quote:[..]
Bij het sluiten van het akkoord, heeft de minister een parlementair voorbehoud gemaakt. Het parlement neemt uiteindelijk de beslissing. Voor vrijdag staat een debat met de minister geagendeerd met financieel woordvoerders van de verschillende fracties. De meerderheid van de Tweede Kamer stemt in. Waarschijnlijk zullen alleen de PVV (Geert Wilders) en Rita Verdonk tegenstemmen. [,,]
Ik begrijp dit niet, denken die vakboden daar nou echt dat ze door te staken iets oplossen?quote:May 3, 2010 -- Updated 1318 GMT
Athens, Greece (CNN) -- Greek workers went on strike Monday, marching to parliament to protest cuts in government spending demanded by international funders.
Garbage collectors, cleaners, municipal office workers and other local government staff gathered Monday morning, waving banners with slogans like "Get your hands off our rights.
kunnen hun begrotingen dat eigenlijk wel aan?quote:Op maandag 3 mei 2010 15:07 schreef Boris_Karloff het volgende:
Leuk dat Portugal, Spanje, Ierland en Italie mee betalen. Die verwachten het geld waarschijnlijk binnen niet afzienbare tijd dubbel en dwars terug te krijgen.
Hoe?quote:Op maandag 3 mei 2010 16:05 schreef bascross het volgende:
Als Spanje en Portugal geld nodig hebben, gaat Griekenland dan ook mee betalen?
af en toe zou je willen dat ze op dat soort mensen zouden schieten.quote:Op maandag 3 mei 2010 15:31 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Ik begrijp dit niet, denken die vakboden daar nou echt dat ze op door te staken iets oplossen?
Ach het duurt even voor ze die protest-reflex kwijt zijn, ze begrijpen nog niet helemaal dat minder nog altijd beter is dan helemaal niks meer. Dat zal hun regering ze duidelijk moeten maken.quote:Op maandag 3 mei 2010 16:31 schreef Mortaxx het volgende:
Snap best dat die Grieken er niet blij mee zijn. In Nederland doet men al moeilijk over een AOW verhoging van 2 jaar, dus als het van 52 naar 67 gaat kan je wel wat meer protesten verwachten.
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er in Griekenland dan ook van die belachelijke sociale regelingen zijn, zoals een pensioenleeftijd van 52 jaar. Blijkbaar loont het in de ogen van de Grieken om veel te klagen. Dat dit kortzichtig denken is, ach... 'na ons de zondvloed'.quote:Op maandag 3 mei 2010 16:31 schreef Mortaxx het volgende:
Snap best dat die Grieken er niet blij mee zijn. In Nederland doet men al moeilijk over een AOW verhoging van 2 jaar, dus als het van 52 naar 67 gaat kan je wel wat meer protesten verwachten.
Als banken nu massaal hun geld weghalen uit Griekenland is het gedaan met het land. Dan zal het kaartenhuis sneller in elkaar donderen. Grote geld bedragen daar weghalen is dus geen optie.quote:Op maandag 3 mei 2010 16:53 schreef HiZ het volgende:
Waar ik wel helemaal verdrietig van word is de 'bijdrage' van de banken aan de reddingsoperatie. Volgens mij is het juist zaak dat die banken minder geld hebben uitstaan bij Griekenland, zodat het minder pregnant wordt om ze te redden bij een Grieks faillissement of herstructurering. En dan gaan demagogen in het noorden die banken dwingen om meer geld in Griekenland te steken, waardoor ons eigen hoofd dus weer verder de strop in gaat.
Ze willen toch op de een of andere manier niets doen. Even ongeacht van het feit of het eerlijk of hun verdiende loon is, het is wel echt een gigantische achteruitgang.quote:Op maandag 3 mei 2010 15:31 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Ik begrijp dit niet, denken die vakboden daar nou echt dat ze door te staken iets oplossen?
Volgens mij is die "bijdrage" van de banken puur een politieke truuk zodat politici kunnen zeggen: "kijk, wij dwingen die kutbanken om ook mee te betalen".quote:Op maandag 3 mei 2010 16:53 schreef HiZ het volgende:
Waar ik wel helemaal verdrietig van word is de 'bijdrage' van de banken aan de reddingsoperatie. Volgens mij is het juist zaak dat die banken minder geld hebben uitstaan bij Griekenland, zodat het minder pregnant wordt om ze te redden bij een Grieks faillissement of herstructurering. En dan gaan demagogen in het noorden die banken dwingen om meer geld in Griekenland te steken, waardoor ons eigen hoofd dus weer verder de strop in gaat.
Natuurlijk is dat puur PR. Ik denk dat niemand dat ook zal betwisten!quote:Op maandag 3 mei 2010 19:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens mij is die "bijdrage" van de banken puur een politieke truuk zodat politici kunnen zeggen: "kijk, wij dwingen die kutbanken om ook mee te betalen".
Ik heb nog steeds maar weinig reacties gehoord over het feit dat banken stevig gehedged zitten tegen behoorlijke terugval van Griekenland. Eigenlijk al vanaf het moment dat de Hellenic Capital Market Commission het shorten op de griekse markt ging verbieden. Het is meer het verschuiven van kapitaal in posities die weinig (indirect) exposure hebben in Griekenland. En met lage rentes kun je nog wel wat extra posities tegen de default van Europese landen uitbouwen. Maar ze kunnen natuurlijk niet massaal hun geld uit die landen halen. Dan stort het kaartenhuis in. Gewoon lobbyen voor die bail out en op een bepaald moment als het rustiger wordt je geld er uit trekken.quote:Wat er in de praktijk natuurlijk gebeurt is dat de banken via de voordeur een miljard ofzo bijdragen aan het reddingsplan (= PR) en via de achterdeur als een haas hun Griekse staatsobligatie posities afbouwen door ze gewoon te verkopen op de vrije markt. Dat is volgens mij ook de enige reden waarom Duitsland en Frankrijk nu instemmen met dat plan: hun banken in de gelegenheid stellen om hun Griekse exposure af te bouwen.
Ik weet niet wat voor exposure die banken hebben, dus ik ga maar af op de (grote) getallen die in de pers werden gemeld. Als die risico's zijn afgedekt, dan vraag ik me af: hoe dan? Met CDS? En wie heeft die CDS dan geschreven? Zeker weer een paar van die too big to fail banken die dan door de overheid moeten worden gered?quote:Op maandag 3 mei 2010 19:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb nog steeds maar weinig reacties gehoord over het feit dat banken stevig gehedged zitten tegen behoorlijke terugval van Griekenland. Eigenlijk al vanaf het moment dat de Hellenic Capital Market Commission het shorten op de griekse markt ging verbieden. Het is meer het verschuiven van kapitaal in posities die weinig (indirect) exposure hebben in Griekenland. En met lage rentes kun je nog wel wat extra posities tegen de default van Europese landen uitbouwen. Maar ze kunnen natuurlijk niet massaal hun geld uit die landen halen. Dan stort het kaartenhuis in. Gewoon lobbyen voor die bail out en op een bepaald moment als het rustiger wordt je geld er uit trekken.
Ik wilde net zeggen.... Ik weet niet of het al langs is geweest, maar het is in deze tijden toch ondenkbaar dat je met je 52ste met pensioen gaat incl 13de en 14de maand? Kijken die Grieken dan niet naar de wereld? En het overgrote deel van de beroepsbevolking is ambtenaar... no value added dus.quote:Op maandag 3 mei 2010 17:26 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er in Griekenland dan ook van die belachelijke sociale regelingen zijn, zoals een pensioenleeftijd van 52 jaar. Blijkbaar loont het in de ogen van de Grieken om veel te klagen. Dat dit kortzichtig denken is, ach... 'na ons de zondvloed'.
In China hebben ze een vrouwentekort dus het eiland Lesbos volstaat.quote:Op maandag 3 mei 2010 21:17 schreef bascross het volgende:
Verkopen aan China kan ook, hebben ze een gratis vakantieland. En dan vangen wij nog wat geld.
Prima deal. Overigens is het natuurlijk geen gratis vakantieland als je er voor betaalt.quote:Op maandag 3 mei 2010 21:36 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
In China hebben ze een vrouwentekort dus het eiland Lesbos volstaat.
Ja maar 1 ding zijn ze niet.... en dat is domquote:Op maandag 3 mei 2010 21:15 schreef SeLang het volgende:
Ik heb trouwens een links plan om Griekenland te redden: we laten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen!
Dus: we laten de Chinezen het gewoon betalen. De Chinezen hebben het meeste geld en bovendien zijn zij communistisch (=links) dus zij zullen zeker accoord gaan met mijn plan!
Nu doen wij ook iets te kortzichtig. Begrijp me niet verkeerd, mijn mond viel ook open toen ik hoorde over die pensioenleeftijd die soms het geval is, de 13de en 14de maand die redelijk standaard waren, men is en was daar inderdaad best verwend.quote:Op maandag 3 mei 2010 17:26 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er in Griekenland dan ook van die belachelijke sociale regelingen zijn, zoals een pensioenleeftijd van 52 jaar. Blijkbaar loont het in de ogen van de Grieken om veel te klagen. Dat dit kortzichtig denken is, ach... 'na ons de zondvloed'.
Tsja, en wat dachten de banken die Griekse staatsobligaties kochten? Die wisten toch ook van deze Griekse toestanden? Eigenlijk vergelijkbaar met de mortgage backed rommel uit de VS. Dat had men (risk management afdelingen in elk geval) ook kunnen zien aankomen, maar men wilde het waarschijnlijk niet zien, of dacht tijdig uit te kunnen stappen...?quote:Op maandag 3 mei 2010 21:07 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ik wilde net zeggen.... Ik weet niet of het al langs is geweest, maar het is in deze tijden toch ondenkbaar dat je met je 52ste met pensioen gaat incl 13de en 14de maand? Kijken die Grieken dan niet naar de wereld? En het overgrote deel van de beroepsbevolking is ambtenaar... no value added dus.
Wat denken die gasten eigenlijk?
Maar alles in 1 keer opgeven nou eenmaal protest op. Je kan het de Grieken niet helemaal kwalijk nemen. De banken die Griekse staatsobligaties hebben gekocht en de EU die zich heeft laten voorliegen (laten, want ze wisten natuurlijk best dat de Griekse cijfers in werkelijkheid veel slechter waren) hebben er ook een belangrijke rol in gespeeld. In de aanloop van de Olympische Spelen in Athene las ik een artikel waarin al gezegd werd dat de Griekse financien een puinzooi waren, de OS helemaal niet te betalen waren voor Griekenland en er een hoop boekhoudkundige trucs werden gebruikt om problemen te maskeren. Toen was al bekend hoe Griekenland ervoor stond, als banken zich toen hadden teruggetrokken uit Griekenland hadden we ze nu gewoon kunnen laten vallen.quote:Op maandag 3 mei 2010 21:07 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ik wilde net zeggen.... Ik weet niet of het al langs is geweest, maar het is in deze tijden toch ondenkbaar dat je met je 52ste met pensioen gaat incl 13de en 14de maand? Kijken die Grieken dan niet naar de wereld? En het overgrote deel van de beroepsbevolking is ambtenaar... no value added dus.
Wat denken die gasten eigenlijk?
dien een voorstel in en regel een referendum!quote:Op maandag 3 mei 2010 23:58 schreef HPoi het volgende:
Kunnen we geen pact sluiten met Oostenrijk + Benelux + Frankrijk en Duitsland? Stappen we uit de Euro en laten we Griekenland zelf haar zaakjes opknappen.Finland wil vast weer terug naar de Finse Markka.
quote:
Laat frankrijk er aub buiten. Die bestaan ook bij de gratie van de europese ontwikkelingshulp, alleen noemen we het landbouwsubsidies. Belgie vind ik een twijvel gevalquote:Op maandag 3 mei 2010 23:58 schreef HPoi het volgende:
Kunnen we geen pact sluiten met Oostenrijk + Benelux + Frankrijk en Duitsland? Stappen we uit de Euro en laten we Griekenland zelf haar zaakjes opknappen.Finland wil vast weer terug naar de Finse Markka.
Bij The Economist hadden ze een ander plan:quote:Op maandag 3 mei 2010 23:58 schreef HPoi het volgende:
... en veel erger is gemaakt. De banken hebben nog meer van die waardeloze troep moeten kopen. Wat een oplossing.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:41 schreef faustkern het volgende:
tvp; en hoe voelen we ons nu de souvereign debt crisis van Griekenland van Mei 2010 naar Mei 2011 verplaatst is?
quote:Huge National Debts Could Push Euro Zone into Bankruptcy
The banking crisis has turned into a crisis of entire nations, and the subprime mortgage bubble into a government debt bubble. This is why precisely the same questions are being asked today, now that entire countries are at risk of collapse, as were being asked in the fall of 2008 when the banks were on the brink: How can the calamity be prevented without laying the ground for an even bigger disaster? Can a crisis based on debt be solved with even more debt? And who will actually rescue the rescuers in the end, the ones who overreached?
At the weekend, euro-zone members and the IMF agreed on a ¤110 billion bailout package over three years. The EU will provide ¤80 billion in loans, with Germany's share over three years amounting to ¤22 billion, including ¤8.4 billion in the first year alone.
The money would be well invested if Athens succeeds in getting its state finances under control within the three-year time period, through rigid austerity measures and successful economic management.
But if it doesn't? Then the money, or at least some of it, will be gone. Then all the things that the rescue measures were intended to prevent could in fact transpire: Lenders would have to write off their claims, banks would have to be rescued once again, speculators would force the rest of the weak PIIGS nations (Portugal, Ireland, Italy, Greece and Spain) to their knees -- and the euro would fall apart.
But what is the alternative? Should Europe simply allow Greece to go bankrupt instead? In that case, the possible future scenario would happen right away instead.
One might argue that it is better to get things over quickly, even if that is painful, rather than prolonging the agony. But one can also hope that everything will turn out for the best in the end. The euro-zone countries prefer to hope, which is why they have agreed to a rescue program that will provide Greece with the funds it can no longer borrow on the open market, now that it is being forced to pay such high interest rates.
Tja, kan, kan kan, mogelijk, eventueel, misschien... etc etc.. Ik weet het niet hoor.. Er wordt zoveel geroepen, laten we het eerst maar eens afwachten.quote:
De bok is iig los...domino is al lang gevallen en nu maar proberen het steentje tegen te houden, met als direct gevolg dat het steentje alleen maar zwaarder wordt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Is dit niet gewoon één groot piramidespel?
Ligt het aan mij of is geheel Europa middels een ijzeren ketting verbonden aan de schepen van Griekenland, Spanje, Italië en Portugal?quote:
Iedereen is schuldig. Noord-Europa voor het gebrekkige toezicht en het niet instellen van fatsoenlijke mechanismen om de tekorten voor de leden binnen de perken te houden en zuid-europa voor het misbruik maken van de situatie. En vooral Griekenland voor jarenlang liegen en bedriegen. Oh. En Goldman Sachs uiteraard.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:22 schreef waht het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of is geheel Europa middels een ijzeren ketting verbonden aan de schepen van Griekenland, Spanje, Italië en Portugal?
En nog een vraag: op wie moet ik nou boos zijn? Het luie Mediteraanse volk? Pro-Europa politici? Ik heb nog genoeg woede uit te delen!
Anti-Europeanen is ook het een en ander te verwijten. Door de gebrekkige politieke integratie heeft dit zaakje juist zo uit de hand kunnen lopen. Monetaire integratie zonder politieke integratie is niet zo'n goed idee, zo blijkt nu.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:22 schreef waht het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of is geheel Europa middels een ijzeren ketting verbonden aan de schepen van Griekenland, Spanje, Italië en Portugal?
En nog een vraag: op wie moet ik nou boos zijn? Het luie Mediteraanse volk? Pro-Europa politici? Ik heb nog genoeg woede uit te delen!
Ja ho eens even, dat enkel een monetaire unie niet werkt, dan riepen veel mensen die tegen het huidige Europese project zijn al luid en duidelijk als tegenargument bij de invoering van de euro.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Anti-Europeanen is ook het een en ander te verwijten. Door de gebrekkige politieke integratie heeft dit zaakje juist zo uit de hand kunnen lopen. Monetaire integratie zonder politieke integratie is niet zo'n goed idee, zo blijkt nu.
Geenstijl? nee man, die doen dat niet. Dat is tegen hun motto.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:26 schreef Schaffelaar het volgende:
Klopt dit of zijn ze de boel aan het opfokken?
Beide?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:26 schreef Schaffelaar het volgende:
Geenstijl bericht dat Spanje vandaag aan een duikvlucht begonnen is:
http://www.bolsamadrid.es/ing/mercados/acciones/accind1_1.htm
http://www.geenstijl.nl/m(...)ngestort_wie_vo.html
"De Spaanse index kelderde met 3,4 procent tot een episch dieptepunt. "quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:26 schreef Schaffelaar het volgende:
Geenstijl bericht dat Spanje vandaag aan een duikvlucht begonnen is:
http://www.bolsamadrid.es/ing/mercados/acciones/accind1_1.htm
http://www.geenstijl.nl/m(...)ngestort_wie_vo.html
Dit kan echt onmogelijk goed aflopen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:41 schreef SeLang het volgende:
Portugese staatsobligaties gaan trouwens wel weer opnieuw door het putje. 10yr nu 5.64%.
De EU kan maar beter alvast de volgende emergency meeting plannen
Als Spanje zich definitief meldt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:51 schreef aarsschimmel het volgende:
woowoowooow wanneer is het too big to bail-out?
Ik heb het gevoel dat we dit binnenkort zullen uitvinden..quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:51 schreef aarsschimmel het volgende:
woowoowooow wanneer is het too big to bail-out?
Dat kan volgens mij ook niet lang meer duren. Spanje heeft wel geluk dat haar staatsschuld niet zo extreem is tov het BNP. Maar ja, 20% werkloosheid is ook niet bepaald gezond.quote:
Heeft men in spanje niet net zo'n groot zwart circuit als in griekenland?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:05 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat kan volgens mij ook niet lang meer duren. Spanje heeft wel geluk dat haar staatsschuld niet zo extreem is tov het BNP. Maar ja, 20% werkloosheid is ook niet bepaald gezond..
Nietquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:04 schreef lutser.com het volgende:
Grote vraag is wanneer/of de ECB de persen aan zal zetten.
Wat op langere termijn een zegen is voor de Euro. Itt de dollar die op langere termijn gedoemd is. Ben wel benieuwd of men in Zuid-Europa de noodzakelijke hervormingen er door krijgt...quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet
Dit wordt gewoon keihard saneren en afschrijven. De ECB kan helemaal geen schuld monetariseren, maar zelfs als ze dat wel kon dan lost het weinig op zoals ik eerder in dit het vorige topic al uitgebreid heb uitgelegd.
Spanje heeft 1,1 biljoen euro (1.100 miljard) schuld, als ik dit plaatje moet geloven. Da's toch behoorlijk hoger dan Griekenland. Naar mijn idee is de economie van Spanje niet substantieel groter. Lijkt me een behoorlijk aanjagende factor in hun moment van bedelen bij de EU.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:05 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat kan volgens mij ook niet lang meer duren. Spanje heeft wel geluk dat haar staatsschuld niet zo extreem is tov het BNP. Maar ja, 20% werkloosheid is ook niet bepaald gezond..
Heb je zo er een linkje naar toe? Weinig zin om te zoekenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet
Dit wordt gewoon keihard saneren en afschrijven. De ECB kan helemaal geen schuld monetariseren, maar zelfs als ze dat wel kon dan lost het weinig op zoals ik eerder in dit het vorige topic al uitgebreid heb uitgelegd.
Ja makkelijk gezegd. De Spaanse economie is al zo verrot en dan zo'n bezuinigingsronde eroverheen...quote:Dit wordt gewoon keihard saneren en afschrijven.
Koop goud.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:32 schreef Schuifpui het volgende:
Moet ik m'n euro's al omruilen voor andere valuta, of is dat nog niet nodig?
Ik vind het interessant om allemaal te volgen, maar eigenlijk heb ik er vrij weinig verstand van.
En Griekenland gaat dan de lening die het van de EU heeft gehad tegen 5% weer uitlenen aan Portugal tegen 6% en aan Spanje tegen 7% , dus we worden eigenlijk allemaal rijkquote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Kan minister De Jager nu ook van die winstgevende leningen verstrekken aan Spanje, Portugal, Italië en Ierland? Nederland gaat dan echt binnenlopen als we De Jager mogen geloven
En met die veilige Nederlandse schuld kopen wij weer van die waardeloze Griekse bagger op. Hoezo krom?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:00 schreef SeLang het volgende:
Griekse 10yr yield gestegen naar 9.54%
Portugese 10yr yield gestegen naar 5.77%
Nederlandse 10yr yield gedaald naar 3.17%
Iedereen vlucht in veilige Nederlandse schuld
En het geld wat ze aan Nederland geven komt uiteindelijk weer in die andere landenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:00 schreef SeLang het volgende:
Nee, goud is nog ernstig ondergewaardeerd. Zeker als je nagaat dat het papieren geld eigenlijk nergens meer fatsoenlijke fundamentele waarde heeft. Een beetje zoals olie. Dat is ook debiel goedkoop voor wat je er mee kan. Goud is het enige echt waardevolle op deze wereld. Al tienduizenden jaren.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:53 schreef aarsschimmel het volgende:
Ik heb het idee dat dat ook een bubbel is straks. Het is de meest voor de hand liggende en snelle uitvlucht. De prijs van goud is nu echt belachelijk hoog.
Daar is niets negatiefs aan, het is heel realistisch allemaal.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:35 schreef aarsschimmel het volgende:
Overigens hoe denken jullie over de columns van René Tissen op RTLZ.nl? Ik krijg elke keer zo'n vrolijk warm gevoel van binnen bij het lezen. Bijvoorbeeld: http://www.rtl.nl/%28/fin(...)land_griekenland.xml Hij is wel het meest negatief van iedereen.
Koop een boerderij en een gigantische hoeveelheid zaden, graan, honing en waterquote:
Zit daar ook goud in dan??quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:05 schreef -0mega- het volgende:
[..]
Oh en spaar al je metalen flessendopjes maar alvast, je weet maar nooit.
stel, dat dat waar is...quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:06 schreef SeLang het volgende:
Hel en verdoemenis!
De reddingsactie lijkt aardig mislukt.
Griekse 2yr yield op 14%
Waar is het plan B?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:06 schreef SeLang het volgende:
Hel en verdoemenis!
Griekse 2yr yield op 14%
[ afbeelding ]
Ik ben al wel weer extra lang-houdbaar blikvoer in gaan slaan.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:05 schreef -0mega- het volgende:
[..]
Koop een boerderij en een gigantische hoeveelheid zaden, graan, honing en water
Oh en spaar al je metalen flessendopjes maar alvast, je weet maar nooit.
Ohnee dat was het plan voor een apocalypse
Risico's afdekken kan sowieso door het verkopen van assets die indirect gelinkt zijn aan Griekenland & andere probleem landen te verkopen en posities af te bouwen om daarna tijdens een eventuele crisis weer uit te bouwen. Je kunt het doen door aanschaf van commodities zoals palladium, platinum etc. Of long op CDS en short op short term bonds te gaan.quote:Op maandag 3 mei 2010 20:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor exposure die banken hebben, dus ik ga maar af op de (grote) getallen die in de pers werden gemeld. Als die risico's zijn afgedekt, dan vraag ik me af: hoe dan? Met CDS? En wie heeft die CDS dan geschreven? Zeker weer een paar van die too big to fail banken die dan door de overheid moeten worden gered?![]()
Dat verlies wordt geabsorbeerd door de belasting betalers. Nu rente nog steeds laag is het aantrekkelijk om geld te lenen. Wat de volgende stap is is natuurlijk niet moeilijk te radenquote:Met hedgen verdwijnt het verlies niet, het verschuift alleen naar iemand anders. Het verdwijnt niet op een magische manier uit het systeem. Uiteindelijk moet iemand toch dat verlies absorberen!
http://fallout.wikia.com/wiki/Bottle_Capquote:
Heb er wel eens over nagedacht maar vond 't uiteindelijk niet waard.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:12 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik ben al wel weer extra lang-houdbaar blikvoer in gaan slaan.. Deed ik eind 2008 ook al.
Mijn ouders wonen op het platteland en hebben veel land, mijn noodscenario ligt al klaar.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:24 schreef -0mega- het volgende:
[..]
http://fallout.wikia.com/wiki/Bottle_Cap
[..]
Heb er wel eens over nagedacht maar vond 't uiteindelijk niet waard.![]()
Zal je er net achterkomen dat het misgaat en je moet gaan bedelen bij de boeren op het weiland.
Waar ligt dat land? Ik heb een pistoolquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Mijn ouders wonen op het platteland en hebben veel land, mijn noodscenario ligt al klaar.
Waar baseer je dat op? Hij is volgens mij nog nooit zo hoog geweest. Nouja ik geef toe, goud is natuurlijk altijd meer waard dan hyperinflatie geldquote:Nee, goud is nog ernstig ondergewaardeerd.
Maar maakt dat nog veel uit? Voorlopig gaan de Grieken toch niet op de markt lenen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:06 schreef SeLang het volgende:
Hel en verdoemenis!
Griekse 2yr yield op 14%
[ afbeelding ]
Dat geld uit europa is conditioneel. Als de Grieken zich niet houden aan de overeengekomen bezuinigingen dan gaat de stekker er alsnog uit. Aan de yieldcurve te zien denkt de markt dat Griekenland de komende maanden even uit de brand is maar over 1-2 jaar er alsnog een grote kans is op default. Zelf denk ik trouwens ook dat het in (een vorm van) default gaat eindigen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Maar maakt dat nog veel uit? Voorlopig gaan de Grieken toch niet op de markt lenen.
quote:German economy minister Rainer Brüderle added to the uncertainty by telling Reuters that the ¤110bn package was not intended to cover Greece's entire financial requirements for the next three years. Instead, Brüderle suggested, Greece will need to return to the financial markets in perhaps 18 months to satisfy its borrowing needs.
...
Finance minister Wolfgang Schäuble said that Greece would be plunged into insolvency if it failed to meet its promises to raise taxes across the economy, increase the retirement age to 65, and cut the size of its public sector.
"If there are any violations, payments will be stopped. Then Athens will once again be threatened with bankruptcy," Schäuble told the Rheinische Post newspaper.
Ja, ok, maar ook dan maakt deze koers niet veel meer uit want dan kunnen ze gewoon niet meer lenen of tegen nog veel hogere rentes dan nu. Voorlopig kunnen ze nog wel die bezuinigingen doorvoeren en dan is er eigenlijk niks aan de hand. Maar ik geef toe, het risico dat ze het niet doen bestaat. De gevolgen daarvan zullen ze dan zelf wel merken. Het is het verschil tussen minder en helemaal niks. Aan hun de keuze.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat geld uit europa is conditioneel. Als de Grieken zich niet houden aan de overeengekomen bezuinigingen dan gaat de stekker er alsnog uit. Aan de yieldcurve te zien denkt de markt dat Griekenland de komende maanden even uit de brand is maar over 1-2 jaar er alsnog een grote kans is op default. Zelf denk ik trouwens ook dat het in (een vorm van) default gaat eindigen.
[..]
Ja, 2 volle centen omlaag in een dag. Da's veel.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:42 schreef Schuifpui het volgende:
EUR/USD door de 1.30![]()
Bijna lineaire lijn naar beneden.
Andere valuta dalen evengoed mee. Heeft naar mijn mening buiten de paniek over de PIGS (vlucht naar 'veiligheid') dan ook met het afbouwen van posities te maken, waarbij liquiditeiten naar het land van herkomst wederkeren.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:42 schreef Schuifpui het volgende:
Dan toch maar met vakantie naar Griekenland??quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, 2 volle centen omlaag in een dag. Da's veel.
Ik hoorde van mensen de net terug zijn vanuit griekenland dat het daar belachelijk duur is geworden.. dus veel succesquote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Dan toch maar met vakantie naar Griekenland??
het wordt daar dus net wel veel duurderquote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Urenlang zitten op vliegvelden door stakingen, leuk!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
maar als je wilt (mee) rellen... moet je er wat voor overhebbenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:03 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Urenlang zitten op vliegvelden door stakingen, leuk!
Net of die rellen ook maar enig invloed uitoefenen. Ik heb ook een poosje meegelopen met de rellen destijds in Londen tijdens de G8 over de 'greedy bankers'. Nou, tussen dat soort hippies en ander volk voel je je echt niet thuis hoor!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
maar als je wilt (mee) rellen... moet je er wat voor overhebben
Hippie.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Net of die rellen ook maar enig invloed uitoefenen. Ik heb ook een poosje meegelopen met de rellen destijds in Londen tijdens de G8 over de 'greedy bankers'. Nou, tussen dat soort hippies en ander volk voel je je echt niet thuis hoor!
Ach. Die hebben we ook op het werkquote:
Ik kijk naar waardering op basis van sustainable (cyclisch adjusted) winsten mbv een Shiller P/E. Die gebruikt het 10 jarig gemiddelde van de gerapporteerde winsten. (staat o.a. hier uitgelegd: S&P500 bedrijfswinsten en waardering ).quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:49 schreef tettenman het volgende:
@selang:
Ten eerste, zeer veel respect voor je posts. Ik ga er zelfs speciaal naar op zoek. Mijns inziens geen grotere financiële knobbel te vinden op Fok!
Maar een ding volg ik niet zo goed. Je zegt steeds dat er op dit moment erg veel overwaardering in de beurzen zit. Het klopt dat alles sinds maart 2009 flink de hoogte is gegaan, maar als ik de basics bekijk lijken de noteringen me (ik spreek vooral over BEL20, Euronext) nog altijd historisch laag. Ik weet wel dat parameters en verhoudingen als k/w niet alles zeggen maar ze geven wel een indicatie. Gros van de bedrijven maken nog (of opnieuw) stevige winsten, blijven groeien en noteren doorgaans aan een k/w van onder de 10. Waar zit dan precies die overwaardering? Of gaat je uit van een zeer pessimistische toekomstvisie op de (middel-)lange termijn en denk je dat die winsten niet houdbaar zijn?
De overheidsfinanciën zitten dan wel op pep, de beurzen volgens mij niet.
Hehe, en laat ik nou net $1000 dollar gekregen hebbenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:42 schreef Schuifpui het volgende:
Ik had niet verwacht dat het zou dalen, dalen de duitse rentes ook?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:00 schreef SeLang het volgende:
De euro is anders ten opzichte van vele valuta in waarde gedaald. Niet allen t.o.v. de dollar, maar ook de pond, de AUS en NZ dollar, de Noorse en Zweedse kroon, de Mexicaanse peso en zelfs t.o.v. allerlei obscure valuta.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:48 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Andere valuta dalen evengoed mee. Heeft naar mijn mening buiten de paniek over de PIGS (vlucht naar 'veiligheid') dan ook met het afbouwen van posities te maken, waarbij liquiditeiten naar het land van herkomst wederkeren.
De afgelopen dagen dalen de grote valuta anders evengoed mee ten opzichte van de dollar, vooral gisteren. Dergelijke dagen zeggen iets over de wereldwijde liquiditeit en niet alleen over de angst ten aanzien van de pigs en de vlucht naar 'veiligheid'. Opvallend is dat ook de pond op deze dagen redelijk blijft liggen, wat de visie van het sluiten van posities en het wederkeren van liquiditeiten versterkt (UK heeft ook een redelijke financiele sector). Zelfs de Canadese/Australische dollar verloor zo'n 2% af, dat je in dergelijke tijden dus in deze (commodity)valuta moet zitten is in mijn ogen dan ook een misinterpetatie.quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:29 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De euro is anders ten opzichte van vele valuta in waarde gedaald. Niet allen t.o.v. de dollar, maar ook de pond, de AUS en NZ dollar, de Noorse en Zweedse kroon, de Mexicaanse peso en zelfs t.o.v. allerlei obscure valuta.
Alleen de Zwitserse franc lijkt een beetje met de euro mee te lopen.
2 cent is niks. Wat kun je tegenwoordig met 2 cent kopen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, 2 volle centen omlaag in een dag. Da's veel.
bron: BBC Newsquote:EU warns credit rating agencies
Page last updated at 16:43 GMT, Tuesday, 4 May 2010 17:43 UK
A European Commissioner has warned it may be necessary to further regulate the role of credit rating agencies.
Rating agencies can influence fund managers about which bonds to hold
Michel Barnier, in charge of revamping financial services, told the European Parliament he had been surprised by the rapid deterioration of Greece's rating. A new regime for agencies, demanding they explain how downgrade decisions are made, will begin in December and Mr Barnier said this may be strengthened. He also said he was considering a new agency to rate governments' credit.
'Considerable' power.
"I think we need to go further to look at the impact of the ratings on the financial system or economic system as a whole," said Mr Barnier. "The power of these agencies is quite considerable not only for companies but also for states," he added. "That's why I asked for responsibility to be assumed in the work they are doing. "If you look at Greece, for example, I was quite surprised by the quite rapid deterioration in rating."
Ratings agency Standard & Poor's downgraded Greek debt to "junk", leaving it effectively cut off from the financial markets. The three big agencies - Standard & Poor's, Moody's and Fitch - occupy a position of power at the heart of global finance.
Sub-prime role
Critics of the rating agencies point out that they are so powerful that their judgements become self-fulfilling prophecies. A downgrade can push fund managers into selling government bonds they hold, or refusing to buy newly issued bonds. That pushes down the price of the bonds and raises borrowing costs in future, which puts further strain on the government's finances and could - theoretically - lead to further downgrades.
In recent months Greece has been fighting a desperate and unsuccessful battle to avoid this kind of vicious circle. This has irked many officials in Brussels and, as a commissioner, Mr Barnier has the power to decide how rating agencies are allowed to do business.
Last year the big three of Standard & Poor's, Fitch, and Moody's admitted that their assessment of securities backed by sub-prime mortgages had turned out to be incorrect. They had been accused of failing to spot the size and risk of the bad US housing debt that was resold around the world, causing multi-billion pound losses.
Heeft GS een rating agency gekocht??quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:24 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
bron: BBC News
Eindelijk beginnen ze ook bij de EC te snappen dat er een vies machtsspelletje wordt gespeeld vanuit Amerika.
Dit is een regelrechte gecoördineerde aanval op de Euroquote:Op woensdag 5 mei 2010 13:55 schreef SeLang het volgende:
Portugese bonds gaan door het putje: 6.17% nu voor de 10yr
En Griekse 10yr weer op 10.21%
Er zal wel weer snel een crisismeeting moeten komen
Dat merken ze zelf ook via het democratische proces. In bijna elk westers land is er momenteel sprake van politieke versplintering. Het volk weet dat het mis is maar weet gewoon niet wat, o.a. omdat ze niet goed worden ingelicht.quote:Op woensdag 5 mei 2010 14:51 schreef SeLang het volgende:
Dat zal de regering wel fijn vinden dat de woede zich richt op de banken en niet op de schuldigen (de regering zelf).
De moeder aller moral hazards. De obligatiehouders die enorme risicos hebben genomen komen voor de belastingbetaler!quote:'EU-leningen Grieken achtergesteld'
05 05 10 - 10:08
De leningen van Europese landen aan Griekenland, waaronder bijna 5 miljard euro van Nederland, blijken een 'junior status' te hebben. Mocht Griekenland bankroet gaan, dan kan de belastingbetaler waarschijnlijk fluiten naar zijn geld.
Hetzelfde geldt volgens diverse bronnen voor de IMF-kredieten, die gewoonlijk een ‘super senior status’ bezitten. In normale economische verhoudingen heeft de ‘lender of last resort’ de eerste rechten, maar in dit geval staan de EU-landen waarschijnlijk achter in de rij. De zaak kwam aan het rollen via Amerikaanse media. De VS hebben een aandeel van 20 procent in het IMF en dragen 8 miljard dollar bij.
‘Dreigend schandaal’
De gezaghebbende Amerikaanse website ‘Business Insider’ noemt het onbegrijpelijk dat Europa en de VS voor 110 miljard euro indirect bestaande obligatiehouders steunen, die enorme risico’s hebben genomen. De Financial Times Duitsland spreekt van een ‘dreigend schandaal’. In de Tweede Kamer tekent zich echter een ruime meerderheid af voor het steunpakket aan Griekenland.
© Blikopdebeurs.com
dan kun je elke politieke partij op de zwarte lijst zetten.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
De moeder aller moral hazards. De obligatiehouders die enorme risicos hebben genomen komen voor de belastingbetaler!
Hoelang accepteren we dit nog? Eigenlijk moeten alle partijen die hiermee instemmen op de zwarte lijst zodat zij kunnen worden afgestraft met de verkiezingen.
Whaha! Die steun ligt er allang uit.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:25 schreef axis303 het volgende:
To the downside 1.2880/1.2900 should offer some support given option interest and tech objective .
De Jager is niet zo dom, alleen de politieke keuzes zijn vaak imbecielquote:Op woensdag 5 mei 2010 15:18 schreef bascross het volgende:
Ik herinner mij dat De Jager zei dat het ons niet kost. Overigens heb ik dit geloof ik een paar dagen geleden ook al gezegd, maar het blijft actueel als je zulke domme mensen in je regering hebt.
quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Whaha! Die steun ligt er allang uit.
Goldman pwned!
Ik dacht hetzelfde. Een Amerikaans bedrijf dat de rating verlaagt. Belachelijk dat er zoveel waarde gehecht wordt aan de ratings van die bedrijven. Hoeveel die ratings waard zijn hebben we al gezien, helemaal niks.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:40 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb echt steeds meer het gevoel dat Europa bewust kapot gemaakt wordt, wanneer ik dit soort uitspraken lees:
"Moody's overweegt rating van Portugal met twee niveau's te verlagen"
"Wij gaan de rating van Portugal verlagen" <evil grin>quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:40 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb echt steeds meer het gevoel dat Europa bewust kapot gemaakt wordt, wanneer ik dit soort uitspraken lees:
Weet je, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Maar ik blijf het raar vinden dat de USA en UK er steeds weer van afkomen met alleen een waarschuwing, terwijl dit niet het geval is bij sommige euro-landen. Ik heb het gevoel dat hier enige mate is van bias in hun oordeel. De UK had al lang (een paar keer) gedownraded moeten zijn een tijd terug, maar ze zijn nog steeds triple Aquote:Op woensdag 5 mei 2010 15:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Wij gaan de rating van Portugal verlagen" <evil grin>
"En niet met één maar met twee niveaus" <gnuif>![]()
Maar serieus, er wordt niets "kapotgemaakt", de realiteit wordt gewoon eindelijk onderkend.
De postieve kant is natuurlijk dat Griekenland, Portugal etc nu worden gedwongen om hun tent in orde te maken. In tegenstelling tot de USA, Japan, UK.... Ik zie deze ontwikkelingen juist als positief voor de euro op iets langere termijn.
Maak je geen zorgen, zij komen echt nog aan de beurt hoor! En die rating boeit niet. Iedereen weet inmiddels wat zo'n rating waard is.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:04 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Weet je, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Maar ik blijf het raar vinden dat de USA en UK er steeds weer van afkomen met alleen een waarschuwing, terwijl dit niet het geval is bij sommige euro-landen. Ik heb het gevoel dat hier enige mate is van bias in hun oordeel. De UK had al lang (een paar keer) gedownraded moeten zijn een tijd terug, maar ze zijn nog steeds triple A
Nederland zit zeker bij de betere landen, wat ook wel blijkt uit het het feit dat de yields op Nederlandse staatsobligaties de laatste dagen zijn gedaald.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:38 schreef waht het volgende:
Ik vraag me wel eens af welk land op aarde het 'gezondste' fiscale beleid voert. Nederland is niet heilig, maar welk land wel? Of zijn die verschillen niet eens zo groot?
Ik denk dat Finland en China wel goed bezig zijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:38 schreef waht het volgende:
Ik vraag me wel eens af welk land op aarde het 'gezondste' fiscale beleid voert. Nederland is niet heilig, maar welk land wel? Of zijn die verschillen niet eens zo groot?
China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:16 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ik denk dat Finland en China wel goed bezig zijn.
Plus dat van de meeste groeicijfers uit China geen reet kloptquote:Op woensdag 5 mei 2010 17:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.
Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Plus dat van de meeste groeicijfers uit China geen reet klopt
Ik vind dat het wel meevalt.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Plus dat van de meeste groeicijfers uit China geen reet klopt
Zij hebben straks nieuwe infrastructuur en energie. Wij niet.quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.
plus dat een deel van de industriele groei geeneens bestaat. nog leuke column over geweest vaan Kees de Kortquote:Op woensdag 5 mei 2010 18:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.
Dit gaat episch crashen over 1-3 jaar. Savings of a lifetime van hele families gaan door de goot en de schulden blijven staan. Ik voorzie niets minder dan opnieuw tanks in de Chinese straten nog dit decennium.
Ik weet niet of zoiets ook samen hangt met de gemiddelde leeftijd waarop men sterft en ik heb ook geen idee of dat in Griekenland veel verschilt met Nederland.quote:Op maandag 3 mei 2010 17:26 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
De moordenaars die vandaag in Athene rondliepen denken dat het wel kan; geen veranderingen in hun levenstijl en gewoon in de euro blijven. Default is voor deze mensen geen issue, hun Engels is waarschijnlijk niet goed genoeg om te begrijpen wat het betekent.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
A) Pensioenleeftijd verhogen en in de euro blijven
B) Pensioenleeftijd niet verhogen, defaulten en uit de euro. Griekse pensioenen zijn dan geen drol meer waard (inflatie e.d.) en dan moeten ze ook langer doorwerken om dat weer enigzins terug te verdienen.
No free lunch
De mensen denken daar allemaal dat het de schuld is van de griekse overheid ipv hun levenstijlquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
De moordenaars die vandaag in Athene rondliepen denken dat het wel kan; geen veranderingen in hun levenstijl en gewoon in de euro blijven. Default is voor deze mensen geen issue, hun Engels is waarschijnlijk niet goed genoeg om te begrijpen wat het betekent.
Nou ja, bij optie B kunnen ze natuurlijk nog meer tijd hebben om te demonstreren en alle gebouwen in de fik te stekenquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
B) Pensioenleeftijd niet verhogen, defaulten en uit de euro. Griekse pensioenen zijn dan geen drol meer waard (inflatie e.d.) en dan moeten ze ook langer doorwerken om dat weer enigzins terug te verdienen.
No free lunch
Nou ja, de vorige regeringen hebben het uit de klauwen laten lopen om geen stemmen te verliezen. In zoverre hebben ze wel gelijk.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:16 schreef BattleCow het volgende:
[..]
De mensen denken daar allemaal dat het de schuld is van de griekse overheid ipv hun levenstijl
De vorige regeringen hebben de boel besodemieterd om toe te treden tot de euro, das een groot verschil he.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, de vorige regeringen hebben het uit de klauwen laten lopen om geen stemmen te verliezen. In zoverre hebben ze wel gelijk.
Het besodemieteren maakt dat ze weinig sympathie verdienen. Maar het probleem is chronische overbestedingen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:19 schreef BattleCow het volgende:
[..]
De vorige regeringen hebben de boel besodemieterd om toe te treden tot de euro, das een groot verschil he.
Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daarquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
No free lunch
hele artikelquote:Het komt voortdurend tot woordenwisselingen tussen omstanders en kwade rellenpolitie. Immigranten uit Pakistan en Afghanistan lopen overal tussendoor en verkopen halve liters water.
Ben je wel eens in een grieks dorpje geweest??quote:Op woensdag 5 mei 2010 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daar![]()
Ik ben me bewust van de zuid europese cultuur. Dat is in landen zoals Spanje, Italie echt niet anders. Maar die oudjes gaan vanzelf werken als er geen geld meer uit de kraan komt hoor!quote:Op woensdag 5 mei 2010 20:35 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Ben je wel eens in een grieks dopje geweest??
Die oudjes hebben geen geld nodig, die zitten de hele dag thee te drinken onder de boom
Maar dan krijgen ze wel Barrosso op hun dak:quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:40 schreef Lemans24 het volgende:
quote:"Barroso warns markets on 'speculation'
Wednesday, 5 May 2010 18:26
European Commission President Jose Manuel Barroso has launched a fierce attack on financial market speculation.
He told the European Parliament in Brussels that the Commission could move quickly to further regulate markets if they acted irresponsibly.
'The Commission will do whatever necessary to ensure that financial markets are not a playground for speculation,' Mr Barroso said, adding that financial institutions should not forget what they were created for.
He was speaking after ratings agency Moody's warned that it may downgrade Portugal's sovereign debt within three months, sending stock markets and the euro lower"
http://www.rte.ie/business/2010/0505/greece.html
Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:04 schreef Zweistein het volgende:
[..]
Maar dan krijgen ze wel Barrosso op hun dak:
[..]
En als bepaalde acties gewoon verboden worden, of overheden nog verder durven te gaan (even advies inwinnen bij de Russen), wie wint er dan ?quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...
De een z'n dood is de ander z'n brood.. alleen slapen de ogen van moeder gerechtigheid nooit..quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:04 schreef Zweistein het volgende:
[..]
Maar dan krijgen ze wel Barrosso op hun dak:
[..]
Een verhoging van het arbeidsaanbod zal uiteindelijk wel tot meer werkgelegenheid leiden, maar dat duurt even. Op korte termijn zal de verhoging van de pensioenleeftijd inderdaad niet zoveel helpen voor de overheidsfinanciën. Overigens heeft Griekenland, behalve een lage pensioenleeftijd, relatief gezien ook de hoogste pensioenen van Europa. Gemeten naar het vervangingsinkomen is het pensioen in Griekenland bijna 100% van het laatstverdiende loon.quote:Op woensdag 5 mei 2010 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daar![]()
Optie C: Cypres en wat Griekse eilanden voor de Turkse kust verkopen aan Turkije. Duitsland pakt Lesbos, NL Kreta en Frankrijk mag ook nog wat eilandjes pakken. De rest mag het schuldvrij uitzoeken wat ze doen, aansluiten bij Kosovo of zoquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
No free lunch
Verbieden werkt averechts! Dat heeft de geschiedenis al meerdere malen bewezen. Zie het short verbod op financials & short verbod op griekenland op dit moment.quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:13 schreef Zweistein het volgende:
[..]
En als bepaalde acties gewoon verboden worden, of overheden nog verder durven te gaan (even advies inwinnen bij de Russen), wie wint er dan ?
Tja zoals net al gezegd, vastgoed "klopt" nergens. Maar vastgoed is niet alles lijkt mij. Als je kijkt naar handel, FDI naar China, groei (ook al is het dan misschien niet zo hoog als wordt geroepen), etc. wordt China toch wel een wereldmacht denk ik. Er zal vast af en toe een bubbeltje worden gecreëerd, maar ik denk niet dat dat fataal zal zijn voor China. India, waar je ook veel over hoort, daarentegen heb ik dan minder vertrouwen in.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.
Dit gaat episch crashen over 1-3 jaar. Savings of a lifetime van hele families gaan door de goot en de schulden blijven staan. Ik voorzie niets minder dan opnieuw tanks in de Chinese straten nog dit decennium.
Kunnen ze niet gewoon defaulten en toch in de euro blijven?quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
No free lunch
Volgens mij zie jij het correct.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:28 schreef robbertvw het volgende:
Misschien een zijspoor maar kan iemand mij het volgende uitleggen:
"If all money is created as debt that must be repaid at interest - with money that is created as debt to be repaid at interest - with money - ad infinitum, how can the world ever get out of debt?"
Oftewel hoe is het mogelijk om uit de schulden te geraken als rente moet worden betaald met nieuwe schuld + rente enz...?
Zie ik het nou verkeerd of is het dus onmogelijk voor de gehele wereld om geen schuld te hebben? En zou je het dus ook zo kunnen zien: als x zijn schuld wil verminderen moet ergens iemand anders (y) meer schuld aangaan.
China zal economisch best wel groot worden puur door hun bevolkingsaantal en de economische injecties, maar het zal in the long run geen grootmacht worden. Zoals ik al eerder heb uitgelegd heb: het mist simpelweg de basisbeginselen daarvoor. Wat we nu zien is de gevaarlijk ontwikkeling voor een bubble, dit zal voorlopig nog enorm toenemen, Maar bij het ineenklappen van die luchtbel (die kans is aanzienlijk) zal de sociale onrust toenemen tot politieke instabiliteit. Dit kan twee tegenovergestelde shifts tot gevolg hebben, meer democratie en daarmee meer economische vrijheid, of hypernationalisme met minder (economische) vrijheid tot gevolg. Let wel, China is geen democratie, maar een communistische dictatuur en dit soort systemen grijpen altijd naar hypernationalisme bij politiek onzekere tijden. Geen gezonde samenstelling om een werkelijke supermacht te worden met een stabiele economie.quote:Op woensdag 5 mei 2010 23:39 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Tja zoals net al gezegd, vastgoed "klopt" nergens. Maar vastgoed is niet alles lijkt mij. Als je kijkt naar handel, FDI naar China, groei (ook al is het dan misschien niet zo hoog als wordt geroepen), etc. wordt China toch wel een wereldmacht denk ik. Er zal vast af en toe een bubbeltje worden gecreëerd, maar ik denk niet dat dat fataal zal zijn voor China. India, waar je ook veel over hoort, daarentegen heb ik dan minder vertrouwen in.
Banken hebben ook veel belangen/leningen in landen zitten natuurlijk. Als er word besloten dat Griekenland maar gewoon met een schone lei moet beginnen kan oa de NL regering weer de kruiwagen pakken en tientallen miljarden naar de banken gaan brengen omdat die anders allemaal omflikkeren. En dan nog neemt dat de problemen niet weg waardoor Griekenland in deze situatie is gekomen en zullen er soortgelijke landen volgen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 23:48 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]
Kunnen ze niet gewoon defaulten en toch in de euro blijven?
Op een bepaald moment zal een land zijn schulden moeten afschrijven (even de banken terzijde gelaten). Waarschijnlijk is China een gigantische risicofactor, omdat ze enorm veel Amerikaanse schuld op hun balansen hebben staan. En het is ook maar de vraag in hoeverre ze daar eerlijk over zijn naar de buitenwereld toe.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:28 schreef robbertvw het volgende:
Misschien een zijspoor maar kan iemand mij het volgende uitleggen:
"If all money is created as debt that must be repaid at interest - with money that is created as debt to be repaid at interest - with money - ad infinitum, how can the world ever get out of debt?"
Oftewel hoe is het mogelijk om uit de schulden te geraken als rente moet worden betaald met nieuwe schuld + rente enz...?
Zie ik het nou verkeerd of is het dus onmogelijk voor de gehele wereld om geen schuld te hebben? En zou je het dus ook zo kunnen zien: als x zijn schuld wil verminderen moet ergens iemand anders (y) meer schuld aangaan.
Dat betwijfel ik, tot nu toe heeft een natie staat altijd meer macht gehad dan enig ander instituut, de vraag is of ze die macht gebruiken.quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...
Moah. Weet niet of ik het hier helemaal mee eens moet zijn. Speculanten hebben altijd al veel power gehad. Black wednesday is een goed voorbeeld.quote:Op donderdag 6 mei 2010 04:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, tot nu toe heeft een natie staat altijd meer macht gehad dan enig ander instituut, de vraag is of ze die macht gebruiken.
Nu vast dollars kopen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan je als particulier speculeren op een verdere daling van de Euro? Ik ga in september op vakantie naar Canada/The States en dat wordt op deze manier flink duurder.... Graag wil ik een stukje 'terugpakken', zeg maar
Ja dat snap ik. Betalen moeten we sowieso.quote:Op donderdag 6 mei 2010 03:39 schreef Unstoppable het volgende:
[..]
Banken hebben ook veel belangen/leningen in landen zitten natuurlijk. Als er word besloten dat Griekenland maar gewoon met een schone lei moet beginnen kan oa de NL regering weer de kruiwagen pakken en tientallen miljarden naar de banken gaan brengen omdat die anders allemaal omflikkeren. En dan nog neemt dat de problemen niet weg waardoor Griekenland in deze situatie is gekomen en zullen er soortgelijke landen volgen.
Zoals al gezegd: dollars kopen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan je als particulier speculeren op een verdere daling van de Euro? Ik ga in september op vakantie naar Canada/The States en dat wordt op deze manier flink duurder.... Graag wil ik een stukje 'terugpakken', zeg maar
Dat is misschien ook wel een optie, alleen ontkomt Griekenland ook dan niet aan gigantische bezuinigingen. Zoals gezegd is het probleem niet zozeer de schuld (wat je gedeeltelijk oplost met een default) maar vooral dat de economie niet concurrerend is en dat de overheid teveel uitgeeft. Als je default krijg je ook geen geld meer geleend. Er is dus gewoon geen free lunch en alles bij elkaar denk ik dat optie A) voor Griekenland de beste route is . En dat weten ze zelf ook, dus dat is de route die ze tot nu toe kiezen. Of het gaat lukken is een tweede...quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:23 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Betalen moeten we sowieso.
Maar Selang noemt twee opties:
A: keihard bezuinigen en in de euro blijven (tientallen overheidsmiljarden naar Griekenland)
B: uit de euro en defaulten (tientallen miljarden naar banken)
Maar ik vraag me af of
C: defaulten en gewoon in de euro blijven
ook een optie is.
Waarom moet Griekenland per se uit de euro als het default? Het kan toch gewoon blijven zitten en de rest van de eurozone keihard uitlachen (wat ze sowieso toch al doen)?
Ik denk ook dat optie A op de lange termijn de beste route is. Dat is de weg van stabiliteit, betrouwbaarjeid en financiële gezondheid.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is misschien ook wel een optie, alleen ontkomt Griekenland ook dan niet aan gigantische bezuinigingen. Zoals gezegd is het probleem niet zozeer de schuld (wat je gedeeltelijk oplost met een default) maar vooral dat de economie niet concurrerend is en dat de overheid teveel uitgeeft. Als je default krijg je ook geen geld meer geleend. Er is dus gewoon geen free lunch en alles bij elkaar denk ik dat optie A) voor Griekenland de beste route is . En dat weten ze zelf ook, dus dat is de route die ze tot nu toe kiezen. Of het gaat lukken is een tweede...
Helpt alleen weinig/ niets. Kan zelfs averechts werken doordat de markten minder liquide worden.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:36 schreef speknek het volgende:
Ben benieuwd wanneer de (tijdelijke) ban op short selling er komt.
Dat was een te korte periode, en landen zijn nog net een graadje erger dan banken. Ik denk overigens dat het uiteindelijk ook een slecht idee is, maar dat zijn bailouts ook.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:40 schreef SeLang het volgende:
Helpt alleen weinig/ niets. Kan zelfs averechts werken doordat de markten minder liquide worden.
Heeft de ban op shortselling van financials tussen eind 2008 en de zomer van 2009 iets geholpen?
Is in Griekenland al aanwezig.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:36 schreef speknek het volgende:
Ben benieuwd wanneer de (tijdelijke) ban op short selling er komt.
Crises zijn een goed iets. Door het te lang uitblijven van een crisis bouwen instabiliteiten zich op in het systeem. Als de huidige (fase van) de crisis eerder was opgetreden dan hadden de problemen nooit zo groot kunnen worden als ze nu zijn.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:40 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat optie A op de lange termijn de beste route is. Dat is de weg van stabiliteit, betrouwbaarjeid en financiële gezondheid.
Maar ja, zoals sommige mensen het nooit zullen leren, zal dat voor landen ook wel gelden. Het zou ook een saaie wereld worden als er nooit meer een munt zou vallen of een staatsgreep zou worden gepleegd.
Hoezo? Die ban was er al ver voordat de financials compleet door het putje gingen en de toen de ban werd opgeheven waren de koersen alweer verveelvoudigd. Ik heb nooit enige aanwijzing gezien dat die ban iets positiefs heeft bijgedragen.quote:
Bailout=slecht. De beste oplossing is gewoon iedereen voor z'n eigen shit laten opdraaien.quote:en landen zijn nog net een graadje erger dan banken. Ik denk overigens dat het uiteindelijk ook een slecht idee is, maar dat zijn bailouts ook.
Wealth report.quote:The "speculators" are booking massive profits: the net cover/rerisking in Portugal and Spain was a massive $500 million net notional unwinds in each in the week ended April 30. Also known as taking profits. Greece and Ireland were also in the top 5, so as we have repeatedly claimed, the market will no longer make the news in Club Med. So where will it? No surprise there - the UK, France and Germany. The smartest money in the world is now actively betting the core of the eurozone is where the next CDS blow up will take place. With a stunning $630 million, $558 million and $370 million in net notional derisking, France, UK and Germany are the top three most active recipients in negative bets in the prior week, not just in sovereigns but in all names. The greatest non-sovereign derisker in the last week? Goldman Sachs, with $175 million.
Nietquote:Op donderdag 6 mei 2010 11:15 schreef wildplasser70 het volgende:
Och. Je kunt je afvragen of het echt een "probleem" is.
Je zit onzin te verkondigen, Oekraïne is geen onderdeel van de EUquote:Op donderdag 6 mei 2010 10:46 schreef RvLaak het volgende:
Ik hoorde op RTLZ vanmorgen dat alle EU landen akkoord moeten gaan met de bail-out. Maar gisteren hoorde ik op BNR dat (volgens mij) de Oekraïne al heeft geweigerd mee te werken... Iemand enig idee in hoeverre dit klopt?
Tof.quote:
Zeker! Op zo'n moment gaan je handen toch jeuken om eens een gokje te wagen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet
Maar je zou maar short hebben gezeten
quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Whaha! Die steun ligt er allang uit.
Goldman pwned!
Client messagequote:We are sticking with a core short position and will look to add quickly should Trichet offer nothing new or on a bounce back to 1.2860-70 (unless a genuine rabbit is forthcoming) and roll down our stop to 1.30. Technicians have important support at 1.2740 and a close below this level should open a test of last years 1.2457 low.
Weet ik ook niet zeker, maar ik las ooit dat de schuld van België voor een groot deel binnenlands is (veel Belgische burgers, vooral ouderen, hebben staatsobligaties, dat werd en wordt traditioneel gezien als een veilige belegging), en minder in handen van buitenlandse banken etc.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:35 schreef seventhseagulll het volgende:
Wat ik me net afvroeg, je hoort vaak dat België er ook financieel ongezond voorstaat, met hoge staatsschulden en nu die politieke onstabiliteit. Waarom wordt dat land niet genoemd in het BIIGGS rijtje of dat report van de vorige pagina?
Hier het DTCC overzicht van de wekelijkse contracten en notionals:quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof.
Maar ik zie de yields in die landen juist dalen? De UK is zelfs heel fors gedaald ( 10yr van 4.0% naar 3.8%). Enigzins tot m'n verbazing moet ik zeggen.
Oekraïne is helemaal geen lid van de EU, laat staan van de Eurozone.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:46 schreef RvLaak het volgende:
Ik hoorde op RTLZ vanmorgen dat alle EU landen akkoord moeten gaan met de bail-out. Maar gisteren hoorde ik op BNR dat (volgens mij) de Oekraïne al heeft geweigerd mee te werken... Iemand enig idee in hoeverre dit klopt?
Dat zal alleen met de lening van het IMF te maken hebben. Daar doet de VS ook nog wel moeilijk over.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Oekraïne is helemaal geen lid van de EU, laat staan van de Eurozone.
Ah ja, dat kan ook.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:00 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat zal alleen met de lening van het IMF te maken hebben. Daar doet de VS ook nog wel moeilijk over.
Vooral het feit dat de leningen van zowel de Eurozone als van het IMF achtergestelde leningen zijn. Groot gelijk dat ze daar tegen zijn, dan ben je het echt kwijt.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:00 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat zal alleen met de lening van het IMF te maken hebben. Daar doet de VS ook nog wel moeilijk over.
Hij is in de war met Slowakije.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Oekraïne is helemaal geen lid van de EU, laat staan van de Eurozone.
zitten die in de EU dan?quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:46 schreef RvLaak het volgende:
Hebben zij geweigerd dan?quote:
Zoals hierboven al een paar maal gezegd is, nietquote:
Zij waren zelf degenen die de begrotingsregels lekker aan hun laars lapten een paar jaar geleden dus dit is weer lekker ongeloofwaardig.quote:Merkel en Sarkozy: strenger toezicht eurozone
De Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel willen dat er scherper toezicht komt op de begrotingsregels in de EU.
Strengere sancties
Dat staat in een opiniestuk dat ze donderdag in de Franse krant Le Monde hebben gepubliceerd. Ze pleiten voor strengere sancties voor landen die hun financiën laten ontsporen. Vrijdagavond beslissen de regeringsleiders van de eurolanden over een noodlening van 80 miljard euro aan Griekenkand, dat in de problemen is gekomen door zijn torenhoge begrotingstekorten.
'Eerder ingrijpen'
Sarkozy en Merkel schrijven dat de EU lessen moet trekken uit de Griekse crisis en ervoor moet zorgen dat iets dergelijks niet opnieuw gebeurt. Europees Commissaris Olli Rehn (Monetair Beleid) presenteert volgende week naar verwachting voorstellen om de EU-begrotingsregels aan te scherpen. Hij wil dat Brussel eerder kan ingrijpen als landen die aan hun laars lappen.
© RTLZ.nl
Vorig jaar beweerden ze nog dat ze zo veilig waren omdat ze zogenaamd geen exposure hadden naar subprimequote:BinckBank moet mogelijk Ierse, Spaanse leningen verkopen
De positie van BinckBank in Spaanse en Ierse staats- en bankobligaties is met 400 miljoen euro gelijk aan 385% van het tier-1-kapitaal, stelt analist Benoit Petrarque van Kepler Capital Markets.
Volgens de analist kan de online broker bij de huidige onrust over staatsfinancien in de eurozone een dergelijke positie niet echt handhaven en hij verwacht daarom dat de bank deze leningen gaat verkopen. De koersdalingen op Spaanse en Ierse leningen zijn nu nog beperkt, maar kunnen snel oplopen, aldus Petrarque, zoals we zagen in Griekenland. Hij merkt op dat herinvestering een lager rendement zal geven en daarmee minder rente-inkomsten. Kepler heeft een hold-advies en koersdoel van EUR11,50. Het aandeel BinckBank noteert donderdag rond 12.00 uur 0,2% hoger op EUR9,91 in een 1,2% hogere Midkap-index. Ten opzichte van een maand geleden daalde het aandeel 25%. (AVR)
Dow Jones Nieuwsdienst
Goed, dat hebben ze inderdaad gedaan toen, maar hun standpunt is daarom niet slecht (als het toezicht werkelijk neutraal plaatsvindt).quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zij waren zelf degenen die de begrotingsregels lekker aan hun laars lapten een paar jaar geleden dus dit is weer lekker ongeloofwaardig.
Hoe ga je dat afdwingen? Dat was toen namelijk ook al het probleem. Zeker als het om machtige landen als Duitsland en Frankrijk gaat. Kleine landjes zoals NL hielden zich netjes aan te regels terwijl Duitsland en Frankrijk hun kont ermee afveegden.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:22 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Goed, dat hebben ze inderdaad gedaan toen, maar hun standpunt is daarom niet slecht (als het toezicht werkelijk neutraal plaatsvindt).
Overtreders uitsluiten van het Eurovisie Songfestival?quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe ga je dat afdwingen? Dat was toen namelijk ook al het probleem. Zeker als het om machtige landen als Duitsland en Frankrijk gaat. Kleine landjes zoals NL hielden zich netjes aan te regels terwijl Duitsland en Frankrijk hun kont ermee afveegden.
Ik weet ook niet hoe je dat moet afdwingen, SeLang. Maar ook kleine landjes zoals Griekenland veegden er hun kont mee af, zoals blijkt uit de laatste weken en maanden. Dus er zal toch een politieke oplossing voor moeten komen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe ga je dat afdwingen? Dat was toen namelijk ook al het probleem. Zeker als het om machtige landen als Duitsland en Frankrijk gaat. Kleine landjes zoals NL hielden zich netjes aan te regels terwijl Duitsland en Frankrijk hun kont ermee afveegden.
Ik weet wel een geloofwaardige manier om begrotingsdiscipline af te dwingen, en dat is per Europese grondwet verbieden dat er ooit nog bailouts worden gegeven aan een land in de Eurozone.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:59 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ik weet ook niet hoe je dat moet afdwingen, SeLang. Maar ook kleine landjes zoals Griekenland veegden er hun kont mee af, zoals blijkt uit de laatste weken en maanden. Dus er zal toch een politieke oplossing voor moeten komen.
Er waren al voorstellen voor een Europese rating agency. Misschien een Europese accountant die ook de macht krijgt om alle cijfers te bekijken?
Verschil zit imho voornamelijk in hoe de fundamentals zijn. Toen met Soros wilden de Engelsen koste wat het kost de pond in EMS houden, terwijl die dat fundamenteel dat niet 'verdiende' Ja dan leg je het af tegen speculanten.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Moah. Weet niet of ik het hier helemaal mee eens moet zijn. Speculanten hebben altijd al veel power gehad. Black wednesday is een goed voorbeeld.
Ik heb vanaf het begin gezegd dat het pact niets voorstelde omdat het uiteindelijk zou gaan om de markt die de discipline zou gaan afdwingen. Nu krijg ik op een heel perverse manier gelijk. Dat betekent echter ook dat als we nu de roep horen om het pact strenger af te dwingen dat de ervaring op grond waarvan dat gebeurt heel anders is dan de ervaring op grond waarvan iedereen het maar een beetje op zijn beloop liet. Nu weten we dus kennelijk dat als je het pact niet handhaaft, de markt op een nog veel ruigere manier de regels gaat afdwingen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat willen ze dan? Defaulten en niet bezuinigen? Kijken hoe tevreden ze dan zijn. Achterlijke mongolen.quote:
Als dit even volhoudt kunnen de Britten hun 'devaluatie' ook wel vergeten. Kijken hoe lang het dan duurt voordat die onder vuur komen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 20:47 schreef Schuifpui het volgende:
EUR/USD 1.2535, gaat echt heel hard laatste 2 uur. -2% vandaag
Hij kan het mooi zeggen. In het verleden heeft hij vaak poep gepraat maar hij is nu wel aardig spot-on. Heeft Marc Faber recentelijk nog dingen gezegd over Griekenland / Europa?quote:
governments will go printing and printing and printing until they eventually all are going bust ..quote:Op donderdag 6 mei 2010 20:59 schreef Q. het volgende:
[..]
Hij kan het mooi zeggen. In het verleden heeft hij vaak poep gepraat maar hij is nu wel aardig spot-on. Heeft Marc Faber recentelijk nog dingen gezegd over Griekenland / Europa?
Daar ben ik het wel mee eens jaquote:Op donderdag 6 mei 2010 21:18 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
governments will go printing and printing and printing until they eventually all going bust ..
He verdomme....wilde ik ff een uurtje gaan sporten moet ik nog blijven zitten.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:19 schreef RvLaak het volgende:
Het debat over de 5 miljard die de regering weg wil gooien begin zometeen. Hier live te volgen
Ach, de VVD is sowieso al verworden tot de ultieme draaipartijquote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:22 schreef dramatiek het volgende:
[..]
He verdomme....wilde ik ff een uurtje gaan sporten moet ik nog blijven zitten.
Zei die VVD' er net op BNR dat de rating agencies de absolute waarheid in pacht hadden als antwoord op de vraag of er niet ook naar de rating agencies gekeken moest worden?
Tja, het gaat niet over een belangrijk onderwerp zoals allochtonenbeleid.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:
We gaan 5 miljard belastinggeld weggeven en er zijn bij het kamerdebat 77 kamerleden aanwezig, oftewel bijna de helft vindt het niet de moeite waard om daar over te discussiëren.
Het is een grof schandaal
Je kunt toch niet van volksvertegenwoordigers die net lekker zitten te genieten van hun reces verwachten dat ze voor zoiets onbenulligs als een economische crisis en het weggeven van sloten geld terugkomen?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:
We gaan 5 miljard belastinggeld weggeven en er zijn bij het kamerdebat 77 kamerleden aanwezig, oftewel bijna de helft vindt het niet de moeite waard om daar over te discussiëren.
Tja...pleiten voor meer ambtenaren terwijl je grootste bezuinigingspost ambtenaren is werkt natuurlijk niet in je voordeel.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef Sloggi het volgende:
Weekers heeft geen antwoord op de interruptie van Pechtold.
Wel zwak dat ie weer net doet alsof het allemaal de schuld is van speculanten.quote:
inderdaad. Ik vind het verbazingwekkend hoe snel andere partijen het recente verleden vergeten zijn. Irrgang trekt het verhaal tot nu toe als enige breder. En met het rationeel breder trekken wordt hij meteen anarchistisch genoemd.quote:
Goed verhaal idd. Ik heb ook het idee dat als we nu 5 miljard aan Griekenland gaan geven we die nooit meer terug zien en dat Spanje en Portugal ook snel aan zullen kloppen.quote:
Vorig jaar heb ik alle kamerfracties een email gestuurd om de ING bailout niet te steunen. Toen was Irrgang ook een van de weinigen waarvan ik een serieuze reactie terugkreeg. Mijn mail naar Hamer ( PvdA) werd ongelezen deleted.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:17 schreef dramatiek het volgende:
[..]
inderdaad. Ik vind het verbazingwekkend hoe snel andere partijen het recente verleden vergeten zijn. Irrgang trekt het verhaal tot nu toe als enige breder. En met het rationeel breder trekken wordt hij meteen anarchistisch genoemd.
Kun je die mail en de antwoorden nog eens posten? Ik heb ze toen niet kunnen lezen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik alle kamerfracties een email gestuurd om de ING bailout niet te steunen. Toen was Irrgang ook een van de weinigen waarvan ik een serieuze reactie terugkreeg. Mijn mail naar Hamer ( PvdA) werd ongelezen deleted.
Dat staat nog wel ergens in de ING reeksquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Kun je die mail en de antwoorden nog eens posten? Ik heb ze toen niet kunnen lezen.
Maar wij Verdonk niet.quote:
En hij vindt de weg ook niet meer echt terugquote:
Hoe ben je daar achter gekomen? Toch geen leesbevestiging?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik alle kamerfracties een email gestuurd om de ING bailout niet te steunen. Toen was Irrgang ook een van de weinigen waarvan ik een serieuze reactie terugkreeg. Mijn mail naar Hamer ( PvdA) werd ongelezen deleted.
Zo:quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:35 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Hoe ben je daar achter gekomen? Toch geen leesbevestiging?
quote:Your message
To: Hamer M.I. (Publiek)
Subject: Stop de ING bailout!
Sent: Tue, 27 Jan 2009 00:16:30 +0100
was deleted without being read on Tue, 27 Jan 2009 11:59:03 +0100
ING (Tosti-ijzer warm)quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
Kun je die mail en de antwoorden nog eens posten? Ik heb ze toen niet kunnen lezen.
Mijn mail stond nog ergens eerder in dat topicquote:
Yup, hier: ING (Tosti-ijzer warm)quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:
Mijn mail stond nog ergens eerder in dat topic
Geachte heer SeLang,quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn mail stond nog ergens eerder in dat topic
Inderdaad.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:45 schreef RvLaak het volgende:
Is Pechtold nou voor of tegen?
Lult weer lekker een end de ruimte in
Helaas kan dat kabinet er wel op aangesproken worden. De verantwoordelijkheid gaat in NL op functie, niet op persoonquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad.
Btw, jammer dat het kabinet niet kan vallen als over een paar maanden weer blijkt dat die 5 miljard pleite is want dan zit er een ander kabinet.
Ik vind dat ze dat moeten verbieden.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:52 schreef piepeloi55 het volgende:
en jan kees de jager zat weer te twitteren lol.
Als de Euro een diertje was geweest had ze wel anders gesproken..quote:
Okeequote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Helaas kan dat kabinet er wel op aangesproken worden. De verantwoordelijkheid gaat in NL op functie, niet op persoon
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:
Vandaar 77 dus, anders wrs nog minder.quote:Er moeten minimaal 76 Kamerleden zijn voor een plenaire vergadering; er kwamen er 77 opdagen.
Dat snap ik ook wel, maar ik vind het schandalig. Die mensen zitten daar veel geld te verdienen en dit lijkt me toch wel een belangrijk issue.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Vandaar 77 dus, anders wrs nog minder.
Ik heb een scheermesquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:58 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Nah, zal wel een te groot tarzan in de jungle gehalte hebben
Ze mag best even aan mijn liaan slingerenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:58 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Nah, zal wel een te groot tarzan in de jungle gehalte hebben
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze mag best even aan mijn liaan slingeren
Ach, toen ik in China woonde was het nog 7 ofzo...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:01 schreef lvw88 het volgende:
Pff zit nu al een tijdje in China, merk wel dat geld opnemen veel duurder is geworden! Toen ik hier aankwam stond een euro gelijk aan 10 yuan..nu alweer gezakt naar 8.40 o.i.d. . En heb nog cash euro's die gewisseld moeten worden, maar dat heb ik natuurlijk nu liever niet. Maar het begint toch echt te moeten en iedere dag wordt die euro minder waard.
Enig idee of er een bodem is? Of dat hij weer snel opveert? Is dit anders een correctie t.o.v. de dollar?
Eens.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:
Omdat ze niet in de Euro zitten, vermoed ik zo.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:07 schreef dramatiek het volgende:
Waarom betaalt de UK eigenlijk geen cent?
Daar zit Mei Li Vos!quote:
demissionair he.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar ik vind het schandalig. Die mensen zitten daar veel geld te verdienen en dit lijkt me toch wel een belangrijk issue.
Totale minachting naar de burger als je het mij vraagt
Mja....ze hebben er volgens mij wel behoorlijk wat geld uitstaan en ze maken onderdeel uit van Europa. Ik vind het vreemd dat ze dan geen cent bijleggen omdat ze geen euro hebbenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat ze niet in de Euro zitten, vermoed ik zo.
Dat doet er niets aan af imoquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |