abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 6 februari 2010 @ 13:37:20 #101
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_77700817
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:26 schreef Q. het volgende:
Ah leuk, op Utrecht Centraal staan in de noordertunnel nog geen palen, mag je om op saldo te reizen een paar honderd meter omlopen via de stationshal. Handig!
das toch al heel lang zo, pas als men klaar is met de verbouwing worden daar paaltjes geplaatst.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 6 februari 2010 @ 13:50:12 #102
141482 Q.
JurassiQ
pi_77701262
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 13:37 schreef Ynske het volgende:

[..]

das toch al heel lang zo, pas als men klaar is met de verbouwing worden daar paaltjes geplaatst.
Is die inmiddels nog niet afgelopen dan? Ik vind 'verbouwing' een zwak excuus trouwens om die dingen niet te plaatsen.
For great justice!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 6 februari 2010 @ 13:51:45 #103
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_77701311
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 13:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Is die inmiddels nog niet afgelopen dan? Ik vind 'verbouwing' een zwak excuus trouwens om die dingen niet te plaatsen.
vorige week iig nog niet. tis ook een zwak excuus. mijn bus stopt bij de trap van de noordertunnel. dan moet ik daar naar beneden, over t perron dan de stationshal in om te scannen niet de meest toffe oplossing
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 6 februari 2010 @ 13:54:48 #104
141482 Q.
JurassiQ
pi_77701432
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 13:51 schreef Ynske het volgende:

[..]

vorige week iig nog niet. tis ook een zwak excuus. mijn bus stopt bij de trap van de noordertunnel. dan moet ik daar naar beneden, over t perron dan de stationshal in om te scannen niet de meest toffe oplossing
Ik kom altijd met de tram. Die stopt ook bij die tunnel. Dat ding heeft 35.000 reizigers per dag. Als die gebruik willen maken van de OV Chipkaart in de trein moeten die eerst via het taxiplatform de stationshal in in plaats van dat ze de kortste route naar de perrons kunnen nemen door de tunnel.
For great justice!
pi_77755367
Omdat ik onlangs vergat uit te checken en niet kon vinden hoe ik mijn geld moest terugkrijgen, heb ik wat klantenservices gebeld en een ander op een rij gezet op www.vergetenuittechecken.nl. Hier kun je dus lezen hoe je mogelijk je geld terug kunt krijgen. Het is de bedoeling om een beter beeld te krijgen van wat er nou écht mogelijk is. Als de vervoerders het niet doen, dan doen we het zelf wel! En dan beter! Ik ben dus erg benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!

Verder kwam ik nog een leuke blog over de gebruiks(on)vriendelijkheid van de ov-chipkaart tegen, zie http://www.uselog.com/201(...)hip-card-system.html (engelstalig)
pi_77758576
Studenten die hun OV chipkaart nog niet hebben geactiveerd kunnen nu een prijs winnen.

Dit om het activeren te motiveren.

En ik maar denken dat het verplicht was om de studenten OV kaart te activeren
pi_77761924
4 euro boete, vergeten uit te checken. Ik vind het nog steeds belachelijk dat je zelf voor de kosten op moet draaien, laat ze poortjes plaatsen ofzo.
Ik moest de 5de mijn studenten OV deactiveren omdat ik afgestudeerd ben. Krijg ik bij het loket van het NS te horen dat zij het wel voor mij konden doen. Ja meneer, het reisproduct is van de kaart af gehaald. Weet u het zeker? Ja. Kijk ik de volgende dag of het er nog op staat. Het stond er gewoon nog op. Moest ik het alsnog telefonisch doen.

[ Bericht 47% gewijzigd door Jed1Gam op 08-02-2010 11:32:33 ]
pi_77765364
Ow ja, dat ding binnenkort ook maar eens activeren. Lag van de week in de bus.

Wat gaat de overheid eigenlijk doen met al onze reisgegevens? Doorverkopen op termijn? Hoe zit de vork nou werkelijk in de steel?
  maandag 8 februari 2010 @ 13:47:02 #109
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77766779
quote:
Op maandag 8 februari 2010 08:08 schreef macca728 het volgende:
Studenten die hun OV chipkaart nog niet hebben geactiveerd kunnen nu een prijs winnen.

Dit om het activeren te motiveren.

En ik maar denken dat het verplicht was om de studenten OV kaart te activeren
quote:

OV-branche lokt studenten met iPad

DEN HAAG - Openbaarvervoersbedrijven loven tien iPads uit als prijs om studenten aan te sporen zo snel mogelijk hun ov-chipkaart te activeren. Dit heeft een woordvoerder maandag bekendgemaakt.

Studenten hadden eigenlijk al per 1 januari met hun nieuwe vervoersbewijs moeten kunnen reizen. Technische problemen bij de vervoerders gooiden roet in het eten. Studenten konden daardoor hun kaart niet opladen. De datum van 1 februari werd ook al niet gehaald. Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) zei onlangs dat hij pas toestemming geeft voor een nieuwe datum als het systeem lange tijd stabiel is.

Na het verhelpen van de problemen heeft volgens de ov-branche intussen ruim twee derde van de studenten zijn kaart opgeladen. Om de laatste, vooral mbo-studenten over de streep te trekken, maken ze kans op enkele 'fantastische' prijzen. De hoofdprijs is een 'volledig verzorgde wintersportvakantie' voor de winnaar, die vijf vrienden/vriendinnen mag meenemen. Daarnaast maken studenten kans op één van de tien iPads, het gloednieuwe mobiele apparaat van Apple, die tot het prijzenpakket behoren.

De vervoerders verspreiden flyers en sturen teams naar onderwijsinstellingen in het kader van hun nieuwe campagne. Overigens maken ook studenten die al een opgeladen kaart hebben, kans op één van de prijzen.
Compleet gestoord, stelletje randdebielen. Studenten willen wel activeren, maar kunnen dat niet omdat het systeem niet werkt.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77766897
Staat er toch ook gewoon in.

Verder, prijzen leuk, maar goed, schiet een beetje voorbij het doel...

Zorg gewoon voor een mobiele paal en zet die dagelijks bij een andere instelling neer. Heb je alles zo geactiveerd.
pi_77767102
quote:
Op maandag 8 februari 2010 13:50 schreef Aandemur het volgende:
Staat er toch ook gewoon in.

Verder, prijzen leuk, maar goed, schiet een beetje voorbij het doel...

Zorg gewoon voor een mobiele paal en zet die dagelijks bij een andere instelling neer. Heb je alles zo geactiveerd.
Niet zolang er maar maximaal 25 mensen tegelijk kunnen activeren, en anders de boel crasht

En idd belachelijk dat men nu prijzen uitlooft voor degeen die de kaart geactiveerd hebben.
pi_77773571
quote:
Op maandag 8 februari 2010 13:00 schreef Aandemur het volgende:
Ow ja, dat ding binnenkort ook maar eens activeren. Lag van de week in de bus.

Wat gaat de overheid eigenlijk doen met al onze reisgegevens? Doorverkopen op termijn? Hoe zit de vork nou werkelijk in de steel?
Dat weet niemand. Je proberen een abonnement aan te smeren, maar dat zal voor de abonnementhouders niet gelden.

Verder waarschijnlijk wel doorverkopen, net zoals AH doet met zijn bonuskaart.
En om iedereen te arresteren die op een bepaald tijdstip in de buurt was van een verkrachting, want dan heb je wel ingecheckt uiteraard (wilde justitie al doen)
pi_77773719
quote:
Op maandag 8 februari 2010 13:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Niet zolang er maar maximaal 25 mensen tegelijk kunnen activeren, en anders de boel crasht

En idd belachelijk dat men nu prijzen uitlooft voor degeen die de kaart geactiveerd hebben.
dat zou ik nog kunnen begrijpen, om studenten te belonen die het al 20x geprobeerd hebben.

Men gaat juist prijzen geven aan studenten die nog geen moeite hebben ondernomen (meer dan 5x proberen), al geef ik die geen ongelijk
pi_77774284
Volgens het artikel belonen ze toch echt iedereen die zijn kaart heeft geactiveerd, door de prijzen onder de totale groep te verdelen.
pi_77775309
quote:
Op maandag 8 februari 2010 17:03 schreef Aandemur het volgende:
Volgens het artikel belonen ze toch echt iedereen die zijn kaart heeft geactiveerd, door de prijzen onder de totale groep te verdelen.
ja klopt, belachelijke actie


de kaart is toch verplicht om met het OV te reizen
pi_77815075
krijgen andere mensen ook van die debiele reacties van de OV klantenservice ?

Ik vraag om mijn bestelling van automatisch opwaarderen te annuleren en ik krijg als antwoord, welke bestelling ?

Ja welke zou ik bedoelen
pi_77842022
[http://www.nu.nl/economie/2181115/geld-terug-bij-vergeten-uitchecken-eindig.html

Bij de Rotterdamse vervoerder RET, waar sinds ruim een jaar alleen nog met de ov-chipkaart in de metro gereisd kan worden, vergeet 0,5 procent van de mensen uit te checken.
De RET vervoert dagelijks ongeveer 600.000 mensen, 85 procent daarvan maakt inmiddels regelmatig gebruik van de ov-chipkaart, ook in de bus en tram.

Dat zei een woordvoerster van het bedrijf woensdag. Per week zouden dus ruim 10.000 mensen vergeten uit te checken. En van dat aantal vraagt maar 35 procent geld terug.


De rest van het geld blijft bij de RET. Toch stelt de RET dat het bedrijf er niet aan verdient.

''Omdat de administratiekosten hoog zijn en de reiziger zo goed als het hele bedrag terugkrijgt, ook al hebben ze wel gereisd.''


In kas

De RET geeft mensen die vergeten uit te checken, voorlopig nog hun geld terug. ''We weten nog niet wanneer we daarmee stoppen.''

Zodra de RET geen geld meer teruggeeft, blijft al het geld wel bij de vervoerder in kas.

De vervoersbedrijven mogen ieder voor zich bepalen of zij mensen geld teruggeven, als zij vergeten uit te checken, aldus een woordvoerster van het ministerie van Verkeer.


Qbuzz

Busvervoerder Qbuzz, ook actief in de Rotterdamse regio, wil wel snel paal en perk stellen aan de 'coulanceregeling' om mensen geld terug te geven als zij vergeten uit te checken.

''Daar gaan we geen weken mee door'', zegt een woordvoerster. ''Als het er echt heel veel zijn misschien iets langer.''


Connexxion

Connexxion, de derde vervoerder die actief is in de regio, zet er geen termijn op. ''We bekijken het per geval. Als je vaak genoeg je hoofd stoot, leer je het vanzelf af.''

Vanaf donderdag kan in de regio Rotterdam uitsluitend nog met de ov-chipkaart gereisd worden in het openbaar vervoer.


Uitgegeven

Volgens TLS, de organisatie achter de ov-chipkaart, zijn er inmiddels 6,5 miljoen ov-chipkaarten uitgegeven aan de vervoerders.

Per week vinden er gemiddeld 1,5 miljoen transacties plaats, wat zoveel betekent dat in een week een miljoen keer in- en uitgecheckt wordt of een kaart wordt geladen.

© ANP
pi_77842131
kassa dus voor de OV bedrijven

Bij de RET 10000 per week die vergeten uit te checken, slechts 35% vraagt hun geld terug.

En hoeveel van de 10000 zullen wel hebben uitgecheckt, maar waarbij de apparatuur weigert.

Qbuzz (waar de OV chipkaart pas vorig jaar werd ingevoerd), geeft binnen enkele weken al geen geld meer terug.
Ja hoor, jaag die paar mensen die met het OV reizen maar weg
  woensdag 10 februari 2010 @ 14:04:49 #119
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77844191
Bericht 1 van vandaag:
quote:
A'dam: Ov-chipkaart vanaf 15 april
AMSTERDAM - Amsterdam en de omliggende gemeenten willen 15 april volledig overstappen op de ov-chipkaart. De Stadsregio Amsterdam heeft staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) woensdag toestemming gevraagd om half april de strippenkaart niet meer te accepteren in alle bussen en trams van de zestien gemeenten in het gebied.

Alle betrokken partijen hebben inmiddels een positief advies uitgebracht over het gebruik van de ov-chipkaart, liet de Stadsregio Amsterdam woensdag weten. In de Amsterdamse metro kan al sinds augustus niet meer met de strippenkaart worden gereisd.

Huizinga zei dinsdag dat de regio Amsterdam de strippenkaart niet zomaar mag afschaffen. De Tweede Kamer wil dat de proef in de regio Rotterdam, die donderdag als eerste volledig overschakelt op de ov-chipkaart, eerst wordt geëvalueerd. De Stadsregio Amsterdam en haar vervoerders meldden woensdag „lering te trekken uit de ervaringen in de Rotterdamse regio en de verbeterpunten direct mee te nemen in het Amsterdamse traject van 'strip' naar 'chip' op 15 april”.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 10 februari 2010 @ 14:06:06 #120
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77844232
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 12:55 schreef macca728 het volgende:
[http://www.nu.nl/economie/2181115/geld-terug-bij-vergeten-uitchecken-eindig.html
[..]
Bericht 2, ook op de Telegrof:
quote:
Chipreizigers vergeten uit te checken
AMSTERDAM - Bus-, tram- en treinbedrijven verdienen ten onrechte jaarlijks miljoenen euro's omdat reizigers vergeten uit te checken met de ov-chipkaart.

Gemiddeld verzuimen 270.000 reizigers per week uit te checken en maar weinig passagiers vragen hun te veel betaalde geld terug. Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf.

Bij de NS vraagt 9% van de passagiers die bij het uitstappen vergeten hun pas langs de automaat te halen, geld terug.

Bij Arriva slechts 0,2%, ondanks het feit dat de vervoerders coulancebeleid voeren en je bij een klacht automatisch je geld, minus het instaptarief van 0,74 cent, terugkrijgt.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 10 februari 2010 @ 14:07:44 #121
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77844282
En bericht 3:
quote:
'Help vergeetachtige ov-chipkaarthouder'
DEN HAAG - GroenLinks wil dat ov-chipkaarthouders die vergeten zijn uit te checken uit bus, tram en trein, van de vervoerder in kwestie een mailtje krijgen. „In zo'n mail moet ook gewezen worden op de geldterugregeling”, zei GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent woensdag.

Ze is geschrokken van een bericht in De Telegraaf dat elke week 270.000 mensen vergeten uit te checken en daardoor onnodig veel betalen. „Dat is echt niet alleen hun eigen schuld”, aldus Van Gent. Ze stelt dat het mailen technisch best mogelijk is.

GroenLinks wil verder van staatssecretaris Tineke Huizinga weten hoeveel geld de vervoerders overhouden aan ten onrechte betaalde, maar niet terugbevorderde bedragen. „Dat kan aardig oplopen”, denkt Van Gent.

Volgens genoemd bericht vraagt alleen al bij de Spoorwegen 9 procent van de vergeetachtigen het te veel betaalde geld terug.
Gelukkig heeft een politieke partij een oplossing voor dit probleem.
Nu die andere 32 nog...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77844357
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 12:58 schreef macca728 het volgende:
kassa dus voor de OV bedrijven

Bij de RET 10000 per week die vergeten uit te checken, slechts 35% vraagt hun geld terug.

En hoeveel van de 10000 zullen wel hebben uitgecheckt, maar waarbij de apparatuur weigert.

Qbuzz (waar de OV chipkaart pas vorig jaar werd ingevoerd), geeft binnen enkele weken al geen geld meer terug.
Ja hoor, jaag die paar mensen die met het OV reizen maar weg
10.000 mensen per week * 4 euro waarvan 35% het terugkrijgt = 260.000 euro per week extra kassa!

Is 13,5 miljoen euro per jaar, daar kun je toch aardig wat van administreren dacht ik.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_77845893
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:09 schreef MrData het volgende:

[..]

10.000 mensen per week * 4 euro waarvan 35% het terugkrijgt = 260.000 euro per week extra kassa!

Is 13,5 miljoen euro per jaar, daar kun je toch aardig wat van administreren dacht ik.
en landelijk x10 ofzo he = 135 miljoen
en bij de NS wordt het 20 en 10 euro per keer, dus zeg maar 500 miljoen per jaar

en hoe vaak zullen mensen wel degelijk uitchecken, maar wordt het niet geregistreerd
en hoe vaak zal een storing de oorzaak zijn, dan moet je ook je geld gaan terugvragen
pi_77845950
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:07 schreef Stupendous76 het volgende:
En bericht 3:
[..]

Gelukkig heeft een politieke partij een oplossing voor dit probleem.
Nu die andere 32 nog...
wat heeft dat mailen voor zin ?
je kan het ook gewoon teruggeven aan de mensen, die erom vragen ipv ze 6 weken te laten wachten
pi_77847211
Hoera! Na niet minder dan een maand, 6 telefoontjes met ov-chipkaart.nl , 4 telefoontjes met IB-groep, 400 Euro aan reiskosten. Hebben de enorme lichten bij ov-chipkaart.nl het eindelijk voor elkaar gekregen om mijn weekend-OV om te zetten naar een week-OV.
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:06:58 #126
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77848671
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

wat heeft dat mailen voor zin ?
je kan het ook gewoon teruggeven aan de mensen, die erom vragen ipv ze 6 weken te laten wachten
Nah, het idee van GroenLinks is wel aardig: als je vergeet uit te checken dat je dan een mailtje of sms krijgt ofzo. Zie het als extra service.
Probleem is dat als dit idee doorgaat het dan de enige service zou zijn van dit hele tranendal...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77849243
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:06 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Nah, het idee van GroenLinks is wel aardig: als je vergeet uit te checken dat je dan een mailtje of sms krijgt ofzo. Zie het als extra service.
Probleem is dat als dit idee doorgaat het dan de enige service zou zijn van dit hele tranendal...
Het idee van groen links is leuk, naief en totaal niet uitvoerbaar

Wanneer zou ik dan dat sms'je moeten krijgen?
Hoe weet het systeem dat ik wel of niet uitgecheckt ben, sommige apparaten worden pas aan het eind van de dag in de remise uitgelezen.

Verder reis ik de ene dag met de trein maar 15 minuten enkele reis, en de volgende keer 3 uur met de trein naar groningen.

Onze politici moeten gewoon tegen de NS zeggen dat het ook mogelijk moet worden om weer treinkaartjes op die kaart te zetten, zodat we bij het treinvervoer van het gezeur van in en uitchecken af zijn.
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:34:24 #128
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77849766
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het idee van groen links is leuk, naief en totaal niet uitvoerbaar

Wanneer zou ik dan dat sms'je moeten krijgen?
Hoe weet het systeem dat ik wel of niet uitgecheckt ben, sommige apparaten worden pas aan het eind van de dag in de remise uitgelezen.

Verder reis ik de ene dag met de trein maar 15 minuten enkele reis, en de volgende keer 3 uur met de trein naar groningen.

Onze politici moeten gewoon tegen de NS zeggen dat het ook mogelijk moet worden om weer treinkaartjes op die kaart te zetten, zodat we bij het treinvervoer van het gezeur van in en uitchecken af zijn.
Sterker, dat hele onzalige waanidee van 'rijden-per-afgelegde-afstand' moeten ze loslaten. Het heet niet voor niets openbaar vervoer, als je perse per afgelegde kilometer wil ga je maar met de taxi.
Gewoon, terug naar de zone-indeling; dat systeem functioneerde eigenlijk probleemloos, is vele malen eenvoudiger en dus minder foutgevoelig.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77850330
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:07 schreef Stupendous76 het volgende:
En bericht 3:
[..]

Gelukkig heeft een politieke partij een oplossing voor dit probleem.
Nu die andere 32 nog...
Ze kunnen de transacties al niet eens online laten zien, dan is dit helemaal onmogelijk.
For great justice!
pi_77851969
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Ze kunnen de transacties al niet eens online laten zien, dan is dit helemaal onmogelijk.
ja Groen Links moet misschien ook eens met de OV chipkaart gaan reizen en op internet zich inlezen over de problematiek.

Ik zal de ciijfers wel eens willen zien van het aantal reizigers.
Volgens winkeliers is dat aantal flink gedaald, volgens de RET niet (maar hoe wisten die hoeveel reizigers ze vervoerden voor het chipkaart tijdperk ?)

En zal het aantal zwartrijders al weer gedaald zijn, sinds april 2009 hebben we daar ook niets meer over gehoord.
  woensdag 10 februari 2010 @ 17:44:18 #131
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_77852136
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:04 schreef Stupendous76 het volgende:
Bericht 1 van vandaag:

Alle betrokken partijen hebben inmiddels een positief advies uitgebracht over het gebruik van de ov-chipkaart, liet de Stadsregio Amsterdam woensdag weten.
Geeft weer precies aan hoe er gedacht over wie de partijen zijn bij de ov-chipkaart. De vervoerders, de vervoerders en de vervoerders, en oh ja, voor we het vergeten de vervoerders. De reiziger, wat is dat?
pi_77865748
Kan iemand de volgende vraag beantwoorden: ik heb aangegeven een weekend-ov te willen maar er staat nu een week-ov op, ik neem aan dat ik in het weekend gewoon gratis kan reizen tot het op is gelost? heb al vele malen gebeld en ben niet van plan te gaan betalen voor de fouten van een ander. Graag hoor ik of iemand antwoord heeft op de vraag of gewoon instappen in de trein legaal is, of gedoogt word.
  donderdag 11 februari 2010 @ 00:39:38 #133
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77870431
quote:
OV-branche werkt aan veiliger chip
Uitgegeven: 10 februari 2010 23:56 /// Laatst gewijzigd: 10 februari 2010 23:56
DEN HAAG - De openbaarvervoersbedrijven en Trans Links Systems (TLS), de producent van de ov-chipkaart, gaan werken aan een nog veiliger chip. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) heeft dit woensdag laten weten aan de Tweede Kamer.

Volgens de vervoerders en TLS is het overstappen op nieuwe kaarttechnologie om bedrijfseconomische redenen nog te duur. Maar Huizinga wil alle onzekerheid onder klanten wegnemen dat de huidige kaart onveilig is, aldus haar woordvoerster. De staatssecretaris stelt daarvoor 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar. De ov-chipkaart is door hackers in 2008 gedeeltelijk gekraakt. Critici houden vol dat dat eenvoudig te doen is.

Strippenkaart
De vervoersbedrijven werken al lang aan een uniform betaalsysteem voor het openbaar vervoer. De stadsregio Rotterdam stapt donderdag als eerste volledig over op de ov-chipkaart. De strippenkaart verdwijnt daarmee als geldig vervoersbewijs uit bus, tram en metro. Amsterdam en omliggende gemeenten willen per 15 april volgen.
Apart dat de staatssecretaresse extra geld beschikbaar stelt om de kaart beter te beveiligen terwijl van te voren al bekend was dat deze kaart eenvoudig te hacken was.

Ook apart dat vervanging te duur zou zijn, dit was namelijk al jaren bekend, lang voordat de kaart ook daadwerkelijk werd ingevoerd.

Ook wel apart om te zien dat blijkbaar enkel het hacken van de kaart als 'gevaar' voor de privacy wordt gezien en niet het 7 jaar lang opslaan van de reisgegevens zonder dat daar voor de reiziger een voordeel aan zit.

Ook apart om te zien dat de chipkaart als uniform betaalsysteem wordt gezien, want het kost de reiziger bijzonder veel moeite om de prijs van te voren te bepalen. Je kan dus wel overal met hetzelfde systeem betalen, maar wat je betaald, dat weet je niet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77874481
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:46 schreef ariess het volgende:
Kan iemand de volgende vraag beantwoorden: ik heb aangegeven een weekend-ov te willen maar er staat nu een week-ov op, ik neem aan dat ik in het weekend gewoon gratis kan reizen tot het op is gelost? heb al vele malen gebeld en ben niet van plan te gaan betalen voor de fouten van een ander. Graag hoor ik of iemand antwoord heeft op de vraag of gewoon instappen in de trein legaal is, of gedoogt word.
Ik heb hetzelfde prodbleem gehad, heeft bij mij meer dan een maand geduurd om op te lossen. In die tijd heb ik gewoon kaartjes moeten kopen, want enig begrip bij conducteurs was ver te zoeken. Wel heb ik al mijn kaartjes bewaard en heeft DUO(IB-Groep) toegezegd om al mijn kosten te gaan vergoeden, vervolgens zoeken zij uit wie dat gaat betalen DUO of ov-chipkaart.nl
pi_77877139
En als je gewoon zegt dat je je product nog niet op je ov-chipkaart hebt geladen en dus gewoon met je oude papieren ov reist? Dus dat je gewoon je papieren week-ov van vorig jaar laat zien en zegt dat je nu weekend-ov hebt, wordt dat wel geaccepteerd?
pi_77878275
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 11:42 schreef ariess het volgende:
En als je gewoon zegt dat je je product nog niet op je ov-chipkaart hebt geladen en dus gewoon met je oude papieren ov reist? Dus dat je gewoon je papieren week-ov van vorig jaar laat zien en zegt dat je nu weekend-ov hebt, wordt dat wel geaccepteerd?
Tja probeer het, in mijn ervaring zal je gewoon de reiskosten moeten voorschieten.
pi_77881130
haha, prachtig: http://www.volkskrant.nl/(...)_duurder_in_de_spits
quote:
Vervoersbedrijven en lokale overheden overwegen de invoering van de ov-chipkaart aan te grijpen om reizen in de spits duurder te maken.
En het Nederlandsche volk bukt weer diep voorover, let maar op.

Leuk detail: het was blijkbaar al vanaf dag 1 de bedoeling:
quote:
Met zo’n prijsdifferentiatie is in het bedrijfsplan voor de reiskaart rekening gehouden, stelt een woordvoerder van Connexxion, dat in Nederland marktleider is in het regionaal personenvervoer. ‘Alleen is dit prijzenstelsel nu nog niet ingevoerd.’
  donderdag 11 februari 2010 @ 13:44:37 #138
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77881653
quote:
Storing ov-chiplezers in trams Amsterdams
CS AMSTERDAM - De ov-chipkaartlezers in de trams bij Amsterdam CS doen het niet. Dit heeft een woordvoerster van het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB donderdag gemeld.

Reizigers kunnen in de trams bij CS niet in- of uitchecken met hun ov-chipkaart. „We roepen om in de trams dat klanten een halte eerder moeten uitchecken of een halte later moeten inchecken”, aldus de zegsvrouw.

Het GVB weet niet hoe lang de storing duurt. In de metro zijn geen problemen met de kaartlezers.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77881685
Weet iemand hoe je bij NS kunt declareren als je per ongeluk niet hebt uitgecheckt ? Ik ben gisteren van Amsterdam Lelylaan naar Schiphol gereisd en ben op Schiphol vergeten uit te checken. Ik kan dus wel bewijzen dat ik naar Schiphol ben gegaan (boarding cards etc) maar kan op de NS site niets maar dan ook niks vinden over declareren. Het 0900 nummer is vanuit waar ik ben natuurlijk niet te bereiken.
  donderdag 11 februari 2010 @ 13:46:36 #140
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77881730
quote:
Kamer wil uitleg staatssecretaris 'Je kunt ook niet overal uitchecken'

Ov-reizigers kwaad over saldoverlies

AMSTERDAM - Reizigers voelen zich ronduit bestolen door de openbaarvervoerbedrijven nu blijkt dat zij onterecht miljoenen euro's van ov-chipkaarten opstrijken.

De Tweede Kamer eist opheldering van staatssecretaris Huizinga (Verkeer). Bijna 270.000 reizigers (gemiddeld 2 procent van het aantal reizigers dat met de ov-chipkaart reist) vergeten wekelijks uit te checken, waardoor ze automatisch saldo op de ov-chipkaart kwijtraken. Bij de bus, tram en metro 4 euro en bij de trein 20 euro. Slechts weinig mensen vragen hun geld terug. Bij busbedrijf Arriva is dat 0,2 procent van het aantal mensen dat vergeten is uit te checken en bij de NS ongeveer 9 procent. Maar ook als passagiers wel hun geld terugvragen, gaat er veel mis. Telegraaflezers melden dat ze hun geld niet terugkrijgen, omdat de klantenservice dat weigert of omdat de website waarop je het afgeschreven bedrag kunt controleren, niet werkt.

Diefstal
David Nikoloski spreekt van 'grootschalige diefstal'. Bij hem is de laatste drie weken zeker 50 euro te veel afgeschreven, maar hij krijgt dat bedrag niet terug. "Ik kan dus niet meer met de metro naar mijn universiteit reizen zonder dat ik word bestolen door het vervoerbedrijf", zegt Nikoloski.
Ook klagen reizigers dat overstappen, in tegenstelling tot het gebruik van de strippenkaart, geld kost. Treinreizigers die van NS in een trein van Syntus of Arriva stappen, moeten extra betalen voor die overstap. Daarnaast klagen lezers dat je niet meer goedkoper kunt reizen als je met meerdere mensen de trein pakt. Ook het opladen van de ov-chipkaart blijkt geen gemakkelijke opgave te zijn. Veel reizigers zoeken naar de weinige oplaadstations. De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk opheldering van staatssecretaris Huizinga. Kamerlid Van Gent (GroenLinks) heeft inmiddels vragen gesteld. Evenals haar collega Roemers (SP) wil ze dat er duidelijkheid komt over het oneigenlijke toerekenen van de vervoerbedrijven. "Tot nu toe vond de staatssecretaris het geen probleem, omdat ze zei dat de vervoerders ook extra administratiekosten maakten door geld terug te geven", zegt Roemers, die niets van dit standpunt begrijpt.

Roemers en Van Gent willen dat de vervoerbedrijven de transacties veel transparanter maken voor de klant. Vaak kun je ook niet uitchecken, signaleert Roemers: "Vergeet je dat per ongeluk bij een bus of tram, dan kun je dat niet meer doen bij de bus- of tramhalte."

Reizigersvereniging Rover wil dat de risico's van het saldo kwijtraken worden beperkt. "We moeten weliswaar wennen aan het systeem, maar het kan niet zo zijn dat er zo veel geld verdwijnt", zegt Rover-zegsman Chris Vonk. Ook moet je sneller je geld terugkrijgen bij vergissingen. Een gestolen gepersonificeerde ov-chipkaart met pasfoto wordt pas na een dag geblokkeerd. Rover heeft een lijst van tachtig knelpunten. "Met stip bovenaan staan de kosten. Vooral het overstappen naar een andere vervoerder mag niet in rekening worden gebracht. Wij vinden dat de kaart gebruiksvriendelijk moet zijn."

Teruggave
Voorlopig blijft de RET nog geld teruggeven aan mensen die vergeten uit te checken. „Maar daar gaan we niet eindeloos mee door. Als het mensen zes of zeven keer overkomt, komt er een punt dat we zeggen: nu is het klaar.” Volgens RET-directeur Pedro Peters vergeet ongeveer een half procent van de mensen uit te checken. „Ik denk dat 10 procent van hen dat expres doet.”

Rotterdam is de eerste stad waar de strippenkaart vandaag definitief wordt vervangen door een ov-chipkaart. Vervoerders Connexxion, QBuzz en RET bijten het spits af. Wekelijks vinden er al 13,5 miljoen transacties plaats, zegt Trans Link Systems, het bedrijf dat de transacties verwerkt. Stadsregio Amsterdam wil per half april over op de ov-chip, maar de Tweede Kamer ziet liever dat gewacht wordt op de resultaten in Rotterdam.
Wedden dat er een paar kleine aanpassingen komen en de politiek daar mee in zal stemmen? En de reizigers daarna nog steeds belazerd worden door de vervoersbedrijven?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 11 februari 2010 @ 13:50:16 #141
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77881899
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 13:31 schreef eeerik het volgende:
haha, prachtig: http://www.volkskrant.nl/(...)_duurder_in_de_spits
[..]

En het Nederlandsche volk bukt weer diep voorover, let maar op.

Leuk detail: het was blijkbaar al vanaf dag 1 de bedoeling:
[..]


Dus straks moet je betalen om op normale werktijden te mogen werken: zowel met de auto als met het OV?
De hele regering (+ verantwoordelijke ambtenaren en lobbygroepen) kunnen het (*&(*&#$#(*&&) krijgen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77883200
Als je de laatste paar berichten hier leest dan komt de stoom toch uit je oren. Ik vind het werkelijk onacceptabel dat de OV-chip kaart momenteel wordt ingevoerd, zolang het systeem niet volledig functioneel is en dit betekent dat je als reiziger hoge extra kosten krijgt, moet en mag dit geen doorgang vinden. Dit is gewoon pure oplichterij.
  donderdag 11 februari 2010 @ 14:59:03 #143
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77884548
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:24 schreef Ravvie het volgende:
Als je de laatste paar berichten hier leest dan komt de stoom toch uit je oren. Ik vind het werkelijk onacceptabel dat de OV-chip kaart momenteel wordt ingevoerd, zolang het systeem niet volledig functioneel is en dit betekent dat je als reiziger hoge extra kosten krijgt, moet en mag dit geen doorgang vinden. Dit is gewoon pure oplichterij.
Meer dan oplichterij, het is belazeren van de hoogste orde:
- privacy wordt zonder geldige reden geschonden
- het wordt veel onduidelijker
- het wordt niet controleerbaar
- de service neemt bijzonder zwaar af
- het wordt veel duurder
- reizen wordt veel lastiger
- gebruik is veel lastiger
- bijzonder storingsgevoelig
- zwart rijden wordt gestimuleerd
- etc.

Maar je hoort de politiek enkel zeggen dat er 'voorwaarden' moeten worden gesteld voordat het definitief wordt ingevoerd.
Rotterdam heeft het al definitief ingevoerd...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:35:27 #144
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77891953
quote:
SmartMX-chip moet ov-chipkaart veiliger maken
Door Joost Schellevis, donderdag 11 februari 2010 16:50, views: 3.483
De overheid trekt 6,7 miljoen euro uit voor het invoeren van een veiligere ov-chipkaart. Onduidelijk is echter welke ov-chipkkaarten van de nieuwe, veilige SmartMX-chip worden voorzien. Beheerder Trans Link Systems is terughoudend.

Logo ov-chipkaartOp dit moment bevat de ov-chipkaart een Mifare-chip, een product van NXP Semiconductors, de afgesplitste chipdivisie van Philips. Ruim twee jaar geleden toonden Duitse hackers aan dat kaarten kunnen worden gekloond. In april 2008 raadden wetenschappers van de Universiteit van Londen het Nederlandse kabinet aan om de kaart te vervangen.

Na een kleine twee jaar is duidelijk dat dat laatste ook zal gebeuren: de Mifare-chip zal worden vervangen door de SmartMX-chip, meldt Computable. Ook deze chip is door NXP ontwikkeld. Staatssecretaris Tineke Huizinga, de verantwoordelijk bewindspersoon, geeft Trans Link Systems 6,7 miljoen euro subsidie om de nieuwe kaart in te voeren. De Britse wetenschappers die de Mifare-chip onderzochten, kregen de SmartMX-chip voorgelegd en oordeelden positief.

Onduidelijk is echter van welke soorten kaarten de chips zullen worden vervangen: op dit moment wordt er voor de wegwerpkaart een andere chip gebruikt dan voor de anonieme en persoonsgebonden kaarten. Die laatste gebruiken de Mifare Classic-chip: een eenvoudige chip met 1kB aan geheugen, die met relatief eenvoudige cryptografische sleutels wordt beschermd. Voor de wegwerpkaart wordt de nog eenvoudiger Mifare Ultralight-chip gebruikt, die 64 bytes aan geheugen biedt en helemaal niet cryptografisch is beveiligd.

De SmartMX-chip heeft in tegenstelling tot deze twee kaarten een eigen microprocessor aan boord, die in staat is ingewikkelder cryptografische berekeningen uit te voeren. Daardoor kan deze chip veel beter worden beveiligd. Er kunnen verschillende besturingssystemen op de SmartMX worden gedraaid, waaronder Java Card. De kaart is echter ook duurder. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat ook de wegwerpkaart een nieuwe chip krijgt, aangezien deze kaarten slechts kort in gebruik zijn en het daardoor minder interessant is om er fraude mee te plegen.

Trans Link Systems, de joint-venture van een viertal grote OV-bedrijven die de ov-chipkaart beheert, zou liever niet op een nieuwe kaart overstappen. Vanwege de kosten vindt het bedrijf de overstap niet gerechtvaardigd; bovendien zou de overstap onnodig zijn. Om die reden zal er niet direct op de SmartMX-chip worden overgestapt, maar om onzekerheid bij reizigers weg te nemen, zal Trans Link Systems al met de 'eerste fase' van de migratie beginnen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:36:11 #145
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77891977
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:59 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
- zwart rijden wordt gestimuleerd
[..]
quote:
'Zwartrijden nog steeds een makkie'
ROTTERDAM - VIDEO Volgens Rotterdamse reizigers is het, ondanks de invoering van de OV-chipkaart, een makkie om zwart te rijden. Gewoon een kwestie van achter elkaar door de poortjes lopen. Want op het alarm dat afgaat, let toch niemand....
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77892383
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:59 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Meer dan oplichterij, het is belazeren van de hoogste orde:
- privacy wordt zonder geldige reden geschonden
- het wordt veel onduidelijker
- het wordt niet controleerbaar
- de service neemt bijzonder zwaar af
- het wordt veel duurder
- reizen wordt veel lastiger
- gebruik is veel lastiger
- bijzonder storingsgevoelig
- zwart rijden wordt gestimuleerd
- etc.

Maar je hoort de politiek enkel zeggen dat er 'voorwaarden' moeten worden gesteld voordat het definitief wordt ingevoerd.
Rotterdam heeft het al definitief ingevoerd...
sterker nog, de staatssecretaris heeft zelf 9 voorwaarden gesteld voordat de OV chipkaart verplicht zou worden in ROtterdam, hij voldoet nu maar aan 1 voorwaarde en de staatssecretaris doet zelf nog onderzoek naar 1 van die voorwaarden.
pi_77892505
ja zwartrijden is toch makkelijker geworden ?

in de bus kan je ook gewoon achterin instappen of gelijk weer uitchecken zonder dat de chauffeur het merkt, sterker nog ik heb 2 dagen met een negatief saldo gereisd, de lezer piepte, maar de chauffeur zei niets en ik liep gewoon door. Het piepje klinkt namelijk bijna hetzelfde.

In de trein kan je zelfs legaal zwartrijden voor de helft van de prijs, iets waar ik sowieso voor kies nou. Ik ben toch niet gek
pi_77892603
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:36 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]


[..]


Het leuke is dat als het alarm afgaat de zwartrijder er al door is
Het heeft dus geen zin om er op te letten, want degene die aan het in- of uitchecken is als het alarm gaat, is de zwartrijder niet. Tenzij het niet druk is ofzo, dan kan je het wel goed zien
pi_77909231
vanochtend in de spits een groot artikel op de voorpagina dat de OV chipkaart leidt tot een reizigersdaling van 7,5 procent.

Als nu de OV chipkaart in heel Zuid Holland zou worden ingevoerd zou dat zelfs een daling van 12,5 % opleveren.

Dit zijn cijders van 2008 al, van Provinciale Staten

[ Bericht 11% gewijzigd door macca728 op 12-02-2010 12:15:17 ]
  vrijdag 12 februari 2010 @ 11:07:18 #150
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_77912807
Gisteren ook weer leuk. Ik stapte een Arriva-bus in op Zuidplein, Rotterdam, checkte in en bedacht iets leuks. Ik had het briljante plan om mijn strippen dan maar eens op te maken. Ik checkte derhalve meteen maar weer uit. Kosten: 17 cent. Huh?

Zal dat iets te maken hebben met dat het uitstappunt op Zuidplein wat verder ligt dan het punt waar je instapt? Ik weet het niet, maar wat een ^%$#*&-systeem.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 11:13:45 #151
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_77913023
quote:
Een gestolen gepersonificeerde ov-chipkaart met pasfoto wordt pas na een dag geblokkeerd
Precies de reden dat automatisch opwaarderen er hier niet in komt. Plus dat daar een limiet aanzit. Reis je teveel, dan willen de vervoersbedrijven niet verder voorschieten (pas eens in de zoveel tijd wordt het van je rekening geschreven) en wordt je pas geblokkeerd.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 13:39:52 #152
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77917612
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 08:26 schreef macca728 het volgende:
vanochtend in de spits een groot artikel op de voorpagina dat de OV chipkaart leidt tot een reizigersdaling van 7,5 procent.

Als nu de OV chipkaart in heel Zuid Holland zou worden ingevoerd zou dat zelfs een daling van 12,5 % opleveren.

Dit zijn cijders van 2008 al, van Provinciale Staten
Hier het stukje uit de Telegrof:
quote:
Minder reizigers door ov-chipkaart
AMSTERDAM - Volgens de provincie Zuid-Holland zorgt de invoering van de ov-chipkaart voor een daling van het aantal reizigers.

Dat blijkt uit onderzoek van de NOS. De omroep meldt dat het aantal ritten met 7,5 procent daalt zodra reizigers alleen met de chipkaart kunnen betalen. Angst om over te stappen op de ov-chipkaart en het feit dat sommige reizigers duurder uit zijn, zorgen voor de daling.

Het zou gaan om een tijdelijk effect, maar de vervoersbedrijven lopen wel enkele miljoenen mis.
Het wordt steeds beter...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77918799
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:39 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Hier het stukje uit de Telegrof:
[..]

Het wordt steeds beter...
in de Spits stond dat het zeker op korte termijn gold, niet dat het een tijdelijk effect is.
Dat zou komen door de prijsstijging, niet door angst ofzo om over te stappen

Een daling van het aantal door een prijsstijging is vaak niet tijdelijk maar structureel

[ Bericht 7% gewijzigd door macca728 op 12-02-2010 14:19:39 ]
pi_77958818
Zat ik laatst in de Amsterdamse tram... Check in...
Halverwege valt de stroom uit... Ok, we stonden 2 minuten stil, daarna ging de stroom weer aan. Niks aan de hand.
Maar die kaartlezers werkten dus niet meer! Niemand kon uitchecken!!

Nou reis ik gratis, maar voor al die mensen die ineens 4 euro kwijt zijn is het kut.
pi_77964611
Mensen willen gewoon een kaartje kunnen kopen bij het loket en niks chipkaart. En ze willen vriendelijk te woord worden gestaan door een loketbediende.

Lekker met de trein, zoals vroeger (meer dan 20 jaar geleden) zonder al die automatiseringsbull-shit:

- toen reden de treinen nog op tijd.
- toen lagen er geen blaadjes op de rails
- toen bevroren de wissels niet bij 10 graden onder 0.
- toen hadden de conducteurs nog meer gezag
- toen was de NS een degelijk staatsbedrijf.
- toen waren de treinen luxe en was er overal plaats

Maar niet heus.

Nu ben ik gedwongen de auto te pakken, en als ik sneller wil zijn ... de fiets !

helaas gezellig met de trein, dat kan niet tegenwoordig, want alles gaat per computer .. de mist in...
pi_77965441
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:25 schreef webfreak het volgende:
Zat ik laatst in de Amsterdamse tram... Check in...
Halverwege valt de stroom uit... Ok, we stonden 2 minuten stil, daarna ging de stroom weer aan. Niks aan de hand.
Maar die kaartlezers werkten dus niet meer! Niemand kon uitchecken!!

Nou reis ik gratis, maar voor al die mensen die ineens 4 euro kwijt zijn is het kut.
Alleen al om die reden zou het asociaal zijn om mensen hun geld niet meer terug te geven, zoals de OV bedrijven van plan zijn.

Dat kan je gewoon niet maken.
pi_77990138
quote:
Op maandag 8 februari 2010 11:09 schreef Jed1Gam het volgende:
4 euro boete, vergeten uit te checken. Ik vind het nog steeds belachelijk dat je zelf voor de kosten op moet draaien, laat ze poortjes plaatsen ofzo.
Ik moest de 5de mijn studenten OV deactiveren omdat ik afgestudeerd ben. Krijg ik bij het loket van het NS te horen dat zij het wel voor mij konden doen. Ja meneer, het reisproduct is van de kaart af gehaald. Weet u het zeker? Ja. Kijk ik de volgende dag of het er nog op staat. Het stond er gewoon nog op. Moest ik het alsnog telefonisch doen.
Een hoop mensen zijn zo verslaafd geraakt aan het landelijke betuttelen dat ze gewoon vergeten uit te checken.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_77991461
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:13 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Een hoop mensen zijn zo verslaafd geraakt aan het landelijke betuttelen dat ze gewoon vergeten uit te checken.
onzin want de meeste keren dat de mensen het "vergeten" is het een storing aan de apparatuur.
Danwel van de software danwel een stroomstoring.

Ik heb zelf de afgekopen week al 2x meegemaakt dat alle OV chipkaartlezers het niet deden in de bus
pi_77991583
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:55 schreef macca728 het volgende:

[..]

onzin want de meeste keren dat de mensen het "vergeten" is het een storing aan de apparatuur.
Danwel van de software danwel een stroomstoring.
Mensen vergaten het.
quote:
Ik heb zelf de afgekopen week al 2x meegemaakt dat alle OV chipkaartlezers het niet deden in de bus
Dan kan je dus gratis reizen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_77991603
Het probleem voor de slechtzienden hebben ze opgelost door die mensen een OV kaart aan te bieden van 10 euro voor 1 maand.

M.a.w. het probleem is niet op te lossen, dus doen we het zomaar
pi_77991716
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Mensen vergaten het.
[..]

Dan kan je dus gratis reizen.

Hoe kan je uitchecken als de apparatuur het niet doet ?

Heb je al veel gereisd met de chipkaart of praat je de OV bedrijven na ?
  zondag 14 februari 2010 @ 20:40:09 #162
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77995814
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Mensen vergaten het.
Nee, de apparatuur weigert.
quote:
[..]

Dan kan je dus gratis reizen.
Wat snap je niet aan die borg van 4 euro?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zondag 14 februari 2010 @ 21:42:02 #163
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_77999045
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:40 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Nee, de apparatuur weigert.
[..]

Wat snap je niet aan die borg van 4 euro?
JohnDope is gewoon een mongool klaar... hij wil het niet snappen.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_78009899
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:59 schreef macca728 het volgende:
Het probleem voor de slechtzienden hebben ze opgelost door die mensen een OV kaart aan te bieden van 10 euro voor 1 maand.

M.a.w. het probleem is niet op te lossen, dus doen we het zomaar
Is het moeilijk om als normaal persoon hiervoor in aanmerking te kunnen komen, dat heb ik nog wel over voor een ovkaart
pi_78028518
nu ned 2: vragen over ov chipkaart

Vrouw van invoer kaart is lachwekkend.
Anoniem reizen kan zegt ze. Ja, alleen als je geen enkel abonnement hebt.
Verder niet. Idioot.

Alle fouten moeten door de vervoerder worden opgelost. Zei doen niks. Die vrouw moet de politiek in. Ze liegt de hele bende bij elkaar.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_78035663
quote:
Op zondag 14 februari 2010 19:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

Hoe kan je uitchecken als de apparatuur het niet doet ?
Hoe kan je überhaupt inchecken als de apparatuur het niet doet
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_78036297
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:13 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Hoe kan je überhaupt inchecken als de apparatuur het niet doet
omdat de apparatuur het wel doet als je incheckt en er daarna een storing is.
Wat begrijp je daar niet aan ?

Overigens speelt het probleem ook als je niet in kan checken want veel mensen zijn al zo geprogrammerd dat ze bij het uitstappen alsnog willen uitchecken dus inchecken en dan ben je dus ook je 4,10 of 20 euro kwijt.

Het probleem speelt ook nog bij de NS omdat sommige stations uberhaupt geen apparatuur hebben staan, waardoor je dus ook 10 of 20 euro kwijt bent.
pi_78037219
wat een vreselijk slecht programma is dat zeg de volgende vraag

9292 is dat een nieuwe website ofzo ? wij noemen dat ov9292.nl misschien makkelijker opzoeken

een voordeel : je hoeft nooit meer bij een loket te staan, nee echt nooit meer

maximale reistijd is 1 dag ? is dus ook al onzin, je kan mensen ook gewoon verkeerd voorlichten zeg

komen ze met een duidelijk vb dat 2x een enkele reis duurder is ( 15 euro !!!!!) weten ze dat niet

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=5307&md5=2cd74deab35218ea7327f69af812ba43

[ Bericht 19% gewijzigd door macca728 op 15-02-2010 22:51:25 ]
pi_78037434
haha advies aan een mevrouw die in AMSTERDAM woont en haar kleinkinderen mee wil nemen in de metro : gewoon de strippenkaart blijven gebruiken

nou vooral doen, de VARA zei het
  dinsdag 16 februari 2010 @ 07:22:12 #170
141482 Q.
JurassiQ
pi_78046491
Welk programma is dat? Link doet het niet.
For great justice!
pi_78047694
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 07:22 schreef Q. het volgende:
Welk programma is dat? Link doet het niet.
de volgende vraag, zo heet dat programma

[ Bericht 3% gewijzigd door macca728 op 16-02-2010 11:28:58 ]
pi_78050511
ze hadden het er ook over dat je later een dal en spitstarief krijgt.

moet je zeker weer 2 chipkaarten hebben, die je vooraf moet instellen net als bij NS

dan moet je er 4 hebben ipv 1
  dinsdag 16 februari 2010 @ 11:41:26 #173
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_78050915
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 11:28 schreef macca728 het volgende:
ze hadden het er ook over dat je later een dal en spitstarief krijgt.

moet je zeker weer 2 chipkaarten hebben, die je vooraf moet instellen net als bij NS

dan moet je er 4 hebben ipv 1
Vraag: welk voordeel heeft de chipkaart nu nog?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_78062743
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 11:41 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Vraag: welk voordeel heeft de chipkaart nu nog?

volgens de mevrouw van translink

1 kaart voor het hele OV
nooit meer in de rij staan
je betaalt niet meer per zone, maar per km dus eerlijker
het is voor veel mensen goedkoper


vervolgens werden al die voordelen onderuit gehaald en bleef er weinig over haha

o.m. de vraag van iemand die zei dat als de bus een slinger maakt, dat je meer kwijt bent, dan met de strippenkaart. Dat was niet waar volgens haar

Je bent natuurlijk wel duurder uit met de bus die een slinger maakt, daarom moet er ook een spitstarief komen.

Immers met de sneldienst die vaak over de rijksweg gaat in 1 recht stuk zonder omwegen ben je wel goedkoper uit.
Daar zijn de busmaatschappijen nu ook achter gekomen natuurlijk, vandaar spitstarief
  dinsdag 16 februari 2010 @ 17:12:15 #175
141482 Q.
JurassiQ
pi_78063711
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 11:41 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Vraag: welk voordeel heeft de chipkaart nu nog?
Een heleboel. Voor de vervoerbedrijven. Daar is dat ding dan ook voor gemaakt, niet voor de reiziger.
For great justice!
  dinsdag 16 februari 2010 @ 18:46:33 #176
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_78067600
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

volgens de mevrouw van translink

1 kaart voor het hele OV
nooit meer in de rij staan
je betaalt niet meer per zone, maar per km dus eerlijker
het is voor veel mensen goedkoper


vervolgens werden al die voordelen onderuit gehaald en bleef er weinig over haha

o.m. de vraag van iemand die zei dat als de bus een slinger maakt, dat je meer kwijt bent, dan met de strippenkaart. Dat was niet waar volgens haar

Je bent natuurlijk wel duurder uit met de bus die een slinger maakt, daarom moet er ook een spitstarief komen.

Immers met de sneldienst die vaak over de rijksweg gaat in 1 recht stuk zonder omwegen ben je wel goedkoper uit.
Daar zijn de busmaatschappijen nu ook achter gekomen natuurlijk, vandaar spitstarief
Grappig ja, want het spitstarief zal dus hoger zijn dan het laag tarief, waardoor je ondanks die rechte weg nog steeds meer kwijt bent.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_78068263
Vandaag ervaren! Ik heb een abonnement op mijn OV chipkaart. Reis die ik elke dag maak is dus op abonnement dus kost niets extra.
Ik moet tot de eindhalte en de chauffeur heeft kennelijk zijn laatste rit en gooit bij het einde zijn computer vast uit of in elk geval zo dat je niet meer ziet welk busnummer het is.... Ik wil uitloggen, en ik merk dat dat ding inlogt... Dus ik log gelijk weer uit, wordt er ineens 75 ct afgeschreven. Ga ik even later mijn transacties na... is er dus door die actie van die chauffeur ook een onafgemaakte transactie = 4 euro afgeschreven. Totaal dus 4,75. Had ik dat niet gezien bij het uitchecken dat hij opnieuw incheckte was het trouwens 8 euro totaal. De bus zat aardig vol. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit doorhadden. Ik ga het uiteraard terugclaimen.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 19:07:15 #178
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_78068358
Iemand anders ook rare ervaringen bij de paaltjes rondom de Utrechtse sneltram? De saldo-weergave klopt nooit!
Vandaag was het weer zover. Heenrit inchecken: saldo is -0,21 euro. Bij uitchecken na twee haltes geeft de paal aan dat mijn saldo 1,89 is. En dat de rit 0,91 euro heeft gekost. (Gisteren kostte diezelfde rit nog 90 cent). WTF?
pi_78130950
Ik ben er ook compleet klaar mee, heb door het debacle nu al voor meer dan 400 Euro aan overbodige kosten gemaakt en ga echt voor elke Euro Cent die ik teveel heb betaalt mijn geld terug eisen.
Zo zag ik gisteren dat ik de afgelopen weken iedere dag voor exact hetzelfde ritje met de bus van Schiphol Plaza naar kantoor, telkens een ander bedrag betaal aan connexxion. Varierend van 0,88 Cent tot 1,40. Bel je vervolgens op naar Connexxion hoe dat kan, zegt een tamelijk onvriendelijke man aan de telefoon dat hij daar niks aan kan doen en geen idee heeft hoe dat komt. Op de vraag waar ik mijn teveel betaalde geld terug kan halen, zegt hij doodleuk dat je daarvoor bij de NS(?!?) moet zijn, die op hun beurt weer zeggen niks met connexxion te maken te hebben. Ook is het me al meerdere malen overkomen dat tijdens een rit de uitcheck paaltjes gewoon uitvielen of gingen updaten, waardoor er dus gewoon weer 4 Euro wordt afgeschreven, waar je dan weer zelf achteraan moet


Maar gewoon doorgaan met invoeren hoor, het werkt fantastisch.
pi_78144810
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:16 schreef Ravvie het volgende:
Ik ben er ook compleet klaar mee, heb door het debacle nu al voor meer dan 400 Euro aan overbodige kosten gemaakt en ga echt voor elke Euro Cent die ik teveel heb betaalt mijn geld terug eisen.
Zo zag ik gisteren dat ik de afgelopen weken iedere dag voor exact hetzelfde ritje met de bus van Schiphol Plaza naar kantoor, telkens een ander bedrag betaal aan connexxion. Varierend van 0,88 Cent tot 1,40. Bel je vervolgens op naar Connexxion hoe dat kan, zegt een tamelijk onvriendelijke man aan de telefoon dat hij daar niks aan kan doen en geen idee heeft hoe dat komt. Op de vraag waar ik mijn teveel betaalde geld terug kan halen, zegt hij doodleuk dat je daarvoor bij de NS(?!?) moet zijn, die op hun beurt weer zeggen niks met connexxion te maken te hebben. Ook is het me al meerdere malen overkomen dat tijdens een rit de uitcheck paaltjes gewoon uitvielen of gingen updaten, waardoor er dus gewoon weer 4 Euro wordt afgeschreven, waar je dan weer zelf achteraan moet


Maar gewoon doorgaan met invoeren hoor, het werkt fantastisch.
vandaag een brief gekregen van de RET dat ik niet meer in aanmerking kom voor vergoeding voor het niet uitchecken van 2 jaar geleden.

Dit is per ongeluk gebeurd met de NS voordeelurenkaart, die mij ongevraagd is toegstuurd door de NS

Dit kost mij dus 4 euro.

Echt belachelijk dit, hoe kan ik in hemelsnnaam een kaart controleren die ik niet gebruik ?
  donderdag 18 februari 2010 @ 17:08:35 #181
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_78145599
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 16:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

vandaag een brief gekregen van de RET dat ik niet meer in aanmerking kom voor vergoeding voor het niet uitchecken van 2 jaar geleden.
Oh? Volgens mij verlopen vorderingen pas na minimaal 5 jaar. Ik begrijp niet waar de RET het lef vandaan haalt om dit af te wijzen.
pi_78146102
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:08 schreef Zelva het volgende:

[..]

Oh? Volgens mij verlopen vorderingen pas na minimaal 5 jaar. Ik begrijp niet waar de RET het lef vandaan haalt om dit af te wijzen.
Ik vind het gewoon onbeschoft, omdat ik hier pas achter kwam toen ik de OV kaart ging activeren.
Ook op OV chipkaart.nl kon ik de transactie niet vinden,ergo hij heeft niet plaatsgevonden

Hoe zal ik er dan achter moeten komen, als ik een OV kaart helemaal niet gebruik, alleen als voordeelurenkaart.

De NS stuurt me overigens ook terug naar de RET, dus het lijkt mij dat de NS maar over de brug moet komen.
Zij hebben mij deze kaart ongevraagd toegestuurd.

Het laatste woord is hier echt nog niet over gevallen.
pi_78147401
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:16 schreef Ravvie het volgende:
Ik ben er ook compleet klaar mee, heb door het debacle nu al voor meer dan 400 Euro aan overbodige kosten gemaakt en ga echt voor elke Euro Cent die ik teveel heb betaalt mijn geld terug eisen.
Zo zag ik gisteren dat ik de afgelopen weken iedere dag voor exact hetzelfde ritje met de bus van Schiphol Plaza naar kantoor, telkens een ander bedrag betaal aan connexxion. Varierend van 0,88 Cent tot 1,40. Bel je vervolgens op naar Connexxion hoe dat kan, zegt een tamelijk onvriendelijke man aan de telefoon dat hij daar niks aan kan doen en geen idee heeft hoe dat komt. Op de vraag waar ik mijn teveel betaalde geld terug kan halen, zegt hij doodleuk dat je daarvoor bij de NS(?!?) moet zijn, die op hun beurt weer zeggen niks met connexxion te maken te hebben. Ook is het me al meerdere malen overkomen dat tijdens een rit de uitcheck paaltjes gewoon uitvielen of gingen updaten, waardoor er dus gewoon weer 4 Euro wordt afgeschreven, waar je dan weer zelf achteraan moet


Maar gewoon doorgaan met invoeren hoor, het werkt fantastisch.
Heel erg herkenbaar dit! Ik ga vaak vanaf huis met de zuidtangent naar de arena, filmpje pakken... en elke keer een ander bedrag! Er zit totaal geen lijn in. UItvallende uitcheck apparatuur ook al heel veel ervaren. Ik heb overigens na mijn ervaring van de week een klacht ingediend en ik krijg gewoon een standaard mail met een link naar een claim formulier!
Verder ook opvallend dat een ritje met de Metro van Amstelveen naar Amsterdam vaak rond de 1,80 euro zit terwijl ik voor een enkeltje met de zuidtangent naar Haarlem afgelopen weekend 2,50 euro betaalde... GVB is kennelijk een stuk duurder!
pi_78147874
http://www.rover.nl/chipkaart/zorgpuntenlijst.pdf

38 argumenten om maar met de auto te gaan ipv het OV

Het wordt nog veel erger straks, abonnementen worden afgeschaft, als je overstapt op de trein na bus,tram of metrorit in een stad, ben je veel duurder uit dan nu

En dan te bedenken dat een goede economie afhankelijk is van mobiliteit.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 22:37:35 #185
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_78205284
quote:
Chipkaart studenten vanaf 16 maart verplicht
Uitgegeven: 19 februari 2010 18:40 /// Laatst gewijzigd: 19 februari 2010 21
DEN HAAG - Studenten kunnen vanaf 16 maart alleen nog met het openbaar vervoer reizen als zij in het bezit zijn een ov-chipkaart die is opgeladen. De vervoerders hebben daarover vrijdag overeenstemming bereikt met het ministerie van Onderwijs.

Studenten moesten aanvankelijk vanaf 1 januari met de ov-chipkaart kunnen reizen.
Die deadline werd al een maand opgeschoven, maar door technische problemen met het computersysteem slaagden lang niet alle studenten erin hun kaart tijdig te activeren.

Onderwijsminister Ronald Plasterk besloot vorige maand dat eerst alle problemen moesten worden opgelost. Pas daarna mochten de vervoerders in overleg met het ministerie een nieuwe uiterste datum vaststellen.

Papieren kaart
In totaal moeten 650.000 studenten hun ov-chipkaart activeren. Van hen heeft 80 procent dat inmiddels gedaan.
De rest reist nog met een papieren ov-studentenkaart of met een ov-chipkaart die nog niet is geactiveerd. Vanaf 16 maart mag dat niet meer.

Loterij
Om studenten extra te motiveren, hebben de vervoersbedrijven een loterij gekoppeld aan het activeren van de ov-chipkaart. Studenten die hun kaart opladen, kunnen onder meer een wintersportvakantie winnen. De verloting is eveneens op 16 maart.
© ANP
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 22:45:33 #186
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_78205707
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:07 schreef Zelva het volgende:
Gisteren ook weer leuk. Ik stapte een Arriva-bus in op Zuidplein, Rotterdam, checkte in en bedacht iets leuks. Ik had het briljante plan om mijn strippen dan maar eens op te maken. Ik checkte derhalve meteen maar weer uit. Kosten: 17 cent. Huh?

Zal dat iets te maken hebben met dat het uitstappunt op Zuidplein wat verder ligt dan het punt waar je instapt? Ik weet het niet, maar wat een ^%$#*&-systeem.

Die 17 cent wil ik natuurlijk vanzelfsprekend uiteraard terughebben, maar bij een claimformulier moet je een bonnetje uit de automaat met je laatste reizen bijleveren ( , ze houden álle reisgegevens toch volautomatisch bij?)

Kan dat ook bij de NS-automaat, of moet ik dan weer helemaal vanuit Ede naar Rotterdam reizen?
  vrijdag 19 februari 2010 @ 22:49:55 #187
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_78205935
Oh laat maar, zit ik die link van Macca te lezen, kom ik dit tegen:
quote:
Bij (geschikte) NS-automaten kunnen laatste 10 transacties wel van beeldscherm worden afgelezen, maar niet worden afgedrukt.

  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:25:42 #188
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_78341167
quote:

Alle dagen gratis OV voor studenten

UTRECHT - Door een fout bij het activeren van de nieuwe OV-chipkaart voor studenten is het mogelijk alle dagen van de week gratis te kunnen reizen.

Afschaffen strippenkaart?
Bij de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) én De Telegraaf zijn meerdere meldingen gekomen van studenten die tot hun verbazing en blijdschap op hun chipkaart zowel de weekeind- als de weekvariant zien staan na het activeren van de reisrechten bij een oplaadpunt. Officieel zou er maar één reismogelijkheid moeten staan.

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de voormalige IB-groep, kent dit probleem en bij de gezamenlijke vervoersbedrijven wordt tamelijk laconiek gereageerd: „Nou, maar dat is toch geweldig voor deze studenten. Gratis reizen, wat wil je nog meer. Dit is echter hooguit het geval tot 16 maart, dan kan het technisch gezien niet meer,” stelt woordvoerder Charlotte Schoenmakers van de vervoersbedrijven.

Volgens Schoenmakers is het ’alle dagen gratis reizen’ gewoonweg mazzel voor die studenten die eerst een tijdelijk reisrecht hadden voor bijvoorbeeld de week-variant en nu bij het activeren van het officiële product overstappen naar de weekeind-variant en andersom: „Dan staan beide mogelijkheden tijdelijk naast elkaar op de kaart. Maar de student is wel strafbaar als hij buiten het officiële product om reist.”

Die ervaring heeft studente en LSVb-medewerker Sara Struik, die ook opeens een kaart heeft die geschikt is voor weekeind én week, helemaal niet. „Bij mij raadde de conducteur juist aan -toen hij beide mogelijkheden op één kaart zag staan- vooral er gebruik van te maken! Hij zei niks over boetes of dat ik strafbaar was. Ik maak er vooral gebruik van in de bus, daar is geen conducteur die er iets van kan zeggen.”

Lek
Voorzitter Gerard Oosterwijk van de LSVb vindt het hele chipkaart-systeem „zo lek als een mandje. Alle dagen gratis kunnen reizen is een leuke bijkomstigheid, maar we krijgen ook veel klachten van studenten die eigenlijk een weekvariant hebben, zo staan geregistreerd en bij het activeren bij de paal hiervoor hebben gekozen, maar dat bij het reizen in de trein en bus opeens blijkt dat er een weekeind-variant op de kaart staat. Heel vervelend.”

Volgens Schoenmakers is dat technisch echter onmogelijk: „Dan moeten ze bij de paal op een verkeerde knop hebben gedrukt. We hebben wél technische problemen met het wisselen van week naar weekeind en omgekeerd. Als je wisselt kan je dat aanvragen op de site en zou binnen 2 dagen dit geregeld moeten zijn. Maar het duurt wel tien dagen. Als je vóór die tien dagen toch gaat ophalen, activeer je weer de oude. Maar we hebben nog tot 16 maart om alle euvels eruit te halen. Op die datum moeten alle 650.000 studenten hun nieuwe OV-chipkaart geactiveerd hebben.”
Het blijven ook eindeloos incompetente loosers daar.
'technisch onmogelijk' 'fout van de gebruiker' 'enkele problemen'
Jammer dat deze (&9786(*-bende blijft bestaan bij de val van het kabinet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_78356024
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:25 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Het blijven ook eindeloos incompetente loosers daar.
'technisch onmogelijk' 'fout van de gebruiker' 'enkele problemen'
Jammer dat deze (&9786(*-bende blijft bestaan bij de val van het kabinet.
Wat mij blijft irriteren is dat ze de schuld bij de gebruiker blijven liggen

Ik heb nog steeds mijn 4 euro niet terug van mijn voordeelurenkaart
pi_78358253
topic niet gelezen..mijn excuses!

ff snel een vraagje. Ik heb een ov chipkaart(student). Is het mogelijk dat een vriend met korting mee kan reizen? Is dat dan gewoon 40%? Zoja, hoe gaat dat in zijn werk?
De enige echte.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:55:27 #191
141482 Q.
JurassiQ
pi_78360623
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:14 schreef Rnie het volgende:
topic niet gelezen..mijn excuses!

ff snel een vraagje. Ik heb een ov chipkaart(student). Is het mogelijk dat een vriend met korting mee kan reizen? Is dat dan gewoon 40%? Zoja, hoe gaat dat in zijn werk?
Papieren kaartje kopen.
For great justice!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:07:55 #192
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_78371699
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:55 schreef Q. het volgende:

[..]

Papieren kaartje kopen.
En als die niet meer bestaan, God verbiede het, dan is het einde verhaal voor die kortingsregeling.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:16:20 #193
141482 Q.
JurassiQ
pi_78372571
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:07 schreef Zelva het volgende:

[..]

En als die niet meer bestaan, God verbiede het, dan is het einde verhaal voor die kortingsregeling.
Dat was al jaren bekend.
For great justice!
pi_78374555
[Het zou toch MAKKELIJKER worden ??

Nu moet ik dus ipv 2 kaartjes tegelijk kopen voor mij en mijn vriendin, 1x inchecken en 1 kaartje kopen.

En kon dat nog maar bij dezelfde automaat, maar nee laten we het nog makkelijker maken en die verweg van elkaar zetten ( ij R'dam Lombardijen in elk geval wel)

En voor de terugweg natuurlijk weer hetzelfde
pi_78374717
Off topic maar ook leuk

Ik kreeg van de NS een overgangs kaart ter compensatie van de vele vertragingen.
Dat houdt in dat je met een 2de klas kaartje in de 1e klasse mag zitten.

Erg leuk, samen treinen, ik in de 1ste en mijn vriendin in de 2de klas.
Nou bedankt hoor NS
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:52:40 #196
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_78375557
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:16 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat was al jaren bekend.
Onder insiders wel ja. De gemiddelde reiziger moet er nog achter komen welke kortingsregelingen, gunstige overstapvoorwaarden en dergelijke allemaal gaan vervallen.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:53:21 #197
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_78375604
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:39 schreef macca728 het volgende:
[Het zou toch MAKKELIJKER worden ??
Zou ja. Wanneer was dat ongeveer? Oh ja, 1993 of ergens daaromtrent.
  zondag 28 februari 2010 @ 12:26:58 #198
141482 Q.
JurassiQ
pi_78547933
Ik was vannacht vergeten uit te checken toen ik half dood uit de nachttrein strompelde, net even naar het station gefietst en kon alsnog uitchecken. Tot wanneer kan ik eigenlijk uitchecken als ik het vergeten ben? Iemand?
For great justice!
  zondag 28 februari 2010 @ 12:27:20 #199
141482 Q.
JurassiQ
pi_78547947
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:39 schreef macca728 het volgende:
[Het zou toch MAKKELIJKER worden ??
Ja, maar niet voor de betalende klanten natuurlijk! Het idee alleen al!
For great justice!
pi_78549136
Ik controleerde net mijn ov-chipkaart en idd ik heb dus zowel een week als een weekend ov abbo erop staan (vorige week mijn weekendproduct afgehaald). Betekend dit dat ik tot en met januari 2011 de gehele week gratis kan reizen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')