abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 januari 2010 @ 22:39:30 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76784462

Welkom in alweer deel 206 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 6-1-09)

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  woensdag 13 januari 2010 @ 22:44:03 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76784757
Ik blijf het een grappige naam vinden, zoutkaartje. Alsof het van zout gemaakt is.
pi_76785124
Dus Den haag krijgt 2 verschillende treinen naar groningen en Enschede in de toekomst?
Of gaat die ene via gouda en utrecht ingekort worden tot amersfoort ofzo?
bier
pi_76785383
tvp
pi_76785721
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:29 schreef Palmboom313 het volgende:
http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/10/501.html

"Aanbesteden zinvol
Dat aanbesteden zinvol is leren de ervaringen elders in het land. Het vervoer werd beter, er kwam meer vervoer voor de beschikbare middelen of het vervoer werd goedkoper (hetzelfde vervoer voor minder geld). Ook uit metingen blijkt dat reizigers tevredener zijn over het vervoer in de gebieden waar het openbaar vervoer is aanbesteed.
"

Volgens mij klopt dit niet helemaal
Waarom zou dat niet kloppen? Op sommige trajecten rijden er tot 4x zoveel treinen en overal rijdt nieuw materieel, 'k vind het niet gek dat men tevredener is
pi_76785961
tvp
pi_76786432
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:01 schreef Palmboom313 het volgende:
tvp


Je mag ook gewoon op mij reageren
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:13:19 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76786649
Lekker druk, voor dit tijdstip.


De JR-Maglev MLX01-2
pi_76786723
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]



Je mag ook gewoon op mij reageren
huh, oke hoi
pi_76786837
Welkom in Venlo



Rijdtie nou al echt?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76786931
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]



Je mag ook gewoon op mij reageren
Er was vandaag nogsteeds gratis koffie/thee op het station .
dag
pi_76786982
Rijd de SLT al weer
pi_76787009
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:14 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

huh, oke hoi
Dude
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:57 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet kloppen? Op sommige trajecten rijden er tot 4x zoveel treinen en overal rijdt nieuw materieel, 'k vind het niet gek dat men tevredener is
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 januari 2010 @ 23:31:19 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76787717
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:49 schreef italiaan1987 het volgende:
Dus Den haag krijgt 2 verschillende treinen naar groningen en Enschede in de toekomst?
Of gaat die ene via gouda en utrecht ingekort worden tot amersfoort ofzo?
Goeie vraag. In ieder geval worden het 2 verschillende treinen richting Enschede/Zwolle. Groningen - Schiphol via Lelydorp wordt een corridor met twee treinen per uur. Daarnaast blijft de rest van de Noord Oost overeind, met dus de toevoeging dat alle IC's naar Schiphol dan doorgetrokken worden naar Den Haag CS. Je kunt dus in de toekomst denk ik vanuit Den Haag het ene half uur rechtstreeks naar Enschede en het andere naar Leeuwarden/Zwolle.
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:19 schreef Palmboom313 het volgende:
Rijd de SLT al weer
Ja
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:36:15 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76787989
Hoeveel SLT rijdt er inmiddels weer rond?
pi_76788057
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Welkom in Venlo

[ afbeelding ]

Rijdtie nou al echt?
Als ze rijden ga ik eens een rondje Nederland doen met GTW en FLIRT.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 januari 2010 @ 23:38:05 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76788088
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:36 schreef James1988 het volgende:
Hoeveel SLT rijdt er inmiddels weer rond?
stuk of vier stellen meende ik
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76788187
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

stuk of vier stellen meende ik
Hopelijk zijn de problemen snel op gelost en komen er snel veel meer. SLT
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 januari 2010 @ 23:42:48 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76788308
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:39 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Hopelijk zijn de problemen snel op gelost en komen er snel veel meer. SLT
Op Somda was al weer te lezen dat er een stel mee nokte. Natuurlijk was het een stel dat niet terug naar Duitsland was geweest voor wijzigingen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:44:22 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76788406
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Op Somda was al weer te lezen dat er een stel mee nokte. Natuurlijk was het een stel dat niet terug naar Duitsland was geweest voor wijzigingen
Eigen schuld van Vingerverf NS
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:44:55 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76788448
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:37 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Als ze rijden ga ik eens een rondje Nederland doen met GTW en FLIRT.
Kleine kans denk ik... die FLIRTs zullen geen ATB hebben denk ik, en of ze 1500v aankunnen betwijfel ik ook. Tenzij ze gekoppeld rijden en de GTW voor de ATB zorgt?

Nope, geen 1500 volt.
pi_76789241
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Welkom in Venlo

[ afbeelding ]

Rijdtie nou al echt?
ik vind de GTW mooier, deze oogt lomper.
Wat is eigenlijk het verschil? Ik heb een beetje het idee dat stadler steeds hetzelfde lightrail voertuig ontwerpt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:12:00 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76789881
GTW heeft eigenlijk rijtuigen en een locje (powerpack) in het midden, de FLIRT is een multiple unit waarbij de aandrijving over meerdere bakken is verdeeld.
quote:
De FLIRT heeft optisch veel weg van de GTW ("GelenkTriebWagen", oftewel Geleed motorrijtuig) die eveneens door Stadler wordt gefabriceerd. Technisch zijn er echter nogal wat verschillen tussen de FLIRT en de GTW. Dit type heeft in tegenstelling tot de FLIRT een apart motorcompartiment en beschikt niet over jacobsdraaistellen. Ook bestaat er in tegenstelling tot de FLIRT een dieselvariant van de GTW
Aldus Wikipedia
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:22:55 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76790412
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:41:16 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76791108
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 00:22 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is toch de 2225, die altijd bij de SSN op het depot staat? Alhoewel die niet van de SSN zelf is? Maar van de SMMR?
pi_76794186
Die trein reed weleens met rijtuigen tussen Nijmegen en Roermond.
  donderdag 14 januari 2010 @ 08:05:50 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76795716
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 02:29 schreef Socios het volgende:
Die trein reed weleens met rijtuigen tussen Nijmegen en Roermond.
In de jaren '80 ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76796910
pi_76797641
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
Goeie vraag. In ieder geval worden het 2 verschillende treinen richting Enschede/Zwolle. Groningen - Schiphol via Lelydorp wordt een corridor met twee treinen per uur. Daarnaast blijft de rest van de Noord Oost overeind, met dus de toevoeging dat alle IC's naar Schiphol dan doorgetrokken worden naar Den Haag CS. Je kunt dus in de toekomst denk ik vanuit Den Haag het ene half uur rechtstreeks naar Enschede en het andere naar Leeuwarden/Zwolle.
Den Haag - Schiphol - Amersfoort - Zwolle - Groningen zal na de openening van de Hanzelijn wel
Den Haag - Schiphol - Zwolle - Groningen worden en
Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen zal dan denk ik ook via de Hanzelijn gaan
De dienst naar Enschede zal dan versterkt worden door een ic Den Haag - Amersfoort/Utrecht denk ik
So we just called him Fred too
pi_76797801
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Goeie vraag. In ieder geval worden het 2 verschillende treinen richting Enschede/Zwolle. Groningen - Schiphol via Lelydorp wordt een corridor met twee treinen per uur. Daarnaast blijft de rest van de Noord Oost overeind, met dus de toevoeging dat alle IC's naar Schiphol dan doorgetrokken worden naar Den Haag CS. Je kunt dus in de toekomst denk ik vanuit Den Haag het ene half uur rechtstreeks naar Enschede en het andere naar Leeuwarden/Zwolle.
[..]

Ja
Nu heb je nog 1x per uur een rechtstreekse trein naar Enschede/Groningen. (via Gouda/Utrecht/Amsersfoort) Dit worden er straks 2, maar dan niet via die route maar via Schiphol. Dan wordt de ic Groningen/Enschede naar Schiphol door getrokken naar DenHaag centraal, Met een stop op Leiden. Dus dan krijg je ook weer meer rechtstreekse IC's op Schiphol -> DenHaag Centraal.

Dus je kunt dan 1x per uur via Utrecht naar Enschede/Groningen, en 1x via Leiden/Schiphol naar Groningen/Enschede
pi_76797818
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:02 schreef Cothen het volgende:
Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen zal dan denk ik ook via de Hanzelijn gaan
Pak er eens een kaart van Nederland bij? Niet erg logische route, vind je wel?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 10:10:15 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76797835
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:02 schreef Cothen het volgende:

[..]

Den Haag - Schiphol - Amersfoort - Zwolle - Groningen zal na de openening van de Hanzelijn wel
Den Haag - Schiphol - Zwolle - Groningen worden en
Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen zal dan denk ik ook via de Hanzelijn gaan
Den Haag - Schiphol - Lelystad - Zwolle - Groningen is een IC die 2x per uur gaat rijden.
quote:
De dienst naar Enschede zal dan versterkt worden door een ic Den Haag - Amersfoort/Utrecht denk ik
Ik denk dat je die beter door kunt trekken naar Zwolle. Ik ga er van uit dat dan de spitstrein vervalt, tenzij je die maar tot Amersfoort laat rijden. Er zal in de toekomst nog genoeg treinverkeer over de Veluwe nodig zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76797911
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:09 schreef Dr_Flash het volgende:Pak er eens een kaart van Nederland bij? Niet erg logische route, vind je wel?
Ehm, misschien niet duidelijk neergezet, maar de stops Utrecht en Amersfoort vervallen en worden gewijzigd in Schiphol. (dus eigenlijk 4x Den Haag Groningen via Schiphol per uur)
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 10:15:37 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76797969
Dat zal te veel van het goede worden en gaat niet gebeuren, want twee van die IC's gaan maar tot Lelystad rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76798293
weer een virm als stopper enschede - apeldoorn. En ook nog is de 9586. Wel apart.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2010 10:30:36 ]
pi_76798306
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:28 schreef MarkoAlmelo het volgende:
En ook nog is de 9586, dus een gerenoveerde.

Die is niet gerenoveerd, maar zo uit de fabriek komen rolllen.
So we just called him Fred too
pi_76798330
zie edit

[ Bericht 82% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2010 10:45:03 ]
pi_76799057
Dus door de Hanzelijn moet Amersfoort een hoop verbindingen inleveren?

En uiteraard: Almere _!
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76799158
Heeft iemand de spits gelezen vandaag? Die hotspot foto?
Best sneu als je daarbij staat en je voorwiel in een dichte deur zit, maar de rest erbuiten staat op het perron.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 10:57:37 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76799159
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:54 schreef Ascendancy het volgende:
Dus door de Hanzelijn moet Amersfoort een hoop verbindingen inleveren?

En uiteraard: Almere _!
Amersfoort verliest alleen de verbinding met Groningen. Het station zal misschien iets minder druk worden, maar dat is het dan ook wel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76800510
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Amersfoort verliest alleen de verbinding met Groningen. Het station zal misschien iets minder druk worden, maar dat is het dan ook wel.
Ja, en Utrecht mist dan ook zijn verbinding met Groningen
pi_76800693
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:57 schreef Crientj het volgende:
Heeft iemand de spits gelezen vandaag? Die hotspot foto?
Best sneu als je daarbij staat en je voorwiel in een dichte deur zit, maar de rest erbuiten staat op het perron.

pi_76800864
Weer een nieuwtje over Crossrail: nadat ze 4 class66's wegdeden en er al zeker 1 Maxima in de plaats is, is er nu weer een loc bijgekomen. Het betreft een class66 (6607), ex ERS-Freightliner. Een tweedehandsje dus.
pi_76801001
Nieuwe spoorkaart op de stations al gezien? Vind 'm stukken mooier en duidelijker.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_76801110
Huh, zit nu in een v met t voorkant (stopper asd-rtd)
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 12:00:43 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76801201
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 11:58 schreef Christiaan het volgende:
Huh, zit nu in een v met t voorkant (stopper asd-rtd)
Is dat niet andersom? Er is namelijk een Plan T die een bak van een Plan V gekregen heeft.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76801241
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 11:58 schreef Christiaan het volgende:
Huh, zit nu in een v t met t v voorkant (stopper asd-rtd)
Dat moet de 528 zijn (vierdeling, plan T)
So we just called him Fred too
pi_76801625
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 11:45 schreef Ireyon het volgende:
[ afbeelding ]
Lekkere bosgladiool ben je als je zo wegrijdt met een trein ook Volgende station veeg je 18 nietsvermoedende forenzen van het perron
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76801767
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lekkere bosgladiool ben je als je zo wegrijdt met een trein ook Volgende station veeg je 18 nietsvermoedende forenzen van het perron
Mag aannemen dat de conducteur dan niet mag vertrekken aangezien de deuren niet goed gesloten zijn En zo'n uitstekend voorwerp mag ie niet over het hoofd zien .
pi_76801815
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lekkere bosgladiool ben je als je zo wegrijdt met een trein ook Volgende station veeg je 18 nietsvermoedende forenzen van het perron
Dan leren ze in ieder geval dat die onderbroken streep er voor een reden ligt
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 12:17:03 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76801863
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:14 schreef Brembo het volgende:

[..]

Mag aannemen dat de conducteur dan niet mag vertrekken aangezien de deuren niet goed gesloten zijn En zo'n uitstekend voorwerp mag ie niet over het hoofd zien .
Klopt. En die lamzak die het gedaan heeft moet voor straf maar lopen naar zijn eindbestemming.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76802142
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt. En die lamzak die het gedaan heeft moet voor straf maar lopen naar zijn eindbestemming.
Waarom? Hij kan toch op de fiets?
pi_76802226
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Is dat niet andersom? Er is namelijk een Plan T die een bak van een Plan V gekregen heeft.
Is dat niet een oud Veolia-stel? Die hadden zwarte raampjes.
pi_76802245
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:14 schreef Brembo het volgende:
Mag aannemen dat de conducteur dan niet mag vertrekken aangezien de deuren niet goed gesloten zijn En zo'n uitstekend voorwerp mag ie niet over het hoofd zien .
Als die stang dun genoeg is past hij in de "marge" die de sluitrubbers van de deuren overlaten. Het KAN echt Al moet hij het bij visuele inspectie natuurlijk wel opmerken.
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:15 schreef Ireyon het volgende:
Dan leren ze in ieder geval dat die onderbroken streep er voor een reden ligt
Laat Prorail maar bordjes zetten op de perrons: Pas op voor uitstekende fietswrakken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76803296
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 11:45 schreef Ireyon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
en terecht.
pi_76803464
De spoorlijnen Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg worden opnieuw aanbesteed. Één van de eisen is dat de nieuwe vervoerder nieuwere en meer treinen inzet.

Ook willen de opdrachtgevers, Overijssel, Drenthe en de Regio Twente dat reizigers in één keer door kunnen van Almelo via Mariënberg naar Hardenberg. Nu moeten reizigers uit Almelo nog overstappen in Mariënberg en wachten op de stroptrein die vanuit Zwolle richting Hardenberg/Emmen gaat. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf december 2012 in.
pi_76803765
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 13:01 schreef MarkoAlmelo het volgende:
De spoorlijnen Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg worden opnieuw aanbesteed. Één van de eisen is dat de nieuwe vervoerder nieuwere en meer treinen inzet.
Iemand nog een Buffel kopen?
Na 2012 heeft de NS ze volgens helemaal niet meer nodig.
So we just called him Fred too
pi_76803800
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 13:09 schreef Cothen het volgende:

[..]

Iemand nog een Buffel kopen?
Na 2012 heeft de NS ze volgens helemaal niet meer nodig.
Hoe zit het precies met de lijn Zwolle - Emmen? Die lijn is toch van de NS?
Of is die lijn van de provincie Overijssel/Drenthe?

De lijn Almelo - Marienberg is van Connexxion, maar Syntus rijdt erop.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2010 13:11:38 ]
pi_76804421
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 13:10 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Hoe zit het precies met de lijn Zwolle - Emmen? Die lijn is toch van de NS?
Of is die lijn van de provincie Overijssel/Drenthe?
Sinds 2007 zijn de provincies verantwoordelijk en die hebben de lijn onderhands gegund aan NS.
quote:
De lijn Almelo - Marienberg is van Connexxion, maar Syntus rijdt erop.
Ook hier is de provincie verantwoordelijk, Connexion heeft de consessie en laat Syntus rijden.
So we just called him Fred too
pi_76804446
Zwolle - Emmen is van de provincie Overijssel/Drenthe en is nu aanbesteed aan de NS, die daar met de bekende (en steeds meer uit elkaar vallende) SuperV's op rijdt. Wie de eigenaar van Almelo - Marienberg is weet ik niet, maar daar rijdt idd synthus in opdracht van connexxion.

edit: te laat
  donderdag 14 januari 2010 @ 13:33:49 #61
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76804544
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 13:10 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Hoe zit het precies met de lijn Zwolle - Emmen? Die lijn is toch van de NS?
Of is die lijn van de provincie Overijssel/Drenthe?

De lijn Almelo - Marienberg is van Connexxion, maar Syntus rijdt erop.
tot 2012 http://indebuurt.trouw.nl(...)_in_2012_rijden.html
(stentor opent op een verkeerd artikel )
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_76806518
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:02 schreef Cothen het volgende:

[..]

Den Haag - Schiphol - Amersfoort - Zwolle - Groningen zal na de openening van de Hanzelijn wel
Den Haag - Schiphol - Zwolle - Groningen worden en
Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen zal dan denk ik ook via de Hanzelijn gaan
De dienst naar Enschede zal dan versterkt worden door een ic Den Haag - Amersfoort/Utrecht denk ik
Zoals peterselieman al zei, 2x pu Groningen-Assen-Zwolle-Almere Buiten-Almere Centrum-Duivendrecht-A'dam Zuid-Schiphol-Den Haag (dat zijn alle stops).

De Leeuwarder-tak gaat zoals het er nu uitziet dan 2x pu Leeuwarden-Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam rijden/blijven rijden.

Theoretisch is het ook nog mogelijk 1x pu te splitsen/combineren in Zwolle zodat Leeuwarden ook een rechtsstreekse verbinding met de Hanzelijn heeft, maar van de splitsen/combineren willen ze eigenlijk liever af. Dat wordt allemaal nader uitgekristaliseerd als duidelijk is hoe het stationsgebied van Zwolle op de schop gaat (en als dat gebeurd, met een extra spoor+perron).
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:14 schreef Brembo het volgende:

[..]

Mag aannemen dat de conducteur dan niet mag vertrekken aangezien de deuren niet goed gesloten zijn En zo'n uitstekend voorwerp mag ie niet over het hoofd zien .
Niet alleen de conducteur vertrekt niet, de deuren geven ook aan dat ze 'niet dicht zijn' aan de machinist. Ik heb ze ook regelmatig weer open zien gaan, vanzelf. Soort over-druk beveiliging. Maar als er zoiets smals tussenzit als een fiets, dan laat de beveiliging dat wel toe. (Alsof het 'normaal' zou zijn )
Killing as few patients as possible.
  donderdag 14 januari 2010 @ 14:29:31 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76806758
De deuren zijn anders niet helemaal dicht, je kan zien dat ze nog een klein stukje openstaan. Dus die zullen wel weer open zijn gezwaaid voordat de trein uiteindelijk vertrok.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 14:33:58 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76806963
Daarnaast mag de HC zijn deuren niet sluiten voordat hij zeker weet dat de andere deuren gesloten zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76807791
quote:
DOETINCHEM/GRONINGEN - Vervoersbedrijf Arriva krijgt gemiddeld een 7,5 voor het vervoer in de provincies Groningen en Friesland. Dat blijkt uit interviews van de Gelderlander met de gedeputeerden voor vervoer van Groningen en Friesland en vertegenwoordigers van reizigersorganisatie Rover in de twee provincies.

Er heerst tevredenheid over Arriva als het gaat om punctualiteit, materieel en klantvriendelijkheid. Het bedrijf wordt geroemd om het feit dat niet alleen voor het vervoer zorgt, maar ook investeert in infrastructuur, zoals een nieuwe spoorlijn naar Veendam.

Het bedrijf neemt in december het busvervoer in de Achterhoek over van Syntus, twee jaar later volgt de trein. Arriva verzorgt in Groningen en Friesland de regionale treindiensten. Het busvervoer heeft het vrijwel geheel uit handen moeten geven aan nieuwkomer Qbuzz en Connexxion. Die twee wonnen de busconcessies.
Laten ze dan ook maar even voor dubbelspoor zorgen tussen zevenaar en doetinchem/winterswijk dan vind ik het best.
pi_76808726
Tvp, goed topic.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 14 januari 2010 @ 15:18:24 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76808818
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 14:33 schreef Peterselieman het volgende:
Daarnaast mag de HC zijn deuren niet sluiten voordat hij zeker weet dat de andere deuren gesloten zijn.
En dat kan soms vreemde gevolgen hebben, vooral bij getrokken mat.
Heb al een paar keer een ICRm gezien, waarbij de HC nog in de deuropening stond, deuren open, en de trein reed weg. En pas toen de HC langs de trein keek, ging die deur dicht.
Is me al eens vaker opgevallen, ook bij de ICBrussel.

Mag dit zo wel, of is het verplicht met getrokken mat?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 15:21:09 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76808939
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 15:18 schreef greavy het volgende:

[..]

En dat kan soms vreemde gevolgen hebben, vooral bij getrokken mat.
Heb al een paar keer een ICRm gezien, waarbij de HC nog in de deuropening stond, deuren open, en de trein reed weg. En pas toen de HC langs de trein keek, ging die deur dicht.
Is me al eens vaker opgevallen, ook bij de ICBrussel.

Mag dit zo wel, of is het verplicht met getrokken mat?
Bij het Nederlandse mat wordt er gewerkt met een groene lamp die in de cabine van de MCN moet branden voordat hij de trein in beweging mag zetten.

Voor internationale treinen gelden andere regels.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 14 januari 2010 @ 15:42:11 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76809900
Ja, dat snap ik. Een ICRm lijkt mij geen internationale trein, waarbij ik het regelmatig zie gebeuren.
Toen de ICL/ICK nog reed, zag ik dat ook wel.
De groene lamp is ook wel eens defect, zoals ik laatst meemaakte. We mochten ons toen niet op de balkons ophopen, omdat waarschijnlijk de sluiting niet goed werkte. Dit vanaf Tilburg, en in Rotterdam Centraal reed de trein niet verder.
pi_76810863
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 15:42 schreef greavy het volgende:
Ja, dat snap ik. Een ICRm lijkt mij geen internationale trein, waarbij ik het regelmatig zie gebeuren.
Toen de ICL/ICK nog reed, zag ik dat ook wel.
Bij ICL/ICK kon je de deuren nog openen als de trein op volle snelheid reed . En bij de Beneluxtrein moet je bij een stop eens proberen om de deuren aan de andere kant de openen, behoorlijke kans dat 't nog lukt ook
pi_76810936
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 15:16 schreef o.us het volgende:
Tvp, goed topic.
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]



Je mag ook gewoon op mij reageren
TVP mag niet je moet op Ireyon reageren
pi_76811029
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:08 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]


[..]

TVP mag niet je moet op Ireyon reageren
Je hebt nog steeds m'n vraag niet beantwoord?
  Redactie Sport donderdag 14 januari 2010 @ 16:11:28 #73
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76811074
ICL en ICK hadden geen groene lamp volgens mij, en ICR (dus voor de modernisering) twijfel ik over.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 14 januari 2010 @ 16:12:19 #74
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76811120
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:06 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Bij ICL/ICK kon je de deuren nog openen als de trein op volle snelheid reed . En bij de Beneluxtrein moet je bij een stop eens proberen om de deuren aan de andere kant de openen, behoorlijke kans dat 't nog lukt ook
Onder de 5kmh gaat de vergrendeling eraf, en als een deur dan eenmaal open is sluit ie niet vanzelf meer boven die snelheid dacht ik
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 14 januari 2010 @ 16:19:32 #75
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76811424
Heb van de week 2x meegemaakt met een VIRM dat de deuren open gingen voor we volledig stil stonden
Reden nog een meter of 10 door.. Mensen drukken té vroeg die knoppen in om deur te openen, of de vergrendeling is te vroeg eraf gehaald..

Daarnaast:
Groene Lamp DD
Daar staat ook info op.
pi_76811596
bij ICRm gaan de deuren trouwens altijd aan beide kanten tegelijk open, ook lachen als je met een blonde vrouw op stap bent
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 14 januari 2010 @ 16:45:43 #77
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_76812560
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:11 schreef dennistd het volgende:
ICL en ICK hadden geen groene lamp volgens mij, en ICR (dus voor de modernisering) twijfel ik over.
ICRm heeft pas sinds een jaar of 3 een groenelampsysteem, is er dus niet meteen bij de modernisering ingebouwd maar later pas. Bij de groene lamp hoort ook dat je de deuren open maakt met een drukknop (zoals bij treinstellen). Bij de ouderwetse vergrendeling is het zo'n handgreep in de deur.
  donderdag 14 januari 2010 @ 16:47:13 #78
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76812638
Bij ICRm toch alleen wanneer de trein in de Benelux rijdt, de Prio-stammen zegmaar? Ik heb op Roosendaal en Antwerpen al wel eens verkeerd geopende deuren gezien.

Of het bij Fyra kan weet ik niet eigenlijk.
pi_76812899
quote:
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen gaan toch geld teruggeven aan treinreizigers die door het winterweer grote vertragingen opliepen. Reizigersvereniging Rover meldt donderdag erg tevreden te zijn met dit besluit.
http://www.nu.nl/binnenla(...)e-treinreiziger.html

Chill Toch ¤65 aan claims.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 17:24:27 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76814185
De NS is nu al aan het denken om bepaalde treinen in april te versterken in de ochtendspits. Zo wordt er aan gedacht om enkele treinen tussen Groningen en Den Haag te laten rijden met 14 bakken VIRM
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76814309
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:24 schreef Peterselieman het volgende:
De NS is nu al aan het denken om bepaalde treinen in april te versterken in de ochtendspits. Zo wordt er aan gedacht om enkele treinen tussen Groningen en Den Haag te laten rijden met 14 bakken VIRM
12 bakken was toch max? bij 14 krijg je dus 6+4+4
pi_76814399
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:27 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

12 bakken was toch max? bij 14 krijg je dus 6+4+4
Waarom? ICM rijdt vaak zat met 14 of 15 bakken. Ook wel met 16 misschien
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 17:31:38 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76814474
in reizigersdienst is het niet planmatig dat VIRM-treinen met meer dan 12 bakken rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76814475
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waarom? ICM rijdt vaak zat met 14 of 15 bakken. Ook wel met 16 misschien
oh dacht ik.
pi_76814548
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:31 schreef Peterselieman het volgende:
in reizigersdienst is het niet planmatig dat VIRM-treinen met meer dan 12 bakken rijden.
Niet planmatig misschien, maar technisch kan het gewoon natuurlijk. Perrons zijn ook wel lang genoeg overal
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 17:38:37 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76814729
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niet planmatig misschien, maar technisch kan het gewoon natuurlijk. Perrons zijn ook wel lang genoeg overal
Klopt. Zo'n bak is niet langer dan eentje voor ICM, dus dat past prima.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 14 januari 2010 @ 17:40:34 #87
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76814792
VIRM mag in reizigersdienst tot 14 bakken, maar het komt normaal niet voor.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 14 januari 2010 @ 17:42:28 #88
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76814859
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt. Zo'n bak is niet langer dan eentje voor ICM, dus dat past prima.
Het scheelt bijna anderhalve meter bij een viertje, dus bij twaalf bakken sta je zo 4 meter te vroeg stil (er zijn op een aantal stations bakborden verplaatst voor VIRM dacht ik)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76814957
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:53 schreef Stefanovic83 het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/binnenla(...)e-treinreiziger.html

Chill Toch ¤65 aan claims.
Toch? Mooi, dan ga ik dr maar eens een paar invullen.
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:48:14 #90
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76815054
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:31 schreef Peterselieman het volgende:
in reizigersdienst is het niet planmatig dat VIRM-treinen met meer dan 12 bakken rijden.
Wat dacht je van Amsterdam-Roosendaal-Vlissingen of Amsterdam-Den Haag?
pi_76815193
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:48 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wat dacht je van Amsterdam-Roosendaal-Vlissingen of Amsterdam-Den Haag?
De perrons op de zeeuwse lijn zijn daar toch helemaal niet lang genoeg voor. De meeste perrons zijn daar maar 270-290.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76815212
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:48 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wat dacht je van Amsterdam-Roosendaal-Vlissingen of Amsterdam-Den Haag?
Toch niet meer dan 12 bakken ? Die eerste rijdt tussen Vlissingen - Rsd altijd met 6 bakken en in Roosendaal wordt hooguit 1 treinstel eraan gekoppeld.
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:54:27 #93
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76815277
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Toch niet meer dan 12 bakken ? Die eerste rijdt tussen Vlissingen - Rsd altijd met 6 bakken en in Roosendaal wordt hooguit 1 treinstel eraan gekoppeld.
Ik had het over 12 bakken, niet meer.
pi_76815287
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Toch niet meer dan 12 bakken ? Die eerste rijdt tussen Vlissingen - Rsd altijd met 6 bakken en in Roosendaal wordt hooguit 1 treinstel eraan gekoppeld.
Wordt er richting vlissingen op Roosendaal dan ook 1 afgekoppeld?
Ik zit regelmatig in die trein en ik heb nooit iets over voorste/achterste treinstel gehoord.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76815320
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:54 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik had het over 12 bakken, niet meer.
Waarom quote je dan iemand die zegt dat er in reizigersdienst nooit meer dan 12 bakker rijden en zeg je dat het niet klopt
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:58:55 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76815418
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:54 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wordt er richting vlissingen op Roosendaal dan ook 1 afgekoppeld?
Ik zit regelmatig in die trein en ik heb nooit iets over voorste/achterste treinstel gehoord.
In Bergen op Zoom misschien?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 14 januari 2010 @ 18:00:45 #97
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76815478
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:58 schreef Duvel het volgende:

[..]

In Bergen op Zoom misschien?
Nee, Roosendaal.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 januari 2010 @ 18:01:28 #98
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76815504
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:48 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wat dacht je van Amsterdam-Roosendaal-Vlissingen of Amsterdam-Den Haag?
12 is echt de max zo te lezen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76815509
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:54 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wordt er richting vlissingen op Roosendaal dan ook 1 afgekoppeld?
Ik zit regelmatig in die trein en ik heb nooit iets over voorste/achterste treinstel gehoord.
Voor zover ik weet, blijft richting Vlissingen altijd het achterste treinstel in Roosendaal achter. Die paar keer dat ik erin zat, liepen de conducteurs vlak voor Roosendaal het hele treinstel door om te waarschuwen dat reizigers voor Zeeland beter alvast naar voren konden lopen .
pi_76817571
Nog nooit zien staat. Toch eens kijken binnenkort dan
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76817956
Hadden we deze al gezien: Reclame NS in strijd met de Reclame Code ?
dag
pi_76818576
'ProRail schuldige van treinchaos 17 december'
Zou er dan nu eindelijk iets gedaan worden aan de wanprestaties van die toko?
So we just called him Fred too
pi_76818695
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:53 schreef Stefanovic83 het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/binnenla(...)e-treinreiziger.html

Chill Toch ¤65 aan claims.
Zal wel te maken hebben met
quote:
'ProRail schuldige van treinchaos 17 december'
De problemen op het spoor op 17 december zijn deels veroorzaakt door blunders van spoorwegbeheerder ProRail. Zo konden wissels bevriezen doordat de verwarming was uitgezet. Dit concludeert RTL Nieuws op basis van interne verslagen en logboeken.

Op donderdag 17 december liep het treinverkeer na sneeuwoverlast volledig vast. Volgens RTL Nieuws blijkt dat ProRail onvoldoende was voorbereid op het winterweer. Zo was bijvoorbeeld de wisselverwarming niet getest. De verwarming van alle wissels op station Den Haag Hollands Spoor was uitgezet.

De NS concludeerde eerder al dat het treininfarct grotendeels de schuld was van ProRail.
Op de Frontpage
pi_76818753
Nou Camiel kom maar op met die verklaring dan.
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:55:54 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76819939
Leuke pdf'jes via de site van RTL.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76820182
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:22 schreef Cothen het volgende:
'ProRail schuldige van treinchaos 17 december'
Zou er dan nu eindelijk iets gedaan worden aan de wanprestaties van die toko?
Welnee man
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:00:37 #107
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76820186
VIRM mag met maximal 14 bakken rijden, maar meestal rijdt men met maximaal 12. 14 is ook wel erg lang. Maar het kán wel.

Wat een faalhazen bij ProRail, de wisselverwarming én niet testen, en ook nog eens uitschakelen.

Van mij mogen er koppen rollen.
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:04:11 #108
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76820354
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welnee man
Bert Klerk moet dan ook vervolgd worden voor de winterchaos.
pi_76820620
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:00 schreef James1988 het volgende:


Wat een faalhazen bij ProRail, de wisselverwarming én niet testen, en ook nog eens uitschakelen.
Als ze ook zo omgaan met hun verwarming dan heeft het kantoorpersoneel het nog knap koud gehad.
pi_76820994
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:55 schreef Duvel het volgende:
Leuke pdf'jes via de site van RTL.
waar dan precies?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76821522
Ik zie nu via 9292ov dat ik in een uur voor 6 (2 x 3 euro wegstempelen) euro retour kan naar Zoetermeer met de bus, met de trein ben ik er niet veel sneller en betaal ik bijna het dubbele. Zonde, want ik ga best vaak met de trein naar Zoetermeer..
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:33:18 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76821733
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

waar dan precies?
In dit stuk tekst:
http://www.rtl.nl/%28/act(...)_problemen_spoor.xml
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76822887
lekker professioneel gedocumenteerd ook
quote:
Uiteindelijk had de politie om 00.30 uur beet en nam de verdachte persoon mee. De vertraging op en rond het baanvak was groot. Een intercity kreeg anderhalf uur aan de broek. Rond 1.30 uur keerde de rust op het baanvak terug.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76825224
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:
lekker professioneel gedocumenteerd ook
[..]
Had je dat verwacht van prorail dan?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 14 januari 2010 @ 21:53:50 #115
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76825673
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:
lekker professioneel gedocumenteerd ook
[..]
Ah joh, gewoon jargon.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76826738
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah joh, gewoon jargon.
Vingerverfjargon ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 14 januari 2010 @ 22:13:35 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76826866
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vingerverfjargon ja.
Niet, "baanvak" is spoorbreed jargon.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76827202
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:13 schreef Duvel het volgende:
Niet, "baanvak" is spoorbreed jargon.
"de politie had beet"
"Een intercity kreeg anderhalf uur aan de broek"

Alleen al de bron van al die documenten. Dat gebouw heet gewoon "officieel" Inktpot WTF

Wat voor kleiboeren zijn het daar eigenlijk joh
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 14 januari 2010 @ 22:25:29 #119
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76827552
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

"de politie had beet"
"Een intercity kreeg anderhalf uur aan de broek"

Alleen al de bron van al die documenten. Dat gebouw heet gewoon "officieel" Inktpot WTF

Wat voor kleiboeren zijn het daar eigenlijk joh
Ik behoor niet tot dat bedrijf, maar ik ben wel goed in zulke jargon.
pi_76827626
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:25 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik behoor niet tot dat bedrijf, maar ik ben wel goed in zulke jargon.
ja. Ik ken ook in die taaltsjuh sgreife als ut moed
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 14 januari 2010 @ 22:45:12 #121
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76828582
Op dit moment wordt Weert leeggehaald met terzijde gesteld Mat. (vooral mat'64)
Weert moet leeg, omdat de instemming met de gemeente Weert om er sloopstellen te stallen 1 januari afliep of 1 februari afloopt.
Helaas is er niet super veel stalling plek, waar ze al deze stellen kwijt kunnen.
Een groot deel zal spoedig naar de sloper vertrekken, een ander klein deeltje word ergens anders terzijde gesteld.
Morgen is er weer een slooptransport richting Zwolle Rangeerterrein. Vanaf daar gaan ze naar Katwolde, om op de boot getakeld te worden en door te gaan naar Sloper Beelen.
Sloper Beelen heeft een lange aanbestedingsprocedure gewonnen, en mag dus gaan slopen.

Daarnaast rijdt bij het slooptransport een Kirow-kraanset van VolkerRail mee als remwagen.

Planning:
quote:
VR203-2 + 291 + 6 sloopbakken + Kirow
15-01-2010 51901 Wt-Zlr
Wt v 08:45
Ht a 09:57
Ht v 10:10
Ut - 11:05
Amf - 11:21
Zlr a 12:30
De komende dagen zullen meer van deze transporten komen, rond 9:00 en 21:00 vertrek te Wt.
Er word verwacht dat tijdens deze rit een zeer beperkte snelheid gereden word, omdat er meerdere stellen in zeer slechte staat zijn. Daarnaast moeten ze af en toe een IC of stopper voorlaten, en zullen ze aan de kant moeten.

Een plek waar ze de boot op gaan:

(Foto van 2006, gemaakt door Arthur Kamminga)
Deze lokatie te Katwolde heeft voordeel, want er is een grote kraan aanwezig, die zonder problemen de treinstellen kunnen tillen. Daarom is er opnieuw gekozen voor Katwolde.

Weert waar nu nog treinen staan:


[ Bericht 11% gewijzigd door greavy op 14-01-2010 23:09:39 ]
  donderdag 14 januari 2010 @ 22:55:31 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76829113
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Wat voor kleiboeren zijn het daar eigenlijk joh
Iets met bollen denk ik, want HGB-II heet "Tulpenburg".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 14 januari 2010 @ 22:56:05 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76829139
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:45 schreef greavy het volgende:
Een groot deel zal spoedig naar de sloper vertrekken, een ander klein deeltje word ergens anders terzijde gesteld.
Vaarwel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 14 januari 2010 @ 23:01:24 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76829381
Heb me post even bijgewerkt.
quote:
Weert moet leeg, omdat de instemming met de gemeente Weert om er sloopstellen te stallen 1 januari afliep of 1 februari afloopt.
Helaas is er niet super veel stalling plek, waar ze al deze stellen kwijt kunnen.
Daarnaast staan er ook 2 pics bij.

[ Bericht 13% gewijzigd door greavy op 14-01-2010 23:13:34 ]
  donderdag 14 januari 2010 @ 23:29:40 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76830639
Zijn er op dit moment al mat '64 gesloopt, of zijn die stellen de eerste?

Het begin van het einde van een tijdperk, helaas. Ik zal ze missen.
  donderdag 14 januari 2010 @ 23:41:19 #126
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76831183
Op dit moment is er al redelijk veel mat'64 gesloopt.
Een lijstje van alleen de T'tjes levert al 6 gesloopte stellen op.
Daarnaast staan er sowieso 9 Plan T'tjes te Weert, en nog een paar V'tjes.
Een lijst met Plan T is hier te vinden (zie ook de OP; Zelfde lijst)
Deze lijst zal binnenkort weer drastisch aangepast moeten worden, en zal ik dit weekend ook weer wat tijd aan besteden.

Edit: Gister, 13-1 zijn de volgende Plan V'tjes al afgevoerd: 805, 816 en 835 richting Zwolle.
Vandaag, 14-1 schijnt er géén transport naar Zwolle te zijn geweest, en beginnen ze morgen weer.
pi_76831698
Waarom lopen de stationsklokken eigenlijk niet overal gelijk?
pi_76832278
De treinen vertrekken niet vanaf ieder station op dezelfde tijd.
pi_76832379
Is het niet gewoon om vertragingen te maskeren? Dat ze die klokken gewoon af en toe 2 minuten stilzetten om de 90% te halen?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 15 januari 2010 @ 00:14:16 #130
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76832481
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 23:54 schreef Light het volgende:
Waarom lopen de stationsklokken eigenlijk niet overal gelijk?
Wikipedia
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 00:12 schreef Ascendancy het volgende:
Is het niet gewoon om vertragingen te maskeren? Dat ze die klokken gewoon af en toe 2 minuten stilzetten om de 90% te halen?
Dat is dus niet mogelijk, want een stationsklok is op de moederklok van KPN aangesloten, en die loopt exact goed. Meer info in de Wiki
pi_76832660
Wat een systeem
En ik maakte maar een garpje hoor
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76832920
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 00:14 schreef greavy het volgende:

[..]

Wikipedia
[..]

Dat is dus niet mogelijk, want een stationsklok is op de moederklok van KPN aangesloten, en die loopt exact goed. Meer info in de Wiki
Ja, leuk, zo'n Wikikverhaaltje. De beide kanten van de klok op spoor 2 van Almelo de Riet (amri) lopen niet gelijk. Daar zit een minuut tussen. Blijft mijn vraag: waarom?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 januari 2010 @ 00:27:31 #133
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76832992
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 00:26 schreef Light het volgende:

[..]

Ja, leuk, zo'n Wikikverhaaltje. De beide kanten van de klok op spoor 2 van Almelo de Riet (amri) lopen niet gelijk. Daar zit een minuut tussen. Blijft mijn vraag: waarom?
ik kan niet anders bedenken dan dat een van de klokken niet goed afgesteld is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76833306
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 00:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik kan niet anders bedenken dan dat een van de klokken niet goed afgesteld is.
Da's wel de meest logische verklaring. Maar het is wel irritant.
En de bewering dat alle klokken op de stations gelijk lopen, klopt dus ook niet. Ze verspringen op hetzelfde moment, maar da's wat anders.
pi_76834683

Klein photofuckje..
  vrijdag 15 januari 2010 @ 01:24:29 #136
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76834821
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 01:19 schreef busfoto.nl het volgende:
[ afbeelding ]
Klein photofuckje..
Dat inderdaad, maar in het geval van Bert Klerk gaat het meer om sabotage en samenspanning.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 01:26:37 #137
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76834872
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 00:12 schreef Ascendancy het volgende:
Is het niet gewoon om vertragingen te maskeren? Dat ze die klokken gewoon af en toe 2 minuten stilzetten om de 90% te halen?
Dat doen ze niet. Vertragingen minder dan 3 minuten worden niet opgenomen als officiële vertragingen.

Op Internationaal gebied is er bij een verschil van 5 minuten of meer sprake van een vertraging.
pi_76835313
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 00:26 schreef Light het volgende:

[..]

Ja, leuk, zo'n Wikikverhaaltje. De beide kanten van de klok op spoor 2 van Almelo de Riet (amri) lopen niet gelijk. Daar zit een minuut tussen. Blijft mijn vraag: waarom?
off: is me werkelijkwaar nog nooit opgevallen, ik stap elke ochtend op de riet op.
pi_76838666
Tvp
  vrijdag 15 januari 2010 @ 09:12:16 #140
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76839688
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 01:26 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dat doen ze niet. Vertragingen minder dan 3 minuten worden niet opgenomen als officiële vertragingen.

Op Internationaal gebied is er bij een verschil van 5 minuten of meer sprake van een vertraging.
Inmiddels is het (of wordt het nog) 5 minuten. Dit is vorig jaar besloten door de overheid.
quote:
UTRECHT - De NS krijgt van de overheid vanaf 2010 2 minuten extra respijt om een trein op tijd te laten aankomen. In plaats van de huidige 3 minuten wordt een trein voortaan pas als vertraagd beschouwd als deze 5 minuten te laat is. Dit zegt de nieuwe president-directeur van de NS, Bert Meerstadt.
Bron en meer (Volkskrant)

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 15-01-2010 09:44:46 ]
  vrijdag 15 januari 2010 @ 09:18:51 #141
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76839829
Oja, wat me vandaag opviel is in het OD topic te Somda:
Trein 121 (Amsterdam Centraal - Frankfurt) is vertrokken in Amsterdam met 4x V'tjes.

Daarnaast reed trein 105 (Amsterdam Centraal - Basel SBB (?)) weer met een ICE
pi_76840852





Aantal vertraagde treinen, treinen waarvan spoor gewijzigd en geannuleerde treinen.

Heeft iemand het vingerverf emoticon voor me?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:04:51 #143
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76841037
Toffe statistieken!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:05:04 #144
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76841045
@Ruben, de Y-as, is dat het aantal treinen(stellen)?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:06:26 #145
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76841083
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 09:57 schreef RubenK het volgende:
Heeft iemand het vingerverf emoticon voor me?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:06:41 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76841089
Zo te zien is dat inderdaad het aantal treinen. Zou handiger zijn als dat ook in de grafiek zou staan.
pi_76841279
Heb het er even bij gezet









Nog meer statistieken!
pi_76841494
Zijn er mensen die graag hebben dat ik deze statistieken geautomatiseerd elke ochtend neergooi?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:30:25 #149
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76841855
Misschien is het veel handiger dat je het op je eigen site pleurt, en dan een zoekfunctie per maand en per station erbij bouwt, en het dus dan daar op kan gaan filteren, zodat alles makkelijk is terug te lezen.
Wanneer je het hier zet, zal het moeilijker terug te vinden zijn.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:35:53 #150
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76842040
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:19 schreef RubenK het volgende:
Zijn er mensen die graag hebben dat ik deze statistieken geautomatiseerd elke ochtend neergooi?
Op je eigen site, ja. En dat je de meest interessante/opvallende hier linkt. Maar niet alles hier neergooien a.u.b.
pi_76842266
ok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')