abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89534641

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

==========================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 2% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 05-12-2010 23:32:53 ]
pi_89534677
He bah, dat was niet de bedoeling... moet ik ineens de moeite gaan nemen een nieuw topic te openen... :P

Hier de sluitpost:

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 22:58 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
D'r is trouwens in het oosten van het land vrij weinig aan de hand momenteel. Daar lag het vorig jaar met die sneeuwbui ook behoorlijk plat, dus ze doen wel iets goed!
pi_89534680
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 22:58 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
D'r is trouwens in het oosten van het land vrij weinig aan de hand momenteel. Daar lag het vorig jaar met die sneeuwbui ook behoorlijk plat, dus ze doen wel iets goed!
Hier "viel" het ook wel mee met de sneeuw als je kijkt naar andere delen van Nederland.
  zaterdag 4 december 2010 @ 23:02:13 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89534710
Al moet ik zeggen dat ik dit plaatje wel leuk gedaan vind:
pi_89534886
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 23:01 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Hier "viel" het ook wel mee met de sneeuw als je kijkt naar andere delen van Nederland.
Ik ben vandaag in Enschede in in Deventer geweest, en er ligt hier in Deventer wel wat meer inderdaad, maar ook hier rijden alle treinen nog prima!
pi_89535380
Vrijdag 3 december 2010


Ten behoeve van het opleiden van machinisten van NSR voor het rijden van de Citynightline en Euronight per 12 december 2010 tussen Amsterdam en Emmerich, vinden er enkele vrijdagen op rij scholingsritten plaats tussen Arnhem en Emmerich. In een wit Elten vanaf de nieuw gecreëerde bult is Plan V stel 913 bezig aan zijn tweede slag Duitsland als trein 882108.
  zaterdag 4 december 2010 @ 23:27:50 #7
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_89535750
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 23:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Vrijdag 3 december 2010

[ link | afbeelding ]
Ten behoeve van het opleiden van machinisten van NSR voor het rijden van de Citynightline en Euronight per 12 december 2010 tussen Amsterdam en Emmerich, vinden er enkele vrijdagen op rij scholingsritten plaats tussen Arnhem en Emmerich. In een wit Elten vanaf de nieuw gecreëerde bult is Plan V stel 913 bezig aan zijn tweede slag Duitsland als trein 882108.
Heel fraai!
Nieuwe gecreëerde bult? Is dat sneeuwtechnisch of mensenwerk daar te plekke?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_89535956
Plan V is gewoon niet alleen niet weg te denken, het is gewoon niet weg te SLAAN uit het spoorbeeld, Sinds 1970 al niet hoor, trouwens :D _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 december 2010 @ 23:37:41 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_89536126
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 23:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Plan V is gewoon niet alleen niet weg te denken, het is gewoon niet weg te SLAAN uit het spoorbeeld, Sinds 1970 al niet hoor, trouwens :D _O_
Onverwoestbaar
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_89538091
Alles leuk en aardig, maar we zien nu dat er op de VIERDE van de DRIE-EN-NEGENTIG dagen die de winter lang is, al naar de laatste noodmaatregelen gegrepen moet worden. Ik weet het niet hoor, maar al die leuterpraat van "we zijn er klaar voor" ligt al LANG op de bodem van de vuilcontainer. En we zijn nog geen week onderweg. Wat verwacht je nou van ons, reizigerspubliek? Begrip? Vergeet het. Geduld? Vergeet het.

Hier gebeurt precies waar ik, en met mij iedereen die er langer dan een kwart seconde over nagedacht heeft, ZO bang voor was. De reality slap. Mja, ik en de sceptici met mij hebben gelijk gekregen. Joepie. Wat is het waard? Geen stuiver, alles staat stil en blijft stil staan. En God wat zijn DIT toch extreme omstandigheden die NIEMAND ooit had kunnen voorzien. Bla bla bla. Bla. Leuter maar raak zolang je wilt, maar voor dit falen kan gewoon geen enkel begrip meer bestaan. En dan is het pas 4 december. Diep, diep droevig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89539506
Winter begint pas de 21ste, we leven nog in de herfst ;)
  zondag 5 december 2010 @ 01:22:08 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89540097
* James1988 is het eens met wat Dr_Flash te melden heeft

Dat men vorig jaar verrast werd door de hevige winter na een flinke tijd van relatief zachte winters kan ik me nog enigszins voorstellen. Dat al het materieel wat de laatste 15 jaar is aangeschaft kennelijk is gebouwd voor Italië/Spanje-achtige weerstypen vind ik al twijfelachtig maar kan ik me nog voorstellen met alle rapporten over "De aarde wordt steeds warmer en dit is onomkeerbaar en allemaal onze schuld" in het achterhoofd (die nu onzin blijken te zijn).

Dat we in 2010 nog geen week sneeuw hebben en het spoorland alweer tot stilstand komt is gewoon too much. ProRail heeft 10 maanden de tijd gehad om zich voor te bereiden en klopt zich op de borst dat het allemaal gelukt is, maar vandaag is gewoon het tegendeel bewezen.

Leuk dat er 2300 wissels helemaal klaar zijn voor de winter, maar als er vervolgens alsnog bij bosjes wissels uitvallen schiet dat niet op. Geweldig prachtig mooi dat de elektrische installaties van veel treinen zijn gefixt of geheel vervangen, maar als je nieuwste materieel - waarvan de uitrol zelfs nog loopt - overal strandt en niet eens een fly-over op kan is het gewoon ouderwetse meuk. Gelijkvloerse meuk, maar nog steeds meuk.

En wij als reizigers hebben het maar te slikken... we moeten toch naar ons werk, en op de wegen is het ook een chaos. Thuiswerken is voor slechts een deel van ons mogelijk, lang niet voor iedereen, dus we moeten alsnog het koekblik op rubberbanden of de banaan op stalen wielen in.

Ik krijg genoeg van dit gefaal.. kan ÖBB-Infrastruktur ProRail niet overnemen? Zij hebben meer dan genoeg ervaring met sneeuw...


Deze net ergens op het web gezien... niet helemaal mee eens, ProRail doet ook een hoop goede dingen. Maar nu falen ze wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door James1988 op 05-12-2010 02:33:50 ]
  zondag 5 december 2010 @ 07:53:03 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_89542710
Nou, ik waag het er op!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 5 december 2010 @ 08:32:44 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_89542785
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 23:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Plan V is gewoon niet alleen niet weg te denken, het is gewoon niet weg te SLAAN uit het spoorbeeld, Sinds 1970 al niet hoor, trouwens :D _O_
NS Reizigers heeft opnieuw besloten om 20 Plan V stellen die per 13 december terzijde zouden, op de baan te houden. Vorig jaar waren er teveel defecten, en ze hopen nu meer materieel op de baan te houden. Plan V kunnen ze nog steeds niet kwijt...

ICM heeft veel defecten minder: Die problemen lijken grotendeels wel opgelost. VIRM en SLeT schijnt nu nog problemen gehad te hebben.
  zondag 5 december 2010 @ 08:36:25 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_89542793
quote:
Op zondag 5 december 2010 01:02 schreef Wimpeh het volgende:
Winter begint pas de 21ste, we leven nog in de herfst ;)
Ligt eraan. Volgens de meteorologische definitie is het al vijf dagen winter.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_89543103
Het was werkelijk niet te geloven. Mijn vrouw en ik gingen een dagje vanuit Oost Groningen naar Gouda. De heenreis verliep wel goed, we kwamen redelijk op tijd in Gouda. Toen begon het, tegen de weersvoorspelling in, te sneeuwen.
We volgden teletekst 751 om de meldingen te volgen.
Er kwam in de loop van de dag her en der wel een storing, maar niet op ons traject.
Eenmaal op Gouda aangekomen bleken daar al tweeenhalf uur mensen staan te wachten op de stoptrein naar Utrecht (intereshitties reden niet). Voor Utrecht kwamen we tot stilstand, er was geen spoor/perron vrij.
Na twintig minuten hobbelden wij verder. Er waren sporen genoeg vrij, er stond namelijk ene enkele andere trein. Boven in de hal was het chaos. Iedereen keek naar een blaauw bord waarop niets stond. De electronische borden vermelden vrolijk nog wat meldingen van werkzaamheden Amersfoort-Amsterdam en bij de NS infobalie stond: NIEMAND !
Tienduizenden mensen drommen in de hal, toen ik ineens een geel vest zag: een ns-medewerker die zei dat we naar spoor 7 moesten voor Amersfoort.
Daar wachtten we. En wachtten en wachtten. De trein naar Berlin zou daar komen; dat klopte, die stond die 20 minuten wachten naast ons (had ik gezien). Maar die kwam niet. Een omroepbericht volgde: spoor 9. De massa verplaatste zich en wij gingen gelukkig beneden langs (tip voor iedereen !!) en dus niet door de hal. We bemachtigden een plekje en nadat er echt niemand meer in kon, reden we naar Amersfoort. Daar aangekomen was het station bijna uitgestorven.
Maar op een gegeven moment kwam er een intercity naar Zwolle. Daar volgde op een gegeven moment de intercity uit Groningen (1 stel) die direct weer terugreed. Met zijn allen gepropt in dat ene stel, boemelden we via Assen naar Groningen. 1 minuut overstap en we kwamen thuis. Slechts 1 uur vertraging !
Maar wanneer ik het geweten had, had ik de reis de volgende dag aangevangen. Maar ja, de communicatie naar teletekst en uberhaupt op de stations, was gewoon bagger. Later thuis lazen we berichten op nieuws-sites, die verzachtend uitdrukten van wat wij meemaakten; wel wat oponthoud, maar niet de totale chaos die wij met name in Utrecht aantroffen.
Hoe kan dat nu ? Wat nou: We zijn er klaar voor. Je zou bij de volgende NS-commercial met die strekking toch een steen door je TV gooien ?
Ns was puinhoop, is puinhoop en het lijkt erop dat het ook wel zo zal blijven. Want laten we wel zij: okay er was sneeuw. Maar was het nou echt allemaal zo erg dat het dit tot gevolg heeft ? Ik snap dat niet. Ga ze dat maar uitleggen in Scandinavie, Zwitserland, Oostenrijk, Roemenie, Polen. Een dikke bende na een beetje sneeuw. En informatie: Ho maar.
pi_89543483
Als je met de auto was gegaan had je ook minstens een uur vertraging gehad.
Maar over al die extra files die dan ontstaan omdat men er totaal niet op is voorbereid dat het gaat sneeuwen (ja, de bestuurders bijvoorbeeld!) daar hoor je niemand zo hard over klagen!
  zondag 5 december 2010 @ 10:31:30 #18
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_89543636
Ik denk niet dat alle problemen door winterweer te voorkomen zijn.

Wat wel te voorkomen is, is een modderfiguur slaan doordat je zo hard hebt geroepen dat je winterklaar bent. Men had beter kunnen zeggen: het gaat sneeuwen, dus hou rekening met problemen en vertragingen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_89544822
Als ik met de auto moest, dan had ik mijn reis uitgesteld.
Als er op teletekst had gestaan dat Gouda-Utrecht een probleem was (was al ruim 2uur bekend), dan had ik mijn treinreis eveneens uitgesteld.
Het probleem met de NS is al jaren: Communicatie.
pi_89545100
Het moet trouwens niet veel gekker worden. Nou rijdt er zelfs al SGMm in de 3600! Gelukkig hoef ik alleen maar het kleine stukje Deventer-Zwolle.
  zondag 5 december 2010 @ 12:11:29 #21
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_89545533
De hafas voor 2011 is gratis te downloaden opde site van die bahn http://trunc.it/d4459
  zondag 5 december 2010 @ 12:13:46 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_89545588
Wat is dit, log je na 3 maanden weer eens in op Fok, weg foksilver, weg voorkeurenmenu... :|
pi_89545730
Duckie :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 5 december 2010 @ 12:21:09 #24
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_89545797
Gelukkig ben ik niet meer afhankelijk van prorail, hier rijd alles gewoon min of meer, misschien niet op tijd, maar het rijd..

En als er toch een zooitje uitvalt is er altijd wel een machinist die een ledig mat ritje openstelt voor reizigers (tot aan het station bij het depot )...

En gratis vervoer met oud en nieuw
pi_89546053
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 12:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:
De hafas voor 2011 is gratis te downloaden opde site van die bahn http://trunc.it/d4459
En dan denk je, kom laat ik een vage link naar trunc.it plaatsen? Link dan gewoon naar de DB site...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')