abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70870361
Ik sta op het punt om een nieuwe computer te kopen alleen kan ik geen keus maken tussen een PC of een Imac. Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat een betere keuze is?

Ik zat aan deze PC configuratie te denken:

http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2350
Plus deze monitor:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=8&art=10019116

En anders deze Imac:

http://store.apple.com/nl(...)ly/imac?mco=NzQ5MDg1
En dan deze versie: 24": 3,06-GHz

Ik wil foto's en video's bewerken, films kijken, surfen, chatten.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat ik wel en niet moet kopen en waarom niet.
Ik heb verkopers horen praten maar die praten allemaal voor hun eigen hachie.....

Wie helpt mij met deze moeilijke keuze!
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  Boks-Chick zaterdag 11 juli 2009 @ 08:42:15 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_70870395
interesse tvp
lolwut
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 juli 2009 @ 08:51:47 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70870435
gaan we weer

Kort antwoord, er is geen betere keuze. Hecht je meer aan uitbreidbaarheid en compatibiliteit neem je de PC. Hecht je meer aan gebruiksgemak en out of the box experience neem je de mac.

slotje.
pi_70870439
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 08:35 schreef sloopkogel het volgende:
Ik sta op het punt om een nieuwe computer te kopen alleen kan ik geen keus maken tussen een PC of een Imac. Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat een betere keuze is?

Ik zat aan deze PC configuratie te denken:

http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2350
Plus deze monitor:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=8&art=10019116

voor dat geld kan je wel wat beters krijgen. Ik vraag me af of zo een systeem niet een beetje overkill is.
Leg is uit wat je bedoeld met video bewerken?
  zaterdag 11 juli 2009 @ 08:53:02 #5
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_70870442
Tja, als je niet gamet, dan hangt het ervan af of je meer geld wil uitgeven aan snelheid of aan lekker werken. Een pc is sneller voor hetzelfde geld (of goedkoper bij dezelfde snelheid), maar een mac werkt wel lekkerder als je er eenmaal aan gewend bent. Maar ja, je betaalt ook een paar munten voor het merk en voor het design, en dat is imho altijd zonde.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_70870791
Mac kloons van PearC (www.pearc.de).

Betere hardware als Apple, maar toch mogelijkheid tot MacOSX of zelfs dual boot.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 juli 2009 @ 10:28:54 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70871180
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:45 schreef kortsluiting87 het volgende:
Mac kloons van PearC (www.pearc.de).

Betere hardware als Apple, maar toch mogelijkheid tot MacOSX of zelfs dual boot.
Niet beter en goedkoper met elkaar verwarren he. En zolang het duurt natuurlijk.
pi_70871454
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 08:51 schreef Swetsenegger het volgende:
gaan we weer

Kort antwoord, er is geen betere keuze. Hecht je meer aan uitbreidbaarheid en compatibiliteit neem je de PC. Hecht je meer aan gebruiksgemak en out of the box experience neem je de mac.

slotje.
QFT.

Dit soort topics eindigen toch altijd in flamewars.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zaterdag 11 juli 2009 @ 10:57:37 #9
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_70871499

Het enige waar je rekening mee hoeft te houden.
Ik ga naar huis.
pi_70871545
Koop wat je leuk vind, en met een search was je al zon 20000000000000000000000000 topics tegengekomen.
Wees snel en pak wat je moet, voordat de ander dit doet!
pi_70871621
Wil je in de toekomst goed uit kunnen breiden zonder dat je een compleet nieuw systeem moet kopen, ga dan voor de desktop pc.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 juli 2009 @ 11:20:58 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70871826
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:07 schreef mediaconsument het volgende:
Wil je in de toekomst goed uit kunnen breiden zonder dat je een compleet nieuw systeem moet kopen, ga dan voor de desktop pc.
Ja, want als je dan de nieuwste processor wil hoef je alleen maar een proc te kopen, en ow ja andere socket dus een nieuw mobo. En die gebruikt dan DDR5 ipv DDR3 dus ook even nieuw geheugen. En waarschijnlijk zitten we dan aan AGP-express, dus moet je ook een nieuwe videokaart.
pi_70872400
  zaterdag 11 juli 2009 @ 12:51:12 #14
261247 Im_Back_Bitchezz
I told you I'll be back!
pi_70873626
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 10:53 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

QFT.

Dit soort topics eindigen toch altijd in flamewars.
Leuk toch!
.
pi_70873869
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:55 schreef Boschkabouter het volgende:
[ afbeelding ]
Sommige mensen hebben gewoon smaak, dat jij daar niet over kan. Koop maar lekker je Dell
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_70875451
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:20 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, want als je dan de nieuwste processor wil hoef je alleen maar een proc te kopen, en ow ja andere socket dus een nieuw mobo. En die gebruikt dan DDR5 ipv DDR3 dus ook even nieuw geheugen. En waarschijnlijk zitten we dan aan AGP-express, dus moet je ook een nieuwe videokaart.
Op een normale pc is dit nog te doen, probeer maar eens een nieuw moederbord in een imac te stoppen...

Uiteindelijk ben je met een pc altijd goedkoper uit.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 juli 2009 @ 14:22:45 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70875802
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 14:06 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Op een normale pc is dit nog te doen, probeer maar eens een nieuw moederbord in een imac te stoppen...

Uiteindelijk ben je met een pc altijd goedkoper uit.
Het gaat erom dat een PC nou echt niet zo onbeperkt uitbreidbaar is. Klinkt altijd wel leuk, dat je voorbereid bent op 'de toekomst' maar 'de toekomst' is bij computers ongeveer 3 maanden ver weg. Een jaar verder is 'het verleden' simpelweg 'stenen tijdperk'. Effectief hou je een (lelijke) systeemkast over die je kan hergebruiken.

En met een PC hoef je helemaal niet altijd goedkoper uit te zijn, afhankelijk van de keuzes die je binnen dat segment maakt.
pi_70876940
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:55 schreef Boschkabouter het volgende:
[ afbeelding ]
Look at the shiny cables!

En over het upgradeverhaal: ten eerste is dat niet iets wat de gemiddelde consument ooit doet, ten tweede verkoop je je iMac tegen die tijd voor een mooi prijsje en ben je alweer een eind op weg naar een nieuwe. Terwijl je die PC over 3 jaar aan de straatstenen niet meer kwijt kunt.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 15:32:02 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70877194
Wat wil je doen met je nieuwe computer TS. Dat is het eerste wat je moet denken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_70877277
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 15:32 schreef Megumi het volgende:
Wat wil je doen met je nieuwe computer TS. Dat is het eerste wat je moet denken.
quote:

Ik wil foto's en video's bewerken, films kijken, surfen, chatten.
pi_70877417
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 14:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het gaat erom dat een PC nou echt niet zo onbeperkt uitbreidbaar is. Klinkt altijd wel leuk, dat je voorbereid bent op 'de toekomst' maar 'de toekomst' is bij computers ongeveer 3 maanden ver weg. Een jaar verder is 'het verleden' simpelweg 'stenen tijdperk'. Effectief hou je een (lelijke) systeemkast over die je kan hergebruiken.

En met een PC hoef je helemaal niet altijd goedkoper uit te zijn, afhankelijk van de keuzes die je binnen dat segment maakt.
Op het moment dat je geen high-tech gamer bent, dan valt dit allemaal best wel mee.

Op het moment dat je nu een 1000-1500 investeert in een pc met een degelijke kast, en je doel is om ermee wat office dingen te doen, te internetten en evt wat media en simpele games. Dan kun je zo 4/5 jaar doen met de pc, mits je hem goed onderhoud natuurlijk.

Het is tegenwoordig dan ook erg belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid banken voor het geheugen, en dat als je geheugen koopt, je zoveel mogelijk geheugen per slot gebruikt. Idem met de harddisks, deze kosten tegenwoordig haast niets meer, en zodoende is het altijd slim om per sata gleuf meteen een goede grote harddisk te koppelen.

De aankoop van de processor is dan ook erg belangrijk. Probeer altijd de nieuwste socket te pakken, het liefst een die nog maar net uit is, omdat dit de kans geeft dat je hem een paar jaar erna nog een keer kunt upgraden met een goedkopere, maar snellere processor op dezelfde socket. Bijvoorbeeld AM2 wordt nu al redelijk lang gebruikt, echter wordt nu langzaam vervangen door AM3. Ik heb mijn AM2 bord een jaar geleden gekocht, met een x2 4200, en verwacht dat ik over een jaar voor een prikkie een 5000+ of hoger op de kop kan tikken. Nu zou ik dan ook voor AM3 gaan. En dan een processor die goed geprijst is, dus geen topmodel.

Mjah, aan de andere kant is de imac bijvoorbeeld softwaretechnisch wat makkelijker te onderhouden omdat het een linux variant gebruikt. Minder last van Virussen/spyware/adware/rootkits/etc. Mocht er echter iets gebeuren, dan kan het lastig zijn om degelijke gratis ondersteuning te vinden. Ik ken bijvoorbeeld nog niemand met zon imac.

Btw. Mijn erg lelijke systeemkast die ik al 5 jaar gebruik. Komt geen geluid uit, ik haat geluid uit de pc!

Gaat nog wel een jaar of 10 mee denk ik, of ATX moet compleet verdwijnen, echter dat verwacht ik niet snel.

[ Bericht 3% gewijzigd door mediaconsument op 11-07-2009 15:50:28 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 juli 2009 @ 15:57:14 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70877796
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 15:43 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Op het moment dat je geen high-tech gamer bent, dan valt dit allemaal best wel mee.
Nee dat valt het niet.
quote:
Op het moment dat je nu een 1000-1500 investeert in een pc met een degelijke kast, en je doel is om ermee wat office dingen te doen, te internetten en evt wat media en simpele games. Dan kun je zo 4/5 jaar doen met de pc, mits je hem goed onderhoud natuurlijk.
En hoe is dat anders dan een mac?
quote:
Het is tegenwoordig dan ook erg belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid banken voor het geheugen, en dat als je geheugen koopt, je zoveel mogelijk geheugen per slot gebruikt. Idem met de harddisks, deze kosten tegenwoordig haast niets meer, en zodoende is het altijd slim om per sata gleuf meteen een goede grote harddisk te koppelen.
Dat kan ook met een mac
quote:
De aankoop van de processor is dan ook erg belangrijk. Probeer altijd de nieuwste socket te pakken, het liefst een die nog maar net uit is, omdat dit de kans geeft dat je hem een paar jaar erna nog een keer kunt upgraden met een goedkopere, maar snellere processor op dezelfde socket.
Die kans is nihil. Elke generatie is een nieuwe socket, juist om dit te voorkomen. Intel en de mobo makers zijn niet gek, die willen geld verdienen. En zelfs als het WEL kan kan je geen geheugen modules meer krijgen of is je HD controller absolute.
quote:
Bijvoorbeeld AM2 wordt nu al redelijk lang gebruikt, echter wordt nu langzaam vervangen door AM3. Ik heb mijn AM2 bord een jaar geleden gekocht, met een x2 4200, en verwacht dat ik over een jaar voor een prikkie een 5000+ of hoger op de kop kan tikken.
Oe, dan ben je toch wel 2 hele jaren in 'de toekomst'. En met een beetje pech zijn er dan geen PCI-E videokaarten meer verkrijgbaar en je huidige videokaart is dan toch echt aan vervanging toe om crisis 8 ofzo te spelen.
quote:
Mjah, aan de andere kant is de imac bijvoorbeeld softwaretechnisch wat makkelijker te onderhouden omdat het een linux variant gebruikt. Minder last van Virussen/spyware/adware/rootkits/etc. Mocht er echter iets gebeuren, dan kan het lastig zijn om degelijke gratis ondersteuning te vinden. Ik ken bijvoorbeeld nog niemand met zon imac.
Nee het gebruikt een unix variant.
quote:
Btw. Mijn erg lelijke systeemkast die ik al 5 jaar gebruik. Komt geen geluid uit, ik haat geluid uit de pc!

[ afbeelding ]

Gaat nog wel een jaar of 10 mee denk ik, of ATX moet compleet verdwijnen, echter dat verwacht ik niet snel.
10 jaar lang tegen die kast aankijken. Ik moet er niet aan denken.

Anayway, de upgrade mogelijkheden van PC's zijn zwaar overschat.
pi_70878012
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 15:57 schreef Swetsenegger het volgende:

Die kans is nihil. Elke generatie is een nieuwe socket, juist om dit te voorkomen. Intel en de mobo makers zijn niet gek, die willen geld verdienen. En zelfs als het WEL kan kan je geen geheugen modules meer krijgen of is je HD controller absolute.
Als je goed oplet, kun je na die 2 jaar je pc nog een jaar of 2/3 gebruiken, alvorens je weer een nieuw moederbord moet kopen.
quote:
Oe, dan ben je toch wel 2 hele jaren in 'de toekomst'. En met een beetje pech zijn er dan geen PCI-E videokaarten meer verkrijgbaar en je huidige videokaart is dan toch echt aan vervanging toe om crisis 8 ofzo te spelen.
Wederom, TS is geen gamer, en kan om deze reden dan ook het beste beginnen met een onboard videokaart om te kijken wanneer hij moeite gaat krijgen met graphics. Voor normale media en wat internetten zal dit geen enkel probleem zijn, me dunkt. Echter als hij nog eens wil gaan gamen, 2 keuzes, of een dure videokaart kopen, of gewoon een console pakken, om lekker achter de tv te kunnen hangen tijdens het spelen. Is ook nog gezelliger ook. PC games zijn dan meestal ook voor de hardere kern van gamers.
quote:
Nee het gebruikt een unix variant.
Wat is linux? Ook een Unix variant, je snapt me punt.
quote:
10 jaar lang tegen die kast aankijken. Ik moet er niet aan denken.
Ik kijk dan ook niet tegen mijn kast aan, die staat mooi in mijn bureau weggewerkt, met een blinkende zwarte deur die er degelijk en luxe uitziet. Ik hoor dan ook compleet niks van het ding, wat langer werken achter de PC wel zo interessant maakt. Dat is namelijk het nadeel van dikke dure game-pc's, die hebben meestal een dikke lading fans aan boord en klinken daarom als een vliegmachine, mij niet gezien hoor.
quote:
Anayway, de upgrade mogelijkheden van PC's zijn zwaar overschat.
Als je gamer bent, durf ik je grootendeels gelijk te geven, dan gaat het leven nu eenmaal wat harder. Voor de huis tuin en keukenzaken kun je met een goed geselecteerde PC 4-5 jaar doen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 juli 2009 @ 16:11:41 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70878179
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 16:05 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Als je goed oplet, kun je na die 2 jaar je pc nog een jaar of 2/3 gebruiken, alvorens je weer een nieuw moederbord moet kopen.

Wederom, TS is geen gamer, en kan om deze reden dan ook het beste beginnen met een onboard videokaart om te kijken wanneer hij moeite gaat krijgen met graphics. Voor normale media en wat internetten zal dit geen enkel probleem zijn, me dunkt. Echter als hij nog eens wil gaan gamen, 2 keuzes, of een dure videokaart kopen, of gewoon een console pakken, om lekker achter de tv te kunnen hangen tijdens het spelen. Is ook nog gezelliger ook. PC games zijn dan meestal ook voor de hardere kern van gamers.
Ach kom nou toch. Mensen die serieus hun PC upgraden en KUNNEN upgraden zijn eerder uitzondering dan regel. Hewt klinkt allemaal heel leuk maar in de praktijk is het nogal weerbarstig. Sockets wijzigen, geheugen sloten veranderen, videokaartpoorten verouderen. HD controllers verdwijnen. En dat allemaal in een tijdbestek van enkele jaren. Zelden allemaal tegelijk, dus per saldo heb je elk jaar of minder wel een bepaalde aansluiting die wijzigt waardoor upgraden dus meer theorie dan praktijk wordt.

Verder zijn al je argumenten juist toepasbaar op een MAC. dus wat je nu wilde bewijzen met de upgradebaarheid van een pc is me een raadsel.
quote:
Wat is linux? Ook een Unix variant, je snapt me punt.
Een opel is een variant van een automobiel en een ferrari ook. Om nu te zeggen dat ze gelijk zijn. Nee OSX lijkt in niets op linux tijdens dagelijks gebruik.
quote:
Ik kijk dan ook niet tegen mijn kast aan, die staat mooi in mijn bureau weggewerkt, met een blinkende zwarte deur die er degelijk en luxe uitziet. Ik hoor dan ook compleet niks van het ding, wat langer werken achter de PC wel zo interessant maakt. Dat is namelijk het nadeel van dikke dure game-pc's, die hebben meestal een dikke lading fans aan boord en klinken daarom als een vliegmachine, mij niet gezien hoor.
Ja... dit topic gaat over Macs vs PC's. Macs maken nauwelijks geluid.
quote:
Als je gamer bent, durf ik je grootendeels gelijk te geven, dan gaat het leven nu eenmaal wat harder. Voor de huis tuin en keukenzaken kun je met een goed geselecteerde PC 4-5 jaar doen.
Met een Mac ook. Zonder tussentijdse upgrades.
pi_70878912
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 16:11 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ach kom nou toch. Mensen die serieus hun PC upgraden en KUNNEN upgraden zijn eerder uitzondering dan regel. Hewt klinkt allemaal heel leuk maar in de praktijk is het nogal weerbarstig. Sockets wijzigen, geheugen sloten veranderen, videokaartpoorten verouderen. HD controllers verdwijnen. En dat allemaal in een tijdbestek van enkele jaren. Zelden allemaal tegelijk, dus per saldo heb je elk jaar of minder wel een bepaalde aansluiting die wijzigt waardoor upgraden dus meer theorie dan praktijk wordt.

Verder zijn al je argumenten juist toepasbaar op een MAC. dus wat je nu wilde bewijzen met de upgradebaarheid van een pc is me een raadsel.
[..]

Een opel is een variant van een automobiel en een ferrari ook. Om nu te zeggen dat ze gelijk zijn. Nee OSX lijkt in niets op linux tijdens dagelijks gebruik.
[..]

Ja... dit topic gaat over Macs vs PC's. Macs maken nauwelijks geluid.
[..]

Met een Mac ook. Zonder tussentijdse upgrades.
Dan moeten we nog naar 1 ding kijken, en dat is prijs.

Uiteindelijk denk ik dan ook dat je met een PC op dit niveau veel goedkoper uit bent. Het is uiteraard bekend dat je sowieso betaald voor de naam Apple.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')