Zelf heb ik sinds november een Bandit 600 uit 95. Bevalt me zeer goedquote:Op donderdag 25 februari 2010 20:39 schreef NutKees het volgende:
Ik heb vanmiddag ergens een mooie bandit zien staan. Heeft iemand ervaring met die motoren?
Je moet je schijnbaar aanmelden en inloggen..quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:37 schreef crossover het volgende:
Waarom kan ik de wiki niet bijwerken?
Om even op de laatste post terug te komen:
[..]
Zelf heb ik sinds november een Bandit 600 uit 95. Bevalt me zeer goed![]()
Ik heb deze op het oog:quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:37 schreef crossover het volgende:
Zelf heb ik sinds november een Bandit 600 uit 95. Bevalt me zeer goed![]()
Je moet gewoon goed zoeken en geluk hebben. Houd motor-forum en marktplaats in de gaten en je loopt vanzelf ergens tegenaan. Die van motoport is veel te duur.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 06:22 schreef NutKees het volgende:
[..]
Ik heb deze op het oog:
http://www.motoport.nl/ep(...)port/Products/893480
Vind hem wel wat aan de dure kant maar dealers zijn hier nogal schaars...
quote:Checklist:
Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren
VoorkantDe velg. (beschadiging velgrand) Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel) Werkt de voorvering soepel? Staat van de remblokken Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)
Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel. Draait de voorvork soepel van links naar rechts? Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen) (val)schade aan het stuur?
AchterkantKijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork) De velg (beschadiging velgrand) Zit er speling op het achterwiel? Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm) Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen) Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan In geval van kettigaandrijving: de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.
MotorblokLekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ? Water lekkage? Rubberen leidingen bros?
DiversenZit er roest op de motor? Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer? Afstelling koplamp in orde? Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?) Laat de dagteller zich resetten? Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden. Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)
MotorStart soepel met koude motor? Stationair geluid hapert niet? Stationair toerental niet te hoog? Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn
ProefritSlipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?) Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?) Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde) Maakt de transmissie zingende geluiden? Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?) Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed? Remt goed? Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen) Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.
Tot slot:Zijn alle sleutels voorhanden? Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?) Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar, grote reparaties, onderhoud)
http://www.motor-dealers.nl/motordealers-limburg.htmlquote:Op zondag 28 februari 2010 09:29 schreef NutKees het volgende:
Het is hier nogal dun gezaaid wat dealers betreft, ik kom uit zuid-limburg.
Erg mooie motor trouwens PeeJie!
Scherpquote:Op vrijdag 26 februari 2010 05:28 schreef GimmeGore het volgende:
als iedereen het vraagt, hoe kan je het dan bijna vergeten
Die lijst is not-so-very-up-to-date, veel van de kleinere zaakjes bestaan al een tijdje niet meer. Maar wat het landschap betreft hebben jullie wel gelijk. Zelf heb ik tijdens de lessen wel eens gedacht: "Wow, woon ik hier maar 15 minuten vandaan??".quote:Op zondag 28 februari 2010 16:36 schreef PeeJie_ het volgende:
http://www.motor-dealers.nl/motordealers-limburg.html
Meer als in FlevolandMaarja, zuid-limburg is wel een stukje landschap om jaloers op te zijn...
Er zijn er wel meer die al lang niet meer lessen hoorquote:Op maandag 8 maart 2010 14:45 schreef NutKees het volgende:
Motor gekocht, Yamaha Fz6. Ik was helemaal verkocht na de proefrit. Woensdag oppikken...
[ afbeelding ]
Ik ga dus waarschijnlijk langzaam verdwijnen uit dit sub-forum.
Vet goed!quote:
En, lekker geredenquote:Op woensdag 10 maart 2010 14:28 schreef NutKees het volgende:
Ik zal van tijd tot tijd zeker nog eens komen kijken. Toch benieuwd hoe druk het hier gaat worden in het voorjaar. Nog een klein uurtje en dan is het zover! Nog geen 6 maanden van intest tot eigen motor, had 3-4 maanden kunnen zijn zonder die sneeuw.
quote:
Jeetje das balen zegquote:Op maandag 15 maart 2010 20:38 schreef NutKees het volgende:
Het motorrijden is me niet gegund. Na alle sneeuw en ellende tijdens lessen en examens heb ik krap 5 dagen na aankoop van mijn motor een dikke schroef door mijn voorband gekregen. Mijn trots staat dus alweer een dag in de garage aangezien ik het voorwiel er met geen mogelijkheid vanaf krijg (moet een 19mm inbus of zoiets hebben). Ik ben behoorlijk ontmoedigd...
Bij mij gaan de eerste lessen na een lange periode niet lessen juist goedquote:Op maandag 15 maart 2010 21:21 schreef Miriampje het volgende:
Volgende week na drie maanden weer een les.. ben echt benieuwd of ik veel ben afgeleerd of het wel mee zal vallen.
Zonde! Duur grapje, zo'n schroef. Hij staat nu al bij de garage zeker, anders had je het kunnen proberen met een kranen/radiatorsleutel.quote:Op maandag 15 maart 2010 20:38 schreef NutKees het volgende:
Het motorrijden is me niet gegund. Na alle sneeuw en ellende tijdens lessen en examens heb ik krap 5 dagen na aankoop van mijn motor een dikke schroef door mijn voorband gekregen. Mijn trots staat dus alweer een dag in de garage aangezien ik het voorwiel er met geen mogelijkheid vanaf krijg (moet een 19mm inbus of zoiets hebben). Ik ben behoorlijk ontmoedigd...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie niet dom is moet slim zijn!
Zal ff wennen zijn, maar als je eenmaal rijd ga je gewoon weer verder met waar je gebleven wasquote:Op maandag 15 maart 2010 21:21 schreef Miriampje het volgende:
Volgende week na drie maanden weer een les.. ben echt benieuwd of ik veel ben afgeleerd of het wel mee zal vallen.
Ik kreeg altijd last van mijn hand van het koppelen/remmen, met de praktijklessen ook. Maar de omstandiheden waren in het najaar/winter ook wel wat slechter ! Heerlijk weer om te rijden nu, vanmiddag ff met de Vespa (150CC, 1980) naar sporten geweest, heerlijkquote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:23 schreef Miriampje het volgende:
Gister weer rijles gehad.. was erg nerveus maar het ging best goed. Alleen de langzame slalom![]()
Heb vandaag wel spierpijn, na 3 maanden niet te hebben gereden.
20 april mijn AVB-examen.
Voor het rijbewijs sowieso, daarna zie ik welquote:
-niet in de winter lessen, begin rond aprilquote:Op woensdag 24 maart 2010 13:00 schreef Jac0bus het volgende:
Iemand nog tips voordat ik uberhaupt ga beginnen?
Het is inderdaad wel verstandig (en natuurlijk ook het leukstquote:Op woensdag 24 maart 2010 13:00 schreef Jac0bus het volgende:
Hoi ik meld me evenIk ben bijna klaar met mijn autorijbewijs halen en wil gelijk daarna motorrijles nemen want motoren
![]()
Iemand nog tips voordat ik uberhaupt ga beginnen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie niet dom is moet slim zijn!
Laat ik het zo zeggen. De cliches vlogen me om de oren bij mijn eerste examen. "Je hebt geen fouten gemaakt en geen rare dingen gedaan, maar je hebt niet laten zien dat je echt kunt motorrijden". Dat baseerde hij op het feit, dat ik ervoor koos om een auto voor me niet in te halen, terwijl hij vond dat het wel kon. Juist, maar wat doe ik dan fout? Ben ik verplicht in te halen? Het was gvd spits en ik vond het slimmer om rechts te blijven rijden, omdat ik na twee kruispunten naar rechts zou moeten gaan (terug naar het CBR). Maar verder dus totaal geen op of aanmerkingen, echt alleen dat. Daar kan ik al ontzettend slecht tegen! Maar goed, dat was de eerste keer, dus ik dacht laat maar gaan.quote:
Zonde. Kan je dan niet gewoon aangeven dat je een andere examinator wil of misschien zelfs in het ergste geval een ander examenpunt?quote:Op donderdag 25 maart 2010 17:01 schreef Robar het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen. De cliches vlogen me om de oren bij mijn eerste examen. "Je hebt geen fouten gemaakt en geen rare dingen gedaan, maar je hebt niet laten zien dat je echt kunt motorrijden". Dat baseerde hij op het feit, dat ik ervoor koos om een auto voor me niet in te halen, terwijl hij vond dat het wel kon. Juist, maar wat doe ik dan fout? Ben ik verplicht in te halen? Het was gvd spits en ik vond het slimmer om rechts te blijven rijden, omdat ik na twee kruispunten naar rechts zou moeten gaan (terug naar het CBR). Maar verder dus totaal geen op of aanmerkingen, echt alleen dat. Daar kan ik al ontzettend slecht tegen! Maar goed, dat was de eerste keer, dus ik dacht laat maar gaan.
Tweede keer ging eigenlijk perfect op een klein incidentje na. Maar daar kreeg ik achteraf dus precies het tegenovergestelde te horen. Je hebt technisch goed gereden, maar je kijkt bij straatjes van links niet naar links.Daar zakt toch zo mijn broek van af! Ik wist 100% zeker, dat ik dat wel gedaan had. En als ik ergens niet tegen kan is het wanneer iemand mij onjuist beoordeeld of wanneer je tegen mij liegt. En dan begint de discussie
![]()
Ik sprak de beste man dus tegen en zei dat ik weldegelijk altijd links en rechts kijk. Waarop hij antwoordde dat ik suggereerde dat hij loog. Daarop zei ik dat hij niet loog, maar blijkbaar niet capabel genoeg was om dat goed te kunnen beoordelen. Op de achtergrond gelach van een hork van een examinator, maar dat was met een scherpe en vuile blik in die richting ook gelijk over. Vervolgens begint hij over dat minuscule incidentje, waarbij ik ergens naar links wilde (ivm een doodlopende straat, maar waar klaarblijkelijk na 100 meter nog een straat naar rechts zat, die je dus door geparkeerde auto's gewoon niet kon zien op die afstand). Toen ik naar links aangaf en in wilde sturen tettert mijn instructrice in mijn oor, dat ik rechtdoor moet. OK, dus ik kijk goed om me heen, zet mijn richtingaanwijzer uit, moet een kein beetje terugsturen en vervolg mijn weg. Echt het stelde geen kloot voor. Er was echt helemaal niemand in de buurt alleen de examinator achter me. Volgens hem haalde ik daar toch wel vreemde capriolen uit.Juist, mijn vraag was dus direct, wat was er vreemd aan? Je stuurde zonder te kijken direct terug. Hier start dus discussie nummer 2.
Ik vraag hem, weet je dat wel zeker? Ja!, Dus ik vertel hem haarfijn de situatie, jij rijdt ongeveer 15 meter achter me, achter jou is geen verkeer. In de straat links reed niemand en er liep aan de overkant links een man met een labrador. Rechts kwam ook niemand vandaan en voor me was de weg ook leeg. Heb ik nog iets gemist meneer de examinator? Bek vol tanden natuurlijk, maar ik had het toch niet goed gedaan. Het meest vervelende was nog, dat mijn instructrice gewoon de hele tijd haar bek gehouden heeft, wetende dat ik gelijk had, maar achteraf krijg je dan te horen dat het toch geen zin heeft . . . .![]()
Vervolgens daagde ik hem ook uit om aan te geven waar ik dan niet naar links gekeken had, maar daar kreeg ik geen respons op en toen was ik er helemaal klaar mee. Ik eindigde met, dat ik de examinator een zielig hoopje ellende vond en dat hij vooral op moest passen met leugens te vertellen en dat mijn grens bijna bereikt was.
Achteraf gezien had ik gewoon gelijk bij het horen van "U bent niet geslaagd" op moeten staan en moeten zeggen tot de volgende keer, ik heb geen tijd voor het aanhoren van standaard nietszeggende opmerkingen waar ik niets aan heb.
Tsja, als ik het gevoel krijg oneerlijk behandeld te worden, dan knapt er gewoon iets bij me. Helemaal, omdat de persoon voor mij (je gaat altijd met zijn tweëen) gewoon ondanks een grove fout wel geslaagd was . . . .
Geen idee of je in een andere regio kunt afrijden, maar ik heb me voorlopig voorgenomen de CBR kas niet te spekken. En nu na het horen van de salarissen bij het CBR al helemaal niet. Wat een baggerorganisatie is dat zeg. Examinator heb je volgens mij niets over te zeggen, maar de kans dat je tweemaal dezelfde examinator krijgt is niet zo groot in Haarlem.quote:Op donderdag 25 maart 2010 17:23 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Zonde. Kan je dan niet gewoon aangeven dat je een andere examinator wil of misschien zelfs in het ergste geval een ander examenpunt?
True dat gegraai daar is echt niet te gelovenquote:Op donderdag 25 maart 2010 17:31 schreef Robar het volgende:
[..]
Geen idee of je in een andere regio kunt afrijden, maar ik heb me voorlopig voorgenomen de CBR kas niet te spekken. En nu na het horen van de salarissen bij het CBR al helemaal niet. Wat een baggerorganisatie is dat zeg. Examinator heb je volgens mij niets over te zeggen, maar de kans dat je tweemaal dezelfde examinator krijgt is niet zo groot in Haarlem.
Nou nou, 400k+ is wel erg veel, volgens mij was het van 240k naar 270k gegaan, stijging van 15% ofzo!quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:06 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
True dat gegraai daar is echt niet te gelovenAl helemaal om te bedenken dat dat geld van arme tieners komt. Wel alles lekker duurder maken maar dan nog 400k+ per jaar meepakken
quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:24 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Nou nou, 400k+ is wel erg veel, volgens mij was het van 240k naar 270k gegaan, stijging van 15% ofzo!
bronquote:In 2005 verdiende de algemeen directeur nog 225 duizend euro, terwijl dit vorig jaar ruim 448 duizend euro was.
Dat is dus een veel gehoorde klacht over het CBR. Ze zijn niet consistent. De een slaagt bij grove fouten gewoon en de ander rijdt een perfecte rit en zakt, omdat hij te goed reed. En dat is nogal vervelend als het 230 euro per examen kost.quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:49 schreef PeeJie_ het volgende:
Bij mij inderdaad ook hoor, kan er hele verhalen van maken. Kwam er in ieder geval op neer, dat de eerste examinator puur de puntjes optelt die je fout hebt gedaan (dus op papier) en de tweede examinator die ik had (waar ik overigens een perfecte rit reed) exact hetzelfde. Alleen de jongen waar ik examen mee moest doen, had een andere examinator en die kijkt naar je algehele rijstijl, icm hoe zenuwachtig je bent (menselijker dus). Die jongen was dus wel geslaagd, maar die heeft dus precies hetzelfde gereden als mijn eerste rit. Daarmee kan je dus zeggen dat of, mij 500 euro extra door mijn neus geboort is, of de andere jongen de juiste examinator had. Persoonlijk vind ik dat instructeurs ook een zeggenschap over je examen moeten krijgen, deze weten immers hoe jij rijd, dus ook hoe jij rijd als je les hebt en je jezelf gewoon op je gemak voelt.
Dat is ook wat mij ongelofelijk tegen de borst stuitte. Nou ben ik allang geen student meer en kan ik dat allemaal makkelijk betalen, maar het gaat mij om het principe. Er wordt zo makkelijk gedacht door de heren en dames CBR, maar er wordt vergeten dat je in Nederland voor het behalen van je motorrijbewijs al snel minimaal 1250-1500 euro kwijt bent. En iedere keer als je zakt kost het je 230 euro + 4 lessen. Dat is toch al snel bijna 350-400 euro per keer. Als ik nu weer zou willen beginnen, moet ik eerst weer opnieuw AVB doen, kost me ook weer minimaal een paar honderd euro. Als er nou een goede beoordelingsmethodiek zou zijn, waaruit gewoon duidelijk blijkt of je wel of niet klaar bent om de weg op te gaan met de motor, dan zou ik er niet zo een problemen mee hebben. Maar het huidige systeem is zo willekeurig als maar kan. Ik snap ook niet, dat het CBR niet begint met een syteem waar de rijschool kan bepalen of iemand klaar is om de weg op te gaan. Het is nu een momentopname die zo zenuwslopend kan zijn voor mensen, dat ze daardoor juist fouten gaan maken. Een instructeur van een rijschool ziet dat. Die flapdrol van het CBR kent je niet en ziet dat dus niet en heeft ook nog eens ongedefinieerde beoordelingscriteria. Ik heb 1 maal het lijstje gezien, maar daar stonden allemaal dingen op waar ik me totaal niet in kon vinden. Kom op zeg, ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs en dan doodleuk tegen me zeggen, dat ik niet naar links kijk. In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen. Nou bij mij is het gelukt, voorlopig voor mij geen motor!quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:54 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Dat is dus een veel gehoorde klacht over het CBR. Ze zijn niet consistent. De een slaagt bij grove fouten gewoon en de ander rijdt een perfecte rit en zakt, omdat hij te goed reed. En dat is nogal vervelend als het 230 euro per examen kost.
Ik heb er ook wel een beetje last van hoor en dat is eigenlijk vrij vreemd, omdat ik wat betreft auto en motorrijden altijd heel zeker van mezelf ben. Het heeft bij mij te maken met de willekeur van de examinatoren, waardoor je gewoon nooit 100% zeker van je zaak kunt zijn. Maar normaal gesproken heb ik daar na het wegrijden geen last meer van.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:46 schreef GimmeGore het volgende:
Dat is ook een van de redenen dat ik tegen mijn examens op zie.
Ik heb best wel last van faalangst, maar ik ben bang dat ze daar niet langskijken
Maar de vraag is of je als lesser zelf in staat bent jezelf te beoordelen? Je moet een bepaalde indruk achterlaten bij de examinator, dat je overal goed hebt gekeken -en dus misschien iets overdreven- en dat je situaties goed in kan schatten door daar o.a. plaats op de weg en snelheid op aan te passen. Dat zie je zelf door je eigen helm, maar hij ziet dat van een afstandje in een auto. Maar blijkbaar heb je niet de indruk achtergelaten bij het CBR (examinator) dat ze je op de motor de weg op laten.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:26 schreef Robar het volgende:
[..]
Dat is ook wat mij ongelofelijk tegen de borst stuitte. Nou ben ik allang geen student meer en kan ik dat allemaal makkelijk betalen, maar het gaat mij om het principe. Er wordt zo makkelijk gedacht door de heren en dames CBR, maar er wordt vergeten dat je in Nederland voor het behalen van je motorrijbewijs al snel minimaal 1250-1500 euro kwijt bent. En iedere keer als je zakt kost het je 230 euro + 4 lessen. Dat is toch al snel bijna 350-400 euro per keer. Als ik nu weer zou willen beginnen, moet ik eerst weer opnieuw AVB doen, kost me ook weer minimaal een paar honderd euro. Als er nou een goede beoordelingsmethodiek zou zijn, waaruit gewoon duidelijk blijkt of je wel of niet klaar bent om de weg op te gaan met de motor, dan zou ik er niet zo een problemen mee hebben. Maar het huidige systeem is zo willekeurig als maar kan. Ik snap ook niet, dat het CBR niet begint met een syteem waar de rijschool kan bepalen of iemand klaar is om de weg op te gaan. Het is nu een momentopname die zo zenuwslopend kan zijn voor mensen, dat ze daardoor juist fouten gaan maken. Een instructeur van een rijschool ziet dat. Die flapdrol van het CBR kent je niet en ziet dat dus niet en heeft ook nog eens ongedefinieerde beoordelingscriteria. Ik heb 1 maal het lijstje gezien, maar daar stonden allemaal dingen op waar ik me totaal niet in kon vinden. Kom op zeg, ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs en dan doodleuk tegen me zeggen, dat ik niet naar links kijk. In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen. Nou bij mij is het gelukt, voorlopig voor mij geen motor!
Nederland is ook één van de landen waar de drukte op de weg het grootste is. Ik denk dat het goed is om mensen goed te selecteren voor ze op de weg mogen. Met de auto vind ik dat ze hier soms te soepel mee om gaan, omdat je tegenwoordig nauwelijks zonder dit vervoersmiddel kunt. Maar als motorrijder ben je super kwetsbaar.. dus wat mij betreft mag een beetje angst aanjagen en ontmoediging wel worden toegepast in het belang van de veiligheid.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:26 schreef Robar het volgende:
In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen.
Als mijn instructeur nou dezelfde indruk had gehad, dan had ik er iets meer mee kunnen leven, maar beide keren zag zij het ook niet aankomen. Voor mezelf heb ik niets meer te bewijzen. als ik zak op verkeersinzicht, dan hadden ze maar gelijk ook mijn autorijbewijs af moeten nemen. En omdat ik al 10 jaar incidentloos autorijdt vind ik dat ik van mezelf kan zeggen, dat ik verkeersinzicht heb. Als je als examinator ook geen duidelijke argumenten kunt geven ben je voor mij volstrekt willekeurig aan het selecteren.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:31 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Maar de vraag is of je als lesser zelf in staat bent jezelf te beoordelen? Je moet een bepaalde indruk achterlaten bij de examinator, dat je overal goed hebt gekeken -en dus misschien iets overdreven- en dat je situaties goed in kan schatten door daar o.a. plaats op de weg en snelheid op aan te passen. Dat zie je zelf door je eigen helm, maar hij ziet dat van een afstandje in een auto. Maar blijkbaar heb je niet de indruk achtergelaten bij het CBR (examinator) dat ze je op de motor de weg op laten.
Ik denk dat je voor jezelf het ook een plaats moet kunnen geven, en gewoon weer verder moet gaan en jezelf bewijzen door te laten zien dat je het kan. En als daar 4 examens voor nodig zijn, dan is dat maar zo.
Blijkbaar werkt dit systeem ergens wel..
-Beetje inzicht helpt zeker mee maar hou je er niet te zeer aan vast. Het gaat er straks om wat je met de motor kan en je zal zien dat het heel anders is. Aantal rijlessen is heel erg afhankelijk van verschillende dingen. Stuk of 24 enkel (12 dubbel) is gemiddeld volgens mij.quote:Op woensdag 31 maart 2010 08:13 schreef justmattie het volgende:
- Hoeveel rijlessen is een beetje gemiddeld nodig? Ik rij nu 3 jaar auto dus inzicht in het verkeer is er (al zal dat voor een motor anders zijn)
- Moet je ook gewoon theorie-examen doen als je al een autorijbewijs hebt?
Heb beide meegemaakt, instructeur probeerde wel altijd 2tallen in te plannen maar lukte dat niet ging je gewoon alleen lessen (tegen de normale prijs)quote:Op woensdag 31 maart 2010 08:45 schreef justmattie het volgende:
Oke thanks, verschilt het theorie-examen voor een auto en motor zo veel dan?
En wat is meer aan te raden, alleen les of met nog 1. Wanneer je met z'n tweeen rijdt is het per les al gauw 15 euro goedkoper.
quote:Op donderdag 8 april 2010 11:42 schreef DoimeN het volgende:
Bummer man, hebben jullie geen last van biceps + polsen en shizzle?
Dat ligt aan je houding.. (danwel het type motor waar je op rijd)quote:Op donderdag 8 april 2010 11:42 schreef DoimeN het volgende:
Bummer man, hebben jullie geen last van biceps + polsen en shizzle?
Ik heb altijd last van mijn polsen door het grijpen naar de handvatten. Als ik veel heb moeten schakelen voel ik dat aan mijn linkerpols. Waarschijnlijk te kleine handjes waardoor ik soms de spieren overstrek ofzoquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:29 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Dat ligt aan je houding.. (danwel het type motor waar je op rijd)
Je stuur is om mee te sturen, en om andere delen van de motor te bedienen, dat kost allemaal nagenoeg geen kracht.. meer kracht zou je er eigenlijk ook niet op moeten uitoefenen (kortom, je stuur is niet om op te hangen)
Ja dat herken ik wel, ook kleine handen hier.. je kan die hendels vaak wel afstellen met een stelwieltje, maar dat wist je vast al wel. sochtends als het druk is rijd je hier echt van stoplicht naar stoplicht en dat voel ik dan na een tijdje ook best wel.quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:02 schreef Miriampje het volgende:
[..]
Ik heb altijd last van mijn polsen door het grijpen naar de handvatten. Als ik veel heb moeten schakelen voel ik dat aan mijn linkerpols. Waarschijnlijk te kleine handjes waardoor ik soms de spieren overstrek ofzoHet meisje waar ik mee les heeft dat ook elke keer. En mijn binnenkant bovenbeen-spieren komt inderdaad doordat ik soms nog erg krapachtig op de motor zit.
Maar het begint wel steeds minder erg te worden. De spieren zijn waarschijnlijk beter getraind en ik begin een goede houding te ontwikkelen als ik rijd.
Arme student met een motor die zeker 3500+ waard is en een auto...quote:Op woensdag 14 april 2010 18:41 schreef -Menn0- het volgende:
Tijdje niet gepost hier, maar m'n motor is dan ook kapot.
Laatst reed ik op een polderweg achter een bestelbus (metertje of 15 erachter), opeens besluit de bestuurder om te remmen en te stoppen dus ik doe dat ook. So far so good. MAAR, opeens besluit de beste man om zijn bestelbus vol in z'n achteruit te gooien om vervolgens tegen mij aan te rijden. Echt zomaar, hij stond stil en voor ik het wist wat er gebeurde kwam hij met een bloedgang op me af. Hij had dus niet gekeken, de hele weg niet anders had hij geweten dat er iemand achter hem reed.
Nu heb ik dus voor 3500 euro schade en mag ik wachten tot de verzekering het uitkeert of ik mag het voorschieten. Maar ja ik, arme student (), heb niet zo even 3500 euro liggen. Wachten wachten wachten
Bloedmooi weer en ik moet met de auto naar school
Eerder een goede les voor de automobilist dan voor hem denk ik.quote:Op woensdag 14 april 2010 18:56 schreef crossover het volgende:
Mooi dat je alles terug krijgt, en een goede les voor de volgende keer
Hence thequote:Op donderdag 15 april 2010 21:18 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Arme student met een motor die zeker 3500+ waard is en een auto....
Ah, ik begrijp het al, je woont nog bij papa en mama!![]()
Wat is de les voor de volgende keer dan?quote:Op woensdag 14 april 2010 18:56 schreef crossover het volgende:
Mooi dat je alles terug krijgt, en een goede les voor de volgende keer
Dat je niet direct achter een auto moet stoppen, maar er schuin achter. (Ik had er zelf ook nooit bij nagedacht hoor, daar niet van.)quote:Op vrijdag 16 april 2010 01:01 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Hence the![]()
[..]
Wat is de les voor de volgende keer dan?
Tja ik stond er zeker 5 meter vanaf en die man had me kunnen zien, maar ja op een polderweggetje waar net 2 auto's naast elkaar passen ga ik er niet schuin achterstaan. Stel hij ging wel iemand er langs laten dan lag ik onder die auto....quote:Op vrijdag 16 april 2010 08:44 schreef crossover het volgende:
[..]
Dat je niet direct achter een auto moet stoppen, maar er schuin achter. (Ik had er zelf ook nooit bij nagedacht hoor, daar niet van.)
Moet ik vroeg of laat ook nog zien te regelen. Nog verdere tips?quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:06 schreef Meddo het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste motorspullen gekochtNu weet ik pas hoe fijn helmen en laarzen kunnen zitten
Dus ga niet in die oude stinkende meuk van je rijschool lessen maar koop je eigen spul!
Helm
[ afbeelding ]
Handschoenen, rode effectjes zijn bij mij wit
[ afbeelding ]
Laarzen
[ afbeelding ]
Nu nog een jas/broek en een motor
Ik heb mijn motorkleding gehaald in Groessen (motorkledingdumpdag.nl).quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:47 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Moet ik vroeg of laat ook nog zien te regelen. Nog verdere tips?
Congrats!!!!quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:16 schreef sandermans het volgende:
Vandaag geslaagd voor mijn rijbewijs!!![]()
Bedankt! Dinsdag de motor ophalen en lekker toeren.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:59 schreef Meddo het volgende:
Gefeliciteerd![]()
Ik mag halverwege mei ergens
En kleding tips... gewoon van alles passen en het mooiste/fijnste met de bete prijs kopenIk vraag me af of je op zo een dump dag ook echt goed advies krijgt. Als beginner kan dit wel handig zijn
Congratz!quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:16 schreef sandermans het volgende:
Vandaag geslaagd voor mijn rijbewijs!!![]()
[..]
Ik heb mijn motorkleding gehaald in Groessen (motorkledingdumpdag.nl).
Veel keus in kleding voor niet veel geld.
Dat zijn realistische bedragen. Misschien zelfs iets aan de hoge kantquote:Op zaterdag 17 april 2010 14:55 schreef oshiro het volgende:
Ok, ik zit er ook over te denken om eens rijles te gaan nemen. Nu zit ik een beetje te googelen maar ik kan door de bomen het bos niet zien.
Zoals in mijn fobo te zien is kan ik een aardig beetje sturen. Dit kan positief zijn, maar ook negatief (fout gedrag aangeleerd en zo).
Wat zijn nu zo'n beetje prijzen waar je aan moet denken? Tussen 1500 en 2000, of wordt het al gauw meer dan dat?
Ah okee.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:06 schreef NutKees het volgende:
Je hebt waarschijnlijk wel wat voordeel bij voertuigbeheersing. Met 1500 moet je er makkelijk komen, alles inbegrepen. Tenzij je zo'n halve gare bent die meer dan 2x nodig heeft voor de theorie, dan gaat avd waarschijnlijk ook niet vanzelf.
Dat klinkt goed. Thanksquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:07 schreef Meddo het volgende:
[..]
Dat zijn realistische bedragen. Misschien zelfs iets aan de hoge kant
edit: voor jou als motorcrosser kan het echt wel binnen de 1500Nu maar hopen dat je ook op de weg wat kunt
![]()
Wij reden destijds bij de avb (bij de langzame oefening) gewoon met de jas openquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:39 schreef Miriampje het volgende:
Gefeliciteerd Sandermans
Ohh wat heb ik net een heerlijke les gehad! Eerst een uurtje alle oefeningen doorgenomen voor AVB-examen dinsdag, ging goed. En daarna een uurtje over dijkjes gereden in het zonnetje. Wat een lekker weertje! Met de AVB-oefeningen soms zelfs een beetje te warm.
Ben echt toe om mijn rijbewijs te halen en rond te toeren.Waarschijnlijk zal ik nog wel zo'n 1,5 maand moeten lessen voor AVD. Volgende week eens horen hoeveel lessen mijn instructeur nodig denkt te hebben om mij klaar te stomen.
neequote:Op zondag 25 april 2010 13:04 schreef Jac0bus het volgende:
Vraag: 6 mei heb ik mijn theorieexamen voor de motor. Zit daar het onderdeel gevaarherkenning ook al in, net als bij het autotheorieexamen?
Mooiquote:
Je mag zelfs 6 fout hebbenquote:Op zondag 25 april 2010 15:40 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
MooiAlleen het klassieke examen dus, 50 vragen, <= 5 fout slagen?
dat was bij het autorijbewijs toch ook al?quote:
Ligt er ook een beetje aan wat je gaat doen straks. Ga je lekker touren, is een systeemhelm makkelijker, ook met tanken, mag je hem openklappen en hoef je hem niet af te zetten. Heb er geen een gedragen, maar geef wel iets meer lawaai dan een integraal. Mocht je (later) een circuitdag willen rijden, dan ben je verplicht om een integraal helm te dragen.quote:Op zondag 25 april 2010 22:09 schreef Fancy_Me het volgende:
[..]
dat was bij het autorijbewijs toch ook al?
Trouwens, met een helm kopen he, gaan jullie dan voor zo een systeemhelm of een gewone helm? en waarom?
Ben alvast een beetje rond aan het neuzen voor kleding enzo, maar de prijzen liggen echt enorm uiteen!
Het gaat om m'n rechter hand. De motor rijschool die bij de projectgroep zit, Koopsvec heeft volgens mij motoren die ze binnen een hand omdraai kunnen aanpassen. Is een eindje weg maar dat zou wel gelijk een motor aanschaffen schelen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:05 schreef Robin__ het volgende:
Ik weet er niet veel van, ik weet wel dat je op je eigen motor mag lessen en dat dit met name voor mensen die op een aangepaste motor moeten rijden een uitkomst is. Het mmvg kan je ongetwijfeld met alles helpen.. maar ik vraag me wel af hoe je een proefles wil gaan doen. Lijkt me lastig om een geschikte motor te vinden voor een proefles, dat is volgens mij ook een beetje het bezwaar, dat je een motor moet aanschaffen en laten aanpassen voor je een meter gereden hebt.
Maar als je zeker weet dat je het wilt is het absoluut mogelijk, dus laat je niet ontmoedigen
Welke hand is het overigens? Puur om eens in te schatten wat er aangepast zou moeten worden.
Gefeliciteerd en veel plezier op je tweewielerquote:Op donderdag 6 mei 2010 14:11 schreef Meddo het volgende:
Ik ben van het lessen afVanmorgen het laatste examen gehaald
![]()
Succes voor iedereen die nog moet
Ai, gelukkig kost dat examen nauwelijks iets (relatief danquote:Op donderdag 6 mei 2010 14:54 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Gefeliciteerd en veel plezier op je tweewieler
Ik heb het gepresteerd om te zakken voor het theorieexamen vanmorgen
Klopt. 1 foutje teveel, 33 euro verder. Duur foutje tochquote:Op donderdag 6 mei 2010 17:46 schreef Meddo het volgende:
[..]
Ai, gelukkig kost dat examen nauwelijks iets (relatief dan)
Zeker waarquote:
Ik moet nu ook wat eigen spulletjes kopen. Ik geloof in ieder geval een broek en schoenen, maar het liefst koop ik meteen een eigen helm. Heb jij, en anderen nog goeie tips voor het kopen van mijn spullen? Meer als in hoe dingen moeten zitten, wat het handigste is enzo.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:06 schreef Meddo het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste motorspullen gekochtNu weet ik pas hoe fijn helmen en laarzen kunnen zitten
Dus ga niet in die oude stinkende meuk van je rijschool lessen maar koop je eigen spul!
Helm
[ afbeelding ]
Handschoenen, rode effectjes zijn bij mij wit
[ afbeelding ]
Laarzen
[ afbeelding ]
Nu nog een jas/broek en een motor
Wat NutKees zegtquote:Op maandag 10 mei 2010 12:08 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ik moet nu ook wat eigen spulletjes kopen. Ik geloof in ieder geval een broek en schoenen, maar het liefst koop ik meteen een eigen helm. Heb jij, en anderen nog goeie tips voor het kopen van mijn spullen? Meer als in hoe dingen moeten zitten, wat het handigste is enzo.
Okeequote:Op maandag 10 mei 2010 21:12 schreef Robin__ het volgende:
Jas en broek zal niet zo'n probleem zijn. Ik weet nog wel dat sommige handschoenen echt kut zaten met mijn jas, opgepropt enzo. Ook broek en laarzen samen passen (in motorhouding.. toch vervelend als ie tijden het rijden net boven je schoen kruipt, wordt koud en nat enzo) lijkt mij het handigst.
Je kunt het allemaal zo gek maken als je wilt, meeste echt mooie spullen is haast niet te doen als je dat in 1 keer aan moet schaffen (+ rijlessen). Dus goed rondkijken naar iets wat praktisch is en toch een tijdje mee kan loont wel. Waar ik zelf wel een hekel aan heb is aan slechte ritsen.. zeker omdat je vaak je ritsen open doet met handschoenen moet dat gewoon stevig zijn en goed in elkaar passen en beetje groot om makkelijk vast te pakken.
net ook voor het eerst rijles met droogweer. Dat is inderdaad warmer dan je verwacht!!quote:Op donderdag 20 mei 2010 08:12 schreef NutKees het volgende:
Dat wordt lekker bakken als het weer zo blijft. Ik heb mijn rijbewijs afgelopen winter gehaald dus ervaring met warm weer ontbreekt bij mij volledig. Je zweet je helemaal te pletter blijkbaar, dus kleed je dunnetjes als er goed (warm) weer wordt voorspeld.
Heb er ook één aangeschaftquote:Op maandag 24 mei 2010 19:14 schreef HeetBoven het volgende:
Deze vrijdag eerste les, spannendOok van de week een motor aangeschaft, het is een Honda CBF 250 geworden. 2 juni gaan we hem ophalen
Gruwelijk dingquote:Op maandag 24 mei 2010 20:17 schreef Meddo het volgende:
[..]
Heb er ook één aangeschaftEen cbr 600
![]()
Ga hem donderdag ophalen![]()
[ afbeelding ]
Ik hoef ook niet meer op 25 kWquote:Op maandag 24 mei 2010 20:18 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Gruwelijk dingvind hem alleen wat te zwaar voor een beginnersmotor, maar verder zeer nice, feli!
Ik heb dezelfde! 2006 met andere kleurquote:Op maandag 24 mei 2010 20:17 schreef Meddo het volgende:
[..]
Heb er ook één aangeschaftEen cbr 600
![]()
Ga hem donderdag ophalen![]()
[ afbeelding ]
Hehe, hoef ook niet meer eerst licht, want ben 35 en zal ook meteen zwaar examen doenquote:Op maandag 24 mei 2010 20:42 schreef Meddo het volgende:
[..]
Ik hoef ook niet meer op 25 kWEn ik heb op een aantal plaatsen gehoord dat dit een goede beginnersmotor is hoor
Dat maakt niks uit. Deed ik ook. Misschien dat ze alleen hun examens op een andere locatie afleggen.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:49 schreef Blossom86 het volgende:
Hoi, ik meld me ook maar even hier!
Ik wil ook gaan beginnen met rijles! Ik heb al 5 jaar mijn autorijbewijs, dus ben benieuwd of ik daar wat voordeel van heb.
Ik hoop in elk geval dat ik deze zomer nog zelf kan rijden!
Ik ga lessen in een andere stad dan waar ik woon, weet iemand of dit wat uitmaakt? En bij welke gemeente moet ik dan mijn rijbewijs halen?
Beetje op de zaken vooruitlopend...
Niet om je te demotiveren maar dat wil echt helemaal niets zeggen. De meeste mensen die op les gaan hebben al jaren ervaring in het verkeer, dus daar ga je echt geen voordeel uit halen. Zelfs al heb je jaren op een (schakel)-brommer rond gereden, daar zal je tijdens de lessen niet veel van merken. Maar begin gewoon zo snel mogelijk met die lessen, het is gewoon leuk om te doen en of dat nou een lesje meer of minder kost zal je straks niet meer zo veel interesseren. Tenzij je heel krap zit natuurlijk, maar dan kan je je beter afvragen of die lessen wel verstandig zijn.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:49 schreef Blossom86 het volgende:
Ik heb al 5 jaar mijn autorijbewijs, dus ben benieuwd of ik daar wat voordeel van heb.
Okee duidelijk!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:53 schreef Miriampje het volgende:
Je moet bij de gemeente waar je woont je rijbewijs halen. Ik vind het wel prettig om te lessen in de buurt waar ik ook veel met de auto rijd... dan ken je de weg een beetje en zit ik iets zeker op mijn fiets.
Ben benieuwd of je het gaat halen om deze zomer al je rijbewijs te halen. Mijn instructeur klaagt over lessers die zich nu aanmelden met hetzelfde doel. Ik denk dat het druk word en daardoor misschien niet mogelijk is om veel te lessen en snel examens te boeken. Maar veel plezier met je lessen..
Tnx!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:54 schreef Meddo het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit. Deed ik ook. Misschien dat ze alleen hun examens op een andere locatie afleggen.
En rijbewijs aanvragen moet bij je eigen gemeente.
Geeft niks, als ik er wel baat bij heb is het mooi meegenomen. Ik denk zelf dat ik toch iets meer verkeersinzicht heb dan iemand van 18 die begint met een motorrijbewijs, maar natuurlijk zijn de regels anders e.d.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:13 schreef NutKees het volgende:
Niet om je te demotiveren maar dat wil echt helemaal niets zeggen. De meeste mensen die op les gaan hebben al jaren ervaring in het verkeer, dus daar ga je echt geen voordeel uit halen. Zelfs al heb je jaren op een (schakel)-brommer rond gereden, daar zal je tijdens de lessen niet veel van merken. Maar begin gewoon zo snel mogelijk met die lessen, het is gewoon leuk om te doen en of dat nou een lesje meer of minder kost zal je straks niet meer zo veel interesseren. Tenzij je heel krap zit natuurlijk, maar dan kan je je beter afvragen of die lessen wel verstandig zijn.
Je gaat de valbeugels er wel afhalen toch?quote:Op zaterdag 5 juni 2010 15:17 schreef HeetBoven het volgende:
Dit is m: [ afbeelding ][ afbeelding ] en nog een met mijn scoot ernaast: [ afbeelding ]
quote:Op zondag 6 juni 2010 16:53 schreef Bigguy het volgende:
[..]
Je gaat de valbeugels er wel afhalen toch?
Hi Blossom,quote:Op dinsdag 25 mei 2010 21:41 schreef Blossom86 het volgende:
[..]
Okee duidelijk!
Ik ga verhuizen naar die andere stad zodra ik daar werk heb gevonden, maar ben er nu al elke halve week, dus voor mij is de rijles daar een goede manier om de stad te leren kennen.
Er zullen inderdaad veel mensen zijn die nu even snel hun papiertje willen halen. Nouja, ik heb geen haast. Het zou leuk zijn als het lukt voor de zomervakantie, en anders niet.![]()
Dankjewel!
[..]
Tnx!
[..]
Geeft niks, als ik er wel baat bij heb is het mooi meegenomen. Ik denk zelf dat ik toch iets meer verkeersinzicht heb dan iemand van 18 die begint met een motorrijbewijs, maar natuurlijk zijn de regels anders e.d.
Ik heb trouwens nog nooit op een brommer/scooter of wat dan ook gereden.
In elk geval: 9 juni is mijn eerste les!!!
Nu weet je ook hoe het voelt om in de regen te rijden, dan weet je dat alvast. En dat alles in één keer: dat komt vanzelf wel, je moet niet focussen op één ding, maar gewoon je hele omgeving in je opnemen. Je hoeft niet te zien welke kleur die auto van rechts heeft, maar dat er een auto van rechts komt.quote:Op donderdag 10 juni 2010 16:36 schreef Fruitmix het volgende:
Al met al een leuke eerste ervaring maar ik was gebroken erna! Ik kon ook voor mijn gevoel lang niet op alles tegelijk letten, is dat een bekend verschijnsel zo aan het begin? Of moet ik maar weer gaan fietsen?
Het was een les van 3 uur. Begonnen met optrekken, remmen, optrekken remmen. Ging wel okee.quote:
Gewoon proberen om niet te veel met je rechterduim te knijpen en de koppeling lekker laten slippen, het zijn toch niet jouw koppelingsplatenquote:Op donderdag 10 juni 2010 22:22 schreef Blossom86 het volgende:
[..]
Ik vind vooral het gasgeven lastig, ik draai altijd veel met mijn polsen, en dat is niet handig op de motor. Ik kan ook niet zo goed gedoseerd gasgeven. En als ik lawaai hoor tijdens het gasgeven schrik ik.
En schakelen vind ik lastig.
Niks om voor te schamenquote:Op donderdag 10 juni 2010 22:53 schreef bodylotion het volgende:
ik moet nog AVD doen, maar heb net een 600RR gekocht![]()
2003, een rood/zwartequote:Op donderdag 10 juni 2010 22:54 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Niks om voor te schamenUit welk jaar
?
Imo het mooiste modelquote:
Dit dusquote:
valt wel mee. mijn AVB oefeningen gingen ook altijd beter als ik een tijd niet gelest hadquote:Op maandag 14 juni 2010 13:36 schreef NutKees het volgende:
22 juni pas... 10 dagen tussen je rijlessen? Lijkt me niet verstandig. Ik pompte er zo'n 4 lesuren per week doorheen.
Op gegeven moment ben je zo gefustreerd en geforceerd dat je gewoon moet stoppen hehequote:Op maandag 14 juni 2010 16:04 schreef Miriampje het volgende:
Ik werd vaak gefrustreerd als ik kort achter elkaar moest lessen en het niet veel beter ging.
Maar het duurt wel langer met veel tijd er tussen. Mooi rustig aan doen is ook prima.
Ben ik met je eens, daarna is ook de bedoeling dat we achter elkaar verder plannen, ff kijken tussendoor of we na die dubbele les AVB kunnen doen enzo. Maar ben niet bang dat ik alles vergeten ben, heb nogal een olifantengeheugenquote:Op maandag 14 juni 2010 17:45 schreef NutKees het volgende:
Ah, dat lijkt er meer op. Iedereen zijn eigen tempo natuurlijk maar je sleept er naar mijn idee meer voordeel uit als je niet te lange tussenpauzes neemt.
whoa well ff rust nemen op tijd... zeker als je ogen dicht vallen! mja, wel een uitdaging zo'n rit, zou er ook voor gaan...quote:Op maandag 14 juni 2010 22:15 schreef NutKees het volgende:
Ik heb gisteren zelf overigens de vuurdoop gehad zoals men het noemde. 400 km Belgische Ardennen, ging helemaal geweldig tot pakweg de laatste 2 etappes (±75 km). Op het laatste terrasje vielen me bijna de ogen dicht en moest ik me heel erg concentreren om nog goed te blijven rijden. Erg intensief voor iemand die net 3 maanden zijn papiertje heeft, en onderweg nog een zwaar motor-ongeluk gezien. Dat moet ook niet te vaak gebeuren...
Hi Fruitmix,quote:Op dinsdag 15 juni 2010 08:18 schreef Fruitmix het volgende:
Ik mag einde middag weer, mijn derde les.. Hoop dat de achtjes/kleine bochtjes nu wat beter gaan.. Vorige keer had ik het gevoel van tegenleunen nog niet bepaald (of ehm, bepaald niet) Het voelt zo gek. Nou ja, ik ga ervoor, heb twee uur de tijd om iets fatsoenlijks te laten zien
Dankjewel! Het ging dit keer best goed!! Het duurde even maar toen had ik het eindelijk door. 'Durf te overdrijven', zei mijn instructeur steedsquote:Op dinsdag 15 juni 2010 17:58 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Hi Fruitmix,
Succes! Laat je weten hoe het gegaan is? Over dat plat leggen en tegenleunen, ik vond dit een heel nuttig filmpje met goede uitleg over bochtentechniek in z'n algemeenheid.
http://www.youtube.com/user/gijsvanwijk1#p/u/2/IBbtSV5UueQ
Groetjes,
Dennis.
Eerste les meteen die rondjes gaan oefenen om te kijken hoe plat ik durfde, en wat de grens was, dusquote:Op dinsdag 15 juni 2010 21:01 schreef Fruitmix het volgende:
[..]
Dankjewel! Het ging dit keer best goed!! Het duurde even maar toen had ik het eindelijk door. 'Durf te overdrijven', zei mijn instructeur steedsUiteindelijk een paar achtjes achter elkaar binnen de 'lijntjes'. Dus ik ben blij en heb weer wat meer zelfvertrouwen gekregen!
Dat is inderdaad een goed filmpje. Daar heb jij dus ook wel het 1 en ander aan gehad?
En straks met je AVB de voetsteun aan de grondquote:Op dinsdag 15 juni 2010 22:47 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Eerste les meteen die rondjes gaan oefenen om te kijken hoe plat ik durfde, en wat de grens was, dushet hielp zeer zeker. Je kunt inderdaad lekker overdrijven op zo'n motor, niet teveel natuurlijk zoals hier:
De enige keer dat het mij lukte was tijdens het examenquote:Op woensdag 16 juni 2010 08:57 schreef Mickeys het volgende:
tja... probeerde het, maar is verplicht onderdeel en als je die knop weet te vinden die tussen mijn oren zit om 'm uit te schakelen... hoor ik het heeeel graag
Ik heb nu 12 jaar mijn A-rijbewijs maar als ik om de zoveel tijd een lege parkeerplaats opzoek om m'n AVB op te frissen moet ik ook eerst in het ritme komen.quote:Op woensdag 16 juni 2010 00:33 schreef Miriampje het volgende:
Bij mij hielp ook dat ik de AVB oefeningen meer ging zien als dansen met de motor... hierdoor werd ik steeds soepeler en vond ik ook een ritme in de oefeningen
Heel veel succes!! Het is in elk geval goed weer!quote:Op woensdag 16 juni 2010 09:14 schreef Mickeys het volgende:
Ik ga gewoon kijken waar het schip strand, als ik niet slaag dan mag ik 5 juli op herkansing dusse... als ik daar nou aan probeer te denken dat er niets verloren is als ik het niet haal, wie weet...
Alleen m'n handen shaken als een gek... sjugt.. Nog even nu een peukje doen, omkleden, tas inpakken en dan op naar de les en het examen.. I will let you know (zakdoeken voor het snotteren/grienen, zijn ook al ingepakt)
Dat klinkt als een goeie tip. Ga het volgende keer ook eens proberen zo te zien!quote:Op woensdag 16 juni 2010 00:33 schreef Miriampje het volgende:
Bij mij hielp ook dat ik de AVB oefeningen meer ging zien als dansen met de motor... hierdoor werd ik steeds soepeler en vond ik ook een ritme in de oefeningen
http://www.cbr.nl/Vademecum/index.asp?pageid=80quote:Op woensdag 16 juni 2010 16:03 schreef Vinniiee het volgende:
God-ver-domme.
Had bloedneus gehad, en op me mouw van zomerjas terecht gekomen. Me ma me mouw schoongemaakt, was niet goed gelukt, dus HOPPA, jas in de wasmachine. Zie ik 'm net aan de waslijn hangen, schiet er in 1x door me heen: KUT, m'n theoriecertificaat zit er nog inHalf versnippert
Weet iemand of het geld kost (zo ja, hoeveel) als je een duplicaat aanvraagt?
Ow Mickeys jammer dat het je niet gelukt is! Maar houd de moed erin.. je blauwe plekken en tranen zullen beloond worden als alles straks soepel verloopt. Zijn er vaste momenten dat je omvalt of is het willekeurig? Zet 'm opquote:Op woensdag 16 juni 2010 15:41 schreef Mickeys het volgende:
I know I know, eerst ff uithuilen nu. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen, wil er alleen na totaal 5 keer tijdens alle lessen te hebben gelegen, er toch niet een sport van maken om die trend door te gaan zetten..
(Sonja Barend zei altijd: en morgen gezond weer op!) Zonnetje in huis zijn morgen
Hey Mickey,quote:Op woensdag 16 juni 2010 15:41 schreef Mickeys het volgende:
I know I know, eerst ff uithuilen nu. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen, wil er alleen na totaal 5 keer tijdens alle lessen te hebben gelegen, er toch niet een sport van maken om die trend door te gaan zetten..
(Sonja Barend zei altijd: en morgen gezond weer op!) Zonnetje in huis zijn morgen
Had het er net met mijn manneke over, 1 keer gevallen omdat ik in zijn 2 een kort bochtje wou maken wat in zijn 1 had gemoeten dus eigen schuld, De andere 4 keer waren eigenlijk altijd als ik stil ston of bijna stil stond(als je je voet dus aan de grond moet brengen). We hebben beide het vermoeden dat de motor te groot is voor me maar hij heeft geen verlaagde (ja een 250 cc maar ik wil niet voor een beperkt rijbewijs gaan). Toch eens volgende week er over hebben met de instructeur.quote:Op woensdag 16 juni 2010 19:11 schreef Miriampje het volgende:
[..]
Ow Mickeys jammer dat het je niet gelukt is! Maar houd de moed erin.. je blauwe plekken en tranen zullen beloond worden als alles straks soepel verloopt. Zijn er vaste momenten dat je omvalt of is het willekeurig? Zet 'm op
Nou, ehm, gefocused op heel veel dingen, knie aan de tank houden (ben Rossi niet), armen ontspannen, niet knijpen in de handvatten wat nl toch niet helpt, snelheid maken en bochtenwerk... ik krijg de motor niet plat (maar dat is een tussen de oren prob dusse..) Tnx voor meeleven en de peptalk!quote:Op woensdag 16 juni 2010 19:26 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Hey Mickey,
Je bent te gefocussed op het feit dat "het goed moet gaan" heb ik het idee. Daardoor wordt je te zenuwachtig en let je op de kleine details, terwijl je beter kunt focussen op de grote lijnen. Ik ken het gevoel wel van zenuwinzinkingen om die reden, maar deze brengen nooit veel goeds. Lekker rustig blijven dus en eerst lekker grof de grote lijnen in orde maken en vanaf dat punt gaan verfijnen. "Be brilliant in your basics" zoals de Amerikanen zeggen. Sneu dat het zo moet lopen, maar je komt er wel.. Als je nog meer peptalk nodig hebt hoor ik het wel
Je mag na 2 jaar 25kw gewoon alles rijden. Er is (tegenwoordig) een groot aanbod van afgevoerde motoren op 25kw.quote:Op woensdag 16 juni 2010 19:41 schreef Mickeys het volgende:
[..]
We hebben beide het vermoeden dat de motor te groot is voor me maar hij heeft geen verlaagde (ja een 250 cc maar ik wil niet voor een beperkt rijbewijs gaan).
I know, maar de 25 kw die de rijschool heeft staan is nou ook niet echt je van het, bovendien moet je die toch anders bedienen dan een vanaf 35kw (zoals de 500 cc waar ik op les).quote:Op woensdag 16 juni 2010 20:13 schreef BertV het volgende:
[..]
Je mag na 2 jaar 25kw gewoon alles rijden. Er is (tegenwoordig) een groot aanbod van afgevoerde motoren op 25kw.
Na een stuk of 12 snelle en exotische motoren te hebben gehad kan ik je vertellen dat je de grootste lol niet in een motor moet zoeken maar in het rijden zelf.
Ik heb mijn AVB ook op een lichte motor gereden. Met duo-lessen wisselt het ook nog wel eens tussen licht en zwaar. Als je met je examen maar op een zware motor rijdtquote:Op donderdag 17 juni 2010 08:50 schreef Mickeys het volgende:
[..]
I know, maar de 25 kw die de rijschool heeft staan is nou ook niet echt je van het, bovendien moet je die toch anders bedienen dan een vanaf 35kw (zoals de 500 cc waar ik op les).
Ik wil gewoon gaan overleggen met de rijschoolhouder of het mogelijk is om bijvoorbeeld, als het niet te duur is, 1 motor voor mijn lengte aan te passen/te verlagen. Als ik het niet vraag weet ik zeker dat het niet gebeurd.
Anders bedienen?quote:Op donderdag 17 juni 2010 08:50 schreef Mickeys het volgende:
[..]
I know, maar de 25 kw die de rijschool heeft staan is nou ook niet echt je van het, bovendien moet je die toch anders bedienen dan een vanaf 35kw (zoals de 500 cc waar ik op les).
Als je op een 250 een halve draai links of rechtom doet, dan zul je die in zijn 2 doen. Probeer dat maar eens op een 500cc.. zeker weten dat je op je m**l gaat. Dus ja, dat is anders bedienen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:22 schreef BertV het volgende:
[..]
Anders bedienen?![]()
Je kunt natuurlijk proberen om het (heel) goed onder de knie te krijgen op een cb250.
Vervolgens herhaal je hetzelfde kunstje vrij makkelijk op een cb500, zelfs al is ie te groot.
CB is gewoon een type Honda.quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:52 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Als je op een 250 een halve draai links of rechtom doet, dan zul je die in zijn 2 doen. Probeer dat maar eens op een 500cc.. zeker weten dat je op je m**l gaat. Dus ja, dat is anders bedienen.
Gefeliciteerd!!! op naar je AVDquote:Op donderdag 17 juni 2010 15:22 schreef Jac0bus het volgende:
AVB gehaald vannochtendRedelijk eenvoudig ook nog.
Zekers, vanaf nu geen saai pionnetjes meer en alleen maar de weg opquote:
Niet te vergeten: ultieme pech tijdens je afrijden. Zal je altijd zienquote:Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef NutKees het volgende:
Onderschat AVD niet, ik dacht dat het een makkie zou worden na het halen van mijn voertuigbeheersing. AVB is vrij recht-toe recht-aan, maar nu gaan er veel meer variabelen spelen: inzicht, besluitvaardigheid, voertuigcontrole, en als ergste de examinator natuurlijk.
Inzicht geen probleem, al meerdere keren gehoord van de instructeur dat ik de zaken soms nog eerder door heb dan hijzelf (fractie eerder dus)quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef NutKees het volgende:
Onderschat AVD niet, ik dacht dat het een makkie zou worden na het halen van mijn voertuigbeheersing. AVB is vrij recht-toe recht-aan, maar nu gaan er veel meer variabelen spelen: inzicht, besluitvaardigheid, voertuigcontrole, en als ergste de examinator natuurlijk.
Jah, tuurlijk is een pakket handig. Dat had ik bij mijn auto ook. Ik kreeg een soort 'voorkeursbehandeling' over mensen die geen pakket hadden. Gewoon omdat je al betaald heb. Maar ik ben gewoon heel erg bang dat ik voor meer lessen ga betalen als dat ik misschien nodig heb. Hoe bedoel je dat ervaring met autorijden in je nadeel kan werken?quote:Op maandag 28 juni 2010 11:53 schreef Mickeys het volgende:
@cmck een pakket is wel handig, maar hoeveel lessen je nodig zult hebben staat niet van te voren vast. Bij mijn rijschool kun je ook een pakket kopen. Welke maakt niet uit. Als ik minder lessen nodig zou hebben, dan zou ik geld terug krijgen (42 euro per uur) en als ik meer nodig heb betaal ik bij (ook 42 euro per uur). Normaal zou een uurles 46 euro kosten. Het kan dus heel schappelijk geregeld worden. Helaas zit deze rijschool voor jou in Lelystad, maar er zullen ook wel rijscholen te vinden zijn in Haarlem die bij jouw behoeften aansluiten.
Motorrijden is idd 'totaal' anders dan autorijden, maar als je al ervaring hebt met autorijden, dan kan dat je wel ietwat helpen, maar ook in je nadeel werken.
Tijdens de lessen kun je gebruik maken van de kleding en andere attributen van de rijschool. Dat behoort bij je lesgeld in te zitten.
Als je geslaagd bent, dan is het je persoonlijke voorkeur voor wat voor motor je wilt hebben. Dat is niet op de voorhand te zeggen. De een wil een sportieve en een andere een toerfiets. Dat is wat jij prettig vind.
Succes iig!!
Ik heb als starter een Suzuki Bandit 600 gekocht. Qua model is dit een mooie beginnersmotor, vanwege de neutrale balhoofdhoek. Bij sportmotoren is deze hoek klein, bij choppers erg groot. De Bandit zit er mooi tussenin. Daarnaast kun je er heerlijke bochtjes mee maken, hij valt heerlijk de bocht in alsof je op een fiets zit. Qua vermogen kom je ook niks te kort. Met 86 PK heb je er de eerste jaren wel genoeg aan.quote:Op maandag 28 juni 2010 10:34 schreef cmck het volgende:
- In hoeverre moet je die verkooppraatjes van rijscholen geloven? Ik heb nu bijvoorbeeld iets meer dan 3 jaar mijn B-rijbewijs + ruim 80.00 km rij-ervaring en ik lees op sommige sites dat dit niets uitmaakt omdat motorrijden totaal iets anders is dan autorijden en dat je toch echt wel een volledig 25 lessen pakket moet kopen. Klinkt aan een kant logisch, maar aan de andere kant: een voorrangsbord blifjt een voorrangsbord en een rood stoplicht blijft nog steeds stoppen.
- Moet je tijdens het lessen zelf zorgen voor uitrusting (laarzen, pak, helm etc.)
- Als je geslaagd ben kan ik een motor kopen (). Nu zijn er zware motors, lichte motors, motors waarbij je wat naar voren leunt, of niet, huis-tuin-keuken motors, tourmotors. Maar wat is nou eigenlijk een goede 'startmotor'. Daarmee bedoel ik gewoon een soort verkapte 'all-round' motor die van alles een beetje wat heeft en die je eigenlijk een beetje kan gebruiken om uit te zoeken wat bij je past.
Groetjes,
cmck
Inzicht bijvoorbeeld. Als je in een auto bijvoorbeeld een rotonde neemt, dan weet je bijna zeker dat iemand anders de rotonde niet op rijd als jij er aankomt in een auto. Als je op een motor zit, ben je stukken kwetsbaarder en vermoedelijk slechter te zien en scheurt die andere autorijder gewoon de rotonde op. Heb het zelf meegemaakt op de motor, vraagt ander inzicht dan als je auto rijdt. Maar dat is slecht 1 voorbeeld. Zo zijn er denk ik wel veel meer te bedenken, maar dat kan je rijschoolinstructeur je beter uitleggen. Mijn instructeur gaf aan dat het in je voordeel maar ook in je nadeel kan werken als je al een autorijbewijs hebt en ik denk dat die daar echt wel gelijk in heeft.quote:Op maandag 28 juni 2010 12:37 schreef cmck het volgende:
[..]
-knip-
Hoe bedoel je dat ervaring met autorijden in je nadeel kan werken?
quote:Op maandag 28 juni 2010 20:11 schreef Miriampje het volgende:
Ongemerkt leer je dingen verkeerd aan tijdens het autorijden die je weer opnieuw goed moet aanleren tijdens je motor lessen. Wat ook wel weer je auto rijden verbeterd. Ik kwam er zo achter dat ik bijna niet meer in de dode hoek keek. De meeste lessen heb ik besteed aan motorgevoel en bijzondere verrichtingen. Ik had nog nooit op een scooter oid gereden dus daar moest ik veel aan werken. Ook was ik soms te voorzichtig of angstig en dat kan er alleen met goede ervaringen eruit gehaald worden.
Ik heb dit weekend de Suzuki Gs500e gekocht. Voor mij de motor die voldoend aan de eisen van een startmotor: licht, wendbaar, degelijk en niet te duur.
[ afbeelding ]
Paar weken geleden me rijbewijs gehaald. Vorige week me eerste motor opgehaaldquote:Op donderdag 17 juni 2010 12:11 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Voor iedereen die een motor koopt na het halen van z'n rijbewijs: oefen de avb-oefeningen nog eens, 8-jes draaien met een supersport is toch wel apart in vergelijking met een cb500'tje
leuke beginners bikequote:Op woensdag 30 juni 2010 22:58 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Paar weken geleden me rijbewijs gehaald. Vorige week me eerste motor opgehaald
[ afbeelding ]
Zal ze eens oefenen
Ik zag op marktplaats dat MB'tjes ook al een soort van klassiekerstatus hebben, gezien de vraagprijs van velenquote:Op donderdag 1 juli 2010 00:12 schreef Meddo het volgende:
Ik vind het nutteloos eigenlijk![]()
Ik heb in de eerste les het principe van het schakelen geleerd (naast het rijden/remmen e.d.) en vervolgens pas je dat elk ritje naar het oefenterrein, en ook tijdens de oefeningen zelf, toe. En ik had geen enkele ervaring.
Schakelbrommers zijn over het algemeen ook veel lichter en wendbaarder dan je lesmotor dus of je daar veel profijt van hebt...
Een motor bedienen is de moeite niet, dat heb je inderdaad zo onder de knie. En een brommer weegt misschien wel 100 kg minderquote:Op donderdag 1 juli 2010 00:12 schreef Meddo het volgende:
Ik vind het nutteloos eigenlijk![]()
Ik heb in de eerste les het principe van het schakelen geleerd (naast het rijden/remmen e.d.) en vervolgens pas je dat elk ritje naar het oefenterrein, en ook tijdens de oefeningen zelf, toe. En ik had geen enkele ervaring.
Schakelbrommers zijn over het algemeen ook veel lichter en wendbaarder dan je lesmotor dus of je daar veel profijt van hebt...
Totaal nutteloos. Schakelen heb je zo geleerd en kwa verrichtingen is het echt appels en peren. Niet doen dus.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:04 schreef tjoptjop het volgende:
Is het aan te raden een cheape schakelbrommer te kopen en daar alvast die verrichtingen/schakelen op te gaan oefenen om dat lesgeld uit te sparenOf is dat verkeerd bezuinigen/nutteloos
nee, maar in het donker kan/mag je natuurlijk niet verder rijden met kapotte verlichting.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:24 schreef retuow82 het volgende:
Even een vraagje aan de theorie leerlingen hier, ik ben toch benieuwd:
In de auto moet je een setje reservelampen hebben, moet je dit op de motor ook bij je hebben?
Dan had je de vraag helemaal niet mogen beantwoorden!quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:25 schreef BertV het volgende:
[..]
nee, maar in het donker kan/mag je natuurlijk niet verder rijden met kapotte verlichting.
oh, ik ben geen leerling meer.![]()
Had ik ook, 2007 versie dan. Zat wel goed dacht ikquote:Op donderdag 1 juli 2010 11:37 schreef Meddo het volgende:
Heb ook een oude versie (2006) van Vekabest gehad maar dat was helemaal niksM
Ik was er wel foutloos mee geslaagd hoorquote:Op donderdag 1 juli 2010 13:00 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Had ik ook, 2007 versie dan. Zat wel goed dacht ikGewoon op gezakt met theorie
Daarna gewoon een anwb versie gehaald en die was prima
je hebt voor de iPhone een CBR app. Ideaalquote:Op donderdag 1 juli 2010 09:12 schreef oshiro het volgende:
Heeft iemand nog een tip wat betreft theorieboeken? Wat is goed, wat is slecht, wat is goed geprijsd?
Thanks voor je advies!quote:Op maandag 28 juni 2010 13:37 schreef crossover het volgende:
[..]
Ik heb als starter een Suzuki Bandit 600 gekocht. Qua model is dit een mooie beginnersmotor, vanwege de neutrale balhoofdhoek. Bij sportmotoren is deze hoek klein, bij choppers erg groot. De Bandit zit er mooi tussenin. Daarnaast kun je er heerlijke bochtjes mee maken, hij valt heerlijk de bocht in alsof je op een fiets zit. Qua vermogen kom je ook niks te kort. Met 86 PK heb je er de eerste jaren wel genoeg aan.
Het is ook een erg mooie motor om naar je eigen smaak te upgraden en 'versieren'. Vergeleken met een Yamaha Fazer heeft ie nog meer pit ook (en veel betere remmen).
Hier de mijne
[ afbeelding ]
en een wat oudere:
[ afbeelding ]
Ook geschikt voor de iPod Touch? Niet alles blijkt op elkaar te passen... maar voor het geval ik toch weer theorie moet gaan doen.. kan het handig zijnquote:Op donderdag 1 juli 2010 20:18 schreef bodylotion het volgende:
[..]
je hebt voor de iPhone een CBR app. Ideaal
Balhoofd zit in het stuurkolom, Bandit stuurt denk ik wat scherper. Een supersport is toch een stuk stijver en moet je meer met je lichaam werken heb ik gemerktquote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:17 schreef cmck het volgende:
[..]
Thanks voor je advies!
Maar wat is een balhoofdhoek![]()
![]()
Voor de rest is vind ik die motor wel stoer trouwens. Maar ik vind die van Ker_Plunk ook wel erg mooi.
Hoe zit het eigenlijk met kleding? Maakt het erg veel uit of je een zomer-of winterpak heb? Ook hoorde ik dat je van die pakken heb waar een soort verwarming in zit waardoor je het niet koud kan krijgen. Heeft iemand daar ervaring? En waar moet je vooral op letten bij de aanschaf van een helm? Behalve dat hij past dan.
Ik ben trouwens nu nog druk op zoek naar rijscholen. Ik ga straks nog 3 weken op vakantie ga. dus hopelijk kan ik begin augustus beginnen.
Dit geeft toch in de praktijk geen problemen? Volgens mij heeft de instructeur het niet eens in de gaten.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 00:02 schreef Blossom86 het volgende:
En ik schakel steeds naar 4 ipv 3, doe iets fout maar kan mezelf er nog niet in corrigeren ofzo.
Misschien als ik wat meer rust in mijn hoofd heb.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 23:55 schreef Meddo het volgende:
Oh jammer![]()
Wil je wel ooit nog eens opnieuw beginnen?
Ik denk dat hij bedoelt dat hij van z'n 2 naar 4 schakelt ipv naar 3.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 08:54 schreef BertV het volgende:
[..]
Dit geeft toch in de praktijk geen problemen? Volgens mij heeft de instructeur het niet eens in de gaten.
In z'n 4 doet ie alles vlot genoeg wat normaal in de 3 zou gaan.
Of ben ik nu 900cc gewend?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |