quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jij doet toch precies hetzelfde. Jij gelooft wel dat het bestaat omdat JIJ er last van heb
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:28 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, ik zeg alleen dat het niet uitmaakt of je arbo-correct achter je PC zit.
Volgens mij zit je gewoon te gespannen en niet relaxed achter dat ding. Als je gewoon relaxed gaat zitten (wat jezelf prettig vind en niet wat van de arbo moet) dan is er niks aan de hand. Ik heb 't ook wel eens geprobeerd volgens het arbo boekje, bureau, pc, etc. allemaal neergezet "zoals het hoort". Da's dus niet vol te houden.
Net als vroeger op school toen werd je ook verteld dat je niet mocht hangen en rechtop moet zitten e.d. terwijl hangen veel relaxter zit. Blijkt nu dat onderuitgezakt hangen in je stoel veel beter is voor je rug
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit kanker gehad. Dus het bestaat niet.
Als je zelf iets hebt (gehad) is het vrij logisch dat het bestaat toch? Anders kon je het immers ook niet gehad hebben. RSI wordt overigens door mijn doktor, chiropraktor, fysiotherapeut, ARBO-dienst en ziekenhuis erkent.
Je hebt wel gelijk dat het tegenwoordig eigenlijk niet meer bestaat, het heet tegenwoordig C.A.N.S. (Complaints of the Arm, Neck, and or Shoulder) of MSD's (musculoskeletal disorders).
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Maakt wel degelijk uit. Ik merk het echt héél duidelijk. Gespannen nek/schouders en onderuitgezakt werken zorgt er zeker voor dat ik er 's avonds last van heb.
Nog sterker, ik heb een paar jaar geleden bij een bedrijf stage gelopen en daar kwam een mannetje van de ARBO (dacht ik) alles opmeten en een perfecte werkplek voor je instellen. De medewerkers waren er erg gelukkig mee.
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:32 schreef Breuls het volgende:
[..]
Het typt ronduit briljant. Ik moest op een gegeven moment een extern toetsenbord kopen omdat de topcase van m'n MBP kapot was en ik 'm niet kon laten repareren (want geen machine om in de tussentijd op te werken), dus ik heb een Apple keyboard gekocht: het was een openbaring. Ik snapte niet dat ik jaren op zo'n dik, zwaar, onhandig standaard PC-ding heb zitten werken.
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:34 schreef popolon het volgende:
[..]
RSI wordt ook nog wel gebruikt. Vreemd dat 't niet bestaat zeg.Ik beheer de netwerken van klinieken waar o.a. deze aandoeningen bestreden worden.
Ik heb 't niet dus 't bestaat niet.! Mooie instelling.
Je moet ook niet met gespannen nek/schouders werken, je moet zitten zoals het voor jezelf het meest comfortabel en ontspannen is.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Maakt wel degelijk uit. Ik merk het echt héél duidelijk. Gespannen nek/schouders en onderuitgezakt werken zorgt er zeker voor dat ik er 's avonds last van heb.
Voor mij werkt het niet, als ik ga zitten zoals de arbo voorschrijft dan krijg ik juist ontzettende last van m'n schouders en bovenarmen.quote:Nog sterker, ik heb een paar jaar geleden bij een bedrijf stage gelopen en daar kwam een mannetje van de ARBO (dacht ik) alles opmeten en een perfecte werkplek voor je instellen. De medewerkers waren er erg gelukkig mee.
Oke, dat kan natuurlijk. Maar wil dit zeggen dat RSI (of welke benaming dan ook) niet bestaat?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:50 schreef Aaargh! het volgende:
Voor mij werkt het niet, als ik ga zitten zoals de arbo voorschrijft dan krijg ik juist ontzettende last van m'n schouders en bovenarmen.
quote:
Kraam nog meer onzin uit.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:18 schreef Swetsenegger het volgende:
Inderdaad, mensen die RSI zeggen te hebben zijn jankerds. Net als ME wijven.
Tja, de enige mensen die ik tegen kom met rsi zijn gewoon jankerds pop. Kan er ook niks aan doen.quote:
Dat ligt misschien aan de mensen die je tegenkomt.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:46 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, de enige mensen die ik tegen kom met rsi zijn gewoon jankerds pop. Kan er ook niks aan doen.
Dat tegenwoordig de verzamelnaam maar voor allerlei aandoeningen gebruikt wordt doet er niets aan af. Kom op, RSI is altijd gekoppeld geweest aan het begrip 'muisarm'.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:52 schreef popolon het volgende:
[..]
Dat ligt misschien aan de mensen die je tegenkomt.
Maar goed, heeft weinig zin zo, zeker als je denkt dat RSI alleen bij kantoormedewerkers voorkomt.
Back ontopic: Ik werk met beide op m'n werk. Beide hun voor- en nadelen, zeker in een Windows omgeving. Er is is mijn ogen geen 'beste'.
Maakt me geen donder uit. Hij past wel bij die onzin die jij allemaal uitkraamt mbt. RSI.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja precies. De janksmiley. Je weet dat het ding is verzonnen voor hormonale wijven in OUD he?
Dat bestaat helemaal nietquote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:53 schreef Swetsenegger het volgende:
Nu heb ik een poosje geleden een tenniselleboog gehad.
Een tenniselleboog is een medische aandoening en geen verzamelnaam zoals RSI. Damn je bent echt niet het helderste sterretje aan het firmament he.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:55 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat bestaat helemaal nietHeb ik nog nooit gehad
Kanker ook nietquote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een tenniselleboog is een medische aandoening en geen verzamelnaam zoals RSI. Damn je bent echt niet het helderste sterretje aan het firmament he.
Maar he, je opmerking sluit precies aan bij de mijne... RSI bestaat niet.
quote:
quote:Intensief gebruik van muis en toetsenbord was in een onderzoek onder 6943 computergebruikers de voornaamste voorspeller van klachten van de onderam, maar die klachten kwamen desondanks in een jaar slechts bij 1,3% voor[1]. Naast de aard van de bewegingen die men op het werk maakt was er ook een duidelijk hogere kans op dergelijke aandoeningen bij mensen die op het werk meer stress ondervonden en weinig sociale steun hadden op hun werk
Over de oorzaak van de gezondheidsproblemen bestaan nog veel onduidelijkheden. Onderzoekers zijn het er vaak nog niet over eens, of kunnen moeilijk een precieze oorzaak aanwijzen. Openstaande vragen zijn onder andere:
Waarom krijgen sommige mensen wel en anderen die soms veel intensiever gebruikmaken van de computer geen last?
Waarom lijkt de aandoening in sommige landen helemaal niet voor te komen en in andere landen juist veel?
En dan nu is wikipedia natuurlijk wel een goede bronquote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb een teer zieltje geraakt.
Van wiki
[..]
Nee er waren klachten bij mensen die veel de computer gebruikten én een sociaal en psychisch wrak zijn. Zit allemaal tussen de oren.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En dan nu is wikipedia natuurlijk wel een goede bronEr zal vast meer onderzoek naar gedaan zijn hoor.
En het onderzoek geeft toch al aan dat er wel degelijk klachten zijn bij mensen die de computer gebruiken? Bij mij was er een signifikant verschil tussen last van arm/schouders/nek in de periode dat ik veel achter de computer zat en een periode dat ik er veel minder achter zat en op mijn houding ging letten. Dat jij dat niet wil geloven is niet mijn probleem, ik weet wel beter.
Nee, de kans wordt dan groter. Maar sluit dat uit dat computergebruik een oorzaak is?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee er waren klachten bij mensen die veel de computer gebruikten én een sociaal en psychisch wrak zijn. Zit allemaal tussen de oren.
Ja, want er zijn maar heel weinig klachten te relateren aan ALLEEN computer gebruik.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:11 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, de kans wordt dan groter. Maar sluit dat uit dat computergebruik een oorzaak is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |