I know, maar de 25 kw die de rijschool heeft staan is nou ook niet echt je van het, bovendien moet je die toch anders bedienen dan een vanaf 35kw (zoals de 500 cc waar ik op les).quote:Op woensdag 16 juni 2010 20:13 schreef BertV het volgende:
[..]
Je mag na 2 jaar 25kw gewoon alles rijden. Er is (tegenwoordig) een groot aanbod van afgevoerde motoren op 25kw.
Na een stuk of 12 snelle en exotische motoren te hebben gehad kan ik je vertellen dat je de grootste lol niet in een motor moet zoeken maar in het rijden zelf.
Ik heb mijn AVB ook op een lichte motor gereden. Met duo-lessen wisselt het ook nog wel eens tussen licht en zwaar. Als je met je examen maar op een zware motor rijdtquote:Op donderdag 17 juni 2010 08:50 schreef Mickeys het volgende:
[..]
I know, maar de 25 kw die de rijschool heeft staan is nou ook niet echt je van het, bovendien moet je die toch anders bedienen dan een vanaf 35kw (zoals de 500 cc waar ik op les).
Ik wil gewoon gaan overleggen met de rijschoolhouder of het mogelijk is om bijvoorbeeld, als het niet te duur is, 1 motor voor mijn lengte aan te passen/te verlagen. Als ik het niet vraag weet ik zeker dat het niet gebeurd.
Anders bedienen?quote:Op donderdag 17 juni 2010 08:50 schreef Mickeys het volgende:
[..]
I know, maar de 25 kw die de rijschool heeft staan is nou ook niet echt je van het, bovendien moet je die toch anders bedienen dan een vanaf 35kw (zoals de 500 cc waar ik op les).
Als je op een 250 een halve draai links of rechtom doet, dan zul je die in zijn 2 doen. Probeer dat maar eens op een 500cc.. zeker weten dat je op je m**l gaat. Dus ja, dat is anders bedienen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:22 schreef BertV het volgende:
[..]
Anders bedienen?![]()
Je kunt natuurlijk proberen om het (heel) goed onder de knie te krijgen op een cb250.
Vervolgens herhaal je hetzelfde kunstje vrij makkelijk op een cb500, zelfs al is ie te groot.
CB is gewoon een type Honda.quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:52 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Als je op een 250 een halve draai links of rechtom doet, dan zul je die in zijn 2 doen. Probeer dat maar eens op een 500cc.. zeker weten dat je op je m**l gaat. Dus ja, dat is anders bedienen.
Gefeliciteerd!!! op naar je AVDquote:Op donderdag 17 juni 2010 15:22 schreef Jac0bus het volgende:
AVB gehaald vannochtendRedelijk eenvoudig ook nog.
Zekers, vanaf nu geen saai pionnetjes meer en alleen maar de weg opquote:
Niet te vergeten: ultieme pech tijdens je afrijden. Zal je altijd zienquote:Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef NutKees het volgende:
Onderschat AVD niet, ik dacht dat het een makkie zou worden na het halen van mijn voertuigbeheersing. AVB is vrij recht-toe recht-aan, maar nu gaan er veel meer variabelen spelen: inzicht, besluitvaardigheid, voertuigcontrole, en als ergste de examinator natuurlijk.
Inzicht geen probleem, al meerdere keren gehoord van de instructeur dat ik de zaken soms nog eerder door heb dan hijzelf (fractie eerder dus)quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef NutKees het volgende:
Onderschat AVD niet, ik dacht dat het een makkie zou worden na het halen van mijn voertuigbeheersing. AVB is vrij recht-toe recht-aan, maar nu gaan er veel meer variabelen spelen: inzicht, besluitvaardigheid, voertuigcontrole, en als ergste de examinator natuurlijk.
Jah, tuurlijk is een pakket handig. Dat had ik bij mijn auto ook. Ik kreeg een soort 'voorkeursbehandeling' over mensen die geen pakket hadden. Gewoon omdat je al betaald heb. Maar ik ben gewoon heel erg bang dat ik voor meer lessen ga betalen als dat ik misschien nodig heb. Hoe bedoel je dat ervaring met autorijden in je nadeel kan werken?quote:Op maandag 28 juni 2010 11:53 schreef Mickeys het volgende:
@cmck een pakket is wel handig, maar hoeveel lessen je nodig zult hebben staat niet van te voren vast. Bij mijn rijschool kun je ook een pakket kopen. Welke maakt niet uit. Als ik minder lessen nodig zou hebben, dan zou ik geld terug krijgen (42 euro per uur) en als ik meer nodig heb betaal ik bij (ook 42 euro per uur). Normaal zou een uurles 46 euro kosten. Het kan dus heel schappelijk geregeld worden. Helaas zit deze rijschool voor jou in Lelystad, maar er zullen ook wel rijscholen te vinden zijn in Haarlem die bij jouw behoeften aansluiten.
Motorrijden is idd 'totaal' anders dan autorijden, maar als je al ervaring hebt met autorijden, dan kan dat je wel ietwat helpen, maar ook in je nadeel werken.
Tijdens de lessen kun je gebruik maken van de kleding en andere attributen van de rijschool. Dat behoort bij je lesgeld in te zitten.
Als je geslaagd bent, dan is het je persoonlijke voorkeur voor wat voor motor je wilt hebben. Dat is niet op de voorhand te zeggen. De een wil een sportieve en een andere een toerfiets. Dat is wat jij prettig vind.
Succes iig!!
Ik heb als starter een Suzuki Bandit 600 gekocht. Qua model is dit een mooie beginnersmotor, vanwege de neutrale balhoofdhoek. Bij sportmotoren is deze hoek klein, bij choppers erg groot. De Bandit zit er mooi tussenin. Daarnaast kun je er heerlijke bochtjes mee maken, hij valt heerlijk de bocht in alsof je op een fiets zit. Qua vermogen kom je ook niks te kort. Met 86 PK heb je er de eerste jaren wel genoeg aan.quote:Op maandag 28 juni 2010 10:34 schreef cmck het volgende:
- In hoeverre moet je die verkooppraatjes van rijscholen geloven? Ik heb nu bijvoorbeeld iets meer dan 3 jaar mijn B-rijbewijs + ruim 80.00 km rij-ervaring en ik lees op sommige sites dat dit niets uitmaakt omdat motorrijden totaal iets anders is dan autorijden en dat je toch echt wel een volledig 25 lessen pakket moet kopen. Klinkt aan een kant logisch, maar aan de andere kant: een voorrangsbord blifjt een voorrangsbord en een rood stoplicht blijft nog steeds stoppen.
- Moet je tijdens het lessen zelf zorgen voor uitrusting (laarzen, pak, helm etc.)
- Als je geslaagd ben kan ik een motor kopen (). Nu zijn er zware motors, lichte motors, motors waarbij je wat naar voren leunt, of niet, huis-tuin-keuken motors, tourmotors. Maar wat is nou eigenlijk een goede 'startmotor'. Daarmee bedoel ik gewoon een soort verkapte 'all-round' motor die van alles een beetje wat heeft en die je eigenlijk een beetje kan gebruiken om uit te zoeken wat bij je past.
Groetjes,
cmck
Inzicht bijvoorbeeld. Als je in een auto bijvoorbeeld een rotonde neemt, dan weet je bijna zeker dat iemand anders de rotonde niet op rijd als jij er aankomt in een auto. Als je op een motor zit, ben je stukken kwetsbaarder en vermoedelijk slechter te zien en scheurt die andere autorijder gewoon de rotonde op. Heb het zelf meegemaakt op de motor, vraagt ander inzicht dan als je auto rijdt. Maar dat is slecht 1 voorbeeld. Zo zijn er denk ik wel veel meer te bedenken, maar dat kan je rijschoolinstructeur je beter uitleggen. Mijn instructeur gaf aan dat het in je voordeel maar ook in je nadeel kan werken als je al een autorijbewijs hebt en ik denk dat die daar echt wel gelijk in heeft.quote:Op maandag 28 juni 2010 12:37 schreef cmck het volgende:
[..]
-knip-
Hoe bedoel je dat ervaring met autorijden in je nadeel kan werken?
quote:Op maandag 28 juni 2010 20:11 schreef Miriampje het volgende:
Ongemerkt leer je dingen verkeerd aan tijdens het autorijden die je weer opnieuw goed moet aanleren tijdens je motor lessen. Wat ook wel weer je auto rijden verbeterd. Ik kwam er zo achter dat ik bijna niet meer in de dode hoek keek. De meeste lessen heb ik besteed aan motorgevoel en bijzondere verrichtingen. Ik had nog nooit op een scooter oid gereden dus daar moest ik veel aan werken. Ook was ik soms te voorzichtig of angstig en dat kan er alleen met goede ervaringen eruit gehaald worden.
Ik heb dit weekend de Suzuki Gs500e gekocht. Voor mij de motor die voldoend aan de eisen van een startmotor: licht, wendbaar, degelijk en niet te duur.
[ afbeelding ]
Paar weken geleden me rijbewijs gehaald. Vorige week me eerste motor opgehaaldquote:Op donderdag 17 juni 2010 12:11 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Voor iedereen die een motor koopt na het halen van z'n rijbewijs: oefen de avb-oefeningen nog eens, 8-jes draaien met een supersport is toch wel apart in vergelijking met een cb500'tje
leuke beginners bikequote:Op woensdag 30 juni 2010 22:58 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Paar weken geleden me rijbewijs gehaald. Vorige week me eerste motor opgehaald
[ afbeelding ]
Zal ze eens oefenen
Ik zag op marktplaats dat MB'tjes ook al een soort van klassiekerstatus hebben, gezien de vraagprijs van velenquote:Op donderdag 1 juli 2010 00:12 schreef Meddo het volgende:
Ik vind het nutteloos eigenlijk![]()
Ik heb in de eerste les het principe van het schakelen geleerd (naast het rijden/remmen e.d.) en vervolgens pas je dat elk ritje naar het oefenterrein, en ook tijdens de oefeningen zelf, toe. En ik had geen enkele ervaring.
Schakelbrommers zijn over het algemeen ook veel lichter en wendbaarder dan je lesmotor dus of je daar veel profijt van hebt...
Een motor bedienen is de moeite niet, dat heb je inderdaad zo onder de knie. En een brommer weegt misschien wel 100 kg minderquote:Op donderdag 1 juli 2010 00:12 schreef Meddo het volgende:
Ik vind het nutteloos eigenlijk![]()
Ik heb in de eerste les het principe van het schakelen geleerd (naast het rijden/remmen e.d.) en vervolgens pas je dat elk ritje naar het oefenterrein, en ook tijdens de oefeningen zelf, toe. En ik had geen enkele ervaring.
Schakelbrommers zijn over het algemeen ook veel lichter en wendbaarder dan je lesmotor dus of je daar veel profijt van hebt...
Totaal nutteloos. Schakelen heb je zo geleerd en kwa verrichtingen is het echt appels en peren. Niet doen dus.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:04 schreef tjoptjop het volgende:
Is het aan te raden een cheape schakelbrommer te kopen en daar alvast die verrichtingen/schakelen op te gaan oefenen om dat lesgeld uit te sparenOf is dat verkeerd bezuinigen/nutteloos
nee, maar in het donker kan/mag je natuurlijk niet verder rijden met kapotte verlichting.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:24 schreef retuow82 het volgende:
Even een vraagje aan de theorie leerlingen hier, ik ben toch benieuwd:
In de auto moet je een setje reservelampen hebben, moet je dit op de motor ook bij je hebben?
Dan had je de vraag helemaal niet mogen beantwoorden!quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:25 schreef BertV het volgende:
[..]
nee, maar in het donker kan/mag je natuurlijk niet verder rijden met kapotte verlichting.
oh, ik ben geen leerling meer.![]()
Had ik ook, 2007 versie dan. Zat wel goed dacht ikquote:Op donderdag 1 juli 2010 11:37 schreef Meddo het volgende:
Heb ook een oude versie (2006) van Vekabest gehad maar dat was helemaal niksM
Ik was er wel foutloos mee geslaagd hoorquote:Op donderdag 1 juli 2010 13:00 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Had ik ook, 2007 versie dan. Zat wel goed dacht ikGewoon op gezakt met theorie
Daarna gewoon een anwb versie gehaald en die was prima
je hebt voor de iPhone een CBR app. Ideaalquote:Op donderdag 1 juli 2010 09:12 schreef oshiro het volgende:
Heeft iemand nog een tip wat betreft theorieboeken? Wat is goed, wat is slecht, wat is goed geprijsd?
Thanks voor je advies!quote:Op maandag 28 juni 2010 13:37 schreef crossover het volgende:
[..]
Ik heb als starter een Suzuki Bandit 600 gekocht. Qua model is dit een mooie beginnersmotor, vanwege de neutrale balhoofdhoek. Bij sportmotoren is deze hoek klein, bij choppers erg groot. De Bandit zit er mooi tussenin. Daarnaast kun je er heerlijke bochtjes mee maken, hij valt heerlijk de bocht in alsof je op een fiets zit. Qua vermogen kom je ook niks te kort. Met 86 PK heb je er de eerste jaren wel genoeg aan.
Het is ook een erg mooie motor om naar je eigen smaak te upgraden en 'versieren'. Vergeleken met een Yamaha Fazer heeft ie nog meer pit ook (en veel betere remmen).
Hier de mijne
[ afbeelding ]
en een wat oudere:
[ afbeelding ]
Ook geschikt voor de iPod Touch? Niet alles blijkt op elkaar te passen... maar voor het geval ik toch weer theorie moet gaan doen.. kan het handig zijnquote:Op donderdag 1 juli 2010 20:18 schreef bodylotion het volgende:
[..]
je hebt voor de iPhone een CBR app. Ideaal
Balhoofd zit in het stuurkolom, Bandit stuurt denk ik wat scherper. Een supersport is toch een stuk stijver en moet je meer met je lichaam werken heb ik gemerktquote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:17 schreef cmck het volgende:
[..]
Thanks voor je advies!
Maar wat is een balhoofdhoek![]()
![]()
Voor de rest is vind ik die motor wel stoer trouwens. Maar ik vind die van Ker_Plunk ook wel erg mooi.
Hoe zit het eigenlijk met kleding? Maakt het erg veel uit of je een zomer-of winterpak heb? Ook hoorde ik dat je van die pakken heb waar een soort verwarming in zit waardoor je het niet koud kan krijgen. Heeft iemand daar ervaring? En waar moet je vooral op letten bij de aanschaf van een helm? Behalve dat hij past dan.
Ik ben trouwens nu nog druk op zoek naar rijscholen. Ik ga straks nog 3 weken op vakantie ga. dus hopelijk kan ik begin augustus beginnen.
Dit geeft toch in de praktijk geen problemen? Volgens mij heeft de instructeur het niet eens in de gaten.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 00:02 schreef Blossom86 het volgende:
En ik schakel steeds naar 4 ipv 3, doe iets fout maar kan mezelf er nog niet in corrigeren ofzo.
Misschien als ik wat meer rust in mijn hoofd heb.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 23:55 schreef Meddo het volgende:
Oh jammer![]()
Wil je wel ooit nog eens opnieuw beginnen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |