Er zijn dan 902 deuren gesloten, de kans dat ik de auto win is in dat geval 1 op 902.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kortom. Als er 1000 deuren zouden zijn. Jij kiest één deur, dan opent de host 98 andere deuren. In ieder geval niet die waar jij voor staat, en niet waar de prijs achter staat. En jij mag kiezen of je achter je eigen deur blijft staan, of dat je wisselt, dan is je conclusie: ‘het maakt niet uit’?
Je redenatie over die ‘50% kans’ is niet juist. Dat er twee opties zijn wil niet per se zeggen dat elk van die opties 50% kans heeft. En dat is hier zo. Hopelijk maakt vorige alinea je dat duidelijk.
Nou, Geqxon?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:30 schreef Arcee het volgende:
Stel er zijn 999 geiten en 1 auto. Je kiest 1 deur en de quizmaster opent 998 deuren met een geit erin.
Blijf je nu bij je keuze of kies je de ene andere deur die nu nog dicht is?
Ja, dat was een typefout. Ik bedoelde 100 deuren waarvan 98 geopend werden. Dan nogmaals.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:36 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Er zijn dan 902 deuren gesloten, de kans dat ik de auto win is in dat geval 1 op 902.
Ja, ik had die 1000 deuren al gedaan.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:37 schreef Iblis het volgende:
Ja, dat was een typefout. Ik bedoelde 100 deuren waarvan 98 geopend werden. Dan nogmaals.
De vraag is alleen of jij ook bij je keuze blijft als het om 1000 deuren gaat.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:41 schreef Geqxon het volgende:
Dit soort discussies zijn trouwens de reden dat ik mijn gymnasium niet afgemaakt heb en ik de beroepskundige richting in ben gegaan, wat heb je er aan om hier een complete theorie aan te wijden.
Dit is geen complete theorie hoor.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:41 schreef Geqxon het volgende:
Dit soort discussies zijn trouwens de reden dat ik mijn gymnasium niet afgemaakt heb en ik de beroepskundige richting in ben gegaan, wat heb je er aan om hier een complete theorie aan te wijden.
Dat eerste: ja.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:42 schreef Geqxon het volgende:
Er staan twee gesloten deuren voor me. De ene bevat een geit, de andere een auto.
50%.
Ja, want de willekeur die de computer genereert is compleet willekeurig. Laat staan bij een taal als PHP.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:44 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik kan mn php ding niet vinden, ik maak wel een nieuwe
Nou, in de echte wereld ben je wel es benieuwd naar wiskundige analyses. Bijvoorbeeld in de biologie. Of in de natuurkunde. Of in de scheikunde. Of in de economie.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:41 schreef Geqxon het volgende:
Hoe kan de kans 1/1000e zijn als ik maar twee keuzen heb? De kans kan dan nooit kleiner dan 1/2 zijn.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat eerste: ja.
Dat tweede: nee.
De kans dat de auto in de deur van jouw eerste keuze zat is maar 1/1000e.
Dat maakt niet uit, als de verdeling maar uniform is.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:46 schreef Geqxon het volgende:
Ja, want de willekeur die de computer genereert is compleet willekeurig. Laat staan bij een taal als PHP.
Natuurlijk wel. Je kunt met een dobbelsteen 6 gooien, of je kunt geen 6 gooien. Je kunt met de staatsloterij winnen, of je kunt niet winnen. Toch is de kans dat je 6 gooit kleiner dan 1/2 en de kans dat je de staatsloterij wint ook kleiner dan 1/2.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:47 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Hoe kan de kans 1/1000e zijn als ik maar twee keuzen heb? De kans kan dan nooit kleiner dan 1/2 zijn.
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:41 schreef Geqxon het volgende:
Stof van dit kaliber is pas relevant in een vervolgopleiding waar je je op een specifiek beroep of onderzoekstak stort. Niet op de middelbare school.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, in de echte wereld ben je wel es benieuwd naar wiskundige analyses. Bijvoorbeeld in de biologie. Of in de natuurkunde. Of in de scheikunde. Of in de economie.
Overigens, dit is simpele statistiek, ipv dat er "een complete theorie aan gewijd wordt". Zoals Iblis zegt: het komt eigenlijk neer op simpel redeneren wat de mogelijke uitkomsten zijn. En simpel redeneren pas je zelfs in "beroepskundige richtingen" toe
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:50 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Stof van dit kaliber is pas relevant in een vervolgopleiding waar je je op een specifiek beroep of onderzoekstak stort. Niet op de middelbare school.
Helaas waren de docenten het niet met mij eens.
Dat gevoel heb ik ook wel es met sommige posts. Aan de andere kant heb ik hier op Fok! wel es gekkere dingen gezien.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:49 schreef Iblis het volgende:
Echt, ik heb het gevoel dat je je zit te bescheuren omdat je iedereen hier met succes trollt.
Willekeurig genoeg voor simpele dingen als dit ja.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:46 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ja, want de willekeur die de computer genereert is compleet willekeurig. Laat staan bij een taal als PHP.
"Dit kaliber"? Dit quizvoorbeeldje is niet bepaald hogere wiskunde hoor.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:50 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Stof van dit kaliber is pas relevant in een vervolgopleiding waar je je op een specifiek beroep of onderzoekstak stort. Niet op de middelbare school.
Helaas waren de docenten het niet met mij eens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |