abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87837323

Welkom in alweer deel 266 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:13:19 #2
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_87837457
wil* :( :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_87837502

Vroegah, of toch niet.
pi_87837608
Dat NS-teken op de neus is best wel mooier dan het huidige.
dag
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:19:25 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87837691
* James1988 zwaait

Chococookie was lekker ;D

En die issues met de V250 verbazen me niets.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:20:09 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_87837723
TT spelling fuckup weggepoetst :*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_87837779
Nu nog Socios.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:46:47 #8
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_87838635
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:14 schreef Zug-Chef het volgende:
[ afbeelding ]
Vroegah, of toch niet.
Toch niet aan de digitale CTA te zien ;)
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:54:54 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87838900
Het plaatje is iig niet van lang geleden :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87838989
29 december 2007 :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:03:18 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87839164
Had al een vermoeden dat het voor de filmopnames was, omdat de 766 daar strak in de lak zat.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:35:32 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87840170
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:09 schreef Crientj het volgende:
Ze mogen die dingen ook wel bij een normale ah verkopen. :') Of binnenkort weer in de aanbieding gaan, dan haal ik dr ook weer eentje.

He verdorie, nu heb ik zin in een 714. (Plu code voor zo'n trip. choc cookie ;D)
Die cookies hebben ze idd. niet bij de AH. Tropical dingen wel. Weet de exacte benaming ff niet, maar liggen iig naast de chococookies
pi_87840189
Spelen jullie ook treinsimulators op de pc ? :@
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:50:34 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87840637
quote:
Ook deze is verre van af. Ook hier moet nog de nodige uurtjes aan gesleuteld worden voordat men er zelfstandig mee kan rijden. Meer zeg ik niet over dat treinstel.
(uit hetzelfde topic op Somda)

Wat zijn dat voor prutsers dan?
pi_87840649
Toch blijft het een raar verhaal hoor.. De FrecciaRossa treinen doen het voor zover ik weet prima. Goed, het onderstel is nog brakker dan dat van een ICRm rijtuig maar rijden met 300km/h doet-ie zonder moeite.
pi_87840849
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 18:36 schreef Stokstaart het volgende:
Spelen jullie ook treinsimulators op de pc ? :@
_O_ Transport Tycoon
dag
pi_87840886
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 19:01 schreef Peter het volgende:

[..]

_O_ Transport Tycoon
Aight een classic :D
Maar geen Railsimulator 2 , Railworks of Trainz 2010 ?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:03:50 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87840925
De ETR500's stammen uit een tijdperk voordat Ansaldo Trasporti en Breda Costruzioni Ferroviarie werden samengevoegd in 2001. Vrijwel alles wat er sinds 2001 uit dat bedrijf is gekomen is bagger - IC4, V250, de metro's en trams voor verschillende steden, enzovoorts. Ik denk dat het fout is gegaan bij het samenvoegen van die bedrijven.

De FrecciaRossa's (ETR 500) komen uit 1993, ver voor die merger dus.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:05:21 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87840973
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 18:52 schreef Ireyon het volgende:
Toch blijft het een raar verhaal hoor.. De FrecciaRossa treinen doen het voor zover ik weet prima. Goed, het onderstel is nog brakker dan dat van een ICRm rijtuig maar rijden met 300km/h doet-ie zonder moeite.
Wat is er mis met die FrecciaRossa? Ik vind de hogesnelheidstreinen in Italië echt prima!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:06:06 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87840986
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 19:02 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Aight een classic :D
Maar geen Railsimulator 2 , Railworks of Trainz 2010 ?
Ja, hier Railworks via Steam. En vroeger veel Transport Tycoon, MSTS, Locomotion.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87841280
Ik zit liever in die snellere regiotreinen, zoals die tussen Milano, Verona en Venezia rijden. Vrij snel, wel wat stops maar gewoon 3x goedkoper dan die FrecciaRossa dinges
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:37:20 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_87842165
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_87842247
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 19:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat is er mis met die FrecciaRossa? Ik vind de hogesnelheidstreinen in Italië echt prima!
Dat zeg ik toch :P . Alleen dat onderstel vond ik nogal lawaai maken, maar dat kan ook komen omdat we vooral door het 80km aan tunnels HSL-traject tussen Bologna en Firenze reden.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:46:28 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87842510
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 19:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch :P . Alleen dat onderstel vond ik nogal lawaai maken, maar dat kan ook komen omdat we vooral door het 80km aan tunnels HSL-traject tussen Bologna en Firenze reden.
Oh ja. :') 98% tunnel of zo?

Wel werkende ERTMS volgens mij...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87843204
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 15:15 schreef Crientj het volgende:

[..]

Lastig? Alles maar zo makkelijk mogelijk.
Dr zit een wisselautomaat ergens op CS, zelfs een wisselkantoor. Maar wat doet iedereen, bij ons vragen of ze net dat 10tje kunnen wisselen in muntgeld. Euh nee, mogen wij niet.
Gaan ze vragen bij een collega, mag ik dit wisselen voor de koffieautomaat? Dat zijn wij verplicht, terwijl ze dan keihard naar buiten lopen. :r
Lievelieve schat. Het ging hier om Emmen. Emmen Centraal zo je wil :') Daar hebben ze zulscksz niet :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')