abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76579882

Welkom in alweer deel ### van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 6-1-09)

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

Oude OP:


Hier alweer deel ### in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt doordweeks ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
bier
pi_76579999
Anders doe je even een normale TT en niet ook de oude OP onder de nieuwe

Een nog mooie GTW ter compensatie.
Inmiddels is ie een stuk viezer, ondanks de regelmatige ritjes naar de wasstraat.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76580008
Leuke TT
pi_76580269
Koud


Gemiddeld eens per 14 dagen rijdt ACTS in samenwerking met SBB Cargo een DBM (Dead Burned Magnesia) trein vanuit het Duitse Mainzlar naar Nedmag in Veendam. Op een ijskoude zondagavond 3 januari 2010 is ACTS 513-9 met een sleep Tads'n als trein 347724 in het Groningse Zuidbroek aangekomen. Na het loskoppelen en omlopen van de loc, worden de laatste kilometers naar Veendam afgelegd. De trein was 20 minuten te laat aangekomen, een trucker nam hier zijn rust en Arriva staat 49 van de 60 minuten per uur met een GTW pauze te houden direct achter de ACTS-lok. Oja, de dikke mist zorgde voor een zicht van niet meer dan 50 meter, de thermometer gaf -9 aan.. Zondag 3 januari 2010
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 januari 2010 @ 21:34:33 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76580351
eens kijken of het morgen wel verstandig is om met de trein er op uit te gaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76580486
Sinds een kleine week rijden in België Maxima's in reguliere dienst.
Crossrail heeft een stuk of 4 van zijn class66's weggedaan.
Ondertussen is er dus al 1 Maxima in dienst bij Crossrail, een tweede is op komst.
Ze rijden voorlopig wel enkel op Antwerpen-Aken

Voor wie niet weet hoe een Maxima eruitziet:

(foto niet van mij)
pi_76580732


In Roosendaal weten ze wel hoe ze het de internationale reizigers aangenaam kunnen maken, zet een lege VIRM of DD-AR neer en zet er dit bordje bij;
  vrijdag 8 januari 2010 @ 21:47:43 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76580893


(uit de oude doos)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_76581028
Heeft iemand iets meer informatie over de wissels die we in Nederland toepassen en dan niet de normale informatie over gewone, engelse en kruiswissels. en specifiek de verwarming van wissels.

het schijnt dat de wissels voor hogere snelheden 1:34 ,7 en 39 zeer slecht reageren op winterse omstandigheden zowel in NL als in het buitenland. er schijnt ook invloed te zijn van de uitzetting/krimpen doordat de spoorstaven aan elkaar gesmolten worden, thermietlassen.

ik heb een civieltechnische achtergrond voornamelijk in de wegen en kunstwerken.

is er iemand die er wat meer over kan vertellen zonder het geklaag dat het toch niet werkt.
Groeten,

kleiduif
  vrijdag 8 januari 2010 @ 21:51:27 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76581039
@trainfreak: die Maxima ziet er goed uit... jammer dat het een diesel is onder een bovenleiding. Daar hoort gewoon een stroomafnemer op.

@Ireyon: stond dat er echt zo voor dat doeleinde? Dat is dan weer wel tof. Een VIRM als wachtruimte zit stukken beter dan zo'n ijzeren bankje... al vraag ik me af hoe lang het daar warm blijft als die deuren de hele tijd openstaan.

@bork: Nice... idd uit de oude doos

Verder:
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:53 schreef James1988 het volgende:
I.v.m. werkzaamheden bij Delft rijdt IC Brussel zondag slecht tussen Rotterdam en Brussel. Reizigers kunnen van Amsterdam naar Rotterdam rijden per Fyra, die rijdt die dag extra, op de vertrektijden van IC Brussel. Een toeslag is die dag niet vereist.

Bron: http://www.twitter.com/nshispeed en www.nshispeed.nl
(tvp)
pi_76581122
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:47 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]

(uit de oude doos)
Waar is dat?
En wat een contrast
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_76581381
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:51 schreef James1988 het volgende:
@trainfreak: die Maxima ziet er goed uit... jammer dat het een diesel is onder een bovenleiding. Daar hoort gewoon een stroomafnemer op.
Inderdaad.
Maar Crossrail is een last mile vervoerder, en in België kunnen ze geen rangeerloc krijgen om de laatste kilometers mee af te leggen, dus ze moeten wel alles met diesels rijden.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 21:59:59 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76581444
En maakt die Maxima nog een beetje een mooi geluid of is het zo'n herriediesel?

* James1988 vindt de RER-treinen rondom Parijs een mooi elektrisch gezoem maken tijdens stilstaan en optrekken
  Redactie Sport vrijdag 8 januari 2010 @ 22:05:19 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76581674
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:53 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waar is dat?
En wat een contrast
Lunetten aansluiting, de sporen waar de mat'54 op staat en degene er links en rechts naast zijn al een tijdje opgebroken, waardoor de Maliebaan alleen maar meer vanaf Bunnik te bereiken is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76581723
Whoes, reizen op saldo ging prima. Doar kank wel aan wennen. ^^
pi_76582010
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:59 schreef James1988 het volgende:
En maakt die Maxima nog een beetje een mooi geluid of is het zo'n herriediesel?
Volgens wat ik hoor op youtube is het een tamelijk stille loc


Geef mij maar de tijd van de échte diesels:

(vanaf 2:25)
  vrijdag 8 januari 2010 @ 22:52:01 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76583491
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_76583575
Als ik morgen op tijd op mijn werk wil zijn moet ik volgens de NS een uur eerder opstappen dan ik normaal doe. Op zaterdag is de dienstregeling altijd al dunner en de treinen korter, vooral 's morgens vroeg. Dan kunnen ze toch een normale halfuurs dienst rijden?

Dan maar weer een gtbv in vullen. Ze hebben net, godmiljaar, (c) Fles de prijs van een abbonement opgeschroeft.
  Redactie Sport vrijdag 8 januari 2010 @ 22:57:47 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76583710
quote:
Het winterse weer heeft gevolgen voor de dienstregeling. Daarom komen wij u tegemoet en wordt de geldigheidsperiode van het 'Kruidvatkaartje' * met drie weekenden verlengd. U kunt dus ook gebruik maken van dit kaartje op 16, 17, 23,24, 30 en 31 januari 2010.

Let op: In de treinen van Veolia is het kaartje niet op 16 en 17 januari geldig op de lijn Kerkrade-Heerlen-Maastricht i.v.m. werkzaamheden
http://ns.nl/cs/Satellite(...)ctie?p=1160724828566
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76585245
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:53 schreef James1988 het volgende:

I.v.m. werkzaamheden bij Delft rijdt IC Brussel zondag slecht tussen Rotterdam en Brussel. Reizigers kunnen van Amsterdam naar Rotterdam rijden per Fyra, die rijdt die dag extra, op de vertrektijden van IC Brussel. Een toeslag is die dag niet vereist.
Haha, met de nadruk op "niet vereist", maar als we medelijden hebben met NS Hispeed, het bijna falliet gaan van de HSA en hun veel te duur aangekochte HSL concessie, dan mógen we wel een toeslag kopen Natuurlijk
Killing as few patients as possible.
pi_76585367
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:40 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Haha, met de nadruk op "niet vereist", maar als we medelijden hebben met NS Hispeed, het bijna falliet gaan van de HSA en hun veel te duur aangekochte HSL concessie, dan mógen we wel een toeslag kopen Natuurlijk
Mensen die medelijden hebben met het falen van NS hispeed zijn gek _!
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:45:04 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76585403
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 21:51 schreef Kleiduif het volgende:
het schijnt dat de wissels voor hogere snelheden 1:34 ,7 en 39 zeer slecht reageren op winterse omstandigheden zowel in NL als in het buitenland. er schijnt ook invloed te zijn van de uitzetting/krimpen doordat de spoorstaven aan elkaar gesmolten worden, thermietlassen.
Ik denk dat het er eerder mee te maken heeft dat de wisseltongen heel lang zijn, en heel langzaam weglopen bij de aanslagspoorstaaf, zodat je een flink oppervlak moet verwarmen, wat lastiger is dan bij een 1:9 wisseltje.
quote:
ik heb een civieltechnische achtergrond voornamelijk in de wegen en kunstwerken.
Foei.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:53:38 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76585664
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:53 schreef Ascendancy het volgende:
De thalys had op Rotterdam al meer dan een uur vertaging, rond 6 uur. Toen riepen ze om dat mensen de beneluxtrein maar moesten pakken en dan overstappen in Brussel.
Dan betaal je voor een snelle trein en dan moet je met de beneluxtrein
Ja
Ik hoorde het, en ik dacht welke gek verzint zoiets
Toen ik vanavond terug kwam van Utrecht, kwam om 21.49 aan ipv 21.03.
Tevens werd er omgeroepen dat de Thalys naar Parijs van 21.58 vertraging had, en de benelux ook nog eens vertraging had van + 25.

Heb vandaag van 6 bakken thee mogen genieten
Gratis en voor niets: Dank U NS!

Zat vandaag tevens vanaf Rtd naar Zwd in de 5183 (22.02 uit Rtd) in Plan T 522.. Wat een Klote treinen!
- Bijna geen beenruimte
- De automatische deuren klappen gelijk dicht na het openschuiven
Verder zaten ze wel redelijk goed, alleen me benen zaten steeds knel

Momenteel druk bezig met pics te uploaden. Komt spoedig meer
Wel nice treinen, die Alpen Expres treinen
pi_76585850
Dat is bij plan V toch ook zo?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:03:37 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76586007
Volgens mij heeft Plan V meer beenruimte als Plan T..
Plan V heeft volgens mij geen 2-zit plekken, alleen maar 4 zit, dus steeds een bank tegenover elkaar.
Dus ook meer ruimte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')