abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77631473

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

De Beursvloer #136: 2009 jaar van herstel 2010 van de crash
De Beursvloer #137: Waar 2010 een mooie start heeft
Beursvloer #139: Filosoferen of de AEX naar 25 of 1000 gaat!
De Beursvloer #139: Staat de grote ommekeer voor de deur?
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[[Categorie:OP]]
pi_77631518
Euhh.. hoe dat met wiki toevoegen werkt weet ik niet
pi_77631550
laatste post
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:18 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Voor de economie als geheel is het negatief, immers minder werkgelenheid voor dezelfde productie. Voor bedrijven zelf is het natuurlijk prachtig.
Mja.. is dat nu wel zo. Wellicht dat op korte termijn/populistisch zo gedacht kan worden maar op lange termijn is hogere productiviteit toch echt de drijfveer van een groeiende (en goede) economie
pi_77631598
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:26 schreef tjoptjop het volgende:
Mja.. is dat nu wel zo. Wellicht dat op korte termijn/populistisch zo gedacht kan worden maar op lange termijn is hogere productiviteit toch echt de drijfveer van een groeiende (en goede) economie
Als die hogere productiviteit gepaard gaat met eenzelfde of hogere groei van de productie is het perfect, omdat dan immers de werkgelegenheid er niet onder leid. Dit is echter neit het geval en voor de economie als totaal (vooral als je economie voor 75% of meer uit consumentenbestedingen bestaat) negatief.
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:28:00 #5
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77631615
tvp
Bedankt Hans.
pi_77631687
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:25 schreef tjoptjop het volgende:
Euhh.. hoe dat met wiki toevoegen werkt weet ik niet
Kheb m in de lijst gezet
pi_77631717
tarp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:33:39 #8
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_77631830
Wiki is goed gelukt
pi_77631854
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:33 schreef PiRANiA het volgende:
Wiki is goed gelukt
Dank
pi_77632036
terugvindonzin

[ Bericht 98% gewijzigd door tony_clifton- op 04-02-2010 15:49:55 ]
pi_77632199
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:27 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Als die hogere productiviteit gepaard gaat met eenzelfde of hogere groei van de productie is het perfect, omdat dan immers de werkgelegenheid er niet onder leid. Dit is echter neit het geval en voor de economie als totaal (vooral als je economie voor 75% of meer uit consumentenbestedingen bestaat) negatief.
quote:
De toename van de arbeidsproductiviteit exclusief landbouw kwam uit op 6,2% op jaarbasis, terwijl door economen was gerekend op een stijging van 7,0%.
Denk dat het gewoon komt omdat het lager is dan verwacht werd. En niet omdat de productiviteit an sich gestegen is
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:51:37 #12
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_77632404
tvp
pi_77632526
Tvp
"Ik was enorm nerveus in de wedstrijd tegen ‘zero-twenty’. Zij speelde geen faire wedstrijd, noem het ‘dirty’. Ze huilden als kleine baby’s op het veld."
-je webicon was 325Kb groot, niet terugplaatsen-
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 15:55:34 #14
862 Arcee
Look closer
pi_77632546
De dag wordt nog roder.

ING -6%. Levert de winst van de afgelopen week weer in.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77632634
Tijd voor een turbo long 325

edit: heheh toch er doorheen
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_77632698
tvp
Dirty politicians, Dirty judges and Dirty cops...
Who's the real CRIMINAL?!
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:03:44 #17
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77632884
-2,3
Bedankt Hans.
pi_77632945
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:55 schreef Arcee het volgende:
De dag wordt nog roder.

ING -6%. Levert de winst van de afgelopen week weer in.
Heeft Wouter Bos net wat verteld in dat verhoor ofzo waardoor het -6% is (heb het hele verhoor niet gevolgd )

edit: ook behoorlijk volume t.o.v. de rest van de week
pi_77633073
Hoop net dat er iemand op de verkeerde knop geduwd heeft bij 5AB...
pi_77633382
hehe amai amai amai..en dan moet 26-02 nog komen Het wordt een mooie maand. -2.88%
pi_77633448
ING -7% totale paniek lijkt toe te slaan Ik snap niet dat er nu nog überhaupt bieders in het orderboek zitten, zeker al die babyboomers die hun aandelen per 10 stuks inkopen
pi_77633478
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:17 schreef TeringHenkie het volgende:
ING -7% totale paniek lijkt toe te slaan Ik snap niet dat er nu nog überhaupt bieders in het orderboek zitten, zeker al die babyboomers die hun aandelen per 10 stuks inkopen
Bij -7 kan je al wel speculeren op een technische correctie, niet?
pi_77633526
Zorgen over griekeland en portugal drukken de beurzen nog wat verder omlaag.

VDG kan zo maar is goed zitten met zijn verwachting AEX 322/320 vrijdag
quote:
donderdag/vrijdag verwacht ik 322-320.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 16:20:28 #24
862 Arcee
Look closer
pi_77633565
quote:
En met hoog volume.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77633585
poeheetvp
it's better to burn out than to fade away...
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:21:45 #26
66186 foetre
pi_77633617
quote:
Ik ga gewoon lekker bijkopen
pi_77633814
Zal de dow onder de 10.000 gaan vandaag>?<
pi_77634310
Wow... ff werken & meteen 2% verder de min in...
pi_77634480
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:27 schreef Rijk_zonder_werken het volgende:
Zal de dow onder de 10.000 gaan vandaag>?<
pi_77634509
Troep moet fors inleveren (ING,TT,SNS)
pi_77634780
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:41 schreef RvLaak het volgende:
Wow... ff werken & meteen 2% verder de min in...
precies mijn gedachte...
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:59:35 #32
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77634961
Hebben we het yearlow 2010 aangetikt?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_77634988
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:59 schreef Zero2Nine het volgende:
Yup eind februari nog lager
pi_77635043
Zo, op huus an...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 17:01:47 #35
862 Arcee
Look closer
pi_77635049
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:59 schreef Zero2Nine het volgende:
Plaats hier uw tvp: De Highs en Lows van de AEX.
pi_77635192
mmm... short overnight gaan!? ik twijfel...
pi_77635234
TVP
pi_77635840
Klopte de voorspelling van VdG toch aardig
pi_77635984
Het leukste om te zien op dagen als deze is de goud en zilver prijs.
pi_77636127
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:26 schreef M.Melandri het volgende:
Klopte de voorspelling van VdG toch aardig
Hij is trouwens wel de grote afwezige in dit topic.
pi_77636238
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:35 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Hij is trouwens wel de grote afwezige in dit topic.
Het siert hem wel dat hij niet zijn gelijk komt halen toch, na gisteren nog belachelijk gemaakt te worden?
pi_77636377
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:40 schreef sintesi het volgende:

[..]

Het siert hem wel dat hij niet zijn gelijk komt halen toch, na gisteren nog belachelijk gemaakt te worden?
fooled by randomness noemen we zoiets in de beleggerswereld.
pi_77636443
zo dat is weer 50% in 24 uur :d
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_77636461
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:40 schreef sintesi het volgende:
Zelfs vandaag nog! Ik vond die schertsende opmerkingen in zijn richting meer weg hebben van mensen die hun gelijk komen halen.

Terecht ook dat tony_clifton- er iets van zei.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 17:51:14 #46
862 Arcee
Look closer
pi_77636560
WS is nog verder gezakt na het slot van Damrak.

Dow op 10,039.14, bijna onder de 10.000.
pi_77636592
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:48 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zelfs vandaag nog! Ik vond die schertsende opmerkingen in zijn richting meer weg hebben van mensen die hun gelijk komen halen.
Die gemaakte opmerking van mij is denk ik uit zijn (bedoelde) context gehaald en ik bied mijn excuses ervoor aan mocht dat zo zijn. Het was geen persoonlijke aanval, meer op het geloof in EW.
pi_77636688
Voor sluiting mijn weekputs eruitgegooid met rendement van 200%, ik verwacht komende dagen nog lager richting 320 wellicht maar het grootste deel van de KT daling is geweest m.i.
pi_77636830
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:55 schreef Vandergeld het volgende:
Voor sluiting mijn weekputs eruitgegooid met rendement van 200%, ik verwacht komende dagen nog lager richting 320 wellicht maar het grootste deel van de KT daling is geweest m.i.
Hoop dat je gelijk hebt

Las daarnet iets van EW dat de dollar (KT?) op weg is naar de 1,31. Is dat ook jouw visie?
pi_77636950
AEX voldoet al aan minimale eisen voor de daling, maar vooral de DAX verwacht ik dat die nogal wat verder wegzakt omdat die nog bijna niet onder bodem van golf 3 zit. Daarna verwacht ik een herstel van 1-2 weken

pi_77636978
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:00 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Hoop dat je gelijk hebt

Las daarnet iets van EW dat de dollar (KT?) op weg is naar de 1,31. Is dat ook jouw visie?
Ja, ik verwacht een versnelling van de daling van de eur/usd met af en toe een opleving, voorlopig blijf ik daar short op zitten, net als op zilver wat meestal nog extra hard daalt als eur/usd daalt.
pi_77636993
Ik ben wel benieuwd of de Dow de 10.000 gaat halen. Het is toch een psychologische barrière...
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:52 schreef piepeloi55 het volgende:
Die gemaakte opmerking van mij is denk ik uit zijn (bedoelde) context gehaald en ik bied mijn excuses ervoor aan mocht dat zo zijn. Het was geen persoonlijke aanval, meer op het geloof in EW.
Uiteindelijk heeft de markt gelijk, toch?
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:55 schreef Vandergeld het volgende:
Mooie winst!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 18:08:00 #53
862 Arcee
Look closer
pi_77637065
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:06 schreef lyolyrc het volgende:
Ik ben wel benieuwd of de Dow de 10.000 gaat halen. Het is toch een psychologische barrière...
Laatste keer dat we daar onder zaten was 6 november vorig jaar.
pi_77637427
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:52 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Je reactie klonk meer als persoonlijke aanval als een aanval op EW, probeer de volgende keer een discussie te starten welke manier jij beter vind werken en waarom, dan komen we verder in dit topic IMHO.
  donderdag 4 februari 2010 @ 18:25:42 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77637629
Zo, ik ben vanmorgen weer geland in de UK
Weinig gemist zo te zien, de markt gaat al maandenlang per saldo zijwaards.

Shiller P/E plaatje net even bijgewerkt met de laatste S&P earnings data enzo. De markt is reteduur op dit niveau (blauwe diamantje).

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77637951
Handelen hier wel eens mensen in EUR/USD opties? Lekkere hefboom, alleen soms verdwijnen de quotes spontaan
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:22:30 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77639575
Nou, dat was wel een rode dag vandaag! Vooral met mijn porto.
The End Times are wild
pi_77639793
Welkom terug weer Selang

Al aardig hersteld van je ongeluk?
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:28:55 #59
66186 foetre
pi_77639859
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:22 schreef LXIV het volgende:
Nou, dat was wel een rode dag vandaag! Vooral met mijn porto.
Hier ook verlies van 5% op m'n hele porto
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:33:04 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77640039
Hier 8% (veel ING en ook nog geschreven puts!) Het zijn mijn obligaties die de schade binnen de perken houden!

Maar goed. Mijn porto is ingericht op een aex voor 2010 tussen de 300 en 360, dus zo'n ramp is het niet!
The End Times are wild
pi_77640682
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:25 schreef SeLang het volgende:
Shiller P/E plaatje net even bijgewerkt met de laatste S&P earnings data enzo. De markt is reteduur op dit niveau (blauwe diamantje).
Welkom terug en bedankt voor de Shiller P/E update. Ik gebruik dit als indicator voor de markt, maar volgens mij wordt het nergens op het web systematisch bijgehouden.
pi_77640771
Welcome back Selang!

je puts zullen flink gaar zijn lxiv
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:58:44 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77641194
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:27 schreef tjoptjop het volgende:
Welkom terug weer Selang

De laatste week kon ik weer aardig lopen en zwemmen
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:09:38 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77641700
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:46 schreef jaco het volgende:

[..]

Welkom terug en bedankt voor de Shiller P/E update. Ik gebruik dit als indicator voor de markt, maar volgens mij wordt het nergens op het web systematisch bijgehouden.
Ik zal hier wel af en toe een bijgewerkt plaatje posten. Maar in principe verandert het beeld toch niet zo snel omdat de Shiller P/E een inflatie gecorrigeerd 10-jaars gemiddelde van de earnings gebruikt en dat verandert maar traag. De Shiller earnings voor de S&P500 bedragen nu ca $55 en ongeacht wat er in de nabije toekomst aan earnings wordt gerapporteerd zal dat getal zal dus niet zo sterk veranderen. Je kunt dus een snelle schatting maken van de Shiller P/E door gewoon de S&P500 te delen door $55. Dus de huidige stand is ca 20 (historisch gemiddelde is 16.35, 1982 bodem was 6.1).
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:23:44 #65
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77642385
tvp
The more debt, the better
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:30:23 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77642720
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar in principe verandert het beeld toch niet zo snel omdat de Shiller P/E een inflatie gecorrigeerd 10-jaars gemiddelde van de earnings gebruikt en dat verandert maar traag.
Wat wel de zwakte is van een 10-jaars gemiddelde is dat deze in recessies/depressies een veel te optimistisch beeld geeft.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:17:28 #67
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_77644857
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zal hier wel af en toe een bijgewerkt plaatje posten. Maar in principe verandert het beeld toch niet zo snel omdat de Shiller P/E een inflatie gecorrigeerd 10-jaars gemiddelde van de earnings gebruikt en dat verandert maar traag. De Shiller earnings voor de S&P500 bedragen nu ca $55 en ongeacht wat er in de nabije toekomst aan earnings wordt gerapporteerd zal dat getal zal dus niet zo sterk veranderen. Je kunt dus een snelle schatting maken van de Shiller P/E door gewoon de S&P500 te delen door $55. Dus de huidige stand is ca 20 (historisch gemiddelde is 16.35, 1982 bodem was 6.1).
Hoe bereken je die Shiller P/E eigenlijk? Ik snap de P/E-ratio (koers/winst-verhouding dus), maar die Shiller snap ik niet en de 10 jaars gemiddelde ook niet echt. Een scherpe koersval kan toch tot een (kortstondig) koopmoment leiden?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 21:20:17 #68
862 Arcee
Look closer
pi_77644972
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:08 schreef Arcee het volgende:
Laatste keer dat we daar onder zaten was 6 november vorig jaar.
Dow op 10.017 nu.
pi_77645018
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:20 schreef Arcee het volgende:
Dow op 10022 nu.
We naderen de 10.000 inderdaad, wellicht morgen/maandag onder de 10.000 maar daarna verwacht ik toch wel dat we nog een keer richting 10400 gaan.
pi_77645144
10000
"Ik was enorm nerveus in de wedstrijd tegen ‘zero-twenty’. Zij speelde geen faire wedstrijd, noem het ‘dirty’. Ze huilden als kleine baby’s op het veld."
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 21:37:30 #71
862 Arcee
Look closer
pi_77645788
10.013, het komt nu echt dichtbij.
pi_77645812
Waarom is de beurs zo hard gezakt?
BlaBlaBla
pi_77645853
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:37 schreef Soldier2000 het volgende:
Waarom is de beurs zo hard gezakt?
Waarom is de beurs het afgelopen jaar zo hard gestegen?
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:45:17 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77646202
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:17 schreef Goverman het volgende:

[..]

Hoe bereken je die Shiller P/E eigenlijk? Ik snap de P/E-ratio (koers/winst-verhouding dus), maar die Shiller snap ik niet en de 10 jaars gemiddelde ook niet echt. Een scherpe koersval kan toch tot een (kortstondig) koopmoment leiden?
Misschien maakt dit (oude) topic het wat duidelijker:
S&P500 bedrijfswinsten en waardering
Mijn reisverslagen
pi_77646306
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:38 schreef Babovic het volgende:

[..]

Waarom is de beurs het afgelopen jaar zo hard gestegen?
Vandaag, daar is toch wel een reden voor?
BlaBlaBla
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:47:25 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77646336
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat wel de zwakte is van een 10-jaars gemiddelde is dat deze in recessies/depressies een veel te optimistisch beeld geeft.
Het idee is juist dat je kijkt naar min of meer sustainable winsten. Zie ook dit topic:
S&P500 bedrijfswinsten en waardering
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 21:58:19 #77
862 Arcee
Look closer
pi_77646916
Dow tikte 9999.99 aan, dat is nog eens met je teen in het water.
pi_77646975
  Redactie Frontpage donderdag 4 februari 2010 @ 21:59:34 #79
4530 crew  Crazy Harry
pi_77646982
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:58 schreef Arcee het volgende:
Dow tikte 9999.99 aan, dat is nog eens met je teen in het water.
spanuuunnnd
Dalijk de eindveiling met nog een lekkere volume. Ik ben benieuwd

ik zie 9998
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:00:34 #80
862 Arcee
Look closer
pi_77647030
9,998.03 net.
pi_77647045
ben blij dat ik mijn series nog een dagje langer vast heb gehouden dit wordt lachen morgen in amateur hour
pi_77647081
999999 owjah!
  Redactie Frontpage donderdag 4 februari 2010 @ 22:01:49 #83
4530 crew  Crazy Harry
pi_77647099
ik heb een screenshot van 9999,99
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_77647115
10002
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:02:33 #85
862 Arcee
Look closer
pi_77647141
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:01 schreef Crazy Harry het volgende:
ik heb een screenshot van 9999,99
Ik ook.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:02:47 #86
862 Arcee
Look closer
pi_77647149
Damn, toch nog boven de 10.000 gesloten!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:03:15 #87
862 Arcee
Look closer
pi_77647178
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:02 schreef Arcee het volgende:
Ik ook.
Alleen qua range, trouwens. Niet qua actuele stand.
pi_77647256
morgen -1% openen afstort tot 1.5%?
  Redactie Frontpage donderdag 4 februari 2010 @ 22:05:11 #89
4530 crew  Crazy Harry
pi_77647299
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:03 schreef Arcee het volgende:
Alleen qua range, trouwens. Niet qua actuele stand.
Oh, ik daadwerkelijk als stand
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:07:23 #90
862 Arcee
Look closer
pi_77647429
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:05 schreef Crazy Harry het volgende:
Oh, ik daadwerkelijk als stand
Oh, ik heb 9,999.69 wel, dus daar shop ik zo 9,999.99 van.

Maar dat zal ik niet doen.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:22:30 #91
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77648332
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:04 schreef edwinh het volgende:
Het is te hopen want de Amerikaanse futures wijzen al weer op een hogere opening. Terwijl Europa gemiddeld rond de -0.5% staat sinds sluiting.
Never change a winning formula
pi_77648861
quote:
Als dat gebeurd ga ik waarschijnlijk voor 1/2 van de winst op mijn weekputs calls kopen voor volgende week.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:32:31 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77648920
quote:
Dat wordt te gek. Zal de boel eens omhoog toveren voor morgen. Ik ga voor > 2,5%
The End Times are wild
pi_77649060
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:31 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Als dat gebeurd ga ik waarschijnlijk voor 1/2 van de winst op mijn weekputs calls kopen voor volgende week.
Kans zit er wel in, FTI nu op 320 (aex321). We zullen wel weer een flinke beweging krijgen met job cijfers om half 3.
pi_77651158
-3,88% bij mij, dat ging nog eens hard vandaag
pi_77651811
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:46 schreef jaco het volgende:
maar volgens mij wordt het nergens op het web systematisch bijgehouden.
Oh jawel hoor. De theorie van Shiller is enorm bekend maar ik heb alleen SeLang de definitie van delen door eigen gemiddelde zien gebruiken. Kun je overigens ook gewoon zelf in excel klussen. Mijn datafeed komt van multpl (die updaten het realtime maar de waarden worden wel berekend op de laatst bekende Shiller-earnings)

Enige data die wel de moeite waard zijn om dagelijks veranderd te zien worden zijn imo de dividendyield en 10-year treasury yield. Shiller P/E earnings ga ik pas weer nauwlettend in de gaten houden als we weer op extreme waarden zitten.
S&P500 P/E

S&P500 dividend yield (handig)

10-year treasury yield (enorm handig)

SeLang is weer terug en iedereen praat weer over Shiller etc...
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_77651935
En ohja, als je soms even vergeet waarom het crisis is..

US Unemployment Rate

Greece
  Redactie Frontpage vrijdag 5 februari 2010 @ 00:06:31 #98
4530 crew  Crazy Harry
pi_77653383
Oeh! Zie dat knikje, die komt vaak terug net voor een omdraai.
Op basis van TA morgen dus een omdraai?
pi_77653554
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:06 schreef Crazy Harry het volgende:
Oeh! Zie dat knikje, die komt vaak terug net voor een omdraai.
Wat voor knik?
quote:
Op basis van TA morgen dus een omdraai?
Op basis van welke TA?
Greece
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 00:13:48 #100
862 Arcee
Look closer
pi_77653613
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:11 schreef Mendeljev het volgende:
Wat voor knik?
Dit idd.
pi_77658010
Ben benieuwd wat de dag van vandaag gaat brengen... Dalen we verder, of stijgen we...
pi_77658114
Ik vrees het ergste. Denk niet dat er goede cijfers te zien zullen zijn:

8:30am USD Non-Farm Employment Change x 10K -85K
8:30am USD Unemployment Rate x 10.0% 10.0%
8:30am USD Average Hourly Earnings m/m x 0.2% 0.2%
  vrijdag 5 februari 2010 @ 09:07:49 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77658520
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 23:30 schreef Mendeljev het volgende:

De theorie van Shiller is enorm bekend maar ik heb alleen SeLang de definitie van delen door eigen gemiddelde zien gebruiken.
Door te delen door eigen lange termijn gemiddelde krijg je niet echt een andere definitie maar het plaatje wordt wat makkelijker af te lezen imo omdat je direct kunt zien of je historisch gezien een 'hoge' (>1) of 'lage' (<1) waardering hebt. Je gebruikt een Shiller P/E om te vergelijken met historische trend, niet om de absolute waarde te weten (die heeft weinig betekenis) dus normeren op 1 door te delen door eigen gemiddelde is logisch. Maar afgezien van de schaal kun je de plaatjes dan nog steeds exact op elkaar leggen.

Wat ik ook anders doe is dat ik een logarithmische schaal gebruik. Een lineaire schaal geeft een vertekend beeld want een verandering van bijvoorbeeld 5 naar 10 lijkt in het conventionele plaatje even belangrijk als een verandering van 20 naar 25 terwijl voor de eerste een verandering van koers of earnings nodig is van 100% en voor de tweede slechts 25%. Dit geeft mijn plaatje wel een andere look dan het conventionele (lineaire) plaatje maar het is veel duidelijker. Een lineaire schaal geeft een misleidend beeld, net zoals koersgrafieken met een lineaire schaal dat ook doen.

Een andere aanpassing die ik nog niet heb gedaan maar eigenlijk wel zou moeten is om in plaats van te normeren op eigen lange termijn historisch gemiddelde te normeren op de mediaan. Want nu lijkt het plaatje eigenlijk iets te optimistisch omdat hoge waarderingen zwaarder wegen in het gemiddelde dan lage waarderingen. Als je dat doet dan komt de '1'-lijn op ongeveer 0,96 te liggen. Geen enorm verschil, maar toch.

Anyway, uiteindelijk is mijn data exact hetzelfde. Alleen is mijn plaatje makkelijker af te lezen en minder vertekend. Maar de conclusies die je trekt over 'overwaardering' of 'onderwaardering' zijn exact hetzelfde. Het is belangrijk dat daar geen misverstand over bestaat. Het verschil tussen de plaatjes is alleen hoe je de data representeert.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 05-02-2010 13:04:11 ]
Mijn reisverslagen
pi_77658765
Oei! Alweer 2 procent eraf
pi_77658869
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:17 schreef Babovic het volgende:
Oei! Alweer 2 procent eraf
verlies loopt wat terug, maar nog wel stevig in de min
pi_77658902
Ik kwam per ongeluk dit tegen:
quote:
'Soros waarschuwt voor beurscrash'
Uitgegeven: 3 juni 2008 13:28
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 13:28
LONDEN - De hoge prijs van olie en andere grondstoffen op de wereldmarkt is het resultaat van speculatie en kan makkelijk leiden tot een beurscrash, meent de Amerikaanse miljardair en filantroop George Soros. Dat meldde de Britse zakenkrant Financial Times.

De Britse Financial Times heeft inzage gehad in een toespraak die Soros later op de dinsdag houdt voor een commissie van de Amerikaanse Senaat. Volgens Soros is een groot deel van de prijsstijgingen te wijten aan institutionele beleggers en investeringsfondsen die sinds kort veel geld pompen in beleggingsproducten die speculeren op de toekomstige prijs van grondstoffen.

Een en ander doet, aldus Financial Times, superbelegger Soros denken aan de situatie die voorafging aan de beurscrash op 'Zwarte Maandag' 19 oktober 1987. Er is volgens Soros sprake van een "zeepbel in de maak".

Een snelle instorting van de beurzen verwacht Soros vooralsnog niet. Maar hij vindt het wel raadzaam om speculatie op grondstoffen te ontmoedigen. Op welke manier dat zou moeten is onduidelijk. Overheidsregulatie is wat Soros betreft uit den boze.
Ach hij had tenminste goed dat er makkelijk ooit een keer een crash zou kunnen komen!
  Redactie Frontpage vrijdag 5 februari 2010 @ 09:32:25 #107
4530 crew  Crazy Harry
pi_77659147
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:11 schreef Mendeljev het volgende:
Wat voor knik?
Die:

Overigens verwachte reacties
pi_77659308
Weet iemand hoe die Amerikaanse unemployment rate zich ongeveer verhoudt met de Nederlandse? Is 10% daar gelijk aan 5% hier?

Mijn tante is laatst in California geweest om een huis uit te zoeken. Die wil daar gaan rentenieren. Zij zegt dat het allemaal wel meevalt met die crisis en dat de werkloosheid in Nederland eigenlijk hoger ligt. Maarja die tante, die is ook niet helemaal lekker.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 09:47:28 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77659571
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef barrage het volgende:
Weet iemand hoe die Amerikaanse unemployment rate zich ongeveer verhoudt met de Nederlandse? Is 10% daar gelijk aan 5% hier?

Mijn tante is laatst in California geweest om een huis uit te zoeken. Die wil daar gaan rentenieren. Zij zegt dat het allemaal wel meevalt met die crisis en dat de werkloosheid in Nederland eigenlijk hoger ligt. Maarja die tante, die is ook niet helemaal lekker.
In Nederland is 10% ofzo van de bevolking gehandicapt (zit in de WAO). Dat telt niet als werkloosheid.
Babyboomers die met hun 53-ste met de VUT gingen tellen ook niet als werkloos.
Etc....

Aan de andere kant tellen Amerikanen die zijn gestopt met zoeken naar een baan ook niet mee in de werkloosheidsstatistieken.

Met historische werkloosheidsdata moet je heel erg uitkijken omdat de definitie steeds veranderd. In The Great Depression was de werkloosheid bijvoorbeeld ver boven de 20%, maar toen telde iedereen >16jr die geen fulltime baan had als werkloos.
Mijn reisverslagen
pi_77659684
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

In Nederland is 10% ofzo van de bevolking gehandicapt (zit in de WAO). Dat telt niet als werkloosheid.
Etc....

Aan de andere kant tellen Amerikanen die zijn gestopt met zoeken naar een baan ook niet mee in de werkloosheidsstatistieken.

Met historische werkloosheidsdata moet je heel erg uitkijken omdat de definitie steeds veranderd. In The Great Depression was de werkloosheid bijvoorbeeld ver boven de 20%, maar toen telde iedereen >16jr die geen fulltime baan had als werkloos.
Hoe zijn de US cijfers, als je die definitie nu op de bevolking aldaar los laat?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 09:55:21 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77659801
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:51 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hoe zijn de US cijfers, als je die definitie nu op de bevolking aldaar los laat?
Weet ik niet precies, maar ik dacht dat als je mensen meetelt die tegen hun wil parttime werken e.d. dat je dan op 17% ofzo uitkomt. Mish blog post dat soort dingen regelmatig.
Mijn reisverslagen
pi_77659848
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Etc....

Tanx! 10% WAO????

Ja, the great depression, dat waren natuurlijk sowieso andere tijden. Mensen werden toen gemiddeld nog niet zo heel oud en werkte gewoon hun hele leven, totdat ze er dood bij neervielen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 09:57:30 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77659856
Ben trouwens benieuwd hoe het gaat worden nu babyboomers die veel te weinig pensioen hebben gespaard ook tot >65jr gaan doorwerken en in competitie gaan met jongeren voor banen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 09:57:40 #114
38496 Perrin
pi_77659862
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Weet ik niet precies, maar ik dacht dat als je mensen meetelt die tegen hun wil parttime werken e.d. dat je dan op 17% ofzo uitkomt. Mish blog post dat soort dingen regelmatig.
Geen idee hoe betrouwbaar, maar geeft vast een redelijke indruk:
Alternate Unemployment Charts
pi_77659869
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:57 schreef barrage het volgende:

[..]

Tanx! 10% WAO????

Ja, the great depression, dat waren natuurlijk sowieso andere tijden. Mensen werden toen gemiddeld nog niet zo heel oud en werkte gewoon hun hele leven, totdat ze er dood bij neervielen.
10% van de beroepsbevolking != 10% van de inwoners
pi_77659878
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:57 schreef Perrin het volgende:

[..]

http://www.shadowstats.com/alternate_data/unemployment-charts
Nou ook nog zo'n grafiekje voor Nederland.
pi_77659908
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:57 schreef SeLang het volgende:
Ben trouwens benieuwd hoe het gaat worden nu babyboomers die veel te weinig pensioen hebben gespaard ook tot >65jr gaan doorwerken en in competitie gaan met jongeren voor banen.
, een babyboomer die werkt voor zijn geld ... Zou voor het eerst zijn

Wss gaan de vakbonden gewoon weer protesteren voor enorme AOW verhogingen of zo. Of de politiek verzint een andere toevoeging op de uitkering, die uiteraard later weer eraf gehaald wordt...

Of ben ik nou te cynisch?
pi_77659962
Je hebt zelfs babyboomers die nog tot aan hun nek in de hypotheekschuld zitten.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:01:47 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77659967
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:57 schreef Perrin het volgende:

[..]

Alternate Unemployment Charts
Ja die 17% die ik zei is dus "BLS Broadest", dus dat is officiele werkloosheidsdata volgens breedste definitie (geen aluminium hoedjes gedoe).

De "Alternate" is werkloosheid volgens oude definities, maar die data komt van Shadowstats en hun vertrouw ik niet aangezien ze over andere zaken (inflatie) aantoonbaar foute informatie verspreiden.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:05:55 #120
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77660079
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:59 schreef RvLaak het volgende:

Wss gaan de vakbonden gewoon weer protesteren voor enorme AOW verhogingen of zo. Of de politiek verzint een andere toevoeging op de uitkering, die uiteraard later weer eraf gehaald wordt...

Of ben ik nou te cynisch?
Feitelijk is het hele "stimuleren" van de economie al een enorme verkapte babyboomer bailout, want er worden gewoon schulden gemaakt die naar de volgende generatie worden geschoven. Ongelofelijk dat we dit nog pikken.
Mijn reisverslagen
pi_77660106
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Feitelijk is het hele "stimuleren" van de economie al een enorme verkapte babyboomer bailout, want er worden gewoon schulden gemaakt die naar de volgende generatie worden geschoven. Ongelofelijk dat we dit nog pikken.
De mens is slim, de massa is dom... Moet je toch weten

Daarbij, noem mij 1 politieke partij, omroep, zender of andere media die niet door babyboomers geleid wordt. Dat "tuig" heeft gewoon alles in de hand en alle macht. Logisch dat we er niets aan kunnen doen, helaas.
pi_77660156
quote:

[..]

^ Dat dus.

Solidariteit? Alleen van onze kant zeker
pi_77660192
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:08 schreef knnth het volgende:

[..]

^ Dat dus.

Solidariteit? Alleen van onze kant zeker
nee, dat zie je verkeerd... De babyboomers zijn heel solidair met de babyboomers...
pi_77660300
Ik vind dat ongeremd afgeven op babyboomers wel een beetje misplaatst. Het is juist de generatie er net vóór die het meest geprofiteerd heeft van riante pensioenregelingen, en de generatie er net ná die het meest geprofiteerd heeft van riante studieregelingen.

Babyboomers vallen in het algemeen overal net buiten, maar hebben het in het algemeen zeker niet slecht.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:16:24 #125
290311 Your_honor
pi_77660419
Kan iemand uitleggen waarom KPN naar boven gaat terwijl de rest van de beurs naar beneden gaat? Heb wel eens gelezen op IEX.nl dat KPN het meest defensieve fonds is op de AEX, maar waarom is dat?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:16:34 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77660425
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:07 schreef RvLaak het volgende:

[..]

De mens is slim, de massa is dom... Moet je toch weten

Daarbij, noem mij 1 politieke partij, omroep, zender of andere media die niet door babyboomers geleid wordt. Dat "tuig" heeft gewoon alles in de hand en alle macht. Logisch dat we er niets aan kunnen doen, helaas.
Ach, ik heb eergisteren nog serieus een aantal woningen bezichtigd in een land waar de babyboom generatie ongeveer nu wordt geboren. Ik pak zonder problemen m'n spullen en cash/ aandelenportefeuille en ben weg als dat me beter uitkomt . Laat die babyboomers maar sterven met hun WAO, OAW en overgewaardeerde huizen.
Mijn reisverslagen
pi_77660494
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ach, ik heb eergisteren nog serieus een aantal woningen bezichtigd in een land waar de babyboom generatie ongeveer nu wordt geboren. Ik pak zonder problemen m'n spullen en cash/ aandelenportefeuille en ben weg als dat me beter uitkomt . Laat die babyboomers maar sterven met hun WAO, OAW en overgewaardeerde huizen.
En dan stiekem een appartementje in NL kopen als de boel echt afstort.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:19:29 #128
290311 Your_honor
pi_77660512
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:18 schreef barrage het volgende:

[..]

Misschien wonen zijn ouders nog in NL?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:22:50 #129
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77660627
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

En als het daar de klauwen uitloopt met de babyboom kom je weer terug naar NL waar de babyboomgolf dan is uitgestorven?
---
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:24:24 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77660677
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:18 schreef barrage het volgende:

[..]

Een appartement kopen in NL? In elk geval niet zolang de HRA nog bestaat.
Ik ben al 10 jaar weg uit NL en geen plan om terug te komen, ook al is het geen slecht land vergeleken met andere landen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:26:00 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77660720
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:22 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

En als het daar de klauwen uitloopt met de babyboom kom je weer terug naar NL waar de babyboomgolf dan is uitgestorven?
Misschien. Het grote sterven gaat binnenkort al beginnen. Huizen kosten dan ook geen drol meer.
Mijn reisverslagen
  Moderator vrijdag 5 februari 2010 @ 10:26:20 #132
236264 crew  capricia
pi_77660731
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een appartement kopen in NL? In elk geval niet zolang de HRA nog bestaat.
Ik ben al 10 jaar weg uit NL en geen plan om terug te komen, ook al is het geen slecht land vergeleken met andere landen.
En handelen kun je overal, zolang je maar internet hebt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77660866
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:26 schreef capricia het volgende:

[..]

En handelen kun je overal, zolang je maar internet hebt.
pi_77660958
Ik zie die vergrijzing, het afsterven en het wegtrekken van "ondernemende en/of rijke jongeren" juist als een hele grote kans! Ik heb nu geen hypotheek, geen eigen huis (huur spotgoedkoop), geen andere "liabilities". Maar de boel in Nederland moet toch draaiende gehouden worden. Uitzuigen dus, die babyboomers!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:34:11 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77660984
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef Your_honor het volgende:
Kan iemand uitleggen waarom KPN naar boven gaat terwijl de rest van de beurs naar beneden gaat? Heb wel eens gelezen op IEX.nl dat KPN het meest defensieve fonds is op de AEX, maar waarom is dat?
Omdat de inkomsten van de KPN weinig afhangen van het economische klimaat. Bellen doen de mensen toch wel, internetten ook.
The End Times are wild
pi_77661909
quote:

[..]

Zolang er genoeg mogelijkheden tot sedatie zijn blijven we dit iig pikken...en die mogelijkheden zijn talrijk. Zal hier in NL toch heel wat moeten gebeuren willen we de straat op gaan. Internet is ook een mooi medium om onvrede te kanaliseren, virtueel stampij maken, maar de straat op ho maar.
pi_77661966
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat de inkomsten van de KPN weinig afhangen van het economische klimaat. Bellen doen de mensen toch wel, internetten ook.
Zit de laatste tijd erg vaak met KPN om tafel. Daar gaat het goed, heel goed zelfs. Lopen ook nog een hele kwak aan zzp'ers rond die er echt niet uit hoeven.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 11:11:28 #138
862 Arcee
Look closer
pi_77662275
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef Your_honor het volgende:
Omdat beleggers ergens met hun geld van hun verkochte ING/Aegon/TomTom-aandelen heen moeten, dus dan maar in een sober aandeel als KPN en zo stijgt die koers dan wel.
pi_77662317
Volgens mij gaat het bij het consumentendeel van KPN helemaal niet zo goed. Veel klanten die weglopen naar de kabelbedrijven. Mijn hele buurt is afgelopen jaar al overgestapt op UPC.
pi_77662507
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:12 schreef barrage het volgende:
Volgens mij gaat het bij het consumentendeel van KPN helemaal niet zo goed. Veel klanten die weglopen naar de kabelbedrijven. Mijn hele buurt is afgelopen jaar al overgestapt op UPC.
KPN is meer dan vaste telefonie. De winst die ze hadden geboekt was grotendeels afkomstig uit mobiel internet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 11:29:13 #141
862 Arcee
Look closer
pi_77662848
Gaat lekker weer, trouwens. AEX op 315 al.
  Moderator vrijdag 5 februari 2010 @ 11:30:36 #142
236264 crew  capricia
pi_77662891
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:29 schreef Arcee het volgende:
hard op weg naar de 300?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77662959
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:30 schreef capricia het volgende:

[..]

hard op weg naar de 300?
150 ook een optie?
pi_77663024
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:18 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

KPN is meer dan vaste telefonie. De winst die ze hadden geboekt was grotendeels afkomstig uit mobiel internet.
Uiteraard, dat weet ik wel.

Mobiel internet, wie is er zo gek om dat te nemen?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:34:32 #145
290311 Your_honor
pi_77663032
We slaan de 10.000 op de Dow Jones over straks als de Dow opent. Futures staan rond de 9970 op het moment. Ben benieuwd of de volumes weer wat omhoog krabbelen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:34:35 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77663033
Babyboomers die op de top hebben gekocht verkopen nu in paniek
Mijn reisverslagen
pi_77663068
heheheh je zou er bijna medelijden mee krijgen, met die babyboomers
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:37:06 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77663120
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:34 schreef Your_honor het volgende:
We slaan de 10.000 op de Dow Jones over straks als de Dow opent. Futures staan rond de 9970 op het moment. Ben benieuwd of de volumes weer wat omhoog krabbelen.
De volumes bevestigen de dalingen, maar dat was in oktober ook zo en toen werd er tegen verwachting in toch nog een nieuwe top gezet (niet ondersteund door volume).
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:38:49 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77663185
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:35 schreef barrage het volgende:
Ze hebben op 666 in paniek hun 401k verkocht tegen de helft van de gemiddelde aanschafprijs en zijn op 1150 opnieuw ingestapt omdat de crisis "voorbij" is.
Mijn reisverslagen
pi_77663198
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:35 schreef barrage het volgende:
Jij misschien
pi_77663278
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:39 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Jij misschien
Bijna heh...
pi_77663298
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze hebben op 666 in paniek hun 401k verkocht tegen de helft van de gemiddelde aanschafprijs en zijn op 1150 opnieuw ingestapt omdat de crisis "voorbij" is.

Ja, die mensen heb je echt, ik weet het zeker!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:44:29 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77663400
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:41 schreef barrage het volgende:

[..]

Ja, die mensen heb je echt, ik weet het zeker!
En die babyboomers die nu stoer blijven zitten verkopen alsnog als de S&P500 onder de 500 duikt.
Dan gaat hier de champagne open
Mijn reisverslagen
pi_77663425
Ik verbaas me sowieso over al die verhalen in de media over dat de crisis al (bijna) weer voorbij is. Waar halen ze het vandaan?

Het ergste is nog dat al die halfies die toch al veel geld verloren hebben, er nog intrappen ook!
pi_77663444
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

En die babyboomers die nu stoer blijven zitten verkopen alsnog als de S&P500 onder de 500 duikt.
Oh, wat maak ik dat graag mee
pi_77663494
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

hahahaha

Onder de 500? Ik denk nog eerder dat helicopter Ben een B-52 gaat kopen! Ben-52!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:47:05 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77663505
Maar de downside van al die verliezende babyboomers is natuurlijk dat hun pensioenen e.d. wel weer zullen worden aangevuld met belastinggeld dat wij jullie moeten gaan ophoesten.
Mijn reisverslagen
pi_77663637
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:47 schreef SeLang het volgende:
Maar de downside van al die verliezende babyboomers is natuurlijk dat hun pensioenen e.d. wel weer zullen worden aangevuld met belastinggeld dat wij jullie moeten gaan ophoesten.
We shall see. Ik denk vooral dat jonge mensen die dachten het goed voor elkaar te hebben (stelletje, HBO+, zij een redelijk tot goede baan als communicatie- of P&O-truus en hij als "accountmanager", 1 à 2 kinderen met kindertoeslag, koophuis, dikke Audi station, tot aan de nek in de hypotheek) het gelag gaan betalen.

Gelukkig voldoe ik op geen enkele wijze aan die omschrijving.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:51:39 #159
38496 Perrin
pi_77663671
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:45 schreef barrage het volgende:
Ik verbaas me sowieso over al die verhalen in de media over dat de crisis al (bijna) weer voorbij is. Waar halen ze het vandaan?

Het ergste is nog dat al die halfies die toch al veel geld verloren hebben, er nog intrappen ook!
Thank you sir, may I have another, sir?

pi_77663747
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Thank you sir, may I have another, sir?

heheh
pi_77663778
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:47 schreef SeLang het volgende:
Ligt eraan hoor... Ik geloof nooit dat welke regering dan ook een stimulus er door krijgt als al die babyboomers zelf hun geld vergokt hebben op de beurs.

De Fortis beleggers kregen toch ook geen cent?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:55:25 #162
290311 Your_honor
pi_77663827
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:45 schreef barrage het volgende:

Omdat we sinds het dieptepunt vorig jaar maart op de beurzen al weer 60% hoger zitten?
pi_77663894
zo dat is alweer bijna 80% op turbo met maar een hefboom van 12
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:58:08 #164
290311 Your_honor
pi_77663936
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:57 schreef edwinh het volgende:
zo dat is alweer bijna 80% op turbo met maar een hefboom van 12
Ik neem aan dat dat een positie op de Index betreft? Of op ING ofzo?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 12:02:01 #165
862 Arcee
Look closer
pi_77664085
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:29 schreef Arcee het volgende:
314 nu. ING staat na de -8% van gisteren al weer op -7%.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:03:48 #166
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77664164
Hm, ik moet eens stoppen met werken en een paar weekjes gaan daytraden, ik mis werkelijk alle kansen op winst met shorten op dit moment.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:05:02 #167
290311 Your_honor
pi_77664223
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:03 schreef Lemans24 het volgende:
Hm, ik moet eens stoppen met werken en een paar weekjes gaan daytraden, ik mis werkelijk alle kansen op winst met shorten op dit moment.
Denk je als straks de werkloosheidscijfers uit Amerika komen de beurs verder naar beneden gaat?
pi_77664249
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:55 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Omdat we sinds het dieptepunt vorig jaar maart op de beurzen al weer 60% hoger zitten?
Ja, maar men vergeet dat de huidige stand nog steeds onder de helft is van de top die het ooit, nog niet zo vreselijk lang geleden, was.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 12:06:53 #169
862 Arcee
Look closer
pi_77664281
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:03 schreef Lemans24 het volgende:
Achteraf wel, ja... achteraf af wel... maar ja... achteraf is het makkelijk daytraden.
pi_77664329
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:05 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Denk je als straks de werkloosheidscijfers uit Amerika komen de beurs verder naar beneden gaat?
Kans wel is dat die cijfers er al in zitten.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:09:16 #171
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77664369
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:06 schreef Arcee het volgende:

[..]

Achteraf wel, ja... achteraf af wel... maar ja... achteraf is het makkelijk daytraden.
Ik heb tot twee keer toe op een muisklik na shorts op de AEX gekocht, vorige week.

Maarja, ik had ook bijna Aegon gekocht op 4,40.
pi_77664389
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:08 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Kans wel is dat die cijfers er al in zitten.
dat denk ik ook echter ee slecht cijfer kan echt ook nog wel een selloff maar dan een echte veroorzaken -5%
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:11:55 #173
290311 Your_honor
pi_77664457
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:09 schreef edwinh het volgende:

[..]

dat denk ik ook echter ee slecht cijfer kan echt ook nog wel een selloff maar dan een echte veroorzaken -5%
Dus jij houdt je short posities aan met het mogelijke risico dat we straks met plus 1+% of hoger eindigen?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 12:13:13 #174
862 Arcee
Look closer
pi_77664509
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:09 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb tot twee keer toe op een muisklik na shorts op de AEX gekocht, vorige week.
Dat is ook wel eens andersom. Gisteren leek na die daling ook een mooi moment om long te gaan en zie waar we nu staan.
quote:
Maarja, ik had ook bijna Aegon gekocht op 4,40.
Precies, en die doet nu 4.15.

Het is echt niet te timen en helemaal niet op zo'n korte termijn. Geluk hebben kun je natuurlijk wel.
pi_77665490
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:11 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Dus jij houdt je short posities aan met het mogelijke risico dat we straks met plus 1+% of hoger eindigen?
nou als je de laatste weken een beetje gelezen over de amerikaanse banenmart, dan is de kans groter dat het tegen valt dan dat het mee valt. en nee +1% komt het vandaag niet meer.
pi_77665519
arggg mijn hefboom is veranderd
pi_77665596
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:44 schreef edwinh het volgende:

[..]

nou als je de laatste weken een beetje gelezen over de amerikaanse banenmart, dan is de kans groter dat het tegen valt dan dat het mee valt. en nee +1% komt het vandaag niet meer.
Straks verandert er een groen bolletje in een rood cijfer: 10.2%
pi_77665721
Ik ga in de calls, verwacht dat we de bodem nu ongeveer wel hebben gezet al schoot het wel wat verder door als dat ik had verwacht.
pi_77665768
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:52 schreef Vandergeld het volgende:
Ik ga in de calls, verwacht dat we de bodem nu ongeveer wel hebben gezet al schoot het wel wat verder door als dat ik had verwacht.
Wel maar voor de helft van winst op weekputs omdat de mogelijke stijging die we gaan krijgen slechts een correctie is op de daling imho.
pi_77665835
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:53 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Wel maar voor de helft van winst op weekputs omdat de mogelijke stijging die we gaan krijgen slechts een correctie is op de daling imho.
eens, de TRIN en TICK zijn ook aardig oversold. dit kan wel een tijdelijke bodem aan geven.
pi_77665875
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:53 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Daarna verdere daling?
pi_77666013
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:57 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Daarna verdere daling?
Ja, maar ik verwacht eerst 1.5-2 weken hogere koersen richting de 333-335
pi_77666058
ik verwacht een zijwaard patroon voor een week daarna down!
pi_77666073
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:01 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Ja, maar ik verwacht eerst 1.5-2 weken hogere koersen richting de 333-335
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:02 schreef edwinh het volgende:
ik verwacht een zijwaard patroon voor een week daarna down!
Beide ff gequote voor het nageslacht
pi_77666076
overigens heb ik het idee dat het " toekomstige " goede cijfer nu al is ingeprezen in de markt.
pi_77666096
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:03 schreef edwinh het volgende:
overigens heb ik het idee dat het " toekomstige " goede cijfer nu al is ingeprezen in de markt.
Welk cijfer? WW?

Canadese cijfers zijn trouwens behoorlijk goed. Hebben die nog een correlatie met de VS?
pi_77666525
emini breekt nu bijna uit zijn down trend voor vandaag
dan ben ik out 1058 future mag niet breken
pi_77666562
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:04 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Welk cijfer? WW?

Canadese cijfers zijn trouwens behoorlijk goed. Hebben die nog een correlatie met de VS?
daar wordt vrijwel niet op gereageerd. non farm payrolls , bij gekomen of verloren banen is belangrijker
pi_77666620
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:17 schreef edwinh het volgende:

[..]

daar wordt vrijwel niet op gereageerd. non farm payrolls , bij gekomen of verloren banen is belangrijker
Verwachting van ForexFactory is +10k... Ben ernstig benieuwd ... Denk zelf, op basis van de cijfers van woensdag, dat het nog immer een min is.
pi_77666723
Nog meer mensen met dit soort speelgoed?

Ga ze overigens verkopen. Weet niet zeker wat de markt gaat doen want het kan in dit geval alle kanten op. Optimisten die zeggen dat de bodem is bereikt en aan de andere kant de mensen die er geen vertrouwen meer in hebben en alles dumpen.
pi_77666811
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:22 schreef Thomasv8 het volgende:
Nog meer mensen met dit soort speelgoed?
[ afbeelding ]

Ga ze overigens verkopen. Weet niet zeker wat de markt gaat doen want het kan in dit geval alle kanten op. Optimisten die zeggen dat de bodem is bereikt en aan de andere kant de mensen die er geen vertrouwen meer in hebben en alles dumpen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 13:31:33 #192
66186 foetre
pi_77667039
Dumpen?dit is een koopmoment!
pi_77667222
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:31 schreef foetre het volgende:
gap gesloten op 1057.4 van 3.53 local time effe wachten nu up is denk ik verder omhoog voor vandaag down is verder omlaag veel verkoop druk rond 1058 effe wachten dus denk ik.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 13:36:52 #194
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77667244
quote:
Ik zou op z'n minst wachten tot de cijfers uit de VS, dan wel WS opening.
The more debt, the better
pi_77667293
quote:
Voor een tussentijds herstel misschien maar daarna gaat het weer lager hoor
pi_77667527
nou dat was de tijdelijk uptrend van de SPY , denk dat we weer verder weg zakken vanaf nu....
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:08:42 #197
66186 foetre
pi_77668436
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:38 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Voor een tussentijds herstel misschien maar daarna gaat het weer lager hoor
Ja we gaan richting de 150 dit jaar nog
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 14:14:15 #198
862 Arcee
Look closer
pi_77668658
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:08 schreef foetre het volgende:
Ja we gaan richting de 150 dit jaar nog
Nee hoor, we blijven boven de 300 dit jaar.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:16:31 #199
66186 foetre
pi_77668751
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Nee hoor, we blijven boven de 300 dit jaar.
Mijn voorspelling was eindstand 450
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:51:17 #200
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77670156
tvp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:55:09 #201
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77670319
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:52 schreef Vandergeld het volgende:
Het blijft een gok, zei me moeder terwijl ze naar me neus keek
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:56:15 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77670362
Nog even over die werkloosheidscijfers. Zojuist bekendgemaakt:
quote:
Employers unexpectedly cut 20,000 jobs in January, but the unemployment rate surprisingly fell to a five-month low of 9.7 percent, according to a government report on Friday that hinted at some labor market improvement starting to take root.

The Labor Department said the economy shed 150,000 jobs in December, compared to 85,000 previously reported, but November was revised to a gain of 64,000, up from 4,000. Annual benchmark revisions to payrolls data showed the economy has purged 8.4 million jobs since the start of the recession in December 2007.

Analysts polled by Reuters had forecast payrolls gaining 5,000 and the unemployment rate to edge up to 10.1 percent in January from 10 percent. Median estimates from the top 20 forecasters expected payrolls to be unchanged last month.

A sharp increase in the number of people giving up looking for work helped to depress the jobless rate. The number of 'discouraged job seekers' rose to 1.1 million in January from 734,000 a year ago.
Dus zo verlaag je de werkloosheid

Maar de beurs jubelt
Mijn reisverslagen
pi_77670434
Ik blijf toch nog gematigd positief. De stoplosses die getriggerd zijn geweest teruggekocht, daar er precies beterschap op komst is in pre market...

De bedrijfsresultaten zijn tenslotte zo slecht nog niet, en mik toch niet op wat John modaal consumeert...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:03:09 #204
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77670665
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:56 schreef SeLang het volgende:
[..]

Maar de beurs jubelt
Wat gaan die 1 miljoen mensen nu doen, in een tentje wonen?
---
pi_77671157
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:03 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Wat gaan die 1 miljoen mensen nu doen, in een tentje wonen?

Yep, bovendien gaan veel afgestudeerde gedesillusioneerde studenten maar weer terug naar mams en paps.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Redactie Frontpage vrijdag 5 februari 2010 @ 15:23:15 #206
4530 crew  Crazy Harry
pi_77671561
quote:
mployers unexpectedly cut 20,000 jobs in January, but the unemployment rate surprisingly fell to a five-month low of 9.7 percent, according to a government report on Friday that hinted at some labor market improvement starting to take root.

The Labor Department said the economy shed 150,000 jobs in December, compared to 85,000 previously reported, but November was revised to a gain of 64,000, up from 4,000. Annual benchmark revisions to payrolls data showed the economy has purged 8.4 million jobs since the start of the recession in December 2007.

Analysts polled by Reuters had forecast payrolls gaining 5,000 and the unemployment rate to edge up to 10.1 percent in January from 10 percent. Median estimates from the top 20 forecasters expected payrolls to be unchanged last month.

A sharp increase in the number of people giving up looking for work helped to depress the jobless rate. The number of 'discouraged job seekers' rose to 1.1 million in January from 734,000 a year ago.
Wow! 60000 er naast gezeten? Een foutmarge van 1600%...
Of heb ik het nu fout?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:34:43 #207
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77672019
quote:
quote:
Employers unexpectedly cut 20,000 jobs in January, but the unemployment rate surprisingly fell to a five-month low of 9.7 percent, according to a government report on Friday that hinted at some labor market improvement starting to take root.

[...]

quote:
Maar de beurs jubelt
Ja hallo zeg, dan loop je elkaar toch voor de gek te houden! Hoezo goochelen met cijfers? En die beurssukkels willen daar nog in geloven ook!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:35:17 #208
38496 Perrin
pi_77672037
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:23 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Wow! 60000 er naast gezeten? Een foutmarge van 1600%...
Of heb ik het nu fout?

Nee, dat is niet correct.. totaal aantal banen is iets van 150M.. dan is een paar K meer of minder echt ruis.
pi_77672158
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:34 schreef Demophon het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ja hallo zeg, dan loop je elkaar toch voor de gek te houden! Hoezo goochelen met cijfers? En die beurssukkels willen daar nog in geloven ook!
Tja, alles om maar positief te kunnen wezen... Toch?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:38:28 #210
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77672172
quote:

[..]

[..]

[..]

Als je zeker denkt te weten dat andere beurssukkels er wel in zullen trappen kun je gaan kopen.
---
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:38:30 #211
290311 Your_honor
pi_77672175
quote:

[..]

[..]

[..]

Die beurs sukkels anticiperen puur op een beter of slechter dan verwacht cijfer. Niet op een eventuele impact op de economie over een aantal maanden tijd. En zeker niet hoe dat cijfer tot stand komt.
pi_77672226
En alles weer rood op WS... Zoals het hoort
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:42:10 #213
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77672317
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:39 schreef RvLaak het volgende:
En alles weer rood op WS... Zoals het hoort
En ook direct de bijbehorende dip op de AEX
---
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:42:47 #214
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77672345
quote:
[..]

Maar de beurs jubelt
Dus al je vrijwillig werkloos bent, ben je niet werkloos?
Hm, interessant...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:55:39 #215
290311 Your_honor
pi_77672857
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:42 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dus al je vrijwillig werkloos bent, ben je niet werkloos?
Hm, interessant...
Dat is toch ook een van de economische basisregels van hoe je werkloosheid bepaalt? Iemand die niet werkt, direct beschikbaar is en op zoek is naar een baan!

Iemand die niet op zoek is naar een baan (vrijwillig werkloos?) hoort daarom ook niet in die groep naar mijn mening.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:08:53 #216
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77673368
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:55 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Dat is toch ook een van de economische basisregels van hoe je werkloosheid bepaalt? Iemand die niet werkt, direct beschikbaar is en op zoek is naar een baan!

Iemand die niet op zoek is naar een baan (vrijwillig werkloos?) hoort daarom ook niet in die groep naar mijn mening.
Natuurlijk, jij snapt het helemaal! Probleem is opgelost mensen, er blijkt dus niks aan de hand te zijn, loop maar weer verder. Slotje!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_77673388
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:55 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met mensen die wel een uitkering trekken en geen baan willen?
  Moderator vrijdag 5 februari 2010 @ 16:10:37 #218
236264 crew  capricia
pi_77673449
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:09 schreef Rijk_zonder_werken het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met mensen die wel een uitkering trekken en geen baan willen?
AOW-ers bedoel je?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77674162
edit: foute info.

[ Bericht 97% gewijzigd door Mendeljev op 05-02-2010 17:36:56 ]
Greece
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:31:40 #220
179598 Deprater
pi_77674419
quote:
[b]Op vrijdag 5 februari 2010 16:10 schreef capricia het volgende:[/
AOW-ers bedoel je?
Ik denk dat een hoop lui met een bijstanduitkering ook prima in deze categorie passen.
pi_77674734
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:35 schreef lyolyrc het volgende:

Ik denk dat een hoop lui met een bijstanduitkering ook prima in deze categorie passen.
Dat was de groep die ik bedoelde...
  Redactie Frontpage vrijdag 5 februari 2010 @ 16:43:43 #223
4530 crew  Crazy Harry
pi_77674763
En weer boven de 10000...
pi_77674890
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:43 schreef Crazy Harry het volgende:
En weer boven de 10000...
En weer eronder.

Ik verwacht dat we volgende week, bij uitblijven van slecht nieuws, weer een stuk hoger staan.
pi_77674953
volgende week gaan we zwaar omhoog

en vandaag waarschijnlijk ook

[ Bericht 34% gewijzigd door deenigeechteTS op 05-02-2010 16:56:25 ]
pi_77675909
Heb een kleine longpositie ingenomen. Tis veels te snel omlaag gegaan
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_77676297
Ik inmiddels ook. Call op 340 voor Juni.
pi_77676452
Stelletje gokverslaafden
pi_77676488
En daar gaat de euro.
pi_77676766
Iemand hier bekend met rabo extra ledenobligaties? Of is dat allemaal te statisch voor de posters in dit topic?
pi_77677899
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:18 schreef Mortaxx het volgende:
Heb een kleine longpositie ingenomen. Tis veels te snel omlaag gegaan
Toen de crisis begon ging het nog veel harder naar beneden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 18:35:46 #232
862 Arcee
Look closer
pi_77677960
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:33 schreef Babovic het volgende:
Inderdaad:

6 oktober 2008 -9.1%
29 september 2008 -8.8%
10 oktober 2008 -8.5%
8 oktober 2008 -7.7%
15 oktober 2008 -7.6%

Dat is pas dalen.
pi_77677961
Wat is de reden dat de CAC40 3,5% is gezakt?
pi_77678630
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:33 schreef Babovic het volgende:

[..]

Dat was niet de start van de crisis dat was er middenin, start was in 2007. Felste dalingen zullen we nu dus ook nog niet zien waarschijnlijk maar pas volgend jaar/ laat dit jaar.
pi_77678678
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:35 schreef Babovic het volgende:
Wat is de reden dat de CAC40 3,5% is gezakt?
Forse daling vooral door banken/verzekeraars.
pi_77678827
Aex schiet wat ver door laatste dagen, maar dit plaatje van de DAX is nog steeds valide, verwacht nu een golf 2 opleving richting de 5700-5800
pi_77680127
EUR/USD in de 1.35
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:45:22 #238
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_77680196
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:43 schreef Vandergeld het volgende:
EUR/USD in de 1.35
pi_77680527
allemachtig had ik mijn shorts nog maar gehouden
pi_77680542
ga volgende week wel effe naar goedkope calls kijken die tijds verwachtings waar is er helemaal uit
pi_77680604
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:43 schreef Vandergeld het volgende:
EUR/USD in de 1.35
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:38 schreef Omniej het volgende:
En daar gaat de euro.
Ik zat ook al met popcorn toe te kijken.
pi_77680723
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:55 schreef edwinh het volgende:
ga volgende week wel effe naar goedkope calls kijken die tijds verwachtings waar is er helemaal uit
Call opties zijn niet extreem goedkoop volgende week door hoge volatiliteit, tijdswaarde zit er overigens nog wel in maar word met de dag minder.
pi_77680744
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:57 schreef Omniej het volgende:

[..]

[..]

Ik zat ook al met popcorn toe te kijken.
Ik vind het vooral mooi voor mijn eur/usd shorts
pi_77680910
toch nog maar effe kijken naar turbo's dan mijn serie heb ik verkocht de hefboom werd me te laag
pi_77680996
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:00 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Ik vind het vooral mooi voor mijn eur/usd shorts
Idem.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:07:26 #246
179598 Deprater
pi_77681070
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:07 schreef Deprater het volgende:
en weer gaat de DJ fors onder de 10.000
ik verwacht dat die begin volgende week wel wordt terug getest.
pi_77681134
Dat is nou het nadeel van opties heren, vola zorgt er ook voor dat calls relatief duur blijven. Marketmakers smullen van dit soort dalingen, calls en puts lekker duur maken, risico afdekken door de underlying te kopen of shorten, en vervolgens zien ze de tijdswaarde per dag binnenstromen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:13:15 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77681200
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:11 schreef TeringHenkie het volgende:
Dat is nou het nadeel van opties heren, vola zorgt er ook voor dat calls relatief duur blijven. Marketmakers smullen van dit soort dalingen, calls en puts lekker duur maken, risico afdekken door de underlying te kopen of shorten, en vervolgens zien ze de tijdswaarde per dag binnenstromen.
De markt is wel efficient. Natuurlijk zijn opties nu duur (te verkopen), maar de kans op verlies bij verkoop is evenredig groter geworden.
The End Times are wild
pi_77681234
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:11 schreef TeringHenkie het volgende:
2008 heb ik gezien op een dag dat ING enorm daalde de calls en puts allebei stegen. Puts door de daling+toegenomen vola en calls puur door de toegenomen vola
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 20:14:53 #251
862 Arcee
Look closer
pi_77681266
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:21 schreef Vandergeld het volgende:
We naderen de 10.000 inderdaad, wellicht morgen/maandag onder de 10.000 maar daarna verwacht ik toch wel dat we nog een keer richting 10400 gaan.
Wanneer verwacht je dat?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 20:15:06 #252
862 Arcee
Look closer
pi_77681279
Waarom zakken aandelen als de $ stijgt, trouwens?
pi_77681365
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wanneer verwacht je dat?
Ik verwacht per saldo komende 1,5/2 weken hogere koersen, daling op bijvoorbeeld Europese indices is al even aan de gang, dus kan de correctie ook wel wat tijd in beslag nemen
pi_77681422
ik vind btw de huidige neergang wel aardig lijken op de neergang begin 2008, ook kwa sentiment en traders bullish was het zo nee niks aan de hand op de huizenmarkt.
pi_77681477
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

De markt is wel efficient. Natuurlijk zijn opties nu duur (te verkopen), maar de kans op verlies bij verkoop is evenredig groter geworden.
heb jij gedekt geschreven?
pi_77681781
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:15 schreef Arcee het volgende:
Dat hoeft niet, kijk maar naar december toen de dollar ook al flink steeg terwijl de indices niet inleverde.
pi_77681933
De laatste jaren is het wel zo dat een sterker wordende dollar voorafgaat aan de beursdaling (bij de grote dalingen). Dit komt omdat een zwakke dollar symbool staat voor een grote liquiditeit en een sterkere voor minder liquiditeiten en op termijn kan het niet anders dat dat invloed op beurzen heeft. Afhankelijk van dit fenomeen gaat dit dan ook een langere correctie worden op de beurzen.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 05-02-2010 20:34:16 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 20:29:09 #258
862 Arcee
Look closer
pi_77681941
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:25 schreef Vandergeld het volgende:
Dat hoeft niet, kijk maar naar december toen de dollar ook al flink steeg terwijl de indices niet inleverde.
Kwam door dit bericht dat ik dat vroeg: US Stocks Fall As Dollar Soars, Europe Concerns Persist

De titel lijkt de suggereren dat er een verband is, maar dat hoeft niet en is ook niet zo. Het zijn gewoon 2 zaken die spelen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:34:01 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77682163
Er is natuurlijk ook een shortsqueeze van al die dollarbears (lenen in US$, geld beleggen in aandelen, commodities, etc). Alleen hoe groot die factor is weet ik niet. Overigens werd daar een paar maanden geleden al voor gewaarschuwd door een aantal mensen.
Mijn reisverslagen
pi_77682290
De JPY sterkt ook weer flink aan, in 2008 was dat mooi toen iedereen zijn carry trades aan het terugdraaien was.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:40:34 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77682513
Toch zijn dit maar matige dalingen als je bedenkt hoeveel er nog af moet voordat je weer kunt kopen...
Mijn reisverslagen
pi_77682703
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:40 schreef SeLang het volgende:
Toch zijn dit maar matige dalingen als je bedenkt hoeveel er nog af moet voordat je weer kunt kopen...
Alle beetjes helpen. Het is eigenlijk ironisch en tegelijk zo zielig dat we wachtten op overheden die echt in de knel komen met hun financien, zodat het pimpen stopt en de markt zijn zuiverende werk kan doen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:46:46 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77682838
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:19 schreef edwinh het volgende:

[..]

heb jij gedekt geschreven?
Gedekt met geld ja. (in obligaties). Dus als ze allemaal uitgeoefend zouden worden dan kan ik dat financieel gewoon afdekken.
Mijn ervaring is trouwens dat dit zeer zelden gebeurt, zelf nog nooit meegemaakt, zelfs niet wanneer de koersen zeer diep gedaald waren.

Ik hoop natuurlijk op expiraties rondom de strike. Dat is het beste voor mijn cashflow.
The End Times are wild
pi_77683009
De kredietcrisis is allesbehalve over, ik denk dat we het ergste gezien hebben. Maar we moeten de naslag zeker nog een tijdje verwerken.
met vriendelijke groeten,
Robby
www.relatieforum.net
  vrijdag 5 februari 2010 @ 21:11:12 #265
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77683975
Het PPT is terug
Mijn reisverslagen
pi_77684412
Die sterke dollar is haast een uitnodiging aan het buitenland om eens een paar honderd miljard aan US schatkistpapier op de markt te gooien. Maar ja, China zal wel blij zijn dat zijn spulletjes nu weer betaalbaarder worden voor het Walmartpubliek.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 21:32:20 #267
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_77684918
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef SeLang het volgende:
Het PPT is terug
idd, komt net het bericht dat voor de 11e maand op rij de kredietverlening is gedaald op creditcards en dergelijk schiet de beurs omhoog! Ik weet niet hoor maar volgens mij is dit slecht de voor economie als iedereen zijn schulden aflost ipv gaat lenen om te besteden..
pi_77685085
Ik ga maandag maar eens EURUSD puts kopen denk ik
pi_77685514
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:34 schreef SeLang het volgende:
Er is natuurlijk ook een shortsqueeze van al die dollarbears (lenen in US$, geld beleggen in aandelen, commodities, etc).
Zou me niks verbazen als dadelijk blijkt dat half Griekenland met onze mooie euro in de carry trade zit.
pi_77685610
allemachtig wat maakt het ppt er een gatenkaas van, het is een en al gaps op de sp500
  vrijdag 5 februari 2010 @ 21:53:03 #271
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77685792
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:20 schreef dvr het volgende:
Die sterke dollar is haast een uitnodiging aan het buitenland om eens een paar honderd miljard aan US schatkistpapier op de markt te gooien. Maar ja, China zal wel blij zijn dat zijn spulletjes nu weer betaalbaarder worden voor het Walmartpubliek.
pi_77685860
Lol @ PPT. Nog een aluhoedje: las net een artikel van aluhoedje Daniel Estulini van begin 2009 (houd de bilderberggroep in de gaten) en hij beweerde dat er op de bilderbergconference zou zijn besloten begin 2010 nieuwe onrust in de financiele markten en leiden tot een nieuwe dip (minder heftig dan de vorige) waarna in maart/april de rust zou wederkeren.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 21:56:15 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77685933
Vorig jaar hadden we elk weekend een bank bailout, dit jaar gaan we elk weekend een land out bailen. Alleen voorzie ik wel wat problemen tegen de tijd dat Spanje (en groter) aan de beurt is (dat is toch de 9de economie van de wereld). En als Japan aan de beurt is hebben we een mooi instapmoment.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 21:58:42 #274
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77686069
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:56 schreef SeLang het volgende:
Vorig jaar hadden we elk weekend een bank bailout, dit jaar gaan we elk weekend een land out bailen. Alleen voorzie ik wel wat problemen tegen de tijd dat Spanje (en groter) aan de beurt is (dat is toch de 9de economie van de wereld). En als Japan aan de beurt is hebben we een mooi instapmoment.
Spanje? Geloof er geen reet van; dat gefocus op de zwakke EU landen is slechts een afleidingmanouvre. Kijk maar naar de Peter Schiff video die ik geplaatst heb.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 februari 2010 @ 22:00:40 #275
4530 crew  Crazy Harry
pi_77686157
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:20 schreef dvr het volgende:
Maar ja, China zal wel blij zijn dat zijn spulletjes nu weer betaalbaarder worden voor het Walmartpubliek.
Ik las Walmartrepubliek (waardoor ik dus dacht dat je refereerde aan de weimarrepubliek...)
pi_77686765
Ik vind het echt grappig om te zien hoe veel bulls zich zorgen beginnen te maken. En dat op een moment dat er marktechnisch gezien maar een kleine neerwaartse beweging gaande is.

Het blijkt maar weer eens hoe onzeker en sentimentgericht beleggers wel niet zijn.
Greece
pi_77686952
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:15 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vind het echt grappig om te zien hoe veel bulls zich zorgen beginnen te maken. En dat op een moment dat er marktechnisch gezien maar een kleine neerwaartse beweging gaande is.

Het blijkt maar weer eens hoe onzeker en sentimentgericht beleggers wel niet zijn.
prachtig toch, veel bulls is veel puts , veel bear is veel calls
pi_77686999
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:00 schreef Crazy Harry het volgende:
Ik las Walmartrepubliek (waardoor ik dus dacht dat je refereerde aan de weimarrepubliek...)
Jij ook al!
pi_77687192
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:00 schreef Crazy Harry het volgende:

Ja, toen ik het schreef moest ik ook twee keer kijken of ik niet 'republiek' had getypt

Stom eigenlijk dat die knakkers van peopleofwalmart.com hun site niet WalmartRepublic.com genoemd hebben.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 22:30:30 #280
862 Arcee
Look closer
pi_77687259
Dow toch nog boven de 10.000 het weekend in.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 22:41:51 #281
290311 Your_honor
pi_77687647
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:30 schreef Arcee het volgende:
Dow toch nog boven de 10.000 het weekend in.
De futures zijn anders wel onder de 10000 gesloten, 9975 namelijk. Dat is de 15 minuten aftermarket na 9 uur.
pi_77688731
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:48 schreef edwinh het volgende:
allemachtig wat maakt het ppt er een gatenkaas van, het is een en al gaps op de sp500
dat valt best mee toch? Ik zie er 1 op de 1094 die ze volgende week wss wel zullen sluiten. Wat een herstel zeg!
pi_77688804
quote:

Ik maak mij helemaal geen zorgen. Integendeel, de bedrijfsresultaten zijn goed. Toch hebben de laatste dagen mij er aan herinnerd dat ik ms toch best wat sneller winst neem, bijvoorbeeld door stoplosses in te zetten op aandelen niet nietmeer dicht bij break even staan. Weer wat bijgeleerd...

Bovendien ga ik nu ongeveer 20% van de pf in opties stoppen. Rendementsgedreven dan, niet speculatief.
pi_77688834
Bullish dagcandle op SnP, denk dat VdG gelijk gaat krijgen.
pi_77688892
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:15 schreef Arcee het volgende:
Als de dollar zwak staat heb je veel dollars voor weinig eigen munt, waardoor je voordeliger in de US kan investeren dan in Europa bv. Zie het als gaan shoppen in NY en met een lege koffer vertrekken, voor in't geval dat .
  Moderator zaterdag 6 februari 2010 @ 00:57:55 #286
236264 crew  capricia
pi_77691825
Ik ben vandaag serieus aanwezig geweest bij een studiebeleggingsclub.
Ze hebben structureel een veel beter resultaat dan ik in mijn eentje. Dus voor mij zeer de moeite waard om me aan te sluiten bij zo'n groep en er van te leren. Het viel me trouwens op hoe weinig serieuze clubs er zijn: Voor de provincie Utrecht staan er maar iets van vier of zo op de lijst (verstrekt door de VEB).

Ik mag er een half jaar over doen om te beslissen of ik lid wordt. Om lid te worden moet je je (o.a.) inkopen, en dat is wel wat geld. Maar ik denk dat ik binnen 2 maanden wel weet of ik het zie zitten binnen die club of niet.
Helaas ben ik de enige vrouw van het gezelschap, en ben ik ook meteen de jongste. Leeftijd ligt een stuk hoger dan die van ons. Maar op zich maakt mij dat niet uit...zolang ze maar een positief resultaat hebben...
En dat is meer dan ik van mijzelf kan zeggen, helaas...

De studiebeleggingsclub bestaat uit 2 groepen mensen:
Een groep is bezig met de fundamentele analyse van een aandeel.
En een groep is bezig met de technische analyse van de beurs an sich.
Ik ga me ieg aansluiten bij de TA groep.

Als ik zie hoe VDG zo zeker kan zijn van bepaalde bewegingen op basis van zijn TA, dan weet ik dat ik nog zoveel kan leren!
Het is jammer dat je je moet inkopen in zo'n groep, maakt de drempel wel wat hoger, maar maakt ook meteen dat zo'n groep wel serieus is! En dat wil ik graag.
Kom er net van terug en ben zeer enthousiast...dus moet het even met jullie delen!!! Bij deze dus!

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 06-02-2010 01:10:27 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77693017
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:36 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik ga maandag maar eens EURUSD puts kopen denk ik
Zwitserland koopt alweer euro's in om die EUR/USD-koers nog een beetje aan te laten trekken, stond vanmiddag in nrc. Misschien is maandag dus nog net op tijd .

Groot nadeel bij zo'n beleggersclub lijkt me wel dat je gebonden bent aan de keuzes van die andere.
pi_77697072
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 00:57 schreef capricia het volgende:
Als ik zie hoe VDG zo zeker kan zijn van bepaalde bewegingen op basis van zijn TA, dan weet ik dat ik nog zoveel kan leren!
Ik geloof dat ik hier wat ironie proef, maar ik ga er toch op in. VDG spreekt weliswaar met grote zekerheid over de richting van de beurs, maar hij zat er zeer vaak naast met zijn voorspellingen. In het vorige topic is hij daar door verschillende mensen op gewezen. Hoewel de toon van die discussie niet correct was, blijft toch hangen dat veel deelnemers zijn voorspellingen met een korreltje zout nemen.

De discussie Technische Vs. Fundamentele Analyse is zoiets als de Apple vs. Microsoft discussie: deze wordt tot vervelens toe gevoerd. Nu je voor TA kiest en hier mogelijk geld mee gaat riskeren, voel ik me verplicht om er toch iets over te zeggen.

Ik heb zelf een bachelor in economics en heb drie vakken gevolgd in finance/investments. TA is daarbij niet aan de orde gekomen (behalve dat er kort werd gewezen op het bestaan er van). Banken hebben veel meer fundamentele analisten dan TA'ers. De werking van TA wordt in wetenschappelijke kringen betwist: http://en.wikipedia.org/w(...)s#Empirical_evidence

Als je nog bezig bent om basiskennis rondom beleggen op te bouwen, dan moet je echt beginnen met fundamentele analyse.
pi_77698723
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:13 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik hier wat ironie proef, maar ik ga er toch op in. VDG spreekt weliswaar met grote zekerheid over de richting van de beurs, maar hij zat er zeer vaak naast met zijn voorspellingen. In het vorige topic is hij daar door verschillende mensen op gewezen. Hoewel de toon van die discussie niet correct was, blijft toch hangen dat veel deelnemers zijn voorspellingen met een korreltje zout nemen.

De discussie Technische Vs. Fundamentele Analyse is zoiets als de Apple vs. Microsoft discussie: deze wordt tot vervelens toe gevoerd. Nu je voor TA kiest en hier mogelijk geld mee gaat riskeren, voel ik me verplicht om er toch iets over te zeggen.

Ik heb zelf een bachelor in economics en heb drie vakken gevolgd in finance/investments. TA is daarbij niet aan de orde gekomen (behalve dat er kort werd gewezen op het bestaan er van). Banken hebben veel meer fundamentele analisten dan TA'ers. De werking van TA wordt in wetenschappelijke kringen betwist: http://en.wikipedia.org/w(...)s#Empirical_evidence

Als je nog bezig bent om basiskennis rondom beleggen op te bouwen, dan moet je echt beginnen met fundamentele analyse.
Niks aan toe te voegen, helemaal mee eens.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 13:47:03 #290
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77701166
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:27 schreef tjoptjop het volgende:
Welkom terug weer Selang

*SPAM*
Voor de liefhebbers: enkele van mijn vakantiepicca's staan hier:
[AEX SC #2] To chat or not to chat, that is the question
Mijn reisverslagen
pi_77701892
quote:
De studiebeleggingsclub bestaat uit 2 groepen mensen:
Een groep is bezig met de fundamentele analyse van een aandeel.
En een groep is bezig met de technische analyse van de beurs an sich.
Ik ga me ieg aansluiten bij de TA groep.
Haalt de TA groep betere resultaten dan de FA groep?
Greece
pi_77702171
quote:
Het is jammer dat je je moet inkopen in zo'n groep, maakt de drempel wel wat hoger, maar maakt ook meteen dat zo'n groep wel serieus is! En dat wil ik graag.
Kom er net van terug en ben zeer enthousiast...dus moet het even met jullie delen!!! Bij deze dus!
zijn ze niet hiermee bezig?
  Moderator zaterdag 6 februari 2010 @ 14:29:16 #293
236264 crew  capricia
pi_77702370
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:08 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Haalt de TA groep betere resultaten dan de FA groep?
Ja. Structureel meerjarig betere resultaten. En dat verbaasde me wel.
Maar het is natuurlijk ook niet 100% gescheiden van elkaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 februari 2010 @ 15:04:13 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77703261
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:29 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Structureel meerjarig betere resultaten. En dat verbaasde me wel.
Maar het is natuurlijk ook niet 100% gescheiden van elkaar.
Dat is niet zo heel verrassend, aangezien de markt de laatste jaren is gedaald. Een FA groep doet meestal stockpicking en zal dus doorgaans long zitten. Ongeacht je picks is dat de laatste jaren geen beste strategie geweest. Je had cash/ obligaties moeten hebben of short moeten gaan.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 6 februari 2010 @ 15:32:54 #295
290311 Your_honor
pi_77704056
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 01:58 schreef edikt het volgende:

[..]

Zwitserland koopt alweer euro's in om die EUR/USD-koers nog een beetje aan te laten trekken, stond vanmiddag in nrc. Misschien is maandag dus nog net op tijd .

Groot nadeel bij zo'n beleggersclub lijkt me wel dat je gebonden bent aan de keuzes van die andere.
Dat vraag ik me ook wel eens af. In hoeverre heb je wat te zeggen in zo'n club? Is het niet meer een soort veredeld beleggingsfonds met in plaats van commissie kosten de kosten voor het inschrijven bij die club? Want in wezen gaat de club met jouw centen beleggen.

Moet er niet aan denken
  Moderator zaterdag 6 februari 2010 @ 16:33:13 #297
236264 crew  capricia
pi_77705728
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 15:32 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook wel eens af. In hoeverre heb je wat te zeggen in zo'n club? Is het niet meer een soort veredeld beleggingsfonds met in plaats van commissie kosten de kosten voor het inschrijven bij die club? Want in wezen gaat de club met jouw centen beleggen.

Moet er niet aan denken
Het is niet verboden om zelf ook te beleggen hoor
En om je een beeld te geven van de 'kosten':
25 euro per lid per maand wat gebruikt wordt om te beleggen, en 70 euro per jaar aan kosten voor bijv. het huren van een zaaltje, het gaan naar aandeelhoudersvergaderingen, een beamer, lidmaatschap VEB en inschrijving KvK.

Het grote bedrag is dat je je moet inkopen, wil je lid worden. Maar ook dat kan eventueel gespreid. En als je uit wilt stappen kan dat ook vrij makkelijk.

De bedoeling is niet alleen een beleggingsclub, maar ook een studie-club te zijn. Dus ik zit daar ook om te leren.

Zoals ik hierboven beschreven heb is de club opgedeeld in 2 kleinere groepen. Met mij erbij mag je met drie mensen een beslissing nemen om te handelen. Dus je bent niet helemaal aan handen en voeten gebonden.

Maar ik ga eerst eens een paar maanden meedraaien als aspirant-lid. En pas daarna maak ik de beslissing om wel of niet toe te treden.

En voor mij ook niet onbelangrijk: De club performed beter dan ikzelf.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77705971
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:13 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik ben zelf bezig met een bachelor in economics, en volg tegelijkertijd ook Finance. Wij krijgen bij ons op de universiteit alle 3 (TA, FA, en EMH/CAPM/APT) de vakken los van elkaar en het 'alles in 1' vak. Het oogpunt bij ons is altijd dat FA en TA bende is en dat je het beste de risico modellen van CAMP en APT kunt gebruiken voor een goed (risicovrij) rendement.

En niet alleen TA wordt op wiskundige gronden betwist. FA en zelfs die andere modellen worden net zo goed op wiskunde gronden betwist. Dat was wat er ook ter sprake kwam tijdens wat gast colleges van meerdere universiteiten, en de laatste jaren was het bewijs van academici niet zo gericht op het feitelijk bewijzen van waarom EMH/FA/TA wel of niet correct is, maar dat het eerder een gevecht was tussen academici om aan de rest van de wereld te laten zien dat hun bewijzen bagger zijn, in plaats van met goede bewijzen zelf te komen. Dit is typisch zo'n voorbeeld van een academische journal die vooral schopt op anderen. Wel interessant universitair artikel overigens voor iedereen die in de bewijzen van de EMH geïnteresseerd is.

http://www.princeton.edu/~ceps/workingpapers/91malkiel.pdf

Jij weet zelf ook donders goed dat je vrij gemakkelijk een wiskundig voorbeeld kunt maken waar technische analyse/fundamentele analyse/risk modellen een waardeloze indicator zijn. En je kunt de modellen ook zo in elkaar zetten dat TA/FA/(risk modellen) er wiskundig wel goed uitkomen.

Heck, wij hebben zelfs 1 vak volledig op EMH moeten richten en de journals moeten uitdocteren dat de markten wel degelijk (zo goed als) efficiënt zijn (mits fat tails worden meeberekent en nog wat andere kleine dingetjes)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77708465
Is wiskunde toepasbaar op FA dan?
pi_77711601
quote:

Waarom denk jij dat dit een marktechnische correctie is en geen grote neerwaartse beweging?
pi_77712009
op een schoolbord werkt alles...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')