abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55433893
Hoe lastig gaat dat voor mij worden? Ik gebruik al 20 jaar PC's en veel verrassingen kunnen die dingen me niet meer bezorgen.
Overal hoor ik dat de Apple Mac's toch zo prettig en betrouwbaar in het gebruik zijn. En nou ben ik bezig een laptop aan te schaffen die zich heel goed laat meenemen. Die 13inch modellen van Apple lijken me ideaal. Nou zit ik met de volgende vragen:

- Hoe makkelijk kan ik mijn 2 Windows Mobile 6 PDA synchroniseren?
- Is er ook software voor te krijgen (anders dan aanschaffen in de winkel?)
- Ben je bij de keuze van hardware zoals printers (wil me ook nog een allinone kopen) beperkt in je keuze of doet elke printer het gewoon?
- Hoe snel wen je aan de interface, bestandsstructuur enz?
- Ik begrijp dat je ook windows toepassingen kunt blijven draaien? Ik heb 1 specifiek fotopakket dat ik wil blijven gebruiken. Met zo'n windows emulator zal mijn software zeker slechter draaien als op (hardware matig gezien) een vergelijkbare windows machine?

Vooral de eerste en de laatste vraag zijn voor mij heel erg belangrijk.
pi_55433973
Je hoeft tegenwoordig niet de een in te leveren om gebruik maken van de andere. Ga je voor een MacBook als je laptop, kun je Windows en Mac OS zonder problemen draaien. Kwestie van kiezen tijdens het opstarten. Dit bericht is nu dan ook getypt via Windows XP op een MacBook.

Je kunt dus gebruik maken van Mac OS én Windows, zonder problemen op een Mac.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2007 07:43:17 ]
pi_55434022
Dus Windows draait gewoon zelfstandig? Zonder door het Mac OS geemuleerd te worden?
Net zoals ik op mijn pc meerdere OS-en kan zetten en tijdens het opstarten in het bootmenu kan kiezen tussen Vista en Ubuntu?
pi_55434062
maar werkt alleen als je een mac hebt met intel processor

[ Bericht 0% gewijzigd door het_fokschaap op 21-12-2007 08:20:59 ]
pi_55434079
Ik wende er binnen een dag aan... kan niet meer zonder (Mac + Expose + Quicksilver = )
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_55434131
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 07:46 schreef Osramp het volgende:
Dus Windows draait gewoon zelfstandig? Zonder door het Mac OS geemuleerd te worden?
Net zoals ik op mijn pc meerdere OS-en kan zetten en tijdens het opstarten in het bootmenu kan kiezen tussen Vista en Ubuntu?
Jazeker. Zelfstandig. Zonder emulatie. Precies net zoals Ubuntu en Vista. Met een bootloader. Het
enige wat jij nodig heb is een Windows XP of Vista CD/DVD. Want Vista werkt ook. Ook zonder problemen.
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 07:53 schreef het_fokschaap het volgende:
maar werkt alleen als je een mac hebt met inte processor
Alle nieuwe Macs zijn tegenwoordig met een Intel processor. Dus als Osramp er een nieuwe gaat halen, is het een Intel Mac.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2007 08:02:42 ]
  vrijdag 21 december 2007 @ 08:08:52 #7
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_55434183
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 07:27 schreef Osramp het volgende:
- Hoe makkelijk kan ik mijn 2 Windows Mobile 6 PDA synchroniseren?
Voor $39,95 heb je The Missing Sync voor windows mobile.
quote:
- Is er ook software voor te krijgen (anders dan aanschaffen in de winkel?)
Er is een hoop goeie freeware te krijgen, ook in het minder legale circuit is er genoeg te vinden.
quote:
- Ben je bij de keuze van hardware zoals printers (wil me ook nog een allinone kopen) beperkt in je keuze of doet elke printer het gewoon?
Je moet bij aanschaf ff opletten, maar de meeste worden wel ondersteund.
quote:
- Hoe snel wen je aan de interface, bestandsstructuur enz?
Heel snel. Je moet voornamelijk ontwennen dat je moeilijke dingen moet doen om iets voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld als je een programma wilt deinstalleren, dan kan je heel lang gaan zoeken naar een uninstaller, terwijl je gewoon het icoontje v/h programma naar de prullenbak moet slepen en klaar. Zo simpel dat je als ex-windows gebruiker niet eens op 't idee komt dat te proberen.
quote:
- Ik begrijp dat je ook windows toepassingen kunt blijven draaien? Ik heb 1 specifiek fotopakket dat ik wil blijven gebruiken. Met zo'n windows emulator zal mijn software zeker slechter draaien als op (hardware matig gezien) een vergelijkbare windows machine?
Ligt er aan, alle nieuwe mac's zijn op z'n minst dual-core, als je app maar 1 cpu gebruikt dan heb je nog een hele CPU over voor MacOS en heb je alleen een beetje overhead van de virtualisatie. In het ergste geval kan je dual-booten. Welke specifieke fotopakket gaat het om ? Vaak zijn er Mac alternatieven die minstens net zo goed zijn.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_55434186
Zou nog even wachten, grote kans dat er in januari een update/nieuw model komt.
  vrijdag 21 december 2007 @ 08:25:49 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_55434311
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 08:08 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Voor $39,95 heb je The Missing Sync voor windows mobile.
[..]

Er is een hoop goeie freeware te krijgen, ook in het minder legale circuit is er genoeg te vinden.
[..]

Je moet bij aanschaf ff opletten, maar de meeste worden wel ondersteund.
[..]

Heel snel. Je moet voornamelijk ontwennen dat je moeilijke dingen moet doen om iets voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld als je een programma wilt deinstalleren, dan kan je heel lang gaan zoeken naar een uninstaller, terwijl je gewoon het icoontje v/h programma naar de prullenbak moet slepen en klaar. Zo simpel dat je als ex-windows gebruiker niet eens op 't idee komt dat te proberen.
[..]

Ligt er aan, alle nieuwe mac's zijn op z'n minst dual-core, als je app maar 1 cpu gebruikt dan heb je nog een hele CPU over voor MacOS en heb je alleen een beetje overhead van de virtualisatie. In het ergste geval kan je dual-booten. Welke specifieke fotopakket gaat het om ? Vaak zijn er Mac alternatieven die minstens net zo goed zijn.
Wat hij zegt

Zonder gein, ik ben vanaf september overgestapt en het bevalt zeker. Heb er vista opgezet maar enkel gekeken of het werkt (via Parellels, ik krijg nu wel een melding dat ik een illegale vista heb terwijl ik er toch echt bijna een jaar geleden 270 kei harde euro's voor heb gerolen! zegt genoeg wat ik van M$ vind nu!)

Het is even wennen, en je gaat al snel vensters groot trekken maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig.
Wat ik zelf mis is een goed teken programma, nou ja gewoon a la paint (heb nu Gimp ofzo... maar vind dat nou niet echt simpel te gebruiken... de installatie verliep al niet vlekkenloos ) En MSN loopt vreselijk achter, ook het uitwisselen van MP3 bestanden via MSN is een ramp (buiten geen webcam support etc. etc.)

Maar voor de rest werkt het gewoon goed, en zelfs beter. Als ik een MP3 verplaats, bijvoorbeeld, hoef ik hem niet opnieuw op te zoeken in itunes enzo. En hij synct goed met me telefoon (iPhone maar oke ).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_55434357
Dat was dus het deel wat ik nog niet begreep. Wil de TS overstappen naar Mac OS of overstappen naar een Mac.

De software of de hardware? Wil je Windows draaien of kan je eventueel overstappen naar Mac OS, terwijl je weet dat je voor een Mac Windows niet hoeft op te geven. Want hier worden er tips gegeven voor Mac OS. Leerzaam, maar zolang de TS weet dat hij niets hoeft te verliezen en zelfs een extra'tje bijkrijgt, is het kopen van een Mac een goede keuze.

Persoonlijk vind ik Mac OS op een Mac subliem. Beter dan XP.
  vrijdag 21 december 2007 @ 08:39:47 #11
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_55434428
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 08:25 schreef nils7 het volgende:
Wat ik zelf mis is een goed teken programma, nou ja gewoon a la paint (heb nu Gimp ofzo... maar vind dat nou niet echt simpel te gebruiken... de installatie verliep al niet vlekkenloos )
Seashore al geprobeerd ?
quote:
En MSN loopt vreselijk achter, ook het uitwisselen van MP3 bestanden via MSN is een ramp (buiten geen webcam support etc. etc.)
Waarom de MSN client van MS gebruiken ? Dat ding zuigt, gebruik gewoon lekker Adium. (webcam support wordt aan gewerkt)
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_55434807
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 08:31 schreef zarGon het volgende:
Dat was dus het deel wat ik nog niet begreep. Wil de TS overstappen naar Mac OS of overstappen naar een Mac.

De software of de hardware? Wil je Windows draaien of kan je eventueel overstappen naar Mac OS, terwijl je weet dat je voor een Mac Windows niet hoeft op te geven. Want hier worden er tips gegeven voor Mac OS. Leerzaam, maar zolang de TS weet dat hij niets hoeft te verliezen en zelfs een extra'tje bijkrijgt, is het kopen van een Mac een goede keuze.

Persoonlijk vind ik Mac OS op een Mac subliem. Beter dan XP.
Dat is eigenlijk de spijker op zijn kop. Nadat ik een iPod heb gekocht, ben ik een beetje Apple minded geworden. 3 maanden geleden zou deze gedachte niet eens in me zijn opgekomen.
De hamvraag is voor mij of ik al mijn bestaande hard- en software kan blijven gebruiken (zal ff een lijstje maken). Het wennen aan een ander OS, och, dat gaat vanzelf.
Wel zie ik dat alle macbooks maar met 1GB RAM te krijgen zijn? Is dit nog uit te breiden, of kost me dat een vermogen? Dat is bij een PC of windows laptop toch wel betaalbaar, rond de 50,-
Wat ik perse wil/moet blijven gebruiken:
- Polar hartslagmeter met IR usb interface (werkt 100% onder xp en vista)
- 2x WM6 pda, syncen van calender en contacts
- Software van Siemens (LOGO!soft) om plctjes via de seriele poort te programmeren
- Ipod, maar dat moet op een mac alleen maar beter gaan
- CaptureNX, fotobewerkingssoftware van Nikon, speciaal om RAW files te bewerken en om te zetten.
- Compatibel met MS Office, zowel import als export.
pi_55434854
aMSN en Mercury hebben ook webcam support, al erger ik me bij die eerste er vooral aan dat die vastloopt wanneer ik teksten copy/paste in msn...

Verder vond ik overstappen helemaal niet lastig en ben ik enorm tevreden met mijn MacBook. Zelfs mijn huisgenoten die behoorlijke leken met computers zijn konden er snel mee omgaan. Het is allemaal ook zo lekker praktisch!
  vrijdag 21 december 2007 @ 09:15:13 #14
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_55434895
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 08:39 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Seashore al geprobeerd ?
[..]

Waarom de MSN client van MS gebruiken ? Dat ding zuigt, gebruik gewoon lekker Adium. (webcam support wordt aan gewerkt)
Mneej, op die eerste! Had het gevraagd waar ik me mac had gekocht en die kwamen met Gimp aanzetten.
Aangezien ik wel eens screenshots maak en deze snel wil bewerken .
Ik zal er eens naar kijken.

Ik heb ook adium en de gewone MSN maar met adium krijg ik geen eigen smilies erin... alhoewel heb ik er maar een half uurtje naar gekeken om te besluiten dat het niet zo veel meer biedt als de standaard msn, tenzij filetransfer daarop wel goed werkt!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_55435083
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:10 schreef Osramp het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk de spijker op zijn kop. Nadat ik een iPod heb gekocht, ben ik een beetje Apple minded geworden. 3 maanden geleden zou deze gedachte niet eens in me zijn opgekomen.
De hamvraag is voor mij of ik al mijn bestaande hard- en software kan blijven gebruiken (zal ff een lijstje maken). Het wennen aan een ander OS, och, dat gaat vanzelf.
Wel zie ik dat alle macbooks maar met 1GB RAM te krijgen zijn? Is dit nog uit te breiden, of kost me dat een vermogen? Dat is bij een PC of windows laptop toch wel betaalbaar, rond de 50,-
quote:
Processor and memory

* 2.0GHz or 2.2GHz Intel Core 2 Duo processor
* 4MB shared L2 cache running at full processor speed
* 800MHz frontside bus
* 1GB (two 512MB SO-DIMMs) of 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300); two SO-DIMM slots support up to 4GB
http://www.apple.com/macbook/specs.html
Uitbreidbaar tot 4GB. Het kost gewoon de normale RAMprijs, het zijn de welbekende laptopreepjes. Wat mij wel gezegd is dat 2GB het net wat beter laat werken dan 1GB. Ook vooruitstrevend als je gebruik wil maken van Vista.
quote:
Als je een Windows XP of Vista licentie hebt, kun je dat installeren op je laptop. Klaar. Laptop uitzetten, Windows XP/Vista kiezen, inloggen en je kunt aan het werk.
quote:
Zal best software voor bestaan. En anders start je XP of Vista op.
quote:
- Software van Siemens (LOGO!soft) om plctjes via de seriele poort te programmeren
Zelfde verhaal. Geen software voor Mac OS betekent dat je XP/Vista kunt gebruiken.
quote:
Denk het ook, ja. .
quote:
- CaptureNX, fotobewerkingssoftware van Nikon, speciaal om RAW files te bewerken en om te zetten.
Ook zal hier best software voor zijn die geschikt voor Mac OS, maar is die er niet, start je XP/Vista op. Prima toch?
quote:
Ik gebruik nu MS Office for Mac 2004. Prima compatible met Office 2003. Bestaat genoeg software voor. En anders gebruik je XP/Vista met MS Office 2007.

De bestandssystemen zijn ook compatible. Er bestaat software om je NTFS schijf te mounten in Mac OS, met lees en schrijfrechten. En andersom, je HFS+ (Mac OS) te mounten in XP/Vista, met lees en schrijfrechten. Heerlijk werkt dat, kan ik je zeggen.

Gebruik je XP/Vista voor je werk en Mac OS in je vrijetijd. Alles kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2007 09:30:53 ]
  vrijdag 21 december 2007 @ 09:34:37 #16
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_55435229
quote:

[..]

Kijk eens rond op de website van de fabriekanten. Hoewel ik bijna wel durf te zeggen dat je hartslagmeter en LOGO!soft niet zullen werken. Dat daargelaten, je hebt niet eens een seriele poort dus het gaat niet werken.
RAW files bewerken kan met Aperture van Apple zelf. MS Office heb je ook een Mac versie van. En een PDA syncen kan vast wel met The Missing Sync.
pi_55435245
voor de Siemens S7 series is er een USB-kabel uit ook om ze te programmeren, dus ik ben er bijna zeker van dat ook voor de Logo's er eentje met een USB-kabel beschikbaar gaat zijn.

(wat niet wegneemt dat ik het vreemd vind dat je een Mac zou nemen als je meer dan de helft van je programma's toch nog vanuit windows gaat draaien)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_55435310
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:34 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Kijk eens rond op de website van de fabriekanten. Hoewel ik bijna wel durf te zeggen dat je hartslagmeter en LOGO!soft niet zullen werken.
Onder XP/Vista of Mac OS? Zolang het werkt onder XP/Vista, werkt het ook op een Mac waar Windows op is geinstalleerd.
quote:
Dat daargelaten, je hebt niet eens een seriele poort dus het gaat niet werken.
Daarentegen is er genoeg hardware beschikbaar, zoals een serial naar USB converter, waar het wel door kan werken.
pi_55435327
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:35 schreef Athmozz het volgende:

(wat niet wegneemt dat ik het vreemd vind dat je een Mac zou nemen als je meer dan de helft van je programma's toch nog vanuit windows gaat draaien)
Hoezo?
pi_55435367
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 08:02 schreef zarGon het volgende:

[..]

Jazeker. Zelfstandig. Zonder emulatie. Precies net zoals Ubuntu en Vista. Met een bootloader. Het
enige wat jij nodig heb is een Windows XP of Vista CD/DVD. Want Vista werkt ook. Ook zonder problemen.
TS zou ook kunnen kijken naar bv Parallels Desktop iof VMware Fusion ...

ook dat is geen emulatie maar benut direkt de mogelijkheden van de Intel processor voor een windows install die loopt 'binnen' je OS X, zodat je zonder enige verdere vertraging gewoon windows kunt opstarten zonder te hoeven rebooten.

http://www.apple.com/getamac/windows.html
quote:

http://www.ismarttrain.com/

[ Bericht 13% gewijzigd door RM-rf op 21-12-2007 09:49:33 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 21 december 2007 @ 09:42:17 #21
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_55435397
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:38 schreef zarGon het volgende:

[..]

Onder XP/Vista of Mac OS? Zolang het werkt onder XP/Vista, werkt het ook op een Mac waar Windows op is geinstalleerd.
[..]

Daarentegen is er genoeg hardware beschikbaar, zoals een serial naar USB converter, waar het wel door kan werken.
Maar dan moet je wel willen dualbooten of een VM willen draaien . Hij zou ook Wine kunnen proberen, maar dat is niet echt een oplossing.
pi_55435439
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:39 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hoezo?
je betaalt 2x de licentiekost voor je OS (dat van de Mac zit verrekend in de prijs van de hardware), terwijl je in essentie maar 1 OS gebruikt voor al je werk. Dan vind ik de meeruitgave voor het 2de OS (en de iets duurdere hardware) gewoon een vreemde keuze. Het lijkt me dat je een Mac eerder koopt voor Leopard, en niet om er dan in hoofdzaak windows op te gaan draaien. Koop je dan een gewone laptop en je bent een pak goedkoper uit. Ik vind het gewoon een vreemde keuze.

(seriele naar usb omvormer weet ik niet of ze werken op een Logo, bij een S7 werken die dingen in ieder geval NIET. Verder is dat niet zo'n nadeel van Mac op zich, de meeste recente laptops hebben naar mijn weten ook geen seriele poort meer zitten dacht ik)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_55435452
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]

TS zou ook kunnen kijken naar bv Parallels Desktop iof VMware Fusion ...

ook dat is geen emulatie maar benut direkt de mogelijkheden van de Intel processor voor een windows install die loopt 'binnen' je OS X, zodat je zonder enige verdere vertraging gewoon windows kunt opstarten zonder te hoeven rebooten.

http://www.apple.com/getamac/windows.html
Dat kan natuurlijk. Maar dan is het hebben van meer dan 1GB ram wel belangrijk. Je werkt dan in een virtuele omgeving, heb ik geen ervaring mee. Geen idee hoe de software daar op reageert, maar het is een mogelijkheid.
pi_55435559
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:43 schreef Athmozz het volgende:

[..]

je betaalt 2x de licentiekost voor je OS (dat van de Mac zit verrekend in de prijs van de hardware), terwijl je in essentie maar 1 OS gebruikt voor al je werk. Dan vind ik de meeruitgave voor het 2de OS (en de iets duurdere hardware) gewoon een vreemde keuze. Het lijkt me dat je een Mac eerder koopt voor Leopard, en niet om er dan in hoofdzaak windows op te gaan draaien. Koop je dan een gewone laptop en je bent een pak goedkoper uit. Ik vind het gewoon een vreemde keuze.

(seriele naar usb omvormer weet ik niet of ze werken op een Logo, bij een S7 werken die dingen in ieder geval NIET. Verder is dat niet zo'n nadeel van Mac op zich, de meeste recente laptops hebben naar mijn weten ook geen seriele poort meer zitten dacht ik)
Dit kan een hele lange loze discussie worden, maar men is dus gek genoeg om te betalen voor Mac OS. Als je ooit gewerkt heb met Mac OS op een Mac, snap je wel waarom.

Ik heb jaren gebruik gemaakt van Windows, dit jaar in september een MacBook gekocht. En gok eens? Alleen voor speciale software start ik XP op, bijvoorbeeld schoolsoftware. De rest, Mac OS. Waarom? Omdat het net wat beter is uitgedacht dan Windows. En ja, ik sta nog steeds achter mijn keuze. Een MacBook is compleet met Mac OS. Een laptop met Windows XP is misschien wel 300 euro goedkoper, maar door het gebuiksgemak haal je dat er wel uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2007 09:50:26 ]
pi_55437999
T.v.p. .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')