abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77631473

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

De Beursvloer #136: 2009 jaar van herstel 2010 van de crash
De Beursvloer #137: Waar 2010 een mooie start heeft
Beursvloer #139: Filosoferen of de AEX naar 25 of 1000 gaat!
De Beursvloer #139: Staat de grote ommekeer voor de deur?
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[[Categorie:OP]]
pi_77631518
Euhh.. hoe dat met wiki toevoegen werkt weet ik niet
pi_77631550
laatste post
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:18 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Voor de economie als geheel is het negatief, immers minder werkgelenheid voor dezelfde productie. Voor bedrijven zelf is het natuurlijk prachtig.
Mja.. is dat nu wel zo. Wellicht dat op korte termijn/populistisch zo gedacht kan worden maar op lange termijn is hogere productiviteit toch echt de drijfveer van een groeiende (en goede) economie
pi_77631598
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:26 schreef tjoptjop het volgende:
Mja.. is dat nu wel zo. Wellicht dat op korte termijn/populistisch zo gedacht kan worden maar op lange termijn is hogere productiviteit toch echt de drijfveer van een groeiende (en goede) economie
Als die hogere productiviteit gepaard gaat met eenzelfde of hogere groei van de productie is het perfect, omdat dan immers de werkgelegenheid er niet onder leid. Dit is echter neit het geval en voor de economie als totaal (vooral als je economie voor 75% of meer uit consumentenbestedingen bestaat) negatief.
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:28:00 #5
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77631615
tvp
Bedankt Hans.
pi_77631687
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:25 schreef tjoptjop het volgende:
Euhh.. hoe dat met wiki toevoegen werkt weet ik niet
Kheb m in de lijst gezet
pi_77631717
tarp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:33:39 #8
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_77631830
Wiki is goed gelukt
pi_77631854
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:33 schreef PiRANiA het volgende:
Wiki is goed gelukt
Dank
pi_77632036
terugvindonzin

[ Bericht 98% gewijzigd door tony_clifton- op 04-02-2010 15:49:55 ]
pi_77632199
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:27 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Als die hogere productiviteit gepaard gaat met eenzelfde of hogere groei van de productie is het perfect, omdat dan immers de werkgelegenheid er niet onder leid. Dit is echter neit het geval en voor de economie als totaal (vooral als je economie voor 75% of meer uit consumentenbestedingen bestaat) negatief.
quote:
De toename van de arbeidsproductiviteit exclusief landbouw kwam uit op 6,2% op jaarbasis, terwijl door economen was gerekend op een stijging van 7,0%.
Denk dat het gewoon komt omdat het lager is dan verwacht werd. En niet omdat de productiviteit an sich gestegen is
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:51:37 #12
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_77632404
tvp
pi_77632526
Tvp
"Ik was enorm nerveus in de wedstrijd tegen ‘zero-twenty’. Zij speelde geen faire wedstrijd, noem het ‘dirty’. Ze huilden als kleine baby’s op het veld."
-je webicon was 325Kb groot, niet terugplaatsen-
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 15:55:34 #14
862 Arcee
Look closer
pi_77632546
De dag wordt nog roder.

ING -6%. Levert de winst van de afgelopen week weer in.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77632634
Tijd voor een turbo long 325

edit: heheh toch er doorheen
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_77632698
tvp
Dirty politicians, Dirty judges and Dirty cops...
Who's the real CRIMINAL?!
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:03:44 #17
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77632884
-2,3
Bedankt Hans.
pi_77632945
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:55 schreef Arcee het volgende:
De dag wordt nog roder.

ING -6%. Levert de winst van de afgelopen week weer in.
Heeft Wouter Bos net wat verteld in dat verhoor ofzo waardoor het -6% is (heb het hele verhoor niet gevolgd )

edit: ook behoorlijk volume t.o.v. de rest van de week
pi_77633073
Hoop net dat er iemand op de verkeerde knop geduwd heeft bij 5AB...
pi_77633382
hehe amai amai amai..en dan moet 26-02 nog komen Het wordt een mooie maand. -2.88%
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77633448
ING -7% totale paniek lijkt toe te slaan Ik snap niet dat er nu nog überhaupt bieders in het orderboek zitten, zeker al die babyboomers die hun aandelen per 10 stuks inkopen
pi_77633478
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:17 schreef TeringHenkie het volgende:
ING -7% totale paniek lijkt toe te slaan Ik snap niet dat er nu nog überhaupt bieders in het orderboek zitten, zeker al die babyboomers die hun aandelen per 10 stuks inkopen
Bij -7 kan je al wel speculeren op een technische correctie, niet?
pi_77633526
Zorgen over griekeland en portugal drukken de beurzen nog wat verder omlaag.

VDG kan zo maar is goed zitten met zijn verwachting AEX 322/320 vrijdag
quote:
donderdag/vrijdag verwacht ik 322-320.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 16:20:28 #24
862 Arcee
Look closer
pi_77633565
quote:
En met hoog volume.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77633585
poeheetvp
it's better to burn out than to fade away...
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:21:45 #26
66186 foetre
pi_77633617
quote:
Ik ga gewoon lekker bijkopen
pi_77633814
Zal de dow onder de 10.000 gaan vandaag>?<
pi_77634310
Wow... ff werken & meteen 2% verder de min in...
pi_77634480
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:27 schreef Rijk_zonder_werken het volgende:
Zal de dow onder de 10.000 gaan vandaag>?<
pi_77634509
Troep moet fors inleveren (ING,TT,SNS)
pi_77634780
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:41 schreef RvLaak het volgende:
Wow... ff werken & meteen 2% verder de min in...
precies mijn gedachte...
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:59:35 #32
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77634961
Hebben we het yearlow 2010 aangetikt?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_77634988
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:59 schreef Zero2Nine het volgende:
Yup eind februari nog lager
pi_77635043
Zo, op huus an...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 17:01:47 #35
862 Arcee
Look closer
pi_77635049
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:59 schreef Zero2Nine het volgende:
Plaats hier uw tvp: De Highs en Lows van de AEX.
pi_77635192
mmm... short overnight gaan!? ik twijfel...
pi_77635234
TVP
pi_77635840
Klopte de voorspelling van VdG toch aardig
pi_77635984
Het leukste om te zien op dagen als deze is de goud en zilver prijs.
pi_77636127
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:26 schreef M.Melandri het volgende:
Klopte de voorspelling van VdG toch aardig
Hij is trouwens wel de grote afwezige in dit topic.
pi_77636238
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:35 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Hij is trouwens wel de grote afwezige in dit topic.
Het siert hem wel dat hij niet zijn gelijk komt halen toch, na gisteren nog belachelijk gemaakt te worden?
pi_77636377
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:40 schreef sintesi het volgende:

[..]

Het siert hem wel dat hij niet zijn gelijk komt halen toch, na gisteren nog belachelijk gemaakt te worden?
fooled by randomness noemen we zoiets in de beleggerswereld.
pi_77636443
zo dat is weer 50% in 24 uur :d
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_77636461
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:40 schreef sintesi het volgende:
Zelfs vandaag nog! Ik vond die schertsende opmerkingen in zijn richting meer weg hebben van mensen die hun gelijk komen halen.

Terecht ook dat tony_clifton- er iets van zei.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 17:51:14 #46
862 Arcee
Look closer
pi_77636560
WS is nog verder gezakt na het slot van Damrak.

Dow op 10,039.14, bijna onder de 10.000.
pi_77636592
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:48 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zelfs vandaag nog! Ik vond die schertsende opmerkingen in zijn richting meer weg hebben van mensen die hun gelijk komen halen.
Die gemaakte opmerking van mij is denk ik uit zijn (bedoelde) context gehaald en ik bied mijn excuses ervoor aan mocht dat zo zijn. Het was geen persoonlijke aanval, meer op het geloof in EW.
pi_77636688
Voor sluiting mijn weekputs eruitgegooid met rendement van 200%, ik verwacht komende dagen nog lager richting 320 wellicht maar het grootste deel van de KT daling is geweest m.i.
pi_77636830
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:55 schreef Vandergeld het volgende:
Voor sluiting mijn weekputs eruitgegooid met rendement van 200%, ik verwacht komende dagen nog lager richting 320 wellicht maar het grootste deel van de KT daling is geweest m.i.
Hoop dat je gelijk hebt

Las daarnet iets van EW dat de dollar (KT?) op weg is naar de 1,31. Is dat ook jouw visie?
pi_77636950
AEX voldoet al aan minimale eisen voor de daling, maar vooral de DAX verwacht ik dat die nogal wat verder wegzakt omdat die nog bijna niet onder bodem van golf 3 zit. Daarna verwacht ik een herstel van 1-2 weken

pi_77636978
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:00 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Hoop dat je gelijk hebt

Las daarnet iets van EW dat de dollar (KT?) op weg is naar de 1,31. Is dat ook jouw visie?
Ja, ik verwacht een versnelling van de daling van de eur/usd met af en toe een opleving, voorlopig blijf ik daar short op zitten, net als op zilver wat meestal nog extra hard daalt als eur/usd daalt.
pi_77636993
Ik ben wel benieuwd of de Dow de 10.000 gaat halen. Het is toch een psychologische barrière...
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:52 schreef piepeloi55 het volgende:
Die gemaakte opmerking van mij is denk ik uit zijn (bedoelde) context gehaald en ik bied mijn excuses ervoor aan mocht dat zo zijn. Het was geen persoonlijke aanval, meer op het geloof in EW.
Uiteindelijk heeft de markt gelijk, toch?
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:55 schreef Vandergeld het volgende:
Mooie winst!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 18:08:00 #53
862 Arcee
Look closer
pi_77637065
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:06 schreef lyolyrc het volgende:
Ik ben wel benieuwd of de Dow de 10.000 gaat halen. Het is toch een psychologische barrière...
Laatste keer dat we daar onder zaten was 6 november vorig jaar.
pi_77637427
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:52 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Je reactie klonk meer als persoonlijke aanval als een aanval op EW, probeer de volgende keer een discussie te starten welke manier jij beter vind werken en waarom, dan komen we verder in dit topic IMHO.
  donderdag 4 februari 2010 @ 18:25:42 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77637629
Zo, ik ben vanmorgen weer geland in de UK
Weinig gemist zo te zien, de markt gaat al maandenlang per saldo zijwaards.

Shiller P/E plaatje net even bijgewerkt met de laatste S&P earnings data enzo. De markt is reteduur op dit niveau (blauwe diamantje).

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77637951
Handelen hier wel eens mensen in EUR/USD opties? Lekkere hefboom, alleen soms verdwijnen de quotes spontaan
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:22:30 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77639575
Nou, dat was wel een rode dag vandaag! Vooral met mijn porto.
The End Times are wild
pi_77639793
Welkom terug weer Selang

Al aardig hersteld van je ongeluk?
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:28:55 #59
66186 foetre
pi_77639859
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:22 schreef LXIV het volgende:
Nou, dat was wel een rode dag vandaag! Vooral met mijn porto.
Hier ook verlies van 5% op m'n hele porto
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:33:04 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77640039
Hier 8% (veel ING en ook nog geschreven puts!) Het zijn mijn obligaties die de schade binnen de perken houden!

Maar goed. Mijn porto is ingericht op een aex voor 2010 tussen de 300 en 360, dus zo'n ramp is het niet!
The End Times are wild
pi_77640682
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:25 schreef SeLang het volgende:
Shiller P/E plaatje net even bijgewerkt met de laatste S&P earnings data enzo. De markt is reteduur op dit niveau (blauwe diamantje).
Welkom terug en bedankt voor de Shiller P/E update. Ik gebruik dit als indicator voor de markt, maar volgens mij wordt het nergens op het web systematisch bijgehouden.
pi_77640771
Welcome back Selang!

je puts zullen flink gaar zijn lxiv
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:58:44 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77641194
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:27 schreef tjoptjop het volgende:
Welkom terug weer Selang

Al aardig hersteld van je ongeluk?
De laatste week kon ik weer aardig lopen en zwemmen
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:09:38 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77641700
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:46 schreef jaco het volgende:

[..]

Welkom terug en bedankt voor de Shiller P/E update. Ik gebruik dit als indicator voor de markt, maar volgens mij wordt het nergens op het web systematisch bijgehouden.
Ik zal hier wel af en toe een bijgewerkt plaatje posten. Maar in principe verandert het beeld toch niet zo snel omdat de Shiller P/E een inflatie gecorrigeerd 10-jaars gemiddelde van de earnings gebruikt en dat verandert maar traag. De Shiller earnings voor de S&P500 bedragen nu ca $55 en ongeacht wat er in de nabije toekomst aan earnings wordt gerapporteerd zal dat getal zal dus niet zo sterk veranderen. Je kunt dus een snelle schatting maken van de Shiller P/E door gewoon de S&P500 te delen door $55. Dus de huidige stand is ca 20 (historisch gemiddelde is 16.35, 1982 bodem was 6.1).
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:23:44 #65
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77642385
tvp
The more debt, the better
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:30:23 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77642720
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar in principe verandert het beeld toch niet zo snel omdat de Shiller P/E een inflatie gecorrigeerd 10-jaars gemiddelde van de earnings gebruikt en dat verandert maar traag.
Wat wel de zwakte is van een 10-jaars gemiddelde is dat deze in recessies/depressies een veel te optimistisch beeld geeft.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:17:28 #67
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_77644857
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zal hier wel af en toe een bijgewerkt plaatje posten. Maar in principe verandert het beeld toch niet zo snel omdat de Shiller P/E een inflatie gecorrigeerd 10-jaars gemiddelde van de earnings gebruikt en dat verandert maar traag. De Shiller earnings voor de S&P500 bedragen nu ca $55 en ongeacht wat er in de nabije toekomst aan earnings wordt gerapporteerd zal dat getal zal dus niet zo sterk veranderen. Je kunt dus een snelle schatting maken van de Shiller P/E door gewoon de S&P500 te delen door $55. Dus de huidige stand is ca 20 (historisch gemiddelde is 16.35, 1982 bodem was 6.1).
Hoe bereken je die Shiller P/E eigenlijk? Ik snap de P/E-ratio (koers/winst-verhouding dus), maar die Shiller snap ik niet en de 10 jaars gemiddelde ook niet echt. Een scherpe koersval kan toch tot een (kortstondig) koopmoment leiden?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 21:20:17 #68
862 Arcee
Look closer
pi_77644972
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:08 schreef Arcee het volgende:
Laatste keer dat we daar onder zaten was 6 november vorig jaar.
Dow op 10.017 nu.
pi_77645018
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:20 schreef Arcee het volgende:
Dow op 10022 nu.
We naderen de 10.000 inderdaad, wellicht morgen/maandag onder de 10.000 maar daarna verwacht ik toch wel dat we nog een keer richting 10400 gaan.
pi_77645144
10000
"Ik was enorm nerveus in de wedstrijd tegen ‘zero-twenty’. Zij speelde geen faire wedstrijd, noem het ‘dirty’. Ze huilden als kleine baby’s op het veld."
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 21:37:30 #71
862 Arcee
Look closer
pi_77645788
10.013, het komt nu echt dichtbij.
pi_77645812
Waarom is de beurs zo hard gezakt?
BlaBlaBla
pi_77645853
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:37 schreef Soldier2000 het volgende:
Waarom is de beurs zo hard gezakt?
Waarom is de beurs het afgelopen jaar zo hard gestegen?
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:45:17 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77646202
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:17 schreef Goverman het volgende:

[..]

Hoe bereken je die Shiller P/E eigenlijk? Ik snap de P/E-ratio (koers/winst-verhouding dus), maar die Shiller snap ik niet en de 10 jaars gemiddelde ook niet echt. Een scherpe koersval kan toch tot een (kortstondig) koopmoment leiden?
Misschien maakt dit (oude) topic het wat duidelijker:
S&P500 bedrijfswinsten en waardering
Mijn reisverslagen
pi_77646306
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:38 schreef Babovic het volgende:

[..]

Waarom is de beurs het afgelopen jaar zo hard gestegen?
Vandaag, daar is toch wel een reden voor?
BlaBlaBla
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:47:25 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77646336
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat wel de zwakte is van een 10-jaars gemiddelde is dat deze in recessies/depressies een veel te optimistisch beeld geeft.
Het idee is juist dat je kijkt naar min of meer sustainable winsten. Zie ook dit topic:
S&P500 bedrijfswinsten en waardering
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 21:58:19 #77
862 Arcee
Look closer
pi_77646916
Dow tikte 9999.99 aan, dat is nog eens met je teen in het water.
pi_77646975
  Redactie Frontpage donderdag 4 februari 2010 @ 21:59:34 #79
4530 crew  Crazy Harry
pi_77646982
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:58 schreef Arcee het volgende:
Dow tikte 9999.99 aan, dat is nog eens met je teen in het water.
spanuuunnnd
Dalijk de eindveiling met nog een lekkere volume. Ik ben benieuwd

ik zie 9998
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:00:34 #80
862 Arcee
Look closer
pi_77647030
9,998.03 net.
pi_77647045
ben blij dat ik mijn series nog een dagje langer vast heb gehouden dit wordt lachen morgen in amateur hour
pi_77647081
999999 owjah!
  Redactie Frontpage donderdag 4 februari 2010 @ 22:01:49 #83
4530 crew  Crazy Harry
pi_77647099
ik heb een screenshot van 9999,99
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_77647115
10002
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:02:33 #85
862 Arcee
Look closer
pi_77647141
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:01 schreef Crazy Harry het volgende:
ik heb een screenshot van 9999,99
Ik ook.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:02:47 #86
862 Arcee
Look closer
pi_77647149
Damn, toch nog boven de 10.000 gesloten!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:03:15 #87
862 Arcee
Look closer
pi_77647178
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:02 schreef Arcee het volgende:
Ik ook.
Alleen qua range, trouwens. Niet qua actuele stand.
pi_77647256
morgen -1% openen afstort tot 1.5%?
  Redactie Frontpage donderdag 4 februari 2010 @ 22:05:11 #89
4530 crew  Crazy Harry
pi_77647299
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:03 schreef Arcee het volgende:
Alleen qua range, trouwens. Niet qua actuele stand.
Oh, ik daadwerkelijk als stand
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 februari 2010 @ 22:07:23 #90
862 Arcee
Look closer
pi_77647429
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:05 schreef Crazy Harry het volgende:
Oh, ik daadwerkelijk als stand
Oh, ik heb 9,999.69 wel, dus daar shop ik zo 9,999.99 van.

Maar dat zal ik niet doen.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:22:30 #91
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77648332
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:04 schreef edwinh het volgende:
Het is te hopen want de Amerikaanse futures wijzen al weer op een hogere opening. Terwijl Europa gemiddeld rond de -0.5% staat sinds sluiting.
Never change a winning formula
pi_77648861
quote:
Als dat gebeurd ga ik waarschijnlijk voor 1/2 van de winst op mijn weekputs calls kopen voor volgende week.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:32:31 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77648920
quote:
Dat wordt te gek. Zal de boel eens omhoog toveren voor morgen. Ik ga voor > 2,5%
The End Times are wild
pi_77649060
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:31 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Als dat gebeurd ga ik waarschijnlijk voor 1/2 van de winst op mijn weekputs calls kopen voor volgende week.
Kans zit er wel in, FTI nu op 320 (aex321). We zullen wel weer een flinke beweging krijgen met job cijfers om half 3.
pi_77651158
-3,88% bij mij, dat ging nog eens hard vandaag
pi_77651811
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:46 schreef jaco het volgende:
maar volgens mij wordt het nergens op het web systematisch bijgehouden.
Oh jawel hoor. De theorie van Shiller is enorm bekend maar ik heb alleen SeLang de definitie van delen door eigen gemiddelde zien gebruiken. Kun je overigens ook gewoon zelf in excel klussen. Mijn datafeed komt van multpl (die updaten het realtime maar de waarden worden wel berekend op de laatst bekende Shiller-earnings)

Enige data die wel de moeite waard zijn om dagelijks veranderd te zien worden zijn imo de dividendyield en 10-year treasury yield. Shiller P/E earnings ga ik pas weer nauwlettend in de gaten houden als we weer op extreme waarden zitten.
S&P500 P/E

S&P500 dividend yield (handig)

10-year treasury yield (enorm handig)

SeLang is weer terug en iedereen praat weer over Shiller etc...
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_77651935
En ohja, als je soms even vergeet waarom het crisis is..

US Unemployment Rate

Greece
  Redactie Frontpage vrijdag 5 februari 2010 @ 00:06:31 #98
4530 crew  Crazy Harry
pi_77653383
Oeh! Zie dat knikje, die komt vaak terug net voor een omdraai.
Op basis van TA morgen dus een omdraai?
pi_77653554
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:06 schreef Crazy Harry het volgende:
Oeh! Zie dat knikje, die komt vaak terug net voor een omdraai.
Wat voor knik?
quote:
Op basis van TA morgen dus een omdraai?
Op basis van welke TA?
Greece
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 februari 2010 @ 00:13:48 #100
862 Arcee
Look closer
pi_77653613
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:11 schreef Mendeljev het volgende:
Wat voor knik?
Dit idd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')