1 van die voorwaarden is overigens het prijsniveau, waar de staatssecretaris nu onderzoek naar doet, maar de uitkomst blijkbaar al weet. Lekker onpartijdig onderzoek dus.quote:Op woensdag 3 februari 2010 07:58 schreef macca728 het volgende:
vandaag weer een artikel in de spits, waaruit blijkt dat de OV chipkaart er echt wordt doorgedrukt.
Hij blijkt namelijk niet te voldoen aan 8 van de 9 voorwaarden die staatssecretatis Huizinga zelf heeft opgesteld
Leuk dat de politiek hun mond opendoet. Hadden ze ook iets eerder kunnen doen, voordat het meer dan een miljard ging kosten. Had het waarschijnlijk ook iets beter voor de reiziger uitgepakt ipv het gedrocht dat er nu is.quote:VVD tegen uitzetten strippenkaart Rotterdam
Uitgegeven: 3 februari 2010 13:07 /// Laatst gewijzigd: 3 februari 2010 13:07
DEN HAAG (ANP) - Naast SP en GroenLinks verzet nu ook de VVD in de Tweede Kamer zich tegen het 'uitzetten' van de strippenkaart in de regio Rotterdam vanaf 11 februari.
Dit bleek woensdag bij hervatting van een debat met staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer).
De drie oppositiepartijen willen de strippenkaart in en om Rotterdam voorlopig handhaven naast de ov-chipkaart als geldig vervoersbewijs.
VVD'er Charlie Aptroot zei dat eerst de problemen waarmee blinden en slechtzienden kampen moeten worden opgelost. Hij stelde voor dat Huizinga de verantwoordelijkheid voor de ov-chipkaart overdraagt aan minister Camiel Eurlings.
Vertrouwen
''Ons vertrouwen in haar aanpak is naar een bedenkelijk niveau gedaald'', stelde Aptroot. De regeringspartijen CDA en PvdA willen de regio Rotterdam daarentegen groen licht geven, net als de staatssecretaris.
Openbaarvervoerbedrijven in Rotterdam en omgeving zetten sinds 1 februari vijfhonderd mensen in om reizigers te informeren over de ov-chipkaart. Met ingang van 11 februari kan in de stadsregio Rotterdam niet meer met de strippenkaart worden gereisd.
Controleurs
Controleurs zullen mensen die de eerste weken nog met een strippenkaart bus of tram binnenstappen niet onmiddellijk op de bon slingeren, zei directeur Pedro Peters van het gemeentelijk vervoerbedrijf RET woensdag.
Vanaf 1 maart worden er wel bekeuringen uitgedeeld. In de metro in Rotterdam is de ov-chipkaart al ruim een jaar verplicht.
Afschaffen
Volgens een onderzoek van eind vorig jaar heeft 85 procent van de bus- en tramreizigers in de regio al een ov-chipkaart. Peters verwacht dat een op de twintig reizigers nooit een chipkaart zal aanschaffen.
De resterende tien procent zal zich op het laatste moment voorzien van een dergelijke kaart, denkt Peters. Naast de RET werken de vervoersorganisaties Connexxion en Qbuzz in de regio.
Geen strippenkaart
Sinds 1 januari is in de regio op tram en bus geen strippenkaart meer te koop. Dat heeft volgens Peters geen grote problemen opgeleverd. Wel verbaasde het hem dat in de eerste twee weken van het jaar 70.000 wegwerpchipkaarten werden verkocht.
''Erg onvoordelig''', verzuchtte de RET-directeur. ''In plaats van drie enkeltjes kun je beter een gewone chipkaart kopen.''
Studenten
Peters acht de ov-branche verantwoordelijk voor de problemen van studenten met de ov-chipkaart.
''Door onjuiste software is grote overlast ontstaan, waarbij studenten lang voor niets in de rij stonden.'' Volgens Peters beschikken 420.000 studenten nu over een kaart die kan worden gebruikt.
Het is de bedoeling dat binnen een jaar in het hele land met de ov-chipkaart kan worden gereisd. Dan zal de nationale strippenkaart voltooid verleden tijd zijn.
[usb]© ANP [/sub]
Ditquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef Barwurz het volgende:
Misschien heel simplistisch gedacht......waarom niet eerst gekeken in Engeland en Singapore waar dit systeem allang bestaat.
En waarom niet dat systeem overnemen ipv het wiel opnieuw uitvinden?
systeem is daar gebaseerd op 1 stad en op 1 vervoerderquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef Barwurz het volgende:
Misschien heel simplistisch gedacht......waarom niet eerst gekeken in Engeland en Singapore waar dit systeem allang bestaat.
En waarom niet dat systeem overnemen ipv het wiel opnieuw uitvinden?
Dat is toch nog niet nader bepaald ?quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:54 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Tot wanneer kun je dat reisproduct nou ophalen?
De grootste blunder is geweest dat ze het niet zelf in beheer hebben genomenquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Leuk dat de politiek hun mond opendoet. Hadden ze ook iets eerder kunnen doen, voordat het meer dan een miljard ging kosten. Had het waarschijnlijk ook iets beter voor de reiziger uitgepakt ipv het gedrocht dat er nu is.
dus ik kan nu nog gewoon op mn tijdelijke ding reizen?quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is toch nog niet nader bepaald ?
ja hij kan makkelijk praten, hij hoeft niet in te checkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:53 schreef Bostonian het volgende:
Ik kwam vandaag een conducteur tegen in de trein vanaf Rotterdam en die riep doodleuk dat hij niet de commotie rondom de ov-chipkaart begrijpt. Volgens hem worden er alleen maar goede kaarten uitgegeven en ligt het aan de onwetende reiziger. Begon mij erg te irriteren eerlijk gezegd maar heb me ingehouden...
Dit kabinet is echt compleet gek (met uitzondering van Eurlings dan): zijn zijn op een goddelijke missie en dus gaan ze door, ook als de wereld om hen heen in elkaar stort.quote:VVD met motie tegen Huizinga om ov-chipkaart
Uitgegeven: 3 februari 2010 16:57 /// Laatst gewijzigd: 3 februari 2010 17:59
AMSTERDAM - Een motie van de VVD die stelt dat minister Eurlings de regie neemt bij de invoering van de ov-chipkaart heeft het niet gered. Alleen de SP, PVV en Verdonk stemden met de liberalen mee.
Momenteel valt de verantwoordelijkheid voor de invoering van de ov-chipkaart onder staatssecretaris Tineke Huizinga (ChristenUnie). In politiek Den Haag wordt een dergelijke motie gezien als een motie van wantrouwen. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot zegt tegenover NU.nl het vertrouwen in Huizinga verloren te hebben nu de invoering van de ov-chipkaart op problemen blijft stuiten. Woensdag botste Aptroot met de staatssecretaris tijdens een debat hierover.
Strippenkaart
Huizinga wil vanaf 11 februari de strippenkaart in de regio Rotterdam definitief uitschakelen. De liberalen twijfelen nog of zij hier voorstander van zijn. Wel stellen ze dat uitschakeling elders niet mag plaatsvinden, zolang de problemen niet worden opgelost. Aptroot wil daarbij met name prioriteit geven aan de problemen die blinden en slechtzienden ondervinden.
Onderzoeken
"Ik ben het met Eurlings totaal oneens over de kilometerheffing, maar het is wel een goede bestuurder. Hij pakt de betrokkenen bij elkaar om de problemen op te lossen", aldus de VVD'er. "Het enige waar Huizinga mee bezig is is onderzoeken van problemen die we al jaren kennen." Aptroot noemt daarnaast als argument dat vooral de Nederlandse Spoorwegen (NS) met problemen kampen bij de invoering van de ov-chipkaart. Het dossier NS ligt bij Eurlings.
Ritkosten
De VVD'er stelt verder dat er, naast de problemen met blinden en slechtzienden, nog veel onduidelijk is over de ritkosten met de ov-chipkaart. "Deze zijn niet transparant. Als je met het vliegtuig gaat wil je ook weten wat het kost." "Bovendien zijn er, tegen de afspraken in, regio's waar mensen meer gaan betalen voor gebruik van het openbaar vervoer." Hoewel de motie waarschijnlijk geen meerderheid haalt is Aptroot niet pessimistisch over het stemgedrag van CDA en PvdA. "Zij kunnen het hier onmogelijk mee oneens zijn. Het is alleen de vraag of ze bereid zijn de verhoudingen binnen de coalitie op scherp te zetten."
Quatsch
Huizinga reageerde gepikeerd op de motie van Aptroot. Ze doet de beschuldiging van Aptroot dat het bij de invoering van de ov-chipkaart aan regie ontbreekt af als 'quatsch'. "Het is aan regie te danken dat er een planning ligt en dat we over een jaar overal met de ov-chipkaart kunnen reizen", aldus Huizinga.
Kamerleden Van Gent (GroenLinks) en Mastwijk (CDA) lazen de motie van Aptroot als een motie van wantrouwen. "Aan deze symboolpolitiek doe ik niet mee", aldus Van Gent. "Als je echt wil dat de staatssecretaris weg gaat, dien dan een motie van wantrouwen in."
© NU.nl/Lucas Benschop
Andere kant. Anders had Huizinga nog meer invloed gehad. En wie wil dat nou?quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De grootste blunder is geweest dat ze het niet zelf in beheer hebben genomen
Het is absurd om hier zo veel geld in te steken terwijl je eigenlijk een kartel van vervoersbedrijven aan het oprichten bentquote:Op woensdag 3 februari 2010 23:10 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Andere kant. Anders had Huizinga nog meer invloed gehad. En wie wil dat nou?
Vraag: Hoe vaak en wie zijn er ministers weggestuurd door het parlement vanwege een gebrek aan competentie?
De meeste bewindslieden voor door incidenten en procedurele fouten weggestuurd, maar structureel niet presteren komt niet zo vaak voor. De Kamer had het kunnen en moeten doen vandaag. Onbegrijpelijk dat de Kamer haar steunt.
Ik heb vandaag aan de conducteur gevraagd of ik nog op mijn tijdelijke studentenchip mag reizen. Hij zei dat het voorlopig nog mag. Dit was op het perron, bij het overstappen heb ik het in de trein aan een andere conducteur gevraagd. Die zei ook dat het nog mag.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:09 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
dus ik kan nu nog gewoon op mn tijdelijke ding reizen?
ik snap er geen zak van, heuj nederland
Ok, dankjewel!. In de bus deed die het ook nog gewoon.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:30 schreef Moonwalk het volgende:
[..]
Ik heb vandaag aan de conducteur gevraagd of ik nog op mijn tijdelijke studentenchip mag reizen. Hij zei dat het voorlopig nog mag. Dit was op het perron, bij het overstappen heb ik het in de trein aan een andere conducteur gevraagd. Die zei ook dat het nog mag.
Op station Duivendrecht staan er geen palen op het perron. Ik wilde er overstappen van de metro op de trein. Moest ik eerst het station uitlopen via de metropoortjes, en vervolgens het station weer in via de NS-poortjes.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:26 schreef Q. het volgende:
Ah leuk, op Utrecht Centraal staan in de noordertunnel nog geen palen, mag je om op saldo te reizen een paar honderd meter omlopen via de stationshal. Handig!
Ach ja, Huizinga heeft dit dossier ook maar geërfd natuurlijk en het was ook helemaal niet de bedoeling dat ze staatssecretaris zou worden. Neemt niet weg dat ze onmiddellijk moet stoppen met haar goednieuwsshow.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:38 schreef Stupendous76 het volgende:
Mevr. Huizinga: u bakt er niets van. De ov-chipkaart is een wangedrocht van de eerste orde. Maar goed, u bent alvast op zoek naar een nieuwe baan zeker.
Één kaart voor ál het openbaar vervoer!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:45 schreef freako het volgende:
[..]
Op station Duivendrecht staan er geen palen op het perron. Ik wilde er overstappen van de metro op de trein. Moest ik eerst het station uitlopen via de metropoortjes, en vervolgens het station weer in via de NS-poortjes..
gisteravond in Qbuzz-bus ook, alledrie de afleesapparaten werkten niet, dus gratis reizenquote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:45 schreef Q. het volgende:
Gisteren een bus-trein-bus ritje gemaakt. 66,7% van de apparatuur die ik wilde gebruiken was kapot. Betrouwbaar systeem!
Op het toch niet hele kleine station Amersfoort zijn er wel twee palen: eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant. Nu was die aan de voorkant (stadskant) gisteren kapot dus moest iedereen helemaal naar de achterkant lopen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
gisteravond in Qbuzz-bus ook, alledrie de afleesapparaten werkten niet, dus gratis reizen
Alleen ondrweg gingen ze opeens op groen, dus nieuwe instappers moesten wel betalen.
Ook makkelijk trouwens dat chauffeurs die apparaten niet kunnen zien (het scherm dan)
Dat makt zwarttrijden wel heel makkelijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |