abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76579882

Welkom in alweer deel ### van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 6-1-09)

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

Oude OP:


Hier alweer deel ### in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt doordweeks ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
bier
pi_76579999
Anders doe je even een normale TT en niet ook de oude OP onder de nieuwe

Een nog mooie GTW ter compensatie.
Inmiddels is ie een stuk viezer, ondanks de regelmatige ritjes naar de wasstraat.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76580008
Leuke TT
pi_76580269
Koud


Gemiddeld eens per 14 dagen rijdt ACTS in samenwerking met SBB Cargo een DBM (Dead Burned Magnesia) trein vanuit het Duitse Mainzlar naar Nedmag in Veendam. Op een ijskoude zondagavond 3 januari 2010 is ACTS 513-9 met een sleep Tads'n als trein 347724 in het Groningse Zuidbroek aangekomen. Na het loskoppelen en omlopen van de loc, worden de laatste kilometers naar Veendam afgelegd. De trein was 20 minuten te laat aangekomen, een trucker nam hier zijn rust en Arriva staat 49 van de 60 minuten per uur met een GTW pauze te houden direct achter de ACTS-lok. Oja, de dikke mist zorgde voor een zicht van niet meer dan 50 meter, de thermometer gaf -9 aan.. Zondag 3 januari 2010
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 januari 2010 @ 21:34:33 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76580351
eens kijken of het morgen wel verstandig is om met de trein er op uit te gaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76580486
Sinds een kleine week rijden in België Maxima's in reguliere dienst.
Crossrail heeft een stuk of 4 van zijn class66's weggedaan.
Ondertussen is er dus al 1 Maxima in dienst bij Crossrail, een tweede is op komst.
Ze rijden voorlopig wel enkel op Antwerpen-Aken

Voor wie niet weet hoe een Maxima eruitziet:

(foto niet van mij)
pi_76580732


In Roosendaal weten ze wel hoe ze het de internationale reizigers aangenaam kunnen maken, zet een lege VIRM of DD-AR neer en zet er dit bordje bij;
  vrijdag 8 januari 2010 @ 21:47:43 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76580893


(uit de oude doos)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_76581028
Heeft iemand iets meer informatie over de wissels die we in Nederland toepassen en dan niet de normale informatie over gewone, engelse en kruiswissels. en specifiek de verwarming van wissels.

het schijnt dat de wissels voor hogere snelheden 1:34 ,7 en 39 zeer slecht reageren op winterse omstandigheden zowel in NL als in het buitenland. er schijnt ook invloed te zijn van de uitzetting/krimpen doordat de spoorstaven aan elkaar gesmolten worden, thermietlassen.

ik heb een civieltechnische achtergrond voornamelijk in de wegen en kunstwerken.

is er iemand die er wat meer over kan vertellen zonder het geklaag dat het toch niet werkt.
Groeten,

kleiduif
  vrijdag 8 januari 2010 @ 21:51:27 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76581039
@trainfreak: die Maxima ziet er goed uit... jammer dat het een diesel is onder een bovenleiding. Daar hoort gewoon een stroomafnemer op.

@Ireyon: stond dat er echt zo voor dat doeleinde? Dat is dan weer wel tof. Een VIRM als wachtruimte zit stukken beter dan zo'n ijzeren bankje... al vraag ik me af hoe lang het daar warm blijft als die deuren de hele tijd openstaan.

@bork: Nice... idd uit de oude doos

Verder:
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:53 schreef James1988 het volgende:
I.v.m. werkzaamheden bij Delft rijdt IC Brussel zondag slecht tussen Rotterdam en Brussel. Reizigers kunnen van Amsterdam naar Rotterdam rijden per Fyra, die rijdt die dag extra, op de vertrektijden van IC Brussel. Een toeslag is die dag niet vereist.

Bron: http://www.twitter.com/nshispeed en www.nshispeed.nl
(tvp)
pi_76581122
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:47 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]

(uit de oude doos)
Waar is dat?
En wat een contrast
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76581381
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:51 schreef James1988 het volgende:
@trainfreak: die Maxima ziet er goed uit... jammer dat het een diesel is onder een bovenleiding. Daar hoort gewoon een stroomafnemer op.
Inderdaad.
Maar Crossrail is een last mile vervoerder, en in België kunnen ze geen rangeerloc krijgen om de laatste kilometers mee af te leggen, dus ze moeten wel alles met diesels rijden.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 21:59:59 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76581444
En maakt die Maxima nog een beetje een mooi geluid of is het zo'n herriediesel?

* James1988 vindt de RER-treinen rondom Parijs een mooi elektrisch gezoem maken tijdens stilstaan en optrekken
  Redactie Sport vrijdag 8 januari 2010 @ 22:05:19 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76581674
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:53 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waar is dat?
En wat een contrast
Lunetten aansluiting, de sporen waar de mat'54 op staat en degene er links en rechts naast zijn al een tijdje opgebroken, waardoor de Maliebaan alleen maar meer vanaf Bunnik te bereiken is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76581723
Whoes, reizen op saldo ging prima. Doar kank wel aan wennen. ^^
pi_76582010
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:59 schreef James1988 het volgende:
En maakt die Maxima nog een beetje een mooi geluid of is het zo'n herriediesel?
Volgens wat ik hoor op youtube is het een tamelijk stille loc


Geef mij maar de tijd van de échte diesels:

(vanaf 2:25)
  vrijdag 8 januari 2010 @ 22:52:01 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76583491
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_76583575
Als ik morgen op tijd op mijn werk wil zijn moet ik volgens de NS een uur eerder opstappen dan ik normaal doe. Op zaterdag is de dienstregeling altijd al dunner en de treinen korter, vooral 's morgens vroeg. Dan kunnen ze toch een normale halfuurs dienst rijden?

Dan maar weer een gtbv in vullen. Ze hebben net, godmiljaar, (c) Fles de prijs van een abbonement opgeschroeft.
  Redactie Sport vrijdag 8 januari 2010 @ 22:57:47 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76583710
quote:
Het winterse weer heeft gevolgen voor de dienstregeling. Daarom komen wij u tegemoet en wordt de geldigheidsperiode van het 'Kruidvatkaartje' * met drie weekenden verlengd. U kunt dus ook gebruik maken van dit kaartje op 16, 17, 23,24, 30 en 31 januari 2010.

Let op: In de treinen van Veolia is het kaartje niet op 16 en 17 januari geldig op de lijn Kerkrade-Heerlen-Maastricht i.v.m. werkzaamheden
http://ns.nl/cs/Satellite(...)ctie?p=1160724828566
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76585245
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:53 schreef James1988 het volgende:

I.v.m. werkzaamheden bij Delft rijdt IC Brussel zondag slecht tussen Rotterdam en Brussel. Reizigers kunnen van Amsterdam naar Rotterdam rijden per Fyra, die rijdt die dag extra, op de vertrektijden van IC Brussel. Een toeslag is die dag niet vereist.
Haha, met de nadruk op "niet vereist", maar als we medelijden hebben met NS Hispeed, het bijna falliet gaan van de HSA en hun veel te duur aangekochte HSL concessie, dan mógen we wel een toeslag kopen Natuurlijk
Killing as few patients as possible.
pi_76585367
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:40 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Haha, met de nadruk op "niet vereist", maar als we medelijden hebben met NS Hispeed, het bijna falliet gaan van de HSA en hun veel te duur aangekochte HSL concessie, dan mógen we wel een toeslag kopen Natuurlijk
Mensen die medelijden hebben met het falen van NS hispeed zijn gek _!
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:45:04 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76585403
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:51 schreef Kleiduif het volgende:
het schijnt dat de wissels voor hogere snelheden 1:34 ,7 en 39 zeer slecht reageren op winterse omstandigheden zowel in NL als in het buitenland. er schijnt ook invloed te zijn van de uitzetting/krimpen doordat de spoorstaven aan elkaar gesmolten worden, thermietlassen.
Ik denk dat het er eerder mee te maken heeft dat de wisseltongen heel lang zijn, en heel langzaam weglopen bij de aanslagspoorstaaf, zodat je een flink oppervlak moet verwarmen, wat lastiger is dan bij een 1:9 wisseltje.
quote:
ik heb een civieltechnische achtergrond voornamelijk in de wegen en kunstwerken.
Foei.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:53:38 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76585664
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:53 schreef Ascendancy het volgende:
De thalys had op Rotterdam al meer dan een uur vertaging, rond 6 uur. Toen riepen ze om dat mensen de beneluxtrein maar moesten pakken en dan overstappen in Brussel.
Dan betaal je voor een snelle trein en dan moet je met de beneluxtrein
Ja
Ik hoorde het, en ik dacht welke gek verzint zoiets
Toen ik vanavond terug kwam van Utrecht, kwam om 21.49 aan ipv 21.03.
Tevens werd er omgeroepen dat de Thalys naar Parijs van 21.58 vertraging had, en de benelux ook nog eens vertraging had van + 25.

Heb vandaag van 6 bakken thee mogen genieten
Gratis en voor niets: Dank U NS!

Zat vandaag tevens vanaf Rtd naar Zwd in de 5183 (22.02 uit Rtd) in Plan T 522.. Wat een Klote treinen!
- Bijna geen beenruimte
- De automatische deuren klappen gelijk dicht na het openschuiven
Verder zaten ze wel redelijk goed, alleen me benen zaten steeds knel

Momenteel druk bezig met pics te uploaden. Komt spoedig meer
Wel nice treinen, die Alpen Expres treinen
pi_76585850
Dat is bij plan V toch ook zo?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:03:37 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76586007
Volgens mij heeft Plan V meer beenruimte als Plan T..
Plan V heeft volgens mij geen 2-zit plekken, alleen maar 4 zit, dus steeds een bank tegenover elkaar.
Dus ook meer ruimte.
pi_76586163
Posten die pics

ik heb de hele avond lopen werken met dat idee
pi_76586568
tvp
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:24:46 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76586766
Ja, jammer dat je er niet bij kon zijn!
Ben ze nu aan het resizen, en ga ze dan uploaden.
Dan zal ik wel de link posten
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:29:01 #29
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_76586901
Vannochtend was het echt superdruk op het station, dus ben ik maar gewoon eerste klas gaan zitten. Van die brede rode stoelen met een lampje rechtsboven. En zelfs een stopcontact! Maar dat zat wel erg lekker hoor!
pi_76587312
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:53 schreef greavy het volgende:
Zat vandaag tevens vanaf Rtd naar Zwd in de 5183 (22.02 uit Rtd) in Plan T 522.. Wat een Klote treinen!
- Bijna geen beenruimte
- De automatische deuren klappen gelijk dicht na het openschuiven
Verder zaten ze wel redelijk goed, alleen me benen zaten steeds knel
[...]
Wel nice treinen, die Alpen Expres treinen
Tip van de dag:
wanneer u tweede klas reist in een plan T, neemt u dan plaats in zitplaatsen direct achter de bedienpost in een van de koprijtuigen. Daar zijn 8-zitters met 4+0 opstelling.

Welke maatschappij trok de trein?
So we just called him Fred too
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:48:35 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76587493
Loc 1700 en 1800 zijn van de NS, dus de NS trok de Alpen Expres tot een grens station (Nederland of buitenland ??)

[ Bericht 29% gewijzigd door greavy op 09-01-2010 01:02:20 ]
pi_76587896
pics,
pi_76588006
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:48 schreef greavy het volgende:
Loc 1700 en 1800 zijn van de NS, dus de NS trok de Alpen Expres tot een grens station (Nederland of buitenland ??)
Als ze via venlo rijden, dat zit er vanaf Venlo een Duitse loc voor (iig een loc die over het Duitse net kan en mag)
So we just called him Fred too
  zaterdag 9 januari 2010 @ 01:08:33 #34
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_76588052
Post T-vp.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 01:52:47 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76588966
[knip]
Server werkt niet, moet alles opnieuw doen

[ Bericht 25% gewijzigd door greavy op 09-01-2010 13:00:05 ]
  zaterdag 9 januari 2010 @ 01:56:02 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76589046
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:06 schreef Cothen het volgende:

[..]

Als ze via venlo rijden, dat zit er vanaf Venlo een Duitse loc voor (iig een loc die over het Duitse net kan en mag)
Zo'n vermoeden had ik al. In Den Bosch en Venlo zouden deze treinen ook instappers laten instappen.
Alhoewel Utrecht toch de meesten in gingen stappen.
pi_76590677
Je URL's werken niet.
  Moderator zaterdag 9 januari 2010 @ 07:54:50 #38
155227 crew  Guppy
dus
pi_76590920
Tvp
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 9 januari 2010 @ 10:16:11 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76591917
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 05:11 schreef Socios het volgende:
Je URL's werken niet.
Ik zie het
Op de een of andere manier doet me site t niet meer
Ik zal er mee bezig gaan.

Edit: storing ligt bij de hoster.

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 09-01-2010 10:39:44 ]
pi_76592063
Waarom wijzigt de NS het vertrekspoor van treinen die ze opheffen
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 9 januari 2010 @ 10:40:32 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76592377
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:25 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom wijzigt de NS het vertrekspoor van treinen die ze opheffen
Dat is mij ook al eens opgevallen
Een beetje onlogisch lijkt mij dat wel..

Oja, ik vond deze vandaag ook nog:
quote:
Trein staat twee uur stil in polder bij Zevenbergen

ZEVENBERGEN - Reizigers van de Highspeed-trein van Amsterdam naar Brussel hebben gisteren noodgedwongen erg lang van het besneeuwde winterlandschap kunnen genieten.

Tussen Zevenbergen en Oudenbosch stond hun trein plotseling stil vanwege een technisch defect aan de locomotief. Het duurde twee uur voor de NS de trein aan een andere locomotief hadden gekoppeld. De vertraging was extra zuur voor 21 spelers van voetbalvereniging Pelikaan uit Zwijndrecht. Zij waren op weg naar Brussel om met de Eurostar naar Londen te vertrekken om daar een voetbalwedstrijd te bekijken. Een locomotief sleepte de trein na twee uur het station van Roosendaal binnen. Daar stapten reizigers over op een ander voertuig compleet met gratis koffiebonnen.
Bron: BN De Stem

2 uur voor een nieuwe loc Ik weet niet WAT ze zaten te doen, maar niet wat er had moeten gebeuren lijkt mij

[ Bericht 28% gewijzigd door greavy op 09-01-2010 10:49:46 ]
pi_76593098
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:40 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat is mij ook al eens opgevallen
Een beetje onlogisch lijkt mij dat wel..

Oja, ik vond deze vandaag ook nog:
[..]

Bron: BN De Stem

2 uur voor een nieuwe loc Ik weet niet WAT ze zaten te doen, maar niet wat er had moeten gebeuren lijkt mij
Wat een bende van de NS
Er staan toch genoeg locs op Roosendaal? En voor dat stukje trekken is nu niet echt een speciale loc vereist.

Ik vraag me af of dat dezelfde beneluxtrein was, die als alternatief voor de thalys werd aangegeven.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Moderator zaterdag 9 januari 2010 @ 11:30:12 #43
155227 crew  Guppy
dus
pi_76593461
Mailtje van de NS:
quote:
Beste mevrouw Guppy,

Reist u de komende dagen met de trein? Kijk dan kort vóór vertrek op ns.nl. Door het winterse weer is de dienstregeling aangepast.

Kijk voor meer informatie op ns.nl
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Sport zaterdag 9 januari 2010 @ 11:41:20 #44
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76593769
Na het kijken op de AV van een aantal stations i.c.m. de reisplanner kom ik op het volgende overzicht:

Opgeheven (geheel of gedeeltelijk)
- 800: Opgeheven Eindhoven-Alkmaar, rijdt Maastricht-Eindhoven, gaat over in 3500
- 1500: Opgeheven
- 2000: Opgeheven
- 2800: Opgeven Utrecht-Amersfoort, rijdt Utrecht-Rotterdam
- 3100: Opgeheven
- 3700: Opgeheven
- 3900: Opgeheven
- 4500: Opgeheven
- 4900: Opgeheven
- 12500 / 12700: Opgeheven Zwolle-Rotterdam, rijden wel Leeuwarden-Zwolle
- 13600: Opgeheven
- 16000: Opgeven Utrecht-Geldermalsen, rijdt Geldermalsen-Den Bosch
- 20500/21700: Opgeheven

Ingelegd/gewijzigd
- 303300: Hoorn-Enkhuizen
- 3600: Rijdt Breda-Den Bosch als stoptrein
- 4600: Doorgetrokken van Almere Oostvaarders naar Lelystad

Losgekoppeld
- 10500 / 10700: pendelen Leeuwarden-Zwolle en koppelen niet met 500 / 700
- 20800: pendelt Heerlen-Sittard en koppelt niet met 800
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76593772
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:15 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wat een bende van de NS
Er staan toch genoeg locs op Roosendaal? En voor dat stukje trekken is nu niet echt een speciale loc vereist.
Mja, maar dan was die trein binnen 10 minuten weer verder gereden en was er niet zoveel aan de hand geweest. Nu denken al die inzittenden natuurlijk "Wat een kuttrein, 'k kan niet wachten totdat Fyra naar België rijdt" en dan heeft de NS z'n doel weer bereikt.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:45:23 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76593874
Er staat genoeg op Roosendaal, en anders wel op de Kijfhoek of dergelijke die de trein door kunnen trekken naar Roosendaal..
De NS heeft alweer gefaalt.

Op dit moment vallen er veel treinen uit, als je de AV van Amsterdam, Utrecht en Schiphol mag geloven..

En dat ene mailtje heb ik ook gehad Guppy
pi_76593904
boom op het spoor bij oosterbeek. Omrijden via nijmegen en den bosch.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 13:01:00 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76596123
Nette lijst Dennis!

Zal nog wel meer vervallen, omdat er nu veel stuifsneeuw in Nederland is.. Hier in Zwijndrecht is het al raak.
pi_76597451
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 13:01 schreef greavy het volgende:
Nette lijst Dennis!

Zal nog wel meer vervallen, omdat er nu veel stuifsneeuw in Nederland is.. Hier in Zwijndrecht is het al raak.
Ga jij nou eens die pics ergens anders uploaden, lutser
  zaterdag 9 januari 2010 @ 13:58:04 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:03:02 #51
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76598138
De Reisbijlage van de Volkskrant bestaat uit alleen maar trein(reis)verhalen, zitten echt leuke bij o.a. in 48 uur van Utrecht naar Istanbul, hogesnelheidstrein in China, totaal 7 gevulde pagina's
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_76598605
quote:
Konden die filmpjes nog groter?

Ziet er mooi uit trouwens, volgende week wel effe kijken
pi_76599578
quote:
Klik hier voor een filmpje van een passerende trein met legervoertuigen erop.
Beetje donker omdat er niet meer licht aanwezig was op dit uiteinde van het perron.
Mooi filmpje van die voertuigen. Zie ze soms ook wel eens in Almelo staan.
Me.. me.. me.. Me too
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:51:36 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76599720
Ik ga volgende week ook weer.
Ik denk dat ik dan 17.28 uit Zwd vertrek, en dan de eerste IC naar Ut neem, daar even ergens wat eten halen, en dan wat treinen erop zetten (en de Alpen Expres.)
Dit keer ook als hij binnen komt.

En ja, het filmpje is erg groot..
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:47 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Mooi filmpje van die voertuigen. Zie ze soms ook wel eens in Almelo staan.
Dat was echt toeval, dat ik ze erop zette.
Ik stond te wachten tot de Alpen Expres zou vertrekken, en dat duurde iets langer dan ik dacht, dus kon toen mooi die voorbij komende trein met legervoertuigen filmen.
pi_76599831
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:51 schreef greavy het volgende:

Dat was echt toeval, dat ik ze erop zette.
Ik stond te wachten tot de Alpen Expres zou vertrekken, en dat duurde iets langer dan ik dacht, dus kon toen mooi die voorbij komende trein met legervoertuigen filmen.
Als nog mooi gelukt. Ook mooi stabiel
Zou later de andere filmpjes eens kijken. Moet nu gaan
Me.. me.. me.. Me too
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:56:39 #56
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76599879
Ja, ze zijn zo stabiel omdat ik met een statief werk.
Dat heeft, vind ik, vele malen voordelen bij zulke dingen, omdat je dan niet bewegende camera hebt, tenzij je hem zelf beweegt.
pi_76600080
zag trouwens gister een VIRM waar heel groot boven de cabineruit stond, met grafitie

ANGST
pi_76601888
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 13:58 schreef greavy het volgende:
Foto's 8-1-2010: Doel: Alpen Expres te Utrecht spotten.

Klik hier voor de foto's MET beschrijving.

"Emmen" is een de 1711 en kan alleen DDAR trekken.

wat opmerking over je album van 29-12:
"Dolfijn" is DDM-1.
De 1800 serie mag geen DD-AR trekken
en bij "DD-AR of DDM1 te Amsterdam Centraal" heb je een mDDM (met DD-AR) op de foto staan

Verder: toffe pics

[ Bericht 23% gewijzigd door Fred2 op 09-01-2010 16:11:23 ]
So we just called him Fred too
  Redactie Sport zaterdag 9 januari 2010 @ 16:28:31 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76602727
Ook maandag-woensdag nog een zoutkaartje:
quote:
Het Zoutkaartje

Het winterse weer laat in heel Europa overal z’n sporen na. Minder treinen in de spits en een tekort aan strooizout. Samen met de overheid nodigen we iedereen uit om het “Zoutkaartje” te gebruiken.

Met het “Zoutkaartje” kunt u op maandag 11, dinsdag 12 en woensdag 13 januari tussen 9.00 en 16.00 uur en na 19.00 uur met 40% korting reizen

Het “Zoutkaartje” is een enkele reis of retour met 40% korting. Normaal alleen te gebruiken op vertoon van een Voordeeluren- of Jaartrajectabonnement. Nu voor elke treinreiziger!

Dit treinkaartje met 40% korting is te koop in onze Webshop en in de NS-kaartautomaat op het station. U kiest dan voor enkele reis of dagretour met korting. Heeft u een OV-chipkaart met reizen op saldo? Koop dan een papieren kaartje.

http://ns.nl/cs/Satellite(...)e#het-zoutkaartje-id
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:32:03 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76602830
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:02 schreef Cothen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
"Emmen" is een de 1711 en kan alleen DDAR trekken.

wat opmerking over je album van 29-12:
"Dolfijn" is DDM-1.
De 1800 serie mag geen DD-AR trekken
en bij "DD-AR of DDM1 te Amsterdam Centraal" heb je een mDDM (met DD-AR) op de foto staan

Verder: toffe pics
Zal het vanavond gaan wijzigen
Bedankt voor de info!
pi_76603073
Daar zijn we weer, het spoor-jaaroverzicht van 2009 in 12 plaatjes Beetje laat vanwege ziekenhuis en zo.

1. Berlin-Lichtenberg (Duitsland), 2 januari 2009. Een afgerangeerde diesel-hogesnelheidstrein VT 18.16 Bauart "Görlitz" staat onder een dun laagje poedersneeuw te rusten in een heerlijk winters middagzonnetje.



2. Grevenbroich (Duitsland), 21 februari 2009. Dieseltreinstellen 928 673 en 928 502 kruisen elkaar als stoptrein naar respectievelijk Neuss Hbf en Köln Messe/Deutz. De treinstellen van de Baureihe 628/928 zitten in de nadagen van hun bestaan.



3. Amersfoort, 7 maart 2009. ACTS nam een week later afscheid van zijn laatste Engelse Class 58-dieselloc. Omdat fotogeniek uitkomen met de bovenleidingpalen te veel gevraagd bleek, hier een voor-lul-plaat van een geel hesje.



4. Spontin (België), 30 april 2009. Historische motorwagens 4605 en 4333 poseren voor het stationsgebouw van Spontin aan de Chemin de Fer du Bocq in het kader van de Koninginnedagrit van de NVBS.



5. Mook-Molenhoek, 6 mei 2009. De Maaslijn is vandaag een station rijker geworden. In de vroege avond zijn de feesttenten en de bitterballen alweer weg. Een diesel-Velios rijdt binnen als stoptrein naar Nijmegen.



6. Lens (Frankrijk), 27 juni 2009. De afdankertjes waarmee in Noord-Frankrijk de kleinere lijntjes bediend worden. De linker trein is alleen een rijtuigstam, waar nog een loc achter geplaatst moet worden.



7. Puurs (België), 31 juli 2009. Puurs is het eindpunt van kantoorurenlijn 52 Antwerpen-Puurs, die in het weekend niet bediend wordt. Gelukkig paste het nog net op een vrijdagavond na het werk. Treinstel 936 (een Sprinter of "Duikbril") is net binnengelopen op weg naar Mechelen.



8. Wels Hbf (Oostenrijk), 29 augustus 2009. Een spoorstaafslijptrein is bezig met nachtelijk onderhoud aan de rails. Onder de trein sproeien de vonken. Het spoor is uiteraard buiten dienst gesteld, aangegeven door het rode sein.



9. Amersfoort, 13 september 2009. Loc 1764 staat klaar om Pimpel-Expres NS-HiSpeed InterCity Berlijn 146 naar Schiphol te brengen.



10. Newcastle (Engeland), 8 oktober 2009. Tweebaks dieseltreinstel 142 091 staat klaar om te vertrekken als stoptrein naar Carlisle.



11. Noorderkempen (België), 17 november 2009. Twee korte stammetjes M6-rijtuigen met in het midden loc 1359 verzorgen de pendeldienst tussen Antwerpen Centraal en Noorderkempen, met haltering in Luchtbal. De Belgen zijn maar vast begonnen met het in gebruik nemen van de HSL-Zuid. Dit was mijn debuut op die lijn.



12. Ede-Wageningen, 17 december 2009. Voor het eerst dit seizoen ondervindt het openbaar vervoer last van sneeuwval. Rond 9:40 loopt een treinstel V-IRM binnen vnuit Arnhem. Met deze trein keer ik terug naar Utrecht, aangezien ik onmogelijk mijn werkplek kan bereiken.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76604882
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:41 schreef Dr_Flash het volgende:

4. Spontin (België), 30 april 2009. Historische motorwagens 4605 en 4333 poseren voor het stationsgebouw van Spontin aan de Chemin de Fer du Bocq in het kader van de Koninginnedagrit van de NVBS.

Het is de 4506 (de 4605 hebben ze ook, maar da's iets anders)
Verder foto's die zeker gezien mogen worden!
pi_76605206
ja, dat staat er op ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76606966
Tof overzicht Dr_Flash! Jammer dat je je jaar zo klote hebt moeten eindigen.

Wat ik me afvraag: wat is de logica achter die kameelstammen in belgie? Het lijkt mij dat een gewoon rijtuig goedkoper is dan een met stuurstand. Dan is het toch practischer om de loc aan het uiteinde van de trein te plaatsen ipv in het midden.
  Redactie Sport zaterdag 9 januari 2010 @ 18:51:51 #65
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76607355
Er staat mij iets bij dat de ETCS van de locs niet goedgekeurd zijn en die van de stuurstanden wel
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 9 januari 2010 @ 19:00:26 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76607689
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:51 schreef dennistd het volgende:
Er staat mij iets bij dat de ETCS van de locs niet goedgekeurd zijn en die van de stuurstanden wel
Ja, heeft idd met ERTMS te maken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76607979
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:51 schreef dennistd het volgende:
Er staat mij iets bij dat de ETCS van de locs niet goedgekeurd zijn en die van de stuurstanden wel
Voglens mij hebben die locs gewoon geen ETCS?
Maar dat boeit me ook niet eigenlijk
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:31:36 #68
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_76611070
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 19:07 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Voglens mij hebben die locs gewoon geen ETCS?
Dat klopt. Het zit ook net wat ingewikkelder: deze treinen hadden eigenlijk met de reeks 28 moeten gaan rijden. Omdat ETCS bij die locs niet goed werkt hebben ze de kamelentrein bedacht, en daarbij boeit het verder niet wat voor loc er tussen zit dus hebben ze maar een andere gebruikt.
pi_76611166
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:41 schreef Dr_Flash het volgende:
1. Berlin-Lichtenberg (Duitsland), 2 januari 2009. Een afgerangeerde diesel-hogesnelheidstrein VT 18.16 Bauart "Görlitz" staat onder een dun laagje poedersneeuw te rusten in een heerlijk winters middagzonnetje.

[ afbeelding ]
Dat ding ziet er echt zó vet uit
pi_76611448
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:31 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat klopt. Het zit ook net wat ingewikkelder: deze treinen hadden eigenlijk met de reeks 28 moeten gaan rijden. Omdat ETCS bij die locs niet goed werkt hebben ze de kamelentrein bedacht, en daarbij boeit het verder niet wat voor loc er tussen zit dus hebben ze maar een andere gebruikt.
Ow ja, nu je het zegt gaat er inderdaad een belletje rinkelen.
Ze wouden 2801-2803 gebruiken voor deze treinen. Daarom dat het nummer van die locs niet in het midden staat zoals bij de andere.
  Redactie Sport zaterdag 9 januari 2010 @ 23:06:56 #71
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76616258
quote:
De NS rijdt vannacht in de Kop van Noord-Holland, Noord-Nederland en de driehoek Arnhem-Deventer-Enschede door met treinen zonder passagiers. Zo worden de wissels in beweging gehouden, om te voorkomen dat ze volwaaien met sneeuw.

Vandaag kende het treinverkeer weinig problemen. Wel is er het hele weekend een aangepaste dienstregeling.

In het noorden van Nederland hebben de bussen vanavond steeds meer last van het winterse weer. Vooral in Drenthe kampen bussen met forse vertragingen en vallen veel bussen uit. In het zuiden rijden de bussen wel, maar ook daar zijn door de gladheid vertragingen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:12:50 #72
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76616461
Idioot plan, maar als dat slaagt...
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:12:52 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76616462
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:41 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ze wouden 2801-2803 gebruiken voor deze treinen.
Een woud is een flinke verzameling bomen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:23:41 #74
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_76616784
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:12 schreef Ofyles2 het volgende:
Idioot plan, maar als dat slaagt...
Wat een raar verhaal. Als het goed is, bewegen wissels alleen als er geen trein overheen rijdt, anders heb je een groot probleem. Ik denk dat ze bedoelen dat de sneeuw door de passerende treinen een beetje uit de wissels waait ofzo, want om wissels te bewegen kan je ze beter gewoon iedere minuut omleggen ofzo.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_76616882
De kameelstammen in België heeft men ongevoerd omdat er problemen zijn met de automatische koppelingen van de reeks 27 (2742-2760) door een lok in het midden te zetten met twee stuurstanden op kop is het toch mogelijk om een trein te creëren met zowel voor als achter een automatische koppeling zodat treinen eenvoudig samen gevoegd en geslitst kunnen worden.
De andere helft van de gebruikte stammen is samengevoegd tot een aantal grotere stammen met een loc reeks 27 achterop en voorop.
Bron: spoorwegjournaal 172, België
So we just called him Fred too
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:34:15 #76
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76617167
Vandaag mooi sneeuwweer, en het BP-kaartje van een vriend van me liep af. Dus op naar Luik, je weet wel, nieuw station, mooi en zo. Fotoreportage!

De stoppert naar Luik werd vandaag verzorgd door twee klassiekjes, en hoe! Twee motorstellen MS62 (bouwjaar tussen 1962 en 1965) staan gereed in Maastricht.



Aangekomen in Liège Guillemins valt natuurlijk de enorme stationskap op. Het geheel verraadt duidelijk de hand van de architect Santiago Calatrava (ook bekend van de bruggen in de Haarlemmermeer).



Bewijs dat oude meuk het best haalt, ondanks sneeuw:



Vier dubbeldekkerrijtuigen achter een reeks 27, waar een werkplaats een AK op heeft gehobby'd.



De achterzijde. Ik wil niemand meer horen over lelijke treinontwerpen in Nederland (FYRA uitgezonderd). Man, wat een gedrocht.



Het station staat in de wijk Guillemins, die nogal contrasteert met de het futuristische station, zoals op deze foto te zien is. Ook te zien: een reeks 13, waarvan men de kop heeft gekopieerd op het eerder zichtbare stuurrijtuig.



De trein naar Oostende kan blijkbaar wat hulp gebruiken: achterop hangt een oude reeks 23 om te boel een zet te geven (naar ik aanneem).



En van de buitenkant ziet het geheel er dus zo uit.



Aan de voorkant hangt de in dit topic eerder gemelde beamer-oplossing. Die is aan onderhoud toe.



De terugreis werd verzorgd door twee duidelijk modernere klassiekjes, waar onder de 686 (MS73, 1973-1979). Hierbij oogt Mat '64 hypermodern.



En verder terug met een e-Velios 501 via Heerlen, Plan T 519 naar Sittard en verder VIRM naar Utrecht en Gouda. Klaar!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:41:54 #77
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76617427
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:34 schreef Duvel het volgende:
Vandaag mooi sneeuwweer, en het BP-kaartje van een vriend van me liep af. Dus op naar Luik, je weet wel, nieuw station, mooi en zo. Fotoreportage!

En verder terug met een e-Velios 501 via Heerlen, Plan T 519 naar Sittard en verder VIRM naar Utrecht en Gouda. Klaar!
Duvel op pad, tis wat! Nice!
Leuke reportage Duvel

en verder, gisterenavond weigerden 3 van de 4 slagbomen bij (Bilthoven) 1 uur lang omlaag te gaan, hier zijn regelmatig aanrijdingen geweest in het verleden.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/226218

[ Bericht 17% gewijzigd door bork op 10-01-2010 00:29:48 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_76618968
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:06 schreef dennistd het volgende:
De NS rijdt vannacht in de Kop van Noord-Holland, Noord-Nederland en de driehoek Arnhem-Deventer-Enschede door met treinen zonder passagiers.
Whoo! Eindelijk een (soort van) nachtnet buiten de zomer om hier in het oosten, nu er nog in kunnen
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:12 schreef Duvel het volgende:
Een woud is een flinke verzameling bomen.
En helaas ook een door de Van Dale geaccepteerd werkwoord .
pi_76619242
Die opduwlocomotieven in Luik zie je daar wel vaker.
Zeker met dit soort weer waar er wel adhesieproblemen zullen zijn.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:45:22 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76619441
Rotterdam Centraal - 0:43

23:06 + 136 min. Amsterdam Centraal 11 Schiphol Thalys


Oeps
  zondag 10 januari 2010 @ 01:29:33 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76620825
Thalys had vrijdag ook al last van vertragingen, eveneens als gister(Zaterdag). Richting Amsterdam, maar ook richting Parijs.
Gaat lekker zeg..
pi_76623952
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een woud is een flinke verzameling bomen.
Het geeft niet, hij komt uit België
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zondag 10 januari 2010 @ 09:45:26 #83
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76623994
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een woud is een flinke verzameling bomen.
En wilden zijn mensen die tot een primitief volk behoren.... http://www.vandale.nl/van(...)oek/?zoekwoord=wilde
quote:
wil·len wilde of wou,
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 10 januari 2010 @ 12:03:24 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76626728
En poep stinkt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76628711
Lief doen nu, waarde Eisenbahnknotenpunkthinundherschiebers.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 10 januari 2010 @ 13:00:56 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76628976


Handig, zoveel extra treinen
  zondag 10 januari 2010 @ 13:18:18 #87
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76629618
VIRM-IV + VIRM-VI = 10 bakken, dus tien keer in de AVT.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 10 januari 2010 @ 13:33:32 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76630273
quote:
Op zondag 10 januari 2010 13:18 schreef Duvel het volgende:
VIRM-IV + VIRM-VI = 10 bakken, dus tien keer in de AVT.


Vond er ook nog 1 in Amsterdam, een faal:


"Geachte reizigers, Wegens een overvloed van treinen vertrekken er om 13 uur 19 9 extra treinen richting Den Helder. Deze treinen zullen stoppen te Amsterdam Sloterdijk, Haarlem en Beverwijk."


Editje: Zie net dat hij er ook al in staat om 13.49
Om 13.40 vertrekken er ook al extra treinen naar Den Helder uit Utrecht

De NS heeft wel een erge faal

[ Bericht 14% gewijzigd door greavy op 10-01-2010 13:38:45 ]
pi_76631473
Kan de ns tenminste niet zeggen dat ze niet rijden
Me.. me.. me.. Me too
  zondag 10 januari 2010 @ 14:03:16 #90
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76631675
quote:
Op zondag 10 januari 2010 13:59 schreef STTSJT het volgende:
Kan de ns tenminste niet zeggen dat ze niet rijden
De NS kan zeggen dat ze juist niet rijden.. Het is echt een FAAL, want er rijden niet zoveel extra treinen
Zojuist bij Den Haag de AV helemaal vol zien staan..Stond geen 1 andere trein meer tussen
pi_76631886
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:03 schreef greavy het volgende:

[..]

De NS kan zeggen dat ze juist niet rijden.. Het is echt een FAAL, want er rijden niet zoveel extra treinen
Zojuist bij Den Haag de AV helemaal vol zien staan..Stond geen 1 andere trein meer tussen
Zouden ze dan niet rijden in kader van hou de wissels schoon?
Me.. me.. me.. Me too
  zondag 10 januari 2010 @ 15:12:21 #92
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76635024
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:07 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Zouden ze dan niet rijden in kader van hou de wissels schoon?
Nope
Lijkt me logisch, want stuk of 12 treinen tegelijk laten vertrekken vanaf 1 station, met dezelfde halteringen, klopt niet. Dit gebeurd wel vaker, dat de AV van NS een FAAL heeft. Het staat er tevens nog steeds in
pi_76635558
In plaats van 'vertraging' is 'faal' misschien leuk voor op de CTA's
  zondag 10 januari 2010 @ 15:57:37 #94
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76637236
quote:
Amsterdam Centraal - 15:52
Bekijk de voorzieningen op dit station Tijd Naar Spoor Via Reisdetails
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:49 Den Helder Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk Intercity , Extra trein
15:53 Nijmegen 5B A'dam Amstel, Utrecht C, Veenendaal-De Kl Intercity , Extra trein
15:53 Nijmegen Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist Intercity , Extra trein
15:53 Nijmegen Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist Intercity , Extra trein
15:53 Nijmegen Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist Intercity , Extra trein
15:53 Nijmegen Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist Intercity , Extra trein
15:53 Nijmegen Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist Intercity , Extra trein
15:53 Nijmegen Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Driebergen-Zeist Intercity , Extra trein
Maar uit Den Helder of Nijmegen vertrekken niet zoveel treinen. Gaan ze daar in rook op (zou je bijna denken)
als je dit letterlijk opvat, en denkt dat ze echt rijden (nu fictie dus)
  Moderator zondag 10 januari 2010 @ 16:33:32 #95
155227 crew  Guppy
dus
pi_76638762
Morgen mag k weer van Arnhem nr Utrecht, spannend!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_76639533
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:41 schreef bork het volgende:

[..]

Duvel op pad, tis wat! Nice!
Leuke reportage Duvel

en verder, gisterenavond weigerden 3 van de 4 slagbomen bij (Bilthoven) 1 uur lang omlaag te gaan, hier zijn regelmatig aanrijdingen geweest in het verleden.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/226218
Alweer? Gaat weer eens lekker.

Ik moet morgen weer terug van Nijverdal naar Bilthoven, ben benieuwd.
pi_76640720
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:57 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar uit Den Helder of Nijmegen vertrekken niet zoveel treinen. Gaan ze daar in rook op (zou je bijna denken)
als je dit letterlijk opvat, en denkt dat ze echt rijden (nu fictie dus)
Tsja je weet maar nooit met de NS
Me.. me.. me.. Me too
pi_76640926
quote:
Op zondag 10 januari 2010 16:33 schreef Guppyfriend het volgende:
Morgen mag k weer van Arnhem nr Utrecht, spannend!
Ik van Putten naar Utrecht. Moet een tentamen maken, dus hoop dat het een beetje op tijd rijd. Neem expres al een trein eerder ( 7.30 )
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_76640984
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:22 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Ik van Putten naar Utrecht. Moet een tentamen maken, dus hoop dat het een beetje op tijd rijd. Neem expres al een trein eerder ( 7.30 )
ligt daar dan zoveel sneeuw, dat de treinen er last van hebben?
Me.. me.. me.. Me too
pi_76641060
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:24 schreef STTSJT het volgende:

[..]

ligt daar dan zoveel sneeuw, dat de treinen er last van hebben?
Nee, maar het komt hier vaak genoeg voor dat er een sein/wissel/overwegstoring is. Met gewoon college kan ik wel te laat komen, maar nu gewoon niet.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')