Dat is ook wat mij ongelofelijk tegen de borst stuitte. Nou ben ik allang geen student meer en kan ik dat allemaal makkelijk betalen, maar het gaat mij om het principe. Er wordt zo makkelijk gedacht door de heren en dames CBR, maar er wordt vergeten dat je in Nederland voor het behalen van je motorrijbewijs al snel minimaal 1250-1500 euro kwijt bent. En iedere keer als je zakt kost het je 230 euro + 4 lessen. Dat is toch al snel bijna 350-400 euro per keer. Als ik nu weer zou willen beginnen, moet ik eerst weer opnieuw AVB doen, kost me ook weer minimaal een paar honderd euro. Als er nou een goede beoordelingsmethodiek zou zijn, waaruit gewoon duidelijk blijkt of je wel of niet klaar bent om de weg op te gaan met de motor, dan zou ik er niet zo een problemen mee hebben. Maar het huidige systeem is zo willekeurig als maar kan. Ik snap ook niet, dat het CBR niet begint met een syteem waar de rijschool kan bepalen of iemand klaar is om de weg op te gaan. Het is nu een momentopname die zo zenuwslopend kan zijn voor mensen, dat ze daardoor juist fouten gaan maken. Een instructeur van een rijschool ziet dat. Die flapdrol van het CBR kent je niet en ziet dat dus niet en heeft ook nog eens ongedefinieerde beoordelingscriteria. Ik heb 1 maal het lijstje gezien, maar daar stonden allemaal dingen op waar ik me totaal niet in kon vinden. Kom op zeg, ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs en dan doodleuk tegen me zeggen, dat ik niet naar links kijk. In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen. Nou bij mij is het gelukt, voorlopig voor mij geen motor!quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:54 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Dat is dus een veel gehoorde klacht over het CBR. Ze zijn niet consistent. De een slaagt bij grove fouten gewoon en de ander rijdt een perfecte rit en zakt, omdat hij te goed reed. En dat is nogal vervelend als het 230 euro per examen kost.
Ik heb er ook wel een beetje last van hoor en dat is eigenlijk vrij vreemd, omdat ik wat betreft auto en motorrijden altijd heel zeker van mezelf ben. Het heeft bij mij te maken met de willekeur van de examinatoren, waardoor je gewoon nooit 100% zeker van je zaak kunt zijn. Maar normaal gesproken heb ik daar na het wegrijden geen last meer van.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:46 schreef GimmeGore het volgende:
Dat is ook een van de redenen dat ik tegen mijn examens op zie.
Ik heb best wel last van faalangst, maar ik ben bang dat ze daar niet langskijken
Maar de vraag is of je als lesser zelf in staat bent jezelf te beoordelen? Je moet een bepaalde indruk achterlaten bij de examinator, dat je overal goed hebt gekeken -en dus misschien iets overdreven- en dat je situaties goed in kan schatten door daar o.a. plaats op de weg en snelheid op aan te passen. Dat zie je zelf door je eigen helm, maar hij ziet dat van een afstandje in een auto. Maar blijkbaar heb je niet de indruk achtergelaten bij het CBR (examinator) dat ze je op de motor de weg op laten.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:26 schreef Robar het volgende:
[..]
Dat is ook wat mij ongelofelijk tegen de borst stuitte. Nou ben ik allang geen student meer en kan ik dat allemaal makkelijk betalen, maar het gaat mij om het principe. Er wordt zo makkelijk gedacht door de heren en dames CBR, maar er wordt vergeten dat je in Nederland voor het behalen van je motorrijbewijs al snel minimaal 1250-1500 euro kwijt bent. En iedere keer als je zakt kost het je 230 euro + 4 lessen. Dat is toch al snel bijna 350-400 euro per keer. Als ik nu weer zou willen beginnen, moet ik eerst weer opnieuw AVB doen, kost me ook weer minimaal een paar honderd euro. Als er nou een goede beoordelingsmethodiek zou zijn, waaruit gewoon duidelijk blijkt of je wel of niet klaar bent om de weg op te gaan met de motor, dan zou ik er niet zo een problemen mee hebben. Maar het huidige systeem is zo willekeurig als maar kan. Ik snap ook niet, dat het CBR niet begint met een syteem waar de rijschool kan bepalen of iemand klaar is om de weg op te gaan. Het is nu een momentopname die zo zenuwslopend kan zijn voor mensen, dat ze daardoor juist fouten gaan maken. Een instructeur van een rijschool ziet dat. Die flapdrol van het CBR kent je niet en ziet dat dus niet en heeft ook nog eens ongedefinieerde beoordelingscriteria. Ik heb 1 maal het lijstje gezien, maar daar stonden allemaal dingen op waar ik me totaal niet in kon vinden. Kom op zeg, ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs en dan doodleuk tegen me zeggen, dat ik niet naar links kijk. In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen. Nou bij mij is het gelukt, voorlopig voor mij geen motor!
Nederland is ook één van de landen waar de drukte op de weg het grootste is. Ik denk dat het goed is om mensen goed te selecteren voor ze op de weg mogen. Met de auto vind ik dat ze hier soms te soepel mee om gaan, omdat je tegenwoordig nauwelijks zonder dit vervoersmiddel kunt. Maar als motorrijder ben je super kwetsbaar.. dus wat mij betreft mag een beetje angst aanjagen en ontmoediging wel worden toegepast in het belang van de veiligheid.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:26 schreef Robar het volgende:
In ieder ander land op deze planeet had ik allang mijn motorrijbewijs gehaald, maar in Nederland denkt men iedereen die de weg op wil te moeten ontmoedigen.
Als mijn instructeur nou dezelfde indruk had gehad, dan had ik er iets meer mee kunnen leven, maar beide keren zag zij het ook niet aankomen. Voor mezelf heb ik niets meer te bewijzen. als ik zak op verkeersinzicht, dan hadden ze maar gelijk ook mijn autorijbewijs af moeten nemen. En omdat ik al 10 jaar incidentloos autorijdt vind ik dat ik van mezelf kan zeggen, dat ik verkeersinzicht heb. Als je als examinator ook geen duidelijke argumenten kunt geven ben je voor mij volstrekt willekeurig aan het selecteren.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:31 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Maar de vraag is of je als lesser zelf in staat bent jezelf te beoordelen? Je moet een bepaalde indruk achterlaten bij de examinator, dat je overal goed hebt gekeken -en dus misschien iets overdreven- en dat je situaties goed in kan schatten door daar o.a. plaats op de weg en snelheid op aan te passen. Dat zie je zelf door je eigen helm, maar hij ziet dat van een afstandje in een auto. Maar blijkbaar heb je niet de indruk achtergelaten bij het CBR (examinator) dat ze je op de motor de weg op laten.
Ik denk dat je voor jezelf het ook een plaats moet kunnen geven, en gewoon weer verder moet gaan en jezelf bewijzen door te laten zien dat je het kan. En als daar 4 examens voor nodig zijn, dan is dat maar zo.
Blijkbaar werkt dit systeem ergens wel..
-Beetje inzicht helpt zeker mee maar hou je er niet te zeer aan vast. Het gaat er straks om wat je met de motor kan en je zal zien dat het heel anders is. Aantal rijlessen is heel erg afhankelijk van verschillende dingen. Stuk of 24 enkel (12 dubbel) is gemiddeld volgens mij.quote:Op woensdag 31 maart 2010 08:13 schreef justmattie het volgende:
- Hoeveel rijlessen is een beetje gemiddeld nodig? Ik rij nu 3 jaar auto dus inzicht in het verkeer is er (al zal dat voor een motor anders zijn)
- Moet je ook gewoon theorie-examen doen als je al een autorijbewijs hebt?
Heb beide meegemaakt, instructeur probeerde wel altijd 2tallen in te plannen maar lukte dat niet ging je gewoon alleen lessen (tegen de normale prijs)quote:Op woensdag 31 maart 2010 08:45 schreef justmattie het volgende:
Oke thanks, verschilt het theorie-examen voor een auto en motor zo veel dan?
En wat is meer aan te raden, alleen les of met nog 1. Wanneer je met z'n tweeen rijdt is het per les al gauw 15 euro goedkoper.
quote:Op donderdag 8 april 2010 11:42 schreef DoimeN het volgende:
Bummer man, hebben jullie geen last van biceps + polsen en shizzle?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |