Tuurlijk, maar dit wordt meestal een complete chaos & ruzie tussen Apple en PC fans.quote:Op zondag 13 december 2009 08:40 schreef amigez het volgende:
[..]
???? mag je hier niet meer om advies vragen???
quote:erg leuk dat plaatje met vergelijkingen, maar zet eens vergelijkbare laptops naast elkaar dan.. want dit gaat nergens over natuurlijk qua verschillen.
Gutgutgut, de mensen met een plaat voor hun kop zijn ook alweer gearriveerd. De verschillen zijn niet noemenswaardig. Onder de streep betaal je ongeveer 1.500$ voor een stylische behuizing en voor het apple tekentje.quote:Afvoerput. Erg mooie vergelijking. Met als enige overeenkomst tussen de 2 laptops de schermgrootte. Verder is de mac beter in elk punt. En in heel wat niet genoemde punten.
Vraag is alleen of je daarvoor die meerprijs wilt betalen.
Niet dan? De apple heeft hogere resolutie, snellere processor, led display, verlicht toetsenbord, dunner, veel langere accu, lichter. Daar betaal je natuurlijk voor.quote:Op zondag 13 december 2009 09:54 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
[..]
Gutgutgut, de mensen met een plaat voor hun kop zijn ook alweer gearriveerd. De verschillen zijn niet noemenswaardig. Onder de streep betaal je ongeveer 1.500$ voor een stylische behuizing en voor het apple tekentje.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
Vaak aan drivers.quote:Op zondag 13 december 2009 10:09 schreef Plantagehouder het volgende:
Het argument dat een mac minder vaak vastloopt snap ik niet.
Hoevaak loopt een gemiddelde pc dan vast?
Waaraan ligt dit?
Waarom heeft de mac hier minder last van?
Niet waar.quote:Op zondag 13 december 2009 11:07 schreef zovty het volgende:
Ik heb half jaartje geleden een mac gekocht en no fucking way dat ik ooit nog terug ga naar windows. Ik ga nog liever dood.
Zou ik ook zeggen als ik net een klein kapitaal aan een computer had uitgegeven.quote:Op zondag 13 december 2009 11:07 schreef zovty het volgende:
Ik heb half jaartje geleden een mac gekocht en no fucking way dat ik ooit nog terug ga naar windows. Ik ga nog liever dood.
Rot toch op met je ubuntuquote:Op zondag 13 december 2009 11:14 schreef Bill_E het volgende:
Toch raar dat ik me niet kan herinneren dat mijn Windows vast liep.
Even als mijn Ubuntu die loopt ook nooit vast.
Het enige dat ik positef vind van de Mac is dat het linux gebaseerd is.. Alleen hoor je normaal gezien voor linux niets te betalen
Niet Linux-gebaseerd, maar Unix-gebaseerd... en daar betaal(de) je normaal wel voor.quote:Op zondag 13 december 2009 11:14 schreef Bill_E het volgende:
Toch raar dat ik me niet kan herinneren dat mijn Windows vast liep.
Even als mijn Ubuntu die loopt ook nooit vast.
Het enige dat ik positef vind van de Mac is dat het linux gebaseerd is.. Alleen hoor je normaal gezien voor linux niets te betalen
Butthurt?quote:
Ik heb nog gekeken voor een vergelijkbare windowsmachine maar die kwam bij zowel Dell als HP duurder uit. I kidd you not.quote:Op zondag 13 december 2009 11:15 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik net een klein kapitaal aan een computer had uitgegeven.
Dan heb je ook weer de kutmerken gekozen.quote:Op zondag 13 december 2009 11:18 schreef zovty het volgende:
[..]
Ik heb nog gekeken voor een vergelijkbare windowsmachine maar die kwam bij zowel Dell als HP duurder uit. I kidd you not.
Dat heb ik weerquote:Op zondag 13 december 2009 11:20 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Dan heb je ook weer de kutmerken gekozen.
Klok, klepel. http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X#Historyquote:Op zondag 13 december 2009 11:14 schreef Bill_E het volgende:
[...]
Je kunt beter profiteren van ieders goedgeefsheid zonder zelf iets terug te geven. Dat is ook de reden dat linux steeds meer momentum krijgt.quote:Op zondag 13 december 2009 11:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Klok, klepel. http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X#History
Verder vind ik het niet raar om te betalen voor een programma waar honderden programmeurs jaren aan gewerkt hebben. Zij moeten toch ook eten?
Tegenwoordig vrijwel nietquote:Op zondag 13 december 2009 10:09 schreef Plantagehouder het volgende:
Het argument dat een mac minder vaak vastloopt snap ik niet.
Hoevaak loopt een gemiddelde pc dan vast?
Dit lag aan een heel slecht ontworpen OS. Nou is win32 nog steeds een teringzooi (en win64 ook) maar het OS zelf lijkt ondertussen wel redelijk stabiel.quote:Waaraan ligt dit?
Wel een goed ontworpen OS.quote:Waarom heeft de mac hier minder last van?
Ligt meer aan de afscherming van de OS. Windows 95 kon je tot op kernel mode benadern met drivers. Brakke drivers van even brakke bedrijven verpesten daar mee het OS en kregen daar mee de bekende BSOD.quote:Op zondag 13 december 2009 11:25 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Tegenwoordig vrijwel niet
[..]
Dit lag aan een heel slecht ontworpen OS. Nou is win32 nog steeds een teringzooi (en win64 ook) maar het OS zelf lijkt ondertussen wel redelijk stabiel.
[..]
Wel een goed ontworpen OS.
Dat kan met vrijwel elk OS, vrijwel alle drivers draaien bij de mainstream OSen in ring 0, alhoewel je wel een paar dingen kan vanuit userspace op de Mac en Windows heeft vanaf Vista UMDF. Beide zijn nogal beperkt.quote:Op zondag 13 december 2009 11:32 schreef Adames het volgende:
[..]
Ligt meer aan de afscherming van de OS. Windows 95 kon je tot op kernel mode benadern met drivers.
Ook bij Vista draaien vrijwel alle drivers in kernelspace, er zijn maar een paar dingen die via UMDF aan te spreken zijn. Uit de UMDF FAQ:quote:
Brakke drivers van even brakke bedrijven verpesten daar mee het OS en kregen daar mee de bekende BSOD.
Bij win XP is dat verbeterd, maar zaten ze nog steeds in kernel mode. Sinds win Vista draaien drivers in user mode, wat ook de reden is dat je niet meer je pc opnieuw hoeft op te starten na updaten driver.
MacOSX werkt op een vergelijkbare manier.quote:A user-mode driver cannot directly access hardware or use kernel-mode resources. For example, it cannot perform direct memory access (DMA), handle interrupts, or allocate memory from nonpaged pool. (...) The majority of drivers for input, display, and most network and storage devices cannot be migrated to user mode because they have kernel-mode clients.
quote:macbook
- de DVD-drive leest niet meer zo lekker. Bekend probleem bij apple macbooks.
- in Snow Leopard geeft hij aan dat de accu onderhoud vereist. Ook weer een bekend 'probleem'.
Ofwel macs zijn perfect, defecten bestaan niet, dat zijn features.quote:en een macbook pro
Achterkant laptop zijn wel gebruikssporen van warmte (eigenschap van macbook's...)
ja een mac is gewoon een pc, en ja een mac kan gewoon stuk, net als iedere andere computer, sterker nog, de kans dat een asus of een sony notebook kapot gaat is nog een stuk kleiner, dat hebben verschillende onafhankelijke testen uitgewezen, feit is ook dat die merken standaard al 2 jaar fabrieksgarantie leveren, dat scheelt al weer een hoop gezeik bij de leverancier als hij dan toch kapot zou zijn.quote:personal computer
–noun
a microcomputer designed for individual use, as by a person in an office or at home or school, for such applications as word processing, data management, financial analysis, or computer games. Abbreviation: PC
Origin:
1975–80
had ie maar niet zo'n stom topic moeten openen waarom ie het verschil tussen een appel en een pc wilt weten.quote:Op zondag 13 december 2009 11:28 schreef Prutzenberg het volgende:
En ondertussen wordt TS niet veel wijzer...
De reden voor mij om een Mac te kopen is OS X. Daarnaast is het natuurlijk een mooie bijkomstigheid dat Mac's relatief goedkoop zijn.quote:Op zondag 13 december 2009 11:58 schreef MrSkyline het volgende:
(...)
Als je dus iets te compenseren hebt, of modebewust wilt over komen dan koop je een mac.
voor de so called "kwaliteit" hoef je het iig niet te doen.
(...)
Jij snapt hetquote:Op zondag 13 december 2009 12:09 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
De reden voor mij om een Mac te kopen is OS X. Daarnaast is het natuurlijk een mooie bijkomstigheid dat Mac's relatief goedkoop zijn.
Oh, en als developer voor mobiel is er eigenlijk geen alternatief voor de Mac. Op een PeeCee kan je geen iPhone development doen, op een Mac kan je wel alles (iPhone/Android/Windows Mobile/J2ME).quote:
quote:Op zondag 13 december 2009 11:58 schreef MrSkyline het volgende:
Zodra je ingewikkelde dingen met een mac gaat doen kan deze ook prima vast lopen
Zoals gezegd: op een Mac kan ik als developer meer dan op een PC, reden genoeg lijkt me.quote:Op zondag 13 december 2009 12:16 schreef Cothen het volgende:
(...)
Overigens is er geen enkele rationele reden om een Mac te kopen:
En nu ben je dus aan het trollen.quote:Wat moet je met een computer die minstens 2,5 keer zo duur is, met slechts een tiende van de mogelijkheden ten opzichte van een gewone pc?
Wow, dat is een staaltje vendor lock-in waar Microsoft een puntje aan kan zuigen.quote:Op zondag 13 december 2009 12:16 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Oh, en als developer voor mobiel is er eigenlijk geen alternatief voor de Mac. Op een PeeCee kan je geen iPhone development doen, op een Mac kan je wel alles (iPhone/Android/Windows Mobile/J2ME).
Klopt, xcode is geweldigquote:Op zondag 13 december 2009 12:16 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Oh, en als developer voor mobiel is er eigenlijk geen alternatief voor de Mac. Op een PeeCee kan je geen iPhone development doen, op een Mac kan je wel alles (iPhone/Android/Windows Mobile/J2ME).
Heb je mac osx ooit wel eens langer dan een uurtje gebruikt? Ik kan niet meer zonder Exposé, het hele OS werkt gewoon veel intuitiever. Windows is ook wel op weg met allemaal fancy dingetjes maar die zijn het allemaal net niet zegmaar...quote:Op zondag 13 december 2009 12:16 schreef Cothen het volgende:
Overigens is er geen enkele rationele reden om een Mac te kopen:
Wat moet je met een computer die minstens 2,5 keer zo duur is, met slechts een tiende van de mogelijkheden ten opzichte van een gewone pc?
Langs de andere kant is een mac natuurlijk niet flexibel in zijn systemen. Stel je wil veel veilige opslag, en voor de rest gewoon een standaard systeempje.quote:Op zondag 13 december 2009 12:20 schreef Aaargh! het volgende:
Probeer eens een PeeCee samen te stellen met dezelfde specs en dezelfde kwaliteit als de nieuwe 27" Core i7 iMac voor minder geld, lukt je niet.
Ja, de reden voor de meeste mensen om een Mac te kopen ga je uitfaserenquote:Op zondag 13 december 2009 12:16 schreef Cothen het volgende:
De volgende stap is het uitfaseren van MacOS.
8x1 terraquote:Op zondag 13 december 2009 12:38 schreef zarGon het volgende:
Euh, externe opslag?
Of is dat met een RAID-configuratie of iets dergelijks?
Ja, dat kan alleen de Mac Proquote:Op zondag 13 december 2009 12:42 schreef Athmozz het volgende:
[..]
8x1 terra, in raid5 uiteraard. En dan nog een apparte array om je OS op te zetten, omdat dat niet op je opslagpartities hoort (en ja, je kan een xsan kopen, maar goedkoop zijn die ook niet
)
ja want iedereen is een developer....quote:Op zondag 13 december 2009 12:16 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
quote:Op zondag 13 december 2009 12:16 schreef Cothen het volgende:
De volgende stap is het uitfaseren van MacOS.
Oftewel, koop géén Mac want je weet zeker dat je er spijt van krijgt. Ik heb nu helaas ook al een paar jaar een overpricede en overhypte Mac. Dat ding geeft nooit problemen en werkt altijd snel, vreselijk. Ik heb 'm ook nooit hoeven repareren, dus alleen daarom zou ik al een Dell kopen, want dan kan je tenminste gebruik maken van de 2 jaar garantie die je bij hun wel krijgt.quote:Market research firm Forrester on Friday released a report measuring customers' overall satisfaction with computer manufacturers. Apple not only topped the list, it blew away the competition.
bron
Ja, wat maak 5,5 uur accutijd uit hequote:Op zondag 13 december 2009 09:54 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
[..]
De verschillen zijn niet noemenswaardig. Onder de streep betaal je ongeveer 1.500$ voor een stylische behuizing en voor het apple tekentje.
op zich is mac in zijn hardware echt zo heel duur niet als je ze standaard laat en tegenover vergelijkbare producten zet hoor. Alleen is dat bij computers vaak moeilijk om een kwaliteitsinschatting te maken.... Zo heb ik vb een Fujitsu laptop gehad, zéér goede pc, zeer degelijk gebouwd, maar die accu haalt na 2 jaar tijd maar 30 minuten meer. Als ik dat vergelijk met de HP's die er bij ons op het werk vaak gebruikt worden; na 2 jaar halen die dingen nog steeds 4.5 tot 5u op hun accu. Dit zie je bij aanschaf niet terug in de specs, helaas alleen in de prijs.quote:Op zondag 13 december 2009 09:54 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
[..]
Gutgutgut, de mensen met een plaat voor hun kop zijn ook alweer gearriveerd. De verschillen zijn niet noemenswaardig. Onder de streep betaal je ongeveer 1.500$ voor een stylische behuizing en voor het apple tekentje.
FAIL!quote:
Nee, maar ik welquote:Op zondag 13 december 2009 13:48 schreef MrSkyline het volgende:
[..]
ja want iedereen is een developer....![]()
Customizen -> ¤ 1.978,99 voor de i7 quadcore.quote:ik zie op de mac site een 27 inch imac met een core 2 duo voor 1499 en een 27 inch met een core i5 voor 1799
Het enige 27" Dell scherm voor die prijs is maar 1920x1200 , de Mac doet 2560x1440quote:pc:
27" Dell scherm: 750 euro
Vind je het erg als ik je niet op je woord geloof ?quote:hp systeem met de zelfde specs: 750 euro
samen: 1500 euro
Right, want een 26" low-res TN paneel daar wordt je blij van.quote:maargoed, zou je dat systeem nodig hebben voor tekstverwerken en internetten dan heb je die monitor niet nodig, en koop je voor 250 euro een 26" iiyama scherm als het dan toch zo groot moet.
Dan ben je voor 1000 euro klaar.
Kijk eens naar drobo.com. (Heeft verder niks met de hele discussie te maken.)quote:Op zondag 13 december 2009 12:42 schreef Athmozz het volgende:
[..]
8x1 terra, in raid5 uiteraard. En dan nog een apparte array om je OS op te zetten, omdat dat niet op je opslagpartities hoort (en ja, je kan een xsan kopen, maar goedkoop zijn die ook niet
)
Nu word ik toch nieuwsgierig.. Welke windows was dat dan precies? Want blauwe schermen, allemaal errors en foutmeldingen klinkt mij als windows 95/98/ME in de oren.quote:Op zondag 13 december 2009 13:28 schreef matthisl het volgende:
Heb altijd met windows gewerkt. Ging altijd stuk.. liep vast.. blauw scherm.. allemaal errors en foutmeldingen. Nu werk ik met MacBook Pro. Nooit problemen mee gehad. Noobproof alleen wel heel duur. Ik ga nooit meer naar pc.
Waarom zou dat een slechte opstelling zijn?quote:
prijzen daarvan zijn niet echt geschikt voor particulier gebruik. Daarbij komt nog dat die dingen een pak trager functioneren dan de raid array gewoon in je pc hangen.quote:Op zondag 13 december 2009 15:13 schreef zovty het volgende:
Kijk eens naar drobo.com. (Heeft verder niks met de hele discussie te maken.)
Heb begin dit jaar de overstap gemaakt van PC naar Mac en ik ben er serieus erg tevreden over. De Macbook is inderdaad in vergelijking met andere laptops met vergelijkbare specs wat duurder (niet extreem zoals sommige hier melden) maar persoonlijk had ik dat graag over voor het design en Mac OSX.quote:Op zondag 13 december 2009 15:22 schreef Wiehoe het volgende:
Interessant topic. Netzo als TS zat ik ook aan te denken om na mijn computer een imac te nemen ofzo. En dat met de gedachten om me ook eens in het osx besturingssysteem te verdiepen.
Wat ik me afvraag is het volgende. Draait een programma zoals photoshop nou beter op een mac dan op een pc? Als het om iets audiovisueels gaat dan zie ik al snel mensen een mac gebruiken namelijk.
Nee. De interne hardware wat er in zit is niks specialers dan een pc. Echter heeft mac een aantal hobbyist tot semi-professionele programma's die niet direct op Windows te verkrijgen zijn. Daarnaast zijn de beeldschermen van apple erg goed wat handig is bij photoshop.quote:Op zondag 13 december 2009 15:22 schreef Wiehoe het volgende:
Interessant topic. Netzo als TS zat ik ook aan te denken om na mijn computer een imac te nemen ofzo. En dat met de gedachten om me ook eens in het osx besturingssysteem te verdiepen.
Wat ik me afvraag is het volgende. Draait een programma zoals photoshop nou beter op een mac dan op een pc? Als het om iets audiovisueels gaat dan zie ik al snel mensen een mac gebruiken namelijk.
2 redenen:quote:Op zondag 13 december 2009 15:21 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Waarom zou dat een slechte opstelling zijn?
Een MacBook niet degelijk ? Die dingen worden uit 1 blok aluminium gefreesd, er zijn niet veel laptops die degelijker zijn dan de alu MacBooks.quote:Op zondag 13 december 2009 15:36 schreef Athmozz het volgende:
een macbook zou ik niet moeten hebben, aangezien er meer op het design gelet is dan op de degelijkheid van het toestel.
zelfde data staat bij een vriend ook, dus een totale crash zou eigenlijk niet eens een ramp zijn, gewoon een vrij lang heropbouwproces (begin maar eens 6.5 terra via giglan te verzettenquote:Op zondag 13 december 2009 15:40 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
2 redenen:
1) je beweert dat RAID5 'veilige' opslag is, dat is het niet. RAID5 is voor high-availability, niet voor het beveiligen van je data. (je vangt er alleen een dooie HD mee op, het beschermt b.v. niet tegen een virus die je HD leeggooit of domme actie van een gebruiker, etc.). Als je je data veilig wilt stellen moet je backups maken, en backups houdt je offline.
Uiteraard dezelfde serie. Het is niet dat HD's zo snel defect gaan hoor, in al de jaren dat ik een pc heb, heb ik nog geen enkele kapotte hd gehad. Voor mij is 1 defecte HD opvangen al genoeg, ik wil niet nog meer sata poorten verliezen aan veiligheid.quote:2) Het plaatsen van 8 schijven in een RAID5 array, zeker als het standaard SATA schijfjes zijn uit dezelfde serie, vergroot de kans op gelijktijdig falen van 2 schijven. Hoe meer schijven, hoe groter de kans op 2 falende schijven en als er 2 schijven klappen ben je al je data kwijt. Ik houdt zelf 4 SATA schijfjes in RAID5 aan als max. meer dan dat durf ik niet aan. Bedenk ook dat als je een kapotte schijf vervangt, de kans aanwezig is dat het rebuilden van de array een van de andere schijven fataal wordt. Als je toch 8 schijven in 1 array wilt stoppen kijk gebruik dan RAID6, liefst met minimaal 1 hot spare.
Mwah, veel verschil zal het niet maken denk ik als je een nieuwe PC naast een nieuwe Mac zet. Pas als je een paar maanden verder bent ga je dat denk ik merken - op mijn oude systeem kon ik echt niet Photoshop en Illustrator meer naast elkaar draaien, terwijl dat op mijn Mac (zowel thuis als op kantoor waar ik een MBP heb) al maanden prima draait.quote:Op zondag 13 december 2009 15:22 schreef Wiehoe het volgende:
leer met een pc werken. Ik gebruik mijn windows installaties telkens vanaf het uitkomen van de windows tot het uitkomen van de volgende en heb nooit last van blauwe schermen / vertragingen van de pc. Ik vraag mij echt af wat velen met hun pc's uitsteken om die traag te krijgen...quote:Op zondag 13 december 2009 15:46 schreef PimD het volgende:
[..]
Mwah, veel verschil zal het niet maken denk ik als je een nieuwe PC naast een nieuwe Mac zet. Pas als je een paar maanden verder bent ga je dat denk ik merken - op mijn oude systeem kon ik echt niet Photoshop en Illustrator meer naast elkaar draaien, terwijl dat op mijn Mac (zowel thuis als op kantoor waar ik een MBP heb) al maanden prima draait.
quote:Wat ik zelf wel ontzettend handig vind is dat je bij bijv. het installeren van lettertypes meteen toegang hebt tot je nieuwe fonts in Photoshop/Illustrator, terwijl je daar op de PC het programma opnieuw voor moet opstarten. Ook het maken van screenshotjes van (gedeeltes) van vensters, iets wat ik dagelijks doe zowat, is zoveel makkelijker op de Mac dan op de PC. Gewoon Appeltje + Shift + 3 doen voor het hele scherm, Appeltje + Shift + 4 voor een selectie of Appeltje + Shift + 4 + Spatie voor een specifiek venster en hop - PNGtje op je desktop. Ideaal
Maar dan gebruik je je RAID dus niet voor veiligheid, alleen voor high-availability.quote:Op zondag 13 december 2009 15:43 schreef Athmozz het volgende:
[..]
zelfde data staat bij een vriend ook, dus een totale crash zou eigenlijk niet eens een ramp zijn, gewoon een vrij lang heropbouwproces (begin maar eens 6.5 terra via giglan te verzetten
Regelmatig kapotte schijven gehad, ook in het laatste half jaar meerdere malen meegemaakt dat de 2e schijf in een RAID1 array stierf tijdens de rebuild (en de kans hierop is in een 8-disk RAID5 zeven keer groter dan in een 2-disk RAID1). En dan ging het niet eens om consumenten schijven maar om dure SCSI apparatuur.quote:Uiteraard dezelfde serie. Het is niet dat HD's zo snel defect gaan hoor, in al de jaren dat ik een pc heb, heb ik nog geen enkele kapotte hd gehad. Voor mij is 1 defecte HD opvangen al genoeg, ik wil niet nog meer sata poorten verliezen aan veiligheid.
hangt er natuurlijk vanaf hoe oud je de schijven laat worden, bij mij vliegen die na 3 jaar sowieso de deur uit omdat ze tegen dan te klein zijn, dan komen er zwaardere in.quote:Op zondag 13 december 2009 15:51 schreef Aaargh! het volgende:
Regelmatig kapotte schijven gehad, ook in het laatste half jaar meerdere malen meegemaakt dat de 2e schijf in een RAID1 array stierf tijdens de rebuild (en de kans hierop is in een 8-disk RAID5 zeven keer groter dan in een 2-disk RAID1). En dan ging het niet eens om consumenten schijven maar om dure SCSI apparatuur.
Ik ben van alle problemen verstoken gebleven toen ik 4 jaar geleden overstapte naar een computer van een echt merk (en dat was zelfs een Acer). Alle onderdelen op elkaar afgestemd, en niet iets wat "toevallig" op elkaar past, zoals bijv. Paradigit systemen.quote:Op zondag 13 december 2009 09:44 schreef Prutzenberg het volgende:
Als je een Windows-pc wilt die minder vaak vastloopt zul ook je portemonnee moeten trekken.
Het is voor mij lang geleden dat mijn pc een vastloper had. De oorzaak zat hem in el-cheapo hardware.
Alle onderdelen van pc moeten goed op elkaar afgestemd zijn, iets wat Apple goed doet. Het betere pc-merk doet dat ook, maar bij de budget varianten wordt vaak goedkope troep gebruikt en die computers zullen vaker last hebben van problemen.
Deze schijven waren niet bijzonder oud, ong. 3 jaar. Schijven klappen voornamelijk aan het begin of aan het eind van hun levensduur (badkuip curve) en daar waren deze nog niet. Het rebuilden van een array kan echter net de druppel zijn.quote:Op zondag 13 december 2009 15:54 schreef Athmozz het volgende:
[..]
hangt er natuurlijk vanaf hoe oud je de schijven laat worden (...)
Ah, sinds Vista zie ik. Nou, welkom in 2001 dan maar he. Ook lekker omslachtig gedoe (klik, klik, klik, enter, klik) voor wat in OS X gewoon een keyboard shortcut is.quote:Op zondag 13 december 2009 15:49 schreef Athmozz het volgende:
[..]
MS snipping tool; gewoon rechthoekje op je scherm slepen en je hebt je screenshot
Inderdaad, voor mij reden genoeg om een A merk te kiezen, bovendien heb ik geen zin meer in al dat gehobby, ben al de hele dag met computers e.d. bezig en heb niet de behoefte om dat in m'n vrije tijd ook nog te doen. Mijn machines thuis moeten "gewoon werken".quote:Op zondag 13 december 2009 16:01 schreef Osramp het volgende:
[..]
Ik ben van alle problemen verstoken gebleven toen ik 4 jaar geleden overstapte naar een computer van een echt merk (en dat was zelfs een Acer). Alle onderdelen op elkaar afgestemd, en niet iets wat "toevallig" op elkaar past, zoals bijv. Paradigit systemen.
En dan weet ik niet waar je op doelt. Mijn pc thuis (laptop) wordt gebruikt voor surfen, mailen, word en access. Daarnaast draaien er wat downloads op (torrent en usenet) en wordt het ding gebruikt voor het ontwerpen van fietsroutes in Mapsource, het tekenen van landkaarten voor openstreetmap en ik ontwikkel nogal wat besturingssoftware voor industriële besturingen (PLC's). Mijn laptop loopt toch echt nooit vast en geeft op andere manieren ook nooit problemen. Af en toe eens Ccleaner erover en defraggen, da's alles. Ik kan geen reden bedenken om over te stappen, al zou ik het wel eens willen proberen. Maar een MAC thuis is maar leuk totdat je op kantoor komt waar een windows bak staat. En daar boven op werkt sommige software die ik gebruik niet op Apple, en om dan weer Windows te gaan draaien naast het MacOS, dat vind ik dan ook weer een zwaktebod. Waarom veel meer geld uitgeven en er maar weinig mee opschieten? Voor mijn neveninkomsten ben ik aangewezen op Windows omgevingen, dat is toch het meest belangrijke.quote:Op zondag 13 december 2009 16:06 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Inderdaad, voor mij reden genoeg om een A merk te kiezen, bovendien heb ik geen zin meer in al dat gehobby, ben al de hele dag met computers e.d. bezig en heb niet de behoefte om dat in m'n vrije tijd ook nog te doen. Mijn machines thuis moeten "gewoon werken".
Ik ben absoluut geen expert, maar ben ook geen gebruiker die overal maar op okay klikt en alles wat los en vast zit installeert en daardoor een pc bomvol spyware en rommel heeft. Volgens mij is het toch een algemeen bekend feit dat veel Windowsmachines eens in de 1,5 a 2 jaar geformatteerd moeten worden om de boel vervolgens weer opnieuw te installeren om het geheel beter te laten draaien? Ik heb geen idee hoe het tegenwoordig met Vista/Windows 7 is, maar ik ben echt niet de enige die problemen heeft met Windowsmachines die steeds trager worden naarmate je er meer programma's op hebt gehad, die vervolgens verwijderd zijn e.d..quote:Op zondag 13 december 2009 15:49 schreef Athmozz het volgende:
[..]
leer met een pc werken. Ik gebruik mijn windows installaties telkens vanaf het uitkomen van de windows tot het uitkomen van de volgende en heb nooit last van blauwe schermen / vertragingen van de pc. Ik vraag mij echt af wat velen met hun pc's uitsteken om die traag te krijgen...
[..]
Tuurlijk zijn er tooltjes voor, deze gebruik ik op kantoor op mijn Windows-bak ook. Maar het is toch vreemd dat zoiets niet gewoon standaard in Windows gebakken zit? Net zoals het verwijderen van programma's - hoe vaak ik wel niet foutmeldingen krijg als ik via Configuratiescherm > Software programma's wil verwijderen.... Op de Mac is het een kwestie van icoontje naar de prullenbak slepen en klaar.quote:MS snipping tool; gewoon rechthoekje op je scherm slepen en je hebt je screenshot
Omdat ze entertaining zijnquote:Op zondag 13 december 2009 16:16 schreef elfzesendertig het volgende:
Waarom wordt dit soort topics niet preventief gesloten?
Zit wel standaard ingebakken. Heb hem gepinned in mijn taskbar, dus ipv shortkey, klik ik eenmaal.quote:Op zondag 13 december 2009 16:35 schreef PimD het volgende:
Tuurlijk zijn er tooltjes voor, deze gebruik ik op kantoor op mijn Windows-bak ook. Maar het is toch vreemd dat zoiets niet gewoon standaard in Windows gebakken zit? Net zoals het verwijderen van programma's - hoe vaak ik wel niet foutmeldingen krijg als ik via Configuratiescherm > Software programma's wil verwijderen.... Op de Mac is het een kwestie van icoontje naar de prullenbak slepen en klaar.
Gaat om MB, niet om MBPquote:Op zondag 13 december 2009 15:42 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een MacBook niet degelijk ? Die dingen worden uit 1 blok aluminium gefreesd, er zijn niet veel laptops die degelijker zijn dan de alu MacBooks.
Je moet toch ook niet ofzo?quote:Op zondag 13 december 2009 16:29 schreef Osramp het volgende:
[..]
Waarom veel meer geld uitgeven en er maar weinig mee opschieten?
Op kantoor staat ook een Mac, v.z.i.w. worden er ook geen PC's meer aangeschaft, als een PC aan vervanging toe is komt er een Mac voor in de plaats, veel handiger/flexibeler.quote:Op zondag 13 december 2009 16:29 schreef Osramp het volgende:
[..]
Maar een MAC thuis is maar leuk totdat je op kantoor komt waar een windows bak staat.
Ik heb het omgekeerde: op Windows mis ik zo ontzettend veel standaard tools, da's gewoon niet grappig. Windows is zo goed als onbruikbaar tot je eerst 2 dagen besteed aan het installeren van alle ontbrekende applicaties die je op elk standaard (lees: Unix) OS verwacht.quote:En daar boven op werkt sommige software die ik gebruik niet op Apple,
Maar vrijwel alles wat Microsoft standaard inbouwt wordt door anderen afgedaan als concurrentievervalsing/misbruik van monopoliepositie.quote:Op zondag 13 december 2009 16:45 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Op kantoor staat ook een Mac, v.z.i.w. worden er ook geen PC's meer aangeschaft, als een PC aan vervanging toe is komt er een Mac voor in de plaats, veel handiger/flexibeler.
[..]
Ik heb het omgekeerde: op Windows mis ik zo ontzettend veel standaard tools, da's gewoon niet grappig. Windows is zo goed als onbruikbaar tot je eerst 2 dagen besteed aan het installeren van alle ontbrekende applicaties die je op elk standaard (lees: Unix) OS verwacht.
Als MS dingen zou mee leveren die werken met open standaarden en te verwijderen zijn door de gebruiker, heeft niemand wat te zeuren hoor.quote:Op zondag 13 december 2009 16:52 schreef elfzesendertig het volgende:
[..]
Maar vrijwel alles wat Microsoft standaard inbouwt wordt door anderen afgedaan als concurrentievervalsing/misbruik van monopoliepositie.
Dat is al sinds een paar versies niet meer zo. Bovendien ligt dat aan de software zelf die moet controleren of er een nieuw font beschikbaar is en de lijst met fonts opnieuw moet ophalen.quote:Op zondag 13 december 2009 15:46 schreef PimD het volgende:
Wat ik zelf wel ontzettend handig vind is dat je bij bijv. het installeren van lettertypes meteen toegang hebt tot je nieuwe fonts in Photoshop/Illustrator, terwijl je daar op de PC het programma opnieuw voor moet opstarten.
tot je ze gaat gebruiken in een ruimte van 35°C of hoger... Ik heb voor het werk toestellen nodig die ook in een ruimte van 55° nog perfect draaien. Zet daar je mac in, en die zal het niet meer doenquote:Op zondag 13 december 2009 15:42 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een MacBook niet degelijk ? Die dingen worden uit 1 blok aluminium gefreesd, er zijn niet veel laptops die degelijker zijn dan de alu MacBooks.
de EU heeft altijd te zeuren hoor, die hebben gewoon geld nodig voor hun falend landbouwbeleid. Is het MS niet meer, dan gaan ze het wel op een ander halenquote:Op zondag 13 december 2009 16:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als MS dingen zou mee leveren die werken met open standaarden en te verwijderen zijn door de gebruiker, heeft niemand wat te zeuren hoor.
Dat zie je niet meer veel. Ik werk nu in de grafische sector, en Mac is daar ook ietwat op zijn retour. Gewoon omdat Windowsbakken goedkoper zijn, en beter beheerd kunnen worden door systeembeheer (die vaak full-blown windows adepten zijn).quote:Op zondag 13 december 2009 16:45 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Op kantoor staat ook een Mac, v.z.i.w. worden er ook geen PC's meer aangeschaft, als een PC aan vervanging toe is komt er een Mac voor in de plaats, veel handiger/flexibeler.
[..]
Ik heb het omgekeerde: op Windows mis ik zo ontzettend veel standaard tools, da's gewoon niet grappig. Windows is zo goed als onbruikbaar tot je eerst 2 dagen besteed aan het installeren van alle ontbrekende applicaties die je op elk standaard (lees: Unix) OS verwacht.
Natuurlijk wel. Er is altijd wat te zeuren. Microsoft zou namelijk kleinere bedrijven benadelen door software mee te leveren met Windows. Of het wel of niet werkt maakt ze niet zoveel uit.quote:Op zondag 13 december 2009 16:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als MS dingen zou mee leveren die werken met open standaarden en te verwijderen zijn door de gebruiker, heeft niemand wat te zeuren hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |