abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 juli 2011 @ 17:05:37 #51
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99843068
Ok omdat ik het nu weer moet doen:

Stap 1: email claim naar FLYBE

als niet

Stap 2: email naar National Enforcement Body (NEB)

als niet

Stap 3: email naar EU vertegenwoordiger

als niet

Stap 4: email naar EU Commissie

als niet

Stap 5: emotionele email naar de media

als niet

Stap 6: email naar zo'n claim bureautje

als niet

Stap 7: sociale media campagne

als niet

Stap 8: opgeven

..en bij elke stap ATUC en FLYBE kopieeren en misschien 1 of 2 telefoontjes naar instanties.

Hoeft allemaal niet zo lang te duren. Het stappenplan is iig klaar. :)
reset
  zaterdag 23 juli 2011 @ 17:15:09 #52
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99843533
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 12:04 schreef jaco het volgende:
Dat is nuttige informatie ! Het Europese parlement heeft zich op de problemen rond vliegmaatschappijen gericht, maar het is vaak moeilijk om de juiste ingang te vinden om van hun mogelijkheden gebruik te maken.
Je hebt er soms een rechtencursus/studie voor nodig!
reset
pi_99886187
Zo, the saga continues... Eens kijken wat ik hier weer voor een onzinbrief op terugkrijg.

Het blijft prachtig weekendvermaak, dus ik hoop dat ze nog even niet betalen.

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_99886970
als je echt over de top wil-tip: kopieer investor relations en de marketing/PR afdeling van de betrokken luchtvaartmaatschappijen in. Die hebben hebben meer belang bij het vermijden van 'bad press'.

Het is wel geen luchtvaartmij, maar het bewoog Reliance Communications wel om uiteindelijk aan mijn Indiase telecom verzoek tegemoet te komen :) - na bijna vier maanden :'(
  maandag 25 juli 2011 @ 22:42:13 #55
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99940331
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 18:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als je echt over de top wil-tip: kopieer investor relations en de marketing/PR afdeling van de betrokken luchtvaartmaatschappijen in. Die hebben hebben meer belang bij het vermijden van 'bad press'.

Het is wel geen luchtvaartmij, maar het bewoog Reliance Communications wel om uiteindelijk aan mijn Indiase telecom verzoek tegemoet te komen :) - na bijna vier maanden :'(
Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter. :)
reset
pi_99952919
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 22:42 schreef Individual het volgende:

[..]

Goede tip! Die kunnen ook wel gekopieerd worden in die emails. Hoe meer hoe beter. :)
Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.

Een klachtenmedewerker heeft een script voor afhandeling van de klacht en een bepaald mandaat om tot vergoeding over te gaan. Ik zou eerst via de reguliere procedure te proberen hoe ver je met die medewerker kunt komen. Kijk nou eens naar die brief aan LOT. Gewoon de feiten en de context op een professionele manier verwoord aan de juiste persoon.

Escaleren kan altijd nog.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:45:45 #57
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99956755
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:42 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk dat dit ook verkeerd kan uitpakken. De klachtenmedewerker met wie je communiceert voelt zich op de vingers gekeken en kan zich tegen jou keren. Of je wordt als 'difficult case' bestempeld en een veel strengere afdelingschef gaat het behandelen.

Een klachtenmedewerker heeft een script voor afhandeling van de klacht en een bepaald mandaat om tot vergoeding over te gaan. Ik zou eerst via de reguliere procedure te proberen hoe ver je met die medewerker kunt komen. Kijk nou eens naar die brief aan LOT. Gewoon de feiten en de context op een professionele manier verwoord aan de juiste persoon.

Escaleren kan altijd nog.
Eerst op de normale manier proberen idd. Vanaf stap 2 mogen de investeerders meekijken.

(Strenge) afdelingschef heb ik het liefst vanaf het begin bij het process. Het is mijn recht dus hoe sneller de hulp hoe beter. Tegen mij keren is tegen Europese wetten keren. 'Difficult case' zijn is alleen maar goed.

Als ze veel tijd en geld aan me willen verspillen: prima.

Wees maar niet bang dat ik ga schelden of met een vinger ga wijzen oid. Ik blijf vriendelijk, maar Ik gooi het wel vol met dure rechtenwoorden. :P
reset
pi_100232208
voor wat waard is: http://www.nu.nl/geldzake(...)imen-vertraging.html

quote:
DEN HAAG - De Consumentenbond slaat de handen ineen met EU-claim, het bedrijf dat consumenten tegen vergoeding helpt om geld terug te krijgen wanneer hun vlucht langdurig is vertraagd of geannuleerd. Dat maakte de Consumentenbond dinsdag bekend.

De bond krijgt veel klachten van mensen over de procedures die het mogelijk maken geld terug te krijgen. ''Mensen vinden het moeilijk.'' Bij het schrappen van een vlucht of bij vertraging langer dan 3 uur hebben passagiers recht op compensatie, tenzij sprake is van overmacht.

Via een site kunnen mensen checken of ze in aanmerking komen voor geld. Als dat zo is, moeten ze alsnog aankloppen bij de Geschillencommissie Luchtvaart, de rechtsbijstandverzekering of EU-claim. Volgens de bond is de regeling nu vooral een papieren recht.

Vergoedingen kunnen afhankelijk van de afstand van de vlucht oplopen tot 600 euro per reis. EU-claim krijgt bij succes ruim een kwart van die vergoeding en 25 euro administratiekosten.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 19:25:13 #59
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_100242432
Die EU claim vind ik wel interessant.

Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton. Nou heeft mijn vliegtuigmaatschappij (China Southern) het stukje Canton-Saigon omgeboekt waardoor ik zo'n negen uur vertraging oploopt. :( Ze hebben geen reden opgegeven, maar ik ben nu wel van te voren ingelicht.

Heeft het veel zin om bij de incheckbalie hierover te zeuren en schadevergoeding te eisen? Of kan ik beter via boze brief/ de www.refunddesk.nl/ EU-Claim proberen?

Ik vroeg me ook af of de schadevergoeding telt voor de hele reis of vanaf Canton?

[ Bericht 2% gewijzigd door Zihuatanejo op 02-08-2011 19:36:44 ]
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_100242788
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:

Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton. Nou heeft mijn vliegtuigmaatschappij (China Southern) het stukje Canton-Saigon omgeboekt waardoor ik zo'n negen uur vertraging oploopt. :( Ze hebben geen reden opgegeven, maar ik ben nu wel van te voren ingelicht.

Heeft het veel zin om bij de incheckbalie hierover te zeuren en schadevergoeding te eisen? Of kan ik beter via boze brief/ de www.refunddesk.nl/ EU-Claim proberen?
Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:
1) deze accepteren
2) de airline bellen of er een andere vlucht mogelijk was, zo nee, alsnog optie 1
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 19:52:33 #61
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_100243262
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:25 schreef Zihuatanejo het volgende:

Ik vlieg op zeer korte termijn naar Saigon via Canton.

Ik vroeg me ook af of de schadevergoeding telt voor de hele reis of vanaf Canton?
Volgens mij kan het alleen als de vlucht begint of eindigt in de EU.
reset
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 20:14:43 #62
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_100244140
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:37 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Als je uiterlijk 14 of meer dagen voor vertrek een schemawijziging hebt doorgekregen dan had je 2 opties:
1) deze accepteren
2) de airline bellen of er een andere vlucht mogelijk was, zo nee, alsnog optie 1
Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....

Bedankt nog.
pi_100244375
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 20:14 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Dat wist ik niet. Is dat wettelijk geregeld of standaard procedure van veel vliegtuigmaatschappijen? Jammer....

Bedankt nog.
Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)

Denied Boarding or Flight Cancellation
When denied boarding for example as a result of an overbooked flight) or a flight cancellation, air passengers may be entitled to compensation and/or assistance from the operating airline. Compensation can be claimed, unless a cancellation was informed 14 days before the flight or rerouting (arrival close to original travel times), or in case of extraordinary circumstances other than ruled under the Court of Justice in the case of Wallentin-Hermann (Dec 2008).
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 20:30:32 #64
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_100244856
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 20:19 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Staat in de EC regulation (DBC - Denied Boarding Compensation)

Denied Boarding or Flight Cancellation
When denied boarding for example as a result of an overbooked flight) or a flight cancellation, air passengers may be entitled to compensation and/or assistance from the operating airline. Compensation can be claimed, unless a cancellation was informed 14 days before the flight or rerouting (arrival close to original travel times), or in case of extraordinary circumstances other than ruled under the Court of Justice in the case of Wallentin-Hermann (Dec 2008).
Ik heb nog eens gekeken; ik heb pas zeer recent de wijzinging gekregen - net geen 14 dagen. Dus de regeling is bij mij niet van toepassing?
pi_100323348
Ik ben twee weken naar de VS geweest. Op de terugweg ben ik "wat" later dan verwacht op Schiphol aangekomen. Ik zou eigenlijk met United AIrlines vliegen, maar door een vertraging op de eerste vlucht moest ik met Lufthansa vliegen. United Airlines is geen EU-luchtvaartmaatschappij, maar de eindbestemming van mijn reis was wel een land binnen de EU.

Heb ik wel of geen recht op een vergoeding? De calculator van euclaim zegt van niet: "Uit analyse van de officiële aankomst- en vertrektijden van uw vluchtschema blijkt dat u waarschijnlijk geen recht heeft op compensatie." Zal ik het anders gewoon voorleggen aan mijn Rechtsbijstandverzekering?

Oorspronkelijke reis:
1
2
3
Vlucht    Van    Naar    Vertrek        Aankomst
UA942    LAX    ORD    25-07 11:09    25-07 17:10
UA908    ORD    AMS    25-07 18:24    26-07 09:25

Daadwerkelijke reis:
1
2
3
Vlucht    Van    Naar    Vertrek        Aankomst
LH457    LAX    FRA    25-07 14:55    26-07 10:35
LH992    FRA    AMS    25-07 13:10    26-07 14:15

By the way, ik kreeg geen voucher oid aangeboden voor eten&drinken ondanks dat ik ruim 3 uur langer op LAX moest blijven. :r

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
pi_100324224
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik ben twee weken naar de VS geweest. Op de terugweg ben ik "wat" later dan verwacht op Schiphol aangekomen. Ik zou eigenlijk met United AIrlines vliegen, maar door een vertraging op de eerste vlucht moest ik met Lufthansa vliegen. United Airlines is geen EU-luchtvaartmaatschappij, maar de eindbestemming van mijn reis was wel een land binnen de EU.
Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.

Of is er nog sprake van een allereerste vlucht naar LAX toe? In dat geval wordt claimen binnen de EU lastig, aangezien die vertraging buiten de EU plaatsvondt.
pi_100324437
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:41 schreef jaco het volgende:

[..]

Je vraag is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je eerste vlucht vertraging had, maar de daadwerkelijke reis toont een andere vlucht.

Of is er nog sprake van een allereerste vlucht naar LAX toe? In dat geval wordt claimen binnen de EU lastig, aangezien die vertraging buiten de EU plaatsvondt.
Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.

Ik hoop dat dit duidelijker is.

/edit: voor wat het waard is, het ticket (LAX-ORD-AMS) heb ik bij een Nederlandse reisorganisatie gekocht (onderdeel van een fly&drive-vakantie).
pi_100325435
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:46 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Mijn oorspronkelijke vlucht was LAX-ORD-AMS met United Airlines. De vlucht vanuit LAX naar ORD liep vertraging op waardoor ik de aansluitende vlucht naar AMS zou missen. Hierop is mijn vlucht omgeboekt naar LAX-FRA-AMS.
Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )

Als ik nog een persoonlijke opmerking kan maken: Je bent uiteindelijk 5 uur later aangekomen op een long haul flight. Er zijn veel vertragingen en cancellations in het vliegverkeer. Dit voorbeeld valt nogal mee. Ik vermoed dat je geen direkte financiele schade hebt opgelopen of moest je bijbetalen voor parkeren oid? Het is goed om je rechten te verdedigen, maar er zijn ook grensgevallen en in dit geval zou ik het zelf verder laten zitten.
pi_100325915
Ok, ik kan me dus niet beroepen op deze regeling. Jammer, want ik vond het personeel van United niet vriendelijk (zie ook Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #9).

Dat ik 5 uur later dan gepland ben aangekomen vind ik niet eens erg, maar het feit dat het personeel mij helemaal niets heeft aangeboden om die extra 3 uurtjes door te komen (kopje koffie, internettoegang etc) vind ik gewoon zķ slecht. Ik heb waarschijnlijk omgerekend ¤ 15 extra uitgegeven aan internettoegang, eten en drinken; valt allemaal reuze mee dus.

Wat ik écht jammer vond, is dat ik geen gebruik kon maken van mijn Economy Plus seat (waarvan ik de kosten nog moet terugvorderen!), want Lufthansa biedt duidelijk minder beenruimte.

Maar goed, het wordt dus gewoon een klacht richting United AIrlines. Het gaat mij niet zozeer om het geld (zou wel mooi meegenomen zijn), ik had al genoegen genomen met "sorry" van het personeel. :{ Dat laatste is voer voor het andere topic.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 20:39:34 #70
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_100326528
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:09 schreef jaco het volgende:

[..]

Helder. Ik vermoed dat de EU regeling niet van toepassing is, omdat de oorspronkelijke maatschappij (United) zijn hoofdvestiging niet in de EU heeft. (zie http://www.anwb.nl/rechts(...)reis/Vertraging.html )

Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn voor het grootste deel erg bagger idd. :{

Ik ben trouwens nog niet eens begonnen met de FLYBE claim.. :@
reset
pi_100331232
Nog een reden om compensatie te eisen: het refund-formulier op united.com werkt niet in Chrome Browser. }:|
pi_100331645
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:39 schreef Individual het volgende:

[..]

Volgens mij maakt het niet uit waar het hoofdkantoor zit. Als de vlucht maar begint of eindigt in de EU kan je claimen toch? Lees anders de regels in de (meerdere) links van dit topic door. Dat is een potentiele 600 euro wel waard toch?

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn voor het grootste deel erg bagger idd. :{

Ik ben trouwens nog niet eens begonnen met de FLYBE claim.. :@
Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.
pi_100334218
Ik denk dat ik gewoon ga informeren bij de rechtsbijstandverzekering.
pi_100338083
Wij zijn op het moment ook bezig met een claim tegen Amsterdam Airlines. Veel mensen waren daar ook niet op de hoogte van deze EU-regeling en wij hebben deze mensen daar ook op geattendeerd.

We hebben het officiële EU-klachtenformulier (http://ec.europa.eu/trans(...)mplaints_form_nl.pdf) ingevuld en aangetekend verstuurd naar het hoofdkantoor van Amsterdam Airlines. (Voor dat formuliertje vragen ze bij sommige websites meer dan tien euro :'))

We hebben deze week een bevestiging van ontvangst gekregen en Amsterdam Airlines gaat het probleem bekijken en binnen het in hun algemene voorwaarden gestelde termijn beantwoorden. Binnen 6 weken staat in dat formuliertje zelf en dat is natuurlijk meer dan redelijk. Als ze binnen die tijd niet antwoorden dan gaan we maar naar de EU instantie(s) :).
pi_100342877
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 00:22 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Wij zijn op het moment ook bezig met een claim tegen Amsterdam Airlines. Veel mensen waren daar ook niet op de hoogte van deze EU-regeling en wij hebben deze mensen daar ook op geattendeerd.

We hebben het officiële EU-klachtenformulier (http://ec.europa.eu/trans(...)mplaints_form_nl.pdf) ingevuld en aangetekend verstuurd naar het hoofdkantoor van Amsterdam Airlines. (Voor dat formuliertje vragen ze bij sommige websites meer dan tien euro :'))

We hebben deze week een bevestiging van ontvangst gekregen en Amsterdam Airlines gaat het probleem bekijken en binnen het in hun algemene voorwaarden gestelde termijn beantwoorden. Binnen 6 weken staat in dat formuliertje zelf en dat is natuurlijk meer dan redelijk. Als ze binnen die tijd niet antwoorden dan gaan we maar naar de EU instantie(s) :).
Ik heb even in mijn glazen bol gekeken en het blijkt dat jij een brief terug krijgt waarin staat dat het om uitzonderlijke omstandigheden gaat waardoor je niet voor compensatie in aanmerking komt. Wedden?
pi_100343119
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:20 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee hoor, de regeling geldt voor elke vlucht van/naar de EU, ongeacht met welke maatschappij.
Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....

http://www.reisverzekerin(...)oeking-en-vertraging

http://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/
pi_100363353
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 07:52 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik las in die link van de ANWB dat het hoofdkantoor van de betreffende maatschappij in de EU moet zijn gevestigd. Het lijkt me niet dat ze dat uit hun duim zuigen. Buiten de EU heeft het Europese Parlement immers ook geen jurisdictie. De volgende 2 links bevestigen dit ook (en nog een aantal informatiebronnen als je met Google zoekt).....

http://www.reisverzekerin(...)oeking-en-vertraging

http://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/
Hmm, nu ik de regels goed lees, staat er:
quote:
1. Deze verordening is van toepassing

a) op passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven die gelegen is op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is;

b) op passagiers die vertrekken vanaf een in een derde land gelegen luchthaven naar een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is, tenzij zij bepaalde voordelen of compensatie hebben ontvangen en bijstand hebben gekregen in dat derde land, indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht in kwestie uitvoert, een communautaire luchtvaartmaatschappij is.
Als ik het letterlijk lees staat er volgens mij: Passagiers vliegend met een willekeurige maatschappij vertrekkend vanuit de EU, en Passagiers vliegend met een in de EU gezetelde maatschappij vertrekkend uit een ander land naar de EU.
Beetje vreemd dat de regels kennelijk vanuit de EU anders zijn dan naar de EU.

Overigens kan de EU ook maatschappijen met brakke vliegtuigen weren, dus ze kunnen maatschappijen ook andere eisen opleggen, mits ze de EU aandoen.

edit: op de site van de EU staat inderdaad mijn interpretatie:
quote:
If things go wrong in flights:

departing from an EU country

or
arriving in an EU country with a carrier registered in the EU -or in Iceland, Norway or Switzerland

you have EU rights and may be entitled to reimbursement or compensation.
pi_100384271
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:

edit: op de site van de EU staat inderdaad mijn interpretatie:
Dit was ook mijn interpretatie, maar ik wilde de posting niet nodeloos ingewikkeld maken. De vraagsteller kwam naar de EU toe met een maatschappij van buiten de EU. Dit EU reglement is daarom niet van toepassing. De reden van jurisdictie was een snelle inschatting mijnerzijds; als dit niet de werkelijke reden is, dan zal er een andere reden zijn om inkomend verkeer niet in de regeling te betrekken.

Ik denk dat de automatische website check van EUClaim daarom ook zijn claim als kansloos bestempelde. Dit bedrijf heeft er financieel belang bij zoveel mogelijk claims binnen te halen, dus er moet echt een goede reden zijn om het af te wijzen.
  woensdag 9 november 2011 @ 01:12:36 #79
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_104149227
Heeft iemand ervaring met het claimen via Green Claim?

EUclaim heeft mijn klacht al bekeken en wil deze nu in behandeling nemen. Ze hebben alleen nog mijn handtekening nodig maar ik vind hun marge eigenlijk wel erg groot. Op 600 euro blijft er voor mij 413 euro over (27% + 25 euro). Dat lijkt me een erg grote marge voor een waarschijnlijk zelfde administratieve handeling die zij voor duizenden passagiers doen. Waarom vragen ze zo'n grote marge eigenlijk terwijl je bij Green Claim zelf de marge mag bepalen?

Ik denk dat ik een goede kans maak met mijn claim dus ik hoop hier zoveel mogelijk aan over te houden.
pi_104150620
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 01:12 schreef WhatTheFuck het volgende:
Heeft iemand ervaring met het claimen via Green Claim?

EUclaim heeft mijn klacht al bekeken en wil deze nu in behandeling nemen. Ze hebben alleen nog mijn handtekening nodig maar ik vind hun marge eigenlijk wel erg groot. Op 600 euro blijft er voor mij 413 euro over (27% + 25 euro). Dat lijkt me een erg grote marge voor een waarschijnlijk zelfde administratieve handeling die zij voor duizenden passagiers doen. Waarom vragen ze zo'n grote marge eigenlijk terwijl je bij Green Claim zelf de marge mag bepalen?
Je kunt niet stellen dat je die 27% + 25 euro alleen maar voor de administratieve handeling betaalt. EUClaim heeft waarschijnlijk een aantal juridische specialisten in dienst die continu met rechtszaken en onderhandelingen bezig zijn. Met die opgebouwde kennis en kontakten kunnen ze voor jou een kansrijke claim indienen.

Ik heb zelf geen ervaring met Green Claim, maar ik krijg uit het interview (zie mijn eerdere post 13 juli hierboven) de indruk dat het een eenmanszaak is met nog weinig ervaring. Misschien maakt het weinig uit, maar het kan zijn dat EUClaim net wat details beter op orde heeft zodat je claim toegekend wordt.

Ik weet dit niet zeker, maar ik wil er alleen op wijzen dat het niet alleen om de prijs van de dienstverlening gaat, maar ook om de kwaliteit.
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 06:54:55 #81
45833 crew  Fogel
pi_104150797
Als je de service te duur vind kan je ook gewoon zelf proberen te claimen. Nu kun je het indienen en achterover leunen zonder er zelf meer aandacht aan te besteden.
Daarnaast is het geld waar je (misschien) recht op heb (ik ken de situatie niet) en geen kostenderving of iets dergelijks. Extra en "onverwacht" geld dus, is het dan echt zo erg dat er een x bedrag vanaf gaat? En zo ja, zie mijn eerste opmerking: doe het zelf.
Mocht je voor meer dan 600¤ extra kosten hebben gehad wegens de airline dan kan je dat ook proberen te claimen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 09-11-2011 09:44:35 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  woensdag 9 november 2011 @ 09:09:52 #82
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_104151909
:) Een organisatie als EU Claim is voor een airline wat gevaarlijker dan een consument die zelf claimt.

Een consument kan je nog wel proberen met een kluitje in het riet te sturen, EU Claim wat minder snel, en kan je alleen met wat juridische argumenten EU Claim proberen af te wimpelen, met de grote kans dat EU Claim dan een juridische procedure gaat opstarten.

Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden, EU Claim moet ook leven, en opzich is de no cure no pay basis wel een goed principe, als EU Claim geen geld terug kan krijgen van de airline dan hoef je zelf niets te betalen, daarnaast heb je verder geen stress over het verloop van de zaak, iets wat veel mensen in mijn ogen wel prettig vinden.

Het staat verder vrij om het zelf te proberen, sterker nog, dat kan je in eerste instantie het beste doen, als je dan wordt afgewezen kan je altijd nog besluiten om zelf verder te gaan of met een no cure no pay organisatie in zee te gaan, de vraag is of je de geboden service het waard vindt. (En als je verder geen ervaring hebt in de luchtvaart misschien wel zo verstandig).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_104154322
Ik ben bezig met een claim voor 250 euro tegen SAS. Mijn vlucht was de dag van te voren gecancelled, en ik kwam 3 uur later dan gepland aan in Amsterdam. Ik heb een brief en een email gestuurd, en tijden niets gehoord. Net met de customer relations gebeld, en die vertelden me dat ze een brief gestuurd hebben, met daarin de uitleg dat het een technische reden betrof waardoor de vlucht gecancelled was, en dat ze daarom niet aan m'n claim hoeven te voldoen.

Technische reden klopt natuurlijk voor geen kant, dat is geen reden om een vlucht een dag van te voren te cancellen. De manager belt me als het goed is later vandaag terug, en dan ga ik hier verder mee bezig, en anders ga ik een brief opstellen aan de national enforcement body. Ben benieuwd!
  woensdag 9 november 2011 @ 13:04:29 #84
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_104158348
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik ben bezig met een claim voor 250 euro tegen SAS. Mijn vlucht was de dag van te voren gecancelled, en ik kwam 3 uur later dan gepland aan in Amsterdam. Ik heb een brief en een email gestuurd, en tijden niets gehoord. Net met de customer relations gebeld, en die vertelden me dat ze een brief gestuurd hebben, met daarin de uitleg dat het een technische reden betrof waardoor de vlucht gecancelled was, en dat ze daarom niet aan m'n claim hoeven te voldoen.

Technische reden klopt natuurlijk voor geen kant, dat is geen reden om een vlucht een dag van te voren te cancellen. De manager belt me als het goed is later vandaag terug, en dan ga ik hier verder mee bezig, en anders ga ik een brief opstellen aan de national enforcement body. Ben benieuwd!
Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.

Een technisch mankement lijkt mij in dit geval absoluut geen valide redenen, het betreffende vliegtuig kan in principe wel defect geweest zijn, ook een dag van te voren al, maar daar had de maatschappij een vervangend toestel kunnen regelen. (SAS heeft in principe voldoende vliegtuigen tot zijn beschikking om hiervoor zorg te kunnen dragen).
De 'oplossing' van de maatschappij voor dit defect is door vluchten samen te voegen, iets wat natuurlijk het eigenlijke doel was van de maatschappij.

Ik wens je veel succes, gezien de bewijslast voor een consument voor het eigenlijke doel wat lastig is. Persoonlijk vind ik wel dat luchtvaartmaatschappijen voor deze praktijken vergoedingen moeten betalen, maar dan vind ik het weer makkelijk dat je de claim uit handen zou kunnen geven.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_104159036
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:04 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik met simpel de consument proberen af te wimpelen.

Een technisch mankement lijkt mij in dit geval absoluut geen valide redenen, het betreffende vliegtuig kan in principe wel defect geweest zijn, ook een dag van te voren al, maar daar had de maatschappij een vervangend toestel kunnen regelen. (SAS heeft in principe voldoende vliegtuigen tot zijn beschikking om hiervoor zorg te kunnen dragen).
De 'oplossing' van de maatschappij voor dit defect is door vluchten samen te voegen, iets wat natuurlijk het eigenlijke doel was van de maatschappij.

Ik wens je veel succes, gezien de bewijslast voor een consument voor het eigenlijke doel wat lastig is. Persoonlijk vind ik wel dat luchtvaartmaatschappijen voor deze praktijken vergoedingen moeten betalen, maar dan vind ik het weer makkelijk dat je de claim uit handen zou kunnen geven.
maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.

Ik vind ook dat SAS een vergoeding moet betalen. Natuurlijk, voor mij is die 250 euro lekker megenomen, maar vooral omdat ze de consument belachelijk behandelen. Ze hebben mij niet gecontacteerd over de gecancellde vlucht, ik moest het op de website zien, etc. etc. En dit soort praktijken zijn gewoon onzin. Als je een vlucht in je schema opneemt moet je hem ook gewoon uitvoeren. En zeker op je thuisluchthaven zouden ze een ander vliegtuig moeten hebben...

Ik wacht het belletje van de customer service manager af, en anders stap ik naar de Zweedse enforcement agencie, eventueel met een kopie naar rijkswaterstaat. Ik sta volledig in m'n recht, geloof ik.
  Moderator woensdag 9 november 2011 @ 13:34:00 #86
45833 crew  Fogel
pi_104159251
Luftfartsverket lijkt me nuttiger dan rijkswaterstaat.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_104159620
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:26 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

maar uiteindelijk ligt de bewijslast niet bij mij, maar bij SAS. Zij moeten kunnen bewijzen dat het force majeur was. Zij moeten mij de technische problemen kunnen aantonen, en kunnen aantonen dat ze absoluut geen vervangend toestel hadden.

Ik vind ook dat SAS een vergoeding moet betalen. Natuurlijk, voor mij is die 250 euro lekker megenomen, maar vooral omdat ze de consument belachelijk behandelen. Ze hebben mij niet gecontacteerd over de gecancellde vlucht, ik moest het op de website zien, etc. etc. En dit soort praktijken zijn gewoon onzin. Als je een vlucht in je schema opneemt moet je hem ook gewoon uitvoeren. En zeker op je thuisluchthaven zouden ze een ander vliegtuig moeten hebben...

Ik wacht het belletje van de customer service manager af, en anders stap ik naar de Zweedse enforcement agencie, eventueel met een kopie naar rijkswaterstaat. Ik sta volledig in m'n recht, geloof ik.
ja, in zweden moet ik bij de ARN zijn, maar ik dacht dat misschien beiden aanschrijven ook nuttig kon zijn..Let's see.
  woensdag 9 november 2011 @ 23:36:45 #88
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_104186878
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 06:54 schreef Fogel het volgende:
Als je de service te duur vind kan je ook gewoon zelf proberen te claimen. Nu kun je het indienen en achterover leunen zonder er zelf meer aandacht aan te besteden.
Daarnaast is het geld waar je (misschien) recht op heb (ik ken de situatie niet) en geen kostenderving of iets dergelijks. Extra en "onverwacht" geld dus, is het dan echt zo erg dat er een x bedrag vanaf gaat? En zo ja, zie mijn eerste opmerking: doe het zelf.
Mocht je voor meer dan 600¤ extra kosten hebben gehad wegens de airline dan kan je dat ook proberen te claimen...
Ik als originele vragensteller ben het hier compleet mee eens, je hebt helemaal gelijk.

Echter mijn vraag was geen verwijt, ik ben alleen maar op zoek naar een "waarom". Waar zit het verschil tussen hun diensten. Heb je bijvoorbeeld meer kans van slagen bij EUclaim? Of heeft EUclaim gewoon een hele dikke vette marge omdat ze (een van) de eerste waren die gebruik maakte van deze wet? (ook geen verwijt, dat kan ook heel goed zijn om (oude) investeringen terug te verdienen). Het lijkt me namelijk dat nu het claimen steeds populairder wordt dat Airlines eenvoudiger overgaan tot betalen omdat ze weten dat ze rechtzaken toch zullen verliezen. Zeker als een claimbedrijf bij ze aanklopt.

Vandaar dat ik dus ervaringen zocht met Green Claim.

Bovendien: Iedere euro meer is natuurlijk mooi meegenomen. Want ik ben gewoon een typische Hollander die iedere cent die hij uitgeeft/verdiend analyseert. Niks mis mee toch? ;)
  Moderator donderdag 10 november 2011 @ 08:38:03 #89
45833 crew  Fogel
pi_104191998
Het "waarom" zal vast (in ieder geval deels) te verklaren zijn op dezelfde manier dan verzekeringen. Sommigen betalen alleen en claimen niet en de mensen die wel claimen krijgen vaak meer terug dan hun verzekeringskosten. Als iedereen een vast percentage moet afdragen dek je daarmee risico voor de kosten die bij een rechtzaak horen af. Slechts in sommige gevallen zal het zover komen en dan kost het ze meer geld dan het oplevert. In dat laatste geval zou je niet blij worden als je opeens een rekening van een paar duizend euro moet betalen.

En inderdaad niks mis met een beetje op je geld letten, maar let er wel op of de hoeveelheid energie die je erin steekt in verhouding staat tot de "winst" :)
pi_104670449
Mijn proces gaat verder. Natuurlijk niets van de SAS manager gehoord. Mezelf geinformeerd bij het Zweedse konsumentverket en konsument Europa, en op aanraden van de laatste nogmaals een claim ingediend bij SAS, nu via het EU formulier. Daar een begeleidende brief bij geschreven:

quote:
With this letter and the attached EU complaint form, I would like to claim a compensation of 250 Euro for the cancelled flight SK1555 on 29 September 2011. The flight was scheduled to depart from Stockholm Arlanda Airport to Schiphol Amsterdam at 15.00, but was cancelled on the previous day, 28 September 2011. This flight was scheduled to land at 17.00. I opted to take the re-routing option, and was placed on SAS flight SK557 that departed from Arlanda to Schiphol at 17.30 and landed at 19.40, which meant that I arrived more than two and a half hours later at my destination airport.

This is the second time I make my claim to SAS. In my first time, I communicated both with ADat Customer Relations and I received a letter from GN. They both claimed that the flight was cancelled for technical problems, and this caused an extra ordinary circumstance. I would like to point out to you that the European Court of Justice in the case C-549/07 (Wallentin-Hermann vs. Alitalia) has ruled that technical problems do not constitute extraordinary circumstances, but are merely a normal exercise of an air carriers activity. Especially the fact that SK1555 was already cancelled a day before scheduled departure (thus on 28 September 2011) points to the fact that cancellation could have been avoided.

I am thus of the opinion that my claim to a financial compensation of 250 Euros under EU261/2004 still holds, and I urge you to revise this matter. If I have not heard from you within the next four weeks I will take this matter to Allmänna Reklamationsnämden, and if necessary further.

Please find attached the EU Complaint Form for Air Passengers Right, copies from my previous communications with Customer Relations as well as a copy of my original ticket and the re-routing information.

Trusting that you will respond to this claim soon I remain,

Yours sincerely,
Dit via mail en post opgestuurd, en nu maar afwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jagärtrut op 22-11-2011 13:05:16 ]
pi_104869996
Het is alweer een tijdje geleden, dus maar even een update...
Kennelijk heeft hoog van de toren blazen en met jurisprudentie strooien toch het gewenste effect.

Het is nu trouwens wel een erg goedkope vakantie geworden, een retourtje Laos voor netto 60 euro... Daar kan ryanair niet tegenop ;)
pi_104874605
Wow, wat goed Stavromulabeta!

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met m'n 'case'..
pi_104879902
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 13:45 schreef Jagärtrut het volgende:
Wow, wat goed Stavromulabeta!

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met m'n 'case'..
Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?
pi_104887223
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:49 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Heb je al een standaard-afwijzing al ontvangen of iets anders van SAS over gehoord?
zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.
pi_104887731
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 18:24 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zie de post boven je. Dat was deze week, dus ik denk eigenlijk niets te horen voor kerst.
In theorie moeten ze het binnen 14 dagen afhandelen... Maar bij mij heeft het ook een half jaar geduurd.
pi_105047974
Ja, kan iemand mij hiermee helpen?

Begin 2007 was mijn vlucht van Bratislava naar Amsterdam 3.5 uur vertraagd. En ik las dus laatst dat ik daar evt nog een vergoeding voor kon krijgen. Hoeveel zal dit ongeveer zijn? En oja, het was bij SkyEurope en die bestaan inmiddels niet meer. Telt het dan nog? :')
pi_105082173
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:42 schreef Ahoy- het volgende:
Ja, kan iemand mij hiermee helpen?

Begin 2007 was mijn vlucht van Bratislava naar Amsterdam 3.5 uur vertraagd. En ik las dus laatst dat ik daar evt nog een vergoeding voor kon krijgen. Hoeveel zal dit ongeveer zijn? En oja, het was bij SkyEurope en die bestaan inmiddels niet meer. Telt het dan nog? :')
Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.

Evenals Amsterdam Airlines inmiddels. Echter hebben wij 1250 euro van de 1600 euro vergoed gekregen via onze rechtsbijstandverzekering. Achteraf een goede beslissing aangezien de airline inmiddels dus failliet is.

Uiteraard heb ik het eerst via de airline zelf geprobeerd met als resultaat een welbekende standaardbrief waarin de claim werd afgewezen.

Mijn advies is dan ook om via je rechtsbijstandverzekering te vragen om hulp bij een claim. Misschien bieden ze je een afkoopsom aan en dan ben je verder van het gezeik af.
  vrijdag 2 december 2011 @ 00:37:15 #98
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_105082639
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:24 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Nee, de luchtvaartmaatschappij dient dat bedrag te vergoeden en die is in dit geval failliet.

Evenals Amsterdam Airlines inmiddels. Echter hebben wij 1250 euro van de 1600 euro vergoed gekregen via onze rechtsbijstandverzekering. Achteraf een goede beslissing aangezien de airline inmiddels dus failliet is.

Uiteraard heb ik het eerst via de airline zelf geprobeerd met als resultaat een welbekende standaardbrief waarin de claim werd afgewezen.

Mijn advies is dan ook om via je rechtsbijstandverzekering te vragen om hulp bij een claim. Misschien bieden ze je een afkoopsom aan en dan ben je verder van het gezeik af.
Dit had ik ook moeten doen, ipv EUClaim inschakelen. Fuck me.
pi_105198740
Ik kreeg onlangs een nieuwe ABN AMRO creditcard en in het foldertje las ik dat er een gratis bagagevertragingsverzekering en vluchtvertragingsverzekering in het pakket diensten zit.

Dit klonk interessant en ik heb het even opgezocht in de algemene voorwaarden:

quote:
Bijzondere Voorwaarden Dekking Vlucht- en bagagevertraging
Artikel 29
Dekking
De dekking Vlucht- en bagagevertraging geldt alleen tijdens een reis per vliegtuig.
Artikel 30
Omvang van de dekking
1. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de extra verblijf- en/of telefoonkosten die de verzekerde moet maken bij vertraging van het vliegtuig waar de verzekerde voor de reis gebruik van maakt door weersinvloeden of stakings-, stiptheids-, protest- en solidariteitsacties. De vertraging moet:
- bij een lijnvlucht minimaal 4 uur bedragen;
- bij een chartervlucht minimaal 8 uur bedragen.
Deze kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 150,- per verzekerde per gebeurtenis.
2. ASR Schadeverzekering biedt dekking voor de kosten die de verzekerde moet maken voor de noodzakelijke aanschaf van vervangende zaken, als de verzekerde niet binnen 8 uur na het tijdstip van aankomst van het vliegtuig over zijn bagage kan beschikken. ASR Schadeverzekering biedt deze dekking alleen voor vluchten naar het buitenland. De kosten vergoedt ASR Schadeverzekering tot een maximum van ¤ 125,- per verzekerde per dag en tot maximaal ¤ 1.000,- per gebeurtenis.
Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.

Ik heb eigenlijk liever dat ABN AMRO de jaarlijkse kosten verminderd dan dit soort onzin te verzekeren, maar aangezien deze verzekering er dan toch is, vond ik het wel nuttig om hier te melden.
pi_105220006
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 08:58 schreef jaco het volgende:
Ik kreeg onlangs een nieuwe ABN AMRO creditcard en in het foldertje las ik dat er een gratis bagagevertragingsverzekering en vluchtvertragingsverzekering in het pakket diensten zit.

Dit klonk interessant en ik heb het even opgezocht in de algemene voorwaarden:

[..]

Het werd mij niet duidelijk of je deze extra verblijfkosten met je ABN AMRO creditcard moet betalen om ze naderhand te kunnen declareren. Het lijkt mij echter van wel.

Ik heb eigenlijk liever dat ABN AMRO de jaarlijkse kosten verminderd dan dit soort onzin te verzekeren, maar aangezien deze verzekering er dan toch is, vond ik het wel nuttig om hier te melden.
Wel vreemd, aangezien de luchtvaartmaatschappij dat soort geintjes ook al hoort te vergoeden. Het lijkt me niet dat je je kosten twee keer kunt terugkrijgen, dus wat dat betreft is die verzekering volstrekt nutteloos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')