SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
hier verlies je mequote:Neem aan dat er eindig veel priemgetallen zijn. Zeg, n priemgetallen, waarbij n misschien wel heel groot is, maar toch eindig. We kunnen al die getallen nu op een rijtje zetten: p1, p2, p3, ..., pn. Bereken nu E = p1·p2···pn + 1. Dus vermenigvuldig al die getallen met elkaar, en tel er 1 bij op.
Maar heb je daar ook een bewijs voor?quote:Op maandag 28 september 2009 22:29 schreef BrandX het volgende:
Overigens wat ik zelf een mooie wetmatigheid vind in de wiskunde:
als je alle cijfers in een getal optelt, en je kan dat door 3 delen (en de uitkomst is een heel getal), is het originele getal ook te delen door drie.
Dus: 81 = 8+1=9
9 kan je delen door 3 dus 81 kan je delen door 3
3528921= 3+5+2+8+9+2+1 = 30
30 kan je delen door 3 dus 3528921 kan je delen door 3
8592847932= 8+5+9+2+8+4+7+9+3+2 = 57
57= 5+7=12
12= 1+2 =3
enz.
ik geef je drie rekenvoorbeelden als bewijs?quote:Op maandag 28 september 2009 22:32 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Maar heb je daar ook een bewijs voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.niet dat ik het verhaal snap, maar dit is de wetenschappelijke verklaring
lolwut
Een voorbeeld is nooit een bewijs in de wiskunde. Al geef je 1000 voorbeelden, je hebt het niet bewezenquote:Op maandag 28 september 2009 22:33 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik geef je drie rekenvoorbeelden als bewijs?
Zie mijn editquote:Op maandag 28 september 2009 22:34 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Een voorbeeld is nooit een bewijs in de wiskunde. Al geef je 1000 voorbeelden, je hebt het niet bewezen
quote:Op maandag 28 september 2009 22:33 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik geef je drie rekenvoorbeelden als bewijs?
edit:: ff voor je gegoogledH0 = Het is toeval, dat hij 3 toevallig rekenvoorbeelden geeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.niet dat ik het verhaal snap, maar dit is de wetenschappelijke verklaring![]()
H1 = H0 is niet waar.
Als je alle getallen met elkaar vermenigvuldigt is het getal dat je dan krijgt deelbaar door al die getallen, als je er dan 1 bij optelt is ie weer slechts deelbaar door zichzelf en door 1, dat betekent dat je een nieuw priemgetal hebt en dat er dus geen eindigheid bestaat in de reeks priemgetallen.quote:Op maandag 28 september 2009 22:29 schreef BrandX het volgende:
[..]
hier verlies je me
Waarom wil je dit doen? Niet alleen alle priemgetallen met elkaar vermedigvuldigen, maar ook nog eens '1' bij optellen?
ah zo! Helder, thanks.quote:Op maandag 28 september 2009 22:38 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Als je alle getallen met elkaar vermenigvuldigt is het getal dat je dan krijgt deelbaar door al die getallen, als je er dan 1 bij optelt is ie weer slechts deelbaar door zichzelf en door 1, dat betekent dat je een nieuw priemgetal hebt en dat er dus geen eindigheid bestaat in de reeks priemgetallen.
Nee, het produkt + 1 hoeft geen priemgetal te zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 22:38 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Als je alle getallen met elkaar vermenigvuldigt is het getal dat je dan krijgt deelbaar door al die getallen, als je er dan 1 bij optelt is ie weer slechts deelbaar door zichzelf en door 1, dat betekent dat je een nieuw priemgetal hebt en dat er dus geen eindigheid bestaat in de reeks priemgetallen.
Dat is in feite de truc. Het is slim om dat te doen. Want daarmee bereik je precies wat je wilt. Het is misschien te vergelijken met vragen waarom zet Rembrandt daar net dat lichtaccent neer? Het had ook ergens anders gekund, maar juist door het dáár te doen bereikt hij zo’n magisch effect.quote:Op maandag 28 september 2009 22:29 schreef BrandX het volgende:
[..]
hier verlies je me
Waarom wil je dit doen? Niet alleen alle priemgetallen met elkaar vermedigvuldigen, maar ook nog eens '1' bij optellen?
Na twee keer lezen wel ja! Het mooie zit 'em inderdaad in de simpelheid van de +1quote:Op maandag 28 september 2009 22:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is in feite de truc. Het is slim om dat te doen. Want daarmee bereik je precies wat je wilt. Het is misschien te vergelijken met vragen waarom zet Rembrandt daar net dat lichtaccent neer? Het had ook ergens anders gekund, maar juist door het dáár te doen bereikt hij zo’n magisch effect.
Het doel bij dit bewijs is dat we willen aantonen dat er oneindig veel priemgetallen zijn. We beginnen nu met aannemen dat er maar eindig veel zijn. De truc is nu om op een of andere manier te bewijzen dat je, als je dat doet, ‘enige priemgetallen overslaat’. Als je ze allemaal op een rijtje zet, dat je rijtje tóch niet compleet is.
Het rijtje is dus p1 t/m pn. De slimmigheid zit ’m nu in die vermenigvuldiging. Dat is waar het wiskundig inzicht en de genialiteit van Euklides naar voren komt. Als je dat leest denk je: dát is een slimme zet. Juist die + 1 na het vermenigvuldigen is in feit het slimme.
Doordat hij dat doet, kan hij daarna zeggen: en het nieuwe getal (E dus) is niet deelbaar door p1, niet door p2, enzovoort. Als hij die + 1 niet had gedaan, dan was het bewijs niet van de grond gekomen. Dus juist daar zit de slimmigheid van het bewijs.
Ik hoop dat het duidelijk is.
| 1 2 3 | als Stelling waar: antwoord 'ja' anders: antwoord 'nee' |
| 1 2 | doe niks zolang test_stelling ( Programma ( Programma ) eindigt ) == 'ja' |
| 1 |
quote:Op maandag 28 september 2009 22:18 schreef Iblis het volgende:
Als eerste bewijs, een klassieker, namelijk, dat er oneindig veel priemgetallen zijn. De bedenker, Euklides, leefde zo ongeveer 2300 jaar geleden.
Het bewijs is zo belangrijk omdat het zo ongelooflijk elegant is, en omdat priemgetallen tot op de dag van vandaag fascinerend blijven. Er zijn veel vragen nog niet beantwoord, maar eentje in ieder geval wel: er zijn er namelijk oneindig veel. Er kan dus altijd gezocht worden naar nóg een groter priemgetal.
Als eerste: Een priemgetal is een getal dat precies twee delers heeft: 1 en zichzelf. Bijvoorbeeld 13, of 17, of 1009. Het getal 1 wordt meestal niet als priemgetal beschouwd. Maar nu het bewijs.
Neem aan dat er eindig veel priemgetallen zijn. Zeg, n priemgetallen, waarbij n misschien wel heel groot is, maar toch eindig. We kunnen al die getallen nu op een rijtje zetten: p1, p2, p3, ..., pn. Bereken nu E = p1·p2···pn + 1. Dus vermenigvuldig al die getallen met elkaar, en tel er 1 bij op.
Het is duidelijk dat dit getal E niet deelbaar is door p1, want je houdt nog rest 1 over. Ook niet door p2, daar geldt hetzelfde voor, zo geldt dat voor al die priemgetallen tot en met pn.
Dit betekent óf dat E zelf een priemgetal is, of als het geen priemgetal is (en dus deelbaar is door een ander priemgetal), dat het dan deelbaar is door een priemgetal dat niet in ons rijtje zat.
Maar we hadden aangenomen dat ons rijtje alle priemgetallen bevat. Die aanname moet wel fout zijn, want we komen nu op een tegenspraak uit. Kortom, er moeten wel oneindig veel priemgetallen zijn. □
Dat was het al.Andere, relatief eenvoudige vragen, zoals: zijn er ook oneindig veel paartjes van getallen zoals 17 en 19, of 107 en 109, die maar 2 van elkaar verschillen en allebei priem zijn, of kun je elk getal groter dan 3 als de som van precies twee priemgetallen schrijven, zijn tot op de dag van vandaag niet beantwoord.
Ik vind wiskunde nog steeds saai geloof ikSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
Tijd voor een bewijs, inderdaad. Het bewijs dat ik hier geef is afkomstig van Don Zagier, onthoud die naam.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:41 schreef thabit het volgende:
Stelling. Elk priemgetal dat 1 modulo 4 is kan geschreven worden als de som van twee kwadraten.
De illustratie maakt het mooi inzichtelijk maar is natuurlijk geen bewijs. Ik vind dit eigenlijk vrij triviaal en je kunt het eenvoudig ook inductief bewijzen:quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:54 schreef Iblis het volgende:
Ik heb nog een wat simpeler bewijs, voor een andere stelling. Namelijk, de som van de eerste n oneven getallen is altijd een kwadraat. B.v. 1 + 3 = 4 = 22, 1 + 3 + 5 = 9 = 32. En 1 + 3 + 5 + 7 = 16 = 42, en 1 + 3 + 5 + 7 + 9 = 25 = 52. Dat doet zelfs vermoeden dat we kunnen zeggen: de som van de eerste n oneven getallen is n2.
Nu, zie hier:
[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Anynobody. Licentie: CC-BY-SA.
Tevens laat dit mooi zien waarom kwadraat eigenlijk ‘vierkant’ betekent.
Ik vind dat inductiebewijs veel minder inzichtelijk. Die afbeelding maakt op dezelfde manier duidelijk dat je er telkens weer een hoekje aan kunt plakken, natuurlijk, hier is ze afgekapt op het 8e oneven getal, maar de manier om naar de som van 9 oneven getallen te komen is evident. En daarmee bij 10, 11, 12, 13, enz.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De illustratie maakt het mooi inzichtelijk maar is natuurlijk geen bewijs. Ik vind dit eigenlijk vrij triviaal en je kunt het eenvoudig ook inductief bewijzen:
Stel:
Sn is de som van de eerste n oneven getallen, en stel dat x = n -1
Dan is het n-de oneven getal uit te drukken als 2*n-1
Als Sn = x2 dan geldt:
Sn+1 = Sn + 2*n -1 = x2 + 2*( x+1) -1 = x2 +2*x +1 = (x+1)2
Dus als de stelling waar is voor n, dan is ie ook waar voor n+1. Voor n=1 is eenvoudig te verifieren dat de stelling klopt.
quote:Op woensdag 30 september 2009 05:13 schreef Dennis_enzo het volgende:
Stelling: Elk positief natuurlijk getal is voor wiskundigen interessant.
Bewijs: Neem aan dat er minimaal 1 positief natuurlijk getal N bestaat die voor wiskundigen niet interessant is. Dat betekent dat er ook een kleinste positief natuurlijk getal N bestaat. Het feit dat dat getal het kleinste positieve natuurlijke getal N maakt het voor wiskundigen een interessant getal. Contradictie!
QED.
Die kende ik niet, nicequote:
Dit moest ik nog even afmaken. Zagier schrijft hier zelf geen bewijs van op, omdat het door een geoefende wiskundige makkelijk te verifieren is. Het is in de wiskunde dan ook zeer gebruikelijk om bewijzen die de lezer direct na kan gaan, niet op te schrijven, of daar in elk geval heel kort in te zijn. Er gebeuren hier dus ook geen bijzonder interessante dingen meer.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Zij p = 4k + 1 een priemgetal. We gaan kijken naar alle oplossingen van de vergelijking
(*) x2 + 4yz = p
in positieve gehele getallen x, y en z. Het doel is om aan te tonen dat er een oplossing bestaat met y=z. Zo'n oplossing geeft dan namelijk x2 + (2y)2.
Zagier claimt nu 2 dingen:
(a) Dit is inderdaad een paring op de oplossingen van (*).
(b) Het enige punt dat aan zichzelf gekoppeld wordt is (1, 1, k).
Laten we eerst eens aannemen dat dit klopt, dan bewijzen we de claims morgen wel..
Is daar wel bewijs voor? 1+1=2 is toch een axioma?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:32 schreef Friek_ het volgende:
Oh, mochten users ook requests kunnen plaatsen: het bewijs van 1 plus 1 gelijkstaat aan 2. Graag met zo duidelijk mogelijke uitleg!
Bedankt.
quote:The proof starts from the Peano Postulates, which define the natural
numbers N. N is the smallest set satisfying these postulates:
P1. 1 is in N.
P2. If x is in N, then its "successor" x' is in N.
P3. There is no x such that x' = 1.
P4. If x isn't 1, then there is a y in N such that y' = x.
P5. If S is a subset of N, 1 is in S, and the implication
(x in S => x' in S) holds, then S = N.
Then you have to define addition recursively:
Def: Let a and b be in N. If b = 1, then define a + b = a'
(using P1 and P2). If b isn't 1, then let c' = b, with c in N
(using P4), and define a + b = (a + c)'.
Then you have to define 2:
Def: 2 = 1'
2 is in N by P1, P2, and the definition of 2.
Theorem: 1 + 1 = 2
Proof: Use the first part of the definition of + with a = b = 1.
Then 1 + 1 = 1' = 2 Q.E.D.
Dat is ook al een langsgekomen in de Bèta-wiskunde huiswerktopic: [Bèta wiskunde] huiswerk- en vragentopic.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:32 schreef Friek_ het volgende:
Oh, mochten users ook requests kunnen plaatsen: het bewijs van 1 plus 1 gelijkstaat aan 2. Graag met zo duidelijk mogelijke uitleg!
Bedankt.
Klopt. Een variant van A* kunnen ze wel mogelijk eens gebruiken, bovendien kun je heel goed gebruik maken van het gegeven dat er snelwegen zijn en bepaalde ‘markers’ op een landkaart en het feit dat afstanden euclidisch zijn, en nog wat informatie, maar voor het idee.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 01:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
Dijkstra is een held, maar ik denk niet dat navigatie systemen het Dijkstra algoritme gebruikenEerder een algoritme dat heuristische schattingen doet.
Recentelijk is er een nog veel sneller algoritme gepubliceerd. Maar ik weet vrij zeker dat dat (nog) niet veel in navigatiesystemen gebruikt wordt. De gangbare algoritmen zijn voor de meeste toepassingen snel genoeg voor gebruik en eenvoudig genoeg voor implementatie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 08:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt. Een variant van A* kunnen ze wel mogelijk eens gebruiken, bovendien kun je heel goed gebruik maken van het gegeven dat er snelwegen zijn en bepaalde ‘markers’ op een landkaart en het feit dat afstanden euclidisch zijn, en nog wat informatie, maar voor het idee.
quote:Op maandag 28 september 2009 22:29 schreef BrandX het volgende:
[..]
hier verlies je me
Overigens wat ik zelf een mooie wetmatigheid vind in de wiskunde:
als je alle cijfers in een getal optelt, en je kan dat door 3 delen (en de uitkomst is een heel getal), is het originele getal ook te delen door drie.
Dus: 81 = 8+1=9
9 kan je delen door 3 dus 81 kan je delen door 3
3528921= 3+5+2+8+9+2+1 = 30
30 kan je delen door 3 dus 3528921 kan je delen door 3
8592847932= 8+5+9+2+8+4+7+9+3+2 = 57
57= 5+7=12
12= 1+2 =3
enz.
Het is misschien lastiger te bewijzen voor alle getallen, maar om het in ieder geval inzichtelijk te maken kun je het voor een getal ABCDE vrij makkelijk bewijzen.quote:Op maandag 28 september 2009 22:32 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Maar heb je daar ook een bewijs voor?
Vanaf waar volg je het niet helemaal meer?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan iemand me het bewijs voor de laatste stelling van Fermat uitleggen?
Ik kan dit kort beantwoorden: Nee. Het bewijs bevat hele zware wiskunde waarvoor je jaren moet studeren om ze je eigen te maken. Er is wel een Horizon-documentaire van de BBC over het bewijs. Als je een hele kleine indruk wilt krijgen van wat erbij komt kijken, dan raad ik je aan om die te kijken, is vast wel te vinden op YouTube. Wil je meer dan alleen een kleine indruk krijgen, dan vrees ik dat je een aantal jaar flink moet studeren.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Deze:quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:06 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik kan dit kort beantwoorden: Nee. Het bewijs bevat hele zware wiskunde waarvoor je jaren moet studeren om ze je eigen te maken. Er is wel een Horizon-documentaire van de BBC over het bewijs. Als je een hele kleine indruk wilt krijgen van wat erbij komt kijken, dan raad ik je aan om die te kijken, is vast wel te vinden op YouTube. Wil je meer dan alleen een kleine indruk krijgen, dan vrees ik dat je een aantal jaar flink moet studeren.
Het boek fermats last theorem van simon singh, daar staat het heel duidelijk in uitgelegd.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, die bedoelde ik inderdaad.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Deze:
Het begin is het aangrijpendst, als hij zo geëmotioneerd raakt.
Ook dat boek geeft niet meer dan een kleine indruk. Als je een volledig bewijs wilt hebben, waarin elk tussenresultaat voorkomt, is dat zeker enkele duizenden pagina's. Er is een boek van Cornell, Silverman en Stevens waar wat meer wiskundige details in zitten en waarin de essentiele stappen van Wiles goed worden uitgelegd. Maar je moet wel wiskunde gestudeerd hebben om dat boek te kunnen begrijpen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het boek fermats last theorem van simon singh, daar staat het heel duidelijk in uitgelegd.
Wat enorm tofquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Deze:
Het begin is het aangrijpendst, als hij zo geëmotioneerd raakt.
Is zonder meer een van de beste afleveringen ooit van Horizon.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:42 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Wat enorm tofIk heb de hele rits filmpjes gekeken
Respect.
Niet, was ook niet nodig, hij werd niet in twijfel getrokken, alleen was er geen sluitend wiskundig bewijsquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:54 schreef ReWout het volgende:
Even een vraagje over fermat... het dan destijds bewezen. Maar wat zijn we ermee verder gekomen?
Nee dat bedoel ik niet. Het bewijs was dus een paar jaar geleden bewezen. Maar wat ze we als mensheid ermee opgeschotenquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niet, was ook niet nodig, hij werd niet in twijfel getrokken, alleen was er geen sluitend wiskundig bewijs
volgens mij begrijp je niet helemaal waar het om gaat bij een wiskundig bewijs.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:59 schreef ReWout het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet. Het bewijs was dus een paar jaar geleden bewezen. Maar wat ze we als mensheid ermee opgeschotenwe kunnen iig nog niet met lichtsnelheid reizen daardoor helaas.
Nou, tja, er zijn veel wiskundige vakgebieden ontgonnen en met elkaar verbonden. Dat is eigenlijk het grootste gedeelte. Wiskunde is veel verbanden leggen. Numerieke berekeningen en voorgaande deelbewijzen hadden eigenlijk al wel de meesten doen vermoeden dat de stelling waar was. Dus in die zin is de uitkomst niet schokkend.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:54 schreef ReWout het volgende:
Even een vraagje over fermat... het is destijds bewezen. Maar wat zijn we ermee verder gekomen?
Als je wilt weten hoe we dat wel moeten doen; laatst kwam er een pareltje hier bij ons op de onderzoeksgroep binnen waarin een zogenaamde "quark hyperdrive" werd beschreven waarmee dat wel kan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:59 schreef ReWout het volgende:
Maar wat ze we als mensheid ermee opgeschotenwe kunnen iig nog niet met lichtsnelheid reizen daardoor helaas.
Ik geloof dat ik een paint topic in onz zie aankomenquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 23:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je wilt weten hoe we dat wel moeten doen; laatst kwam er een pareltje hier bij ons op de onderzoeksgroep binnen waarin een zogenaamde "quark hyperdrive" werd beschreven waarmee dat wel kan.![]()
Tovve tekeningen ook nog erbij
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Ja, maar, ja, maar, ik wil niet vervelend doen, maar kun je ook vertellen hoe die verzameling tot stand komt? Want die kleuren zitten natuurlijk niet per se in die vergelijking.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 23:48 schreef alsem het volgende:
deze is pas echt fraai:
[ afbeelding ]
en dan krijg je dit soort ongein:
[ afbeelding ]
met oneindig veel vormen die allemaal oneindig verschillend zijn.. ik heb er even over moeten nadenken, maar na een dag lang onzoomen op de mandelbrot fractal kon ik geen 2 de zelfde vinden
Eff simpel uitgelegd, de formule gaat uit van het getal i, dat getal bestaat eigenlijk niet, dus je kan het alleen benaderen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 23:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar, ja, maar, ik wil niet vervelend doen, maar kun je ook vertellen hoe die verzameling tot stand komt? Want die kleuren zitten natuurlijk niet per se in die vergelijking.
Moet je dan niet eerst bewijzen dat combinaties van priemgetallen alleen weer deelbaar zijn door priemgetallen? Of zit dat besloten in de vermenigvuldiging?quote:Op maandag 28 september 2009 22:18 schreef Iblis het volgende:
Dit betekent óf dat E zelf een priemgetal is, of als het geen priemgetal is (en dus deelbaar is door een ander priemgetal), dat het dan deelbaar is door een priemgetal dat niet in ons rijtje zat.
Ik heb inderdaad nagelaten te vermelden dat elk getal een unieke priemfactorisatie heeft. Dat was op zich opzettelijk. Elk getal heeft een unieke factorisatie in priemgetallen. En we weten dus dat die factorisatie niet de getallen kan bevatten uit ons rijtje. Ergo, ons rijtje is niet compleet.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:42 schreef speknek het volgende:
Ik ben altijd bijzonder zwak in formele bewijzen geweest, toch teveel een chaoot, dus even een domme vraag:
[..]
Moet je dan niet eerst bewijzen dat combinaties van priemgetallen alleen weer deelbaar zijn door priemgetallen? Of zit dat besloten in de vermenigvuldiging?
Dat hoef je niet te gebruiken. Het gaat erom dat elk getal ten minste 1 priemfactorisatie heeft. En dat is wat makkelijker te bewijzen: stel dat er een getal zonder priemfactorisatie is, dan is er ook een kleinste getal waarvoor dat geldt, zeg n. Omdat n geen priemfactorisatie heeft, is n geen priemgetal dus n = m*k met m en k kleiner dan n. Maar omdat n het kleinste getal zonder priemfactorisatie is hebben m en k dus wel een priemfactorisatie en uit n = m*k krijg je dan ook een priemfactorisatie voor n.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad nagelaten te vermelden dat elk getal een unieke priemfactorisatie heeft. Dat was op zich opzettelijk. Elk getal heeft een unieke factorisatie in priemgetallen. En we weten dus dat die factorisatie niet de getallen kan bevatten uit ons rijtje. Ergo, ons rijtje is niet compleet.
Deze vind ik eigenlijk nog eleganter dan de OP, alhoewel ik de hele tijd het gevoel heb dat ik ergens bedot wordt. Het glijdt erin als de zalvende woorden van een sekteleider, hallelujah!quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:55 schreef thabit het volgende:
Dat hoef je niet te gebruiken. Het gaat erom dat elk getal ten minste 1 priemfactorisatie heeft. En dat is wat makkelijker te bewijzen: stel dat er een getal zonder priemfactorisatie is, dan is er ook een kleinste getal waarvoor dat geldt, zeg n. Omdat n geen priemfactorisatie heeft, is n geen priemgetal dus n = m*k met m en k kleiner dan n. Maar omdat n het kleinste getal zonder priemfactorisatie is hebben m en k dus wel een priemfactorisatie en uit n = m*k krijg je dan ook een priemfactorisatie voor n.
Dit bewijst natuurlijk niet dat er oneindig veel priemgetallen zijn, alleen dat elk getal een priemfactorontbinding heeft.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:12 schreef speknek het volgende:
[..]
Deze vind ik eigenlijk nog eleganter dan de OP, alhoewel ik de hele tijd het gevoel heb dat ik ergens bedot wordt. Het glijdt erin als de zalvende woorden van een sekteleider, hallelujah!
Ja, ik heb ooit nog es de ambitie gehad om dat eens door te nemen, na een berichtje lang geleden over eendude waarvan de media beweerde dat hij polynomen van willekeurige graden exact kon oplossen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:44 schreef Beregd het volgende:
het mooiste vind ik dat je met galoistheorie kan aantonen dat je geen formules kunt vinden voor meerderegraadsvergelijkingen. Da's echt prachtig opgebouwd allemaal.
En ook straf, want bewijzen dat iets niet kan is veel moeilijker dan het omgekeerde.
Ow ja, dat was weer zo'n typische media nemen alle onzin over van andere media fail.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik heb ooit nog es de ambitie gehad om dat eens door te nemen, na een berichtje lang geleden over eendude waarvan de media beweerde dat hij polynomen van willekeurige graden exact kon oplossen.
Eh ja, ik weet hoe je over Informatica denkt, maar zo'n wiskundeleek ben ik ook weer nietquote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:30 schreef thabit het volgende:
[..]
Dit bewijst natuurlijk niet dat er oneindig veel priemgetallen zijn, alleen dat elk getal een priemfactorontbinding heeft.
Ik heb er nu een zonder woorden voor je.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Eh ja, ik weet hoe je over Informatica denkt, maar zo'n wiskundeleek ben ik ook weer niet. Ik bedoelde als een fraai bewijs tegenover het andere.
Galoistheorie, een prachtig onderwerp.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:44 schreef Beregd het volgende:
het mooiste vind ik dat je met galoistheorie kan aantonen dat je geen formules kunt vinden voor meerderegraadsvergelijkingen. Da's echt prachtig opgebouwd allemaal.
En ook straf, want bewijzen dat iets niet kan is veel moeilijker dan het omgekeerde.
ja, heb ik mijn thesis ovcer gemaakt (maar dan over ondeindige velduitbreidingen)quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 14:55 schreef thabit het volgende:
[..]
Galoistheorie, een prachtig onderwerp.. Je kunt op die manier ook aantonen dat sommige dingen wel kunnen, wat anders niet zo makkelijk in te zien is, zoals het construeren van een regelmatige 65537-hoek met passer en liniaal zonder dat ook expliciet te doen.
quote:Minus one
A carpenter named Charlie Bratticks
Who had a taste for mathematics
One summer Tuesday, just for fun
Made a wooden cube side minus one
Though this to you may seem wrong
He made it minus one foot long
Which meant (I hope your brains aren't frothing)
Its length was one foot less than nothing
Its width the same (you're not asleep?)
And likewise minus one foot deep
Giving, when multiplied (be solemn)
Minus one cubic foot of volume
With sweating brow this cube he sawed
Through areas of solid board
For though each cut had minus length
Minus times minus sapped his strength
A second cube he made, but thus
This time each one foot length was plus
Meaning of course that here one put
For volume, plus one cubic foot
So now he had, just for his sins
Two cubes as like as deviant twins
And feeling one should know the worst
He placed the second in the first
One plus, one minus - there's no doubt
The edges simply cancelled out
So did the volume, nothing gained
Only the surfaces remained
Well may you open wide your eyes
For those were now of double size
On something now, thanks to his skill
Took up no room and measured nil
From solid ebony he'd cut
These bulky objects, but
All that remained was now a thin
Black sharply angled sort of skin
Of twelve square feet - which though not small
Weighed nothing, filled no space at all
It stands there yet on Charlies floor
He can't think what to use it for
Ik denk niet dat iemand chocola kan maken van je 'bewijs' voor de divergentie van de harmonische reeks. Verwijs dan gewoon even naar Wikipedia als je het niet begrijpelijk onder woorden kunt brengen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 16:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een harmonieuze reeks leidt altijd tot oneindig.
Dus 1/1 +1/2 +1/3 +1/4 + 1/5 + ….. +1/n leidt tot oneindig.
[snip gibberish]
De som hiervan kan toch nooit oneindig zijn, maar zal nooit een zekere waarde (edidt: die waarde valt niet vast te stellen volgens mij, dus 'een zekere waarde' kan men met een korreltje zout nemen) ontstijgen?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 16:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een harmonieuze reeks leidt altijd tot oneindig.
Dus 1/1 +1/2 +1/3 +1/4 + 1/5 + .... +1/n leidt tot oneindig.
Lees het Wikipedia artikel eens goed door. Je begrijpt kennelijk niet dat de harmonische reeks hierboven echt divergent is. Dat is iets heel anders dan de (wel convergente) meetkundige reeks die jij geeft.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:34 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
De som hiervan kan toch nooit oneindig zijn, maar zal nooit een zekere waarde (edidt: die waarde valt niet vast te stellen volgens mij, dus 'een zekere waarde' kan men met een korreltje zout nemen) ontstijgen?
Denk ik bijvoorbeeld aan de somformule 1/1 + 1/10 + 1/100 + 1/1000 + ... + 1/n ; die zal nooit de 1,12 bereiken, of 1,112, of 1,1112, etc.
Daar is [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic een betere plaats voor denk ik. Alhoewel de overlap in posters wel aardig hoog is.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 00:46 schreef Maverick_tfd het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom de Fourier transformatie van een constante K gelijk is aan 2*pi*K*delta(omega)? Ik heb het op verschillende plekken op proberen te zoeken maar ik krijg alleen de - onbevredigende - verklaring dat de inverse Fourier transformatie van 2*pi*K*delta(omega) gelijk is aan K.
Ik zou dit graag willen kunnen bewijzen door de Fourier integraal op te lossen maar ik kom er niet uit?
Je hebt gelijk, post ik het daar ook evenquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 00:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daar is [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic een betere plaats voor denk ik. Alhoewel de overlap in posters wel aardig hoog is.
Dat zijn prime-generating polynomials. Het is trouwens niet waar dat er verder 'bijna' geen van dergelijke polynomen zouden zijn, kijk maar.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:01 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Mooi is de formule:
x^2 + x + 41 is priem voor x = 0 t/m x = 39
2*x^2 + 29 is priem voor x = 0 t/m x = 28
Met name de eerste is een spectaculaire rij.
Verder zijn er bijna geen formules voor het berekenen van priemgetallen.
Interessant, je bent een echte expert.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat zijn prime-generating polynomials. Het is trouwens niet waar dat er verder 'bijna' geen van dergelijke polynomen zouden zijn, kijk maar.
Gaaf bewijs!quote:
Ik ken eigenlijk alleen volledige inductie; wat houdt in de wiskunde "onvolledige" inductie precies in dan?quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:15 schreef Bankfurt het volgende:
Bewijs met onvolledige (beperkte) inductie is een leuk bewijs.
Er zijn stellingen die gelden voor n = 5 of 6 en hoger, maar niet voor kleiner dan 5 of 6, met n als natuurlijk getal.quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:26 schreef Beregd het volgende:
onvolledige inductie is toch geen wiskundig bewijs.
Is dat niet zo dat als iets bvb 1000 keer klopt, dat je ervan uitgaat dat het wel altijd juist zal zijn?
(zoals fysica dus)
dat is op zich niets anders dan stellingen die voor alle n>=0 gelden. Je kan makkelijk stellingen zoals jij ze omschrijft herschrijven naar een stelling die voor alle n>= 0 geldt.quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:40 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Er zijn stellingen die gelden voor n = 5 of 6 en hoger, maar niet voor kleiner dan 5 of 6, met n als natuurlijk getal.
Is al gedaan deze topic en er is al naar gelinkt. Als je terugleest heb je het zo.quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:50 schreef servus_universitas het volgende:
Ik gooi eerbiedig een vraag in dit gezelschap van giganten der wiskundige wetenswaardigheden: wat is het wiskundige bewijs van 1 + 1 = 2?
quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:50 schreef servus_universitas het volgende:
Ik gooi eerbiedig een vraag in dit gezelschap van giganten der wiskundige wetenswaardigheden: wat is het wiskundige bewijs van 1 + 1 = 2?
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 22:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Neem de lege verzameling: {}. Definieer nu een recursieve relatie van een lijst waarbij we de opvolger van element k, zeg S(k), definiëren als S(k) = k ∪ {k}. Dan hebben we de volgende lijst: {}, {{}}, {{}, {{}} }, etc. Nu noemen we het eerste element 0. Het tweede 1, en het derde 2. Aldus construeren wij de natuurlijke getallen vanuit de lege verzameling. De symbolen gaan verder als 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, maar dit is in feite arbitrair. Doch voor nu nemen we de gebruikelijke notatie aan.
Dan zijn er nog wat definities. Zij x een natuurlijk getal, en zijn y en z dit ook. Dan, x = x, x = y dan en slechts dan y = x, verder x = y en y = z, dan x = z en als laatste, als x een natuurlijk getal is en x = x', dan is x' ook een natuurlijk getal.
Voorts stipuleren we dat {} (noemen wij ook 0) een natuurlijk getal is, en dat S(k), waarbij k een natuurlijk getal is, ook een natuurlijk getal is. Verder nemen wij aan dat er geen k is zodanig dat S(k) = {}, en ook dat als S(x) = z, en S(y) = z, dat dan x = y. (Omgekeerd volgt natuurlijk direct uit de voorgaande axiomata).
Voor het gemak duiden we de verzameling van natuurlijke getallen aan met N, dan definiëren we + : N x N -> N, met als basisstap:
+(x, {}) = x (1)
En als recursie:
+(x, S(y)) = S(+(x, y)) (2)
Soms gebruiken we ook de infix-notatie en schrijven we derhalve x + y voor +(x, y).
Let op dat deze uiteenzetting niet helemaal formeel is, maar afdoende om het idee over te brengen.
Beschouw nu: 1 + 1, ofwel +({{}}, {{}}), dit voldoet niet aan (1), dus we moeten (2) toepassen, en dit zegt dat het gelijk is aan S(+({{}}, {})). De binnenste + kan nu weer nader beken worden, en deze voldoet wel aan (1). Dit geeft dat +({{}}, {}) gelijk is aan {{}}. Dat maakt dat de vergelijking vereenvoudigt tot S({{}}), wat per definitie van S gelijk is aan {{},{{}}}, of wel 2. QED.
Dit vanuit de set-theoretische constructie van de natuurlijke getallen, en de axiomata van Peano-Arithmetica. Een minstens zo elegant bewijs kan gegeven worden middels Church-numerals in de Lambda-calculus. Uiteindelijk komt het natuurlijk meer neer op een afspraak die wij maken hoe wij bepaalde verzamelingen (of lambda-functie-expressies) kort aanduiden met een cijfer, en de opvolgingsrelatie die wij daarin veronderstellen, dat volgt dat de som van 1 + 1 inderdaad gelijk is aan de opvolger van 1. Dit correspondeert redelijk met een discreet model van dingen in de werkelijkheid. Alhoewel je zou kunnen beargumenteren dat 1 druppel samen met 1 druppel weer één druppel is, en dat bovenstaande dit niet accuraat modelleert. Voor zulke vragen, in tegen stelling tot axiomatische afleidingen moet je denk ik in een WFL topic zijn, en je zou de Principia Mathematica er eens op na kunnen slaan.
quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Is al gedaan deze topic en er is al naar gelinkt. Als je terugleest heb je het zo.
Bedankt en vergeef me mijn laksheid.quote:
Brassica oleracea convar. botrytis var. botrytisquote:Op maandag 12 oktober 2009 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk vind ik dit een prachtige fractal,
[ afbeelding ]
Als je ervan uitgaat dat ze zich ook genetisch moeten kunnen laten coderen op een vrij eenvoudige manier, dan is het toch al niet zo heel vreemd? Natuurlijk is er in ‘het echt’ altijd verstoring. Dus de ‘instructie’ (zo je wilt) is weliswaar simpelweg ‘groei’ maar zonlicht/wind/beesten/iets verstoort de boel.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:06 schreef servus_universitas het volgende:
Echt fascinerend dat die in de natuur voorkomende patronen zich wiskundig laten beschrijven.
Het onderstreepte is de kern: evolutionair is het voordelig om zo dicht mogelijk opeen te pakken. En het resultaat is dus dat er zo’n wiskundig patroon uitkomt.quote:A model for the pattern of florets in the head of a sunflower was proposed by H. Vogel in 1979. This has the form
where n is the index number of the floret and c is a constant scaling factor; the florets thus lie on Fermat's spiral. The divergence angle, approximately 137.51°, is the golden angle, dividing the circle in the golden ratio. Because this ratio is irrational, no floret has a neighbor at exactly the same angle from the center, so the florets pack efficiently. Because the rational approximations to the golden ratio are of the form F(j):F(j + 1), the nearest neighbors of floret number n are those at n ± F(j) for some index j which depends on r, the distance from the center. It is often said that sunflowers and similar arrangements have 55 spirals in one direction and 89 in the other (or some other pair of adjacent Fibonacci numbers), but this is true only of one range of radii, typically the outermost and thus most conspicuous.
Het is natuurlijk wel aardig om dat patroon op je kleren te borduren als fysicus.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:17 schreef Haushofer het volgende:
Een ander prachtig voorbeeldje van een wiskundige structuur die mooie plaatjes opgeeft is de zogenaamde wortelstructuur van de 248-dimensionale Lie group E8. Deze Lie groep wordt bijvoorbeeld in een heterotische supersnaartheorie of een 10-dimensionale N=1 supergravitatie theorie toegepast als ijkgroep.
[ afbeelding ]
Alhoewel het hier nog maar de vraag is of deze structuur in de natuur terug te vinden is
Ik vind het ook niet vreemd, maar wel fascinerend. Voor mij is deze materie dan ook geen gesneden koek, waardoor het waarschijnlijk gepaard gaat met meer verwondering dan feitelijk 'gerechtvaardigd'.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:17 schreef Iblis het volgende:
Als je ervan uitgaat dat ze zich ook genetisch moeten kunnen laten coderen op een vrij eenvoudige manier, dan is het toch al niet zo heel vreemd? Natuurlijk is er in ‘het echt’ altijd verstoring. Dus de ‘instructie’ (zo je wilt) is weliswaar simpelweg ‘groei’ maar zonlicht/wind/beesten/iets verstoort de boel.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat ook fraai is, is om bij een rekenmethode of een raadsel de ongeldigheid aannemelijk te maken, door een extreem voorbeeld te nemen.
Stel er zijn honderd deuren.
Je kiest een deur.
En de kwismaster is zo vriendelijk om 98 deuren te openen waarachter geen prijs blijkt te zijn. Ook nu zijn er twee deuren over. Is het nu ook nog 50:50?
Hmmm erg onwaarschijnlijk.
Dat is niet echt bewijs. Je hebt wel gelijk, maar in feite zeg je gewoon 2 keer hetzelfde alleen met andere snelheden.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat ook fraai is, is om bij een rekenmethode of een raadsel de ongeldigheid aannemelijk te maken, door een extreem voorbeeld te nemen.
Stel: iemand beweert ten onrechte het volgende:
Als ik van A naar B rijd met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 150 km/u heb ik gemiddeld 125 km/u gereden. Op verjaardagen en in veel bedrijfskantines zal men dit beweren. Hoe kun je deze stelling weerleggen, zonder in allerlei rekenkundige ingewikkeldheden te verzanden.
Welnu: Stel dat ik van A naar B heb gereden met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 2 miljard km/u, heb ik dan ook gemiddeld 1 miljard km/u gereden. Niet dus.
Nog overtuigender vind ik het om het voorbeeld te stellen dat de heenreis met 100 km/h ging en de terugreis met 0 km/h.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel: iemand beweert ten onrechte het volgende:
Als ik van A naar B rijd met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 150 km/u heb ik gemiddeld 125 km/u gereden. Op verjaardagen en in veel bedrijfskantines zal men dit beweren. Hoe kun je deze stelling weerleggen, zonder in allerlei rekenkundige ingewikkeldheden te verzanden.
Welnu: Stel dat ik van A naar B heb gereden met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 2 miljard km/u, heb ik dan ook gemiddeld 1 miljard km/u gereden. Niet dus.
Met Fremant bedoel je Fermat?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:09 schreef Burakius het volgende:
Het bewijs van de Fremant theorie natuurlijk! Helaas is dat niet ff te kopieëren en plakken
Fermantquote:
Fermat is al langsgekomen. D.w.z. dat an + bn = cn geen oplossingen heeft voor n > 2.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:17 schreef Burakius het volgende:
[..]
FermantMaar Fermat zou ook eens kunnen.
Het vermoeden is mooi (een ieder begrijpt de probleemstelling) , het bewijs minder m.i. (bijna niemand kent het)quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Fermat is al langsgekomen. D.w.z. dat an + bn = cn geen oplossingen heeft voor n > 2.
Misschien moet je toch even de topic doorlezen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:43 schreef Burakius het volgende:
Ja het bewijs heeft toch wel een aantal jaren geduurd heb ik gehoord. Er is ook een boek over als ik het goed heb.
Paas me die url swa.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien moet je toch even de topic doorlezen.Dan zul je ook ontdekken dat er een documentaire over is die op YouTube staat.
Jij bent liever lui dan moe hè? Ik vertik dit hoor. Je opent de topic maar op één pagina en zoekt op ‘Fermat’, kan niet missen.quote:
Ik pareer door het op youtube te zoeken door Fermat uit jouw tekst te kopieërenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij bent liever lui dan moe hè? Ik vertik dit hoor. Je opent de topic maar op één pagina en zoekt op ‘Fermat’, kan niet missen.
Toen ik de TT zag dacht ik ook direct aan dat bewijs. Zeer elegant door z'n eenvoud.quote:Op maandag 28 september 2009 22:18 schreef Iblis het volgende:
Als eerste bewijs, een klassieker, namelijk, dat er oneindig veel priemgetallen zijn.
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren. Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:17 schreef Iblis het volgende:
Een koppeling tussen ℕ en ℤ
Er zijn op die manier ook evenveel gehele getallen als natuurlijke getallen:
[ afbeelding ]
Het is ook duidelijk dat deze koppeling gewoon door te trekken is, bovenaan som je de natuurlijke getallen op, onderaan gaat het verder met -4, 4, -5, 5, -6, 6 enz.
Dus er zijn ook evenveel gehele getallen als natuurlijke getallen.
Dat kun je stellen, maar dat betekent niet dat de een "meer" elementen heeft dan de ander.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren.
Dat staat toch nergens? Er is alleen laten zien dat er een 1-op-1 'map' is tussen de elementen uit beide sets, die ook alle elementen beslaat.quote:Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.
...
Ja, maar daarom probeer ik duidelijk te maken wat in de Wiskunde met 'evenveel' wordt bedoeld een 1:1-koppeling (formeler: er is een bijectie te vinden tussen de verzamelingen). Ik moet deel 3 nog doen trouwens, dan zul je zien dat er voor de reële getallen ℝ zo’n bijectie niet mogelijk is.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren. Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.
Verder wel mijn complimenten voor de bewijzen die je hier post.
Nee, het is niet contra-intuïtief.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren. Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2009 23:42:54 ]
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:42 schreef Igen het volgende:
Bij dit thema past ook een leuk klein wiskundig raadseltje:
Stel, je hebt een hotel met oneindig veel kamers en al die kamers zijn bezet. Dan komt er een nieuwe reiziger binnen, op zoek naar onderdak. Kan die een kamer krijgen?Hilberts hotel moet dat zijn, logeer ik ook altijdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
Ik ben dan wel benieuwd naar dat bewijs dat er voor ℝ geen bijectie mogelijk is, je kunt het tenslotte toch bewijzen op een soortgelijke manier als met ℤ en ℕ?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar daarom probeer ik duidelijk te maken wat in de Wiskunde met 'evenveel' wordt bedoeld een 1:1-koppeling (formeler: er is een bijectie te vinden tussen de verzamelingen). Ik moet deel 3 nog doen trouwens, dan zul je zien dat er voor de reële getallen ℝ zo’n bijectie niet mogelijk is.
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:42 schreef Igen het volgende:
Bij dit thema past ook een leuk klein wiskundig raadseltje:
Stel, je hebt een hotel met oneindig veel kamers en al die kamers zijn bezet. Dan komt er een nieuwe reiziger binnen, op zoek naar onderdak. Kan die een kamer krijgen?I.p.v. al die mensen van kamer te verhuizen kan je de nieuwe gast toch in de n+1'de kamer stoppen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
[ Bericht 19% gewijzigd door Diabox op 22-10-2009 01:22:46 ]
Nee, je loopt stuk met irrationale getallen. ℝ is niet aftelbaar.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 01:14 schreef Diabox het volgende:
[..]
Ik ben dan wel benieuwd naar dat bewijs dat er voor ℝ geen bijectie mogelijk is, je kunt het tenslotte toch bewijzen op een soortgelijke manier als met ℤ en ℕ?
[..]
Nee, want n+1 is een eindig getal en alle kamers (met een welbepaald nummer) waren immers bezet.quote:I.p.v. al die mensen van kamer te verhuizen kan je de nieuwe gast toch in de n+1'de kamer stoppen?![]()
Hm ja, niet bij stilgestaan.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 01:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, je loopt stuk met irrationale getallen. ℝ is niet aftelbaar.
[..]
Nee, want n+1 is een eindig getal en alle kamers (met een welbepaald nummer) waren immers bezet.
| 1 2 3 4 5 6 | 2 - 0,12345678901234... 3 - 0,00000000000120... 4 - 0,50000000000000... 5 - 0,14159265358979... 6 - 0,23562877077729... |
Beide nog niet nee..quote:Op donderdag 22 oktober 2009 19:56 schreef Bankfurt het volgende:
Is dat bewijs van algoritme van Euclides al hier genoemd ?
en die stelling van GGD * KGV = ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar zoals ik zei, dit soort analyse is nogal roestig bij me op dit moment dus als iemand anders het wel weet ben ik erg benieuwd
[ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 23-10-2009 10:00:08 (Ff een spoiler toegevoegd) ]Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 09:54 schreef Haushofer het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar zoals ik zei, dit soort analyse is nogal roestig bij me op dit moment dus als iemand anders het wel weet ben ik erg benieuwdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
Ik weet het:quote:
Lijkt me toch niet zo moeilijk, want:quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:38 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik weet het:
a,b, natuurlijke getallen;
dan is GGD(a,b) * KGV (a,b) = a * b
...
Ja, toegegeven, mooi bewijs.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Lijkt me toch niet zo moeilijk, want:
- Voor iedere deler D van zowel a als b geldt dat (a*b)/D een veelvoud is van a en van b, want (a*b)/D = a*(b/D) = b*(a/D)
- Als bovendien D de grootst mogelijke deler van zowel a als b is dan noemen we die per definitie GGD(a*b). Maar als D zo groot mogelijk is, dan is de corresponderende (a*b)/D zo klein mogelijk. De noemer kan dan immers niet groter worden onder voorwaarde dat D een deler van zowel a als b is.
- Conclusie als D de grootst mogelijke deler van zowel a als b is, dan is het veelvoud (a*b)/D van zowel a als b het kleinst mogelijke getal dat een veelvoud is van zowel a als b. Oftewel: (a*b)/GGD(a,b) = KGV(a,b)
en daar volgt uit:
(a*b) = GGD(a,b) * KGV(a,b)
Wellicht niet helemaal formeel, maar dit moet het wel zijn.
b>aquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:14 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje humor op de 'vroege' ochtend.
Wiskunde. Leuk! Ben er niet goed in, maar wel gek op.quote:Op maandag 28 september 2009 22:18 schreef Iblis het volgende:
Als eerste bewijs, een klassieker, namelijk, dat er oneindig veel priemgetallen zijn. De bedenker, Euklides, leefde zo ongeveer 2300 jaar geleden.
(...)
Maar we hadden aangenomen dat ons rijtje alle priemgetallen bevat. Die aanname moet wel fout zijn, want we komen nu op een tegenspraak uit. Kortom, er moeten wel oneindig veel priemgetallen zijn. □
Dat was het al.Andere, relatief eenvoudige vragen, zoals: zijn er ook oneindig veel paartjes van getallen zoals 17 en 19, of 107 en 109, die maar 2 van elkaar verschillen en allebei priem zijn, of kun je elk getal groter dan 3 als de som van precies twee priemgetallen schrijven, zijn tot op de dag van vandaag niet beantwoord.
Je bedoelt met P de verzameling der primegetallen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:37 schreef Agno het volgende:
De oneindige som 1/1 + 1/2 + 1/3 +... 1/n is gelijk aan het oneindige product (1/(1-1/p) (p = priemgetal). Het bewijs hiervoor is een goed te volgen.
Uiteraard, dat is mijn fout. Afgezien van twee zijn er natuurlijk geen even priemgetallen en verder geldt dat een oneven + oneven getal een even getal is.quote:Nog even over die zin in bold. Moet dat niet zijn "of kun je elk even getal groter dan 3 als de som van precies twee priemgetallen schrijven"? De Goldbach conjecture dus?
Ja. En de grap is dus dat je elk getal n (uniek) kunt ontbinden en priemfactoren, dus die middelste term bevat een product van oneindige sommen met termen als 1 + 1/2 + 1/22 + 1/23 + ···, en als andere factor 1 + 1/3 + 1/32 + 1/33 ···, en als je dit vermenigvuldigt dan krijg je dus 1/(1·1·1·1···) = 1/1, en 1/(2·1·1·1···) = 1/2 en 1/(1·3·1·1···) = 1/3 maar ook 1/(2·3·1·1···) = 1/6, enz. Kortom, uiteindelijk 1/n voor alle n.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:09 schreef Kees22 het volgende:
Ik probeer me even die middelste term voor te stellen.
Je neemt voor elk priemgetal p dus de som van de reciproce van de opeenvolgende gehele machten (dus bijv. voor p=5 1/5^0 + 1/5^1 + 1/5^2 + 1/5^3 + 1/5^4 + ......... 1/5^k) en al die sommen ga je met elkaar vermenigvuldigen.
Interpreteer ik het zo goed?
Die laatste zin gaat me te snel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja. En de grap is dus dat je elk getal n (uniek) kunt ontbinden en priemfactoren, dus die middelste term bevat een product van oneindige sommen met termen als 1 + 1/2 + 1/22 + 1/23 + ···, en als andere factor 1 + 1/3 + 1/32 + 1/33 ···, en als je dit vermenigvuldigt dan krijg je dus 1/(1·1·1·1···) = 1/1, en 1/(2·1·1·1···) = 1/2 en 1/(1·3·1·1···) = 1/3 maar ook 1/(2·3·1·1···) = 1/6, enz. Kortom, uiteindelijk 1/n voor alle n.
Had er eerst ook moeite mee om dit te doorzien, maar om de invallende luiheid toch nog een laatste prikkel te geven ff het volgende.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die laatste zin gaat me te snel.
Ik zie ten eerste niet meteen de noodzaak dat in die producten alle n's een keer en niet meer dan een keer aan bod komen en ten tweede komen er aan het eind naar mijn eerste gevoel wat soorten oneindigheid in de knoop.
Het uitpuzzelen daarvan kietelt mijn wiskundige intellect, maar ik vrees dat mijn luiheid gaat winnen.
Maar dank voor je antwoord.
Gnigni, je had succes!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:01 schreef Agno het volgende:
[..]
Had er eerst ook moeite mee om dit te doorzien, maar om de invallende luiheid toch nog een laatste prikkel te geven ff het volgende.![]()
De truc is makkelijker te doorzien door te kijken hoe de priemproductformule afgeleid wordt uit de Zeta-functie. Zie bijgaande link. Dan gewoon s=1 invullen en je bent er.
http://en.wikipedia.org/w(...)iemann_zeta_function
Het is duidelijk dat één en ander in ieder geval afhangt van de lengte van de naald, hoe langer de naald hoe groter de kans. We zullen de breedte van de planken b noemen. Tussen de planken zitten oneindig dunne naden, en als de naald dus op twee planken ligt, kruist deze één naad. De lengte van de naald zullen we met l aanduiden. Als nu geldt l ≤ d (wat we een korte naald zullen noemen), dan blijkt dat de kans p dat de naald op twee planken ligt gegeven wordt door:quote:Stel dat we een vloer hebben die bestaat uit parallelle houten planken, elk van dezelfde breedte. Als we een naald laten vallen op die vloer, wat is dan de kans dat deze naald op twee planken ligt?
Als je een goede uitdrukking kunt vinden voor de ‘hoogte’ van zo’n voorwerp, dan is het vrij goed te doen. Want dan valt in feite die integraaltruc toe te passen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 23:59 schreef Agno het volgende:
Leuk. Had ik nog nooit van gehoord, maar de beide bewijzen zijn goed te volgen.
Roept wel de vraag op hoe de formule er uit ziet voor drie dimensionale objecten. Stel dat ik een knikker met doorsnede d laat vallen en de kans wil berekenen dat die knikker een naad kruist. Komt daar niet gewoon precies dezelfde formule uit (met l=d) ? En wat als ik kubusjes laat vallen?
Inderdaad. Maar wat als ik nu spelden laat vallen en aanneem dat ze met hun punt in het hout blijven steken (dus een halve bol kunnen beschrijven tov van het 'inslagpunt'). Waarschijnlijk lukt dat ook met de integraaltruc want de richtingshoek van de speld tov van de vloer en zijn lengte bepalen de hoogte aan de andere zijde van de speld. Of maak ik een denkfout?quote:Op woensdag 4 november 2009 00:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je een goede uitdrukking kunt vinden voor de ‘hoogte’ van zo’n voorwerp, dan is het vrij goed te doen. Want dan valt in feite die integraaltruc toe te passen.
Klopt volgens mij. Maar als het om experimenteren gaat om π uit te rekenen, heb je niet zoveel aan die integratiemethode.quote:Op woensdag 4 november 2009 00:19 schreef Agno het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar wat als ik nu spelden laat vallen en aanneem dat ze met hun punt in het hout blijven steken (dus een halve bol kunnen beschrijven tov van het 'inslagpunt'). Waarschijnlijk lukt dat ook met de integraaltruc want de richtingshoek van de speld tov van de vloer en zijn lengte bepalen de hoogte aan de andere zijde van de speld. Of maak ik een denkfout?
Ik zie niet waar hhet nu niet kloptquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:14 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje humor op de 'vroege' ochtend.
JD geeft het antwoord in een spoiler, maar het is vrij technisch.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:36 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
[..]
Ik zie niet waar hhet nu niet klopt
Ook een interessante is wanneer l = 3 en b = π.quote:Op woensdag 4 november 2009 00:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt volgens mij. Maar als het om experimenteren gaat om π uit te rekenen, heb je niet zoveel aan die integratiemethode.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Do you think you will walk away untested?
quote:Op woensdag 4 november 2009 20:42 schreef Natrium het volgende:
Hoewel ik wiskunde goed snap wat me voorgeschoteld wordt, snap ik hier eigenlijk de ballen vanNou, sommige bewijzen zullen iets verder gaan dan dat, maar:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
priemgetalbewijs is in principe wel te behappen,
ook dat je √2 niet als breuk kunt schrijven, dat de som van de eerste n oneven getallen altijd een kwadraat is ook, dit bewijs voor de stelling van Pythagoras ook evenals dit bewijs van die stelling, het bewijs van de abc-formule misschien ook.
Als laatste zijn de bewijzen over oneindigheid ook nog wel te volgen, maar misschien dat het eerst helpt om op ‘Hilberts Hotel’ te zoeken op Google. Dat behandelt hetzelfde idee.
Het laatste bewijs dat ik postte, van Buffons naald is denk ik grotendeels te volgen, behalve misschien het wat technische stukje over de verwachtingswaarde.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Er ontgaat me vast iets, maar als P(a,b) = a*b dan heb je de KGV en de GGD toch niet nodig om aan te tonen dat P(a+1,b) = P(a,b) + b ? Dat is dan toch triviaal ?quote:Op woensdag 4 november 2009 19:42 schreef Bankfurt het volgende:
Even terugkomend op Euclides voorzetje:
met a,b natuurlijke getallen:
Stel P(a,b) = GGD (a,b) * KGV (a,b) ; dan
impliceert:
GGD (a+1,b) * KGV (a+1,b) = (a+1) *b = a*b + b
dus:
GGD (a+1,b) * KGV (a+1,b) = GGD (a,b) * KGV (a,b) +b
dus:
P(a+1,b) = P(a,b) + b
Een belangrijke eigenschap bij priemontbindingen.
Triviaal wellicht, maar wel belangrijk om van een groot getal te kunnen bepalen of het priem is of niet;quote:Op woensdag 4 november 2009 22:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Er ontgaat me vast iets, maar als P(a,b) = a*b dan heb je de KGV en de GGD toch niet nodig om aan te tonen dat P(a+1,b) = P(a,b) + b ? Dat is dan toch triviaal ?
quote:About this talk
The world turns on symmetry – from the spin of subatomic particles to the dizzying beauty of an arabesque. But there's more to it than meets the eye. Here, Oxford mathematician Marcus du Sautoy offers a glimpse of the invisible numbers that marry all symmetrical objects.
About Marcus du Sautoy
Oxford's newest science ambassador Marcus du Sautoy is also author of The Times' Sexy Maths column. He'll take you footballing with prime numbers, whopping symmetry groups, higher dimensions…
Kom maar op dan.quote:Op zondag 8 november 2009 12:20 schreef Bankfurt het volgende:
Een mooi bewijs is het bewijs van de sterke stelling van de grote aantallen (statistiek en kansberekening).
Ik heb de details niet bij de hand, maar het mooie was dat het bewijs gebruik (en vooral de manier waarop) maakt van complexe functies en complexe getallen, om een stelling in de reele getallenwereld te bewijzen.quote:
Tof, hier hier heb ik mijn eerstejaars project over gedaan. Er zijn nog wel leuke verbanden tussen elkaars opvolgers in deze boom. Ook kun je de n-de breuk in deze boom, gemakkelijk vinden door n, binair te schrijven en steeds naar links of recht te gaan bij een 0 respectievelijk 1 in de binaire schrijfwijze. Dit alles is gemakkelijk met inductie te bewijzen, dus wellicht niet heel fraai. Hierdoor hoef je dus niet alle voorgangers te berekenen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 17:36 schreef Iblis het volgende:
De Calkin-Wilf-reeks
quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:44 schreef Iblis het volgende:
Via wiskundemeisjes:
http://www.ted.com/talks/view/id/670
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |