quote:'VVD en SP hekelen opslag reisgegevens ov-chip'
AMSTERDAM – De VVD en SP hebben grote bezwaren tegen het opslaan van reisgegevens van abonneehouders bij gebruik van de ov-chipkaart.
Dat schrijft Webwereld. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) zou de opslag niet hebben voorzien.
Voor abonneehouders zou het technisch niet noodzakelijk zijn om in- en uit te checken, aangezien zij ook bij controle kunnen laten zien dat ze abonnee zijn.
Veel vervoerders, zoals de RET in Rotterdam en de GVB in Amsterdam, eisen echter wel dat ook abonneehouders inchecken. Hiermee wordt vervolgens ook reisinformatie geregistreerd.
Dit zou door de vervoerders niet aan het CPB zijn gemeld en deze heeft daar vervolgens ook geen punt van gemaakt.
“Niet alleen is de grootschalige en langdurige opslag van gegevens onrechtmatig, het is een enorm risico voor de individuele reiziger, omdat niet aantoonbaar is dat op dergelijke gegevensverzamelingen niet kan worden ingebroken”, stelt Jan Willem Broekema, voormalig bestuurslid van het CPB. Hij was destijds verantwoordelijk voor het dossier ov-chipkaart.
Belachelijk
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot zegt het ‘ronduit belachelijk’ te vinden dat de langdurige opslag van reisgegevens niet was voorzien door het CBP.
“Kijk, dat je reisgegevens een tot twee maanden bewaart voor de financiële afwikkeling is logisch, maar daar is bij abonnementen geen sprake van”, aldus Aptroot.
Zijn SP-collega Emile Roemer wil opheldering van staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat). “Om die chipkaart te gebruiken, hoef je abonnementshouders echt niet op naam te registreren. Dit is echt onnodig opslaan van gegevens, ofwel Big Brother is watching you.”
Dat snap ik ook niet helemaal, er is toch allang bekend dat dit het geval is?quote:Op maandag 25 januari 2010 20:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar kom je dan mooi op tijd mee...
Lang.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:26 schreef Rockabella het volgende:
Activeren eindelijk gelukt.Ik heb echt op het punt gestaan dat ding door midden te breken. Ik werk zelf op een station en word er helemaal gestoord van, die chipkaart. De ene conducteur vind het een prachtidee en de ander vind het drie keer niks. De meeste mensen bij de NS en de busmaatschappijen (op mijn station tenminste) weten echt 0,0 van de chipkaart en doen er ook geen moeite voor. Het zal mij benieuwen hoelang 'ie overleefd.
Ja het gaat er alleen maar om om burgers te kunnen volgen, net als met de kilometerheffing.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lang.
De regering zal het door blijven drukken en als een kruising tussen een Chinese ambtenaar en de irakese minister van informatie blijven volhouden dat het een 'fantastische kaart is' en een 'groot succes is'.
Idd ze moeten wat meer fok lezen dan wisten ze het al ongeveer in deel 1 van deze reeks. Stelletje nitwits in onze politiek. Ik mag hopen dat het in ieder geval wat effect gaat sorteren en men het voor elkaar gaat krijgen dat de gegevens geanonimiseerd opgeslagen gaan worden als ze dat perse willen.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar kom je dan mooi op tijd mee...
quote:'Laat reizigers beslissen over strippenkaart'
Uitgegeven: 26 januari 2010 11:45 /// Laatst gewijzigd: 26 januari 2010 11:44
AMSTERDAM - De reizigers in het openbaar vervoer moeten het laatste woord krijgen over het afschaffen van de strippenkaart. Dat bepleit reizigersvereniging Rover dinsdag.
© ANPDe vereniging reageert hiermee op minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA), die de invoering van de kilometerheffing laat afhangen van de opstelling van de ANWB. De ANWB houdt momenteel een ledenraadpleging onder de vier miljoen leden om tot een standpunt te komen.
Hoewel een aantal partijen in de Tweede Kamer niet zo blij is met de opstelling van de minister -het parlement moet immers het laatste woord hebben- spreekt Rover van een 'boeiende bestuurlijke vernieuwing'.
"In het kader van deze vernieuwing vindt Rover dat de afschaffing van de strippenkaart bepaald moet worden door een raadpleging onder haar achterban."
Tineke Huizinga
De reizigersvereniging is graag bereid deze peiling te organiseren. De uitkomst moet 'leidend' zijn voor staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (CU) bij het al dan niet afschaffen van de strippenkaart.
Rover startte vorige week een nieuw offensief tegen de afschaffing van de strippenkaart, samen met ouderenorganisaties en vertegenwoordigers van chronisch zieken en gehandicapten. Met name ouderen en mensen met een fysieke beperking ondervinden nog veel problemen met de OV-chipkaart.
Huizinga liet de Tweede Kamer maandag echter opnieuw weten dat Rotterdam wat haar betreft gewoon op 11 februari de strippenkaart in het hele openbaar vervoer mag afschaffen.
De stad voldoet aan alle voorwaarden. Uit evaluaties blijkt dat ook ouderen, blinden en slechtzienden uit de Maasstad 'positief' zijn over het gebruik van de chipkaart, aldus de bewindsvrouw.
© Novum
Klopt.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Zulke dingen moet je niet aan in een peiling aan de bevolking overlaten.
Niet aan dit soort peilingen, maar een referendum, waarom niet?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Zulke dingen moet je niet in een peiling aan de bevolking overlaten.
kunnen ze dan geen brief sturen, waarmee je toch gratis kan reizen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:42 schreef Terreros85 het volgende:
Ik ben mijn tijdelijke studenten ov-chipkaart kwijtgeraakt. Eigenlijk mijn hele portemonnee maar dat is een ander verhaal. Nu heb ik even gebeld hoe lang het nog duurt voor ik mijn ov-chip met foto krijg. Blijkt dus dat er iets misgegaan is met het versturen naar huisnummers met een toevoeging. Mijn adres dus. Nu duurt het nog langer. En tot die tijd mag ik keurig betalen. Ik had een kortingskaart van de NS. Maar die ben ik dus ook kwijt
De Echoquote:ROTTERDAM - Op het enige grote metroknooppunt van Rotterdam wordt het 's avonds steeds stiller. Winkeliers zitten met de handen in het haar. Op station Beurs signaleren zij een daling van reizigers sinds de invoering van de OV-chipkaart. 'Het laatste uur heb ik precies drie broodjes verkocht...'
Het is half zeven 's avonds op metrostation Beurs. Een handvol reizigers stapt uit de metro en wandelt door de ondergrondse gangen. Slechts één reiziger blijft hangen bij de broodjeszaak Donuts & Bagels om een muffin te bestellen. Het is één van de weinige klanten die de winkel kan noteren in het laatste uur. 's Avonds valt er voor ondernemers op metrostation Beurs namelijk steeds minder te verkopen. 'Kijk om je heen', wijst een werknemer van de broodjeszaak naar het stille ondergrondse plein, 'is dit nou de Big City?'
Volgens ondernemers die op het metrostation gevestigd zijn, is de invoering van de OV-chipkaart debet aan de vermindering. De werknemer van Donuts & Bagels ziet vooral minder gezinnetjes op het station voorbijkomen. 'Als je met het gezin een dagje op stap gaat, ben je met de chipkaart al gauw vijftien euro kwijt. Ook komt er veel meer gedoe bij kijken voor ouders, zoals het opwaarderen van de kaart. Dat probleem was er bij de strippenkaart niet.' Ook bij notenbar Pinokkio is het 's avonds rustig. 'Na zes uur, half zeven verkopen wij nauwelijks iets meer', weet werknemer Marcin, die zelf ook niet meer de metro pakt sinds de chipkaart is ingevoerd. 'Ik snap het systeem niet, dat zal vast voor andere mensen ook de reden zijn om de metro te mijden.'
Solidair
Desondanks blijven de winkels wel geopend tot zeven uur 's avonds. 'Uit pure solidariteit naar de andere winkeliers', vertelt de ondernemer van Donuts & Bagels, 'anders raakt het hier helemaal uitgestorven. Maar voor de omzet hoeven wij het niet te doen: het laatste uur heb ik precies drie broodjes verkocht...'
De Albert Heijn die op de Beurs gevestigd zit, draait ook minder omzet sinds de chipkaart is ingevoerd. Maar volgens vestigingsmanager Wiegel komt dat vooral doordat reizigers geen strippenkaart meer aanschaffen bij de supermarkt. Volgens Wiegel is het qua reizigers de laatste tijd weer 'ouderwets druk', maar was het in de AH vorig jaar een stuk rustiger.
De RET ziet geen verband tussen de klacht van de winkeliers en de OV-chipkaart. 'Het reizen met de OV-chipkaart is voor sommige reizigers duurder, voor anderen goedkoper geworden', legt woordvoerder Nicky Jansen van de RET uit. 'De prijs hangt af van het aantal kilometers dat men aflegt. Maar het verschil tussen beide vervoersbewijzen is moeilijk te vergelijken. De strippenkaart gaat uit van zones, de OV-chipkaart rekent af per kilometer. Een veel eerlijker systeem.'
Ben ik met je eens. Als er geen reet meer aan te doen is gaat de politiek ineens wel moeilijk doen. Maar denk zelf dat dit procedureel is vastgelegd in de politiek en bij de overheid. Miljarden over de balk gooien, en als er niks meer aan te doen is gaan lopen klagen.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar kom je dan mooi op tijd mee...
Wel heel voorbarig om dat maar meteen aan die kaart toe te schrijven. Een schijnbare correlatie impliceert geen causatie.quote:Op donderdag 28 januari 2010 02:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
De Echo
Joh.
Snowgoon, kom er maar in.
Ach, het is allang duidelijk dat het veel minder gaat. Gelukkig hebben we nog de minister van informatie van de RET, die trots verkondigt dat het aantal passagiers tijdens een groot evenement hetzelfde was. Ja hetzelfde, als op een gewone dag, maar hoeveel er het vorige jaar tijdens dat evenement waren, dat doet er niet toe. Als de hallelujah-verhaaltjes maar door de meeste mensen als zoete koek geslikt kunnen worden. Gelukkig vallen de schellen bij steeds meer mensen van de ogen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 04:55 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wel heel voorbarig om dat maar meteen aan die kaart toe te schrijven. Een schijnbare correlatie impliceert geen causatie.
Triest. Best wel moeilijk hè, kritiek.quote:Wij –openbaarvervoerbedrijven Connexxion, GVB en RET en Translink Systems- zijn uitgenodigd om in het programma Knelpunt van omroep MAX onze standpunten met betrekking tot de OV-chipkaart toe te lichten, vragen van de consument te beantwoorden en klachten te onderzoeken. Hiertoe zijn we normaliter uiteraard altijd bereid; ook wij vinden het belangrijk dat de consument goed wordt geïnformeerd en geholpen.
Wij zijn echter onjuist geïnformeerd door de redactie van Knelpunt over de aard van het programma. Bovendien is het contact met de redactie bijzonder onprettig verlopen. We hebben daarom besloten om niet deel te nemen.
Connexxion
GVB
RET
Translink Systems
quote:Op donderdag 28 januari 2010 06:45 schreef Zelva het volgende:
Iemand dit al gezien? Weinig nieuws, maar dan de reactie van de OV-bedrijven:
[..]
Triest. Best wel moeilijk hè, kritiek.
hahaha echt lafquote:Op donderdag 28 januari 2010 07:11 schreef Q. het volgende:
[..]. Ze dachten even mooi een propaganda-praatje te kunnen houden gok ik zo.
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |