abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:17:24 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81086702
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:59 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Ik weet ook niet hoe je dat moet afdwingen, SeLang. Maar ook kleine landjes zoals Griekenland veegden er hun kont mee af, zoals blijkt uit de laatste weken en maanden. Dus er zal toch een politieke oplossing voor moeten komen.

Er waren al voorstellen voor een Europese rating agency. Misschien een Europese accountant die ook de macht krijgt om alle cijfers te bekijken?
Ik weet wel een geloofwaardige manier om begrotingsdiscipline af te dwingen, en dat is per Europese grondwet verbieden dat er ooit nog bailouts worden gegeven aan een land in de Eurozone.

Het probleem komt gewoon voort uit een misprijzen van risico gedurende vele jaren. Een Griekse staatsobligatie had nauwelijks meer yield dan een Duitse, wat natuurlijk belachelijk is gezien de unsustainable situatie in sommige landen die al heel lang zichtbaar was. Maar een expliciet verbod op bailouts brengt een risicopremie terug in de staatsleningen en dan heb je weer het feedback mechanisme dat ontbrak. Landen met een slechte begrotingsdiscipline moeten dan een steeds hogere rente betalen omdat een instantie die het geld uitleent zeker weet dat hij het geld niet terugkrijgt via een bailout oid.

De rootcause van de hele creditcrunch is trouwens een verkeerd prijzen van risico ten gevolge van impliciete en expliciete overheidsgaranties ("too big to fail", de "Greenspan Put", de overheidsgarantie op hypotheken via Fannie en Freddie, etc). Laat iedereen weer voor z'n eigen shit opdraaien en je krijgt een veel stabieler systeem.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81086770
Ik denk (en hoop) dat deze hele situatie rondom de euro uiteindelijk leid tot een verandering in het verdrag Maastricht. Die herziening zal gaan zorgen dat er meer maatregelen mogelijk zullen zijn tegen overtreders en misschien zelfs een toezichthoudend orgaan dat de begroting van het land dan tijdelijk ontneemt. Dit zal het vertrouwen in de euro alleen maar doen toenemen.

Ondertussen dwingt de markt de Europese lidstaten om bezuinigingen in te dienen. Aan de (fiscale) problemen worden in de Eurozone dus gewerkt. Terwijl de problemen in bijvoorbeeld de UK en de VS al vele malen groter zijn en groter worden. Op termijn zie ik het dus niet zo donker in voor de eurozone, integendeel. Zodra de markten bewust worden van dit gegeven (dat zijn ze al, maar dat willen ze nog even niet zien) zie ik de stijgende lijn van de euro ten opzichte van deze valuta gewoon verder gaan.

Nu maar hopen dat de paniek rondom de euro niet te snel overwaait, zodat het momentum en de drang om verbeterende maatregelen te nemen blijft.
pi_81088992
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 09:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Moah. Weet niet of ik het hier helemaal mee eens moet zijn. Speculanten hebben altijd al veel power gehad. Black wednesday is een goed voorbeeld.
Verschil zit imho voornamelijk in hoe de fundamentals zijn. Toen met Soros wilden de Engelsen koste wat het kost de pond in EMS houden, terwijl die dat fundamenteel dat niet 'verdiende' Ja dan leg je het af tegen speculanten.

Zorg dat de fundamentals goed zijn en de overheid 'wint' het van de speculanten.

Persoonlijk zie ik speculatie ook als iets goeds, het houdt de overheid alert om rare trucjes toe te passen om bepaalde doelen te halen. Het verbieden maakt de overheidsbegrotingen alleen maar schimmiger.
pi_81091355
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe ga je dat afdwingen? Dat was toen namelijk ook al het probleem. Zeker als het om machtige landen als Duitsland en Frankrijk gaat. Kleine landjes zoals NL hielden zich netjes aan te regels terwijl Duitsland en Frankrijk hun kont ermee afveegden.
Ik heb vanaf het begin gezegd dat het pact niets voorstelde omdat het uiteindelijk zou gaan om de markt die de discipline zou gaan afdwingen. Nu krijg ik op een heel perverse manier gelijk. Dat betekent echter ook dat als we nu de roep horen om het pact strenger af te dwingen dat de ervaring op grond waarvan dat gebeurt heel anders is dan de ervaring op grond waarvan iedereen het maar een beetje op zijn beloop liet. Nu weten we dus kennelijk dat als je het pact niet handhaaft, de markt op een nog veel ruigere manier de regels gaat afdwingen.

Volgens mij is dat ook het antwoord op jouw vraag; het gaat afgedwongen worden, omdat het alternatief veel gruwelijker is. De kleine landen die zich aan de regels hielden hebben nu ook geen probleem.
pi_81100188
  donderdag 6 mei 2010 @ 20:10:47 #231
141482 Q.
JurassiQ
pi_81101217
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 19:49 schreef QFX23 het volgende:
[ afbeelding ]
Wat willen ze dan? Defaulten en niet bezuinigen? Kijken hoe tevreden ze dan zijn. Achterlijke mongolen. .
For great justice!
pi_81103012
EUR/USD 1.2535, gaat echt heel hard laatste 2 uur. -2% vandaag
pi_81103537
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:47 schreef Schuifpui het volgende:
EUR/USD 1.2535, gaat echt heel hard laatste 2 uur. -2% vandaag
Als dit even volhoudt kunnen de Britten hun 'devaluatie' ook wel vergeten. Kijken hoe lang het dan duurt voordat die onder vuur komen.
  donderdag 6 mei 2010 @ 20:59:02 #235
141482 Q.
JurassiQ
pi_81103758
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij kan het mooi zeggen. In het verleden heeft hij vaak poep gepraat maar hij is nu wel aardig spot-on. Heeft Marc Faber recentelijk nog dingen gezegd over Griekenland / Europa?
For great justice!
  donderdag 6 mei 2010 @ 21:18:23 #236
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81104848
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:59 schreef Q. het volgende:

[..]

Hij kan het mooi zeggen. In het verleden heeft hij vaak poep gepraat maar hij is nu wel aardig spot-on. Heeft Marc Faber recentelijk nog dingen gezegd over Griekenland / Europa?
governments will go printing and printing and printing until they eventually all are going bust ..

[ Bericht 3% gewijzigd door luckyb1rd op 06-05-2010 21:24:02 ]
pi_81105025
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 21:18 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

governments will go printing and printing and printing until they eventually all going bust ..
Daar ben ik het wel mee eens ja

Een eurobriefje is niets meer dan een tegoedbon en die gaat men volop printen, want we willen obligaties blijven uitgeven, dus gaan we ze zelf kopen
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81105265
Ik krijg Bloomberg niet eens meer te zien

Ahh, hij doet't weer
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_81121830
Het debat over de 5 miljard die de regering weg wil gooien begin zometeen. Hier live te volgen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:22:00 #240
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81121918
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:19 schreef RvLaak het volgende:
Het debat over de 5 miljard die de regering weg wil gooien begin zometeen. Hier live te volgen
He verdomme....wilde ik ff een uurtje gaan sporten moet ik nog blijven zitten.

Zei die VVD' er net op BNR dat de rating agencies de absolute waarheid in pacht hadden als antwoord op de vraag of er niet ook naar de rating agencies gekeken moest worden?
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_81121985
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:22 schreef dramatiek het volgende:

[..]

He verdomme....wilde ik ff een uurtje gaan sporten moet ik nog blijven zitten.

Zei die VVD' er net op BNR dat de rating agencies de absolute waarheid in pacht hadden als antwoord op de vraag of er niet ook naar de rating agencies gekeken moest worden?
Ach, de VVD is sowieso al verworden tot de ultieme draaipartij
pi_81122308
CDA doet huilie omdat ze ooit een keer een goede motie hebben ingediend
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:48:07 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81122750
Griekse 10yr nu op 12,3%

Belastinggeld = weg
Mijn reisverslagen
pi_81122881
Het idee was toch ook niet dat 'ons' geld terug kwam, maar dat de banken en fondsen hun exposure konden verminderen?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:53:06 #245
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81122922
We gaan 5 miljard belastinggeld weggeven en er zijn bij het kamerdebat 77 kamerleden aanwezig, oftewel bijna de helft vindt het niet de moeite waard om daar over te discussiėren.

Het is een grof schandaal
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:00:37 #246
141482 Q.
JurassiQ
pi_81123175
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:
We gaan 5 miljard belastinggeld weggeven en er zijn bij het kamerdebat 77 kamerleden aanwezig, oftewel bijna de helft vindt het niet de moeite waard om daar over te discussiėren.

Tja, het gaat niet over een belangrijk onderwerp zoals allochtonenbeleid. .
For great justice!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:04:22 #247
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_81123296
Of Uruzgan
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_81123297
PVV ownt de VVD even. De VVD loopt maar te draaien en geeft geen duidelijk antwoord op de vraag.
pi_81123421
Weekers heeft geen antwoord op de interruptie van Pechtold.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:11:17 #250
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_81123543
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:

Je kunt toch niet van volksvertegenwoordigers die net lekker zitten te genieten van hun reces verwachten dat ze voor zoiets onbenulligs als een economische crisis en het weggeven van sloten geld terugkomen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')