht was de dag van te voren gecancelled, en ik kwam 3 uur later dan gepland aan in Amsterdam. Ik heb een brief en een email gestuurd, en tijden niets gehoord. Net met de customer relations gebeld, en die vertelden me dat ze een brief gestuurd hebben, met daarin de uitleg dat het een technische reden betrof waardoor de vlucht gecancelled was, en dat ze daarom niet aan m'n claim hoeven te voldoen.

Technische reden klopt natuurlijk voor geen kant, dat is geen reden om een vlucht een dag van te voren te cancellen. De manager belt me als het goed is later vandaag terug, en dan ga ik hier verder mee bezig, en anders ga ik een brief opstellen aan de national enforcement body. Ben benieuwd!
  woensdag 9 november 2011 @ 13:04:29 #84
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_104158348
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik ben bezig met een claim voor 250 euro tegen SAS. Mijn vlucht was de dag van te voren gecancelled, en ik kwam 3 uur later dan gepland aan in Amsterdam. Ik heb een brief en een email gestuurd, en tijden niets gehoord. Net met de customer relations gebeld, en die vertelden me dat ze een brief gestuurd hebben, met daarin de uitleg dat het een technische reden betrof waardoor de vlucht gecancelled was, en dat ze daarom niet aan m'n claim hoeven te voldoen.

Technische reden klopt natuurlijk voor geen kant, dat is geen reden om een vlucht een dag van te voren te cancellen. De manager belt me als het goed is later vandaag terug, en dan ga ik hier verder mee bezig, en anders ga ik een brief opstellen aan de national enforcement body. Ben benieuwd!
Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.

Een technisch mankement lijkt mij in dit geval absoluut geen valide redenen, het betreffende vliegtuig kan in principe wel defect geweest zijn, ook een dag van te voren al, maar daar had de maatschappij een vervangend toestel kunnen regelen. (SAS heeft in principe voldoende vliegtuigen tot zijn beschikking om hiervoor zorg te kunnen dragen).
De 'oplossing' van de maatschappij voor dit defect is door vluchten samen te voegen, iets wat natuurlijk het eigenlijke doel was van de maatschappij.

Ik wens je veel succes, gezien de bewijslast voor een consument voor het eigenlijke doel wat lastig is. Persoonlijk vind ik wel dat luchtvaartmaatschappijen voor deze praktijken vergoedingen moeten betalen, maar dan vind ik het weer makkelijk dat je de claim uit handen zou kunnen geven.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_104159036
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:04 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.

Een technisch mankement lijkt mij in dit geval absoluut geen valide redenen, het betreffende vliegtuig kan in principe wel defect geweest zijn, ook een dag van te voren al, maar daar had de maatschappij een vervangend toestel kunnen regelen. (SAS heeft in principe voldoende vliegtuigen tot zijn beschikking om hiervoor zorg te kunnen dragen).
De 'oplossing' van de maatschappij voor dit defect is door vluchten samen te voegen, iets wat natuurlijk het eigenlijke doel was van de maatschappij.

Ik wens je veel succes, gezien de bewijslast voor een consument voor het eigenlijke doel wat lastig is. Persoonlijk vind ik wel dat luchtvaartmaatschappijen voor deze praktijken vergoedingen moeten betalen, maar dan vind ik het weer makkelijk dat je de claim uit handen zou kunnen geven.
maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.

Ik vind ook dat SAS een vergoeding moet betalen. Natuurlijk, voor mij is die 250 euro lekker megenomen, maar vooral omdat ze de consument belachelijk behandelen. Ze hebben mij niet gecontacteerd over de gecancellde vlucht, ik moest het op de website zien, etc. etc. En dit soort praktijken zijn gewoon onzin. Als je een vlucht in je schema opneemt moet je hem ook gewoon uitvoeren. En zeker op je thuisluchthaven zouden ze een ander vliegtuig moeten hebben...

Ik wacht het belletje van de customer service manager af, en anders stap ik naar de Zweedse enforcement agencie, eventueel met een kopie naar rijkswaterstaat. Ik sta volledig in m'n recht, geloof ik.
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 13:34:00 #86
45833 crew  Fogel
pi_104159251
Luftfartsverket lijkt me nuttiger dan rijkswaterstaat.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_104159620
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:26 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.

Ik vind ook dat SAS een vergoeding moet betalen. Natuurlijk, voor mij is die 250 euro lekker megenomen, maar vooral omdat ze de consument belachelijk behandelen. Ze hebben mij niet gecontacteerd over de gecancellde vlucht, ik moest het op de website zien, etc. etc. En dit soort praktijken zijn gewoon onzin. Als je een vlucht in je schema opneemt moet je hem ook gewoon uitvoeren. En zeker op je thuisluchthaven zouden ze een ander vliegtuig moeten hebben...

Ik wacht het belletje van de customer service manager af, en anders stap ik naar de Zweedse enforcement agencie, eventueel met een kopie naar rijkswaterstaat. Ik sta volledig in m'n recht, geloof ik.
ja, in zweden moet ik bij de ARN zijn, maar ik dacht dat misschien beiden aanschrijven ook nuttig kon zijn..Let's see.
  woensdag 9 november 2011 @ 23:36:45 #88
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_104186878
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 06:54 schreef Fogel het volgende:
Als je de service te duur vind kan je ook gewoon zelf proberen te claimen. Nu kun je het indienen en achterover leunen zonder er zelf meer aandacht aan te besteden.
Daarnaast is het geld waar je (misschien) recht op heb (ik ken de situatie niet) en geen kostenderving of iets dergelijks. Extra en "onverwacht" geld dus, is het dan echt zo erg dat er een x bedrag vanaf gaat? En zo ja, zie mijn eerste opmerking: doe het zelf.
Mocht je voor meer dan 600¤ extra kosten hebben gehad wegens de airline dan kan je dat ook proberen te claimen...
Ik als originele vragensteller ben het hier compleet mee eens, je hebt helemaal gelijk.

Echter mijn vraag was geen verwijt, ik ben alleen maar op zoek naar een "waarom". Waar zit het verschil tussen hun diensten. Heb je bijvoorbeeld meer kans van slagen bij EUclaim? Of heeft EUclaim gewoon een hele dikke vette marge omdat ze (een van) de eerste waren die gebruik maakte van deze wet? (ook geen verwijt, dat kan ook heel goed zijn om (oude) investeringen terug te verdienen). Het lijkt me namelijk dat nu het claimen steeds populairder wordt dat Airlines eenvoudiger overgaan tot betalen omdat ze weten dat ze rechtzaken toch zullen verliezen. Zeker als een claimbedrijf bij ze aanklopt.

Vandaar dat ik dus ervaringen zocht met Green Claim.

Bovendien: Iedere euro meer is natuurlijk mooi meegenomen. Want ik ben gewoon een typische Hollander die iedere cent die hij uitgeeft/verdiend analyseert. Niks mis mee toch? ;)
  Moderator donderdag 10 november 2011 @ 08:38:03 #89
45833 crew  Fogel
pi_104191998
Het "waarom" zal vast (in ieder geval deels) te verklaren zijn op dezelfde manier dan verzekeringen. Sommigen betalen alleen en claimen niet en de mensen die wel claimen krijgen vaak meer terug dan hun verzekeringskosten. Als iedereen een vast percentage moet afdragen dek je daarmee risico voor de kosten die bij een rechtzaak horen af. Slechts in sommige gevallen zal het zover komen en dan kost het ze meer geld dan het oplevert. In dat laatste geval zou je niet blij worden als je opeens een rekening van een paar duizend euro moet betalen.

En inderdaad niks mis met een beetje op je geld letten, maar let er wel op of de hoeveelheid energie die je erin steekt in verhouding staat tot de "winst" :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_104670449
Mijn proces gaat verder. Natuurlijk niets van de SAS manager gehoord. Mezelf geinformeerd bij het Zweedse konsumentverket en konsument Europa, en op aanraden van de laatste nogmaals een claim ingediend bij SAS, nu via het EU formulier. Daar een begeleidende brief bij geschreven:

quote:
With this letter and the attached EU complaint form, I would like to claim a compensation of 250 Euro for the cancelled flight SK1555 on 29 September 2011. The flight was scheduled to depart from Stockholm Arlanda Airport to Schiphol Amsterdam at 15.00, but was cancelled on the previous day, 28 September 2011. This flight was scheduled to land at 17.00. I opted to take the re-routing option, and was placed on SAS flight SK557 that departed from Arlanda to Schiphol at 17.30 and landed at 19.40, which meant that I arrived more than two and a half hours later at my destination airport.

This is the second time I make my claim to SAS. In my first time, I communicated both with ADat Customer Relations and I received a letter from GN. They both claimed that the flight was cancelled for technical problems, and this caused an extra ordinary circumstance. I would like to point out to you that the European Court of Justice in the case C-549/07 (Wallentin-Hermann vs. Alitalia) has ruled that technical problems do not constitute extraordinary circumstances, but are merely a normal exercise of an air carriers activity. Especially the fact that SK1555 was already cancelled a day before scheduled departure (thus on 28 September 2011) points to the fact that cancellation could have been avoided.

I am thus of the opinion that my claim to a financial compensation of 250 Euros under EU261/2004 still holds, and I urge you to revise this matter. If I have not heard from you within the next four weeks I will take this matter to Allmänna Reklamationsnämden, and if necessary further.

Please find attached the EU Complaint Form for Air Passengers Right, copies from my previous communications with Customer Relations as well as a copy of my original ticket and the re-routing information.

Trusting that you will respond to this claim soon I remain,

Yours sincerely,
Dit via mail en post opgestuurd, en nu maar afwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jagärtrut op 22-11-2011 13:05:16 ]
pi_104869996
Het is alweer een tijdje geleden, dus maar even een update...
Kennelijk heeft hoog van de toren blazen en met jurisprudentie strooien toch het gewenste effect.



Het is nu trouwens wel een erg goedkope vakantie geworden, een retourtje Laos voor netto 60 euro... Daar kan ryanair niet tegenop ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_104874605
Wow, wat goed Stavromulabeta!

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met m'n 'case'..
pi_104879902
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 13:45 schreef Jagärtrut het volgende:
Wow, wat goed Stavromulabeta!

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met m'n 'case'..
Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_104887223
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:49 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?
zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.
pi_104887731
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 18:24 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.
In theorie moeten ze het binnen 14 dagen afhandelen... Maar bij mij heeft het ook een half jaar geduurd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_105047974
Ja, kan iemand mij hiermee helpen?

Begin 2007 was mijn vlucht van Bratislava naar Amsterdam 3.5 uur vertraagd. En ik las dus laatst dat ik daar evt nog een vergoeding voor kon krijgen. Hoeveel zal dit ongeveer zijn? En oja, het was bij SkyEurope en die bestaan inmiddels niet meer. Telt het dan nog? :')
pi_105082173
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:42 schreef Ahoy- het volgende:
Ja, kan iemand mij hiermee helpen?

Begin 2007 was mijn vlucht van Bratislava naar Amsterdam 3.5 uur vertraagd. En ik las dus laatst dat ik daar evt nog een vergoeding voor kon krijgen. Hoeveel zal dit ongeveer zijn? En oja, het was bij SkyEurope en die bestaan inmiddels niet meer. Telt het dan nog? :')
Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.

Evenals Amsterdam Airlines inmiddels. Echter hebben wij 1250 euro van de 1600 euro vergoed gekregen via onze rechtsbijstandverzekering. Achteraf een goede beslissing aangezien de airline inmiddels dus failliet is.

Uiteraard heb ik het eerst via de airline zelf geprobeerd met als resultaat een welbekende standaardbrief waarin de claim werd afgewezen.

Mijn advies is dan ook om via je rechtsbijstandverzekering te vragen om hulp bij een claim. Misschien bieden ze je een afkoopsom aan en dan ben je verder van het gezeik af.
  vrijdag 2 december 2011 @ 00:37:15 #98
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_105082639
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:24 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.

Evenals Amsterdam Airlines inmiddels. Echter hebben wij 1250 euro van de 1600 euro vergoed gekregen via onze rechtsbijstandverzekering. Achteraf een goede beslissing aangezien de airline inmiddels dus failliet is.

Uiteraard heb ik het eerst via de airline zelf geprobeerd met als resultaat een welbekende standaardbrief waarin de claim werd afgewezen.

Mijn advies is dan ook om via je rechtsbijstandverzekering te vragen om hulp bij een claim. Misschien bieden ze je een afkoopsom aan en dan ben je verder van het gezeik af.
Dit had ik ook moeten doen, ipv EUClaim inschakelen. Fuck me.
pi_105198740
Ik kreeg onlangs een nieuwe ABN AMRO creditcard en in het foldertje las ik dat er een gratis bagagevertragingsverzekering en vluchtvertragingsverzekering in het pakket diensten zit.

Dit klonk interessant en ik heb het even opgezocht in de algemene voorwaarden:

quote:
Bijzondere Voorwaarden Dekking Vlucht- en bagagevertraging
Artikel 29
Dekking
De dekking Vlucht- en bagagevertraging geldt alleen tijdens een reis per vliegtuig.
Artikel 30
Omvang van de dekking
1. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de extra verblijf- en/of telefoonkosten die de verzekerde moet maken bij vertraging van het vliegtuig waar de verzekerde voor de reis gebruik van maakt door weersinvloeden of stakings-, stiptheids-, protest- en solidariteitsacties. De vertraging moet:
- bij een lijnvlucht minimaal 4 uur bedragen;
- bij een chartervlucht minimaal 8 uur bedragen.
Deze kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 150,- per verzekerde per gebeurtenis.
2. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de kosten die de verzekerde moet maken voor de noodzakelijke aanschaf van vervangende zaken, als de verzekerde niet binnen 8 uur na het tijdstip van aankomst van het vliegtuig over zijn bagage kan beschikken. ASR Schadeverzekering biedt deze dekking alleen voor vluchten naar het buitenland. De kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 125,- per verzekerde per dag en tot maximaal ¤ 1.000,- per gebeurtenis.
Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.

Ik heb eigenlijk liever dat ABN AMRO de jaarlijkse kosten verminderd dan dit soort onzin te verzekeren, maar aangezien deze verzekering er dan toch is, vond ik het wel nuttig om hier te melden.
pi_105220006
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 08:58 schreef jaco het volgende:
Ik kreeg onlangs een nieuwe ABN AMRO creditcard en in het foldertje las ik dat er een gratis bagagevertragingsverzekering en vluchtvertragingsverzekering in het pakket diensten zit.

Dit klonk interessant en ik heb het even opgezocht in de algemene voorwaarden:

[..]

Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.

Ik heb eigenlijk liever dat ABN AMRO de jaarlijkse kosten verminderd dan dit soort onzin te verzekeren, maar aangezien deze verzekering er dan toch is, vond ik het wel nuttig om hier te melden.
Wel vreemd, aangezien de luchtvaartmaatschappij dat soort geintjes ook al hoort te vergoeden. Het lijkt me niet dat je je kosten twee keer kunt terugkrijgen, dus wat dat betreft is die verzekering volstrekt nutteloos.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')