Nou ja, ik was dus 25 en had bekkeninstabiliteit. en énorme Striae Overflakkee (vanwege nog jong en dus sterk bindweefsel??quote:Op woensdag 30 december 2009 12:09 schreef Belana het volgende:
ik denk wel eens dat ik er beter wat jonger aan had kunnen beginnen, dan had mijn lijf er misschien ook wat beter op gereageerdmaargoed, toen ik 23 was had ik niet de situatie om aan kinderen te beginnen
Niks mis met jong moeder worden toch?
Een MIDNLF dus.quote:Op woensdag 30 december 2009 12:15 schreef teknomist het volgende:
Op je 24ste al een MILF?! Dat kan natuurlijk niet!
striae idd..net een landkaart hierquote:Op woensdag 30 december 2009 12:12 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nou ja, ik was dus 25 en had bekkeninstabiliteit. en énorme Striae Overflakkee (vanwege nog jong en dus sterk bindweefsel??![]()
) dus wat dat aangaat zegt het ook niks.
mmm, weer een ilussie minderquote:Op woensdag 30 december 2009 12:12 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nou ja, ik was dus 25 en had bekkeninstabiliteit. en énorme Striae Overflakkee (vanwege nog jong en dus sterk bindweefsel??![]()
quote:Op woensdag 30 december 2009 12:12 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik denk ook helemaal niet dat je als jonge moeder als enige last hebt van vooroordelen o.i.d. Ze zijn alleen vaak wel anders van inhoud.quote:Op woensdag 30 december 2009 12:25 schreef miss_sly het volgende:
Loop je als jonge moeder niet tegen zo'n beetje dezelfde dingen aan als als niet jonge of oudere moeder? En dan heb ik het niet over de (voor)oordelen van anderen. En ook wat die (voor)oordelen betreft heb je daar als jonge moeder niet als enige last van, want ook over niet zo jonge of oudere moeder zijn er altijd voldoende vooroordelen. Het is heel normaal dat de hele wereld een mening heeft over wat een ander doet of niet doet.
Da's goed om te horen! Tegen de tijd dat onze kleine geboren wordt heb ik hopelijk alle colleges achter de rug. Ik heb alleen dan mijn stage nog voor me. Valt op zich dus mee. Ik vraag me alleen wel eens af hoe het zal gaan als ik moet solliciteren (voor stage, maar ook voor een baan) met een dikke buik...quote:Op woensdag 30 december 2009 12:28 schreef She-Wolf het volgende:
Ik ben geen 'jonge moeder', ik werd op mijn 30e voor het eerst moeder. Maar ik heb wel iets te zeggen over het combineren van kind en studie.
Toen mijn oudste een jaar was, ben ik (weer) begonnen aan een studie. Daarbij werkte ik ook 24 uur per week. Tijdens mijn studie ben ik van de tweede zwanger geraakt en bevallen. De jongste is nu net een jaar en ik ben afgelopen zomer afgestudeerd. Het combineren van gezin, studie en werk ging best goed eigenlijk. Ik moet wel zeggen dat ik er niet mega veel tijd aan besteedde, vooral in de avonduren en dan nieteens elke avond.
Ik ben nu sinds deze maand weer aan een nieuwe studie begonnen, omdat ik dus best goede ervaringen heb.
ghe, ik dacht dat je veel ouder wasquote:Op woensdag 30 december 2009 12:43 schreef Fruppel het volgende:
Mijn dochter is geboren toen ik 25 was (inmiddels ben ik 26)
Ik weet niet zo zeer of je nou tegen andere dingen aanloopt als "jonge" moeder...?
Stiae daarin tegen heb ik gelukkig niet aan de zwangerschap overgehouden terwijl ik echt een mega buik had!
Mee eens, hoor!quote:Op woensdag 30 december 2009 13:53 schreef mama_papa het volgende:
Ik ben 20 en verwacht binnenkort mn eerste kindje
Krijg wel vaak rare blikken naar me buik gericht en 1 keer iemand die vroeg of het wel gewenst was, maar verder vind ik het allemaal wel meevallen.
Ik trek het me eigenlijk ook niet echt aan, zolang ik gelukkig ben is het prima, maakt mij niet uit wat andere ervan denken
Mn familie en vrienden hebben het allemaal goed opgevangen, dat is het belangrijkste!
Heheh, same here. Mensen schatten me vrijwel altijd een paar jaar jonger. Vinniknieleukquote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef Basboussa het volgende:
Ben geen echte jonge moeder, was net 26 toen ik zwanger werd, maar ik zie er wel erg jong uit.
Denk altijd maar, als ik straks 40 ben, dan lijk ik net 34...quote:Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef Cantare het volgende:
[..]
Heheh, same here. Mensen schatten me vrijwel altijd een paar jaar jonger. Vinniknieleukmaar ach, wat doe je eraan, he?
![]()
Dat magquote:Op woensdag 30 december 2009 14:08 schreef Cantare het volgende:
[..]
Mee eens, hoor!
Mag k vragen wat jij doe qua studie of werk?
Zoals je zelf al gemekrt hebt aan de post van She-Wolf zijn er ook oudere moeders die (weer) studeren. Op de arbeidsmarkt is het tegenwoordig ook niet meer standaard om 40 jaar bij dezelfde werkgever te zitten, dus dat een (aanstaande) moeder (weer) op de arbeidsmarkt actief is, is op verschillende leeftijden het geval, denk ik. En wat betreft 'lotgenoten', ben je dan voornamelijk op zoek naar andere jonge vrouwen of andere vrouwen die ook moeder zijn?quote:Op woensdag 30 december 2009 12:54 schreef Cantare het volgende:
[..]
Ik denk ook helemaal niet dat je als jonge moeder als enige last hebt van vooroordelen o.i.d. Ze zijn alleen vaak wel anders van inhoud.
Natuurlijk loop je op elke leeftijd tegen dingen aan, en die zullen wel deels overlappen, maar er zijn in mijn beleving toch wel dingen die typerend zijn voor jong moeder worden. Zoals, bijvoorbeeld, dat je nog studeert, net op de arbeidsmarkt bent, of (bijna) geen "lotgenoten" in je omgeving hebt.
Dat lijkt op mijn verhaalquote:Op woensdag 30 december 2009 15:12 schreef DaviniaHR het volgende:
ik was 25 toen eli geboren is. met 27 dus 2 kids.
en ja, ik heb wel opmerkingen gehad. past toch niet in het standaard model inmiddels, geloof ik. hoogopgeleid en zo, tsja, dan "moet" je eerst carrière maken. ik niet. ik wil eerst kinderen, en dan komt die carrière wel. of niet. kmerk het wel.
maar ja,met 23 trouwen was dus wel echt vroeg volgens de mensen.
maar ik ben ook eerlijk naar die mensen die dan vragen. het trouwen was deels ingegeven voor geloof, maar het jong kinderen krijgen was voor mij vnl biologisch. stel nou, ik ga eerst voor een carriere en kom op mn 33e erachter dat het niet vanzelf gaat? als je in het begin de kindertijd hebt, kan je daarna ongestoord door,en kan ik langer van mijn kinderen genieten.
maar ja,som gaat het niet,is de mogelijkheid er niet. de keuze heb je niet altijd...
Zodra je zwanger bent en ook zodra je bevallen bent lijken mensen een bepaalde soort sociale gêne totaal voorbij te zijn. Ineens kan er van alles gevraagd worden wat je normaal niet in je hoofd zou halen om te vragen.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:43 schreef Pyttpytt het volgende:
---
Wat grof overigens dat er gevraagd wordt aan mensen of het een ongelukje was... En wat dan nog, er lopen zat gelukkige ongelukjes rond... Ik zou me niet in kunnen houden en echt een grof antwoord terug geven.
Ik breek anders ff in als studiebegeleiderquote:Op woensdag 30 december 2009 15:59 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Verder zou ik je adviseren om je studie-coördinator in te lichten en/of de examencommissie. Wellicht heb je het helemaal niet nodig maar het kan goed zijn dat zij iets voor je kunnen betekenen in de toekomst. Misschien krijg je wel vrijstelling van bepaalde aanwezigheidsplichten. Of wellicht mag je een tentamen overdoen als daar redenen voor zijn.
Was dat in Nederland ook maar zo goed geregeldquote:Op woensdag 30 december 2009 16:14 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ik breek anders ff in als studiebegeleider![]()
Wij geven aan zwangere studenten een aantal bijzondere faciliteiten, bijvoorbeeld:
- mogelijkheid om in overleg met docenten examens te verplaatsen (binnen en buiten examenperiodes of naar andere examenperiodes)
- geen verplichte aanwezigheid tijdens colleges tot 14 weken na de bevalling (komt overeen met het zwangerschapsverlof voor mensen die aan het werk zijn)
- eventueel vervangende opdracht bij groepswerken (hangt af van situatie)
Sommige opdrachten moeten uiteraard wel nog steeds gemaakt worden, maar ook daar kunnen regelingen voor getroffen worden (bv andere inleverdata, andere manieren om taken in te dienen, ...).
Om het statuut aan te vragen moeten studenten altijd bij mij passeren en dan bekijken we elke situatie afzonderlijk.
Het voordeel is ook nog eens dat ik trajectbegeleider ben en op die manier secretaris ben van examencommissie. Is dit ook onmiddellijk opgelost![]()
Dat soort vragen/opmerkingen krijgen de meeste zwangeren wel naar hun hoofd geslingerd hoor. Dat geldt niet alleen voor jonge moeders. Als zwangere vrouw ben je publiek bezit en mag iedereen overal wat van vinden.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:05 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Zodra je zwanger bent en ook zodra je bevallen bent lijken mensen een bepaalde soort sociale gêne totaal voorbij te zijn. Ineens kan er van alles gevraagd worden wat je normaal niet in je hoofd zou halen om te vragen.
Inderdaad, wat dan nog, als hij/zij een "foutje" zou zijn. Ik was dan gepland en bewust zwanger, mijn klasgenootje was tegelijk zwanger en dat was wel een "ongelukje". Het feit dat haar zwangerschap niet gepland was neemt niet weg dat zij wel heel bewust en vol overtuiging en liefde voor haar kind gekózen heeft. Net zo goed als ik dat heb gedaan.
En daarnaast komen 'foutjes' boven de 30 ook voor, dat lijken mensen nog wel eens te vergeten ofzo
En het liefst zelfs nog je shirt willen optillen zodat ze met hun vieze handen aan je blote buik kunnen voelen. Ieuwquote:
ik bedoelde het ook vooral algemeen inderdaad, niet alleen als je jong bentquote:Op woensdag 30 december 2009 16:34 schreef m@x het volgende:
[..]
Dat soort vragen/opmerkingen krijgen de meeste zwangeren wel naar hun hoofd geslingerd hoor. Dat geldt niet alleen voor jonge moeders. Als zwangere vrouw ben je publiek bezit en mag iedereen overal wat van vinden.
gatverdammequote:Op woensdag 30 december 2009 16:36 schreef m@x het volgende:
[..]
En het liefst zelfs nog je shirt willen optillen zodat ze met hun vieze handen aan je blote buik kunnen voelen. Ieuw
"GA MET JE GORE OOR VAN MIJN MOEDERS BUIK AF GRIEZEL!"quote:Op woensdag 30 december 2009 16:39 schreef Kleurdoos het volgende:
of met hun oor op je buik luisteren
wtf..wat denkt men in hemelsnaam te horen?
Dat komt natuurlijk omdat ik daar als studiebegeleider nogal achter zitquote:Op woensdag 30 december 2009 16:27 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Was dat in Nederland ook maar zo goed geregeld![]()
Als student heb je in Nederland dus geen recht op verlof en ook niet op een regeling die overeen komt met verlof zoals jij omschrijft. Was het maar zo. Hier is niets vastgelegd en ben je in principe gewoon aangewezen op de coulance van de betreffende docent, erg jammer vind ik dat.
Maar desalniettemin goed dat je het zegt![]()
het loont altijd om gewoon even langs te gaan en te zien wat de mogelijkheden zijn.
En dan vragen ze nog "Mag ik?" maar ze houden hun handen al uitgestoken en zitten op anderhalve centimeter van je buikquote:Op woensdag 30 december 2009 16:36 schreef m@x het volgende:
[..]
En het liefst zelfs nog je shirt willen optillen zodat ze met hun vieze handen aan je blote buik kunnen voelen. Ieuw
Mijn moeder is ook in het begin van haar twintiger jaren zwanger geraakt van mij (jawel, een ongelukje), maar ik vond het om die reden niet vanzelfsprekend om ook jong aan kinderen te beginnen. Sterker nog, ik heb altijd gevonden dat ze veel te snel een gezinnetje heeft gesticht waardoor ze nooit alleen en onafhankelijk is geweest. Eén ding wist ik altijd zeker: ik wilde (financieel) onafhankelijk zijn voor ik aan kinderen begon (als ik die überhaupt al wilde). Mijn moeder was dus altijd een voorbeeld van hoe ik het niet wilde.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:59 schreef huuphuup het volgende:
Ik vind mezelf geen jonge moeder, maar dat komt meer omdat mijn moeder mij (bewust, heel erg gepland) kreeg toen ze 21 was, ik vind mezelf dus eerder gewoon normaal qua leeftijd. Maar als ik eerlijk ben en om me heen kijk dan zie ik wel dat ik blijkbaar wel jong ben. Zéker met een academische achtergrond is het blijkbaar absurd om voor je 30e en bovenaal vóór je "cariere" aan kinderen te beginnen. Idioot vind ik persoonlijk want een ieder moet gewoon doen wat hij wil. Ik was enorm "toe" aan kinderen dus zijn we eraan begonnen. Niet anders dan dat, er zit geen diepere gedachte achter.
Ik vind niks mis met een hokje als dat duidelijk maakt wat ik bedoel. Het gaat mij nu om: jonge moeders die evt. nog met studie zitten (of bewust niet!), te maken hebben met verbaasde blikken, etc.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:08 schreef miss_sly het volgende:
Grappig vind ik namelijk dat je de jonge moeder door zo een topic zelf weer in een bepaald hokje zet, terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is![]()
quote:Op woensdag 30 december 2009 14:12 schreef Mayla het volgende:
We zijn nu bijna 5 jaar verder en nu ik terugkijk, had ik wellicht beter nog kunnen wachten. Er komt echt zoveel op je af bij het ouderschap.
Dat verschil merk ik zelf ook heel erg. Ik kom uit een christelijk milieu en daar is het heel normaal om jong aan kinderen te beginnen. Als ik mij buiten dat milieu begeef dan merk ik hoe wereldvreemd dat soms wordt gevonden. Met name op de universiteit.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:59 schreef huuphuup het volgende:
Ik vind mezelf geen jonge moeder, maar dat komt meer omdat mijn moeder mij (bewust, heel erg gepland) kreeg toen ze 21 was, ik vind mezelf dus eerder gewoon normaal qua leeftijd. Maar als ik eerlijk ben en om me heen kijk dan zie ik wel dat ik blijkbaar wel jong ben. Zéker met een academische achtergrond is het blijkbaar absurd om voor je 30e en bovenaal vóór je "cariere" aan kinderen te beginnen.
Da's goed om te weten, want als alles goed gaat dan studeer ik dit schooljaar af, dus ook met scriptie schrijven enzo. Het zal me benieuwen.quote:Voor wat het studeren betreft, ik studeer ook nog en werk daarnaast.
Ik kan je erg aanraden om alles nu in het begin van je studie goed bij te houden en zelfs waar mogelijk vooruit te werken. Hang maar even flink de nerd uit en ga er even flink tegenaan. Als ik dat had gedaan had ik nu geen vak over hoeven doenTegen de tijd dat ik meer in de richting van de 30 weken zwangerschap kwam waren mijn prioriteiten onbewust totaal verschoven. Ik was meer bezig met de staat van de kinderkamer dan met mn opdrachten en dat schiet niet op. Je hoofd en lijf zijn gewoon volledig gericht op het krijgen van een kindje. Als je zorgt dat je tegen de laatste 10 weken van je zwangerschap niet zoveel meer hebt om echt op te studeren dan scheelt dat enorm.
Verder zou ik je adviseren om je studie-coördinator in te lichten en/of de examencommissie. Wellicht heb je het helemaal niet nodig maar het kan goed zijn dat zij iets voor je kunnen betekenen in de toekomst. Misschien krijg je wel vrijstelling van bepaalde aanwezigheidsplichten. Of wellicht mag je een tentamen overdoen als daar redenen voor zijn.
quote:Op woensdag 30 december 2009 16:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn moeder is ook in het begin van haar twintiger jaren zwanger geraakt van mij (jawel, een ongelukje), maar ik vond het om die reden niet vanzelfsprekend om ook jong aan kinderen te beginnen. Sterker nog, ik heb altijd gevonden dat ze veel te snel een gezinnetje heeft gesticht waardoor ze nooit alleen en onafhankelijk is geweest. Eén ding wist ik altijd zeker: ik wilde (financieel) onafhankelijk zijn voor ik aan kinderen begon (als ik die überhaupt al wilde). Mijn moeder was dus altijd een voorbeeld van hoe ik het niet wilde.![]()
Mja we hebben wel heel goed gekeken naar alle financiën voordat we begonnen moet ik zeggen hoor. En geld was ook wel ons grootste bezwaar maar uiteindelijk konden we niet echt een reden bedenken waarom het financiëel niet zou kunnen. Ik moet er wel bij zeggen dat geld wel meer een issue is als we aan een tweede kindje beginnen. Dan wil ik dat of mijn vriend of ikzelf een vaste fulltime baan heeft/heb met een redelijk salaris. Ik wil twee of meer kinderen ook kunnen bieden wat ik Amélie nu biedt (minstens) en daar is gewoon meer geld voor nodig dan.quote:Uiteindelijk heb ik toch veel eerder een kind genomen dan ik tevoren in gedachten had. Na mijn promotie zou ik wel weer verder zien, maar tijdens mijn promotie bleek ineens dat ik eraan toe was. Ik begrijp dus heel goed dat 'er gewoon klaar voor zijn' ongeacht leeftijd. Toch is het vrij uitzonderlijk dat jij het praktisch allemaal voor elkaar weet te krijgen. Ik kon mijn studie, mijn huur en mijn overige vaste lasten maar amper betalen terwijl ik er behoorlijk veel naast werkte. Een kind had ik me alleen kunnen veroorloven als ik een oudere vriend had gehad die financieel meer ingebracht had (of die thuis was gebleven met het kind).
Ik weet niet hoeveel moeite je zelf hebt met het schrijven van papers en dergelijke maar ik zou je adviseren om alvast te beginnen met de scriptie als dat mogelijk is en je scriptie-begeleider ook in te lichten over je zwangerschap.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:13 schreef Cantare het volgende:
[..]
Dat verschil merk ik zelf ook heel erg. Ik kom uit een christelijk milieu en daar is het heel normaal om jong aan kinderen te beginnen. Als ik mij buiten dat milieu begeef dan merk ik hoe wereldvreemd dat soms wordt gevonden. Met name op de universiteit.
[..]
Da's goed om te weten, want als alles goed gaat dan studeer ik dit schooljaar af, dus ook met scriptie schrijven enzo. Het zal me benieuwen.
ik ook jaquote:Op woensdag 30 december 2009 17:23 schreef poemojn het volgende:
Concentreren vond ik na de bevalling ook nog lange tijd moeilijk. Vooral lange lappen tekst en ingewikkeldere dingen, dagelijkse dingen lukten wel. Maar dat kan ook komen doordat ik redelijk wat bloedarmoede had toen (teveel verloren bij de bevalling). Heeft zeker een maand of 6 geduurd voordat ik weer normaler was.
Hier nog zo een met een landkaart op d'r buikquote:Op woensdag 30 december 2009 12:12 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat moet straks naar onze ouderdomskwaaltjes kijken en onderzoekenquote:Op donderdag 31 december 2009 12:14 schreef Belana het volgende:
p_iglet, dat jouw medestudenten, toch intelligente mensen neem ik aan, zulke domme opmerkingen kunnen maken zegen dat zijn dat de artsen van de toekomst...lekkere instelling...
Ik vraag me trouwens af hoe je hier bij komt. Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 30 december 2009 17:31 schreef Suzanna het volgende:
Ik ben nog steeds blij dat ik zo'n jonge moeder ben, en moet er niet aan denken dat ik nu 40 zou zijn met een jongste kind van 3...die kom ik ook nog vaak tegen op school.
Nee hoor, ik had op mijn 21e ook al dolgraag een kind willen krijgen. Maar ik ben er gewoon niet aan toe. Ik wil eerst mijn carriere zo ontwikkelen dat ik me nooit meer druk hoef te maken, en ook niet afhankelijk hoef te zijn van mijn vriend/man! Daar past een kind nu gewoon echt niet bij. Ik ben écht oprecht jaloers als ik een zwangere vrouw zie, maar ik ben iets te realistisch om het dan maar door te zetten.quote:Op woensdag 30 december 2009 12:10 schreef debuurvrouw het volgende:
blijkbaar gaat ieders biologische wekker op een ander tijdstip tikken. Of geeft er op een ander tijdstip gehoor aan.
Wat is daar mis mee? Mijn moeder was ook 40 toen ze beviel van mijn broertje, en die is inmiddels 7, ik heb een hele vlotte moeder en vader (ze kregen mijn broer toen zij 22 was, en mij toen ze 24 was), dus wat is het probleem? Zolang het lichaam het aankan, en accepteert....quote:Op woensdag 30 december 2009 17:31 schreef Suzanna het volgende:
Ik ben nog steeds blij dat ik zo'n jonge moeder ben, en moet er niet aan denken dat ik nu 40 zou zijn met een jongste kind van 3...
Terugkijken naar een leven met kind kun je als 'oude' moeder ook niet, omdat je die kinderen niet had, en je gewoon niet weet hoe je leven was verlopen als je wel al jong kinderen had gekregen. Waarschijnlijk heel anders.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:32 schreef E.T. het volgende:
Als 'oudere' moeder kun je makkelijker terugkijken naar hoe je jong was en hoe kinderen daar in gepast zouden kunnen hebben.. Als 'jongere' moeder kun je toch onmogelijk in de toekomst kijken?
Dan had je misschien beter een skilesje kunnen nemen!quote:Op donderdag 31 december 2009 12:38 schreef poemojn het volgende:
skivakantie gehad, rug gebroken, thuis met WAO.
Nee, de exacte invulling kan je niet op terugkijken, maar je kunt wel jezelf tegen het licht houden.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:38 schreef poemojn het volgende:
[..]
Terugkijken naar een leven met kind kun je als 'oude' moeder ook niet, omdat je die kinderen niet had, en je gewoon niet weet hoe je leven was verlopen als je wel al jong kinderen had gekregen. Waarschijnlijk heel anders.Als ik geen kinderen had had ik nu waarschijnlijk fulltime gewerkt, skivakantie gehad, rug gebroken, thuis met WAO.
Heb dank!quote:Op donderdag 31 december 2009 12:38 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Mijn moeder was ook 40 toen ze beviel van mijn broertje, en die is inmiddels 7, ik heb een hele vlotte moeder en vader (ze kregen mijn broer toen zij 22 was, en mij toen ze 24 was), dus wat is het probleem? Zolang het lichaam het aankan, en accepteert....
Ik vind het eigenlijk om te gillen dat jonge grietjes met een kind zoiets zeggen, alsof dat écht niet kan, op oudere leeftijd kinderen krijgen.
Heheh, ik was ook wel wat gedesillusioneerd toen ik op de universiteit terechtkwam en daar het zooitje psychologen en orthopedagogen van de toekomst ontmoette.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:14 schreef Belana het volgende:
p_iglet, dat jouw medestudenten, toch intelligente mensen neem ik aan, zulke domme opmerkingen kunnen maken zegen dat zijn dat de artsen van de toekomst...lekkere instelling...
Dat oudere moeders prima moeders zijn, zal niemand kunnen bestrijden. Mijn moeder kreeg haar eerste op haar 34ste en de laatste op haar 41ste. Mijn vader is 5 jaar ouder. Topouders, echt, de beste.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:38 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Mijn moeder was ook 40 toen ze beviel van mijn broertje, en die is inmiddels 7, ik heb een hele vlotte moeder en vader (ze kregen mijn broer toen zij 22 was, en mij toen ze 24 was), dus wat is het probleem? Zolang het lichaam het aankan, en accepteert....
Ik vind het eigenlijk om te gillen dat jonge grietjes met een kind zoiets zeggen, alsof dat écht niet kan, op oudere leeftijd kinderen krijgen.
Dat zijn ook moeilijke dingen, maar die zeggen weer niets... Mijn moeder is op haar 43e overleden... terwijl mijn schoonvader dit jaar 84 is geworden (en van hem hadden we juist verwacht dat die niet meer zou meemaken dat we een kindje zouden krijgen...)quote:Op donderdag 31 december 2009 12:51 schreef Cantare het volgende:
[..]
Dat oudere moeders prima moeders zijn, zal niemand kunnen bestrijden. Mijn moeder kreeg haar eerste op haar 34ste en de laatste op haar 41ste. Mijn vader is 5 jaar ouder. Topouders, echt, de beste.
Maar van de kind-kant bekeken: in die tijd waren eigenlijk alle ouders jonger dan de mijne. Ik heb daar zelf als kind en tiener heel wat nachtjes over liggen piekeren: hoe oud zal ik zijn als mijn ouders doodgaan? En zelfs nu: mijn moeder is 63 en mijn vader 68. Als ik 10 jaar had gewacht met kinderen, hadden zij ze dan nog te zien gekregen? Het klinkt dramatisch, maar dat waren en zijn dingen die ik écht moeilijk vind, en 1 van de overwegingen om zelf jong(er) moeder te willen worden.
wow, jij breekt alle records wat het jonge moederschap betreft!quote:Op donderdag 31 december 2009 14:00 schreef She-Wolf het volgende:
Ik ben halverwege mijn tweede jaar zwanger geraakt.
Oh dat geloof ik direct hoor, maar dat was ook niet waarom ik blij ben dat ik jong moeder ben geworden. Ik besef me ook maar al te goed dat er vrouwen zijn (in mijn directe omgeving ook meerdere) die pas later moeder worden omdat het gewoon niet zo makkelijk gaat. Of gewoon omdat ze er eerder echt niet aan toe waren. Dat snap ik ook goed!quote:Op donderdag 31 december 2009 12:32 schreef E.T. het volgende:
[..]
dat moet straks naar onze ouderdomskwaaltjes kijken en onderzoeken![]()
[..]
Ik vraag me trouwens af hoe je hier bij komt. Waarom denk je dat?
Als 'oudere' moeder kun je makkelijker terugkijken naar hoe je jong was en hoe kinderen daar in gepast zouden kunnen hebben.. Als 'jongere' moeder kun je toch onmogelijk in de toekomst kijken?
Wellicht dat die15 jaar extra levenservaring voor veel meer rust zorgen bijv.
Ik ook, want mijn ouders waren redelijk jong toen ze mij kregen. Maar diezelfde gezinnen hadden een veel mooier huis, een grote tuin om in te spelen, en de kinderen kwamen na de zomervakantie met geweldige verhalen terug over hun vakantie. Ik verzon daarentegen exotische bestemmingen om ook maar een mooi verhaal te hebben. Mijn moeder had eens verteld dat we verre familie in Australië hebben. Ik kon heel overtuigend vertellen over onze 6 weken in Australië, over slangen in het open veld en vogelspinnen in de huishoudkast.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:54 schreef Xs2Shanna het volgende:
Als wij vroeger (toen was ik een jaar of 10) in de kring zaten op school en het gesprek was "hoe oud zijn je ouders" stond ik ook met open mond toen een klasgenootje zei dat haar vader 50 was.
Mijn ouders waren ook in de veertig toen ik geboren werd, mijn moeder 42 en mijn vader 47. Op de kleuterschool dachten de meeste kinderen dat het mijn opa en oma waren ipv mijn ouders. Mijn moeder was nog helemaal niet grijs, maar mijn vader was al vroeg kalend dus dat versterkte de indruk wel.quote:Op donderdag 31 december 2009 13:34 schreef freecell het volgende:
Mijn ouders waren ook net over de 40 toen ik kwam, maar ik ben wel de jongste van 7. Denk dat dat ook wel uitmaakt
Maar nu heb ik inderdaad 2 pensioengerechtigde oudersEn ze worden gewoon echt ouder en dat vind ik af en toe wel lastig op mijn leeftijd.
Maar dat klopt dan toch met wat de buurvrouw zegt: 'of geeft ieder er op een ander moment gehoor aan' ?quote:Op donderdag 31 december 2009 12:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Nee hoor, ik had op mijn 21e ook al dolgraag een kind willen krijgen. Maar ik ben er gewoon niet aan toe. Ik wil eerst mijn carriere zo ontwikkelen dat ik me nooit meer druk hoef te maken, en ook niet afhankelijk hoef te zijn van mijn vriend/man! Daar past een kind nu gewoon echt niet bij. Ik ben écht oprecht jaloers als ik een zwangere vrouw zie, maar ik ben iets te realistisch om het dan maar door te zetten.
Jij wilde jong moeder worden vanwege de indruk van andere kinderen op de kleuterschoolquote:Op donderdag 31 december 2009 14:30 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Mijn ouders waren ook in de veertig toen ik geboren werd, mijn moeder 42 en mijn vader 47. Op de kleuterschool dachten de meeste kinderen dat het mijn opa en oma waren ipv mijn ouders. Mijn moeder was nog helemaal niet grijs, maar mijn vader was al vroeg kalend dus dat versterkte de indruk wel.
Dat heeft er ook mee te maken dat ik jong moeder wilde worden.
Ik ben deze maand 41 geworden, mijn dochter is 5 maanden. Mijn zwangerschap was lichamelijk gezien perfecht, geen last van misselijkheid, BI, of weet ik wat voor klachten. Mijn bevalling was zwaar, maar niet zwaarder dan een gemiddelde bevalling, want bevallingen zijn nu eenmaal zwaar. En ook na de bevalling duurde ht bij mij echt niet langer voorik lichamelijk weer op peil was.quote:Op donderdag 31 december 2009 14:15 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Oh dat geloof ik direct hoor, maar dat was ook niet waarom ik blij ben dat ik jong moeder ben geworden. Ik besef me ook maar al te goed dat er vrouwen zijn (in mijn directe omgeving ook meerdere) die pas later moeder worden omdat het gewoon niet zo makkelijk gaat. Of gewoon omdat ze er eerder echt niet aan toe waren. Dat snap ik ook goed!
Maar het lijkt me veel voordelen hebben om jong moeder te zijn. Vooral lichamelijke voordelen. Wat betreft levenservaring - ja, die zou ik graag hebben gehad toen ik mijn eerste dochter kreeg. Dus in dat opzicht zou ik graag wat later moeder zijn geworden. Maar ik zou er niet aan moeten denken nu al 40 te zijn met écht kleine kinderen. Want dat lijkt me dan gewoon een stuk zwaarder worden.
Maar precies dat vind ik dus vaak wel vervelend om te horen. Jij betrekt het dan vooral op jezelf en dan valt het alweer een pak mee, maar een hoop mensen doen dat niet en veralgemeniseren.quote:Op donderdag 31 december 2009 14:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben deze maand 41 geworden, mijn dochter is 5 maanden. Mijn zwangerschap was lichamelijk gezien perfecht, geen last van misselijkheid, BI, of weet ik wat voor klachten. Mijn bevalling was zwaar, maar niet zwaarder dan een gemiddelde bevalling, want bevallingen zijn nu eenmaal zwaar. En ook na de bevalling duurde ht bij mij echt niet langer voorik lichamelijk weer op peil was.
Verder ben ik het gewend om met bijv mijn neefjes over de vloer te kruipen, met ze door de tuin te rennen en bezig te zijn.
Ik geloof dat het lichamelijk echt niet zwaarder is hoor, als je ouder bent.
Wat betreft de levenservaring: ik wilde heel erg graag al veel eerder een kind, maar ik denk, kijkend naar mezelf, dat ik 15 jaar geleden niet zo'n fijne, goede, bewuste moeder had kunnen zijn als ik nu kan zijn.
quote:Op donderdag 31 december 2009 14:42 schreef Suzanna het volgende:
Nee hoor...dat was echt niet de enige reden. Maar als je dat wilt denken, ga je gang.
Nou, ik denk niet zoveel, ik lees alleen wat jij schrijft en daar verbaasde ik me over. Dat de mening van anderen zoveel invloed heeft, zeg maar. Dat kan, daar is niets mis meequote:Op donderdag 31 december 2009 14:44 schreef Suzanna het volgende:
Nee hoor...dat was echt niet de enige reden. Daarom heb ik die zin even weggehaald, kwam een beetje vreemd over. Maar goed, ik heb het idee dat in dit topic wát je ook zegt verkeerd gaat opgevat worden, omdat het blijkbaar nogal een 'touchy feely' onderwerp is. Dus ik hou m'n mond maar even
Nee hoor, ik vind je eigenlijk juist duidelijk. Ben het er wel mee eens. En ik denk dat ik ook te snel vooroordelen heb over bepaalde dingen, maar ik denk dat iedereen dat heeft.quote:Op donderdag 31 december 2009 14:54 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Maar precies dat vind ik dus vaak wel vervelend om te horen. Jij betrekt het dan vooral op jezelf en dan valt het alweer een pak mee, maar een hoop mensen doen dat niet en veralgemeniseren.
En op die manier geeft dat mij dan weer op een bepaalde manier het gevoel dat oudere moeders op mij (lees: jongere moeders) neer kijken omdat ze vinden dat mijn moederschap het niet haalt bij dat van hen omdat zij meer levenservaring hebben en rustiger en bewuster etc zijn. Terwijl ook dat dus niet per se waar hoeft te zijn denk ik.
Ik snap wel wat jij bedoelt en jij snapt ook vast wel wat ik bedoel, maar zulke dingen daar hangt het dan dus op qua gevoel. Oudere moeders vinden het onzin dat het fysieke argument in de strijd wordt gegooid want er is niets mis met ze fysiek en het gaat allemaal goed. Ik vind het dus altijd een beetje vervelend als het "levenservaring" argument erin wordt gegooid. Je leven is nu eenmaal een aaneenschakeling van voortschrijdende inzichten (als het goed is) dus ja met 40 weet je meer dan met 20, maar met 50 weet je ook meer dan met 40. Kortom, het is voor mij niet per se een reden om vanwege de levenservaring te wachten met kinderen te krijgen. Net zoals het voor veel vrouwen geen reden is om vanwege het fysieke aspect eerder kinderen te krijgen.
Hmm ik verwoord me weer wazig
och, ik zou me er niet druk om maken. Als ik zo op dit forum al om me heen kijk zie ik mijzelf als jonge moeder toch stukken bewuster bezig dan sommige oudere moeders.quote:Op donderdag 31 december 2009 14:54 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Maar precies dat vind ik dus vaak wel vervelend om te horen. Jij betrekt het dan vooral op jezelf en dan valt het alweer een pak mee, maar een hoop mensen doen dat niet en veralgemeniseren.
En op die manier geeft dat mij dan weer op een bepaalde manier het gevoel dat oudere moeders op mij (lees: jongere moeders) neer kijken omdat ze vinden dat mijn moederschap het niet haalt bij dat van hen omdat zij meer levenservaring hebben en rustiger en bewuster etc zijn. Terwijl ook dat dus niet per se waar hoeft te zijn denk ik.
Ik snap wel wat jij bedoelt en jij snapt ook vast wel wat ik bedoel, maar zulke dingen daar hangt het dan dus op qua gevoel. Oudere moeders vinden het onzin dat het fysieke argument in de strijd wordt gegooid want er is niets mis met ze fysiek en het gaat allemaal goed. Ik vind het dus altijd een beetje vervelend als het "levenservaring" argument erin wordt gegooid. Je leven is nu eenmaal een aaneenschakeling van voortschrijdende inzichten (als het goed is) dus ja met 40 weet je meer dan met 20, maar met 50 weet je ook meer dan met 40. Kortom, het is voor mij niet per se een reden om vanwege de levenservaring te wachten met kinderen te krijgen. Net zoals het voor veel vrouwen geen reden is om vanwege het fysieke aspect eerder kinderen te krijgen.
Dan geef je er dus op een ander tijdstip gehoor aan en onderschrijf je hier mee dus precies mijn puntquote:Op donderdag 31 december 2009 12:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Nee hoor, ik had op mijn 21e ook al dolgraag een kind willen krijgen. Maar ik ben er gewoon niet aan toe. Ik wil eerst mijn carriere zo ontwikkelen dat ik me nooit meer druk hoef te maken, en ook niet afhankelijk hoef te zijn van mijn vriend/man! Daar past een kind nu gewoon echt niet bij. Ik ben écht oprecht jaloers als ik een zwangere vrouw zie, maar ik ben iets te realistisch om het dan maar door te zetten.
ja dat dusquote:Op donderdag 31 december 2009 15:05 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
och, ik zou me er niet druk om maken. Als ik zo op dit forum al om me heen kijk zie ik mijzelf als jonge moeder toch stukken bewuster bezig dan sommige oudere moeders.
Ik denk dat je het beter per persoon kan bekijken. De 1 is op haar 20e al een stuk volwassener dan een ander van 30. De 1 is van nature erg zorgzaam, de ander wat minder.
Het staat er nogal zwart-wit, dus ik snap je reactie eigenlijk wel, maar zoals het er staat was het in ieder geval niet. De mening van de kinders op de kleuterschool kan mij niets schelen voor mezelfquote:Op donderdag 31 december 2009 14:56 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou, ik denk niet zoveel, ik lees alleen wat jij schrijft en daar verbaasde ik me over. Dat de mening van anderen zoveel invloed heeft, zeg maar. Dat kan, daar is niets mis meeJe hoeft van mij zeker niet je mond te houden in elk geval, maar het viel me gewoon op.
Maar dat schreef ze toch helemaal niet? niet zo op alle slakken zout leggen hoorquote:Op donderdag 31 december 2009 14:56 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
[..]
Nou, ik denk niet zoveel, ik lees alleen wat jij schrijft en daar verbaasde ik me over. Dat de mening van anderen zoveel invloed heeft, zeg maar. Dat kan, daar is niets mis meeJe hoeft van mij zeker niet je mond te houden in elk geval, maar het viel me gewoon op.
quote:Op woensdag 30 december 2009 13:00 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
ghe, ik dacht dat je veel ouder was
QFTquote:Op donderdag 31 december 2009 15:39 schreef Belana het volgende:
huup, toen ik Liam kreeg was ik 32 en dus een stuk ouder dan jij nu, maar net als voor jou, was het mijn eerste kind en had ik daar totaal geen ervaring mee en in die zin zijn we totaal gelijkZo sta ik er tegenover.
en kleurdoos, ik hoop niet dat je volwassenheid en bewust ouderschap op 1 hoop gooitwant dat heeft dan natuurlijk weer niets met elkaar te maken
kijk en HIER komt dan mijn leeftijd naar voren, want dit moest ik even opzoekenquote:
Denk ik ook.quote:Op donderdag 31 december 2009 15:09 schreef huuphuup het volgende:
het verschilt van persoon tot persoon, en leeftijd is maar een getal en zegt uiteindelijk niet zo heel erg veel.
Ik ben het helemaal met je eens, hoorquote:Op donderdag 31 december 2009 14:54 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Ja, dat ook. Wat zou het heerlijk ontspannen zijn nu nog een kind te krijgen.... Maar ja, vlak die ellendige hormonen ook niet uit.quote:Op donderdag 31 december 2009 15:55 schreef Belana het volgende:
ja en ik bedoel dus dat ik die onzekerheid net zo goed had met mijn 32 jaar en door de ervaring die ik nu heb opgedaan met het krijgen van kinderen zou ik die nu niet meer hebben
Ja, nee, slechts theoretisch.quote:Op donderdag 31 december 2009 16:08 schreef Belana het volgende:
ik moet er niet aan denken om nog een kind te krijgende Horror!
ten eerste vind ik zwanger zijn een crime (want auw en depri) en ik ben nu net uit de luiers en baby's en de jongste gaat over een half jaar naar school, heerlijk! Nee, niet nog eens![]()
En dat dus. Als ik soms de totaal onopgevoede mormels van andere ouders om me heen zie, dan weet ik dat ik 't toch echt niet zo verkeerd doequote:Op donderdag 31 december 2009 15:05 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
och, ik zou me er niet druk om maken. Als ik zo op dit forum al om me heen kijk zie ik mijzelf als jonge moeder toch stukken bewuster bezig dan sommige oudere moeders.
Ik denk dat je het beter per persoon kan bekijken. De 1 is op haar 20e al een stuk volwassener dan een ander van 30. De 1 is van nature erg zorgzaam, de ander wat minder.
ja snapte ik welquote:Op donderdag 31 december 2009 16:09 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja, nee, slechts theoretisch.Het had mij heerlijk geleken om bij de derde te beginnen, qua gevoel van zekerheid en inwendige rust enzo.
Haha sorry, ik ben een beetje een nerdquote:Op donderdag 31 december 2009 15:57 schreef Belana het volgende:
[..]
kijk en HIER komt dan mijn leeftijd naar voren, want dit moest ik even opzoeken![]()
![]()
Er staan meerdere voorbeelden toch? Dus nee, dat bedoelde ik niet.quote:Op donderdag 31 december 2009 15:39 schreef Belana het volgende:
huup, toen ik Liam kreeg was ik 32 en dus een stuk ouder dan jij nu, maar net als voor jou, was het mijn eerste kind en had ik daar totaal geen ervaring mee en in die zin zijn we totaal gelijkZo sta ik er tegenover.
en kleurdoos, ik hoop niet dat je volwassenheid en bewust ouderschap op 1 hoop gooitwant dat heeft dan natuurlijk weer niets met elkaar te maken
je uiterlijkquote:Op donderdag 31 december 2009 15:42 schreef Fruppel het volgende:
[..]
haha hoe ben je daar nou op gekomen dan...? Ben ook een jonkie
Nu even bijlezen
en heel serieus ben je ookquote:Op donderdag 31 december 2009 16:18 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Er staan meerdere voorbeelden toch? Dus nee, dat bedoelde ik niet.
Bewust bezig ben ik zeker, volwassen nog lang niet.
Euh...quote:Op donderdag 31 december 2009 15:57 schreef Belana het volgende:
[..]
kijk en HIER komt dan mijn leeftijd naar voren, want dit moest ik even opzoeken![]()
![]()
uhm, nee dat ook al nietquote:Op donderdag 31 december 2009 16:38 schreef Belana het volgende:
[..]
en heel serieus ben je ookmisschien een beetje TE
Ik wilde net zo'n beetje beginnen met tikken toen ik deze post zag en daarin eigenlijk verwoord zag wat ik zelf wilde zeggen...quote:Op donderdag 31 december 2009 16:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, hoor
Zoals gezegd, ik had graag 15 jaar geleden moeder geworden, maar dat is niet gelukt. En nu, nu ik kijk hoezeer ik nog gegroeid ben en mezelf heb leren kennen, kan ik voor mezelf zeggen dat ik denk dat het zo goed is geweest. En waarschijnlijk als het wel gelukt was, was ik ook een fijne moeder geweest, alleen anders dan nu. En ik vind het zelf nu fijn zoals het is.
Ow ja, en dat wilde ik dan nog toevoegen: daarom vind ik dit topic dus weinig toevoegen tov andere topics. De ene jonge moeder is de andere niet, etc. Ik heb zoiets ook al eerder aangegeven in dit topic maar dat werd me niet in dank afgenomen. Ik denk dat je jezelf of anderen niet in hokjes hoeft te plaatsen en dat iedere moeder de goede en minder goede, leuke en minder leuke, en moeielijke en gemakkelijke dingen tegenkomen. Soms zijn die misschien gerelateerd aan de leeftijd, soms aan de eigen fysiek die niets met leeftijd te maken heeft, soms met omstandigheden, etc.
quote:Op donderdag 31 december 2009 14:15 schreef Suzanna het volgende:
Maar ik zou er niet aan moeten denken nu al 40 te zijn met écht kleine kinderen. Want dat lijkt me dan gewoon een stuk zwaarder worden.
Het valt niet mee hè? In het ene been reumatiek en met de ander in het grafquote:Op donderdag 31 december 2009 19:53 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, het ís ook zwaar om met mijn rollator te voetballen met mijn zoon.
Of je begint over 10 jaar aan een tweede legquote:Op donderdag 31 december 2009 20:13 schreef draaijer het volgende:
Mijn schatje is net 29 en is zwanger van onze 3e
Tja, de 3e is de laatste en dan kunnen we op een mooie leeftijd weer genieten van een "2e jeugd" en we kunnen (als het goed is) langer genieten van de kinderen zodra ze zelfstandig gaan wonen en leven
Nee. Over en uit. hahaquote:Op donderdag 31 december 2009 20:30 schreef freecell het volgende:
[..]
Of je begint over 10 jaar aan een tweede leg
egoistquote:Op donderdag 31 december 2009 20:31 schreef draaijer het volgende:
[..]
Nee. Over en uit. haha
ik wil als ik 50 ben gewoon lekker genieten van de kids en daarna van de tijd samen
Maar wie zegt dat dan?quote:Op donderdag 31 december 2009 16:54 schreef flugeltje het volgende:
Ik denk niet dat er een goede of slechte leeftijd is, alleen een andere leeftijd... En leeftijd heeft er geen klap mee te maken verder....
Vind je dat laatste echt vreemd? Als je zo reageert, denk ik: dan lees je het toch niet? Ik vind zo'n topic wel iets toevoegen, en getuige de 135 andere reacties ben ik niet de enige, dus laat me. Er zijn zat topics die voor mij niks toevoegen, dus die lees ik dan gewoon niet. En wie ben ik dan om andermans forumplezier te verpesten door te zeggen dat ik, bijvoorbeeld, een vaderstopic maar hokjesdenken vind? Leven en laten leven, hoor.quote:Op donderdag 31 december 2009 16:03 schreef miss_sly het volgende:
Ow ja, en dat wilde ik dan nog toevoegen: daarom vind ik dit topic dus weinig toevoegen tov andere topics. De ene jonge moeder is de andere niet, etc. Ik heb zoiets ook al eerder aangegeven in dit topic maar dat werd me niet in dank afgenomen.
Joh, het maakt mij allemaal niet uit, hoor. Ik kijk alleen naar hoe het hier in dit subforum is ingedeeld, met een deel voor moeders van kindjes in verschillende levensfases, voor zwangerschap, voor zwanger worden, voor hoe het gaat met de OUD-users, en dan vraag ik me gewoon af of een jonge moeder nou echt zo een totaal ander persoon is dan een iets minder jonge moeder van 26-30 jaar of een oudere moeder van 31-35 jaar en een hele oude moeder van ouder dan 35quote:Op vrijdag 1 januari 2010 21:21 schreef Cantare het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat dan?
[..]
Vind je dat laatste echt vreemd? Als je zo reageert, denk ik: dan lees je het toch niet? Ik vind zo'n topic wel iets toevoegen, en getuige de 135 andere reacties ben ik niet de enige, dus laat me. Er zijn zat topics die voor mij niks toevoegen, dus die lees ik dan gewoon niet. En wie ben ik dan om andermans forumplezier te verpesten door te zeggen dat ik, bijvoorbeeld, een vaderstopic maar hokjesdenken vind? Leven en laten leven, hoor.
Nou, daar wilde ik net op reageren, op PyttPytt ook. Ik kan me voorstellen dat er behoefte is aan uitwisseling oever (aanstaand) moederschap en studeren. Dat is een heel specifieke situatie, en daarin zal het zeker handig zijn om bepaalde tips te krijgen of ervaringen van iemand te horen.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 21:50 schreef Ticootje het volgende:
Nou Miss, ik denk wel dat iemand die nog studeert en begint aan een kindje dat dat echt wel heel anders is als dat je inderdaad 35+ bent met carrière, man, huis enz.
Niet dat het ene beter of slechter is.
Tuurlijk zijn er onzekerheden bij beide kanten, maar ik zie wel waarom er behoefte is aan een topic voor jonge moeders. Zoals waar loop je tegenaan als je nog studeerd.
Misschien heb ik gemist dat je 't al eens hebt verteld, maar hebben jullie plannen?quote:Op vrijdag 1 januari 2010 21:34 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik vind dit topic ook zeker iets toevoegen. Ten eerste vind ik het erg leuk om te horen dat er meer mensen in ´mijn´situatie zitten, een kindje willen terwijl nog aan de studie (in het dagelijks leven ken ik er werkelijk geen).
Wat leuk!quote:Op vrijdag 1 januari 2010 22:07 schreef Pyttpytt het volgende:
Plannen zeker maar ze zijn nog niet erg concreet. Ik ben net naar mijn vriend toe geemigreerd, om daar te studeren en 50% te werken (hijw erkt fulltime). Zodra ik een half jaar 50% of meer werk, heb ik recht op 10 maanden 100%, of 12 maanden 80% loon als zwangerschapsverlof. Is het wel waard een baantje te zoeken dus! Zeker omdat het leven hier in Noorwegen aardig duur kan zijn, moet ik gewoon Noors inkomen hebben.
Daarnaast ga ik dus studeren, eerst wat losse vakken en dan waarschijnlijk een tweejarige master. Dan ben ik met een beetje geluk 27 als ik afstudeer, en dan wilde ik eigenlijk al wel een kindje hebben, als het meezit natuurlijk. Vandaar dat de kans dus groot is dat we tijdens mijn studie al beginnen, zeg maar
De regelingen zijn hier vrij goed, zo ver ik van we week heb gezien. Kinderopvang is briljant geregeld, en ook de aanpassingen in de studie. Gevolg is dan uiteraard wel dat ik er langer over zal doen dan die twee jaar. Ook iets om te overwegen dus, want wil ik wel tot mijn 28e studeren (heb al wat vertraging vanwege het overlijden van mijn beide ouders), en hebben we niet een 100% baan van mijn kant nodig als er straks een baby is... Lastig allemaal vind ik.
In mijn naaste omgeving is er (van mijn leeftijdgenoten) eigenlijk niemand met kinderen bezig, iedereen spitst erg op carrière, iets wat ik minder belangrijk vind dan (jong) kinderen. Dat zou ik dan wel weer jammer vinden, dat er van mijn vrienden ws weinig leeftijdsgenoten zijn voor mijn kinderen. Maargoed, zoals ik alz ei ben iknet geeomigreerd, en moet ik hier nog een hoop opbouwen (sociaal netwerk)... Ook iets wat ik wil doen vóór ik aan kinderen begin... Nog even die eierstokken in bedwang houden dus...
Onbegrijpelijk maar liefstquote:Op vrijdag 1 januari 2010 22:29 schreef Belana het volgende:
miss sly, zelfde gevoel denk ik als bij een topic voor iets als attachment parenting...er zijn blijkbaar jonge moeders met een behoefte aan een eigen topic... heel eerlijk vind ik juist jouw onbegrip hiervoor onbegrijpelijk.
Kan me wel voorstellen, het is zo'n ingrijpend iets, dan wil je toch bij iemand terecht kunnen. En ook al kan je nog zo goed Noors, het heeft natuurlijik ook gewoon z'n tijd nodig.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 22:38 schreef Pyttpytt het volgende:
Oh ik weet ook zeker dat het netwerk wel komt. Ik spreek vloeiend Noors, dus daar ligt het ook niet aan. Maar het lijkt me gewoon erg fijn om wat meer vrienden te hebben dan nu, te meer ook omdat ik geen ouders meer heb, zuslief in NL zit en liefs ouders en broer op een uur vliegen of 8 uur treinen afstand wonen (Noorwegen is best groot). Daar kan ik dus niet of erg lastig op terugvallen, dus het lijkt me een prettig idee om al wat meer gesettled te zijn zeg maar voor we van start gaan![]()
Ja, een heel ander leven, joh! Maar wel super hoor.quote:Maar inderdaad, het is allemaal best spannend. Samenwonen, emigreren en ook nog kinderplannen, naast mijn studie... Maar wel erg leuk!![]()
Toen ik op dag 3 kraamtranen kreeg (als in, ik huilde een hele dag en voelde me absoluut niet ok) vroeg de kraamverzorgende of ik soms 'spijt' had van mijn keuze om geen abortus te doenquote:Op zaterdag 2 januari 2010 10:40 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik las ergens op pagina 1, volgens mij van mama-papa (weet even niet meer zeker), dat er aan haar werd gevraagd of het kindje wel gewenst is. Hoe durven ze in dat in godsnaam te vragen!? Vind dat gewoon ronduit asociaal! Je kan heus ook wel ongeplanned zwanger worden op je 30ste hoor, of desnoods op je 40ste! Hier kan ik echt niet bij!
(edit)
En daarbij wil ik toevoegen, dat ook ouders van "ongelukjes" heus geen slechte ouders hoeven te wezen!
Iedereen die voor het eerst een kind krijgt loopt naar mijn idee tegen dezelfde dingen aan. Iedereen moet nieuwe dingen leren! Natuurlijk kan je al ervaring met baby's hebben, maar ook hierin kan iemand die jonger is al meer ervaring hebben dan iemand die ouder is.
(einde edit)
Ben zelf bevallen op m'n 22ste, werd een paar maanden later 23. En nee, m'n dochtertje was geen ongelukje of wat dan ook, hoogstens "sneller gekomen dan geplanned". In de zin van, het kan lang duren voor je zwanger wordt, en het kan snel gaan en bij ons ging het snel. Geen probleem, want anders waren we er nog niet aan begonnen!
Van een vriendin van me, kreeg ik een boekje waar zelfs in staat dat de beste leeftijd om te bevallen 22 jaar is! Volgens mij was dat omdat je lichaam dan nog het beste in staat is zich snel weer te herstellen en dergelijke, maar dan zou ik hem er weer even bij moeten zoeken.
Ze is idd uiteindelijk ontslagen. Nog niet eens direct hierdoor, maar we hebben uiteindelijk een klacht ingediend en we waren kennelijk niet de eersten, dus ze werkt er niet meer (er speelde veel meer dan alleen die opmerking).quote:Op zondag 3 januari 2010 08:55 schreef Pyttpytt het volgende:
Par-don??????
Ze is ontslagen hoop ik? Hoe dúrft ze!!
Die opmerking slaat inderdaad nergens op, maar is nog geen reden iemand meteen te ontslaan. Dat valt misschien nog uit te praten, maar als er meer aan de hand is...quote:Op zondag 3 januari 2010 14:18 schreef Fuente het volgende:
[..]
Ze is idd uiteindelijk ontslagen. Nog niet eens direct hierdoor, maar we hebben uiteindelijk een klacht ingediend en we waren kennelijk niet de eersten, dus ze werkt er niet meer (er speelde veel meer dan alleen die opmerking).
Je klinkt niet een beetje zwart-wit, je klinkt zelfs een beetje dom.quote:Op maandag 4 januari 2010 09:50 schreef Bootje84 het volgende:
Sorry dat ik ff de knuppel in het hoenderhok gooi, maar het fabeltje maken dat je een carrière kan maken met kleine kinderen gaat niet echt op.
In die zin, dat carrière een topfunctie binnen een groot bedrijf is (100+ man op kantoor). Ten eerste zal je een betere cv moeten tonen ten opzichte van iemand zonder kinderen (liefst zelfs kinderwens) omdat je waarschijnlijk minder kan/wil werken. Verder lijkt het me niet heel verstandig om je kind 4/5 dagen per week bij de kinderopvang te "dumpen". Leuk dat je kind sociaal wordt, maar wie snijdt toch elke keer dat vlees op zondag?
Verder ben je, als je eerst een kind krijgt/wilt voor je carrière, een tijdje uit de roulatie geweest. Is jouw kennis nog wel actueel genoeg? En als je al een baan had, ben je dan niet inmiddels vervangen?
Nogmaals, het klinkt beetje zwart-wit, maar een carrière maken als Nederlandse moeder zie ik niet gebeuren. Tenzij je man ineens huisman wordt, wat ik niet zie gebeuren.
Tja, over lekkende tieten, uitgescheurde kutten en huilende babies kan ik nog weinig meepraten. Over het willen krijgen van kinderen wel. Mag ik? Je hoeft mijn posts niet te lezen hoor, als ze je niet aanstaan.quote:Op maandag 4 januari 2010 10:44 schreef Vivi het volgende:
Maar ik ben inmiddels wel weer helemaal up to date met het Noorse zorgstelsel, aangezien die uitleg de laatste tijd ruimschoots wordt gecopypaste in zo ongeveer elk OUD topic, dat dan weer wel![]()
Ik had het hier dan ook niet over het uiten van een kinderwens, maar over het feit dat ik je nu al in diverse topics zie kwaken over het feit op hoeveel % je wel niet " recht" hebt, en dat dat wel de moeite van een baantje zoeken waard is....sorry, maar ik krijg altijd een beetje een rare smaak in mijn mond als mensen als importbruid een land binnenkomen, en vervolgens alleen maar bezig zijn met hoe ze het maximale uit het zorgstelsel van dat land kunnen trekken. Over uitgescheurde flamoezen zal je mij niet horen, btw. Vind ik niet zo stijlvol, evenals het woord dat jij ervoor gebruiktquote:Op maandag 4 januari 2010 11:24 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Tja, over lekkende tieten, uitgescheurde kutten en huilende babies kan ik nog weinig meepraten. Over het willen krijgen van kinderen wel. Mag ik? Je hoeft mijn posts niet te lezen hoor, als ze je niet aanstaan.![]()
quote:En wat doet het er trouwens toe of argumenten steekhoudend zijn?! We pleiten hier niet voor een wet in de Tweede Kamer maar over de persoonlijke keus om jong aan kinderen te beginnen. Zolang het voor een individu geldt, heeft het er toch geen ruk mee te maken of een argument steekhoudend is of niet?
Even een antwoord op alle reacties; Ik gaf aan een "carrière" als in een voorbeeld bij een bedrijf van 100+ man. Nogmaals, een voorbeeld (!). Elke persoon ziet zijn toekomst anders en dat is ook goed. Alleen zie ik een moeder niet een hoge managementfunctie krijgen bij een groot bedrijf. Als je voldoening haalt uit het doen van de administratie bij een leuk gezellig bedrijf, dan moet je dat doen en dan kan je inderdaad "carrière" maken. Alleen daarom is het dus zo lastig om het te "meten". Iedereen ziet het anders.quote:Op maandag 4 januari 2010 10:33 schreef debuurvrouw het volgende:
Wat is precies je punt Bootje? Dat je als je kinderen krijgt je carriere verspeelt? Dat je langer moet wachten met kinderen krijgen om eerst een carriere op te bouwen?
De keuze om kinderen te krijgen heeft inderdaad op vele vlakken erg veel invloed. Zeker op op het gebied van een baan. toch zou ik het nooit anders hebben gedaan. Ik ben nu nog zo jong, kan nog aan van alles beginnen. Stel dat het nog 10 jaar duurt (scholing, opbouw weet ik wat), dan ben ik 46, maar mijn kinderen zijn 15, 18 en 20. Die redden zich wel. En ik kan nog 20 jaar fulltime werken.
Maar goed, al had ik er van gebaald, ik heb het er mee te doen hè. die kinderen zijn er.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wil juist ook een belangrijk deel uitmaken van mijn kleine. Ook al zijn mijn schoonouders nu nog onvruchtbaar
Maar nogmaals, ik kan het lastig indenken dat een vrouw die net een kleine heeft, of zwanger is, een topfunctie binnen een groot bedrijf kan bekleden. Dit wordt anders zodra de kinderen richting basisschool gaan.Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
quote:Op maandag 4 januari 2010 11:49 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Even een antwoord op alle reacties; Ik gaf aan een "carrière" als in een voorbeeld bij een bedrijf van 100+ man. Nogmaals, een voorbeeld (!). Elke persoon ziet zijn toekomst anders en dat is ook goed. Alleen zie ik een moeder niet een hoge managementfunctie krijgen bij een groot bedrijf. Als je voldoening haalt uit het doen van de administratie bij een leuk gezellig bedrijf, dan moet je dat doen en dan kan je inderdaad "carrière" maken. Alleen daarom is het dus zo lastig om het te "meten". Iedereen ziet het anders.
Verder word ik blijkbaar gezien als iemand die een heel zwart-wit beeld heeft over de rollen van man/vrouw maar dat zal jullie misschien verbazen. Ik ben echt niet beroerd om een was te strijken of te stofzuigen.En toch ken ik ze, persoonlijk, die vrouwen die zwanger en met een kleine baby een topfunctie bekleden. En dan heb ik het wel echt over TOP. Manlief doet het financieel met zijn eigen bedrijf meer dan goed, maar zij doet het nog beter. Als er iemand helemaal thuis zou moeten blijven en ze gaan dat verdelen op financien, dan maakt hij geen schijn van kans. Zij hebben een nanny, overigensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wil juist ook een belangrijk deel uitmaken van mijn kleine. Ook al zijn mijn schoonouders nu nog onvruchtbaar
Maar nogmaals, ik kan het lastig indenken dat een vrouw die net een kleine heeft, of zwanger is, een topfunctie binnen een groot bedrijf kan bekleden. Dit wordt anders zodra de kinderen richting basisschool gaan.
En ik ken ze ook die een iets minder hoge TOPfunctie hebben, maar een 'gewone' management functie en die prima vervullen in 3,5-4 dagen per week. Het kan echt, de tijden veranderen, en ook op dit gebied verandert er veel.
En heeeel goed dat je ook strijkt en stofzuigtWat een man
![]()
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
En waarom zie je dat probleem specifiek voor vrouwen?quote:Op maandag 4 januari 2010 11:49 schreef Bootje84 het volgende:
een vrouw die net een kleine heeft, of zwanger is, een topfunctie binnen een groot bedrijf kan bekleden. Dit wordt anders zodra de kinderen richting basisschool gaan.
Omdat een vrouw over het algemeen de kleine werpt/draagt. Lichamelijk schijnt het nogal wat te zijn..quote:Op maandag 4 januari 2010 11:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En waarom zie je dat probleem specifiek voor vrouwen?
Dit dus.quote:Op woensdag 30 december 2009 11:30 schreef Stuart het volgende:
Vind 24 nog wel meevallen. Daarentegen heb ik minder begrip voor moeders die jonger zijn dan 18
Denk gewoon dat je dan zelf nog teveel kind bent namelijk.
Maar dat duurt niet tot het kind naar de basisschool gaat, dus vandaar mijn vraag.quote:Op maandag 4 januari 2010 11:59 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Omdat een vrouw over het algemeen de kleine werpt/draagt. Lichamelijk schijnt het nogal wat te zijn..
jij hebt me niet meer gezien sinds het Vondelpark, maar zonder rollator kom ik nergens meerquote:Op maandag 4 januari 2010 10:44 schreef Vivi het volgende:
Gossie. Alsof je met je 40e achter een rollator loopt?
Waarom niet? Ik ken er zat. Het is maar net hoeveel druk je zelf aan kunt. Als ik kijk naar een vriendin, die is al moe voordat ze begint met werken, tegen zo'n mentaliteit ken ik écht niet. En het grappige is, zulke mensen zien het niet van zichzelf. Altijd maar klagen over van alles en iedereen. Moe zijn, en dat vooral vaak zeggen. Daar word je JUIST moet van.quote:Op maandag 4 januari 2010 11:49 schreef Bootje84 het volgende:
Maar nogmaals, ik kan het lastig indenken dat een vrouw die net een kleine heeft, of zwanger is, een topfunctie binnen een groot bedrijf kan bekleden. Dit wordt anders zodra de kinderen richting basisschool gaan.
quote:Op maandag 4 januari 2010 12:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik ken er zat. Het is maar net hoeveel druk je zelf aan kunt. Als ik kijk naar een vriendin, die is al moe voordat ze begint met werken, tegen zo'n mentaliteit ken ik écht niet. En het grappige is, zulke mensen zien het niet van zichzelf. Altijd maar klagen over van alles en iedereen. Moe zijn, en dat vooral vaak zeggen. Daar word je JUIST moet van.
En dát zijn vaak de mensen die dan ook beweren dat een fulltime werkende moeder nooit een goede moeder kan zijn. Onzin... Mijn moeder zat ook niet tussen de middag of na schooltijd met een theetje klaar, ik bleef over, of ging naar mijn opa en oma s'middags. En na schooltijd ging ik naar de buitenschoolse opvang. Ik ben er écht niet slecht van geworden. Integendeel, ik heb het goed voor elkaar voor mijn leeftijd!
Leven en laten leven. Jonge moeder, oude moeder, mensen zouden zich gewoon eens wat vaker met zichzelf bezig moeten houden om kritisch naar zichzelf te kijken, ipv klagen en het vingertje wijzen naar een ander. Die mensen hebben namelijk zelf een onderliggend probleem!
Ben het wel met je eens.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik ken er zat. Het is maar net hoeveel druk je zelf aan kunt. Als ik kijk naar een vriendin, die is al moe voordat ze begint met werken, tegen zo'n mentaliteit ken ik écht niet. En het grappige is, zulke mensen zien het niet van zichzelf. Altijd maar klagen over van alles en iedereen. Moe zijn, en dat vooral vaak zeggen. Daar word je JUIST moet van.
En dát zijn vaak de mensen die dan ook beweren dat een fulltime werkende moeder nooit een goede moeder kan zijn. Onzin... Mijn moeder zat ook niet tussen de middag of na schooltijd met een theetje klaar, ik bleef over, of ging naar mijn opa en oma s'middags. En na schooltijd ging ik naar de buitenschoolse opvang. Ik ben er écht niet slecht van geworden. Integendeel, ik heb het goed voor elkaar voor mijn leeftijd!
Leven en laten leven. Jonge moeder, oude moeder, mensen zouden zich gewoon eens wat vaker met zichzelf bezig moeten houden om kritisch naar zichzelf te kijken, ipv klagen en het vingertje wijzen naar een ander. Die mensen hebben namelijk zelf een onderliggend probleem!
Werptquote:Op maandag 4 januari 2010 11:59 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Omdat een vrouw over het algemeen de kleine werpt/draagt. Lichamelijk schijnt het nogal wat te zijn..
Ben het met je eens.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Omdat de thuisblijvers altijd maar beweren dat kinderen er slecht, en niet close van worden. Ik heb een hele grote vrienden kring, ben héél sociaal, heb een warme familie, en een goed leven.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:54 schreef debuurvrouw het volgende:
Éen dingetje: verklaar hoe het punt waar je nu bent in je leven te maken heeft met het al dan niet werken van je moeder?
En je sociale status afmeten aan "niks aan overgehouden"gaat mi een beetje kort door de bocht.
Een beetje luchtig er over praten mag toch wel..? Niet zo muggenziften.quote:
Mwah, niet per se gezien vanuit het oogpunt van de moeder, meer vanuit het oogpunt van het bedrijf. Als ik heel zwart-wit kijk, zou ik liever een man in dienst hebben dan een vrouw. Dus als je moet kiezen tussen een man en een vrouw voor een topfunctie waarvan beide even goed zijn, dan kies ik, en waarschijnlijk velen met mij, de man.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Oh oke. Dus je bent stiekem helemaal niet zo modern, jouw beeld van m/v is dat je helemaal hip bent als je een keertje strijkt of stofzuigt? Maar helaas is dit wel een achterlijke visie die bij sommige bedrijven nog heersend is. Zo sprak ik laatst ook een directeur over het 'not done' zijn van opnemen van ouderschapsverlof door de man binnen zijn bedrijf. Toen hij voldoende uitgekafferd was door de aanwezigen, kwam er ineens een 'ja, maar ze vragen er niet om, kan ze moeilijk verplichten, toch?'quote:Op maandag 4 januari 2010 13:22 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Mwah, niet per se gezien vanuit het oogpunt van de moeder, meer vanuit het oogpunt van het bedrijf. Als ik heel zwart-wit kijk, zou ik liever een man in dienst hebben dan een vrouw. Dus als je moet kiezen tussen een man en een vrouw voor een topfunctie waarvan beide even goed zijn, dan kies ik, en waarschijnlijk velen met mij, de man.
Mwah, ik wil niet zeggen dat ik ouderwets ben. Ik probeer alleen dingen af te wegen en te begrijpen hoe mensen denken/doen. Op dit moment kan ik goed begrijpen dat de voorkeur ligt bij de "slurfjes"..quote:Op maandag 4 januari 2010 13:27 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Oh oke. Dus je bent stiekem helemaal niet zo modern, jouw beeld van m/v is dat je helemaal hip bent als je een keertje strijkt of stofzuigt? Maar helaas is dit wel een achterlijke visie die bij sommige bedrijven nog heersend is. Zo sprak ik laatst ook een directeur over het 'not done' zijn van opnemen van ouderschapsverlof door de man binnen zijn bedrijf. Toen hij voldoende uitgekafferd was door de aanwezigen, kwam er ineens een 'ja, maar ze vragen er niet om, kan ze moeilijk verplichten, toch?'Alsof je erom durft te vragen in zo'n bedrijfscultuur. Als je zwart/wit kijkt, zul je nooit kleuren zien. Misschien ben jij daar blij mee, ik zou het liefst de meest geschikte kandidaat hebben, en een slurfje is voor mij daarin geen criterium waarmee je een voorsprong scoort.
Dus met doorslaan heb je geen problemen als het gaat om voordeel voor de man, maar wel als het gaat om voordeel van de vrouw, hetgeen je dan aanduidt met 'positieve discriminatie'? De man wordt in jouw gedachtengang ook positief gediscrimineerd, al plak jij er misschien niet dat labeltje op.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:35 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Mwah, ik wil niet zeggen dat ik ouderwets ben. Ik probeer alleen dingen af te wegen en te begrijpen hoe mensen denken/doen. Op dit moment kan ik goed begrijpen dat de voorkeur ligt bij de "slurfjes"..
Ben ik dan ouderwets? Mwah, ik vind van niet. Als je doorslaat krijg je grappen als positieve discriminatie..
Dat wil ik al helemaal niet.
Zoals ik zei, als het neerkomt op het allerlaatste; het geslacht, dan zou mijn voorkeur uit gaan naar de man. Je weegt dan dingen af. Discriminatie is het pas als het oneerlijk is, en positieve discriminatie zou betekenen dat je iemand die minder gekwalificeerd is, aan zou nemen ómdat het een vrouw isquote:Op maandag 4 januari 2010 13:48 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dus met doorslaan heb je geen problemen als het gaat om voordeel voor de man, maar wel als het gaat om voordeel van de vrouw, hetgeen je dan aanduidt met 'positieve discriminatie'? De man wordt in jouw gedachtengang ook positief gediscrimineerd, al plak jij er misschien niet dat labeltje op.
Daarnaast heb ik het niet over doorslaan, maar over iemands kwaliteiten beoordelen. Waar dus een geslachtsdeel voor mij geen rol bij speelt. Voor jou wel, blijkbaar.
Dus jij vind het niet oneerlijk een man aan te nemen voor een vrouw, ook al is ie minder gekwalificeerd? Alleen maar vanwege het feit dat hij geen kinderen baart?quote:Op maandag 4 januari 2010 13:55 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Zoals ik zei, als het neerkomt op het allerlaatste; het geslacht, dan zou mijn voorkeur uit gaan naar de man. Je weegt dan dingen af. Discriminatie is het pas als het oneerlijk is, en positieve discriminatie zou betekenen dat je iemand die minder gekwalificeerd is, aan zou nemen ómdat het een vrouw is
Nee, een man of vrouw mag niet worden verkozen boven het andere geslacht vanwege zijn geslacht. Dus een áls een man gelijk is gekwalificeerd ten opzichte van de vrouw, dan zou ik kiezen voor de man.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:59 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dus jij vind het niet oneerlijk een man aan te nemen voor een vrouw, ook al is ie minder gekwalificeerd? Alleen maar vanwege het feit dat hij geen kinderen baart?![]()
dan ga je mi wel voorbij aan onderbroken nachten, 180 graden anders zijn van het leven, óók voor de man. mijnese heeft bijvoorbeeld een hele poos minder overgewerkt gewoon omdat ie er de energie niet voor had.![]()
Plus dat je als ouder een hoop vaardigheden opdoet die zeer van pas kunnen komen in je werk. Ik noem maar iets: geduld![]()
En hoe het hele topic van vroeg moederschap gedraaid is naar emancipatie?? Beats me.
quote:Op maandag 4 januari 2010 14:13 schreef Beessie-Jen het volgende:
hmmmm bootje.. je hebt wel een duidelijke mening...
maar ff over carriere maken: jij vindt serieus dat je alleen carriere maakt als je een topfunctie hebt in een groep bedrijf??? beetje kortzichtig mijn inziens...
Ik zal onze thuissituatie eens uitleggen;
Ik ben hoofdverdiener hier thuis, vriendlief en ik gaan beide minder werken; beide 78-80%. We gaan dus SAMEN ons kindje opvoeden en hebben daarnaast flexibele kinderopvang...(minimaal 5 uur per week, maar een contract voor 4 dagdelen).
Ik ben misschien jouw inziens geen carrierevrouw; maar ik vind mijn werk wel echt geweldig! Ik ben namelijk IC-verpleegkundige; daarnaast volg ik meerdere bijscholingen/ symposia/ klinische avonden etc.. en zit ik zelf in de scholingscommissie en de beademingscommissie van de intensive care.
Mijn inziens ben ik voor mijn werkgever zeker geen mindere werknemer als mijn mannelijke collega's.
Ik denk dat het vooral heeft te maken met je instelling en je motivatie..
quote:Op maandag 4 januari 2010 11:49 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Even een antwoord op alle reacties; Ik gaf aan een "carrière" als in een voorbeeld bij een bedrijf van 100+ man. Nogmaals, een voorbeeld (!). Elke persoon ziet zijn toekomst anders en dat is ook goed. Alleen zie ik een moeder niet een hoge managementfunctie krijgen bij een groot bedrijf. Als je voldoening haalt uit het doen van de administratie bij een leuk gezellig bedrijf, dan moet je dat doen en dan kan je inderdaad "carrière" maken. Alleen daarom is het dus zo lastig om het te "meten". Iedereen ziet het anders.
Verder word ik blijkbaar gezien als iemand die een heel zwart-wit beeld heeft over de rollen van man/vrouw maar dat zal jullie misschien verbazen. Ik ben echt niet beroerd om een was te strijken of te stofzuigen.Goed lezen. Een VOORBEELD.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wil juist ook een belangrijk deel uitmaken van mijn kleine. Ook al zijn mijn schoonouders nu nog onvruchtbaar
Maar nogmaals, ik kan het lastig indenken dat een vrouw die net een kleine heeft, of zwanger is, een topfunctie binnen een groot bedrijf kan bekleden. Dit wordt anders zodra de kinderen richting basisschool gaan.Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
Goed lezen.quote:Op woensdag 30 december 2009 11:28 schreef Cantare het volgende:
Het viel mij op dat er hier wel meer jonge moeders rondlopen en het leek me wel fijn om eens te horen hoe jullie dat doen. Waar loop je tegenaan als jonge moeder? Heb je wel eens het gevoel dat je je moet bewijzen? Hoe combineer je je moederschap met een eventuele studie? En, niet te vergeten, wat zijn juist de voordelen?
sorry; ik ben al oudquote:
Ik kwam even voor de discussie en heb heel de OP niet gelezen moet ik bekennen. Maar goed. Ik probeer hier niemand een rotgevoel aan te praten of iemand te veroordelen, maar hoor graag jullie mening. No hard feelings, all lovequote:
Ouwe takquote:Op maandag 4 januari 2010 14:22 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
sorry; ik ben al oudben namelijk 27
(over een week 28)... maar tegenwoordig schijnt men dat ook al jong te vinden
Okayquote:Op maandag 4 januari 2010 14:27 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Ik kwam even voor de discussie en heb heel de OP niet gelezen moet ik bekennen. Maar goed. Ik probeer hier niemand een rotgevoel aan te praten of iemand te veroordelen, maar hoor graag jullie mening. No hard feelings, all love![]()
Gelukkigquote:Op maandag 4 januari 2010 14:30 schreef Cantare het volgende:
[..]
Okayhet is op mij trouwens totaal niet overgekomen als veroordelen of een rotgevoel aanpraten, hoor.
Gefeliciiteerd!quote:Op woensdag 6 januari 2010 21:31 schreef kadwiel het volgende:
Hallo allemaal,
ik wil mij graag ' aanmelden' als jonge moeder to be; ik ben namelijk 24 jaar en samen met mijn vriend (31 jaar) verwachten wij in september ons eerste kind.
Ik ben de eerste binnen de directe familiekring die aan kinderen dacht en denkt. Alhoewel mijn beste vriendin en nichten van mijn vriends kant ook jong kinderen hebben gekregen (23, 23 en 25 jaar)
Het lijkt me leuk om zo andere 'leeftijdsgenootjes' in het zelfde schuitje te leren kennen en ervaringen te delen.
oh, ik ben 5 weken zwanger!
groetjes
kadwiel
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 21:31 schreef Niglaw het volgende:
Ergste vraag die ik ooit gehad heb: "Weet je wel wie de vader is?"![]()
Dat vond ik echt verschrikkelijk
Denk wel dat de kans groter is ja.quote:Op woensdag 6 januari 2010 21:55 schreef TeenageDirtbag het volgende:
[..]
En alsof je zoiets alleen kan overkomen als je jong bent.
Dan mag je er toch voor het verhaal alsnog wel vanauit gaan dat diegene de vader is...?? Echt verbijsterend wat er mensen soms gevraagd wordt.quote:Op donderdag 7 januari 2010 08:07 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Denk wel dat de kans groter is ja.
Zeker als je jong bent en nog niet zo lang samen bent met je partner.
Subtiel Miss!quote:Op woensdag 6 januari 2010 21:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gefeliciiteerd!
Zwangerschap en geboorte deel 612
Dat is het topic waar nog meer zwangere meid (van allerlei leeftijden trouwens) over zwanger zijn enzo kletsen![]()
Fijne zwangerschap
Ja tuurlijk.quote:Op donderdag 7 januari 2010 08:41 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Dan mag je er toch voor het verhaal alsnog wel vanauit gaan dat diegene de vader is...?? Echt verbijsterend wat er mensen soms gevraagd wordt.
quote:Op donderdag 7 januari 2010 08:43 schreef Vivi het volgende:
[..]
Subtiel Miss!.
(Ben het trouwens met je eens hoor).
bijvoorbeeldquote:Op donderdag 7 januari 2010 09:03 schreef Estrys het volgende:
Zwangerschap en geboorte <25
Zwangerschap en geboorte 25-35
Zwangerschap en geboorte 35 +
Zoiets?En dan overal ook weer van die mooie lijstjes. Hebben de mods ook weer eens wat te doen
![]()
En dat is ook alweer doodgebloed..quote:Op donderdag 7 januari 2010 09:22 schreef Brighteyes het volgende:
Maar even zonder gekheid, dit is natuurlijk net zoiets als dat AP topic destijds, mensen zijn op zoek naar gelijkgestemden, of dat nou op leeftijd of op opvoedmethode/keuze is maakt natuurlijk niet uit.
Zolang het niet een enorme wildgroei gaat worden natuurlijk he!
En zo zal dit wellicht ook wel doodbloeden.quote:Op donderdag 7 januari 2010 09:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En dat is ook alweer doodgebloed..
daarom, lekker laten gaanquote:Op donderdag 7 januari 2010 09:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En dat is ook alweer doodgebloed..
En als je op je 34e zwanger wordt en dan na een paar maanden 35 bent dan mag je van topic wisselen?quote:Op donderdag 7 januari 2010 09:03 schreef Estrys het volgende:
Zwangerschap en geboorte <25
Zwangerschap en geboorte 25-35
Zwangerschap en geboorte 35 +
Zoiets?En dan overal ook weer van die mooie lijstjes. Hebben de mods ook weer eens wat te doen
![]()
Zouden jij en je vriendin dan niet eerst een beetje rustig aan doen, anders moet je dus echt van de ene op de andere dag in een totaal ander leven stappen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:08 schreef Lastpost het volgende:
Wij zijn beiden wel "jonge" ouders, mits het allemaal een beetje vlot gaat lukken met de overdracht.
Iedereen heeft ook echt het idee dat het totaal niets zal worden omdat we nogal extravert zijn, veel op stap zijn, rijkelijk genieten van de alcohol, iedere dag wel wat te doen hebben, een gat in ons hand zouden hebben en niet volwassen genoeg zouden zijn.
Kortom, die hebben een lekker beeld van ons, wat we logischerwijs zelf wel neer gezet hebben, maar dat krijg je nou eenmaal als je maar een keer in de zoveel weken langs je schoonouders gaat en dan een update moet geven van dingen die je hebt gedaan en/of hebt meegemaakt en dan ga ik het niet hebben over die geweldig leuke kat die kopjes geeft aan de hond en de oma die op bezoek komt.
Anyway, wij hebben ons dus voorgenomen om aan de kid(s) te gaan en mocht het dit jaar nog lukken zijn we 22 (zij) en 26 bij de geboorte en dat wordt hier over het algemeen nogal nogal als jong beschouwd.
Mijn ouders vinden het prachtig en zien het al helemaal voor zich, haar ouders maken zich meer zorgen om het geld en alle dingen erbij komen kijken.
Ik ben wel heel benieuwd naar waarom jullie nu besluiten voor kinderen te gaan.quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:08 schreef Lastpost het volgende:
Wij zijn beiden wel "jonge" ouders, mits het allemaal een beetje vlot gaat lukken met de overdracht.
Iedereen heeft ook echt het idee dat het totaal niets zal worden omdat we nogal extravert zijn, veel op stap zijn, rijkelijk genieten van de alcohol, iedere dag wel wat te doen hebben, een gat in ons hand zouden hebben en niet volwassen genoeg zouden zijn.
Twijfel ik niet aan dat "quote:
Daar kan ik helaas geen kort antwoord op geven, maar hét moment wat alles veranderde en er uiteindelijk voor zorgde dat m'n "Fuck alles, lang leve de lol en geen zorgen"-mentaliteit veranderde was toch echt het overlijden van m'n vorige vriendin.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 17:48 schreef Cantare het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd naar waarom jullie nu besluiten voor kinderen te gaan.Kan je daar wat meer over vertellen?
Dit was nog niet het uitgebreide verhaal hoor, dit was de beknopte samenvatting.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:24 schreef Cantare het volgende:
Helemaal niet erg dat het geen kort antwoord is, in tegendeel! Ik vind het juist wel een begrijpelijk verhaal. Reageer er later uitgebreider op.
Dat snap ik, iedereen heeft wel het idee van te voren dat ze het beter kunnen doen als hun ouders en zéker dingen anders zullen aanpakken en daar ben ik er natuurlijk ook éen van en dat had ik ook gehad zonder die jeugdige problemen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
Denk dat iedereen die papa of mama wordt het beter wilt doen dan zijn ouders.
Maar ik kan niet oordelen over wat je hebt meegemaakt in je jeugd.
Ik doe ik ieder geval m'n best, en perfect zal ik het natuurlijk nooit doen.
Dat is natuurlijk heel goed en lief bedoeld. Maar heel eerlijk gezegd lijkt het me verstandiger dat je die issues voor jezelf hebt opgelost/verwerkt/geaccepteerd, ipv jouw rotjeugd te willen compenseren. Daarmee ga je voorbij aan de eigenheid van je kind. Je belast het ahw met hetgeen jij hebt meegemaakt. Met het risico dat je overbeschermend, te tolerant, of whatever wordt omdat je jouw kind die geweldige jeugd wil geven die je zelf hebt gemist.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:18 schreef Lastpost het volgende:
En stiekem wil ik dat kindje gewoon al datgeen bieden wat mij ontnomen is in m'n eigen jeugd,
Oeh Moonah, je haalt me de woorden uit de mond. Hoewel het natuurlijk alleen maar goed en lief bedoeld is vind ik het nogal een "last" om op de schouders van een kind te leggen...quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel goed en lief bedoeld. Maar heel eerlijk gezegd lijkt het me verstandiger dat je die issues voor jezelf hebt opgelost/verwerkt/geaccepteerd, ipv jouw rotjeugd te willen compenseren. Daarmee ga je voorbij aan de eigenheid van je kind. Je belast het ahw met hetgeen jij hebt meegemaakt. Met het risico dat je overbeschermend, te tolerant, of whatever wordt omdat je jouw kind die geweldige jeugd wil geven die je zelf hebt gemist.
quote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:12 schreef Vivi het volgende:
Je noemde het zelfs ook zo.
Maar het lijkt me niet goed om een kind als een soort "verwerkingstherapie" te "gebruiken" . Idd, eerst je eigen issues oplossen lijkt me een stuk beter en gezonder, voor zowel ouder, als kind.
Ik kan me goed voorstellen dat zo'n gebeurtenis een enorme impact hebt op hoe je het leven ziet. Het zijn van die momenten waarop je stil wordt gezet bij wat echt belangrijk is, en hoe relatief alles eigenlijk is.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:18 schreef Lastpost het volgende:
Daar kan ik helaas geen kort antwoord op geven, maar hét moment wat alles veranderde en er uiteindelijk voor zorgde dat m'n "Fuck alles, lang leve de lol en geen zorgen"-mentaliteit veranderde was toch echt het overlijden van m'n vorige vriendin.
Dat heeft me op veel fronten aan het denken gezet, veel veranderd in m'n doen en laten en me vooral doen laten beseffen dat 'iedere' dag aan de drank, zonder daadwerkelijk doel en constant genieten zonder verantwoordelijkheden écht niet alles is en zeker niet hetgeen wat ik mezelf rond me 30ste nog wil zien doen.
Dat is fijn, als je daar op een gegeven moment samen aan toe ben. En je er de middelen (financiën, ruimte) voor hebt. Ik ging ook wel wat harder rammelen op het moment dat we gesettled (*ril*) waren.quote:Ik ben gewoon toe aan een volgende stap en denk er niet over als een nieuwe hond of een leuk [vul maar iets in] waar je ineens alles voor over hebt natuurlijk.
Maar kun je dat, heel eerlijk? Jouw jeugd was heftig en je hebt bepaald niet het goede voorbeeld gekregen. Die gebeurtenissen liggen al weer jaren achter je, maar hebben je wel gevormd tot de persoon die je nu bent. Je geeft daar ook voorbeelden van, bijvoorbeeld over je lage zelfbeeld. Daarom vraag ik je, net als de mensen hiervoor: ben je er echt klaar mee? Durf je het aan om daarachter te komen op het moment dat je al een kind hebt? Want het kind is er in eerste instantie niet voor jóu, het heeft nodig dat jij er voor hem (of haar) bent. Dat jij naar zijn wensen luistert, meer dan je eigen wensen op hem te projecteren.quote:En stiekem wil ik dat kindje gewoon al datgeen bieden wat mij ontnomen is in m'n eigen jeugd, en dat is nogal wat geweest en zal ook wel de reden zijn dat ik me ondertussen met m'n 25 jaar nog steeds iets te puberaal gedraag.
Ik ben het helemaal met je eensquote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:17 schreef pessie het volgende:
Zo! Wat een discussies in dit topic. En dat terwijl het er alleen omging reacties te horen van mensen die voor hun 25ste zwanger waren, en hoe dit gaat/is gegaan.
Allereerst ik heb de reactie van bootje gelezen. Ik was verbaasd hoe boos iedereen op hem was, terwijl ik het als hoogopgeleide jonge vrouw van 24 en zwanger van de eerste met hem eens was. Het punt zit in de definitie van carriere maken. In mijn ogen is carriere maken minimaal 60 uur per week werken en jezelf zo snel mogelijk omhoog werken. Als je kids hebt kan 1 van beide partners volgens mij voor de carriere gaan, bij ons wordt dat mn man. En in veel gevallen is dit ook de man. Als ik even kijk naar Femke Halsema, toch echt een voorbeeld van feminisme binnen de nederlandse politiek. Zij zegt hardop dat haar man haar carriere mogelijk maakt door verder nu de kinderen klein zijn geen carriere te hoeven maken. Verder zegt ze ook dat "er een moment zal zijn dat hij mijn dure jurken koopt", kortom dat haar carriere op een laag pitje zal gaan staan. Maar dat was even een reactie die ik moest geven.
Morgen vertel ik wel even wie ik ben, wat ik studeer en hoe ik dingen wil gaan doen. Het is bedtijd!
BekkenInstabiliteit.quote:
Het geklaag in Z&G is natuurlijk ook een klein beetje het sfeertje dat er hangt. Waarmee ik overigens niets wil bagetelliseren hoor, maar als er 5 klagen dan verval je als nummer 6 ook erg makkelijk in klaaggedrag. Het steekt aan zeg maar. Als men klaagt over misselijkheid bijvoorbeeld, wil dat ook niet zeggen dat er veel klachten zijn bij de zwangerschap, op wat gewone zwangerschaps´kwaaltjes´ na.quote:Op zondag 10 januari 2010 12:51 schreef Grunsfan het volgende:
Ik (stokoude moeder) vind het altijd zo vervelend dat er bij vrouwen altijd wordt gesproken over "carriere maken" in plaats van gewoon 'werken'. De man met kinderen werkt, de vrouw met kinderen "moet zo nodig carriere maken", met altijd zo'n negatieve toon. Heel irritant en het vertroebelt ook de discussie.
Verder wil ik alleen nog even kwijt dat het mij juist in al die jaren die ik al in Z&G lurk zo vaak opviel dat zo veel jonge vrouwen juist lichamelijke klachten (zoals bijv. BI) hebben, of niet zo zeer klachten hebben maar wel veel klagen..., ik heb daar nog nooit uit kunnen concluderen dat het lichamelijk nou zo veel makkelijker is om 'jong' zwanger te zijn. Ik heb ook veel vriendinnen van mijn leeftijd die zwanger (geweest) zijn en niemand die ik ken klaagt zo veel als ik soms in Z&G lees...
n
Maar dit terzijde
Triest voor die kinderen. En suggereer je hiermee een verband tussen leeftijd en kwaliteit van opvoeding?quote:Op zondag 10 januari 2010 13:06 schreef pessie het volgende:
En ikzelf vind de opvoeding van de jongsten een beetje een aanfluiting als ik kijk naar de rest van de kinderen.
Nee, die suggereert mijn moeder.quote:Op zondag 10 januari 2010 20:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Triest voor die kinderen. En suggereer je hiermee een verband tussen leeftijd en kwaliteit van opvoeding?![]()
jij zegt dat jij het 'een beetje een aanfluiting' vindt; dat suggereert dat het jouw mening is, toch?quote:
Oooh, maar die moet je niet meer serieus nemen joh. Die is immers al oud.quote:
Dat vraag ik me ook af!!quote:Op zondag 10 januari 2010 20:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
wat bedoel je met De Algehele Moeheid bij mannen?
Je hebt hier ergens wel een punt, maar ik denk persoonlijk dat je nu iets téveel waarde hecht aan mijn eerdere posts hier.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel goed en lief bedoeld. Maar heel eerlijk gezegd lijkt het me verstandiger dat je die issues voor jezelf hebt opgelost/verwerkt/geaccepteerd, ipv jouw rotjeugd te willen compenseren. Daarmee ga je voorbij aan de eigenheid van je kind. Je belast het ahw met hetgeen jij hebt meegemaakt. Met het risico dat je overbeschermend, te tolerant, of whatever wordt omdat je jouw kind die geweldige jeugd wil geven die je zelf hebt gemist.
Ja, als je ouder bent heb je al zoveel ongemakken, dan valt het niet meer op. Als je je jonge frisse lijf ineens krakkemikkig voelt worden is het wat anders natuurlijk.quote:Op zondag 10 januari 2010 12:51 schreef Grunsfan het volgende:
Ik (stokoude moeder) vind het altijd zo vervelend dat er bij vrouwen altijd wordt gesproken over "carriere maken" in plaats van gewoon 'werken'. De man met kinderen werkt, de vrouw met kinderen "moet zo nodig carriere maken", met altijd zo'n negatieve toon. Heel irritant en het vertroebelt ook de discussie.
Verder wil ik alleen nog even kwijt dat het mij juist in al die jaren die ik al in Z&G lurk zo vaak opviel dat zo veel jonge vrouwen juist lichamelijke klachten (zoals bijv. BI) hebben, of niet zo zeer klachten hebben maar wel veel klagen..., ik heb daar nog nooit uit kunnen concluderen dat het lichamelijk nou zo veel makkelijker is om 'jong' zwanger te zijn. Ik heb ook veel vriendinnen van mijn leeftijd die zwanger (geweest) zijn en niemand die ik ken klaagt zo veel als ik soms in Z&G lees...
n
Maar dit terzijde
toch denk ik dat dat niet aan de leeftijd ligt, maar aan de personen. ik ken diverse oudere (ik blijf het raar vinden, 35 ouder te noemenquote:Op maandag 11 januari 2010 10:53 schreef pessie het volgende:
De Algehele Moeheid in mn man's familie noem ik zo, omdat ze met hun 35 jaar geen energie meer hadden. Nu zijn de kinderen wat ouder en zijn de ooms dus 40+, maar de energie ontbreekt ze nog steeds. Mijn man heeft ook een jonge vader, en heeft dingen ondernomen als een fietstocht door Nederland in een paar dagen enzo, dingen die mn man echt zijn bijgebleven. De ooms van mn man hebben geen energie voor dit soort dingen terwijl ze toen ze jonger waren altijd zeiden het wel leuk te vinden activiteiten met hun eigen kids te ondernemen. Verder merk ik het ook aan hun eigen kinderen. Een oom heeft 2 zoons. De oudste is zo'n voorbeeldkindje, nooit druk altijd beleefd. De jongste is een echte robbedoes. Maar in plaats van dat ze de oudste wat actiever maken, willen beide ouders altijd iets gaan doen met de oudste, en zien ze beide de jongste niet zitten, omdat dat juist een actief kind is dat met zn vader wil stoeien, en ondernemen. Ik vind het jongste kind stiekem leuk. Hij is zo lekker actief, van het type komt-thuis-met-kletspoot.
Dat zegt Pessie toch ook, dat het gaat over de familie van haar man, die rond de leeftijd van 35 Algemene Moeheid vertoont, niet over alle mannen van 35 en ouder?quote:Op maandag 11 januari 2010 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
toch denk ik dat dat niet aan de leeftijd ligt, maar aan de personen. ik ken diverse oudere (ik blijf het raar vinden, 35 ouder te noemen) papa's die wel met kun kinderen (erg onstuimige jongens) ravotten en rennen, die toertochten schaatsen en looptochten meedoen.
Maar dan is het toch aan haar eigen man om te zorgen dat hij zelf niet zo is op die leeftijd? Dat is imo meer een keuze, dus kun je dat zelf ook in de hand houden.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:35 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Dat zegt Pessie toch ook, dat het gaat over de familie van haar man, die rond de leeftijd van 35 Algemene Moeheid vertoont, niet over alle mannen van 35 en ouder?
De ooms waren ontzettend actief tot ze 35 waren, toen stortten ze in. Dus het is niet echt een kwestie van "zelf iets aan doen" volgens mij.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dan is het toch aan haar eigen man om te zorgen dat hij zelf niet zo is op die leeftijd? Dat is imo meer een keuze, dus kun je dat zelf ook in de hand houden.
Ik vind helemaal niet dat je als je jong(er) bent niet aan kinderen moet beginnen, maar ik vind het een beetje raar om zoiets als reden mee te nemen, terwijl dat iets is dat je zelf in de hand hebt
Uiteraard neemt iedereen zijn bagage mee. Maar juist in het geval van 'issues' lijkt het me belangrijk je daar bewust van te zijn. En eigenlijk denk ik dat dat verder gaat dan alleen hetgeen jij zegt in deze quote:quote:Op maandag 11 januari 2010 09:32 schreef Lastpost het volgende:
Overigens lijkt het me toch ergens ook wel logisch/vanzelfsprekend dat je eigen ervaringen meeneemt en gebruikt bij het opvoeden van je eigen kind-to-be, of die ervaringen dan positief waren of negatief, dat lijkt me niet direct van doorslaggevend belang.
Maar goed, dit gaat wat offtopic.quote:En ik ben echt niet het type dat m'n kind tot z'n 16e alcoholvrij door het leven laat gaan, púur omdat m'n echte vader alcoholist was of maar klampachtig binnen probeer te houden omdat er teveel verleidingen buiten de deur zijn.
quote:Op maandag 11 januari 2010 14:49 schreef pessie het volgende:
[..]
De ooms waren ontzettend actief tot ze 35 waren, toen stortten ze in. Dus het is niet echt een kwestie van "zelf iets aan doen" volgens mij.
Ja, je moeder die er niets meer van bakte toen ze eenmaal oud was.quote:En het was 1 van de redenen om liefst voor ons 30ste een gezin te hebben. Natuurlijk spelen er ook veel andere dingen mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |