Dan toch maar met vakantie naar Griekenland??quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, 2 volle centen omlaag in een dag. Da's veel.
Ik hoorde van mensen de net terug zijn vanuit griekenland dat het daar belachelijk duur is geworden.. dus veel succesquote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Dan toch maar met vakantie naar Griekenland??
het wordt daar dus net wel veel duurderquote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Urenlang zitten op vliegvelden door stakingen, leuk!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
maar als je wilt (mee) rellen... moet je er wat voor overhebbenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:03 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Urenlang zitten op vliegvelden door stakingen, leuk!
Net of die rellen ook maar enig invloed uitoefenen. Ik heb ook een poosje meegelopen met de rellen destijds in Londen tijdens de G8 over de 'greedy bankers'. Nou, tussen dat soort hippies en ander volk voel je je echt niet thuis hoor!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
maar als je wilt (mee) rellen... moet je er wat voor overhebben
Hippie.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Net of die rellen ook maar enig invloed uitoefenen. Ik heb ook een poosje meegelopen met de rellen destijds in Londen tijdens de G8 over de 'greedy bankers'. Nou, tussen dat soort hippies en ander volk voel je je echt niet thuis hoor!
Ach. Die hebben we ook op het werkquote:
Ik kijk naar waardering op basis van sustainable (cyclisch adjusted) winsten mbv een Shiller P/E. Die gebruikt het 10 jarig gemiddelde van de gerapporteerde winsten. (staat o.a. hier uitgelegd: S&P500 bedrijfswinsten en waardering ).quote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:49 schreef tettenman het volgende:
@selang:
Ten eerste, zeer veel respect voor je posts. Ik ga er zelfs speciaal naar op zoek. Mijns inziens geen grotere financiële knobbel te vinden op Fok!
Maar een ding volg ik niet zo goed. Je zegt steeds dat er op dit moment erg veel overwaardering in de beurzen zit. Het klopt dat alles sinds maart 2009 flink de hoogte is gegaan, maar als ik de basics bekijk lijken de noteringen me (ik spreek vooral over BEL20, Euronext) nog altijd historisch laag. Ik weet wel dat parameters en verhoudingen als k/w niet alles zeggen maar ze geven wel een indicatie. Gros van de bedrijven maken nog (of opnieuw) stevige winsten, blijven groeien en noteren doorgaans aan een k/w van onder de 10. Waar zit dan precies die overwaardering? Of gaat je uit van een zeer pessimistische toekomstvisie op de (middel-)lange termijn en denk je dat die winsten niet houdbaar zijn?
De overheidsfinanciën zitten dan wel op pep, de beurzen volgens mij niet.
Hehe, en laat ik nou net $1000 dollar gekregen hebbenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:42 schreef Schuifpui het volgende:
EUR/USD door de 1.30![]()
Bijna lineaire lijn naar beneden.
Ik had niet verwacht dat het zou dalen, dalen de duitse rentes ook?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:00 schreef SeLang het volgende:
Griekse 10yr yield gestegen naar 9.54%
Portugese 10yr yield gestegen naar 5.77%
Nederlandse 10yr yield gedaald naar 3.17%
Iedereen vlucht in veilige Nederlandse schuld
De euro is anders ten opzichte van vele valuta in waarde gedaald. Niet allen t.o.v. de dollar, maar ook de pond, de AUS en NZ dollar, de Noorse en Zweedse kroon, de Mexicaanse peso en zelfs t.o.v. allerlei obscure valuta.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:48 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Andere valuta dalen evengoed mee. Heeft naar mijn mening buiten de paniek over de PIGS (vlucht naar 'veiligheid') dan ook met het afbouwen van posities te maken, waarbij liquiditeiten naar het land van herkomst wederkeren.
De afgelopen dagen dalen de grote valuta anders evengoed mee ten opzichte van de dollar, vooral gisteren. Dergelijke dagen zeggen iets over de wereldwijde liquiditeit en niet alleen over de angst ten aanzien van de pigs en de vlucht naar 'veiligheid'. Opvallend is dat ook de pond op deze dagen redelijk blijft liggen, wat de visie van het sluiten van posities en het wederkeren van liquiditeiten versterkt (UK heeft ook een redelijke financiele sector). Zelfs de Canadese/Australische dollar verloor zo'n 2% af, dat je in dergelijke tijden dus in deze (commodity)valuta moet zitten is in mijn ogen dan ook een misinterpetatie.quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:29 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De euro is anders ten opzichte van vele valuta in waarde gedaald. Niet allen t.o.v. de dollar, maar ook de pond, de AUS en NZ dollar, de Noorse en Zweedse kroon, de Mexicaanse peso en zelfs t.o.v. allerlei obscure valuta.
Alleen de Zwitserse franc lijkt een beetje met de euro mee te lopen.
2 cent is niks. Wat kun je tegenwoordig met 2 cent kopen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 22:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, 2 volle centen omlaag in een dag. Da's veel.
bron: BBC Newsquote:EU warns credit rating agencies
Page last updated at 16:43 GMT, Tuesday, 4 May 2010 17:43 UK
A European Commissioner has warned it may be necessary to further regulate the role of credit rating agencies.
Rating agencies can influence fund managers about which bonds to hold
Michel Barnier, in charge of revamping financial services, told the European Parliament he had been surprised by the rapid deterioration of Greece's rating. A new regime for agencies, demanding they explain how downgrade decisions are made, will begin in December and Mr Barnier said this may be strengthened. He also said he was considering a new agency to rate governments' credit.
'Considerable' power.
"I think we need to go further to look at the impact of the ratings on the financial system or economic system as a whole," said Mr Barnier. "The power of these agencies is quite considerable not only for companies but also for states," he added. "That's why I asked for responsibility to be assumed in the work they are doing. "If you look at Greece, for example, I was quite surprised by the quite rapid deterioration in rating."
Ratings agency Standard & Poor's downgraded Greek debt to "junk", leaving it effectively cut off from the financial markets. The three big agencies - Standard & Poor's, Moody's and Fitch - occupy a position of power at the heart of global finance.
Sub-prime role
Critics of the rating agencies point out that they are so powerful that their judgements become self-fulfilling prophecies. A downgrade can push fund managers into selling government bonds they hold, or refusing to buy newly issued bonds. That pushes down the price of the bonds and raises borrowing costs in future, which puts further strain on the government's finances and could - theoretically - lead to further downgrades.
In recent months Greece has been fighting a desperate and unsuccessful battle to avoid this kind of vicious circle. This has irked many officials in Brussels and, as a commissioner, Mr Barnier has the power to decide how rating agencies are allowed to do business.
Last year the big three of Standard & Poor's, Fitch, and Moody's admitted that their assessment of securities backed by sub-prime mortgages had turned out to be incorrect. They had been accused of failing to spot the size and risk of the bad US housing debt that was resold around the world, causing multi-billion pound losses.
Heeft GS een rating agency gekocht??quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:24 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
bron: BBC News
Eindelijk beginnen ze ook bij de EC te snappen dat er een vies machtsspelletje wordt gespeeld vanuit Amerika.
Dit is een regelrechte gecoördineerde aanval op de Euroquote:Op woensdag 5 mei 2010 13:55 schreef SeLang het volgende:
Portugese bonds gaan door het putje: 6.17% nu voor de 10yr
En Griekse 10yr weer op 10.21%
Er zal wel weer snel een crisismeeting moeten komen
Dat merken ze zelf ook via het democratische proces. In bijna elk westers land is er momenteel sprake van politieke versplintering. Het volk weet dat het mis is maar weet gewoon niet wat, o.a. omdat ze niet goed worden ingelicht.quote:Op woensdag 5 mei 2010 14:51 schreef SeLang het volgende:
Dat zal de regering wel fijn vinden dat de woede zich richt op de banken en niet op de schuldigen (de regering zelf).
De moeder aller moral hazards. De obligatiehouders die enorme risicos hebben genomen komen voor de belastingbetaler!quote:'EU-leningen Grieken achtergesteld'
05 05 10 - 10:08
De leningen van Europese landen aan Griekenland, waaronder bijna 5 miljard euro van Nederland, blijken een 'junior status' te hebben. Mocht Griekenland bankroet gaan, dan kan de belastingbetaler waarschijnlijk fluiten naar zijn geld.
Hetzelfde geldt volgens diverse bronnen voor de IMF-kredieten, die gewoonlijk een ‘super senior status’ bezitten. In normale economische verhoudingen heeft de ‘lender of last resort’ de eerste rechten, maar in dit geval staan de EU-landen waarschijnlijk achter in de rij. De zaak kwam aan het rollen via Amerikaanse media. De VS hebben een aandeel van 20 procent in het IMF en dragen 8 miljard dollar bij.
‘Dreigend schandaal’
De gezaghebbende Amerikaanse website ‘Business Insider’ noemt het onbegrijpelijk dat Europa en de VS voor 110 miljard euro indirect bestaande obligatiehouders steunen, die enorme risico’s hebben genomen. De Financial Times Duitsland spreekt van een ‘dreigend schandaal’. In de Tweede Kamer tekent zich echter een ruime meerderheid af voor het steunpakket aan Griekenland.
© Blikopdebeurs.com
dan kun je elke politieke partij op de zwarte lijst zetten.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
De moeder aller moral hazards. De obligatiehouders die enorme risicos hebben genomen komen voor de belastingbetaler!
Hoelang accepteren we dit nog? Eigenlijk moeten alle partijen die hiermee instemmen op de zwarte lijst zodat zij kunnen worden afgestraft met de verkiezingen.
Whaha! Die steun ligt er allang uit.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:25 schreef axis303 het volgende:
To the downside 1.2880/1.2900 should offer some support given option interest and tech objective .
De Jager is niet zo dom, alleen de politieke keuzes zijn vaak imbecielquote:Op woensdag 5 mei 2010 15:18 schreef bascross het volgende:
Ik herinner mij dat De Jager zei dat het ons niet kost. Overigens heb ik dit geloof ik een paar dagen geleden ook al gezegd, maar het blijft actueel als je zulke domme mensen in je regering hebt.
quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Whaha! Die steun ligt er allang uit.
Goldman pwned!
Ik dacht hetzelfde. Een Amerikaans bedrijf dat de rating verlaagt. Belachelijk dat er zoveel waarde gehecht wordt aan de ratings van die bedrijven. Hoeveel die ratings waard zijn hebben we al gezien, helemaal niks.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:40 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb echt steeds meer het gevoel dat Europa bewust kapot gemaakt wordt, wanneer ik dit soort uitspraken lees:
"Moody's overweegt rating van Portugal met twee niveau's te verlagen"
"Wij gaan de rating van Portugal verlagen" <evil grin>quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:40 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb echt steeds meer het gevoel dat Europa bewust kapot gemaakt wordt, wanneer ik dit soort uitspraken lees:
Weet je, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Maar ik blijf het raar vinden dat de USA en UK er steeds weer van afkomen met alleen een waarschuwing, terwijl dit niet het geval is bij sommige euro-landen. Ik heb het gevoel dat hier enige mate is van bias in hun oordeel. De UK had al lang (een paar keer) gedownraded moeten zijn een tijd terug, maar ze zijn nog steeds triple Aquote:Op woensdag 5 mei 2010 15:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Wij gaan de rating van Portugal verlagen" <evil grin>
"En niet met één maar met twee niveaus" <gnuif>![]()
Maar serieus, er wordt niets "kapotgemaakt", de realiteit wordt gewoon eindelijk onderkend.
De postieve kant is natuurlijk dat Griekenland, Portugal etc nu worden gedwongen om hun tent in orde te maken. In tegenstelling tot de USA, Japan, UK.... Ik zie deze ontwikkelingen juist als positief voor de euro op iets langere termijn.
Maak je geen zorgen, zij komen echt nog aan de beurt hoor! En die rating boeit niet. Iedereen weet inmiddels wat zo'n rating waard is.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:04 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Weet je, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Maar ik blijf het raar vinden dat de USA en UK er steeds weer van afkomen met alleen een waarschuwing, terwijl dit niet het geval is bij sommige euro-landen. Ik heb het gevoel dat hier enige mate is van bias in hun oordeel. De UK had al lang (een paar keer) gedownraded moeten zijn een tijd terug, maar ze zijn nog steeds triple A
Nederland zit zeker bij de betere landen, wat ook wel blijkt uit het het feit dat de yields op Nederlandse staatsobligaties de laatste dagen zijn gedaald.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:38 schreef waht het volgende:
Ik vraag me wel eens af welk land op aarde het 'gezondste' fiscale beleid voert. Nederland is niet heilig, maar welk land wel? Of zijn die verschillen niet eens zo groot?
Ik denk dat Finland en China wel goed bezig zijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:38 schreef waht het volgende:
Ik vraag me wel eens af welk land op aarde het 'gezondste' fiscale beleid voert. Nederland is niet heilig, maar welk land wel? Of zijn die verschillen niet eens zo groot?
China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:16 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ik denk dat Finland en China wel goed bezig zijn.
Plus dat van de meeste groeicijfers uit China geen reet kloptquote:Op woensdag 5 mei 2010 17:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.
Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Plus dat van de meeste groeicijfers uit China geen reet klopt
Ik vind dat het wel meevalt.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Plus dat van de meeste groeicijfers uit China geen reet klopt
Zij hebben straks nieuwe infrastructuur en energie. Wij niet.quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
China? Die hebben het grootste stimuleringspakket ter wereld in verhouding tot het GDP en willen dat zelfs nog verder opvoeren.
plus dat een deel van de industriele groei geeneens bestaat. nog leuke column over geweest vaan Kees de Kortquote:Op woensdag 5 mei 2010 18:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.
Dit gaat episch crashen over 1-3 jaar. Savings of a lifetime van hele families gaan door de goot en de schulden blijven staan. Ik voorzie niets minder dan opnieuw tanks in de Chinese straten nog dit decennium.
Ik weet niet of zoiets ook samen hangt met de gemiddelde leeftijd waarop men sterft en ik heb ook geen idee of dat in Griekenland veel verschilt met Nederland.quote:Op maandag 3 mei 2010 17:26 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er in Griekenland dan ook van die belachelijke sociale regelingen zijn, zoals een pensioenleeftijd van 52 jaar. Blijkbaar loont het in de ogen van de Grieken om veel te klagen. Dat dit kortzichtig denken is, ach... 'na ons de zondvloed'.
De moordenaars die vandaag in Athene rondliepen denken dat het wel kan; geen veranderingen in hun levenstijl en gewoon in de euro blijven. Default is voor deze mensen geen issue, hun Engels is waarschijnlijk niet goed genoeg om te begrijpen wat het betekent.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
A) Pensioenleeftijd verhogen en in de euro blijven
B) Pensioenleeftijd niet verhogen, defaulten en uit de euro. Griekse pensioenen zijn dan geen drol meer waard (inflatie e.d.) en dan moeten ze ook langer doorwerken om dat weer enigzins terug te verdienen.
No free lunch
De mensen denken daar allemaal dat het de schuld is van de griekse overheid ipv hun levenstijlquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
De moordenaars die vandaag in Athene rondliepen denken dat het wel kan; geen veranderingen in hun levenstijl en gewoon in de euro blijven. Default is voor deze mensen geen issue, hun Engels is waarschijnlijk niet goed genoeg om te begrijpen wat het betekent.
Nou ja, bij optie B kunnen ze natuurlijk nog meer tijd hebben om te demonstreren en alle gebouwen in de fik te stekenquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
B) Pensioenleeftijd niet verhogen, defaulten en uit de euro. Griekse pensioenen zijn dan geen drol meer waard (inflatie e.d.) en dan moeten ze ook langer doorwerken om dat weer enigzins terug te verdienen.
No free lunch
Nou ja, de vorige regeringen hebben het uit de klauwen laten lopen om geen stemmen te verliezen. In zoverre hebben ze wel gelijk.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:16 schreef BattleCow het volgende:
[..]
De mensen denken daar allemaal dat het de schuld is van de griekse overheid ipv hun levenstijl
De vorige regeringen hebben de boel besodemieterd om toe te treden tot de euro, das een groot verschil he.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, de vorige regeringen hebben het uit de klauwen laten lopen om geen stemmen te verliezen. In zoverre hebben ze wel gelijk.
Het besodemieteren maakt dat ze weinig sympathie verdienen. Maar het probleem is chronische overbestedingen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:19 schreef BattleCow het volgende:
[..]
De vorige regeringen hebben de boel besodemieterd om toe te treden tot de euro, das een groot verschil he.
Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daarquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
No free lunch
hele artikelquote:Het komt voortdurend tot woordenwisselingen tussen omstanders en kwade rellenpolitie. Immigranten uit Pakistan en Afghanistan lopen overal tussendoor en verkopen halve liters water.
Ben je wel eens in een grieks dorpje geweest??quote:Op woensdag 5 mei 2010 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daar![]()
Ik ben me bewust van de zuid europese cultuur. Dat is in landen zoals Spanje, Italie echt niet anders. Maar die oudjes gaan vanzelf werken als er geen geld meer uit de kraan komt hoor!quote:Op woensdag 5 mei 2010 20:35 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Ben je wel eens in een grieks dopje geweest??
Die oudjes hebben geen geld nodig, die zitten de hele dag thee te drinken onder de boom
Maar dan krijgen ze wel Barrosso op hun dak:quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:40 schreef Lemans24 het volgende:
quote:"Barroso warns markets on 'speculation'
Wednesday, 5 May 2010 18:26
European Commission President Jose Manuel Barroso has launched a fierce attack on financial market speculation.
He told the European Parliament in Brussels that the Commission could move quickly to further regulate markets if they acted irresponsibly.
'The Commission will do whatever necessary to ensure that financial markets are not a playground for speculation,' Mr Barroso said, adding that financial institutions should not forget what they were created for.
He was speaking after ratings agency Moody's warned that it may downgrade Portugal's sovereign debt within three months, sending stock markets and the euro lower"
http://www.rte.ie/business/2010/0505/greece.html
Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:04 schreef Zweistein het volgende:
[..]
Maar dan krijgen ze wel Barrosso op hun dak:
[..]
En als bepaalde acties gewoon verboden worden, of overheden nog verder durven te gaan (even advies inwinnen bij de Russen), wie wint er dan ?quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...
De een z'n dood is de ander z'n brood.. alleen slapen de ogen van moeder gerechtigheid nooit..quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:04 schreef Zweistein het volgende:
[..]
Maar dan krijgen ze wel Barrosso op hun dak:
[..]
Een verhoging van het arbeidsaanbod zal uiteindelijk wel tot meer werkgelegenheid leiden, maar dat duurt even. Op korte termijn zal de verhoging van de pensioenleeftijd inderdaad niet zoveel helpen voor de overheidsfinanciën. Overigens heeft Griekenland, behalve een lage pensioenleeftijd, relatief gezien ook de hoogste pensioenen van Europa. Gemeten naar het vervangingsinkomen is het pensioen in Griekenland bijna 100% van het laatstverdiende loon.quote:Op woensdag 5 mei 2010 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Pensioen leeftijd omhoog gooien zal ook weinig zoden aan de dijk zetten. Er moet wel werk voor die mensen zijn. En ze zitten al met een vrij hoog werkloosheidsgehalte daar![]()
Optie C: Cypres en wat Griekse eilanden voor de Turkse kust verkopen aan Turkije. Duitsland pakt Lesbos, NL Kreta en Frankrijk mag ook nog wat eilandjes pakken. De rest mag het schuldvrij uitzoeken wat ze doen, aansluiten bij Kosovo of zoquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
No free lunch
Verbieden werkt averechts! Dat heeft de geschiedenis al meerdere malen bewezen. Zie het short verbod op financials & short verbod op griekenland op dit moment.quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:13 schreef Zweistein het volgende:
[..]
En als bepaalde acties gewoon verboden worden, of overheden nog verder durven te gaan (even advies inwinnen bij de Russen), wie wint er dan ?
Tja zoals net al gezegd, vastgoed "klopt" nergens. Maar vastgoed is niet alles lijkt mij. Als je kijkt naar handel, FDI naar China, groei (ook al is het dan misschien niet zo hoog als wordt geroepen), etc. wordt China toch wel een wereldmacht denk ik. Er zal vast af en toe een bubbeltje worden gecreëerd, maar ik denk niet dat dat fataal zal zijn voor China. India, waar je ook veel over hoort, daarentegen heb ik dan minder vertrouwen in.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Groei op bevel van de overheid, dus alles is daaraan ondergeschikt. Gigantische misinvesteringen in lege steden, lege winkelcentra, nutteloze infrastructuur, extra manufacturing overcapaciteit en lege appartementen als speculatie object die niemand kan betalen.
Dit gaat episch crashen over 1-3 jaar. Savings of a lifetime van hele families gaan door de goot en de schulden blijven staan. Ik voorzie niets minder dan opnieuw tanks in de Chinese straten nog dit decennium.
Kunnen ze niet gewoon defaulten en toch in de euro blijven?quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:02 schreef SeLang het volgende:
Sja ze kunnen:
No free lunch
Volgens mij zie jij het correct.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:28 schreef robbertvw het volgende:
Misschien een zijspoor maar kan iemand mij het volgende uitleggen:
"If all money is created as debt that must be repaid at interest - with money that is created as debt to be repaid at interest - with money - ad infinitum, how can the world ever get out of debt?"
Oftewel hoe is het mogelijk om uit de schulden te geraken als rente moet worden betaald met nieuwe schuld + rente enz...?
Zie ik het nou verkeerd of is het dus onmogelijk voor de gehele wereld om geen schuld te hebben? En zou je het dus ook zo kunnen zien: als x zijn schuld wil verminderen moet ergens iemand anders (y) meer schuld aangaan.
China zal economisch best wel groot worden puur door hun bevolkingsaantal en de economische injecties, maar het zal in the long run geen grootmacht worden. Zoals ik al eerder heb uitgelegd heb: het mist simpelweg de basisbeginselen daarvoor. Wat we nu zien is de gevaarlijk ontwikkeling voor een bubble, dit zal voorlopig nog enorm toenemen, Maar bij het ineenklappen van die luchtbel (die kans is aanzienlijk) zal de sociale onrust toenemen tot politieke instabiliteit. Dit kan twee tegenovergestelde shifts tot gevolg hebben, meer democratie en daarmee meer economische vrijheid, of hypernationalisme met minder (economische) vrijheid tot gevolg. Let wel, China is geen democratie, maar een communistische dictatuur en dit soort systemen grijpen altijd naar hypernationalisme bij politiek onzekere tijden. Geen gezonde samenstelling om een werkelijke supermacht te worden met een stabiele economie.quote:Op woensdag 5 mei 2010 23:39 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Tja zoals net al gezegd, vastgoed "klopt" nergens. Maar vastgoed is niet alles lijkt mij. Als je kijkt naar handel, FDI naar China, groei (ook al is het dan misschien niet zo hoog als wordt geroepen), etc. wordt China toch wel een wereldmacht denk ik. Er zal vast af en toe een bubbeltje worden gecreëerd, maar ik denk niet dat dat fataal zal zijn voor China. India, waar je ook veel over hoort, daarentegen heb ik dan minder vertrouwen in.
Banken hebben ook veel belangen/leningen in landen zitten natuurlijk. Als er word besloten dat Griekenland maar gewoon met een schone lei moet beginnen kan oa de NL regering weer de kruiwagen pakken en tientallen miljarden naar de banken gaan brengen omdat die anders allemaal omflikkeren. En dan nog neemt dat de problemen niet weg waardoor Griekenland in deze situatie is gekomen en zullen er soortgelijke landen volgen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 23:48 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]
Kunnen ze niet gewoon defaulten en toch in de euro blijven?
Op een bepaald moment zal een land zijn schulden moeten afschrijven (even de banken terzijde gelaten). Waarschijnlijk is China een gigantische risicofactor, omdat ze enorm veel Amerikaanse schuld op hun balansen hebben staan. En het is ook maar de vraag in hoeverre ze daar eerlijk over zijn naar de buitenwereld toe.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:28 schreef robbertvw het volgende:
Misschien een zijspoor maar kan iemand mij het volgende uitleggen:
"If all money is created as debt that must be repaid at interest - with money that is created as debt to be repaid at interest - with money - ad infinitum, how can the world ever get out of debt?"
Oftewel hoe is het mogelijk om uit de schulden te geraken als rente moet worden betaald met nieuwe schuld + rente enz...?
Zie ik het nou verkeerd of is het dus onmogelijk voor de gehele wereld om geen schuld te hebben? En zou je het dus ook zo kunnen zien: als x zijn schuld wil verminderen moet ergens iemand anders (y) meer schuld aangaan.
Dat betwijfel ik, tot nu toe heeft een natie staat altijd meer macht gehad dan enig ander instituut, de vraag is of ze die macht gebruiken.quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou helemaal een feestje zijn voor speculanten. Als overheden piemels willen meten met speculanten dan komt er nog meer geld in het spel en speculanten winnen het toch altijd. Of is men het lesje van 1992 alweer vergeten? Kom er maar in Soros...
Moah. Weet niet of ik het hier helemaal mee eens moet zijn. Speculanten hebben altijd al veel power gehad. Black wednesday is een goed voorbeeld.quote:Op donderdag 6 mei 2010 04:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, tot nu toe heeft een natie staat altijd meer macht gehad dan enig ander instituut, de vraag is of ze die macht gebruiken.
Nu vast dollars kopen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan je als particulier speculeren op een verdere daling van de Euro? Ik ga in september op vakantie naar Canada/The States en dat wordt op deze manier flink duurder.... Graag wil ik een stukje 'terugpakken', zeg maar
Ja dat snap ik. Betalen moeten we sowieso.quote:Op donderdag 6 mei 2010 03:39 schreef Unstoppable het volgende:
[..]
Banken hebben ook veel belangen/leningen in landen zitten natuurlijk. Als er word besloten dat Griekenland maar gewoon met een schone lei moet beginnen kan oa de NL regering weer de kruiwagen pakken en tientallen miljarden naar de banken gaan brengen omdat die anders allemaal omflikkeren. En dan nog neemt dat de problemen niet weg waardoor Griekenland in deze situatie is gekomen en zullen er soortgelijke landen volgen.
Zoals al gezegd: dollars kopen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan je als particulier speculeren op een verdere daling van de Euro? Ik ga in september op vakantie naar Canada/The States en dat wordt op deze manier flink duurder.... Graag wil ik een stukje 'terugpakken', zeg maar
Dat is misschien ook wel een optie, alleen ontkomt Griekenland ook dan niet aan gigantische bezuinigingen. Zoals gezegd is het probleem niet zozeer de schuld (wat je gedeeltelijk oplost met een default) maar vooral dat de economie niet concurrerend is en dat de overheid teveel uitgeeft. Als je default krijg je ook geen geld meer geleend. Er is dus gewoon geen free lunch en alles bij elkaar denk ik dat optie A) voor Griekenland de beste route is . En dat weten ze zelf ook, dus dat is de route die ze tot nu toe kiezen. Of het gaat lukken is een tweede...quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:23 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Betalen moeten we sowieso.
Maar Selang noemt twee opties:
A: keihard bezuinigen en in de euro blijven (tientallen overheidsmiljarden naar Griekenland)
B: uit de euro en defaulten (tientallen miljarden naar banken)
Maar ik vraag me af of
C: defaulten en gewoon in de euro blijven
ook een optie is.
Waarom moet Griekenland per se uit de euro als het default? Het kan toch gewoon blijven zitten en de rest van de eurozone keihard uitlachen (wat ze sowieso toch al doen)?
Ik denk ook dat optie A op de lange termijn de beste route is. Dat is de weg van stabiliteit, betrouwbaarjeid en financiële gezondheid.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is misschien ook wel een optie, alleen ontkomt Griekenland ook dan niet aan gigantische bezuinigingen. Zoals gezegd is het probleem niet zozeer de schuld (wat je gedeeltelijk oplost met een default) maar vooral dat de economie niet concurrerend is en dat de overheid teveel uitgeeft. Als je default krijg je ook geen geld meer geleend. Er is dus gewoon geen free lunch en alles bij elkaar denk ik dat optie A) voor Griekenland de beste route is . En dat weten ze zelf ook, dus dat is de route die ze tot nu toe kiezen. Of het gaat lukken is een tweede...
Helpt alleen weinig/ niets. Kan zelfs averechts werken doordat de markten minder liquide worden.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:36 schreef speknek het volgende:
Ben benieuwd wanneer de (tijdelijke) ban op short selling er komt.
Dat was een te korte periode, en landen zijn nog net een graadje erger dan banken. Ik denk overigens dat het uiteindelijk ook een slecht idee is, maar dat zijn bailouts ook.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:40 schreef SeLang het volgende:
Helpt alleen weinig/ niets. Kan zelfs averechts werken doordat de markten minder liquide worden.
Heeft de ban op shortselling van financials tussen eind 2008 en de zomer van 2009 iets geholpen?
Is in Griekenland al aanwezig.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:36 schreef speknek het volgende:
Ben benieuwd wanneer de (tijdelijke) ban op short selling er komt.
Crises zijn een goed iets. Door het te lang uitblijven van een crisis bouwen instabiliteiten zich op in het systeem. Als de huidige (fase van) de crisis eerder was opgetreden dan hadden de problemen nooit zo groot kunnen worden als ze nu zijn.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:40 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat optie A op de lange termijn de beste route is. Dat is de weg van stabiliteit, betrouwbaarjeid en financiële gezondheid.
Maar ja, zoals sommige mensen het nooit zullen leren, zal dat voor landen ook wel gelden. Het zou ook een saaie wereld worden als er nooit meer een munt zou vallen of een staatsgreep zou worden gepleegd.
Hoezo? Die ban was er al ver voordat de financials compleet door het putje gingen en de toen de ban werd opgeheven waren de koersen alweer verveelvoudigd. Ik heb nooit enige aanwijzing gezien dat die ban iets positiefs heeft bijgedragen.quote:
Bailout=slecht. De beste oplossing is gewoon iedereen voor z'n eigen shit laten opdraaien.quote:en landen zijn nog net een graadje erger dan banken. Ik denk overigens dat het uiteindelijk ook een slecht idee is, maar dat zijn bailouts ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |