abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78454183
Welkom in het motorrijles topic. Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen.
Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meldt je in dit topic.
Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen.


De lessers

ForumGek
Eerste rijles: 13-05-2008
Theorie: 26-05-2009
AVB: 04-06-2009

AVD: nnb
Rijschool: Oosterpoort, Groningen
Lesmotor: AVB: Honda CB500

Lonaa
Eerste rijles: 23-06-09
Theorie: 11-08-09

AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool : De Veluwe, Apeldoorn
Lesmotor: Honda CB 500

Renedis
Eerste rijles: 20-06-09
Theorie: 08-07-09
AVB: 23-07-09
AVD: 15-10-09
Rijschool : Henk van Erk, Waddinxveen
Lesmotor: Honda CB500

Geslaagd!


Thorical
Eerste rijles: 18-07-09
Theorie: nnb
AVB: 18-09-2009
AVD: nnb
Rijschool : Ed Ishak, Amsterdam
Lesmotor: Honda CB500

Gauner
Eerste rijles: 01-08-09
Theorie: 25-08-09
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool : Wischmann, Landgraaf
Lesmotor: Honda CB500


Schokbreker
Eerste rijles: 25-06-09
Theorie: 09-09-09
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool : F. Van Gulik, Amsterdam
Lesmotor: Honda CBF 500

Catch22-
Eerste rijles: ??-2007
Theorie: nnb
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool : Nijland Emmen, eerder Motodrome Zwolle
Lesmotor: Suzuki

crossover
Eerste rijles: 05-08-09
Theorie: 27-08-09

AVB: 15-10-09
AVD: 12-11-09
Rijschool: Wolf Rijbewijsshop Tilburg
Lesmotor: Honda CB500

TPS
Eerste rijles: 29-08-2009
Theorie, AVB & AVD in 1 keer gehaald!
Rijschool: F. de Lange, Assen
Lesmotor: Honda CBF250


AudiS4S5
Eerste rijles: 00-00-2009
Theorie: 27-08-2009
AVB: 08-07-2009

AVD: 30-09-2009
Rijschool:
Lesmotor:


Bijzondere verrichtingen op youtube
Achteruit parkeren
Langzame slalom
Wegrijden uit parkeervak
Denkbeeldige acht
Halve draai (links- of rechtsom)
Uitwijkoefening
Snelle slalom
Vertragingsoefening
Noodstop
Precisiestop
Stopproef


Handige site's
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie
5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/


Geslaagden 2008


Geslaagden 2009
Pro2Call 07-09-2009
Neo_ 01-04-2009
Sequencial 22-04-09
KleinVosje - 16-06-2009
robert-dirksen - 30-07-09
Robin_ 31-07-09
-Menn0- 10-08-09
DABAMASTER 12-08-09
RemcoDelft 31-08-09
tongytongylickylicky 09-09-2009
keepwalking 14-09-2009
PeeJie_ 03-12-2009
Gauner 03-12-2009

Vorige Topics
Motor Rijles
Motorrijlessen #2
Motorrijlessen #3
Motorrijlessen #4 "Vroom vrooom"
Motorrijles #5: Waar er twee minder zijn.
Motorrijles #6 nemen rotondes al veel te schuin
Motorrijlessen, deeltje 7! met luie lessers :')
Motorrijlessen! nummero 8! Inc een paar nieuwe lessers *O*
Motorrijlessen nr. 9! Volgas richting A!
Motorrijles topic 10, odz echte mannen lessen in de winter!
Motorrijles deeltje 11, op naar de zomer
Motorrijles deeltje 12, het weer is goed en nu A nog
Motorrijles #13 Schaamranden waar we trots op zijn
Motorrijles #14 Ken je plek (op de weg)
Motorrijles #15: File bij het CBR!
Motorrijles #16: The sequal continues!
Motorrijles #17
Motorrijles #18
Motorrijles #19 - waar iedereen cabrio rijdt
Motorrijles#20 - Waar we hopen dat het nog lang droog blijft
Motorrijles#21 - Met de bladeren de weg op
Motorrijles #22 - Brrrrrrrrrrrrrrrrrr.


Deze OP (openingspost) is hier terug te vinden. Klik op bewerken (bovenaan) en kopieer de post.
Wil je er ook in staan? Klik op bewerken (bovenaan) en sla de pagina op.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_78454355
Waarom kan ik de wiki niet bijwerken?

Om even op de laatste post terug te komen:
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 20:39 schreef NutKees het volgende:
Ik heb vanmiddag ergens een mooie bandit zien staan. Heeft iemand ervaring met die motoren?
Zelf heb ik sinds november een Bandit 600 uit 95. Bevalt me zeer goed
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_78457154
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:37 schreef crossover het volgende:
Waarom kan ik de wiki niet bijwerken?

Om even op de laatste post terug te komen:
[..]

Zelf heb ik sinds november een Bandit 600 uit 95. Bevalt me zeer goed
Je moet je schijnbaar aanmelden en inloggen..
Wie niet dom is moet slim zijn!
  donderdag 25 februari 2010 @ 22:58:33 #4
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_78459043
moet je daarvoor niet tegenwoordig bij een wiki mod zijn?
pi_78466296
De start van het seizoen!!
Ik hoop dat mijn instructeur me na 1,5 maand weer eens gaat bellen anders ga ik over een paar dagen zelf benaderen. Ben alweer bijna vergeten dat ik motor reed en word gek van iedereen die vraagt "hoe is het met je motorrijbewijs".
  vrijdag 26 februari 2010 @ 05:28:21 #6
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_78467535
als iedereen het vraagt, hoe kan je het dan bijna vergeten

ik hoop dat het CBR opschiet met examens afnemen, mijn (uitgekozen) rijschool geeft nl eerst alle oude lessers voorrang die nog examen moeten doen (met lessen enzo) dus ik moet wachten
pi_78467617
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:37 schreef crossover het volgende:
Zelf heb ik sinds november een Bandit 600 uit 95. Bevalt me zeer goed
Ik heb deze op het oog:

http://www.motoport.nl/ep(...)port/Products/893480

Vind hem wel wat aan de dure kant maar dealers zijn hier nogal schaars...
pi_78468893
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 06:22 schreef NutKees het volgende:

[..]

Ik heb deze op het oog:

http://www.motoport.nl/ep(...)port/Products/893480

Vind hem wel wat aan de dure kant maar dealers zijn hier nogal schaars...
Je moet gewoon goed zoeken en geluk hebben. Houd motor-forum en marktplaats in de gaten en je loopt vanzelf ergens tegenaan. Die van motoport is veel te duur.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_78469559
Hoeveel zou die dan waard zijn? Ik heb er zelf de ballen vestand van, en ga ook liever niet via partikulier/marktplaats aan de slag. Als er iets mis is wil ik makkerlijk terug naar de dealer kunnen stappen.
pi_78469785
Er zijn een paar dingen aangepast aan die motor, maar niet zo veel dat ie 5000 waard is. Ga maar eens op marktplaats vergelijken. Er staan daar motoren van een later bouwjaar en minder KM voor ¤1000 minder.
Je kan ook een expert naar een motor van een particulier laten kijken zodat je weet wat je precies koopt.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_78470205
Tja, ze moeten hem ook voor me verlagen, en een half jaar garantie is me ook wel wat waard. Daarnaast heb ik ook geen experts bij de hand. Hoeveel zou ik netto op die motor moeten bieden inc verlagen?
pi_78470318
Dat zou ik zo niet weten

Ga vergelijken met soortgelijke Bandits op marktplaats of ebay. Die van motoport heeft wel wat mods, dus hij is wel degelijk meer waard. Daar betaal je ook voor, dus goedkoop zal ie niet worden.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_78470840
Ik ga er eerst maar eens een stukkie op rijden. Nog tips waar ik op moet letten?
pi_78471259
Niet specifiek van de Bandit. Echte kwaaltjes zijn bij mij niet bekend (misschien hoog verbruik van olie, maar dat is niet iets waar je op kan letten). Ik heb wel een algemene checklist voor je, gejat van MF
quote:
Checklist:
Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren

Voorkant
  • De velg. (beschadiging velgrand)
  • Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)
  • Werkt de voorvering soepel?
  • Staat van de remblokken
  • Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)


    Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
  • Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.
  • Draait de voorvork soepel van links naar rechts?
  • Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
  • (val)schade aan het stuur?

    Achterkant
  • Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)
  • De velg (beschadiging velgrand)
  • Zit er speling op het achterwiel?
  • Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)
  • Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)
  • Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
  • In geval van kettigaandrijving: de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.

    Motorblok
  • Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
  • Water lekkage?
  • Rubberen leidingen bros?

    Diversen
  • Zit er roest op de motor?
  • Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
  • Afstelling koplamp in orde?
  • Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
  • Laat de dagteller zich resetten?
  • Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
  • Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)

    Motor
  • Start soepel met koude motor?
  • Stationair geluid hapert niet?
  • Stationair toerental niet te hoog?
  • Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn



    Proefrit
  • Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
  • Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
  • Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)
  • Maakt de transmissie zingende geluiden?
  • Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)
  • Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
  • Remt goed?
  • Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)
  • Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.

    Tot slot:
  • Zijn alle sleutels voorhanden?
  • Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)
  • Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar, grote reparaties, onderhoud)
  • 'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_78471457
    Oeh, da's erg nuttig. Bedankt!!
    pi_78481909
    Zoek de gebruikelijke 2e hands motor sites even af, schrijf alles wat je vind even op, met de prijs, het bouwjaar en de km stand.. dan kom je snel op op een gebied uit waar de prijs tussen hoort te liggen.

    Maar verder blijft het een kwestie van afwegen.

    Bij een dealer betaal je relatief meer.. maar je kunt ook gemakkelijker aanspraak maken op garantie etc. dat is inderdaad wat waard. Verder is het verschil tussen een motor met net nieuwe banden en goede ketting en een motor waarbij je dat 1 het eerste seizoen moet vervangen ook nog eens een 400 euro. Tel daar nog een meerprijs bij op van de 'speciale' onderdelen (niet te veel..) Dan in jouw geval is er nog het verlagen, dat een dealer dat voor je kan doen heeft ook weer zn prijs.

    Dan hebben ze soms nog kosten voor het 'rijklaar' maken van de motor (wat naar mijn mening gigantisch word opgeklopt als je de bedragen ziet die er voor staan en het niet echt duidelijk is wat ze echt gaan doen.

    Ik weet niet precies wat dat allemaal moet kosten.. maar in plaats van de prijs omlaag brengen kan je ook aanvullende afspraken maken.. zoals garantie termijn (of tot een aantal km's), incl rijklaar maken en verlagen, of artikelen / korting op een artikel in de winkel..

    oh en je koopt aan het begin van het motorseizoen.. dat kan betekenen dat je duurder uit bent als dat je de motor in oktober zou kopen bv.

    Succes
    pi_78522747
    AAAH! Mooi weer, rijbewijs gehaald, net een motorpak gekocht en geen motor... Hoe moet ik nou in hemelsnaam mijn geduld bewaren en geen impulsaankoop doen onder deze omstandigheden! Maar bedankt voor de tips Robin, ik probeer toch maar een beetje gas terug te nemen en het wat meer te overdenken.
    pi_78541466
    Woehoe

    Vandaag bij de dealer een Yamaha Thundercat gekocht Eerst even proefgereden en dat reed wel een stuk fijner (60 kg lichter).

    Vrijdag ophalen als alles meezit.



    Ik heb nog wel een stinkende Yamaha FZ te koop, voor de liefhebber
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_78541545
    NutKees,

    Je moet ook een beetje in de buurt zoeken, bij dealers die lokaal bekend zijn, maar niet zo groot als Motoport ed. Die hebben meestal een aardige rij motoren staan, die niet op internet staan. En als je een beetje geluk heb tussen de particulieren en de motoport prijs in. Dan kan je meteen afspreken voor het verlagen ed. als dat mogelijk is. Uit welke omgeving kom je ?
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_78545115
    Het is hier nogal dun gezaaid wat dealers betreft, ik kom uit zuid-limburg.
    Erg mooie motor trouwens PeeJie!
    pi_78553047
    Ik kan bij lessers weg, heb op 02-11-2009 mijn AVD gehaald !
    Fingerspitzgefühl
    pi_78556150
    quote:
    Op zondag 28 februari 2010 09:29 schreef NutKees het volgende:
    Het is hier nogal dun gezaaid wat dealers betreft, ik kom uit zuid-limburg.
    Erg mooie motor trouwens PeeJie!
    http://www.motor-dealers.nl/motordealers-limburg.html

    Meer als in Flevoland Maarja, zuid-limburg is wel een stukje landschap om jaloers op te zijn...
    Wie niet dom is moet slim zijn!
      zondag 28 februari 2010 @ 23:26:45 #23
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_78574501
    quote:
    Op vrijdag 26 februari 2010 05:28 schreef GimmeGore het volgende:
    als iedereen het vraagt, hoe kan je het dan bijna vergeten
    Scherp Bedoelde dat ik bijna was vergeten hoe het was om te rijden op een motor.
    Dit weekend naar Zuid-Limburg geweest en door het mooie weer zaterdag wat mooie motoren zien langs komen. Jaloers dat ik in dat mooie landschap alleen nog in mijn wagen mocht rijden.
    pi_78581544
    quote:
    Op zondag 28 februari 2010 16:36 schreef PeeJie_ het volgende:

    http://www.motor-dealers.nl/motordealers-limburg.html

    Meer als in Flevoland Maarja, zuid-limburg is wel een stukje landschap om jaloers op te zijn...
    Die lijst is not-so-very-up-to-date, veel van de kleinere zaakjes bestaan al een tijdje niet meer. Maar wat het landschap betreft hebben jullie wel gelijk. Zelf heb ik tijdens de lessen wel eens gedacht: "Wow, woon ik hier maar 15 minuten vandaan??".
    pi_78634944
    Ik zie geen algemeen motor topic dus ik zal mijn vraag hier maar stellen.
    Ik ben afgelopen winter geslaagd voor mijn motorrijbewijs en heb nu een aantal tweedehands motoren gevonden die ik eventueel kan gaan kopen. Ik heb nog nooit een auto of motor gekocht dus weet nu niet hoe dit in zijn gang gaat.

    Stel dat ik de motor goedkeur en deze wil gaan aanschaffen, hoe gaat het vervolgens in zijn werk? Motor moet worden overgeschreven en worden verzekerd voordat ik erop mag rijden?
    pi_78642254
    Je gaat naar een postkantoor, laat 'm overschrijven (kost 7 of 8 euro) en via internet sluit je een verzekering af. Vanaf dat moment is het toegestaan om er op te rijden, ja.
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_78646820
    Dus om het volgens de regeltjes te doen moet ik een aanhanger vinden of met een busje de motor ophalen om deze thuis te krijgen?
    pi_78651870
    Nee, hij kan 'm ook brengen. Of hij moet erop vertrouwen dat jij je aan de regels houdt.
    Boetes zijn namelijk voor hem als jij te snel rijdt terwijl ie nog niet is overgeschreven.

    Toen ik mijn motor had gekocht, kwam de eigenaar 'm brengen. Op dat moment had ik 'm al wel op mijn naam staan. Een paar weken later kreeg ik een boete binnen, van de datum waarop de motor naar mij werd gebracht door de eigenaar. Ik was dus verantwoordelijk. Uiteindelijk heeft hij 'm wel betaald, maar toch.
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
      maandag 8 maart 2010 @ 11:27:09 #29
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_78881957
    Alweer sneeuw Heb al sinds 15 december niet meer op de motor gezeten. Nu duurt het echt te lang
      maandag 8 maart 2010 @ 11:41:51 #30
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_78882520
    Vrijdag de rijschool gebeld, die waren me vergeten...
    pi_78889717
    Motor gekocht, Yamaha Fz6. Ik was helemaal verkocht na de proefrit. Woensdag oppikken...



    Ik ga dus waarschijnlijk langzaam verdwijnen uit dit sub-forum.
    pi_78898884
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 14:45 schreef NutKees het volgende:
    Motor gekocht, Yamaha Fz6. Ik was helemaal verkocht na de proefrit. Woensdag oppikken...

    [ afbeelding ]

    Ik ga dus waarschijnlijk langzaam verdwijnen uit dit sub-forum.
    Er zijn er wel meer die al lang niet meer lessen hoor
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
      dinsdag 9 maart 2010 @ 17:53:58 #33
    87694 Robin__
    letitredno
    pi_78938192
    wie moeten anders vragen over examens etc beantwoorden he zo actief zijn deze topics niet meestal dus af en toe even bijlezen is zo gedaan
    pi_78971399
    Ik zal van tijd tot tijd zeker nog eens komen kijken. Toch benieuwd hoe druk het hier gaat worden in het voorjaar. Nog een klein uurtje en dan is het zover! Nog geen 6 maanden van intest tot eigen motor, had 3-4 maanden kunnen zijn zonder die sneeuw.
      woensdag 10 maart 2010 @ 23:44:04 #35
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_78997220
    MAANDAG!!!

    Eindelijk maandag mn eerste rijles
    Moet ik wel eens hard gaan blokken op mn theorie
    pi_78998072
    Helemaal deze reeks vergeten

    Deze week theorie examen en volgende week mijn verplaatste avb examen
    Sinds dat het vorige examen niet doorging heb ik ook niet meer gelest Heb nu tot het examen twee lessen gepland.

    Theorie lukt goed, alleen de vraagstelling is af en toe multi interpretabel...
    Van de 15 gemaakt examens één keer gezakt dus dat moet wel goed komen

    edit:
    Weet iemand trouwens of lading voor of achter een motor mag uitsteken? Aan de zijkant is 20 cm, dat weet ik.

    En hoe zit dit bij aanhangwagens? Afmetingen en gewicht wordt genoemd, maar ik vind niks over uitstekende lading?

    [ Bericht 6% gewijzigd door Meddo op 11-03-2010 00:24:12 ]
    You dream it, I live it.
    pi_79075407
    En het is goed gekomen Nul fout
    You dream it, I live it.
      vrijdag 12 maart 2010 @ 21:02:25 #38
    117804 Miriampje
    Little gurlie
      zaterdag 13 maart 2010 @ 09:29:22 #39
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79089265
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 20:34 schreef Meddo het volgende:
    En het is goed gekomen Nul fout
    Vet goed!

    Kan je voor mij ook ff theorie doen?

    Zin in maandag! Het wordt alleen niet zulk mooi weer geloof ik
    pi_79091017
    quote:
    Op woensdag 10 maart 2010 14:28 schreef NutKees het volgende:
    Ik zal van tijd tot tijd zeker nog eens komen kijken. Toch benieuwd hoe druk het hier gaat worden in het voorjaar. Nog een klein uurtje en dan is het zover! Nog geen 6 maanden van intest tot eigen motor, had 3-4 maanden kunnen zijn zonder die sneeuw.
    En, lekker gereden
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_79092163
    quote:
    Op zaterdag 13 maart 2010 11:21 schreef PeeJie_ het volgende:
    En, lekker gereden


    Gisteren voor het eerst een uurtje of 2 wezen touren.
    Heerlijk! Jammer dat het vandaag weer zo grauw is...
      maandag 15 maart 2010 @ 09:28:10 #42
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79159316
    Veel plezier
    You dream it, I live it.
      maandag 15 maart 2010 @ 18:36:45 #44
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79178731
    Ik was stiekem toch best een beetje nerveus
    pi_79184236
    Het motorrijden is me niet gegund. Na alle sneeuw en ellende tijdens lessen en examens heb ik krap 5 dagen na aankoop van mijn motor een dikke schroef door mijn voorband gekregen. Mijn trots staat dus alweer een dag in de garage aangezien ik het voorwiel er met geen mogelijkheid vanaf krijg (moet een 19mm inbus of zoiets hebben). Ik ben behoorlijk ontmoedigd...
      maandag 15 maart 2010 @ 21:01:39 #46
    87694 Robin__
    letitredno
    pi_79185380
    quote:
    Op maandag 15 maart 2010 20:38 schreef NutKees het volgende:
    Het motorrijden is me niet gegund. Na alle sneeuw en ellende tijdens lessen en examens heb ik krap 5 dagen na aankoop van mijn motor een dikke schroef door mijn voorband gekregen. Mijn trots staat dus alweer een dag in de garage aangezien ik het voorwiel er met geen mogelijkheid vanaf krijg (moet een 19mm inbus of zoiets hebben). Ik ben behoorlijk ontmoedigd...
    Jeetje das balen zeg ik weet zeker dat je het na paar dagen rijden weer vergeten bent maar klote is het zeker..

    zit die inbus niet in je gereedschapssetje? Bij mij is de buitenkant van een pijpsleutel daarvoor bruikbaar (binnenkant is bougie sleutel.. of pijpsleutel voor andere diepe bout, weet niet meer welke nou past voor bij mij)
      maandag 15 maart 2010 @ 21:21:50 #47
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_79186407
    Volgende week na drie maanden weer een les.. ben echt benieuwd of ik veel ben afgeleerd of het wel mee zal vallen.
    pi_79189972
    quote:
    Op maandag 15 maart 2010 21:21 schreef Miriampje het volgende:
    Volgende week na drie maanden weer een les.. ben echt benieuwd of ik veel ben afgeleerd of het wel mee zal vallen.
    Bij mij gaan de eerste lessen na een lange periode niet lessen juist goed
    You dream it, I live it.
    pi_79193234
    quote:
    Op maandag 15 maart 2010 20:38 schreef NutKees het volgende:
    Het motorrijden is me niet gegund. Na alle sneeuw en ellende tijdens lessen en examens heb ik krap 5 dagen na aankoop van mijn motor een dikke schroef door mijn voorband gekregen. Mijn trots staat dus alweer een dag in de garage aangezien ik het voorwiel er met geen mogelijkheid vanaf krijg (moet een 19mm inbus of zoiets hebben). Ik ben behoorlijk ontmoedigd...
    Zonde! Duur grapje, zo'n schroef. Hij staat nu al bij de garage zeker, anders had je het kunnen proberen met een kranen/radiatorsleutel.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_79193287
    quote:
    Op maandag 15 maart 2010 21:21 schreef Miriampje het volgende:
    Volgende week na drie maanden weer een les.. ben echt benieuwd of ik veel ben afgeleerd of het wel mee zal vallen.
    Zal ff wennen zijn, maar als je eenmaal rijd ga je gewoon weer verder met waar je gebleven was ..
    Wie niet dom is moet slim zijn!
      woensdag 17 maart 2010 @ 17:45:37 #51
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79262186
    2e les ging al een stuk beter, en ik ben nu verliefd

    Nee, niet op de instructeur
      woensdag 17 maart 2010 @ 21:05:58 #52
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_79271028
    Vandaag in het zonnetje al heel wat mooie motors voorbij zien komen.. ik wil ook
      donderdag 18 maart 2010 @ 13:28:59 #53
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79292810
    ik kan volgens mij de OP niet veranderen...

    Forumgek is ondertussen geslaagd en ik wil er ook in!
    pi_79304091
    Vanmiddag AVB gehaald

    Vertraging
    stopproef
    noodstop
    uitwijk
    achtje
    langzame slalom
    lopen en parkeren
    De laatste ging wel een beetje slordig maar ik hoefde hem niet eens af te maken, kreeg in het parkeervak al een hand
    Maar toen ik weg wilde rijden startte de motor niet meer had per ongeluk die rode knop omgezet

    Krijg je nog iets van een bevestiging van het cbr? Op je mail ofzo?
    You dream it, I live it.
    pi_79304296
    Gefeliciteerd
    Je krijgt geen bevestiging. Ze houden dat intern bij.
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_79305670
    Je rijschool kan een uitslag formulier printen volgens mij, zelf krijg je niets (meer)

    Hoor net dat vriendin volgende week dr eerste les heeft!
      dinsdag 23 maart 2010 @ 13:23:40 #57
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_79487779
    Gister weer rijles gehad.. was erg nerveus maar het ging best goed. Alleen de langzame slalom
    Heb vandaag wel spierpijn, na 3 maanden niet te hebben gereden.
    20 april mijn AVB-examen.
      dinsdag 23 maart 2010 @ 15:50:26 #58
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79493833
    lol, ik heb net überhaupt voor het eerst een slalom gedaan.

    geeft wel echt een stuk meer gevoel van de motor.
    pi_79495928
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 13:23 schreef Miriampje het volgende:
    Gister weer rijles gehad.. was erg nerveus maar het ging best goed. Alleen de langzame slalom
    Heb vandaag wel spierpijn, na 3 maanden niet te hebben gereden.
    20 april mijn AVB-examen.
    Ik kreeg altijd last van mijn hand van het koppelen/remmen, met de praktijklessen ook. Maar de omstandiheden waren in het najaar/winter ook wel wat slechter ! Heerlijk weer om te rijden nu, vanmiddag ff met de Vespa (150CC, 1980) naar sporten geweest, heerlijk .
    Fingerspitzgefühl
    pi_79527689
    Hoi ik meld me even Ik ben bijna klaar met mijn autorijbewijs halen en wil gelijk daarna motorrijles nemen want motoren

    Iemand nog tips voordat ik uberhaupt ga beginnen?
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
    pi_79537837
    Ja, zorg dat je voldoende geld hebt
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_79538642
    quote:
    Op woensdag 24 maart 2010 17:22 schreef crossover het volgende:
    Ja, zorg dat je voldoende geld hebt
    Voor het rijbewijs sowieso, daarna zie ik wel
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
    pi_79564949
    quote:
    Op woensdag 24 maart 2010 13:00 schreef Jac0bus het volgende:
    Iemand nog tips voordat ik uberhaupt ga beginnen?
    -niet in de winter lessen, begin rond april
    -proefles nemen, kijk of de rijschool je bevalt
    -ga ruim voor je examen op zoek naar een leuke motor
    pi_79573696
    quote:
    Op woensdag 24 maart 2010 13:00 schreef Jac0bus het volgende:
    Hoi ik meld me even Ik ben bijna klaar met mijn autorijbewijs halen en wil gelijk daarna motorrijles nemen want motoren

    Iemand nog tips voordat ik uberhaupt ga beginnen?
    Het is inderdaad wel verstandig (en natuurlijk ook het leukst ) als je geld overhoud om een leuke (beginners)motor te kunnen kopen. In de winter lessen is idd niet zo praktisch, maar wel weer leerzaam.
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_79573942
    Ow god . . . heb ooit eens in topic 2 van de reeks aangegeven,d at ik rijlessen zou nemen. Ik ben ondertussen nog niet geslaagd

    Ben ermee gekapt, omdat ik nooit van mijn levensdagen meer de kas van het CBR zal spekken. Ik ben na mijn tweede examenpoging toch zo ongelofelijk uit mijn slof geschoten tegen mijn examinator en mijn instructeur, dat ze mij er voorlopig ook niet meer willen zien (en dat is wederzijds)
      donderdag 25 maart 2010 @ 16:28:25 #66
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79574957
    Ik ben totaal niet nieuwsgierig hoor..
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_79575982
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 16:28 schreef GimmeGore het volgende:
    Dat vraagt om details!
    Laat ik het zo zeggen. De cliches vlogen me om de oren bij mijn eerste examen. "Je hebt geen fouten gemaakt en geen rare dingen gedaan, maar je hebt niet laten zien dat je echt kunt motorrijden". Dat baseerde hij op het feit, dat ik ervoor koos om een auto voor me niet in te halen, terwijl hij vond dat het wel kon. Juist, maar wat doe ik dan fout? Ben ik verplicht in te halen? Het was gvd spits en ik vond het slimmer om rechts te blijven rijden, omdat ik na twee kruispunten naar rechts zou moeten gaan (terug naar het CBR). Maar verder dus totaal geen op of aanmerkingen, echt alleen dat. Daar kan ik al ontzettend slecht tegen! Maar goed, dat was de eerste keer, dus ik dacht laat maar gaan.

    Tweede keer ging eigenlijk perfect op een klein incidentje na. Maar daar kreeg ik achteraf dus precies het tegenovergestelde te horen. Je hebt technisch goed gereden, maar je kijkt bij straatjes van links niet naar links. Daar zakt toch zo mijn broek van af! Ik wist 100% zeker, dat ik dat wel gedaan had. En als ik ergens niet tegen kan is het wanneer iemand mij onjuist beoordeeld of wanneer je tegen mij liegt. En dan begint de discussie

    Ik sprak de beste man dus tegen en zei dat ik weldegelijk altijd links en rechts kijk. Waarop hij antwoordde dat ik suggereerde dat hij loog. Daarop zei ik dat hij niet loog, maar blijkbaar niet capabel genoeg was om dat goed te kunnen beoordelen. Op de achtergrond gelach van een hork van een examinator, maar dat was met een scherpe en vuile blik in die richting ook gelijk over. Vervolgens begint hij over dat minuscule incidentje, waarbij ik ergens naar links wilde (ivm een doodlopende straat, maar waar klaarblijkelijk na 100 meter nog een straat naar rechts zat, die je dus door geparkeerde auto's gewoon niet kon zien op die afstand). Toen ik naar links aangaf en in wilde sturen tettert mijn instructrice in mijn oor, dat ik rechtdoor moet. OK, dus ik kijk goed om me heen, zet mijn richtingaanwijzer uit, moet een kein beetje terugsturen en vervolg mijn weg. Echt het stelde geen kloot voor. Er was echt helemaal niemand in de buurt alleen de examinator achter me. Volgens hem haalde ik daar toch wel vreemde capriolen uit. Juist, mijn vraag was dus direct, wat was er vreemd aan? Je stuurde zonder te kijken direct terug. Hier start dus discussie nummer 2.

    Ik vraag hem, weet je dat wel zeker? Ja!, Dus ik vertel hem haarfijn de situatie, jij rijdt ongeveer 15 meter achter me, achter jou is geen verkeer. In de straat links reed niemand en er liep aan de overkant links een man met een labrador. Rechts kwam ook niemand vandaan en voor me was de weg ook leeg. Heb ik nog iets gemist meneer de examinator? Bek vol tanden natuurlijk, maar ik had het toch niet goed gedaan. Het meest vervelende was nog, dat mijn instructrice gewoon de hele tijd haar bek gehouden heeft, wetende dat ik gelijk had, maar achteraf krijg je dan te horen dat het toch geen zin heeft . . . .

    Vervolgens daagde ik hem ook uit om aan te geven waar ik dan niet naar links gekeken had, maar daar kreeg ik geen respons op en toen was ik er helemaal klaar mee. Ik eindigde met, dat ik de examinator een zielig hoopje ellende vond en dat hij vooral op moest passen met leugens te vertellen en dat mijn grens bijna bereikt was.

    Achteraf gezien had ik gewoon gelijk bij het horen van "U bent niet geslaagd" op moeten staan en moeten zeggen tot de volgende keer, ik heb geen tijd voor het aanhoren van standaard nietszeggende opmerkingen waar ik niets aan heb.

    Tsja, als ik het gevoel krijg oneerlijk behandeld te worden, dan knapt er gewoon iets bij me. Helemaal, omdat de persoon voor mij (je gaat altijd met zijn tweëen) gewoon ondanks een grove fout wel geslaagd was . . . .
    pi_79576879
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 17:01 schreef Robar het volgende:

    [..]

    Laat ik het zo zeggen. De cliches vlogen me om de oren bij mijn eerste examen. "Je hebt geen fouten gemaakt en geen rare dingen gedaan, maar je hebt niet laten zien dat je echt kunt motorrijden". Dat baseerde hij op het feit, dat ik ervoor koos om een auto voor me niet in te halen, terwijl hij vond dat het wel kon. Juist, maar wat doe ik dan fout? Ben ik verplicht in te halen? Het was gvd spits en ik vond het slimmer om rechts te blijven rijden, omdat ik na twee kruispunten naar rechts zou moeten gaan (terug naar het CBR). Maar verder dus totaal geen op of aanmerkingen, echt alleen dat. Daar kan ik al ontzettend slecht tegen! Maar goed, dat was de eerste keer, dus ik dacht laat maar gaan.

    Tweede keer ging eigenlijk perfect op een klein incidentje na. Maar daar kreeg ik achteraf dus precies het tegenovergestelde te horen. Je hebt technisch goed gereden, maar je kijkt bij straatjes van links niet naar links. Daar zakt toch zo mijn broek van af! Ik wist 100% zeker, dat ik dat wel gedaan had. En als ik ergens niet tegen kan is het wanneer iemand mij onjuist beoordeeld of wanneer je tegen mij liegt. En dan begint de discussie

    Ik sprak de beste man dus tegen en zei dat ik weldegelijk altijd links en rechts kijk. Waarop hij antwoordde dat ik suggereerde dat hij loog. Daarop zei ik dat hij niet loog, maar blijkbaar niet capabel genoeg was om dat goed te kunnen beoordelen. Op de achtergrond gelach van een hork van een examinator, maar dat was met een scherpe en vuile blik in die richting ook gelijk over. Vervolgens begint hij over dat minuscule incidentje, waarbij ik ergens naar links wilde (ivm een doodlopende straat, maar waar klaarblijkelijk na 100 meter nog een straat naar rechts zat, die je dus door geparkeerde auto's gewoon niet kon zien op die afstand). Toen ik naar links aangaf en in wilde sturen tettert mijn instructrice in mijn oor, dat ik rechtdoor moet. OK, dus ik kijk goed om me heen, zet mijn richtingaanwijzer uit, moet een kein beetje terugsturen en vervolg mijn weg. Echt het stelde geen kloot voor. Er was echt helemaal niemand in de buurt alleen de examinator achter me. Volgens hem haalde ik daar toch wel vreemde capriolen uit. Juist, mijn vraag was dus direct, wat was er vreemd aan? Je stuurde zonder te kijken direct terug. Hier start dus discussie nummer 2.

    Ik vraag hem, weet je dat wel zeker? Ja!, Dus ik vertel hem haarfijn de situatie, jij rijdt ongeveer 15 meter achter me, achter jou is geen verkeer. In de straat links reed niemand en er liep aan de overkant links een man met een labrador. Rechts kwam ook niemand vandaan en voor me was de weg ook leeg. Heb ik nog iets gemist meneer de examinator? Bek vol tanden natuurlijk, maar ik had het toch niet goed gedaan. Het meest vervelende was nog, dat mijn instructrice gewoon de hele tijd haar bek gehouden heeft, wetende dat ik gelijk had, maar achteraf krijg je dan te horen dat het toch geen zin heeft . . . .

    Vervolgens daagde ik hem ook uit om aan te geven waar ik dan niet naar links gekeken had, maar daar kreeg ik geen respons op en toen was ik er helemaal klaar mee. Ik eindigde met, dat ik de examinator een zielig hoopje ellende vond en dat hij vooral op moest passen met leugens te vertellen en dat mijn grens bijna bereikt was.

    Achteraf gezien had ik gewoon gelijk bij het horen van "U bent niet geslaagd" op moeten staan en moeten zeggen tot de volgende keer, ik heb geen tijd voor het aanhoren van standaard nietszeggende opmerkingen waar ik niets aan heb.

    Tsja, als ik het gevoel krijg oneerlijk behandeld te worden, dan knapt er gewoon iets bij me. Helemaal, omdat de persoon voor mij (je gaat altijd met zijn tweëen) gewoon ondanks een grove fout wel geslaagd was . . . .
    Zonde. Kan je dan niet gewoon aangeven dat je een andere examinator wil of misschien zelfs in het ergste geval een ander examenpunt?
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
    pi_79577237
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 17:23 schreef Jac0bus het volgende:

    [..]

    Zonde. Kan je dan niet gewoon aangeven dat je een andere examinator wil of misschien zelfs in het ergste geval een ander examenpunt?
    Geen idee of je in een andere regio kunt afrijden, maar ik heb me voorlopig voorgenomen de CBR kas niet te spekken. En nu na het horen van de salarissen bij het CBR al helemaal niet. Wat een baggerorganisatie is dat zeg. Examinator heb je volgens mij niets over te zeggen, maar de kans dat je tweemaal dezelfde examinator krijgt is niet zo groot in Haarlem.
    pi_79578592
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 17:31 schreef Robar het volgende:

    [..]

    Geen idee of je in een andere regio kunt afrijden, maar ik heb me voorlopig voorgenomen de CBR kas niet te spekken. En nu na het horen van de salarissen bij het CBR al helemaal niet. Wat een baggerorganisatie is dat zeg. Examinator heb je volgens mij niets over te zeggen, maar de kans dat je tweemaal dezelfde examinator krijgt is niet zo groot in Haarlem.
    True dat gegraai daar is echt niet te geloven Al helemaal om te bedenken dat dat geld van arme tieners komt. Wel alles lekker duurder maken maar dan nog 400k+ per jaar meepakken
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
    pi_79583910
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 18:06 schreef Jac0bus het volgende:

    [..]

    True dat gegraai daar is echt niet te geloven Al helemaal om te bedenken dat dat geld van arme tieners komt. Wel alles lekker duurder maken maar dan nog 400k+ per jaar meepakken
    Nou nou, 400k+ is wel erg veel, volgens mij was het van 240k naar 270k gegaan, stijging van 15% ofzo!
    Fingerspitzgefühl
    pi_79584377
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 20:24 schreef ForumGek het volgende:

    [..]

    Nou nou, 400k+ is wel erg veel, volgens mij was het van 240k naar 270k gegaan, stijging van 15% ofzo!
    quote:
    In 2005 verdiende de algemeen directeur nog 225 duizend euro, terwijl dit vorig jaar ruim 448 duizend euro was.
    bron
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
    pi_79585134
    Bij mij inderdaad ook hoor, kan er hele verhalen van maken. Kwam er in ieder geval op neer, dat de eerste examinator puur de puntjes optelt die je fout hebt gedaan (dus op papier) en de tweede examinator die ik had (waar ik overigens een perfecte rit reed) exact hetzelfde. Alleen de jongen waar ik examen mee moest doen, had een andere examinator en die kijkt naar je algehele rijstijl, icm hoe zenuwachtig je bent (menselijker dus). Die jongen was dus wel geslaagd, maar die heeft dus precies hetzelfde gereden als mijn eerste rit. Daarmee kan je dus zeggen dat of, mij 500 euro extra door mijn neus geboort is, of de andere jongen de juiste examinator had. Persoonlijk vind ik dat instructeurs ook een zeggenschap over je examen moeten krijgen, deze weten immers hoe jij rijd, dus ook hoe jij rijd als je les hebt en je jezelf gewoon op je gemak voelt.
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_79585348
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 20:49 schreef PeeJie_ het volgende:
    Bij mij inderdaad ook hoor, kan er hele verhalen van maken. Kwam er in ieder geval op neer, dat de eerste examinator puur de puntjes optelt die je fout hebt gedaan (dus op papier) en de tweede examinator die ik had (waar ik overigens een perfecte rit reed) exact hetzelfde. Alleen de jongen waar ik examen mee moest doen, had een andere examinator en die kijkt naar je algehele rijstijl, icm hoe zenuwachtig je bent (menselijker dus). Die jongen was dus wel geslaagd, maar die heeft dus precies hetzelfde gereden als mijn eerste rit. Daarmee kan je dus zeggen dat of, mij 500 euro extra door mijn neus geboort is, of de andere jongen de juiste examinator had. Persoonlijk vind ik dat instructeurs ook een zeggenschap over je examen moeten krijgen, deze weten immers hoe jij rijd, dus ook hoe jij rijd als je les hebt en je jezelf gewoon op je gemak voelt.
    Dat is dus een veel gehoorde klacht over het CBR. Ze zijn niet consistent. De een slaagt bij grove fouten gewoon en de ander rijdt een perfecte rit en zakt, omdat hij te goed reed. En dat is nogal vervelend als het 230 euro per examen kost.
    I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
    pi_79598248
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 20:54 schreef Jac0bus het volgende:

    [..]

    Dat is dus een veel gehoorde klacht over het CBR. Ze zijn niet consistent. De een slaagt bij grove fouten gewoon en de ander rijdt een perfecte rit en zakt, omdat hij te goed reed. En dat is nogal vervelend als het 230 euro per examen kost.
    Dat is ook wat mij ongelofelijk tegen de borst stuitte. Nou ben ik allang geen student meer en kan ik dat allemaal makkelijk betalen, maar het gaat mij om het principe. Er wordt zo makkelijk gedacht door de heren en dames CBR, maar er wordt vergeten dat je in Nederland voor het behalen van je motorrijbewijs al snel minimaal 1250-1500 euro kwijt bent. En iedere keer als je zakt kost het je 230 euro + 4 lessen. Dat is toch al snel bijna 350-400 euro per keer. Als ik nu weer zou willen beginnen, moet ik eerst weer opnieuw AVB doen, kost me ook weer minimaal een paar honderd euro. Als er nou een goede beoordelingsmethodiek zou zijn, waaruit gewoon duidelijk blijkt of je wel of niet klaar bent om de weg op te gaan met de motor, dan zou ik er niet zo een problemen mee hebben. Maar het huidige systeem is zo willekeurig als maar kan. Ik snap ook niet, dat het CBR niet begint met een syteem waar de rijschool kan bepalen of iemand klaar is om de weg op te gaan. Het is nu een momentopname die zo zenuwslopend kan zijn voor mensen, dat ze daardoor juist fouten gaan maken. Een instructeur van een rijschool ziet dat. Die flapdrol van het CBR kent je niet en ziet dat dus niet en heeft ook nog eens ongedefinieerde beoordelingscriteria. Ik heb 1 maal het lijstje gezien, maar daar stonden allemaal dingen op waar ik me totaal niet in kon vinden. Kom op zeg, ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs en dan doodleuk tegen me zeggen, dat ik niet naar links kijk. In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen. Nou bij mij is het gelukt, voorlopig voor mij geen motor!
      vrijdag 26 maart 2010 @ 09:46:52 #77
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_79598822
    Dat is ook een van de redenen dat ik tegen mijn examens op zie.
    Ik heb best wel last van faalangst, maar ik ben bang dat ze daar niet langskijken
    pi_79599251
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 09:46 schreef GimmeGore het volgende:
    Dat is ook een van de redenen dat ik tegen mijn examens op zie.
    Ik heb best wel last van faalangst, maar ik ben bang dat ze daar niet langskijken
    Ik heb er ook wel een beetje last van hoor en dat is eigenlijk vrij vreemd, omdat ik wat betreft auto en motorrijden altijd heel zeker van mezelf ben. Het heeft bij mij te maken met de willekeur van de examinatoren, waardoor je gewoon nooit 100% zeker van je zaak kunt zijn. Maar normaal gesproken heb ik daar na het wegrijden geen last meer van.
    pi_79605068
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 09:26 schreef Robar het volgende:

    [..]

    Dat is ook wat mij ongelofelijk tegen de borst stuitte. Nou ben ik allang geen student meer en kan ik dat allemaal makkelijk betalen, maar het gaat mij om het principe. Er wordt zo makkelijk gedacht door de heren en dames CBR, maar er wordt vergeten dat je in Nederland voor het behalen van je motorrijbewijs al snel minimaal 1250-1500 euro kwijt bent. En iedere keer als je zakt kost het je 230 euro + 4 lessen. Dat is toch al snel bijna 350-400 euro per keer. Als ik nu weer zou willen beginnen, moet ik eerst weer opnieuw AVB doen, kost me ook weer minimaal een paar honderd euro. Als er nou een goede beoordelingsmethodiek zou zijn, waaruit gewoon duidelijk blijkt of je wel of niet klaar bent om de weg op te gaan met de motor, dan zou ik er niet zo een problemen mee hebben. Maar het huidige systeem is zo willekeurig als maar kan. Ik snap ook niet, dat het CBR niet begint met een syteem waar de rijschool kan bepalen of iemand klaar is om de weg op te gaan. Het is nu een momentopname die zo zenuwslopend kan zijn voor mensen, dat ze daardoor juist fouten gaan maken. Een instructeur van een rijschool ziet dat. Die flapdrol van het CBR kent je niet en ziet dat dus niet en heeft ook nog eens ongedefinieerde beoordelingscriteria. Ik heb 1 maal het lijstje gezien, maar daar stonden allemaal dingen op waar ik me totaal niet in kon vinden. Kom op zeg, ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs en dan doodleuk tegen me zeggen, dat ik niet naar links kijk. In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen. Nou bij mij is het gelukt, voorlopig voor mij geen motor!
    Maar de vraag is of je als lesser zelf in staat bent jezelf te beoordelen? Je moet een bepaalde indruk achterlaten bij de examinator, dat je overal goed hebt gekeken -en dus misschien iets overdreven- en dat je situaties goed in kan schatten door daar o.a. plaats op de weg en snelheid op aan te passen. Dat zie je zelf door je eigen helm, maar hij ziet dat van een afstandje in een auto. Maar blijkbaar heb je niet de indruk achtergelaten bij het CBR (examinator) dat ze je op de motor de weg op laten.

    Ik denk dat je voor jezelf het ook een plaats moet kunnen geven, en gewoon weer verder moet gaan en jezelf bewijzen door te laten zien dat je het kan. En als daar 4 examens voor nodig zijn, dan is dat maar zo.

    Blijkbaar werkt dit systeem ergens wel..
    Fingerspitzgefühl
      vrijdag 26 maart 2010 @ 12:43:13 #80
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_79605417
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 09:26 schreef Robar het volgende:
    In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen.
    Nederland is ook één van de landen waar de drukte op de weg het grootste is. Ik denk dat het goed is om mensen goed te selecteren voor ze op de weg mogen. Met de auto vind ik dat ze hier soms te soepel mee om gaan, omdat je tegenwoordig nauwelijks zonder dit vervoersmiddel kunt. Maar als motorrijder ben je super kwetsbaar.. dus wat mij betreft mag een beetje angst aanjagen en ontmoediging wel worden toegepast in het belang van de veiligheid.
    Ik vind ook dat het CBR niet erg transparant is in de beoordeling ze hebben er daarnaast ook een financieel voordeel bij om mensen niet te laten slagen. En sommige mensen slagen terwijl ze echt grove fouten hebben gemaakt.
    pi_79605861
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 12:31 schreef ForumGek het volgende:

    [..]

    Maar de vraag is of je als lesser zelf in staat bent jezelf te beoordelen? Je moet een bepaalde indruk achterlaten bij de examinator, dat je overal goed hebt gekeken -en dus misschien iets overdreven- en dat je situaties goed in kan schatten door daar o.a. plaats op de weg en snelheid op aan te passen. Dat zie je zelf door je eigen helm, maar hij ziet dat van een afstandje in een auto. Maar blijkbaar heb je niet de indruk achtergelaten bij het CBR (examinator) dat ze je op de motor de weg op laten.

    Ik denk dat je voor jezelf het ook een plaats moet kunnen geven, en gewoon weer verder moet gaan en jezelf bewijzen door te laten zien dat je het kan. En als daar 4 examens voor nodig zijn, dan is dat maar zo.

    Blijkbaar werkt dit systeem ergens wel..
    Als mijn instructeur nou dezelfde indruk had gehad, dan had ik er iets meer mee kunnen leven, maar beide keren zag zij het ook niet aankomen. Voor mezelf heb ik niets meer te bewijzen. als ik zak op verkeersinzicht, dan hadden ze maar gelijk ook mijn autorijbewijs af moeten nemen. En omdat ik al 10 jaar incidentloos autorijdt vind ik dat ik van mezelf kan zeggen, dat ik verkeersinzicht heb. Als je als examinator ook geen duidelijke argumenten kunt geven ben je voor mij volstrekt willekeurig aan het selecteren.

    Tuurlijk is de makkelijkste reactie om te plaatsen hier, kijk naar jezelf. Maar ik heb in totaal nu 4 examens meegemaakt, tweemaal auto en tweemaal motor en er is werkelijk waar geen touw aan vast te knopen. De eerste keer auto dacht ik geslaagd te zijn en zakte ik, de tweede keer dacht ik dat wordt niks en toen slaagde ik. Nu met de motor ook tweemaal het tegenovergestelde. En degene voor me slaagt terwijl hij zowat een in de zijkant van auto van rechts beland, maar door wat behendigheid er mooi omheen stuurde. Krijgt hij achteraf te horen, dat hij door zijn herstelactie geslaagd was Voorkomen lijkt mij nog altijd beter dan genezen, want blijkbaar lette hij gewoon niet goed op. Misschien had ik ook zo een situatie moeten uitlokken
    pi_79775894
    Hoi
    Ik zit al een jaar of 3 aan motorrijles te de denken maar het komt er nooit van.
    Heb wel een paar vraagjes.
    - Hoeveel rijlessen is een beetje gemiddeld nodig? Ik rij nu 3 jaar auto dus inzicht in het verkeer is er (al zal dat voor een motor anders zijn)
    - Moet je ook gewoon theorie-examen doen als je al een autorijbewijs hebt?
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_79776122
    quote:
    Op woensdag 31 maart 2010 08:13 schreef justmattie het volgende:
    - Hoeveel rijlessen is een beetje gemiddeld nodig? Ik rij nu 3 jaar auto dus inzicht in het verkeer is er (al zal dat voor een motor anders zijn)
    - Moet je ook gewoon theorie-examen doen als je al een autorijbewijs hebt?
    -Beetje inzicht helpt zeker mee maar hou je er niet te zeer aan vast. Het gaat er straks om wat je met de motor kan en je zal zien dat het heel anders is. Aantal rijlessen is heel erg afhankelijk van verschillende dingen. Stuk of 24 enkel (12 dubbel) is gemiddeld volgens mij.

    -Ja.
    pi_79776311
    Oke thanks, verschilt het theorie-examen voor een auto en motor zo veel dan?
    En wat is meer aan te raden, alleen les of met nog 1. Wanneer je met z'n tweeen rijdt is het per les al gauw 15 euro goedkoper.
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_79777485
    Theorie motor is nogal anders ja, en ga gewoon met z'n 2en lessen. Privée les lijkt beter (heb ik zelf ook een paar keer gehad) maar is erg intensief omdat jij alle aandacht krijgt.
    pi_79778483
    Info waar ik iets mee kan. Thanks !
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
      woensdag 31 maart 2010 @ 11:48:25 #87
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_79781629
    Ik heb in het begin alleen les gehad en nu heb ik met z'n 2en les.
    Als je alleen AVB-les hebt ben je echt voortdurend de oefeningen aan het doen.. maar met z'n 2en moet je soms ook even wachten op elkaar. Ik vind dat fijner, kun je een beetje uitrusten en kijken hoe de ander een oefening aanpakt.
    pi_79800791
    quote:
    Op woensdag 31 maart 2010 08:45 schreef justmattie het volgende:
    Oke thanks, verschilt het theorie-examen voor een auto en motor zo veel dan?
    En wat is meer aan te raden, alleen les of met nog 1. Wanneer je met z'n tweeen rijdt is het per les al gauw 15 euro goedkoper.
    Heb beide meegemaakt, instructeur probeerde wel altijd 2tallen in te plannen maar lukte dat niet ging je gewoon alleen lessen (tegen de normale prijs)

    Probeer het eerst gewoon met zn 2en, voor het avb deel is er meer dan genoeg tijd voor de instructeur om beide lessers in de gaten te houden.. daarnaast is het inderdaad ook niet heel prettig om niet iedere seconde op je vingers gekeken te worden. Je krijgt uitleg, daarna ga je oefenen. Daarnaast is er vaak een niveau verschil tussen de 2 lessers, de 1 kan zelfstandiger oefenen waardoor de beginner ook al meer aandacht krijgt. Ga je richting examen kun je altijd nog besluiten een prive les in te plannen. (als je ze neemt zou ik ze voor het examen nemen, niet aan het begin)

    Op de weg is er ook vaak dat niveau verschil, in het begin kun je een beetje de kunst afkijken van de andere lesser.. maar je moet natuurlijk zelf wel goed opletten (iets minder als wanneer je achter je instructeur aan zou rijden voor mijn gevoel, daar zal je toch meer op vertrouwen dan op de andere lesser) Naarmate je wat meer vordert zal je steeds vaker voorop komen te rijden, wat natuurlijk het meest vergelijkbaar is met afrijden. Ook 'in het midden' leer je genoeg, maar in mijn ervaring worden de posities afgewisseld (maar de persoon die het dichtst bij zijn examen zit rijd het meest voorop)
    pi_79801990
    AVB lessen deed ik altijd samen met een andere lesser, iets wat ook niet stoorde. Je kon altijd even afkijken en van de fouten van een ander leren.

    Met AVD zou ik ook met een ander lessen, maar eigenlijk alleen maar alleen gelest. Voor mijn gevoel wel veel fijner, want je rijd altijd voorop en lekker je eigen tempo. Plus je word op al je fouten gecorrigeerd en deze maak je meer als je 2 uur voorop rijd, ipv 1 uur voorop en 1 uur achter de ander aan (lijkt me). Met AVB moest ik ook altijd een stukje rijden (cc. 10 minuten) en ik merkte dat mijn tempo een stuk hoger lag dan mijn mede-lesser, dus was ik altijd blij als ik voorop mocht rijden.
    Wie niet dom is moet slim zijn!
    pi_80037663
    hallo
    Ik overweeg om deze zomer ook mijn motorrijbewijs eens te materialiseren. Ligt nog een beetje in het midden aangezien ik student ben en niet zo gek veel geld heb. Heb als bijbaan chauffeur en zie nu het plezier op twee wielen weer zat voorbij komen dus het begint weer te knagen zit dus voor mijn leeftijd al wel akelig veel op de weg, hoop dat dat helpt...
    pi_80047895
    Nou, dat dacht ik ook, omdat ik een paar jaar als koerier heb gewerkt.
    Vergis je daar niet in hoor, motorrijden is een heel ander vak en overschat je voorsprong niet.
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_80052482
    Als je al voorsprong hebt geven ze daar niet snel aan toe. Rijscholen willen geld verdienen en laten je echt niet na 3 lessen al op examen gaan.
    pi_80073483
    Nee akkoord, een motor is een grotere kunst dan autorijden. Maar het zal geen 1500 euro worden voor t rijbewijs dan.
      donderdag 8 april 2010 @ 10:22:04 #94
    162670 DoimeN
    Nee, het boeit me niets!
    pi_80074306
    Oh wat fijn als je thuiskomt en al je 'optrekspieren' gloeien nog na omdat het een mooie rit is geweest.

    optrekspieren: alle spieren die je moet spannen om vast te houden

    stiekeme tvp
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
    pi_80076235
    Dan doe je wel iets fout

    Als je goed en rustig zit heb je nergens last van. Alleen van je kont misschien
    You dream it, I live it.
      donderdag 8 april 2010 @ 11:42:56 #96
    162670 DoimeN
    Nee, het boeit me niets!
    pi_80077026
    Bummer man, hebben jullie geen last van biceps + polsen en shizzle?
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
      donderdag 8 april 2010 @ 12:28:48 #97
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_80078734
    Ik heb na een intensieve les altijd last van mijn polsen en de spieren aan binnenkant bovenbeen.
      donderdag 8 april 2010 @ 12:30:02 #98
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_80078770
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 11:42 schreef DoimeN het volgende:
    Bummer man, hebben jullie geen last van biceps + polsen en shizzle?



    eeehm nee.
    alleen toen ik een dubbele les had, had ik kontpijn na afloop
    pi_80090993
    Ach, beetje stijve vingers misschien, maar voor de rest heel ontspannen hoor
    Wie niet dom is moet slim zijn!
      vrijdag 9 april 2010 @ 06:03:20 #100
    259233 GimmeGore
    Dat is mevrouw Gore voor jou!
    pi_80111278
    Ik moet van mn instructeur maar op salsa dansen gaan
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')