quote:'VVD en SP hekelen opslag reisgegevens ov-chip'
AMSTERDAM – De VVD en SP hebben grote bezwaren tegen het opslaan van reisgegevens van abonneehouders bij gebruik van de ov-chipkaart.
Dat schrijft Webwereld. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) zou de opslag niet hebben voorzien.
Voor abonneehouders zou het technisch niet noodzakelijk zijn om in- en uit te checken, aangezien zij ook bij controle kunnen laten zien dat ze abonnee zijn.
Veel vervoerders, zoals de RET in Rotterdam en de GVB in Amsterdam, eisen echter wel dat ook abonneehouders inchecken. Hiermee wordt vervolgens ook reisinformatie geregistreerd.
Dit zou door de vervoerders niet aan het CPB zijn gemeld en deze heeft daar vervolgens ook geen punt van gemaakt.
“Niet alleen is de grootschalige en langdurige opslag van gegevens onrechtmatig, het is een enorm risico voor de individuele reiziger, omdat niet aantoonbaar is dat op dergelijke gegevensverzamelingen niet kan worden ingebroken”, stelt Jan Willem Broekema, voormalig bestuurslid van het CPB. Hij was destijds verantwoordelijk voor het dossier ov-chipkaart.
Belachelijk
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot zegt het ‘ronduit belachelijk’ te vinden dat de langdurige opslag van reisgegevens niet was voorzien door het CBP.
“Kijk, dat je reisgegevens een tot twee maanden bewaart voor de financiële afwikkeling is logisch, maar daar is bij abonnementen geen sprake van”, aldus Aptroot.
Zijn SP-collega Emile Roemer wil opheldering van staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat). “Om die chipkaart te gebruiken, hoef je abonnementshouders echt niet op naam te registreren. Dit is echt onnodig opslaan van gegevens, ofwel Big Brother is watching you.”
Dat snap ik ook niet helemaal, er is toch allang bekend dat dit het geval is?quote:Op maandag 25 januari 2010 20:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar kom je dan mooi op tijd mee...
Lang.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:26 schreef Rockabella het volgende:
Activeren eindelijk gelukt.Ik heb echt op het punt gestaan dat ding door midden te breken. Ik werk zelf op een station en word er helemaal gestoord van, die chipkaart. De ene conducteur vind het een prachtidee en de ander vind het drie keer niks. De meeste mensen bij de NS en de busmaatschappijen (op mijn station tenminste) weten echt 0,0 van de chipkaart en doen er ook geen moeite voor. Het zal mij benieuwen hoelang 'ie overleefd.
Ja het gaat er alleen maar om om burgers te kunnen volgen, net als met de kilometerheffing.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lang.
De regering zal het door blijven drukken en als een kruising tussen een Chinese ambtenaar en de irakese minister van informatie blijven volhouden dat het een 'fantastische kaart is' en een 'groot succes is'.
Idd ze moeten wat meer fok lezen dan wisten ze het al ongeveer in deel 1 van deze reeks. Stelletje nitwits in onze politiek. Ik mag hopen dat het in ieder geval wat effect gaat sorteren en men het voor elkaar gaat krijgen dat de gegevens geanonimiseerd opgeslagen gaan worden als ze dat perse willen.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar kom je dan mooi op tijd mee...
quote:'Laat reizigers beslissen over strippenkaart'
Uitgegeven: 26 januari 2010 11:45 /// Laatst gewijzigd: 26 januari 2010 11:44
AMSTERDAM - De reizigers in het openbaar vervoer moeten het laatste woord krijgen over het afschaffen van de strippenkaart. Dat bepleit reizigersvereniging Rover dinsdag.
© ANPDe vereniging reageert hiermee op minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA), die de invoering van de kilometerheffing laat afhangen van de opstelling van de ANWB. De ANWB houdt momenteel een ledenraadpleging onder de vier miljoen leden om tot een standpunt te komen.
Hoewel een aantal partijen in de Tweede Kamer niet zo blij is met de opstelling van de minister -het parlement moet immers het laatste woord hebben- spreekt Rover van een 'boeiende bestuurlijke vernieuwing'.
"In het kader van deze vernieuwing vindt Rover dat de afschaffing van de strippenkaart bepaald moet worden door een raadpleging onder haar achterban."
Tineke Huizinga
De reizigersvereniging is graag bereid deze peiling te organiseren. De uitkomst moet 'leidend' zijn voor staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (CU) bij het al dan niet afschaffen van de strippenkaart.
Rover startte vorige week een nieuw offensief tegen de afschaffing van de strippenkaart, samen met ouderenorganisaties en vertegenwoordigers van chronisch zieken en gehandicapten. Met name ouderen en mensen met een fysieke beperking ondervinden nog veel problemen met de OV-chipkaart.
Huizinga liet de Tweede Kamer maandag echter opnieuw weten dat Rotterdam wat haar betreft gewoon op 11 februari de strippenkaart in het hele openbaar vervoer mag afschaffen.
De stad voldoet aan alle voorwaarden. Uit evaluaties blijkt dat ook ouderen, blinden en slechtzienden uit de Maasstad 'positief' zijn over het gebruik van de chipkaart, aldus de bewindsvrouw.
© Novum
Klopt.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Zulke dingen moet je niet aan in een peiling aan de bevolking overlaten.
Niet aan dit soort peilingen, maar een referendum, waarom niet?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Zulke dingen moet je niet in een peiling aan de bevolking overlaten.
kunnen ze dan geen brief sturen, waarmee je toch gratis kan reizen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:42 schreef Terreros85 het volgende:
Ik ben mijn tijdelijke studenten ov-chipkaart kwijtgeraakt. Eigenlijk mijn hele portemonnee maar dat is een ander verhaal. Nu heb ik even gebeld hoe lang het nog duurt voor ik mijn ov-chip met foto krijg. Blijkt dus dat er iets misgegaan is met het versturen naar huisnummers met een toevoeging. Mijn adres dus. Nu duurt het nog langer. En tot die tijd mag ik keurig betalen. Ik had een kortingskaart van de NS. Maar die ben ik dus ook kwijt
De Echoquote:ROTTERDAM - Op het enige grote metroknooppunt van Rotterdam wordt het 's avonds steeds stiller. Winkeliers zitten met de handen in het haar. Op station Beurs signaleren zij een daling van reizigers sinds de invoering van de OV-chipkaart. 'Het laatste uur heb ik precies drie broodjes verkocht...'
Het is half zeven 's avonds op metrostation Beurs. Een handvol reizigers stapt uit de metro en wandelt door de ondergrondse gangen. Slechts één reiziger blijft hangen bij de broodjeszaak Donuts & Bagels om een muffin te bestellen. Het is één van de weinige klanten die de winkel kan noteren in het laatste uur. 's Avonds valt er voor ondernemers op metrostation Beurs namelijk steeds minder te verkopen. 'Kijk om je heen', wijst een werknemer van de broodjeszaak naar het stille ondergrondse plein, 'is dit nou de Big City?'
Volgens ondernemers die op het metrostation gevestigd zijn, is de invoering van de OV-chipkaart debet aan de vermindering. De werknemer van Donuts & Bagels ziet vooral minder gezinnetjes op het station voorbijkomen. 'Als je met het gezin een dagje op stap gaat, ben je met de chipkaart al gauw vijftien euro kwijt. Ook komt er veel meer gedoe bij kijken voor ouders, zoals het opwaarderen van de kaart. Dat probleem was er bij de strippenkaart niet.' Ook bij notenbar Pinokkio is het 's avonds rustig. 'Na zes uur, half zeven verkopen wij nauwelijks iets meer', weet werknemer Marcin, die zelf ook niet meer de metro pakt sinds de chipkaart is ingevoerd. 'Ik snap het systeem niet, dat zal vast voor andere mensen ook de reden zijn om de metro te mijden.'
Solidair
Desondanks blijven de winkels wel geopend tot zeven uur 's avonds. 'Uit pure solidariteit naar de andere winkeliers', vertelt de ondernemer van Donuts & Bagels, 'anders raakt het hier helemaal uitgestorven. Maar voor de omzet hoeven wij het niet te doen: het laatste uur heb ik precies drie broodjes verkocht...'
De Albert Heijn die op de Beurs gevestigd zit, draait ook minder omzet sinds de chipkaart is ingevoerd. Maar volgens vestigingsmanager Wiegel komt dat vooral doordat reizigers geen strippenkaart meer aanschaffen bij de supermarkt. Volgens Wiegel is het qua reizigers de laatste tijd weer 'ouderwets druk', maar was het in de AH vorig jaar een stuk rustiger.
De RET ziet geen verband tussen de klacht van de winkeliers en de OV-chipkaart. 'Het reizen met de OV-chipkaart is voor sommige reizigers duurder, voor anderen goedkoper geworden', legt woordvoerder Nicky Jansen van de RET uit. 'De prijs hangt af van het aantal kilometers dat men aflegt. Maar het verschil tussen beide vervoersbewijzen is moeilijk te vergelijken. De strippenkaart gaat uit van zones, de OV-chipkaart rekent af per kilometer. Een veel eerlijker systeem.'
Ben ik met je eens. Als er geen reet meer aan te doen is gaat de politiek ineens wel moeilijk doen. Maar denk zelf dat dit procedureel is vastgelegd in de politiek en bij de overheid. Miljarden over de balk gooien, en als er niks meer aan te doen is gaan lopen klagen.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar kom je dan mooi op tijd mee...
Wel heel voorbarig om dat maar meteen aan die kaart toe te schrijven. Een schijnbare correlatie impliceert geen causatie.quote:Op donderdag 28 januari 2010 02:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
De Echo
Joh.
Snowgoon, kom er maar in.
Ach, het is allang duidelijk dat het veel minder gaat. Gelukkig hebben we nog de minister van informatie van de RET, die trots verkondigt dat het aantal passagiers tijdens een groot evenement hetzelfde was. Ja hetzelfde, als op een gewone dag, maar hoeveel er het vorige jaar tijdens dat evenement waren, dat doet er niet toe. Als de hallelujah-verhaaltjes maar door de meeste mensen als zoete koek geslikt kunnen worden. Gelukkig vallen de schellen bij steeds meer mensen van de ogen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 04:55 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wel heel voorbarig om dat maar meteen aan die kaart toe te schrijven. Een schijnbare correlatie impliceert geen causatie.
Triest. Best wel moeilijk hè, kritiek.quote:Wij –openbaarvervoerbedrijven Connexxion, GVB en RET en Translink Systems- zijn uitgenodigd om in het programma Knelpunt van omroep MAX onze standpunten met betrekking tot de OV-chipkaart toe te lichten, vragen van de consument te beantwoorden en klachten te onderzoeken. Hiertoe zijn we normaliter uiteraard altijd bereid; ook wij vinden het belangrijk dat de consument goed wordt geïnformeerd en geholpen.
Wij zijn echter onjuist geïnformeerd door de redactie van Knelpunt over de aard van het programma. Bovendien is het contact met de redactie bijzonder onprettig verlopen. We hebben daarom besloten om niet deel te nemen.
Connexxion
GVB
RET
Translink Systems
quote:Op donderdag 28 januari 2010 06:45 schreef Zelva het volgende:
Iemand dit al gezien? Weinig nieuws, maar dan de reactie van de OV-bedrijven:
[..]
Triest. Best wel moeilijk hè, kritiek.
hahaha echt lafquote:Op donderdag 28 januari 2010 07:11 schreef Q. het volgende:
[..]. Ze dachten even mooi een propaganda-praatje te kunnen houden gok ik zo.
.
ik kan alleen vanaf juli mijn gegevens zien. Terwijl er toch echtr de laatste 18 maanden zichtbaar moeten zijn.quote:Op donderdag 28 januari 2010 09:12 schreef Boze_Appel het volgende:
Het heeft even geduurd, maar er verschijnen zowaar transactiegegevens op ov-chipkaart.nl.
Als ik de laatste 10 selecteer krijg ik ook daadwerkelijk de laatste tien te zien. Selecteer ik 'huidige maand', kreeg ik net 3 transacties te zien en nu weer de hele maand. Verder staan er in het dropdownboxje een berg willekeurige maanden waarbij ik niets te zien krijg en toch gebruik ik dat ding al echt meer dan een jaar.
Ik werk zelf als Wed Developer en ik kan hier zo kwaad om worden, maar gelukkig kan ik zo naar de concurrent stappen, oh ... wacht.
Voorspelbaar scenario: Ja sorry meneer maar u kunt het maar terug vragen tot maximaal 6 maanden na de transactie. Ja maar ik kon toen officieel toch nog geen transacties maken, niets mee te maken meneer regels zijn regels, en u kunt fluiten naar u 4 euro.quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:45 schreef macca728 het volgende:
Ik heb kunnen achterhalen waarom er op mijn voordeelurenkaart een saldo van -4 stond
Blijkbaar had het apparaat gepiept op 25 juli 2007
Dus je mag al je chipkaarten ook in de gaten houden, want ze houden zomaar geld van je rekening af
alls ze dat zeggen, ga ik geweld gebruikenquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voorspelbaar scenario: Ja sorry meneer maar u kunt het maar terug vragen tot maximaal 6 maanden na de transactie. Ja maar ik kon toen officieel toch nog geen transacties maken, niets mee te maken meneer regels zijn regels, en u kunt fluiten naar u 4 euro.
wel handig, als je via paypal of creditcard betaalt is het toch veilig ?quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:27 schreef Ori het volgende:
Iemand hier bekend met ovsafe.nl?
Ik zag die link in een krant of tijdschrift staan. Ze bieden er een afschermend hoesje aan voor de kaart, zodat die niet onbedoeld gescand kan worden door een paaltje of poortje.
Maar ik vind de site er wat gaar en karig uitzien, weet niet wat ik ervan kan verwachten.
quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:34 schreef Ynske het volgende:
Kan iemand me dit uitleggen?
Traject Utrecht Zuilen - Driebergen Zeist en terug
14-01-2010 Reis
Check-in 12:17 Locatie afgeschermd
Check-out 12:45 Locatie afgeschermd NS ¤ 1,45
14-01-2010 Reis
Check-in 10:05 Locatie afgeschermd
Check-out 10:44 Locatie afgeschermd NS ¤ 1,65
waarom is de heenreis 20 cent duurder, terwijl t precies dezelfde afstand is?
beide poortjes die ik gebruikt heb om in en uit te checken waren tzelfde. dus denk niet dat dat t kan zijnquote:Op donderdag 28 januari 2010 17:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
omdat het poortje c.q. zuil op een andere plaats stond. Kan best 2 km schelen bij elkaar bij een lang station
Buiten dat zou het natuurlijk te belachelijk zijn als de plek van het poortje op het station er toe zou doen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:43 schreef Ynske het volgende:
[..]
beide poortjes die ik gebruikt heb om in en uit te checken waren tzelfde. dus denk niet dat dat t kan zijn
Ik kan wel een vage NS verklaring bedenken. U reist bij ons niet per kilometer, maar per stroom verbruik, en op de heenweg gaan we wat meer bergop en daarom is het duurder.quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:34 schreef Ynske het volgende:
Kan iemand me dit uitleggen?
Traject Utrecht Zuilen - Driebergen Zeist en terug
14-01-2010 Reis
Check-in 12:17 Locatie afgeschermd
Check-out 12:45 Locatie afgeschermd NS ¤ 1,45
14-01-2010 Reis
Check-in 10:05 Locatie afgeschermd
Check-out 10:44 Locatie afgeschermd NS ¤ 1,65
waarom is de heenreis 20 cent duurder, terwijl t precies dezelfde afstand is?
Heb ik bij de bus gehad, als in dat ze me verplichtte dat ik een kaartje moest kopen in de bus.quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:59 schreef RubenK het volgende:
Vandaag een boete van 52 euro gekregen van de NS omdat ik niet kon inchecken. Alle incheckpaaltjes op het station waren buiten dienst.
De NS conducteur wist mij te vertellen dat er van mij verwacht werd dat ik een papieren kaartje zou halen...
quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:43 schreef Ynske het volgende:
tijdje terug een klacht ingediend bij GVU omdat ze wilden dat ik een kaartje kocht toen de chipding een storing had.
krijg nu een brief met excuses dat t onderzoek zo lang duurde en dat de regeling is dat "als er geen enkele kaartlezer in de bus werkt, u geen ander vervoerbewijs hoeft te kopen"
ter compensatie van t ongemak heb ik nu een VVV bon van 10 euro gekregen. Erg netjes![]()
Aanvechten.quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:59 schreef RubenK het volgende:
Vandaag een boete van 52 euro gekregen van de NS omdat ik niet kon inchecken. Alle incheckpaaltjes op het station waren buiten dienst.
De NS conducteur wist mij te vertellen dat er van mij verwacht werd dat ik een papieren kaartje zou halen...
Dan weiger ik en dan halen ze de politie er maar bij.. als die kaart niet werkt is dat niet mijn probleem. Ik heb OV punt!quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:02 schreef Ynske het volgende:
[..]
Heb ik bij de bus gehad, als in dat ze me verplichtte dat ik een kaartje moest kopen in de bus.
[..]
k heb geen ov. alleen een chipkaart. daar zit een verschil in.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:55 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dan weiger ik en dan halen ze de politie er maar bij.. als die kaart niet werkt is dat niet mijn probleem. Ik heb OV punt!
Anders gewoon een hele grote pot met centen bij je hebben en daarmee tergend langzaam een kaartje kopen bij de bestuurder. Als ze ons gaan pesten pesten we gewoon terug. Dat zal ze leren. Moet die troep maar werken.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
k heb geen ov. alleen een chipkaart. daar zit een verschil in.
daarbij moest ik die bus hebben vanwege een afspraak. vind wel dat t nu meer dan goed gemaakt is. en heb voor de zekerheid die brief gewoon bij me
Je vergeet 1 klein detail....quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:02 schreef Q. het volgende:
[..]
Anders gewoon een hele grote pot met centen bij je hebben en daarmee tergend langzaam een kaartje kopen bij de bestuurder. Als ze ons gaan pesten pesten we gewoon terug. Dat zal ze leren. Moet die troep maar werken.
Als ze de OV-kaarten van de Tweede Kamer-leden nu eens per direct om zouden zetten naar een chipkaart, zou dat helpen?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:13 schreef Barwurz het volgende:
[..]
Je vergeet 1 klein detail....
Niet de buschauffeur heeft de OV-Chipkaart ingevoerd, maar Den Haag.
Dus als je dit doet pak je de verkeerde....
Alsof die met het OV reizen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:23 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als ze de OV-kaarten van de Tweede Kamer-leden nu eens per direct om zouden zetten naar een chipkaart, zou dat helpen?
Laten we nou niet net doen alsof de overheid ook maar iets in de melk te brokkelen had of heeft. Die is gewoon gebruikt door Connexxion, GVB, HTM, NS en RET om met ettelijke honderden miljoenen gemeenschapsgeld een louter voor hun (financieel) gunstig systeem in te voeren.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:13 schreef Barwurz het volgende:
Niet de buschauffeur heeft de OV-Chipkaart ingevoerd, maar Den Haag de grote vijf.
en dan gaat de RET nog eens 6 miljoen eisen om de metro veiliger te makenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Laten we nou niet net doen alsof de overheid ook maar iets in de melk te brokkelen had of heeft. Die is gewoon gebruikt door Connexxion, GVB, HTM, NS en RET om met ettelijke honderden miljoenen gemeenschapsgeld een louter voor hun (financieel) gunstig systeem in te voeren.
Misschien kan je dit beter posten in BNW?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Laten we nou niet net doen alsof de overheid ook maar iets in de melk te brokkelen had of heeft. Die is gewoon gebruikt door Connexxion, GVB, HTM, NS en RET om met ettelijke honderden miljoenen gemeenschapsgeld een louter voor hun (financieel) gunstig systeem in te voeren.
Nou.......als jij dat eens gaat doen?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
en dan gaat de RET nog eens 6 miljoen eisen om de metro veiliger te maken
Daar was de chipkaart juist voor bedoeld maar1 jaar na de invoering is het blijkbaar zo onveilig savonds dat er nieuwe maatregelen nodig zijn.
Als ze die vele RET-ers die om half 8 staan te kletsen en te rioken nu eens savonds inzetten
Sterk argumentquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:24 schreef Barwurz het volgende:
[..]
Misschien kan je dit beter posten in BNW?
Lul niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Sterk argument
Als je gewoon het hele verhaal vanaf het begin een beetje gevolgd hebt, dan blijkt ontegenzeggelijk dat het plan van Trans Link Systems afkomstig is en er niet of nauwelijks sturing is gegeven door V&W. TLS had gewoon een vrijbrief.
oh Snowgoon c.q. Houtworm is terug, moet je weer met bronnen komen, alleen hijzelf niet natuurlijkquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:34 schreef Barwurz het volgende:
[..]
Lul niet.
De beslissing lag bij de politiek.
Wat TLS wilt staat er los van, kom maar eens met bronnen dat het zo is wat je zegt.
Dat kan je niet.
Over sterke argumenten gesproken.
Veeg je neus af en probeer het de volgende keer beter dan nu.
jij vind het normaal dat er smorgens 7 RET-ers op station Beurs zijn, terwijl er savonds, zelfs op koopavond geen RET-er te zien is ? Maakt mij niet uit, maar zeik niet om extra geld terwijl je net 1 miljard heb gekregen om het veiliger te maken, 1 van de hoofredenen voor de komst van de OV chipkaart.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:25 schreef Barwurz het volgende:
[..]
Nou.......als jij dat eens gaat doen?
Zou dat geen mooie optie zijn, ipv kankeren op verkeerde inzet?
Naast nul komma nul argumenten aanleveren, kun je dus ook al niet goed lezen en probeer je het te winnen met sterke taal. Ach ja, ik had ook niet anders verwacht van de voorstanders van een chipkaart, die kunnen zich er ook niet of nauwelijks in verdiept hebben.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:34 schreef Barwurz het volgende:
[..]
Lul niet.
De beslissing lag bij de politiek.
Wat TLS wilt staat er los van, kom maar eens met bronnen dat het zo is wat je zegt.
Dat kan je niet.
Over sterke argumenten gesproken.
Veeg je neus af en probeer het de volgende keer beter dan nu.
ja lijkt me wel, nu rij je gratis en met korting in het weekend en door de weeks betaal je het volle pondquote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:12 schreef Schuifpui het volgende:
Volgens mij klopt mijn studenten-ov-kaart niet helemaal. Dit staat er nu op:
Studenten OV-chipkaart weekend
Studentenkaart korting weekend
Ik dacht dat je juist een studenten OV-chipkaart weekend moest hebben en dan studetnekaart korting week, ipv weekend.
Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?![]()
Enig idee wat ik hier mee moet doen?
Gelukkig werkt het systeem heel erg goed...quote:Strippenkaart niet meer te koop in Rotterdam
ROTTERDAM - De strippenkaart is vanaf maandag in Rotterdam en omgeving nergens meer te koop. Met ingang van 11 februari is de ov-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs in deze regio en de vervoerders RET, QBuzz en Connexxion willen de reizigers eraan laten wennen een chipkaart in huis te halen.
Reizigers konden sinds 1 januari al geen strippenkaarten meer kopen in bussen en trams in de Rotterdamse regio. Alleen wegwerp-ov-chipkaarten (voor eenmalig gebruik) zijn dan nog op de wagen verkrijgbaar. De afspraak is dat daarna binnen een jaar in het hele land met de ov-chipkaart moet kunnen worden gereisd. Daarmee komt na ruim dertig jaar een einde aan het vertrouwde stempelen.
Rotterdam geldt als proeftuin voor de invoering van de ov-chipkaart. Sinds begin 2009 kan alleen nog maar met de ov-chipkaart in de metro worden gereisd. Volgende maand volgen dus ook bus en tram. De RET schakelt op 10, 11 en 12 februari honderden extra medewerkers in om reizigers te helpen.
Dat is inderdaad het ergste. Zwakzinnige lieden die duidelijk de krant niet lezen en vervolgens jou verwijten dat het systeem niet werkt.quote:Op zondag 31 januari 2010 14:52 schreef Ludacriss het volgende:
Ik heb het nu voor de 7de keer geprobeerd om mijn reisproduct af te halen maar het is dus nog steeds niet gelukt. Afgelopen vrijdag zat er al een conducteur te zeuren waarom ik het nog niet heb afgehaald, heb maar tegen hem gezegd dat ie daarvoor bij zijn collega's moet zijn die dit systeem hebben ingevoerd en mij verder met rust moest laten.
Maar ja, ik weet niet of dit nou up-to-date is.... Voorlopig check ik nog maar niet in als ik met de trein reis.quote:n de trein hoef je voorlopig nog NIET in en uit te checken. Bij controle toon je de conducteur jouw Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren koop je daarbij een papieren kortingskaartje.
De NS heeft het ov-studentenchipkaart product nog niet ingevoerd in hun systeem. Dit doen ze pas in de loop van 2010. Check daarom dan ook niet in, dat kan voornamelijk mis gaan.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:34 schreef Libereco het volgende:
Ik heb het al vaker gevraagd maar nog geen goed antwoord gekregen: moeten studenten vanaf vandaag ook in-en uitchecken bij de NS-stations? Allemaal zo vaag..... de één zegt van wel en de ander weer niet. Op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ staat dit:
[..]
Maar ja, ik weet niet of dit nou up-to-date is.... Voorlopig check ik nog maar niet in als ik met de trein reis.
quote:Heel Zuid-Holland kan met ov-chipkaart reizen
DEN HAAG - Reizigers kunnen sinds maandag in heel Zuid-Holland reizen met de ov-chipkaart. Dat heeft een woordvoerster van de provincie maandag laten weten.
Reizigers konden al in delen van de provincie gebruikmaken van het digitale vervoersbewijs, maar daar zijn nu verbindingen bijgekomen van vervoerder Arriva in de Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfherenland, Hoekse Waard en Goerree-Overflakkee.
Inwoners van Zuid-Holland kunnen van 1 februari tot 1 april een persoonlijke ov-chipkaart bestellen op de website 1eurochipkaart.nl. Normaal gesproken kost een dergelijk vervoersbewijs 7,50 euro. Een uitzondering geldt voor mensen in de regio Rotterdam. „Die regio is veel verder en mensen hebben daar al kortingsmogelijkheden gehad”, aldus de zegsvrouw.
De regio Rotterdam speelt in Nederland een voortrekkersrol bij de invoering van de ov-chipkaart. Sinds begin 2009 kan alleen nog maar met de ov-chipkaart in de metro worden gereisd. Op 11 februari volgen ook bus en tram. De afspraak is dat daarna binnen een jaar in het hele land met de ov-chipkaart moet kunnen worden gereisd. Daarmee komt na ruim dertig jaar een einde aan het vertrouwde stempelen.
De strippenkaart is sinds maandag officieel niet meer te koop in Rotterdam en omgeving.
quote:Duizenden handtekeningen voor behoud strippenkaart
(Novum) - Ongeveer 35 duizend mensen hebben de petitie getekend voor het behoud van de strippenkaart in het openbaar vervoer. De handtekeningen worden woensdagochtend in Den Haag overhandigd aan de vaste Kamercommissie voor Verkeer.
Duizenden handtekeningen voor behoud strippenkaart
De actie is een initiatief van omroep Max, ouderenorganisaties, reizigersorganisatie Rover en vertegenwoordigers van chronisch zieken en gehandicapten. Zij vinden dat staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) de strippenkaart nog niet mag afschaffen in Rotterdam. Vanaf 11 februari kan alleen nog met de OV-chipkaart worden gereisd in de Maasstad.
Maar ouderen en mensen met een fysieke beperking ondervinden nog veel problemen met het gebruik van de chipkaart, menen de initiatiefnemers. Zo zouden er te weinig oplaadpunten zijn, vergeten veel reizigers uit te checken en is de klachtenafhandeling en informatievoorziening onder de maat.
De organisaties startten daarom twee weken geleden de actie voor het behoud van de strippenkaart. Pas als de problemen zijn verholpen, mag de kaart worden afgeschaft. Tot dinsdagmiddag 17.00 uur konden mensen op strippenkaartmoetblijven.nl de petitie ondertekenen. Dat is bijna 33 duizend keer gebeurd. Ongeveer 1800 mensen hebben daarnaast een papieren petitie ondertekend, meldt een woordvoerder van omroep Max.
Zij verwacht dat het uiteindelijke aantal rond de 35 duizend uitkomt als woensdagochtend ook de brievenbus is geleegd. Geen slecht resultaat, aldus de woordvoerder.
De Tweede Kamer praat woensdag met Huizinga over de OV-chipkaart. De bewindsvrouw herhaalde vorige week echter dat Rotterdam de strippenkaart wat haar betreft mag afschaffen. De stad voldoet aan alle voorwaarden. En uit evaluaties blijkt dat ook ouderen, blinden en slechtzienden 'positief' zijn over het gebruik van de chipkaart, aldus de bewindsvrouw.
1 van die voorwaarden is overigens het prijsniveau, waar de staatssecretaris nu onderzoek naar doet, maar de uitkomst blijkbaar al weet. Lekker onpartijdig onderzoek dus.quote:Op woensdag 3 februari 2010 07:58 schreef macca728 het volgende:
vandaag weer een artikel in de spits, waaruit blijkt dat de OV chipkaart er echt wordt doorgedrukt.
Hij blijkt namelijk niet te voldoen aan 8 van de 9 voorwaarden die staatssecretatis Huizinga zelf heeft opgesteld
Leuk dat de politiek hun mond opendoet. Hadden ze ook iets eerder kunnen doen, voordat het meer dan een miljard ging kosten. Had het waarschijnlijk ook iets beter voor de reiziger uitgepakt ipv het gedrocht dat er nu is.quote:VVD tegen uitzetten strippenkaart Rotterdam
Uitgegeven: 3 februari 2010 13:07 /// Laatst gewijzigd: 3 februari 2010 13:07
DEN HAAG (ANP) - Naast SP en GroenLinks verzet nu ook de VVD in de Tweede Kamer zich tegen het 'uitzetten' van de strippenkaart in de regio Rotterdam vanaf 11 februari.
Dit bleek woensdag bij hervatting van een debat met staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer).
De drie oppositiepartijen willen de strippenkaart in en om Rotterdam voorlopig handhaven naast de ov-chipkaart als geldig vervoersbewijs.
VVD'er Charlie Aptroot zei dat eerst de problemen waarmee blinden en slechtzienden kampen moeten worden opgelost. Hij stelde voor dat Huizinga de verantwoordelijkheid voor de ov-chipkaart overdraagt aan minister Camiel Eurlings.
Vertrouwen
''Ons vertrouwen in haar aanpak is naar een bedenkelijk niveau gedaald'', stelde Aptroot. De regeringspartijen CDA en PvdA willen de regio Rotterdam daarentegen groen licht geven, net als de staatssecretaris.
Openbaarvervoerbedrijven in Rotterdam en omgeving zetten sinds 1 februari vijfhonderd mensen in om reizigers te informeren over de ov-chipkaart. Met ingang van 11 februari kan in de stadsregio Rotterdam niet meer met de strippenkaart worden gereisd.
Controleurs
Controleurs zullen mensen die de eerste weken nog met een strippenkaart bus of tram binnenstappen niet onmiddellijk op de bon slingeren, zei directeur Pedro Peters van het gemeentelijk vervoerbedrijf RET woensdag.
Vanaf 1 maart worden er wel bekeuringen uitgedeeld. In de metro in Rotterdam is de ov-chipkaart al ruim een jaar verplicht.
Afschaffen
Volgens een onderzoek van eind vorig jaar heeft 85 procent van de bus- en tramreizigers in de regio al een ov-chipkaart. Peters verwacht dat een op de twintig reizigers nooit een chipkaart zal aanschaffen.
De resterende tien procent zal zich op het laatste moment voorzien van een dergelijke kaart, denkt Peters. Naast de RET werken de vervoersorganisaties Connexxion en Qbuzz in de regio.
Geen strippenkaart
Sinds 1 januari is in de regio op tram en bus geen strippenkaart meer te koop. Dat heeft volgens Peters geen grote problemen opgeleverd. Wel verbaasde het hem dat in de eerste twee weken van het jaar 70.000 wegwerpchipkaarten werden verkocht.
''Erg onvoordelig''', verzuchtte de RET-directeur. ''In plaats van drie enkeltjes kun je beter een gewone chipkaart kopen.''
Studenten
Peters acht de ov-branche verantwoordelijk voor de problemen van studenten met de ov-chipkaart.
''Door onjuiste software is grote overlast ontstaan, waarbij studenten lang voor niets in de rij stonden.'' Volgens Peters beschikken 420.000 studenten nu over een kaart die kan worden gebruikt.
Het is de bedoeling dat binnen een jaar in het hele land met de ov-chipkaart kan worden gereisd. Dan zal de nationale strippenkaart voltooid verleden tijd zijn.
[usb]© ANP [/sub]
Ditquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef Barwurz het volgende:
Misschien heel simplistisch gedacht......waarom niet eerst gekeken in Engeland en Singapore waar dit systeem allang bestaat.
En waarom niet dat systeem overnemen ipv het wiel opnieuw uitvinden?
systeem is daar gebaseerd op 1 stad en op 1 vervoerderquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef Barwurz het volgende:
Misschien heel simplistisch gedacht......waarom niet eerst gekeken in Engeland en Singapore waar dit systeem allang bestaat.
En waarom niet dat systeem overnemen ipv het wiel opnieuw uitvinden?
Dat is toch nog niet nader bepaald ?quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:54 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Tot wanneer kun je dat reisproduct nou ophalen?
De grootste blunder is geweest dat ze het niet zelf in beheer hebben genomenquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Leuk dat de politiek hun mond opendoet. Hadden ze ook iets eerder kunnen doen, voordat het meer dan een miljard ging kosten. Had het waarschijnlijk ook iets beter voor de reiziger uitgepakt ipv het gedrocht dat er nu is.
dus ik kan nu nog gewoon op mn tijdelijke ding reizen?quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is toch nog niet nader bepaald ?
ja hij kan makkelijk praten, hij hoeft niet in te checkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:53 schreef Bostonian het volgende:
Ik kwam vandaag een conducteur tegen in de trein vanaf Rotterdam en die riep doodleuk dat hij niet de commotie rondom de ov-chipkaart begrijpt. Volgens hem worden er alleen maar goede kaarten uitgegeven en ligt het aan de onwetende reiziger. Begon mij erg te irriteren eerlijk gezegd maar heb me ingehouden...
Dit kabinet is echt compleet gek (met uitzondering van Eurlings dan): zijn zijn op een goddelijke missie en dus gaan ze door, ook als de wereld om hen heen in elkaar stort.quote:VVD met motie tegen Huizinga om ov-chipkaart
Uitgegeven: 3 februari 2010 16:57 /// Laatst gewijzigd: 3 februari 2010 17:59
AMSTERDAM - Een motie van de VVD die stelt dat minister Eurlings de regie neemt bij de invoering van de ov-chipkaart heeft het niet gered. Alleen de SP, PVV en Verdonk stemden met de liberalen mee.
Momenteel valt de verantwoordelijkheid voor de invoering van de ov-chipkaart onder staatssecretaris Tineke Huizinga (ChristenUnie). In politiek Den Haag wordt een dergelijke motie gezien als een motie van wantrouwen. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot zegt tegenover NU.nl het vertrouwen in Huizinga verloren te hebben nu de invoering van de ov-chipkaart op problemen blijft stuiten. Woensdag botste Aptroot met de staatssecretaris tijdens een debat hierover.
Strippenkaart
Huizinga wil vanaf 11 februari de strippenkaart in de regio Rotterdam definitief uitschakelen. De liberalen twijfelen nog of zij hier voorstander van zijn. Wel stellen ze dat uitschakeling elders niet mag plaatsvinden, zolang de problemen niet worden opgelost. Aptroot wil daarbij met name prioriteit geven aan de problemen die blinden en slechtzienden ondervinden.
Onderzoeken
"Ik ben het met Eurlings totaal oneens over de kilometerheffing, maar het is wel een goede bestuurder. Hij pakt de betrokkenen bij elkaar om de problemen op te lossen", aldus de VVD'er. "Het enige waar Huizinga mee bezig is is onderzoeken van problemen die we al jaren kennen." Aptroot noemt daarnaast als argument dat vooral de Nederlandse Spoorwegen (NS) met problemen kampen bij de invoering van de ov-chipkaart. Het dossier NS ligt bij Eurlings.
Ritkosten
De VVD'er stelt verder dat er, naast de problemen met blinden en slechtzienden, nog veel onduidelijk is over de ritkosten met de ov-chipkaart. "Deze zijn niet transparant. Als je met het vliegtuig gaat wil je ook weten wat het kost." "Bovendien zijn er, tegen de afspraken in, regio's waar mensen meer gaan betalen voor gebruik van het openbaar vervoer." Hoewel de motie waarschijnlijk geen meerderheid haalt is Aptroot niet pessimistisch over het stemgedrag van CDA en PvdA. "Zij kunnen het hier onmogelijk mee oneens zijn. Het is alleen de vraag of ze bereid zijn de verhoudingen binnen de coalitie op scherp te zetten."
Quatsch
Huizinga reageerde gepikeerd op de motie van Aptroot. Ze doet de beschuldiging van Aptroot dat het bij de invoering van de ov-chipkaart aan regie ontbreekt af als 'quatsch'. "Het is aan regie te danken dat er een planning ligt en dat we over een jaar overal met de ov-chipkaart kunnen reizen", aldus Huizinga.
Kamerleden Van Gent (GroenLinks) en Mastwijk (CDA) lazen de motie van Aptroot als een motie van wantrouwen. "Aan deze symboolpolitiek doe ik niet mee", aldus Van Gent. "Als je echt wil dat de staatssecretaris weg gaat, dien dan een motie van wantrouwen in."
© NU.nl/Lucas Benschop
Andere kant. Anders had Huizinga nog meer invloed gehad. En wie wil dat nou?quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De grootste blunder is geweest dat ze het niet zelf in beheer hebben genomen
Het is absurd om hier zo veel geld in te steken terwijl je eigenlijk een kartel van vervoersbedrijven aan het oprichten bentquote:Op woensdag 3 februari 2010 23:10 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Andere kant. Anders had Huizinga nog meer invloed gehad. En wie wil dat nou?
Vraag: Hoe vaak en wie zijn er ministers weggestuurd door het parlement vanwege een gebrek aan competentie?
De meeste bewindslieden voor door incidenten en procedurele fouten weggestuurd, maar structureel niet presteren komt niet zo vaak voor. De Kamer had het kunnen en moeten doen vandaag. Onbegrijpelijk dat de Kamer haar steunt.
Ik heb vandaag aan de conducteur gevraagd of ik nog op mijn tijdelijke studentenchip mag reizen. Hij zei dat het voorlopig nog mag. Dit was op het perron, bij het overstappen heb ik het in de trein aan een andere conducteur gevraagd. Die zei ook dat het nog mag.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:09 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
dus ik kan nu nog gewoon op mn tijdelijke ding reizen?
ik snap er geen zak van, heuj nederland
Ok, dankjewel!. In de bus deed die het ook nog gewoon.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:30 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Ik heb vandaag aan de conducteur gevraagd of ik nog op mijn tijdelijke studentenchip mag reizen. Hij zei dat het voorlopig nog mag. Dit was op het perron, bij het overstappen heb ik het in de trein aan een andere conducteur gevraagd. Die zei ook dat het nog mag.
Op station Duivendrecht staan er geen palen op het perron. Ik wilde er overstappen van de metro op de trein. Moest ik eerst het station uitlopen via de metropoortjes, en vervolgens het station weer in via de NS-poortjes.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:26 schreef Q. het volgende:
Ah leuk, op Utrecht Centraal staan in de noordertunnel nog geen palen, mag je om op saldo te reizen een paar honderd meter omlopen via de stationshal. Handig!
Ach ja, Huizinga heeft dit dossier ook maar geërfd natuurlijk en het was ook helemaal niet de bedoeling dat ze staatssecretaris zou worden. Neemt niet weg dat ze onmiddellijk moet stoppen met haar goednieuwsshow.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:38 schreef Stupendous76 het volgende:
Mevr. Huizinga: u bakt er niets van. De ov-chipkaart is een wangedrocht van de eerste orde. Maar goed, u bent alvast op zoek naar een nieuwe baan zeker.
Één kaart voor ál het openbaar vervoer!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:45 schreef freako het volgende:
[..]
Op station Duivendrecht staan er geen palen op het perron. Ik wilde er overstappen van de metro op de trein. Moest ik eerst het station uitlopen via de metropoortjes, en vervolgens het station weer in via de NS-poortjes..
gisteravond in Qbuzz-bus ook, alledrie de afleesapparaten werkten niet, dus gratis reizenquote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:45 schreef Q. het volgende:
Gisteren een bus-trein-bus ritje gemaakt. 66,7% van de apparatuur die ik wilde gebruiken was kapot. Betrouwbaar systeem!
Op het toch niet hele kleine station Amersfoort zijn er wel twee palen: eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant. Nu was die aan de voorkant (stadskant) gisteren kapot dus moest iedereen helemaal naar de achterkant lopen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
gisteravond in Qbuzz-bus ook, alledrie de afleesapparaten werkten niet, dus gratis reizen
Alleen ondrweg gingen ze opeens op groen, dus nieuwe instappers moesten wel betalen.
Ook makkelijk trouwens dat chauffeurs die apparaten niet kunnen zien (het scherm dan)
Dat makt zwarttrijden wel heel makkelijk
das toch al heel lang zo, pas als men klaar is met de verbouwing worden daar paaltjes geplaatst.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:26 schreef Q. het volgende:
Ah leuk, op Utrecht Centraal staan in de noordertunnel nog geen palen, mag je om op saldo te reizen een paar honderd meter omlopen via de stationshal. Handig!
Is die inmiddels nog niet afgelopen dan? Ik vind 'verbouwing' een zwak excuus trouwens om die dingen niet te plaatsen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:37 schreef Ynske het volgende:
[..]
das toch al heel lang zo, pas als men klaar is met de verbouwing worden daar paaltjes geplaatst.
vorige week iig nog niet. tis ook een zwak excuus. mijn bus stopt bij de trap van de noordertunnel. dan moet ik daar naar beneden, over t perron dan de stationshal in om te scannenquote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:50 schreef Q. het volgende:
[..]
Is die inmiddels nog niet afgelopen dan? Ik vind 'verbouwing' een zwak excuus trouwens om die dingen niet te plaatsen.
Ik kom altijd met de tram. Die stopt ook bij die tunnel. Dat ding heeft 35.000 reizigers per dag. Als die gebruik willen maken van de OV Chipkaart in de trein moeten die eerst via het taxiplatform de stationshal in in plaats van dat ze de kortste route naar de perrons kunnen nemen door de tunnel.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:51 schreef Ynske het volgende:
[..]
vorige week iig nog niet. tis ook een zwak excuus. mijn bus stopt bij de trap van de noordertunnel. dan moet ik daar naar beneden, over t perron dan de stationshal in om te scannenniet de meest toffe oplossing
quote:Op maandag 8 februari 2010 08:08 schreef macca728 het volgende:
Studenten die hun OV chipkaart nog niet hebben geactiveerd kunnen nu een prijs winnen.
Dit om het activeren te motiveren.
En ik maar denken dat het verplicht was om de studenten OV kaart te activeren
Compleet gestoord, stelletje randdebielen. Studenten willen wel activeren, maar kunnen dat niet omdat het systeem niet werkt.quote:
OV-branche lokt studenten met iPad
DEN HAAG - Openbaarvervoersbedrijven loven tien iPads uit als prijs om studenten aan te sporen zo snel mogelijk hun ov-chipkaart te activeren. Dit heeft een woordvoerder maandag bekendgemaakt.
Studenten hadden eigenlijk al per 1 januari met hun nieuwe vervoersbewijs moeten kunnen reizen. Technische problemen bij de vervoerders gooiden roet in het eten. Studenten konden daardoor hun kaart niet opladen. De datum van 1 februari werd ook al niet gehaald. Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) zei onlangs dat hij pas toestemming geeft voor een nieuwe datum als het systeem lange tijd stabiel is.
Na het verhelpen van de problemen heeft volgens de ov-branche intussen ruim twee derde van de studenten zijn kaart opgeladen. Om de laatste, vooral mbo-studenten over de streep te trekken, maken ze kans op enkele 'fantastische' prijzen. De hoofdprijs is een 'volledig verzorgde wintersportvakantie' voor de winnaar, die vijf vrienden/vriendinnen mag meenemen. Daarnaast maken studenten kans op één van de tien iPads, het gloednieuwe mobiele apparaat van Apple, die tot het prijzenpakket behoren.
De vervoerders verspreiden flyers en sturen teams naar onderwijsinstellingen in het kader van hun nieuwe campagne. Overigens maken ook studenten die al een opgeladen kaart hebben, kans op één van de prijzen.
Niet zolang er maar maximaal 25 mensen tegelijk kunnen activeren, en anders de boel crashtquote:Op maandag 8 februari 2010 13:50 schreef Aandemur het volgende:
Staat er toch ook gewoon in.
Verder, prijzen leuk, maar goed, schiet een beetje voorbij het doel...
Zorg gewoon voor een mobiele paal en zet die dagelijks bij een andere instelling neer. Heb je alles zo geactiveerd.
Dat weet niemand. Je proberen een abonnement aan te smeren, maar dat zal voor de abonnementhouders niet gelden.quote:Op maandag 8 februari 2010 13:00 schreef Aandemur het volgende:
Ow ja, dat ding binnenkort ook maar eens activeren. Lag van de week in de bus.
Wat gaat de overheid eigenlijk doen met al onze reisgegevens? Doorverkopen op termijn? Hoe zit de vork nou werkelijk in de steel?
dat zou ik nog kunnen begrijpen, om studenten te belonen die het al 20x geprobeerd hebben.quote:Op maandag 8 februari 2010 13:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niet zolang er maar maximaal 25 mensen tegelijk kunnen activeren, en anders de boel crasht![]()
En idd belachelijk dat men nu prijzen uitlooft voor degeen die de kaart geactiveerd hebben.
ja klopt, belachelijke actiequote:Op maandag 8 februari 2010 17:03 schreef Aandemur het volgende:
Volgens het artikel belonen ze toch echt iedereen die zijn kaart heeft geactiveerd, door de prijzen onder de totale groep te verdelen.
quote:A'dam: Ov-chipkaart vanaf 15 april
AMSTERDAM - Amsterdam en de omliggende gemeenten willen 15 april volledig overstappen op de ov-chipkaart. De Stadsregio Amsterdam heeft staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) woensdag toestemming gevraagd om half april de strippenkaart niet meer te accepteren in alle bussen en trams van de zestien gemeenten in het gebied.
Alle betrokken partijen hebben inmiddels een positief advies uitgebracht over het gebruik van de ov-chipkaart, liet de Stadsregio Amsterdam woensdag weten. In de Amsterdamse metro kan al sinds augustus niet meer met de strippenkaart worden gereisd.
Huizinga zei dinsdag dat de regio Amsterdam de strippenkaart niet zomaar mag afschaffen. De Tweede Kamer wil dat de proef in de regio Rotterdam, die donderdag als eerste volledig overschakelt op de ov-chipkaart, eerst wordt geëvalueerd. De Stadsregio Amsterdam en haar vervoerders meldden woensdag „lering te trekken uit de ervaringen in de Rotterdamse regio en de verbeterpunten direct mee te nemen in het Amsterdamse traject van 'strip' naar 'chip' op 15 april”.
Bericht 2, ook op de Telegrof:quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:55 schreef macca728 het volgende:
[http://www.nu.nl/economie/2181115/geld-terug-bij-vergeten-uitchecken-eindig.html
[..]
quote:Chipreizigers vergeten uit te checken
AMSTERDAM - Bus-, tram- en treinbedrijven verdienen ten onrechte jaarlijks miljoenen euro's omdat reizigers vergeten uit te checken met de ov-chipkaart.
Gemiddeld verzuimen 270.000 reizigers per week uit te checken en maar weinig passagiers vragen hun te veel betaalde geld terug. Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf.
Bij de NS vraagt 9% van de passagiers die bij het uitstappen vergeten hun pas langs de automaat te halen, geld terug.
Bij Arriva slechts 0,2%, ondanks het feit dat de vervoerders coulancebeleid voeren en je bij een klacht automatisch je geld, minus het instaptarief van 0,74 cent, terugkrijgt.
Gelukkig heeft een politieke partij een oplossing voor dit probleem.quote:'Help vergeetachtige ov-chipkaarthouder'
DEN HAAG - GroenLinks wil dat ov-chipkaarthouders die vergeten zijn uit te checken uit bus, tram en trein, van de vervoerder in kwestie een mailtje krijgen. „In zo'n mail moet ook gewezen worden op de geldterugregeling”, zei GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent woensdag.
Ze is geschrokken van een bericht in De Telegraaf dat elke week 270.000 mensen vergeten uit te checken en daardoor onnodig veel betalen. „Dat is echt niet alleen hun eigen schuld”, aldus Van Gent. Ze stelt dat het mailen technisch best mogelijk is.
GroenLinks wil verder van staatssecretaris Tineke Huizinga weten hoeveel geld de vervoerders overhouden aan ten onrechte betaalde, maar niet terugbevorderde bedragen. „Dat kan aardig oplopen”, denkt Van Gent.
Volgens genoemd bericht vraagt alleen al bij de Spoorwegen 9 procent van de vergeetachtigen het te veel betaalde geld terug.
10.000 mensen per week * 4 euro waarvan 35% het terugkrijgt = 260.000 euro per week extra kassa!quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:58 schreef macca728 het volgende:
kassa dus voor de OV bedrijven
Bij de RET 10000 per week die vergeten uit te checken, slechts 35% vraagt hun geld terug.
En hoeveel van de 10000 zullen wel hebben uitgecheckt, maar waarbij de apparatuur weigert.
Qbuzz (waar de OV chipkaart pas vorig jaar werd ingevoerd), geeft binnen enkele weken al geen geld meer terug.
Ja hoor, jaag die paar mensen die met het OV reizen maar weg
en landelijk x10 ofzo he = 135 miljoenquote:Op woensdag 10 februari 2010 14:09 schreef MrData het volgende:
[..]
10.000 mensen per week * 4 euro waarvan 35% het terugkrijgt = 260.000 euro per week extra kassa!
Is 13,5 miljoen euro per jaar, daar kun je toch aardig wat van administreren dacht ik.
wat heeft dat mailen voor zin ?quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:07 schreef Stupendous76 het volgende:
En bericht 3:
[..]
Gelukkig heeft een politieke partij een oplossing voor dit probleem.
Nu die andere 32 nog...
Nah, het idee van GroenLinks is wel aardig: als je vergeet uit te checken dat je dan een mailtje of sms krijgt ofzo. Zie het als extra service.quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat heeft dat mailen voor zin ?
je kan het ook gewoon teruggeven aan de mensen, die erom vragen ipv ze 6 weken te laten wachten
Het idee van groen links is leuk, naief en totaal niet uitvoerbaarquote:Op woensdag 10 februari 2010 16:06 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nah, het idee van GroenLinks is wel aardig: als je vergeet uit te checken dat je dan een mailtje of sms krijgt ofzo. Zie het als extra service.
Probleem is dat als dit idee doorgaat het dan de enige service zou zijn van dit hele tranendal...
Sterker, dat hele onzalige waanidee van 'rijden-per-afgelegde-afstand' moeten ze loslaten. Het heet niet voor niets openbaar vervoer, als je perse per afgelegde kilometer wil ga je maar met de taxi.quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het idee van groen links is leuk, naief en totaal niet uitvoerbaar
Wanneer zou ik dan dat sms'je moeten krijgen?
Hoe weet het systeem dat ik wel of niet uitgecheckt ben, sommige apparaten worden pas aan het eind van de dag in de remise uitgelezen.
Verder reis ik de ene dag met de trein maar 15 minuten enkele reis, en de volgende keer 3 uur met de trein naar groningen.
Onze politici moeten gewoon tegen de NS zeggen dat het ook mogelijk moet worden om weer treinkaartjes op die kaart te zetten, zodat we bij het treinvervoer van het gezeur van in en uitchecken af zijn.
Ze kunnen de transacties al niet eens online laten zien, dan is dit helemaal onmogelijk.quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:07 schreef Stupendous76 het volgende:
En bericht 3:
[..]
Gelukkig heeft een politieke partij een oplossing voor dit probleem.
Nu die andere 32 nog...
ja Groen Links moet misschien ook eens met de OV chipkaart gaan reizen en op internet zich inlezen over de problematiek.quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:50 schreef Q. het volgende:
[..]
Ze kunnen de transacties al niet eens online laten zien, dan is dit helemaal onmogelijk.
Geeft weer precies aan hoe er gedacht over wie de partijen zijn bij de ov-chipkaart. De vervoerders, de vervoerders en de vervoerders, en oh ja, voor we het vergeten de vervoerders. De reiziger, wat is dat?quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:04 schreef Stupendous76 het volgende:
Bericht 1 van vandaag:
Alle betrokken partijen hebben inmiddels een positief advies uitgebracht over het gebruik van de ov-chipkaart, liet de Stadsregio Amsterdam woensdag weten.
Apart dat de staatssecretaresse extra geld beschikbaar stelt om de kaart beter te beveiligen terwijl van te voren al bekend was dat deze kaart eenvoudig te hacken was.quote:OV-branche werkt aan veiliger chip
Uitgegeven: 10 februari 2010 23:56 /// Laatst gewijzigd: 10 februari 2010 23:56
DEN HAAG - De openbaarvervoersbedrijven en Trans Links Systems (TLS), de producent van de ov-chipkaart, gaan werken aan een nog veiliger chip. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) heeft dit woensdag laten weten aan de Tweede Kamer.
Volgens de vervoerders en TLS is het overstappen op nieuwe kaarttechnologie om bedrijfseconomische redenen nog te duur. Maar Huizinga wil alle onzekerheid onder klanten wegnemen dat de huidige kaart onveilig is, aldus haar woordvoerster. De staatssecretaris stelt daarvoor 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar. De ov-chipkaart is door hackers in 2008 gedeeltelijk gekraakt. Critici houden vol dat dat eenvoudig te doen is.
Strippenkaart
De vervoersbedrijven werken al lang aan een uniform betaalsysteem voor het openbaar vervoer. De stadsregio Rotterdam stapt donderdag als eerste volledig over op de ov-chipkaart. De strippenkaart verdwijnt daarmee als geldig vervoersbewijs uit bus, tram en metro. Amsterdam en omliggende gemeenten willen per 15 april volgen.
Ik heb hetzelfde prodbleem gehad, heeft bij mij meer dan een maand geduurd om op te lossen. In die tijd heb ik gewoon kaartjes moeten kopen, want enig begrip bij conducteurs was ver te zoeken. Wel heb ik al mijn kaartjes bewaard en heeft DUO(IB-Groep) toegezegd om al mijn kosten te gaan vergoeden, vervolgens zoeken zij uit wie dat gaat betalen DUO of ov-chipkaart.nlquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:46 schreef ariess het volgende:
Kan iemand de volgende vraag beantwoorden: ik heb aangegeven een weekend-ov te willen maar er staat nu een week-ov op, ik neem aan dat ik in het weekend gewoon gratis kan reizen tot het op is gelost? heb al vele malen gebeld en ben niet van plan te gaan betalen voor de fouten van een ander. Graag hoor ik of iemand antwoord heeft op de vraag of gewoon instappen in de trein legaal is, of gedoogt word.
Tja probeer het, in mijn ervaring zal je gewoon de reiskosten moeten voorschieten.quote:Op donderdag 11 februari 2010 11:42 schreef ariess het volgende:
En als je gewoon zegt dat je je product nog niet op je ov-chipkaart hebt geladen en dus gewoon met je oude papieren ov reist? Dus dat je gewoon je papieren week-ov van vorig jaar laat zien en zegt dat je nu weekend-ov hebt, wordt dat wel geaccepteerd?
En het Nederlandsche volk bukt weer diep voorover, let maar op.quote:Vervoersbedrijven en lokale overheden overwegen de invoering van de ov-chipkaart aan te grijpen om reizen in de spits duurder te maken.
quote:Met zo’n prijsdifferentiatie is in het bedrijfsplan voor de reiskaart rekening gehouden, stelt een woordvoerder van Connexxion, dat in Nederland marktleider is in het regionaal personenvervoer. ‘Alleen is dit prijzenstelsel nu nog niet ingevoerd.’
quote:Storing ov-chiplezers in trams Amsterdams
CS AMSTERDAM - De ov-chipkaartlezers in de trams bij Amsterdam CS doen het niet. Dit heeft een woordvoerster van het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB donderdag gemeld.
Reizigers kunnen in de trams bij CS niet in- of uitchecken met hun ov-chipkaart. „We roepen om in de trams dat klanten een halte eerder moeten uitchecken of een halte later moeten inchecken”, aldus de zegsvrouw.
Het GVB weet niet hoe lang de storing duurt. In de metro zijn geen problemen met de kaartlezers.
Wedden dat er een paar kleine aanpassingen komen en de politiek daar mee in zal stemmen? En de reizigers daarna nog steeds belazerd worden door de vervoersbedrijven?quote:Kamer wil uitleg staatssecretaris 'Je kunt ook niet overal uitchecken'
Ov-reizigers kwaad over saldoverlies
AMSTERDAM - Reizigers voelen zich ronduit bestolen door de openbaarvervoerbedrijven nu blijkt dat zij onterecht miljoenen euro's van ov-chipkaarten opstrijken.
De Tweede Kamer eist opheldering van staatssecretaris Huizinga (Verkeer). Bijna 270.000 reizigers (gemiddeld 2 procent van het aantal reizigers dat met de ov-chipkaart reist) vergeten wekelijks uit te checken, waardoor ze automatisch saldo op de ov-chipkaart kwijtraken. Bij de bus, tram en metro 4 euro en bij de trein 20 euro. Slechts weinig mensen vragen hun geld terug. Bij busbedrijf Arriva is dat 0,2 procent van het aantal mensen dat vergeten is uit te checken en bij de NS ongeveer 9 procent. Maar ook als passagiers wel hun geld terugvragen, gaat er veel mis. Telegraaflezers melden dat ze hun geld niet terugkrijgen, omdat de klantenservice dat weigert of omdat de website waarop je het afgeschreven bedrag kunt controleren, niet werkt.
Diefstal
David Nikoloski spreekt van 'grootschalige diefstal'. Bij hem is de laatste drie weken zeker 50 euro te veel afgeschreven, maar hij krijgt dat bedrag niet terug. "Ik kan dus niet meer met de metro naar mijn universiteit reizen zonder dat ik word bestolen door het vervoerbedrijf", zegt Nikoloski.
Ook klagen reizigers dat overstappen, in tegenstelling tot het gebruik van de strippenkaart, geld kost. Treinreizigers die van NS in een trein van Syntus of Arriva stappen, moeten extra betalen voor die overstap. Daarnaast klagen lezers dat je niet meer goedkoper kunt reizen als je met meerdere mensen de trein pakt. Ook het opladen van de ov-chipkaart blijkt geen gemakkelijke opgave te zijn. Veel reizigers zoeken naar de weinige oplaadstations. De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk opheldering van staatssecretaris Huizinga. Kamerlid Van Gent (GroenLinks) heeft inmiddels vragen gesteld. Evenals haar collega Roemers (SP) wil ze dat er duidelijkheid komt over het oneigenlijke toerekenen van de vervoerbedrijven. "Tot nu toe vond de staatssecretaris het geen probleem, omdat ze zei dat de vervoerders ook extra administratiekosten maakten door geld terug te geven", zegt Roemers, die niets van dit standpunt begrijpt.
Roemers en Van Gent willen dat de vervoerbedrijven de transacties veel transparanter maken voor de klant. Vaak kun je ook niet uitchecken, signaleert Roemers: "Vergeet je dat per ongeluk bij een bus of tram, dan kun je dat niet meer doen bij de bus- of tramhalte."
Reizigersvereniging Rover wil dat de risico's van het saldo kwijtraken worden beperkt. "We moeten weliswaar wennen aan het systeem, maar het kan niet zo zijn dat er zo veel geld verdwijnt", zegt Rover-zegsman Chris Vonk. Ook moet je sneller je geld terugkrijgen bij vergissingen. Een gestolen gepersonificeerde ov-chipkaart met pasfoto wordt pas na een dag geblokkeerd. Rover heeft een lijst van tachtig knelpunten. "Met stip bovenaan staan de kosten. Vooral het overstappen naar een andere vervoerder mag niet in rekening worden gebracht. Wij vinden dat de kaart gebruiksvriendelijk moet zijn."
Teruggave
Voorlopig blijft de RET nog geld teruggeven aan mensen die vergeten uit te checken. „Maar daar gaan we niet eindeloos mee door. Als het mensen zes of zeven keer overkomt, komt er een punt dat we zeggen: nu is het klaar.” Volgens RET-directeur Pedro Peters vergeet ongeveer een half procent van de mensen uit te checken. „Ik denk dat 10 procent van hen dat expres doet.”
Rotterdam is de eerste stad waar de strippenkaart vandaag definitief wordt vervangen door een ov-chipkaart. Vervoerders Connexxion, QBuzz en RET bijten het spits af. Wekelijks vinden er al 13,5 miljoen transacties plaats, zegt Trans Link Systems, het bedrijf dat de transacties verwerkt. Stadsregio Amsterdam wil per half april over op de ov-chip, maar de Tweede Kamer ziet liever dat gewacht wordt op de resultaten in Rotterdam.
Dus straks moet je betalen om op normale werktijden te mogen werken: zowel met de auto als met het OV?quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:31 schreef eeerik het volgende:
haha, prachtig: http://www.volkskrant.nl/(...)_duurder_in_de_spits
[..]
En het Nederlandsche volk bukt weer diep voorover, let maar op.
Leuk detail: het was blijkbaar al vanaf dag 1 de bedoeling:
[..]
Meer dan oplichterij, het is belazeren van de hoogste orde:quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:24 schreef Ravvie het volgende:
Als je de laatste paar berichten hier leest dan komt de stoom toch uit je oren. Ik vind het werkelijk onacceptabel dat de OV-chip kaart momenteel wordt ingevoerd, zolang het systeem niet volledig functioneel is en dit betekent dat je als reiziger hoge extra kosten krijgt, moet en mag dit geen doorgang vinden. Dit is gewoon pure oplichterij.
quote:SmartMX-chip moet ov-chipkaart veiliger maken
Door Joost Schellevis, donderdag 11 februari 2010 16:50, views: 3.483
De overheid trekt 6,7 miljoen euro uit voor het invoeren van een veiligere ov-chipkaart. Onduidelijk is echter welke ov-chipkkaarten van de nieuwe, veilige SmartMX-chip worden voorzien. Beheerder Trans Link Systems is terughoudend.
Logo ov-chipkaartOp dit moment bevat de ov-chipkaart een Mifare-chip, een product van NXP Semiconductors, de afgesplitste chipdivisie van Philips. Ruim twee jaar geleden toonden Duitse hackers aan dat kaarten kunnen worden gekloond. In april 2008 raadden wetenschappers van de Universiteit van Londen het Nederlandse kabinet aan om de kaart te vervangen.
Na een kleine twee jaar is duidelijk dat dat laatste ook zal gebeuren: de Mifare-chip zal worden vervangen door de SmartMX-chip, meldt Computable. Ook deze chip is door NXP ontwikkeld. Staatssecretaris Tineke Huizinga, de verantwoordelijk bewindspersoon, geeft Trans Link Systems 6,7 miljoen euro subsidie om de nieuwe kaart in te voeren. De Britse wetenschappers die de Mifare-chip onderzochten, kregen de SmartMX-chip voorgelegd en oordeelden positief.
Onduidelijk is echter van welke soorten kaarten de chips zullen worden vervangen: op dit moment wordt er voor de wegwerpkaart een andere chip gebruikt dan voor de anonieme en persoonsgebonden kaarten. Die laatste gebruiken de Mifare Classic-chip: een eenvoudige chip met 1kB aan geheugen, die met relatief eenvoudige cryptografische sleutels wordt beschermd. Voor de wegwerpkaart wordt de nog eenvoudiger Mifare Ultralight-chip gebruikt, die 64 bytes aan geheugen biedt en helemaal niet cryptografisch is beveiligd.
De SmartMX-chip heeft in tegenstelling tot deze twee kaarten een eigen microprocessor aan boord, die in staat is ingewikkelder cryptografische berekeningen uit te voeren. Daardoor kan deze chip veel beter worden beveiligd. Er kunnen verschillende besturingssystemen op de SmartMX worden gedraaid, waaronder Java Card. De kaart is echter ook duurder. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat ook de wegwerpkaart een nieuwe chip krijgt, aangezien deze kaarten slechts kort in gebruik zijn en het daardoor minder interessant is om er fraude mee te plegen.
Trans Link Systems, de joint-venture van een viertal grote OV-bedrijven die de ov-chipkaart beheert, zou liever niet op een nieuwe kaart overstappen. Vanwege de kosten vindt het bedrijf de overstap niet gerechtvaardigd; bovendien zou de overstap onnodig zijn. Om die reden zal er niet direct op de SmartMX-chip worden overgestapt, maar om onzekerheid bij reizigers weg te nemen, zal Trans Link Systems al met de 'eerste fase' van de migratie beginnen.
quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:59 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
- zwart rijden wordt gestimuleerd
[..]
quote:'Zwartrijden nog steeds een makkie'
ROTTERDAM - VIDEO Volgens Rotterdamse reizigers is het, ondanks de invoering van de OV-chipkaart, een makkie om zwart te rijden. Gewoon een kwestie van achter elkaar door de poortjes lopen. Want op het alarm dat afgaat, let toch niemand....
sterker nog, de staatssecretaris heeft zelf 9 voorwaarden gesteld voordat de OV chipkaart verplicht zou worden in ROtterdam, hij voldoet nu maar aan 1 voorwaarde en de staatssecretaris doet zelf nog onderzoek naar 1 van die voorwaarden.quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:59 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Meer dan oplichterij, het is belazeren van de hoogste orde:
- privacy wordt zonder geldige reden geschonden
- het wordt veel onduidelijker
- het wordt niet controleerbaar
- de service neemt bijzonder zwaar af
- het wordt veel duurder
- reizen wordt veel lastiger
- gebruik is veel lastiger
- bijzonder storingsgevoelig
- zwart rijden wordt gestimuleerd
- etc.
Maar je hoort de politiek enkel zeggen dat er 'voorwaarden' moeten worden gesteld voordat het definitief wordt ingevoerd.
Rotterdam heeft het al definitief ingevoerd...
Het leuke is dat als het alarm afgaat de zwartrijder er al door isquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |