abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 mei 2010 @ 15:05:55 #1
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_80969965
Leuk dat Portugal, Spanje, Ierland en Italie mee betalen. Die verwachten het geld waarschijnlijk binnen niet afzienbare tijd dubbel en dwars terug te krijgen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_80970164
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  Moderator maandag 3 mei 2010 @ 15:19:09 #4
236264 crew  capricia
pi_80970362
Nederland maakt parlementair voorbehoud
quote:
[..]
Bij het sluiten van het akkoord, heeft de minister een parlementair voorbehoud gemaakt. Het parlement neemt uiteindelijk de beslissing. Voor vrijdag staat een debat met de minister geagendeerd met financieel woordvoerders van de verschillende fracties. De meerderheid van de Tweede Kamer stemt in. Waarschijnlijk zullen alleen de PVV (Geert Wilders) en Rita Verdonk tegenstemmen. [,,]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 mei 2010 @ 15:21:14 #5
862 Arcee
Look closer
pi_80970436
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_80970475
quote:
Op maandag 3 mei 2010 15:21 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
mooie cartoon
pi_80970788
quote:
May 3, 2010 -- Updated 1318 GMT
Athens, Greece (CNN) -- Greek workers went on strike Monday, marching to parliament to protest cuts in government spending demanded by international funders.
Garbage collectors, cleaners, municipal office workers and other local government staff gathered Monday morning, waving banners with slogans like "Get your hands off our rights.
Ik begrijp dit niet, denken die vakboden daar nou echt dat ze door te staken iets oplossen?

[ Bericht 0% gewijzigd door lutser.com op 03-05-2010 16:27:37 ]
  maandag 3 mei 2010 @ 15:32:18 #8
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_80970807
quote:
Op maandag 3 mei 2010 15:07 schreef Boris_Karloff het volgende:
Leuk dat Portugal, Spanje, Ierland en Italie mee betalen. Die verwachten het geld waarschijnlijk binnen niet afzienbare tijd dubbel en dwars terug te krijgen.
kunnen hun begrotingen dat eigenlijk wel aan?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  maandag 3 mei 2010 @ 15:47:20 #9
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80971313
quote:
Op maandag 3 mei 2010 15:21 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  maandag 3 mei 2010 @ 16:05:25 #10
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_80972032
Als Spanje en Portugal geld nodig hebben, gaat Griekenland dan ook mee betalen?
Bedankt Hans.
pi_80972332
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:05 schreef bascross het volgende:
Als Spanje en Portugal geld nodig hebben, gaat Griekenland dan ook mee betalen?
Hoe?
  maandag 3 mei 2010 @ 16:16:10 #12
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_80972431
Met het geleende geld van de andere EU-leden natuurlijk. Het geld dat Nederland weggeeft aan Griekenland wordt toch ook opgehaald met obligaties?
Bedankt Hans.
  maandag 3 mei 2010 @ 16:18:18 #13
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_80972511
quote:
Op maandag 3 mei 2010 15:31 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Ik begrijp dit niet, denken die vakboden daar nou echt dat ze op door te staken iets oplossen?
af en toe zou je willen dat ze op dat soort mensen zouden schieten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_80973023
Snap best dat die Grieken er niet blij mee zijn. In Nederland doet men al moeilijk over een AOW verhoging van 2 jaar, dus als het van 52 naar 67 gaat kan je wel wat meer protesten verwachten.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_80973847
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:31 schreef Mortaxx het volgende:
Snap best dat die Grieken er niet blij mee zijn. In Nederland doet men al moeilijk over een AOW verhoging van 2 jaar, dus als het van 52 naar 67 gaat kan je wel wat meer protesten verwachten.
Ach het duurt even voor ze die protest-reflex kwijt zijn, ze begrijpen nog niet helemaal dat minder nog altijd beter is dan helemaal niks meer. Dat zal hun regering ze duidelijk moeten maken.

Waar ik wel helemaal verdrietig van word is de 'bijdrage' van de banken aan de reddingsoperatie. Volgens mij is het juist zaak dat die banken minder geld hebben uitstaan bij Griekenland, zodat het minder pregnant wordt om ze te redden bij een Grieks faillissement of herstructurering. En dan gaan demagogen in het noorden die banken dwingen om meer geld in Griekenland te steken, waardoor ons eigen hoofd dus weer verder de strop in gaat.
  maandag 3 mei 2010 @ 17:26:05 #16
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_80975119
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:31 schreef Mortaxx het volgende:
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er in Griekenland dan ook van die belachelijke sociale regelingen zijn, zoals een pensioenleeftijd van 52 jaar. Blijkbaar loont het in de ogen van de Grieken om veel te klagen. Dat dit kortzichtig denken is, ach... 'na ons de zondvloed'.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_80975261
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:53 schreef HiZ het volgende:
Waar ik wel helemaal verdrietig van word is de 'bijdrage' van de banken aan de reddingsoperatie. Volgens mij is het juist zaak dat die banken minder geld hebben uitstaan bij Griekenland, zodat het minder pregnant wordt om ze te redden bij een Grieks faillissement of herstructurering. En dan gaan demagogen in het noorden die banken dwingen om meer geld in Griekenland te steken, waardoor ons eigen hoofd dus weer verder de strop in gaat.
Als banken nu massaal hun geld weghalen uit Griekenland is het gedaan met het land. Dan zal het kaartenhuis sneller in elkaar donderen. Grote geld bedragen daar weghalen is dus geen optie.

Wat dus te doen? Banken hedgen tegen een mogelijk default van Griekenland en in de tussentijd lobbyen voor een bail out. En dat is exact wat je nu ook ziet.

Die banken die enorme exposures hebben in Griekenland verdienen helemaal geen bail out. Bij al die financiele instellingen werkenden honderden tot duizenden financiele adviseurs die kundig genoeg moeten zijn om risico van return te scheiden. Dat ze allemaal oogkleppen op hebben is toch niet de schuld van de belastingbetaler?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_80975779
quote:
Op maandag 3 mei 2010 15:31 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Ik begrijp dit niet, denken die vakboden daar nou echt dat ze door te staken iets oplossen?
Ze willen toch op de een of andere manier niets doen. Even ongeacht van het feit of het eerlijk of hun verdiende loon is, het is wel echt een gigantische achteruitgang.
  maandag 3 mei 2010 @ 19:15:02 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80978617
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:53 schreef HiZ het volgende:

Volgens mij is die "bijdrage" van de banken puur een politieke truuk zodat politici kunnen zeggen: "kijk, wij dwingen die kutbanken om ook mee te betalen".

Wat er in de praktijk natuurlijk gebeurt is dat de banken via de voordeur een miljard ofzo bijdragen aan het reddingsplan (= PR) en via de achterdeur als een haas hun Griekse staatsobligatie posities afbouwen door ze gewoon te verkopen op de vrije markt. Dat is volgens mij ook de enige reden waarom Duitsland en Frankrijk nu instemmen met dat plan: hun banken in de gelegenheid stellen om hun Griekse exposure af te bouwen.

Dit plaatje laat zien dat de markt er geen vertrouwen in heeft. Op korte termijn is het risico even verminderd maar er wordt nog steeds een grote kans op default ingeprijsd over 1 of 2 jaar.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80980374
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Volgens mij is die "bijdrage" van de banken puur een politieke truuk zodat politici kunnen zeggen: "kijk, wij dwingen die kutbanken om ook mee te betalen".
Natuurlijk is dat puur PR. Ik denk dat niemand dat ook zal betwisten!
quote:
Wat er in de praktijk natuurlijk gebeurt is dat de banken via de voordeur een miljard ofzo bijdragen aan het reddingsplan (= PR) en via de achterdeur als een haas hun Griekse staatsobligatie posities afbouwen door ze gewoon te verkopen op de vrije markt. Dat is volgens mij ook de enige reden waarom Duitsland en Frankrijk nu instemmen met dat plan: hun banken in de gelegenheid stellen om hun Griekse exposure af te bouwen.
Ik heb nog steeds maar weinig reacties gehoord over het feit dat banken stevig gehedged zitten tegen behoorlijke terugval van Griekenland. Eigenlijk al vanaf het moment dat de Hellenic Capital Market Commission het shorten op de griekse markt ging verbieden. Het is meer het verschuiven van kapitaal in posities die weinig (indirect) exposure hebben in Griekenland. En met lage rentes kun je nog wel wat extra posities tegen de default van Europese landen uitbouwen. Maar ze kunnen natuurlijk niet massaal hun geld uit die landen halen. Dan stort het kaartenhuis in. Gewoon lobbyen voor die bail out en op een bepaald moment als het rustiger wordt je geld er uit trekken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  maandag 3 mei 2010 @ 20:47:51 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80982901
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:54 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik heb nog steeds maar weinig reacties gehoord over het feit dat banken stevig gehedged zitten tegen behoorlijke terugval van Griekenland. Eigenlijk al vanaf het moment dat de Hellenic Capital Market Commission het shorten op de griekse markt ging verbieden. Het is meer het verschuiven van kapitaal in posities die weinig (indirect) exposure hebben in Griekenland. En met lage rentes kun je nog wel wat extra posities tegen de default van Europese landen uitbouwen. Maar ze kunnen natuurlijk niet massaal hun geld uit die landen halen. Dan stort het kaartenhuis in. Gewoon lobbyen voor die bail out en op een bepaald moment als het rustiger wordt je geld er uit trekken.
Ik weet niet wat voor exposure die banken hebben, dus ik ga maar af op de (grote) getallen die in de pers werden gemeld. Als die risico's zijn afgedekt, dan vraag ik me af: hoe dan? Met CDS? En wie heeft die CDS dan geschreven? Zeker weer een paar van die too big to fail banken die dan door de overheid moeten worden gered?

Met hedgen verdwijnt het verlies niet, het verschuift alleen naar iemand anders. Het verdwijnt niet op een magische manier uit het systeem. Uiteindelijk moet iemand toch dat verlies absorberen!
Mijn reisverslagen
pi_80983886
quote:
Op maandag 3 mei 2010 17:26 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er in Griekenland dan ook van die belachelijke sociale regelingen zijn, zoals een pensioenleeftijd van 52 jaar. Blijkbaar loont het in de ogen van de Grieken om veel te klagen. Dat dit kortzichtig denken is, ach... 'na ons de zondvloed'.
Ik wilde net zeggen.... Ik weet niet of het al langs is geweest, maar het is in deze tijden toch ondenkbaar dat je met je 52ste met pensioen gaat incl 13de en 14de maand? Kijken die Grieken dan niet naar de wereld? En het overgrote deel van de beroepsbevolking is ambtenaar... no value added dus.

Wat denken die gasten eigenlijk?
  maandag 3 mei 2010 @ 21:15:28 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80984236
Ik heb trouwens een links plan om Griekenland te redden: we laten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen!

Dus: we laten de Chinezen het gewoon betalen. De Chinezen hebben het meeste geld en bovendien zijn zij communistisch (=links) dus zij zullen zeker accoord gaan met mijn plan!
Mijn reisverslagen
  maandag 3 mei 2010 @ 21:17:00 #24
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_80984304
Verkopen aan China kan ook, hebben ze een gratis vakantieland. En dan vangen wij nog wat geld.
Bedankt Hans.
  maandag 3 mei 2010 @ 21:36:57 #25
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80985149
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:17 schreef bascross het volgende:
Verkopen aan China kan ook, hebben ze een gratis vakantieland. En dan vangen wij nog wat geld.
In China hebben ze een vrouwentekort dus het eiland Lesbos volstaat.
  maandag 3 mei 2010 @ 21:40:39 #26
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_80985312
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:36 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

In China hebben ze een vrouwentekort dus het eiland Lesbos volstaat.
Prima deal. Overigens is het natuurlijk geen gratis vakantieland als je er voor betaalt.
Bedankt Hans.
  maandag 3 mei 2010 @ 21:42:06 #27
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_80985378
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:15 schreef SeLang het volgende:
Ik heb trouwens een links plan om Griekenland te redden: we laten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen!

Dus: we laten de Chinezen het gewoon betalen. De Chinezen hebben het meeste geld en bovendien zijn zij communistisch (=links) dus zij zullen zeker accoord gaan met mijn plan!
Ja maar 1 ding zijn ze niet.... en dat is dom
pi_80988086
quote:

[..]

Nu doen wij ook iets te kortzichtig. Begrijp me niet verkeerd, mijn mond viel ook open toen ik hoorde over die pensioenleeftijd die soms het geval is, de 13de en 14de maand die redelijk standaard waren, men is en was daar inderdaad best verwend.

We moeten niet vergeten, iedereen moet daar nu gigantisch veel inleveren. Inleveren is nooit leuk, dus om er nu even vanuit te gaan dat iedereen dit met een lach op zijn gezicht doet.... Buiten dat men dus even 2 maanden imkomen inleveren, gaan de prijzen gigantisch omhoog, komt er ook nog meer BTW en accijnzen bovenop en daalt de koopkracht dus aanzienlijk, en dan vinden wij dat de gewone man/vrouw zich aanstelt? Kom op.

Er kwam toch gisteren/eergisteren ook naar voren dat de meeste Grieken het wel begrijpen? Maar wat je nu ook hoort bij de kleine interviewtjes op straat, men wil een protest laten zien en dat is wel begrijpelijk. Dat een paar mafketels daarmee graag bushokjes in elkaar slaan, ach wij doen dat ook als we een prijs winnen met voetbal (op Twente na dan)
  maandag 3 mei 2010 @ 22:33:40 #29
299076 Bruno25
brunoboy
pi_80988214
Nu in NOVA, afschrijven op de nieuwe schulden van Griekenland aan de EU is onvermijdelijk
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  maandag 3 mei 2010 @ 23:03:57 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80989800
Mijn reisverslagen
pi_80990105
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:07 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Ik wilde net zeggen.... Ik weet niet of het al langs is geweest, maar het is in deze tijden toch ondenkbaar dat je met je 52ste met pensioen gaat incl 13de en 14de maand? Kijken die Grieken dan niet naar de wereld? En het overgrote deel van de beroepsbevolking is ambtenaar... no value added dus.

Tsja, en wat dachten de banken die Griekse staatsobligaties kochten? Die wisten toch ook van deze Griekse toestanden? Eigenlijk vergelijkbaar met de mortgage backed rommel uit de VS. Dat had men (risk management afdelingen in elk geval) ook kunnen zien aankomen, maar men wilde het waarschijnlijk niet zien, of dacht tijdig uit te kunnen stappen...?

En eh... dat de schulden crisis met hoge inflatie 'opgelost' gaat worden lijkt mij ook voor de hand te liggen, want hoe anders?
Goud kan je niet bijdrukken
pi_80990476
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:07 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Maar alles in 1 keer opgeven nou eenmaal protest op. Je kan het de Grieken niet helemaal kwalijk nemen. De banken die Griekse staatsobligaties hebben gekocht en de EU die zich heeft laten voorliegen (laten, want ze wisten natuurlijk best dat de Griekse cijfers in werkelijkheid veel slechter waren) hebben er ook een belangrijke rol in gespeeld. In de aanloop van de Olympische Spelen in Athene las ik een artikel waarin al gezegd werd dat de Griekse financien een puinzooi waren, de OS helemaal niet te betalen waren voor Griekenland en er een hoop boekhoudkundige trucs werden gebruikt om problemen te maskeren. Toen was al bekend hoe Griekenland ervoor stond, als banken zich toen hadden teruggetrokken uit Griekenland hadden we ze nu gewoon kunnen laten vallen.
Jij bent het zonnetje!!!
pi_80991831
Kunnen we geen pact sluiten met Oostenrijk + Benelux + Frankrijk en Duitsland? Stappen we uit de Euro en laten we Griekenland zelf haar zaakjes opknappen. Finland wil vast weer terug naar de Finse Markka.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 01:20:12 #34
271876 copilco
Elvis is dead
pi_80994062
quote:
Op maandag 3 mei 2010 23:58 schreef HPoi het volgende:
Kunnen we geen pact sluiten met Oostenrijk + Benelux + Frankrijk en Duitsland? Stappen we uit de Euro en laten we Griekenland zelf haar zaakjes opknappen. Finland wil vast weer terug naar de Finse Markka.
dien een voorstel in en regel een referendum!

Mijn zegen heb je!
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
  dinsdag 4 mei 2010 @ 08:33:13 #35
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_80996261
quote:
Op maandag 3 mei 2010 23:03 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

serieus: de enige reden dat we Griekenland redden is toch omdat anders niet-mediterrane banken failliet gaan? Het is gewoon een banken bail out

[ Bericht 7% gewijzigd door Outlined op 04-05-2010 13:23:31 ]
pi_80996540
quote:
Laat frankrijk er aub buiten. Die bestaan ook bij de gratie van de europese ontwikkelingshulp, alleen noemen we het landbouwsubsidies. Belgie vind ik een twijvel geval
Doe de Scandinavische landen er maar voor in de plaats.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_80996759
quote:
Bij The Economist hadden ze een ander plan:

(Lees ook het artikel )
  dinsdag 4 mei 2010 @ 09:41:50 #38
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_80997495
tvp; en hoe voelen we ons nu de souvereign debt crisis van Griekenland van Mei 2010 naar Mei 2011 verplaatst is?
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 11:01:20 #39
141482 Q.
JurassiQ
pi_80999718
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 09:41 schreef faustkern het volgende:
tvp; en hoe voelen we ons nu de souvereign debt crisis van Griekenland van Mei 2010 naar Mei 2011 verplaatst is?
... en veel erger is gemaakt. De banken hebben nog meer van die waardeloze troep moeten kopen. Wat een oplossing. . Alsof die Grieken gaan bezuinigen. Het enige wat ze daar kunnen is demonstreren.
For great justice!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 11:23:32 #40
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_81000531
quote:
Huge National Debts Could Push Euro Zone into Bankruptcy
The banking crisis has turned into a crisis of entire nations, and the subprime mortgage bubble into a government debt bubble. This is why precisely the same questions are being asked today, now that entire countries are at risk of collapse, as were being asked in the fall of 2008 when the banks were on the brink: How can the calamity be prevented without laying the ground for an even bigger disaster? Can a crisis based on debt be solved with even more debt? And who will actually rescue the rescuers in the end, the ones who overreached?

At the weekend, euro-zone members and the IMF agreed on a ¤110 billion bailout package over three years. The EU will provide ¤80 billion in loans, with Germany's share over three years amounting to ¤22 billion, including ¤8.4 billion in the first year alone.

The money would be well invested if Athens succeeds in getting its state finances under control within the three-year time period, through rigid austerity measures and successful economic management.

But if it doesn't? Then the money, or at least some of it, will be gone. Then all the things that the rescue measures were intended to prevent could in fact transpire: Lenders would have to write off their claims, banks would have to be rescued once again, speculators would force the rest of the weak PIIGS nations (Portugal, Ireland, Italy, Greece and Spain) to their knees -- and the euro would fall apart.

But what is the alternative? Should Europe simply allow Greece to go bankrupt instead? In that case, the possible future scenario would happen right away instead.

One might argue that it is better to get things over quickly, even if that is painful, rather than prolonging the agony. But one can also hope that everything will turn out for the best in the end. The euro-zone countries prefer to hope, which is why they have agreed to a rescue program that will provide Greece with the funds it can no longer borrow on the open market, now that it is being forced to pay such high interest rates.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_81001936
quote:
[ afbeelding ]
Is dit niet gewoon één groot piramidespel?
pi_81002261
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tja, kan, kan kan, mogelijk, eventueel, misschien... etc etc.. Ik weet het niet hoor.. Er wordt zoveel geroepen, laten we het eerst maar eens afwachten.
pi_81002436
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 11:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Is dit niet gewoon één groot piramidespel?
De bok is iig los...domino is al lang gevallen en nu maar proberen het steentje tegen te houden, met als direct gevolg dat het steentje alleen maar zwaarder wordt.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:22:23 #44
93664 waht
Mushir
pi_81004798
quote:
[ afbeelding ]
Ligt het aan mij of is geheel Europa middels een ijzeren ketting verbonden aan de schepen van Griekenland, Spanje, Italië en Portugal?

En nog een vraag: op wie moet ik nou boos zijn? Het luie Mediteraanse volk? Pro-Europa politici? Ik heb nog genoeg woede uit te delen!
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:30:04 #45
141482 Q.
JurassiQ
pi_81005111
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:22 schreef waht het volgende:

[..]

Ligt het aan mij of is geheel Europa middels een ijzeren ketting verbonden aan de schepen van Griekenland, Spanje, Italië en Portugal?

En nog een vraag: op wie moet ik nou boos zijn? Het luie Mediteraanse volk? Pro-Europa politici? Ik heb nog genoeg woede uit te delen!
Iedereen is schuldig. Noord-Europa voor het gebrekkige toezicht en het niet instellen van fatsoenlijke mechanismen om de tekorten voor de leden binnen de perken te houden en zuid-europa voor het misbruik maken van de situatie. En vooral Griekenland voor jarenlang liegen en bedriegen. Oh. En Goldman Sachs uiteraard.
For great justice!
pi_81005183
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:22 schreef waht het volgende:

[..]

Anti-Europeanen is ook het een en ander te verwijten. Door de gebrekkige politieke integratie heeft dit zaakje juist zo uit de hand kunnen lopen. Monetaire integratie zonder politieke integratie is niet zo'n goed idee, zo blijkt nu.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:37:45 #47
38496 Perrin
pi_81005443
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:31 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Anti-Europeanen is ook het een en ander te verwijten. Door de gebrekkige politieke integratie heeft dit zaakje juist zo uit de hand kunnen lopen. Monetaire integratie zonder politieke integratie is niet zo'n goed idee, zo blijkt nu.
Ja ho eens even, dat enkel een monetaire unie niet werkt, dan riepen veel mensen die tegen het huidige Europese project zijn al luid en duidelijk als tegenargument bij de invoering van de euro.

Dan kun je als voorstander van het euro-avontuur niet eerst alvast je monetaire unie erdoorheen drukken om dan wanneer de onvermijdelijke problemen zich aandienen alsnog met droge ogen degenen die uberhaupt ertegen waren de schuld te geven.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:00:32 #48
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81006390
Net werd gesproken dat deze bail-out misschien tijd geeft aan de banken om zich terug te trekken. Alsof men in de rij staat om Griekse bonds over te nemen van de banken. Als dat gebeurt weet je van te voren al dat, als de banken zich hebben teruggetrokken, men Griekenland eruit trapt . Gewoon uitstel van executie en langer verblijf in onze schijnrijkdom is deze bail-out. Ik ben behoorlijk negatief over de situatie.
shoarma is lekker
pi_81007542
Geenstijl bericht dat Spanje vandaag aan een duikvlucht begonnen is:
http://www.bolsamadrid.es/ing/mercados/acciones/accind1_1.htm
http://www.geenstijl.nl/m(...)ngestort_wie_vo.html

Klopt dit of zijn ze de boel aan het opfokken?
pi_81007658
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:26 schreef Schaffelaar het volgende:
Geenstijl? nee man, die doen dat niet. Dat is tegen hun motto.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:29:16 #51
38496 Perrin
pi_81007659
quote:

Beide?
pi_81007768
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

Beide?
Ik heb er geen verstand van, maar vond het er nogal ernstig uitzien
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:32:22 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81007785
quote:

"De Spaanse index kelderde met 3,4 procent tot een episch dieptepunt. "

"episch dieptepunt"
Ik zie anders nog steeds een epische stijging vanaf het tijdelijke dieptepunt vorig jaar maart.

Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:41:58 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81008158
Portugese staatsobligaties gaan trouwens wel weer opnieuw door het putje. 10yr nu 5.64%.
De EU kan maar beter alvast de volgende emergency meeting plannen
Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:45:56 #55
141482 Q.
JurassiQ
pi_81008278
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:41 schreef SeLang het volgende:
Portugese staatsobligaties gaan trouwens wel weer opnieuw door het putje. 10yr nu 5.64%.
De EU kan maar beter alvast de volgende emergency meeting plannen
Dit kan echt onmogelijk goed aflopen.
For great justice!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:48:54 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81008399
M'n Kiva portefeuille staat trouwens op 14,5% winst sinds december. Dat is 42% annualised
Geheel door wisselkoersverschil natuurlijk
Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:51:25 #57
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81008501
woowoowooow wanneer is het too big to bail-out?
shoarma is lekker
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:54:13 #58
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81008621
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:51 schreef aarsschimmel het volgende:
Als Spanje zich definitief meldt.
Bedankt Hans.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:55:41 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81008661
Ja, deflation is a bitch
- Dalende lonen
- Dalende pensioenen
- Dalende huizenprijzen
- Nog meer overcapaciteit in de industrie (mensen hebben minder te besteden) = margedruk
- Kredietkrimp door defaults
- etc
Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:57:53 #60
38496 Perrin
pi_81008752
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:51 schreef aarsschimmel het volgende:
Ik heb het gevoel dat we dit binnenkort zullen uitvinden..
pi_81009020
Grote vraag is wanneer/of de ECB de persen aan zal zetten.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:05:16 #62
141482 Q.
JurassiQ
pi_81009064
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:54 schreef bascross het volgende:

[..]

Als Spanje zich definitief meldt.
Dat kan volgens mij ook niet lang meer duren. Spanje heeft wel geluk dat haar staatsschuld niet zo extreem is tov het BNP. Maar ja, 20% werkloosheid is ook niet bepaald gezond. .
For great justice!
pi_81009239
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 15:05 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat kan volgens mij ook niet lang meer duren. Spanje heeft wel geluk dat haar staatsschuld niet zo extreem is tov het BNP. Maar ja, 20% werkloosheid is ook niet bepaald gezond. .
Heeft men in spanje niet net zo'n groot zwart circuit als in griekenland?
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:10:38 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81009243
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 15:04 schreef lutser.com het volgende:
Grote vraag is wanneer/of de ECB de persen aan zal zetten.
Niet

Dit wordt gewoon keihard saneren en afschrijven. De ECB kan helemaal geen schuld monetariseren, maar zelfs als ze dat wel kon dan lost het weinig op zoals ik eerder in dit het vorige topic al uitgebreid heb uitgelegd.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:12:42 #65
141482 Q.
JurassiQ
pi_81009308
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 15:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet

Dit wordt gewoon keihard saneren en afschrijven. De ECB kan helemaal geen schuld monetariseren, maar zelfs als ze dat wel kon dan lost het weinig op zoals ik eerder in dit het vorige topic al uitgebreid heb uitgelegd.
Wat op langere termijn een zegen is voor de Euro. Itt de dollar die op langere termijn gedoemd is. Ben wel benieuwd of men in Zuid-Europa de noodzakelijke hervormingen er door krijgt...
For great justice!
pi_81009410
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 15:05 schreef Q. het volgende:

[..]

Spanje heeft 1,1 biljoen euro (1.100 miljard) schuld, als ik dit plaatje moet geloven. Da's toch behoorlijk hoger dan Griekenland. Naar mijn idee is de economie van Spanje niet substantieel groter. Lijkt me een behoorlijk aanjagende factor in hun moment van bedelen bij de EU.
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 15:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet

Heb je zo er een linkje naar toe? Weinig zin om te zoeken
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:35:42 #67
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81014915
20% werkloosheid in Spanje, maar in de praktijk waarschijnlijk veel hoger.
quote:
Dit wordt gewoon keihard saneren en afschrijven.
Ja makkelijk gezegd. De Spaanse economie is al zo verrot en dan zo'n bezuinigingsronde eroverheen...

Overigens, de huidige crisis heeft niet heel veel met de kredietcrisis te maken. Alleen dan de recessie die veroorzaakt is door de kredietcrisis, heeft de begrotingstekorten vergroot. Maar in feite zou dit vroeg of laat gaan gebeuren. Of niet?

Overigens hoe denken jullie over de columns van René Tissen op RTLZ.nl? Ik krijg elke keer zo'n vrolijk warm gevoel van binnen bij het lezen. Bijvoorbeeld: http://www.rtl.nl/%28/fin(...)land_griekenland.xml Hij is wel het meest negatief van iedereen.
shoarma is lekker
pi_81015254
Kan minister De Jager nu ook van die winstgevende leningen verstrekken aan Spanje, Portugal, Italië en Ierland? Nederland gaat dan echt binnenlopen als we De Jager mogen geloven
pi_81017122
Moet ik m'n euro's al omruilen voor andere valuta, of is dat nog niet nodig?

Ik vind het interessant om allemaal te volgen, maar eigenlijk heb ik er vrij weinig verstand van.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:41:43 #70
141482 Q.
JurassiQ
pi_81017528
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:32 schreef Schuifpui het volgende:
Moet ik m'n euro's al omruilen voor andere valuta, of is dat nog niet nodig?

Ik vind het interessant om allemaal te volgen, maar eigenlijk heb ik er vrij weinig verstand van.
Koop goud.
For great justice!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:53:37 #71
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81018085
Ik heb het idee dat dat ook een bubbel is straks. Het is de meest voor de hand liggende en snelle uitvlucht. De prijs van goud is nu echt belachelijk hoog.
shoarma is lekker
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:53:42 #72
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81018092
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Kan minister De Jager nu ook van die winstgevende leningen verstrekken aan Spanje, Portugal, Italië en Ierland? Nederland gaat dan echt binnenlopen als we De Jager mogen geloven
En Griekenland gaat dan de lening die het van de EU heeft gehad tegen 5% weer uitlenen aan Portugal tegen 6% en aan Spanje tegen 7% , dus we worden eigenlijk allemaal rijk

Super stagflatie is on its way
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:00:21 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81018389
Griekse 10yr yield gestegen naar 9.54%
Portugese 10yr yield gestegen naar 5.77%
Nederlandse 10yr yield gedaald naar 3.17%

Iedereen vlucht in veilige Nederlandse schuld
Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:02:43 #74
141482 Q.
JurassiQ
pi_81018503
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:00 schreef SeLang het volgende:

En met die veilige Nederlandse schuld kopen wij weer van die waardeloze Griekse bagger op. Hoezo krom? !
For great justice!
pi_81018524
quote:

En het geld wat ze aan Nederland geven komt uiteindelijk weer in die andere landen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:03:44 #76
141482 Q.
JurassiQ
pi_81018559
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:53 schreef aarsschimmel het volgende:
Ik heb het idee dat dat ook een bubbel is straks. Het is de meest voor de hand liggende en snelle uitvlucht. De prijs van goud is nu echt belachelijk hoog.
Nee, goud is nog ernstig ondergewaardeerd. Zeker als je nagaat dat het papieren geld eigenlijk nergens meer fatsoenlijke fundamentele waarde heeft. Een beetje zoals olie. Dat is ook debiel goedkoop voor wat je er mee kan. Goud is het enige echt waardevolle op deze wereld. Al tienduizenden jaren.
For great justice!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:04:27 #77
141482 Q.
JurassiQ
pi_81018588
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:35 schreef aarsschimmel het volgende:

Overigens hoe denken jullie over de columns van René Tissen op RTLZ.nl? Ik krijg elke keer zo'n vrolijk warm gevoel van binnen bij het lezen. Bijvoorbeeld: http://www.rtl.nl/%28/fin(...)land_griekenland.xml Hij is wel het meest negatief van iedereen.
Daar is niets negatiefs aan, het is heel realistisch allemaal.
For great justice!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:05:26 #78
273120 -0mega-
Amateur Programmeur
pi_81018636
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:41 schreef Q. het volgende:

[..]

Koop goud.
Koop een boerderij en een gigantische hoeveelheid zaden, graan, honing en water
Oh en spaar al je metalen flessendopjes maar alvast, je weet maar nooit.

Ohnee dat was het plan voor een apocalypse
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:06:49 #79
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81018698
Hel en verdoemenis!
De reddingsactie lijkt aardig mislukt.
Griekse 2yr yield op 14%

Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:07:31 #80
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81018731
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:05 schreef -0mega- het volgende:

[..]

Zit daar ook goud in dan??
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:10:27 #81
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81018841
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:06 schreef SeLang het volgende:
Hel en verdoemenis!
Griekse 2yr yield op 14%
stel, dat dat waar is...
Dan hebben we echt een probleem.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:11:49 #82
141482 Q.
JurassiQ
pi_81018909
quote:
Hel en verdoemenis!
Griekse 2yr yield op 14%

[ afbeelding ]
Waar is het plan B?
For great justice!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:12:27 #83
141482 Q.
JurassiQ
pi_81018936
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:05 schreef -0mega- het volgende:

[..]

Koop een boerderij en een gigantische hoeveelheid zaden, graan, honing en water

Ohnee dat was het plan voor een apocalypse
Ik ben al wel weer extra lang-houdbaar blikvoer in gaan slaan. . Deed ik eind 2008 ook al.
For great justice!
pi_81019243
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor exposure die banken hebben, dus ik ga maar af op de (grote) getallen die in de pers werden gemeld. Als die risico's zijn afgedekt, dan vraag ik me af: hoe dan? Met CDS? En wie heeft die CDS dan geschreven? Zeker weer een paar van die too big to fail banken die dan door de overheid moeten worden gered?
Risico's afdekken kan sowieso door het verkopen van assets die indirect gelinkt zijn aan Griekenland & andere probleem landen te verkopen en posities af te bouwen om daarna tijdens een eventuele crisis weer uit te bouwen. Je kunt het doen door aanschaf van commodities zoals palladium, platinum etc. Of long op CDS en short op short term bonds te gaan.

En exposure van de banken is niet dusdanig groot dat ze in accute problemen komen. Mits het land echt kopje onder gaat, maar dat is nog steeds doem denken.
quote:
Met hedgen verdwijnt het verlies niet, het verschuift alleen naar iemand anders. Het verdwijnt niet op een magische manier uit het systeem. Uiteindelijk moet iemand toch dat verlies absorberen!
Dat verlies wordt geabsorbeerd door de belasting betalers. Nu rente nog steeds laag is het aantrekkelijk om geld te lenen. Wat de volgende stap is is natuurlijk niet moeilijk te raden
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:24:14 #85
273120 -0mega-
Amateur Programmeur
pi_81019466
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:07 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

Zit daar ook goud in dan??
http://fallout.wikia.com/wiki/Bottle_Cap
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:12 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik ben al wel weer extra lang-houdbaar blikvoer in gaan slaan. . Deed ik eind 2008 ook al.
Heb er wel eens over nagedacht maar vond 't uiteindelijk niet waard.
Zal je er net achterkomen dat het misgaat en je moet gaan bedelen bij de boeren op het weiland .
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:26:24 #86
141482 Q.
JurassiQ
pi_81019583
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:24 schreef -0mega- het volgende:

[..]

http://fallout.wikia.com/wiki/Bottle_Cap
[..]

Heb er wel eens over nagedacht maar vond 't uiteindelijk niet waard.
Zal je er net achterkomen dat het misgaat en je moet gaan bedelen bij de boeren op het weiland .
Mijn ouders wonen op het platteland en hebben veel land, mijn noodscenario ligt al klaar.
For great justice!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:26:24 #87
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_81019584
Stond al in ander topic, maar heij past hier beter.

Even wat overwegingen:

1. We moeten nu binnen de Eurozone, solidair zijn metwie dat verdient.( dus ook met Griekenland, als zij
ervoorgaan.)
2. Je laat NATO-lidstaten niet vallen. Een aanval op een is een aanval op allen.
3. Weerbaarheid van de eurozone is van belang, en dat mag best breed worden opgevat.
4. Ik begrijp niet in veel wetgeving het verstoren van de openbare orde strafbaar is,
in hoeverre kan dit op speculanten worden toegepast ? (gaat misschien ver, maar als de gevolgen groot zijn, zijn misschien buitengewone maatregelen nodig).
Even terzijde hierbij: Spaanse geheime dienst was enige tijd geleden een onderzoek gestart tegen
een aantal niet-eurozoen kranten. dit was gewoon in het nieuws.

Jullie mening graag.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:40:23 #88
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_81020291
pi_81020470
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:26 schreef Q. het volgende:

[..]

Mijn ouders wonen op het platteland en hebben veel land, mijn noodscenario ligt al klaar.
Waar ligt dat land? Ik heb een pistool
Jij bent het zonnetje!!!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:44:46 #90
141482 Q.
JurassiQ
pi_81020510
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:44 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Waar ligt dat land? Ik heb een pistool
De Veluwe. Mijn vader heeft een jachtgeweer. Komt wel goed.
For great justice!
pi_81020675
beetje te klein vrees ik:
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:49:44 #92
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81020770
quote:
Nee, goud is nog ernstig ondergewaardeerd.
Waar baseer je dat op? Hij is volgens mij nog nooit zo hoog geweest. Nouja ik geef toe, goud is natuurlijk altijd meer waard dan hyperinflatie geld
shoarma is lekker
pi_81021924
quote:
Hel en verdoemenis!
Griekse 2yr yield op 14%

[ afbeelding ]
Maar maakt dat nog veel uit? Voorlopig gaan de Grieken toch niet op de markt lenen.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 20:27:41 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81023345
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 20:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Maar maakt dat nog veel uit? Voorlopig gaan de Grieken toch niet op de markt lenen.
Dat geld uit europa is conditioneel. Als de Grieken zich niet houden aan de overeengekomen bezuinigingen dan gaat de stekker er alsnog uit. Aan de yieldcurve te zien denkt de markt dat Griekenland de komende maanden even uit de brand is maar over 1-2 jaar er alsnog een grote kans is op default. Zelf denk ik trouwens ook dat het in (een vorm van) default gaat eindigen.
quote:
German economy minister Rainer Brüderle added to the uncertainty by telling Reuters that the ¤110bn package was not intended to cover Greece's entire financial requirements for the next three years. Instead, Brüderle suggested, Greece will need to return to the financial markets in perhaps 18 months to satisfy its borrowing needs.
...
Finance minister Wolfgang Schäuble said that Greece would be plunged into insolvency if it failed to meet its promises to raise taxes across the economy, increase the retirement age to 65, and cut the size of its public sector.

"If there are any violations, payments will be stopped. Then Athens will once again be threatened with bankruptcy," Schäuble told the Rheinische Post newspaper.
Mijn reisverslagen
pi_81025110
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 20:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat geld uit europa is conditioneel. Als de Grieken zich niet houden aan de overeengekomen bezuinigingen dan gaat de stekker er alsnog uit. Aan de yieldcurve te zien denkt de markt dat Griekenland de komende maanden even uit de brand is maar over 1-2 jaar er alsnog een grote kans is op default. Zelf denk ik trouwens ook dat het in (een vorm van) default gaat eindigen.
[..]

Ja, ok, maar ook dan maakt deze koers niet veel meer uit want dan kunnen ze gewoon niet meer lenen of tegen nog veel hogere rentes dan nu. Voorlopig kunnen ze nog wel die bezuinigingen doorvoeren en dan is er eigenlijk niks aan de hand. Maar ik geef toe, het risico dat ze het niet doen bestaat. De gevolgen daarvan zullen ze dan zelf wel merken. Het is het verschil tussen minder en helemaal niks. Aan hun de keuze.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 20:59:59 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81025466
Die koers is nu vooral van belang voor banken die hun Griekse exposure moeten afbouwen. Zij zullen dan flinke verliezen moeten nemen op die Griekse staatsobligaties.
Mijn reisverslagen
pi_81031001
EUR/USD door de 1.30

Bijna lineaire lijn naar beneden.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 22:46:11 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81031212
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 mei 2010 @ 22:47:10 #99
862 Arcee
Look closer
pi_81031262
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 22:42 schreef Schuifpui het volgende:
EUR/USD door de 1.30

Ja, 2 volle centen omlaag in een dag. Da's veel.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_81031342
quote:
EUR/USD door de 1.30

Andere valuta dalen evengoed mee. Heeft naar mijn mening buiten de paniek over de PIGS (vlucht naar 'veiligheid') dan ook met het afbouwen van posities te maken, waarbij liquiditeiten naar het land van herkomst wederkeren.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 22:54:01 #101
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81031649
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 22:47 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dan toch maar met vakantie naar Griekenland??
  dinsdag 4 mei 2010 @ 22:56:34 #102
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81031773
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Ik hoorde van mensen de net terug zijn vanuit griekenland dat het daar belachelijk duur is geworden.. dus veel succes
pi_81032042
quote:

[..]

het wordt daar dus net wel veel duurder
  dinsdag 4 mei 2010 @ 23:03:56 #104
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_81032185
quote:

[..]

Urenlang zitten op vliegvelden door stakingen, leuk!
pi_81032882
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 23:03 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Urenlang zitten op vliegvelden door stakingen, leuk!
maar als je wilt (mee) rellen... moet je er wat voor overhebben
  dinsdag 4 mei 2010 @ 23:35:11 #106
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81033950
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 23:15 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

maar als je wilt (mee) rellen... moet je er wat voor overhebben
Net of die rellen ook maar enig invloed uitoefenen. Ik heb ook een poosje meegelopen met de rellen destijds in Londen tijdens de G8 over de 'greedy bankers'. Nou, tussen dat soort hippies en ander volk voel je je echt niet thuis hoor!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 23:44:13 #107
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81034350
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 23:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Net of die rellen ook maar enig invloed uitoefenen. Ik heb ook een poosje meegelopen met de rellen destijds in Londen tijdens de G8 over de 'greedy bankers'. Nou, tussen dat soort hippies en ander volk voel je je echt niet thuis hoor!
Hippie.
Bedankt Hans.
pi_81034535
Ik denk als het volk de crisis echt gaat voelen, de gewone arbeider ook de straten op gaat net als nu bij Griekenland het geval is. Vooral als de kennis die wij hier delen algemeen besef word voor de leek.
pi_81034626
@selang:

Ten eerste, zeer veel respect voor je posts. Ik ga er zelfs speciaal naar op zoek. Mijns inziens geen grotere financiële knobbel te vinden op Fok!

Maar een ding volg ik niet zo goed. Je zegt steeds dat er op dit moment erg veel overwaardering in de beurzen zit. Het klopt dat alles sinds maart 2009 flink de hoogte is gegaan, maar als ik de basics bekijk lijken de noteringen me (ik spreek vooral over BEL20, Euronext) nog altijd historisch laag. Ik weet wel dat parameters en verhoudingen als k/w niet alles zeggen maar ze geven wel een indicatie. Gros van de bedrijven maken nog (of opnieuw) stevige winsten, blijven groeien en noteren doorgaans aan een k/w van onder de 10. Waar zit dan precies die overwaardering? Of gaat je uit van een zeer pessimistische toekomstvisie op de (middel-)lange termijn en denk je dat die winsten niet houdbaar zijn?

De overheidsfinanciën zitten dan wel op pep, de beurzen volgens mij niet.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 23:53:28 #110
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81034806
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 23:44 schreef bascross het volgende:

[..]

Hippie.
Ach. Die hebben we ook op het werk

Maar destijds was die mars wel echt triest. Het heeft ook geen donder geholpen. Als je borden ziet met Make Love Not War in bloemetjes kleuren weet je al voldoende

Ik heb er destijds ook met een grote glimlach tussen gestaan. Ook al was het intimiderend. Je wilt niet plotseling 25.000 van die mensen achter je aan hebben
  dinsdag 4 mei 2010 @ 23:55:23 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81034895
Zo dramatisch is het ook allemaal weer niet. Zeker de laatste paar dagen zie je wel meer currencies dalen tov de USD.

Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 00:13:37 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81035794
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 23:49 schreef tettenman het volgende:
@selang:

Ten eerste, zeer veel respect voor je posts. Ik ga er zelfs speciaal naar op zoek. Mijns inziens geen grotere financiële knobbel te vinden op Fok!

Maar een ding volg ik niet zo goed. Je zegt steeds dat er op dit moment erg veel overwaardering in de beurzen zit. Het klopt dat alles sinds maart 2009 flink de hoogte is gegaan, maar als ik de basics bekijk lijken de noteringen me (ik spreek vooral over BEL20, Euronext) nog altijd historisch laag. Ik weet wel dat parameters en verhoudingen als k/w niet alles zeggen maar ze geven wel een indicatie. Gros van de bedrijven maken nog (of opnieuw) stevige winsten, blijven groeien en noteren doorgaans aan een k/w van onder de 10. Waar zit dan precies die overwaardering? Of gaat je uit van een zeer pessimistische toekomstvisie op de (middel-)lange termijn en denk je dat die winsten niet houdbaar zijn?

De overheidsfinanciën zitten dan wel op pep, de beurzen volgens mij niet.
Ik kijk naar waardering op basis van sustainable (cyclisch adjusted) winsten mbv een Shiller P/E. Die gebruikt het 10 jarig gemiddelde van de gerapporteerde winsten. (staat o.a. hier uitgelegd: S&P500 bedrijfswinsten en waardering ).

Recenter plaatje:

Maar ook op basis van de 1 yr trailing P/E is er op de S&P500 sprake van een historische overwaardering, al is een dergelijk getal niet zo bruikbaar omdat het veel te volatiel is.

Pas trouwens op met de peptalk van de financiele industrie. Vaak berekenen zij een P/E door de verwachte winst te nemen (die helemaal niet voorspelbaar is) en dat dan te vergelijken met een trailing historsiche P/E. Dat is appels en peren vergelijken. Wees dus kritisch als er iemand beweert dat iets goedkoop is en check hoe ze aan die getallen komen!

Je ziet verschillen in waardering tussen bijvoorbeeld de AEX en S&P500 die grotendeels komen door verschillen in samenstelling van de index. In AEX zitten meer cyclische en hoge beta dingen zoals materials en financials die volatieler zijn en daardoor (terecht) een lagere waardering hebben. Maar als je vergelijkbare bedrijven naast elkaar zet dan zijn de verschillen niet zo groot. Verder is de correlatie tussen de S&P500 en de Europese beursen dermate hoog dat je eigenlijk alleen maar de S&P500 hoeft te volgen imo (totdat ze misschien ooit eens van elkaar ontkoppelen, maar volgens mij wordt de koppeling alleen maar sterker).
Mijn reisverslagen
pi_81039298
quote:
EUR/USD door de 1.30

Hehe, en laat ik nou net $1000 dollar gekregen hebben
  woensdag 5 mei 2010 @ 03:54:48 #114
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_81040061
quote:

Ik had niet verwacht dat het zou dalen, dalen de duitse rentes ook?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 5 mei 2010 @ 10:29:48 #115
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81042251
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 22:48 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Andere valuta dalen evengoed mee. Heeft naar mijn mening buiten de paniek over de PIGS (vlucht naar 'veiligheid') dan ook met het afbouwen van posities te maken, waarbij liquiditeiten naar het land van herkomst wederkeren.
De euro is anders ten opzichte van vele valuta in waarde gedaald. Niet allen t.o.v. de dollar, maar ook de pond, de AUS en NZ dollar, de Noorse en Zweedse kroon, de Mexicaanse peso en zelfs t.o.v. allerlei obscure valuta.

Alleen de Zwitserse franc lijkt een beetje met de euro mee te lopen.
pi_81043240
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 10:29 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

De euro is anders ten opzichte van vele valuta in waarde gedaald. Niet allen t.o.v. de dollar, maar ook de pond, de AUS en NZ dollar, de Noorse en Zweedse kroon, de Mexicaanse peso en zelfs t.o.v. allerlei obscure valuta.

Alleen de Zwitserse franc lijkt een beetje met de euro mee te lopen.
De afgelopen dagen dalen de grote valuta anders evengoed mee ten opzichte van de dollar, vooral gisteren. Dergelijke dagen zeggen iets over de wereldwijde liquiditeit en niet alleen over de angst ten aanzien van de pigs en de vlucht naar 'veiligheid'. Opvallend is dat ook de pond op deze dagen redelijk blijft liggen, wat de visie van het sluiten van posities en het wederkeren van liquiditeiten versterkt (UK heeft ook een redelijke financiele sector). Zelfs de Canadese/Australische dollar verloor zo'n 2% af, dat je in dergelijke tijden dus in deze (commodity)valuta moet zitten is in mijn ogen dan ook een misinterpetatie.
  woensdag 5 mei 2010 @ 11:12:54 #117
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81043307
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 22:47 schreef Arcee het volgende:

[..]

2 cent is niks. Wat kun je tegenwoordig met 2 cent kopen?
  woensdag 5 mei 2010 @ 11:24:27 #118
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81043651
quote:
EU warns credit rating agencies
Page last updated at 16:43 GMT, Tuesday, 4 May 2010 17:43 UK

A European Commissioner has warned it may be necessary to further regulate the role of credit rating agencies.

Rating agencies can influence fund managers about which bonds to hold

Michel Barnier, in charge of revamping financial services, told the European Parliament he had been surprised by the rapid deterioration of Greece's rating. A new regime for agencies, demanding they explain how downgrade decisions are made, will begin in December and Mr Barnier said this may be strengthened. He also said he was considering a new agency to rate governments' credit.

'Considerable' power.

"I think we need to go further to look at the impact of the ratings on the financial system or economic system as a whole," said Mr Barnier. "The power of these agencies is quite considerable not only for companies but also for states," he added. "That's why I asked for responsibility to be assumed in the work they are doing. "If you look at Greece, for example, I was quite surprised by the quite rapid deterioration in rating."

Ratings agency Standard & Poor's downgraded Greek debt to "junk", leaving it effectively cut off from the financial markets. The three big agencies - Standard & Poor's, Moody's and Fitch - occupy a position of power at the heart of global finance.

Sub-prime role

Critics of the rating agencies point out that they are so powerful that their judgements become self-fulfilling prophecies. A downgrade can push fund managers into selling government bonds they hold, or refusing to buy newly issued bonds. That pushes down the price of the bonds and raises borrowing costs in future, which puts further strain on the government's finances and could - theoretically - lead to further downgrades.

In recent months Greece has been fighting a desperate and unsuccessful battle to avoid this kind of vicious circle. This has irked many officials in Brussels and, as a commissioner, Mr Barnier has the power to decide how rating agencies are allowed to do business.

Last year the big three of Standard & Poor's, Fitch, and Moody's admitted that their assessment of securities backed by sub-prime mortgages had turned out to be incorrect. They had been accused of failing to spot the size and risk of the bad US housing debt that was resold around the world, causing multi-billion pound losses.
bron: BBC News

Eindelijk beginnen ze ook bij de EC te snappen dat er een vies machtsspelletje wordt gespeeld vanuit Amerika.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  woensdag 5 mei 2010 @ 11:29:33 #119
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81043782
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 11:24 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

bron: BBC News

Eindelijk beginnen ze ook bij de EC te snappen dat er een vies machtsspelletje wordt gespeeld vanuit Amerika.
Heeft GS een rating agency gekocht??
  woensdag 5 mei 2010 @ 13:33:57 #120
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81047722
Het komt dan wel van RussiaToday, maar het zet je toch aan het denken

woensdag 5 mei 2010 @ 13:55:02 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81048410
Portugese bonds gaan door het putje: 6.17% nu voor de 10yr
En Griekse 10yr weer op 10.21%

Er zal wel weer snel een crisismeeting moeten komen
Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 13:57:14 #122
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81048483
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:55 schreef SeLang het volgende:
Portugese bonds gaan door het putje: 6.17% nu voor de 10yr
En Griekse 10yr weer op 10.21%

Er zal wel weer snel een crisismeeting moeten komen
Dit is een regelrechte gecoördineerde aanval op de Euro
  woensdag 5 mei 2010 @ 14:25:06 #123
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81049328
Verslaggeving over demonstratie in Griekenland vandaag: RTL-Z versus BBC News:

Nederlandse journalist (RTL-Z, 12:00hr vandaag): 'Opkomst demonstratie valt tegen is redelijk rustig'
http://www.rtl.nl/compone(...)merijn.avi_plain.xml

versus

Engelse journalist (BBC News, rond 12:00hr): 'Biggest protest I ever haver seen in Greek turns violent'

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8661385.stm
  woensdag 5 mei 2010 @ 14:28:36 #124
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81049442
Biggest protest I ever haver seen in Greek

Hij ziet ze ongetwijfeld wekelijks van dichtbij. Media.
Bedankt Hans.
pi_81049933
Doden door brand door relschoppers bank athene.

Ik stond er eind 2008 van te kijken dat er geen echte onregelmatigheden uitbraken. Zal er wel mee te maken hebben gehad dat we nog steeds ontzettend rijk/verwend zijn en de echte problemen nog niet voelbaar zijn (plus het besef van hoe de vork in elkaar steekt nog ontbreekt). Maar zodra het volk de crisis pas echt gaat voelen denk ik toch echt dat die onregelmatigheden er gaan komen onder het motto: 'when you have nothing left to lose, you lose it'
  woensdag 5 mei 2010 @ 14:51:35 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81050148
Dat zal de regering wel fijn vinden dat de woede zich richt op de banken en niet op de schuldigen (de regering zelf).
Mijn reisverslagen
pi_81050271
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 14:51 schreef SeLang het volgende:
Dat zal de regering wel fijn vinden dat de woede zich richt op de banken en niet op de schuldigen (de regering zelf).
Dat merken ze zelf ook via het democratische proces. In bijna elk westers land is er momenteel sprake van politieke versplintering. Het volk weet dat het mis is maar weet gewoon niet wat, o.a. omdat ze niet goed worden ingelicht.
pi_81050505
wat een zooi daar in athene!
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:06:53 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81050606
quote:
'EU-leningen Grieken achtergesteld'
05 05 10 - 10:08

De leningen van Europese landen aan Griekenland, waaronder bijna 5 miljard euro van Nederland, blijken een 'junior status' te hebben. Mocht Griekenland bankroet gaan, dan kan de belastingbetaler waarschijnlijk fluiten naar zijn geld.

Hetzelfde geldt volgens diverse bronnen voor de IMF-kredieten, die gewoonlijk een ‘super senior status’ bezitten. In normale economische verhoudingen heeft de ‘lender of last resort’ de eerste rechten, maar in dit geval staan de EU-landen waarschijnlijk achter in de rij. De zaak kwam aan het rollen via Amerikaanse media. De VS hebben een aandeel van 20 procent in het IMF en dragen 8 miljard dollar bij.

‘Dreigend schandaal’
De gezaghebbende Amerikaanse website ‘Business Insider’ noemt het onbegrijpelijk dat Europa en de VS voor 110 miljard euro indirect bestaande obligatiehouders steunen, die enorme risico’s hebben genomen. De Financial Times Duitsland spreekt van een ‘dreigend schandaal’. In de Tweede Kamer tekent zich echter een ruime meerderheid af voor het steunpakket aan Griekenland.

© Blikopdebeurs.com
De moeder aller moral hazards. De obligatiehouders die enorme risicos hebben genomen komen voor de belastingbetaler!

Hoelang accepteren we dit nog? Eigenlijk moeten alle partijen die hiermee instemmen op de zwarte lijst zodat zij kunnen worden afgestraft met de verkiezingen.
Mijn reisverslagen
pi_81050865
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

De moeder aller moral hazards. De obligatiehouders die enorme risicos hebben genomen komen voor de belastingbetaler!

Hoelang accepteren we dit nog? Eigenlijk moeten alle partijen die hiermee instemmen op de zwarte lijst zodat zij kunnen worden afgestraft met de verkiezingen.
dan kun je elke politieke partij op de zwarte lijst zetten.
zodat onze bankvriendjes niet weer 100 miljard kwijt raken.
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:18:47 #131
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81050954
Ik herinner mij dat De Jager zei dat het ons niet kost. Overigens heb ik dit geloof ik een paar dagen geleden ook al gezegd, maar het blijft actueel als je zulke domme mensen in je regering hebt.
Bedankt Hans.
pi_81050974
Ik mag toch hopen dat dit niet waar is...
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:24:18 #133
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81051117
pi_81051148
Goldman met een client message:

We are staying short and would look to add should we retrace to 1.3025/50 . Good resistance should emerge at 1.3100 and a stop could be placed above the previous low on the year at 1.3114 . To the downside 1.2880/1.2900 should offer some support given option interest and tech objective . Last years low of 1.2457 is not beyond the realms of possibility , but one step at a time for now .
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:29:03 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81051257
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:25 schreef axis303 het volgende:
To the downside 1.2880/1.2900 should offer some support given option interest and tech objective .
Whaha! Die steun ligt er allang uit.
Goldman pwned!
Mijn reisverslagen
pi_81051315
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:18 schreef bascross het volgende:
Ik herinner mij dat De Jager zei dat het ons niet kost. Overigens heb ik dit geloof ik een paar dagen geleden ook al gezegd, maar het blijft actueel als je zulke domme mensen in je regering hebt.
De Jager is niet zo dom, alleen de politieke keuzes zijn vaak imbeciel
pi_81051370
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goldman pwned!

1.28
(15:14)
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:40:00 #138
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81051534
Ik heb echt steeds meer het gevoel dat Europa bewust kapot gemaakt wordt, wanneer ik dit soort uitspraken lees:

"Moody's overweegt rating van Portugal met twee niveau's te verlagen"
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:45:13 #139
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81051669
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:40 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb echt steeds meer het gevoel dat Europa bewust kapot gemaakt wordt, wanneer ik dit soort uitspraken lees:

Ik dacht hetzelfde. Een Amerikaans bedrijf dat de rating verlaagt. Belachelijk dat er zoveel waarde gehecht wordt aan de ratings van die bedrijven. Hoeveel die ratings waard zijn hebben we al gezien, helemaal niks.
Bedankt Hans.
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:53:04 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81051869
quote:

"Wij gaan de rating van Portugal verlagen" <evil grin>
"En niet met één maar met twee niveaus" <gnuif>

Maar serieus, er wordt niets "kapotgemaakt", de realiteit wordt gewoon eindelijk onderkend.

De postieve kant is natuurlijk dat Griekenland, Portugal etc nu worden gedwongen om hun tent in orde te maken. In tegenstelling tot de USA, Japan, UK.... Ik zie deze ontwikkelingen juist als positief voor de euro op iets langere termijn.
Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 16:04:53 #141
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81052202
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Wij gaan de rating van Portugal verlagen" <evil grin>
"En niet met één maar met twee niveaus" <gnuif>

Maar serieus, er wordt niets "kapotgemaakt", de realiteit wordt gewoon eindelijk onderkend.

De postieve kant is natuurlijk dat Griekenland, Portugal etc nu worden gedwongen om hun tent in orde te maken. In tegenstelling tot de USA, Japan, UK.... Ik zie deze ontwikkelingen juist als positief voor de euro op iets langere termijn.
Weet je, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Maar ik blijf het raar vinden dat de USA en UK er steeds weer van afkomen met alleen een waarschuwing, terwijl dit niet het geval is bij sommige euro-landen. Ik heb het gevoel dat hier enige mate is van bias in hun oordeel. De UK had al lang (een paar keer) gedownraded moeten zijn een tijd terug, maar ze zijn nog steeds triple A
  woensdag 5 mei 2010 @ 16:33:30 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81052942
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 16:04 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Weet je, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Maar ik blijf het raar vinden dat de USA en UK er steeds weer van afkomen met alleen een waarschuwing, terwijl dit niet het geval is bij sommige euro-landen. Ik heb het gevoel dat hier enige mate is van bias in hun oordeel. De UK had al lang (een paar keer) gedownraded moeten zijn een tijd terug, maar ze zijn nog steeds triple A
Maak je geen zorgen, zij komen echt nog aan de beurt hoor! En die rating boeit niet. Iedereen weet inmiddels wat zo'n rating waard is.

Speculanten gaan altijd een rijtje af. Nu zijn Griekenland en Portugal de zwakke broeders. Maar zij worden gedwongen tot maatregelen en daardoor zijn ze straks niet meer interessant. Dan komt de volgende in het rijtje aan de beurt...

Een slimme regering wacht niet af tot het land vooraan komt in het rijtje maar neemt veel eerder maatregelen. Want als speculanten uiteindelijk massaal in de aanval gaan dan heb je er op een bepaald moment weinig controle meer over. Dat is ook de grote fout geweest van Griekenland. Je kon er op wachten dat dit uiteindelijk ging gebeuren. Toch deden ze niks. En nu is het eigenlijk te laat.

Je ziet ook dat de Ieren het veel slimmer hebben gedaan. Die zijn ook nog niet uit de brand maar ze zijn wel sneller en agressiever geweest met pijnlijke maatregelen en daardoor staan ze nu weer in de schaduw van Griekenland en Portugal.
Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 16:38:16 #143
93664 waht
Mushir
pi_81053073
Ik vraag me wel eens af welk land op aarde het 'gezondste' fiscale beleid voert. Nederland is niet heilig, maar welk land wel? Of zijn die verschillen niet eens zo groot?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 5 mei 2010 @ 16:49:34 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81053472
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 16:38 schreef waht het volgende:
Ik vraag me wel eens af welk land op aarde het 'gezondste' fiscale beleid voert. Nederland is niet heilig, maar welk land wel? Of zijn die verschillen niet eens zo groot?
Nederland zit zeker bij de betere landen, wat ook wel blijkt uit het het feit dat de yields op Nederlandse staatsobligaties de laatste dagen zijn gedaald.

Al zegt dat niet alles omdat de Britse kennelijk ook zijn gedaald
Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 16:58:00 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81053757
De STUPID index (Spain, Turkey, UK, Portugal, Italy, Dubai) is weer terug op credit crunch niveau.
Ongelofelijk eigenlijk dat aandelen nog steeds zo goed blijven liggen.

Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 17:16:08 #146
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_81054267
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 16:38 schreef waht het volgende:
Ik denk dat Finland en China wel goed bezig zijn.
  woensdag 5 mei 2010 @ 17:58:47 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81055387
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 17:16 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Ik denk dat Finland en China wel goed bezig zijn.
China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.
Mijn reisverslagen
pi_81055601
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 17:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.
Plus dat van de meeste groeicijfers uit China geen reet klopt
  woensdag 5 mei 2010 @ 18:07:29 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81055627
Ik vind trouwens wel dat Griekenland een van de mooiste euromuntjes heeft dus het zou toch wel een gemis zijn als de Grieken uit de euro gaan

Mijn reisverslagen
pi_81055780
maar ja, de Grieken erin houden vind ik momenteel ook niet zo'n strak plan.

Hier ook nog wat leuke linkjes
http://www.nytimes.com/in(...)nreview/02marsh.html

Goh, ABN is bang dat ze weer een injectie nodig hebben
http://www.abnamro.nl/nl/beleggen/expert_center/jong/column.html

Wat zijn die lieve griekjes toch arm
http://www.telegraph.co.u(...)fe-haven-buying.html
http://www.businessinside(...)ats-right-you-2010-5
  woensdag 5 mei 2010 @ 18:14:33 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81055801
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 18:06 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.

Dit gaat episch crashen over 1-3 jaar. Savings of a lifetime van hele families gaan door de goot en de schulden blijven staan. Ik voorzie niets minder dan opnieuw tanks in de Chinese straten nog dit decennium.
Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 18:15:42 #152
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_81055824
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 18:06 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Ik vind dat het wel meevalt.
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 17:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zij hebben straks nieuwe infrastructuur en energie. Wij niet.
pi_81055914
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 18:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.

Dit gaat episch crashen over 1-3 jaar. Savings of a lifetime van hele families gaan door de goot en de schulden blijven staan. Ik voorzie niets minder dan opnieuw tanks in de Chinese straten nog dit decennium.
plus dat een deel van de industriele groei geeneens bestaat. nog leuke column over geweest vaan Kees de Kort
  woensdag 5 mei 2010 @ 18:21:47 #154
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_81055971
Dat neemt niet weg dat ze amper uitstaande schulden hebben en een lage inflatie.

En ja, de vastgoedmarkt is raar. Maar waar niet?
  woensdag 5 mei 2010 @ 18:29:17 #155
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_81056202
quote:

[..]

Ik weet niet of zoiets ook samen hangt met de gemiddelde leeftijd waarop men sterft en ik heb ook geen idee of dat in Griekenland veel verschilt met Nederland.
pi_81056258
79.5, op de 19de plaats van de wereld. 2 plaatsen onder NL.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_life_expectancy
  woensdag 5 mei 2010 @ 18:44:55 #157
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_81056713
Dank je.
Dan lijkt me die regeling bij 52 wel wat jong Maar goed, daar wordt nu ook hard aan gewerkt begrijp ik.
pi_81056767
Lijkt je wat jong?
eerst zien dat het gebeurd, daarna misschien ooit eventueel een super senior lening die kant op.

Laat die Grieken eerst maar beseffen dat ze het zelf veroorzaakt hebben met hun idiote regelingen.
  woensdag 5 mei 2010 @ 19:02:08 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81057261
Sja ze kunnen:

A) Pensioenleeftijd verhogen en in de euro blijven

B) Pensioenleeftijd niet verhogen, defaulten en uit de euro. Griekse pensioenen zijn dan geen drol meer waard (inflatie e.d.) en dan moeten ze ook langer doorwerken om dat weer enigzins terug te verdienen.

No free lunch
Mijn reisverslagen
pi_81057349
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:

B) Pensioenleeftijd niet verhogen, defaulten en uit de euro. Griekse pensioenen zijn dan geen drol meer waard (inflatie e.d.) en dan moeten ze ook langer doorwerken om dat weer enigzins terug te verdienen.

No free lunch
De moordenaars die vandaag in Athene rondliepen denken dat het wel kan; geen veranderingen in hun levenstijl en gewoon in de euro blijven. Default is voor deze mensen geen issue, hun Engels is waarschijnlijk niet goed genoeg om te begrijpen wat het betekent.
pi_81057759
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 19:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

De moordenaars die vandaag in Athene rondliepen denken dat het wel kan; geen veranderingen in hun levenstijl en gewoon in de euro blijven. Default is voor deze mensen geen issue, hun Engels is waarschijnlijk niet goed genoeg om te begrijpen wat het betekent.
De mensen denken daar allemaal dat het de schuld is van de griekse overheid ipv hun levenstijl
  woensdag 5 mei 2010 @ 19:18:05 #162
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81057830
quote:
Sja ze kunnen:

No free lunch
Nou ja, bij optie B kunnen ze natuurlijk nog meer tijd hebben om te demonstreren en alle gebouwen in de fik te steken

[ Bericht 0% gewijzigd door SemperSenseo op 05-05-2010 19:24:29 ]
pi_81057831
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 19:16 schreef BattleCow het volgende:

[..]

De mensen denken daar allemaal dat het de schuld is van de griekse overheid ipv hun levenstijl
Nou ja, de vorige regeringen hebben het uit de klauwen laten lopen om geen stemmen te verliezen. In zoverre hebben ze wel gelijk.
pi_81057877
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 19:18 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nou ja, de vorige regeringen hebben het uit de klauwen laten lopen om geen stemmen te verliezen. In zoverre hebben ze wel gelijk.
De vorige regeringen hebben de boel besodemieterd om toe te treden tot de euro, das een groot verschil he.
pi_81058545
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 19:19 schreef BattleCow het volgende:

[..]

De vorige regeringen hebben de boel besodemieterd om toe te treden tot de euro, das een groot verschil he.
Het besodemieteren maakt dat ze weinig sympathie verdienen. Maar het probleem is chronische overbestedingen.
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:13:36 #166
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81059937
quote:
Sja ze kunnen:

No free lunch
Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daar

Het hele macro economische beleid van Griekenland moet gewoon op de schop. Ze moeten eerst maar eens kijken of ze een gezonde balans op kunnen maken zonder te snijden in essentiele uitgaven.
pi_81060739
Er is altijd werk te vinden, dat bewijzen de mensen uit deze quote wel
quote:
Het komt voortdurend tot woordenwisselingen tussen omstanders en kwade rellenpolitie. Immigranten uit Pakistan en Afghanistan lopen overal tussendoor en verkopen halve liters water.
hele artikel
Jij bent het zonnetje!!!
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:35:41 #168
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81060837
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daar
Ben je wel eens in een grieks dorpje geweest??
Die oudjes hebben geen geld nodig, die zitten de hele dag thee te drinken onder de boom

[ Bericht 0% gewijzigd door Bruno25 op 05-05-2010 21:04:59 ]
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:38:41 #169
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81060958
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:35 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Ben je wel eens in een grieks dopje geweest??
Die oudjes hebben geen geld nodig, die zitten de hele dag thee te drinken onder de boom
Ik ben me bewust van de zuid europese cultuur. Dat is in landen zoals Spanje, Italie echt niet anders. Maar die oudjes gaan vanzelf werken als er geen geld meer uit de kraan komt hoor!

Al blijf ik het een slechte zaak vinden dat ze de pensioen leeftijd zo rigoureus om hoog willen gooien.
pi_81061737
hmmm, en wat nu als het Griekse parlement niet akkoord gaat onder druk van de Griekse bevolking? Problemo......

De burgers willen de zelfverrijkende laten betalen. Zou het inderdaad niet beter zijn eens even rap die ontduikers aan te pakken en financieel kaal te plukken? Kijken wat de Grieken dan nog tekort komen......
  woensdag 5 mei 2010 @ 21:04:21 #171
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_81062054
quote:

Maar dan krijgen ze wel Barrosso op hun dak:
quote:
"Barroso warns markets on 'speculation'
Wednesday, 5 May 2010 18:26
European Commission President Jose Manuel Barroso has launched a fierce attack on financial market speculation.

He told the European Parliament in Brussels that the Commission could move quickly to further regulate markets if they acted irresponsibly.

'The Commission will do whatever necessary to ensure that financial markets are not a playground for speculation,' Mr Barroso said, adding that financial institutions should not forget what they were created for.

He was speaking after ratings agency Moody's warned that it may downgrade Portugal's sovereign debt within three months, sending stock markets and the euro lower"

http://www.rte.ie/business/2010/0505/greece.html
  woensdag 5 mei 2010 @ 21:08:43 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81062247
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:04 schreef Zweistein het volgende:

[..]

[..]
Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...
Mijn reisverslagen
  woensdag 5 mei 2010 @ 21:13:16 #173
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_81062448
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...
En als bepaalde acties gewoon verboden worden, of overheden nog verder durven te gaan (even advies inwinnen bij de Russen), wie wint er dan ?
pi_81062526
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:04 schreef Zweistein het volgende:

[..]

[..]

De een z'n dood is de ander z'n brood.. alleen slapen de ogen van moeder gerechtigheid nooit..

De amerikaanse beleggers vergeten eventjes dat hun land griekenland in factor 4 is
  woensdag 5 mei 2010 @ 21:32:33 #175
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_81063370
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Een verhoging van het arbeidsaanbod zal uiteindelijk wel tot meer werkgelegenheid leiden, maar dat duurt even. Op korte termijn zal de verhoging van de pensioenleeftijd inderdaad niet zoveel helpen voor de overheidsfinanciën. Overigens heeft Griekenland, behalve een lage pensioenleeftijd, relatief gezien ook de hoogste pensioenen van Europa. Gemeten naar het vervangingsinkomen is het pensioen in Griekenland bijna 100% van het laatstverdiende loon.
Never explain, never apologize.
pi_81066106
Misschien een zijspoor maar kan iemand mij het volgende uitleggen:

"If all money is created as debt that must be repaid at interest - with money that is created as debt to be repaid at interest - with money - ad infinitum, how can the world ever get out of debt?"

Oftewel hoe is het mogelijk om uit de schulden te geraken als rente moet worden betaald met nieuwe schuld + rente enz...?
Zie ik het nou verkeerd of is het dus onmogelijk voor de gehele wereld om geen schuld te hebben? En zou je het dus ook zo kunnen zien: als x zijn schuld wil verminderen moet ergens iemand anders (y) meer schuld aangaan.
pi_81066725
quote:
Sja ze kunnen:

No free lunch
Optie C: Cypres en wat Griekse eilanden voor de Turkse kust verkopen aan Turkije. Duitsland pakt Lesbos, NL Kreta en Frankrijk mag ook nog wat eilandjes pakken. De rest mag het schuldvrij uitzoeken wat ze doen, aansluiten bij Kosovo of zo
  woensdag 5 mei 2010 @ 22:47:15 #178
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_81067030
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:13 schreef Zweistein het volgende:

[..]

En als bepaalde acties gewoon verboden worden, of overheden nog verder durven te gaan (even advies inwinnen bij de Russen), wie wint er dan ?
Verbieden werkt averechts! Dat heeft de geschiedenis al meerdere malen bewezen. Zie het short verbod op financials & short verbod op griekenland op dit moment.
  woensdag 5 mei 2010 @ 23:39:29 #179
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81069449
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 18:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Tja zoals net al gezegd, vastgoed "klopt" nergens. Maar vastgoed is niet alles lijkt mij. Als je kijkt naar handel, FDI naar China, groei (ook al is het dan misschien niet zo hoog als wordt geroepen), etc. wordt China toch wel een wereldmacht denk ik. Er zal vast af en toe een bubbeltje worden gecreëerd, maar ik denk niet dat dat fataal zal zijn voor China. India, waar je ook veel over hoort, daarentegen heb ik dan minder vertrouwen in.
shoarma is lekker
  woensdag 5 mei 2010 @ 23:48:03 #180
301932 wildplasser70
Even een plasje plegen...
pi_81069811
quote:
Sja ze kunnen:

No free lunch
Kunnen ze niet gewoon defaulten en toch in de euro blijven?
Het zijn meestal mannen die wildplassen, omdat zij immers makkelijk en staand kunnen plassen. Het motief is in de meeste gevallen luiheid en gemakzucht: men heeft geen zin om naar het toilet te lopen of te wachten tot men thuis is.
pi_81072476
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 22:28 schreef robbertvw het volgende:

"If all money is created as debt that must be repaid at interest - with money that is created as debt to be repaid at interest - with money - ad infinitum, how can the world ever get out of debt?"

Oftewel hoe is het mogelijk om uit de schulden te geraken als rente moet worden betaald met nieuwe schuld + rente enz...?
Zie ik het nou verkeerd of is het dus onmogelijk voor de gehele wereld om geen schuld te hebben? En zou je het dus ook zo kunnen zien: als x zijn schuld wil verminderen moet ergens iemand anders (y) meer schuld aangaan.
Volgens mij zie jij het correct.

En verder is dat verhaal ook helemaal niet erg, want als ik het goed begrijp is het enige onvermijdelijke gevolg dat voor de rentebetalingen nieuw geld geleend (gecreëerd) moet worden, wat dan voor een beetje inflatie zorgt.
  donderdag 6 mei 2010 @ 03:27:44 #182
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81074643
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:39 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

Tja zoals net al gezegd, vastgoed "klopt" nergens. Maar vastgoed is niet alles lijkt mij. Als je kijkt naar handel, FDI naar China, groei (ook al is het dan misschien niet zo hoog als wordt geroepen), etc. wordt China toch wel een wereldmacht denk ik. Er zal vast af en toe een bubbeltje worden gecreëerd, maar ik denk niet dat dat fataal zal zijn voor China. India, waar je ook veel over hoort, daarentegen heb ik dan minder vertrouwen in.
China zal economisch best wel groot worden puur door hun bevolkingsaantal en de economische injecties, maar het zal in the long run geen grootmacht worden. Zoals ik al eerder heb uitgelegd heb: het mist simpelweg de basisbeginselen daarvoor. Wat we nu zien is de gevaarlijk ontwikkeling voor een bubble, dit zal voorlopig nog enorm toenemen, Maar bij het ineenklappen van die luchtbel (die kans is aanzienlijk) zal de sociale onrust toenemen tot politieke instabiliteit. Dit kan twee tegenovergestelde shifts tot gevolg hebben, meer democratie en daarmee meer economische vrijheid, of hypernationalisme met minder (economische) vrijheid tot gevolg. Let wel, China is geen democratie, maar een communistische dictatuur en dit soort systemen grijpen altijd naar hypernationalisme bij politiek onzekere tijden. Geen gezonde samenstelling om een werkelijke supermacht te worden met een stabiele economie.
pi_81074676
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:48 schreef wildplasser70 het volgende:

[..]

Kunnen ze niet gewoon defaulten en toch in de euro blijven?
Banken hebben ook veel belangen/leningen in landen zitten natuurlijk. Als er word besloten dat Griekenland maar gewoon met een schone lei moet beginnen kan oa de NL regering weer de kruiwagen pakken en tientallen miljarden naar de banken gaan brengen omdat die anders allemaal omflikkeren. En dan nog neemt dat de problemen niet weg waardoor Griekenland in deze situatie is gekomen en zullen er soortgelijke landen volgen.
pi_81074815
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 22:28 schreef robbertvw het volgende:

Op een bepaald moment zal een land zijn schulden moeten afschrijven (even de banken terzijde gelaten). Waarschijnlijk is China een gigantische risicofactor, omdat ze enorm veel Amerikaanse schuld op hun balansen hebben staan. En het is ook maar de vraag in hoeverre ze daar eerlijk over zijn naar de buitenwereld toe.
  donderdag 6 mei 2010 @ 04:53:34 #185
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_81074831
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 21:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik, tot nu toe heeft een natie staat altijd meer macht gehad dan enig ander instituut, de vraag is of ze die macht gebruiken.
pi_81076104
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 04:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik, tot nu toe heeft een natie staat altijd meer macht gehad dan enig ander instituut, de vraag is of ze die macht gebruiken.
Moah. Weet niet of ik het hier helemaal mee eens moet zijn. Speculanten hebben altijd al veel power gehad. Black wednesday is een goed voorbeeld.
  donderdag 6 mei 2010 @ 09:36:09 #187
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_81076570
Gokkers Speculanten nemen de ruimte die ze krijgen, en die ruimte is er omdat verschillende overheden verschillende (korte termijn) belangen hebben. Dat maakt het eigenlijk nog extra zuur. Ik ben er nog niet uit of ik dit nu onder ge- of misbruik van het financiële systeem wil scharen.
Never explain, never apologize.
  donderdag 6 mei 2010 @ 09:41:26 #188
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_81076683
Kan je als particulier speculeren op een verdere daling van de Euro? Ik ga in september op vakantie naar Canada/The States en dat wordt op deze manier flink duurder.... Graag wil ik een stukje 'terugpakken', zeg maar
pi_81076874
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 09:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan je als particulier speculeren op een verdere daling van de Euro? Ik ga in september op vakantie naar Canada/The States en dat wordt op deze manier flink duurder.... Graag wil ik een stukje 'terugpakken', zeg maar
Nu vast dollars kopen.
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:23:32 #190
301932 wildplasser70
pi_81077753
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 03:39 schreef Unstoppable het volgende:

[..]

Banken hebben ook veel belangen/leningen in landen zitten natuurlijk. Als er word besloten dat Griekenland maar gewoon met een schone lei moet beginnen kan oa de NL regering weer de kruiwagen pakken en tientallen miljarden naar de banken gaan brengen omdat die anders allemaal omflikkeren. En dan nog neemt dat de problemen niet weg waardoor Griekenland in deze situatie is gekomen en zullen er soortgelijke landen volgen.
Ja dat snap ik. Betalen moeten we sowieso.

Maar Selang noemt twee opties:
A: keihard bezuinigen en in de euro blijven (tientallen overheidsmiljarden naar Griekenland)
B: uit de euro en defaulten (tientallen miljarden naar banken)

Maar ik vraag me af of
C: defaulten en gewoon in de euro blijven
ook een optie is.

Waarom moet Griekenland per se uit de euro als het default? Het kan toch gewoon blijven zitten en de rest van de eurozone keihard uitlachen (wat ze sowieso toch al doen)?
Het zijn meestal mannen die wildplassen, omdat zij immers makkelijk en staand kunnen plassen. Het motief is in de meeste gevallen luiheid en gemakzucht: men heeft geen zin om naar het toilet te lopen of te wachten tot men thuis is.
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:26:58 #191
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81077862
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 09:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Zoals al gezegd: dollars kopen.
Je kunt ook een dollar rekening openen of short gaan zitten op de euro d.m.v. derivaten.
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:35:20 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81078115
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:23 schreef wildplasser70 het volgende:

[..]

Ja dat snap ik. Betalen moeten we sowieso.

Maar Selang noemt twee opties:
A: keihard bezuinigen en in de euro blijven (tientallen overheidsmiljarden naar Griekenland)
B: uit de euro en defaulten (tientallen miljarden naar banken)

Maar ik vraag me af of
C: defaulten en gewoon in de euro blijven
ook een optie is.

Waarom moet Griekenland per se uit de euro als het default? Het kan toch gewoon blijven zitten en de rest van de eurozone keihard uitlachen (wat ze sowieso toch al doen)?
Dat is misschien ook wel een optie, alleen ontkomt Griekenland ook dan niet aan gigantische bezuinigingen. Zoals gezegd is het probleem niet zozeer de schuld (wat je gedeeltelijk oplost met een default) maar vooral dat de economie niet concurrerend is en dat de overheid teveel uitgeeft. Als je default krijg je ook geen geld meer geleend. Er is dus gewoon geen free lunch en alles bij elkaar denk ik dat optie A) voor Griekenland de beste route is . En dat weten ze zelf ook, dus dat is de route die ze tot nu toe kiezen. Of het gaat lukken is een tweede...
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:36:17 #193
8369 speknek
Another day another slay
pi_81078139
Ben benieuwd wanneer de (tijdelijke) ban op short selling er komt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:40:08 #194
301932 wildplasser70
pi_81078254
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is misschien ook wel een optie, alleen ontkomt Griekenland ook dan niet aan gigantische bezuinigingen. Zoals gezegd is het probleem niet zozeer de schuld (wat je gedeeltelijk oplost met een default) maar vooral dat de economie niet concurrerend is en dat de overheid teveel uitgeeft. Als je default krijg je ook geen geld meer geleend. Er is dus gewoon geen free lunch en alles bij elkaar denk ik dat optie A) voor Griekenland de beste route is . En dat weten ze zelf ook, dus dat is de route die ze tot nu toe kiezen. Of het gaat lukken is een tweede...
Ik denk ook dat optie A op de lange termijn de beste route is. Dat is de weg van stabiliteit, betrouwbaarjeid en financiële gezondheid.

Maar ja, zoals sommige mensen het nooit zullen leren, zal dat voor landen ook wel gelden. Het zou ook een saaie wereld worden als er nooit meer een munt zou vallen of een staatsgreep zou worden gepleegd.
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:40:17 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81078258
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:36 schreef speknek het volgende:
Helpt alleen weinig/ niets. Kan zelfs averechts werken doordat de markten minder liquide worden.
Heeft de ban op shortselling van financials tussen eind 2008 en de zomer van 2009 iets geholpen?
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:43:32 #196
8369 speknek
Another day another slay
pi_81078350
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:40 schreef SeLang het volgende:
Helpt alleen weinig/ niets. Kan zelfs averechts werken doordat de markten minder liquide worden.
Heeft de ban op shortselling van financials tussen eind 2008 en de zomer van 2009 iets geholpen?
Dat was een te korte periode, en landen zijn nog net een graadje erger dan banken. Ik denk overigens dat het uiteindelijk ook een slecht idee is, maar dat zijn bailouts ook.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_81078417
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:36 schreef speknek het volgende:
Is in Griekenland al aanwezig.
pi_81078444
Ik hoorde op RTLZ vanmorgen dat alle EU landen akkoord moeten gaan met de bail-out. Maar gisteren hoorde ik op BNR dat (volgens mij) de Oekraïne al heeft geweigerd mee te werken... Iemand enig idee in hoeverre dit klopt?
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:49:36 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81078513
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:40 schreef wildplasser70 het volgende:

[..]

Ik denk ook dat optie A op de lange termijn de beste route is. Dat is de weg van stabiliteit, betrouwbaarjeid en financiële gezondheid.

Maar ja, zoals sommige mensen het nooit zullen leren, zal dat voor landen ook wel gelden. Het zou ook een saaie wereld worden als er nooit meer een munt zou vallen of een staatsgreep zou worden gepleegd.
Crises zijn een goed iets. Door het te lang uitblijven van een crisis bouwen instabiliteiten zich op in het systeem. Als de huidige (fase van) de crisis eerder was opgetreden dan hadden de problemen nooit zo groot kunnen worden als ze nu zijn.

Dat is ook het hele probleem met die "extend and pretend" politiek die nog steeds wordt gevoerd. Niet alleen souvereign debt maar ook hypotheken, commercial real estate etc etc
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:54:48 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81078669
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat was een te korte periode,
Hoezo? Die ban was er al ver voordat de financials compleet door het putje gingen en de toen de ban werd opgeheven waren de koersen alweer verveelvoudigd. Ik heb nooit enige aanwijzing gezien dat die ban iets positiefs heeft bijgedragen.
quote:
en landen zijn nog net een graadje erger dan banken. Ik denk overigens dat het uiteindelijk ook een slecht idee is, maar dat zijn bailouts ook.
Bailout=slecht. De beste oplossing is gewoon iedereen voor z'n eigen shit laten opdraaien.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:04:33 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81078959
Toch best ruig. We zijn al in het 1.27 gebied geweest

Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:15:02 #202
301932 wildplasser70
pi_81079301
Och. Je kunt je afvragen of het echt een "probleem" is.
pi_81079745
quote:
The "speculators" are booking massive profits: the net cover/rerisking in Portugal and Spain was a massive $500 million net notional unwinds in each in the week ended April 30. Also known as taking profits. Greece and Ireland were also in the top 5, so as we have repeatedly claimed, the market will no longer make the news in Club Med. So where will it? No surprise there - the UK, France and Germany. The smartest money in the world is now actively betting the core of the eurozone is where the next CDS blow up will take place. With a stunning $630 million, $558 million and $370 million in net notional derisking, France, UK and Germany are the top three most active recipients in negative bets in the prior week, not just in sovereigns but in all names. The greatest non-sovereign derisker in the last week? Goldman Sachs, with $175 million.
Wealth report.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:26:46 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81079773
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:15 schreef wildplasser70 het volgende:
Och. Je kunt je afvragen of het echt een "probleem" is.
Niet
Maar je zou maar short hebben gezeten
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:28:45 #205
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81079842
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:46 schreef RvLaak het volgende:
Ik hoorde op RTLZ vanmorgen dat alle EU landen akkoord moeten gaan met de bail-out. Maar gisteren hoorde ik op BNR dat (volgens mij) de Oekraïne al heeft geweigerd mee te werken... Iemand enig idee in hoeverre dit klopt?
Je zit onzin te verkondigen, Oekraïne is geen onderdeel van de EU
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:30:57 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81079933
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:26 schreef axis303 het volgende:

[..]

Wealth report.
Tof.
Maar ik zie de yields in die landen juist dalen? De UK is zelfs heel fors gedaald ( 10yr van 4.0% naar 3.8%). Enigzins tot m'n verbazing moet ik zeggen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:31:05 #207
301932 wildplasser70
pi_81079939
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet
Maar je zou maar short hebben gezeten
Zeker! Op zo'n moment gaan je handen toch jeuken om eens een gokje te wagen.
pi_81080108
Wat ik me net afvroeg, je hoort vaak dat België er ook financieel ongezond voorstaat, met hoge staatsschulden en nu die politieke onstabiliteit. Waarom wordt dat land niet genoemd in het BIIGGS rijtje of dat report van de vorige pagina?
pi_81080251
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goldman pwned!
quote:
We are sticking with a core short position and will look to add quickly should Trichet offer nothing new or on a bounce back to 1.2860-70 (unless a genuine rabbit is forthcoming) and roll down our stop to 1.30. Technicians have important support at 1.2740 and a close below this level should open a test of last years 1.2457 low.
Client message
pi_81080582
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:35 schreef seventhseagulll het volgende:
Wat ik me net afvroeg, je hoort vaak dat België er ook financieel ongezond voorstaat, met hoge staatsschulden en nu die politieke onstabiliteit. Waarom wordt dat land niet genoemd in het BIIGGS rijtje of dat report van de vorige pagina?
Weet ik ook niet zeker, maar ik las ooit dat de schuld van België voor een groot deel binnenlands is (veel Belgische burgers, vooral ouderen, hebben staatsobligaties, dat werd en wordt traditioneel gezien als een veilige belegging), en minder in handen van buitenlandse banken etc.

Ook heeft België voordat het verdrag van Maastricht van kracht werd al stevige bezuinigingen doorgevoerd, de staatsschuld is sindsdien voortdurend naar beneden gegaan (maar bleef wel relatief hoog). Het is pas sinds de kredietcrisis losbarstte dat de schuld weer steeg tot het huidige niveau.

Daarnaast die politieke instabiliteit, tja, vanuit het buitenland kan dat er allemaal ernstig uitzien, maar in België zijn ze op dat vlak wel meer gewend. Ook denk ik dat het feit dat Brussel in België ligt speculanten misschien wel afschrikt. Het blijft de Europese hoofdstad natuurlijk.
pi_81080609
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Tof.
Maar ik zie de yields in die landen juist dalen? De UK is zelfs heel fors gedaald ( 10yr van 4.0% naar 3.8%). Enigzins tot m'n verbazing moet ik zeggen.
Hier het DTCC overzicht van de wekelijkse contracten en notionals:

http://www.dtcc.com/produ(...)le_ii.php?id=table14

Even zoeken op de landen, is een lange lijst.
pi_81081061
quote:
Oekraïne is helemaal geen lid van de EU, laat staan van de Eurozone.
  donderdag 6 mei 2010 @ 12:00:45 #213
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81081157
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Dat zal alleen met de lening van het IMF te maken hebben. Daar doet de VS ook nog wel moeilijk over.
pi_81081336
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 12:00 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat zal alleen met de lening van het IMF te maken hebben. Daar doet de VS ook nog wel moeilijk over.
Ah ja, dat kan ook.
  donderdag 6 mei 2010 @ 12:06:06 #215
141482 Q.
JurassiQ
pi_81081405
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 12:00 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Vooral het feit dat de leningen van zowel de Eurozone als van het IMF achtergestelde leningen zijn. Groot gelijk dat ze daar tegen zijn, dan ben je het echt kwijt.
For great justice!
  donderdag 6 mei 2010 @ 12:06:11 #216
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81081408
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Hij is in de war met Slowakije.
shoarma is lekker
  donderdag 6 mei 2010 @ 13:05:26 #217
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_81083666
quote:
zitten die in de EU dan?
pi_81083862
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 12:06 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

Hij is in de war met Slowakije.
Hebben zij geweigerd dan?
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:05 schreef Outlined het volgende:

[..]

zitten die in de EU dan?
Zoals hierboven al een paar maal gezegd is, niet ... Blijkbaar verkeerd onthouden
  donderdag 6 mei 2010 @ 13:14:39 #219
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81084097
quote:
Merkel en Sarkozy: strenger toezicht eurozone

De Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel willen dat er scherper toezicht komt op de begrotingsregels in de EU.

Strengere sancties
Dat staat in een opiniestuk dat ze donderdag in de Franse krant Le Monde hebben gepubliceerd. Ze pleiten voor strengere sancties voor landen die hun financiën laten ontsporen. Vrijdagavond beslissen de regeringsleiders van de eurolanden over een noodlening van 80 miljard euro aan Griekenkand, dat in de problemen is gekomen door zijn torenhoge begrotingstekorten.

'Eerder ingrijpen'
Sarkozy en Merkel schrijven dat de EU lessen moet trekken uit de Griekse crisis en ervoor moet zorgen dat iets dergelijks niet opnieuw gebeurt. Europees Commissaris Olli Rehn (Monetair Beleid) presenteert volgende week naar verwachting voorstellen om de EU-begrotingsregels aan te scherpen. Hij wil dat Brussel eerder kan ingrijpen als landen die aan hun laars lappen.

© RTLZ.nl
Zij waren zelf degenen die de begrotingsregels lekker aan hun laars lapten een paar jaar geleden dus dit is weer lekker ongeloofwaardig.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 13:15:38 #220
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81084151
Kees de Kort is weer ijzersterk: 'Zorgen over lage Euro onterecht'

[ Bericht 9% gewijzigd door SemperSenseo op 06-05-2010 14:04:05 ]
  donderdag 6 mei 2010 @ 13:18:03 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81084241
quote:
BinckBank moet mogelijk Ierse, Spaanse leningen verkopen

De positie van BinckBank in Spaanse en Ierse staats- en bankobligaties is met 400 miljoen euro gelijk aan 385% van het tier-1-kapitaal, stelt analist Benoit Petrarque van Kepler Capital Markets.

Volgens de analist kan de online broker bij de huidige onrust over staatsfinancien in de eurozone een dergelijke positie niet echt handhaven en hij verwacht daarom dat de bank deze leningen gaat verkopen. De koersdalingen op Spaanse en Ierse leningen zijn nu nog beperkt, maar kunnen snel oplopen, aldus Petrarque, zoals we zagen in Griekenland. Hij merkt op dat herinvestering een lager rendement zal geven en daarmee minder rente-inkomsten. Kepler heeft een hold-advies en koersdoel van EUR11,50. Het aandeel BinckBank noteert donderdag rond 12.00 uur 0,2% hoger op EUR9,91 in een 1,2% hogere Midkap-index. Ten opzichte van een maand geleden daalde het aandeel 25%. (AVR)

Dow Jones Nieuwsdienst
Vorig jaar beweerden ze nog dat ze zo veilig waren omdat ze zogenaamd geen exposure hadden naar subprime
Mijn reisverslagen
pi_81084455
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zij waren zelf degenen die de begrotingsregels lekker aan hun laars lapten een paar jaar geleden dus dit is weer lekker ongeloofwaardig.
Goed, dat hebben ze inderdaad gedaan toen, maar hun standpunt is daarom niet slecht (als het toezicht werkelijk neutraal plaatsvindt).
  donderdag 6 mei 2010 @ 13:28:58 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81084697
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:22 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Goed, dat hebben ze inderdaad gedaan toen, maar hun standpunt is daarom niet slecht (als het toezicht werkelijk neutraal plaatsvindt).
Hoe ga je dat afdwingen? Dat was toen namelijk ook al het probleem. Zeker als het om machtige landen als Duitsland en Frankrijk gaat. Kleine landjes zoals NL hielden zich netjes aan te regels terwijl Duitsland en Frankrijk hun kont ermee afveegden.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 mei 2010 @ 13:30:27 #224
38496 Perrin
pi_81084761
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe ga je dat afdwingen? Dat was toen namelijk ook al het probleem. Zeker als het om machtige landen als Duitsland en Frankrijk gaat. Kleine landjes zoals NL hielden zich netjes aan te regels terwijl Duitsland en Frankrijk hun kont ermee afveegden.
Overtreders uitsluiten van het Eurovisie Songfestival?
pi_81085998
quote:

[..]

Ik weet ook niet hoe je dat moet afdwingen, SeLang. Maar ook kleine landjes zoals Griekenland veegden er hun kont mee af, zoals blijkt uit de laatste weken en maanden. Dus er zal toch een politieke oplossing voor moeten komen.

Er waren al voorstellen voor een Europese rating agency. Misschien een Europese accountant die ook de macht krijgt om alle cijfers te bekijken?
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:17:24 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81086702
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:59 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Ik weet ook niet hoe je dat moet afdwingen, SeLang. Maar ook kleine landjes zoals Griekenland veegden er hun kont mee af, zoals blijkt uit de laatste weken en maanden. Dus er zal toch een politieke oplossing voor moeten komen.

Er waren al voorstellen voor een Europese rating agency. Misschien een Europese accountant die ook de macht krijgt om alle cijfers te bekijken?
Ik weet wel een geloofwaardige manier om begrotingsdiscipline af te dwingen, en dat is per Europese grondwet verbieden dat er ooit nog bailouts worden gegeven aan een land in de Eurozone.

Het probleem komt gewoon voort uit een misprijzen van risico gedurende vele jaren. Een Griekse staatsobligatie had nauwelijks meer yield dan een Duitse, wat natuurlijk belachelijk is gezien de unsustainable situatie in sommige landen die al heel lang zichtbaar was. Maar een expliciet verbod op bailouts brengt een risicopremie terug in de staatsleningen en dan heb je weer het feedback mechanisme dat ontbrak. Landen met een slechte begrotingsdiscipline moeten dan een steeds hogere rente betalen omdat een instantie die het geld uitleent zeker weet dat hij het geld niet terugkrijgt via een bailout oid.

De rootcause van de hele creditcrunch is trouwens een verkeerd prijzen van risico ten gevolge van impliciete en expliciete overheidsgaranties ("too big to fail", de "Greenspan Put", de overheidsgarantie op hypotheken via Fannie en Freddie, etc). Laat iedereen weer voor z'n eigen shit opdraaien en je krijgt een veel stabieler systeem.

Mijn reisverslagen
pi_81086770
Ik denk (en hoop) dat deze hele situatie rondom de euro uiteindelijk leid tot een verandering in het verdrag Maastricht. Die herziening zal gaan zorgen dat er meer maatregelen mogelijk zullen zijn tegen overtreders en misschien zelfs een toezichthoudend orgaan dat de begroting van het land dan tijdelijk ontneemt. Dit zal het vertrouwen in de euro alleen maar doen toenemen.

Ondertussen dwingt de markt de Europese lidstaten om bezuinigingen in te dienen. Aan de (fiscale) problemen worden in de Eurozone dus gewerkt. Terwijl de problemen in bijvoorbeeld de UK en de VS al vele malen groter zijn en groter worden. Op termijn zie ik het dus niet zo donker in voor de eurozone, integendeel. Zodra de markten bewust worden van dit gegeven (dat zijn ze al, maar dat willen ze nog even niet zien) zie ik de stijgende lijn van de euro ten opzichte van deze valuta gewoon verder gaan.

Nu maar hopen dat de paniek rondom de euro niet te snel overwaait, zodat het momentum en de drang om verbeterende maatregelen te nemen blijft.
pi_81088992
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 09:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Moah. Weet niet of ik het hier helemaal mee eens moet zijn. Speculanten hebben altijd al veel power gehad. Black wednesday is een goed voorbeeld.
Verschil zit imho voornamelijk in hoe de fundamentals zijn. Toen met Soros wilden de Engelsen koste wat het kost de pond in EMS houden, terwijl die dat fundamenteel dat niet 'verdiende' Ja dan leg je het af tegen speculanten.

Zorg dat de fundamentals goed zijn en de overheid 'wint' het van de speculanten.

Persoonlijk zie ik speculatie ook als iets goeds, het houdt de overheid alert om rare trucjes toe te passen om bepaalde doelen te halen. Het verbieden maakt de overheidsbegrotingen alleen maar schimmiger.
pi_81091355
quote:

[..]

Ik heb vanaf het begin gezegd dat het pact niets voorstelde omdat het uiteindelijk zou gaan om de markt die de discipline zou gaan afdwingen. Nu krijg ik op een heel perverse manier gelijk. Dat betekent echter ook dat als we nu de roep horen om het pact strenger af te dwingen dat de ervaring op grond waarvan dat gebeurt heel anders is dan de ervaring op grond waarvan iedereen het maar een beetje op zijn beloop liet. Nu weten we dus kennelijk dat als je het pact niet handhaaft, de markt op een nog veel ruigere manier de regels gaat afdwingen.

Volgens mij is dat ook het antwoord op jouw vraag; het gaat afgedwongen worden, omdat het alternatief veel gruwelijker is. De kleine landen die zich aan de regels hielden hebben nu ook geen probleem.
pi_81100188
  donderdag 6 mei 2010 @ 20:10:47 #231
141482 Q.
JurassiQ
pi_81101217
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 19:49 schreef QFX23 het volgende:
[ afbeelding ]
Wat willen ze dan? Defaulten en niet bezuinigen? Kijken hoe tevreden ze dan zijn. Achterlijke mongolen. .
For great justice!
pi_81103012
EUR/USD 1.2535, gaat echt heel hard laatste 2 uur. -2% vandaag
pi_81103537
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:47 schreef Schuifpui het volgende:
EUR/USD 1.2535, gaat echt heel hard laatste 2 uur. -2% vandaag
Als dit even volhoudt kunnen de Britten hun 'devaluatie' ook wel vergeten. Kijken hoe lang het dan duurt voordat die onder vuur komen.
  donderdag 6 mei 2010 @ 20:59:02 #235
141482 Q.
JurassiQ
pi_81103758
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij kan het mooi zeggen. In het verleden heeft hij vaak poep gepraat maar hij is nu wel aardig spot-on. Heeft Marc Faber recentelijk nog dingen gezegd over Griekenland / Europa?
For great justice!
  donderdag 6 mei 2010 @ 21:18:23 #236
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81104848
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:59 schreef Q. het volgende:

[..]

Hij kan het mooi zeggen. In het verleden heeft hij vaak poep gepraat maar hij is nu wel aardig spot-on. Heeft Marc Faber recentelijk nog dingen gezegd over Griekenland / Europa?
governments will go printing and printing and printing until they eventually all are going bust ..

[ Bericht 3% gewijzigd door luckyb1rd op 06-05-2010 21:24:02 ]
pi_81105025
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 21:18 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

governments will go printing and printing and printing until they eventually all going bust ..
Daar ben ik het wel mee eens ja

Een eurobriefje is niets meer dan een tegoedbon en die gaat men volop printen, want we willen obligaties blijven uitgeven, dus gaan we ze zelf kopen
pi_81105265
Ik krijg Bloomberg niet eens meer te zien

Ahh, hij doet't weer
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_81121830
Het debat over de 5 miljard die de regering weg wil gooien begin zometeen. Hier live te volgen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:22:00 #240
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81121918
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:19 schreef RvLaak het volgende:
Het debat over de 5 miljard die de regering weg wil gooien begin zometeen. Hier live te volgen
He verdomme....wilde ik ff een uurtje gaan sporten moet ik nog blijven zitten.

Zei die VVD' er net op BNR dat de rating agencies de absolute waarheid in pacht hadden als antwoord op de vraag of er niet ook naar de rating agencies gekeken moest worden?
pi_81121985
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:22 schreef dramatiek het volgende:

[..]

He verdomme....wilde ik ff een uurtje gaan sporten moet ik nog blijven zitten.

Zei die VVD' er net op BNR dat de rating agencies de absolute waarheid in pacht hadden als antwoord op de vraag of er niet ook naar de rating agencies gekeken moest worden?
Ach, de VVD is sowieso al verworden tot de ultieme draaipartij
pi_81122308
CDA doet huilie omdat ze ooit een keer een goede motie hebben ingediend
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:48:07 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81122750
Griekse 10yr nu op 12,3%

Belastinggeld = weg
Mijn reisverslagen
pi_81122881
Het idee was toch ook niet dat 'ons' geld terug kwam, maar dat de banken en fondsen hun exposure konden verminderen?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:53:06 #245
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81122922
We gaan 5 miljard belastinggeld weggeven en er zijn bij het kamerdebat 77 kamerleden aanwezig, oftewel bijna de helft vindt het niet de moeite waard om daar over te discussiëren.

Het is een grof schandaal
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:00:37 #246
141482 Q.
JurassiQ
pi_81123175
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:
We gaan 5 miljard belastinggeld weggeven en er zijn bij het kamerdebat 77 kamerleden aanwezig, oftewel bijna de helft vindt het niet de moeite waard om daar over te discussiëren.

Tja, het gaat niet over een belangrijk onderwerp zoals allochtonenbeleid. .
For great justice!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:04:22 #247
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_81123296
Of Uruzgan
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_81123297
PVV ownt de VVD even. De VVD loopt maar te draaien en geeft geen duidelijk antwoord op de vraag.
pi_81123421
Weekers heeft geen antwoord op de interruptie van Pechtold.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:11:17 #250
38496 Perrin
pi_81123543
quote:

Je kunt toch niet van volksvertegenwoordigers die net lekker zitten te genieten van hun reces verwachten dat ze voor zoiets onbenulligs als een economische crisis en het weggeven van sloten geld terugkomen?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:11:58 #251
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81123572
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef Sloggi het volgende:
Weekers heeft geen antwoord op de interruptie van Pechtold.
Tja...pleiten voor meer ambtenaren terwijl je grootste bezuinigingspost ambtenaren is werkt natuurlijk niet in je voordeel.
pi_81123619
Irrgang doet het wel goed
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:16:14 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81123722
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:13 schreef RvLaak het volgende:
Wel zwak dat ie weer net doet alsof het allemaal de schuld is van speculanten.
Als de fundamenten sterk zijn dan heeft een speculant geen schijn van kans.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:17:30 #254
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81123773
quote:
inderdaad. Ik vind het verbazingwekkend hoe snel andere partijen het recente verleden vergeten zijn. Irrgang trekt het verhaal tot nu toe als enige breder. En met het rationeel breder trekken wordt hij meteen anarchistisch genoemd.
pi_81123839
quote:
Goed verhaal idd. Ik heb ook het idee dat als we nu 5 miljard aan Griekenland gaan geven we die nooit meer terug zien en dat Spanje en Portugal ook snel aan zullen kloppen.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:23:42 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81123989
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:17 schreef dramatiek het volgende:

[..]

inderdaad. Ik vind het verbazingwekkend hoe snel andere partijen het recente verleden vergeten zijn. Irrgang trekt het verhaal tot nu toe als enige breder. En met het rationeel breder trekken wordt hij meteen anarchistisch genoemd.
Vorig jaar heb ik alle kamerfracties een email gestuurd om de ING bailout niet te steunen. Toen was Irrgang ook een van de weinigen waarvan ik een serieuze reactie terugkreeg. Mijn mail naar Hamer ( PvdA) werd ongelezen deleted.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:24:28 #257
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_81124016
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Vorig jaar heb ik alle kamerfracties een email gestuurd om de ING bailout niet te steunen. Toen was Irrgang ook een van de weinigen waarvan ik een serieuze reactie terugkreeg. Mijn mail naar Hamer ( PvdA) werd ongelezen deleted.
Kun je die mail en de antwoorden nog eens posten? Ik heb ze toen niet kunnen lezen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:27:32 #258
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81124148
Nou, verdonk....hoe vaak gaat ze vragen of we nog in sprookjes geloven.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:28:29 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81124195
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:24 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Kun je die mail en de antwoorden nog eens posten? Ik heb ze toen niet kunnen lezen.
Dat staat nog wel ergens in de ING reeks
Mijn reisverslagen
pi_81124259
Verdonk wil de Gulden terug.
pi_81124282
Tang is ff de weg kwijt blijkbaar
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 11:34:00 #262
236264 crew  capricia
pi_81124420
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:30 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Verdonk wil de Gulden terug.
Maar wij Verdonk niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:35:13 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81124473
Tang
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:35:23 #264
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81124480
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:30 schreef RvLaak het volgende:
Tang is ff de weg kwijt blijkbaar
En hij vindt de weg ook niet meer echt terug
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:35:27 #265
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81124482
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe ben je daar achter gekomen? Toch geen leesbevestiging?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:38:36 #266
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81124617
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:35 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hoe ben je daar achter gekomen? Toch geen leesbevestiging?
Zo:
quote:
Your message

To: Hamer M.I. (Publiek)
Subject: Stop de ING bailout!
Sent: Tue, 27 Jan 2009 00:16:30 +0100

was deleted without being read on Tue, 27 Jan 2009 11:59:03 +0100
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 mei 2010 @ 11:40:38 #267
862 Arcee
Look closer
pi_81124721
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
ING (Tosti-ijzer warm)
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:45:37 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81124944
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:40 schreef Arcee het volgende:

[..]

ING (Tosti-ijzer warm)
Mijn mail stond nog ergens eerder in dat topic
Mijn reisverslagen
pi_81124947
Is Pechtold nou voor of tegen?

Lult weer lekker een end de ruimte in
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 mei 2010 @ 11:46:32 #270
862 Arcee
Look closer
pi_81124981
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:
Yup, hier: ING (Tosti-ijzer warm)
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:47:48 #271
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81125032
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geachte heer SeLang,

Hartelijk dank voor uw mail. Agnes Kant heeft mij gevraagd deze te beantwoorden. Wij hebben ook kritiek op de makkelijke manier waarop Bos geld uitdeelt aan de banken. De steunoperaties zijn weliswaar noodzakelijk, maar uiteindelijk draait de belastingbetaler wel op voor de kosten. Van belang is daarom dat de belastingbetaler ook wat terugziet van zijn of haar investering. Om die reden vinden we dan ook dat de overheid niet kan participeren in een bank zonder daar aandelen en dus zeggenschap voor terug te krijgen. De zojuist gekozen oplossing bij ING waarbij de overheid de slechte risico’s op zich neemt vindt de SP onverstandig en veel te duur. Wij hebben daarom dan ook een debat hierover aangevraagd in de Tweede Kamer. Dit debat heeft eergisteren plaatsgevonden. Er komt nog een vervolg op.

U kunt op onze website (http://www.sp.nl/nieuwsberichten/6387/090126-irrgang_belastingbetaler_draait_op_voor_risicobeleggingen_ing.html) een reactie vinden van Ewout Irrgang op de plannen van de minister. U vindt daar ook links naar zijn optreden in de media.

Met vriendelijke groet, Arnold Merkies

Beleidsmedewerker Financiën SP
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:48:10 #272
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125046
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:45 schreef RvLaak het volgende:
Is Pechtold nou voor of tegen?

Lult weer lekker een end de ruimte in
Inderdaad.

Btw, jammer dat het kabinet niet kan vallen als over een paar maanden weer blijkt dat die 5 miljard pleite is want dan zit er een ander kabinet.
Mijn reisverslagen
pi_81125134
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Inderdaad.

Btw, jammer dat het kabinet niet kan vallen als over een paar maanden weer blijkt dat die 5 miljard pleite is want dan zit er een ander kabinet.
Helaas kan dat kabinet er wel op aangesproken worden. De verantwoordelijkheid gaat in NL op functie, niet op persoon
pi_81125219
en jan kees de jager zat weer te twitteren lol.
pi_81125239
Marianne
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_81125254
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:52 schreef piepeloi55 het volgende:
en jan kees de jager zat weer te twitteren lol.
Ik vind dat ze dat moeten verbieden.

vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 11:54:35 #277
236264 crew  capricia
pi_81125308
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:52 schreef vosss het volgende:
Marianne
Als de Euro een diertje was geweest had ze wel anders gesproken..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_81125321
vosss is de naam,
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:56:06 #279
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125366
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Helaas kan dat kabinet er wel op aangesproken worden. De verantwoordelijkheid gaat in NL op functie, niet op persoon
Okee
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:56:25 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125376
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:52 schreef vosss het volgende:
Marianne
Ik zou haar doen
Mijn reisverslagen
pi_81125414
Ik zou haar ook geven
vosss is de naam,
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 mei 2010 @ 11:58:04 #282
862 Arcee
Look closer
pi_81125452
quote:

quote:
Er moeten minimaal 76 Kamerleden zijn voor een plenaire vergadering; er kwamen er 77 opdagen.
Vandaar 77 dus, anders wrs nog minder.
pi_81125459
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:56 schreef SeLang het volgende:
Ik zou haar doen
Nah, zal wel een te groot tarzan in de jungle gehalte hebben
pi_81125504
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:58 schreef Arcee het volgende:

[..]

[..]

Vandaar 77 dus, anders wrs nog minder.
Dat snap ik ook wel, maar ik vind het schandalig. Die mensen zitten daar veel geld te verdienen en dit lijkt me toch wel een belangrijk issue.

Totale minachting naar de burger als je het mij vraagt
vosss is de naam,
pi_81125515
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:58 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik heb een scheermes
vosss is de naam,
pi_81125577
Pff zit nu al een tijdje in China, merk wel dat geld opnemen veel duurder is geworden! Toen ik hier aankwam stond een euro gelijk aan 10 yuan..nu alweer gezakt naar 8.40 o.i.d. . En heb nog cash euro's die gewisseld moeten worden, maar dat heb ik natuurlijk nu liever niet. Maar het begint toch echt te moeten en iedere dag wordt die euro minder waard.

Enig idee of er een bodem is? Of dat hij weer snel opveert? Is dit anders een correctie t.o.v. de dollar?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:01:59 #287
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125601
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:58 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ze mag best even aan mijn liaan slingeren
Mijn reisverslagen
pi_81125673
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze mag best even aan mijn liaan slingeren
pi_81125686

Dat past niet hoor Marianne!!! !
vosss is de naam,
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:05:13 #290
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125716
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:01 schreef lvw88 het volgende:
Pff zit nu al een tijdje in China, merk wel dat geld opnemen veel duurder is geworden! Toen ik hier aankwam stond een euro gelijk aan 10 yuan..nu alweer gezakt naar 8.40 o.i.d. . En heb nog cash euro's die gewisseld moeten worden, maar dat heb ik natuurlijk nu liever niet. Maar het begint toch echt te moeten en iedere dag wordt die euro minder waard.

Enig idee of er een bodem is? Of dat hij weer snel opveert? Is dit anders een correctie t.o.v. de dollar?
Ach, toen ik in China woonde was het nog 7 ofzo...
Mijn reisverslagen
pi_81125765
CDA gaat akkoord, indien DU & FR akkoord gaan... Lijkt me dat dat wel gebeurd, tenzij de Duitsers roet in het eten gooien
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:07:52 #292
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81125846
Waarom betaalt de UK eigenlijk geen cent?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:07:57 #293
8369 speknek
Another day another slay
pi_81125853
quote:

Eens.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:08:18 #294
8369 speknek
Another day another slay
pi_81125869
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:07 schreef dramatiek het volgende:
Waarom betaalt de UK eigenlijk geen cent?
Omdat ze niet in de Euro zitten, vermoed ik zo.
pi_81125896
VD Vlies , geweldige man
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:09:51 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125937
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:03 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Daar zit Mei Li Vos!
Zij mag daarna
Mijn reisverslagen
pi_81126073
Wat kunnen we het beste met onze euro's doen? Gewoon houden of voorlopig beter ruilen tegen een andere valuta (en welke)?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:13:25 #298
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81126089
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:59 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat snap ik ook wel, maar ik vind het schandalig. Die mensen zitten daar veel geld te verdienen en dit lijkt me toch wel een belangrijk issue.

Totale minachting naar de burger als je het mij vraagt
demissionair he.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:14:23 #299
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81126127
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Omdat ze niet in de Euro zitten, vermoed ik zo.
Mja....ze hebben er volgens mij wel behoorlijk wat geld uitstaan en ze maken onderdeel uit van Europa. Ik vind het vreemd dat ze dan geen cent bijleggen omdat ze geen euro hebben

Debt crisis: UK banks sitting on £100bn exposure to Greece, Spain and Portugal
http://www.guardian.co.uk(...)il-bank-crisis-fears
pi_81126240
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:13 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

demissionair he.
Dat doet er niets aan af imo
vosss is de naam,