abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76214072
Ik ben nu 24 en zwanger. Of je jong gevonden wordt, hangt natuurlijk van veel dingen af; karakter, woonsituatie, cultuur, geloof, etc. Maar ik merk wel men dames van mijn leeftijd over 't algemeen toch erg jong vinden om moeder-in-spé te zijn. Dat strookt wel eens niet met mijn eigen beleving. Ik ben getrouwd, woon in een ruim huis, en heb echt wel het gevoel "toe" te zijn aan kinderen. Daar staat wel tegenover dat ik nog bezig ben aan mijn (2e) studie.

Het viel mij op dat er hier wel meer jonge moeders rondlopen en het leek me wel fijn om eens te horen hoe jullie dat doen. Waar loop je tegenaan als jonge moeder? Heb je wel eens het gevoel dat je je moet bewijzen? Hoe combineer je je moederschap met een eventuele studie? En, niet te vergeten, wat zijn juist de voordelen?
pi_76214129
Vind 24 nog wel meevallen. Daarentegen heb ik minder begrip voor moeders die jonger zijn dan 18
Denk gewoon dat je dan zelf nog teveel kind bent namelijk.
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  woensdag 30 december 2009 @ 11:32:25 #3
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_76214168
Vriendin van mij is net 23 geworden en volop bezig met zwanger worden. Heb niet het idee dat ze er minder geschikt voor is dan ik ben met m'n 34. Denk alleen dat je er op iedere leeftijdscategorie net weer iets anders mee omgaat...

Ik kan dus niet meepraten over het jong moeder zijn, maar lees graag mee
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_76215047
Ik meld me als jonge moeder zijnde! In mijn directe omgeving heb ik nooit het gevoel me te moeten bewijzen, daar weet immers iedereen van de hoed en de rand. Heel af en toe heb ik bij vreemden wel het idee dat ze denken dat mijn dochter een ongelukje was en dat was ze dus absoluut niet.
pi_76215219
Hier ook iemand die jong mama is! We hebben er bewust voor gekozen, maar binnen mijn vriends familie denken de meeste dat Lotte een ongelukje was. Ik merkte vooral op straat dat "men" mij te jong vond. Ik heb heel wat misprijzende blikken richting m'n dikke buik mogen ontvangen. Nu ik achter de kinderwagen loop is dat minder, want nu kan het ook nog het kind van een ander zijn...
Lotte!
Noah!
pi_76215449
hier ook een jonge moeder, al ben ik inmiddels 26 maar ik lijk geloof ik nogal jong..Als ik een wijntje koop moet ik iig mijn legitimatie laten zien
Maar die vooroordelen inderdaad Als je wat 'vlotter'bent , denkt men snel dat je ook losbandig bent en 'zomaar wat doet' terwijl ik er juist serieus mee bezig ben
  woensdag 30 december 2009 @ 12:09:01 #7
24188 Belana
kloon van belana
pi_76215478
ik denk wel eens dat ik er beter wat jonger aan had kunnen beginnen, dan had mijn lijf er misschien ook wat beter op gereageerd maargoed, toen ik 23 was had ik niet de situatie om aan kinderen te beginnen

Niks mis met jong moeder worden toch?
stormy waters...
sailin'
  woensdag 30 december 2009 @ 12:10:56 #8
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_76215550
Ik was (nog net) 24 toen we besloten dat een kind nu al wel welkom was. op mijn 25e is mijn oudste zoon geboren. (die is nu 10 ) En inderdaad! de brutaliteit van mensen! Was een ongelukje zeker?
blijkbaar gaat ieders biologische wekker op een ander tijdstip tikken. Of geeft er op een ander tijdstip gehoor aan. Wat mij betreft is voor alle opties wel wat te zeggen. Het is toch een heel persoonlijke keuze. En je moet ook maar in de gelegenheid zijn.
Persoonlijk vind ik het wel raar veruit de jongste te zijn tussen de moeders op het plein.(bij mijn oudste) bij mijn jongste die nu 5 is klopt het wel weer ongeveer.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 30 december 2009 @ 12:12:22 #9
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_76215616
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:09 schreef Belana het volgende:
ik denk wel eens dat ik er beter wat jonger aan had kunnen beginnen, dan had mijn lijf er misschien ook wat beter op gereageerd maargoed, toen ik 23 was had ik niet de situatie om aan kinderen te beginnen

Niks mis met jong moeder worden toch?
Nou ja, ik was dus 25 en had bekkeninstabiliteit. en énorme Striae Overflakkee (vanwege nog jong en dus sterk bindweefsel?? ) dus wat dat aangaat zegt het ook niks.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_76215734
Op je 24ste al een MILF?! Dat kan natuurlijk niet!
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 30 december 2009 @ 12:16:06 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_76215747
Dat je een "jonge moeder" gevonden wordt ligt ook (of beter: vooral) aan de tijdgeest, toen ik in 1991 op m'n 24ste zwanger werd en op m'n 25ste een kind kreeg was ik absoluut geen jonge moeder, het was was een hele normale leeftijd voor een eerste kind.

Voordeel: je bent fysiek op de beste leeftijd om een kind te krijgen.
Nadeel: je hebt misschien nog niet die "rust" die je over 10 jaar wel zou hebben.

Als jij vindt dat je er klaar voor bent zou ik me vooral niets aantrekken van wat anderen vinden, het is immers jouw leven, en je bent geen puber van 17 wiens leven volledig overhoop gegooid wordt.
En eerlijk gezegd is het wel gezellig als je gaat stappen en je eigen puber je vraagt wat wilt drinken
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 30 december 2009 @ 12:17:43 #12
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_76215801
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:15 schreef teknomist het volgende:
Op je 24ste al een MILF?! Dat kan natuurlijk niet!
Een MIDNLF dus.
pi_76216091
Loop je als jonge moeder niet tegen zo'n beetje dezelfde dingen aan als als niet jonge of oudere moeder? En dan heb ik het niet over de (voor)oordelen van anderen. En ook wat die (voor)oordelen betreft heb je daar als jonge moeder niet als enige last van, want ook over niet zo jonge of oudere moeder zijn er altijd voldoende vooroordelen. Het is heel normaal dat de hele wereld een mening heeft over wat een ander doet of niet doet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_76216182
Ik ben geen 'jonge moeder', ik werd op mijn 30e voor het eerst moeder. Maar ik heb wel iets te zeggen over het combineren van kind en studie .

Toen mijn oudste een jaar was, ben ik (weer) begonnen aan een studie. Daarbij werkte ik ook 24 uur per week. Tijdens mijn studie ben ik van de tweede zwanger geraakt en bevallen. De jongste is nu net een jaar en ik ben afgelopen zomer afgestudeerd. Het combineren van gezin, studie en werk ging best goed eigenlijk. Ik moet wel zeggen dat ik er niet mega veel tijd aan besteedde, vooral in de avonduren en dan nieteens elke avond.

Ik ben nu sinds deze maand weer aan een nieuwe studie begonnen, omdat ik dus best goede ervaringen heb.

Over het jong moeder worden, je kan niet iedere situatie met elkaar vergelijken. Ik ken jonge moeders die hun kind ieder weekend bij oma droppen om te gaan stappen, maar ook die er heel serieus mee omgaan. Ik had zelf wel iets eerder moeder willen worden, het heeft dan ook ruim anderhalf jaar geduurd voor ik zwanger was, maar niet heel veel eerder. So wie so had ik op mijn 24e een man waar ik geen kinderen mee wilde. Dat scheelt ook.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_76216227
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:12 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Nou ja, ik was dus 25 en had bekkeninstabiliteit. en énorme Striae Overflakkee (vanwege nog jong en dus sterk bindweefsel?? ) dus wat dat aangaat zegt het ook niks.
striae idd..net een landkaart hier
  woensdag 30 december 2009 @ 12:43:14 #16
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_76216669
Mijn dochter is geboren toen ik 25 was (inmiddels ben ik 26 )
Ik weet niet zo zeer of je nou tegen andere dingen aanloopt als "jonge" moeder...?

Stiae daarin tegen heb ik gelukkig niet aan de zwangerschap overgehouden terwijl ik echt een mega buik had!
  woensdag 30 december 2009 @ 12:45:29 #17
24188 Belana
kloon van belana
pi_76216739
quote:

[..]

mmm, weer een ilussie minder
Ik had altijd het idee dat het dan misschien allemaal wat makkelijker zou zijn gegaan, serieus.

Maar idd, de bruatliteit van mensen met die vragen, echt erg...
stormy waters...
sailin'
pi_76216862
quote:
[..]
pi_76217096
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:25 schreef miss_sly het volgende:
Loop je als jonge moeder niet tegen zo'n beetje dezelfde dingen aan als als niet jonge of oudere moeder? En dan heb ik het niet over de (voor)oordelen van anderen. En ook wat die (voor)oordelen betreft heb je daar als jonge moeder niet als enige last van, want ook over niet zo jonge of oudere moeder zijn er altijd voldoende vooroordelen. Het is heel normaal dat de hele wereld een mening heeft over wat een ander doet of niet doet.
Ik denk ook helemaal niet dat je als jonge moeder als enige last hebt van vooroordelen o.i.d. Ze zijn alleen vaak wel anders van inhoud.

Natuurlijk loop je op elke leeftijd tegen dingen aan, en die zullen wel deels overlappen, maar er zijn in mijn beleving toch wel dingen die typerend zijn voor jong moeder worden. Zoals, bijvoorbeeld, dat je nog studeert, net op de arbeidsmarkt bent, of (bijna) geen "lotgenoten" in je omgeving hebt.
pi_76217183
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:28 schreef She-Wolf het volgende:
Ik ben geen 'jonge moeder', ik werd op mijn 30e voor het eerst moeder. Maar ik heb wel iets te zeggen over het combineren van kind en studie .

Toen mijn oudste een jaar was, ben ik (weer) begonnen aan een studie. Daarbij werkte ik ook 24 uur per week. Tijdens mijn studie ben ik van de tweede zwanger geraakt en bevallen. De jongste is nu net een jaar en ik ben afgelopen zomer afgestudeerd. Het combineren van gezin, studie en werk ging best goed eigenlijk. Ik moet wel zeggen dat ik er niet mega veel tijd aan besteedde, vooral in de avonduren en dan nieteens elke avond.

Ik ben nu sinds deze maand weer aan een nieuwe studie begonnen, omdat ik dus best goede ervaringen heb.
Da's goed om te horen! Tegen de tijd dat onze kleine geboren wordt heb ik hopelijk alle colleges achter de rug. Ik heb alleen dan mijn stage nog voor me. Valt op zich dus mee. Ik vraag me alleen wel eens af hoe het zal gaan als ik moet solliciteren (voor stage, maar ook voor een baan) met een dikke buik...
pi_76217297
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:43 schreef Fruppel het volgende:
Mijn dochter is geboren toen ik 25 was (inmiddels ben ik 26 )
Ik weet niet zo zeer of je nou tegen andere dingen aanloopt als "jonge" moeder...?

Stiae daarin tegen heb ik gelukkig niet aan de zwangerschap overgehouden terwijl ik echt een mega buik had!
ghe, ik dacht dat je veel ouder was
pi_76217928
Grappig, ik ben zelf 27 en krijg binnenkort mijn eerste kindje. Op werk voel ik me soms echt alsof ik way ahead ben omdat ik in de ICT werk en veel jongens om me heen heb die nog aan het daten zijn of net een serieuze relatie hebben. Aan de andere kant zijn veel van onze vrienden getrouwde stellen van dezelfde leeftijd die ook net met kinderen bezig zijn. Het is dus echt maar net in welke context je het zet.
Vind mezelf soms net een piepkuiken terwijl mijn ouders en schoonouders al een volledig gezin hadden op mijn leeftijd.

Als ik wel eens tijdschriften lees over zwangerschap of moederschap dan vind ik die dames er altijd zo veel ouder uitzien dan ze zijn
pi_76218037
Mijn vriendin is bevallen toen ze net 1 week 24 was. Dus 23 tijdens zwangerschap. Je hoort wel een mensen zeggen dat ze het erg jong vinden en dat ze eerst cariere willen maken.

Mijn vriendin wil dit graag omdraaien, eerst kleintjes...en wat later een carriere. Reken maar eens uit. Als onze jongste 10 is, is zij pas 34 ..... en dat terwijl er ook mensen zijn die op hun 34 pas aan een eerste beginnen.

De verloskundige zei: 'Een verstandige meid krijgt haar kind op tijd' .

Ik ben zelf overigens 28, we wonen 3 jaar samen en hebben beiden een vaste baan en koophuis.

Het voelde gewoon goed zo, dat is nog het belangrijkste

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2009 13:25:38 ]
  woensdag 30 december 2009 @ 13:53:22 #24
259489 mama_papa
Papa en Mama van Tessa
pi_76219414
Ik ben 20 en verwacht binnenkort mn eerste kindje
Krijg wel vaak rare blikken naar me buik gericht en 1 keer iemand die vroeg of het wel gewenst was, maar verder vind ik het allemaal wel meevallen.
Ik trek het me eigenlijk ook niet echt aan, zolang ik gelukkig ben is het prima, maakt mij niet uit wat andere ervan denken
Mn familie en vrienden hebben het allemaal goed opgevangen, dat is het belangrijkste!
05-02-2010 00:58 is onze dochter Tessa geboren!!!
26-05-2010 gaan we trouwen!!!!!!!
  woensdag 30 december 2009 @ 14:00:01 #25
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_76219597
Ben geen echte jonge moeder, was net 26 toen ik zwanger werd, maar ik zie er wel erg jong uit.
Twee jaar geleden, in de kerstvakantie, vroeg iemand nog hoe het ging met mij op school. (High school welteverstaan) Ze was helemaal perplexed toen ik vertelde dat ik al een master had, en getrouwd was... Dit is een beetje de trend, maar vanwege mijn kleding denkt 'men' vaak dat ik een Arabische achtergrond heb, en dan is jong moeder worden opeens heel gewoon. (Ik heb een schoonzus die met 43 al oma is van 2 kleinkinderen van 1 dochter)

Ik studeer wel, online, nu want hier werk vinden was erg moeilijk. Ik ben geemigreerd naar Canada toen ik 25 was, net afgestudeerd, maar ik heb hier nooit een baan 'op mijn niveau' kunnen krijgen, dus ben nu maar weer gaan studeren, en ik heb anderhalf jaar chocolaatjes verkocht..... Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat, als mijn zwangerschapsverlof, hoop dan wel te kunnen werken (en genoeg te verdienen om kinderopvang te betalen, wat betekent dat dat chocolaatjes verkopen geen optie is), maar ik zie voorlopig geen mogelijkheid daartoe.

Alhoewel ik dus niet helemaal een jonge moeder ben, vind ik het soms wel lastig omdat ik in mijn hoofd al jaren 18 ben. Beetje onzeker, luister nog veel naar mijn moeder, en voel me soms net de babysitter.... Maar denk dat ik daar vanzelf wel overheen groei, moet wel denk ik HOOP ik
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_76219922
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:53 schreef mama_papa het volgende:
Ik ben 20 en verwacht binnenkort mn eerste kindje
Krijg wel vaak rare blikken naar me buik gericht en 1 keer iemand die vroeg of het wel gewenst was, maar verder vind ik het allemaal wel meevallen.
Ik trek het me eigenlijk ook niet echt aan, zolang ik gelukkig ben is het prima, maakt mij niet uit wat andere ervan denken
Mn familie en vrienden hebben het allemaal goed opgevangen, dat is het belangrijkste!
Mee eens, hoor!
Mag k vragen wat jij doe qua studie of werk?
pi_76219994
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef Basboussa het volgende:
Ben geen echte jonge moeder, was net 26 toen ik zwanger werd, maar ik zie er wel erg jong uit.
Heheh, same here. Mensen schatten me vrijwel altijd een paar jaar jonger. Vinniknieleuk maar ach, wat doe je eraan, he?
pi_76220107
Ik was 22 toen ik bewust zwanger werd van mijn zoontje en ik moet zeggen dat ik helemaal geen last heb gehad van vooroordelen. Woonde toen al samen, had een baan en we wilden het graag (mijn vriend is wel een stukkie ouder). Ik was 23 toen mijn zoontje werd geboren.

We zijn nu bijna 5 jaar verder en nu ik terugkijk, had ik wellicht beter nog kunnen wachten. Er komt echt zoveel op je af bij het ouderschap. Maar heb er geen spijt van en vind het leuk dat ik op die leeftijd moeder ben geworden.

Maar mensen hebben altijd wel wat te oordelen, of je nu jong aan kinderen begint of als je iets ouder bent.
pi_76220349
Ik ben nu 25, Lieuwe is geboren toen ik 24 was. Er is me wel eens gevraagd of de zwangerschap gepland was maar daar bleef het eigenlijk wel bij. Ik studeer nog, op dit moment loop ik stage. Ik denk niet dat dat moeilijker te combineren is met een kind dan een baan eigenlijk. Tot en met 40 weken zwangerschap heb ik doorgestudeerd, de dag voordat Lieuwe geboren was had ik nog een tentamen. Men vond dat wel een beetje idioot maar ik vond het prettig om wat te doen te hebben. Die zwangerschapsweken kropen voor mijn gevoel echt tergend langzaam voorbij.
Ik heb altijd jong moeder willen worden, gelukkig waren de omstandigheden daar ook min of meer naar en ik vind het heel leuk. Mijn zwangerschap was er een uit het boekje, ik heb een redelijk makkelijke bevalling gehad en het herstel ging ook heel voorspoedig.
  woensdag 30 december 2009 @ 14:25:11 #30
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_76220643
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef Cantare het volgende:

[..]

Heheh, same here. Mensen schatten me vrijwel altijd een paar jaar jonger. Vinniknieleuk maar ach, wat doe je eraan, he?
Denk altijd maar, als ik straks 40 ben, dan lijk ik net 34...

Bij mij ligt het denk ik ook aan het feit dat ik totaal geen make up draag... Nooit gedaan, begrijp het niet denk ik, dan zie je er al vaak wat jonger uit.
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
  woensdag 30 december 2009 @ 14:33:49 #31
259489 mama_papa
Papa en Mama van Tessa
pi_76221058
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:08 schreef Cantare het volgende:

[..]

Mee eens, hoor!
Mag k vragen wat jij doe qua studie of werk?
Dat mag
Ik was tot de dag van vandaag fulltime gastouder (in mijn huis oppassen op kindjes van 0 tot 4 jaar) Vandaag van mn VK te horen gekregen dat ik per direct moet stoppen, dus op dit moment doe ik niks
05-02-2010 00:58 is onze dochter Tessa geboren!!!
26-05-2010 gaan we trouwen!!!!!!!
pi_76221250
Ik was 18 toen ik zwanger raakte en 19 toen ik mijn zoontje kreeg. (ik ben nu 22)
Ik ken niet zoveel moeders, dus ik vind het wel moeilijk om mezelf te vergelijken met een oudere moeder.

Een nadeel van jong een kind krijgen is dat als je net als ik op echte jonge leeftijd een kind krijgt, dan is het toch best moeilijk om met het leven door te gaan wat je voor ogen had. Om bijvoorbeeld toch te gaan studeren. Maar ik kan me voorstellen dat het voor oudere moeders net zo kan zijn, maar dan bijvoorbeeld met carriere maken.
Ik heb mijn school afgemaakt en ben gaan studeren en tot nu toe gaat dat prima. Ik denk wel dat het afhankelijk is van wat voor soort moeder je wil zijn. Ik ben niet het type thuisblijfmoeder. Ik wil er graag wat naast doen. Als je het moeilijk vind om veel weg te zijn van je kindje, dan wordt het lastiger.

En verder..
Toen ik zwanger was waren het vooral vooroordelen van anderen waar ik tegenaan liep. Dat ik als jonge moeder de zorg toch wel aan mijn ouders zou overlaten en verder zou gaan met mijn leven. Dat ik een niet-opgevoed kind zou krijgen en dat ik in de bijstand terecht zou komen. Dat soort dingen
Na de zwangerschap vooral veel blikken/opmerkingen van andere mensen als ik alleen met mijn zoontje op straat liep. Zodra mijn vriend erbij liep was er niets aan de hand. Dat vond ik wel vervelend.
Waar ik nog meer tegenaan liep was mijn eigen gevoel en onzekerheid. Ik heb wel een sterke neiging gehad om mezelf te moeten/willen bewijzen. Angst om tekort te schieten.
Inmiddels ben ik dit gevoel wel grotendeels kwijt.
Wat ik op dit moment vervelend vind is dat ik geen aansluiting kan vinden bij de oudere moeders, zoals bijvoorbeeld op het kinderdagverblijf van mijn zoontje. Alsof ik mensen toch onbewust afschrik.

En een 'voordeel'...
Mijn vriendinnen zeggen altijd: jij hebt alles al!
Ik vind het voor mezelf wel een voordeel om nu al een kind te hebben. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar het voelt goed. Ik denk gewoon niet dat als ik 5 jaar later een kind had gekregen, ik dan minder gelukkig zou zijn of beter voor hem had kunnen zorgen.
pi_76222537
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:54 schreef Cantare het volgende:

[..]

Ik denk ook helemaal niet dat je als jonge moeder als enige last hebt van vooroordelen o.i.d. Ze zijn alleen vaak wel anders van inhoud.

Natuurlijk loop je op elke leeftijd tegen dingen aan, en die zullen wel deels overlappen, maar er zijn in mijn beleving toch wel dingen die typerend zijn voor jong moeder worden. Zoals, bijvoorbeeld, dat je nog studeert, net op de arbeidsmarkt bent, of (bijna) geen "lotgenoten" in je omgeving hebt.
Zoals je zelf al gemekrt hebt aan de post van She-Wolf zijn er ook oudere moeders die (weer) studeren. Op de arbeidsmarkt is het tegenwoordig ook niet meer standaard om 40 jaar bij dezelfde werkgever te zitten, dus dat een (aanstaande) moeder (weer) op de arbeidsmarkt actief is, is op verschillende leeftijden het geval, denk ik. En wat betreft 'lotgenoten', ben je dan voornamelijk op zoek naar andere jonge vrouwen of andere vrouwen die ook moeder zijn?

Grappig vind ik namelijk dat je de jonge moeder door zo een topic zelf weer in een bepaald hokje zet, terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 30 december 2009 @ 15:12:29 #34
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_76222697
ik was 25 toen eli geboren is. met 27 dus 2 kids.

en ja, ik heb wel opmerkingen gehad. past toch niet in het standaard model inmiddels, geloof ik. hoogopgeleid en zo, tsja, dan "moet" je eerst carrière maken. ik niet. ik wil eerst kinderen, en dan komt die carrière wel. of niet. kmerk het wel.

maar ja,met 23 trouwen was dus wel echt vroeg volgens de mensen.

maar ik ben ook eerlijk naar die mensen die dan vragen. het trouwen was deels ingegeven voor geloof, maar het jong kinderen krijgen was voor mij vnl biologisch. stel nou, ik ga eerst voor een carriere en kom op mn 33e erachter dat het niet vanzelf gaat? als je in het begin de kindertijd hebt, kan je daarna ongestoord door,en kan ik langer van mijn kinderen genieten.

maar ja,som gaat het niet,is de mogelijkheid er niet. de keuze heb je niet altijd...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_76224023
Ik ben nu 25 en wil graag binnenkort aan een kindje beginnen (klinkt dat stom zeg). Liefst jong, bewust (al is 25 niet direct jong, eigenlijk heel normaal, maar in mijn omgeving (veel hoogopgeleiden die veelal eerst carriere willen maken) wordt het toch als jong gezien). Ik studeer dan waarschijnlijk nog, en ik heb binnenkort hopelijk een 50% baan. Zodra ik een half jaar een baan heb, krijg ik zowat een jaar zwangerschapsverlof, dus dat is het wachten wel waard.

Mijn reden om jong te beginnen is onder andere dat mijn ouders dat niet gedaan hebben. Zij waren laat met kinderen, om eerst een poos samen te zijn en zich daarna 100% op de kinderen te kunnen storten. Nu was ik op mijn 24e al wees. Ik wil graag jong kinderen, zodat ik er zolang mogelijk voor ze kan zijn en ik zo lang mogelijk van ze kan genieten. En uiteraard omdat ik denk dat we er nu klaar voor zijn, en er gewoon erg veel zin in hebben. We wonen in een land waar kinderopvang en dergelijke supergoed geregeld zijn (Noorwegen). Het is hier dus goed mogelijk om door te studeren terwijl je een kind hebt, en dat staat me wel aan eigenlijk (op de campus zijn verscheidene creches). Tijdens je studie (mijn studie iig) ben je erg flexibel en dat lijkt me bijzonder prettig met een kind. Geen fulltime baan die in je nek hijgt.

Wat grof overigens dat er gevraagd wordt aan mensen of het een ongelukje was... En wat dan nog, er lopen zat gelukkige ongelukjes rond... Ik zou me niet in kunnen houden en echt een grof antwoord terug geven.
pi_76224821
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:12 schreef DaviniaHR het volgende:
ik was 25 toen eli geboren is. met 27 dus 2 kids.

en ja, ik heb wel opmerkingen gehad. past toch niet in het standaard model inmiddels, geloof ik. hoogopgeleid en zo, tsja, dan "moet" je eerst carrière maken. ik niet. ik wil eerst kinderen, en dan komt die carrière wel. of niet. kmerk het wel.

maar ja,met 23 trouwen was dus wel echt vroeg volgens de mensen.

maar ik ben ook eerlijk naar die mensen die dan vragen. het trouwen was deels ingegeven voor geloof, maar het jong kinderen krijgen was voor mij vnl biologisch. stel nou, ik ga eerst voor een carriere en kom op mn 33e erachter dat het niet vanzelf gaat? als je in het begin de kindertijd hebt, kan je daarna ongestoord door,en kan ik langer van mijn kinderen genieten.

maar ja,som gaat het niet,is de mogelijkheid er niet. de keuze heb je niet altijd...
Dat lijkt op mijn verhaal

Ik vind mezelf geen jonge moeder, maar dat komt meer omdat mijn moeder mij (bewust, heel erg gepland) kreeg toen ze 21 was, ik vind mezelf dus eerder gewoon normaal qua leeftijd. Maar als ik eerlijk ben en om me heen kijk dan zie ik wel dat ik blijkbaar wel jong ben. Zéker met een academische achtergrond is het blijkbaar absurd om voor je 30e en bovenaal vóór je "cariere" aan kinderen te beginnen. Idioot vind ik persoonlijk want een ieder moet gewoon doen wat hij wil. Ik was enorm "toe" aan kinderen dus zijn we eraan begonnen. Niet anders dan dat, er zit geen diepere gedachte achter.

Iedereen in mn omgeving lijkt te denken dat Amélie een ongelukje was, behalve mijn ouders. Waarschijnlijk omdat mijn moeder weet hoe erg je kunt rammelen ook als je 21 bent, en hoe gepland een kind kan zijn als je jonger bent. De rest neemt het van ons aan dat ze gepland zijn maar achteraf hoor ik dan verhalen "jaja, zou ik ook zeggen...".
Tsja. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet. Wat Linda al zegt ja, de blikken naar mijn buik waren op het idiote af, en dat valt nu achter de kinderwagen weer wat meer mee, men schijnt te denken dat ik oppas

Voor wat het studeren betreft, ik studeer ook nog en werk daarnaast.
Ik kan je erg aanraden om alles nu in het begin van je studie goed bij te houden en zelfs waar mogelijk vooruit te werken. Hang maar even flink de nerd uit en ga er even flink tegenaan. Als ik dat had gedaan had ik nu geen vak over hoeven doen Tegen de tijd dat ik meer in de richting van de 30 weken zwangerschap kwam waren mijn prioriteiten onbewust totaal verschoven. Ik was meer bezig met de staat van de kinderkamer dan met mn opdrachten en dat schiet niet op. Je hoofd en lijf zijn gewoon volledig gericht op het krijgen van een kindje. Als je zorgt dat je tegen de laatste 10 weken van je zwangerschap niet zoveel meer hebt om echt op te studeren dan scheelt dat enorm.
Verder zou ik je adviseren om je studie-coördinator in te lichten en/of de examencommissie. Wellicht heb je het helemaal niet nodig maar het kan goed zijn dat zij iets voor je kunnen betekenen in de toekomst. Misschien krijg je wel vrijstelling van bepaalde aanwezigheidsplichten. Of wellicht mag je een tentamen overdoen als daar redenen voor zijn.
Ik persoonlijk had een slechte 20 weken echo uitslag en werd daarvoor door verwezen naar het ziekenhuis. Uiteindelijk heeft dat me zoveel kopzorgen bezorgd dat studeren nauwelijks ging. Na overleg met de studiecoördinator bleek er veel mogelijk om toch mn vakken te behalen.

heel verhaal weer
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_76225031
Ik ben op mijn 24ste zwanger geraakt en op mijn 25ste bevallen van Timo en inmiddels ben ik bijna 26 maar ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik een jonge moeder ben of jong getrouwd ben... Ondanks dat ik er een stuk jonger uitzie dan ik ben heb ik eigenlijk ook nooit opmerkingen gehad, maar dat is misschien wel omdat ik duidelijk aan iedereen laat blijken dat ik vind dat ik best laat was met een eerste kindje.. Ik vind begin 20 een hele normale leeftijd om moeder te worden en echt jonge moeders zijn volgens mij onder de 20.. En dan nog, leeftijd zegt zo weinig..

Wat me wel heel erg opviel, toen mijn zus een dochtertje had gekregen was ik een jaar of 17 en ik leek een jaar of 15.. Toen zat ik een keer buiten in het zonnetje met haar op schoot terwijl mn zus even ergens binnen was en iedereen keek me enorm afkeurend aan.
pi_76225083
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:43 schreef Pyttpytt het volgende:

---

Wat grof overigens dat er gevraagd wordt aan mensen of het een ongelukje was... En wat dan nog, er lopen zat gelukkige ongelukjes rond... Ik zou me niet in kunnen houden en echt een grof antwoord terug geven.
Zodra je zwanger bent en ook zodra je bevallen bent lijken mensen een bepaalde soort sociale gêne totaal voorbij te zijn. Ineens kan er van alles gevraagd worden wat je normaal niet in je hoofd zou halen om te vragen.

Inderdaad, wat dan nog, als hij/zij een "foutje" zou zijn. Ik was dan gepland en bewust zwanger, mijn klasgenootje was tegelijk zwanger en dat was wel een "ongelukje". Het feit dat haar zwangerschap niet gepland was neemt niet weg dat zij wel heel bewust en vol overtuiging en liefde voor haar kind gekózen heeft. Net zo goed als ik dat heb gedaan.
En daarnaast komen 'foutjes' boven de 30 ook voor, dat lijken mensen nog wel eens te vergeten ofzo
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_76225351
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:59 schreef huuphuup het volgende:

[..]
Verder zou ik je adviseren om je studie-coördinator in te lichten en/of de examencommissie. Wellicht heb je het helemaal niet nodig maar het kan goed zijn dat zij iets voor je kunnen betekenen in de toekomst. Misschien krijg je wel vrijstelling van bepaalde aanwezigheidsplichten. Of wellicht mag je een tentamen overdoen als daar redenen voor zijn.
Ik breek anders ff in als studiebegeleider

Wij geven aan zwangere studenten een aantal bijzondere faciliteiten, bijvoorbeeld:
- mogelijkheid om in overleg met docenten examens te verplaatsen (binnen en buiten examenperiodes of naar andere examenperiodes)
- geen verplichte aanwezigheid tijdens colleges tot 14 weken na de bevalling (komt overeen met het zwangerschapsverlof voor mensen die aan het werk zijn)
- eventueel vervangende opdracht bij groepswerken (hangt af van situatie)

Sommige opdrachten moeten uiteraard wel nog steeds gemaakt worden, maar ook daar kunnen regelingen voor getroffen worden (bv andere inleverdata, andere manieren om taken in te dienen, ...).

Om het statuut aan te vragen moeten studenten altijd bij mij passeren en dan bekijken we elke situatie afzonderlijk.

Het voordeel is ook nog eens dat ik trajectbegeleider ben en op die manier secretaris ben van examencommissie. Is dit ook onmiddellijk opgelost
pi_76225841
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:14 schreef leonieke het volgende:

[..]

Ik breek anders ff in als studiebegeleider

Wij geven aan zwangere studenten een aantal bijzondere faciliteiten, bijvoorbeeld:
- mogelijkheid om in overleg met docenten examens te verplaatsen (binnen en buiten examenperiodes of naar andere examenperiodes)
- geen verplichte aanwezigheid tijdens colleges tot 14 weken na de bevalling (komt overeen met het zwangerschapsverlof voor mensen die aan het werk zijn)
- eventueel vervangende opdracht bij groepswerken (hangt af van situatie)

Sommige opdrachten moeten uiteraard wel nog steeds gemaakt worden, maar ook daar kunnen regelingen voor getroffen worden (bv andere inleverdata, andere manieren om taken in te dienen, ...).

Om het statuut aan te vragen moeten studenten altijd bij mij passeren en dan bekijken we elke situatie afzonderlijk.

Het voordeel is ook nog eens dat ik trajectbegeleider ben en op die manier secretaris ben van examencommissie. Is dit ook onmiddellijk opgelost
Was dat in Nederland ook maar zo goed geregeld
Als student heb je in Nederland dus geen recht op verlof en ook niet op een regeling die overeen komt met verlof zoals jij omschrijft. Was het maar zo. Hier is niets vastgelegd en ben je in principe gewoon aangewezen op de coulance van de betreffende docent, erg jammer vind ik dat.

Maar desalniettemin goed dat je het zegt
het loont altijd om gewoon even langs te gaan en te zien wat de mogelijkheden zijn.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  woensdag 30 december 2009 @ 16:34:09 #41
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_76226147
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:05 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Zodra je zwanger bent en ook zodra je bevallen bent lijken mensen een bepaalde soort sociale gêne totaal voorbij te zijn. Ineens kan er van alles gevraagd worden wat je normaal niet in je hoofd zou halen om te vragen.

Inderdaad, wat dan nog, als hij/zij een "foutje" zou zijn. Ik was dan gepland en bewust zwanger, mijn klasgenootje was tegelijk zwanger en dat was wel een "ongelukje". Het feit dat haar zwangerschap niet gepland was neemt niet weg dat zij wel heel bewust en vol overtuiging en liefde voor haar kind gekózen heeft. Net zo goed als ik dat heb gedaan.
En daarnaast komen 'foutjes' boven de 30 ook voor, dat lijken mensen nog wel eens te vergeten ofzo
Dat soort vragen/opmerkingen krijgen de meeste zwangeren wel naar hun hoofd geslingerd hoor. Dat geldt niet alleen voor jonge moeders. Als zwangere vrouw ben je publiek bezit en mag iedereen overal wat van vinden.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_76226189
en aan je willen zitten
  woensdag 30 december 2009 @ 16:36:18 #43
3142 m@x
pi_76226225
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:35 schreef Kleurdoos het volgende:
en aan je willen zitten
En het liefst zelfs nog je shirt willen optillen zodat ze met hun vieze handen aan je blote buik kunnen voelen. Ieuw
pi_76226228
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:34 schreef m@x het volgende:

[..]

Dat soort vragen/opmerkingen krijgen de meeste zwangeren wel naar hun hoofd geslingerd hoor. Dat geldt niet alleen voor jonge moeders. Als zwangere vrouw ben je publiek bezit en mag iedereen overal wat van vinden.
ik bedoelde het ook vooral algemeen inderdaad, niet alleen als je jong bent
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_76226253
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:36 schreef m@x het volgende:

[..]

En het liefst zelfs nog je shirt willen optillen zodat ze met hun vieze handen aan je blote buik kunnen voelen. Ieuw
gatverdamme
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_76226353
of met hun oor op je buik luisteren
wtf..wat denkt men in hemelsnaam te horen?
  woensdag 30 december 2009 @ 16:44:06 #47
3142 m@x
pi_76226526
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:39 schreef Kleurdoos het volgende:
of met hun oor op je buik luisteren
wtf..wat denkt men in hemelsnaam te horen?
"GA MET JE GORE OOR VAN MIJN MOEDERS BUIK AF GRIEZEL!"

Zoiets?
pi_76226663
zou je dan eigenlijk als ringtone in moeten stellen en dan snel afspelen
pi_76226761
Ik denk ik zoek gelijk even op hoe het hier werkt.

Ik krijg als student min of meer gelijk verlof als een werkende, met het recht om examens te verplaatsen 6 weken voor en na de geboorte. Je mag dus ook doorstuderten als je wil, je hoeft niet per se te stoppen, er kan dus van alles verschoven worden, mits je het aanvraagt. Mocht je toch een vak af moeten breken, kan je het later inhalen. Zolang je collegegeld betaalt (50 euro per semester ) mag je gewoon gebruik blijven maken van allerlei studentvoorzieningen. (even heel snel gelezen). Klinkt als goed geregeld dus!

En Huup, ik had hier in OUD inderdaad al vaker gemerkt dat aan zwangere vrouwen ineens de raarsre en intiemste dingen gevraagd kan worden, of medegedeeld. Echt te gek voor woorden eigenlijk, alsof je ineens algemeen goed bent ofzo. Ik vraag me af of ik dan vriendelijk kan blijven, maargoed, ze bedoelen het vast goed, prent ik mezelf altijd maar in
pi_76226772
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:27 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Was dat in Nederland ook maar zo goed geregeld
Als student heb je in Nederland dus geen recht op verlof en ook niet op een regeling die overeen komt met verlof zoals jij omschrijft. Was het maar zo. Hier is niets vastgelegd en ben je in principe gewoon aangewezen op de coulance van de betreffende docent, erg jammer vind ik dat.

Maar desalniettemin goed dat je het zegt
het loont altijd om gewoon even langs te gaan en te zien wat de mogelijkheden zijn.
Dat komt natuurlijk omdat ik daar als studiebegeleider nogal achter zit Die faciliteiten leg ik voor aan docenten en ze weten eigenlijk wel dat er niet veel over te discussiëren valt Het is ook niet overal in België dat je dat krijgt
Maar idd, vragen staat vrij, lijkt me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')