Het is natuurlijk wel aardig om dat patroon op je kleren te borduren als fysicus.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:17 schreef Haushofer het volgende:
Een ander prachtig voorbeeldje van een wiskundige structuur die mooie plaatjes opgeeft is de zogenaamde wortelstructuur van de 248-dimensionale Lie group E8. Deze Lie groep wordt bijvoorbeeld in een heterotische supersnaartheorie of een 10-dimensionale N=1 supergravitatie theorie toegepast als ijkgroep.
[ afbeelding ]
Alhoewel het hier nog maar de vraag is of deze structuur in de natuur terug te vinden is
Ik vind het ook niet vreemd, maar wel fascinerend. Voor mij is deze materie dan ook geen gesneden koek, waardoor het waarschijnlijk gepaard gaat met meer verwondering dan feitelijk 'gerechtvaardigd'.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:17 schreef Iblis het volgende:
Als je ervan uitgaat dat ze zich ook genetisch moeten kunnen laten coderen op een vrij eenvoudige manier, dan is het toch al niet zo heel vreemd? Natuurlijk is er in ‘het echt’ altijd verstoring. Dus de ‘instructie’ (zo je wilt) is weliswaar simpelweg ‘groei’ maar zonlicht/wind/beesten/iets verstoort de boel.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat ook fraai is, is om bij een rekenmethode of een raadsel de ongeldigheid aannemelijk te maken, door een extreem voorbeeld te nemen.
Stel er zijn honderd deuren.
Je kiest een deur.
En de kwismaster is zo vriendelijk om 98 deuren te openen waarachter geen prijs blijkt te zijn. Ook nu zijn er twee deuren over. Is het nu ook nog 50:50?
Hmmm erg onwaarschijnlijk.
Dat is niet echt bewijs. Je hebt wel gelijk, maar in feite zeg je gewoon 2 keer hetzelfde alleen met andere snelheden.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat ook fraai is, is om bij een rekenmethode of een raadsel de ongeldigheid aannemelijk te maken, door een extreem voorbeeld te nemen.
Stel: iemand beweert ten onrechte het volgende:
Als ik van A naar B rijd met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 150 km/u heb ik gemiddeld 125 km/u gereden. Op verjaardagen en in veel bedrijfskantines zal men dit beweren. Hoe kun je deze stelling weerleggen, zonder in allerlei rekenkundige ingewikkeldheden te verzanden.
Welnu: Stel dat ik van A naar B heb gereden met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 2 miljard km/u, heb ik dan ook gemiddeld 1 miljard km/u gereden. Niet dus.
Nog overtuigender vind ik het om het voorbeeld te stellen dat de heenreis met 100 km/h ging en de terugreis met 0 km/h.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel: iemand beweert ten onrechte het volgende:
Als ik van A naar B rijd met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 150 km/u heb ik gemiddeld 125 km/u gereden. Op verjaardagen en in veel bedrijfskantines zal men dit beweren. Hoe kun je deze stelling weerleggen, zonder in allerlei rekenkundige ingewikkeldheden te verzanden.
Welnu: Stel dat ik van A naar B heb gereden met een snelheid van 100 km/u en van B naar A met een snelheid van 2 miljard km/u, heb ik dan ook gemiddeld 1 miljard km/u gereden. Niet dus.
Met Fremant bedoel je Fermat?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:09 schreef Burakius het volgende:
Het bewijs van de Fremant theorie natuurlijk! Helaas is dat niet ff te kopieëren en plakken
Fermantquote:
Fermat is al langsgekomen. D.w.z. dat an + bn = cn geen oplossingen heeft voor n > 2.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:17 schreef Burakius het volgende:
[..]
FermantMaar Fermat zou ook eens kunnen.
Het vermoeden is mooi (een ieder begrijpt de probleemstelling) , het bewijs minder m.i. (bijna niemand kent het)quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Fermat is al langsgekomen. D.w.z. dat an + bn = cn geen oplossingen heeft voor n > 2.
Misschien moet je toch even de topic doorlezen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:43 schreef Burakius het volgende:
Ja het bewijs heeft toch wel een aantal jaren geduurd heb ik gehoord. Er is ook een boek over als ik het goed heb.
Paas me die url swa.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien moet je toch even de topic doorlezen.Dan zul je ook ontdekken dat er een documentaire over is die op YouTube staat.
Jij bent liever lui dan moe hè? Ik vertik dit hoor. Je opent de topic maar op één pagina en zoekt op ‘Fermat’, kan niet missen.quote:
Ik pareer door het op youtube te zoeken door Fermat uit jouw tekst te kopieërenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij bent liever lui dan moe hè? Ik vertik dit hoor. Je opent de topic maar op één pagina en zoekt op ‘Fermat’, kan niet missen.
Toen ik de TT zag dacht ik ook direct aan dat bewijs. Zeer elegant door z'n eenvoud.quote:Op maandag 28 september 2009 22:18 schreef Iblis het volgende:
Als eerste bewijs, een klassieker, namelijk, dat er oneindig veel priemgetallen zijn.
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren. Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:17 schreef Iblis het volgende:
Een koppeling tussen ℕ en ℤ
Er zijn op die manier ook evenveel gehele getallen als natuurlijke getallen:
[ afbeelding ]
Het is ook duidelijk dat deze koppeling gewoon door te trekken is, bovenaan som je de natuurlijke getallen op, onderaan gaat het verder met -4, 4, -5, 5, -6, 6 enz.
Dus er zijn ook evenveel gehele getallen als natuurlijke getallen.
Dat kun je stellen, maar dat betekent niet dat de een "meer" elementen heeft dan de ander.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren.
Dat staat toch nergens? Er is alleen laten zien dat er een 1-op-1 'map' is tussen de elementen uit beide sets, die ook alle elementen beslaat.quote:Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.
...
Ja, maar daarom probeer ik duidelijk te maken wat in de Wiskunde met 'evenveel' wordt bedoeld een 1:1-koppeling (formeler: er is een bijectie te vinden tussen de verzamelingen). Ik moet deel 3 nog doen trouwens, dan zul je zien dat er voor de reële getallen ℝ zo’n bijectie niet mogelijk is.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren. Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.
Verder wel mijn complimenten voor de bewijzen die je hier post.
Nee, het is niet contra-intuïtief.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit vind ik toch een beetje contraïntuïtief. Je kunt immers ook stellen dat alle elementen in ℕ ook voorkomen in ℤ, terwijl er in ℤ elementen voorkomen die niet tot ℕ behoren. Op deze manier lijkt het dat je ze gelijkstelt wat betreft het aantal elementen, omdat het aantal elementen in ℕ en ℤ veel te groot is om te overzien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2009 23:42:54 ]
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:42 schreef Igen het volgende:
Bij dit thema past ook een leuk klein wiskundig raadseltje:
Stel, je hebt een hotel met oneindig veel kamers en al die kamers zijn bezet. Dan komt er een nieuwe reiziger binnen, op zoek naar onderdak. Kan die een kamer krijgen?Hilberts hotel moet dat zijn, logeer ik ook altijdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
Ik ben dan wel benieuwd naar dat bewijs dat er voor ℝ geen bijectie mogelijk is, je kunt het tenslotte toch bewijzen op een soortgelijke manier als met ℤ en ℕ?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar daarom probeer ik duidelijk te maken wat in de Wiskunde met 'evenveel' wordt bedoeld een 1:1-koppeling (formeler: er is een bijectie te vinden tussen de verzamelingen). Ik moet deel 3 nog doen trouwens, dan zul je zien dat er voor de reële getallen ℝ zo’n bijectie niet mogelijk is.
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:42 schreef Igen het volgende:
Bij dit thema past ook een leuk klein wiskundig raadseltje:
Stel, je hebt een hotel met oneindig veel kamers en al die kamers zijn bezet. Dan komt er een nieuwe reiziger binnen, op zoek naar onderdak. Kan die een kamer krijgen?I.p.v. al die mensen van kamer te verhuizen kan je de nieuwe gast toch in de n+1'de kamer stoppen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
[ Bericht 19% gewijzigd door Diabox op 22-10-2009 01:22:46 ]
Nee, je loopt stuk met irrationale getallen. ℝ is niet aftelbaar.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 01:14 schreef Diabox het volgende:
[..]
Ik ben dan wel benieuwd naar dat bewijs dat er voor ℝ geen bijectie mogelijk is, je kunt het tenslotte toch bewijzen op een soortgelijke manier als met ℤ en ℕ?
[..]
Nee, want n+1 is een eindig getal en alle kamers (met een welbepaald nummer) waren immers bezet.quote:I.p.v. al die mensen van kamer te verhuizen kan je de nieuwe gast toch in de n+1'de kamer stoppen?![]()
Hm ja, niet bij stilgestaan.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 01:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, je loopt stuk met irrationale getallen. ℝ is niet aftelbaar.
[..]
Nee, want n+1 is een eindig getal en alle kamers (met een welbepaald nummer) waren immers bezet.
| 1 2 3 4 5 6 | 2 - 0,12345678901234... 3 - 0,00000000000120... 4 - 0,50000000000000... 5 - 0,14159265358979... 6 - 0,23562877077729... |
Beide nog niet nee..quote:Op donderdag 22 oktober 2009 19:56 schreef Bankfurt het volgende:
Is dat bewijs van algoritme van Euclides al hier genoemd ?
en die stelling van GGD * KGV = ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar zoals ik zei, dit soort analyse is nogal roestig bij me op dit moment dus als iemand anders het wel weet ben ik erg benieuwd
[ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 23-10-2009 10:00:08 (Ff een spoiler toegevoegd) ]Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 09:54 schreef Haushofer het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar zoals ik zei, dit soort analyse is nogal roestig bij me op dit moment dus als iemand anders het wel weet ben ik erg benieuwdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
Ik weet het:quote:
Lijkt me toch niet zo moeilijk, want:quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:38 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik weet het:
a,b, natuurlijke getallen;
dan is GGD(a,b) * KGV (a,b) = a * b
...
Ja, toegegeven, mooi bewijs.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Lijkt me toch niet zo moeilijk, want:
- Voor iedere deler D van zowel a als b geldt dat (a*b)/D een veelvoud is van a en van b, want (a*b)/D = a*(b/D) = b*(a/D)
- Als bovendien D de grootst mogelijke deler van zowel a als b is dan noemen we die per definitie GGD(a*b). Maar als D zo groot mogelijk is, dan is de corresponderende (a*b)/D zo klein mogelijk. De noemer kan dan immers niet groter worden onder voorwaarde dat D een deler van zowel a als b is.
- Conclusie als D de grootst mogelijke deler van zowel a als b is, dan is het veelvoud (a*b)/D van zowel a als b het kleinst mogelijke getal dat een veelvoud is van zowel a als b. Oftewel: (a*b)/GGD(a,b) = KGV(a,b)
en daar volgt uit:
(a*b) = GGD(a,b) * KGV(a,b)
Wellicht niet helemaal formeel, maar dit moet het wel zijn.
b>aquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:14 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje humor op de 'vroege' ochtend.
Wiskunde. Leuk! Ben er niet goed in, maar wel gek op.quote:Op maandag 28 september 2009 22:18 schreef Iblis het volgende:
Als eerste bewijs, een klassieker, namelijk, dat er oneindig veel priemgetallen zijn. De bedenker, Euklides, leefde zo ongeveer 2300 jaar geleden.
(...)
Maar we hadden aangenomen dat ons rijtje alle priemgetallen bevat. Die aanname moet wel fout zijn, want we komen nu op een tegenspraak uit. Kortom, er moeten wel oneindig veel priemgetallen zijn. □
Dat was het al.Andere, relatief eenvoudige vragen, zoals: zijn er ook oneindig veel paartjes van getallen zoals 17 en 19, of 107 en 109, die maar 2 van elkaar verschillen en allebei priem zijn, of kun je elk getal groter dan 3 als de som van precies twee priemgetallen schrijven, zijn tot op de dag van vandaag niet beantwoord.
Je bedoelt met P de verzameling der primegetallen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:37 schreef Agno het volgende:
De oneindige som 1/1 + 1/2 + 1/3 +... 1/n is gelijk aan het oneindige product (1/(1-1/p) (p = priemgetal). Het bewijs hiervoor is een goed te volgen.
Uiteraard, dat is mijn fout. Afgezien van twee zijn er natuurlijk geen even priemgetallen en verder geldt dat een oneven + oneven getal een even getal is.quote:Nog even over die zin in bold. Moet dat niet zijn "of kun je elk even getal groter dan 3 als de som van precies twee priemgetallen schrijven"? De Goldbach conjecture dus?
Ja. En de grap is dus dat je elk getal n (uniek) kunt ontbinden en priemfactoren, dus die middelste term bevat een product van oneindige sommen met termen als 1 + 1/2 + 1/22 + 1/23 + ···, en als andere factor 1 + 1/3 + 1/32 + 1/33 ···, en als je dit vermenigvuldigt dan krijg je dus 1/(1·1·1·1···) = 1/1, en 1/(2·1·1·1···) = 1/2 en 1/(1·3·1·1···) = 1/3 maar ook 1/(2·3·1·1···) = 1/6, enz. Kortom, uiteindelijk 1/n voor alle n.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:09 schreef Kees22 het volgende:
Ik probeer me even die middelste term voor te stellen.
Je neemt voor elk priemgetal p dus de som van de reciproce van de opeenvolgende gehele machten (dus bijv. voor p=5 1/5^0 + 1/5^1 + 1/5^2 + 1/5^3 + 1/5^4 + ......... 1/5^k) en al die sommen ga je met elkaar vermenigvuldigen.
Interpreteer ik het zo goed?
Die laatste zin gaat me te snel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja. En de grap is dus dat je elk getal n (uniek) kunt ontbinden en priemfactoren, dus die middelste term bevat een product van oneindige sommen met termen als 1 + 1/2 + 1/22 + 1/23 + ···, en als andere factor 1 + 1/3 + 1/32 + 1/33 ···, en als je dit vermenigvuldigt dan krijg je dus 1/(1·1·1·1···) = 1/1, en 1/(2·1·1·1···) = 1/2 en 1/(1·3·1·1···) = 1/3 maar ook 1/(2·3·1·1···) = 1/6, enz. Kortom, uiteindelijk 1/n voor alle n.
Had er eerst ook moeite mee om dit te doorzien, maar om de invallende luiheid toch nog een laatste prikkel te geven ff het volgende.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die laatste zin gaat me te snel.
Ik zie ten eerste niet meteen de noodzaak dat in die producten alle n's een keer en niet meer dan een keer aan bod komen en ten tweede komen er aan het eind naar mijn eerste gevoel wat soorten oneindigheid in de knoop.
Het uitpuzzelen daarvan kietelt mijn wiskundige intellect, maar ik vrees dat mijn luiheid gaat winnen.
Maar dank voor je antwoord.
Gnigni, je had succes!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:01 schreef Agno het volgende:
[..]
Had er eerst ook moeite mee om dit te doorzien, maar om de invallende luiheid toch nog een laatste prikkel te geven ff het volgende.![]()
De truc is makkelijker te doorzien door te kijken hoe de priemproductformule afgeleid wordt uit de Zeta-functie. Zie bijgaande link. Dan gewoon s=1 invullen en je bent er.
http://en.wikipedia.org/w(...)iemann_zeta_function
Het is duidelijk dat één en ander in ieder geval afhangt van de lengte van de naald, hoe langer de naald hoe groter de kans. We zullen de breedte van de planken b noemen. Tussen de planken zitten oneindig dunne naden, en als de naald dus op twee planken ligt, kruist deze één naad. De lengte van de naald zullen we met l aanduiden. Als nu geldt l ≤ d (wat we een korte naald zullen noemen), dan blijkt dat de kans p dat de naald op twee planken ligt gegeven wordt door:quote:Stel dat we een vloer hebben die bestaat uit parallelle houten planken, elk van dezelfde breedte. Als we een naald laten vallen op die vloer, wat is dan de kans dat deze naald op twee planken ligt?
Als je een goede uitdrukking kunt vinden voor de ‘hoogte’ van zo’n voorwerp, dan is het vrij goed te doen. Want dan valt in feite die integraaltruc toe te passen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 23:59 schreef Agno het volgende:
Leuk. Had ik nog nooit van gehoord, maar de beide bewijzen zijn goed te volgen.
Roept wel de vraag op hoe de formule er uit ziet voor drie dimensionale objecten. Stel dat ik een knikker met doorsnede d laat vallen en de kans wil berekenen dat die knikker een naad kruist. Komt daar niet gewoon precies dezelfde formule uit (met l=d) ? En wat als ik kubusjes laat vallen?
Inderdaad. Maar wat als ik nu spelden laat vallen en aanneem dat ze met hun punt in het hout blijven steken (dus een halve bol kunnen beschrijven tov van het 'inslagpunt'). Waarschijnlijk lukt dat ook met de integraaltruc want de richtingshoek van de speld tov van de vloer en zijn lengte bepalen de hoogte aan de andere zijde van de speld. Of maak ik een denkfout?quote:Op woensdag 4 november 2009 00:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je een goede uitdrukking kunt vinden voor de ‘hoogte’ van zo’n voorwerp, dan is het vrij goed te doen. Want dan valt in feite die integraaltruc toe te passen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |